Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71058 - 15/09/2006 21:21 Bøn i "tankerne"
JEH
Bruger

Reg.: 18/08/2006
Hej med jer og Guds fred.

Jeg har et spørgsmål angående bøn.

når man beder til Gud, skal man så fremsige sin bøn verbalt, eller kan man bede i tankerne?

F.eks. hvis man sider i et tog og får lyst til at bede, uden at forstyrre alle andre med sin bøn, kan man så "tænke" sin bøn, altså "sige den inde i hovedet på sig selv"?

Håber i forstår hvad jeg mener.

JH

Til toppen 
#71059 - 15/09/2006 22:37 Re: Bøn i "tankerne" [Re: JEH]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JEH

Jeg er fuldstændig sikker på, at du lige så godt kan bede i tankerne som at sige dine bønner højt!
Gud kender dine tanker, også dem du tænker, når du ikke beder til Ham!

Jeg har lyst til at give dig et citat fra Bibelens egen salmebog, nemlig begyndelsen af Salme 139, som jeg holder så meget af, og som i sig selv er en bøn til Gud:

Herre, du ransager mig og kender mig.
Du ved, om jeg sidder eller står,
på lang afstand er du klar over min tanke;
du har rede på, om jeg går eller ligger,
alle mine veje er du fortrolig med.

Før ordet bliver til på min tunge,
kender du det fuldt ud, Herre;
bagfra og forfra indeslutter du mig,
og du lægger din hånd på mig.
Det er for underfuldt til, at jeg forstår det,
det er så ophøjet, at jeg ikke fatter det.

Gud kender os fuldt ud, meget bedre end vi kender os selv!

Kender du JesusNet's andagtsrum? Det bruger jeg somme tider - der kan man oven i købet skrive sin bøn til Gud! - og tænde lys for dem, man vil bede for ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71060 - 16/09/2006 12:49 Re: Bøn i "tankerne" [Re: JEH]
Reuss
Bruger

Reg.: 17/08/2006
Hej JEH
Jeg tror ikke der er bestemmelse om hvordan man skal bede. Jeg har dog haft problemer med når jeg bad i hovedet at andre tanker kom ind og forstyrrede mig. Jeg fandt det meget irriterende at jeg ikke kunne koncentrerer mig om bønnen.
Så her i sommers var der én som sagde at jeg skulle prøve at sige min bøn verbalt. Jeg prøver det så, dog som en slags mumlen , men jeg fik den oplevelse at jeg kunne bedre koncentrerer mig om bønnen...
Det synes jeg var rart.
Og hvis du ser i et tog, kan du bare mumle lidt utydeligt, det er der så mange der gør i forvejen!

Men det er self. op til den enkle hvordan man finder det bedst at bede.

Mvh Reuss

Are you my Queen? I didn't vote for you!

Til toppen 
#71061 - 16/09/2006 22:27 Re: Bøn i "tankerne" [Re: JEH]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Jeh,

Du kan bede på begge måder. Jeg har ofte bedt en bøn indeni mig f.eks. på arbejdet, hvor jeg efterfølgende oplevede Guds hjælp, som et mirakel i min personlige 'ørken'. Gud kender dine tanker, og han hører også de bønner, som du beder i tankerne. Det betyder dog også meget at bøje sine knæ og bede med tydelige ord. Det ene bør ikke afløse det andet.

Mvh
John

Til toppen 
#71062 - 17/09/2006 11:26 Re: Bøn i "tankerne" [Re: Buus]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Citat:
Det betyder dog også meget at bøje sine knæ og bede med tydelige ord. Det ene bør ikke afløse det andet.

Men at bøje knæ og bede højt er vel mest noget, man gør for sin egen skyld? Gud er vel ligeglad med formen?

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 
#71063 - 17/09/2006 18:36 Re: Bøn i "tankerne" [Re: Thomas-C]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Thomas-C,

Det findes der nok ingen faste regler for. - Jeg udtrykte blot hvordan jeg personligt har det med det med bøn og hvad jeg tror på

Mvh
John

Til toppen 
#71064 - 17/09/2006 19:06 Re: Bøn i "tankerne" [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg er fuldstændig sikker på, at du lige så godt kan bede i tankerne som at sige dine bønner højt!

......HØRT

Unskyld - jeg kunne ikke lade være.

Peter

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær