Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71281 - 19/09/2006 23:02 Teologi anno nu!
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Mennesker lever i såkaldte samfund.
Samfund som er opbygget på en måde, at individerne skal interagere på en sådan måde, at det bidrager til især samfundets vedligeholdelse og udvikling.

Ifølge Bibelen sendte Gud sin søn Jesus til jorden for at frelse mennesket fra dets synder. Denne begivenhed betegnes for evangelium, etymologisk set et græsk ord, som betyder "et glædeligt budskab".

Mange mennesker har haft mange tanker om dette evangelium. Mennesker har udviklet såkaldte teologier; læresætninger om Gud.

Rundt omkring i nutidens verden raser konservative og liberale teologer mod hinanden, argumenterende for deres egen teologi, som værende den sande og eneste rigtige teologi.

Men jeg undrer mig.
Jesus prædikede frelse ved omvendelse fra synder, samt tro på Gud. Evangeliet er altså: "Omvend dig fra dine synder og tro på Gud - så bliver du frelst!"

Er det virkeligt så simpelt?

Men hvad så med alle de der forbud imod homofile ægteskaber, vielse af fraskilte, samleje før ægteskab etc., samt påbudende om at skulle elske sin næste, give tiende af sin ejendom til kirken/menigheden, være trofast kirkegænger? Altså kort sagt; hvad med alle de emner og temaer, som debbateres her på JN?

Hvis evangeliet er såre simpelt - hvorfor så komplicere det med menneskeskabte forbud og påbud?

Frelse afhænger vel ikke af gerninger eller ikke-gerninger?

Til toppen 
#71282 - 19/09/2006 23:11 Re: Teologi anno nu! [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Citat:
Men jeg undrer mig.
Jesus prædikede frelse ved omvendelse fra synder, samt tro på Gud. Evangeliet er altså: "Omvend dig fra dine synder og tro på Gud - så bliver du frelst!"

Er det virkeligt så simpelt?

Men hvad så med alle de der forbud imod homofile ægteskaber, vielse af fraskilte, samleje før ægteskab etc., samt påbudende om at skulle elske sin næste, give tiende af sin ejendom til kirken/menigheden, være trofast kirkegænger? Altså kort sagt; hvad med alle de emner og temaer, som debbateres her på JN?

Hvis evangeliet er såre simpelt - hvorfor så komplicere det med menneskeskabte forbud og påbud?

Er der en modsætning her?

Hvad handler "omvend dig fra dine synder" om?

Til toppen 
#71283 - 19/09/2006 23:11 Re: Teologi anno nu! [Re: museeye]
Anders Madsen
Bruger

Reg.: 01/10/2005
Sted: Rudkøbing
Hejsa

Citat:
"Omvend dig fra dine synder og tro på Gud - så bliver du frelst!"

Citat:

Min lynhurtige tanke om det er, at omvendelse fra synder vel også må omfatte bestræbelser for ikke at begå dem... eller er jeg helt forkert på den? jeg kan jo let have misforstået noget, med min begrænsede forstand

mvh Anders

Til toppen 
#71284 - 19/09/2006 23:38 Re: Teologi anno nu! [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Citat:

Vil du kalde alt dette "komplicerede menneskeskabte forbud og påbud"?

Til toppen 
#71285 - 20/09/2006 08:48 Re: Teologi anno nu! [Re: museeye]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej museeye

Jeg synes, at Anders giver et rigtig godt svar:
Citat:
Min lynhurtige tanke om det er, at omvendelse fra synder vel også må omfatte bestræbelser for ikke at begå dem...

Det er rigtigt, at evangeliet er så simpelt! Men evangeliet er vel heller ikke det samme som læresætningerne? Dogmerne skal beskytte evangeliet! Dogmerne (både i forhold til tro og liv), er der for at minde os om, hvad evangeliet er, og hvordan det blev tilvejebragt, og hvordan det modtages. Men når jeg nu taler om dogmerne, så taler jeg ikke om de forskellige dogmer, som kristenheden respæsenterer i sine forskellige fraktioner; men dogmerne forstået, som dem, vi finder i bibelen og bekendelsen.

Jón

Til toppen 
#71286 - 20/09/2006 09:18 Re: Teologi anno nu! [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye
Citat:

Nej.
Men hvordan forkynde frelse uden at forklare, hvad det lige er, vi skal frelses fra?
Mener du at syndernes forladelse er det samme som syndernes tilladelse?

Hvorfor skulle vi syndere tage imod det glædelige budskab - evangeliet - hvis vi ikke erkender os selv som syndere, og derfor ikke véd, at vi behøver det?

Synd er et forfærdelig belastet ord - med god grund, for hvem har lyst til at høre om syndens forfærdende konsekvenser?

Nu er det ikke let at afskaffe ordet synd - men hvis vi husker, hvad det egentlig betyder, går det vel an: Synd er adskillelse.

Adskillelse er et mindre belastet ord, men det har samme frygtelige betydning:
Skilsmissen mellem skaber og skabning - og mellem os skabninger indbyrdes:
Den adskillelse, som fører til den evige død og fortabelse.

Forsoningen - syndernes forladelse - er genforeningen.
Hvad skal vi med genforening, hvis vi ikke véd, at vi er blevet skilt?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær