Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71013 - 13/09/2006 09:59 HVORDAN SKAL MAN BE
larskyleen
Bruger

Reg.: 10/09/2006
DAVS ALLE I EMPATISKE, OVERBRUSENDE FØLSOMME KÆRLIGHEDSFOLK. GUD ELSKER JER.

JEG HAR ET SPØRGSMÅL: HVORDAN SKAL MAN BE
skal man være alene eller flere, skal man være i signe egne følelser, skal man be i remser altid fx. fadervor, skal man BE om, hvad man har på hjertet. skal man be langsomt eller skal man BE hurtigt.
HVAD MENER I

Til toppen 
#71014 - 13/09/2006 10:21 Re: HVORDAN SKAL MAN BE [Re: larskyleen]
Anonym
Anonym

Citat:
DAVS ALLE I EMPATISKE, OVERBRUSENDE FØLSOMME KÆRLIGHEDSFOLK. GUD ELSKER JER.

JEG HAR ET SPØRGSMÅL: HVORDAN SKAL MAN BE
skal man være alene eller flere, skal man være i signe egne følelser, skal man be i remser altid fx. fadervor, skal man BE om, hvad man har på hjertet. skal man be langsomt eller skal man BE hurtigt.
HVAD MENER I

Et kort svar: Ja.

JUST DO IT.

Det betyder ikke så meget hvordan. Sig det du vil sige. Slut evt. af med fadervor.

Til toppen 
#71015 - 14/09/2006 01:57 Re: HVORDAN SKAL MAN BE [Re: larskyleen]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej larskyleen,

Kristus mødte mig mens jeg sad alene på et værelse i 1979. Bed af et oprigtigt hjerte, med fast fortsæt og med tro på Kristus, så vil Han åbenbare sandheden om formålet med livet for dig, igennem den Helligånds kraft. Han er der, og som Kristus sagde, den som beder får, og den som søger finder - det betyder meget at være oprigtig og uden svig (ren af hjertet og oprigtig i sine motiver) når man beder og søger. Er man det vil Gud lade sig finde og velsigne dig med et vidnesbyrd, som du ikke kan modtage fra mennesker, kun fra Ham.

Mvh
John

Til toppen 
#71016 - 14/09/2006 20:04 Re: HVORDAN SKAL MAN BE [Re: larskyleen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Larskyleen.

Jeg ved ikke om jeg hører til i kategorien af empatiske, overbrusende, følsomme kærlighedsfolk men jeg kan godt prøve at give et bud alligevel.

Skal man være alene eller flere?
Man kan gøre begge dele. Det er godt at bede sammen med andre og bede for hinanden, som en del af fællesskabet i troen. Men det er også godt at bede alene for sig selv. Her er ikke tale om et enten eller, men et både og.

Skal man være i sine egne følelser?
Jeg er ikke sikker på hvad du mener, men hvis du mener, om man kan gå til Gud i bøn med de følelser man lige præcis i øjeblikket har, så ja. Man skal ikke fremelske en bestemt følelse for at kunne bede. Bare kom til ham med det du har på hjerte, om du er glad, vred, ked af det, bange, forventningsfuld, tryg, eller hvad som helst. Gud er der altid, parat til at lytte til sine børn, uanset følelse.

Skal man bede i remser altid, fx. Fadervor?
"Remser" lyder lidt negativt i mine ører, men det er ikke sikkert du mener det sådan. Hvis du mener, om man skal bede med fast formulerede bønner altid, så nej. Man kan også sagtens bede spontant formuleret, som man selv kommer i tanke om det i det øjeblik, man beder.
Men fast formulerede bønner, som fx Fadervor, Davids salmer eller bønner fra en bønnebog, kan være en god hjælp. Dels hvis man ikke ved, hvordan man skal bede, og dels også ellers. Fadervor er den bøn, Jesus selv lærte sine disciple og er kristendommens grundbøn så at sige, men ikke den eneste.

Skal man bede om, hvad man har på hjertet?
Jeg vil hellere sige det sådan, at vi har lov til at bede om, hvad vi har på hjertet. Vi må udøse det hele for Gud.

Hurtigt eller langsomt?
Det må man helt selv om. Hvis det er fællesbøn, kan det dog være en fordel med et tempo, som alle kan følge med i. En vis ro til eftertanke vil nok også være en hjælp for mange. Bønnen skal ikke være et sted, hvor vi stresser - tværtimod.

Håber det kunne bruges. Ellers så spørg igen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#71017 - 14/09/2006 21:08 Re: HVORDAN SKAL MAN BE [Re: AnnePande]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Anne og I andre,
Citat:
Skal man bede i remser altid, fx. Fadervor?
"Remser" lyder lidt negativt i mine ører, men det er ikke sikkert du mener det sådan. Hvis du mener, om man skal bede med fast formulerede bønner altid, så nej. Man kan også sagtens bede spontant formuleret, som man selv kommer i tanke om det i det øjeblik, man beder.
Men fast formulerede bønner, som fx Fadervor, Davids salmer eller bønner fra en bønnebog, kan være en god hjælp. Dels hvis man ikke ved, hvordan man skal bede, og dels også ellers. Fadervor er den bøn, Jesus selv lærte sine disciple og er kristendommens grundbøn så at sige, men ikke den eneste.

Er det ikke ironisk...

Jesus lærer disciplene Fadervor lige efter han har advaret dem mod at "lade munden løbe, som hedningerne, der tror de bønhøres for deres mange ord" - altså en advarsel mod remser. Man ved ikke om man skal græde eller grine...

Jeg tror meningen med Fadervor er, at bønner skal være personlige, to-the-point, konkrete, og ikke lange for skønheds skyld (fx kan der bruges mange ord på at sige "giv os i dag vort daglige brød", men det er ikke det vi lærer).

