Citat: Jeg tænker på en situation, hvor der ikke er et 'forløb', men hvor der er en, der har brug for hjælp, men ikke orker at bede om det.
PS: I øvrigt forstår jeg ikke, hvem 'den konfidente' er i denne sammenhæng.
Ok - med konfidenten menes den, som sjælesørgeren taler med.
I en perfekt verden har vi kristne jo syn for hinanden og alle andre på den helt rigtige måde...
Men jeg tror ikke det nytter noget at man på martyrvis bærer rundt på sin smerte og venter på at nogen spørger. Man bærer også et ansvar for sit eget liv, og har jo heldigvis mulighed for at opsøge sin præst for en samtale når livet presser sig på.
Så altså: Har man brug for hjælp og ingen kender en godt nok til at se det - eller lige spørger til det - så mener jeg ikke der er nogen skam i at opsøge et mennesker, der vil kunne hjælpe en. Overhovedet. Det viser bare hvor seriøs man er om sit liv og sin tro!
#71121 - 17/09/200621:06Ikke den perfekte verden...
[Re: ]
Anonym
Anonym
Hej Moe!
Nu lever vi ikke i den perfekte verden. Selvfølgelig har vi hver især ansvar for vores eget liv. Men bør en præst snarere risikere at spørge lidt for meget end lidt for lidt?
#71122 - 17/09/200621:38Re: Ikke den perfekte verden...
[Re: ]
Child-of-God
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Jolakin.
Du har fuldstændig ret .. vi har selv et kæmpe ansvar.
Men når det er sagt, vil jeg påpege, at når vi netop er allerlængst nede og har allermest brug for omsorg og hjælp, så er vi jo netop i en situation, hvor vi ikke selv kan tage ansvar for os selv.
Jo, præsten bør være den opsøgende og den, der spørger en gang for meget, end en gang for lidt.
Det mener jeg, velvidende at jeg selv ind imellem får et "hak i tuden", når jeg er lidt for opmærksom på mine omgivelsers behov. Men tænk nu, om jeg var netop den person, der kunne gøre en forskel for et andet menneske. Nej, jeg vil ikke holde mig tilbage bare fordi jeg er bange for at komme folk for nær.
Og ja, jeg har selv meget direkte bedt om hjælp og omsorg ved præsten og i min menighed, men uden der skete noget.
Måske derfor er jeg blevet så opmærksom på mine omgivelsers behov ...
† Child-of-God †
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
Citat: Hvor opsøgende kan en præst eller en kristen leder tillade sig at være og hvor opsøgende bør han være?
Man er FORPLITGTET til at hjælpe den som man ved lider, her bør ingen regel være stoppeklods for at gå et stykke videre. Man kan tilbyde sin hjælp og så er det op til den enkelte at sige til eller fra. I det mindste guide vedkommende hen til en anden som er bedre til at hjælpe vedkommende.
Jeg har desværre utallige eksempler fra mit eget liv. Jeg tog kontakt, bad om hjælp og de gjorde intet!! Ringede ikke tilbage osv.
Vi skal ikke sætte hinanden i kasser som man jo har en svaghed for at gøre i menighederne. Vi er alle mennesker og man bør være ydmyg i sin natur hvis man er sjælesørger og tænke på hvem der egentlig er den svage i den situation?
Vi lærer alle, specielt ved at give. Hvis man ser sig selv som den stærke hvis man er hjælperen så har man misforstået noget idet vi alle er svage overfor sygsom og smerte.
Man skal ikke være politisk korrekt hvis et menneske lider, derimod skal man lytte til sit hjerte og række hånden ud.
#71125 - 18/09/200617:42Re: Hvor opsøgende bør en sjælesørger være?
[Re: marion]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Marion - det er vi helt enige om!
Beder nogen om hjælp, skal vi hjælpe dem, når vi kan, uden at overveje, om det lidende menneske har fortjent hjælp - og har den rette tro osv.
