1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#70326 - 04/09/2006 11:12
Kirkens sangskat
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Jeg sad i et godt stykke tid, og overvejede hvor i al verden jeg skulle putte det her indlæg - men kom frem til, at her passer det nok bedst  Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvordan I forholder jer til kirkens sangskat! Jeg tænker ikke på musikstil osv. Men mere om I har nogle bestemte sange, som I særlig godt kan li'? Eller evt en sangforfatter osv. Personligt er jeg ret begejstret for Kingo - i særlig høj grad hans sang: "Aldrig er jeg uden våde...", som var med til at åbne mine øjne for, at frelsen skyldes alene Guds nåde.' mvh Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70327 - 04/09/2006 11:50
Re: Kirkens sangskat
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej Jón, Jeg har selv overvejet at starte en sådan tråd, hvor vi kunne opbygges ved minde hinanden på alle de smukke sange vi har i vores sangskat! Og ikke kun det, måske skabe en slags revival hvor det bliver fedt at synge disse salmer frem for/eller bare sammen med de nye, knap så tunge ret teologisk (her siger jeg det pænt  ) lovsange. Som du selv nævner det i en anden tråd, så kan lovsang fungere som et helt andet sprog. Et sprog som bærer ordene ned i hjertet og taler til følelser, til sjælen. For eksempel Kingos salme, "Aldrig er jeg uden våde", som du selv nævner og som jeg har haft i min signatur i over en uge nu, siden vi sang den i kirke sidste søndag  . En sådan salme bærer evangeliet på en særlig simpel måde ind i mit hjerte og går mig glad og fro, hvis vi skal dyrke salme sproget lidt. Citat: Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvordan I forholder jer til kirkens sangskat! Jeg tænker ikke på musikstil osv. Men mere om I har nogle bestemte sange, som I særlig godt kan li'? Eller evt en sangforfatter osv.
Jeg holder de gamle samler enormt højt og prøver det meste af tiden at gøre folk opmærksomme på den skat vi har her. Jeg synes lovsangen går i retningen af det følelsesmæssige på bekostning af det konkrete. Jeg har ikke brug for at stå i en stor flok og bekende at "I am lost without You" eller synge en upbeat "feel good" sang. Jeg har brug for at mindes om hvad Gud har gjort for mig, høre de bibelske sandheder på salmesproget... Men jeg er gammeldags her og værre: har en tendens til kun at se tingene fra én side i denne sag, så bær over med mig... 
Jeg mener den danske salmebog indeholder mange guldkorn, men også, og måske endda især, at vi i missionssangbøgerne finder en stor skat! Hvis jeg skal nævne nogle sange specielt, så ville det fylde aaaalt for meget, men nogle få må stå klart: Vor Gud han er så fast en borg, Navnet Jesus, På nåden i Guds hjerte, Den signede dag med fryd vi ser, Hvo vil mig anklage og... nej okay, det er umuligt, jeg ville kunne sidde her hele dagen Men ja, hvor er det dejligt vi har denne skat af sange som vi kan nynne på dagen lang og hermed minde os om Guds nåde og storhed! (som du selv siger det )
I sandhed en gave fra Gud, i sandhed en sangSKAT!
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#70328 - 04/09/2006 12:07
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Jón
Jeg kan rigtig godt lide den der, Hil dig frelser og forsoner. Det er en af mine yndlingssalmer. Og i al sin glans nu stråler solen, hedder den ikke dét, den med "livslyset over nådestolen", eller sådan noget?
mvh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70329 - 04/09/2006 12:08
[Re: SimonKL]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Simon hvad er der galt med at synge "I´m lost without you", mener du da ikke, at vi er det? Fortabte uden Guds offer.. mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70331 - 04/09/2006 12:58
[Re: Nissen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Brian - Ren og retfærdig, Himmelen værdig .. JA! Halleluja! Det ér vi jo!  Det er virkelig, virkelig sandt! Og tak og ære være Gud, som har ført sit løfte ud ... Ikke futurum, men før-nutid: Han har ført sit løfte ud! Jeg har det nøjagtig på samme måde med den salme: Ren og retfærdig ... Men nu har jeg det med at tænke og føle i flere lag ad gangen, og når vi synger den, er der en også lille del af mig, som sidder og skotter lidt ængsteligt hen til døren: For TÆNK hvis der kom fremmede ... og hørte os erklærede syndere stå frimodigt og jublende og sejrrigt og synge netop dén tekst!  Men nej, dum tanke! - - for vi skal jo netop, om muligt, dele vores glæde over Kristus med hele verden!  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70332 - 04/09/2006 14:02
[Re: tau]
|
Bruger
|
hej Tau,
He he, nej mener ikke der er noget galt i at synge "I'm lost without You", det er bare for en vestjyde som mig, der har følelserne inden under skjorten og ikke ude på tøjet, noget som jeg erkender for mig selv overfor Gud. Det er noget jeg læser i Bibelen. Det er ikke noget jeg får vildt meget ud af at stå og synge. Jeg beundrer da folk for deres inderlig og erkender at mange synes det er fedt at være inderlig i deres lovsang. Jeg har det bare sårn rent menneskeligt svært ved at synge frisk og frejdigt sådan en enorm personlig bibelsk sandhed ud i det store kristne fællesskab. Det er så noget personligt ved mig, andre har det anderledes.
En anden side til sagen er også at jeg mener der er for meget mig, mig og mig i lovsangen. Jeg ønsker dit, jeg lover dat, jeg vil (ehh...) dut? Jeg vil hellere synge om Gud til min egen opbyggelse. Min samtale til Gud gemmer jeg til lønkammeret.. Men igen, min mening.
Håber du forstår, at jeg ikke mener vi kan klare os uden Guds offer! Jesus er eneste vej til frelse! Vi må klynge os til korset!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70333 - 04/09/2006 16:19
|
Anonym
Anonym
|
Lad mig sprænge en bombe: Jeg kan ikke holde "Ja, engang mine øjne skal" ud. Eller nogle af de der brusende "i himmelen engang"-sange. Jeg synes det er rædselsfuldt at stå med en masse medfrelste og godte sig med sådan en - ellers udmærket - sang når vi udmærket ved at den dag Jesus kommer igen på så mange måder bliver frygtelig. Selvom alt det, der synges er sandt - og det synes jeg jo nok det er - er der sådan en væmmelig "py-ha!" fornemmelse over dem der gør mig rigtig dårlig tilpas. Folk dør derude! Nå, det var bomben. Jeg håber I overlevede. Vi har en rig sangskat både her og hisset, og det er vidunderligt. Men jeg tror det er vigtigt at vi ikke blot siger "fint" og bliver ved med at synge de gamle sange. Mange af vækkelsessangene er sprunget ud af .. ja, vækkelsesbevægelserne i deres klimaks; det er mennesker, der selv har måtte og kunne sætte ord på det fantastiske i evangeliet til dem. Vi har brug for fortsat at kalde og bede nye sang- og salmeforfattere frem og forkynde evangeliet til vores tid på vores sprog - vi skal ikke kun hvile på laurbærrene. (Det synes jeg vi gøre nogle gange, men hele sangdebatten er jo voldsom og det er en balance osv...  ) Men altså: Lad os synge de gode gamle og de gode nye!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70334 - 04/09/2006 19:53
|
Bruger
Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
|
Hørt, hørt!!  Jeg bliver nærmest nødt til at tilslutte mig hele dit indlæg! - bortset fra, at jeg ikke er vestjyde ... Til de forskellige kristne arrangementer (IMU og KFS for mit vedkommende) så oplever jeg, at man skal lede alt for længe efter en god, gammel, dyb lovsang(/salme). Jeg bliver af og til lidt forvirret, når jeg ser folk stå og græde under lovsang (har fundet ud af, at det er af glæde) - det kan jeg nok ikke. (Jeg må dog indrømme, at jeg har oplevet at blive rørt over at synge 'Jesus, det eneste' på Påskelejr.) Man kan iagttage det til tider ligefrem morsomme fænomen, at så snart man kan høre forspillet til "Prince of Peace" så flyver folk op af sædet, som var de til landskamp. I nogen grad gælder det også andre lovsange, som Michael W. har gjort kendte. Det forstår jeg ikke! Jeg kunne nævne rigtig mange sange, jeg personligt får mere ud af. Generelt kan man måske sige, at jeg får mere ud af lovsang, der handler om Gud, og hvad han har gjort og gør, end som handler om mig selv, og hvad jeg vil gøre. Så overalt, hvor jeg kommer frem arbejder jeg på salmernes revival  Ikke i stedet for de mere moderne, men lad os da tage det bedste fra tidligere og det bedste fra nu - det må da være noget nær optimalt! Lad mig til sidst lige citere den personlige yndlingssalme: Jesus - det eneste, helligste, reneste navn, som af menneskelæber er sagt. Fylde af herlighed, fylde af kærlighed, fylde af nåde, af sandhed og magt.
Modgangen møder mig, aldrig du støder mig bort fra din hellige, mægtige favn. Mennesker glemmer mig! Herre, du gemmer mig fast ved dit hjerte og nævner mit navn.
Herre, du høre mig, Herre, du føre mig, hvordan og hvorhen det tjener mig bedst! Giv mig at bøje mig, giv mig at føje mig efter din vilje, mens her jeg er gæst!
Du er den eneste, helligste, reneste; giv mig dit rene og hellige sind! Fri mig fra farerne, frels mig fra snarerne, tag mig til sidst i din herlighed ind! Halleluja! 
Frihed er at være bundet til Kristus
|
|
Til toppen
|
|
|
#70335 - 04/09/2006 22:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Simon kl
ja. Jeg forstår dig, og jeg kan godt se, hvad du mener. Jeg ved ikke, jeg har ikke været til lovsangsaften (er det der stadig, i Bethesda i Kbh.?) længe, så jeg ved faktisk ikke, om jeg stadig ville kunne lide det. Men var VILD med det engang. Var derinde sammen med et par gode indre missionske venner, og så sang og dansede vi rundt der med løftede hænder, det var FEDT. Sangen, teksten, I´m lost without you, handler ikke om MIG, men om GUD. Gud er den, vi alle må klynge os til, HAN er vores håb. Vores redning og vores frelser. Det er sådan, jeg ser det, men kan godt se, at det kan opfattes omvendt, at sange som den her handler om hvad JEG er og kan og vil gøre. Men sådan ser jeg det altså så ikke. Og tror ikke det er meningen, at den skal kredse om mig og mit og hvad jeg kan og vil gøre i forhold til Gud. Tror bestemt den handler om, hvad Gud er for os og kan være for os. En sund bibelsk sandhed hyllet ind i rytmisk musik. Cool!!
Mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70336 - 05/09/2006 09:37
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Moe
Kan godt forholde mig til din frustration - oplever det også sådan selv engang imellem. MEN, hvad er det, der giver os kraft og gå-på mod som kristne til at gå ud med evangeliet, om ikke nåden og håbet? Derfor synger jeg glad og gerne om det fantastiske ved paradis, og glæden ved frelsen - ikke forstået sådan, at dette vil jeg holde for mig selv; men fordi,d et er så godt, og dette må alle få del i!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70337 - 05/09/2006 10:15
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe
Kan godt forholde mig til din frustration - oplever det også sådan selv engang imellem. MEN, hvad er det, der giver os kraft og gå-på mod som kristne til at gå ud med evangeliet, om ikke nåden og håbet? Derfor synger jeg glad og gerne om det fantastiske ved paradis, og glæden ved frelsen - ikke forstået sådan, at dette vil jeg holde for mig selv; men fordi,d et er så godt, og dette må alle få del i!
Jón
Tjoh, det kan jeg måske godt se.
.. men jeg har stadig lidt ondt i maven. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#70338 - 05/09/2006 11:21
|
Bruger
|
hej tau, Du siger det vist meget godt, og jeg tror vi forstår hinanden. godt indlæg  Ja der er stadig "lovsang i Bethesda" (www.lovsangsaften.dk). Jeg kan ikke komme med en direkte anbefaling da jeg aldrig har været afsted.. Men jeg har hørt nogle der siger det har været godt, men har også hørt nogle der har sagt det var skidt! Fx har en af mine venner engang snuppet en blok med til mødet og sat streger for hver gang Jesus blev nævnt i teksterne. På en time eller hva aftenen nu varede blev det til en 3-4 gange... svagt!... Men ja, jeg kan ikke komme med et personligt input så jeg lader det stå ved dette.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70339 - 05/09/2006 12:59
|
Anonym
Anonym
|
Citat: hej tau,
Du siger det vist meget godt, og jeg tror vi forstår hinanden. godt indlæg 
Ja der er stadig "lovsang i Bethesda" (www.lovsangsaften.dk). Jeg kan ikke komme med en direkte anbefaling da jeg aldrig har været afsted.. Men jeg har hørt nogle der siger det har været godt, men har også hørt nogle der har sagt det var skidt! Fx har en af mine venner engang snuppet en blok med til mødet og sat streger for hver gang Jesus blev nævnt i teksterne. På en time eller hva aftenen nu varede blev det til en 3-4 gange... svagt!... Men ja, jeg kan ikke komme med et personligt input så jeg lader det stå ved dette.
Er det da forkert at lovsynge Gud Fader & Gud Helligånd?
|
|
Til toppen
|
|
|
#70340 - 05/09/2006 18:43
|
Bruger
|
Citat: Er det da forkert at lovsynge Gud Fader & Gud Helligånd?
Nope, men det er da godt gået at mødes over hundred kristne, og så synge en masse sange, der faktisk ikke omhandler Kristus eller Jesu frelsergerning på korset... Jeg ville føle mig snydt! Det er jo kernen i vores tro!
Aften var vist meget præget af hvad jeg ville gøre for Gud frem for hvad Gud havde gjort for os... Faldgrube i lovsang...
|
|
Til toppen
|
|
|
#70341 - 05/09/2006 20:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Simon - og tau - - - Ja, jeg har en stærk fornemmelse af, at vi tit glemmer, at det ikke primært er os , der skal yde noget, give noget, være noget vi ikke er - - - tjene Gud? Joh ... det skal vi da - men - - - hvad betyder egentlig ordet Gudstjeneste ? Er det ikke netop Jesus, der gav afkald på sin himmelske herlighed og tog en tjeners skikkelse på .. for at tjene os? Gudstjeneste = sammen med hinanden komme til stede i kirke eller menighedshus hvor Gud vil tjene os ... så vi kan få hjælp til at blive i Jesus Kristus, som så vil give os sig selv. Og udruste os til at tjene vores medmennesker. Jeg tror, vi er temmelig mange, som umiddelbart føler det mere naturligt at tjene Gud, end at modtage hans gaver ... og somme tider kan vi glemme, at uden ham kan vi slet intet gøre? I Bibelens egen salmebog (Sl 23) synger David: : Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød, han lader mig ligge i grønne enge, han leder mig til det stille vand. Han giver mig kraft på ny, han leder mig ad rette stier for sit navns skyld. Ja: Han giver os kraft på ny! Hver gang vi er magtesløse, så er vi netop stærke! Som Paulus udbryder: (2.Kor. 12) For når jeg er magtesløs, så er jeg stærk. Jeg kan godt huske, at jeg en gang syntes, at det var noget sludder Paulus kom med der - men nej, det er så sandt, som noget kan være! Hver gang jeg er modløs og træt og er ved at lade armene synke - så giver Han mig kraft på ny!  - når bare jeg rækker mine tomme hænder frem for at modtage hvad Han vil give - han som har taget en tjeners skikkelse på! Det er blevet meget stort for mig, at det er Gud selv, Skaberen og opretholderen af vores eksistens, som af kærlighed til os og til vor frelse, ydmygede sig og blev vores tjener. Vor Herre = vor tjener! Forunderligt!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70342 - 06/09/2006 09:09
Sange vi burde glemme
|
Bruger
|
Det er helt klart nogle sange, som vi ikke burde synge i kristne sammenhænge - men som vi alligevel bruger, fordi det plejer vi - eller fordi de er så fede. På stående for er der kun én sang, jeg er rigtig godt træt af (som jeg kan komme i tanker om) og det er 'i dag er nådens tid'. Her skal jeg lige indskyde - at engang var jeg rigtig glad for den, fordi jeg troede den handlede om, hvad Gud havde gjort, og at vi må tro på det. Men prøv og hør fx 1. vers:
opr version I dag er naadens tiid, I dag er GUd at vinde, Nu kand alvorlig fliid Hans milde hierte finde, Op! op! til bedrings ( ny version : angers)graad, Og efter JEsum jag, Men snart, det er mit raad. Nu heder det: i dag.
hvad handler den om? Den handler om hvad jeg skal og skal og skal gøre for at opnå Guds nåde. Jeg skal virkelig forbedre mig (eller evt angre så meget, at jeg græder) - jeg kan vinde Gud og hans milde hjerte med alvorlig flid - og jeg skal jage efter Kristus. Men dette er ikke evangeliets vej til Kristus - dette er lovens vej! Dette bygger ikke på hvad Kristus har gjort; men hvad jeg kan gøre for Gud!
Min opmuntring: Slet sangen, eller også kom med en evangelisk gendigtning.
PS til Brorsosn fordel skal jeg da sige, at hans sang (i hvert fald i den nye sandsynligvis reducerede udgave): Hvo vil mig fordømme? Er en af de sange, som jeg er virkelig glad for.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70343 - 06/09/2006 09:35
Re: Sange vi burde glemme
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det er helt klart nogle sange, som vi ikke burde synge i kristne sammenhænge - men som vi alligevel bruger, fordi det plejer vi - eller fordi de er så fede. På stående for er der kun én sang, jeg er rigtig godt træt af (som jeg kan komme i tanker om) og det er 'i dag er nådens tid'. Her skal jeg lige indskyde - at engang var jeg rigtig glad for den, fordi jeg troede den handlede om, hvad Gud havde gjort, og at vi må tro på det. Men prøv og hør fx 1. vers:
opr version I dag er naadens tiid, I dag er GUd at vinde, Nu kand alvorlig fliid Hans milde hierte finde, Op! op! til bedrings ( ny version : angers)graad, Og efter JEsum jag, Men snart, det er mit raad. Nu heder det: i dag.
hvad handler den om? Den handler om hvad jeg skal og skal og skal gøre for at opnå Guds nåde. Jeg skal virkelig forbedre mig (eller evt angre så meget, at jeg græder) - jeg kan vinde Gud og hans milde hjerte med alvorlig flid - og jeg skal jage efter Kristus. Men dette er ikke evangeliets vej til Kristus - dette er lovens vej! Dette bygger ikke på hvad Kristus har gjort; men hvad jeg kan gøre for Gud!
Min opmuntring: Slet sangen, eller også kom med en evangelisk gendigtning.
PS til Brorsosn fordel skal jeg da sige, at hans sang (i hvert fald i den nye sandsynligvis reducerede udgave): Hvo vil mig fordømme? Er en af de sange, som jeg er virkelig glad for.
Jón
Tjoh.. Det er jo fordi du synger den med dit 2006-sprog, Jón! 
Lad mig lege Holger Fortolker:
"Flid" kan forstås som "iver" jvf. ODS, og så handler det om tilgivelsens mulighed for den, som er fanget i syndserkendelsen. "Op! Op!" handler da om at angers gråd kan høre op hvis man søger - opad! - efter Jesus i stedet for at sidde fast i sin gråd - og det anbefaler Brorson så blot at man gør straks.. Ligeledes skal "kan" læses som "har mulighed for", ikke "skal".
Så hænger det for mig at se også bedre sammen med resten af salmen, som handler om at slippe fri af syndens bånd...
Hvad jeg lærer af det her er endnu engang det, at vi hele tiden og altid har brug for nye salmedigtere! - uden at skrotte de gode gamle...
Ændret af Moe (06/09/2006 10:01)
|
|
Til toppen
|
|
|
#70344 - 06/09/2006 11:00
|
Bruger
|
Citat: "Flid" kan forstås som "iver" jvf. ODS, og så handler det om tilgivelsens mulighed for den, som er fanget i syndserkendelsen. "Op! Op!" handler da om at angers gråd kan høre op hvis man søger - opad! - efter Jesus i stedet for at sidde fast i sin gråd - og det anbefaler Brorson så blot at man gør straks.. Ligeledes skal "kan" læses som "har mulighed for", ikke "skal".
Sådan læser jeg det faktisk også (med undtagelse af det med angers gråd) 
Men så er spørgsmålet: kan så alvorlig iver frelse mig? Op! OP! til og vel at mærke ikke - op, op til! men op! op! til angers gråd. Angers gråd blev retningen! Så er spørgsmålet: Frelser størrelsen af min anger mig?
Rsten af sangen følger i øvrigt denne teologi!
Brorson var pietist! En bred en af slagsen - ja! Men han brugte de hallensiske pietisters lære blandt andet - og 'i dag er nådens tid' er jo netop udtryk for denne lære, som påstår, at frelsens orden er
1) en alvorlig oprigtig søgen 2) en meget, meget stærk angers følelse 3) endelig forløsning
Og det er vel at mærke et krav, at man skal føle det sådan - ikke en mulighed!
Den anden side af Brorsons inspiration er fra den hernhuttiske pietsime - som godt nok ikke vægter en 'frelsens orden' på samme måde som de hallensiske - Men som stadigvæk har stærk fokus på følelser som frelsesvidnesbyrd (det er i øvrigt disse, der ligger til grund for metodsimen, som taler om frelsesvisse, som en pludselig følelsesmæssig overbevisning - samt, at frelsen er afhængig af min beslutning om at følge JEsus).
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70345 - 06/09/2006 11:11
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Men så er spørgsmålet: kan så alvorlig iver frelse mig? Op! OP! til og vel at mærke ikke - op, op til! men op! op! til angers gråd. Angers gråd blev retningen! Så er spørgsmålet: Frelser størrelsen af min anger mig?
Nøh, det gør Jesus, som verset klart peger hen til.
Citat: Brorson var pietist! En bred en af slagsen - ja!
Og du er smal eller hvad? 
Citat: Den anden side af Brorsons inspiration er fra den hernhuttiske pietsime - som godt nok ikke vægter en 'frelsens orden' på samme måde som de hallensiske - Men som stadigvæk har stærk fokus på følelser som frelsesvidnesbyrd (det er i øvrigt disse, der ligger til grund for metodsimen, som taler om frelsesvisse, som en pludselig følelsesmæssig overbevisning - samt, at frelsen er afhængig af min beslutning om at følge JEsus).
Jón
Jeg synes du sætter de kære herrnhuter lidt på spidsen dér.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70347 - 06/09/2006 11:30
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg synes du sætter de kære herrnhuter lidt på spidsen dér.
Hvordan?
Jeg synes ikke de har det der kravs-agtige syn på frelsens vej. Og herrnhuterne er jo strengt taget også en bevægelse, der finder sit dogmatiske udtryk i en lokal kontekst - så det kan da godt være sådan nogle steder! Men ikke alle.
Citat: Synes du virkelig ærlig talt - at sangen peger uforbeholdent på Kristus som frelsesvej?
Jón
Sådan mener jeg godt den kan forstås, men der skal noget vridning til.. Ikke desto mindre synges den i lutherske sammenhænge ofte og alle steder, så det må ikke være værre end de fleste kan leve med det.
Jeg sagde også at jeg legede 'Holger Fortolker' for at få de der ting frem. - Min pointe var sådan set bare den at vi har brug for nye sange hele tiden, for de 'gode gamle' er ikke altid skidegode, faktisk. Og vi trænger til salmer på vores eget 2006-sprog!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70348 - 06/09/2006 11:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jón - ikke så lidt af en udfordring du kommer med der ..  : opr version I dag er naadens tiid, I dag er GUd at vinde, Nu kand alvorlig fliid Hans milde hierte finde, Op! op! til bedrings ( ny version : angers)graad, Og efter JEsum jag, Men snart, det er mit raad. Nu heder det: i dag. Ny version til videre brodering og forbedring: I dag er naadens tid I dag kan Gud dig finde! Så stands blot al din fliid Med den du intet vinde! Stands og din taareflod Din Jesus har dig vundet! Nu sonet er din skyld Og Paradis oprundet! hmmm ... nej, for poppet - og for tyndt! Mangler totalt substans - Brorsons er bedre - jeg vil gerne provokeres, nemlig! - men han får nu aldrig lært mig at tude på kommando ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70349 - 06/09/2006 12:30
[Re: kristina]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#70350 - 06/09/2006 12:35
|
Bruger
|
Hej Moe Citat: Jeg synes ikke de har det der kravs-agtige syn på frelsens vej. Og herrnhuterne er jo strengt taget også en bevægelse, der finder sit dogmatiske udtryk i en lokal kontekst - så det kan da godt være sådan nogle steder! Men ikke alle.
Fair nok! Det ta'r jeg til efterretning. Men er det dog ikke det grev Zindsendorf stod for? Det er i hvert fald det Wesley stod for!
Citat: Sådan mener jeg godt den kan forstås, men der skal noget vridning til.. Ikke desto mindre synges den i lutherske sammenhænge ofte og alle steder, så det må ikke være værre end de fleste kan leve med det.
Nej, det er rigtigt! Jeg havde også mine overvejelser, da jeg bragte den på bane! Når jeg så alligevel gjorde det, så er det fordi, at den udtrykker lige præcis det, som mange kæmper med i dagens kristenhed (i hvert fald i lutherske kredse):
Er jeg god nok? Mærker jeg nok? Angrer jeg nok? Gør jeg nok?
Når den bliver så meget brugt, så tror jeg det skyldes dens tilsyneladende vækkende kald om, at det er vigtigt, at have sagen med JEsus i orden! Problemet er bare løsningen i sangen.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70351 - 06/09/2006 13:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jón du skriver: Citat: Nej, det er rigtigt! Jeg havde også mine overvejelser, da jeg bragte den på bane! Når jeg så alligevel gjorde det, så er det fordi, at den udtrykker lige præcis det, som mange kæmper med i dagens kristenhed (i hvert fald i lutherske kredse):
Er jeg god nok? Mærker jeg nok? Angrer jeg nok? Gør jeg nok?
Hvad er der galt med disse overvejelser? For mig at se er de rigtige og gode overvejelser at gøre sig. Helt klart. At nogle så i forvejen døjer med det og tror, at de ikke er gode nok, mærker nok osv., det er selvfølgelig lidt uheldigt i denne sammenhæng så, men hvordan undgår vi det helt? Vi er jo forskellige steder i vores liv og på forskellige tidspunkter. Andre kan have brug for at høre denne formanende tekst. Den kan lede dem tilbage på rette spor. Og igen, hvis vi ikke må synge den, så må vi heller ikke synge lovprisningssange, for der kan sidde nogle tilstede, som lider, og som derfor ikke kan/vil lovprise Gud..
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70352 - 06/09/2006 14:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau - jeg regner med at du får svar fra Jón, det er jo ham du skriver til, men jeg kan alligevel ikke brænde inde med hvad jeg tænker, når du til de retoriske spørgsmål "Er jeg god nok? Mærker jeg nok? Angrer jeg nok? Gør jeg nok?" svarer: Hvad er der galt med disse overvejelser? Her tænker jeg nemlig, at det gale er, at svarene på spørgsmålene altid vil efterlade den spørgende helt nede under de gernings-uretfærdige gulvbrædder! For et ærligt svar må til hver en tid lyde sådan her: Jeg er ikke god nok. Jeg mærker ikke nok. Jeg angrer ikke nok. Jeg gør ikke nok.  Og det er jo netop sandheden om os! Problemet er, at erkendelsen af den sandhed nok kunne få en og anden til at forestille sig, at det ville hjælpe at stramme sig an og gøre sig mere umage! At det, som du også skrev, kunne opfattes som en formaning: Du skal forbedre dig, du skal angre oprigtigt osv. På den måde får vi aldrig nogen sinde fred med Gud! - for vi er aldrig gode nok, og bliver det heller aldrig. Så overvejelser i den retning handler hverken om, at vi skal opfylde Guds sønderknusende lov (du skal elske være, mærke, gøre, angre .. !!! ) eller om Guds befriende løfte, evangeliet, det glade budskab, som lyder: Du er elsket! - Du er tilgivet! Du er frelst af nåde - for Jesu Kristi skyld! Når vi har fået dén sandhed ind under huden .. så får vi for alvor lyst til jublende at synge lovsange og takke og prise Gud! Kolossenserbrevet 1,12: Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse. Halleluja! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70353 - 06/09/2006 14:15
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Fair nok! Det ta'r jeg til efterretning. Men er det dog ikke det grev Zindsendorf stod for? Det er i hvert fald det Wesley stod for!
Aij, ikke helt, synes jeg. Zinzendorf var vist ikke Wesleyaner.. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#70354 - 06/09/2006 15:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
TAK for godt svar. Du er , som Simon skrev, en viis kvinde!!! Virkelig.
Jeg synes stadig, at det er godt at tænke og grunde over, er jeg god nok, angrer jeg nok, mærker jeg nok. Men vi skal gøre det for at vi kan komme frem til, at vi IKKE : - er gode nok - mærker nok - angrer nok - gør nok.
Vi kan altid blive bedre mennesker. Det er vel det, vi også kalder for helliggørelsen? Vi kan altid mærke mere (mærke efter..) Vi kan altid angre mere - og det skal vi Vi kan altid gøre mere (prædik evangeliet altid, om nødvendigt brug ord, - Frans af Assisi).
Så vi er helt enige. Jeg ville blot finde frem til det her, som du også fint skriver. Jeg skulle vist bare en omvej derudad..
mvh Tau. Tak fordi du bragte klarhed til mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70355 - 06/09/2006 15:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære tau - tusind tak for roserne - jeg labber dem i mig! - men må alligevel rødme  - for ... det er jo ikke ord, jeg selv har fundet på!!! Jeg har kigget, nemlig! Gæt hvor: Sola Scriptura! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70359 - 06/09/2006 17:16
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære tau Citat: T: Sola Scriptura ? Jo, jeg er jo også gammel lutheraner..så eh..kan godt genkende en vis tryghed i at man mener, at forholde sig udelukkende til Skriften alene. Det er for såvidt heller ikke et decideret dårligt princip..blot en smule umuligt..
Men det jo rigtigt..! På sin vis er der ikke den store forskel på føleri ved lovsagng og ved bibellæsning. Det handler om kultur og alt det man genkender og føler tryghed ved.
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#70360 - 07/09/2006 11:21
|
Bruger
|
Hej Tau Jeg svare det samme som Kirsten  Altså, problemet med spørgmsålene er, at hvis vi ønsker at hvile i vor angers, kærligheds, gernings størrelse - så beygger vi på en anden Gud en Herren - og bryder hans første bud. Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70361 - 07/09/2006 11:24
|
Bruger
|
Citat: Aij, ikke helt, synes jeg. Zinzendorf var vist ikke Wesleyaner
Hehe... alt er relativt - også tiden... eller... 
Nej, selvfølgelig ikke! Men det var jo ham - rettere hans teologi - der fik Wesley til at se 'lyset'!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70362 - 07/09/2006 11:26
|
Bruger
|
Der er en anden sang/hymne/salme, som jeg også sætter utrolig stor pris på - nemlig det liturgiske led i forbindelse med altergangen - Agnus Dei (Guds lam) - i forskellige udgaver. Den taler stærkt til om om korsets offer og gave til mig.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70363 - 07/09/2006 11:36
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Ja, det er noget fis det der med at skulle arbejde for sin frelse. Paulus burde også slettes (fx Fil 2,12).
|
|
Til toppen
|
|
|
#70364 - 07/09/2006 11:42
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Citat: Aij, ikke helt, synes jeg. Zinzendorf var vist ikke Wesleyaner
Hehe... alt er relativt - også tiden... eller... 
Nej, selvfølgelig ikke! Men det var jo ham - rettere hans teologi - der fik Wesley til at se 'lyset'!
Zinzendorff fik også mig til at se lyset, men det blev jeg ikke nødvendigvis metodist af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70365 - 07/09/2006 11:46
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ja, det er noget fis det der med at skulle arbejde for sin frelse. Paulus burde også slettes (fx Fil 2,12).
Jeg mener der er forskel på at arbejde på sin frelse og så at arbejde for at blive frelst.
Tro & gerning skulle da i øvrigt gerne hænge sammen i livet!
|
|
Til toppen
|
|
|
#70366 - 07/09/2006 11:50
|
Bruger
|
Hej Søren Ja, selv Paulus burde slettes, hvis han gik imod Guds nåde - men det gør han nu ikke. Det kan være meget usundt, at læse Bibelstykker udenom sin kontekst. Fil 2,12: Citat: Derfor, mine kære, I, som altid har været lydige: Arbejd med frygt og bæven på jeres frelse, ikke blot som da jeg var til stede, men endnu mere nu i mit fravær.
Her kunne det næsten se ud som om, at frelsen er noget, vi arbejder os frem til - men i så fald, ville Paulus modsige sig selv på det kraftigste. Men det gør han ikke.
Fil 2,13: Citat: For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje.
Vi skal som frelste kristne, arbejde med vores frelse. Når vi er frelste - så er vi ikke dermed passificerede, men sat i gang. Men ligesom vi ikke kan frelse os selv, kan vi heller ikke i egen kraft hellige os selv (altså erbejde på vores frelse (læg i øvrigt mærke til, at der står 'vores' frelse - ikke én frelse, som kunne blive vores - nej, den er allerede vores)). Derfor kommer Paulus med disse frigørende ord: "For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje."
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70367 - 07/09/2006 11:51
|
Bruger
|
Nå, det havde du allerede skrevet  Jamen, så Amen da! Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70368 - 07/09/2006 12:37
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Citat: For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje.
Ja, lige netop. "Det er Gud, der virker i jer ... at ville ..."
Hvorfor er det så ulovligt at tale om vores iver for at opnå frelsen? Spørgmålet om Guds gerning kontra vores gerninger er gået over i en grøft, synes jeg, hvor mennesket på baggrund af den grundsandhed, at Gud virker alt, bliver pasificerede. Men det er ikke Bibelens syn på den sag. Selvom Gud virker alt, så er den altoverskyggende konkrete måde at tale om tro på i Bibelen netop som en menneskelig handling, noget man skal gøre, noget man skal opnå.
Det svarer til at sige, at hver gang man forkynder evangeliet, så skal man have ALT med - hver gang! Den mener jeg vi er kommet ud over. Det er lovligt at forktynde evangeliet fra én bestemt synsvinkel, hvis blot den generelle fokusering er afbalanceret.
Forstået på den måde er der ikke noget galt med salmen. Den siger intet ulovligt som Bibelen ikke også kunne sige. Den har bare ikke hele spektret med.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70369 - 07/09/2006 12:42
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Citat: For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje.
Ja, lige netop. "Det er Gud, der virker i jer ... at ville ..."
Hvorfor er det så ulovligt at tale om vores iver for at opnå frelsen? Spørgmålet om Guds gerning kontra vores gerninger er gået over i en grøft, synes jeg, hvor mennesket på baggrund af den grundsandhed, at Gud virker alt, bliver pasificerede.
Søren.
Det kan jeg faktisk godt være lidt enig med dig i. Af frygt for at alting skal ende i gerningsretfærdighed er det mere 'fromt' ikke at gøre noget som helst.
Vi er meget gode til IKKE at tale om alt de gode gerninger, Jesus taler om at vi skal leve i som kristne. Det er faktisk en alvorlig forsømmelse, mener jeg.
Men de frelser os jo ikke, de gerninger! - Det er svært at finde balancen..
|
|
Til toppen
|
|
|
#70371 - 07/09/2006 14:14
|
Bruger
|
Citat: Hvorfor er det så ulovligt at tale om vores iver for at opnå frelsen?
Fordi vi ikke har nogen iver efter at opnå frelsen. Iver efter at arbejde på frelsen (dvs helligelsen efter at vi er blevet kristne) - er først noget der bliver vakt, efter at vi er kommet til tro. Dér må vi selvfølgelig komme med retningslinier; men altid på samme grundlag som bibelen - at nåden er den, der giver kraften til et gudsliv.
Jo, sangen er forkert - for den lægger op til, at jeg ved mine anstrengelser kan fortjene Guds frelse - det budskab er imod evangeliet!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70372 - 07/09/2006 15:43
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Citat: Hvorfor er det så ulovligt at tale om vores iver for at opnå frelsen?
Fordi vi ikke har nogen iver efter at opnå frelsen. Iver efter at arbejde på frelsen (dvs helligelsen efter at vi er blevet kristne) - er først noget der bliver vakt, efter at vi er kommet til tro.
Det er jeg lodret uenig med dig i, og jeg ser de mange forskellige trosretninger hvor mennesket selv skal bygge sig en vej til guddommelighed/frelse som et udtryk for det samme.
.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70373 - 08/09/2006 09:15
|
Bruger
|
Måske er vi ueninge her - men det tror jeg faktisk ikke. Jeg formulerede mig bare vist lidt snævert. Sådan som jeg forstod Søren, so var denne iver efter at opnå frelsen noget vi skulle følge, for at opnå frelsen (måske har jeg misforstået ham?) - i den sammenhæng kan vi ikke opnå den. Når jeg siger, at vi ikke har iver efter at søge frelsen, så er det udfra, hvad frelsen egentlig er! Jo, vi kender Guds vilje til dels i vores samvittigheder - og en gang imellem tilstræber vi at følge den, når vores syndige lyster ikke får overtaget. Og vi kan da også se Guds vilje til dels afspejlet i landets love og myndigheder. Men det vi ikke kan finde i os selv og i noget af det skabte - er Guds evangelium - altså Guds egentlige frelsesvej! Denne frelsesvej er der ingen af os, der har iver til at søge efter (jf Rom 3,11). Men jo, jeg ser også de andre religioners moralske retningslinjer, som udtryk for en søgen efter at gøre rigtigt (og derved opnå frelse). Men også bare sådan nogle ting som vores evige søgen efter ungdommelighed, perfektion, smukhed osv. ser jeg som et perverteret resultat af vores faktiske søgen efter frelse! Men vi kan og vil aldrig i os selv, søge efter Guds egentlige frelse i Jesus.
Før jeg vender tilbage til min kritik af Brorson, vil jeg gerne lige understrege - at jeg tror faktisk, at han var bibelens og kristendommens forsvarer i sin tid! Jeg regner ærligt talt også med at møde ham på den nye jord!
Men, han har misforstået noget. Han har ladet denne menneskelige form for - iver efter frelse - snige sig ind i sin teologi - altså, at vores følelser, gerninger, beslutninger har indflydelse på vores egentlige frelse - og det er dér kæden hopper af.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#70374 - 08/09/2006 09:48
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Men, han har misforstået noget. Han har ladet denne menneskelige form for - iver efter frelse - snige sig ind i sin teologi - altså, at vores følelser, gerninger, beslutninger har indflydelse på vores egentlige frelse - og det er dér kæden hopper af.
Jón
Hvad med syndenød? Det er vel en slags følelse, der leder os til frelsens subjekt, som er Kristus selv.
Ikke at den frelser. Men den kan være med til at lede til frelsen.
Jeg holder af at Brorson faktisk - som desværre alt for få lutherske teologer - erkendte at vi har et følelsesliv som spiller ind på vores oplevelse af troen. Jeg skal ikke kunne afvise at der ikke skulle være smuttet end finke af panden her og hist. Men jeg synes også han har nogle gode pointer vedr. vores følelser:
1.JEsum, JEsum, JEsum sigter Al mit hiertes ønske til, Og sig hermed stærk forpligter, At jeg vil hvad JEsus vil; Hiertet, i ham glad og mildt, Raaber: Herre, som du vilt.
2. Hand den ene er og bliver, Som jeg elsker idelig, JEsus er det, som jeg giver, Hvad hand haver givet mig, Har dit blod Guds vrede stilt, O! saa føer mig som du vilt.
3. Synes noget mig at nytte, Og dog ey behager dig, O saa lad det fra mig flytte, Giv kun hvad der tiener mig, Alt det andet er kun spildt, Giv mig dig, og hvad du vilt.
4. O! fuldføer din gode ville I, hos, ved mig nat og dag, Saa skal ingen nød mig skille Fra at elske dit behag, Hiertet føre dette skildt Midt i døden: som du vilt. [/k]
Du siger du regner med at se ham på den nye jord. Er det ellers kun gode lutheranere du regner med at se der eller hvad? - jeg forstod ikke helt bemærkningen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70376 - 08/09/2006 10:12
og en sang vi burde huske ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Du skal have tak for sangen, Moe!  Lige den salme - verdens stærkeste, dybeste morgenbøn (over Luk 22,42: "Dog, ske ikke min vilje, men din") - den som er så svær at bede helt helt helhjertet - den havde jeg næsten glemt .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70377 - 08/09/2006 14:14
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg har bare svært ved at jeg ogen gange fremstår som fordømmende (Jeg indrømmer: JEG ER SVAG!!! OG HIGER EFTER MENNESKERS ANERKENDELSE!!! ) - derfor ville jeg bare for en ordens skyld sige, at jeg ikke fordømmer Brorson til fortablese - slet ikke! Og nej, heller ikke nødvendigvis mennesker fra andre kirkesamfund end de lutherske.
Jón
Jeg er ny her, det lød som om det var henvendt til en gammel debat jeg ikke kendte til.
Det var såmænd bare det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#70378 - 09/09/2006 12:46
Tilbage til Brorson!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Jón - nu har jeg haft den salme - altså Borsons gamle version! - i mit baghovede lige siden, og er begyndt at læse den anderledes, nemlig som en invitation, og slet ikke som en løftet pegefinger: Op, op til angers gråd .. Ikke som noget vi bør / skal / er forpligtede til, men noget vi er velkomne til .. Der står dog "op"! Der står ikke "hen i skammekrogen" - eller "ned under sengen med dig", men Op! Som en kærlig far, som med udbredte arme står og siger til sin lille bange, fortvivlede møgunge, som har smadret den flotte vase: " .. kom op til far!"  En kærlig opfordring. Og "angers gråd /bedrings gråd " kan være ganske forløsende ... græd ud hos far - så får du det meget bedre! Det er lidt i familie med Jesu ord: Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder ... ... som jo ikke er et påbud eller en befaling, men en indbydelse: "Den som kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort .." Lige som ordene " frygt ikke", som står flere hundrede gange i Bibelen, jo ikke er forbud, men en trøst og en opmuntring .. Hvad siger du til det? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#70379 - 11/09/2006 11:36
Re: Tilbage til Brorson!
|
Bruger
|
Hej Kirsten Jeg synes, at det er rigtig fint, aty du læser den sådan - og håber at andre også gør det. Men jeg tror bestemt ikke at det har været Brorsons intention (Han var trods alt pietist) - og jeg tror heller ikke, at alle læser det på den måde, som du gør  . Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
|