1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#70950 - 12/09/2006 21:00
Hil dig Frelser og Forsoner
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej, er der nogen, som kan hjælpe mig med at finde teksten til Hil dig Frelser og Forsoner? Jeg kan ikke finde ud af, hvor jeg kan finde den. Og hvorfor synger man i et af versene: Rosenkrans om kors at vinde. ?? Hvad betyder den sætning?? At "vinde om korset", hvad er det. Og er det ikke lidt underligt at synge om Rosenkransen (katolsk bedekæde med bønnerne Hil dig Maria, Ære være Faderen og Fader vor) i en protestantisk, luthersk, salme? På forhånd tak. mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70951 - 12/09/2006 21:32
Re: Hil dig Frelser og Forsoner
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
|
Hej Du kan finde salmen i, både den gl. og den ny udgave af Den Danske Salmebog -(DDS). Men her er da lige et nemt link til teksten. http://www.brede-kirke.dk/Salme2/DDS167.htmMhs. Rosenkransen. Hmmn, jeg er ikke sikker, men tror måske det kunne være en modsætning til "tornekransen". MVH Helle
"Jesus vandt og jeg har vúndet"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70952 - 12/09/2006 22:02
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tau - - sjovt nok, har sunget den salme masser af gange og aldrig har tænkt på rosenkransen som en bedekrans, men bare som en blomsterkrans - som vi flettede mange af, da jeg var barn - - at vinde den rundt om korset, jo, altså, ligesom at vinde garn: at sno den rundt om korset.
Jesus lignes tit ved en rose, fx. i Brorsons salme "Den yndigste rose er funden, blandt stiveste torne oprunden -
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70953 - 12/09/2006 23:43
|
Bruger
Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
|
Hej
Kunne man forestille sig, at der er tale om den sejrskrans, der bliver nævnt adskillige gange i NT?
F.eks. Jak 1,12: Salig er den, som holder ud i prøvelse, for når han har stået sin prøve, vil han få livets sejrskrans, som Gud har lovet dem, der elsker ham.
2 Tim 4,8: Nu har jeg retfærdighedens sejrskrans i vente, som Herren, den retfærdige dommer, på den dag vil give mig – og ikke mig alene, men alle dem, som har glædet sig til hans tilsynekomst.
1 Pet 5,2-4: Vær hyrder for Guds hjord hos jer, vogt den, ikke af tvang, men frivilligt, som Gud vil det, ikke for ussel vindings skyld, men glad og gerne. Gør jer ikke til herskere over dem, I har ansvaret for, men vær forbilleder for hjorden; og når hyrden over alle hyrder åbenbares, skal I få herlighedens uvisnelige sejrskrans.
Åb 2,10: Frygt ikke for, hvad du skal lide. Djævelen vil kaste nogle af jer i fængsel, så I prøves, og I får trængsel i ti dage. Vær tro til døden, og jeg vil give dig livets sejrskrans.
Jeg har egentlig aldrig tænkt så meget over det, men det er mit bedste bud.
Venlig hilsen Thomas
Frihed er at være bundet til Kristus
|
|
Til toppen
|
|
|
#70954 - 13/09/2006 10:07
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Tau
Jeg ved det ærligt talt ikke!
Muligvis kan det skyldes, at den oprindelig er en oversættelse(/gendigtning?) af en sang fra middelalderen (ca 1200)!
Muligvis drejer dig sig om, som Kirsten foreslår, en krans af roser - som således omkranser korset!
Jeg synes teksten er lidt kryptisk.
Men prøv og slå op i en salmehåndbog - kan være svaret findes der.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70955 - 13/09/2006 13:50
|
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
|
Det kan godt være jeg er helt ude i hampen. Men mener stadig "Rosenkransen" kan være modsætningen til "Tornekronen". Verden, altså ikke troende, håner Jesus med tornekronen. Mens, de troende ønsker at give Jesus en blomsterkrans til at hylde Jesus (Hil dig.............). Lyder det da helt tovlig!!
MVH Helle
"Jesus vandt og jeg har vúndet"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70956 - 13/09/2006 13:54
[Re: loewendahl]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej alle
tak for svar og kommentarer samt teksten.
Til Helle: Jo, måske har du ret, men netop en oprindelig Rosenkrans, samling af bønner, kan jo være modsætningen til Tornekransen. ? Eller? Så det kan i og for sig godt være bedekransen, der menes, men det kan også "bare" være en blomsterkrans, en modsætning til forhånelsen og fornedrelsen og torturen af Kristus.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70957 - 13/09/2006 16:25
[Re: Thomas-C]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Thomas ja måske er det sejrskransen, der er tale om, og så siger man bare Rosenkrans som et slags "kælenavn" til den, et andet tilnavn. Muligvis. Det kunne også være, som Jón siger, at det ér en Rosenkrans, en bedekrans, fordi sangen stammer fra middelalderen, som er den periode, hvor Dominikaner munke udbredte bønnerne i Rosenkransen. Man siger i katolske kredse, afdøde pave Johannes Paul II sagde, at Rosenkransen er et ekko af Marias bøn. Som helhed af Mariansk karakter, men klart kristocentrisk i sit hjerte, er bønnerne. mvh  Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70958 - 13/09/2006 17:25
|
Bruger
Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
|
Hej Tau Jeg synes, det ville give god mening, hvis det var sejrskransen, der var ment: Du det ser, jeg har i sinde rosenkrans om kors at vinde, giv dertil mig mod og held. Jeg har i sinde at vinde sejrskransen. Som kristina skriver, er rosen et brugt billede på Jesus. Ydermere giver det mening, at en rose er et billede på kærlighed, og at vinde sejrskransen er gjort mulig af kærlighed på korset. Men jeg kan da ikke afvise din bedekrans ...  mvh Thomas
Frihed er at være bundet til Kristus
|
|
Til toppen
|
|
|
#70959 - 13/09/2006 18:11
[Re: loewendahl]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Helle! Tovligt? Nejda, den køber jeg! Og også alle de andre gode forslag må jeg have med - jeg kan ikke undvære et eneste! Jeg har dem fra nu af med i baghovedet, hver gang jeg synger "Hil dig frelser ... " så tak skal I ha'! Vi sidder vi i denne tråd med et prægtigt eksempel på, hvor rige vores gamle, evigt unge, uundværlige salmer kan være - når vi altså gider fordybe os i dem og tænke over, hvad der står! Lag på lag af forkyndelse af Guds ord!  ristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70960 - 13/09/2006 19:01
[Re: Thomas-C]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Thomas det forekommer mig mere og mere sandsynligt, at det netop ér sejrskransen, der menes. For kender ingen andre (fra den katolske salmebog) salmer, hvor der synges om Rosenkransen = bedekransen. Så ..tror du har ret.  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70963 - 15/09/2006 18:03
|
Bruger
Reg.: 15/09/2006
|
du kan finde sangen i den nye salmebog... kan ikke lige huske nr.
jo det der med "Rosenkrans om kors at vind" det betyder (har jeg fået at vide) at jesus omvendte døden (korset) til liv (Rosenkransen)
vende, betyder ( i sangen) at Jesus "lavede" død om til liv.
men det er bare min opfattelse. håber det hjælper.
|
|
Til toppen
|
|
|
|