Jesus hjalp de fremmede, og de "forkerte", og alle os, som på ingen måde har fortjent det - og han sagde: .. den, der vil være stor blandt jer, skal være jeres tjener, og den, der vil være den første blandt jer, skal være jeres træl, ligesom Menneskesønnen ikke er kommet for at lade sig tjene, men for selv at tjene og give sit liv som løsesum for mange.«
Tænk at Jesus, vor Herre, vor Konge, han som har al magt i himlen og på jorden, har givet sit liv for os, os som ikke har fortjent det, og som daglig svigter ham og vanærer hans navn -
- og at vi alligevel kan komme til ham igen og igen og bede om tilgivelse - og læsse al vores synd over på ham.
Kæmper vi mod synden og beder om tilgivelse, når vi falder i, så renser han os for al synd, så vi retfærdiggøres derved og aldrig vil blive vist bort. Det har vi hans løfte om!
I skal huske på at jesus og helligånden er der hvor der er brug for dem, altså ikke i den perfekte verden. Kærligst Lars
Ja Lars, mennesker svigter men det er bare ikke godt nok. Gud har sat os i den verden som en forlængelse af sig selv og hvis man kalder sig selv for sjælesørger så er man forpligtet til at følge op på evt. en lidende person. Selv når de ikke formår at bede om hjælp, det er DER at de mest har brug for det. Psykisk syge eller misbrugere har det sommetider med at gemme sig og flygte fra fællesskabet/ hjælpen ( pga skam?) og det er DER at kærligheden som der tales så meget om burde få handling.. hvilket ikke altid sker, desværre.
Hej! Jeg har prøvet det! Jeg havde brug for hjælp pga det ikke gik med mine forældre og mig, og at der så var en der fandt ud af det. Hun holdt så kontakten til mig og til sidst satte vi os ned og snakkede om det. Og jo har da prøvet før at give peg på at det ikke fungerede for mig hvor andre bare ignorerede.
Jeg vil gerne selv være sjælesørger, og jeg mener at hvis man kan se en har det dårligt, ked af det eller noget, så skal man gå derhen f.eks. bare lige spørge "hvordan har du det?" eller spørge, "skal vi lige sætte os ned og snakke?" Jeg ser på det sådan at jeg vel på en måde har lidt pligt til det. Og jamen det vil bare falde mig naturlig at gøre det sådan. Jeg tror mange ikke har modet til selv at komme og tror derved det er godt at blive hjulpet lidt. Og tage imod hvis en kommer sådan og spørger. For på den måde tror jeg mange folk tør sige jo jeg har faktisk lidt der ikke fungere.
Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
Hm meget spændende debat her synes jeg - især når jeg selv skal være præst, hvor jeg ser det naturligt at man også er 'sjælesørger'. For mit eget vedkommende tror jeg ikke jeg ville sige det til nogen hvis jeg havde det skidt - det holder jeg privat eller til mine venner, men det vil vel altid være enormt positivt når nogen spørger til en? Hm ja..
Men det kan også være svært at opsøge nogen, hvis man tror de måske har det skidt, fordi det også kan opleves som at man går for langt - og det stopper måske nogen? Fordi de er bange for at den de opsøger bliver vred?? Hm, men som flere af jer siger, det er altid bedre at spørge een gang for meget end een gang for lidt. Jaeh - bare lidt tanker herfra.
Citat: Men det kan også være svært at opsøge nogen, hvis man tror de måske har det skidt, fordi det også kan opleves som at man går for langt - og det stopper måske nogen?
Kære Jaric!
Det er aldrig forkert at spørge ind til folk hvis man oplever at de har det dårligt, det er jo folks eget ansvar at sige fra. Frygten for afvisning er der vel altid men det er jo det som vi risikerer hver dag i samværet med andre mennesker. Som præst mener jeg at man er forpligtet til at betale en pris og den lidende vil altid være taknemmelig for at blive spurgt. Hvis det gøres på en neutral og afslappet måde virker det ikke omklamrende, det kan også være en god måde at få vedkommende ind i fællesskabet for på den måde at nå ind til mennesket.