Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71514 - 21/09/2006 22:15 Kønsmennesket - hvilket køn?
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Det står vist mere eller mindre klart, at Bibelen og såkaldt konservative kristne fordømmer vielse og samliv mellem afvigende seksuelle normer.
Jeg vil ikke i denne tråd debattere afvigende seksualiteter, men i stedet sætte fokus på de mennesker, som man ikke umiddelbart kan kalde mænd eller kvinder.

Her stødte jeg på begrebet "intersex", som i det indlæg anvendtes om de mennesker, som ikke var enten det ene eller andet køn, men lidt af hvert.

Hvordan forholder Bibelen sig til disse interseksuelle personer?
Gud har jo skabt dem, så der må vel være en plan for og med dem? Jeg synes at have svært ved at se, at Gud skulle skabe et menneske, som skulle fordømmes pga. dets fysiske (og psykiske) medfødte "skavanker" (i mangel af bedre ord).

Skal de "normale" mennesker anrette de afvigende mennesker, således at vi alle kommer til at passe ind i samme "form" i samfundet? Er ensrettehed og ensartethed vejen frem?

Hvordan skal man rent teologisk forholde sig til problematikken mht. interseksuelle, såfremt der er et problem?

Til toppen 
#71515 - 21/09/2006 22:53 Re: Kønsmennesket - hvilket køn? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Det sker meget her i verden, der ikke er Guds plan. Af mange forskellige årsager kommer mange børn til verden med større eller mindre skavanker. 'Intersex' er en af disse.

I kirken (og alle andre steder) skal vi lære ikke per automatik at betragte disse mennesker som "moralsk forfaldne".

Til toppen 
#71516 - 22/09/2006 21:58 Re: Kønsmennesket - hvilket køn? [Re: ]
museeye
Bruger

Citat:
Det sker meget her i verden, der ikke er Guds plan. Af mange forskellige årsager kommer mange børn til verden med større eller mindre skavanker. 'Intersex' er en af disse.

I kirken (og alle andre steder) skal vi lære ikke per automatik at betragte disse mennesker som "moralsk forfaldne".

1) Vi kan godt være enige om, at ikke alt der sker i denne verden, sker efter Guds plan. Men det er vel stadig Gud som skaber de mennesker, som fødes? Og der må vel være en plan med at netop visse børn fødes med diverse "skavanker"? Intersexuelle personer er vel også skabt af Gud med en mening og plan fra Hans side?

2) Hvilke årsager tænker du på, som kan forårsage skavanker?

3) Jeg giver dig 100% medhold i din sidste sætning! Dog mener jeg, at forudsætningen for, at vi kan ændre os, må være at vi indser vore fejl og mangler. Mener du, at der findes meget fordømmelse i kirken? Har du evt. konkrete eksempler derpå?

Til toppen 
#71517 - 23/09/2006 00:34 Re: Kønsmennesket - hvilket køn? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Citat:
1) ... Men det er vel stadig Gud som skaber de mennesker, som fødes? Og der må vel være en plan med at netop visse børn fødes med diverse "skavanker"? Intersexuelle personer er vel også skabt af Gud med en mening og plan fra Hans side?

Det er et spørgsmål vi kan stille om mange ting i livet. Hvad mener vi med at et barn er skabt af Gud? Jeg tror ikke at Gud ønsker at et barn fødes med misdannelser. Måske Joh 9 giver antydningen af et svar.
Citat:
2) Hvilke årsager tænker du på, som kan forårsage skavanker?

For eksempel genetiske fejl eller påvirkning med miljøfremmede stoffer under graviditeten. Hvis du vil vide mere, må du vist hellere spørge en ekspert ;-)
Citat:
3) ... Mener du, at der findes meget fordømmelse i kirken? Har du evt. konkrete eksempler derpå?

Tænker du på det konkrete eksempel?

Til toppen 
#71518 - 23/09/2006 10:58 Re: Kønsmennesket - hvilket køn? [Re: ]
museeye
Bruger

Citat:
Det er et spørgsmål vi kan stille om mange ting i livet. Hvad mener vi med at et barn er skabt af Gud? Jeg tror ikke at Gud ønsker at et barn fødes med misdannelser. Måske Joh 9 giver antydningen af et svar.

Selvom vi mennesker ikke til fulde kender Guds plan, mener jeg dog godt, at vi må og bør stille det spørgsmål til alt, hvad vi finder undrende.
"Hvad mener vi med at et barn er skabt af Gud" - godt spørgsmål! Personligt tænker jeg på den skabende Gud, som én, der planlægger hvorledes hvert enkelt menneske skal være "flettet sammen", for at kunne udfylde den plads i livet, som Han har tiltænkt det menneske. Som der også står i Joh. 9, 3: "(...) men det er, for at Guds gerninger skal åbenbares på ham." Det giver vel også mening i dag?

Citat:
For eksempel genetiske fejl eller påvirkning med miljøfremmede stoffer under graviditeten. Hvis du vil vide mere, må du vist hellere spørge en ekspert ;-)

Okay
Men netop de årsager du påpeger, kan vel også være fremkaldt af Gud? Så jeg kan jeg ikke se, nogle årsager som ikke skulle være foresaget af Gud.

Citat:
Tænker du på det konkrete eksempel?

Jeg tænkte på, om du havde eksempler, eftersom du i første omgang fremkom med påstanden om kirken som fordømmende. Med "kirke" tænker jeg uvilkårligt først på den danske Folkekirke, og dernæst på Guds usynlige menighed/kirke. I Folkekirken kan vi sagtens blive enige om, at der findes fordømmelse - måske ikke direkte fra Kirken, men fra medlemmerne i kirken, som jo blot er mennesker.

Til toppen 
#71519 - 23/09/2006 12:03 Re: Kønsmennesket - hvilket køn? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hej museeye!

Bare et kort svar ang. årsager:
Citat:
Men netop de årsager du påpeger, kan vel også være fremkaldt af Gud? Så jeg kan jeg ikke se, nogle årsager som ikke skulle være foresaget af Gud.

For så vidt angår 'miljøfremmede stoffer' er svaret per definition et selvindlysende nej. Med 'miljøfremmed' menes netop kemikalier, som mennesker har skabt, og i de fleste tilfælde ikke har været tilstrækkeligt påpasselige med - formentlig af ren og skær grådighed. Eksemplerne er desværre mange.

Men ellers falder dit spørgsmål tilbage til det andet: Hvad kan vi betragte som Guds plan og Guds vilje i en verden, hvor syndefaldet er en realitet? Disse spørgsmål skal ikke forveksles med det lignende, nemlig, hvad Gud kan bruge til at føre sine planer ud i livet.

Mvh. Jalokin

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær