Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#70157 - 03/09/2006 12:52 Hvad er helvede?
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Vi læser jo i Bibelen om et helvede - men går man tilbage til grundteksterne viser det sig, at ordet helvede i virkeligheden dækker over en masse forskellige græske ord. Men hvad er helvede egentligt?

Personligt tror jeg ikke mennesket er født med en personlig ånd, men først modtager en personlig ånd ved sin åndelige fødsel (Præd 9:5,10; Joh 3:3,6; Rom 8:16; ApG 7:59; 2 Kor 5:4; 2 Kor 12:2-4; Hebr 12:9; Ef 4:13) Derfor tror jeg ikke, at der kan være nogen eksistens for ikke-troende mennesker efter døden, så de kan vel heller ikke på nogen måde være i et brændende helvede.

Et særligt problem er dog synden imod Helligånden: den begås af folk der er genfødte, og kan åbenbart ikke tilgives (Hebr 6:4-6; Mark 3:29). Gad vide hvad der så sker med disse mennesker?

Men altså: Hvad forstår I ved helvede?

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#70158 - 03/09/2006 13:44 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

En midlertidig straf..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70159 - 03/09/2006 14:20 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Stig,

Citat:
Personligt tror jeg ikke mennesket er født med en personlig ånd, men først modtager en personlig ånd ved sin åndelige fødsel

Jeg er så grundlæggende uenig med dig ang det ovenstående, men jeg vil da lige give mit svar alligevel. Hvad jeg forstår ved helvede? Jeg synes klart Bibelen fortæller om den dobbelte udgang efter livet, nemlig himlen og helvede. Himlen er for de som har fået deres synder vasket af ved Jesu blod, helvede er for dem der fravælger Gud og hans frelsesplan her i livet.

Helvede er et evigt sted som Himlen/den nye jord; disse to steder vil dog ikke have noget med hianden at gøre. Gud er ikke i Helvede: derfor er det rigtig skidt der, da Gud jo er kærlighed. Djævlen er også i Helvede, ikke herskende som var helvede hans rige (som den folkelige opfattelse måske er?) men bundet og lidende.

Men ja, helvede er ikke et særligt opløftende emne at diskutere, men her var et kort indput fra min side alligevel. Søg evt på "Helvede" i svararkivet for flere indput.

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70160 - 03/09/2006 14:26 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KBA,

Citat:
En midlertidig straf..

Undskyld, men hvordan kan du komme frem til den konklusion ud fra den kristne Bibel, uden at måtte klippe en hæl og en tå her og der?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70161 - 03/09/2006 18:16 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Siv
Bruger

Reg.: 03/09/2006
Sted: Skjoldhøj, Brabrand, Aarhus
Kære stig og alle andre læsere.

Stig, jeg er bange for at du blander to begreber lidt sammen. Nemlig Dødsriget og Helvedet.
Helvede er fra begyndelsen et fængsel, kun tiltænkt Satan, men også hans lakajer skal ende der. Det betyder i sit grund rids at det kun er Satan og 'de faldne engle' der ender der. Der hvor alle ender og lever en tid er i Dødsriget. Det er her der er tale om at den er delt i to, så de ikke-troende kan se over på de troendes side, og lider ved det blotte syn af dem. Mens de troende ikke kan se over på de ikke-troendes side. Vi ved dog fra da Jesus blev korsfæstet at Jesus sprængte dørene til Helvedet for at troende skulle finde vej til Himmerriget, og ikke retfærdigt blive spærret inde af Satan i dette fængsel. Vi ved det dog ikke helt, men meget tyder på at Satan får lov at have besøg af alle der er ikke-troende i forhold til Kristus, en tid vel at mærke, hvorefter Helvedet, alt og alle i det skal tilintetgøres i 'den evige ild', selv Dødsriget ryger øjensynligt med i købet. Det er hvad Bibelen fortæller hvis man samler alle skriftstederne sammen og grænsker dem. (Se fx Johannes Åbenbaring 20,11-15)

Ang. åndsperspektivet, så ved jeg der findes forskellige former for ånder i denne obskure verden. Foreksempel skal alle mennesker have Guds åndedrag for at kunne leve, altså at trække vejret. Når vi snakker personlig ånd, har alle en, lige meget om de er troende eller ej, men den er dobbelt dimentional. Altså todelt. I den ene side har man inten Helligånden til at lede sig, eller satans tankespind. På den anden, den ånd der bliver påvirket af en af disse to. Den ånd er den personlige, ens sjæl. Hvis du mener man ikke har en personlig ånd inden man får åndsdåben, hvad vil der så blive af personens sjæl? Efter hvad jeg har set og oplevet kan det ikke være sådan at man er sjæleløs (under normale forudsætninger, der er meget få tilfælde af det modsatte), dog vil sjælen være meget 'svag' eller 'spag' i sin grundform, hvis vi taler om en ikke-troende. Det gør den også meget nem at ryste, vildlede og forvirre. Mens de kristnes sjæle vil blive væsentligt styrket. Ja hele ens liv vil for det meste tegne sig ekstremt anderledes med Helligåndens hjælp, frem for at være overladt til sig selv eller satans "hjælpende" vildledelse.

Og sidst men ikke mindst så snakker du om dem der er faldet over spot af Helligånden.
Det er et tungt kapitel, men et meget vigtigt et. For det første er det ikke noget man bare lige gør. For det andet er det noget man er helt klar over man er ved at gøre, før man gør det. Man ved udemærket hvordan man bespotter Helligånden, før man gør det. Derfor er det heller ikke noget man bare gør, fordi man i forvejen vil være klar over at det er skidt, og at man ikke vil få tilgivelse for det, hvis man gør det.
Hvad der sker med dem, mmm, i Matt 12,32 står der at de hverken i dette liv eller det næste vil finde tilgivelse. Altså vil de måske nok komme med i Dødsriget, men ikke komme videre end det.
De der har spottet Helligånden bliver også tit dem der er bedst til at prøve på at få flere til at gå den rette vej, fordi de ved at der ikke er tilgivelse for hvad de har gjort.

Mkh Siv

May God be with you and may He bless you in all His love and Spirit!

Til toppen 
#70162 - 03/09/2006 19:37 Re: Hvad er helvede? [Re: Siv]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Ifølge ordforklaringen i Den autoriserede bibeloversættelse af 1992 er det græske navn Gehenna, som er oversat med ordet Helvede på dansk. Gehenna er den græske oversættelse af navnet Hinnomdalen . Hinnomdalen lagde sydvest for Jerusalem. Man finder frem til denne beskrivelse ved først, at læse i rubrikken Helvede i ordforklaringen bag i bibelen og dernæst rubrikken Hinnoms søns dal .
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#70163 - 04/09/2006 00:57 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Simon..

Hvor læser du i mit indlæg, at jeg udleder det fra den kristne bibel?? Og ville det ikke være underligt, hvis jeg baserede min idé om helvede på den kristne bibel??

Helvede eksisterer højst sandsynligt ikke engang.. Jeg har ihvertfald aldrig læst om det i vores Bibel, så min tanke om helvede er udelukkende baseret på idéen om, at vi mærker en konsekvens af vores bevidst forkerte handlinger som vi ikke angrer...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70164 - 04/09/2006 09:20 Re: Hvad er helvede? [Re: Siv]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Siv - velkommen ! Du skriver:
Citat:
Vi ved dog fra da Jesus blev korsfæstet at Jesus sprængte dørene til Helvedet for at troende skulle finde vej til Himmerriget, og ikke retfærdigt blive spærret inde af Satan i dette fængsel.

Ja, det er vi enige om, men ser du det ikke også (som jeg gør) som en set fra vores menneskelige lineære tidsforståelse som en fremtidsbillede - for Helvede bliver, mener jeg, først på Dommedag en realitet.

Men ja, Jesus åbnede både Helvedes og Paradisets døre på vid gab ...
Citat:
Vi ved det dog ikke helt, men meget tyder på at Satan får lov at have besøg af alle der er ikke-troende i forhold til Kristus, en tid vel at mærke

Det er en ny tanke for mig, måske kan du uddybe? Jeg synes ikke lige det fremgår af Åb 20..

Med hensyn til det du skriver om sjæl og ånd - - jeg er ikke afklaret her, for så vidt jeg kan se, bruges ordet "sjæl" i flere forskellige betydninger, nogle steder betydningen ånd, og andre steder betyder det psyke/sind - altså en del af "kødet".
Citat:
De der har spottet Helligånden bliver også tit dem der er bedst til at prøve på at få flere til at gå den rette vej, fordi de ved at der ikke er tilgivelse for hvad de har gjort.

Kunne du måske uddybe dette?

Jeg har forstået det sådan, at den der spotter Helligånden, og altså ikke kan få tilgivelse herken i denne verden eller i den kommende, netop er den, der selv, fuldt bevidst har forhærdet sig i så høj grad, at han afviser af modtage sine synders nådige forladelse ..
Om profetien om forhærdelse, cf. Es 6,10 og Joh 12,39-40.

Hvis jeg har ret, er det således ikke sådan, at Gud under nogen omstændigher tilbageholder tilgivelse, men sådan at nogle syndere - forstå det hvem som kan - nægter at modtage deres synders nådige forladelse = bespottelse af Helligånden.

Og hvad skulle motivere et sådant forhærdet menneske, som har sagt nej til livet, til at søge hjælpe andre til at vælge livet?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70165 - 04/09/2006 09:37 Re: Hvad er helvede? [Re: Siv]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Kære Siv:

Tak for en omhyggelig indføring i den mere dystre side af historien! Alt dette har vi nok en hang til at feje ind under gulvtæppet som noget uden mindste betydning... Men at dødsriget nævnes adskillige gange den samlede Bibel igennem er jo sikkert og vist. Hvad man som kristen iøvrigt forbinder med Helvede skulle være det sted, hvor døden og dødsriget går til grunde i det frådende flammehav, ildsøen!

Derfor vil jeg blot spørge, om du kan tænkes at have begået en trykfejl, da du skrev: "Jesus sprængte dørene til Helvedet"... Ja, det stemmer ligesom ikke med resten af udredningen. Men hvad vi skal forstå ved begrebet kan efter sigende og i billedlig forstand føres tilbage til beretningen om Hinnoms søns Dal, der omtales flere steder i det gamle testamente.

Jesus besøger angivelig {men hvor?} dødsriget og benytter lejligheden til at udfri nogle troende, som djævelen holdt i fangenskab. Han siger endog ved Johannes i åbenbaringen, 1,8: "Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder, og jeg har nøglerne til døden og dødsriget."

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#70166 - 04/09/2006 10:12 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KBA,

Citat:
Hvor læser du i mit indlæg, at jeg udleder det fra den kristne bibel?? Og ville det ikke være underligt, hvis jeg baserede min idé om helvede på den kristne bibel??

Dette er lige præcis min pointe !! again, som starter denne tråd, spørger folk hvordan de forstår helvede. han citerer forskellige vers fra DEN KRISTNE BIBEL og ligger op til en diskussion, bla. også om versene om synd mod HELLIGÅNDEN. Derfor prøvede jeg vist på en måde, at hentyde til dig at din jødiske vinkel, selvfølgelig er spændende nok, men ikke lige aktuel i denne tråd om helvede - som det står i Bibelen... ja?

Citat:
Helvede eksisterer højst sandsynligt ikke engang.. Jeg har ihvertfald aldrig læst om det i vores Bibel, så min tanke om helvede er udelukkende baseret på idéen om, at vi mærker en konsekvens af vores bevidst forkerte handlinger som vi ikke angrer...

Dette ligger jo nemlig virkelig virkelig fjernt fra den kristne Bibel hvor helvede i sandhed er en realitet. Hvordan vi ser på det og hvilke tanker vi gør os herom er emnet for denne tråd. Jeg skal selvfølgelig ikke sige du ikke må være med i diskussionen, men det var bare sårn jeg forstod oplægget: helvede i et kristent perspektiv. Heraf mit spørgsmål til dig, om hvor i den kristne bibel du fandt dit belæg...

nå, uanset hvad, ha en go dag!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70167 - 04/09/2006 12:42 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Simon..

Jeg skal ikke afgøre hvad Again mente, det må han/hun selv forklare.. Men Again lægger ud med følgende ord:

Citat:
Vi læser jo i Bibelen om et helvede...

Efter det indledene stykke, fortsætter Again med:

Citat:
Personligt tror jeg ikke mennesket er født med en personlig ånd, men...

Altså en redegørelse for Agains personlige idé/tanker om helvede, med bl.a. citater fra den kristne bibel..

Again slutter af med ordene:

Citat:
Men altså: Hvad forstår I ved helvede?

Altså, "I" som en udefineret størrelse.. Sådan som jeg læser indlægget, redegør han/hun for sin egen idé om helvede, begrundet i hans/hendes hellige skrifter.. Jeg ser ingen steder, at Again sætter en forventning om den kristne idé om helvede.. Så er der vel heller ikke så meget at spørge om??

Så når alt kommer til alt, så bliver "vi" spurgt om hvad vi forstår ved helvede.. Jeg forstår ikke helvede som I kristne gør, derfor er der heller ikke nogen idé i, at jeg begrunder mit syn på helvede ud fra de kristne skrifter..
Men selvfølgelig, er denne emnetråd ment udelukkende til kristne, skal jeg gerne trække mig.. Men det vil jeg lade Again afgøre og så holde mig ude af jeres diskution indtil da..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70168 - 04/09/2006 13:51 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KBA,

Nu var det ikke for at være streng eller noget. Det er et frit land vi lever i og jeg tror da ikke, at der er nogen der har noget imod du er med - desuden skal jeg da ikke bestemme noget i dén retning i hvert fald! Men du kom bare med dit udsagn om helvedet sårn helt ubegrundet. Og da jeg på mængden af de bibelhenvisninger again kom med, ligesom følte der blev lagt op til en bibelgrundet debat, så følte jeg at det virkede som om dit indlæg var lidt slapt, hvormed jeg spurgte dig hvor du fandt begrundelse henne for din mening...

Så det var bare det... Jeg følte det var et mærkeligt udsagn du kom med, og spurgte dig derfor om begrundelse, for at være sikker på at det ikke var noget du fandt i den kristne bibel, for det ville vist være en noget ubibelsk konklusion.

men ja. vi er vist nået til forståelse og kan nu lade debatten fortsætte uforstyrret....

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70169 - 04/09/2006 14:23 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
Watson
Bruger

Hej, Kefas

Det kanske rager dig en fjer - men jeg vil dertil sige: Klø du bare på! Citat: "Svaret gives af Bent Lexner, som er overrabbiner i Mosaisk Trossamfund." Jeg takker på forhånd...

Mvh, pMn

Til toppen 
#70170 - 04/09/2006 15:16 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Simon..

Citat:
Nu var det ikke for at være streng eller noget. Det er et frit land vi lever i og jeg tror da ikke, at der er nogen der har noget imod du er med - desuden skal jeg da ikke bestemme noget i dén retning i hvert fald! Men du kom bare med dit udsagn om helvedet sårn helt ubegrundet.

Hvis du nu læser Agains indlæg igen, vil du se at han/hun slutter af med at spørger, hvad "vi" mener..
Så er det vel ikke ubegrundet at svare på det??

Tværtimod kan jeg ikke se grundlaget i Watsons pludselige indskydelse til at lægge et indlæg herinde omkring konvertering/defination af en jøde i en tråd om helvede (??)
Ikke at du skal stå til ansvar for Watsons indlæg, men mere så du kan få en idé om hvad jeg ser som "ubegrundet"..

Citat:
Og da jeg på mængden af de bibelhenvisninger again kom med, ligesom følte der blev lagt op til en bibelgrundet debat, så følte jeg at det virkede som om dit indlæg var lidt slapt, hvormed jeg spurgte dig hvor du fandt begrundelse henne for din mening...

Så må man jo spørge ind, ik' .. Som min dansklærer prøver at lære os: Gode sprøgsmål medfører gode svar, dårlige spørgsmål medfører dårlige svar.. Again spurgte "os" om hvordan "vi" ser helvede og det svarer jeg så på (set fra mit synspunkt): Helvede er en midlertidig straf..

Citat:
Så det var bare det... Jeg følte det var et mærkeligt udsagn du kom med, og spurgte dig derfor om begrundelse, for at være sikker på at det ikke var noget du fandt i den kristne bibel, for det ville vist være en noget ubibelsk konklusion.

Det er også ok.. Det var bare ikke det jeg fik ud af dit indlæg til mig..

Citat:
men ja. vi er vist nået til forståelse og kan nu lade debatten fortsætte uforstyrret....

Nu må vi se .. Jeg venter stadig på Agains udsagn om det udelukkende er i en kristen forståelse eller om spørgsmålet var ment generelt..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70171 - 04/09/2006 15:17 Re: Hvad er helvede? [Re: Watson]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Watson..

Det er muligt det bare er mig, men hvad har definationen af en jøde, at gøre med en debat om helvede??

Udover det, så er jeg generelt aldrig ligeglad med hvad Lexner siger, men det er nu ikke altid jeg er enig med ham..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70172 - 04/09/2006 16:04 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej igen KBA,

Citat:
Så er det vel ikke ubegrundet at svare på det??

Nej ikke at svare på det. Men jeg synes bare ikke dit svar er tilstrækkeligt når du kun skriver: "En midlertidig straf.."... For hvordan kommer du til den konklusion? Dette er så langt fra den konklusionen andre her på jesusnet.dk, i forummet Bibelen ville komme til, at det vist ikke bare kan hænge og flagre sårn helt uden nogen tilknyttet kommentar eller begrundelse? Eller hvad?

Citat:
Så må man jo spørge ind, ik' .. Som min dansklærer prøver at lære os: Gode sprøgsmål medfører gode svar, dårlige spørgsmål medfører dårlige svar..

øhh jeg spurgte da også ikk!?

KBA: "En midlertidig straf.."
SKL: "Undskyld, men hvordan kan du komme frem til den konklusion ud fra den kristne Bibel, uden at måtte klippe en hæl og en tå her og der? "

Citat:

Det er også ok.. Det var bare ikke det jeg fik ud af dit indlæg til mig..

Undskyld! Mit spørgsmål må i så fald have været dårligt... (efter din dansklærers bog...)

hyg

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70173 - 04/09/2006 16:19 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Simon..

Jeg skal prøve at være mere konkret i mine svar.. Jeg kan se at der er lidt forvirring om hvad jeg mener..

Citat:
Nej ikke at svare på det. Men jeg synes bare ikke dit svar er tilstrækkeligt når du kun skriver: "En midlertidig straf.."...

Mit svar: "En midlertidig straf" var et svar på Agains spørgsmål: "Hvordan ser I helvede?"..

Citat:
For hvordan kommer du til den konklusion?

Det er et spørgsmål jeg først har fået nu, men som jeg kort var inde på i mit første svar til dig..

Jeg vil stadig afholde mig fra at kommentere yderligere til emnet, da jeg stadig mangler klargørelse fra Again.. Jeg har lagt mærke til, at der er kommet en større fokusering på ikke-kristne der blander sig i kristne emner, så jeg vil gerne forholde mig konkret til trådens hensigt..

Citat:
Dette er så langt fra den konklusionen andre her på jesusnet.dk, i forummet Bibelen ville komme til, at det vist ikke bare kan hænge og flagre sårn helt uden nogen tilknyttet kommentar eller begrundelse? Eller hvad?

Simon, undrer det dig?? De andre der har svaret i denne tråd er kristne.. Det er jeg ikke.. Der er vel ikke noget odiøst i, at jeg har en anden holdning til emnet end jer??

Jeg synes du kører lidt rundt i det lige nu..

Mit udsagn i mit sidste svar til dig:

Citat:
Så må man jo spørge ind, ik' .. Som min dansklærer prøver at lære os: Gode sprøgsmål medfører gode svar, dårlige spørgsmål medfører dårlige svar..

Var rettet imod Agains spørgsmål "Hvordan ser I helvede?", hvilket jeg havde håbet kunne ses ud fra sammenhængen i vores sam"tale".. Du spurgte/kritiserede mit korte svar til Again, hvilket jeg så begrundede med det citerede udsagn..

Citat:
øhh jeg spurgte da også ikk!?

KBA: "En midlertidig straf.."
SKL: "Undskyld, men hvordan kan du komme frem til den konklusion ud fra den kristne Bibel, uden at måtte klippe en hæl og en tå her og der? "

Og jeg svarede da også, ikk!?

Citat:
Undskyld! Mit spørgsmål må i så fald have været dårligt... (efter din dansklærers bog...)

Det er muligt.. Du kan jo spørge dig selv om du har fået svar på det du ville vide..

Jeg håber det gjorde det lidt mere klart for dig ellers må du endelig spørge igen..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70174 - 04/09/2006 16:23 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KBA,

Vi kager da godt nok, godt og grundigt, rundt i noget der er virkeligt ligemeget!... Det er vist det man kalder ordkløveri, eller bare bla bla

Jeg tror bare jeg trækker på skulderen og siger: oh well, og hælder en endnu en kop kaffe op inden flere misforståelser melder sig

hyg dig!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70175 - 04/09/2006 16:32 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
Watson
Bruger

Hej igen!

Det var nu heller ikke ment som andet end en venlig hilsen. Og dit forhold til MT, det være sig Bent Lexner i særdeleshed er bestemt en privatsag. Måske gav det mig lidt en fornemmelse af i hvilken grad trossamfundet fungerede som en rettesnor for dine synspunkter - men mit kendskab til BL har jeg kun fra hans deltagelse i nogle få radioudsendelser. Og som sagt, der lå ingen speciel hensigt bag linket!

Mvh, pMn

Til toppen 
#70176 - 04/09/2006 16:32 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Simon..

Trækker du dig allerede, nu hvor jeg var ved at skrive mig varm ..

Gas.. Jeg skulle faktisk til at foreslå, at vi eventuelt fortsatte over PB, da det nok bliver temmelig træls for de andre at læse.. Men du tog det fornuftige træk..

Jeg brygger på et svar på den anden tråd med sindsygt mange indlæg, der lige er blevet lukket.. Kommer inden for de næste par dage..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70177 - 04/09/2006 16:42 Re: Hvad er helvede? [Re: Watson]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Watson..

Så beklager jeg.. Jeg er måske en smule i defensiven for tiden, undskyld det skal gå ud over dig..

Citat:
Måske gav det mig lidt en fornemmelse af i hvilken grad trossamfundet fungerede som en rettesnor for dine synspunkter

Generelt er det sådan, at hvis du er i tvivl om det ene eller det andet og rådspørger dig med din rabbiner, så er hans "dom" afgørende (sålænge det ikke strider imod Torah).. Men hvad angår læresætninger, så vil der altid være uenighed.. Vi plejer at sige, at hvor der er ti jøder, er der elleve former for jødedom..
Mange mener nok, at det er fordi vi er så irreterende stædige og bare skal være på tværs.. Det skal der nok være noget om, men jeg tror mere det skyldes at jødedommen på det nærmeste afkræver dig at stille dig kritisk til din tro.. Du skal stille spørgsmål til alt og søge uddannelse..

Så kort sagt, så har Lexner, taget i betragtning at han er overrabiner og indtil for ganske nyligt den eneste reelle rabbiner i Dk, en del at skulle have sagt i religiøse spørgsmål..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70178 - 04/09/2006 17:44 Til Helvede med Titlen [Re: Kefas Ben-Adam]
Watson
Bruger

Kære Kefas

-ja, ok! Men det var ellers en smule intrasant på baggrund af det patriarkalske livssyn i jødedommen at erfare hvad man vel kunne kalde for den matriarkalske arveret og dennes eventuelle konsekvenser. Iøvrigt er det mit indtryk at hvad Bibelen ikke rummer af jovialitet, har man imod alle odds taget nogen revance for. Jeg mener, det åbner muligheder med et lille løft i ny og næ...

Mvh, pMn

Til toppen 
#70179 - 04/09/2006 21:13 Re: Hvad er helvede? [Re: Siv]
again
Bruger

Hvorfor mener du jeg blander Hades (dødsriget) sammen med helvede (gehenna/tartarus)?

Jeg gjorde jo netop opmærksom på, at ordet (i hvert fald i ældre Bibeloversættelser) dækker flere forskellige ord.

Jeg formoder du med din henvisning til de "onde" der kan se "de gode" i dødsriget, henviser til lignelsen om den rige mand og Lazarus. Og man kan da også fortolke lignelsen sådan (især når man ihukommer, at lignelsen var en omskrivning af en af farisæernes egne lignelser om eleven og Bar'Majan, samt at Paulus i spørgsmålet om opstandelsen kaldte sig selv farisæer). Men det er jo absolut ikke den eneste måde at fortolke den lignelse på - de fleste kommentatorer understreger vel netop, at lignelsen ikke siger noget om efterlivet!

Grundlæggende lyder det somom du har et dualistisk syn på menneskets ånd/legeme. Min holdning er nok snarere, at den dualisme kun eksisterer når man er født af ånd, men jeg indrømmer det er min egen opfattelse (som jeg begrundede med valget af citater i trådstarteren).

Personligt mener jeg stederne om Gehennas ild taler om lidelser før opstandelsen, men du kan måske komme med modeksempler på dette? Se eventuelt denne bog http://www.tentmaker.org/books/TheBibleHell.html#Conclusion

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70180 - 04/09/2006 21:15 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
again
Bruger

Du skriver at helvede efter din opfattelse er et evigt sted. Kan du lokkes til at bakke dette op med nogle bibelcitater?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70181 - 04/09/2006 21:23 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Jeg kan forstå på debatten med Simon, at du er jøde. Har jøderne en lære angående et helvede?

I NT kan man læse om, at jøderne på Jesu tid var voldsomt uenige om, hvorvidt der var en opstandelse. Dette udnytter Paulus engang til egen fordel - jeg skal spare dig for historien. Men lad mig citere dette:

"Men da Paulus vidste, at den ene del af Rådet bestod af saddukæere og den anden del af farisæere, råbte han: »Brødre, jeg er farisæer og stammer fra farisæere. Nu skal jeg dømmes for håbet om dødes opstandelse!« v7 Da han sagde det, opstod der strid mellem farisæerne og saddukæerne, og forsamlingen blev splittet. v8 For saddukæerne siger, at der hverken er nogen opstandelse eller nogen engel eller ånd, men farisæerne hævder begge dele" ApG 23:6-8

Har du som jøde en holdning til spørgsmålet om opstandelsen? Og minder den i så fald mest om datidens saddukæeres holdning eller omvendt mere om farisæernes holdning?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70182 - 04/09/2006 21:26 Re: Hvad er helvede? [Re: kristina]
again
Bruger

Interessante tanker om spottelse af Helligånden. Personligt har jeg nok en opfattelse af, at der er tale om åndeligt genfødte mennesker der vender sig direkte imod det de er overbeviste om er sandt (måske for egen vindings skyld?).

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70183 - 04/09/2006 22:35 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Jeg tager din nysgerrighed som grønt lys for deltagelse af ikke-kristne..

Citat:
Har jøderne en lære angående et helvede?

Ja.. Jeg er ikke forfærdelig meget inde i det, men så vidt jeg har forstået, så er helvede i kristen forstand, ikke-eksisterende.. Som kristne gengiver det, skulle helvede være et sted, hvor selv Herren (bH) ikke er.. I jødedommen tror vi på, at Herren (bH) er omnipresent, altså allestedsværende.. Derfor er et sted uden Herren (bH) heller ikke muligt..

De fleste jøder ser helvede som en midlertidig straf, for de ting du bevidst og uden anger har gjort mod Herrens vilje (bH), men der er også jøder der slet ikke tror på helvede, men at dine handlinger bare straffen i dette liv..

Citat:
Har du som jøde en holdning til spørgsmålet om opstandelsen? Og minder den i så fald mest om datidens saddukæeres holdning eller omvendt mere om farisæernes holdning?

Eftersom jeg er farisæer og alle jøder er farisæere (forholder os til deres lære), så har vi selvfølgelig også farisæernes holdning til spørgsmålet.. Dog kan du ikke regne med hvordan nt fremstiller os/dem, da den er temmelig partisk og ikke har det store kendskab til vores lære..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70184 - 04/09/2006 23:42 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Kefas,

Der er nu forskellige opfattelser af Helvede også inden for kristendommen. Jeg mener ikke, at Gud er fraværende i Helvede (lægger jeg mig i dødsriget er du dér). Jeg tror det handler om hvor meget man har fordybet sig i et emne, hvilken konklusion, man kommer til. At Helvede er Guds nærvær lyder jo så godt og rigtigt, og "Hvis de ikke vil have mig med, så går jeg da også bare min vej". Der er heller ikke nogen straf i det. Helt forkert er det dog ikke... jeg vil nu hellere bruge ord som at Gud "skjuler sit ansigt" for dem.

Jeg tror den måde "NT beskriver" jødedommen på er meget farvet af, hvordan man læser det. Og jeg tror tit man forveksler NT's syn og det traditionelle Lutherske syn. Tag fx lignelsen om farisæeren og tolderen i templet. Farisæeren takker Gud for at han ikke er som andre mennesker (tak til Leif Andersen for denne detalje). Fra samme Leif A. citerer jeg:

Citat:
Det er denne [samme som ovenstående, at farisæeren faktisk ikke praler med at han er god, men derimod takker Gud] uklarhed, Hugo Odeberg tager ved vingebenet. Hans studie kan ganske vist ikke sige sig fri for den forveksling af senjødedommen på NT's tid med senere talmudisk jødedom, som fx "det nye Paulus-perspektiv"* med rette kritiserer hos megen ældre forståelse. Så meget mere interessant er det, at Odeberg allerede i 1943 påpeger, hvordan megen kristelig mytedannelse har farvet vor opfattelse af farisæismen på Jesu tid (og i den forstand foregriber han vel egentlig visse af de nye Paulus-perspektivers iagttagelser: at senjødedommens farisæisme ikke uden videre var merit-teologi, altså at man ikke uden videre mente at kunne fortjene sig frelse!)

Leif Andersen, Teksten og tiden bd. I, side 228

*Der henvises i noten til Olav Sandnes: I tidens fylde - en innføring i Paulus' teologi, Oslo 1996 s 158f

Synes det var lidt spændende...

Måske skulle vi bare prøve at læse hvad der rent faktisk står i NT, ikke hvad vi har fået at vide, der står? (Uha, det lyder så nemt, hva'?)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#70185 - 04/09/2006 23:46 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Watson
Bruger

Til again:

Ja, nu kom jeg også i tanker om noget - for ét siv gør som bekendt ingen sommer! Men glosen 'helvede' går jo som varmt brød i vore dage, så hvorfor ikke sætte lidt ekstra fokus på betydningen? Du skriver at den "i virkeligheden dækker over en masse forskellige græske ord." Og emnet har formentlig været gennemtærsket en del gange.

Som regel er den verbale nuancerigdom på dette felt nært forbundet med ældgamle overleveringer fra kulturens vugge. Tag nu Hades i den græske mytoligi, hadet af guderne som han var - mon ikke han kunne kaldes en ånd? Og Hor, som vist hans kone hed - var hun af kød og blod som os, der skriver på maskine? Tro det hvem, der kan: Disse historier blev skatttet højt med rette!

Godt nok havde Gud noget særligt for med jøderne. Men hvad fik de ud af det? Ja, nu er slaget vel ikke tilendebragt - dog ligger der en styrke i at kunne skelne de finere nuancer.
"Den skønneste musik består af de spinkleste toner." Lao Tse... Så hvad var Hel i grunden andet end et oldnordisk navn for Løgnerens datter?

Hun skulle fra mødrende side have arvet sin bedårende skønhed. Problemet var blot dette: Hendes ansigt var faktisk tvedelt! Og fra sin far havde hun rent ud sagt et hæsligt fjæs at bære til skue, nærmest råddent efter teksten at dømme... Hvad gør en klog pige? Hun lader sig forære til Odin som gave fra sin fæle jættefar og får straks ni verdener nedentil at bestyre! Dér kunne kun drive gæk med skøre kugler.

Citat, again: "Personligt tror jeg ikke mennesket er født med en personlig ånd, men først modtager en personlig ånd ved sin åndelige fødsel {>henvisniger<}." Jeg samler lige de resterende punkter op - citat, again: "Derfor tror jeg ikke, at der kan være nogen eksistens for ikke-troende mennesker efter døden, så de kan vel heller ikke på nogen måde være i et brændende helvede."

Det kunne se ud til at vi har lang vej again - citat: "Et særligt problem er dog synden imod Helligånden: den begås af folk der er genfødte, og kan åbenbart ikke tilgives {>henvisniger<}. Gad vide hvad der så sker med disse mennesker?" Skal bespottelse af helligånden absolut hidrøre fra de såkaldt genfødte?.. Jeg synes nok logiken halter en smule her; men

vi kan jo slutte af med en ildevarslende strofe til skræk og advarsel: »For når en mark drikker den regn, der falder på den i rigelig mængde, og giver afgrøde til gavn for dem, den dyrkes for, så får den velsignelse fra Gud; men bærer den tjørn og tidsler, er den intet værd og truet af forbandelse, og det vil ende med, at man afbrænder den.« Hebr.6,7-8.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70186 - 05/09/2006 00:17 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej KAB, du skriver til Stig:
Citat:
.. Som kristne gengiver det, skulle helvede være et sted, hvor selv Herren (bH) ikke er.. I jødedommen tror vi på, at Herren (bH) er omnipresent, altså allestedsværende.. Derfor er et sted uden Herren (bH) heller ikke muligt..

Hvor mange kristne, der mener, at Helvede er et sted hvor Gud ikke er, véd jeg ikke. Jeg selv tror, som du, at Gud i tid og evighed er allestedsnærværende.

Jeg citerer her en lille stump af Harald Hegstads lille bog "Fortabelsen" (Credo):

Forskellen mellem Guds nærvær i frelsen og i fortabelsen er, at mens jeg i frelsen møder ham som en nådig far, der giver mig del i hans egen herlighed og hans eget liv, så møder jeg ham i fortabelsen som den dømmende og straffende far, som trækker alle sine velsignelser tilbage.
I modsætning til dette liv, hvor Gud sender sin velsignelse over både gode og onde (Matt. 5,45) er mennesket i fortabelsen for evigt unddraget Guds velsignelser.
At være fortabt "fjernt fra Herrens ansigt" (2. Tess. 1,9) betyder altså ikke, at man ikke også da har med Gud at gøre, men at man ikke længere møder det Guds ansigt, der lyser over mennesket i nåde og fred, som det udtrykkes i den aronitiske velsignelse. (4.Mos. 6,24-26)

Såvel frelse som fortabelse må have evighedskarakter, anderledes kan jeg ikke se det.
Som skabt i Guds billede, må vi have evig eksistens, og frelse/fortabelse må logisk set være to parallelle og alternative muligheder. Til det evige "indenfor" (= under Guds nåde) svarer der et evigt "udenfor" (= under Guds vrede).

Vi kan ikke holde tanken om "udenfor" ud og vil så gerne tro på et tidsbegrænset helvedesophold (eller helst: slet intet) Men jeg mener ikke den tanke giver mening eller sammenhæng.
Jeg kan ikke tro på det og ser det som en ønsketænknings-indlæsning.

Ifølge skriften er den alkærlige, almægtige, hellige Gud den, som kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede. (Matt. 1028).

Jeg kan sagtens blive enig med C.S. Lewis, som skriver: "Der er intet jeg hellere ville fjerne fra kristendommen end læren om fortabelsen, hvis det stod i min magt ..."

Men Gud er retfærdig, og vi må bestræbe os på at se frem til, og glæde os over, at der på Herrens dag gøres op med alt alt ondt.
Når et menneske går fortabt, må vi i tro og tillid forlade os på, at det fordi det fortjener det, og er et resultat af menneskets eget valg i modstrid med Guds kærlige vilje. Fortabelsen er et udtryk for Guds dom, og må dermed også være et møde med Gud.

Men, tak og lov: .. således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

Jesus - Menneskesønnen - Guds Søn, han som er Faderens udtrykte billede og bærer alt med sit mægtige ord, også al vores synd, han som har givet os sin fred og sin retfærdighed ... at blive i ham, følge ham, holde sig til ham - at kende ham og gøre ham kendt - det ser jeg som det vigtigste i livet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70187 - 05/09/2006 01:45 Re: Hvad er helvede? [Re: kristina]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Hej Kristina

Jeg holder godt nok pause fra at skrive, men kom lige i kontakt med at det her emne er så vigtigt, at jeg bliver nødt til at svare.

Citat:

Såvel frelse som fortabelse må have evighedskarakter, anderledes kan jeg ikke se det.
Som skabt i Guds billede, må vi have evig eksistens, og frelse/fortabelse må logisk set være to parallelle og alternative muligheder. Til det evige "indenfor" (= under Guds nåde) svarer der et evigt "udenfor" (= under Guds vrede).

Det er muligt, at du ikke kan se det anderledes, men derfor har det stadig ikke hold i Bibelen. Det er et udtryk for græsk filosofi, og den påvirkning er der al mulig grund til at beklage på dette punkt.
Jeg vil nøjes med at citere et bibelvers, som jeg mener man skal fortolke endog meget kreativt, hvis det skal hænge sammen med førnævnte græske filosofi:

"Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«"

Citat:
Vi kan ikke holde tanken om "udenfor" ud og vil så gerne tro på et tidsbegrænset helvedesophold (eller helst: slet intet) Men jeg mener ikke den tanke giver mening eller sammenhæng.
Jeg kan ikke tro på det og ser det som en ønsketænknings-indlæsning.

Hvis jeg troede, at det ville nytte noget, ville jeg gerne gennemgå samtlige skriftsteder, der taler om fortabelse/straf/tilintetgørelse mm.
I stedet vil jeg henvise til Lars Bergs bog: Ingen evig pine, der gør lige netop det.
Ideen om evig pine er simpelthen fremmed for Bibelen.
Citat:

Jeg kan sagtens blive enig med C.S. Lewis, som skriver: "Der er intet jeg hellere ville fjerne fra kristendommen end læren om fortabelsen, hvis det stod i min magt ..."

Der er ingen, der taler om at fjerne fortabelsen. Den er nok desværre reel nok. Det er Helvedet derimod ikke..

kh
stef

Til toppen 
#70188 - 05/09/2006 03:06 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
Watson
Bruger

Kære Stef - du skriver {til Kristina}:

"Der er ingen, der taler om at fjerne fortabelsen. Den er nok desværre reel nok."

Jeg synes, du trækker lidt på det... Med henvisning til syndefaldet mener du at have tilbagevist 'myten om evig fortabelse' - skal man forstå det sådan? En græsk og vederstyggelig tankekonstruktion! Ja, hvem bryder sig om - eller kan overhovedet forestille sig - varig lidelse?

Frihed under ansvar, hvad skulle dét være godt for? Jeg mener, hvad er frihed uden ansvar - andet end en illusion. Mennesket begår en forbrydelse, og hvad bliver det næste? Inden længe har det sat sig op mod Gud igen... Måske djævelen er meget lettere at forstå!

Hvad Satan er i Guds øjne kan så være det samme. Jeg vil dog tro, han er illusionist - og lider af den vrangforestilling derved at kunne tilrane sig magten. Står livets træ nu stadig til hans rådighed?.. For ellers må han leve på andres bekostning. Ja, vi risikerer at fortæres af ondskaben selv.

Man taler så smukt om den frie vilje. Og tro er givetvis en viljesag. Men hvem kan slukke hadet og misundelsens ild? Kun den, som vil det gode! Guds vilje må kaldes fejlfri. Mørkets dag er dommen, vi gerne skulle have os frabedt.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70189 - 05/09/2006 08:48 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Citat:
Eftersom jeg er farisæer og alle jøder er farisæere (forholder os til deres lære), så har vi selvfølgelig også farisæernes holdning til spørgsmålet.. Dog kan du ikke regne med hvordan nt fremstiller os/dem, da den er temmelig partisk og ikke har det store kendskab til vores lære..

Kunne du lokkes til at konkretisere det lidt?

Ps: naturligvis må du deltage i debatten....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70190 - 05/09/2006 09:08 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
again
Bruger

Jeg vil blot supplere dine oplysninger med, at en tilsvarende komplet analyse (med samme konklusion) kan læses online på engelsk her. http://www.tentmaker.org/books/TheBibleHell.html#Conclusion

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70191 - 05/09/2006 10:20 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
SimonKL
Bruger

Hej again,

Citat:
Du skriver at helvede efter din opfattelse er et evigt sted. Kan du lokkes til at bakke dette op med nogle bibelcitater?

He he, jeg behøves ikke at lokkes til at åbne min bibel, men gør det glad og gerne. Dog i disse elektroniske tider vil jeg svare i URL form... Denne artikel: Er fortabelsen evig pine? (af Peter V. Legarth, teol.dr. og professor i Ny Testamente) fra svararkivet handler netop om det du spørger om bibelcitater til. For at du ved præcis hvad jeg henviser til, får du lige de vigtigste uddrag:

Citat:
Der kan ikke herske skygge af tvivl om, at der ifølge NT er to udgange af livet. Jesus taler umisforståeligt om "dødsriget" (Mattæus 11,23; 16,18; Lukas 10,15; 16,23) og "helvede" (Mattæus 5,22.29 etc.). Jesus advarer imod stedet, hvor "ild" og "mørke" råder. Der tales om en evig ild (f.eks. Mattæus 18,8; 25,41 og Jud 7) og evig straf (Mattæus 25,46).

og
Citat:
Det bibelske vidnesbyrd er altså umisforståeligt. Det er vanskeligt at acceptere, for ethvert seriøst menneske vil naturligvis ønske, at alle bliver frelst, eller at der er en anden udgang af livet. Den opfattelse har da også vundet hævd, at fortabelse ikke er evig fordømmelse, men snarere udslettelse og tilintetgørelse (den såkaldte annihilationslære).

Fortabelsen kan jo omtales som "undergang" og "ødelæggelse" (f.eks. Romerbrevet 9,22), og det kan f.eks. hedde, at den, der er kastet i ildsøen, er helt og aldeles tilintetgjort (Åbenbaringen 19,20; 20,14f). Ilden er jo alt fortærende. Og det kan i 2 Petersbrev 3,10 hedde: "Men Herrens dag vil komme som en tyv, og da vil himlene forgå med et brag, og elementerne vil brænde op, og jorden og alt det".

Men disse tekster rokker ikke ved, at fortabelse i bibelsk lys ikke er at forstå som en tilintetgørelse af liv, men den er en frygtelig tilstand, hvor mennesket er frataget det evige liv.

Pyha, frygtelig læsning! Tak og lov for Guds frelse ved Hans søn Jesus Kristus!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70192 - 05/09/2006 10:32 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
again
Bruger

Tak for svaret. Jeg vil nærlæse dit link og vende tilbage med et svar....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70193 - 05/09/2006 10:42 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Simon - jeg tror vi er enige, og jeg tror også jeg er enig med Peter Legarth, men jeg synes det han skriver i sidste af snit af sit svar let kan misforstås:
Citat:
Men disse tekster rokker ikke ved, at fortabelse i bibelsk lys ikke er at forstå som en tilintetgørelse af liv, men den er en frygtelig tilstand, hvor mennesket er frataget det evige liv.

Jeg ville hellere have læst " .. frataget den evige salighed ". Men, OK, det kommer jo an på hvordan ordet "liv" opfattes.

I Bibelen ser vi også at de, som Jesus benævner "de døde" ofte er fysisk i live.
(Men Jesus sagde til ham: »Lad de døde begrave deres døde, men gå du ud og forkynd Guds rige.«)

Så vi har tre forskellige former for død: Den fysiske død, den åndelige død, og den evige død, som ikke er "ikke-eksistens", men fortabelsens gru.
Som vi ved Guds eget offer er frelst fra ... det er så ufattelig stort, at Jesus har skænket os sin fulde retfærdighed, så vi, levende i Ham, frimodigt kan træde frem for Guds kærlige ansigt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70194 - 05/09/2006 10:51 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
SimonKL
Bruger

Hej stef,

Allerførst må jeg erklære at det ser ud til at jeg er fuldstændig enig med kristina, og mener at der skal en ordentlig gang slette lak til for at man kan stryge den evige dobbelte udgang af livet fra Bibelen....

Citat:
Det er muligt, at du ikke kan se det anderledes, men derfor har det stadig ikke hold i Bibelen. Det er et udtryk for græsk filosofi, og den påvirkning er der al mulig grund til at beklage på dette punkt.
Jeg vil nøjes med at citere et bibelvers, som jeg mener man skal fortolke endog meget kreativt, hvis det skal hænge sammen med førnævnte græske filosofi:

"Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«"

Jeg kommer med en ganske ukreativ tolkning. Adam og Eva spiste ikke af træet og derfor blev tiden sat i gang, de ældes og døde... Disse vers siger intet om menneskets sjæl vil jeg mene. Grunden til det ville være frygteligt hvis Adam og Eva spiste af livets træ var at se ville de leve et laaaaangt liv I DERES SYNDER. De ville ikke kunne slippe i af dén "trædemølle". Og da Guds frelseplan allerede her var lagt: at Jesus skulle komme til jord alle disse år efter og DØ og opstå for at vi som tror også kunne dø og opstå med ham, ja så var det jo ikke fedt med evigt liv... Har du hørt denne udlægning før? Dette synes jeg vitterligt ikke er nogen kreativ fortolkning af ovenstående vers om jeg må be... men giv mig et drag over nallerne hvis du er uenig

Citat:

og
Citat:
Ideen om evig pine er simpelthen fremmed for Bibelen.

Nej det passer altså slet ikke! Hvor kunne det være fantastisk at komme til den konklusion, men sådan taler Bibelen altså ikke!! Jeg er klar over, at der er gode kristne teologer, der kommer til disse konklusioner, men de må altså alle have været nød til at klippe en hæl hér og en tå dér for at krybe uden om den klare tale i Bibelen. Igen må jeg citere svaret fra svararkivet af Peter V. Legarth, (teol.dr. og professor i Ny Testamente) Er for tabelsen evig pine? :

Citat:
Der kan ikke herske skygge af tvivl om, at der ifølge NT er to udgange af livet. Jesus taler umisforståeligt om "dødsriget" (Mattæus 11,23; 16,18; Lukas 10,15; 16,23) og "helvede" (Mattæus 5,22.29 etc.). Jesus advarer imod stedet, hvor "ild" og "mørke" råder. Der tales om en evig ild (f.eks. Mattæus 18,8; 25,41 og Jud 7) og evig straf (Mattæus 25,46).

og
Citat:
Det bibelske vidnesbyrd er altså umisforståeligt. Det er vanskeligt at acceptere, for ethvert seriøst menneske vil naturligvis ønske, at alle bliver frelst, eller at der er en anden udgang af livet. Den opfattelse har da også vundet hævd, at fortabelse ikke er evig fordømmelse, men snarere udslettelse og tilintetgørelse (den såkaldte annihilationslære).

Fortabelsen kan jo omtales som "undergang" og "ødelæggelse" (f.eks. Romerbrevet 9,22), og det kan f.eks. hedde, at den, der er kastet i ildsøen, er helt og aldeles tilintetgjort (Åbenbaringen 19,20; 20,14f). Ilden er jo alt fortærende. Og det kan i 2 Petersbrev 3,10 hedde: "Men Herrens dag vil komme som en tyv, og da vil himlene forgå med et brag, og elementerne vil brænde op, og jorden og alt det".

Dette er ikke til at overbevise dig, men for at forhåbentligt punktere dine fordomme om dem der mener at helvede er evigt. Vi er ikke græske sværmere, men tager Guds ord dybt alvorligt!

Citat:
Der er ingen, der taler om at fjerne fortabelsen. Den er nok desværre reel nok. Det er Helvedet derimod ikke..

Som jeg ser det er Helvede = fortabelsen. Men kan du eventuelt udlægge hvad du mener forskellen er?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70195 - 05/09/2006 10:58 Re: Hvad er helvede? [Re: kristina]
SimonKL
Bruger

Hej k

Citat:
Jeg ville hellere have læst " .. frataget den evige salighed ". Men, OK, det kommer jo an på hvordan ordet "liv" opfattes.

Ja jeg snublede også over den sidste linie. Jeg ville nok også have tilføjet "med Gud" eller omskrevet ligesom dig. Men ja, Jesus siger selv han er vejen sandheden og livet, så det er det evige liv man mister ved ikke at klynge sig til Ham!

Citat:
Som vi ved Guds eget offer er frelst fra ... det er så ufattelig stort, at Jesus har skænket os sin fulde retfærdighed, så vi, levende i Ham, frimodigt kan træde frem for Guds kærlige ansigt.

Ja tænk at Jesu blod vasker os SÅ rene at vi kan frimodigt træde frem for den hellige Guds ansigt!! Det er helt ufatteligt stort!!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70196 - 05/09/2006 14:01 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
seeker
Bruger

Hej Simon

Citat:

Jeg kommer med en ganske ukreativ tolkning. Adam og Eva spiste ikke af træet og derfor blev tiden sat i gang, de ældes og døde... Disse vers siger intet om menneskets sjæl vil jeg mene. Grunden til det ville være frygteligt hvis Adam og Eva spiste af livets træ var at se ville de leve et laaaaangt liv I DERES SYNDER. De ville ikke kunne slippe i af dén "trædemølle". Og da Guds frelseplan allerede her var lagt: at Jesus skulle komme til jord alle disse år efter og DØ og opstå for at vi som tror også kunne dø og opstå med ham, ja så var det jo ikke fedt med evigt liv... Har du hørt denne udlægning før? Dette synes jeg vitterligt ikke er nogen kreativ fortolkning af ovenstående vers om jeg må be... men giv mig et drag over nallerne hvis du er uenig

Jeg vil holde mig fra at uddele kindheste eller lign.

Til gengæld er din tolkning et skoleeksempel på førnævnte græske påvirkning af kristendommen. Det er ikke en anklage, for der er ikke mange, som er opmærksomme på det - desto vigtigere er det, at vi sammen finder ud af det.

Det er din skelnen mellem sjæl og krop, der er "græsk i kanten". I den mellemøstlige kultur hvor i Første Mosebog blev skrevet, kendte man ikke til et skel mellem sjæl og krop.
Der var én verden - én virkelig verden, Guds verden, vores verden, hvor ånd og materie, eller det naturlige og det overnaturlige, ikke kan skilles ad. Derfor er der i en gammel mellemøstlig forståelse ingen forskel på "kroppen" og "sjælen". "Evigt liv" må derfor referere til hele den menneskelige eksistens.

Citat:

Nej det passer altså slet ikke! Hvor kunne det være fantastisk at komme til den konklusion, men sådan taler Bibelen altså ikke!! Jeg er klar over, at der er gode kristne teologer, der kommer til disse konklusioner, men de må altså alle have været nød til at klippe en hæl hér og en tå dér for at krybe uden om den klare tale i Bibelen. Igen må jeg citere svaret fra svararkivet af Peter V. Legarth, (teol.dr. og professor i Ny Testamente) Er for tabelsen evig pine? :

Jo, jeg er temmelig overbevist om, at det passer. Det er efter min opfattelse ikke Bibelen, der taler om et evigt helvede, men en fejlagtig tolkning af den. Jeg vil gerne prøve at forklare hvorfor.

Nævnte indlæg af Legarth er desværre ikke til megen nytte. For det første svarer han ikke på spørgsmålet. Det kan man overbevise sig selv om ved at gennemgå det kristisk. Det er muligt, at han tror, at han svarer på spørgsmålet, men så er det igen fordi, han læser alle sine fordomme ind i de tekster han citerer. Spørgsmålet var
"Er der bibelsteder, der underbygger påstanden om, at fortabelsen er lig med at brænde og lide i al evighed?" og det bliver der altså ikke svaret på. kan vi være enige om det?

For at forstå mange af de steder Legarth henviser til, bliver vi nødt til at dykke ned i det græske sprog. Ordene, der er oversat med "evig" og "evighed" er "aion", "aionios" og "aïdios". Problemet er, at de græske ord ikke betyder "evig" og "evighed" sådan som vi forstår de ord.
En rigtigere oversættelse vil nok være "eon" og "eonisk". "Eon" betyder i NT: begrænset tidsrum, lang tid, levetid, tidsperiode, tidsalder. "Eonisk" betyder noget lignende men har også en overført betydning som er vigtig: fuldstændig, total, højeste kvalitet, det maksimale.

Når det uomtvisteligt er begrebet evighed som vi kender det, der henvises til, bruger man "aion" i flertal fx: "eis tous aionas ton aionon" eller "eonernes eoner".

Men fx i Matt 25,46 betyder "aionios" ikke "evig" men "fuldkommen, fuldstændig, det maksimale" altså at straffen er maksimal. Og som resten af Bibelen temmelig entydigt siger, så er den maksimale straf udslettelse.
Vi har simpelthen på dansk ikke et ord, der svarer til "aion" og "aionios" derfor kan vi komme i problemer i vores tolkning.

Der kunne skrives meget mere om disse ord, men tiden og pladsen tillader det ikke. Hvis der er noget, der er uklart, må du endelig spørge.

Citat:
Dette er ikke til at overbevise dig, men for at forhåbentligt punktere dine fordomme om dem der mener at helvede er evigt. Vi er ikke græske sværmere, men tager Guds ord dybt alvorligt!

Det er jeg ikke i tvivl om, men hvis man læser Bibelen med græske (dualistiske) briller, så når man desværre frem til noget, der efter min opfattelse er meget fejlagtigt. Igen: jeg er godt klar over, at det ikke er bevidste græske briller, men resultatet bliver det samme.

Citat:

Som jeg ser det er Helvede = fortabelsen. Men kan du eventuelt udlægge hvad du mener forskellen er?

Fortabelse er at miste livet - ikke at kende Jesus Kristus.

Helvede er en konstruktion som kan føres tilbage til Augustin og er en (fejlagtig) fortolkning af Guds væsen, menneskets væren, Guds retfærdighed og en masse andet.

kh
stef

Til toppen 
#70197 - 05/09/2006 14:08 Re: Hvad er helvede? [Re: Watson]
seeker
Bruger

Hej Watson

Citat:
Jeg synes, du trækker lidt på det... Med henvisning til syndefaldet mener du at have tilbagevist 'myten om evig fortabelse' - skal man forstå det sådan? En græsk og vederstyggelig tankekonstruktion!

Nej, det vil nok være at strække konklusionerne. Er det ordet "desværre" du tolker som "at trække på det".

Mit eksempel i forbindelse med "syndefaldet" (som i øvrigt er et meget uheldigt ord) var bare for at illustrere, hvordan den græske tankegang præger vores bibellæsning.
At tilbagevise myten om evig fortabelse kræver lidt mere benarbejde, men det kan dog lade sig gøre

kh
stef

Til toppen 
#70198 - 05/09/2006 14:21 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Stef.

Hvis "den evige straf" kun er i en tidsalder, er "det evige liv" det så også? Det må jo nødvendigvis være konsekvensen, eftersom det er samme ord der bruges. Så kunne "det evige liv" jo også blot forstås som "det maximale liv" - som dog skulle stoppe en dag. Hvad ville der så være efter dette maximale højeste-kvalitets-liv? Døden, som vi kender den her på jorden? Eller de frelste ville måske også blive tilintetgjort - af ren lyksalighed??
Og hvad betyder det så, at Gud er evig? Hvis han "kun" er maximal, total, af højeste kvalitet mv., men ikke "uophørlig", så må han vel også forsvinde på et eller andet tidspunkt. Og hvem kan så garantere for, at han ikke allerede er pist forsvundet??

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70199 - 05/09/2006 15:34 Re: Hvad er helvede? [Re: AnnePande]
seeker
Bruger

Citat:

Hvis "den evige straf" kun er i en tidsalder, er "det evige liv" det så også? Det må jo nødvendigvis være konsekvensen, eftersom det er samme ord der bruges. Så kunne "det evige liv" jo også blot forstås som "det maximale liv" - som dog skulle stoppe en dag. Hvad ville der så være efter dette maximale højeste-kvalitets-liv? Døden, som vi kender den her på jorden? Eller de frelste ville måske også blive tilintetgjort - af ren lyksalighed??

Du har ret i, at det er det samme ord, der bruges. Det væsentlige her er, at "evigt liv" (eller "eonisk liv") betyder mere end "evigtvarende liv".

En nøgle kan vi finde i johannes 17,3: "Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus."

og her er altså det "evige liv" det samme som det "eoniske liv".

Eonisk liv er det maksimale liv, livet fuldt ud - tilsvarende med eonisk straf.

Pointen er, at i det "eoniske liv" findes døden ikke mere..

Håber det er klargørende..

kh
stef

Til toppen 
#70200 - 05/09/2006 15:57 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Jeg kan ikke helt se hvorfor snakken om eonisk tid nødvendigvis skal medføre en tilslutten sig til anihilationslæren. Hvis det er det du gør, stef, det er jeg ærlig talt lidt i tvivl om. Jeg ønsker ikke at skyde dig noget i skoene!

Det ligger vel inden for forståelsen af 'eonisk' at det også overgår al fornemmelse af tid? Sprænger tiden, om man så må sige?

Men det er vel ikke nødvendigvis lig med at det så får en ende?

Til toppen 
#70201 - 05/09/2006 16:15 Re: Hvad er helvede? [Re: ]
seeker
Bruger

Hej Moe

Først: I dig your style - hjertelig velkommen til debatten!

Citat:
Jeg kan ikke helt se hvorfor snakken om eonisk tid nødvendigvis skal medføre en tilslutten sig til anihilationslæren. Hvis det er det du gør, stef, det er jeg ærlig talt lidt i tvivl om. Jeg ønsker ikke at skyde dig noget i skoene!

Det ligger vel inden for forståelsen af 'eonisk' at det også overgår al fornemmelse af tid? Sprænger tiden, om man så må sige?

Men det er vel ikke nødvendigvis lig med at det så får en ende?

jo, jeg er temmelig overbevist om annihilationslæren - jeg vil dog ikke afvise at det kan ændre sig..

Diskussionen om "eonisk" var for at vise, at man ikke kan nødvendigvis kan skrive "evigtvarende" alle de steder i NT, hvor der står "evig". Det er vi tilsyneladende helt enige om.

Det er i sig selv fører ikke til annihilation - det gør derimod de dusinvis af skriftsteder, der taler om udslettelse - samt en ikke-dualistisk forståelse af mennesket - samt en teologi om Guds væsen og retfærdighed og en masse andre ting.

Diskussionen om "eonisk" tjener alene det formål at dekonstruere nogle af de, efter min mening forkerte, forestillinger vi har om henholdsvis evigt liv og død..

kh
stef

Til toppen 
#70202 - 05/09/2006 16:51 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Citat:
jo, jeg er temmelig overbevist om annihilationslæren - jeg vil dog ikke afvise at det kan ændre sig..

Diskussionen om "eonisk" var for at vise, at man ikke kan nødvendigvis kan skrive "evigtvarende" alle de steder i NT, hvor der står "evig". Det er vi tilsyneladende helt enige om.

Det er i sig selv fører ikke til annihilation - det gør derimod de dusinvis af skriftsteder, der taler om udslettelse - samt en ikke-dualistisk forståelse af mennesket - samt en teologi om Guds væsen og retfærdighed og en masse andre ting.

Diskussionen om "eonisk" tjener alene det formål at dekonstruere nogle af de, efter min mening forkerte, forestillinger vi har om henholdsvis evigt liv og død..

kh
stef

Tak for de pæne ord. Og lige over, dér!

:hip:

Jeg er ikke spor sikker på at udslettelse i bibelsk forstand skal forstås som noget terminalt. Lige meget hvad der sker er det dog sikkert møgubehageligt - jeg tror i høj, høj grad på den dobbelte udgang. Ikke fordi det er fedt, men fordi jeg synes Jesus i den grad taler om fortabelsens mulighed..

Jeg tænker jo bare at "eonisk" (hurra for nye ord) vel til en vis grad clasher med udslettelseslæren? Altså, hvis forståelsen af eonisk indeholder en ikke-afsluttet sprængning af tid som vi kender det ... (Godt jeg ikke er teolog! )

Jeg vil tænke på "eonisk" mens jeg rumsterer rundt og mediterer på at han vil give os liv i overflod... uhmmmm....

Til toppen 
#70203 - 05/09/2006 22:27 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
Watson
Bruger

Til Stef, der skrev:

"I den mellemøstlige kultur hvor i Første Mosebog blev skrevet, kendte man ikke til et skel mellem sjæl og krop. Der var én verden - én virkelig verden, Guds verden, vores verden, hvor ånd og materie, eller det naturlige og det overnaturlige, ikke kan skilles ad."

Et helt igennem demagogisk budskab! Der findes i det mindste tre verdener - den fysiske, den sjælelig og den åndelige... "Så gjorde Saul sig ukendelig i andre klæder. Sammen med to mænd tog han af sted, og om natten kom de til kvinden. Han sagde: »Spå mig ved en død! Den, jeg giver dig besked om, skal du hente op til mig.«

Kvinden svarede ham: »Du ved da, hvad Saul har gjort; han har udryddet dødemanere og sandsigere i landet. Hvorfor vil du lokke mig i en fælde, så du får mig slået ihjel?« Men Saul svor ved Herren: »Så sandt Herren lever: Ingen straf skal ramme dig for dette!« Så spurgte kvinden: »Hvem skal jeg hente op til dig?« Og han svarede: »Hent Samuel op til mig!« Da kvinden nu så Samuel, skreg hun højt og sagde til Saul: »Hvorfor har du narret mig? Du er jo Saul!«

Kongen sagde til hende: »Du skal ikke være bange. Hvad er det, du ser?« »Jeg ser en ånd stige op fra jorden,« svarede kvinden. »Hvordan ser han ud?« spurgte han hende, og hun svarede: »Det er en gammel mand, der stiger op, og han er hyllet i en kappe.« Da forstod Saul, at det var Samuel, og han kastede sig til jorden.
" Sam.28,8-14.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70204 - 05/09/2006 22:35 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef m.fl.
Citat:
kristina: Såvel frelse som fortabelse må have evighedskarakter, anderledes kan jeg ikke se det.

Stef:Det er muligt, at du ikke kan se det anderledes, men derfor har det stadig ikke hold i Bibelen. Det er et udtryk for græsk filosofi, og den påvirkning er der al mulig grund til at beklage på dette punkt.

Måske kunne du uddybe, hvordan du mener, at den græske filosofi kommer ind i billedet her?

Jeg er helt enig med dig i, at kristendommen lige fra begyndelsen var i konflikt med græsk tænkning, men det var da vist i en helt anden boldgade, nemlig at grækerne ikke opfattede historien som en tidslinje med begyndelse og slutning, men som en form for cirkel med stadig (evig) gentagelse.

Desuden handlede den græske tænkning sig om, at sjælen var det essentielle, som skulle befris for legemet, som nærmest var at opfatte som en skal udenom - og i alle tilfælde som noget negativt ..

I bibelsk forståelse er såvel frelse som fortabelse at opfatte som omfattende hele mennesket, med krop og sjæl og arme og ben ..

Annihilatonslæren, som du er inde på, kom først ind i billedet efter reformationen. og den vistnok officiel lære i adventistsamfundet.

Som jeg opfatter annihilatonslæren, hænger den stadig fast i tidsbegrebet (forståeligt nok, fordi vi ikke er i stand til at sanse hinsides tiden) men jeg er overbevist om, at det er forkert.

Gud som har skabt tiden, er uden for tiden, og når himmel og jord som vi kender himmel og jord, ikke er mere, tror jeg heller ikke, at tiden er mere.

Vores tidsoplevelse er en opdeling i fortid og fremtid. Fortiden er gået, og fremtiden er ikke kommet. Altså befinder vi os i nu'et - eller punktet - som jo ikke har nogen udstrækning ..

At alt engang bliver fortid, betyder så, at det onde og smertefulde også bliver fortid, og også alt det gode og smukke - og hvad så?

Ja så må nutid og fortid og fremtid blive en enhed, som jeg forestiller mig evigheden.
At blive fastholdt i et evigt nu.
Evig salighed i Gudsriget, eller evigt overfor den hellige Gud at være konfronteret med sin usonede synd og skyld, som aldrig kan blive fortid, fordi fortiden altså ikke mere er ...

Evighed er overhovedet ikke tid!
Evighed er ikke laaang tid!!!
Sådan har vi nok en stærk tilbøjelighed til - helt helt forkert, mener jeg, at forestille os den - som når vi f.eks. siger: Jeg stod en evighed og ventede på bussen ...

Evighed er uden for tid. Nogenlunde sådan tænker jeg .. måske totalt ubegribeligt for alle andre end lige mig, som heller ikke rigtig kan få fat på det - det smutter - men noget i den retning!
Nu har jeg i hvert fald gjort et forsøg på at sætte lidt ord på nogle af mine sporadiske tanker ..

Velkommen til at punktere dem !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70205 - 06/09/2006 03:07 Re: Hvad er helvede? [Re: ]
seeker
Bruger

Hej Moe

Jeg forstår ikke helt, hvorfor "eonisk" tidsopfattelse skulle clashe med annihilation?

Mit udgangspunkt er, at mennesket er dødeligt - uanset tidsopfattelse.

Evigt (eonisk) liv er en gave fra Gud, som gives til dem, som følger Ham.

As simple as that..

kh
stef

Til toppen 
#70206 - 06/09/2006 03:11 Re: Hvad er helvede? [Re: Watson]
seeker
Bruger

ahhh.. demagogisk.. det er måske lige at stramme den, hva?

Legeme, sjæl og ånd er da én måde at forstå den menneskelige kompleksitet på, men ligefrem at sige at der findes tre forskellige verdener, synes jeg er at gå meget langt..

Det var nu ikke det, mit indlæg sigtede til..

Min pointe var, at i Første Mosebog havde man ikke den dualisme, som senere er blevet læst ind i den..

kh
stef

Til toppen 
#70207 - 06/09/2006 03:34 Re: Hvad er helvede? [Re: kristina]
seeker
Bruger

Hej Kristina
Citat:

Måske kunne du uddybe, hvordan du mener, at den græske filosofi kommer ind i billedet her?

Ja, det kan jeg godt. Det er sætningen: "Som skabt i Guds billede, må vi have evig eksistens".

Det er der bestemt ikke noget logisk tvingende i. Som tidligere skrevet (tror jeg nok) er sjælens udødlighed en græsk tanke, som ikke har belæg i Bibelen. Men hvis du kan finde nogle skriftsteder, som du mener siger noget andet, så kunne det da være interessant at diskutere dem.
Jeg skal gerne give bolden op:

Mal 3, 17-19:
Den dag jeg griber ind, siger Hærskarers Herre,
skal de være min ejendom;
jeg vil skåne dem,
som en far skåner den søn, der tjener ham.
v18 Da kan I atter skelne retfærdig fra uretfærdig,
ham, der tjener Gud, fra ham, der ikke gør det.
v19 Nu kommer den dag, der brænder som en ovn;
da bliver alle de overmodige
og alle, der handler ugudeligt, til strå.
Dagen, der kommer, skal sætte ild til dem,
siger Hærskarers Herre,
så der hverken bliver rod eller grene tilbage.

2. Pet 2,12:
Disse mennesker, der spotter, hvad de ikke begriber, er som umælende dyr, hvis natur det er at fødes for at fanges og dræbes; og de skal også omkomme på samme måde som dyrene

(gl. DA oversættelse "forgå" i stedet for "omkomme"

NIV: 12But these men blaspheme in matters they do not understand. They are like brute beasts, creatures of instinct, born only to be caught and destroyed, and like beasts they too will perish.)

Citat:

Annihilatonslæren, som du er inde på, kom først ind i billedet efter reformationen. og den vistnok officiel lære i adventistsamfundet.

Nej, det er ikke rigtigt. Mange af kirkefædrene troede enten på annihilation eller universalisme. Det var først med Augustin at læren om et evigt Helvede kom frem. Da kirken blev delt i øst og vest, adopterede østkirken annihilation og vestkirken, inspireret af augustin, Helvede.. desværre..

Der er strid om, hvad der var "den officielle" lære hos de første kristne (måske havde de ingen) men det er i hvert fald hævet over enhver tvivl at alle tre opfattelser fandtes senest år 400.. (og jeg mener så helvedes-teorien er den sidste..)

Citat:

Som jeg opfatter annihilatonslæren, hænger den stadig fast i tidsbegrebet (forståeligt nok, fordi vi ikke er i stand til at sanse hinsides tiden) men jeg er overbevist om, at det er forkert.

Som jeg skrev til Moe, forstår jeg ikke hvad tidsbegrebet har med annihilation at gøre.

For det første kan vi hurtigt blive enige om at Gud er hinsides tiden.

For det andet forstår jeg ikke, hvorfor der ikke skulle være tid på Den Nye Jord. Der var da tid i Paradisets Have - det er vel normalt det man sammenligner med..

For det tredje kan jeg som sagt ikke se, hvad eksistens har med tid at gøre. Mener du, at alt der er skabt, altid vil bestå?

Som jeg læser dit indlæg, bliver jeg nødt til at dømme "græker" igen..

kh
stef

Til toppen 
#70208 - 06/09/2006 10:01 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
SimonKL
Bruger

Hej stef - og kristina

Jeg har besluttet blot at læse med i debatten her, men vil alligevel lige knytte en kommentar og et spørgsmål til det du skriver, steff, mens jeg venter spændt på kristinas svar!

Citat:
Der var da tid i Paradisets Have - det er vel normalt det man sammenligner med..

Det er nyt for mig! Hvor synes du vi læser det henne? Jeg har altid spekuleret hvor lang tid det egenligt tog for Adam og Eva at falde i synd... Du har måske svaret?

Citat:
Som jeg læser dit indlæg, bliver jeg nødt til at dømme "græker" igen..

Meget muligt, men det er en træls kommentar! På mig virker den umådeligt provokerende, fordi jeg er overbevist om at du tager fejl!... Jeg har bare ikke den teologiske ballast til at svare dig. Men kristina som er et mildere væsen, end en ung purk som mig, lader sig nok ikke provokere, men opfatter det nok i den bedste mening som det vel er skrevet. Men for min skyld, selvom det var for sjov, det er ikke god stil, så lad gerne en anden gang være med at kalde os græker (=sværmer = vranglærer) Tak.

undskyld mit pip

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70209 - 06/09/2006 10:10 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe

Jeg forstår ikke helt, hvorfor "eonisk" tidsopfattelse skulle clashe med annihilation?

Mit udgangspunkt er, at mennesket er dødeligt - uanset tidsopfattelse.

Evigt (eonisk) liv er en gave fra Gud, som gives til dem, som følger Ham.

As simple as that..

kh
stef

Jeg sad lige og tænkt på omfanget af 'eonisk'. Nu har jeg ondt i hovedet..

Hvis annihilationslæren er rigtig, hvad sker der så med ildsø, helvede osv. når tilintetgørelsen har fundet sted?

Jeg læser videre i den spændende debat mens jeg prøver at komme til mig selv. Du skriver godt, det er spændende at følge med, keep it up.

Til toppen 
#70210 - 06/09/2006 10:37 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
seeker
Bruger

hej simon

Citat:

Det er nyt for mig! Hvor synes du vi læser det henne? Jeg har altid spekuleret hvor lang tid det egenligt tog for Adam og Eva at falde i synd... Du har måske svaret?

"Gud skabte de to store lys, det største til at herske om dagen, det mindste til at herske om natten, og stjernerne. v17 Gud satte dem på himmelhvælvingen til at oplyse jorden, v18 til at herske om dagen og om natten og til at skille lys fra mørke. Gud så, at det var godt. v19 Så blev det aften, og det blev morgen, fjerde dag. "

Synes jeg implicerer et tidsbegreb af en art. Man skal selvfølgelig tage højde for det poetiske i det, men rytmen "det blev aften, og det blev morgen" forstår jeg umiddelbart som tid.

Citat:
Meget muligt, men det er en træls kommentar! På mig virker den umådeligt provokerende, fordi jeg er overbevist om at du tager fejl!... Jeg har bare ikke den teologiske ballast til at svare dig. Men kristina som er et mildere væsen, end en ung purk som mig, lader sig nok ikke provokere, men opfatter det nok i den bedste mening som det vel er skrevet. Men for min skyld, selvom det var for sjov, det er ikke god stil, så lad gerne en anden gang være med at kalde os græker (=sværmer = vranglærer) Tak.

undskyld mit pip

Jeg undskylder, hvis du føler dig stødt. Som du er inde på, var kommentaren halvt i spøg. Og med "græker" mener jeg ikke "vranglærer" - jeg mener græske briller eller græsk indflydelse, som ingen af os nok kan sige os helt fri for.

Når det er sagt, så synes jeg, at det er en reel og yderst aktuel debat, at diskutere i hvilket omfang vi er påvirket af en græsk/dualistisk tankegang, når vi læser Bibelen.

Man kan så udtrykke sig mere eller mindre polemisk, og jeg vil gerne prøve at huske på, at antydning af forkert lære nok er værre for dig end for mig (jeg er så vant til det ) På den anden side har vi måske nogen gange brug for at blive mindet om, at vores lære rent faktisk er forkert på nogle punkter? (mig selv ikke mindst)

kh
stef

Til toppen 
#70211 - 06/09/2006 11:59 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
SimonKL
Bruger

hej igen stef,

Citat:
"Gud skabte de to store lys, det største til at herske om dagen, det mindste til at herske om natten, og stjernerne. v17 Gud satte dem på himmelhvælvingen til at oplyse jorden, v18 til at herske om dagen og om natten og til at skille lys fra mørke. Gud så, at det var godt. v19 Så blev det aften, og det blev morgen, fjerde dag. "

Synes jeg implicerer et tidsbegreb af en art. Man skal selvfølgelig tage højde for det poetiske i det, men rytmen "det blev aften, og det blev morgen" forstår jeg umiddelbart som tid.

Ja det er rigtigt nok, men jeg synes ikke at fornemme at tiden er "installeret" endnu på dette punkt. Eller, dagene går, det gør de jo allerede fra starten, de 6 skaberdage osv. Men det er som om at Adam og Eva står stille i tiden her i denne periode før de kommer ud fra haven. Altså de egentlige tidsindikatorer er i gang (solen som vi jo måler efter), men da Adam og Eva velsagtens ikke ældes i haven, når der ikke fandtes død eller forgængelighed herinde, kan man vel dårligt nok snakke om at tiden er i gang i haven?

Citat:
Når det er sagt, så synes jeg, at det er en reel og yderst aktuel debat, at diskutere i hvilket omfang vi er påvirket af en græsk/dualistisk tankegang, når vi læser Bibelen.

Jeg vidste faktisk slet ikke at der var noget at snakke om, da det er en debat jeg aldrig tror jeg har hørt om før, sårn direkte i hvert fald. Men det er der jo måske nok når du siger det Jeg kan da i hvert fald konkludere at vi er uenige her og der.

Citat:
Man kan så udtrykke sig mere eller mindre polemisk, og jeg vil gerne prøve at huske på, at antydning af forkert lære nok er værre for dig end for mig (jeg er så vant til det ) På den anden side har vi måske nogen gange brug for at blive mindet om, at vores lære rent faktisk er forkert på nogle punkter? (mig selv ikke mindst)

Helt enig ja. Vi skal stå fast på Bibelens ord og ikke vores egne forestillinger eller idéer om Bibelens ord. Det er også derfor vi alle ønsker at argumentere ud fra Bibelen, så det skal da nok blive en sund debat!

(ps. Tak fordi du tog mit brok fra før uden at blive stødt)

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70212 - 06/09/2006 13:51 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
again
Bruger

Nu har jeg nærlæst dit link og haft diverse oversættelser af Bibelen fremme - inklusive den græske udgave. Her kommer mine kommentarer til dit link.

Peter V Legarth starter med at skrive: "Der kan ikke herske skygge af tvivl om...". Når jeg ser sådan en sætning starter mine indbyggede advarselslamper næsten altid med at blinke: Så stækt udtrykker man sig sjældent, hvis man har en god sag. Og det mener jeg ikke han har.

For det første omtaler rigtigt mange af citaterne de samme hændelser: det virker altså somom den gode mand prøver at få mængden af "beviser" til at tage sig større ud end den i virkeligheden er. Så det første jeg har gjort er at sortere lidt i beviserne, for at se, hvilke steder manden reelt peger på:

Kapernaum "Og du, Kapernaum, skal du ophøjes til himlen? I dødsriget skal du styrtes ned! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i dig, var sket i Sodoma, havde den stået den dag i dag." Matt 11:23

Hvad menes der med at en by skal nedstyrtes til dødsriget? Skal den leve som ånd i efterlivet, indtil opstandelsen, eller hvad tænker manden på, når han henviser til dette sted? Stedet minder os om, at dødsriget betyder "det skjulte" eller "det usynlige". Det han mener er altså, at byer skal jævnes med jorden - der står absolut intet om menneskesjælens endeligt her!

Peter "Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den" Matt 16:23

Da dødsriget betyder "det skjulte" viser dette sted heller intet om det evige liv - det fortæller blot, at kirken aldrig vil forsvinde, uanset graden af modstand og forfølgelse. Dette sted har været et betryggende vidnesbyrd i den tidlige kirke, hvor forfølgelse af de kristne var særdeles reel!

Gehennas ild "Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes (Gehennas) ild" Matt 5:22

Gehennas ild var et særdeles konkret budskab for de jødiske tilhørere. I NT benyttes ordet Gehenna kun af jøder når budskabet er til jøder (Jesus og lederen af kirken i Jerusalem, Jakob). Det var der hvor affald, døde osv blev brændt. Tilhørerne ville aldrig komme til at tænke på det kristne helvede, når de hørte Jesus sige sådan - de ville gyse ved tanken om at blive brændt i Gehenna. På samme måde advarer vers 29 om, at det er bedre at miste et øje end at blive brændt i Gehenna.

Evig ild Matt 18:8 svarer til Matt 5:29, så det er tydeligt, at udtrykket Gehennas ild = evig ild. Men nu er ilden i Gehenna jo forlængst gået ud. Så hvad menes der med udtrykket "evig ild"? Det fremgår af en lang række steder i Bibelen, bl.a. Jud 7: "og jeg vil minde om, at Sodoma og Gomorra og de omliggende byer, der på samme måde som disse engle bedrev utugt og søgte unaturlige forbindelser, nu fremstår som et afskrækkende eksempel, idet de straffes med evig ild." Jud 7 Sodoma og Gomorra er også holdt op med at brænde for længe siden. Udtrykket "evig ild" betyder altså blot, at straffen ved ild er uundgåelig, så man ikke kan reddes fra den.

Evig straf (Matt 25:46) Som evig ild - straffen er evig i den forstand, at den ikke bliver omstødt.

Fråd og tænderskæren (Matt 13:42) - Det er ikke så mærkeligt, at det gør ondt at blive brændt, vel? Men det siger ikke noget om evig brand!

Den evige synd for bespottelsen af Helligånden vil jeg ikke kommentere på, da jeg selv er meget i tvivl om, hvad der sker for dem der har syndet imod Helligånden (jvfr min trådstarter).

Den rige mand og Lazarus Luk 16:19-31. Dette sted handler om hades (dødsriget) og har altså intet med et eventuelt evigt helvede at gøre. Ligesom med byerne der skal nedstyrtes til hades, undrer jeg mig en del over, at dette sted medtages i en artikel om evig straf.....

Paulus breve Ingen af citaterne taler om evig straf, et evigt helvede eller andet, så dem vil jeg ikke kommentere yderligere.

Åbenbaringen Her er en del steder der omtaler, hvad der skal ske med djævelen og den falske profet. De skal lide evige pinsler, lyder det. Men kun et enkelt af citaterne handler om, hvad der skal ske med almindelige mennesker som ikke kommer "i himlen", nemlig dette:

Men de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne skal få deres lod i søen, der brænder med ild og svovl; det er den anden død.« Åb 21:8

Og her står heller ikke noget om evige pinsler, så nej, jeg synes ikke dit link har succes med at udrede, at der findes et evigt brændende helvede, for dem som ikke er troende. Derimod synes jeg linket er fremragende til at vise, hvordan man skal passe på med at blande steder der handler om Hades og Gehenna sammen, ligesom man skal passe på med at konkludere, at det der sker for djævelen også sker for ikke-troende. Endelig synes jeg det er underligt, at artiklen slet ikke forholder sig til, at ordet "evig" og "uudslukkelig" ikke betyder det samme i NT, som nutidens kristne måske umiddelbart lægger i ordene (dette aspekt lægges der derimod meget vægt på i det link jeg gav tidligere).

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70213 - 06/09/2006 14:47 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
SimonKL
Bruger

Hej Stig,

Ja umiddelbart må man tænke "hmmm...", hvis det virkeligt er sandt at denne artikel, som vel skulle give et godt svar på spørgsmålet "Er fortabelsen evig pine?" virkelig er så let at pille fra hinanden, som du gør det her. Især med tanke om at det er skrevet af en professer i teologi... Måske skulle vi finde en email adresse på Legarth og få en uddybende forklaring?

Men tak for et godt og grundigt indlæg vil jeg sige - indtil videre

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70214 - 06/09/2006 17:39 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej allesammen!
Hvad har I af kommentar til mit indlæg på side 1 her i tråden Re: Hvad er helvede? ?
Mvh. Jonathan

Ændret af Jonathan (06/09/2006 18:02)

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#70215 - 06/09/2006 22:16 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
again
Bruger

Det kunne da være spændende at høre hans kommentarer til kommentarerne. Men mon dog han skulle have lyst til det?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70216 - 06/09/2006 23:57 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
SimonKL
Bruger

jeg ved i hvert fald han har en profil herinde og jeg har lige mailet ham og spurgt om han vil være med. Så måske kan vi få en udredelse af eksperten selv Vi får at se!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70217 - 07/09/2006 00:04 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef - -
Citat:
kristina: Måske kunne du uddybe, hvordan du mener, at den græske filosofi kommer ind i billedet her?

Stef: Ja, det kan jeg godt. Det er sætningen: "Som skabt i Guds billede, må vi have evig eksistens".

Det er der bestemt ikke noget logisk tvingende i. Som tidligere skrevet (tror jeg nok) er sjælens udødlighed en græsk tanke, som ikke har belæg i Bibelen.

Ja, det har jeg netop også selv skrevet!

Men i kristen forståelse er der ikke tale om sjælens udødelighed, men om hele mennesket - krop og sjæl -
Citat:
Mener du, at alt der er skabt, altid vil bestå?

Det tror jeg ikke. Kun mennesket - fordi det er skabt i den evige Guds billede. Salmisten skriver:

Når jeg ser din himmel, dine fingres værk,
månen og stjernerne, som du satte der,
hvad er da et menneske, at du husker på det,
et menneskebarn, at du tager dig af det?
Du har gjort det kun lidt ringere end Gud, med herlighed og ære har du kronet det.
Citat:
Mange af kirkefædrene troede enten på annihilation eller universalisme.

Har du en henvisning? Det har jeg aldrig hørt ..

Vi er enige om, at Gud er hinsides tiden, kan jeg forstå ... du spørger hvorfor der ikke skulle være tid på den nye jord. Så kunne jeg spørge: Hvorfor skulle der?

Jesus siger: Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå. Jeg mener, at tiden er skabt sammen, og forgår sammen med den himmel og jord, som vi kender og lever i.

Mine tanker om tid/evighed kan jeg ikke sige mere om, end hvad jeg skrev i mit forrige indlæg. Det er mit bedste bud, men det kan da godt være, at jeg tænker forkert om dette.
Der står ikke noget i Bibelen, som jeg kan henvise til, og heller ikke noget, der modsiger ..

Ifølge sagens natur kan vi ikke sanse hinsides tid, men jeg føler mig i hvert fald rimelig sikker på, at evighed ikke har det mindste med tid at gøre ..

Egentlig er det vel heller ikke særlig vigtigt - og da slet ikke spor opbyggeligt - at dykke ned i det.

Det facinerer mig bare mere end Sudoku!

Slut på filosofien - om ét minut er det torsdag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70218 - 07/09/2006 17:45 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
again
Bruger

Citat:
Det er din skelnen mellem sjæl og krop, der er "græsk i kanten". I den mellemøstlige kultur hvor i Første Mosebog blev skrevet, kendte man ikke til et skel mellem sjæl og krop.
Der var én verden - én virkelig verden, Guds verden, vores verden, hvor ånd og materie, eller det naturlige og det overnaturlige, ikke kan skilles ad. Derfor er der i en gammel mellemøstlig forståelse ingen forskel på "kroppen" og "sjælen". "Evigt liv" må derfor referere til hele den menneskelige eksistens.

Nu bliver ting jo ikke nødvendigvis forkerte af, at grækerne først fandt på dem. Man kunne jo vælge at tage de briller på der hedder, at det måske ikke var helt tilfældigt, at grækerne influerede på kirkens udvikling. Du har vel bemærket, at kristendommen iflg NT havde stor succes med at bevæge sig ud i den del af verden der var under græsk indflydelse?

På Jesu tid var farisæerne kraftigt influerede af den græske dualisme, medens saddukæerne holdt sig til den traditionelle mellemøstlige menneskeopfattelse. Vi ved at NT konsekvent tager farisæernes parti i denne konflikt (Paulus siger selv han har samme holdning som farisæerne og Jesus omskrev en af farisæernes egne lignelser angående dualismen).

Der findes ikke nogen udviklet dualisme i NT - men der findes godt nok mange steder der lettest forstås med et dualistisk livssyn. Paulus taler eksempelvis om det indre versus det ydre menneske, hvor det indre menneske bliver afklædt ved døden, men glæder sig til at blive "overklædt" med det nye menneske. Paulus omtaler også en mulig "ud af kroppen" oplevelse - det er altså ret svært at forestille sig den ide, uden er dualistisk livssyn!

"Jeg kender et menneske i Kristus, som for fjorten år siden – om det var i legemet eller uden for legemet, ved jeg ikke, Gud ved det – blev rykket bort til den tredje himmel. v3 Og jeg ved om dette menneske – om det var i legemet eller uden for legemet, ved jeg ikke, Gud ved det – v4 at det blev rykket bort til Paradis og hørte uudsigelige ord, som et menneske ikke må udtale" 2 Kor 12:2-4

Dualisme er en græsk ide, javel! Og en masse ideer i kristendommen kan spores til den græske kultur. Ting bliver ikke forkerte af, at de er af græsk oprindelse!

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70219 - 07/09/2006 17:55 Re: Hvad er helvede? [Re: seeker]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef.

I det "eoniske" liv findes døden ikke, siger du. Nej, det kan der være noget om.
Men hvis pointen med, at fortabelsen er "eonisk", er at det kun er i en tidsalder og derfor ophører, hvorfor skulle den pointe så være helt fraværende, når det samme ord bruges om liv?
Man kunne vel i princippet godt tænke sig et "eonisk" liv, som kun varede en tidsalder og så ophørte - uden at det ophør var ensbetydende med "død" som sådan. Bare som "ophør af eksistens". (Og det samme med den "eoniske" Gud.)
Ja nu er vi ude i spekulationerne, men det tror jeg også det her bliver til.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70220 - 07/09/2006 18:08 Re: Hvad er helvede? [Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina mfl.

Det med tid og evighed: at Gud er udenfor tiden - at evigheden er det modsatte af tiden og ikke lang tid, mm. er jo noget vi plejer at sige, men der er en ting der undrer mig lidt.
Man henviser aldrig til nogen bibelsteder, når man taler om det.
Er der overhovedet belæg for det i Bibelen? Står det nogen steder? Eller foretrækker vi bare at tro, at det må være sådan?
I hvert fald bliver det lidt svært at synge lovsang uden tid... Alle tonerne oveni hinanden på en gang!
Og der står noget om, at på den nye jord bærer livets træ frugt tolv gange om året (Åb. 22,2), så det kunne vel tyde på, at der skal være tid.
Man kan så indvende, at det er billedsprog, og det kan jo sagtens være, men spørgsmålet er så, hvem eller hvad bestemmer, hvad der er billedsprog? Hvorfor er den nye jord så ikke også billedsprog i stedet for at være konkret? Er det billedsprog, at vi skal se Guds ansigt? Er kriteriet, hvad vi kan forestille os, eller hvad? Jeg tror ikke, det er et særlig godt kriterium egentlig. Og billedsprog hænger jo ikke bare frit i luften, men må være et billede på noget. Desuden kunne man vel sige, at det med tolv gange om året står der noget om, men det med evighed som modsat tid står der (måske?) ikke noget om? (Som et andet eksempel: jeg er med på at det er billedsprog, at Jesus beskrives som et lam. Ligesom det er i fx. Johannesevangeliet.)
Jeg har ikke selv et færdigt svar som sådan, men det er bare noget, jeg har tænkt over af og til. Hvad er kriterierne, og hvem finder på dem? Det ville jeg gerne vide.
Det er dog sandsynligt, at vi ikke vil opleve tiden på samme måde, hvis der er en, men det er nok, fordi vi sandsynligvis ikke vil opleve ret meget, om overhovedet noget, på samme måde som her på den gamle jord. Der er et syndefald til forskel.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70221 - 07/09/2006 18:34 Re: Hvad er helvede? [Re: AnnePande]
again
Bruger

Udmærket indlæg.

Jeg tillader mig at knytte en kommentar, selvom indlægget tydeligvis ikke var stilet til mig.

Ideen om Gud udenfor tiden startede vel med kirkefædrene (Origenes bl.a.). Begrundelsen er vel, at Jesus er Guds Søn, men alligevel evig Gud. Desuden blev verden jo skabt "i begyndelsen", hvor Ordet allerede "var" hos Gud.

Den med Guds Søn der er evig Gud kan jeg ikke lige klare, men hvis man definerer tid som noget der startede "i begyndelsen" giver det vel mening at sige, at Gud er før tid eller undenfor tid. Men det behøver vel ikke betyde, at alting er samtidigt for ham - Der kan vel sagtens have været både "før" og "efter" længe før verden blev skabt.

Men jeg indrømmer, at undfangelsen af Ordet er svær at klare.....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70222 - 08/09/2006 07:48 Re: Hvad er helvede? [Re: Jonathan]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Skal vi gentage dem??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70223 - 11/09/2006 20:45 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Siv
Bruger

Kære Again...

Grunden til at jeg tror du har blandet de to begreber dødsriget og helvede sammen er fordi det virker som om du kalder det hele helvede:
Citat: "...går man tilbage til grundteksterne viser det sig, at ordet helvede i virkeligheden dækker over en masse forskellige græske ord."
Basisk set taler du om to vidt forskellige ting, nemlig dødsriget, hvor alle ender på et eller andet tidspunkt, hvorefter den egentlige dødsdom kommer for nogle, og himmelen kommer for andre (det evige liv). I dødsriget vil nogle tilbringe måske flere tusind år, mens andre måske knapt så lang tid. Her står tiden stille, og når man taler om dom ville det være meget nærliggende at tænke på at det netop vil være her djævelen kan få lov at plage nogle mennesker. Mens Helvede er et fængsel kun skabt til Satan osse kendt som Djævelen eller dragen eller slangen, og alle hans faldne engle.
-Derfor håber jeg det er en fejl, når du nærmest har sammenkædet disse to meget forskellige steder!

Men hensyn til Lazarus og den rige mand, så kan jeg ikke se at der kan være tale om andet end dødsriget! Altså mellemstadiget mellem Jord, Himmel og Helvede. Hvordan er du kommet frem til at det kan være andet? Hvad kan det ellers være der bliver talt om?

Dualisme? Hmm, det kommer an på hvad præcist du referer til, da dualisme i sin grundform ikke er forenelig med mine overbevisning?

-Med hensyn til det sidste, så må jeg svare på det lidt senere, da min tid lige nu ikke er til at finde alle stederne eller til at læse din henvisnings bog! (Men det kommer, dog senere!)

Mkh Poul L. Sivebæk

Til toppen 
#70224 - 11/09/2006 21:11 Re: Hvad er helvede? [Re: Watson]
Siv
Bruger

Kære Watson...

Citat: "Hvad man som kristen iøvrigt forbinder med Helvede skulle være det sted, hvor døden og dødsriget går til grunde i det frådende flammehav, ildsøen!"
Det kan være rigtigt nok at det tit bliver udlagt sådan, men reelt set ved vi ikke om Helvede indebærer den ild, der ødelægger alt, men vi ved at Satan og hans 'engle' vil ende der. Uden at brænde op, og fanget i al evighed. Men hvad vi ved er som du henleder til at både døden, dødsriget og alle de personer der ikke kender Kristus som frelser skal ende deres liv og eksistens i en slags ild eller ildsø, dog ved vi ikke om der er tale om den samme ild som brænder i Helvede, faktisk tror jeg det er lidt tvivlsomt, men kan du overbevise mig om andet med logik eller skriftsteder, så bare klø på...

Citat: "Derfor vil jeg blot spørge, om du kan tænkes at have begået en trykfejl, da du skrev: "Jesus sprængte dørene til Helvedet"... Ja, det stemmer ligesom ikke med resten af udredningen."
Både og. Du har ret i at det virker akavet i forhold til den grundtekst jeg har lagt ud, men lad mig forklare. Kristne referer tit til Jesu død og opstandelse, hvor imellem han har banet vejen til Himmelen. Egentligt ville det have været mere korrekt af mig at sige at Kristus har generoberet dødsriget, og banet en vej, så kristne undgår at ryge i Helvede sammen med resten af verdens befolkning. Før Jesus døde ville alle være endt i Helvede, fordi vi som mennesker ikke er i stand til at overholde Guds forordninger. Så derfor kan man sige at Kristus har sprængt Helvedes Porte for de der tror, men det er selvfølgelig en tilsnigelse til sandheden, og det undskylder jeg for. Undskyld! Håber dette giver en dybtegående forklaring du kan bruge til noget, ellers så sig til, så skal jeg prøve på at forklare det anderledes!

Citat: "Jesus besøger angivelig {men hvor?} dødsriget og benytter lejligheden til at udfri nogle troende, som djævelen holdt i fangenskab."
Dette har jeg aldrig stødt på, og kan ikke se hvorfor det skulle være tilfældet, dog med en undtagelse, nemlig da han siger til forbryderen på korset at han skal være med ham (Jesus) hos hans Fader allerede samme aften. Ellers har jeg ikke hørt om det, men hvad der kan være muligt, selvom det er tankespind, så er det at alle der er døde, af troende, før Kristi korsfæstelse vil være ført op til Himmelen af Kristus, men så vidt jeg ved står det ingen steder med sikkerhed. Dette vil jeg derfor betragte som mulige gisninger!

Citat: "Han siger endog ved Johannes i åbenbaringen, 1,8: "Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder, og jeg har nøglerne til døden og dødsriget."
Dette så vidt jeg kan se referer alene til at det er Jesus der i grunden bestemmer hvem der skal føres ud af Dødsriget, inden dødsriget skal til intetgøres!

Mkh Poul L. Sivebæk

Til toppen 
#70225 - 11/09/2006 21:35 Re: Hvad er helvede? [Re: Siv]
again
Bruger

Jeg forstår din misforståelse. Fra min side var der blot tale om en hentydning til, at mange bibeloversættelser blander ordene "hades", "gehenna" og "tartarus" sammen.

Lazarus og den rige mand foregår i hades. Men spørgsmålet er, om lignelsen siger noget om "livet" i dødsriget. Det spørgsmål er jo blevet analyseret på kryds og tværs. Hvis man skulle tolke lignelsen så bogstaveligt, skal man vel også tage det bogstaveligt når lignelsen på et tidspunkt postulerer, at nogle i "Abrahams skød" har lyst til at komme i hades (og pines)! Det virker ikke helt troværdigt.....

Det er vel også værd at erindre, at lignelsen er en omskrivning af en af farisæernes egne lignelser. Dermed ligner det mere og mere et eksempel på, at Jesus mestrede kunsten at vælge ting i sine lignelser, som folk kunne relatere til! Og der er altså ikke noget usædvanligt i, at der findes oplysninger i lignelser, som man ikke skal tage bogstaveligt.

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70226 - 11/09/2006 22:04 Re: Hvad er helvede? [Re: kristina]
Siv
Bruger

Kære Kristina...

Først, tusind tak for velkomsten

Citat: "...ser du det ikke også (som jeg gør) som en set fra vores menneskelige lineære tidsforståelse som en fremtidsbillede - for Helvede bliver, mener jeg, først på Dommedag en realitet."
Nej, ikke helt. Det kan, fordi det ikke står direkte så vidt jeg ved, godt opfattes sådan. Men jeg tror nu at Helvede allerede da Lucifer (Djævelen/Satan) blev til Djævelen, blev til fordi det hele tiden har været meningen at han skal straffes for hans forbrydelser. Forbrydelser der langt overgår kun at plage stakkels menneske sind.

Citat: "Vi ved det dog ikke helt, men meget tyder på at Satan får lov at have besøg af alle der er ikke-troende i forhold til Kristus, en tid vel at mærke" (Citat fra mit eget indlæg!) Citat fortsat: "Det er en ny tanke for mig, måske kan du uddybe? Jeg synes ikke lige det fremgår af Åb 20.."

Her må jeg give dig ret, delvist, for reelt fortæller denne tekst om dommen, dømt af Gud Fader, forsvaret af Jesus Kristus vor forsvarer, og anklaget af Satan vor anklager. Men det der er dilemmaet er at vi ikke ved om denne endelige dom kommer før vi kommer i Dødsriget eller efter. Altså hvis den kommer før, ville det være mærkeligt at de skulle en tur i Dødsriget af anden grund end den at de skal plages her af Satan, mens hvis det kommer efter så måske... Jeg må dog give dig så meget at jeg selv synes det lyder mest plausibelt at selve domstolen kommer egentligt efter Dødsriget, men samtidigt at alle allerede i Dødsriget vil være delt i den troende og den ikke troende lejr.

Ang. sjæl, ånd og sind. Tjah, det er lidt kryptisk at forklare, men jeg vil gøre et seriøst forsøg!
Alle har en krop, det ved alle der kan se og føle jo, men alle ved ikke at vi mange gange gør ting vi ikke vil. Vores sjæl er nærmest delt i tre: Den del der føler kærlighed, had, begær etc, mens den anden del er den vi kalder vores sind, og den tredje del er den vi egentligt tager en bestemt beslutning med, og som samarbejder med hjernen om de egentlige beslutninger. Sindet er den del der den del der inten fører os tættere på Gud og Jesus, eller fører os til Satan, men det er også den del der bruger følelserne til at forme et udtryk. (Det er lidt kryptisk, det ved jeg). Den første del af sjælen er kødet, men det kan sindet og den tredje bestandel af sjælen også være. Det hele afhænger altså af vores forhold til Jesus, Satan og os selv. Sindet bliver påvirket i den ene eller anden retning af Satan eller Kristus, men her har vi også en medindflydelse. Dog er det ikke altid muligt for os at kontrollere sjælen, fordi en af bestandelene nogle gange får overtaget. Helligånden er så den vi lukker ind til at påvirke vores sjæl i den gode retning, mens hvis vi ikke har Helligånden i os, vil vi være meget 'svage' og nemme at overbevise om at det er Satan der skal regere. (Håber du kan forstå bare en brøkdel af dette, for det er en meget svær ting, helt præcist at beskrive)!

Citat: "De der har spottet Helligånden bliver også tit dem der er bedst til at prøve på at få flere til at gå den rette vej, fordi de ved at der ikke er tilgivelse for hvad de har gjort." (Citat fra mig selv)! Citat fortsat: "Kunne du måske uddybe dette?

Jeg har forstået det sådan, at den der spotter Helligånden, og altså ikke kan få tilgivelse herken i denne verden eller i den kommende, netop er den, der selv, fuldt bevidst har forhærdet sig i så høj grad, at han afviser af modtage sine synders nådige forladelse ..
Om profetien om forhærdelse, cf. Es 6,10 og Joh 12,39-40.

Hvis jeg har ret, er det således ikke sådan, at Gud under nogen omstændigher tilbageholder tilgivelse, men sådan at nogle syndere - forstå det hvem som kan - nægter at modtage deres synders nådige forladelse = bespottelse af Helligånden.

Og hvad skulle motivere et sådant forhærdet menneske, som har sagt nej til livet, til at søge hjælpe andre til at vælge livet?"

Jo, jeg vil hellere end gerne uddybe dette. Det er rigtigt at den der spotter Helligånden ikke vil få tilgivelse i hverken dette eller det kommende liv. Det er ikke fordi de vælger at 'forhærdige' sig, altså at gøre sig hårde overfor tilgivelsen, så de ikke kan tage imod, men derimod fordi de ved deres spot og handlinger har dømt dem selv i Guds øjne. Dette, at spotte Helligånden, der den eneste synd der ikke tilgives fra Guds side. Det har intet med deres egen afstand til at få tilgivelse at gøre.
Disse der har spottet Helligånden vil som sagt gøre alt for at ikke andrer skal få samme dom, for en forbrydelse de ved er vanvittig. De har ikke længere nogen grund til at Satan skulle påvirke dem, da de allerede er fortabte, derfor kan de næsten med frit spil udfolde den genfundne tro. Vi ved i fra bibelen at alle synder kan tilgives os, untagen denne ene form for synd.

Og jo, nogle gange forhærdiger nogle folk sig overfor Gud, og nægter derved at modtage tilgivelsen gennem Jesus Kristus, men det er ikke tilfældet for den eller dem, der har spottet Helligånden.

Jeg kan endvidere fortælle dig at alle der ved hvordan man skal spotte Helligånden vil blive draget stærkt til at gøre det en tid, fordi Satan her på virker en i særlig stærk grad. Tro mig det vil være fristende for de fleste. Det er også noget af grunden til at jeg ikke vil fortælle præcist hvordan man gør, når man spotter Helligånden, men dette kan jeg sige:
-For at spotte Helligånden, skal man vide at det man gør er imod Helligånden. At man kender og har hørt evangeliet, men aktivt vælger at gå den anden vej. At man direkte spotter og forbander Helligånden verbalt. -Tro mig, det er ikke noget man bare gør. Man vil være fuldt bevidst om hvor forkert det er allerede inden man gør det, i det man blot overvejer det!

-Det kan derfor ikke anbefales at man på nogen måder eksperimentere med dette, for straffen er ubarmhjertig og ekstremt hård!

Håber det gav dig nogle brugbare svar.

Mkh Poul L. Sivebæk

kristina

Til toppen 
#70227 - 11/09/2006 22:08 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Siv
Bruger

Kære Again...

Delvist har du ret. Dog behøver man ikke være overbevist troende før man overvejer at gøre det, men man vil aligevel være helt bevidst om koncekvenserne af den handling man foretager sig inden man gør det! Det vil være en så stærk følelse at selv ikke-troende vil stoppe op og overveje disse risici før de indlader sig på det!
Men se ellers indlægget til Kristina, jeg håber det vil forklare en del!

Mkh Poul L. Sivebæk

Til toppen 
#70228 - 11/09/2006 23:06 Re: Hvad er helvede? [Re: Siv]
Watson
Bruger

Kære Siv: Dér var du lige ved at snyde mig - det lød som et pigenavn; men hvorfor egentlig?.. Jo! Du bragte så meget anderledes ind i billedet som en Steiner-inspireret bog, jeg tilfældigvis har stående. Og så videre:

Men hvad vi ved er som du henleder til at både døden, dødsriget og alle de personer der ikke kender Kristus... Må vi godt holde her? Når jeg lige ovenfor indskrivningsfeltet vælger brug UBB Kode, så får jeg en del redskaber i hænde til formatering af teksten mv. Kanske du havde undret en smule på mekanikken!

Hvad angår det med fede typer fremhævede citat, skal jeg blot gøre følgende bemærkning: Det generer ikke mig at indrømme, der må være tale om en trossag... Hvad specielt angår dét med at kende Kristus i hans egenskab som frelseren, vil jeg stadig anke dommen over de små - der dog er store nok i Guds øjne til at se hans herlighed.

Så derfor kan man sige at Kristus har sprængt Helvedes Porte for de der tror, men det er selvfølgelig en tilsnigelse til sandheden, og det undskylder jeg for... Alt forladt! Jeg mener blot: Skal vi tage begrebet helvedes ild alvorligt eller ej? Ja, husk bare på: ...»den, der siger: Tåbe! {til sin broder} skal dømmes til Helvedes ild.« Matt.5,22.

Ref, Watson: "Jesus besøger angivelig {men hvor?} dødsriget og benytter lejligheden til at udfri nogle troende, som djævelen holdt i fangenskab." Dette har jeg aldrig stødt på, og kan ikke se hvorfor det skulle være tilfældet, dog med en undtagelse, nemlig da han siger til forbryderen på korset at han skal være med ham... Well, I may be wrong - men måske den passage, jeg havde i tankerne, stammer fra de apokryfe skrifter. Min søgemaskine har måttet henlægge sagen indtil videre. And if it was a duck, I beg your pardon!

Mvh, pMn

Til toppen 
#70229 - 11/09/2006 23:56 Dødsrigets to Sider? [Re: again]
Watson
Bruger

Til again, der skrev:

..."når lignelsen på et tidspunkt postulerer, at nogle i "Abrahams skød" har lyst til at komme i hades (og pines)! Det virker ikke helt troværdigt..." Om jeg dog aner hvad kildekritik betyder? Nja, måske knap nok! Man læser fx i Johs.Ev.11: »Der var en mand, som lå syg, han hed Lazarus og var fra Betania, den landsby, hvor Maria og hendes søster Martha boede.« Osv - en ganske udførlig bekrivelse.

Der står endvidere: »Da Jesus hørte det, sagde han: »Den sygdom er ikke til døden, men tjener til Guds herlighed, for at Guds søn skal herliggøres ved den.«.. At nogen ikke finder hvile hos Abraham er selvfølgelig en skam. {Luk.16,26.} Hvad tænker de mon på? Måtte sådanne bare slide og slæbe sig igennem jordelivet for endelig at blive anbragt hvor de føler sig malplacerede?.. Sandelig en hård nød at knække!

Mvh, pMn

Til toppen 
#70230 - 12/09/2006 04:56 Livet i Dødsriget? [Re: Siv]
Watson
Bruger

Kære Siv, du skriver mange interessante ting, hvoriblandt jeg lige studsede over følgende ..."i Matt 12,32 står der at de hverken i dette liv eller det næste vil finde tilgivelse. Altså vil de måske nok komme med i Dødsriget, men ikke komme videre end det."..

Omtalte skrifsted har jeg snuppet her fra -92udgaven - link: online. »Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende.« Det er nu mit indtryk at en del ikke kan godtage ideen om nogen aktiv mellemtilværelse. For, som de synes at mene: Efter døden er kun dyb søvntilstand - indtil opvækkelsen på den yderste dag.

Du bringer ligeledes her på bane: "Efter hvad jeg har set og oplevet kan det ikke være sådan at man er sjæleløs (under normale forudsætninger, der er meget få tilfælde af det modsatte),".. Noget, som jeg ikke rigtig kan få til at stemme med flg: "Den første del af sjælen er kødet, men det kan sindet og den tredje bestandel af sjælen også være." Jeg mener, skal man endelig fremsætte betragtninger vedr sager, som i forvejen indbyder til almen skepsis, må der vel kræves et vist mål af konsistens? Ja, som om jeg skulle snakke!..

Kan vi forstå 'dette liv eller det næste' som svarende til 'denne verden eller den kommende' - & bruger vi forskellige bibeloversættelser? Mulighederne vil kanske myldre frem - dog er jeg temmelig sikker på, vi kommer til at sortere lidt i bunken. Specielt da man ved udtrykket den kommende verden også kan forstå noget endegyldigt. For slet ikke at snakke om talemåden det næste liv, der ofte associeres med eksotiske fabler.

Personlig har jeg meget svært ved at forestille mig den brøde, som i sit enkeltstående tilfælde må kendes utilgivelig. Ethvert barn kan jo af vanvare fremkomme med uhyrlige påstande. Men idet jeg virkelig håber at du finder tid til mange flere gensyn med JesusNet og ikke lader dig afskrække på nogen måde, vil jeg nu blot sige: Tag en bog ved navn Sjælens Univers {forfattere, 2 x S.K.} ned fra hylden på biblioteket og kig lidt i den, hvis ikke det skulle være gjort. Mage til klarsyn skal man lede længe efter.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70231 - 12/09/2006 08:18 Re: Hvad er helvede? [Re: Watson]
again
Bruger

Mon ikke du tænker på 1 Pet 4:6? Evt sammen med 3:18-19

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70232 - 12/09/2006 08:31 Re: Dødsrigets to Sider? [Re: Watson]
again
Bruger

Du er med på, at lignelsen om Lazarus og den rige mand er en lignelse, medens beretningen om Lazarus der blev vækket fra de døde ikke er. Du synes at mene, at der er tale om to beskrivelser af den samme hændelse, hvilket der vel ikke er belæg for at mene. Faktisk kan jeg ikke huske noget fortilhælde af, at en af Jesu lignelser skulle bygge på en historisk begivenhed, hvilket vel ødelægger din hypotese. Det er den slags man kan med kildekritik......

Faktum er, at lignelsen om Lazarus og den rige mand er en omskrivning af en af farisæernes egne beretninger. Jeg citerer:

This "seam" has undertandably caused many to dissect the passage via tradition critisism. A popular approach finds verses 16-26 traditional and verses 27-31 redactional. An ancient Egyptian folktale, modified and popularized in jewish circles, strikingly resembles the parable but lacks it emphasis on repentance through obedience to Moses and the prophets. The more well-known Jewish form of this folk-tale narrates the story of the rich tax collector Bar Ma'jan, who died and was given a well-attended, ostentatious funeral. About the same time, a poor scholar died and was burried without pomp or attention. Yet the scholar found himself in Paradise, by flowing streams, while Bar ma'jan found himself near the bank of a stream unable to reach the water. fra "Interpreting the Parables" side 203-204, af Craig L. Blomberg, Apollos 1990.

Du sagde noget om kildekritik?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70233 - 12/09/2006 09:39 Re: Livet i Dødsriget? [Re: Watson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Watson - at spotte Helligånden - ikke at kunne få tilgivelse - - det er vi nok mange, der har funderet over.

Selv mener jeg, at det at spotte Helligånden er: fuldt bevidst (og altså ikke af vanvare, som du skriver) at afvise modtagelse af sine synders forladelse - selv om man er klar over, at Jesus er død for hele verdens synd, og at der hos ham er tilgivelse og fred med Gud.

Helligånden viser mennesket hen til Jesus, og det menneske, der virkelig fatter netop det - og forhærder sig så meget at han afviser - ja, for ham er der ingen vej tilbage til Gud. Skræmmende .. men sådan tror jeg det er.

Den bog du anbefaler af Krarup og Kofoed (Institut for Clairvoyance) jo, klarsyn kan man måske nok kalde det ...

De tilbyder uddannelse i psykiske evner, så man kan blive clairvoyant rådgiver, få kontakt med afdøde og lære om healing, spøgelsesuddrivning, klarhørelse, forudviden, reinkarnation/karma osv...

Og så er vi langt ude østpå og har fjernet os fra den kristne lære.

Men du skriver: "Specielt da man ved udtrykket den kommende verden også kan forstå noget endegyldigt" så jeg vil spørge, om du selv tror på reinkarnation i den forstand, at du mener, at vi udvikler os gennem mange liv her i denne verden?

Jeg er selv overbevist om, at når Jesus taler om "den kommende verden", så taler han om Paradiset på den nye jord, som vi som kristne kan se frem til med så stor glæde og forventning ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70234 - 12/09/2006 13:10 Forkyndelse i Dødsriget? [Re: again]
Watson
Bruger

Many thanks to again - saying:

"Mon ikke du tænker på 1 Pet 4:6? Evt sammen med 3:18-19." Det er helt sikkert noget nær hvad jeg forgæves har eftersøgt. Og tilmed ganske fine passager. Så lur mig om ikke man i 1P3,20 skulle falde over pointen - vi tager det her fra midt i vers 18:

»Han blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden, og i den gik han til de ånder, der var i fængsel, og prædikede for dem; det var dem, som var ulydige, dengang Gud ventede langmodigt i Noas dage, da arken blev bygget; i den blev nogle få, nemlig otte sjæle, frelst gennem vand. « Så kan jeg endelig tørre sveden af panden - efter alle de henvisninger, man har måtte nyde i mellemtiden!

Der står dog ikke, som jeg vel groft insinuerede, at Kristus direkte gik hen og udfriede nogen af dødsriget - hvilken afdeling, de så end var havnet i... 'Kan desværre ikke dy mig for å ta størstedelen af v21 med i købet: »Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud,«.. Syndfloden symboliseres i denne Peters udlægning af dåben, der igen symboliserer Helligåndens renselse af sjæl og sind - om jeg må være så fri!

Mvh, pMn

Til toppen 
#70235 - 12/09/2006 15:29 Re: Dødsrigets to Sider? [Re: again]
Watson
Bruger

Hej again!

Du skriver: "Faktisk kan jeg ikke huske noget fortilhælde af, at en af Jesu lignelser skulle bygge på en historisk begivenhed, hvilket vel ødelægger din hypotese. " I min ret naive forestillingverden vil et sådant argument aldrig kunne få den helt store betydning. Se, jeg mener endog at man med stort udbytte kan læse både fabler og eventyr ved siden af bibelshistorien. Ja, hvor stammer eventyrene i grunden fra?

Der kan udmærket findes flere versioner af sådanne fortællinger, skønt man ikke af dén grund behøver at fare ud med bål og brand. Med NT er det nærmest blevet regelen at en del tilskikkelser & hændelser beskrives fra flere synsvinkler... Så kommer du med tilføjelsen: "Det er den slags man kan med kildekritik." Jeg vil endog sige: Sund kritik er ingen skade til! Men vi er efter mit skøn alle børn for Gud - og han har ikke gjort det kedeligt for dem, der vandrede ham imøde.

Vi kan sagtens komme og sige: Nu gør I sådan som os, og dermed basta! Men jeg tror, det volder større problemer end højest nødvendigt - ja, faktisk er jeg temmelig sikker på, man derved kommer til at gå Gud for meget i bedene... Nå, hvad har så dét med sagen at gøre? Citat: "Faktum er, at lignelsen om Lazarus og den rige mand er en omskrivning af en af farisæernes egne beretninger." Jeg kan godt se den tematiske lighed imellem den her såkaldte lignelse og det åbenbart ægyptisk inspirerede sagn.

Ingen tvivl om dét! Hvad jeg dog sætter spørgsmålstegn ved er den bastante fremfærd hvormed kun ét af to gøres muligt, skønt begge muligheder nok havde passet fint. Et sundt og varieret miljø tager lang til om at dannes, men kan hurtigt sættes overstyr. Citat: "Du sagde noget om kildekritik?" Ja, den sætning kom jo lidt senere; men hvad jeg stadig vil hævde: Jøderne har så travlt med at gøre Jesus til en tegneseriefigur at de slet ikke ænser hans bidrag til en klar forståelse af Moses og profeternes rolle i historien.

Quoting: "A popular approach finds {Luc.16,16-26} traditional and verses 27-31 redactional. An ancient Egyptian folktale, modified and popularized in jewish circles, strikingly resembles the parable but lacks it{s} emphasis on repentance through obedience to Moses and the prophets. {><} Fra "Interpreting the Parables"..."

Mvh, pMn

Til toppen 
#70236 - 12/09/2006 17:06 Arbejdet i Gråzonen [Re: kristina]
Watson
Bruger

Kære Kristina!

Jeg har ikke overset dit seneste indlæg; men mit pensum er jo vokset en del de sidste par dage, så lidt henstand har jeg nødig... Hvad angår det med bespottelse af Helligånden, tager jeg skam advarslen dybt alvorligt - og har ikke haft i sinde at aflede opmærksomheden fra samme regel.

Noget andet er, om den bevidste hensigt gør en forskel - hvilket jeg nok er tilbøjelig til at mene. Nu hævdes det at ingen begår dette fejltrin uden at være fuldt bevidst derom. Hvad jeg dog næppe kan tilslutte mig, al den stund folk jo spøger med lidt af hvert; men hvilket i givet fald måtte bero på en afgrundsdyb & evt momentan uvidenhed. Gråzonen er et vanskeligt arbejdsfelt! Vi må tilmed tage højde for egne begrænsninger...

Ja, famler man i blinde kan forsigtighed vel anbefales. Alene ønsket om at sanse de skarpe konturer kan imidlertid fremkalde pinagtige situationer som denne: »Da tog Peter ham til side, begyndte at gå i rette med ham og sagde: "Gud bevare dig, Herre, sådan må det aldrig gå dig!" Men Jesus vendte sig om og sagde: "Vig bag mig, Satan! Du vil bringe mig til fald. For du vil ikke, hvad Gud vil, men hvad mennesker vil."« Matt.16,22-23... Fortsættelse følger.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70237 - 12/09/2006 18:08 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Again..

Og undskyld ventetiden.. Jeg har for tiden store problemer med min internetforbindelse, så jeg har svært ved at være på.. Temmelig træls..

Du spørger:

Citat:
Kunne du lokkes til at konkretisere det lidt?

Jada .. Jeg kommer jo med to "påstande", så jeg vil dele det op i to (underligt nok)..

Citat:
Eftersom jeg er farisæer og alle jøder er farisæere (forholder os til deres lære), så har vi selvfølgelig også farisæernes holdning til spørgsmålet..

De der blev kendetegnet som farisæere, var folk der arbejdede for at gøre Israel til et folk af præster, som der også står i Torahen.. De arbejdede for at lære Israel om budende og ånden i Torah..
Af de kendte farisæere, kan nævnes folk som Hillel, Gamaliel, Yochanan ben Zakay, Shamay m.fl... Hillet udtalte bl.a. flere årtider før Jesus' fødsel, at Torahen kan kortes ned til: "Hvad du ikke vil at andre skal gøre mod dig, frastå at gøre det mod dem!".. Der er andre ting, som Jesus også har taget fra farisæerismen.. Det vil jeg komme ind på..

Citat:
Dog kan du ikke regne med hvordan nt fremstiller os/dem, da den er temmelig partisk og ikke har det store kendskab til vores lære..

Nt fremstiller farisæerne som selvhævdende, arrogante og egocentrerede.. Jesus udtaler bl.a.:

I har hørt, at der er sagt: ›Øje for øje og tand for tand.‹ Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig.

En tanke der synes udledt fra Pirkey Avot:

Den "gale" siger:
Hvad der er mit er mit og hvad der er dit er mit!

Den "gode" siger:
Hvad der er mit er dit og hvad der er dit er dit!

En anden ting Jesus også har fra farisæerismen er budet om at bede i ydmyghed:

Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.

Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det.

Noget der tit bliver tilskrevet farisæerne, men som farisæerne selv talte imod.. Der er flere eksempler i Talmud på, at man hverken skal lade munden løbe af med sig eller at man skal stille sig i fuld offentlighed og råbe op.. Faktisk skal Amidahen (en af de jødiske bønner) siges så lavt, at sidemanden ikke kan høre dig sige den..

Udover det, så kan jeg kun undre mig over de store begivenheder, som kun bliver fortalt om i nt, men ikke andre steder.. Endog ting (forhænget til det allerhelligste der blev revet i to, døde der genopstod og gik rundt i Jerusalem, etz..) der ville være blevet beskrevet i flere jødiske kilder (Talmud, af Philo, Josefus m.fl.), men som man ganske enkelt ikke hører noget om..

Men det er ikke noget der har noget specielt med helvede at gøre.. Ihvertfald ikke direkte..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70238 - 12/09/2006 21:06 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Det er ok med ventetiden. Det synes somom du laster NT for folks tolkninger af NT. Når folk eksempelvis mener hyklerne fra NT der bad for at blive set af mennesker er farisæerne, synes du at lægge det på NT's skuldre. Det er vel ikke helt fair - hvis både NT og farisæerne taler imod hyklerne på gadehjørnerne, skyldes det vel snarere, at der faktisk var sådan nogle hyklere dengang.........

Jeg er ikke så stiv i farisæismen, men Hilel og Gamaliel kender jeg naturligvis (Paulus var oplært "ved Gamaliels fødder" iflg NT). Men en ting ved jeg (det har jeg nemlig selv analyseret en del): de første kristne havde en del til fælles med både farisæerne og essæerne. Derimod havde de absolut intet tilfælles med saddukæerne, som NT er voldsomt kritiske overfor.

Jeg mener egentligt ikke NT er specielt kritisk overfor farisæerne. I mange emner identificerer NT sig med farisæerne. At NT så samtidigt bruger en del krudt på at distancere sig fra farisæerne, svarer vel lidt til Jehovas vidner som bruger meget krudt på at distancere sig fra den kristendom de selv er brudt ud af - rigtig mange af NT's jødiske kristne var tilsyneladende enten farisæere eller essæere.

Derimod bruges der ikke så meget krudt på saddukæerne i NT - de lå ganske enkelt for langt fra kristendommen til at det var en magtfaktor man behøvede argumentere imod. Men når saddukæerne alligevel omtales i NT er det entydigt kritisk, som en modsætning til farisæerne, hvor positiv og negativ omtale er flettet ind i hinanden....

Mange af sætningerne i NT kendes fra andre kilder. Den tidlige kristendom var på godt og ondt et fænomen der opstod i en konkret kultur og var farvet af samme kultur. Fordi det var en brydningstid i Israel ser vi derfor påvirkningen fra mange kulturer i den tidlige kristendom. Faktisk dukker konflikten mellem hellenistisk og hebraisk kultur frem gentagne steder i NT, også blandt de første kristne selv.

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70239 - 13/09/2006 00:14 Arbejdet i Gråzonen 2 [Re: Watson]
Watson
Bruger

Hej igen!

Citat, Kristina: "Den bog du anbefaler {til Siv} af Krarup og Kofoed (Institut for Clairvoyance) jo, klarsyn kan man måske nok kalde det ... De tilbyder uddannelse i psykiske evner, så man kan blive clairvoyant rådgiver, få kontakt med afdøde og lære om healing, spøgelsesuddrivning, klarhørelse, forudviden, reinkarnation/karma osv... Og så er vi langt ude østpå og har fjernet os fra den kristne lære."

Først vil jeg pointere at viden om såkaldt oversanselige fænomener sagtens kan være af det gode - sålænge brugen deraf er under passende kontrol. Det kan jeg næsten gætte mig til at du ikke mener, der skulle være tale om... Såvidt mig bekendt foregår der nu ingen af de nedenfor nævnte afskyeligheder i omtalte skoles regi. Faktisk etableres kontakten med afdøde fra 'den anden verden' - således at forstå, nogen iblandt os føler sig mere eller mindre forfulgt... Det forekommer mig endvidere at du ikke mener, den omtalte rådgivning kan være funderet i kristen tro.

"Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi, ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde." 5.Mos.18,9-11.

"Men du skriver: "Specielt da man ved udtrykket den kommende verden også kan forstå noget endegyldigt" så jeg vil spørge, om du selv tror på reinkarnation i den forstand, at du mener, at vi udvikler os gennem mange liv her i denne verden? Jeg er selv overbevist om, at når Jesus taler om "den kommende verden", så taler han om Paradiset på den nye jord, som vi som kristne kan se frem til med så stor glæde og forventning ..."

Ingen tilgivelse skulle dem jfr teksten i Matt.12,32 være forundt, hverken her eller hisset. Når Siv så vælger en omskrivning til 'næste liv' - da finder jeg et '?' på sin plads! Vi skulle jo nødig drukne i uafklarede spørgsmål... Jeg vil ikke gå så vidt som til at sige som visse amazon-indianere, at aberne nedstammer fra mennesket. Og reinkarnation er ejheller noget, man som kristen skulle bekymre sig om. Det samme gælder karma-loven... Blot vi kender én, som er fuldbefaren i Guds retfærdighed.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70240 - 13/09/2006 09:53 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
larskyleen
Bruger

Reg.: 10/09/2006
Goddag mit navn er Lars

Der står i bibelen, at der er (på engelsk) "many manssions in Gods house", sådan er det måske også for de folk, som synder ekstremt eller bare stort. De kommer nok i en form for helvede, fængsel/fortabelse, hvor de har rigelig tid til at angre deres synder. For alle synder kan tilgives.

Helvedet for mig, er et sted hvor man ikke kan være oprigtigt i sine egne følelser, et sted hvor man ikke kan sige sin mening, eller tale åbenhjertet om gud pga. frygt/ eller nærmere at der er flere der latterliggøre godheden end elsker den.
Helvede er et koldt magtsygt, egoistisk samfund, HVOR DER IKKE ER TID TIL AT LEVE.
Helvedet for mig, er et sted hvor synd som alkohol, stoffer, porno/sex, kød og blod, fordærvede madvarer, sindsyge gyserfilm og computerspil er fuld ud accepteret af samfundet-vores politikere.
Der står også i bibelen, at gud vil, at vi ikke skal acceptere denne materilistiske verden, som netop er fuld af synd.

Dette er mit bud.

MERE BIBLISK korrect står der meget om ildsøen, som jeg tror også passer. Der er nogen som kommer til at stå i lort til halsen en periode, og der er desværre også nogen, de største synder, når de dør anden gang, uden at blive tilgivet ( glemt gud ) som ryger i evige pinsler i ildsøen. ( Husk bibelen ord, er mange gange skrevet i overført betydning-så den faktisk, efter alle de år, stadig passer til vores mere moderne verden )

GUD elsker dig. Læs hele biblen, følg GUDSLOV, BE til GUD, så vil du automatisk VÅGNE op til FRELSE gennem din TRO. DIT sind vil vågne af dvale og du vil blive fyldt med kærlighed.

De kærligste hilsner Lars

Til toppen 
#70241 - 13/09/2006 11:23 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Citat:
Det synes somom du laster NT for folks tolkninger af NT. Når folk eksempelvis mener hyklerne fra NT der bad for at blive set af mennesker er farisæerne, synes du at lægge det på NT's skuldre.

Det er vel også til en hvis grad nt's skyld, at folk tolker det som farisæere?? Man kan jo starte med at spørge, hvorfor ordet "farisæer" er blevet negativt ladet??

Udover det, så læser du jo også flere steder, at det at være "farisæer" åbenbart ikke er særlig positivt.. Johannes (døberen) kalder farisæerne for "øgleyngel".. Samtidigt bliver farisæerne jo også fremstillet som kynisk beregnende og som folk der planlægger at få Jesus slået ihjel (matt 12,14).. Jesus kalder dem "blinde vejledere for blinde" (matt 15,14), "en ond og utro slægt" (matt 16,4) og så videre, og så videre.. Generelt et negativt og kynisk billede af farisæerne.. Bliver de/vi ikke tilsvinet, bliver de/vi fremstillet som folk der manipulerer og prøver at narre Jesus..

Citat:
Det er vel ikke helt fair - hvis både NT og farisæerne taler imod hyklerne på gadehjørnerne, skyldes det vel snarere, at der faktisk var sådan nogle hyklere dengang.........

Det skal jeg ikke afvise, tværtimod.. Men det er forkert at fremstille en hel gruppe og lære/ideologi på den måde, når den faktisk prøver at lære folk det modsatte.. Det ville svare til, at jeg sagde at kristne som helhed, var korstogsfolk der slog vantro ihjel, samt at det var det de/I lærte var det rigtige..

Citat:
Jeg er ikke så stiv i farisæismen, men Hilel og Gamaliel kender jeg naturligvis (Paulus var oplært "ved Gamaliels fødder" iflg NT).

Man kan så diskutere det med om Paulus var sandt ..

Citat:
Men en ting ved jeg (det har jeg nemlig selv analyseret en del): de første kristne havde en del til fælles med både farisæerne og essæerne.

Nu var farisæerne og essæerne meget forskellige i deres opfattelser.. Så hvor mener du, at de første kristne lignte de nævnte grupper??

Citat:
Derimod havde de absolut intet tilfælles med saddukæerne, som NT er voldsomt kritiske overfor.

Jeg tror faktisk at Jesus skævede mere til saddukæerne end man umiddelbart skulle tro.. Selvfølgelig var han nok ikke specielt enig i saddukæernes fokusering på Templet, men hvad angår hans syn på Skrifterne, så ser det ud som om at han, som saddukæerne, holdte fast i Torahen som det eneste gældende tekst hvad angår budene, imodsætning til farisæerne der holdt fast på, at Moshe udover den skrevne Torah også havde modtaget den mundtlige Torah (Mishnah) på har Sinay (Sinaj-bjerget)..

Citat:
Mange af sætningerne i NT kendes fra andre kilder.

Hvilke kilder tænker du på??

Citat:
Den tidlige kristendom var på godt og ondt et fænomen der opstod i en konkret kultur og var farvet af samme kultur. Fordi det var en brydningstid i Israel ser vi derfor påvirkningen fra mange kulturer i den tidlige kristendom. Faktisk dukker konflikten mellem hellenistisk og hebraisk kultur frem gentagne steder i NT, også blandt de første kristne selv.

Jeg er enig.. Jeg er af den opfattelse, at kristendommen er gennemført hellenistisk, selvfølgelig primært fordi den blev udviklet i hellenistiske områder.. Dog med inspiration fra diverse religioner og religiøse overbevisninger, der var populære på den tid..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70242 - 13/09/2006 13:13 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Citat:
Det skal jeg ikke afvise, tværtimod.. Men det er forkert at fremstille en hel gruppe og lære/ideologi på den måde, når den faktisk prøver at lære folk det modsatte..

Nej, den får du altså ikke lov at slippe afsted med. Mig bekendt siger NT på intet tidspunkt, at der var farisæerne der stod på gadehjørnerne og bablede løs. Jeg tror det er dig der prøver at få NT til at sige noget NT ikke siger....

Citat:
Jeg tror faktisk at Jesus skævede mere til saddukæerne end man umiddelbart skulle tro.. Selvfølgelig var han nok ikke specielt enig i saddukæernes fokusering på Templet, men hvad angår hans syn på Skrifterne, så ser det ud som om at han, som saddukæerne, holdte fast i Torahen som det eneste gældende tekst hvad angår budene, imodsætning til farisæerne der holdt fast på, at Moshe udover den skrevne Torah også havde modtaget den mundtlige Torah (Mishnah) på har Sinay (Sinaj-bjerget)..

Jesus gik også direkte imod Torah'en. Eksempelvis citeres han for at have sagt:

"Ikke det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer ud af munden, det gør et menneske urent.« v12 Da kom hans disciple hen til ham og sagde: »Ved du, at farisæerne tog anstød af at høre den tale?«" Matt 15:11-12
"Og han sagde til dem: »Så er da også I uforstandige? Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske udefra, ikke kan gøre det urent? v19 For det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven, og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags mad for ren. v20 Og han sagde: »Det er det, som kommer ud af et menneske, der gør et menneske urent." Mark 7:18-20

Hvorfor blev farisæerne sure? Fordi Jesus her gik direkte imod budet om ikke at spise urene dyr (såsom svinekød). Jesus brød Torah'en, slet og ret!

Citat:
Nu var farisæerne og essæerne meget forskellige i deres opfattelser.. Så hvor mener du, at de første kristne lignte de nævnte grupper??

Meget tyder på, at Jesu brødre var essæere og derfor fejrede påsken på et andet tidspunkt end andre jøder (essæerne fulgte en solkalender, hvor det normale var en månekalender). Det ville forklare en del mærkelige oplysninger angående Jesu død i især Johannes Evangeliet (blandt andet drog hans brødre til Jerusalem før Jesus for at fejre påske - sandsynligvis fordi de skulle fejre påsken tidligere). Hvis hans brødre ikke var essæere, bliver det meget svært at få datooplysningerne angående Jesu sidste dage samt opstandelse til at passe sammen.

Jeg har engang prøvet at samle nogle af argumenterne for, at Jesu brødre var essæere, samt at de første kristne holdt deres møder i en af essæernes mødesale i denne tråd http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=673423 (læs evt. også de andre indlæg jeg skrev i tråden)

At de første kristne identificerede sig med farisæerne, kan man jo blandt andet se af, at Paulus kaldte sig selv en farisæer. Men også andre af de første kristne kaldte sig farisæere i NT. Så et eller andet overlap må der jo have været....

Citat:
Citat:
Mange af sætningerne i NT kendes fra andre kilder.

Hvilke kilder tænker du på??

Jeg tænker eksempelvis på, at Enochs Bog er flittigt citeret i NT.

Jeg er forøvrigt ikke enig med dig i, at den tidlige kristendom var rent hellenistisk. Jeg synes både man ser tydelige hebraiske og hellenistiske træk. Kristendommen låner tydeligvis fra begge kulturer.

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70243 - 13/09/2006 13:38 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Citat:
Nej, den får du altså ikke lov at slippe afsted med. Mig bekendt siger NT på intet tidspunkt, at der var farisæerne der stod på gadehjørnerne og bablede løs. Jeg tror det er dig der prøver at få NT til at sige noget NT ikke siger....

Jeg skal fremhæve den del af mit svar til dig, som du ikek har læst (??):

Citat:
Det er vel også til en hvis grad nt's skyld, at folk tolker det som farisæere?? Man kan jo starte med at spørge, hvorfor ordet "farisæer" er blevet negativt ladet??

Udover det, så læser du jo også flere steder, at det at være "farisæer" åbenbart ikke er særlig positivt.. Johannes (døberen) kalder farisæerne for "øgleyngel".. Samtidigt bliver farisæerne jo også fremstillet som kynisk beregnende og som folk der planlægger at få Jesus slået ihjel (matt 12,14).. Jesus kalder dem "blinde vejledere for blinde" (matt 15,14), "en ond og utro slægt" (matt 16,4) og så videre, og så videre.. Generelt et negativt og kynisk billede af farisæerne.. Bliver de/vi ikke tilsvinet, bliver de/vi fremstillet som folk der manipulerer og prøver at narre Jesus..

Citat:
Jesus gik også direkte imod Torah'en. Eksempelvis citeres han for at have sagt:

"Ikke det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer ud af munden, det gør et menneske urent.« v12 Da kom hans disciple hen til ham og sagde: »Ved du, at farisæerne tog anstød af at høre den tale?«" Matt 15:11-12
"Og han sagde til dem: »Så er da også I uforstandige? Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske udefra, ikke kan gøre det urent? v19 For det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven, og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags mad for ren. v20 Og han sagde: »Det er det, som kommer ud af et menneske, der gør et menneske urent." Mark 7:18-20

Hvorfor blev farisæerne sure? Fordi Jesus her gik direkte imod budet om ikke at spise urene dyr (såsom svinekød). Jesus brød Torah'en, slet og ret!

Stig, nu holder jeg dig lidt på ordet, for er du klar over, hvad du hér fortæller mig?? Jeg er ikke sikker på, om du er kristen, men hvis du siger at Jesus brød Torah, så holder den kristne idé om at Jesus var det "perfekte sonoffer" for vores synd jo ikke.. Ikke at det gør mig noget .. Tværtimod, det er bare endnu et stykke træ på bålet..

Citat:
Meget tyder på, at Jesu brødre var essæere og derfor fejrede påsken på et andet tidspunkt end andre jøder (essæerne fulgte en solkalender, hvor det normale var en månekalender). Det ville forklare en del mærkelige oplysninger angående Jesu død i især Johannes Evangeliet (blandt andet drog hans brødre til Jerusalem før Jesus for at fejre påske - sandsynligvis fordi de skulle fejre påsken tidligere). Hvis hans brødre ikke var essæere, bliver det meget svært at få datooplysningerne angående Jesu sidste dage samt opstandelse til at passe sammen.

Det kan også forklare hans, nogle steder, uvilje mod Templet, men tilgengæld ikke forklare, hvorfor han alligevel søgte mod Templet på andre tidspunkter, når man tænker på at essæerne anså Templet som ugyldigt.. De havde jo skabt et andet "Jerusalem" fordi de så ypperstepræsten som desideret ond..

Citat:
At de første kristne identificerede sig med farisæerne, kan man jo blandt andet se af, at Paulus kaldte sig selv en farisæer. Men også andre af de første kristne kaldte sig farisæere i NT. Så et eller andet overlap må der jo have været....

At Paulus kalder sig farisæer (og jøde) gør ham ikke til farisæer.. Jeg kan ikke se nogen spor af hans påståede farisæerisme i hans breve.. Og at han påstår at han var elev af Gamaliel (den yngre må det vel være?) betvivler jeg, eftersom der ikke er noget der overhovedet peger på det i nogen jødiske kilder..
Det eneste jeg har hørt om Paulus i jødiske kilder, er en fortælling om at han skulle have været forelsket i en præstedatter og valgt at konvertere for at kunne gifte sig med hende, men da han ikke fik lov alligevel erklærede han "krig" imod jødedommen, Torah og omskærelsen.. En fortælling som en kristen gruppe som ebionitterne også havde..

Hvilke andre af de første kristne, kaldte sig farisæere??

Citat:
Jeg er forøvrigt ikke enig med dig i, at den tidlige kristendom var rent hellenistisk. Jeg synes både man ser tydelige hebraiske og hellenistiske træk. Kristendommen låner tydeligvis fra begge kulturer.

Jeg skrev nu heller ikke, at den var rent hellenistisk, men at den var hovedsageligt hellenistisk med input fra andre populære religioner.. Bl.a. ser man jo elementer fra Mitra, zorothustra og andre.. Hvor meget "jødisk" der reelt er i kristendommen, ved jeg ikke.. Der er nogle ritualer der er lavet lidt om, "tyveriet" af de jødiske Skrifter, som man dog har valgt at lave om på så det passer bedre til kristendommen, samt brugen af jødiske områder som scenario..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70244 - 13/09/2006 13:58 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

For det første vil jeg varmt anbefale dig at læse det link jeg leverede (samt mine andre indlæg i den tråd). Jeg tror du vil finde det mere interessant end du lige regner med.....

Jeg havde naturligvis læst hele dit svar. Men jeg er ganske enkelt ikke enig med dig i, at farisæismen er entydigt negativt fremstillet i NT. Hver gang NT tager stilling til konflikterne mellem farisæerne og saddukæerne tager NT farisæernes side. Det er lidt sigende.

V bruger en masse tid på at kritisere S (og omvendt), men ingen af dem bruger særlig meget krudt på at kritisere Johnny og de andre nynazister. Skal man deraf konkludere, at S og V ligner nynazismen mere end de ligner hinanden? Eller skal vi omvendt konkludere, at man bruger en masse krudt på at kritisere dem man ligner til forveksling? For V og S ligner jo hinanden meget i sammenligning med nynazisterne (der er vist også noget med, at jeg aldrig skændes med nabokonen.......).

Citat:
Stig, nu holder jeg dig lidt på ordet, for er du klar over, hvad du hér fortæller mig?? Jeg er ikke sikker på, om du er kristen, men hvis du siger at Jesus brød Torah, så holder den kristne idé om at Jesus var det "perfekte sonoffer" for vores synd jo ikke.. Ikke at det gør mig noget .. Tværtimod, det er bare endnu et stykke træ på bålet..

Den bliver jeg vist nødt til at skære ud i pap for dig. Jesus overholdt Guds lov. Torah'en var kun en skygge af Guds lov. Eksempelvis sagde Jesus dette om Moseloven:

"Han sagde til dem: »Det var med tanke på jeres hårdhjertethed, at Moses tillod jer at skille jer fra jeres hustru, men fra begyndelsen var det ikke sådan. v9 Jeg siger jer: Den, der skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud.«" Matt 19:8-9

Jesus fik ikke sin autoritet fra Moses, men fra Gud! Han fik heller ikke sin lov fra Moses men fra Gud. Jesus citerede flittigt fra Moseloven, men gik i konkrete tilfælde direkte imod den. Og han vægtede loven anderledes end den er fremstillet i Mosebøgerne - næstekærlighedsbudet er ikke så fremhævet i Torah'en som i Jesu ord i NT.

Der er ikke noget usædvanligt i, at den samme mand (Paulus) beskrives forskelligt i forskellige kilder. Men af både dine kilder og NT fremgår det, at Paulus i starten var på Torah'ens side, men senere gik andre veje. Uenigheden synes at dreje sig om, hvorfor han ombestemte sig.....

Citat:

"Men nogle troende fra farisæernes parti rejste sig og sagde: »Man bør omskære dem og pålægge dem at holde Moseloven.«" ApG 15:5

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70245 - 13/09/2006 15:02 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Citat:
For det første vil jeg varmt anbefale dig at læse det link jeg leverede (samt mine andre indlæg i den tråd). Jeg tror du vil finde det mere interessant end du lige regner med.....

Det vil jeg så gøre..

Citat:
Jeg havde naturligvis læst hele dit svar. Men jeg er ganske enkelt ikke enig med dig i, at farisæismen er entydigt negativt fremstillet i NT. Hver gang NT tager stilling til konflikterne mellem farisæerne og saddukæerne tager NT farisæernes side. Det er lidt sigende.

Meget lidt sigende.. Det vil svare til, at begynder jeg at tale om DF kontra Enhedslisten, så vil jeg muligvis tage den enes parti i nogle spørgsmål, fremfor den andens.. Jeg bryder mig ikke om nogen af partierne af den grund..

Citat:
V bruger en masse tid på at kritisere S (og omvendt), men ingen af dem bruger særlig meget krudt på at kritisere Johnny og de andre nynazister. Skal man deraf konkludere, at S og V ligner nynazismen mere end de ligner hinanden? Eller skal vi omvendt konkludere, at man bruger en masse krudt på at kritisere dem man ligner til forveksling? For V og S ligner jo hinanden meget i sammenligning med nynazisterne (der er vist også noget med, at jeg aldrig skændes med nabokonen.......).

Måske skal man slet ikke konkludere noget på den baggrund?? At jeg ikke omtaler en person, betyder ikke at jeg nødvendigvis har en mening (hverken positivt eller negativ) om ham.. Eller at jeg ikke har en mening.. Det er muligvis bare ikke relevant..
Jeg undrer mig dog bare over, at du overser mine eksempler fra nt?? Du spurgte til hvorfor jeg mente om nt som jeg gjorde, hvilket jeg forklarede, for derefter at bortforklare det med, at nt var enige med farisæerne?? Jeg ser ikke den store enighed, når man tænker på at nt fremstiller farisæere som folk, der planlægger at få dræbt Jesus, samt hele tiden havde lumske planer om at afsløre ham..

Hvorfor bliver udtrykket "farisæer" i dag brugt synonymt med "hykler"??

Citat:
Den bliver jeg vist nødt til at skære ud i pap for dig. Jesus overholdt Guds lov. Torah'en var kun en skygge af Guds lov. Eksempelvis sagde Jesus dette om Moseloven:

Hvor står der, at Torahen kun var en skygge af en anden lov?? Mig bekendt blev Torahen overrakt af Herren selv??

Hvad Jesus sagde om moseloven (hvad det så er for en lov) interesserer mig egentlig ikke..

Citat:
Jesus fik ikke sin autoritet fra Moses, men fra Gud!

Hvorfor mener du det??

Citat:
Han fik heller ikke sin lov fra Moses men fra Gud.

Hvor fik Moshe "sin" "lov" fra??

Citat:
Jesus citerede flittigt fra Moseloven, men gik i konkrete tilfælde direkte imod den.

Ergo kan han ikke være den vi (jøder) venter på.. En profet holder Torah..

Citat:
Og han vægtede loven anderledes end den er fremstillet i Mosebøgerne - næstekærlighedsbudet er ikke så fremhævet i Torah'en som i Jesu ord i NT.

Ahh.. Det afhænger vidst af øjnene der ser .. Jeg vil jo mene, at Jesus netop har snuppet mange af sine næstekærlighedsprincipper fra Torah..

Citat:
Der er ikke noget usædvanligt i, at den samme mand (Paulus) beskrives forskelligt i forskellige kilder.

Nej, specielt ikke når man tænker på, at nt's kilder om Paulus i vid udstrækning enten er skrevet af Paulus selv eller en nær ven, hvorimod en kristen og en jødisk kilde beskriver ham helt anderledes..

Citat:
Men af både dine kilder og NT fremgår det, at Paulus i starten var på Torah'ens side, men senere gik andre veje.

Nej, af mine kilder fremgår det at Paulus udelukkende konverterede for at kunne gifte sig med præstedatteren, samt at han ikke var født jøde, hvorimod det af dine kilder fremgår, at Paulus skulle være født som jøde og åbenbart en fantastisk jøde der kunne prale af sine handlinger..

Citat:
Uenigheden synes at dreje sig om, hvorfor han ombestemte sig.....

Uenigheden drejer sig vidst om mere end det

Citat:

KBA:

Stig:
"Men nogle troende fra farisæernes parti rejste sig og sagde: »Man bør omskære dem og pålægge dem at holde Moseloven.«" ApG 15:5

Jeg troede du tænkte på nogen nævnt ved navn..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70246 - 14/09/2006 08:48 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Jamen , jeg er enig i, at farisæerne kritiseres voldsomt i NT - jeg ser det som en analog til S voldsomme kritik af V - kritikken dækker over nogle små meningsforskelle. I NT kan vi tilsvarende læse om, at de første kristne følte sig forfulgt af jøderne, fordi de ikke lod sig omskære:

"De, der tvinger jer til omskærelse, er dem, der vil skaffe sig anseelse i det ydre, blot for at undgå forfølgelse på grund af Kristi kors" Gal 6:12

Det lyder somom jøderne og de første kristne gensidigt har kritiseret hinanden ret voldsomt - ligesom V og S kritiserer hianden meget!

Citat:
Hvor står der, at Torahen kun var en skygge af en anden lov?? Mig bekendt blev Torahen overrakt af Herren selv??

Hvad Jesus sagde om moseloven (hvad det så er for en lov) interesserer mig egentlig ikke..

Som kristen mener jeg jo moseloven var en skygge af det som skulle komme (Hebr 10:1). Men profeterne stod nu tilsyneladende også i et modsætningsfyldt forhold til tempelpræsterne - blandt andet kritiseres templets brændofre adskillige steder:

"Hvordan skal jeg træde frem for Herren
og bøje mig for Gud i det høje?
Skal jeg træde frem for ham med brændofre,
med årgamle kalve?
v7 Tager Herren imod væddere i tusindtal,
imod oliestrømme i titusindtal?
Skal jeg give min førstefødte for min overtrædelse,
min livsfrugt for min synd?«
v8 Menneske, du har fået at vide, hvad der er godt,
hvad Herren kræver af dig:
Du skal handle retfærdigt,
vise trofast kærlighed
og årvågent vandre med din Gud" Mika 6:6-8

Citat:
Ergo kan han ikke være den vi (jøder) venter på.. En profet holder Torah..

Messias holdt Guds lov. Han var opfyldelsen af alle profeternes løfter om, at israelitterne en dag ville få loven skrevet i deres hjerte, som en modsætning til deres hårde ugudelige hjerter (Jer 32:40).

Citat:
Ahh.. Det afhænger vidst af øjnene der ser .. Jeg vil jo mene, at Jesus netop har snuppet mange af sine næstekærlighedsprincipper fra Torah..

Kristus havde selv givet jøderne Torah'en, da de blev døbt til ham i skyen i ørkenen.....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70247 - 14/09/2006 09:53 Re: Tro og/eller gerninger. Jødedom/kristendom. [Re: again]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej again - og KB-A -

Modsætningen mellem de kristne og specielt farisæerne fylder ganske rigtigt meget i NT - vel fordi farisæerne var den førende, og højst respekterede, gruppe blandt de troende jøder i Israel.

Jeg tror at når Jesus satte så megen fokus netop på farisæerne, så var det for at tydeliggøre den afgørende forskel: Farisæerne - og alle andre religiøse jøder (såvel som alle andre religioner) lærer, at vi kan være Gud til behag ved nidkært at følge loven (altså ved egne anstrengelser).

Kristne, derimod, lærer, at vi lever af ren nåde i troen på Jesus Kristus, ved at overgive os til Ham og følge Ham, Herren, vor Frelser, som har al magt i himlen og på jorden, og som skal komme igen og dømme levende og døde.

Også Abraham levede af tro - »Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed« står der jo. Og Noa: Han troede Gud - ellers havde han næppe, bare fordi Gud sagde at han skulle, bygget et kæmpeskib langt inde på land -

De kendte ikke navnet Jesus, men også de levede af troen på Gud Herren, som er Ordet, ved hvem alt er skabt.

Jeg tror godt vi kan vove at udtrykke den kristne lære på den måde, at vi frelses/retfærdiggøres ved troen, og dømmes på, hvad deraf følger i vores liv: Troens frugter, ikke som vi selv eller vores medmennesker ser dem, men sådan som Gud ser dem, og som vokser og modnes hos enhver, som lever i Guds Ånd.

1.Kor 3,7-9: .. så hverken den, der planter, eller den, der vander, er noget, men det er Gud, som giver vækst.
Den, der planter, og den, der vander, er ét, og enhver skal få løn efter sit arbejde. For vi er Guds medarbejdere, og I er Guds mark, Guds bygning.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70248 - 14/09/2006 19:45 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Again.

Man må skam gerne svare på eller kommentere indlæg, selv om de er skrevet til en anden. Ellers ville debatten vel også blive noget ensidig i længden. Så fint nok, og tak for indlægget.
Jeg tror også Augustin havde noget med det med tid vs. evighed. Det er vist et filosofisk begreb snarere end et bibelsk, så vidt jeg har forstået.
Det med "i begyndelsen" kunne også være en forklaring på det. Man kan dog spørge: i begyndelsen af hvad? I begyndelsen af tiden? Det står der jo egentlig ikke.
Jeg gætter på: i begyndelsen af verden. (Man kunne også indvende, at det står der heller ikke, men jeg mener det er nærliggende, eftersom det er begyndelsen af den verden vi kender, som beskrives med skabelsen.)
Og "i begyndelsen var Ordet" spiller jo tydeligvis på "begyndelsen" ved skabelsen, så jeg tror også der er tale om samme begyndelse.
Det kan jo ikke være begyndelsen på "alting som sådan", da Gud var der forinden.
Og hvis det var om tid vs. evighed, skulle der vel også stå, at i begyndelsen skabte Gud tiden - dernæst lyset mv.
Det er jo rigtigt, at med lyset skabes dag og nat, som vel er en slags tidskategorier, men det ser snarere ud som om det handler om dag og nat som lys og mørke end som egentlige tider. Tiderne fokuseres der først på ved solens og månens skabelse. Men den var der jo også tydeligvis før, med dag og nat - trods det jeg sagde før
- nå nu går jeg vist i selvsving, så jeg må hellere stoppe her, men håber det giver mening alligevel.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#70249 - 14/09/2006 20:12 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Er der en grund til, at du overser nogle af mine spørgsmål??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#70250 - 14/09/2006 22:22 Re: Hvad er helvede? [Re: Siv]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Poul - du skal have mange tak for dit omhyggelige og gennemtænkte indlæg.
Det er meget svært stof, synes jeg, og jeg må tilstå, at jeg er temmelig uafklaret her.

Jeg har læst dit indlæg et par gange. Det indeholder tanker som er nye for mig, så jeg har printet det ud og vil tage det frem om et par uger til genlæsning og fornyet overvejelse.

Det plejer at hjælpe på forståelsen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70251 - 16/09/2006 23:56 Re: Hvad er helvede? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Øh, nu skriver du jo ret lange indlæg, så jeg svarer ikke på alt, hvad du skriver om. Jeg forsøger at udvælge det jeg synes er væsentligst. Hvis du er uenig i min vægtning, må du jo pointere nogle konkrete ting du ønsker mit syn på....

Men angående hvorvidt Paulus var farisæer, fandt jeg dette link, som jeg synes er en ret grundig gennemgang af NT's interne beviser for, at Paulus var farisæer http://www.geocities.com/hebrew_roots/html/hr-1-1-02.html Jeg synes selv jeg lærte en del af at læse det....

PS: Jeg synes nu også du selv ignorerer en del ting jeg skriver. Eksempelvis kunne jeg da godt tænke mig dine kommentarer til den debattråd jeg gav dig tidligere!

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70252 - 19/09/2006 11:53 Re: Livet i Dødsriget? [Re: Watson]
Siv
Bruger

Kære Watson!

Først skal vi lige have på det rene at min bibeloversættelse er den autoriserede udgave fra 19. februar 1992, autoriseret af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II af Danmark ved en kongelig resolution (jvf den ovenstående dato), og udgivet af Det Danske Bibelselskab. Er det ikke samme oversættelse du bruger da?

Jævnført Matt 12,32: Jeg kan se hvad du mener, men at disse personer ikke kan se at der vil komme en mellemstation i forhold til om vi skal i Himmelen eller ikke, må være fordi de har overset et par skriftsteder? Den dybe søvntilstand der bliver referet til, er mig bekendt ikke blevet lovet noget sted i bibelen, derimod er det blevet lovet at tiden vil forekomme som en evighed, fordi tiden vil forekomme at stå stille! Dvs., hvis man befinder sig i den 'behagelige' del af Dødsriget, så vil tiden være en let nydelse, mens hvis man er i den 'knapt så behagelige' del, vil tiden fornemmes som en evig pine og plage, alene det at man ikke kan se en ende på det ulidelige!

At nogle meget få mennesker kan være sjæleløse vil sige at de både skal være ude afstand til at bruge hjernen selvstændigt, samt at de skal være uden bevisthed. Hvis de derved alligevel skal kunne beskrives som værende "levende" så er det fordi der er respiratioriske, altså at de trækker vejret. (Det har intet med clairvoyance at gøre). Der er også eksempler på såkaldte 'sombier' eller 'levende døde', og her taler vi om en helt anden bolgade, hvor der er dødemaneri eller anden form for magi indblandet. Men ja, det var blot en indskudt sætning, som reference til hvad du tidligere havde påstået, nemlig at et menneske ikke ville kunne have en ånd, uden først at være indgydt Helligånden. Til det kan jeg sige at selve sjælen i sig selv er en form for ånd, vores såkaldte væsen, hvor om der tales i bibelen, som værende uddødelig, med mindrer selvfølgelig Gud ligefrem til intetgører den. Og hvor kommer det ukoncekvente ind i billedet?

Citat: "Kan vi forstå 'dette liv eller det næste' som svarende til 'denne verden eller den kommende' - & bruger vi forskellige bibeloversættelser? Mulighederne vil kanske myldre frem - dog er jeg temmelig sikker på, vi kommer til at sortere lidt i bunken. Specielt da man ved udtrykket den kommende verden også kan forstå noget endegyldigt. For slet ikke at snakke om talemåden det næste liv, der ofte associeres med eksotiske fabler."

-Godt, jvf. den kommende verden eller brugen af den næste verden, tjah, i dette tilfælde kan vi ikke præcist vide om der er tale om Dødsriget som 'verden' eller om der kun er tale om 'Himmelen'. Og jo ved disse udtryk kan man forstå, den endegyldige verden, men det siges dog ikke entydigt!

Det er helt okay at have svært ved at forestille sig en brøde så stor at den ikke kan tilgives, og ganske forståeligt! Man kan ikke af vanvare komme til at spotte Helligånden. For det første vil en hver om end de er troende eller ej, møde fysiske og psykiske 'vejbomme' når de overhoved tænker på at begå brøden. Og tro mig, ingen, absolut ingen, vil være i tvivl før man bevæger sig ud på den sti. Man vil blive nervøs, overveje situationen meget nøje mange gange før man gør det, og man vil være fuldt klar over koncekvensen af det valg man er i gang med at tage. Men hvis man alligevel vælger at springe over vejbommene og blæse på advarselslamperne, så er man ret ilde stedt. -Ergo man kan ikke gøre denne type forseelse uden først at være klar over koncekvenserne!!!

Afskrække? Hvad skulle kunne afskrække mig? Dig? Nej, men min tid til at skrive på JN er nogle gange begrænset, om end jeg gerne ville det anderledes, så nej du kan ikke skræmme mig så let!

Men sig mig, hvorfor skal jeg læse en bog om clairvoyance? Hvad interesse skulle jeg have i den? For en god ordens skyld må jeg hellere fortælle dig hvad jeg er, Jeg er stud.theol. ved Århus Universitet og MF. Af tro er Evangelistisk Lutheraner med stor vægt på den Mesianske tro! Så sig mig af hvilken grund skulle jeg læse om clairvoyance, når det er bibelen der er mit udgangspunkt og mit centrum? Kan du give mig én god grund, så skal jeg måske overveje det!

Mkh Poul L. Sivebæk

Til toppen 
#70253 - 20/09/2006 00:33 Stud theol mv [Re: Siv]
Watson
Bruger

Kære Siv, du skriver:

"Men sig mig, hvorfor skal jeg læse en bog om clairvoyance? Hvad interesse skulle jeg have i den? For en god ordens skyld må jeg hellere fortælle dig hvad jeg er, ".. Tak skæbne - du er stud.theol. ved Århus Universitet og MF? Ja, så må du meget undskylde! Og jeg, som troede at jeget bestod af erkendelse. Nå, dér kan man bare se... Gå du hellere langt udenom hvad andre har at sige.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70254 - 20/09/2006 10:37 Re: Stud theol mv [Re: Watson]
Siv
Bruger

Kære Watson...

Undskyld, men jeg tror du misforstod. Mit syn er at jeg har set temmeligt mange ting her i livet, og jeg sagde ikke jeg ikke ville læse din nævnte bog, men at jeg synes der skal være en egentlig grund til at læse den. Så igen, hvis du kan argumentere godt for at jeg skal læse den, så vil jeg gøre det. Det vil ikke ændrer noget for mig, men det vil dog sætte mig mere præcist ind i din tanke gang. Endvidere er jeg altid interesseret i at høre på andrer. Jeg afviser ikke at høre på nogen eller om 'noget' der har betydning for en person, så det der med langt uden om andrers meninger, tjah undskyld, men er den ikke lidt langt ude i tågen?

Mkh Siv

Til toppen 
#70255 - 20/09/2006 11:10 Re: Stud theol mv [Re: Watson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Watson, du skriver:
Citat:
Og jeg, som troede at jeget bestod af erkendelse.

Hvordan skal det forstås? Mit jeg består ikke af erkendelse - - tværtimod, vil jeg næsten sige ..

Jeg undrer mig også over din syrlige bemærkning til Siv - hvad mener du dog?

Jeg mener, at hver gang man læser en ubrugelig bog, ser en dårlig film osv. så er der en god og opbyggelig bog, man ikke får læst, og fællesskaber og samtaler med andre om Guds ord, som bliver forsømt.

Ligeså med alle mulige andre aktiviteter.

Vi er her på afmålt tid, og jeg synes vi bør være selektive med hensyn til, hvad vi vil bruge tid på.
Det er ikke det samme som ikke at ville lytte til andre menneskers meninger, tværtimod ..

Jeg selv ville aldrig finde på at læse en bog uden først at gøre mig bekendt med dens emne og budskab, og hvis den handler om, og anbefaler, newage spiritualitet, vil jeg ikke bruge tid på den.

Jeg har pløjet mig igennem mange - ak, alt for mange! - hyldemeter af slagsen ..
Andre kan have brug for, eller lyst til, at læse om og stifte bekendtskab med fænomenet, men som sagt, jeg synes det helt legitimt at spørge: Hvorfor skulle jeg, som kristen, læse lige den bog?

kristina

Til toppen 
#70256 - 20/09/2006 13:35 Re: Stud theol mv [Re: kristina]
Watson
Bruger

Kære Kristina - du skriver:

"Hvordan skal det forstås? Mit jeg består ikke af erkendelse - - tværtimod, vil jeg næsten sige .." Jamen så kan jeg vel ikke fornærme nogen ved at ønske dig held og lykke med forståelsen.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70257 - 20/09/2006 14:55 Re: Jeget's erkendelse? [Re: Watson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Watson
Citat:
kristina: "Hvordan skal det forstås? Mit jeg består ikke af erkendelse - - tværtimod, vil jeg næsten sige .."
Watson: Jamen så kan jeg vel ikke fornærme nogen ved at ønske dig held og lykke med forståelsen.

Tak ... tror jeg ... men det er nu ikke min ambition at se indad med henblik på at komme til erkendelse af mit store ego (måtte det blive mindre!), men tværtimod at se hen til Kristus Jesus, og hver dag få mere og mere indsigt i, hvad Han har gjort for os, og leve mit liv i Ham, som siger:

Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#70258 - 20/09/2006 15:55 Den anden Verden [Re: Siv]
Watson
Bruger

Kære Siv:

Du behøver såmænd ikke undskylde overfor mig - det er blot i mine øjne overhovedet ikke noget argument at der kan opvises et litterært studium af længere varighed, når sagen dog drejer sig om fænomener i den tilhyllede virkeligheds verden. Hvorvidt en sådan findes eller ej kan sagtens føre til ørkesløse diskussioner - hvilket jeg såvidt evnes afholder mig fra. Der lå heller ikke i mit forslag til dig andet end at man kunne bladre bogen igennem og muligvis få lidt udvidet sans for årvågenhedens mysterium.

Udgangspunktet var som vel bekendt en liden epistel fra din side om sjæl, sind og ånds beskaffenhed samt deres respektive funktioner. Nu hører jeg ikke til dem, der samtidig nærer afsky for filosofi over én kam og så iøvrigt filosoferer på livet løs. Men al den stund kirken ikke tåler seere i sin stald, forbliver dens trosbekendelse mig kuns et farligt mundsvejr... Endnu er jeg vist ikke blevet udskældt for det i denne sammenhæng anvendte referat fra en 'ubrugelig' bog.

Mvh, pMn

Til toppen 
#70259 - 20/09/2006 17:33 Re: Jeget's erkendelse? [Re: kristina]
Watson
Bruger

Kære Kristina - du skriver:

... "men det er nu ikke min ambition at se indad med henblik på at komme til erkendelse af mit store ego (måtte det blive mindre!),".. Var det syrlige bemærkninger, du havde noget imod?

"men tværtimod at se hen til Kristus Jesus, og hver dag få mere og mere indsigt"... Godt for dig!

"i, hvad Han har gjort for os, og leve mit liv i Ham,".. Amen. Det kalder jeg en sand berigelse. Så hvad er problemet?

Mvh, pMn

Til toppen 
#70260 - 21/09/2006 08:12 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
again
Bruger

Det ser ikke ud somom han havde lyst til at kommentere på det? Ærgerligt, men sådan er livet jo!

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#70261 - 21/09/2006 09:32 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
SimonKL
Bruger

Ja, jeg har også kigget forbi ind i mellem. no answer.... Fair nok, ku ellers ha været cool med en god forklaring. yes yes

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70262 - 21/09/2006 11:50 Re: Hvad er helvede? [Re: SimonKL]
SimonKL
Bruger

og så alligevel, bum bum, trylle trylle, kom der svar her til formiddag: dog kun på min email. og egentligt ikke et svar... bare en kort kommentar:

Citat:
Kære Simon!

Tak for din henvendelse. Jeg beklager, at jeg af forskellige årsager ikke har fået svaret. Og nu er det vel også for sent at gå ind i denne debat. Jeg synes, at det er et vigtigt arbejde, som I gør i Jesusnet, men jeg holder mig tilbage af tidsmæssige årsager.

Jeg kunne godt gå ind i en detaljeret drøftelse af den gamle artikel på Jesusnet. Jeg kan ikke forstå de nævnte tekster anderledes, end at der er tale om evig pine, selvom det er en uhyggelig virkelighed. Vi har netop i gennemgangen af Joh-ev været inde på Joh 3, hvor der tales om dette, at Guds vrede forbliver over et menneske. Det vil jo ikke give god mening at tale om udslettelse i den forbindelse, men der er uhyggeligt nok tale om en vedvarende virkelighed. ...

Mvh

Peter

Så det var ikke så meget et svar, men rart alligevel at tavsheden blev brudt Og så er der vist slået en krølle på halen alligevel.

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#70263 - 22/09/2006 18:23 Re: Hvad er helvede? [Re: again]
Anonym
Anonym

Jeg tror helt sikkert på et helvede som der står i bibelen. Flere peroner som har haft nær døds oplevelser kommer ofte tilbage og kan fortælle grusomme ting om hvad de har set.

Her er en hjemmeside hvor, der er en der har oplevet at være i helvede ved at Gud henrykkede ham dertil. Gud havde ladet ham glemme at han var frelst for at han virkelig skulle se hvordan det var, at være dernede uden noget håb. Han spurgte Gud bagefter hvorfor han havde sendt ham dertil. Gud svarrede " Fordi der er mange af mine egne, der tror dette sted ikke er til som det står i mit ord" Det kan jeg kun sige Amen til! Men... se den hvis du har lyst. Man kan faktisk bestille den gratis fra nettet og få den på en DVD hvis det er.

God fornøjelse:
http://video.google.com/videoplay?docid=3557441432446312669
Hilen Louise

Ps. Den skal ligge "buffe" lidt inden man kan se den uden at den hakker :-)

Til toppen 
#70264 - 22/09/2006 19:34 Trådlukning. [Re: again]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej alle.

Tråden er blevet tilpas lang og lukkes derfor. Der må gerne debatteres videre i en ny tråd, hvis man vil.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær