1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#70485 - 04/09/2006 23:38
Re: Definitionen af logik
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Kære Museeye, Det er et kompliceret spørgsmål. Logik er en svær ting at beskrive uden for matematikken, men der er jo fag På Uni om dette, så som de akademiske brødre, vi er, kan vi jo nok bruge en del ord på at diskutere emnet!!! Imidlertid har Adolph Falkmann spiddet problemet ganske godt: Kom kun, du Smule Akademicus! Med din sikre Viden, med din skarpt opøvede Færdighed i Logik, Rethorik og Metafysik. Du bliver ikke blot en Nar paa Jorden ved Siden af din ulærde Broder, der ganske naturlig bruger din Kappe til Værn mod Regnen, som Du lader bløde Dig igjennem, og som med Føie finder det en løierlig Videnskab, der lader Dig falde tre Gange af Vognen ned paa Veien, fordi Du stirrer paa Maanen og Stjernerne med samme ideale Syn som med Køerne i Stalden hos Jeronimus Læg mærke til, at vi blandt vore ulærde brødre ofte finder vor overmand. Logisk??? mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#70486 - 04/09/2006 23:51
[Re: LarsBj]
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Citat: Det er et kompliceret spørgsmål. Logik er en svær ting at beskrive uden for matematikken, men der er jo fag På Uni om dette, så som de akademiske brødre, vi er, kan vi jo nok bruge en del ord på at diskutere emnet!!!
Ja, netop fordi jeg finder det kompliceret, har jeg lagt det herind på JN til debat og overvejelse! Hvorfor er logikken en svær "ting" at beskrive uden for matematikken? Jeg vil mene, at alt er systemer. Og alle systemer indeholder sin egen logiske form. Men så er problemet: hvad er logik? Er det nok at sige, at logik er den umiddelbare fastlagte/"nødvendige" konsekvens af en årsag? Jeg synes bestemt, at vi bør bruge alle de ord, det kræver for at diskutere dette emne, for at nå en logisk konklusion!
Citat: Læg mærke til, at vi blandt vore ulærde brødre ofte finder vor overmand. Logisk???
Fedt citat du der har fundet frem! Det minder mig en del om Erasmus Montanus, der som den lærde overvindes bønder. Ydmygende, på en måde, ik'? Her vil jeg så hævde, at den lærde har sin form for logik, og den ulærde en anden form. Og nogle gange indser man "ting" ved brug af den ulærdes logik. Det er vel logisk, hvis jeg må sige (ikke for at diskriminere), at ulærde har en mere enkel logik end de lærde. Og det enkelte er ofte nemmere at indse - også for en lærd!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70487 - 05/09/2006 00:11
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Til Museeye:
Kan ret opfattelse & sandt udsagn ikke gøre det? Hvad står der i ordbogen... sludder og vrøvl?
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#70488 - 05/09/2006 00:34
[Re: Watson]
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Citat: Hvad står der i ordbogen... sludder og vrøvl?
Jeg skriver nu, hvad der står i Politikens Nudansk Ordbog: Logisk: adj.ntr. d.s.: fornuftmæssig nå til et standpunkt ved en l. slutning; i sætningen 'han bad mig komme' er 'mig' l. subjekt for 'komme'; når der er få varer stiger prisen med l. nødvendighed - [fra græsk logikós afl. af lógos]
I Fremmedordbogen står der: Logik-ken (om lærerbøger i logik) -ker (gr. logi'ké (techné), hunk. af adj. logi'kos som vedrører tale el. ræsonnement, af logos, ord, tanke, fornuft, via lat. logica, ty. Logik) filos. læren om reglerne for følgerigtig tankegang og argumentering; formel logik logik i hvilken kriterierne for følgerigtighed bygger på en analyse ikke af udsagnsordenes indhold, med af deres logiske form; klassisk logik den form for logik der blev grundlagt af Aristoteles og som med grundlag i hans og stoikernes arbejder videreudvikledes i middelalderen; den omhandler begreber, domme og slutninger. - Den matematiske logik, den symbolske logik el. logistikken er en retning der søger at behandle logikken vha. et tegnsprog analogt med matematikkens; en grundlæggende disciplin i denne logik er domslogikken el. sætningskalkulen; inden for denne retning findes en disciplin, kombinatorisk logik der omhandler brug af variabler.
Jeg vil ikke påstå, at jeg til fulde forstår ovenstående ordbogsdefinerede forklaring på begrebet logik. Måske du vil udlægge det således, at jeg dødelige kan forstå det?
Citat: Kan ret opfattelse & sandt udsagn ikke gøre det?
Jo, det kan det vel. Men hvad er hhv. "ret opfattelse" og "sand udsagn" i denne forbindelse? Dertil vil jeg af dig gerne bede om en fyldestgørende redegørelse for, hvad du mener er ret og sandt mht. definitionen af begrebet logik!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70489 - 05/09/2006 00:45
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Ole, Sikke et godt spørgsmål.  Den type logik du har måttet redefinere efter de nævnte samtaler må være argument-logik, altså sproglig logik. Den type beror på definitionerne - man kan måske sammenligne det med tal (ord) der indgår i et regnestykke (argument). Når tallene ændres, ændres resultatet også, og den type redefinition er meget normal. Den støder jeg også tit på, og bruger den også flittigt. Så er der formel logik, som jeg ikke har et dybere kendskab til. Det jeg har snuset til det, så er det en slavisk form for induktiv logik, hvor man ligesom i argument-logik bygger "trin" op for at nå til en konklusion. Trinnene består af positive eller negative adskillelser af X fra Y - eller identificeringer af X med Y. Sådan meget grovt opstillet. Udover det er der forskellige bud på, hvad logik egentlig er, men grundlæggende er argument-logik baseret på nogle forholdsvis enkle præmisser om konsistens og komplethed, konsistens fordi der ikke er indbyrdes modsigende dele i et konsistent argument, og komplethed fordi de mulige vinkler og modsigelser er dækket. Og selvfølgelig de (forhåbentlig!) kendte fælder, der heller ikke findes i konsistente argumenter og er temmelig lette at genkende i fx spin - og religiøs retorik. Jeg forstår egentlig ikke, hvordan du har kunnet være nødsaget til at redefinere begrebet logik, for som jeg ser det er der ikke nogen mulighed for at modsige præmisserne om konsistens og komplethed. Ved at drage alternative og konsistente konklusioner kan man afvise et arguments komplethed. Inkonsistens er - ifølge min opfattelse - tættere forbundet med formel logik, og det kræver uafviseligt, at samtlige definitioner fremstår klare og i sig selv logiske, og dermed konsistente og komplette. Det kan være (og er desværre meget tit) et stort arbejde at skabe konsistent og komplet argument-logik, især for komplicerede emner såsom filosofi, men grundlæggende (og i øvrigt altafgørende) er det, at inkonsistens kan afsløres, og komplethed kan afvises - det sidste blandt andet ved at pege på velkendte fælder, den argumenterende er gået i. Jeg mener logik er gyldig for alle mennesker uden forskel. Også kristne, selvom I ofte hævder logikken ikke er gyldig. Jeg har fra mange kristne, at de netop har anfægtelser om de steder, hvor der (efter min mening) er inkonsistens og manglende komplethed i bibelen, grundlaget for troen. At jeg for eksempel kan forklare mig hvad angår denne inkonsistens og manglende komplethed - hvad jeg dog vil lade være med lige her - kan vi også takke logik for. Endelig ser jeg det personligt som en form for nederlag at måtte underkende logikkens værdi og konsekvente funktion, også i enkeltstående tilfælde. Ethvert forsøg på at gøre det må selv anvende logik, så det svarer til at ville modbevise eksistensen af agurker men bruge en agurk som pegepind - og de fleste af os ville nok se skævt til sådan en adfærd. Sidst skal det siges, at logikken er underlagt mere grundlæggende kausalitet, der igen er underlagt forudsigeligheden, automatikken, i vores og andets eksistens og funktioner. Et arguments konsistens og komplethed kan for eksempel anfægtes alene med en påpegelse af et eksisterende objekt, der ikke burde være muligt ifølge argumentet (objektet kan fx være en fejlagtigt anvendt eller skjult definition, hvis vi taler om argument-logik). Hvilket er ét aspekt af måde praktisk videnskab fungerer: forudsigelse og indsamling af data, der enten understøtter eller afviser forudsigelsernes rigtighed. Mao. efterprøvning af induktiv logik. Vidunderligt og umådeligt praktisk samspil! 
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#70490 - 05/09/2006 01:23
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære Museeye! Må jeg ikke for at være fræk adspørge dig om du har fået en tår over logiken? Jeg siger: " Kan ret opfattelse & sandt udsagn ikke gøre det?" Du svarer: " Jo, det kan det vel." Jeg ånder lettet op... Men hvad ser jeg  - du spørger så igen: " Hvad er hhv. "ret opfattelse" og "sand udsagn" i denne forbindelse?" Og jeg siger til min sjæl, er det min opfattelse af hybridnettets funktionelle kvaliteter, kan Ole vel selv brygge noget sammen. Så minsandten om det ikke fortsætter - citat: " Dertil vil jeg af dig gerne bede om en fyldestgørende redegørelse for, hvad du mener er ret og sandt mht. definitionen af begrebet logik!" Jamen er du simpelthen ude på at drive mig til vanvid? Tag nu blot en snak med Claus og lad en anden gå til ro... Sweet dreams!
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#70491 - 05/09/2006 12:42
|
Anonym
Anonym
|
Daw Museeyse
Ja hvorfor skulle ordbøgerne ikke have ret i hvad de siger? Der står vel en masse proffesorer bag ordbogsarbejdet ikke?
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#70493 - 13/09/2006 21:35
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej
Som med så mange andre dele af filosofiens verden, har vi en tendens til at gøre tingene sværere og mere kompicerede end de er i forvejen. Logik er i grunden meget simpel og definitionen af logik har været den samme siden de gamle græske filosoffer. Der er, i mine øjne, slet ikke nogen grund til at begynde omdefinere noget der er så klart i sin definition. Jeg må tilstå at min viden om logik er begrænset til det sunde fornuft og faget "Logik" der udbydes på Afdeling for Filosofi ved Københavns Universitet.
Logik handler om et argument eller påstands gyldighed. Det kan man så regne ud ved matematik, hvis det sunde fornuft ikke er nok.
Du kan tage det klassiske eksempel: Hvis det regner så er gaden våd. Det regner. Ergo er gaden våd. Det er logik. Men " ~(A&B)v~(~D&~E),~(EvB),C->(~E->(~D&A)) |- ~C " er også logik.
Logik handler om hvorvidt den argumentation man kommer med holder.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
|