Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#70774 - 10/09/2006 14:18 Ikke "mand-kvinde" sex
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Nu da JN efterhånden er inde i en større debat om (homo)seksualitet og "korrekt" sexliv og kærlighed, vil jeg tage fat på nogle af de områder, som af udeladt af debatten, måske pga. tabu? Jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg ikke selv er tiltrukket af nedenstående seksuelle former.

Der findes diverse former for seksualitet. Blandt de mest "kendte" kan nævnes:
Nekrofili (seksuel forhold til lig)
Homofili (to enskønnede personers seksuelle forhold)
Pædofili (voksen persons seksuelle forhold til børn)
Zoofili (seksuel omgang med dyr, jf. sodomi)

Ud fra de allerede debatterede emner mht. seksualitet, må konklusionen være, at kun personer der dyrker missionærstillingen, eller i hvert fald kun holder sig til et "mand-kvinde" seksuelt forhold, er godkendt af Bibelens ord - som endvidere tolkes som Guds ord, og derfor er en mand-kvinde seksualitet den eneste tilladte seksualitet i forhold til Gud.

Jeg forstår, at pædofili ikke er så godt, eftersom barnet sjældent har lyst til sex. Men hvad er der galt i fx nekrofili og zoofili? Døde mennesker (eller dyr?) kan jo alligevel ikke tage anstød af, hvad man gør med dem. Nogen kunne så invende, at det handler om respekt. Ja, men ville det ikke være bedre, at tilfredsstille sine seksuelle behov og lyster ved brug af et lig fremfor at voldtage eller købe sex? Og mon (levende) dyr har noget imod, at man har sex med dem, eller de har sex med én? Det er en påstand, at dyrs seksuelle drift lige så vel kan tilfredsstillese ved egen art eller race, som ved andres.

Og hvad nu hvis man gør tanken helt konsekvent; må man så ikke have sex med dyreunger - selvom de er døde?

Hvad er Guds argument imod ovenstående seksuelle former? Hvad er Bibelens argument imod? Hvad er den menneskelige etiks argument imod?

Til toppen 
#70775 - 10/09/2006 15:02 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye - -

- du får mig til at sende en tanke til Paulus' brev til menigheden i Efesos (5,3), hvor han skriver:

... utugt og al slags urenhed og griskhed må end ikke nævnes iblandt jer; det sømmer sig ikke for hellige

Og hvad er så utugt? (bortset fra, at det er et ord, som er nævnt mange steder i Bibelen)

Hvad siger du til definitionen her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Utugt

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70776 - 10/09/2006 15:17 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: kristina]
museeye
Bruger

Det er da en udemærket definition på utugt, du der har fundet frem.

Men jeg vil da gerne gå ind i en debat med Paulus og alle andre, mht. om vi skal undlade at debattere det samfunds temaer, som vi lever i - blot fordi "det ikke sømmer sig".
Tværtimod vil jeg gå i rette med Paulus, og hævde, at det ikke sømmer mennesker (både hellige og ikke-hellige) at undlade en vigtig diskussion, blot fordi visse personer kan tage anstød deraf.

Til toppen 
#70777 - 10/09/2006 15:50 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej museeye
Citat:
Men jeg vil da gerne gå ind i en debat med Paulus og alle andre, mht. om vi skal undlade at debattere det samfunds temaer, som vi lever i - blot fordi "det ikke sømmer sig".
Tværtimod vil jeg gå i rette med Paulus, og hævde, at det ikke sømmer mennesker (både hellige og ikke-hellige) at undlade en vigtig diskussion, blot fordi visse personer kan tage anstød deraf.

Det får du ikke mig med på museeye!
Jeg vil ikke gå i rette med Paulus. Han er nemlig Jesu Kristi apostel, hvilket betyder, at han taler på vor Herres vegne.

Jeg er enig med dig i, at vi ikke skal undlade diskussioner fordi visse personer kan tage anstød deraf - i så fald kunne vi ikke sige mange ord! - men når Gud selv har talt, så vil jeg ikke gå i rette, men tværtimod bestræbe mig på at rette mig derefter ...

- selv om der er visse personer, der tager anstød af min mening om den sag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70778 - 10/09/2006 21:41 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
Forsaken
Bruger

Reg.: 16/08/2006
Sted: Århus
Jamen jeg ved det ikke helt. . . Jeg har egentlig ikke noget imod homoseksuelle, kender selv et par stykker, men som præst vil jeg bestemt kæmpe mod homo-seksuelle ægteskaber. . . og er det forkert er sex mellem dem også forkert .
Mht Nekrofili og zoofili, ja så er de folk jo bare syge i hovedet...

Hvad gavner det et menneske, om han har vundet hele verden, men mistet sig selv eller bødet med sin sjæl? - Lukas 9:25

Til toppen 
#70779 - 10/09/2006 22:14 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: Forsaken]
museeye
Bruger

Citat:
Jeg har egentlig ikke noget imod homoseksuelle, kender selv et par stykker, men som præst vil jeg bestemt kæmpe mod homo-seksuelle ægteskaber

Hvorfor ikke kæmpe mod sådanne ægteskaber allerede nu? Det undrer mig, at du umiddelbart skelner mellem dine holdninger som "teologistudierende" og "præst". Jo, jeg ved der er forskel på disse to "professioner", men hvorledes vil du argumnetere for at du har en holdning mod homoseksuelle i fremtiden?

Citat:
Mht Nekrofili og zoofili, ja så er de folk jo bare syge i hovedet...

Så når du engang i fremtiden som præst modtager en fra menigheden, der gerne vil tale med dig om sin trang til sex med får, så ringer du straks efter psykiater og spændetrøje?
Hvorfor ikke være åben og lægge øre til, hvad sognebarnet fortæller? Alt andet er en form for forudindtagenhed/fordom - og det vil jeg aldrig kunne støtte!

Hvad bygger du forresten din påstand på, mht. at sådanne personer er "syge i hovedet"?

Til toppen 
#70780 - 11/09/2006 01:59 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
Anonym
Anonym

GUD har skabt os som mand kvinde,sikkert for forplantnings skyld,sex har med kærlighed at gøre,den slags sex der i indlægget bliver bragt på bane har intet med kærlighed mellem ægtefæller at gøre,det er pervasiteter.

Til toppen 
#70781 - 11/09/2006 08:28 Re: Ikke "mand-kvinde" sex
museeye
Bruger

Citat:
GUD har skabt os som mand kvinde,sikkert for forplantnings skyld,sex har med kærlighed at gøre,den slags sex der i indlægget bliver bragt på bane har intet med kærlighed mellem ægtefæller at gøre,det er pervasiteter.

1) Gud har også skabt får, heste, køer, hunde etc

2) Sex har per (ordbogens) definition intet med kærlighed at gøre.

3) Man kan vist ikke blive gift med et dyr - derfor kan de i indslaget omtalte sexformer ikke betegnes som "sex mellem ægtefæller". Men man er dog viet med sin kone, lige til døden adskiller. Men hvilken død er der her tale om? Kunne dette være argument for nekrofili? For ikke at være utro, så at sige, selv efter den ene ægtefælles død.

4) Perversiteter er en definitionssag, som påvirkes af arv og miljø, samt samfund, kultur, religiøst forhold (eller mangel på samme), plus en del andre faktorer.

Til toppen 
#70782 - 11/09/2006 15:08 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Og hvorfor skal vi slet ikke diskutere, hvorvidt homoseksualitet blandt dyr er forbudt, om jeg må spørge? Det er da ellers meget almindeligt....

Er du måske lidt i diskusionshjørnet? Jeg tror de færreste har brug for at tage bibelen ned fra hylden, for at argumentere imod pædofili, nekrofili, zoofili osv.....

På stående fod kan jeg huske, at moseloven forbyder pædofili, men jeg kan ikke lige huske på om der står noget om nekrofili og zoofili. Men min holdning til pædofili er nu heller ikke styret af Bibelen, men snarere af den løbende debat om pædofili!

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#70783 - 11/09/2006 15:31 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: again]
museeye
Bruger

Interessant vinkel du bringer mht, homoseksuelle dyr, og måske endda homofil zoofili?

Jeg er altid i diskussionshjørnet
Jamen hvad enten du har taget Bibelen ned fra hylden eller ej, så synes jeg da at du skal præsentere os/mig for dine argumenter!

Jeg ser frem til at læse dine holdninger og argumenter!

Til toppen 
#70784 - 11/09/2006 15:55 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
again
Bruger

Mine argumenter - næ du, det gider jeg ikke. Men du kan få min holdning: Pædofili, nekrofili og zoofili er noget svineri. Mere har jeg vist ikke at sige om den sag!

PS: Husk at have Rudy Frederiksen med i jeres aftenbøn......

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70785 - 12/09/2006 13:33 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: again]
Anonym
Anonym

Undskyld jeg blander mig,..
Men hvorfor vil du ikke redegøre for dine argumenter ved og om hvorfor disse begreber er forkerte/svineri ?

Du må da have enten en etisk eller tros - forklaring derpå -

Det er for let, bare at sige "jeg synes...basta"...

Mvh Stud.theol
Lars

Til toppen 
#70786 - 12/09/2006 23:44 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: again]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Citat:
Mine argumenter - næ du, det gider jeg ikke.

LOL

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#70787 - 12/09/2006 23:52 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: kristina]
museeye
Bruger

Citat:
Citat museeye: Men jeg vil da gerne gå ind i en debat med Paulus og alle andre, mht. om vi skal undlade at debattere det samfunds temaer, som vi lever i - blot fordi "det ikke sømmer sig".

Citat Kristina: Det får du ikke med med på museeye!
Jeg vil ikke gå i rette med Paulus. Han er nemlig Jesu Kristi apostel, hvilket betyder, at han taler på vor Herres vegne.

Jeg er enig med dig i, at vi ikke skal undlade diskussioner fordi visse personer kan tage anstød deraf - i så fald kunne vi ikke sige mange ord! - men når Gud selv har talt, så vil jeg ikke gå i rette, men tværtimod bestræbe mig på at rette mig derefter ...

- selv om der er visse personer, der tager anstød af min mening om den sag!

1) Jeg vil ikke presse dig til noget, du ikke vil, men jeg vil dog højlydt bekende min egen holdning til denne sag!

2) Peter var også (mere berrettiget endda!) Kristi apostel, og ham gik Paulus i rette med! Selvom jeg ikke kan kalde mig Kristi apostel, vil jeg dog mene at være ligeså meget menneske som Paulus og Peter samt alle de andre mennesker på denne jord - ja, endda Paven! Og som det menneske jeg er, vil jeg utrætteligt blive ved med at strides med mennesker og Gud, for at komme til at forstå! Man kan måske sige at det ikke er min givne ret at forstå, men noget i mig driver mig til at ville forstå, og hvis det er synd, så lad Gud den almægtige med sin evige nådes kærlighed overbevise mig derom!

3) Når Gud har talt, vil jeg blive ved med at spørge og gå Ham efter i Hans ord, indtil Ham giver mig den forståelse, som jeg søger!

4) Lyder det hovmodigt? Måske. Men er det dog ikke bedre som menneske at forsøge at forstå, frem for at blive ledet gennem livet med skyklapper og med en evig følelse af usikkerhed og angst? Min vilje vil forståelsen, og viljen har jeg vel fra Gud, som har skabt alt?

Til toppen 
#70788 - 13/09/2006 08:21 Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
museeye
Bruger

Her Kan man læse dagens artikel fra Tv2 om, hvorledes Danmark trækker mange dyre-sexturister til landet, eftersom dyresex (endnu) er lovlig.

Jeg mener, at denne artikel støtter mig i sagen om en debat om emnet! Det har været overraskende at se, hvor få der egentlig har deltaget i denne debat her på JN! Af alle steder, burde der her være etiske tanker og argumenter mht. emnet dyresex!?

I stedet for at forbyde dyresex, kunne vi så ikke få det mere frem i Danmark og evt. oprette forskellige bordeller, hvor man kan købe diverse former for dyresex? Jeg tror, der er mulighed for en rigtig god handel - for alfonsen!

Og det kunne aflaste kvinder, at man i stedet havde sex med en hest. For hvad er formålet med sex, hvadenten det foregår med dyr eller mennesker, andet end at give en seksuel tilfredsstillelse?

Til toppen 
#70789 - 13/09/2006 09:03 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
hej museeye,

ja måske er debatten fair nok. Jeg tror bare ikke folk har vildt meget lyst til at deltage, måske af den grund at man er enige med mig: at det er en tak for klamt, det vi snakker om her... At man tilfredsstiller sig selv på dyr og døde mennesker, det er virkeligt stjerneulækkert og nedværdigende. Dog, der kan vel findes mennesker der har disse lyster og måske gerne vil af med dem, og så bliver jeg jo pludselig nødt til at tage dem seriøst.

Hvad siger Bibelen forresten? Jow, i 3. Mos 18, 23 står der: "Du må ikke have seksuel omgang med noget dyr; du bliver uren ved det.". Det synes jeg godt man kan tage som et argument til et nej til disse former for tilfredsstillelse, men det er ikke det eneste argument. Det rent etiske i det er klart. Jeg finder det altså således ravruskende forskruet at have sex med dyr eller døde mennesker eller alle de andre sære seksuelle udfoldelser man kan have i denne retning. Addr!

Citat:
I stedet for at forbyde dyresex, kunne vi så ikke få det mere frem i Danmark og evt. oprette forskellige bordeller, hvor man kan købe diverse former for dyresex? Jeg tror, der er mulighed for en rigtig god handel - for alfonsen!

You got to be joking!

Citat:
Og det kunne aflaste kvinder, at man i stedet havde sex med en hest. For hvad er formålet med sex, hvadenten det foregår med dyr eller mennesker, andet end at give en seksuel tilfredsstillelse?

Ja sikkert det kunne aflaste kvinden på gaden... men Gud skabte sex mellem én mand og én kvinde og når du har fået din seksuelle tilfredsstille, så finder du dig selv liggende sammen med kvinden du elsker; du står ikke foroverbøjet over en hest, eller rejser dig fra et dødt menneske!!

Hvis jeg var præst og et af mine sognebørn kom med dette problem, så ville jeg tage en lang snak med ham om Bibelens syn på det seksuelle (mellem én mand og én kvinde) og så, ja, jeg ville anbefale psykolog af en slags...

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70790 - 13/09/2006 12:17 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Museeye.

Ja, er det ikke tankevækkende, at ikke flere kaster sig ud i diskusionen??? - måske DU skulle overveje hvorfor?

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#70791 - 13/09/2006 12:49 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Museeye..

Mon ikke det er fordi, at sex med henholdsvis dyr, døde og børn er desideret unaturligt??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70792 - 13/09/2006 12:59 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Museeye, undskyld jeg siger det, men jeg synes det her er for sygt og for klamt!

Jeg er begyndt at tænke på, at dette må være en "hellere-forarge-end-overses"-tråd, og at du umuligt for alvor kan mene, at dette emne fortjener en seriøs debat ..

I dyreværnslovens kap. 1 står der:

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt.

Og så er dyresex kendt fra Bibelen, hvor befolkningen i Sodoma & Gomorra vist havde havde sex med alt, hvad der bevægede sig - også familie og husdyr.

Navnet sodomi (dyresex) stammer derfra og er holdt ved siden.

Ikke flere kommentarer!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70793 - 13/09/2006 14:00 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Hej Kristina,

Citat:
Museeye, undskyld jeg siger det, men jeg synes det her er for sygt og for klamt!

Fuldstændig enig! Man burde måske overveje at låse tråden - efter min mening hører en sådan debat ikke hjemme på JesusNet!

God dag
/B

Til toppen 
#70794 - 13/09/2006 14:09 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: Nissen]
again
Bruger

Jeg er enig. Nogle tabuer er bare i orden. Og nogle emner fortjener ikke en diskussion på argumenter, fordi man derved har anerkendt, at emnet er til debat.

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70795 - 13/09/2006 14:25 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Øhm.

Jeg vil gerne trumfe Simons henvisning til Moseloven med forvalterbudet.

Jeg synes ikke det er god forvaltning overhovedet whatsoever at mishandle dyr.

Og.. yeah. Skal vi sige det var den debat?

Til toppen 
#70796 - 13/09/2006 14:57 Af sted til den lukkede... [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Dyrene skal nok klare sig... Der er masser af dyr, der bliver 'voldtaget' af deres artsfæller. Så det har intet med dyrevelfærd at gøre (er det så ikke for galt, at der bare ligger dyr i skoven og dør?).

