1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#70625 - 09/09/2006 15:52
Re: Hvad siger Gud selv om homoseksualitet?
[Re: marion]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære Marion - nu står der jo ikke i Bibelen, at vi ikke må elske en person af samme køn, tværtimod skal vi elske alle mennesker ... Men hvis du med "elske" her mener "have sex med", og det gør du vel, så ser det anderledes ud ..
Lad mig først lige sige, Jeg tror, at Faderen, Sønnen og Helligånden er den treenige Gud - én Gud - som forkynder ét og det samme. Hvad Faderen siger, det samme siger Sønnen. Og den hellige Skrift er hele Bibelen.
Sl. 119,105: Dine ord er en lygte for min fod, et syn på min sti.
Du spørger "hvad siger Gud" og "hvad siger Jesus". Jeg prøver så lige at lægge ud med et par skriftsteder, som vi måske kan debattere ..
I 1, Petersbrev står der, at profeternes tale er som "en lampe, der skinner på et mørkt sted"
Og Paulus skriver (Tim. 3,15-17) om "de hellige skrifter" som Timetheus har kendt fra barn af - her er det naturligvis Det gamle Testamente - at et "helligt skrift" er et skrift, der er inspireret af Gud, og derfor kan det "undervise, opdrage i retfærdighed og udruste til al god gerning.
I den grundlæggende skabelsesberetning står der, at Gud skabte mennesket i sit eget billede: Som mand og kvinde skabte han dem, og han velsignede dem og kaldte dem menneske, da de blev skabt.
Og i 3. Mos 18,22 står der: "Du må ikke have samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde ... "
Og Jesus sagde, Matt. 19,4-6: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde og sagde: ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød‹? Derfor er de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille.«
Der er naturligvis meget mere at sige, men det er hvad jeg lige nu har i tankerne ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70626 - 09/09/2006 16:02
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat: Og i 3. Mos 18,22 står der: "Du må ikke have samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde ... "
Men gerne andre former for sex??? Og hvad med kvinder???
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#70627 - 09/09/2006 16:46
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - - Citat: Men gerne andre former for sex??? Og hvad med kvinder???
Hmmm .. hvad skal jeg dog finde på at sige til dine (lidt spidsfindige?) spørgsmål?
Sex er vel en helhed, skulle jeg mene - - ikke sådan til at splitte op - - og hvad med kvinder, spørger du ..
Tjaa - når det er Guds mening, at mænd kun skal have samleje med kvinder, så udleder og indlæser jeg dristigt og frimodigt, at det også er Hans mening, at kvinder kun skal have samleje med mænd .. ok?
Jeg fandt også lige en ganske grum tekst i Visdommens bog kap. 14, hvor der ikke gøres forskel på kønnene:
Men ikke nok med, at mennesker kom på vildspor, når det gælder kundskab om Gud; i deres uvidenhed lever de deres liv i en voldsom krig, og alligevel kalder de al denne elendighed »fred«.
For når de udfører ritualer, hvor de dræber børn, eller holder hemmelighedsfulde ceremonier eller tøjlesløse fester med sære skikke, så kan de ikke længere bevare deres liv og deres ægteskaber rene; enten gør de det af med hinanden ved snigmord, eller også krænker de hinandens ægteskaber.
Overalt råder en forvirret blanding af blodsudgydelse og drab, af tyveri og bedrag, af ødelæggelse, troløshed, oprør, falsk ed, stormløb mod det gode, glemsel når det gælder velgerninger, besmittelse af sjælene, unaturlig kønslig omgang, uorden i ægteskaberne, ægteskabsbrud og udsvævelser; dyrkelsen af de navnløse afguder er alt det ondes begyndelse, årsag og kulmination.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70628 - 09/09/2006 19:58
|
Bruger
|
Citat: Hmmm .. hvad skal jeg dog finde på at sige til dine (lidt spidsfindige?) spørgsmål?
Det ved jeg søreme ikke! Men måske erkende, at Bibelen ikke er så klar mht til sex inden for kønnene alligevel?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#70629 - 09/09/2006 21:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - og Marion - - jo, jeg tror stadig, at Bibelen er klar nok. Men det er jeg så ikke ..
Jeg bliver stærkt omtåget, når jeg forsøger at forholde mig til dette emne, som har været, og stadig er, årsag til så ufattelig stor smerte for så mange mennesker. Det gør bare for ondt.
Så jeg må bøje mit hoved, og vil fra nu af tie stille... Ikke flere kommentarer herfra - og jeg fortryder dem, jeg allerede er kommet med.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70630 - 09/09/2006 21:40
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Nu er Marion jo en kvinde (regner jeg da med). Så hvad nytter det at stikke hende et sted om mænd der ligger med mænd?
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#70631 - 09/09/2006 21:44
|
Bruger
|
Citat: Tjaa - når det er Guds mening, at mænd kun skal have samleje med kvinder, så udleder og indlæser jeg dristigt og frimodigt, at det også er Hans mening, at kvinder kun skal have samleje med mænd .. ok?
Hmmm, når jeg læser sådan et svar fra dig, tænker jeg, at du måske kunne have gavn af at lære lidt om kønsforskellene i Bibelen.
Vi kunne jo starte med disse spørgsmål: Du har henvist til GT og kombineret det med en lære om at ære ægteskabet mellem mand og kone. Men hvordan er det nu -
1) Måtte mænd være deres kone utro iflg. GT? 2) Måtte kvinder være deres mand utro iflg GT? 3) Hvorfor denne forskel?
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70632 - 09/09/2006 21:45
|
Bruger
|
Øv! Så får jeg jo ikke svar på mine spørgsmål......
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70633 - 09/09/2006 21:50
[Re: again]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Stig Citat: Øv! Så får jeg jo ikke svar på mine spørgsmål......
Nej, og jeg beklager. Jeg kan kun håbe, at der er andre, der er bedre rustet ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70634 - 09/09/2006 23:39
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Af frygt for at træde nogen over tæerne eller at blive indblandet i en debat, som jeg ikke gider, vil jeg blot bidrage med det eksegetiske og fortolkningsmæssige (når vi kommer til hvordan man i praksis skal håndtere det, står jeg af!). For mig at se er det vigtigste i sagen: Rom 1,26-27 (hvor der både er tale om kvinder og mænd!). Enkeltvers KAN blive problematiske at bygge noget sikkert på hvis der er tilpas stor usikkerhed om fortolkningen (hvilket jeg ikke mener der er her). Derfor vil jeg til enhver tid i min argumentation bruge det helbibelske billede på den sag, altså Bibelens samlede/overordnede syn på ægteskab og sex.
Moselovene (fx 3 mos 18,22) kan på ingen måde bruges i argumentationen her. 3 vers forinden (v. 19) er der tale om et bud, som vi aldrig vil påbyde folk at overholde: at holde sig fra sin kone mens hun har menstruation. Det (og resten af afsnittet) viser klart og tydeligt, at der er tale om renhedsforskrifter i hele sektionen (renhedsforskrifter er som bekendt ikke påbudt i NT og fremefter).
Hvorfor kan man på baggrund af 3 mos 18,22 påbyde overholdelse uden at påbyde overholdelse af v. 19?
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70635 - 10/09/2006 00:22
Helhedssyn
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Derfor vil jeg til enhver tid i min argumentation bruge det helbibelske billede på den sag, altså Bibelens samlede/overordnede syn på ægteskab og sex.
Helt enig. Men hvordan vil du beskrive det?
Grundlæggende handler denne debat vel om to indgangsvinkler: 1) Gud har skabt mennesket som mand og kvinder til at leve sammen i ægteskabet. Herfra tolkes skriftsteder om fx. utugt. Hvis mennesker har en anden opfattelse af, hvad kærlighed er, er det i modstrid med Skriften. 2) Man taler om kærlighedsbudet og udleder deraf, at alt, hvad der kaldes kærlighed er godt.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#70636 - 10/09/2006 01:50
Re: Helhedssyn
[Re: ]
|
Bruger
|
Citat: Grundlæggende handler denne debat vel om to indgangsvinkler: 1) Gud har skabt mennesket som mand og kvinder til at leve sammen i ægteskabet. Herfra tolkes skriftsteder om fx. utugt. Hvis mennesker har en anden opfattelse af, hvad kærlighed er, er det i modstrid med Skriften. 2) Man taler om kærlighedsbudet og udleder deraf, at alt, hvad der kaldes kærlighed er godt.
Det lyder for mig umiddelbart som en fair beskrivelse.
Men her må vi gøre os klart, hvad vi mener med kærlighed (som Kristina vist også har gjort opmærksom på). Vi er kaldet til at elske vores næste, dvs. ethvert medmenneske. Men her taler vi ikke om den kærlighed, som hører ægteskabet til. Dansk er i den forbindelse elendigt, fordi vi kun har ét ord for to forskellige ting. Andre sprog (bl.a. græsk) bruger to forskellige ord og understreger dermed, at der er tale om to forskellige ting.
Jeg mener ikke man kan argumentere bibelsk for at kærlighedsbudet til medmennesket også indbefatter den type kærlighed, man har til sin ægtefælle. Det ville jo betyde, at Gud velsigner og hylder, ja, faktisk påbyder, enhver kærlighed (læs: utroskab), hvilket både er en absurd tanke og en eksegetisk (fortolkningsmæssig) fejltagelse.
Når vi har med samlivets/ægteskabets kærlighed at gøre må vi derimod læse de passager, som faktisk handler om lige netop den type kærlighed i snæver forstand (og altså IKKE om næstekærlighed bredt forstået). Vi kan ikke skære al kærlighed (begge typer) over én kam og dermed ubegrænse samlivets kærlighed. Dén type kærlighed, som hører samlivet til, er der strenge begrænsninger for i Bibelen. Den er ideelt set beregnet mellem mand og kvinde i livslangt ægteskab som naturordning fra skabelsen.
Derfor er der ingen bibelsk modstrid mellem at Bibelen påbyder grænseløs kærlighed (næstekærlighed) og at den begrænser kærlighed (samlivets kærlighed).
Håber det giver lidt afklaring.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70637 - 10/09/2006 09:15
Re: Helhedssyn
|
Bruger
|
Jeg kan godt se, hvad du vil sige; men stadigvæk er romerbrevet ikke utvetydig i sin beskrivelse. Der tales jo helt tydeligt om en ekstraordinær situation, og hvad angår kvinder kommer mine eksegetiske evner til kort: Hvad menes med den "naturlige omgang"?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#70638 - 10/09/2006 10:47
|
Bruger
|
Det er lidt sjovt, at du mener Bibelens helhedssyn angående homoseksualitet kommer til udtryk i Rom 1:26-27. Rom 1:26-27 handler nemlig ikke specifikt om homoseksualitet, men om afgudsdyrkelse.
I vers 18 slås det fast, at Guds vrede rammer mennesker pga deres ugudelighed, fordi de bytter sandheden om Gud ud med tomhed, uforstand og afgudsdyrkelse (vers 23).
Guds vrede viser sig i form af Hans straf over disse mennesker: De vanærer deres legemer i stedet for at ære Gud (vers 24-25). Gud har altså fjernet de "naturlige" lyster hos disse mennesker, så de i stedet bliver unaturlige. Så kommer vi endelig til dit citat:
Derfor prisgav Gud dem til vanærende lidenskaber: Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, v27 og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de fortjente." Rom 1:26-27
For det første står der ikke her, at kvinderne blev lesbiske - hvad det unaturlige i deres seksualitet var står hen i det uvisse. Og mændenes homoseksualitet var tydeligvis rituelt funderet (tempelriter ifm afgudsdyrkelsen). Dette var iflg Paulus straffen for deres afguderi. Homoseksualitet var altså her Guds straf - ikke årsagen til Guds straf. Som Paulus skriver, havde de "fortjent" deres homoseksualitet - så kunne de lære det!
Ordet synd er både på græsk og hebraisk hentet fra bueskydningen, og betyder at ramme ved siden af målet. Folkene her "syndede" ved at tjene afguder (formålet med livet er at tjene Gud), og så blev de straffet med en form for seksualitet, som Paulus åbentlyst finder både uforståelig og ulækker.
Jeg synes ikke Rom 1:26-27 er velegnet til at beskrive homoseksualitet som synd. Men jeg synes stedet er meget velegnet til at beskrive, hvor svært Paulus havde ved at forstå, hvad homoseksualitet er for noget....
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70639 - 10/09/2006 10:55
|
Anonym
Anonym
|
Hvis homoseksualitet bliver brugt som straf er der vel ikke noget der tyder på at Gud synes det er noget positivt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70640 - 10/09/2006 11:45
|
Bruger
Reg.: 29/08/2006
|
Citat: Derfor prisgav Gud dem til vanærende lidenskaber: Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, v27 og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de fortjente." Rom 1:26-27
Hvis Gud prisgav dem til deres lidenskaber hvor er så menneskets egen vilje? Måske er det mig som misforstår skrifsstedet men det virker som om Gud tilrettelægger det sådan? som en straf. Eller skal ordet ' prisgav ' forståes som at Gud tillod det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70641 - 10/09/2006 11:56
Hvad siger GT selv?
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære again - du skriver {til Kristina}:
"1) Måtte mænd være deres kone utro iflg. GT? 2) Måtte kvinder være deres mand utro iflg GT? 3) Hvorfor denne forskel?"
Nu er vi lidt på afveje her i forhold til trådens oprindelige titel - derfor ændringen... Skulle man definere hor, var det nærmeste vel utroskab. Men såvidt jeg forstår spørgsmål 3, hentydes der til en forskel, som jeg ikke var bekendt med. Måske vi kunne få det lidt nærmere forklaret, again?.. Ja, der kan endog være mulighed for at herunder citerede part af de 10 bud {2Mos.20,14} ikke har prentet sig fast nok i den håbefulde ungdoms hu: "Du må ikke bedrive hor."
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#70642 - 10/09/2006 12:01
|
Bruger
|
Hej Moe, Du skrev: Citat: Hvis homoseksualitet bliver brugt som straf er der vel ikke noget der tyder på at Gud synes det er noget positivt?
Det der får mig til at reagere i dette spørgsmål er bl.a. den himmelråbende forskel på den energi, kristne lægger i homosexualitetsspørgsmålet over for den energi, der lægges i andre, vigtigere spørgsmål. De bibelske grundlag taget i betragtning!
Vi burde for eksempel alle, inkl. de kristne fra venstre- til højrefløj, stå på Chritiansborg og råbe regeringen i ansigtet, at de har ført os ind i en urimelig krig med store menneskelige lidelser til følge. Dette er en sag, der har god bund i det kristne budskab, men som stort set er ikke-tilstede. Når man så sammenligner med det grundlag, der for at "fravende" homosexuelle fra deres livsform, så tager man sig til hovedet.
Med glæde har jeg derfor læst Benna Asmussens artikel.
Her er kimen til en debat, der virker meget vigtigere og mere påtrængende end "omvendelse" af sunde mennesker til en for dem unaturlig livsform!!!
Når man på et så spinkelt grundlag, som det der er kommet frem i debatterne på jesusnet kan være så sikre i den ene sag. Hvor nidkære burde man da ikke være i den anden????
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#70643 - 10/09/2006 12:41
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej Lars, Citat: Det der får mig til at reagere i dette spørgsmål er bl.a. den himmelråbende forskel på den energi, kristne lægger i homosexualitetsspørgsmålet over for den energi, der lægges i andre, vigtigere spørgsmål. De bibelske grundlag taget i betragtning!
Det kan du have ret i. Men hvad jeg så har lyst til at pointere er, at du reagerer på Moes indlæg, som blot er på én linie og består af en logisk udledning af et bibel vers, omtalt i det indlæg han kommenterer på. Det er ikke ligefrem en nidkær argumentation fra stakkels Moes side. Men du taler jo til os alle sammen så det er fair nok!
Men så igen, denne tråd omhandler en diskussion om hvad Bibelen siger om homoseksualitet. Derfor bliver der snakket om det nu - igen. Desuden synes jeg, at grunden til at vi kristne har så travlt i dette emne, er fordi vi ønsker at pege på Guds kærlighed til os mennesker, i et spørgsmål som svares så radikalt og klart i Bibelen, nemlig imod homoseksuel adfærd. Og det er jo vigtigt så at tale om Guds kærlighed, fordi: Hvad siger det om Gud at han kalder homoseksualitet syndigt? Hvad gør det ved den homoseksuelle som gerne vil være kristen og leve efter Guds ord? Det er vigtige spørgsmål og vi snakker meget om dette fordi Gud stadig er en kærlig far for den homoseksuelle i disse spørgsmål; selvom det måske ikke føles sådan.
Men klart vi kristne burde da reagere ude i samfundet også! Din påtale er helt legal. Jeg mener bare denne tråd handler om noget andet. Og at dit indput måske burde være oplæg for en hel ny debat, hvor vi kan ruske op i hinanden, kristne som ikke kristne - for vi lever jo alle i den her verden!
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#70644 - 10/09/2006 13:35
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hvorfor skulle seksuelle forbindelser mellem kvinder være legitime for Gud, når de ikke er det for mænd? Hvad Moses skrev gælder for både mænd og kvinder. Gud elsker synderen men han hader synd og kan ikke se på den med den ringeste eftergivenhed. Derfor er det nødvendigt at forkynde sandheden.
"Derfor gav Gud dem hen til vanærende lidenskaber; deres kvinder ombyttede den naturlige (heteroseksuelle) omgang med den unaturlige (lesbiske), ligeledes vendte også mændene sig fra den naturlige omgang med kvinder og optændtes i deres begær efter hverandre (homoseksualitet), så at mænd øvede skamløshed med mænd og pådrog sig den velfortjente løn for ders vildfarelse." (Rom. 1:26-27)
Guds profeter har om vores tid forudsagt at mange skulle kalde ondt for godt, og godt for ondt. Men Guds ord ændrer sig ikke. Konsekvenserne af synd er de samme idag, som de altid har været. Ingen af os lever i et ingenmandsland, hvad enten vi bekender os som kristne eller ateister. Gud har skabt jorden og udstyret os med en samvittighed. Undertrykker eller overtræder vi den, fordi vi hellere kunne tænke sig at noget var sådan, eller sådan, så vil der være konsekvenser af det både her i livet og i evigheden.
Hvad der er ret og forkert, retfærdighed og synd, afhænger ikke af menneskers fortolkninger, forsamlinger og holdninger. At noget accepteres socialt ændrer ikke handlingens status, så noget, som er forkert bliver rigtigt. Om så alle mennesker i hele verden accepterede homoseksualitet, som det tilsyneladende blev accepteret i Sodoma og Gomorra, så ville handlingen stadig være synd. Gud lod som bekendt ild regne ned fra himmelen og udslettede Sodoma og Gomorra. Det samme sker ikke her og nu, men ved Kristi andet komme vil det ske, og konsekvenserne vil ikke være mindre alvorlige, med mindre mennesker er 'gået ombord i arken' gennem omvendelse og tro på Kristus.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#70645 - 10/09/2006 13:35
|
Bruger
|
Det græske ord "antimisthia" betyder egentligt en "belønning som kompensation". De fik altså iflg teksten løn som fortjent!
Husk nu, at det er ret tydeligt, at dette er Paulus holdning - han citerer jo ikke ligefrem Gud her....
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70646 - 10/09/2006 13:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Stig - again! Citat: Hmmm, når jeg læser sådan et svar fra dig, tænker jeg, at du måske kunne have gavn af at lære lidt om kønsforskellene i Bibelen.
Vi kunne jo starte med disse spørgsmål: Du har henvist til GT og kombineret det med en lære om at ære ægteskabet mellem mand og kone. Men hvordan er det nu -
1) Måtte mænd være deres kone utro iflg. GT? 2) Måtte kvinder være deres mand utro iflg GT? 3) Hvorfor denne forskel?
øhh jo! .. jotak!! Jeg vil meget gerne lære mere om kønsforskellene i Bibelen som forklaret og beskrevet i GT. Det bliver jeg aldrig færdig med!
Noget af det mener jeg dog at have fattet - nemlig at det, vi kalder moseloven kun gjaldt for jøderne i det daværende Israel, og således var midlertidig.
Vi kristne er ikke mere loven, men under nåden. Jesu kærlige ord skal vi naturligvis bestræbe os på at rette os efter, og at tro og adlyde Ham skal være os vigtigere end noget som helst andet i denne verden.
Vil vi ikke det, ja så anerkender vi ham ikke som vor Herre, men kun som Frelser og Hjælper! Vi følger ham så ikke, men har på en måde opsagt pagten og kan falde ud af nåden derved - fordi vi altså ikke følger ham i lydighed, men forventer at han følger os!
Jeg mener, at det fremgår af Bibelen, at ægteskabet som sådan er indstiftet af Gud, og at det således er den gudskabte ordning, hvorunder mand og kvinde skal leve: i et seksuelt fællesskab under samfundets anerkendelse.
Hor og utugt er betegnelsen for seksuelle forhold, der ikke kan anerkendes som ægteskaber, og det kan være måske være forklaring på, at GT ikke fordømmer flerkoneri som umoralsk, det ved jeg ikke, men skabelsesberetningen, som jeg citerede fra, er jo ikke moseloven ..
I 1.Mos. 2,24 fremgår det, at mand og kvinde skal udgøre en social enhed, udtrykt ved at manden bryder op og forlader sin familie (læg mærke til, at det ikke er kvinden, der skal drage af gårde!) for at stifte en ny familie sammen med sin hustru, så at de kan binde sig til hinanden i et forplgtende fællesskab, vokse sammen til at blive ét.
Dette ser jeg i klar sammenhæng med Guds kærlighedsforhold til mennesket, som hører hjemme inden for pagtens rammer. Manden er kvindens hoved analogt med, at Kristus er kirkens hoved.
Jeg tror at denne sammenhæng mellem Guds evige og ukrænkelige pagt med mennesket (illustreret ved billedet af Gud=brudgommen og mennesket= bruden) er forklaringen på, at fordømmelsen af seksuel løssluppenhed af enhver art er så stærk i hele Skriften.
Israels utroskab imod pagtens Gud omtales direkte som ægteskabsbrud ..
Jeg tror, at det er en helt nødvending forudsætning for at forstå den bibelske tale om ægteskabet, at vi ser ordningen i lyset af Guds forhold til mennesket, som han har skabt i sit eget billede (mand+kvinde)
Det monogame ægteskab imellem én mand og én kvinde kan vi måske også udlede af, at Gud jo kun skabte Adam én hustru ...
Jeg stopper her - eller bliver det alt for langt - men der er unægtelig meget mere at sige, så dette er bare hvad der lige nu ligger øverst i bunken inde i mit hovede ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70647 - 10/09/2006 13:55
Dømmesyge?
|
Bruger
|
Kære LarsBj - du skriver {til Moe} bl.a: "Vi burde for eksempel alle, inkl. de kristne fra venstre- til højrefløj, stå på Chritiansborg og råbe regeringen i ansigtet, at de har ført os ind i en urimelig krig med store menneskelige lidelser til følge."
Det er ikke nogen let diskussion at føre, vil man i denne sag forsvare det kristne sindelag. Men umiddelbart opfatter jeg din måde at opstille regnskabet på som at rette bager for smed. Når Gud har prisgivet nogen deres respektive lod i livet, er det mest ved bekæmpelse af sin stolthed at man kommer godt fra det. Så hvad vi kan stille op overfor denne og hin trussel imod et sandt billede af situationen, må hver især gøre sig tanker om.
Personlig har jeg været involveret i spørgsmålet om nævnte krigs berettigelse lige fra den spæde start; dog i et andet regi, nemlig DrP1Debat. Omend kun på det verbale plan gik det også dér temmelig hedt for sig: En lederskribent ved Morgenavisen JP var inde over med udtryk som 'de naive fredsvenner' - han fik igen med grovfilen efter flg recept, 'de naive helvedeshunde'... Det var ikke pænt sagt! Men løgnen har urene kilder; og vil man lære noget andet, må man glemme hvad man véd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70648 - 10/09/2006 14:11
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Hej Simon, Du har ret i, at min synsvinkelændring er abrupt, og at hele spørgsmålet, jeg rejser, fortjener en tråd for sig selv.
Det er imidlertid MIN konklusion, at den kristne modvilje mod homosexuel praksis ikke er særligt godt funderet i Bibelen. Jeg kan godt se, at der står de ting, der står, men sammenligner vi med helt klare forbud, De ti Bud for eksempel, eller helt klare jesuord ("giv kejseren....", "gå hen og giv halvdelen....", osv) så er dette her noget, der skal trækkes ud af forskellige sammenhænge, tolkes og konkluderes, og når man så samtidig ved, hvordan tidens praksis havde et helt andet forhold til sex mellem mænd (romerne og grækerne), og muligvis også blandt kvinder(?), så bliver det altså meget svært at se et entydigt forbud mod homosexuel adfærd i Bibelen. Jeg mener, HVIS der i Bibelen havde været et opgør mod tidens praksis, så havde det vel været forholdsvist nemt at skrive en tydelig sætning om det?
Derfor benyttede jeg lejligheden til at opsummere dette, og samtidigt påpege, at man måske kunne bruge kræfterne bedre i andre sager.
Og det glæder mig da, hvis du er åben over for dette.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#70649 - 10/09/2006 14:25
|
Bruger
|
Citat: Derfor benyttede jeg lejligheden til at opsummere dette, og samtidigt påpege, at man måske kunne bruge kræfterne bedre i andre sager.
Jeg er helt enig. Problemet er, at det sjældent er os selv, der sætter emnet på dagsordenen. Det er medierne eller andre folk, som spørger. At vi så er alt for dårlige til at svare, at det gider vi ikke snakke om, er en anden sag.
Derfor kommer fra mig fra nu af et: det gider jeg ikke snakke om (Undskyld, Marion )! Der er vigtigere problemstillinger i verden, og der findes ret omfattende debatter om emnet allerede, så det er ikke værd at spilde mere tid på.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70650 - 10/09/2006 16:55
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det der får mig til at reagere i dette spørgsmål er bl.a. den himmelråbende forskel på den energi, kristne lægger i homosexualitetsspørgsmålet over for den energi, der lægges i andre, vigtigere spørgsmål. De bibelske grundlag taget i betragtning!
Hvis du har læst andre af mine indlæg om det her vil du se at jeg et godt stykke hen ad vejen er enig med dig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70651 - 10/09/2006 17:49
|
Bruger
|
Citat: Hvis du har læst andre af mine indlæg om det her vil du se at jeg et godt stykke hen ad vejen er enig med dig.
Det glæder mig. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#70652 - 10/09/2006 18:14
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det er imidlertid MIN konklusion, at den kristne modvilje mod homosexuel praksis ikke er særligt godt funderet i Bibelen. Jeg kan godt se, at der står de ting, der står, men sammenligner vi med helt klare forbud, De ti Bud for eksempel, eller helt klare jesuord ("giv kejseren....", "gå hen og giv halvdelen....", osv) så er dette her noget, der skal trækkes ud af forskellige sammenhænge, tolkes og konkluderes, og når man så samtidig ved, hvordan tidens praksis havde et helt andet forhold til sex mellem mænd (romerne og grækerne), og muligvis også blandt kvinder(?), så bliver det altså meget svært at se et entydigt forbud mod homosexuel adfærd i Bibelen. Jeg mener, HVIS der i Bibelen havde været et opgør mod tidens praksis, så havde det vel været forholdsvist nemt at skrive en tydelig sætning om det?
Det kunne vel også stå klarere at Jesus Kristus er den eneste vej til frelse. Jeg mener, nogle mennesker mener der står noget andet..
Jeg synes den bibelske intention ift sexuelt samvær er ret klar. Men jeg får det ikke lettere af at jeg synes det står klart!
Citat: Derfor benyttede jeg lejligheden til at opsummere dette, og samtidigt påpege, at man måske kunne bruge kræfterne bedre i andre sager.
Og dét er jeg nok enig med dig i, jvf min tidligere post. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#70654 - 10/09/2006 20:03
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Hvis nu du havde nævnt "den treenige gud", så ......, men lad det nu ligge!!!!!! 
mvh LarsBj
Se, det står der jo ikke.. `Betyder det at der ikke står noget om det, så?
Læser man nærmere kan man se at Gud er tre. Står det klart? Njaøh. Men står det der? Ja!
Sådan har jeg det nok også med spørgsmålet om homoseksualitet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70655 - 10/09/2006 20:26
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - Citat: Det der får mig til at reagere i dette spørgsmål er bl.a. den himmelråbende forskel på den energi, kristne lægger i homosexualitetsspørgsmålet over for den energi, der lægges i andre, vigtigere spørgsmål. De bibelske grundlag taget i betragtning!
Jeg er enig med dig her. Homoseksualitets-spørgsmålet fylder alt alt alt for meget i debatten og skygger tit for det vigtigste af alt: at prædike evangeliet. Men jeg mener, at det praktisk talt altid er de homoseksuelle selv, der skaber den store opmærksomhed omkring deres situation, bringer sagen op og sætter gang i diskussionerne.
Bl.a. fordi de ønsker egentlig kirkevielse, og ikke er tilfredse med situationen, som den er idag: at de kan få deres partnerskab registreret på rådhuset med samme rettigheder og forpligtelser som heteroseksuelle vielser - og i øvrigt også, hos nogle præster, efterfølgende modtage en velsignelse af deres samliv.
Andre præster mener ikke, at kirken har mandat til at give en sådan velsignelse. Det mener jeg heller ikke selv, da det jo ikke er en præsts personlige velsignelse, men Guds, som de homosexuelle par ønsker, og den kan jeg ikke finde belæg for ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70656 - 10/09/2006 21:02
Re2: Hvad siger GT selv?
|
Bruger
|
Kære LarsBj - du skriver {til Simon}: "Jeg mener, HVIS der i Bibelen havde været et opgør mod tidens praksis, så havde det vel været forholdsvist nemt at skrive en tydelig sætning om det?"
Spørgsmålet har andetsteds været berørt, om behovet for en yderligere udpensling i Bibelen af seksuelle (u-)vaner samt juridisk strafbar adfærd var tiltrængt. Men lige netop omgangsformer som kirken savner belæg for en godkendelse af, må rettelig henføres til 1 af de 10 mest klokkeklare, universelle bud i skrifterne...
Man kunne ligeledes undre sig over at det skulle være så relativt ufatteligt - for logiken fejler vist ikke noget. Men er sindet på noget sæt bragt i affekt, synes diskussionen at skulle stå på i det uendelige.
Sagen er vel også den at mange afvigelser fra normen bliver fremhævet og udstillet, så offentligheden til sidst efterlades med et ganske fortegnet indtryk af 'problemets' omfang. Det gælder især nu, hvor medieverdenen sætter alle sejl til hver gang noget bare ligner en sladderhistorie. Dén trafik er måske med til at samle folk på barrikaderne nårsomhelst en triviel kontrovers er under optræk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70657 - 10/09/2006 21:31
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
der kommer ikke syd end i pardis for så har jesus gåde i korse for ham sleve og ikke mensker
|
|
Til toppen
|
|
|
#70658 - 10/09/2006 21:31
|
Bruger
|
Hej Kristina, Jeg mener, enhver gruppe, eller enkeltperson, har lov at argumentere for de rettigheder, de kan finde belæg for. Det kan selvfølgelig igen give andre motivation for at træde ind i debatten.
Men det var ikke lige det, jeg tænkte på.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#70659 - 10/09/2006 21:34
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
der kommer ikke synd end i guds rige og gud hader synd mend ikke menske
|
|
Til toppen
|
|
|
#70661 - 10/09/2006 22:58
|
Bruger
|
Citat: Homoseksualitets-spørgsmålet fylder alt alt alt for meget i debatten og skygger tit for det vigtigste af alt: at prædike evangeliet. Men jeg mener, at det praktisk talt altid er de homoseksuelle selv, der skaber den store opmærksomhed omkring deres situation, bringer sagen op og sætter gang i diskussionerne.
Hejsa Kristina!
Opmærksomhed??? Jeg er målløs!!!
Evangeliet er OGSÅ næstekærlighed til den homoseksuelle kristne, ikke udelukkende Ordet om Jesus. Det kristne budskab er kærlighed, ikke kun ord.
Ændret af marion (10/09/2006 23:00)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70662 - 10/09/2006 23:26
Re: Hvad siger GT selv?
[Re: Watson]
|
Bruger
|
Ja, det kan du sagtens få uddybet.
Du nævner selv de ti bud, så lad os da se på det tiende bud.
"Du må ikke begære din næstes hus. Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom.«" 2 mos 20:17
Så er scenen ligesom sat - hustruen var sin mands ejendom, som sammenlignes med hans træl, hans okse, hans æsel. Som du sikkert er bekendt med, kan en ting kun ejes af en person i retslig forstand - det er derfor et erhvervs selskab er en person i juridisk forstand.
At have sex med en anden mands hustru var derfor en alvorlig krænkelse af hans ejendomsret, hvorfor det var forbudt. Men hustruen påstås aldrig at eje sin mand, hvorfor han kunne have sex med de kvinder han ønskede, så længe han ikke krænkede en mands ejendomsret dertil. Derfor var flerkoneri almindelig praksis blandt jøderne helt op til Jesu tid.
Ved brylluppet skete der en overdragelse af ejendomsretten fra pigens far til gommen, hvorfor der naturligvis skulle betales for hende (2 Mos 22.25-16, 5 Mos 22:13-21). Denne sum kom også i spil ved en eventuel voldtægt (2 Mos 22.15-16).
Kønsforskellen bliver særligt tydelig ved slaver. Man kunne sælge sin trælkvinde eller tage hende til (med)hustru til sig selv eller sin søn (2 Mos 21:7-9). Men voldtog man en anden mands slavinde skulle man naturligvis hoste op (3 Mos 19:20-22).
Ved krig var det bare om at finde sig nogle smukke hustruer blandt de besejrede. Men jøderne var humane - pigerne fik lov at græde over savnet af sine forældre i en månede, inden man måtte tvinge hende til ægteskab (5 Mos 21:10-14). Undertiden blev der lagt vægt på, at det kun var værd at tage jomfruer som hustruer blandt fjenders folk (4 Mos 31:14-18). Andre opbyggende beretninger om, hvordan man kunne tage sig koner i GT findes i (5 Mos 20:13-14; Dom 21:10-12; 19-23).
Angående prostitution er en beretning om Juda oplysende. han gik engang til en kvinde han troede var en skøge (1 Mos 38:15-18). Imidlertid viste det sig, at hun var hans egen svigerdatter der havde klædt sig ud. Og så var gode dyr rådne - at gå til en skøge var ok, men at krænke en anden mands ejendom var noget andet - også selvom hendes mand var død. Så nu ville han ikke længere have sex med hende (1 mos 38:26). Det var altså i orden at gå til prostituerede dengang, fordi disse kvinder ikke tilhørte nogen, men var skøger.
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70663 - 11/09/2006 08:55
Re: Hvad siger Gud selv om kærlighed?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Marion Citat: Evangeliet er OGSÅ næstekærlighed til den homoseksuelle kristne, ikke udelukkende Ordet om Jesus. Det kristne budskab er kærlighed, ikke kun ord.
Vi kunne ikke være mere enige!
Vi skal lade evangeliet lyde vidt og bredt. Og evangeliet er, ultrakort udtrykt: Du er elsket!
Kærlighed er ganske rigtigt ikke bare ord, men vilje - til at følge Jesus, vor Herre - og handling: at handle på Hans ord ..
Jesus siger (Joh. 15,10-14): Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom jeg har holdt min faders bud og bliver i hans kærlighed. Sådan har jeg talt til jer, for at min glæde kan være i jer og jeres glæde blive fuldkommen. Dette er mit bud, at I skal elske hinanden, ligesom jeg har elsket jer.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70664 - 11/09/2006 11:27
Det handler om bibelsyn
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Marion Der er mange, der har forsøgt at svare dig, kan jeg se. Årsagen til, at svarene er så forskellige behøves ikke nødvendigvis at have noget at gøre med, at bibelen er utydelig i sit anliggende. Når fx again skriver: Citat: Husk nu, at det er ret tydeligt, at dette er Paulus holdning - han citerer jo ikke ligefrem Gud her
Så viser han, at han har et helt andet syn på bibelen end fx mig. Paulus var jo apostel, salvet af den Salvede (Jesus) til at viderbringe den kristne lære. Paulus opfandt ikke kristendommen, han viderebragte den - og forkyndte den! Derimblandt den del, som har med kønslig omgang at gøre.
Du kan evt prøve at læse den omtalte folder, som der har været talt om, hvis du ikke allerede har - www.kfs.dk/res/118.pdf -
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70665 - 11/09/2006 13:40
|
Bruger
|
Til again... Citat: "Ja, det kan du sagtens få uddybet. " Nå, det var da ellers en grundig behandling - for hvilken jeg hermed takker!
Citat: "Du nævner selv de ti bud, så lad os da se på det tiende bud. >2Mos20:17< Så er scenen ligesom sat - hustruen var sin mands ejendom, som sammenlignes med hans træl, hans okse, hans æsel." Jeg kan gå med til at hustruen står under mandens beskyttelse, ligesom eventuelle børn igen står under dem begges i fællesskab. Resten til husstanden hørende kan vel knapt sammenlignes dermed; men lad nu dét være...
Jeg forstår iøvrigt ved 1Mos.16 at Abrahams kone Saraj {:herskerinde} havde sin egen trælkvinde, som hun havde fuld råderet over. Ja, det skulle vise sig ikke at forløbe helt som forventet; men sådan er der jo en del! Jeg springer lidt videre {><} - citat: "Derfor var flerkoneri almindelig praksis blandt jøderne helt op til Jesu tid." Med andre ord, et harem og ligesom en mand kan eje flere virksomheder... Men hvor kommer dét med utroskab ind? Vi er vel inde på noget med naturens orden kontra gudskabt orden. Og spørgsmålet melder sig: Hvad bringer lidelse til verden?
Jeg klipper et par afsnit - altsammen ganske interessant! Du må endelig drage det frem igen, hvis noget har afgørende betydning for verserende sag. Citat: "Angående prostitution er en beretning om Juda oplysende. Han gik engang til en kvinde han troede var en skøge (1Mos38). Imidlertid viste det sig, at hun var hans egen svigerdatter der havde klædt sig ud.".. I det hele taget en ret indviklet affære, må man vel sige. Judas kone samt hans to ældste sønner var nu døde. Men det forekommer mig at vi nærmer os din pointe!
Citat: ..."at gå til en skøge var ok, men at krænke en anden mands ejendom var noget andet - også selvom hendes mand var død. Så nu ville han ikke længere have sex med hende. Det var altså i orden at gå til prostituerede dengang, fordi disse kvinder ikke tilhørte nogen, men var skøger." Og Tamar, som pigen jo hed, saa for sig at det ikke kom til noget ægteskab imellem hende og Judas yngste søn, Sjela. Et skud i tågen: Skulle Juda mon ligesom have fået nok af dødsfald i familien?..
Hvad angår dette med prostitutionens énsidighed, kan jeg nu bedre forstå dit oprindelige spørgsmål, der lød som følger: " Hvorfor denne forskel?" Det er således gået op for mig at du identificerer samkvem af dén art med utroskab - hvilket der givetvis kan være noget om! Jeg skal ikke gøre mig klog på den juridiske legalitet af slige forhold. Men såvidt jeg véd findes der intet belæg i Bibelen for en sand guds velsignelse dertil - snarere tværtimod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70666 - 11/09/2006 14:20
Re: Det handler om bibelsyn
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Hej Jon, Du refererer til en folder, som skulle oplyse mere om det bibelske grundlag for at gå imod homosexualitet. Jeg må sige, at det er en tynd kop te! Der er jo ingen analyser af det bibelske grundlag. Kun påstande om, hvad konklusionerne er! Debatten her i tråden har faktisk været grundigere. Ud over at behandle de kristne aspekter går folderen videre, og der er nogle ret horrible afsnit om årsager mm. Værst synes jeg, at påstanden om, at "et ufuldkomment forhold til en af forældrene" er medvirkende til at udvikle homosexuel orientering. Dette er I BEDSTE fald en myte. Og der er absolut ingen referencer til støtte for dette (fejlagtige) postulat eller til artikler om årsager i øvrigt. Henvisningen til Narth er en skandale. De skriver bl.a. i ramme alvor om "behandling". I Danmark er homosexualitet altså fjernet fra sygdomsfortegnelsen! Jeg synes, det er dybt problematisk at rådgive nogen på baggrund af sådan en folder! wikipedia har en noget mere afbalanceret artikel om emnet. Imidlertid uden at behandle de kristne aspekter! mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#70667 - 11/09/2006 14:33
|
Bruger
|
Nej - i dag defineres utroskab som sex med en anden end sin faste partner. Men i GT var definitionen en lidt anden - her kunne mænd have sex med enhver kvinde som ikke tilhørte en anden mand. Det ville være utroskab iflg vore dages normer (hvadenten vi taler om sex med en prostitueret, flerkoneri eller sexlege med sine slaver/krigsfanger).
Konen derimod havde bare at holde sig til sin mand - ellers var straffen døden.
Det er altså en ganske markant asymmetri, set med vore dages øjne. Derfor protesterer jeg, når folk taler om utroskab, somom det var noget der stod om i Bibelen. GT's syn på sex handler om ejerskab - mandens ejerskab af kvinden, og har intet med vore dages syn på utroskab at gøre. Først med NT kommer der så småt en ændring i dette forhold, men den er ikke markant!
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70668 - 11/09/2006 15:22
|
Anonym
Anonym
|
Hej LarsBj! Citat: Jeg må sige, at det er en tynd kop te! Der er jo ingen analyser af det bibelske grundlag. Kun påstande om, hvad konklusionerne er!
Måske du skulle læse forordet:
"Med dette hæfte vælger vi at svare kort og enkelt på nogle af de hyppigste spørgsmål. Formen har sin svaghed i, at hvert eneste spørgsmål kunne fortjene et fyldigere svar. Ønsker man dyberegående og mere nuancerede svar henvises til litteraturlisten bagerst i hæftet."
Tja...
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (11/09/2006 15:23)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70669 - 11/09/2006 15:26
|
Bruger
|
Det lyder lidt somom du tror på verbalinspiration - gør du det?
Mit eget bibelsyn er vel nærmest liberalt, men jeg mener egentligt at folk må argumentere for deres synspunkter, i stedet for at forsøge at diskvalificere andre fra debatten ved at henvise til antagelser angående deres bibelsyn! Enig?
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70670 - 11/09/2006 15:39
[Re: Buus]
|
Bruger
|
Der findes så mange ubegrundede påstande i dit indlæg, at jeg slet ikke vil give mig i kast med at identificere og tilbagevise dem. Blot vil jeg fremhæve, at der ikke står i Bibelen, at Sodoma og Gomorra blev ødelagt pga homoseksualitet.
Sodoma og Gomorra blev ødelagt pga ugudelighed. Bl.a. havde den lokale pøbel lyst til at voldtage(!) Lots to gæster. Lot selv havde en mærkelig moral iflg. vore dages standarder - han var parat til at sende sine to døtre ud, så folk kunne forlyste sig med dem i stedet (de var endda jomfruer)....
I den beretning er der jo rigtig mange ting jeg undrer mig over, set med vore dages moralkodeks. Graden af perversion, eksempelvis. Men det er altså lige det homoseksuelle aspekt du mener er det væsentlige?
En lignende problematisering kunne jeg også foretage med dine andre påstande....
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70671 - 11/09/2006 16:27
Re: Hvad siger Bibelen selv?
|
Bruger
|
Kære Stig - again, som Kristina så fornøjeligt replicerede...
Du skriver: "Først med NT kommer der så småt en ændring i dette forhold, men den er ikke markant!" Jeg skal ikke kunne sige hvor alment accepteret prostitution og besøg hos prostituerede har været op igemnnem tiderne... Det væsentlige må nok være hvad man bør hæfte sig ved.
Citat: "Det er altså en ganske markant asymmetri, set med vore dages øjne. Derfor protesterer jeg, når folk taler om utroskab, somom det var noget der stod om i Bibelen." {Min understregning.} Her kan jeg imidlertid slet ikke følge med. Hvad man ellers kan få ud af nedenstående, har jeg svært ved at få øje på:
"Men så kommer de skriftkloge og farisæerne med en kvinde, der var grebet i ægteskabsbrud; de stiller hende foran ham og siger til ham: »Mester, denne kvinde er grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud, og i loven har Moses påbudt os at stene den slags kvinder; hvad siger du?«
Det sagde de for at sætte ham på prøve, så de kunne anklage ham. Men Jesus bøjede sig ned og gav sig til at skrive på jorden med fingeren. Da de blev ved med at spørge ham, rettede han sig op og sagde til dem: »Den af jer, som er uden synd, får kaste den første sten.«..
Og han bøjede sig igen ned og skrev på jorden. Da de hørte det, gik de væk, én efter én, de ældste først, og Jesus blev alene tilbage med kvinden, som stod foran ham. Han sagde derpå: »Kvinde, hvor blev de af? Var der ingen, der fordømte dig?« Hun svarede: »Nej, Herre, ingen.« Så sagde Jesus: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.«" Johs.Ev.8,3-11.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70672 - 11/09/2006 19:37
|
Anonym
Anonym
|
Hej Marion!
Tak for dit indlæg inde på Hjerternes Kamp:) Det er ikke fordi jeg ikke vil skrive tilbage, jeg kender meget i det du skriver, og vil utrolig gerne skrive tilbage!:)
Jeg gør mig bare lige parat:) Hvis du forstår?
Der er så meget lige nu, men skriver engang i dag regner jeg med.
Inden jeg skriver tilbage til dig på Hjerternes Kamp, så vil jeg lige sige noget til dig som en der hedder Sine har skrevet til mig, hvilket betyd meget for mig:
Søg ikke din accept iblandt mennesker, men søg den hos Jesus.
Ingen mennesker kan give dig Jesus accept, kun Jesus... Og den har du allerede!:)
Vi snakkes ved inde på Hjerternes Kamp!:D
De kærligste hilsner Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#70673 - 11/09/2006 20:15
Besøget hos Lot i Sodoma
|
Anonym
Anonym
|
Bibelen beretter at "... huset blev omringet af mændene i byen, alle Sodomas mænd fra den yngste til den ældste, hver eneste én. De råbte til Lot: »Hvor er de mænd, der er kommet til dig i nat? Kom ud med dem til os! Vi vil ligge med dem!«"
Lots reaktion kan synes fej. Men det ændrer ikke ved, at det konkrete eksempel på Sodomas synd, som vi hører om i denne tekst, er homoseksuel promiskuøsitet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70674 - 11/09/2006 20:23
|
Anonym
Anonym
|
En sådan debat vil altid have bibelsynet som præmis. Der er ikke noget mærkværdigt i at forsøge at klarlægge deltagernes præmisser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70675 - 11/09/2006 20:49
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Du kan evt prøve at læse den omtalte folder, som der har været talt om, hvis du ikke allerede har - www.kfs.dk/res/118.pdf -
Jeg tror man skal være varsom med og prøve på ikke at give for letkøbte svar når mennesker lægger deres liv frem for en. Folderen er helt klart henvendt som en præsentation af de otte organisationers syn på homoseksualitet og kan ikke rigtig bruges overhovedet i denne her snak.
Jeg håber at du, Marion, også læser de indlæg der ikke har henvist til den omtalte folder.

Ændret af Moe (11/09/2006 21:06)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70676 - 11/09/2006 21:02
Re: Besøget hos Lot i Sodoma
|
Bruger
|
Voldtægt er det rette ord, ikke sandt? Voldtægt er naturligvis også slemt, når det er en homoseksuel voldtægt!
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70677 - 11/09/2006 21:09
|
Bruger
|
Dit modeksempel er ikke i modstrid med reglen om, at bibelens seksualitet handler om ejerskab, ikke gensidighed i den seksuelle forpligtelse. Læg mærke til, at det som sædvanligt var en kvinde der var grebet i hor - det var nemlig kvinder den slags var forbudt for, fordi de var ejede af deres mand. I NT præciseres holdningen om kvinden som mandens ejendom i Matt 22:23-33.
Forøvrigt findes den beretning du refererer til ikke i de ældste bibelmanuskripter, så der er næppe tale om en virkelig hændelse!!!
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70678 - 11/09/2006 21:28
|
Bruger
|
Jeg citerer, again:
"Læg mærke til, at det som sædvanligt var en kvinde der var grebet i hor - det var nemlig kvinder den slags var forbudt for, fordi de var ejede af deres mand." Lag på lag må vi afdække betydningen, hvor Jesus giver sit besyv med. Hvad mon de vredladne mænd pludselig kommer i tanker om, når de således går hver til sit?..
"Forøvrigt findes den beretning du refererer til ikke i de ældste bibelmanuskripter, så der er næppe tale om en virkelig hændelse!!!" Det har været noget rod med alle de hersens dokumenter og deres afskrifter. Men i så fald helt godt fundet på - synes du ikke?..
|
|
Til toppen
|
|
|
#70679 - 12/09/2006 02:07
|
Anonym
Anonym
|
læs paulus brev til romerne kapitel 1 vers 26,og
|
|
Til toppen
|
|
|
#70680 - 12/09/2006 12:13
|
Bruger
|
Citat: Jeg håber at du, Marion, også læser de indlæg der ikke har henvist til den omtalte folder.
Kære Moe!
Jeg kom ikke så langt i folderen, orkede ikke at læse det der stod. Jeg prøver at læse alle indlæg men tit bliver det ord mod ord som det jo gør i debatter og derfor mere forvirrende og tungt..
|
|
Til toppen
|
|
|
#70682 - 12/09/2006 13:14
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kære Moe! Jeg kom ikke så langt i folderen, orkede ikke at læse det der stod. Jeg prøver at læse alle indlæg men tit bliver det ord mod ord som det jo gør i debatter og derfor mere forvirrende og tungt..
Det forstår jeg godt! Det er jo bare ikke 'ord mod ord'. Jeg tænker at det må opleves som 'ord mod liv' af og til. Udfordringen for mig ligger i at prøve at forstå hvorfor bibelen siger som den gør (og som sagt tidligere synes jeg jo at det er ubarmhjertigt tydeligt hvad intentionen er). Jeg tror jo på at Gud har gode tanker om os, planer om fremtid og håb osv. Jeg tror på at hans kærlighed er større end vi kan forstå... Jeg tror at bibelen siger som den gør udfra et ønske om hvad der er bedst for os. MEN - jeg kan jo ikke rigtig argumentere eller tilbyde noget til den, som bliver klemt på sit liv. Det er så let for os heteroer at bare bruge ord i denne her debat. Som jeg skrev tidligere vil jeg ikke foregive at jeg kan sætte mig ind i den smerte, det også har været for dig... Svaret er selvfølgelig og til enhver tid Jesus Kristus! Jeg glæder mig over at du er hos ham og beder til at du altid vil være det! Jeg tror Gud vil give os liv i overflod - men jeg tror også at det indebærer at vi må sætte begrænsninger for vores udfoldelse. For Guds ord taler bare jævnligt og tit om rammer for livet. Jeg tror at Gud af hele sit hjerte ønsker at vi skal nå hjem til ham når jordelivet er slut! Og jeg tror at han er opmærksom på at der er ting, der kan flytte vores fokus fra ham. Synd er mange steder, og vi korrumperer så let alt det gode vi har fået.. LOL, nu skriver jeg bare ord igen. Jeg gentager vist mig selv. Beklager. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#70683 - 12/09/2006 13:20
|
Bruger
|
Hej Stig
Jeg forsøgte ikke, at smide dig ud af debatten - jeg forsøgte bare at klargøre, at vi herinde har forskellige tilgange til Guds ord - og derfor siger vi tingene som vi gør.
Om jeg tror på verbalinspiration? Nok ikke, sådan som du tænker det! Men jeg mener, at hele bibelen er Guds ord! Jeg tror på profeternes og apostlenes troværdighed - som de har fra Gud i kraft af deres kaldelse.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70684 - 14/09/2006 13:46
[Re: Buus]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Buus!:)
Mener du virkelig at homoseksualitet/homoeseksuelle er perverse?
Hvis du mener det, så vil jeg spørge dig: Hvor mange homoseksuelle kender du? Hvor har du din viden fra?
Ang. at du kalder homoseksualitet en ugudelighed, så synes jeg personligt at det er en meget tynd konklussion at komme med. Det der står i romerbrevet er, at mennesker tilbad skabelsen fremfor skaberen og at mennesker levede skamløst med hinanden. At kvinder og mænd udskiftede deres naturlige omgang med det unaturlige. Allerede her kan man jo høre det her intet har med en generel homoseksuel at gøre. For en homoseksuels naturlige omgang er med en af samme køn. Desuden mener mange teologer, når man går i dybden, at der er tale om mennesker som tilbad sex og at der foregik tempelpustritation m.m som slet ikke har noget med et kærligt forhold mellem 2 af samme køn. Konklussionen, synes jeg, er så vandet på det område.
Vi kunne jo også bare læse det der står om kvinders hovedbeklædning direkte, uden at gå i dybden, og derved fordømme kvinder der ikke går med hovedbeklædning?
Hvis vi kunne gå i dybden med kvinders hovedbeklædning, skylder vi altså også at gå i dybden med homoseksuelle. Homoseksualitet er ikke en sygdom, og er ikke noget der kan helbredes, ligeså lidt som hetroseksualitet kan det. Vi er alle skabt i Guds billede, han valgte vær især da han planlagde skabelsen..
Hvis vi går ind og undertrykker og fortæller homoseksuelle at de er forkerte, hvis vi fornægter skabningen, så fornægter vi vel også skaberen?
Hvor i bibelen, finder man grundlag for at have ret til at ødelægge mennesker der er skabt i Guds billede?
Er der virkelig nogen som opfatter Jesus til at være på denne måde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70685 - 14/09/2006 16:02
|
Bruger
|
Hej Klaus, Én ting: Citat: At kvinder og mænd udskiftede deres naturlige omgang med det unaturlige. Allerede her kan man jo høre det her intet har med en generel homoseksuel at gøre. For en homoseksuels naturlige omgang er med en af samme køn.
Bibelen siger: "Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd" (Rom 1,26-27) Dvs, mænd og kvinder udskiftede deres naturlige omgang (dvs de to køn i mellem) til det unaturlige (med hinanden).
Jamen, en homoseksuel er vel enten en kvinde eller en mand ligesom os andre? Hvordan i alverden kan du så sige at dette ikke har noget med homoseksualitet at gøre? Du er en mand ik? Dvs din naturlige "omgang" er med kvinden ifølge disse vers, homoseksuel eller ej og at den unaturlige "omgang" for dig er med manden, homoseksuel eller ej...
Jeg forstår ikke hvordan du kan komme og sige at "Allerede her kan man jo høre det her intet har med en generel homoseksuel at gøre." Det er da vrøvl!?
Det står rimeligt klart for mig i hvert fald... Kan du hjælpe mig med at forstå din tankegang?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70686 - 19/09/2006 23:24
|
Anonym
Anonym
|
Hej Simon kl!  Undskyld det sene svar, men bedre sent end aldrig vel;) Citat: Bibelen siger: "Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd" (Rom 1,26-27) Dvs, mænd og kvinder udskiftede deres naturlige omgang (dvs de to køn i mellem) til det unaturlige (med hinanden).
Jeg opfatter ikke at der direkte står at 2 af samme køn som er sammen er unaturligt. Der omtales at kvinder udskiftede derés naturlige omgang med den naturstridige. Selve det naturstridige er ikke nødvendigvis en betegnelse for én af samme køn. Der er mange ting som kan betegnes som naturstridigt. Blandt andet dyr, som der omtales at kvinder ikke må have sex med i det gamle testamente. En overbevisning som, nogle teologer skulle have, siger at Paulus som skriver dette tager et eksempel udfra loven til jøderne for at forklare hvad det er han mener omkring naturstridigt. Derigennem mener man at han reffere til omgang med dyr fordi han skriver det i den samme rækkefølge som i det gamle testamente.
Det jeg vil frem til med det er, at det Paulus siger ikke direkte hentyder til homoseksualitet, da det sagtens kan reffere til mange forskellige ting. Derfor mener jeg ikke man bare umiddelbart kan gå ud fra at der er tale om lesbiske i dette tilfælde.
I det næste står der at mændende opgav deres naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd. Det kan jeg heller ikke få til at passe sammen med et kærlighedsfyldt forhold mellem 2 af samme køn.
Der hvor selve konflikten nok ligger er, at du har den opfattelse at det ikke er en naturlig og på samme måde udviklet ting, at være homoseksuel ligesom at man er eller bliver hetroseksuel. I dagens Danmark, ja i Verden i dag mener man ikke længere at homoseksualitet er en afvigelse. Dvs. at man ikke mener at homoseksualitet er seksuel forvirring dvs. identitet om hvem man er og at man derved er blevet seksuelt afvigende osv. I dag mener man at homoseksualitet er noget mennesker endten er født med eller som man har udviklet akkurat på ligefod med at man endten er født hetroseksuel eller at hetroseksualiten er noget man har udviklet. Disse to seksualiter ligestilles altså som begge naturligt udviklede.
Derfor kan jeg ikke få, det du mener verset siger, til at hænge sammen med at hetroseksuelle skulle være blevet homoseksuelle, da en homoseksuel aldrig nogensinde har været hetroseksuel.
Der kunne netop istedet være tale om at hetroseksuelle var sammen med mænd selvom at det var unaturligt for dem. At man var gift med en kvinde og øvede utroskab.
Hvis du ikke tror på, at homoseksualitet er ligeså meget en seksualitet på ligefod med hetroseksualitet, og omvendt, så kommer vi desværre ikke ret meget længere.
Hvis du altså mener at homoseksualitet er noget man er blevet til ved en fejl, eller noget en som oprindeligt var hetroseksuel er blevet, så taler du fuldstændig i strid med virkelighedens verden og hvorfor og hvordan mennesker har den seksualitet man har.
At have en overbevisning som ikke bygger på noget fast, men på en idé uden argumentation eller fakta, så bliver det lidt svært at have noget at gå ud fra.
Jeg vil spørge dig: Vedkender du at homoseksualitet er noget som er på ligefod med hetroseksualitet? Dvs. du opfatter de to seksualiteter som ligeværdigt og lige naturlige?
Så kan vi altid se på hvad bibelen siger om selve homoseksualiten og homoseksuelle.
Til sidst.. Uden dette fælles udgangspunkt, er det lidt svært for mig at "spille op imod" det du giver udtryk for, da det du siger om selve homoseksualiten så udelukkende er idéer uden fakta eller med noget som helst argumentation der ligger til grund for din overbevisning. Det bliver bare en kamp imod kampen.
Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#70687 - 20/09/2006 08:42
|
Bruger
|
Hej Klaus (og Simon)! Blander mig lige lidt  - ikke så meget i selve homofilidebatten; men mere i, hvordan man læser og forstår bibelen. Citat: Der omtales at kvinder udskiftede derés naturlige omgang med den naturstridige. Selve det naturstridige er ikke nødvendigvis en betegnelse for én af samme køn. Der er mange ting som kan betegnes som naturstridigt.
Paulus var hverken antropolog eller biolog - hans sigte var ikke at klargøre for hvad der er naturstridig eller ej o.lign. Han siger noget, som er gens i jødisk og forholdsvis generel etik. Når de skiftede deres naturstridige omgang ud med noget andet - så taler Paulus ikke om, hvoridt nogen faktisk gør det eller ej - hvorvidt fænomenet forekommer i dyreriget eller ej - men om hvorvidt de, der gør det, handler forkert! Det er oplagt, at Paulus taler om homoseksualitet! Det er det syn, han kender fra jødedommen! Det er det syn, han kender fra den konservative hellenistiske verden! Det er det syn, han kender fra sin samvittighed! Og det er det syn, som prægede den tidlige og mindre tidlige kirke!
mvh Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70688 - 20/09/2006 13:46
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jón Poulsen  Du skriver at du ikke vil blande dig i debatten om homoseksualitet, men at du gerne vil sige noget om "hvordan man tolker bibelen". Selve det at tolke bibelen er der jo mange måder man gør det på. Der er især et punkt, som du skriver, jeg ikke forstår. Citat: Paulus var hverken antropolog eller biolog - hans sigte var ikke at klargøre for hvad der er naturstridig eller ej o.lign. Han siger noget, som er gens i jødisk og forholdsvis generel etik. Når de skiftede deres naturstridige omgang ud med noget andet - så taler Paulus ikke om, hvoridt nogen faktisk gør det eller ej - hvorvidt fænomenet forekommer i dyreriget eller ej - men om hvorvidt de, der gør det, handler forkert! Det er oplagt, at Paulus taler om homoseksualitet! Det er det syn, han kender fra jødedommen! Det er det syn, han kender fra den konservative hellenistiske verden! Det er det syn, han kender fra sin samvittighed! Og det er det syn, som prægede den tidlige og mindre tidlige kirke!
Hvordan kommer du fra, at Paulus sigte ikke var at klargøre hvad der er naturstridigt og ej og så til at det er oplagt at Paulus taler om homoseksualitet? Det virker meget dobbeltmoralsk?
Hvis Paulus ikke klargøre i disse tekster hvad han mener med naturstridigt, hvordan kommer du så frem til at han taler om selve homoseksualiteten? Det må så være din egen idé, men ingenting med selve det der står i bibelen at gøre?
Naturstridigt har absolut mange andre betydninger end homoseksualitet. For det første så ser man ikke homoseksualitet som naturstridigt i dag. For det andet, som du selv skriver, så reffere han til jødedommen. Hvis man går tilbage i det gamle testamente så står der, det han nu snakker om i disse vers, i akkurat samme rækkefølge.
1. Først at mænd der ligger i med mænd, som man ligger i med en kvinde er en vederstyggelighed. 2. Dernæst at kvinder ikke må have sex med et dyr.
Hvis, som du er enig i, at Paulus reffere til de jødiske skrifter, ville det så ikke være meget oplagt at han snakker om at kvinder ikke må have sex med dyr?
Om end alt, så er der aboslut ingen konklussion i at Paulus taler om selve homoseksuelle mennesker der evt. har et kærlighedsfyldt forhold til en af samme køn.
Hvis du tror at homoseksuelle udelukkende lever skamløst med hinanden og render rundt efter alle mulige i løse forhold og er deres partner utro, så siger det da meget om et at du har et helt forkert syn på homoseksualitet. Der er hverken mere eller mindre utroskab hos en homoseksuel end hos en hetroseksuel og omvendt. Desuden kan jeg ikke se hvor der tales om kærlighed til et andet menneske i disse tekster henne?
Det lyder jo mere som om, at det er sex (ikke kærlighed), utroskab, løse forhold osv. der er tale om. Hvordan det kan forbindes med et homoseksuelt kærligt forhold, vil jeg gerne have en forklaring på?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70689 - 20/09/2006 16:11
|
Bruger
|
Spørgsmål fra Klaus Hundal til Jon: Citat: Det lyder jo mere som om, at det er sex (ikke kærlighed), utroskab, løse forhold osv. der er tale om. Hvordan det kan forbindes med et homoseksuelt kærligt forhold, vil jeg gerne have en forklaring på?
Ja det vil jeg egentlig også gerne vide. Hvordan kan det være at kristne generelt tænker SEX når de tænker på homoseksualitet? Det er SÅ meget mere end det, lige akkurat som heteroer ikke tænker på SEX hele tiden!
Som skrevet tidligere så er der tale om den samme kærlighed, de samme bånd af troskab og tryghed, nærhed og hjertevarme.
Ændret af marion (20/09/2006 16:13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70690 - 20/09/2006 22:35
|
Bruger
|
yo Klaus, Citat: Undskyld det sene svar, men bedre sent end aldrig vel;)
Det kommer an på svaret Nej undskyld, jeg driller bare, men samtidigt vil jeg også sige at jeg fik bekræftet min formodning. Vi har totalt forskellige bibelsyn, jeg sidder og måber og river mig selv i håret over den måde du kommer til konklusionerne på. Jeg synes det er helt forkert
Men Klaus, Halleluja for at det ikke er bibelsyn der frelser, Gud være lovet for at han har skænket os begge troen på hans søn Jesus Kristus og at det er denne tro der frelser! Så er vi brødre du og jeg.
Med dette udgangspunkt vil jeg vove mig at svare dit indlæg. Allerførst:
Citat: Hvis du ikke tror på, at homoseksualitet er ligeså meget en seksualitet på ligefod med hetroseksualitet, og omvendt, så kommer vi desværre ikke ret meget længere.
Det gør jeg såmænd. En seksualitet er vel en seksualitet. Man bliver ikke mindre værd som menneske af at være det ene eller det andet.
Citat: Hvis du altså mener at homoseksualitet er noget man er blevet til ved en fejl, eller noget en som oprindeligt var hetroseksuel er blevet, så taler du fuldstændig i strid med virkelighedens verden og hvorfor og hvordan mennesker har den seksualitet man har.
Jeg ved ikke hvorfor nogle er homoseksuelle og hvorfor andre er. Så vidt jeg ved så er der ingen der har dén forklaring. Jeg tøver dog bestemt med at postulere at det er noget vi er skabt med. Jeg kan ikke se Guds motiv til at skabe mennesket som homoseksuel, da jeg finder at udlevelsen af denne i Bibelen er en adskillelse fra Guds vilje (=synd). Men Herrens veje er uransaglige... Og da jeg ikke har andre bud på hvorfor det er som det er så vil jeg ikke udtale mig.. Så dine formodninger om mig holder heldigvis ikke stik, så vi kan snakke lidt videre endnu 
Citat: Vedkender du at homoseksualitet er noget som er på ligefod med hetroseksualitet? Dvs. du opfatter de to seksualiteter som ligeværdigt og lige naturlige?
Jeg vedkender mig at homoseksualitet er en seksualitet som alle andre seksualiteter. Jeg mener ikke den er vægtet på lige fod i Guds ord, da der gennem hele Bibelhistorien kun er beskrevet forhold mellem mand og kvinde. Når homoseksualitet i Bibelen er nævnt bliver den fordømt. Dette passer fint med skabelsen af Adam og Eva, og med Guds bud om at mennesket skal blive talrige, og da homoseksualitet er ufrugtbart så... ja.
Så jeg anser homoseksualitet for at være ægte kærlighed og ægte tiltrækning mellem 2 af samme køn. Men jeg anderkender den ikke på lige fod, da jeg som kristen bygger mit liv på Guds ord. Guds ord gør dog samtidigt at jeg kan kalder dig min bror, og at jeg trods uoverensstemmelser er kaldet til at respektere dig. Dog kan jeg som kristen frygte for din tro, da jeg mener du lever i synd, at der er en del af dit liv som Gud kalder på dig at omvende dig fra. Men ja. Jeg kan kun komme med mit eget lille pip.
Jeg ved ikke om dette giver dig lyst til at læse resten. Vi bliver jo aldrig enige, jeg har dog alligevel lyst til at kommentere lidt af det du har skrevet, omend det kan være ligemeget.
Citat: Jeg opfatter ikke at der direkte står at 2 af samme køn som er sammen er unaturligt. Der omtales at kvinder udskiftede derés naturlige omgang med den naturstridige. Selve det naturstridige er ikke nødvendigvis en betegnelse for én af samme køn.
Jeg er forbløffet over hvordan du kan komme til sådan en konklusion. Forbløffet. - Jamen, jamen, det står jo sort på hvidt. Prøv lige at læse det igen...
Citat: Der er mange ting som kan betegnes som naturstridigt. Blandt andet dyr, som der omtales at kvinder ikke må have sex med i det gamle testamente. En overbevisning som, nogle teologer skulle have, siger at Paulus som skriver dette tager et eksempel udfra loven til jøderne for at forklare hvad det er han mener omkring naturstridigt. Derigennem mener man at han reffere til omgang med dyr fordi han skriver det i den samme rækkefølge som i det gamle testamente.
Mener man? Kig op igennem kirkehistorien og så vil du nok se hvad man normalt mener om disse vers. At der så de seneste år er skyllet andre meninger ind over Guds ord her, det ændret altså ikke hvad der står sort på hvidt...
Citat: I det næste står der at mændende opgav deres naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd. Det kan jeg heller ikke få til at passe sammen med et kærlighedsfyldt forhold mellem 2 af samme køn.
Det er Guds apostel der kalder dette forhold skamløst. Så stærkt betegner Guds apostel forholdet mand/mand... Der er kærlighed ja, der er nærhed, men det er ikke sådan vi blev skabt af Gud. Jeg prøver at bløde tingene op her, men Guds apostel kalder det skamløst..... Guds ord er nogle gange virkelig hård læsning for os syndere!
Citat: I dagens Danmark, ja i Verden i dag mener man ikke længere at homoseksualitet er en afvigelse. Dvs. at man ikke mener at homoseksualitet er seksuel forvirring dvs. identitet om hvem man er og at man derved er blevet seksuelt afvigende osv. I dag mener man at homoseksualitet er noget mennesker endten er født med eller som man har udviklet akkurat på ligefod med at man endten er født hetroseksuel eller at hetroseksualiten er noget man har udviklet. Disse to seksualiter ligestilles altså som begge naturligt udviklede.
Rigtigt, Klaus. Men hvad siger Bibelen??? Hvad siger Bibelen desuden til abort, skilsmisse, druk og sex før ægteskabet? Hvad kulturen siger er for det meste ganske lokkende, men det er bedst for et menneske at følge Guds ord.
Citat: Derfor kan jeg ikke få, det du mener verset siger, til at hænge sammen med at hetroseksuelle skulle være blevet homoseksuelle, da en homoseksuel aldrig nogensinde har været hetroseksuel.
Jeg forstår ikke du får den mening ud af mine ord. Det er ikke det jeg vil hen med. Men det er tæt på. Der står i versene: "ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden" Det betyder ikke hetroseksuelle mænd der pludselig bliver homoseksuelle. Det betyder at mænd pludselig opgav den naturlige omgang med kvinden (naturlig=som Gud havde skabt manden til at have omgang med) og optændtes af begær efter hinanden (=homoseksualitet)... Forstår du? Det er homoseksuel udlevelse der er tale om her, og det bliver beskrevet som naturstridigt og skamløst....
Citat: Uden dette fælles udgangspunkt, er det lidt svært for mig at "spille op imod" det du giver udtryk for, da det du siger om selve homoseksualiten så udelukkende er idéer uden fakta eller med noget som helst argumentation der ligger til grund for din overbevisning.
Igen. Jeg argumenterer ud fra Bibelen... Håber du forstår! Og nu skal jeg så nok holde mund..
|
|
Til toppen
|
|
|
#70691 - 21/09/2006 14:16
|
Bruger
|
Hej Klaus (og Marion) Citat: Hvordan kommer du fra, at Paulus sigte ikke var at klargøre hvad der er naturstridigt og ej og så til at det er oplagt at Paulus taler om homoseksualitet?
Det jeg siger er, at det er oplagt for Paulus hvad han mener, når han siger naturstridigt. Han har ikke behov for at uddybe det - for hans tilhørere er heller ikke i tvivl.
Citat: ...akkurat samme rækkefølge
Nu citerer Paulus jo ikke dette sted fra moseloven - Han siger bare noget generelt. Men jo, selvfølgelig er zoofili også naturstridigt og en vederstyggelighed.
(Men et vigtigere argument imod at kristendom kan forenes med homoseksualitet er bibelens syn på mænd, kvinder og ægteskab.)
Citat: Hvis du tror at homoseksuelle udelukkende lever skamløst med hinanden og render rundt efter alle mulige i løse forhold og er deres partner utro, så siger det da meget om et at du har et helt forkert syn på homoseksualitet. Der er hverken mere eller mindre utroskab hos en homoseksuel end hos en hetroseksuel og omvendt. Desuden kan jeg ikke se hvor der tales om kærlighed til et andet menneske i disse tekster henne?
Det har jeg ikke sagt et ord om. Jeg tror heller ikke at alle, der forelsker sig i en kvinde, som er gift med en anden mand, kun tænker på sex - men det er stadigvæk forkert.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70692 - 23/09/2006 22:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jón Poulsen!:) Du skriver: Citat: Det jeg siger er, at det er oplagt for Paulus hvad han mener, når han siger naturstridigt. Han har ikke behov for at uddybe det - for hans tilhørere er heller ikke i tvivl.
Hvordan ved du det? Hvor i teksten vi snakker om, finder du frem til det?
Citat: Nu citerer Paulus jo ikke dette sted fra moseloven - Han siger bare noget generelt. Men jo, selvfølgelig er zoofili også naturstridigt og en vederstyggelighed.
(Men et vigtigere argument imod at kristendom kan forenes med homoseksualitet er bibelens syn på mænd, kvinder og ægteskab.)
Hvis han "bare" siger noget generelt hvordan finder du så frem til at han skulle tale "bare generelt" om homoseksualitet?
Hvordan opfatter du bibelens syn på mænd, kvinder og ægteskab? Der står ikke så vidt jeg ved nævnt nogen steder at 2 af sammen køn ikke må giftes?
Hvis vi også snakker om bibelens syn på kvinder (når vi læser bibelen for pålydende) skulle kvinder så ikke også gå med hovedbeklædning? Hvis vi læser det direkte?
Citat: Det har jeg ikke sagt et ord om. Jeg tror heller ikke at alle, der forelsker sig i en kvinde, som er gift med en anden mand, kun tænker på sex - men det er stadigvæk forkert.
Hvad er det så du siger? Du sammenligner da versene med en homoseksuel? Hvad har det du siger her med homoseksualitet at gøre? Vi snakker da ikke om utroskab?
Kærlig hilsen Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#70693 - 25/09/2006 12:07
|
Bruger
|
Hej Klaus Citat: Hvordan ved du det? Hvor i teksten vi snakker om, finder du frem til det?
Det ved du jo godt - du har fået det påvist mange gange. Men ok: Rom 1,27: " optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de fortjente."
Du vil gerne have dette at handle om seksualietet - og selvfølgelig gør det også det - men der er også langt mere i det end det.
Bibelen fordømmer ikke venskaber - heller ikke meget nære venskaber mellen nogen af samme køn - Men den fordømmer den seksuelle relation!
Når man snakker om et homofilt partnerskab, så taler man ikke om, så vidt jeg ved - at de to skal holde sig fra sex - og ikke tænke og fantasere seksuelt om hinanden!
Citat: Hvis han "bare" siger noget generelt hvordan finder du så frem til at han skulle tale "bare generelt" om homoseksualitet?
Fordi jeg kender hans religiøse og kulturelle bagrund! Måske ikke 100%, men nok til at vide, at homoseksualitet ikke var velanset - hverken i de jødiske kredse eller den konservative hellinsistiske kredse.
Citat: Hvordan opfatter du bibelens syn på mænd, kvinder og ægteskab?
Det bliver meget kort, da det fortjener en tråd for sig selv! Manden er kvindens hoved! Han skal tjene hende, som kristus tjente menigheden. Kvinden skal underlægge sig sin mand, og elske og ære ham. Dett udarter sig i, at kvinder ikke bør være præster! Kvinder bør ikke udtale sig hyrde- og læremæssigt. Hvis du ønsker at debatere dette - så vil jeg opmuntre dig til at tage del i de diskutioner, der allerede eksisterer under 'etik og samfund' eller evt starte en ny tråd.
Citat: Der står ikke så vidt jeg ved nævnt nogen steder at 2 af sammen køn ikke må giftes?
Når de ikke må være seksuelt sammen - så er det vel underforstået!
Citat: Hvis vi også snakker om bibelens syn på kvinder (når vi læser bibelen for pålydende) skulle kvinder så ikke også gå med hovedbeklædning? Hvis vi læser det direkte?
Jo, sikkert hvis vi læste det direkte! Men skal vi det? At man tror at bibelen er Guds ord til os - at at man ikke kan betvivle dens autorietet, betyder ikke, at alt gælder os! Som kristne er vi jo heller ikke underlagt de cermenielle love og renseslesforskrifterne - men vi er underlagt det grundlæggende - at der er forskel på mand og kvinde, og at kvinden ikke skal opføre sig som en mand. Deraf forbuddet, så vidt jeg ser det, mod at have hovedet bart under gudstjenesten. Over for englene skal kvidner pføre sig som kvinder og ikke lade som om, de er mænd - ligeledes mændene!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70694 - 25/09/2006 14:52
|
Bruger
|
Overser du ikke, at Rom 1 handler om afgudsdyrkelse - herunder den rituelle prostitution mellem voksne mænd og store drenge? Hvordan i alverden kan du få en fordømmelse af dette til at være en generel fordømmelse af homoseksualitet?
Kan du slet ikke få øje på, hvordan versene omkring taler om afgudsdyrkelse og afgudsriter? Kan du ikke se betydningen af, at det var Gud der lod dem optændes af begær efter hinanden? For Paulus var det ikke homoseksualitet som sådan der var problemet, men horeriet med andre guder, symboliseret ved den homoseksuelle tempelprostitution! Det kan du da ikke bare ignorere?
Jeg synes lidt din "bevisførelse" svarer til når Jehovas Vidner "beviser" at man ikke må få blodtransfusioner: Man er da nødt til at læse teksten man benytter i kontekst!
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70695 - 25/09/2006 15:35
Om homoseksualitet -og billeder
|
Bruger
|
Hej Stig, Citat: Kan du slet ikke få øje på, hvordan versene omkring taler om afgudsdyrkelse og afgudsriter? Kan du ikke se betydningen af, at det var Gud der lod dem optændes af begær efter hinanden?
Vil du mene, at hvis Jon har ret i, at vers 26ff taler for et forbud mod homoseksualitet, så vil vers 23:
og de skiftede den uforgængelige Guds herlighed ud med billeder i skikkelse af forgængelige mennesker, fugle, firbenede dyr og krybdyr.
tilsvarende kunne begrunde et forbud mod afbildninger? Der fortsættes jo med: "DERFOR prisgav...."!
mvh LarsBj
Ændret af LarsBj (25/09/2006 15:38)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70696 - 25/09/2006 16:46
Forbud mod afbildninger?
|
Anonym
Anonym
|
Hej LarsBj!
Afbildninger generelt? Jeg vil mener Paulus taler om at disse mennesker har udskiftet Guds herlighed med billeder af afguder. Det skal forstås både konkret og i en videre betydning. Helt konkret har de tilbedt afgudsbilleder. Og de har udskiftet Guds lov med deres egen.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#70697 - 25/09/2006 17:09
Re: Om homoseksualitet -og billeder
|
Bruger
|
Meget morsomt. Det "derfor" viser jo netop, at det var pga afgudsdyrkelsen de homoseksuelle riter opstod. Stedet siger så at sige, at pga afgudsdyrkelsen lod Gud dem sejle deres egen sø, så enhver kunne se, hvor ulækkert det blev. Og der er ingen tvivl om, at homoseksualitet for Paulus var en uforståelig og afskyvækkende praksis.
Paulus så ikke homoseksuelle der levede deres seksualitet ud. Han mente der var tale om heteroseksuelle der havde homoseksuelt samkvem som et direkte brud på deres natur.
Afbildning af guder bliver systematisk lattrliggjort i GT - hvad skulle et stykke træ eller et billede kunne hjælpe, driller GT's profeter. Næ, må vi så bede om den sande Gud, som man ikke kan/må afbilde!
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70698 - 25/09/2006 17:13
|
Bruger
|
Hej Stig, Så du mener ikke, at de to linjer er ekvivalente? Altså: At taler den ene om forbud mod homoseksualitet, så taler den anden ekvivalent hermed om forbud mod billeder (specielt billeder af mennesker, fugle og firben)?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#70699 - 25/09/2006 18:02
|
Bruger
|
hej Stig,
Nu skal Jón jo nok svare selv. Men jeg undrer mig bare personligt over hvorfor du, når du tydeligvis har forstået man bør læse tingene i sin sammenhæng, ikke ser på spørgsmålet om homoseksualitet i den brede bibelske sammenhæng. Gør du dette vil dette rigtig nok være en del af den Bibelske argumentation imod homoseksuel praksis. Eller? Tingene skal ses i sin kontekst ja, men det er med dette emne som med andre i Bibelen at man skal det med andre skriftsteder i tanke.
Bliver spændende at høre dit svar, du lyder noget glødende i din tone til Jón, så noget siger mig du har arbejdet med emnet før? Håber du er flinkere ved mig i tonen...
|
|
Til toppen
|
|
|
#70700 - 25/09/2006 22:13
|
Bruger
|
Lidt har jeg da arbejdet med problematikken. Som ung havde jeg en kæreste, hvis far var homoseksuel og senere døde af AIDS, så jeg har da overvejet spørgsmålet lidt. Flink fyr, forøvrigt  Hvis jeg skal tage helikopterperspektivet, lyder det nogenlunde således: I GT fordømmes bøsser. Men sjovt nok fordømmes lesbiske ikke. Det fører til en analyse af kønsopfattelsen i GT - en kønsopfattelse jeg ikke mener kan have nogen bindende værdi for os - faktisk tror jeg de fleste ville forkaste GT's kønsopfattelse, hvis de ellers vidste hvad den gik ud på. Men du kan jo nærlæse det 10'ende bud med de kønspolitiske briller på og se om du fanger lidt af ideen...... Så er der NT. NT er udpræget antikropsligt. Her handler det om Guds Rige og ikke om det fysiske. Flere gange omtales cølibat som idealet og ægteskabet som en nødvendig indrømmelse til menneskets verdslige begær. Så det kan næppe undre, at NT er kristisk overfor enhver form for avanceret seksualitet - som man jo nok anså homoseksuel tempelprostitution for at være. Der findes naturligvis også andre steder om homoseksualitet i NT. Men ingen steder, hvor det ikke er knyttet sammen med rituel prostitution og afgudsdyrkelse. Dermed er homoseksualitetens perspektiv også i NT åbenlys: de første kristne talte knap nok om sex (NT er aseksuelt i sine beskrivelser), så når NT taler om sex er det som et eksempel på denne verdens ekstremer versus det rene kristne liv i Guds Rige. I helikopterperspektiv tror jeg derfor de nævnte omtaler af homoseksuel omgang bygger på, at det var det mest ekstreme Paulus kunne komme i tanker om - homoseksuel prostitution, ofte med pædofile undertoner (et af stederne ligger mænd med mænd - men i den græske tekst er den ene mand en stor dreng: ordet der benyttes er "blød" - gæt selv hvorfor). Så nej, jeg synes ikke helikopterperspektivet forandrer noget ved analysen. Her ville man vel nærmest konkludere, at homoseksuelle (ligesom heteroseksuelle) allerhelst skulle holde sig borte fra sex, men kan de ikke "holde sig" må de jo så leve i et homoseksuelt parforhold som gifte. Det er min konklusion i helikoptererspektivet......
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70701 - 25/09/2006 23:37
|
Bruger
|
hej stig, Godt gået  Det er det man kan kalde respons på et spørgsmål. Jeg er dog dybt uenig i din konklusion, men jeg gider ærlig talt ikke tærske mere rundt i emnet, det er ved at være lidt trættende  Også træls at være bussemand hele tiden... Men du havde ellers fortjent et godt svar på din post her, dog tror jeg du kender min holdning; om ikke andet har jeg et par indlæg i denne tråd der viser den og er ellers ganske enig med jesusnet's officielle. Men igen tak for din gode respons!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70702 - 26/09/2006 07:59
|
Bruger
|
Hej Simon, Som udenforstående*) står jeg i hele denne debat lidt uforløst tilbage. IM-siden henholder sig til nogle bestemte citater, som den liberale side angriber for ikke at være dækkende for homoseksualitet og slet ikke i dag, men I på IM-siden har ikke, så vidt jeg har set, behandlet disse argumenter.
Hvorfor ikke? Hvorfor denne uvilje imod at antage bare et øjeblik, at disse spørgsmål kan ses mere nuanceret?
Og så behandle argumenterne ud fra dette?
mvh LarsBj
*) Jeg er ikke troende kristen og ikke homoseksuel. Min interesse i seksualspørgsmål og kristendom grunder i min træthed af den overdrevne antikropslighed, Paulus (også) står for, og som afspejles i den konservative kristendom, samt et ønske om ikke at fordømme andre på grund af deres uskadelige og biologisk naturlige seksualitet (herunder at opfordre dem til noget de ikke har lyst til)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70703 - 26/09/2006 10:26
|
Bruger
|
hej Lars, Citat: Som udenforstående*) står jeg i hele denne debat lidt uforløst tilbage. IM-siden henholder sig til nogle bestemte citater, som den liberale side angriber for ikke at være dækkende for homoseksualitet og slet ikke i dag, men I på IM-siden har ikke, så vidt jeg har set, behandlet disse argumenter.
Jeg tror, at vi alle står noget uforløste tilbage i den her debat. Ellers ville den nok ikke dukke op igen og igen, tråd efter tråd.
Er det fordi, at vi på "IM-siden" ikke har behandlet argumenterne fra vores liberale venner ordentligt, så vi kunne få dem til at forstå Bibelen på vores måde? Nej og ja. I denne debat er vi nok flere, som representerer den ortodokse/konservative læsning af Bibelen, og som måske ikke har været helt omkring i vores argumentation. Det er dog kun fordi vi har været igennem emnet så mange gange før tror jeg. Desuden er det nok fordi man i længden bliver træt af at blive opfattet som mørkemand, selvom det jo netop er hvad vi ikke stræber efter, da vi jo søger altid at leve i lyset, som Guds ord beskriver det at følge Ham.
Den grundlæggende ting her er bibelsynet. En troende med et liberalt bibelsyn anerkender vel at Jesus er Gud og at dette til en vis grænse har konsekvens i vores liv. Det orthodokse bibelsyn ser vel Bibelen som rettesnor for "det gode liv" og ser den som en åbenbaring fra Gud selv, skrevet og overleveret i Hans Ånd. Når jeg læser med mine briller om homoseksualitet i Bibelen, så er der virkelig ingenting at rafle om, mens de liberale altså får noget mindre konsekvent ud af de samme steder. Jeg mener at dette er en slags udvaskning af Guds ord, som kan have alvorlige konsekvenser, om ikke andet for den homoseksuelle kristne, som får en synd blåstemplet - og med synd betydende en slags adskillelse fra Gud, ikke har Gud med i dén del af sit liv.
Samtidigt anerkender jeg dog, at dette ikke er selve kernen i kristendommen. Vi frelses ikke ved vores bibelsyn med ved troen på Jesu stedfortrædende død. Så er det "lige meget" om man læser fx 1.mos 1 som skabelsesberetningen eller -myten eller synes den med Jonas og havdyret er for langt ude. "Lige meget" i situationstegn da jeg stadig mener at Bibelens Gud er stor nok til at fikse tingene på denne måde, og at det derfor er mærkeligt at fraskrive Ham det. But anyway.
Det er jo selvfølgelig ikke ligemeget med synden, og hvis homoseksuel udlevelse er noget der skiller os fra Gud i følge Bibelen, så må vi jo op og stå i debatten. Dvs liberale og orthodokse/konservative skal i klinch med vores Bibeler og klaske hinanden oven i hovedet! I dette tilfælde er det dog en kamp som jeg personligt er ved at blive træt af, men alligevel ikke kan holde mund med, derfor sidder jeg jo her alligevel.
Citat: Hvorfor ikke?
Hvorfor denne uvilje imod at antage bare et øjeblik, at disse spørgsmål kan ses mere nuanceret?
Og så behandle argumenterne ud fra dette?
Som sagt i det ovenstående, så vil jeg gerne antage at spørgsmålene kan ses mere nuanceret. Men hvorfor skal jeg selv behandle argumenterne ud fra denne "nuancerede" vinkel, når jeg ikke mener at Bibelen ligger op til dette, men taler klart på disse punkter. Jeg ser det som en usund bibellære, at forsøge at tolke sig ud af en klar bibelsk tale. Jeg ser argumenterne og hører mennesker stille det klassiske spørgsmål, vi så skæbnesvanget har tillagt os: "Har Gud virkelig sagt..." Ej okay, det er hårdt sagt, men jeg mener virkelig ikke at der er bibelsk saft og kraft i de liberale argumenter her. Det netop denne "saft" man bliver nødt til at presse godt og grundigt ud for at komme til deres konklusion...
derfor kan jeg bedre lide at tale om noget andet
Synes du man generelt for slappe i IM kredse eller hos andre folk med et højrefløjs bibelsyn mht emnet? Altså ikke i at vi dropper paraderne, for de er jo i den grad oppe, men i at vi hopper lidt rundt om de liberale uden at bokse?...
|
|
Til toppen
|
|
|
#70704 - 26/09/2006 10:32
|
Bruger
|
Hej Lars og Stig
Først til Stig!
Først lidt om din tone: Du skal altså tale ordentligt og respektere dine moddebatører! (PS det med Jehovas Vidner kan du tale med dem om! Sammenligningen kunne jeg slet ikke se relevansen af).
Jeg har, mener jeg da, argumenteret for min sag - men du læser bare teksten på en anden måde end jeg gør! For mig er det en gåde, hvorfor det endelig SKAL være afgudsdyrkelsen Paulus taler om, når han snakker om at de skiftede seksuel praksis. Først og fremmest fordi, at det overhovedet ikke var et problem i samtiden. Jo, vel fandtes der tempelskøger; men dette var andstødeligt for den generelle hellenist (Fx så man Korinth som det rene Sodoma). Men du har ret i, at Paulus ser en sammenhæng ml afgudsdyrkelse og homoseksuel adfærd! Men i det kan jeg absolut intet se i retning af, at så er kun den homoseksuelle adfærd som knytter sig til afgudsdyrkelse, der er synd.
Din læsning at GT ligger også meget fjernt fra den måde jeg ser det på! Men vi er enige om noget: Moseloven er ikke bindende for os kristne i dag! For vel er den Guds ord; men ikke til os - men netop til jøderne. Men det betyder ikke, at alt i moseloven strider imod hjertets lov! Fx forbuddet mod homoseksualitet (og andre seksuelle forbud, fx med slægtninge, dyr mm.) stemmer overens med hjertets lov og NT's formaninger!
Når Jesus fx bruger de ti bud som grundlag for en af sine prædikener (Matt 5-7), så betyder det vel også, at en del af moseloven også har en generel objektiv betydning - og ikke kun en historisk og etnisk betydning.
Til Lars
Jo, det drejer sig faktisk om et billedforbud! Ikke et generelt billedforbud! Men om det bud, som er så kendt i GT - altså første bud i de ti bud! Det drejer sig om, når man udskifter tilbedelsen af den sande Gud med fx en guldkalv mm.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70705 - 26/09/2006 11:39
|
Bruger
|
Citat: Når jeg læser med mine briller om homoseksualitet i Bibelen, så er der virkelig ingenting at rafle om, mens de liberale altså får noget mindre konsekvent ud af de samme steder. Jeg mener at dette er en slags udvaskning af Guds ord, som kan have alvorlige konsekvenser, om ikke andet for den homoseksuelle kristne, som får en synd blåstemplet - og med synd betydende en slags adskillelse fra Gud, ikke har Gud med i dén del af sit liv.
Blåstemplet? Jeg gik her og troede at Jesus havde sonet AL synd? Jeg tror på at Gud ikke tæller mine synder. Det betyder ikke at jeg så skal synde bevidst men han SER mig ikke synden i mig fordi min Far ser sin søn Jesus I mig. Jeg havde samme bibelsyn som dig men så opdagede jeg en helt ny side af mig selv som jeg fandt ud af hele tiden havde været der men som jeg havde undertrykt i alle disse år. Ubevidst. Gud har med alle sider af mit liv at gøre, det er jo netop DET der er så sejt med Gud: Han vil ha med hele os at gøre. Han elsker os SOM vi er! Fordi han er fuldkommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70706 - 26/09/2006 12:29
|
Bruger
|
Hej marion, Citat: skl: "...får en synd blåstemplet..." marion: Blåstemplet? Jeg gik her og troede at Jesus havde sonet AL synd?
Jep, Jesus har sonet al synd og vi er så rene fra hans død på korset at vi endda kan stå overfor Gud selv. Men med blåstemplet, mener jeg at nogen fortæller dig at homoseksuel udlevelse ikke er en synd du har brug for tilgivelse for. Dvs man giver ikke den homoseksuelle udlevelse i Jesu hænder da man mener man ikke har brug for tilgivelse her.
Med det i mente ville jeg som kristen være bange for min tro: for står jeg i et ret forhold til Gud, når der er noget i mit liv jeg ikke vil kalde synd selvom Bibelen netop kalder det synd?
Er jeg ren overfor Gud, hvis jeg ikke vil lade mig frelse også på dette punkt?
Jesus har taget alle synder ja, men hvis vi vil holde fast på synden så vil Han lade os gøre det... Men ikke uden at vi får påmindelser herom.
Forstår du?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70707 - 26/09/2006 13:26
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Again.
Du skriver, at i GT fordømmes kun bøsser og ikke lesbiske. Man kunne vel ligeså godt sige, at i det 10. bud står der kun: du må ikke begære din næstes hustru... ikke: ægtemand - så derfor er det okay for kvinder at begære andre kvinders mænd! Nej, vel? Eller, når der står i Joh. 3,16, at enhver som tror på Jesus, ikke skal fortabes, men have evigt liv, står det i hankøn. Vil det sige, at kvinder, der tror på Jesus, skal fortabes og ikke have evigt liv? Nej, heller ikke.
Du har ikke ret i, at NT er fjendsk overfor krop og kropslighed, sex og ægteskab. Ægteskabet er ikke kun en nødvendig indrømmelse, men et billede på forholdet mellem Kristus og kirken (Ef. 5,25-32.) Og forholdet mellem mand og kvinde i ægteskabet er noget, Gud har skabt og sammenføjet, siger Jesus. (Matt.19,4-6.) Desuden er kroppen Helligåndens tempel (1.Kor.6,19), og netop dette er grunden til, at der advares mod utugt - ikke at sex er beskidt i sig selv, ligeså lidt som et stykke farvekridt er beskidt i sig selv, selv om det er noget griseri at tegne på væggen med det (men ikke på tegneblokken). Desuden skal legemet opstå igen på den yderste dag. Mennesket skal ikke bare være kropsløs ånd i Paradiset. Selve inkarnationen, at Gud bliver menneske, modsiger i høj grad, at kristendommen skulle være kropsfjendsk. Det er ikke kropsfjendtlighed, når Paulus omtaler den ugifte stand som noget godt, heller ikke når Jesus taler om dem, der har gjort sig uegnede til ægteskab for Himmerigets skyld. (Matt.19,12). Vi skal huske, at kropslighed også er andet end sex.
Mht. rituel homoseksuel tempelprostitution kan jeg ikke finde det nogen steder, hverken i GT eller NT. Desuden er heteroseksuel (tempel)prostitution jo ligeså forkert, så hvis homoseksualiteten bare skulle være en naturlig variant af den menneskelige seksualitet, var der vel ingen grund til at nævne den særskilt, men man skulle vel bare tale imod kultisk prostitution i al almindelighed, hvis det var det der var problemet i stedet for et kærlighedsforhold?
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70708 - 26/09/2006 15:15
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Citat: Du skriver, at i GT fordømmes kun bøsser og ikke lesbiske. Man kunne vel ligeså godt sige, at i det 10. bud står der kun: du må ikke begære din næstes hustru... ikke: ægtemand - så derfor er det okay for kvinder at begære andre kvinders mænd!
Lad os lige citere det 10'ende bud og se på det:
"Du må ikke begære din næstes hus. Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom.«" 2 Mos 20:17
Man kunne begære sin næstes hustru, fordi hun var en del af hans hus (ejendom). En kvinde kunne måske godt begære en anden mand, men det ville ikke være at begære hans hustrus ejendom, for han var ikke hendes ejendom, på samme måde som hun var hans ejendom. Det er forklaringen på, at der ikke står noget om, at begære sin næstes ægtemand (det er forøvrigt også forklaringen på, at en mand kunne have flere koner, men ikke omvendt: Det svarer til, at en mand kan eje flere biler, men en bil kan juridisk set kun have en ejer).
Var ægteskabet en nødvendig indrømmelse, som ikke var ligeså godt som cølibat? Døm selv:
"Hans disciple sagde til ham: »Hvis mandens forhold til kvinden er sådan, er det bedre ikke at gifte sig.« v11 Men han sagde til dem: »Hvad dette går ud på, kan ikke alle rumme, men kun de, der får det givet. v12 Der er dem, der er uegnede til ægteskab fra moders liv, og der er dem, der er uegnede, fordi mennesker har gjort dem uegnede til det, og der er dem, der har gjort sig selv uegnede for Himmerigets skyld. Lad dem, der kan, rumme det!«" Matt 19:10-12
"Til de ugifte og enkerne siger jeg, at det er bedst for dem, hvis de bliver ved med at være som jeg. v9 Men kan de ikke være afholdende, skal de gifte sig; for det er bedre at gifte sig end at brænde af begær." 1 Kor 7:8-9
"Jeg ser helst, at I er fri for bekymringer. En ugift mand tænker på Herren, hvordan han kan være Herren til behag; v33 men den, der er gift, tænker på verden, hvordan han kan være sin hustru til behag, v34 og er splittet. Og en ugift kvinde eller ung pige tænker på Herren, på at være hellig både i legeme og ånd; men den, der er gift, tænker på verden, hvordan hun kan være sin mand til behag." 1 Kor 7:32-34
Tempelprostitution i NT? Lad os da tage traveren fra Romerbrevet:
"de skiftede den uforgængelige Guds herlighed ud med billeder i skikkelse af forgængelige mennesker, fugle, firbenede dyr og krybdyr.
v24 Derfor prisgav Gud dem i deres hjertes begær til urenhed, så at de indbyrdes vanærede deres legemer. v25 De udskiftede Guds sandhed med løgnen og dyrkede og tjente skabningen i stedet for skaberen – han være lovet til evig tid! Amen.
v26 Derfor prisgav Gud dem til vanærende lidenskaber: Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, v27 og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de fortjente." Rom 1:23-27
Rækkefølgen er vel:
Afguddyrkelse => Vanærende adfærd => homoseksualitet
Det er svært at undgå at bemærke, at afgudsdyrkelsen førte til homoseksualitet. Da vi ved tempelprostitution med homoseksual adfærd var en del af romernes datidige skikke, er det svært at forestille sig, at det skulle være noget andet end denne tempelprostitution Paulus tænker på.
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70709 - 26/09/2006 15:30
|
Bruger
|
Jamen, jeg mener da heller ikke det kun er homoseksualiteten pga afgudsdyrkelsen Paulus ser som en synd. Hvis vi igen tager fat i det populære romerbrev, omtaler Paulus jo også mange andre synder som fulgte med afgudsdyrkelsen: "Fordi de ikke regnede det for noget værd at kende Gud, prisgav Gud dem til en forkastelig tankegang, så at de gjorde, hvad der ikke sømmer sig: v29 De blev opfyldt af al slags uretfærdighed, ondskab, griskhed, usselhed; fulde af misundelse, blodtørst, stridslyst, svig og ondsindethed; de løber med sladder, v30 de bagtaler andre, hader Gud, farer frem med vold, er hovne og fulde af pral; de finder på alt muligt ondt, er ulydige mod deres forældre; v31 de er uforstandige, upålidelige, ukærlige, ubarmhjertige. v32 De ved, at Gud har bestemt, at lever man sådan, fortjener man at dø; alligevel lever de ikke bare selv sådan, men bifalder også, at andre gør det." Rom 1:28-32Jeg mener absolut ikke Jesus tog afstand fra Moseloven - men jeg mener han tog afstand fra en enhver lov der byggede på rigide regler. Altså: at bryde sabbatten er forkert - undtagen når det ikke er! At lade sig skille var derimod ikke i orden - selvom Moseloven tillod det. Fordi det ikke var fair overfor kvinden (kun manden kunne forlange skilsmisse). Det er bedre ikke at gifte sig - dog er det i orden at gifte sig! De rigide regler bliver blødt op - til gengæld ophøjes kærligheden til et ufravigeligt bud. Man kan også sige, at det er ufravigeligt, at vi skal være åbne overfor at fravige moselovens regler, hvis noget vigtigere står på spil! Det aspekt jeg savner i Bibelen angående homoseksualitet er kærligheden. Ikke på noget tidspunkt beskrives homoseksualitet som noget der har med kærlighed at gøre. Men jeg kender homoseksuelle par der elsker hinanden. Og det har ikke noget med afgudsdyrkelse eller en voldsomt amoralsk livsførelse at gøre - de elsker bare hinanden, selvom de er samme køn. Og kærlighed mener jeg ikke man kan ignorere - iflg. kærlighedsbudet. Heller ikke selvom man mener det er tilfældigt, at NT's omtale af homoseksuel adfærd knyttes sammen med afgudsdyrkelse! Jeg beklager, hvis du føler jeg trådte dig over tæerne. Men så må jeg bede dig præcisere, hvor det var du mener jeg gik for vidt, for nu har jeg nærlæst mit indlæg igen http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=0&Number=79036&page=&vc=1 og jeg synes ikke jeg er grov. Der må være et eller andet vi opfatter meget forskelligt der???
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70710 - 26/09/2006 15:31
|
Bruger
|
Nej - jeg mener ækvivalensen er, at stedet taler imod billeder af fugle osv, som billeder af guder! Stedet taler tydeligvis om afgudsdyrkelse, med billeddyrkelse.
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70711 - 26/09/2006 15:33
|
Bruger
|
Har Jesusnet en officiel linie? Det var jeg ikke klar over.... Skal Jesusnet opfattes som en IM side? Tak for roserne, i øvrigt 
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70712 - 26/09/2006 15:47
|
Bruger
|
Hej Simon Citat: Synes du man generelt for slappe i IM kredse eller hos andre folk med et højrefløjs bibelsyn mht emnet? Altså ikke i at vi dropper paraderne, for de er jo i den grad oppe, men i at vi hopper lidt rundt om de liberale uden at bokse?...
Jeg synes helt generelt, IM-siden herpå JN taler sagte og vifter med en stor kæp, for at bruge Trumann. Jeg mener, det er rigtigt, at du i hvert fald bør tydeliggøre, hvorfor du ikke køber de billeder og argumenter, der præsenteres. Det må kunne gøres bedre end blot at henvise til de samme steder igen og igen. Hvorfor kan de kun tolkes på din måde og ikke Marions eller Stigs?
Når man læser det "udefra", ser det underligt uldent ud.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#70714 - 26/09/2006 19:10
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Jeg synes helt generelt, IM-siden herpå JN taler sagte og vifter med en stor kæp, for at bruge Trumann.
Det er nok fordi "IM-siden" ikke altid kalder sig IM, men blot for kristne? Jeg kommer i folkekirken, ELM og KFS kan ikke se hvorfor jeg skal kalde mig IM'er, selvom jeg da vedkender mig at jeg læser Bibelen ligesom IM traditionelt gør. Jeg synes IM er fedt og støtter op om det, men kalder mig altså ikke IM'er. Så jeg synes set herfra at IM-siden her på JN er ganske aktiv, omend den ikke nødvendigvis kalder sig IM....
Citat: Jeg mener, det er rigtigt, at du i hvert fald bør tydeliggøre, hvorfor du ikke køber de billeder og argumenter, der præsenteres. Det må kunne gøres bedre end blot at henvise til de samme steder igen og igen. Hvorfor kan de kun tolkes på din måde og ikke Marions eller Stigs?
Igen er dette noget som vi har været igennem igen og igen, og for at svare kunne jeg jo bare gentage mig selv. Jeg svarede dig i indlægget, som du selv svarer på herover, at der er forskel i bibelsyn og derfor kommer forskellige syn på samme vers. Jeg har tidligere udgivet mine holdninger til samme vers, som fx Klaus omtaler, her. Og at vi henviser til de samme vers igen og igen er, i hvert fald for mig personligt, fordi det er en gåde at vi kan komme til forskellige konklusioner på samme vers som kristne. At det så er de samme gamle vers vi henviser til er jo fordi at hvis man ikke må argumentere for Bibelens syn på homoseksualitet ud fra de vers der siger noget om det, ja så er det pludselig svært... Derfor de samme vers: indtil de liberale ser lyset... 
Citat: Når man læser det "udefra", ser det underligt uldent ud.
Og det er kun "os" på "IM-siden" siden der er uldne og ikke de andre eller? Bekymrende konklussion du kommer til synes jeg 
|
|
Til toppen
|
|
|
#70715 - 27/09/2006 10:04
|
Bruger
|
Hej Stig I forhold til, at jeg følte mig trådt over tæerne, var jeg måske lige lovlig hurtig ude med hammeren - og læste det måske forkert. Men det var da du sagde Citat: Hvordan i alverden... Kan du slet ikke få øje på... Kan du ikke se betydningen af...
Det virkede meget nedladende for mig at læse.
Citat: Det aspekt jeg savner i Bibelen angående homoseksualitet er kærligheden. Ikke på noget tidspunkt beskrives homoseksualitet som noget der har med kærlighed at gøre.
Hm. For mig at se er det tydeligt hvorfor! Homoseksualietet er en synd, og derfor rent teologisk ikke et område hvor man bør elske. På samme måde som 'seksuel', ' kæresteagtig' kærlighed ml en gift og en ikke-gift; eller et dyr og et menneske; eller en engel og et menneske osv. ikke er ret.
Men misforstå mig ikke! Jeg anerkender, at homofile sagtans kan elske hinanden på samme måde, som mig og min kone elsker hinanden - Jeg siger bare, at bibelsk set, er deres kærlighed ikke akseptabel.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70716 - 27/09/2006 12:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Stig, du skriver til Jón: Citat: De rigide regler bliver blødt op - til gengæld ophøjes kærligheden til et ufravigeligt bud. Man kan også sige, at det er ufravigeligt, at vi skal være åbne overfor at fravige moselovens regler, hvis noget vigtigere står på spil!
Jeg tror ikke, at der er nogen del af Guds lov, der er blødt op, at der er noget der ses igennem fingre med.
De gamle jødiske lovbestemmelser var foreløbige - midlertidige - offer- og spiseregler, de gjaldt for Israel, og altså ikke for os. Det fuldkomne kom med Jesus!
Hvis du med Moseloven her tænker på de ti bud givet på Sinai, har Jesus selv bekræftet dem, han har oven i købet skærpet dem og på ingen måde blødt dem op! Jesus siger også: Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket.
Så den lov er stadig gældende! Og vi ikke er under nåden, dømmes vi efter loven og går fortabt. Der er de to muligheder, og ingen midterrabat imellem dem. Det synes jeg Bibelen taler klart om.
Med hensyn til kærligheden: Jeg tror vi tit går fejl af hinanden her i debatten, fordi vi definerer begrebet kærlighed forskelligt.
Inden romantikken, som først for alvor gjorde sig gældende fra 1800-tallet, var der vist ikke mange, der opfattede kærlighed som værende primært noget følelsesmæssigt og/eller seksuelt betinget ..
Bibelen taler om kærlighed som primært handling - og vilje.
Jesus siger (Joh. 14) Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«
I GT er ordet føle nævnt en del gange, mest om vores kinæstetisk sans (føle på ...) men også "føle begær .. "
I NT står ordet føle kun ét eneste sted, nemlig i Hebræerbrevet: Han kan føle med de uvidende og vildfarende, fordi han også selv er et skrøbeligt menneske Altså i betydningen medfølelse.
Følelse(r) er overhovedet ikke nævnt noget sted i Bibelen!
Så når Jesus siger Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
- så siger han jo ikke, at det dobbelte kærlighedsbud træder i stedet for de andre, men at hele loven hviler derpå - og at de altså er vores rettesnor i livet - en vejledning i, hvordan vi viser hinanden kærlighed.
Hvis jeg ransager mine egne følelser , må jeg erkende, at jeg ikke elsker Gud af hele mit hjerte, og jeg elsker heller ikke min næste som mig selv. Så det er ikke mine vekslende følelser, der er mit fundament, men Jesus Kristus: Hans befalinger, som jeg bestræber mig på at adlyde, og Hans nåde, som jeg må hvile i, fordi jeg uundgåeligt kommer til kort over for Guds lov.
Loven siger: Du skal elske! (Men du kan ikke præstere den fuldkomne kærlighed.)
Evangeliet lyder: Du er elsket! - af Gud, som har ofret sin søn for at frelse enhver, som vil modtage hans fuldkomne kærlighed. Sådan tror jeg.
Har du selv en anderledes opfattelse af kærlighed?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70717 - 27/09/2006 15:49
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Hm. For mig at se er det tydeligt hvorfor! Homoseksualietet er en synd, og derfor rent teologisk ikke et område hvor man bør elske.
Igen: Er du klar over hvad det er du forlanger her?
Citat: På samme måde som 'seksuel', ' kæresteagtig' kærlighed ml en gift og en ikke-gift; eller et dyr og et menneske; eller en engel og et menneske osv. ikke er ret.
Måske vil nogle homoseksuelle føle sig trådt over tæerne over sammenligningen med sodomi.
Citat: Men misforstå mig ikke! Jeg anerkender, at homofile sagtans kan elske hinanden på samme måde, som mig og min kone elsker hinanden - Jeg siger bare, at bibelsk set, er deres kærlighed ikke akseptabel.
Jón
Er Gud ikke al kærligheds kilde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70718 - 27/09/2006 16:13
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej More, Citat: På samme måde som 'seksuel', ' kæresteagtig' kærlighed ml en gift og en ikke-gift; eller et dyr og et menneske; eller en engel og et menneske osv. ikke er ret.
Måske vil nogle homoseksuelle føle sig trådt over tæerne over sammenligningen med sodomi.
Måske vil nogle heteroseksuelle ægteskabsbrydere også føle sig trådt over tæerne...
Hovedsagen er, at såfremt homoseksualitet er en synd, så er det ikke fordi kærlighed mellem to mænd* er synd, eller fordi seksuel kærlighed (eros) er synd, men fordi seksuel kærlighed (eros) mellem to mænd* er det. Det er altså en rigtig kærlighed anvendt i en forkert situation, hvor en anden slags kærlighed er passende. Problemet er ikke kærligheden eller kærlighedens størrelse, men dens art i forhold til situationen.
Kan en gift og en ugift elske hinanden på en 'romantisk' måde? Hvis ja, så kan kærlighed være synd.
Citat: Er Gud ikke al kærligheds kilde?
Gud er al skabningens ophav... derfor var alt i udgangspunktet godt. I dag kan det gode imidlertid misbruges til det onde. Ligesom et baseballbat kan bruges til at have det sjovt i form af sport, eller til at pande folk ned (hvilket i øvrigt nok også kan opleves som sjovt).
Mvh. Steffen
*Jeg skriver mænd men mener naturligvis implicit mand og mand/kvinde og kvinde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70719 - 27/09/2006 16:31
[Re: steffenlaursen]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej More,
Hovedsagen er, at såfremt homoseksualitet er en synd, så er det ikke fordi kærlighed mellem to mænd* er synd, eller fordi seksuel kærlighed (eros) er synd, men fordi seksuel kærlighed (eros) mellem to mænd* er det. Det er altså en rigtig kærlighed anvendt i en forkert situation, hvor en anden slags kærlighed er passende. Problemet er ikke kærligheden eller kærlighedens størrelse, men dens art i forhold til situationen.
Kan en gift og en ugift elske hinanden på en 'romantisk' måde? Hvis ja, så kan kærlighed være synd.
Det er sådan set ikke det der er mit problem. Problemet er at man fuldstændig omkostningsløst kasserer nogle menneskers kærlighed og forlanger noget nærmest umuligt af dem - uden at forholde sig til hvor vanskeligt det måtte være.
Derfor reagerede jeg på Jóns besked og andre beskeder i lignende debatter. Er der nogen reel forståelse af hvad det er vi kræver?
"Sandheden tro", jovist - men "i kærlighed".
|
|
Til toppen
|
|
|
#70720 - 27/09/2006 16:45
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Jeg kræver i og for sig ikke noget af nogen... spørgsmålet er, hvad Gud kræver. Og jeg er overbevist om, at det inkluderer at man forlader alt (venner, familie, kæreste, hobby, formue...), tager sit kors op (forfølgelser, lidelse, tjeneste...) og følger Jesus. Nej, det er ikke for alle... det kræver moden overvejelse om man overhovedet ønsker at følge Jesus med de omkostninger det bærer med sig. Det kald, vi får som kristne, tror jeg ikke, er forskelligt for forskellige mennesker, men det kommer til udtryk på forskellig måde. For nogle er det forholdet til én af samme køn, for nogle én af modsat køn, for nogle forholdet til penge, til en selv, til dem der hader mig... Jeg er ikke selv perfekt, og der er da ting i mit liv lige nu, som jeg burde lægge fra mig for at kunne stræbe mod målet. Og jeg venter at blive iført kraft fra det høje hvad øjeblik det skal være.  Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (27/09/2006 16:46)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70721 - 27/09/2006 16:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Moe, lige et lille spørgsmål til det du skriver her: Citat: Problemet er at man fuldstændig omkostningsløst kasserer nogle menneskers kærlighed og forlanger noget nærmest umuligt af dem - uden at forholde sig til hvor vanskeligt det måtte være.
Kan du sætte ord på, hvad du forstår ved "kærlighed"? Kærlighed til Gud, og kærlighed til næsten? Hvordan ved vi, som kristne, hvad der er kærlighed, og hvad der ikke er?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70722 - 27/09/2006 17:54
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe, lige et lille spørgsmål til det du skriver her: Citat: Problemet er at man fuldstændig omkostningsløst kasserer nogle menneskers kærlighed og forlanger noget nærmest umuligt af dem - uden at forholde sig til hvor vanskeligt det måtte være.
Kan du sætte ord på, hvad du forstår ved "kærlighed"? Kærlighed til Gud, og kærlighed til næsten? Hvordan ved vi, som kristne, hvad der er kærlighed, og hvad der ikke er?
kristsina
Jeg kan ikke dømme over hvad der er sand kærlighed og hvad der ikke er - heraf springer også min anfægtelse. Også derfor mener jeg der skal tales med nænsomhed om dette emne. Dét synes jeg sådan set alle skal besinde sig på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70723 - 27/09/2006 18:01
[Re: steffenlaursen]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg kræver i og for sig ikke noget af nogen... spørgsmålet er, hvad Gud kræver. Og jeg er overbevist om, at det inkluderer at man forlader alt (venner, familie, kæreste, hobby, formue...), tager sit kors op (forfølgelser, lidelse, tjeneste...) og følger Jesus.
Jamen, det er jo ikke helt rigtigt. Taler bibelen - og Jesus - om cølibat for homofile? Næh. Alligevel gør vi på højrefløjen det konstant. Jeg sir ikke at det er forkert, men måden vi taler om det på er ofte hovedløs og ubarmhjertig. Hvor er nåden for de homofile?
Citat: Nej, det er ikke for alle... det kræver moden overvejelse om man overhovedet ønsker at følge Jesus med de omkostninger det bærer med sig.
Øh, enhver der tror Jesus er Guds søn skal have liv i hans navn. Jeg forstår slet ikke det du stiller op her. Af nåde blev vi vel frelst ved gudsgiven tro?
Citat: Det kald, vi får som kristne, tror jeg ikke, er forskelligt for forskellige mennesker, men det kommer til udtryk på forskellig måde. For nogle er det forholdet til én af samme køn, for nogle én af modsat køn, for nogle forholdet til penge, til en selv, til dem der hader mig...
Jeg er ikke selv perfekt, og der er da ting i mit liv lige nu, som jeg burde lægge fra mig for at kunne stræbe mod målet. Og jeg venter at blive iført kraft fra det høje hvad øjeblik det skal være. 
Mvh. Steffen
Det er fint at du ligestiller de her ting, men vi ville jo aldrig forlange af en havesyg at han skal sælge alt han ejer for at være med i det kristne fællesskab?
Der er meget hykleri i vores snak om homoseksualitet, det skal vi ikke være blinde for, endsige forsvare. Også derfor skal vi fare med lempe her.
|
|
Til toppen
|
|
|
|