Nedergaard
Bruger
Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
Vi høre pt meget om den lutheranske kirke, og forskellige former for spørgsmål dukker hele tiden op, bl.a. hvad der skal ind i kirken og hvad ikke skal ind.
Min holdning til den lutheranske kirke er, at jeg syntes grundlaget (som burde være bibelen) lige så stille bliver fjernet og erstattet med menneskers overlevering.
Er i enige/uenige?
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening, og evt. hører forslag til fornyelse..
#71168 - 18/09/200617:16Re: Kirken? hvad mener I?
[Re: Nedergaard]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Thomas - mener du folkekirken, når du skriver "den lutherske kirke" ?
Det definerede folkekirkelige grundlag (trosbekendelserne mv.) er der efter min mening ikke noget galt med, men desværre mangler forkyndelsen mange steder overensstemmelse med det bibelske grundlag: Jesus Kristus, Guds Ord ...
#71169 - 19/09/200609:19Re: Kirken? hvad mener I?
[Re: kristina]
Nedergaard
Bruger
Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
Ja jeg mener folkekirken... Jeg er enig med dig i at folkekirkens grundlaget er godt, og at den kirke Luther grundlagde er en sund og en god kirke. Men jeg syntes bare det efterhånden ser ud som at mange ikke længere regner dette grundlag for noget, og jeg er bange for at mennesker her i Danmark lige så stiller fjerner dette grundlag..
#71170 - 19/09/200609:46Re: Kirken? hvad mener I?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Thomas, jo, du kan tro jeg forstår - og deler! - dit synspunkt. Og i stedet for at sidde hver for sig og sukke, synes jeg vi skal rykke sammen og kæmpe for at bringe vores kirke i bedre overensstemmelse med sit eget grundlag: Guds ord i Bibelen.
Det kan vi gøre på mange forskellige måder, bl.a. ved at støtte op om de gode kræfter, der findes og deltage i de lokale menigheders liv og fællelsskaber.
Der er heldigvis stadig mange frugtbare oaser i det meget varierede folkekirkelige landskab, og med lidt umage og "mund-til-øre" er de ikke så vanskelige at finde!
#71171 - 19/09/200611:43Re: Kirken? hvad mener I?
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Nedergaard; og velkommen til
Citat: Min holdning til den lutheranske kirke er, at jeg syntes grundlaget (som burde være bibelen) lige så stille bliver fjernet og erstattet med menneskers overlevering.
Jo, det er jeg meget enig med dig i, både hvad angår størstedelen af Den danske Folkekirke, men desværre også i mange andre lutherske kirkesamfund rundt omkring og i det Lutherske Verdensforbund. Jeg forstår ikke helt hvorfor.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#71174 - 20/09/200613:42Re: Warning: Off Topic
[Re: Nissen]
Nikolaj
Bruger
Hej Brian
Jeg takker for velkomsten! Hvor bor du henne? Jeg bor på Dortesvej. Hvis du bor på Emmasvej eller der omkring, så kan det jo være, vi ses, f.eks. i Netto.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#71175 - 20/09/200613:52Re: Kirken? hvad mener I?
Nikolaj
Bruger
Hej Nedergaard
Jeg ville egentlig bare sige, at det, du skriver, også er noget, jeg selv har gået og tænkt over. Det er som om, at »alting flyder og intet bliver«, for at bruge Heraklits ord. Det, Luther og andre startede for snart 500 år siden, var godt og nødvendigt – det er jeg helt overbevist om. Men det er som om, at det har udviklet sig i en helt skæv retning; og som sagt ikke bare i Danmark, men også andre steder rundt om i verden uafhængigt af hinanden. Herimod står de to store, gamle, ikke-reformerede kirker for mig at se som lysende eksempler på fastholdelse af læren og tillid til Guds Ord. Så selv om jeg egentlig mener, at den lutherske lære er den rigtigste, så er »vi« desværre meget dårlige til at fastholde den. Og det kan da godt være lidt anfægtende. For kan det virkelig passe, at vi ikke kan fastholde den sande lære, mens katolikker og ortodokse ikke har nær så store problemer med at fastholde deres knap så sande lærer? Bare en tanke ...
Guds fred Nikolaj
#71178 - 21/09/200613:55Re: Kirken? hvad mener I?
joppe
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej Thomas
Jeg er helt enig. Folkekirken er ikke hvad den har været. Problematikken, som jeg ser den, ligger i to ting: folkekirkens afhængighed af samfundet/staten og sekulariseringen.
Folkekirken er juridiskt, traditionellt og politiskt stærkt bundet sammen med samfundet/staten. Kirken kan, mange gange, ikke holde fast i sit religiøse grundlag når samfundet trækker i en anden retning. Ofte skal kirken gå på kompromis og så tager man en lille skridt væk fra det bibelske grundlag. Mange små skridt bliver et langt skridt, og nu mener jeg kirken er på vej til at kunne klasificeres som en social institution og ikke en religiøs bevægelse.
Sanfundet bliver hele tiden mere og mere sekulariseret. Men ikke nok med det, mennesket bliver også mere og mere sekulariseret. Religion blivere mere og mere en privatsag. Et tag-selv-bord af alt muligt. Man tager det man vil og smider resten væk. Folk tror på Jesus som frelseren, men også på reinkarnation og Yoga. Det er ikke et nyt fenomen, men noget der har udviklet sig i mange generationer. Problemet for kirken er når den ikke kan holde trit med den personlige sekularisering. Enten må kirken stå fast, med frygten for at miste tilhængere, eller så må kirken udvikle sig, I OVERENSTEMMELSE MED DET RELIGIØSE GRUNDLAG, så der er plads til flere forskellige trosopfattelser. Her mener jeg den Katolske Kirke har klaret det godt med deres 2. Vatikankoncil. Det folkekirken har gjort er at gå ind i en organiseret sekularisering, hvor man ønsker at tilfredstille den samfundsmæssige og private sekularisering ved at selv blive sekulariserede. Problemet kommer at de forskellige former for sekularisering ikke harmoniserer (det gør de aldrig) og det kaster kirken ud i en tomrum hvor man ikke rigtigt tilgodeser nogen.
#71179 - 21/09/200615:00Re: Kirken? hvad mener I?
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Thomas
fornyelse? Hvorfor det. Kirkens budskab står fast, for det er Guds ord, og det skal ikke fornyes. Tværtimod tror jeg, at man skal til at holde fast i sit grundlag, og holde RIGTIG fast, hvis ikke man skal ende i det, som Joppe beskriver. En kirke, som er folkets, mere end det er Guds kirke. Det ville være en katastrofe, for Folkekirken er trods alt den kirke i DK, som har kontakt med flest mennesker, for hvem kristentroen ikke er et selvfølgeligt grundlag, og heri ligger en kæmpe udfordring og mulighed for at give noget videre, det kristne Evangelium.!
Og så må vi huske, at der stadig findes oaser, som kristina også skriver i et tidligere indlæg. Folkekirken rummer (Tak, Gud) stadig sogne og præster, hvor Ordet forkyndes rent og klart, og hvor sakramenterne forvaltes på en værdig og ret måde.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.