Til gengæld har de mennesker, der er til sådan noget, fortjent et tilbud om at ryge direkte på den lukkede afdeling! Og derfor skal der gøres noget ved lovgivningen.

Til toppen 
#70797 - 13/09/2006 18:26 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: Kefas Ben-Adam]
museeye
Bruger

Citat:
Mon ikke det er fordi, at sex med henholdsvis dyr, døde og børn er desideret unaturligt??

Det kommer så sandelig an på, hvorledes "man" definerer "naturligt".
Fx har det i oldtidens Grækeland været ganske naturligt at have et pædofil-agtigt forhold mellem mænd og drenge. Dog kaltes det pæderasti, og jeg ved ikke, om der er den store forskel på pædofili og pæderasti.
Pointen er dog, at samfundsmoralen ændrer sig alt efter tiden og kulturen.

Men som sagt; hvad mener du med "unaturligt"?

Til toppen 
#70798 - 13/09/2006 18:29 Re: Af sted til den lukkede... [Re: ]
museeye
Bruger

Citat:
Til gengæld har de mennesker, der er til sådan noget, fortjent et tilbud om at ryge direkte på den lukkede afdeling! Og derfor skal der gøres noget ved lovgivningen.

Hvorfor mener du det?
Hvad bygger du dine (for)domme på?
Du kan vel ikke udtale dig om noget, du ikke selv har prøvet?
Og er en seksualitet der afviger fra normen lig med psykisk sygdom?

Til toppen 
#70799 - 13/09/2006 18:41 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: kristina]
museeye
Bruger

Citat:

Jeg er begyndt at tænke på, at dette må være en "hellere-forarge-end-overses"-tråd, og at du umuligt for alvor kan mene, at dette emne fortjener en seriøs debat ..

I dyreværnslovens kap. 1 står der:

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt.

Og så er dyresex kendt fra Bibelen, hvor befolkningen i Sodoma & Gomorra vist havde havde sex med alt, hvad der bevægede sig - også familie og husdyr.

Navnet sodomi (dyresex) stammer derfra og er holdt ved siden.

Ikke flere kommentarer!

1) Du er velkommen til at mene, hvad du vil. Jeg kan dog blot ikke se, hvorfor du behøver at postulere en negativ tone i debatten. "Kan man ikke lide lugten i bageriet..."

2) Jeg mener seriøst, at emnet om alt andet end sex mellem mand og kvinde bør have sin retsmæssige plads i dette debatforum, eftersom JN ikke bør gå af vejen for at tage enhver debat op, samt bryde nogle tabuer og få fortolket nogle dagligdagsemner, i stedet for hele tiden blot køre rundt i den samme tørre smøre.

3) Jeg kan ikke se, at dyreværnsloven forbyder zoofili. Tværtimod lægger den op til en ret omfattende fri definition af "omsorgsfuld".

4) Jeg vil meget hellere have et argument, som du bevæger dig hen imod mht. nævnelsen af Sodoma og Gomorra.

5) Ikke flere kommentarer? Vil det sige, at du ikke vil svare på dette indlæg?

Til toppen 
#70800 - 13/09/2006 18:44 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: again]
museeye
Bruger

Citat:
Jeg er enig. Nogle tabuer er bare i orden. Og nogle emner fortjener ikke en diskussion på argumenter, fordi man derved har anerkendt, at emnet er til debat.

1) Hvilke tabuer skal det så være? Må vi så heller ikke debattere sex mellem mand og kvinde? Og hvem skal bestemme, hvad der skal være tabuer?

2) Jeg mener, at alle emner fortjener en grundig debat, såfremt der lægges op til det. Og det synes jeg neto pat have gjort! Min debat er relevant for nutidens danske samfund, og jeg mener at det er på tide at vi her på JN ser på den verden vi lever i, og spørger os selv, hvad den kristne etik egentlig på- og forbyder os!

Til toppen 
#70801 - 13/09/2006 18:46 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: Child-of-God]
museeye
Bruger

Citat:
Ja, er det ikke tankevækkende, at ikke flere kaster sig ud i diskusionen??? - måske DU skulle overveje hvorfor?

Det har jeg allerede gjort.
Men eftersom jeg ikke kunne vide, hvorfor andre ikke ville deltage i debatten, måtte jeg jo spørge!

Til toppen 
#70802 - 13/09/2006 19:11 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: SimonKL]
museeye
Bruger

Citat:
ja måske er debatten fair nok. Jeg tror bare ikke folk har vildt meget lyst til at deltage, måske af den grund at man er enige med mig: at det er en tak for klamt, det vi snakker om her... At man tilfredsstiller sig selv på dyr og døde mennesker, det er virkeligt stjerneulækkert og nedværdigende. Dog, der kan vel findes mennesker der har disse lyster og måske gerne vil af med dem, og så bliver jeg jo pludselig nødt til at tage dem seriøst.

1) Jeg mener ikke, at man bør afholde sig fra en debat, for det emnet er "en tak for klamt". Med sådanne "argumenter" eller undskyldninger ville vi jo ikke nå nogen vegne med nogen som helst debat.

2) Netop den sidste sætning i ovenstående citat er interessant! Netop fordi der findes mennesker, som har andre seksuelle tilbøjeligheder end flertallet, må man jo stadig forholde sig til dem. Og kristne nok allermest! For hvis ikke vi tager diskussionen nu, hvordan skal man så reagere i morgen, når der kommer en med en netop afvigende seksualitet, og spørger dig mht. Guds syn på ham/hende og hans/hendes seksualitet?

Citat:
Hvad siger Bibelen forresten? Jow, i 3. Mos 18, 23 står der: "Du må ikke have seksuel omgang med noget dyr; du bliver uren ved det.". Det synes jeg godt man kan tage som et argument til et nej til disse former for tilfredsstillelse, men det er ikke det eneste argument. Det rent etiske i det er klart. Jeg finder det altså således ravruskende forskruet at have sex med dyr eller døde mennesker eller alle de andre sære seksuelle udfoldelser man kan have i denne retning. Addr!

1) Jeg synes, det er godt at du henviser til et Bibelscitat, for det må på et eller andet plan vise noget om Guds mening.

2) Jeg kan godt følge dig i, at du synes den afvigende seksualitet er ulækker. Men samtidig med at du postulerer sådanne udsagn, tramper du også på det menneske, som netop har en sådan seksualitet - og det mener jeg ikke, du bør gøre, hverken som menneske eller kristen!

3) Ifølge artiklen på Tv2's hjemmeside, kunne man konkludere at der allerede nu eksisterer en eller anden form for "bordel", hvor de prosituerede er dyr. Nogle gange overgår virkeligheden fantasien!

Citat:
Citat museeye: Og det kunne aflaste kvinder, at man i stedet havde sex med en hest. For hvad er formålet med sex, hvadenten det foregår med dyr eller mennesker, andet end at give en seksuel tilfredsstillelse?

Citat simon kl: Ja sikkert det kunne aflaste kvinden på gaden... men Gud skabte sex mellem én mand og én kvinde og når du har fået din seksuelle tilfredsstille, så finder du dig selv liggende sammen med kvinden du elsker; du står ikke foroverbøjet over en hest, eller rejser dig fra et dødt menneske!!

1) Hvis man tilfredsstilles af kvinden på gaden, så vågner man nok ikke op ved siden af den man elsker - medmindre man elsker kvinden på gaden.

2) Jeg tror egentlig at selve det fysiske vedrørende en tilfredsstillese er forholdsvis ens, hvadenten man finder tilfredsstillelse hos en hest, et lig, en (menneskelig) luder, eller sin kone/mand. Men eftersom jeg aldrig har prøvet nogle af delene, kan jeg ikke afgøre den sag.

Til toppen 
#70803 - 13/09/2006 19:27 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Med "unaturligt" mener jeg noget der strider mod naturen.. En mand kan ikke få børn med en anden mand, en kvinde med en anden kvinde, et menneske med et "ikke-menneske", en levende med en død osv...

Det er muligt at der er nogen der føler eller har følgt i tidligere tider, at det er naturligt, men følelser kan man ikke altid stole på..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70804 - 13/09/2006 19:32 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: Kefas Ben-Adam]
museeye
Bruger

Du har givet et godt og fornuftigt svar, vil jeg mene!

Men hvorledes vil du så forholde dig til de unaturlige seksualiteter?

Til toppen 
#70805 - 13/09/2006 19:54 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Tak..

Jeg vil helst lade være.. Jeg holder mig fra det og vil ikke blande mig i andres forhold til dem, sålænge det er inden for lovens rammer.. Jeg vil helst ikke fortælle andre hvordan de skal/bør leve deres liv, medmindre de spørger eller sårer andre..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70806 - 13/09/2006 20:23 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej museeye
Citat:

1) Du er velkommen til at mene, hvad du vil. Jeg kan dog blot ikke se, hvorfor du behøver at postulere en negativ tone i debatten. "Kan man ikke lide lugten i bageriet..."

Jeg kan ganske rigtigt ikke lide lugten i bageriet - har dog ikke tænkt mig at forlade det, men beklager den negative tone.
Citat:
2) Jeg mener seriøst, at emnet om alt andet end sex mellem mand og kvinde bør have sin retsmæssige plads i dette debatforum, eftersom JN ikke bør gå af vejen for at tage enhver debat op, samt bryde nogle tabuer og få fortolket nogle dagligdagsemner, i stedet for hele tiden blot køre rundt i den samme tørre smøre.

Det synes jeg ikke! Ser du nogen mulighed for at forene sodomi med kristendom?
Citat:
Jeg kan ikke se, at dyreværnsloven forbyder zoofili. Tværtimod lægger den op til en ret omfattende fri definition af "omsorgsfuld".

Det har du ret i. Dyresex er ikke forbudt.
Citat:
Jeg vil meget hellere have et argument, som du bevæger dig hen imod mht. nævnelsen af Sodoma og Gomorra.

Ifølge Guds ord er alle andre former for sex end samlivet mellem ægtefæller, utugt. Således også dyresex.

Og Paulus skriver i sit brev til menigheden i Efesos, at utugt ikke engang må nævnes iblandt dem - at det ikke sømmer sig for hellige.

Dette forbud mener jeg er helt forståeligt: Det, som vi giver opmærksomhed, tænker over, og diskuterer, det har en tendens til at vokse og fylde mere og mere i de menneskers sind og tanker og følelsesliv, som har disposition for det.

Derfor mener jeg, at vi skal rette vores sind og tanker mod Guds ord, og fylde os med alt, hvad der kan være til opbyggelse og glæde og nytte for vores næste og os selv - og ikke alt muligt andet.

De, der for deres eget vedkommende har problemer med afsporet sexualitet, kan jo ikke få hjælp ved offentlig debat om det, men kan, efter behov, få professionel hjælp, hvad enten de ønsker kristen eller anden hjælp.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70807 - 13/09/2006 20:57 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: kristina]
museeye
Bruger

Citat:
Ser du nogen mulighed for at forene sodomi med kristendom?

Nej, og det er heller ikke det jeg ønsker.
Med denne debat vil jeg sætte fokus på et af de temaer, som er blevet tabu, selvom jeg mener, at vi som mennesker og kristne bør forholde og til det, eftersom det foregår i det samfund, vi lever i!
Tværtimod vil jeg gerne vide præcist hvilket syn kristendommen har på fx sodomi/zoofil, samt nekrofili, pædofil og homofil samt alle andre seksualiteter. Ved at kende kristendommens holdninger til disse emner, kan jeg bedre samtale og vejlede andre personer der måtte spørge ind til disse emner - og netop at råde og vejlede ud fra kristensommens lære er vel enhver kristens opgave?

Jovist bør vi rette os mod Guds ord, men ikke på en sådan måde at vi glemmer den verden vi lever i! Vor næste er jo ikke hos Gud, men her på jorden. Jesus afviste dog heller aldrig noget menneske, men hørte på dem alle og bragte Guds ord og evangelium til dem, der hvor de var - dette mener jeg også bør gælde for kristne i dette nutidige samfund; det er jo de syge, der har brug for lægdom!

Offentlig debat kan - håber jeg! - oplyse, og derved være med til at også personer med "afvigende" seksualitet kan indlemmes i kirken i stedet for blot at møde en dør af fordomme!
Havde Jesus fordomme?

Til toppen 
#70808 - 13/09/2006 21:49 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej museeye
Citat:
Offentlig debat kan - håber jeg! - oplyse, og derved være med til at også personer med "afvigende" seksualitet kan indlemmes i kirken i stedet for blot at møde en dør af fordomme!

Jeg er ikke rigtig med på, hvad du mener. Hvor har hvem mødt en dør af fordomme?

Mener du ikke, at kirken modtager syndere med åbne arme?

Vi har ikke andet end syndere - i hvert fald ikke i den kirke, hvor jeg kommer (folkekirken).

Jeg tror problemet er, at nogle nægter at anerkende deres synd som værende synd - uanset hvad det går ud på. Her er sexuelle synder vel ikke i særklasse? Hvorfor skal netop det have så megen opmærksomhed og spotlight?

Fordom?
Er det en fordom kalde synd for synd?
Mennesker med afvigende seksualitet er da nøjagtig lige så velkomne i kirken som alle os andre syndere - jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet.

Hvad forstår du selv ved "fordom"? Er det ikke bare at have en fejlagtig og negativ opfattelse af et eller andet?

Nej, Jesus har ingen fordomme!. Han er jo vores dommer, som har al magt i himlen og på jorden, så han kender os bedre end vi kender os selv, og kan umuligt have en fejlagtig opfattelse af os!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70809 - 13/09/2006 22:09 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: kristina]
museeye
Bruger

Hvad jeg oplever er, at samfundet har visse fordomme, og at disse fordomme trække mes ind i kirken, for man kan vel ikke om den samme person skelne mellem "vedkommende uden for kirken" og "vekommende inden i kirken"?

Især i denne debat er det mig blevet klart, at personer med anormal seksualitet, opfattes som værende anderledes på en sådan måde, at deres seksualitet virker hindrende for et fællesskab.
For at konkretisere: (jeg ved, det er politisk ukorrekt tale)
Der var på et tidspunkt i historien, da hvide og sorte personer ikke havde et fællesskab.
Det er ikke så slemt, det jeg ser mellem "normale" og "anormale" seksuelle personer. Men visse personers reaktioner på det jeg skrev i starten af denne debat, håber jeg da at kunne ændre til det bedre. Jeg synes nemlig ikke, at det er rimeligt at dømme mennesket blot pga. dennes seksuelle tilbøjeligheder - uanset om kirken fordømmer disse eller ej.

Eftersom jeg ikke selv afviger fra den seksuelle norm, har jeg ikke mærket til sådanne eventuelle fordømmelser. Jeg synes dog at det er vigtigt at få sat fokus på emnet, så vi ikke glemmer, at vor sidemand i kirken måske har seksuelt afvigende tilbøjeligheder. Og før vi kan samtale med disse personer om deres (og "vores") seksualitet, så skal vi jo have en vis grad af viden derom - både vide hvordan samfundet generelt der derpå, samt hvad Bibelen siger derom, samt selv finde ud af, hvor man står.

Citat:
Fordom?
Er det en fordom kalde synd for synd?
Mennesker med afvigende seksualitet er da nøjagtig lige så velkomne i kirken som alle os andre syndere - jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet.

Nej, det er ikke en fordom at kalde en synd for en synd. Der har jeg nok udtrykt mig uklart.
Jeg går ud fra, at du ikke afviger fra den seksuelle norm, og derfor vil du heller ikke mærke til kirkens håndtering af afvigere på samme måde, som afvigerne selv. Jeg finder det vigtigt, at kirken tager det første skridt og rækker hånden ud til bl.a. disse afvigere, for at fortælle, at der findes et sted, hvor der ingen fordømmelse er. Men dog skal jeg også huske på, at vi alle blot er mennesker, hvorfor vi på trods af alle gode intentioner stadig har let ved at fordømme og bagtale etc.

Jeg har aldrig set eller hørt Folkekirken eller nogen anden kirke involvere sig i debatten om diverse seskualiteter. Så for mig - den almene kirkegænger - er kirken ikke tydlig nok på det punkt, og det savner jeg.

Til toppen 
#70810 - 13/09/2006 23:09 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen museeye ..
Citat:
Jeg synes dog at det er vigtigt at få sat fokus på emnet, så vi ikke glemmer, at vor sidemand i kirken måske har seksuelt afvigende tilbøjeligheder. Og før vi kan samtale med disse personer om deres (og "vores") seksualitet, så skal vi jo have en vis grad af viden derom - både vide hvordan samfundet generelt der derpå, samt hvad Bibelen siger derom, samt selv finde ud af, hvor man står.

Ja.
Jeg ved simpelthen ikke om jeg kender nogen sodomister (hedder det det?), og ville ikke finde på at spørge ..
Jeg kender mange kærestepar, både hetero- og homosexuelle, som lever i åbenlys synd, og vi har ingen problemer med fællesskabet med hinanden.
Citat:
Jeg har aldrig set eller hørt Folkekirken eller nogen anden kirke involvere sig i debatten om diverse seskualiteter. Så for mig - den almene kirkegænger - er kirken ikke tydlig nok på det punkt, og det savner jeg.

Jamen igen, hvorfor skulle vi lige tage den synd op?
Hvorfor er den så meget mere interessant end alle andre?
Jeg undersøger jo heller ikke, om min sidemand er butikstyv, grisk, umådeholden, misundelig, hovmodig eller bagtaler andre - eller noget af alt det andet Jesus nævner, som gør os urene ...

Når vi lytter til Guds ord, føler vi os vel ramt, der hvor vi hver især har vores svagheder, og kan så glæde os over, at vi i et skriftemål, eller direkte til Gud, kan bekende vores synder og få Hans tilgivelse!

Jesus har lært os at bede "Forlad os for skyld, som vi også forlader vore skyldnere .. " - men mener du, at der er nogen god grund til at offentliggøre vores synderegister?
Det er dog ikke vores medmenneskers tilgivelse, vi dybest set har brug for, men Guds ..

Men du har ret i, at vi desværre ikke er over for hinanden, som vi burde være.
Slet ikke.
Og som regel er vi nok i al vores ubetænksomhed ikke en gang selv er klar over det, når vi sårer og bagtaler andre ...
*SUK*

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70811 - 14/09/2006 08:18 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
again
Bruger

For en god ordens skyld bekræfter jeg, at jeg har læst dit svar, men jeg har ikke yderligere at tilføje....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70812 - 14/09/2006 10:01 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hejsa Kristina

Ja, der er emner der er mindre "lækre" end andre, men stadig værd at debattere! Og netop fordi har været igennem så mange "menneske, sex og samliv" debatter..

Jeg synes kun det oplysende, du kan jo bare lade være med deltage og læse debatten, hvis du bliver stødt af at man nævner ting som finder sted!

Men jeg synes nu egentlig selv at Ole, har taget fat i en debat, hvor hovedettrækket også handler om TABU, om hvad vi kan og må snakker om!

Og her må jeg sige du bekræfter TABU tankegangen

Håber du får en god dag

Knuz Lars

Til toppen 
#70813 - 14/09/2006 11:07 Re: Artikel om dyresex: dyresex er ikke ulovligt! [Re: museeye]
SimonKL
Bruger

hej museeye,

Citat:
1) Jeg mener ikke, at man bør afholde sig fra en debat, for det emnet er "en tak for klamt". Med sådanne "argumenter" eller undskyldninger ville vi jo ikke nå nogen vegne med nogen som helst debat.

det her er ikke hvilken som helst debat... vi har at gøre med et emne der er så ufatteligt fjernt for vel ca 95% af befolkningen i DK og vel 99.9% herinde på jesusnet.dk. Jeg synes at det er totalt klamt ja, men jeg tror du har ret, i at det er noget dumt noget at skrive. Det er én af de ting man skal tænke og ikke skrive i debatten vel. Fx hvis jeg skulle deltage i den der "Hvem skabte Big Bang" debat i tro og viden forummet, så ville jeg nok heller ikke være kridthuset hvis jeg startede et indlæg med, "dette her er en total kedelig diskussion", bare fordi det ikke lige interesserer mig...

Citat:
2) Netop den sidste sætning i ovenstående citat er interessant! Netop fordi der findes mennesker, som har andre seksuelle tilbøjeligheder end flertallet, må man jo stadig forholde sig til dem. Og kristne nok allermest! For hvis ikke vi tager diskussionen nu, hvordan skal man så reagere i morgen, når der kommer en med en netop afvigende seksualitet, og spørger dig mht. Guds syn på ham/hende og hans/hendes seksualitet?

Grunden til at debatten virker kortsigtet er at Bibelen bare taler så totalt klart på dette punkt (- set fra synspunktet af en mand der læser Bibelen som Guds ord med et bibelsyn der nærmer sig det orthodokse...) Gud har skabt sex til at være mellem én mand og én kvinde i ægteskabet. Tadaa: så har vi hvordan vi skal forholde os til andre seksuelle retninger: Det skal ikke være i det kristne fællesskab - og de der har den afvigende seksualitet skal have at vide at de er elsket af Gud, men altså er på gale veje med det de gør/udlever.

Citat:
1) Jeg synes, det er godt at du henviser til et Bibelscitat, for det må på et eller andet plan vise noget om Guds mening.

Vi må altid henvise til Guds ord og have det som rettesnor for vores liv. Det er jo heri vi møder Gud!

Citat:
2) Jeg kan godt følge dig i, at du synes den afvigende seksualitet er ulækker. Men samtidig med at du postulerer sådanne udsagn, tramper du også på det menneske, som netop har en sådan seksualitet - og det mener jeg ikke, du bør gøre, hverken som menneske eller kristen!

Tja... jeg synes også fisk er ret ulækkert, og i og med jeg postulerer dette træder jeg vel ikke på alle fiskeelskere? Men igen, det er ikke en konstruktiv tone, så du har ret. Selvom jeg finder homoseksuel udlevelse virkeligt ulækkert også, så siger jeg det da heller ikke i en debat om homoseksualitet netop for ikke at støde folk med de følelser.

Citat:
3) Ifølge artiklen på Tv2's hjemmeside, kunne man konkludere at der allerede nu eksisterer en eller anden form for "bordel", hvor de prosituerede er dyr. Nogle gange overgår virkeligheden fantasien!

Ja, det er en syg verden vi lever i... Syg som i "have brug for en læge" = Jesus, KÆRLIGHED!

Citat:
1) Hvis man tilfredsstilles af kvinden på gaden, så vågner man nok ikke op ved siden af den man elsker - medmindre man elsker kvinden på gaden.

Nemlig.... Hvorfor skriver du det? Troede du jeg blåstemplede prostitution?? Jeg mente kvinden du elsker = din ægtefælle! - Utugt er jo ikke fint i nogen former jo, det være sig prostituerede eller... dyr. Desuden vågner man ikke op med kvinden på gaden, du lægger pengene og går din vej......

Citat:
2) Jeg tror egentlig at selve det fysiske vedrørende en tilfredsstillese er forholdsvis ens, hvadenten man finder tilfredsstillelse hos en hest, et lig, en (menneskelig) luder, eller sin kone/mand.

Ja garanteret. Men Gud har ikke sat den seksuelle udfoldelse i samme "ens" forhold. Sex er inkorporeret i ægteskabet og tilfredsstillelsen skal findes her. Men alt det her viser jo meget godt, hvor ivrigt mennesket søger den seksuelle tilfredsstillelse og hvor egoistiske vi er i i jagten efter MIN tilfredsstillelse. Det være sig nemlig på dyr, lig eller prostituerede, som vi er fuldstændige ligeglade med når tilfredstillelsen er stillet.... Det er mig, mig og mig hele vejen igennem - og hvor er det da sørgeligt!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70814 - 14/09/2006 20:44 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: museeye]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Museeye.

De ting du nævner er ikke i orden set ud fra en kristen tankegang.
Homoseksualitet har været diskuteret mange steder her på siden, og alle argumenterne for og imod har vist været oppe at vende. (Jf. dog fx. Rom. 1,26-27.)
Og mht. de andre ting: Sex hører i bibelsk tankegang hjemme i ægteskabet, og man kan ikke gifte sig med et barn, en død eller et dyr. (Man bør i hvert fald ikke kunne gifte sig med et barn - det siger jeg for det tilfælde, at nogle indvender, at det jo sker i andre lande.)
Pædofili er desuden altid overgreb og også derfor en synd.
Nekrofili og zoofili strider mod naturen, ligesom de to andre ting i øvrigt. Nogle vil hævde, at homofili ikke hører derindunder, bl.a. fordi det er baseret på frivillighed, men det er jo netop ikke tilfældet i den nekrofiles, pædofiles eller zoofiles tilfælde.
(Der er vel også en grund til at vielsesritualet siger: indtil døden skiller jer ad!)
Disse ting er simpelthen ikke det, Gud har skabt os til. Han har skabt sex til at høre til indenfor ægteskabets ramme, mellem én, voksen, menneskelig, levende mand og én, voksen, menneskelig, levende kvinde, der ikke er i familie med hinanden. (Så skulle det hele vist være dækket ind.)
Det handler ikke bare om, at man får tilfredsstillet sin lyst på den ene eller den anden måde (så fx. heste kunne bruges i stedet for kvinder for at aflaste disse.) Seksuel tilfredsstillelse er ikke hovedformålet med vores liv, men det er det at ære Gud. Desuden er seksuel tilfredsstillelse ikke en livsnødvendighed.

Der er mig bekendt ikke nogen der har sagt, at kun "missionærstillingen" er rigtig. Jeg tror, at ægtefæller, der elsker hinanden, kan være så kreative de vil, hvad stillinger angår, bare de ikke skader sig selv eller den anden.

Jeg ved ikke om det er et argument mod en debat, at emnet er "klamt". Det kan da også være, at der er nogen, der synes, at homoseksualitet er "klamt", eller oralsex, eller porno, eller lignende, men der har været debatter om alle disse ting før her på nettet, uden at nogen har gjort indsigelser om, at det var for klamt. Der har også været debatter om incest mv., selv om det i allerhøjeste grad er klamt. Så vidt jeg ved, står der et sted, enten i Netiketten eller Debatvejledningen, at alt kan diskuteres, også de kristnes "hellige køer". (Jeg tror nu ikke noget af det nævnte er specielt "hellige køer" som sådan.) Det står jo enhver frit for, om man vil deltage i debatten eller læse tråden. Så længe spørgsmålet er oprigtigt nok stillet og ikke bare for at provokere (og det er dit indlæg tydeligvis ikke), må det vel være i orden.

Jeg ved ikke om grunden til at det ikke debatteres, er at det er tabu. Måske. Måske ikke. Det kan være det er fordi, det ikke er så almindeligt. Jeg ved ikke hvor ofte fx. præster opsøges af folk der har problemer med de nævnte ting. Der er mig bekendt heller ikke nogen der har ringet til noget kirkekontor for at få en tid til bryllup med en afdød eller et dyr. Så det er nok den sparsomme udbredelse, der gør, at det ikke er et debatemne. Men var der nogle der følte sig fristet af disse ting, ville de nok også have svært ved at tale om det. Vi skal også huske, at hvis disse ting er tabu, så er de det ligeså meget i ikkekristne kredse som i kristne.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70815 - 15/09/2006 12:16 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: AnnePande]
Child-of-God
Bruger

Hej AnnePande.

Dejligt svar .. god konklusion ..

† Child-of-God †

Til toppen 
#70816 - 15/09/2006 12:46 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: AnnePande]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Anne skrev (bl.a.):
Citat:
.. og man kan ikke gifte sig med et barn, en død eller et dyr. (Man bør i hvert fald ikke kunne gifte sig med et barn - det siger jeg for det tilfælde, at nogle indvender, at det jo sker i andre lande.)
......
(Gud) har skabt sex til at høre til indenfor ægteskabets ramme, mellem én, voksen, menneskelig, levende mand og én, voksen, menneskelig, levende kvinde, der ikke er i familie med hinanden. (Så skulle det hele vist være dækket ind.)

Ogg .... ehh ... ahem: Hvad er så et barn? Hvornår er man voksen i denne forbindelse????

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#70817 - 15/09/2006 15:36 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: LarsBj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj.

Lavalderen her i landet (hvis vi holder os til det), er som bekendt 15 år.
Det er et lidt kort svar, det ved jeg godt, men det var lige hvad der kunne blive tid til i dag.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (15/09/2006 15:37)

Til toppen 
#70818 - 15/09/2006 16:06 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: AnnePande]
LarsBj
Bruger

Hej Anne,
Så man gifter sig ikke med et barn, hvis det er fyldt 15?
(Kræves der i øvrigt stadig "kongebrev"???)

Citat:
(Man bør i hvert fald ikke kunne gifte sig med et barn - det siger jeg for det tilfælde, at nogle indvender, at det jo sker i andre lande.)

Men har disse andre lande så ikke bare en anden lavalder. Er der noget ved 15 år, der er særlig specielt?

Er "børnesex" ikke dermed et gummibegreb????
Dermed ryger berettigelsen i skældsord som "perversion", "unaturligt" mm!!!!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#70819 - 15/09/2006 16:47 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Anne,
Så man gifter sig ikke med et barn, hvis det er fyldt 15?
(Kræves der i øvrigt stadig "kongebrev"???)

Citat:
(Man bør i hvert fald ikke kunne gifte sig med et barn - det siger jeg for det tilfælde, at nogle indvender, at det jo sker i andre lande.)

Men har disse andre lande så ikke bare en anden lavalder. Er der noget ved 15 år, der er særlig specielt?

mvh
LarsBj

Alle lande har vel en definiton på hvornår man er barn. I sexuel henseende er det i Danmark 15 år. I andre lande 18.

Såvidt jeg ved er der ikke nogle lande hvor det er under 15, omend der findes de facto børneægteskaber i den 3. verden. Jeg kan dog ikke se hvorfor det skal have betydning for dansk lovgivning - i de lande hvor det finder sted har ægteskabet jo en hel anden funktion end herhjemme, og brylluppet er mere en slags fusion end en fejring af to elskendes kærlighed.

Ang. kongebrev, så mener jeg at det stadig kræves når man er under 18 og dermed stadig umyndig.

Til toppen 
#70820 - 15/09/2006 16:50 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj

Ifølge dansk lovgivning skal begge parter som hovedregel være fyldt 18 år for at kunne indgå ægteskab. I modsat fald skal de have samtykke fra både forældrene (hvis der er nogen) og fra statsamtet (også kaldet kongebrev.)

Piger - eller kvinder skulle jeg vel skrive - får normalt statsamtets tilladelse til at indgå ægteskab, hvis de er gravide og fyldt 15 år - ellers hvis de er fyldt 16 år og har en bolig. Mænd under 18 år får ikke så let dispensation.

Det er ganske rigtigt lidt gummiagtigt, for lovgivningen kan jo ændres, men mon ikke der er bred enighed om, at når man er kønsmoden, er man ikke mere et barn.

De regler for hvornår man kan indgå ægteskab, som vi har i Danmark, synes jeg er helt rimelige ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70821 - 15/09/2006 21:00 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: ]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Citat:
Såvidt jeg ved er der ikke nogle lande hvor det er under 15, omend der findes de facto børneægteskaber i den 3. verden.

Justitsministeriet oplyser noget andet:

"Det fremgik af de modtagne oplysninger, at den seksuelle lavalder i 24 af de adspurgte 54 lande var lavere end i Danmark. Således oplyste 21 lande at have en seksuel lavalder på 14 år, mens grænsen i 3 lande var henholdsvis 11 år (Den Dominikanske Republik) og 12 år (Spanien og Mexico)."

Tyskland er et af dem, hvor den er 14

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#70822 - 15/09/2006 22:55 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: Ateist]
LarsBj
Bruger

Citat:
"Det fremgik af de modtagne oplysninger, at den seksuelle lavalder i 24 af de adspurgte 54 lande var lavere end i Danmark. Således oplyste 21 lande at have en seksuel lavalder på 14 år, mens grænsen i 3 lande var henholdsvis 11 år (Den Dominikanske Republik) og 12 år (Spanien og Mexico)."

Tyskland er et af dem, hvor den er 14

Det må jo så betyde, at børneægteskaber og -sex er fuldt acceptabelt i den kristne verden!
Hurra! En perversitet mindre at holde styr på!!!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#70823 - 16/09/2006 11:18 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: LarsBj]
SimonKL
Bruger

hej Lars,

Citat:
Det må jo så betyde, at børneægteskaber og -sex er fuldt acceptabelt i den kristne verden!

med den kristne verden, mener du så den vestlige verden hvor kristendommen for det meste er "statsreligion"? Eller mener du med den kristne verden, at det er de kristne generelt der accepterer børneægteskaber? Synes konklusionen du drager er lidt sort uanset hvad...

Citat:
Hurra! En perversitet mindre at holde styr på!!!

Hvad mener du med det???

Men ja det er da tankevækkende at det er lovligt at blive gift med så unge mennesker. Men mon ikke det er en forsvindende lille del af ægteskaber der indgåes så tidligt?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70824 - 16/09/2006 11:44 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: SimonKL]
LarsBj
Bruger

Hej Simon,
Jeg mener, at eftersom man her i debatten er enige om, at sex, hvad kristne angår, hører til i ægteskabet mellem voksne, at lavalderen afgør, hvornår man er voksen, og at det er den for et land ved lov fastsatte lavalder, der gælder, og at lande, hvor kristendommen er fremherskende, har lavaldre ned til 11 år, så følger, at man har bibelsk belæg for, at sex med mindreårige er tilladt, så længe det foregår i ægteskabet.

Da 11-årige efter min bedste overbevisning er børn (i alle øvrige henseender end ovennævnte), er børnesex altså ikke bibelsk forbudt for kristne, og dermed er det ikke en perversion i den forstand, kristne opfatter dette ord.

Citat:
Hvad mener du med det???

At jeg før har betragtet lyst til sex med børn som en af mange perverterede former for sex, men nu er denne form altså taget væk fra listen, og så er der jo én mindre at holde styr på.

Citat:
Men ja det er da tankevækkende at det er lovligt at blive gift med så unge mennesker. Men mon ikke det er en forsvindende lille del af ægteskaber der indgåes så tidligt?

Jo, sikkert! Men det ændrer jo ikke ved argumentet.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#70825 - 16/09/2006 11:59 Barn eller voksen? [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Overgangen fra barndom til voksenliv er ikke universel men er afhængig af både kultur og mange andre faktorer, der er forskellig fra tid til tid. Derfor kan man ikke opstille et ræsonnement som LarsBj gør.

Det er også svært at se relevansen af tilfældige landes lovgivninger, hvis eneste præmis er at disse lande har betegnet sig selv som kristne.

Til toppen 
#70826 - 16/09/2006 13:06 Re: Barn eller voksen? [Re: ]
LarsBj
Bruger

Citat:
Overgangen fra barndom til voksenliv er ikke universel men er afhængig af både kultur og mange andre faktorer, der er forskellig fra tid til tid. Derfor kan man ikke opstille et ræsonnement som LarsBj gør.

Jo! Netop derfor!

Citat:
Det er også svært at se relevansen af tilfældige landes lovgivninger, hvis eneste præmis er at disse lande har betegnet sig selv som kristne.

Det var Anne, der indførte lavalderen som det begreb, der afgør, hvornår det som kristen er acceptabelt at have sex med børn. Jeg undersøger kun konsekvenserne af denne skelnen ved at anvende de i debatten givne oplysninger!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#70827 - 16/09/2006 13:21 Re: Barn eller voksen? [Re: LarsBj]
SimonKL
Bruger

hej Lars,

Citat:
Jeg undersøger kun konsekvenserne af denne skelnen ved at anvende de i debatten givne oplysninger!

Nå okay! Det var bare det jeg gerne ville finde frem til med mine spørgsmål til dig, netop høre om om du bare drillede, var for hurtigt ude mod riven overfor "de kristne" eller bare lavede Erasmus Montanus logik (Morlille er en sten...)...

Og det var vel en blanding af det første og det sidste du havde gang i? Men hvorfor ikke bare snakke klart i stedet? Så kunne det jo være Anne havde en chance for at forklare sine synspunkter? Det ville måske også være mere konstruktivt?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70828 - 16/09/2006 14:31 Re: Barn eller voksen? [Re: SimonKL]
LarsBj
Bruger

Hej Simon,
Nu skal man jo generelt passe på med motivanalyser af andres gøremål. Specielt tværs gennem cyberspace!

Mit ærinde har været at undersøge moralske grænser. Jeg påviser med min pointe, hvor svært det er at opretholde knivskarpe grænser mellem "godt" og "skidt". Og det er min pointe: Sex med børn er, hvis den her fremstillede analyse holder, ikke en perversitet, men en fuldt acceptabel kristen handling. Givet de rette omstændigheder!

Det er unægteligt lidt overraskende!!!

Og det håber jeg da sandelig, Anne vil kommentere. Og hvorfor ikke?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#70829 - 16/09/2006 16:19 Re: Barn eller voksen? [Re: LarsBj]
SimonKL
Bruger

hej Lars,

Citat:
Nu skal man jo generelt passe på med motivanalyser af andres gøremål. Specielt tværs gennem cyberspace!

Enig. nogle gange er det bare svært at se hvor folk vil hen med deres ord, hvis tonen ikke er ligefrem, men måske lidt tåget af ironi, som fx dit "hurra" i et foregående indlæg (= 1) hurra: ironi? 2) hurra, jeg synes det er fedt). Men nu forstår jeg det var ironi, og selvom jeg synes, at det er fjollet at bruge den slags, hvis den generelle tone er seriøs, så er det selvfølgelig fair nok.

Citat:
Mit ærinde har været at undersøge moralske grænser. Jeg påviser med min pointe, hvor svært det er at opretholde knivskarpe grænser mellem "godt" og "skidt". Og det er min pointe: Sex med børn er, hvis den her fremstillede analyse holder, ikke en perversitet, men en fuldt acceptabel kristen handling. Givet de rette omstændigheder!

Erasmus Montanus logik:
Morlille kan ikke flyve, en sten kan ikke flyve, ergo er Morlille en sten.

LarsBJ:
Kristne siger sex hører til i ægteskabet. Børn kan blive gift ned til 11 år i nogle kristne lande, ergo er sex med 11 årige børn er okay med kristne, når det foregår i ægteskabet.

Jeg synes simpethen den ikke holder. Så må du kritisere de lande som har disse lave ægteskabs foranstaltninger, men ikke tørre af på den generelle kristendom. Jeg kan godt følge tanken, at nu hvor kristne ser sex i ægteskabet som Gudvillet, så kan vi ikke kan blande os hvis et barn bliver gift og har sex; men din konklusion er simpelthen for tynd. Det kan ikke tørres af som en generel kristen holdning. Måske er der rent faktisk flere faktorer der spiller ind?

Men nu skal jeg bare være sikker på at det ovenstående virkelig er sådan du argumenterer. Vi er jo i cyber space hvor vi er bundet til det skrevne ord, som kan være lidt tricky ind i mellem.

Personligt mener jeg at grænsen for ægteskab skulle ligge på de 18 år, som også er et nøglealder som lukker op for så meget andet i samfundet. Ja, man er vel voksen når man er kønsmoden, men man er ikke nødvendigvis myndig nok til at lægge planer for resten af ens liv. Børn skal have lov til at være børn så længe som muligt - om muligt under tvang Nej, forstå mig ret...

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70830 - 16/09/2006 17:12 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

LOL

Til toppen 
#70831 - 17/09/2006 23:21 Fik lukket dyrebordel [Re: museeye]
museeye
Bruger

Torsdag d. 14. sepember 2006 kunne man i avisen 24 Timer læse om en dyreven ved navn May-Britt Hansen, som fik et dyrebordel i Grinsted lukket. Avisen valgte at anvende en hel avisside til at bringe en artikel om May-Britts syn på dyresex, samt en sexologs udtalelser plus en politisk vurdering af sagen. Her kan man se May-Britt Hansens hjemmeside, og på TV2 kan man være med i en afstemning mht. om man tror, at dyr lider overlast af dyresex. På May-Britt Hansens hjemmeside findes et link til en underskriftindsamling imod dyresex.

At der er debat i samfundet om fx dyresex påvises bl.a. af ovenstående links.
Nu mangler samfundet blot at fokusere på og debattere de andre afvigende seksualiteter.

Gad vide hvorfor netop dyresex er emnet, som har fanget mediernes interesse fremfor eksempelvist nekrofili? Er nekrofili yt, eller passer man bare ekstra godt på, at det ikkke opdages?

Evangelisten/Lars skrev engang i en anden tråd i en anden debat, om seksualitet virkelig har betydning for frelsen? Jeg vil tillade mig (frit) at citere Evangelisten/Lars for de ord, og regner da med at se interessante konservative og liberale kristne svar derpå!

Til toppen 
#70832 - 18/09/2006 18:22 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: LarsBj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj.

Et væsentligere spørgsmål til emnet, fremfro hvornår man er barn, ville nok være: Hvornår er man pædofil?
Mon der fx er pædofile, der tænder på en 15- eller 16-årig som en del af deres pædofili?
Og det er vel tvivlsomt, at fx. en 18-årig dreng, der gifter sig med en 16-årig pige, gør det, fordi han er pædofil.
Grunden til at emnet med at gifte sig med et barn kom op, var jo netop pga. pædofili.
I de allerfleste samfund ville man vel regne en person som giftefærdig, som man også ville regne for voksen, mon ikke?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70833 - 18/09/2006 18:35 Re: Barn eller voksen? [Re: LarsBj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj.

Nej. Jeg mener bestemt ikke, at sex med børn er en fuldt acceptabel kristen handling, givet de rette omstændigheder.
Jeg mener heller ikke, at det er (moralsk) rigtigt, at det visse steder er muligt at gifte sig i en alder af 11 år. Jeg ved ikke noget om de forskellige landes lavaldre og motiver for dem, og slet ikke i lyset af om der er tale om et kristent land eller ej.
Det kan være, jeg slet ikke skulle have berørt spørgsmålet om lavaldre. Grunden til at jeg nævnte det, var egentlig ikke at tage det op til diskussion som sådan (selv om man naturligvis gerne må diskutere det), men bare som en parentes angående en diskussion / et spørgsmål, som jeg gættede på ville opstå (men den ville evt. ikke være opstået, hvis jeg ikke havde nævnt det.)
Så det var såmænd ikke fordi der lå nogen "dybere mening" bag som sådan.
Det var affødt af en del af det egentlige emne, nemlig spørgsmålet om pædofili. Jeg ved ikke, hvor gamle børn / unge skal være, før en pædofil ikke finder dem tiltrækkende mere.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70834 - 22/09/2006 18:48 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: kristina]
marion
Bruger

Reg.: 29/08/2006
Citat:

Hej Kristina!

Øh.. faldt lige over din vendning og nej, Paulus var ikke mere end hvad vi andre troende er idag. Det er bare min mening.. Det er rigtigt at han var udvalgt til at leve sit kald ud men at sige at han talte på Herrens vegne, det er måske at strække den lidt for meget. Han havde sine svagheder som vi har vores, derfor skal bibelen også læses udfra den synsvinkel,, Gud i et skrøbeligt menneske - os såvel som Paulus.

Selve emnet vil jeg slet ikke kommentere fordi det er afskyeligt, hvem kan dog bare lave sig disse overvejelser for en debats skyld - det fatter jeg ikke!

Til toppen 
#70835 - 22/09/2006 21:51 Kristenliv [Re: marion]
museeye
Bruger

Citat:
Selve emnet vil jeg slet ikke kommentere fordi det er afskyeligt, hvem kan dog bare lave sig disse overvejelser for en debats skyld - det fatter jeg ikke!

Eftersom jeg har begyndt denne debat, vil jeg gerne tage mig den frihed at besvare dette dit indlæg.
1) Du vil altså ikke debattere emner, der er afskyelige? Må jeg spørge hvorfor? Og hvilke emner er for dig afskyelige? Og er det ikke et problem, hvis du altid afholder dig fra at debattere, blot fordi du synes, at debatten er "afskyelig"?
2) Jeg gør mig ikke nogle som helst overvejelser, blot for debattens skyld, men netop med henblik på, at få sat fokus på et emne, som er til stede i det samfund, vi kristne lever i! Det gør med håbet om at præsentere samfundets nutid for de kristne, som til tider har snuden for langt nede i Bibelen til at kunne kigge op over bogstaverne og se, at der rent faktisk findes en verden; en verden hvor de mennesker lever, som Jesus fordrer os at elske!

Hvad er meningen med det kristne liv?
At man skal fjerne sig fra samfundet, og isolere sig i fjerntliggende bofællesskaber med andre kristne?
Eller gælder det om, at leve i det samfund vi er sat i for her at gøre en forskel, samt forsøge at elske alle mennesker, som Guds skabninger og børn?

Til toppen 
#70836 - 23/09/2006 16:56 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: marion]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Marion.

Som jeg skrev i et andet indlæg, må man debattere, hvad man vil - med mindre det da slet ikke har noget med kristendom at gøre eller det bare er ment som en provokation. Ingen af delene er tilfældet her. Også de "hellige køer" kan diskuteres.
Det er som sagt frit for enhver, om man vil deltage i debatterne eller læse trådene. Hvis man synes et emne er "afskyeligt", behøver man jo ikke læse eller debattere det, hvis man ikke har lyst.
Incest er fx også afskyeligt, men det har der også været tråde om. Hvorfor ingen har sagt, at det var for afskyeligt til at debattere, ved jeg ikke. Men det kunne man vel så ligeså godt.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70837 - 30/09/2006 21:33 Re: Kristenliv [Re: museeye]
Guf
Bruger

Reg.: 23/09/2006
Citat:
"Eller gælder det om, at leve i det samfund vi er sat i for her at gøre en forskel, samt forsøge at elske alle mennesker, som Guds skabninger og børn? "

Hmm, skal vi elske ALLE mennesker som kristne? Om fx homoseksuelle siger Gud det da ellers helt klart og entydigt: "Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død." (3 mos. 20,13).
Det er da næppe at elske dem. Skal vi følge Bibelen, skal de homoseksuelle slås ihjel!!
Guf.

Til toppen 
#70838 - 30/09/2006 22:04 Re: Kristenliv [Re: Guf]
museeye
Bruger

Citat:
museeye: "Eller gælder det om, at leve i det samfund vi er sat i for her at gøre en forskel, samt forsøge at elske alle mennesker, som Guds skabninger og børn? "

Guf: Hmm, skal vi elske ALLE mennesker som kristne? Om fx homoseksuelle siger Gud det da ellers helt klart og entydigt: "Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død." (3 mos. 20,13).
Det er da næppe at elske dem. Skal vi følge Bibelen, skal de homoseksuelle slås ihjel!!

Problematikken ved dit indlæg er, at du hiver et citat frem fra Gamle Testamente, men anvender det citat som argument for, hvordan kristne skal handle og agere. Jovist har Guds åbenbarede ord i Gamle Testamente da autoritet, men hvilke citater skal anvendes i debatten om de kristnes etik?

Der er en masse love og regler, som i GT åbenbares af Gud til bl.a. Moses, men som Jesus gør op med i NT. Ligeledes vil jeg stange dit citat fra 3. Mosebog til jorden ved at henvise til Jesu ord fra Johannesevangeliet 8,7: »Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.« Jesus fratager altså menesket retten og magten til at være dommer over et andet menneske.

Envidere finder jeg det problematisk, at du skriver "følge Bibelen", som om den var noget særligt, der kræver underkastelse og tilbedelse.

Til toppen 
#70839 - 01/10/2006 13:42 Re: Kristenliv [Re: museeye]
Guf
Bruger

Citat:
Problematikken ved dit indlæg er, at du hiver et citat frem fra Gamle Testamente, men anvender det citat som argument for, hvordan kristne skal handle og agere. Jovist har Guds åbenbarede ord i Gamle Testamente da autoritet, men hvilke citater skal anvendes i debatten om de kristnes etik?

Hvorfor skulle det være problematisk at anvende et citat fra Bibelen i en kristen arugmentation? Her i debatforumet vrimler det jo med bibelcitater, præsterne bruger dem i hobevis under gudstjenesterne osv. Hvis Jesus gjode op med GT, hvorfor har kristendommen så ikke også gjort op med og fornægter GT? Men sagen er, at Jesus rent faktisk IKKE gjorde op med GT. Der er masser af steder i NT, hvor Jesus netop påpeger GT-lovenes stadige gyldighed, eksempelvis: "Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.
Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket.
Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget." (Mat. 5,17-19)

Citat:
Envidere finder jeg det problematisk, at du skriver "følge Bibelen", som om den var noget særligt, der kræver underkastelse og tilbedelse.

Hvis ikke Bibelen er noget særligt for kristne mennesker, hvad er så? Koranen eller varedeklarationen på leverpostejen i køleskabet? Eller handler det om, at vi som kristne, bare kan sortere i Bibelen efter forgodtbefindende? Udelade det, som ikke lige passer ind i krammet, fortolke langt ud over hvad en klar og entydig tekst siger, for at få det til at "passe" osv.? Eller er Bibelen så smækfuld af selvmodsigelser, at den er ubrugelig til noget som helst? Så kan vi jo lige så godt skrotte den!

