Hej
Ja altså, som nok nok er godt klar over - indikationerne finder man allerede i tempelkultshandlingerne - alstå med hensyn til renselser osv. Envidere havde man selvfølgelig ogsp proselyt dåben - hvor hedninger blev døbt til jødedommen. Men dét i sig selv, fortæller jo ikke noget direkte om en forbindelse om dåb i forb. med Kristus eller Elias.
Du har selvfølgelig også syndfloden, som Peter nævner som et tegn på dåben - og rejsen over det røde hav, som Paulus nævner (samt skyen, som fulgte israelitterne i ørkenen). Men igen, dette er også kun indikationer.
Muligvis har der været nogle mundtlige overleveringer, som pegede på, at når Kristus kom ville han døbe.
Med hensyn til Elias, kan det også være i forhold til hans svar til Na'aman - da han skulle bade sig i jorden til helbredelse for spedalskhed. Dette er rene spekulationer fra min side.
Men noget mere håndfast GT stof er fx Ez 36,25-27:
Jeg vil stænke rent vand på jer, så I bliver rene. Jeg renser jer for al jeres urenhed og for alle jeres møgguder; jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg fjerner stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød. Jeg giver jer min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine bud.
Denne tekst synes på en eller anden måde også at danne baggrund for Jesus samtale med Nikodemus (Johs 3) - altså med hensyn til at fødes på ny (ovenfra) af vand og ånd.
Men som sagt, dette var nogle tanker - håber du i hvert fald kan bruge det til at tænke videre med.
Jón