Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6998 - 16/12/2002 22:52 Jesus' RIGTIGE fødselsdag?
Christian
Bruger

Reg.: 21/09/2002
Sted: Aalborg
Hej allesammen,
nu nærmer julen sig, og mange af brugerne på Jesusnet glæder sig til at fejre den den 24. dec, men så var det lige jeg faldt over dette link:

http://www.aloha.net/~mikesch/sukkoth.htm (på engelsk)

Her er en længere udredning af hvornår Jesus blev født, og det var faktisk sammenfaldende med Tabernakelfesten. Den fest varer så vidt jeg ved 7 dage, og Jesus blev så omskåret på den 8 dag. Det er et spændende sammenfald som sikkert har en større sammenhæng... men da jeg knapt er færdig med at læse Bibelen, så kunne jeg da godt tænke mig at høre fra Jer erfarne gutter og gutinder hvad I har at sige til dette link.
Hvis ikke andet, så er det da spændende (synes jeg).

Desuden har jeg også læst på nettet at man (hvem man så end er) har fundet ud af at Jesus blev født 4 år f.Kr.
Der har jeg altså brug for en lille smule mere viden, for helt at forstå hvordan det nu kan være rigtigt

Jeg ser frem til at høre Jeres svar.

De bedste ønsker om en god Jul!
Christian B.

Til toppen 
#6999 - 17/12/2002 00:21 Re: Jesus' RIGTIGE fødselsdag? [Re: Christian]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej.

Det er stadig lidt diskution om, hvornår Jesus blev født. Jeg vil sige at hvis man sætter en margin på fra 14 f.Kr til 14 e.Kr så har man ramt rigtigt, selv om det er et hul på 28 år (eller 29, hvis år 0 skal medregnes).

Her er noget at det der peger på det forskellige:

Nogle har kigget lidt på det med Betlehemstjernen og har fundet en ganske lovende komet, der passerede forbi omkring år 4 f.Kr. Man mener så det kan have været Betlehemstjernen, da denne komet netop var synlig i Mellemøsten. Der var vist også nogle der fremkom med et eller andet om en dobbeltstjerne der stod i konstallation eller sådan noget. Det har jeg ikke så meget styr på, men det skulle vist være sket et par år e.Kr, også synlig i Mellemøsten.

En anden ting er, at Maria og Josef netop rejste rundt, fordi romerne ville have mandtælling. PLus man har navnet på den mand der var konge eller statsholder på det tidspunkt (jeg gider ikke lige slå navne og lignende op så det kører lige fra hukommelsen). Ud fra disse navne, der sammenholdes med det der står i Bibelen og de romerske historiske skrifter, kan man udregne at folketællingen måtte have fundet sted i år 7 f.Kr, da den i Bibelen benævnte statsholder i de romerske kilder var anført til at have været netop statsholder i det område på det tidspunkt.

Det er sådan set naturligt at der forekommer en "cirka-beregning" på årstallet, da man skiftede kalender et par hundrede år efter "år 0", hvor man gik fra den daværende årskalender på 9 måneder til de nuværende julianske kalender på 12 måneder. Man indførte Juli, August og en 3. måned i kalenderen. Så vidt jeg husker var det først i omkring år 800 e.Kr at man prøvede at regne sig tilbage til, hvornår år 0 måtte have været. Men allerede på det tidspunkt havde man lavet flere justeringer til den julianske kalender.

Der var vist nogle flere ting der peger i retning af helt andre årstal. Selv mener jeg år 7 f.Kr. må være det mest rigtige bud. Men som det ses er der ikke noget der tyder på, at det vitterligt var år 0 Jesus blev født.

Hvilken dato det så var er en helt anden sag jeg slet ikke tør gætte på.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#7000 - 17/12/2002 00:53 Re: Jesus' RIGTIGE fødselsdag? [Re: Christian]
Jesper B
Bruger

Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
Ja det er jo ikke fordi jeg er ekspert på det her område, men jeg kan da godt give et bud på hvad jeg synes. For så vidt så ser artiklen jo interessant ud og det ka da være dens udredning er rigtig. Men rigtig mange har dog prøvet denne øvelse før, og det ende altid med at resultatet alligevel er et get. Et kvalifiseret get måske, men stadig et get. Vi kan simpelthen ikke sige med sikkerhed hvornårJesus har fødelsesdag. Faktisk kan vi heller ikke sige med sikkerhed hvad år han blev født. Jule evangeliet i Lukasevangeliet er simpelthen for dunkel i sin beskrivelse. Faktisk diskuterer man ivrigt om historien om Barnemordene kan være rigtige overhovedet fordi man 1. ikke har nogle kilder som pinpointer kejser augustus regeringstid sammen med statholder kvirinius i syrien og Herodes på den jødiske trone i Jerusalem. 2. man har svært ved at forestille sig at et sådan voldsomt barnemord kan have forgået under Kejser augustus regering uden at vi har nogen kilder som beskriver det. Alt det her er selvfølgelig spekulationer og beviswer lige preciss ingen ting, men det giver dog et indtryk af hvor svært en sådan datering er.

Spørgsmålet er også om det overhovedet er vigtigt at lave en sådan datering. det væsenlige er jo ikke hvornår Jesus blev født men at han blev født!

Med hensygn til hvorfor vi fejrer den 25 som Jesu fødelsesdag, så er det simpelthen fordi at den dag faldt sammen med vintersolverget i den kalender vi brugte før i tiden. Da europa blev kristnet så kunne man ikke vende befolkningen af med at fejre vintersolværge festen, så man valgte at ændre på festens indehold i stedet for. Vintersolverget er jo den dag i kalender året hvor Lyset vender tilbager og mørket overvindes, denne symbolik passer jo fantastisk på voredages juleevangelium. dagen er alså et resultat af en vellykket kontekstualicering.

MVH.
J.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær