Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#70594 - 17/09/2006 21:19 Re: Argumenter for ateisme [Re: hoeg]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Jeg forstår det fuldstændigt som Kristina skriver det - ateisterne har ret i, at der ikke findes nogle logiske argumenter der beviser Guds eksistens, hvorfor de har ret til at afvise troen på Gud som både uvidenskabelig og ulogisk.

Det jeg har pointeret i denne debat er, at hvis man ikke ønsker at tro på ting man ikke kan bevise, kommer man aldrig til at have en holdning til førsteårsagsproblemet, som rækker udover erkendelsen af, at der findes et førsteårsagsproblem i vores univers, fordi vores univers har en begyndelse.

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#70595 - 17/09/2006 21:32 Re: Argumenter for ateisme [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Kristina skriver: ”Jeg synes som sagt, at ateisterne har argumenteret helt fornuftigt for årsagen til, at de ikke tror på Gud, nemlig at de ikke kan finde beviser for hans eksistens.”

Og fortsætter:

”Min egen overbevisning om, at Gud findes, kan de ikke bruge, da jeg ikke kan fremlægge acceptabel evidens.”

Ja, men den form for ateistisk fornuft bider sig selv i halen sådan logisk set. Hvad nu, hvis ateisterne virkelig fik præsenteret direkte eller indirekte beviser for Guds eksistens? I så fald ville ateisterne ikke komme til tro, men få ny viden, der ikke er det samme som tro.

Kristina: ”Nu er det ikke alle videnskabsmænd, der afviser, at Gud findes, men jeg tror der er bred enighed i branchen om, at der ikke foreligger nogen beviser, lige så lidt som der foreligger beviser for at Gud ikke eksisterer.”

Helt enig!

Kristina: ”Var der ikke en af de ateistiske debattører, der hævdede, at i hans optik var sandsynligheden for Skaberens eksistens ikke større end eksistensen af et stueorgel (eller noget andet - husker ikke lige hvad eksemplet var) nedgravet på en af jordens planeter.”

Det er som at sammenligne Rundetårn og et tordenskrald. Naturens store bog, Bibelens ord og troendes vidnesbyrd er for mig at se meget mere tungtvejende og troværdige vidnesbyrd end den med pingviner på Saturn og lignende. Bibelens ord og "naturens store bog" er ikke beviser, men vidnesbyrd, mens der mig bekendt ikke eksisterer nogen vidnesbyrd om pingviner på Saturn.

Kristina: ”Jeg kan huske at en af de første astronauter, da han kom hjem efter sin månetur, erklærede noget i retning af, at nu havde han været oppe og kigge efter og konstateret, at Gud var der ikke!”

Det var det russeren Gagarin, det første menneske i rummet (i kredsløb om Jorden), der udtalte noget sådant.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#70596 - 17/09/2006 22:27 Re: Argumenter for ateisme [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej hoeg - ja og amen til alt det du skriver her - jeg har ingen indvendinger!

Den med stueorglet - nej, det var da en tørretumbler kan jeg pludselig huske! - og pingvinerne - og der var vist også et par usynlige lyserøde enhjørninger indover engang - disse fornøjelige udsagn tog jeg kun frem for at tydeliggøre, hvordan vores kristne tro anskues af mennesker, der ikke har det i sig at ville/kunne tro på noget, som der ifølge sagens natur ikke findes en eller anden form for bevis for ...
Og, som du skriver, så ville der så også bare være tale om en tilføjelse til den i forvejen eksisterende videnskabelige viden, som ikke ville have det mindste med kristen tro, håb og kærlighed at gøre.

Egentlig synes jeg også, at den ateistisk grundholdning i udgangspunktet er helt naturlig og forståelig. Vi alle fødes bortvendt fra Gud.

Det forunderlige er snarere, at vi er så mange, der er blevet omvendt .... det var vi aldrig blevet ved egen kraft - uden Guds indgriben - og det viser vel, at vi ikke er statiske eksistenser. Så længe vi lever kan underet ske.

Min (ubeviselige!) påstand er, at når jeg kunne blive omvendt, så kan det ske for absolut hvem som helst .. !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70597 - 18/09/2006 09:59 Re: Argumenter for ateisme [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Kristina skrev:
Citat:
.....hvordan vores kristne tro anskues af mennesker, der ikke har det i sig at ville/kunne tro på noget, som der ifølge sagens natur ikke findes en eller anden form for bevis for ...

Jeg tror ikke dette dækker forholdene. Man kan ikke leve uden at kunne tro (i en eller anden forstand) på noget, man ikke har bevis for. I så fald kunne man jo f.eks. ikke tage toget uden først at undersøge personalets kvalifikationer og sundhedstilstand samt togets, signalernes og banelegemets tilstand.
Dette ville i øvrigt nok, ifølge oplysninger fra radioavisen i dag, føre til et drastisk fald i passagerantallet: Togene har i lang tid kørt 140 km/t på skinner, der kun var sikre til 40 km/t. Så måske skulle man i langt højere grad forlange beviser???

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#70598 - 18/09/2006 23:32 ADMIN: Tråden lukkes [Re: again]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Med over 100 indlæg i denne emnetråd er det ved tiden at vi lukker af og evt. starter nye emner op om det vi gerne vil fortsætte med. Jeg lukker og slukker her i løbet af tirsdag.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#70599 - 19/09/2006 17:07 Kopernikus [Re: Caballo]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Som kommentar til dette indlæg er oprettet en ny tråd

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær