Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71088 - 16/09/2006 21:48 Bevidst konfliktsøgning?
JEH
Bruger

Reg.: 18/08/2006
Hej

Nu bliver det lidt kontroversielt, men jeg vover nu alligevel pelsen.

Er jeg mon den eneste der efterhånden føler at fundamentale islamister, griber enhver lejlighed til piske en stemning op?

Først Muhamed tegningerne, og så nu et citat af Paven ( taget ud af en større sammenhæng )

Er vi på vej mod tilstande, hvor man som kristen i et kristent land, skal veje hvert et ord, for ikke at "støde" muslimerne?

Jeg har debateret religion og kristendom med mange mennesker, uden at dette har givet anledning til ufred eller uvenskab. Men at diskutere islam med en muslim! - ja jeg tør ikke, for hvis men ytrer sig kritisk eller forbeholdent, er man en vantro hund der fortjener at dø.

Er vi på vej mod tilstande, hvor disse fundamentalister søger konfrontationen, blot for konfrontationens skyld?

Er vi startet på en glidebane, der på sigt fører til en tredie verdenskrig, med religionen som årsag?

Er denne vej virkelig i islams interesse, for når alt kommer til alt, vil udfaldet af en sådan konfrontation jo nok være givet på forhånd.

Hvad mener i om dette emne?

JH

Til toppen 
#71089 - 17/09/2006 03:52 Re: Bevidst konfliktsøgning? [Re: JEH]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Til JEH...

"Nu bliver det lidt kontroversielt, men jeg vover nu alligevel pelsen. {><} Er vi på vej mod tilstande, hvor man som kristen i et kristent land, skal veje hvert et ord, for ikke at "støde" muslimerne? ".. Jeg har også svært ved at se hvor de vil hen med sådan et had: Arvestrid imellem Abrahams børn til den bitre ende! Mon ikke det er lovtrældommens yderste konsekvens? Fjendskab til døden lader til at være frugten af deres ihærdige bestræbelser - alle som én blinde for dén, ved hvem livet har sejret. Men hvilket mirakel den milde Guds røst!

Bevidst eller ubevidst - ja, spørgsmålet er såmænd udmærket. Kan der være tale om flere bevidsthedslag?.. »Concerning the condition of the sons of men, God tests them, that they may see that they themselves are like animals. For what happens to men also happens to animals - one thing befalls them: as one dies, so dies the other. Surely, they all have one breath; man has no advantage over animals, for all they know is vanity.« Præd. 3,18-19.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#71090 - 17/09/2006 14:09 Re: Bevidst konfliktsøgning? [Re: JEH]
Anonym
Anonym

Hej JEH!
Citat:
Er jeg mon den eneste der efterhånden føler at fundamentale islamister, griber enhver lejlighed til piske en stemning op?

Nej!

Jeg tror der er tale om mange faktorer.
1) Islamiske ekstremister gør alt hvad de kan for at lukke munden på folk overalt i verden. Hvis de ikke kan opnå deres mål med fredelige boykotts, tyer de til vold.
2) Korrupte og syge regimer i den arabiske og muslimske verden der har brug for at give masserne en 'luns' for at kunne sidde sikkert i sadlen.
3) En arabisk/muslimsk kultur, der gør en dyd ud af eklatant uvidenhed, syge konspirationsteorier, og offerroller.

Til gengæld tror jeg ikke du behøver være bange for at diskutere islam med den enkelte muslim i Danmark (med mindre han er fra Hizb-ut-Tahrir).

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#71091 - 17/09/2006 15:04 Pavens tale [Re: JEH]
Anonym
Anonym

Interesserede kan læse pavens tale her.

Til toppen 
#71092 - 18/09/2006 18:50 Re: Bevidst konfliktsøgning? [Re: JEH]
Anonym
Anonym

Hej Jan Erik
Citat:
Er vi på vej mod tilstande, hvor man som kristen i et kristent land, skal veje hvert et ord, for ikke at "støde" muslimerne?

jeg mener vi altid bør veje vore ord for ikke at støde vores næste - uanset farve eller religion.
Citat:
Er vi på vej mod tilstande, hvor disse fundamentalister søger konfrontationen, blot for konfrontationens skyld?

det tror jeg er en fordummende forsimpling. Jeg tror vi skal søge ind bag "facade"/ en dum floskel men jeg håber du forstår meningen, bag det had (eller hvad det nu er )der ligger til grund for at ville starte en konflikt med livet som indsats. Herhjemme har vi jo ikke så meget vi vil kæmpe for til døden.
Citat:
Er denne vej virkelig i islams interesse, for når alt kommer til alt, vil udfaldet af en sådan konfrontation jo nok være givet på forhånd.

Hvad tror du udfaldet vil blive ?

For fred og gensidig respekt

Peter

Til toppen 
#71093 - 18/09/2006 19:54 Re: Bevidst konfliktsøgning? [Re: ]
JEH
Bruger

Reg.: 18/08/2006
Citat:
Hej Jan Erik
Citat:

jeg mener vi altid bør veje vore ord for ikke at støde vores næste - uanset farve eller religion.

[Selvfølgelig skal man overveje sine ord. Men hvor langt ud i ekstreme fortolkninger skal man tænke disse overvejelser. Skal man tage forbehold for alle mulige udlægninger af det man siger, bliver ytringsfriheden jo sat ud af spil.]

Citat:

det tror jeg er en fordummende forsimpling. Jeg tror vi skal søge ind bag "facade"/ en dum floskel men jeg håber du forstår meningen, bag det had (eller hvad det nu er )der ligger til grund for at ville starte en konflikt med livet som indsats. Herhjemme har vi jo ikke så meget vi vil kæmpe for til døden.

[hvor mange af de der nu protesterer mod Pavens udtalelser lige nu, tror du har læst hans forelæsning i den fulde længde?]

Citat:

Hvad tror du udfaldet vil blive ?

[Hvis den tredie verdenskrig bliver en religionskrig, bliver vi alle tabere, men i sidste ende vil vestens militære overlegenhed nok ende med at vi står som "vindere!]

For fred og gensidig respekt

[Enig!
Og Guds fred.]

Peter

Til toppen 
#71094 - 18/09/2006 20:03 Re: Bevidst konfliktsøgning? [Re: JEH]
Anonym
Anonym

Kan du ikke lige arbejde ligdt med typografien ?

peter

Til toppen 
#71095 - 19/09/2006 12:10 Re: Bevidst konfliktsøgning? [Re: JEH]
Anonym
Anonym

Hej igen JE

den med ytringsfriheden har jo været ikke så lidt oppe at vende den senste tid, og jeg syntes det falder uden for min intellektuelle formåen at koble yderlig kommentar hertil.

Jeg har ingen anelse om hvorvidt pavens samlede tale er læst eller ikkke.

Jeg er enig - vi vil alle stå som tabere.

Guds fred for alle .
Peter

Til toppen 
#71096 - 19/09/2006 12:26 Re: Bevidst konfliktsøgning? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Peter m.fl.

Jeg tror I vil finde det umagen værd at kigge i Kristeligt Dagblad i dag, der er i debatten et åbent, og meget venligt og tankevækkende, brev fra katolikken Erling Tiedemann (tidligere formand for Etisk råd) til en god muslimsk ven.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71097 - 19/09/2006 15:46 Re: Bevidst konfliktsøgning? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina
holder den desværre kun tors, fre og lør.

Peter

efterskrift ; har fundet artiklen på KD netportal/netavis.
Peter

Ændret af peter fischer (19/09/2006 15:52)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær