1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#70724 - 27/09/2006 18:34
Re: Om homoseksualitet -og billeder
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat: Og jeg er overbevist om, at det inkluderer at man forlader alt (venner, familie, kæreste, hobby, formue...), tager sit kors op (forfølgelser, lidelse, tjeneste...) og følger Jesus.
[vantro]Har du gjort alt det?[/vantro]
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#70725 - 27/09/2006 18:38
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat: Nej, det er ikke for alle... det kræver moden overvejelse om man overhovedet ønsker at følge Jesus med de omkostninger det bærer med sig.
Ret skal være ret: Du oversælger ikke sagen. Hvis det breder sig, bliver Folkekirken en overskuelig lille klub!!!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#70726 - 27/09/2006 18:38
[Re: LarsBj]
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Citat: Og jeg er overbevist om, at det inkluderer at man forlader alt (venner, familie, kæreste, hobby, formue...), tager sit kors op (forfølgelser, lidelse, tjeneste...) og følger Jesus.
[vantro]Har du gjort alt det?[/vantro]
mvh LarsBj
Det sagde han vist at han ikke havde.
Problemet er at vi tilsyneladende godt kan forlange af en seksuel minoritet at de forlader alt, men er vi lige så nidkære når det kommer til os selv?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70727 - 27/09/2006 18:42
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Moe, du skriver til Jón: Citat: Øh, enhver der tror Jesus er Guds søn skal have liv i hans navn. Jeg forstår slet ikke det du stiller op her. Af nåde blev vi vel frelst ved gudsgiven tro?
Jeg tænker på, om du legitimerer det, vi kalder at "synde på nåden" - at se bort fra Jesu befalinger og synde løs på forventet efterbevilling af nåden?
Vi synder alle, hver eneste dag, men hvis vi ikke regner fx havesyge, som du nævnte, for synd, så tror jeg vi er ude på kun at ville have Jesus som vor frelser, og slet ikke som Herre i vores liv?
Hvad siger du til lastekataloget her: Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.
Når der er så megen fokus på lige homosex kan det måske skyldes, at nogle nægter at kalde det synd. At vige tilbage for at kalde en spade en spade, så at sige.
Hvis vi falder i synd og er kommet til at grave med spaden i en have, som det ikke er tilladt os at grave i, så må vi krybe til korset og bede om tilgivelse - og få den - og samtidig finde os i at Gud siger: Du er tilgivet. Gå bort og synd ikke mere!
Det må vi så bestræbe os på, og lade være med at svare Jesus med følgende tanke:
"Jeg har grønt lys til at gøre hvad som helst jeg har lyst til, for du, Jesus, er jo død for mig, uanset hvad ... "
Hvis vi som kristne fifler med skadesanmelselsen til forsikringsselskabet, eller tjener penge ved sort arbejde, eller begærer naboens ægtefælle, så er ikke så mange der nægter at kalde det synd ...
Og igen: Hvis vi regner med Guds ord i Bibelen, kommer vi nok til at omtolke den almindelige fornemmelse af, hvad kærlighed er for en størrelse.
Jeg vil ikke nægte, at kærlighed har noget med vores følelsesliv at gøre, men primært mener jeg, det handler om hvad vi vil, og om hvordan vi forholder os til Gud og hinanden i ord og gerninger.
Hvis vi er indstillet på at følge Jesus, kan vi vel ikke se bort fra hvad han siger? - for så følger vi ham jo netop ikke?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70728 - 27/09/2006 18:50
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Jeg vil undlade at kommentere hele dit indlæg, da jeg tror du aligevel kender mit svar. Men denne passus fortjener en kommentar: Citat: Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket.
Altså bortset fra, at tilladelsen i Moseloven til at lade sig skille fra sin hustru forgik med Jesus! Men det er rigtigt, at de jødekristne overholdt Moselovens bud - alle budene. Også de rituelle, med omskærelse osv! Men de hedningekristne var ikke under loven.
Lovens bogstav blev givet til jøderne og jøderne forventes at holde lovens bogstav - til punkt og prikke. Også selvom de bliver kristne. Så lovens bogstav findes stadig - men ikke hos os hedningekristne!
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#70729 - 27/09/2006 18:52
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hvis vi er indstillet på at følge Jesus, kan vi vel ikke se bort fra hvad han siger? - for så følger vi ham jo netop ikke?
kristina
- og hvad sir Jesus om homoseksualitet?
Jeg er sådan set ikke uenig med dig.
Men vi skal passe på at vi ikke lægger andre frelseskrav til de, der kæmper med problemer vi andre ikke har. Vi skal ikke fordømme, men formane. Der er en ekstrem forskel!
Og så skal vi i den grad åbne øjnene for vores eget hykleri fremfor at pege på andres fejl.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70730 - 27/09/2006 18:54
|
Bruger
|
Den er let: Kærligheden bærer kærlighedens frugter..... Var der andet du gerne vil have svar på, så bare spørg oraklet 
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70731 - 27/09/2006 19:06
[Re: again]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jamen Stig, det var jo Jesus , der med sine ord(se bjergprædikenen) bekræftede og skærpede Sinai-pagten!
Den er bestemt ikke blevet lempet, endsige ophævet! Loven gælder stadig, og de, der ikke følger Jesus er under loven og dømmes efter loven.
Men Jesus har opfyldt den for os, det er det gode budskab, og følger vi ham, er vi retfærdiggjorte og rensede for vores synd. Vi er døde med Kristus, genfødt til nyt liv i nåden som Guds børn.
Men så er det, vi bare lige skal huske, at Han også siger: Hvorfor kalder I mig Herre, Herre, når I ikke gør, hvad jeg siger ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70732 - 27/09/2006 19:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej again, Stig Orakel Citat: Den er let: Kærligheden bærer kærlighedens frugter..... Var der andet du gerne vil have svar på, så bare spørg oraklet
Den slap du vist lidt for let om ved - nu må du forklare hvordan du mener kærlighedens frugter ser ud? Det står der ikke noget om i Bibelen, nemlig.
Tænker du på Åndens frugt, mon? Den kan vi læse om i Galaterbrevet:
Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod! De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden.
Men det var vist ikke det, du mente? 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70733 - 27/09/2006 20:33
|
Bruger
|
Flere guldkorn fra oraklet på vej ...... (kan du holde til ventetiden) ..... Kærligheden er god og et godt træ bærer gode frugter. Ergo er kærlighedens frugter gode gerninger..... Endnu et fantastisk svar fra oraklet 
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70734 - 27/09/2006 20:38
|
Bruger
|
En tilladelse der bliver afskaffet er en tilladelse der forgår. Ergo forgik (kan man sige det?) noget af loven med Jesu ord om, at skilsmisse ikke er i orden!
Det er vel ligegyldigt, om der var tale om en skærpelse eller en svækkelse af reglerne. Tilladelsen til skilsmisse blev fjernet, så noget af loven blev fjernet!
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70735 - 27/09/2006 20:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen orakel! Citat: Kærligheden er god og et godt træ bærer gode frugter. Ergo er kærlighedens frugter gode gerninger..... Endnu et fantastisk svar fra oraklet
Jah - hvis det ikke lige var fordi Gud har forbudt os at søge svar fra orakler (Hos dig må der ikke findes nogen [.....] der tager varsler, ingen, der bruger magi, ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel .....
- så jo, fantastisk svar! Jeg havde aldrig gættet det selv! 
Men hvem skal vurdere, hvilke gerninger, der er gode? Svar venligst hurtigt - can't wait! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70736 - 27/09/2006 21:14
|
Bruger
|
Oraklet er ved at løbe tør, men her kommer endnu et guldrandet svar: Gud afgør hvad der er godt, for kun Gud er god. Ved Helligånden vil han fortælle dig sit svar - hvis du altså er født påny. Ellers er det bare ærgerligt...... 
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70738 - 27/09/2006 21:25
Re: Hvad siger Gud selv om homoseksualitet?
[Re: SimonKL]
|
Bruger
Reg.: 29/08/2006
|
Citat: Med det i mente ville jeg som kristen være bange for min tro: for står jeg i et ret forhold til Gud, når der er noget i mit liv jeg ikke vil kalde synd selvom Bibelen netop kalder det synd?
Er jeg ren overfor Gud, hvis jeg ikke vil lade mig frelse også på dette punkt?
Hej Simon!
Ja jeg forstår men mine gerninger og evne til at gøre det rette eller mangel på samme definerer ikke om jeg er ren eller om min tro er i fare. Jeg er retfærdiggjort ved Jesu offer og dette offer er fuldkommen. HAN har renset mig ved hans blod og DERFOR ER jeg ren.
Det er satan der fordømmer så jeg afviser denne tanke om at min tro skulle være i fare eller at jeg evt ikke er ren.
Ændret af marion (27/09/2006 21:28)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70739 - 27/09/2006 21:30
[Re: ]
|
Bruger
|
Citat: Og så skal vi i den grad åbne øjnene for vores eget hykleri fremfor at pege på andres fejl.
AMEN!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70740 - 27/09/2006 21:44
[Re: marion]
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
hej marion, Citat: Ja jeg forstår men mine gerninger og evne til at gøre det rette eller mangel på samme definerer ikke om jeg er ren eller om min tro er i fare. Jeg er retfærdiggjort ved Jesu offer og dette offer er fuldkommen. HAN har renset mig ved hans blod og DERFOR ER jeg ren.
Jeg tror ikke jeg kan formulere mig så du forstår mig ret, men det er også fair nok, for du har forstået det vigtigste - frelsen kommer alene af Jesu offer! Yeah det er lækkert 
Citat: Det er satan der fordømmer så jeg afviser denne tanke om at min tro skulle være i fare eller at jeg evt ikke er ren.
Satan dømmer ingen i sidste ende, han er selv blevet dømt og bundet da Jesus døde på korset! Det er Jesus der skal sidde som dommer. Han er nåde kongen, men at holder fast i visse synder, det finder jeg dog stadig ret bekymrende....
"lad mig tage al din synd!" "hvad den her også?? Aj Jesus, det er altså ikke synd! Alt det andet må du få, men lad mig beholde den her"...
Men godt at høre dit vidnesbyrd om nåden marion! det er opløftende at man trods uenigheder kan glæde sig sammen over dét fantastiske budskab!
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#70741 - 28/09/2006 08:26
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Nej - me jeg er uenig i synspunktet, at Jesus mente alle Torah'ens regler ville fortsætte uden omskrivning. Jeg mener han forbeholdt sig retten til at ændre ufuldkomne bud til det bedre....
Det mente Jesus åbenbart ikke var at fjerne fra Torah'en. Det mener jeg heller ikke. Men det er relevant, at man ikke på meningsfuld måde kan tolke Jesu ord om, at loven ikke skal forgå som et løfte om, at der ikke ville blive ændret på budene....
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70742 - 28/09/2006 08:58
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Stig.. Citat: Nej - me jeg er uenig i synspunktet, at Jesus mente alle Torah'ens regler ville fortsætte uden omskrivning. Jeg mener han forbeholdt sig retten til at ændre ufuldkomne bud til det bedre....
Så det du siger er, at han ikke ville ændre i den, men alligevel forbeholdt sig ret til at ændre de bud han lige følte var ufuldkomne??
Citat: Det mente Jesus åbenbart ikke var at fjerne fra Torah'en.
Og der er folk der ikke mener, at det at gå over rødt eller at køre uden lys, er et brud på færdselsloven..
Citat: Det mener jeg heller ikke.
Nej, det kan jeg se..
Citat: Men det er relevant, at man ikke på meningsfuld måde kan tolke Jesu ord om, at loven ikke skal forgå som et løfte om, at der ikke ville blive ændret på budene....
Du synes det er mere meningsfuldt, at Jesus siger at han vil opfylde Torah og at der ikke skal ændres i den, for derefter at gøre det stik modsatte?? Du har selv vedkendt, at Jesus ikke holdte budende, samt nu, at Jesus åbenbart "bare" ændrede de bud, han ikke lige syntes om (??)
Hvad bygger du overhovedet Jesus påståede påstand om at han var messias på?? Det virker nærmest som om, at du har afgjort for dig selv, at Jesus altså bare er messias og er der uoverensstemmesler, så skidt med det.. Ret mig hvis jeg tager fejl..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#70743 - 28/09/2006 09:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Stig Citat: .. det er relevant, at man ikke på meningsfuld måde kan tolke Jesu ord om, at loven ikke skal forgå som et løfte om, at der ikke ville blive ændret på budene....
Jo, det synes jeg bestemt er en meningsfuld tolkning!
Når Jesus siger Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. så må det betyde, at loven vil blive opdateret.
Så står spørgsmålet tilbage: Hvad er loven?
Når Jesus taler om loven, så mener jeg bestemt, at han taler om Sinai-pagten, altså de ti bud. Ikke om de midlertidige spise-, offerregler osv., som kun var gældende for Israel.
De hører ikke med til loven (man kunne måske kalde de ti bud for "grundloven" - i modsætning til de foreløbige, lokale bestemmelser ... "politivedtægter" ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70744 - 28/09/2006 09:11
|
Bruger
|
Hej Kristina..
Hvorfor vil du mene, at det kun drejer sig om de ti påbud og ikke alle de medfølgende bud??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#70745 - 28/09/2006 09:19
|
Bruger
|
Her må jeg vist ræcisere noget. Jeg siger ikke bare, at Jesus var Messias. Jeg siger Jesus er Gud - så når du kritiserer Jesus er det ret sårende for mig - det er Gud du kritiserer (jvfr din kommentar om, at du ikke bryder dig om, at Torah'en kaldes moseloven). Jeg kunne godt tænke mig, at respekten var lidt gensidig......
Moseloven blev givet af Gud Herren. Jeg tror det var Jesus der gav den:
"Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus" 1 Kor 10:1-4
Der bliver naturligvis ikke ændret i Herrens lov - medmindre altså, at dele af loven var af menneskelig hånd. Jesus siger netop ikke, at Herren tillod skilsmisse - han siger det var Moses der tillod det.
GT fortæller, at Moses på en enkelt nat kunne skrive alle Herrens ord ned:
"Så skrev Moses alle Herrens ord ned, og næste morgen byggede han et alter ved bjergets fod og rejste tolv stenstøtter, en for hver af Israels tolv stammer" 2 Mos 24:4
Men intet menneske kan i hånden nedskrive hele Torah'en på en nat! Ergo må dele af Torah'en være af menneskelig hånd: Budet om tilladelse af skilsmisse, eksempelvis!
Jeg er enig med NT i, at Torah'en stammer fra Herren - med en god portion heftig menneskelig indblanding. Jesus piller det menneskelige ud og siger, at nu skal Gud selv lære os loven, så den er direkte indskrevet i vores hjerter. Så man ikke længere behøver læse loven for at forstå, hvad Guds lov er:
"Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk" Jer 31:33 "Det skal ske derefter: Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres gamle skal have drømme, jeres unge skal se syner." Joel 3:1 "men over Davids hus og Jerusalems indbyggere vil jeg udgyde nådens og bønnens ånd, og de skal se hen til mig, ham de har gennemboret. De skal holde dødsklage over ham, ligesom man klager over sin eneste søn, og holde bitter sorg over ham, ligesom man sørger over sin førstefødte." Zak 12:10
Jeg mener derfor ikke Jesus fjernede Guds lov - men han fjernede en række menneskelige elementer i Torah'en...
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#70746 - 28/09/2006 09:54
Re: loven - de ti bud -
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas B.A. Citat: Hvorfor vil du mene, at det kun drejer sig om de ti påbud og ikke alle de medfølgende bud??
Selvfølgelig skal vi bestræbe os på at rette os efter alt, hvad Jesus har sagt og befalet os, men når Jesus taler om loven, mener jeg, at han henviser til de ti bud givet på Sinai.
Her er et link til et svararkiv-svar på spørgsmålet Fandtes der frelse i Det Gamle Testamente som måske kunne have interesse i denne sammenhæng, selv om jeg godt ved, at du som jøde ikke er enig ..
kristina
Ændret af kristina (28/09/2006 10:05)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70747 - 28/09/2006 10:08
|
Bruger
|
Hej Stig.. Citat: Her må jeg vist ræcisere noget. Jeg siger ikke bare, at Jesus var Messias. Jeg siger Jesus er Gud - så når du kritiserer Jesus er det ret sårende for mig - det er Gud du kritiserer (jvfr din kommentar om, at du ikke bryder dig om, at Torah'en kaldes moseloven). Jeg kunne godt tænke mig, at respekten var lidt gensidig......
Så vil jeg bygge videre på den.. Hvis du læser hvad jeg skrev igen, så ville du se, at jeg tilføjede:
Citat: Jeg ville kunne forstå brugen af ordet, hvis I mente at det var Moshe der havde lavet "loven"..
Og det står jeg ved.. Hvis man vitterligt mener, at Torah ikke var fra Herren (bH) men at det var en, af Moshe, "opfunden" samling regler og bud, så forstår og accepterer jeg brugen af ordet "moselov"..
Jeg kan, af indlysende årsager, ikke omtale, forstå eller se Jesus som Herren (bH).. Det er faktisk dét der per se, skiller jødedommen og kristendommen.. Tilbedelsen af et menneske og ophøjelse til noget guddommeligt.. Jeg er ked af, at jeg ikke kan vise dig den accept, men.. Jeg tror heller ikke, at du ville vise muslimer den accept af Muhammad, at omtale ham som Herrens sidste sendebud og al-Qurân som dét gyldige skrift??
Citat: Moseloven blev givet af Gud Herren. Jeg tror det var Jesus der gav den:
Men på trods af dit udsagn om gensidig respekt, vender du alligevel tilbage til brugen af ordet "moselov"??
Nuvel.. Set i lyset af denne kommentar:
Citat: Der bliver naturligvis ikke ændret i Herrens lov - medmindre altså, at dele af loven var af menneskelig hånd. Jesus siger netop ikke, at Herren tillod skilsmisse - han siger det var Moses der tillod det.
Og denne:
Citat: Jeg er enig med NT i, at Torah'en stammer fra Herren - med en god portion heftig menneskelig indblanding.
Så kan jeg se, at du reelt mener, at Torahen ikke er helt til at regne med??
Citat: Jesus piller det menneskelige ud og siger, at nu skal Gud selv lære os loven, så den er direkte indskrevet i vores hjerter. Så man ikke længere behøver læse loven for at forstå, hvad Guds lov er:
Problemet er så bare, at der åbenbart er uenighed om forståelsen af jeres guds lov.. Katolikker mener én ting, protestanter noget andet, evangelister noget tredje, ortodokse noget fjerde.. Og alle de grupper er splittet op i mindre grupper..
Du siger så også:
Citat: GT fortæller, at Moses på en enkelt nat kunne skrive alle Herrens ord ned:
"Så skrev Moses alle Herrens ord ned, og næste morgen byggede han et alter ved bjergets fod og rejste tolv stenstøtter, en for hver af Israels tolv stammer" 2 Mos 24:4
Men intet menneske kan i hånden nedskrive hele Torah'en på en nat! Ergo må dele af Torah'en være af menneskelig hånd: Budet om tilladelse af skilsmisse, eksempelvis!
Du mener ikke, at du her river et stykke tekst ud af sammenhængen??
Lad os se hele kapitel 24:
Herren sagde til Moses: »Gå op til Herren sammen med Aron, Nadab og Abihu og halvfjerds af Israels ældste. På lang afstand skal I kaste jer ned; v2 kun Moses må træde frem for Herren, de andre må ikke. Folket må ikke komme op sammen med ham.«
Moses gik hen og kundgjorde alle Herrens ord og alle retsreglerne for folket, og folket svarede med én røst og sagde: »Alt, hvad Herren befaler, vil vi gøre.« v4 Så skrev Moses alle Herrens ord ned, og næste morgen byggede han et alter ved bjergets fod og rejste tolv stenstøtter, en for hver af Israels tolv stammer. v5 Derpå satte han israelitternes unge mænd til at bringe brændofre og at ofre tyre som måltidsofre til Herren. v6 Moses tog den ene halvdel af blodet og hældte det i skåle, og den anden halvdel stænkede han på alteret. v7 Derpå tog han pagtsbogen og læste den op for folket, og de sagde: »Vi vil adlyde Herren og gøre alt, hvad han befaler.« v8 Så tog Moses blodet og stænkede det på folket, og han sagde: »Dette er pagtens blod, den pagt, Herren har sluttet med jer på grundlag af alle disse ord.«
v9 Moses gik op sammen med Aron, Nadab og Abihu og halvfjerds af Israels ældste, v10 og de så Israels Gud. Under hans fødder var der som et flisegulv af safirer, så rent og klart som himlen selv. v11 Disse fornemme israelitter lagde han ikke hånd på. De skuede Gud og spiste og drak.
v12 Herren sagde til Moses: »Kom op til mig på bjerget og bliv der, så vil jeg give dig stentavlerne med den lov og befaling, som jeg har skrevet ned for at belære dem.« v13 Så rejste Moses sig sammen med Josva, som var i hans tjeneste, og Moses gik op på Guds bjerg. v14 Til de ældste sagde han: »Bliv her, til vi kommer tilbage til jer; Aron og Hur er hos jer. Skal nogen have en sag afgjort, kan han henvende sig til dem.«
v15 Så gik Moses op på bjerget. Skyen dækkede bjerget, v16 og Herrens herlighed tog bolig på Sinajs bjerg. I seks dage dækkede skyen bjerget, og på den syvende dag kaldte han på Moses inde fra skyen. v17 For israelitterne så Herrens herlighed ud som en fortærende ild på bjergets top. v18 Men Moses gik ind i skyen og op på bjerget, og han blev på bjerget i fyrre dage og fyrre nætter.
Kontekst, kontekst, kontekst.. River du enkelte stykker ud, uden at tage hensyn til sammenhængen, mister du forståelsen..
Men som du kan se, var det stykke du fremhævede, altså ikke den hele fortælling.. Så din konklusion holder ikke..
Det samme gør sig gældene for de andre fremhævede tekststykker du citerer:
Hvad Jeremias angår glemmer du vers 34:
Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd.
Åbenbart kender alle ikke Herren (bH), da vi, specielt i den vestlige verden, ser en masse ateister.. Og der er åbenbart stadig brug for lærere.. Ellers havde vi to sikkert ikke denne debat 
Brugen af Joel kapitel 3, forstår jeg slet ikke.. Vers 1, som du selv fremhæver, er jo slet ikke opfyldt:
"Det skal ske derefter: Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres gamle skal have drømme, jeres unge skal se syner."
Jamen, hvis helligånden (som vel er Herrens ånd??) skulle være udgydt over alle mennesker, hvorfor er alle så ikke kristne i dag??
Og hvad med vers 3 og 4??
v3 Jeg sætter tegn på himlen og på jorden, blod og ild og røgsøjler. v4 Solen forvandles til mørke og månen til blod,
Det er jo i forlængelse af vers 1..
Hvad angår Zakkarias.. Igen mangler konteksten..
Vers 9:
På den dag agter jeg at udrydde alle de folkeslag, som rykker imod Jerusalem;
Det er ikke sket.. Altså er resten heller ikke sket, da det er i kontekst med hinanden..
Jeg ved godt, at kristne generelt holder af, at tage tekster ud af sammenhæng for at bruge dem som "profetier", men den holder altså ikke..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#70748 - 28/09/2006 10:09
Re: loven - de ti bud -
|
Bruger
|
Hej Kristina..
Kan jeg ikke, istedet, få dig til at citere det stykke af den linkede artikel, som du gerne vil fremhæve og så understrege hvorfor du er enig??
Det er det I normalt beder folk om at gøre??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#70749 - 28/09/2006 14:50
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Citat: Satan dømmer ingen i sidste ende, han er selv blevet dømt og bundet da Jesus døde på korset! Det er Jesus der skal sidde som dommer.
Hejsa Simon!
Jeg skrev at satan fordømmer, der er en forskel, og ja det bliver Jesus alene der kommer at dømme de levende og døde.
Ja vi kan glæde os ved at vi er blevet frelst og retfærdiggjort, det er lyset som skinner i mørket og som intet mørke kan slukke! 
|
|
Til toppen
|
|
|
|