Og så er jeg endda ikke engang kommet ind på INDHOLDET endnu. Fadervor *er* super god som skabelon, og der er ikke noget krav om originalitet i bønnen, så ja, man kan sagtens bede Fadervor... men bøn kommer altså ikke fra munden.

Hvis man er inkarneret bog-nørd som mig selv, så vil man nok have fornøjelse af at læse lidt om hvad ROSENIUS skriver om Fadervor. Det har i hvert fald givet mit Fadervor en ny dimension. Og så er det også ekstremt ELM-agtigt (Rosenius ind under "Samlede skrifter >> bind xv).

Hvis man er bare lidt bog-nørd, så er det et must at læse "Fra Bønnens Verden" af Ole Hallesby! Klassikeren om bøn.

Hvis man slet ikke er bog-nørd, kan man læse "Vejledning om bøn" af Peter Haldorf (Credo forlag), som er en lille pixibog-størrelse indføring i bøn. Super god, meget kompakt og fuld af visdom - den går pt. på runde i vores KFS, og jeg har fået et par positive tilbagemeldinger (og haft stor glæde af den selv).

Det virker måske underligt, at der kan skrives så mange bøger om bøn - for bøn er vel noget af det mest enkle? Ja, det er det, og Gud har nu engang skabt mennesket som enfoldigt... men de får så mange sjove idéer; derfor kan vi nemt gøre bønnen mere kompliceret og teknisk end den egentlig er. Jeg synes alle de tre ovenstående gør et godt stykke arbejde mht. at bringe bønnen tilbage til den enkelthed, som Jesus udtrykker i Fadervor.

Random facts om bøn:
Bøn er at udøse sit hjerte for Gud.
Bøn er at lukke op, så at Jesus kan komme ind i vor nød og bruge sine kræfter.
Når du beder, er det bedre at dit hjerte er uden ord, end at dine ord er uden hjerte.
Bøn er to-vejskommunikation.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#71018 - 14/09/2006 23:53 Re: Hvordan at bede? [Re: steffenlaursen]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Kære Steffen:

Tak for sangen! Du skriver bl.a: -"fornøjelse af at læse lidt om hvad ROSENIUS skriver om Fadervor." Ja, tak også for linksene... Dette at bede til Gud kan såvidt jeg véd volde nogle problemer. Salmevers og andet kan de lære udenad og recitere på stribe; skønt når det kommer til en relativt kortfattet bøn som Fadervor, falder de nærmest i staver.

Personlig kan jeg ikke huske to sammenhængende ord af ret mange salmer. Ihærdige forsøg under en pilgrimsrejse på at indprente mig rosenkransbønnen til Jomfru Maria var uden større succes - hvorimod fortroligheden med Fadervor i grunden aldrig har svigtet mig... Men stadig, som du ganske rigtigt skriver: Bønnen skal åbne vort hjerte for Gud.

Således opfatter jeg dette at bede som en andagtsfuld stund, hvor det ikke drejer sig om at opvise nogen formfuldendt præstation. Ja, nok i højere grad en stillen sindets rørelser i bero for at hellige sig oplevelsen af ordet, som det blev frelseren til del at overbringe verden.

Uvedkommende tanker kan sagtens forekomme uden at man behøver lade sig distrahere. Det er blot ligesom at acceptere, havet ikke lægger sig straks vinden er løjet af... Kroppen bør med føje være passificeret, omend vågenhed er påkrævet. Og synes omtalte bøn lidt upersonlig til tider, så kan der vel flettes noget ind på rette sted - hvem skulle tage anstød af et fromt ønske?

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#71019 - 17/09/2006 00:06 Re: TIL BUUS/JOHN JESUS 1979 [Re: Buus]
larskyleen
Bruger

Reg.: 10/09/2006
TIL JOHN FRA LARS

Hej John, du skrev til mig, at Kristus fandt dig i 1979 på et værelse.
Hvis du har tid kunne jeg godt tænke mig, at høre lidt mere om, hvad der skete. Var det sådan du begyndte at tro?
Min E-mail er [E-mail]www.larskyleen@webspeed.dk.[/E-mail]

Kærligst

Lars

PS. Efter jeg havde syndet meget som teenager ( er 32 år nu ) , begyndte jeg at bede til GUD. OG han har været der for mig lige siden?

Jeg har drømt om mange mærklige ting og er blevet pint og plaget meget. Jeg har drømt om atomkrig, hvor jeg stod med min kæreste eller kone og vores barn på en solrig mark.
Så kom lysglimtet fra atombomben og jeg strakte mine arme ud i et kors og tænkte på GUD.

Jeg har også drømt, at jeg døde, blev pint ihjel ( ingen drøm ) så kom der en engel og hentede mig. Jeg så min egen begravelse og fløj med engel op i skyerne. Jeg kan ikke huske så meget, men GUD/eller en fortalte mig, at jeg skulle igennem 5 eller 7 liv? Jeg lavede en pagt med GUD om at tage mig op igen, hvis jeg var ved at blive ond. ( jeg blev sendt her ned igen )
Jeg har også drømt at jeg er blevet kidnappet engang jeg var barn, og jeg har drømt ot jeg fløj ( som en fugl ) væk fra mine elskede i arrigskab?
Jeg er blevet dræbt på masser af måder i mine drømme, men jeg vil ikke sælge min sjæl?
Jeg har drømt om rumskibet og været på andre smukke farvestrålende planeter. Problemet er, at jeg ikke rigtig kan huske noget, da jeg er så ung i sind inu. Jeg kan ikke se virkligheden inu.

Vi ses

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær