1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#70874 - 13/10/2006 22:05
Guds kærlighed ..
[Re: Guf]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Guf - Citat: Jeg ved ikke, hvor mange "sider" Gud har, men hvis Han har både gode og onde eller dårlige sider, er der noget fundamentalt rivende galt med hele kristendommens grundlag! Og det vil jeg sandelig ikke håbe.
Nej, uha, tænk hvis ... det har du så sandelig ret i - det er en helt forfærdende tanke!
Vi har vænnet os til at tage som en selvfølge, at Gud er god!
Tænk for hvor forfærdeligt, hvis Jesus, som har Faderen har givet al magt i himlen og på jorden. (Matt. 28,18) og som er død og opstået for os, og som skal komme igen for at dømme levende og døde, var ond og ikke god og kærlig! Den blotte tanke kan nok få enhver til at gyse ..
Men vi behøver ikke at frygte! "Frygt ikke" - de ord står flere hundrede gange i Bibelen, og hele Bibelen ånder af, at Gud, på trods af at hans skabninger vendte ham ryggen, elsker sine skabninger og vil os det uendelig godt.
Joh. 3,16-17: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Og Joh. 1,5: Og dette er det budskab, som vi har hørt af ham og bringer videre til jer: Gud er lys, og der er intet mørke i ham. Hvis vi siger, at vi har fællesskab med ham, men vandrer i mørket, lyver vi og gør ikke sandheden.
Kong David forstod det - han som var skyldig i forfærdelige synder, og som vidste sig tilgivet af Gud, da han havde bekendt sin synd, han lovpriste Gud i den poetiske Salme 139 (min egen yndlingssalme!) hvor han bl.a. siger:
Stiger jeg op til himlen, er du dér, lægger jeg mig i dødsriget, er du dér. Låner jeg morgenrødens vinger og slår mig ned, hvor havet ender, så leder din hånd mig også dér, din højre hånd holder mig fast. Siger jeg: »Mørket skal dække mig, lyset blive til nat omkring mig«, så er mørket ikke mørke for dig, natten er lys som dagen, mørket er som lyset ...
Vi oplever meget der gør ondt, mange lidelser skal de fleste af os igennem i denne faldne verden, men (Rom 8,31-32):
... Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os? Han, som ikke sparede sin egen søn, men gav ham hen for os alle, vil han ikke med ham skænke os alt?
Det vi som Guds børn kan se frem til på den nye jord er beskrevet i Åbenbaringsbogen: Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70875 - 14/10/2006 09:17
Re: - stening?
[Re: Guf]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jo, den havde jeg godt nok luret, men når du nu absolut skulle bruge Hitler som eksempel, synes jeg også, at jeg kunne tillade mig at sige, at der ER forhold, som generelt set MÅ siges at være onde. Man KAN da ikke - hvis man da ellers er ved sine fulde fem - forsvare, at der skulle være noget som helst godt ved kz-lejrene.
Ikke desto mindre blev de af nazisterne anset for at være en nødvendig samfundsbevarende institution, og dermed 'gode'. Jeg ved godt at eksemplet er ekstremt, men det giver alligevel et billede af hvordan mennesker i 'det godes tjeneste' kan gøre uhyrligheder. Man skal ikke glemme at opgøret med Hitler kom ret sent - også blandt hans danske tilhængere. Det så vitterlig godt ud! - Tyskland blev en succes i '30erne inden det hele gik amok i '40erne.
For mig vidner det (og massevis af andre eksempler som f.eks. den stille selvretfærdighed) om at vi mennesker har brug for at få at vide hvad der er godt fra noget uden for os selv. Vi twister og bøjer alt godt i vores egen egoisme; derfor har vi brug for udefra kommende standarder.
Citat: Jeg ved ikke, hvor mange "sider" Gud har, men hvis Han har både gode og onde eller dårlige sider, er der noget fundamentalt rivende galt med hele kristendommens grundlag! Og det vil jeg sandelig ikke håbe.
Hvis nu Gud findes er det jo ligemeget om han er 'god' eller 'ond', for så må man bare acceptere hans overherredømme. Altså, det nytter jo ikke at forholde sig moralsk til det, så.
Jeg mener dog ikke at Gud er 'ond' i GT, selvom jeg kan have meget svært ved at forstå ham. Jeg mener faktisk mere at han er vred. Han har skabt menneskerne til fællesskab med ham, og de har vendt ham ryggen. Fordi han er hellig må han reagere på det, og det ser nok en kende uhensigtsmæssigt ud, men vi må ikke glemme at det ikke slutter der. Gud sætter allerede i GT en proces igang der fører til at Jesus bliver menneske. Og igennem det Jesus siger må vi se på GTs syrede love - og se dem i et andet lys.
For mig vidner GT og lovene om Guds vrede og hellighed. Det er da måske nok 'ondt' at være vred, men sådan måtte det være efter mennesket brød med reglerne for det skaberværk, Gud havde lavet.
|
|
Til toppen
|
|
|
|