Til toppen 
#70840 - 01/10/2006 13:44 Re: Kristenliv [Re: Guf]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
"Eller gælder det om, at leve i det samfund vi er sat i for her at gøre en forskel, samt forsøge at elske alle mennesker, som Guds skabninger og børn? "

Hmm, skal vi elske ALLE mennesker som kristne? Om fx homoseksuelle siger Gud det da ellers helt klart og entydigt: "Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død." (3 mos. 20,13).
Guf.

Undskyld, men hvor vil du hen? Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad det er du vil med din argumentation.

Jeg er også langsom..

Til toppen 
#70841 - 01/10/2006 21:33 Kristen teologi [Re: Guf]
museeye
Bruger

Citat:
Hvis Jesus gjode op med GT, hvorfor har kristendommen så ikke også gjort op med og fornægter GT? Men sagen er, at Jesus rent faktisk IKKE gjorde op med GT. Der er masser af steder i NT, hvor Jesus netop påpeger GT-lovenes stadige gyldighed, eksempelvis: "Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.

Jeg skrev i mit forrige indlæg ikke, at Jesus gjorde op med hele GT, men kun visse dele af den.
Fx kan nævnes; spørgsmålet om sabbatten: Jesu svar var, at sabbatten blev til for menneskenes skyld, ikke menneskene for sabbattens skyld. Det var det eksempel, som jeg umiddelbart kunne komme i tanke om.
Jeg er enig med dig, på det punkt, at Jesus ikke nedbryder loven, men fuldbyrder den - hvilket bl.a. ses i Bjerprædikenen.

Citat:
museeye: Envidere finder jeg det problematisk, at du skriver "følge Bibelen", som om den var noget særligt, der kræver underkastelse og tilbedelse.

Guf: Hvis ikke Bibelen er noget særligt for kristne mennesker, hvad er så? Koranen eller varedeklarationen på leverpostejen i køleskabet? Eller handler det om, at vi som kristne, bare kan sortere i Bibelen efter forgodtbefindende? Udelade det, som ikke lige passer ind i krammet, fortolke langt ud over hvad en klar og entydig tekst siger, for at få det til at "passe" osv.? Eller er Bibelen så smækfuld af selvmodsigelser, at den er ubrugelig til noget som helst? Så kan vi jo lige så godt skrotte den!

Jeg er ked af, at vi åbenbart taler forbi hinanden.
Jo, Bibelen er noget særlig for kristne. Men kristne skal ikke tilbede eller underkaste sig Bibelen. Lige så lidt, som de skal underkaste sig og tilbede deklarationen på en leverpostej.
Derimod skal Bibelen henlede kristne (og alle andre mennesker!) til at forkusere på Guds kærlighed, som den kommer til udtryk i Kristus.
Men du har ret, hvis vi begynder at pille Bibelen fra hinanden for at tage det vi finder brugbart, så kan vi lige så godt smide den væk.

Til toppen 
#70842 - 02/10/2006 12:26 Re: Kristen teologi [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Jesus kom ikke for at afskaffe loven, men for at opfylde den ...

† Child-of-God †

Til toppen 
#70843 - 02/10/2006 19:16 Re: Kristen teologi [Re: Child-of-God]
museeye
Bruger

Citat:
Jesus kom ikke for at afskaffe loven, men for at opfylde den ...

Jeg synes at have gjort klart, hvad jeg mener, så jeg vil råde dig til at læse mine to foregående indlæg igen.

Dog vil jeg gerne vide, hvad du mener med ovenstående citat?
"Jesus kom" - hvorhen og hvorfor?
"afskaffe loven" - hvad gjorde Jesus så, da han fx helbredte en syg på sabbatten? Hvorfor er Jesus ikke interesseret i at afskaffe loven?
"opfylde den [loven]" - hvordan skal det forstås konkret, at Jesus opfylder loven?

Til toppen 
#70844 - 02/10/2006 21:57 Re: Kristen teologi [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Jeg vidste, du ville svare mig på den måde .. alligevel vil jeg hverken uddybe iht. dine teologi-metoder, og heller ikke holde op med at skrive, hvad der ligger mig på hjertet.

Jeg ved, at du præcist ved, hvad jeg mener, bror.

† Child-of-God †

Til toppen 
#70845 - 02/10/2006 23:41 Re: Kristen teologi [Re: museeye]
Guf
Bruger

Citat:
Jeg skrev i mit forrige indlæg ikke, at Jesus gjorde op med hele GT, men kun visse dele af den.

Ja det er nok spørgsmålet, hvad Jesus egentlig gjorde. Iflg. de citater, jeg bragte i mit foregående indlæg, gør Jesus ikke op med noget som helst i GT-lovene - tværtimod. Der er ikke noget at misforstå, ikke noget at fortolke, det er klokkeklar tale: Loven skal opfyldes til punkt og prikke: "Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket." Og det må vel så også gælde, hvad der skal ske med homoseksuelle, altså at de skal dræbes, som loven foreskriver. Jeg kan ikke finde nogen som helst steder i Bibelen, hvor Jesus gør op med det spørgsmål i GT. Så hvad er budskabet nu? På med vanten, kristne brødre og søstre, lad os dræbe de homoseksuelle! - ??

Til toppen 
#70846 - 03/10/2006 09:40 Re: Kristen teologi [Re: Guf]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Guf, du citerer Jesu ord:
Citat:
Loven skal opfyldes til punkt og prikke: "Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket."

og konkluderer, at så skal vi ud og dræbe en del af vores medmennesker. Hvis vi fortsætter tanken, skal vi vel dræbe alle vores medmennesker - og så til sidst formentlig os selv - da intet menneske -undtagen Menneskesønnen Jesus - har opfyldt loven fuldt ud.

Nej vel? Det er ikke os, men Gud, der har den lovgivende, udøvende og dømmende magt!
Jesus siger (Matt 7 1,2):

Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.

Desuden: Loven ér blevet opfyldt på vore vegne, af vi syndige menneskers stedfortræder: Guds søn, Jesus Kristus!
Han stillede sig imellem Guds vrede over synden og os syndige mennesker, og led straffen for os, og døde vores død.

Derved overvandt derved døden, og genopstod til evigt liv i Paradiset.
Følger vi Ham, og tror vi på ham, så vil vi elske ham for det han har gjort for os og bestræbe os på at adlyde ham - og vi vil leve vores liv med Ham som vor Herre og Frelser, både her i denne verden og ind i den evige Salighed i Guds rige - på den nye jord, hvor der er gjort op med alt ondt.

Sådan lyder det evangeliet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70847 - 03/10/2006 13:16 Re: Kristen teologi [Re: Guf]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Guf.

Der er ikke nogen der skal slå nogen ihjel her.
Jesus er blevet slået ihjel på alle os dødsdømtes vegne - for at vi kunne gå fri.
Hvis du havde ret i din teori, skulle vi ikke bare slå homoseksuelle ihjel, men også mange, mange andre - og ville højst sandsynligt også selv ryge med i købet. Ja, ikke bare højst sandsynligt, men helt sikkert.
Men, som der står i en sang:

"Fordi jeg lever så milevidt
fra Guds lov, er mit liv fallit.
Jeg fik dommen, så lød den:
Du skal dømmes til døden!
Denne dom, den er absolut,
og jeg kan ikke anke,
men når jeg indser, at alt er slut,
har Gud en frelsende tanke:
Til jorden sender han Jesus, som
tager på sig min skyld og dom,
når han dræbes uskyldig,
bli'r min dødsdom ugyldig."

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70848 - 04/10/2006 18:18 Re: Kristen teologi [Re: AnnePande]
Guf
Bruger

Citat:
...og konkluderer, at så skal vi ud og dræbe en del af vores medmennesker.

Næh, det konkluderede jeg egentlig ikke. Hvis du bemærkede det, så var der to små tegn i slutningen af mit indlæg - to ? For jeg er da noget i vildrede. I GT er Guds budskab klart nok: De homoseksuelle skal dræbes. I NT dør Jesus for alle vores syndes skyld - og det må vel så også omfatte homoseksualitet? Så vidt så godt. Men der går dog en rum tid fra Gud giver Moses lovene til Jesus udfrier os. Og hvad der? En masse mennesker, herunder homoseksuelle, må jo have lidt døden på Guds bud fra lovene. De fik altså ikke særlig meget ud af Jesus´ udfrielse af mennesket - i første omgang i hvert fald. Det er jo påfaldende så hård en straf Gud påbyder og ofte ligefrem babarisk: "Når en jomfru er forlovet med en mand, og en anden mand træffer hende inde i byen og har samleje med hende, skal I bringe dem begge ud til byporten og stene dem til døde; pigen, fordi hun ikke råbte om hjælp derinde i byen, og manden, fordi han voldtog en anden mands kvinde." (Mos. 22,23-24). Det er svært at kapere, at Gud kan udstikke en så grusom dom. Hvor er Guds godhed? Det er også bemærkelsesværdigt, at selv det arme voldtægtsoffer skal stenes til døde, hvis hun ikke råbte om hjælp. Og der kan være mange grunde til, at et voldtægtsoffer ikke råber om hjælp fx angst, trusler osv. Men her hjælper åbenbart ingen kær Guds nåde, hun skal henrettes på bestialsk vis! Og det er der da givet vis en del, som er blevet - på Guds bud!
Fik Gud da virkelig skrupler over sine egne love og sendte siden hen Jesus for at lappe på sine egne fadæser?
Citat:
...når han [Jesus] dræbes uskyldig, bli'r min dødsdom ugyldig.

Altså først udsteder Gud en bestialsk dødsdom, senere lader Han Jesus dø på korset for dermed at gøre selvsamme dødsdom ugyldig. Kan Gud da ikke finde ud af, hvad det er Han selv vil?

Til toppen 
#70849 - 04/10/2006 18:41 Re: Kristen teologi [Re: kristina]
Guf
Bruger

Citat:
...intet menneske -undtagen Menneskesønnen Jesus - har opfyldt loven fuldt ud.

Loven i GT siger at homoseksuelle skal dø, det står klart. Hvis Jesus har opfyldt loven fuldt ud, hvorfor er de homoseksuelle så ikke døde da?
Citat:
...Gud, der har den lovgivende, udøvende og dømmende magt!

Joh, men Han påbyder dog mennesket - i hvert fald nogle steder - at foretage den udøvende magt: "...skal I bringe dem begge ud til byporten og stene dem til døde" (5. Mos. 22,24). Næppe har Gud selv tænkt sig at foretage den bestialske henrettelse, og Han siger da også "...skal I...".
Citat:
Han stillede sig imellem Guds vrede over synden og os syndige mennesker

Hmmm, kan Fader og Søn ikke rigtigt blive enige? Er der lidt grus i maskineriet "deroppe", så Treenigheden faktisk slet ikke er så enig endda? Hvor er Guds almægtighed, hvis Han ligefrem skal have sådan en slags mægler til at styre sin egen vrede?
Citat:
...hvor der er gjort op med alt ondt.

Jo, det er vel det, vi som kristne higer imod. Men hvor kom ondskaben fra? En artikel andet steds her på sitet fortæller, at det ikke vides, hvor ondskaben kom fra, da Bibelen ikke siger noget om det. Gud skabte dog alt, har jeg lært gennem min kristne opdragelse, og så har Gud vel også skabt ondskaben - eller hvad? Og skal vi så gøre op med det (her ondskaben) som Gud selv har skabt? Måske skabte Gud netop ondskaben, for at give begrebet godhed mening, men hvis så ondskaben fjernes, så er der vel heller ingen godhed tilbage?

Til toppen 
#70850 - 05/10/2006 13:53 Re: Kristen teologi [Re: Guf]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Guf.

Hvor er dit første citat fra, det var ikke noget, der stod i det indlæg, du svarede på?
Jeg så godt at det var et spørgsmål, og svarede derfor på det.
Det er svært at kapere, siger du.
Det har du ret i. Det er svært at kapere, at der er noget, der hedder Guds dom og hellighed. For vi forstår ikke, hvad syndens og gudsoprørets alvor vil sige. Eller hvad det vil sige, at syndens løn er døden, og at det skulle være nødvendigt.
Hvor er Guds godhed, spørger du?
Vi skal huske, at det ikke kun er i Ny Testamente, efter Jesus, at der er noget der hedder Guds godhed og tilgivelse.
Loven taler om dom. Også hård dom. Det er rigtigt. Men den taler også om ofre til soning for synderne. I Det Gamle Testamentes tid drejede det sig om ofringer af dyr mv. Det kan man fx læse om i 3.Mos. 4-5 og 5, 1-10 om syndofre og skyldofre. Så der var også tilgivelse dengang for enhver, der ville tage imod den.
Disse ofre pegede hen på det endegyldige offer, som Jesus bragte, da han døde på korset.
Men der er også noget, der hedder dom i Ny Testamente: Den, der ikke vil tage imod den dødsdom, Jesus led i vores sted, må selv tage dødsdommen - nemlig fortabelsen, den evige og endegyldige adskillelse fra Gud. Det er faktisk værre end fx. en stening!
Håber det giver nogenlunde mening.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (05/10/2006 13:54)

Til toppen 
#70851 - 05/10/2006 21:56 Re: Kristen teologi [Re: AnnePande]
Guf
Bruger

Hej Anne.

Citatet i mit første indlæg er fra museeye 22.09.06.
Citat:
Det er svært at kapere, at der er noget, der hedder Guds dom og hellighed. For vi forstår ikke, hvad syndens og gudsoprørets alvor vil sige. Eller hvad det vil sige, at syndens løn er døden, og at det skulle være nødvendigt.

Næh, det er egentlig ikke det, jeg synes er svært at kapere. Det, du nævner her, synes jeg faktisk ikke, er så svært at kapere. Det, som jeg synes, er svært at kapere, er den bestialitet, der er over mange af Guds domme i GT. Kunne/kan en god Gud virkelig ikke finde på noget mere humant end lige stening? Og sågar voldtægtsOFRE skal stenes. DÉT er svært at kapere. Det er korrekt at de steder du henviser til i 3.Mos. taler om en tilgivelse for visse synder ved ofring. 4-5 handler om uforsætlig synd og i 5,1-10 om specifikke synder, men jeg kan ikke umiddelbart få øje på, at der gælder en generel tilgivelsesmulighed for synder i almindelighed. Så meget mere er det også svært at kapere, at et voldtægtsoffer er synder og (hvad jeg ganske vist ikke lige kan få øje på) i givet fald skal bringe ofre for at få tilgivelse for sin synd, som altså består i, at hun er blevet voldtaget - !! ?? (Se venligst også mit svar til Kristina).
Jo, evig fortabelse er værre end stening, men stening OG evig fortabelse må da være endnu værre. Kunne en barmhjertig Gud da ikke blot nøjes med det sidste, hvis det alligevel er kommet så vidt? Hvorfor tilføje barbariet? Netop den slags vi i dag ofte klandrer nogle muslimer for at udøve fx i Iran.
Så stort klogere er jeg ikke blevet – desværre. Men måske du eller andre har lidt mere ”på lager”?

Til toppen 
#70852 - 06/10/2006 10:51 Re: Ikke "mand-kvinde" sex [Re: LarsBj]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hep LarsBj

Citat:
Citat:

Børnesex er vel "naturligvis" et gummibegreb, ligesom alt andet er et gummibegreb.

Nu har der lige været fokus på børnevold, og det er et glimrende eksempel. Hvornår er det børnevold? Ved knytnæven i ansigtet? Lussingen? Endefulden? Rusketuren? Kniben i armen? Klapset bagi? Grebet i skulderen? Fastholdelsen af hånden? Senden på værelset? Blikket? Surmulen? Skulen?

Eftersom jeg stærkt tvivler på man kan blive enige om, hvad der er børnevold, er børnevold også et gummibegreb. Men er det ensbetydende med, at det er ligegyldigt? Og kan man dermed ikke sige at en mand er syg i hovedet, hvis han dagligt tæsker sin 2-årige søn med en støvsugerslange?

Kan man det, kan man også kalde børnesex for både perverst (ikke at det ord er negativt) og unaturligt.

Det unaturlige og den gyldne lavalder af 15 år (hvilket kun gælder hvis den anden part er under 18 år) er vel at betragte som den demokratiske enighed blandt "stammens godtfolk". Jeg betragter det nærmest som en indikator på, hvor udviklet et samfund er.

Vi har altså valgt henholdsvis 15 og 18 år som retningslinier, sikkert bl.a. fordi unge i den alder har mindre opfattelsesevne end voksne, da deres broer i hjernen ikke er komplette. Derfor er det "naturligt". Men i sidste ende er det vel kun, hvad man bliver enige om? Men det gør ikke begrebet ubrugbart.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#70853 - 06/10/2006 16:41 Re: Kristen teologi [Re: Guf]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Guf.

Hvorfor det skulle være stening i de nævnte tilfælde, kan jeg desværre ikke svare dig på, og det ærgrer mig. Jeg ville gerne, men jeg ved det ikke. Måske kunne du have glæde af at spørge vores svarpanel?

Mht. voldtægten. Det slog mig, at der i begyndelsen kun stod: har samleje med. Dernæst står der: voldtog en anden mands kvinde. Jeg ved ikke om der er tale om voldtægt som vi normalt forstår det, eller om det snarere handler om forgribelse på en kvinde, der allerede er trolovet med en anden mand, uden at der behøver at være tale om vold mod kvinden. Det er bare en tanke, for jeg ved det ikke. Men det kunne være interessant at kigge i den hebraiske tekst. Så det skal jeg prøve at kigge efter, hvis jeg da bliver klogere af det.
Der er næppe tale om, at hun skal straffes for at være blevet voldtaget. Det var jo pga. det med at hun ikke råbte om hjælp - det vil vel sige, at hun indvilligede i det der skete. Hvis altså min tanke er rigtig om at det måske ikke var voldtægt som sådan.
Der er i 2. Sam. 13 en beretning om Davids datter Tamar, der voldtages af sin bror Amnon. Amnon blev straffet for det, men ikke Tamar. (Hun protesterede også imod det, men havde tilsyneladende ikke lejlighed til at råbe om hjælp, så det blev forhindret, men det kom først frem bagefter.) Her er der slet ikke tale om den tanke, at hun skulle straffes, selv om det ikke lykkedes hende at skabe opmærksomhed om, hvad der var ved at ske, i første omgang.
Mht. generel tilgivelse er det værd at kigge på fx Salme 130 og 103, der taler om Gud som den, der "tilgiver al din skyld (Sl. 103,3), og: "Hvis du, Herre, vogtede på skyld, hvem kunne da bestå, Herre? Men hos dig er der tilgivelse, for at man skal frygte dig". (Sl. 130,3-4.)

Og lad os glæde os over Jesu ord: "Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende. (...) Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere." (Joh. 8,7 og 11).

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (06/10/2006 17:05)

Til toppen 
#70854 - 06/10/2006 17:29 Re: Kristen teologi [Re: AnnePande]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Guf.

Jeg har lige set, at det i 5.Mos. 22,23-24 handlede om, at hændelsen var foregået inde i byen, hvor pigen havde mulighed for at råbe om hjælp.
Men bagefter, i v.25-27 står der, at hvis det sker ude på marken, hvor der ikke er mulighed for at påkalde sig opmærksomhed, skal kun manden straffes: "Pigen må du ikke gøre noget, hun har ikke gjort sig skyldig til døden. Det svarer til, at en mand overfalder en anden mand og myrder ham. Han traf jo den forlovede pige ude på marken, og hun råbte om hjælp, men ingen kom hende til undsætning."
Så ser det straks lidt anderledes ud, ikke?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70855 - 07/10/2006 12:01 Re: Kristen teologi [Re: AnnePande]
Guf
Bruger

Hej Anne.

Jeg ved ikke om det ændrer så meget. Der kan være et hav af grunde til ikke at råbe om hjælp ved en voldtægt, uanset om denne foregår i byen eller på marken. Frygt, chok, trusler osv., og derfor forekommer Guds fuldstændig unuancerede dom så mærkelig. Uanset om kvinden mere eller mindre frivilligt har indladt sig med denne fremmede mand, synes der ikke at være megen guddommelig godhed og barmhjertighed bag dommen. Det er i sandhed en krasbørstig dom at få, at man skal stenes til døde for en synd af den beskaffenhed. Rovmord o.lign. ville man endda til en vis grad kunne forstå, men dette? Bedre bliver det ikke af, at et stakkels voldtægtsoffer skal tvinges til at gifte sig med voldtægtsforbryderen: "Når en mand træffer en jomfru, der ikke er forlovet, og han griber fat i hende og har samleje med hende, og de bliver grebet, skal den mand, der havde samleje med pigen, betale hendes far halvtreds sekel sølv, og hun skal være hans kone, fordi han voldtog hende." (5.Mos.22,28-29). Her er der ikke så megen fortolkningsmulighed, for ordet "voldtog" nævnes direkte. I 2.Mos.22,15-16 gives der ganske vist en mulighed for at slippe, hvis pigens far nægter. Men hvad med pigen?? Hvorfor kan hun da ikke selv nægte at gifte sig med sin voldtægtsmand? Endnu endnu værre bliver det af, at Gud tilsyneladende uden videre accepterer, at mænd kan sælge deres døtre som sexslaver (se 2.Mos.21,7-9)! Og for at føje spot til skade tyer Gud åbenbart til at bruge gifte kvinder som en slags voldtægtsofre for at straffe manden: Dette siger Herren: ”Jeg vil lade ulykken ramme dig fra din egen familie. For øjnene af dig vil jeg tage dine hustruer og give dem til en anden, som ganske åbenlyst skal ligge med dem.” (2.Sam.12,11). Kunne det slet ikke falde Gud ind at spørge disse kvinder, om de nu også havde lyst til at ligge i med andre?
Har Gud da ingen som helst respekt for kvinder, og voldtægtsofre i særdeleshed? Som om den arme kvinde ikke har lidt nok ved voldtægten!
Næh, Tamar bliver ikke straffet – der er åbenbart forskel på folk.
Det er korrekt, at Jesus - heldigvis - er langt mere human i NT end Gud er det i GT, men det gør blot det hele endnu mere paradoksalt, og da det jo handler om hele kristendommens fundament, er jeg sørme i vildrede. Jesus siger jo, at han opfylder lovene, men lovene er jo – et godt stykke hen ad vejen – et orgie i barbari. Og det er det, jeg ikke kan få til at stemme, når vi som kristne samtidig taler om en god og barmhjertig Gud.
Fint, hvis du vil granske den hebræiske tekst, for det har jeg ingen mulighed for.

Til toppen 
#70856 - 07/10/2006 19:16 Re: - stening? [Re: Guf]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Guf
A propos stening: jeg citerer lige til orientering fra det sidste nyhedsbrev fra den internationale organisation Åbne Døre:

Unge muslimer ødelægger 10 kirker i Nigeria

Uromagerne kræver stening af en kristen kvinde, der beskyldes for at have hånet profeten Muhammed

Et verbalt sammenstød mellem en kristen kvinde og en muslimsk mand førte til at en hob af vrede muslimer ødelagte ti kirker og 20 kristne hjem i byen Dutse i Nigeria.

Angrebene fandt sted den 19. og 20. september, efter at der var kommet rygter i omløb, der fortalte at en kristen kvinde skulle have hånet profeten Muhammed. Kvinden er nu anholdt og bliver afhørt af politiet.

Vrede muslimer krævede at kvinden, en syerske ved navn Jummai, skulle stenes til døden for hendes udsagn.

Hussani, en af de muslimer, der protesterede mod den kristne kvindes opførsel, fortæller at skænderiet med en ukendt muslimsk mand var begyndt med udgangspunkt i en af Pave Benedikt XVI.'s kontroversielle bemærkninger om islam.

Men andre vidner til det verbale sammenstød fortæller, at kvinden blot reagerede på en hånlig bemærkning om Jesus Kristus, som manden havde ytret.

Mindst 20 kristne hjem blev plyndret og ødelagt under optøjerne, og det samme gælder 40 butikker, hvis ejere er kristne.

Over 1000 kristne indbyggere, som blev fordrevet fra deres hjem under angrebene, søgte tilflugt på politistationer og skoler.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70857 - 07/10/2006 21:03 Re: - stening? [Re: kristina]
Guf
Bruger

Hej Kristina.
Ja, jeg havde godt nok læst og hørt om den historie. Den kommer ikke bag på mig. Koranen og GT er i deres essens stort set lige bestialske (fx øje for øje, stening til døde osv.). Op igennem historien har de kristne rigtig nok heller ikke så meget at prale af, hvad angår behandlingen af mennesker med andre religiøse opfattelser (fx korstogene, jødeforfølgelserne osv.).
Man kan sige, at fundamentalistiske muslimer i vid udstrækning rent faktisk GØR det, som Koranen påbyder dem – hvor grusomt det så end er, hvor vi kristne nu til dags nok er noget mere pragmatiske i forholdet til andre, synd osv. Hvis vi fulgte Bibelen lige så dogmatisk som nogle muslimer følger Koranen, så det rigtig nok ikke ret godt ud for menneskeheden. Vores moderne pragmatik og indstilling til politisk definerede menneskerettigheder skyldes nok mindre Bibelen og vel mere filosofiske tankeretninger som humanismen og jordiske politiske diskussioner, for taget på ordet er Bibelen, som jeg har fremført flere eksempler på her i debatten, ikke stort bedre end Koranen hvad angår humanisme – eller mangel på samme.

Til toppen 
#70858 - 07/10/2006 21:42 Re: - stening? [Re: Guf]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Kristina.
Ja, jeg havde godt nok læst og hørt om den historie. Den kommer ikke bag på mig. Koranen og GT er i deres essens stort set lige bestialske (fx øje for øje, stening til døde osv.). Op igennem historien har de kristne rigtig nok heller ikke så meget at prale af, hvad angår behandlingen af mennesker med andre religiøse opfattelser (fx korstogene, jødeforfølgelserne osv.).
Man kan sige, at fundamentalistiske muslimer i vid udstrækning rent faktisk GØR det, som Koranen påbyder dem – hvor grusomt det så end er, hvor vi kristne nu til dags nok er noget mere pragmatiske i forholdet til andre, synd osv. Hvis vi fulgte Bibelen lige så dogmatisk som nogle muslimer følger Koranen, så det rigtig nok ikke ret godt ud for menneskeheden. Vores moderne pragmatik og indstilling til politisk definerede menneskerettigheder skyldes nok mindre Bibelen og vel mere filosofiske tankeretninger som humanismen og jordiske politiske diskussioner, for taget på ordet er Bibelen, som jeg har fremført flere eksempler på her i debatten, ikke stort bedre end Koranen hvad angår humanisme – eller mangel på samme.

Hvorfor er humanisme noget at stræbe efter?

Bibelen handler jo netop om at mennesket ikke er godt nok og har brug for Gud.

Det er fint nok at sige at kristne ikke har så meget at prale af, men det er der vel heller ingen kristne der gør? Jeg mener ikke at have hørt nogle bryste sig af korstogene eller tvangsdøberiet.

Jeg synes du mangler en evangelisk forståelse af bibelen. Bibelen skal jo læses i sammenhæng. Det er jo ikke kun 3. Mosebog, vi har fået givet.

Det er fint at du vil tage bibelen på ordet, men så skal du tage HELE bibelen på ordet, ellers bliver det noget rod.

Til toppen 
#70859 - 08/10/2006 16:35 Re: - stening? [Re: Guf]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Guf,
Citat:
Vores moderne pragmatik og indstilling til politisk definerede menneskerettigheder skyldes nok mindre Bibelen og vel mere filosofiske tankeretninger som humanismen og jordiske politiske diskussioner, for taget på ordet er Bibelen, som jeg har fremført flere eksempler på her i debatten, ikke stort bedre end Koranen hvad angår humanisme – eller mangel på samme.

Det er jo let at sige, at hvis de kristne siger/gør noget godt, så har de hugget det fra humanisterne...

- Hvordan opstod hospitaler?

- Hvorfor blev det germanske edsbevis (den stærkes ret mere eller mindre) erstattet med vidnebeviset?

Er du *helt* sikker på, at disse to ikke udspringer af, at nogen har taget Bibelens befalinger om næstekærlighed og retspraksis på ordet? Og hvis ikke, hvor kommer de så fra?

Mht. Bibelens meget hårde straffe - ja, de er meget hårde, men skal nok ses ind i en mellemøstlig blodpenge-kultur, tror jeg - en eller anden mellemøstekspert, hjælp mig lige her. Desuden er loven i Mosebøgerne en civil lov, en straffelov, og skal som sådan varetages og udøves af den statsmagt som den er givet til = Israel. Der er ikke noget bibelsk belæg for, at øve "gammeltestamentlig selvtægt".

Mht. korstogene: At nogen har misbrugt en religion til at opildne til en krig, ser jeg ikke som en negativ ting ved religionen, men ved hele menneskeheden. At mennesker overhovedet dræber hinanden, det er tragisk... Tror kun det er hos ganske få myrearter, at man slås på liv og død om territorier. Mennesket er grusomt!

Men på den anden side, hvornår har du sidst set næstekærlighed hos dyr?

Nej, kristne er ikke perfekte, og kombineret med analfabetisme og et vagt billede af "den muslimske fjende", er det ikke overraskende, at folk med politiske/økonomiske bagtanker (de norditalienske handelsbyer blandt andre) har kunnet narre dem.

Jeg kunne godt tænke mig at problematisere problemstillingen lidt... hvis ikke Europa havde angrebet først, ville min lillesøster så gå i burka i dag? Muslimerne havde allerede Spanien - hvornår ville de have taget Konstantinopel? Det er et historisk faktum, at byen bad paven om hjælp mod araberne; var det en fuldstændig ubegrundet muslim-fobi? Det er i mine øjne alt for hippieagtigt at tro, at hvis vi bare lod dem i fred, så lod de også os i fred. Sådan var tiden bare ikke... for hvordan var det lige Islam var blevet udbredt forud for korstogene?

Er det forkert at gå i krig? Altid?

Problemet, som jeg ser det, er ikke korstogene i sig selv, men de grusomheder, der blev begået i den forbindele, og det, at nogen forsøgte at begrunde dem i kristendommen.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#70860 - 09/10/2006 10:55 Re: - stening? [Re: steffenlaursen]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Steffen,

Citat:
- Hvordan opstod hospitaler?

Formentlig i Indien, hvor man har fundet ruinen af det tidligst dokumenterede, egentlige hospital. Lægekunst er ældre, men hospitalerne er absolut ikke en kristen opfindelse - medmindre kristendommen startede i Indien, eller alle spor efter hospitaler i mellemøstlige områder er blevet udviskede. Begge dele er ret så usandsynlige; især det sidste, hvis kristendommen skulle have været motivation for at bygge hospitaler.

Citat:
- Hvorfor blev det germanske edsbevis (den stærkes ret mere eller mindre) erstattet med vidnebeviset?

Fordi retssamfundet konstant udvides? Du kan næppe tilskrive det kristendommen, at retssystemet er som det er. Vi kan jo tage et historisk kig på kristendommen og se ting, der minder uhyggeligt meget om edsbeviser. Idet kristendommen er tidligere kunne man endda fristes til at mene, at tingene forholder sig stik omvendt af hvad jeg fornemmer du ønsker. Man sværger = man aflægger ed = "lover sandhed men underbygger den ikke nødvendigvis".

Citat:
Mht. korstogene: At nogen har misbrugt en religion til at opildne til en krig, ser jeg ikke som en negativ ting ved religionen, men ved hele menneskeheden. At mennesker overhovedet dræber hinanden, det er tragisk... Tror kun det er hos ganske få myrearter, at man slås på liv og død om territorier. Mennesket er grusomt!

Så vi skal ignorere det onde mennesker gør med bibelen i hånden - men fokusere (eksklusivt) på de gode ting mennesker gør med bibelen i hånden; fordi det gode jo er direkte fra bibelen, men det onde kommer direkte fra mennesket. Automatik og tomgang, der sætter mennesket i et meget ubehageligt lys - og religionen i et meget godt lys. Men det er forkert, Steffen. Hvad folk vælger at lade sig motivere til på baggrund af religion, stammer fra religion og ikke fra mennesket. At sige anderledes er inkonsekvent og svarer til, at jeg for eksempel mente at når nazisterne gik med på ideologien skyldes det ikke ideologien - men de mennesker, der blev nazister. Du er forhåbentlig klar over hvilken effekt det har med hensyn til opfattelsen af hele folkeslag, ikke?

Desuden, hvad du tror om myrearter har overhovedet ingen relevans til menneskers opførsel. Se i naturen, der er rigeligt med eksempler på arter, der udrydder andre arter for at leve. Vi er selv det ypperste eksempel; vi udrydder rovdyr både fordi de truer os, men også fordi de truer afgrøder eller kreaturer. Du må retfærdigvis også mene, at selv høns (læs: haner) er grusomme, idet de slås om terrotorier for at overleve. Pas på med at gøre kriterierne for firkantede; det giver bagslag...

Citat:
for hvordan var det lige Islam var blevet udbredt forud for korstogene?

At andre gør noget betyder ikke, at man selv har hjemmel til at gøre det samme. Og tilhængerne af en religion, der hævder den er kronen på værket mht. barmhertlighed, fred, respekt og kærlighed - gik ud og handlede på nøjagtig samme måde som tilhængerne en religion, de selv kaldte falsk, hadefuld, krigerisk, utilgivende osv.

Nogen sagde engang, at med ild skal ild bekæmpes. Det er noget vås. Man bekæmper ikke pyromaner ved selv at sætte ild til huse.

Citat:
Er det forkert at gå i krig? Altid?

Er det nogensinde rigtigt at slå mennesker ihjel? Svar ja til det, og du har svaret på dit spørgsmål. Svarer du nej, må du - hvis du er konsekvent - også være imod at gå i krig. Uanset årsagen. Kommer du med et "hvis - så er det rigtigt at slå ihjel" argument, har du i min mening større problemer med moral end hvad godt er.

Men, og dette er det hårde spørgsmål at skulle konfrontere sig selv med. Er man, eller kan man være, nødt til at gøre det forkerte?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#70861 - 09/10/2006 10:59 Re: Kristen teologi [Re: Guf]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Guf.

Tanken er vel, om hun havde mulighed for at forhindre det eller ej. Hvis hun ikke havde mulighed for at råbe om hjælp af den ene eller den anden grund, kunne det vel tænkes, at det havde talt til hendes fordel, selv om det ikke står der direkte? Det taler jo til hendes fordel, at hun ikke havde mulighed for det på marken.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har tænkt så meget over disse love, som du nævner. Det er nok, fordi de ikke gælder mere.
Man så anderledes på mange ting dengang, fx også ægteskab, som ikke på samme måde var båret af tanken om romantisk kærlighed som i dag. Det kan måske kaste en smule lys over det med ham der skal gifte sig med vdk. pige? Eller det er måske tanken om, at han skal tage ansvar for sine handlinger? Jeg ved ikke om det siger så meget.
Men jeg mener alligevel, eksemplet med Tamar godt kan bruges til at vise, hvordan en udlevelse af reglerne kunne se ud i praksis - fremfor blot at "der var forskel på folk". Hun var jo netop ikke ude på marken, men inde i byen, ja endda i sit eget hjem - og alligevel blev det regnet til hendes fordel, at hun ikke havde mulighed for at få fat på nogen.
Ja. Det kan godt være at det bare bliver lappeløsninger. Det er et forsøg på at svare om ikke andet, men måske et dårligt forsøg.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70862 - 09/10/2006 20:51 Re: - stening? [Re: steffenlaursen]
Guf
Bruger

Hej Steffen.
Venligst læs, hvad jeg faktisk skriver. Jeg har ikke skrevet, at kristendommen "hugger noget" fra humanisterne, men at menneskerettighedserklæringen stammer fra politiske overvejelser og ikke fra Bibelen. Jeg vil da håbe, at de politikere og embedsmænd, som har udformet menneskerettighederne er inspireret af NT (for i GT er der ikke meget at hente i den retning), men jeg ved det selvfølgelig ikke. Men det ville jo have været dejligt, hvis rettighederne havde været at finde i Bibelen - det er blot ikke tilfældet.

Hvordan opstod hospitalerne? Ja, det var i hvert fald ikke kristne munke, der fandt på dem, fx Asclepieion-hospitalet på Kos blev bygget omkring år 300 f.Kr., så det kan kristendommen ikke tage æren for.
Citat:
Men på den anden side, hvornår har du sidst set næstekærlighed hos dyr?

Tjah, jeg behøver blot se hen på mine to undulater (det er endda 2 hanner!), når de sidder sødt og nusser hinanden i "skægget" og nakken, så det er der ikke noget usædvanligt ved.

Jeg synes, du skal starte en ny tråd, hvis du vil debattere spørgsmålet om krig, for det ligger noget langt fra dette emne omkring kristendom og sexualisme.

Til toppen 
#70863 - 09/10/2006 21:05 Re: - stening? [Re: ]
Guf
Bruger

Hej Moe.

Humanismen er værd at stræbe efter fordi den udtrykker godhed mellem mennesker. Er det da ikke det, vi som kristne vil?
Citat:
Jeg synes du mangler en evangelisk forståelse af bibelen. Bibelen skal jo læses i sammenhæng. Det er jo ikke kun 3. Mosebog, vi har fået givet.

Hvis du læser mine indlæg vil du opdage, at jeg heller ikke har påstået, at Bibelen kun består af 3. Mosebog. Jeg har netop prøvet at læse Bibelen i sammenhæng. Derfor har jeg prøvet at finde en forståelsesmæssig sammenhæng mellem Jesus i forhold til lovene i GT. Og disse står nu altså en gang bl.a. i 3. Mosebog. Netop ved at prøve at finde en forståelsesmæssig sammenhæng mellem evangelierne og GT synes jeg da nok, at jeg (også) har en evangelisk forståelse af og tilgang til emnet. Og således tager jeg skam også HELE Bibelen på ordet. Ellers ved jeg ikke, hvad du forstår ved en "evangelisk forståelse af Bibelen".

Til toppen 
#70864 - 10/10/2006 11:03 Re: - stening? [Re: steffenlaursen]
Guf
Bruger

Hej Steffen.

Citat:
Desuden er loven i Mosebøgerne en civil lov, en straffelov, og skal som sådan varetages og udøves af den statsmagt som den er givet til = Israel. Der er ikke noget bibelsk belæg for, at øve "gammeltestamentlig selvtægt".

Om loven i Mosebøgerne er en civil lov eller ej ændrer jo ingenting. Det er muligt, at den skal "ses ind i en mellemøstlig blodpenge-kultur". Så meget desto værre. Det må jo have været ret så almindeligt blandt isralitterne - Guds udvalgte folk! - fx at sælge sine døtre som sexslaver, siden loven bl.a. forholder sig til - og accepterer! - den praksis. Loven blev givet af Gud til isralitterne, og så er det jo forunderligt, at Gud giver så inhumane og bestialske love til sit eget udvalgte folk. Kunne Gud virkelig ikke have fundet på noget, som lugtede mere i retning af menneskerettighedserklæringen (læs: fx den næstekærlighed, som nævnes flere steder i NT) end af "mellemøstlig blodpenge-kultur"? Eller var Gud bare sådan en almindelig opportunist, som tilpassede loven til det, som nu engang var almindelig praksis i det gamle Israel, hvor barbarisk den så end var?

Til toppen 
#70865 - 10/10/2006 11:48 Re: - stening? [Re: Guf]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe.

Humanismen er værd at stræbe efter fordi den udtrykker godhed mellem mennesker. Er det da ikke det, vi som kristne vil?

Jeg mener ikke humanismen er værd at hige efter. Mennesket evner ikke selv at vurdere hvad der er 'godt', hvilket verdenshistorien er fyldt med eksempler på. Vi har i dén grad behov for at 'det gode' kommer til os udefra, fra Gud. Hvilket understreger relevansen i dit arbejde med at forstå GT.

Humanismen sætter mennesket i centrum. Kristendommen sætter Gud dér, og der synes jeg han skal være. Eller med andre ord: Kristen godhed har sit udspring i Gud, og han er til at regne med.

Citat:
Hvis du læser mine indlæg vil du opdage, at jeg heller ikke har påstået, at Bibelen kun består af 3. Mosebog. Jeg har netop prøvet at læse Bibelen i sammenhæng. Derfor har jeg prøvet at finde en forståelsesmæssig sammenhæng mellem Jesus i forhold til lovene i GT. Og disse står nu altså en gang bl.a. i 3. Mosebog. Netop ved at prøve at finde en forståelsesmæssig sammenhæng mellem evangelierne og GT synes jeg da nok, at jeg (også) har en evangelisk forståelse af og tilgang til emnet. Og således tager jeg skam også HELE Bibelen på ordet. Ellers ved jeg ikke, hvad du forstår ved en "evangelisk forståelse af Bibelen".

Hm, altså: For mig som kristen må lovene læses i lyset af Jesu ord om de største bud og om sig selv som opfyldelsen af loven.

Selvfølgelig er loven strid; og selvfølgelig var det da stridt af Gud at give dem. De afspejler hvor meget Gud, han egentlig er. Hvorfor skal vi som mennesker forholde os moralsk til love, der blev givet som en konsekvens af mennesket modstand mod Guds almagt? Det kan vi da ikke rigtig tillade os, kan vi?

Lovene understreger om noget Guds vrede og menneskets afmagt. Men glem nu ikke Guds omsorg for sit folk i GT!

Jeg er glad for at jeg lever i en nytestamentelig tid hvor afmagt og vrede ikke får det sidste ord.

Til toppen 
#70866 - 10/10/2006 13:13 Re: - stening? [Re: ]
Guf
Bruger

Hej Moe.
Citat:
Mennesket evner ikke selv at vurdere hvad der er 'godt'

Det, synes jeg nu ikke, er så svært at vurdere. Hvis jeg møder næstekærlighed fra mine medmennesker, kan jeg sagtens vurdere det som godt, og hvis nogen fx tæver mig, kan jeg sagtens vurdere det som ondt. Hvad er problemet? Noget andet er, at visse mennesker udnytter en magtposition til at udøve ondskab, fx Hitler, og måske netop derved prøver at ophøje sig selv til Gud. Det er det, som vi møder i historien.
Citat:
Humanismen sætter mennesket i centrum

Ja, det gør den - på et jordisk plan, menneske til menneske. Jeg kan absolut ikke se noget galt i, at vi som mennesker også prøver at gøre en indsats for at fremme godheden. Humanismen prøver på ingen måder at gøre mennesker til Gud.
Citat:
For mig som kristen må lovene læses i lyset af Jesu ord om de største bud og om sig selv som opfyldelsen af loven.

Det er også det, jeg har gjort, hvis du læser tilbage i mine indlæg. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde en forståelsesmæssig overensstemmelse mellem Jesus´ ord om lovene, lovens indhold og Jesus´ budskab om næstekærlighed, barmhjertighed osv.
Citat:
Selvfølgelig er loven strid; og selvfølgelig var det da stridt af Gud at give dem. De afspejler hvor meget Gud, han egentlig er. Hvorfor skal vi som mennesker forholde os moralsk til love, der blev givet som en konsekvens af mennesket modstand mod Guds almagt? Det kan vi da ikke rigtig tillade os, kan vi?

Jeg kan overhovedet ikke få øje på selvfølgeligheden i, at loven skulle være strid. Er Gud kun "meget Gud" fordi Han kan udstikke barbariske love? Jeg kan heller ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne forholde os moralsk til lovene, selv om de blev givet "som en konsekvens af mennesket modstand mod Guds almagt". Udtrykker fx en kvinde, som bliver voldtaget, modstand mod Guds almagt, alene fordi hun bliver voldtaget og ikke magter at råbe om hjælp? Det kan jeg sørme ikke få øje på, og jeg tillader mig da så sandelig at forholde mig til det, om ikke andet så i en debat her i forumet. Og hvor er "Guds omsorg for sit folk i GT", når Han fx uden videre accepterer, at døtre kan sælges som sexslaver? Er det virkelig omsorg for de piger blandt folket?

Til toppen 
#70867 - 10/10/2006 13:56 Re: - stening? [Re: Guf]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe.
Det, synes jeg nu ikke, er så svært at vurdere. Hvis jeg møder næstekærlighed fra mine medmennesker, kan jeg sagtens vurdere det som godt, og hvis nogen fx tæver mig, kan jeg sagtens vurdere det som ondt. Hvad er problemet? Noget andet er, at visse mennesker udnytter en magtposition til at udøve ondskab, fx Hitler, og måske netop derved prøver at ophøje sig selv til Gud. Det er det, som vi møder i historien.

Citat:
Humanismen sætter mennesket i centrum

Ja, det gør den - på et jordisk plan, menneske til menneske. Jeg kan absolut ikke se noget galt i, at vi som mennesker også prøver at gøre en indsats for at fremme godheden. Humanismen prøver på ingen måder at gøre mennesker til Gud.

Nu skal du ikke glemme at Hitler jo rent faktisk selv mente han gjorde noget godt! - og næsten et helt folk med ham. Det samme med Stalin, Hussein, Jong-Il og hvad de ellers hedder. Mennesket kommer til at ophøje sig selv til gud der hvor det skal sætte grænserne op for hvad der er 'godt' eller 'skidt'. Det bliver uværgerligt et diktatur, hvor nogle menneskers forståelse af 'godt' skal presses ned over andres.

Det samme sker i langt mindre målestok som ansvarsforflygtelse og selvretfærdighed hos os - og som synd. Mennesket evner ikke det gode, og der kommer ikke noget godt ud af at hævde det modsatte. Er forankringen tværtimod i Gud bliver et ikke længere os, der skal sætte grænserne. Dét tror jeg ærlig talt er bedst for os mennesker.

Det gode, vi kan gøre nu er blot genskin af vores skaber og det han har lagt i os. Det kan, som alt andet, forskrues og fordrejes af os. Og bliver det.

Citat:
For mig som kristen må lovene læses i lyset af Jesu ord om de største bud og om sig selv som opfyldelsen af loven.

Det er også det, jeg har gjort, hvis du læser tilbage i mine indlæg. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde en forståelsesmæssig overensstemmelse mellem Jesus´ ord om lovene, lovens indhold og Jesus´ budskab om næstekærlighed, barmhjertighed osv.
Citat:

Jeg kan overhovedet ikke få øje på selvfølgeligheden i, at loven skulle være strid. Er Gud kun "meget Gud" fordi Han kan udstikke barbariske love? Jeg kan heller ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne forholde os moralsk til lovene, selv om de blev givet "som en konsekvens af mennesket modstand mod Guds almagt". Udtrykker fx en kvinde, som bliver voldtaget, modstand mod Guds almagt, alene fordi hun bliver voldtaget og ikke magter at råbe om hjælp? Det kan jeg sørme ikke få øje på, og jeg tillader mig da så sandelig at forholde mig til det, om ikke andet så i en debat her i forumet. Og hvor er "Guds omsorg for sit folk i GT", når Han fx uden videre accepterer, at døtre kan sælges som sexslaver? Er det virkelig omsorg for de piger blandt folket?

Nu gør du så det, du siger du ikke gør: Læser uden for sammenhængen. Du kan ikke lade to enkelte skriftsteder være repræsentativ for hele den bogsamling, vi kalder det gamle testamente.

Loven er strid fordi det var stridt af mennesket at vende Gud ryggen - og her indtræder så arvesynden, som er den, jeg taler om.

Det var måske dumt formuleret af mig, for selvfølgelig kan vi forholde os til det. Men hvis Gud er Gud - hvad er der da at gøre? Så har vi nemlig brug for Jesus - for det er gennem det han gjorde at vi kan være de børn af Gud, der skælder ud og ikke fatter hvad han skriver. Det der vilkår, som 'Guds børn' - det kan vi have når vi forstår at det Jesus gjorde er nødvendigt for vores liv. Dén mulighed havde de ikke på GT tid - fordi Adam og Eva på deres vegne havde vendt Gud ryggen. Men Gud ønsker og ønskede igennem hele GT at have fællesskab med sit folk og passe på dem, også selvom hans vrede står stærkt ud.

For mig taler lovene med sine vanvittige krav stærkt om at min egen syndighed og kommen til kort - den er så dyb at jeg aldrig nogensinde vil kunne forstå det. Jeg er SÅ skyldig at jeg ikke engang kan forstå det.

Jeg er egentlig ikke interesseret i at forsvare de her lovbestemmelser, for det kan jeg ikke. Mest af alt fordi jeg ikke forstår dem. Men jeg tror på at Jesus ved sit komme gjorde det væsentligt anderledes for os mennesker i forhold til vores virkelighed og loven. Ser du på jøder i dag lever de heller ikke op til de foreskrifter. Måske Kefas Ben-Adam her på forumet kunne sige lidt om det. Jeg er i hvert fald glad for at jeg må læse det gamle testament i lyset af Jesu testamente. GT er på mange måder frygtelig, for det er Gud. Men Gud er også kærlig, for Gud er også Jesus.

Ja, det giver dig jo egentlig ikke meget svar på dine spørgsmål.. men måske et indtryk af hvordan jeg som kristen ser på det der. Skriv gerne igen!

