Citat: Du har ret i, at Skriften er formidlet gennem mennesker, at den ikke har skrevet som automatskrift fra Gud ("med ført hånd"), men jeg tror på, at den i hele sin længde og bredde er inspireret af Guds Ånd, og dermed i sig selv i alle detaljer fremstår nøjagtig som Gud vil, at den skal være.
Jeg tror måske vi taler lidt forbi hinanden
Det du skriver her er det, jeg vil kalde Guds ord für mich (for at blive i terminologien. Det er Guds Ord skrevet ind i en bestemt kontekst (den jødiske), og ja, den er inspireret af Gud, ikke dikteret. Den er ikke uafhængig af en kontekst (an sich/for sig selv), men bundet til erkendelsen (für mich).
Citat: Hvad er åbenbaring? Når jeg skriver åbenbaring "an sich" så mener jeg dermed det samme som Guds ord "an sich"
Men Bibelen er ikke Guds ord "an sich". Bibelens tekster er begrænset af menneskers forståelse i den jødiske kontekst. Bibelen er så at sige formuleret i det sprog og den verdensopfattelse som jøderne havde. Derfor kan man ikke kalde Bibelen for Guds ord "an sich". Bibelen er Guds ord FOR JØDERNE!
Bibelen er altså derimod Guds ord "für mich", det samme som åbenbaring (altså åbenbaring i en jødisk kontekst). Åbenbaring er det, der sker når Gud viser noget af sig selv i et menneskes verdensbillede og på menneskesprog. Men da både verdensbillede og sprog er flydende størrelser og ændrer sig, så vil også åbenbaringens udtryk variere alt efter konteksten og sproget.
Det giver derfor ingen mening at tale om en metalære, som slår ned i forskellige kontekster - for vi har alligevel ikke adgang til sådan en metalære, vi kan kun nærme os den via en åbenbaring i en bestemt kontekst. For at gøre det endnu værre, så har vi faktisk KUN ÉN situationsbestemt åbenbaring på skrift: Bibelen.
For at vende tilbage til det, som startede vores diskution, nemlig uklare skriftsteder: det er muligt, at der findes en metalære, som er hævet over fortolkning, men det er ikke noget vi som mennesker kender til. Bibelen er ikke en sådan en, den er nemlig formidlet gennem mennesker og med menneskeligt sprog, og som sådan også bundet af menneskets begrænsede erkendelse om Gud og en situationsbestemt verdensopfattelse (en verdensopfattelse som er anderledes end vores).
Derfor er uklare skriftsteder i Bibelen ikke kun et spørgsmål om VORES mangelfulde evner til fortolkning, men Bibelens EGEN begrænsning fordi den er bundet til menneskelig erkendelse - til åbenbaringen.
#70481 - 14/09/200617:00Re: Skriftens klarhed og ufejlbarlighed ..
[Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Søren - tror faktisk ikke vi er enige her. Du skriver:
Citat: Bibelen er ikke Guds ord "an sich". Bibelens tekster er begrænset af menneskers forståelse i den jødiske kontekst. Bibelen er så at sige formuleret i det sprog og den verdensopfattelse som jøderne havde. Derfor kan man ikke kalde Bibelen for Guds ord "an sich". Bibelen er Guds ord FOR JØDERNE!
Her tror jeg bestemt at jeg er uenig. Når Bibelen er blevet behørigt oversat til dansk, så er den også Guds ord til dig og mig, som ikke er jøder ...
Men lad mig lige prøve at sige det på en anden måde: Jeg har lige pudset vinduerne (øh, nej, men hvis jeg nu havde ... ) Altså: Vi leger, at jeg har pudset vinduerne, så de er fuldstændig rene og klare.
Hvis jeg nu rejser hjemmefra, og ingen kommer forbi min bolig, absolut intet menneske ser mine fine pudsede vinduer ... så er de vel stadig lige rene og klare ..
Vi er henne i dette: "Gud er Gud, om alle mand var døde .." Guds Ord i Bibelen er ikke begrænset af vores læsning eller forståelse. Men så meget er naturligvis korrekt: Vi har ingen glæde eller gavn af den, hvis vi ikke læser den, og i tro kan modtage de klare skriftsteder - og så lade dem stå fast, og bruge dem til at gøre os modtagelige også for de vanskelige, for os at se uklare, skriftsteder.
Forstår du, hvad jeg mener - selv om du vist ikke er enig med mig?
Nej, vi er åbenbart ikke enige. Men at det skulle have noget at gøre med "Gud er Gud, om alle mand var døde .." vil jeg så absolut afvise. Det er slet ikke det diskussionen handler om (det er i hvert fald ikke det JEG snakker om ) Gud er evig, uforanderlig og uafhængig af os, men det er ÅBENBARINGEN til gengæld ikke.
Citat: S: Bibelen er ikke Guds ord "an sich". Bibelens tekster er begrænset af menneskers forståelse i den jødiske kontekst. Bibelen er så at sige formuleret i det sprog og den verdensopfattelse som jøderne havde. Derfor kan man ikke kalde Bibelen for Guds ord "an sich". Bibelen er Guds ord FOR JØDERNE!
K: Her tror jeg bestemt at jeg er uenig. Når Bibelen er blevet behørigt oversat til dansk, så er den også Guds ord til dig og mig, som ikke er jøder ...
Hvis du mener det, så betyder det vel at vi skal adoptere Bibelens jødiske verdensbillede med de terminologier, som er bundet til det. Så betyder det, at kvinder skal tie i offentlige forsamlinger, gå med slør og alle de andre ting, som jeg er sikker på du ikke mener ...
Men nej, sådan ser jeg det ikke. Disse ting var kristendom TALT IND I DERES SAMMENHÆNG. Det hjælper os absolut ingenting at vide hvad kristendom var i en jødisk kontekst. Det eneste, vi kan bruge til noget er at vide hvad kristendom er i vores egen kontekst. Kristendom har et helt andet ansigt i vores tid, en anden sprogbrug, andet verdensbillede og forestillinger, andre normer osv.
Citat: Når Bibelen er blevet behørigt oversat til dansk, så er den også Guds ord til dig og mig, som ikke er jøder ...
Mnjahh ... både og ... vi kan naturligvis aflæse nogle af de eviggyldige principper, og dermed kan vi kalde noget af det for åbenbaring til os også. Men ikke alt! Det er ikke alt, som er sagt til os.
Jeg vil gerne lige holde fast i det, som var temaet, nemlig skriftens klarhed ned i detaljerne, som du skrev:
Citat: Skriften er fuldstændig klar, entydig og ufejlbarlig, men at ikke en levende mors sjæl kan tyde den korrekt?
Hvis skriften er entydig, fuldstændig klar, og ufejlbarlig, så er den vel guddommelig? Men nej, i det øjeblik man skal beskrive Gud med menneskeord, så er der vel ikke længere tale om guddommelighed, men om en begrænset erkendelse. Det er det jeg mener med at åbenbaring kun er åbenbaring til mennesker.Åbenbaring kan ikke forekomme det sted hvor der ikke er mennesker . Derfor er Bibelen/Guds ord/åbenbaringen ikke evig og uforanderlig, men kontekstuel og afhængig af mennesket (selvom Gud selv er evig).
Hmm ... jeg synes VIRKELIG vi taler forbi hinanden Måske kan jeg bare overhovedet ikke udtrykke hvad jeg mener.