Det er godt du skriver, for det er meget vigtigt, at du får tænkt dig rigtig godt om nu. Jeg kan ikke sige, at det er almindeligt at få det, som du har det nu, på den anden side, er du heller ikke den første, jeg hører, bliver grebet af den form for usikkerhed, når det længe ventede mål lige pludselig er inden for rækkevidde.
Da du ikke skriver meget om jeres forhold, baggrund og fællesskab, har jeg svært ved at gætte mig frem til, hvad der kan være den dybere liggende årsag. Det kan jo f.eks være, at I gennem lang tid har taget jeres forhold som en selvfølge, og det at I skulle giftes som en selvfølge. På den måde har I måske glemt at mærke efter, om I egentlig fortsat ønsker det, og satser på det, og I er måske sådan mere eller mindre holdt om med at investere jer selv i forholdet.
Det er jo som det skal være , og som alle andre forventer.
Det første du skal gøre er at få snakket med din forlovede om din usikkerhed. Han kan helt sikkert mærke det, så det er det bedste at få sat ord på det.
Derefter skal I overveje, om I vil søge hjælp. Det kan være hos nogle gode venner, men det kan også være mere professionel hjælp. Det er langt bedre at gøre det nu, end efter et bryllup, som I alligevel ikke var helt sikre på. Vel er det sårende med et brud. Men et brud efter brylluppet vil være endnu værre. Derfor har I ikke noget at tabe - Í kan kun vinde ved at søge hjælp.
Jeg kan foreslå jer at søge hjælp i en form for "før-ægteskabelig rådgivning". Der findes flere tilbud.
Indre Mission har en familiekonsulent ansat, og hun er kontaktperson til flere rådgivere, der netop tilbyder førægteskabelig rådgivning. Det er en god investering, hvad enten I er usikre eller ej. Så det vil være mit konkrete råd. Familiekonsulenten hedder Inger Nørgaard, og du kan skrive til hende på
familiekonsulenten@indremission.dkMed venlig hilsen og ønsket om stor frimodighed
Netmissionær
Benna Asmussen Hørlück