Til toppen 
#70868 - 10/10/2006 21:42 Re: - stening? [Re: ]
Guf
Bruger

Hej Moe.
Citat:
Nu skal du ikke glemme at Hitler jo rent faktisk selv mente han gjorde noget godt!

Ja, det gjorde han sikkert, men jeg er ikke i tvivl om, at millioner af mennesker i kz-lejrene ikke havde det mindste besvær med at vurdere, at han absolut IKKE gjorde noget godt. Og jeg er ganske overbevist om, at det meste af folket efterfølgende også har måttet erkende, at det de i første omgang troede var godt, slet ikke var det.
Citat:
Mennesket evner ikke det gode, og der kommer ikke noget godt ud af at hævde det modsatte.

Jeg kender skam adskillige mennesker, som er hjertens gode. Ikke dermed være sagt, at de aldrig gør noget forkert, men hvor godheden dog er så overvældende i forhold til fejl. Men disse mennesker har heller ingen (nævneværdig) magt.
Citat:
Er forankringen tværtimod i Gud bliver et ikke længere os, der skal sætte grænserne.

Dét er da om noget ansvarsforflygtelse. Jeg er 100% overbevist om, at Gud så sandelig forventer af os, at vi OGSÅ selv påtager os et ansvar for hinanden. Det er det, som kaldes kravet eller forventningen om næstekærligheden.
Citat:
Nu gør du så det, du siger du ikke gør: Læser uden for sammenhængen. Du kan ikke lade to enkelte skriftsteder være repræsentativ for hele den bogsamling, vi kalder det gamle testamente.

Næh, jeg påstår skam intet steds, at de skriftsteder, jeg henviser til, skulle være repræsentative for hele bogsamlingen. Men jeg læser netop i sammenhæng, prøver at forbinde Jesus´ ord om loven i NT og så loven i GT - og der skulle da gerne være en overensstemmelse. Jeg kan da ikke citere hele Bibelen hver gang, jeg finder et eller andet af interesse. Kan du forestille dig i kirken til jul, hvor præsten taler om Jesus´ fødsel og så skulle han i øvrigt lige have alle Mosebøgerne, Salmernes bog, samtlige evangelier, Samuels Bog, Krønikebogen osv. osv. ind i billedet? For ellers kunne han jo altid "anklages" for ikke at bruge Bibelen i hele dens sammenhæng. Han ville jo aldrig blive færdig med sin prædiken, hvis han skulle følge din læsemodel!
Citat:
den er så dyb at jeg aldrig nogensinde vil kunne forstå det. Jeg er SÅ skyldig at jeg ikke engang kan forstå det.

Hvis vi ikke engang kan eller skal kunne forstå Guds ord, hvad er så meningen med hele "galskaben". Hvordan skal vi så kunne forstå, om vi overhovedet synder eller ej? Nej, den bider jeg altså ikke på!
Citat:
Jeg er i hvert fald glad for at jeg må læse det gamle testament i lyset af Jesu testamente.

Jeg foretrækker at prøve at læse GT i sammenhæng med NT og ikke (kun) nødvendigvis "i lyset af".
Citat:
Men Gud er også kærlig...

Ja, det er det, som jeg til tider har svært ved at se i specielt GT (og her i debatten prøver at finde en forståelse på), med henvisning til mine eksempler med fx voldtægtsofrene og sexslaverne, og som du ganske rigtigt ikke giver meget svar på.
Jeg vil ikke underkende din måde at forstå Bibelen på. Hvis du har det godt med den, er det fint med mig, jeg kan blot ikke følge dig.

Til toppen 
#70869 - 11/10/2006 16:12 Re: Kristen teologi [Re: AnnePande]
Guf
Bruger

Hej Anne.
Jeg fik vist aldrig svaret på dit indlæg her, for der er pludselig kommet flere andre debatører ind i billedet, og indlægstræet begynder at blive lidt indviklet. Det må du undskylde.
Jeg synes ikke, det stiller sig så anderledes. Der kan jo være mange grunde til ikke at råbe om hjælp, når man bliver voldtaget, frygt, trusler osv., og det uanset om man er i byen eller på en mark. Hvorfor har Gud da ikke taget højde for det, når det nu er noget alle og enhver ved - altså når man ikke er Gud? Så derfor er det vel stadig urimeligt, at en kvinde skal lide døden, alene fordi hun er blevet voldtaget, uanset om hun af den ene eller anden grund ikke har råbt om hjælp. Selv hvis hun har indladt sig mere eller mindre frivilligt, er det vel ikke særlig barmhjertigt eller nådigt, at hun ligefrem skal stenes ihjel for den vel ret sølle forseelse? Et offer el. lign. for at råde bod for sin synd var måske rimeligt, men henrettelse ved stening?

Til toppen 
#70870 - 11/10/2006 16:28 Re: - stening? [Re: Guf]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Nu skal du ikke glemme at Hitler jo rent faktisk selv mente han gjorde noget godt!

Ja, det gjorde han sikkert, men jeg er ikke i tvivl om, at millioner af mennesker i kz-lejrene ikke havde det mindste besvær med at vurdere, at han absolut IKKE gjorde noget godt. Og jeg er ganske overbevist om, at det meste af folket efterfølgende også har måttet erkende, at det de i første omgang troede var godt, slet ikke var det.

Nej, men min pointe var at 'godt' er et meget bøjeligt begreb hos os mennesker.

Hm.

Jeg tænker på hvad du vil sige til at GT nogle steder særligt afspejler én af Guds sider?

Til toppen 
#70871 - 11/10/2006 18:56 Re: Kristen teologi [Re: Guf]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Guf.

Jeg vil vove den påstand, at der ikke er taget højde for enhver detalje i lovene. Jeg tror, at hvis en kvinde ikke havde mulighed for, eller været i stand til, at råbe op, så ville det blive regnet til hendes fordel, hvis hun forklarede sagen. Det mener jeg, fordi det jo blev regnet til hendes fordel, hvis det skete på marken, og hun derfor ikke havde mulighed for at kalde på hjælp. Der står i dette tilfælde, at det svarer til, hvis en mand overfalder en anden og dræber ham. For mig at se vil det være det samme, hvis hun fx bliver truet til tavshed. Og i Tamars tilfælde er det det samme: Hun er endda ikke bare i byen, i nærheden af andre mennesker, men i sit eget hjem, hvor der endda ville være endnu større muligheder for at påkalde sig hjælp end i byen (gader kan jo fx være mennesketomme om natten). Og alligevel går hun fri.
Det er et eksempel på at se et bibelsted i lyset af et andet. Der er således for mig at se stadig ikke tale om straf for at være blevet voldtaget. Jakobs datter Dina blev jo heller ikke straffet, selv om hun var ude for det samme.
Hvis kvinden havde indvilliget, var der tale om frivillig utugt også fra hendes side og dermed ikke en "sølle forseelse" Utugt er jo en alvorlig synd ifølge Guds ord (ja, al synd er alvorlig).

Jeg mener også stadig, at straffen ikke var uundgåelig. Ellers var der vel ikke megen mening i syndofre. Heller ikke i, at Gud i Salme 103 forkyndes som den, der "tilgiver alle dine synder" - eller i at David fik tilgivelse for sin utugt med Batseba og sin skyld i Urias' død, da han erkendte sin synd og bad om tilgivelse for den. Som jeg ser det, var der heller ikke i de strenge straffes tid nogen, der var nødt til at undergå en sådan straf. Muligheden for forsoning stod åben for den der ville gøre brug af den - akkurat som i dag.

Jeg tror vi må sige, at de strenge straffe i GT viser os syndens alvor. Vi forstår ikke, at det er så alvorligt, fordi vi har vænnet os til synden som vort element, så at sige - og vi fatter heller ikke Guds hellighed til bunds. Men heller ikke Guds nåde.
I Jesu død på korset ser vi både Guds vredesdom over synden og hans nåde - på en og samme gang: Synden var så alvorlig, at den krævede så stort et offer - og Guds barmhjertighed er så stor, at han selv tager den på sig, for at den, som tager imod offeret i tro, kan gå fri.
Måske hjælper det lidt at tænke på det på den måde - at se både vreden og nåden udtrykt i korset på ufattelig og paradoksal vis? Det giver i hvert fald mening for mig, selv om det ikke betyder en fuldendt forståelse. Men kan jeg ikke forstå det, kan jeg nok tro det, og det er det vigtigste.
Jeg kan nok ikke komme det meget nærmere for denne gang.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70872 - 13/10/2006 21:07 Re: Kristen teologi [Re: AnnePande]
Guf
Bruger

Hej Anne.
Citat:
Jeg tror, at hvis en kvinde ikke havde mulighed for, eller været i stand til, at råbe op, så ville det blive regnet til hendes fordel, hvis hun forklarede sagen.

Jo, det, synes jeg, lyder som en god forklaring, og at det har du set godt, også med henvisningerne til og sammenligningerne med de andre forhold som fx Tamar.
Men er vi så egentlig ikke inde i et jordisk justitsforhold (retsag med forklaringer osv.)? Hvorfor blander Gud sig egentlig i det spørgsmål? Hvorfor bliver syndsspørgsmålet ikke et spørgsmål mellem synderen (her i eksemplet en kvinde, som begår utugt) og Gud? Altså at den syndige kvinde må stå til regnskab over for Gud på den yderste dag? Det er jo mærkeligt, at Gud henlægger et syndsspørgsmål til en verdslig instans (retsag, råd el. lign.) - synes du ikke? Det var også det, jeg mente med udtrykket "en sølle forseelse". Verdsligt set er utroskab jo ikke den store samfundskatastrofe og har jo ikke de store samfundsmæssige konsekvenser i modsætning til fx overlagt mord, røveri osv. Vel bedrager en utro kvinde eller mand jo sin ægtefælle, inddirekte svigter sine børn osv., og det, er jeg da enig i, er jo en alvorlig sag, men det er moralsk set (og dermed jo også en synd). Trods alt ligger der en frivillighed bag fra begge parters side. Men det gør der jo næppe ved mord, idet nok ikke ret mange frivilligt ønsker at blive myrdet, og derved har en sådan forseelse alvorlige samfundsmæssige konsekvenser, og dømmes jo tilsvarende hårdt i verdslige justitsforhold. Ved at Gud blander verdslige forhold sammen med religiøse, kommer der også disse mærkværdige og ret usmagelige "meninger" ind fra Guds side som fx accepten af sexslaveri og generelle underkendelse af kvinder, som jo slet ikke passer ind i billedet af, at vi alle er skabt i Guds billede (og dermed vel er ligeværdige), Jesus´ generelle forkyndelse i NT osv. Måske du har nogle synspunkter omkring det?

PS Du er i øvrigt ret god og interessant at debattere med!

Til toppen 
#70873 - 13/10/2006 21:18 Re: - stening? [Re: ]
Guf
Bruger

Hej Moe.

Citat:
Nej, men min pointe var at 'godt' er et meget bøjeligt begreb hos os mennesker.

Jo, den havde jeg godt nok luret, men når du nu absolut skulle bruge Hitler som eksempel, synes jeg også, at jeg kunne tillade mig at sige, at der ER forhold, som generelt set MÅ siges at være onde. Man KAN da ikke - hvis man da ellers er ved sine fulde fem - forsvare, at der skulle være noget som helst godt ved kz-lejrene.
Citat:
Jeg tænker på hvad du vil sige til at GT nogle steder særligt afspejler én af Guds sider?

Jeg ved ikke, hvor mange "sider" Gud har, men hvis Han har både gode og onde eller dårlige sider, er der noget fundamentalt rivende galt med hele kristendommens grundlag! Og det vil jeg sandelig ikke håbe.

Til toppen 
#70874 - 13/10/2006 22:05 Guds kærlighed .. [Re: Guf]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Guf -
Citat:
Jeg ved ikke, hvor mange "sider" Gud har, men hvis Han har både gode og onde eller dårlige sider, er der noget fundamentalt rivende galt med hele kristendommens grundlag! Og det vil jeg sandelig ikke håbe.

Nej, uha, tænk hvis ... det har du så sandelig ret i - det er en helt forfærdende tanke!

Vi har vænnet os til at tage som en selvfølge, at Gud er god!

Tænk for hvor forfærdeligt, hvis Jesus, som har Faderen har givet al magt i himlen og på jorden. (Matt. 28,18) og som er død og opstået for os, og som skal komme igen for at dømme levende og døde, var ond og ikke god og kærlig!
Den blotte tanke kan nok få enhver til at gyse ..

Men vi behøver ikke at frygte! "Frygt ikke" - de ord står flere hundrede gange i Bibelen, og hele Bibelen ånder af, at Gud, på trods af at hans skabninger vendte ham ryggen, elsker sine skabninger og vil os det uendelig godt.

Joh. 3,16-17:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

Og Joh. 1,5: Og dette er det budskab, som vi har hørt af ham og bringer videre til jer: Gud er lys, og der er intet mørke i ham.
Hvis vi siger, at vi har fællesskab med ham, men vandrer i mørket, lyver vi og gør ikke sandheden.

Kong David forstod det - han som var skyldig i forfærdelige synder, og som vidste sig tilgivet af Gud, da han havde bekendt sin synd, han lovpriste Gud i den poetiske Salme 139 (min egen yndlingssalme!) hvor han bl.a. siger:

Stiger jeg op til himlen, er du dér,
lægger jeg mig i dødsriget, er du dér.
Låner jeg morgenrødens vinger
og slår mig ned, hvor havet ender,
så leder din hånd mig også dér,
din højre hånd holder mig fast.
Siger jeg: »Mørket skal dække mig,
lyset blive til nat omkring mig«,
så er mørket ikke mørke for dig,
natten er lys som dagen,
mørket er som lyset ...

Vi oplever meget der gør ondt, mange lidelser skal de fleste af os igennem i denne faldne verden, men (Rom 8,31-32):

... Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?
Han, som ikke sparede sin egen søn, men gav ham hen for os alle, vil han ikke med ham skænke os alt?

Det vi som Guds børn kan se frem til på den nye jord er beskrevet i Åbenbaringsbogen:
Han vil tørre hver tåre af deres øjne,
og døden skal ikke være mere,
ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.
Thi det, der var før, er forsvundet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70875 - 14/10/2006 09:17 Re: - stening? [Re: Guf]
Anonym
Anonym

Citat:
Jo, den havde jeg godt nok luret, men når du nu absolut skulle bruge Hitler som eksempel, synes jeg også, at jeg kunne tillade mig at sige, at der ER forhold, som generelt set MÅ siges at være onde. Man KAN da ikke - hvis man da ellers er ved sine fulde fem - forsvare, at der skulle være noget som helst godt ved kz-lejrene.

Ikke desto mindre blev de af nazisterne anset for at være en nødvendig samfundsbevarende institution, og dermed 'gode'. Jeg ved godt at eksemplet er ekstremt, men det giver alligevel et billede af hvordan mennesker i 'det godes tjeneste' kan gøre uhyrligheder. Man skal ikke glemme at opgøret med Hitler kom ret sent - også blandt hans danske tilhængere. Det så vitterlig godt ud! - Tyskland blev en succes i '30erne inden det hele gik amok i '40erne.

For mig vidner det (og massevis af andre eksempler som f.eks. den stille selvretfærdighed) om at vi mennesker har brug for at få at vide hvad der er godt fra noget uden for os selv. Vi twister og bøjer alt godt i vores egen egoisme; derfor har vi brug for udefra kommende standarder.

Citat:

Hvis nu Gud findes er det jo ligemeget om han er 'god' eller 'ond', for så må man bare acceptere hans overherredømme. Altså, det nytter jo ikke at forholde sig moralsk til det, så.

Jeg mener dog ikke at Gud er 'ond' i GT, selvom jeg kan have meget svært ved at forstå ham. Jeg mener faktisk mere at han er vred. Han har skabt menneskerne til fællesskab med ham, og de har vendt ham ryggen. Fordi han er hellig må han reagere på det, og det ser nok en kende uhensigtsmæssigt ud, men vi må ikke glemme at det ikke slutter der. Gud sætter allerede i GT en proces igang der fører til at Jesus bliver menneske. Og igennem det Jesus siger må vi se på GTs syrede love - og se dem i et andet lys.

For mig vidner GT og lovene om Guds vrede og hellighed. Det er da måske nok 'ondt' at være vred, men sådan måtte det være efter mennesket brød med reglerne for det skaberværk, Gud havde lavet.

Til toppen 
#70876 - 14/10/2006 17:06 Trådlukning. [Re: museeye]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej alle.

Nu er tråden kommet over de 100 indlæg og lukkes derfor. Men debatten må gerne fortsætte i nye tråde.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær