Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#69942 - 31/08/2006 23:13 Selvudslettende ydmyghed og Jesus
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Jeg oplever, at mange kristne (og ikke-kristne) gør oprør, når jeg ytrer min mening om, at man som menneske og kristen bør leve med en selvudslettende ydmyghed.
Jeg tolker Jesu ydmyghed som værende selvudslettende, fordi han ikke gik af vejen for at lade sig slå ihjel - og hvis ikke det er selvudslettende, ja, hvad er så?

Evangeliet og missionsbefalingen lærer jo netop os kristne at efterleve Kristi eksempel.

Hvad mener du om dette?
Som kristen efterlever du så Kristi ydmyghed på en selvudslettende måde?
Som menneske lever du da ydmygt?
Eller mener du ikke, at Kristi ydmyghed er selvudslettende?

Til toppen 
#69943 - 31/08/2006 23:45 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Museeye..

Definér ydmyg..

Og hvad med Moshe.. Mener du at han levede ydmygt (efter at Herren (bH) havde kaldt ham)??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#69944 - 01/09/2006 00:29 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: Kefas Ben-Adam]
museeye
Bruger

Citat:
Definér ydmyg..

At være ydmyg vil sige, at man er underdanig, ærbødigig; at man underkaster sig. At man ikke gør krav på noget, men acceptere tilværelsens luner og menneskenes gerninger uden vrøvl. Og skal man endelig beklage sig, så kan man gøre det til Gud.

Citat:
Og hvad med Moshe.. Mener du at han levede ydmygt (efter at Herren (bH) havde kaldt ham)??

Er der nogen særlig grund til, at du netop trækker Moshe frem som eksempel?
Umiddelbart vil jeg mene "ja".
Han gør dog godt nok et stort nummer ud af, ikke at blive Guds udsending, idet han kaldes (ved den brændende tornebusk).

Jeg havde faktisk ikke de i GT optrædende personer i tankerne, da jeg skrev mit første indlæg. Jeg tænkte mere på de i kristendommen fremkommende martyrer, som efter signende gik i døden med takkesang og lovprisning.

Er der evt. nogle træk hos Moshe, som du mener indikerer, at han ikke var ydmyg?

Til toppen 
#69945 - 01/09/2006 01:07 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære museeye

Du spørger:
Citat:

Mener du ydmyghed er noget man gør, og må tage konsekvensen af, når man lever efter det?
Eller er ydmyghed, at man lader sig forme Gud, ved at være blød og ikke stiv?

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#69946 - 01/09/2006 06:27 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Godmorgen Museeye..

Citat:
At være ydmyg vil sige, at man er underdanig, ærbødigig; at man underkaster sig. At man ikke gør krav på noget, men acceptere tilværelsens luner og menneskenes gerninger uden vrøvl. Og skal man endelig beklage sig, så kan man gøre det til Gud.

Hvordan kan et ikke-troende menneske så være ydmyg?? Og hvorfor er det kun Herren (bH) man må beklage sig til?? Er der ikke, i det at være ydmyg, en nødvendighed i at søge at ræssonere med sin næste, hvis man ser ham/hende gøre noget forkert??

Citat:
Er der nogen særlig grund til, at du netop trækker Moshe frem som eksempel?

Af flere grunde.. Jeg prøver at finde dem du ser som "arketyper" i ydmyghed i de bibelske skrifter.. Jeg får også lyst til at høre dit syn på Noach, Avraham og Yonah m.fl...

Udover det, så er Moshe den mest centrale figur (sammen med Avraham), som jeg lige kan trække frem og forholde mig til.. Specielt fordi Moshe starter et sted og ender et andet sted..

Citat:
Umiddelbart vil jeg mene "ja".
Han gør dog godt nok et stort nummer ud af, ikke at blive Guds udsending, idet han kaldes (ved den brændende tornebusk).

Kan det ikke opfattes som ydmyghed .. Moshe, hyrden der har fornægtet sin høje stand, som Herrens profet (bH)?? Nej, vel??

Det der fik mig til at ville fokusere på Moshe, udover det allerede nævnte, var i forhold til din fremhævelse af ydmyghed og Jesus.. Moshe og Avraham sagde Herren imod og gik i rette med Ham (bH).. De var ikke bange for at henlede Herren på nogle ting, de ikke kunne se sammenhængen i eller som de mente var imod Ham selv.. Ja, Avraham købslår ligefrem med Herren om Sodoma og Gomorra..

Tilgengæld ser man ikke samme ting hos Noach, der bare acceptere at Herren (bH) vil udrydde hele jordens befolkning uden overhovedet at gøre indsigelser.. Det synes jeg, er værd at lægge mærke til.. Specielt når man taler om ydmyghed hos "gudskaldte" personer..

Citat:
Jeg havde faktisk ikke de i GT optrædende personer i tankerne, da jeg skrev mit første indlæg. Jeg tænkte mere på de i kristendommen fremkommende martyrer, som efter signende gik i døden med takkesang og lovprisning.

Det er helt ok.. Jeg kunne også fremhæve nogle jødiske ditto, f.eks. Rav Akiva der døde mens han sagde Sh'ma Yisrael, men jeg ville hellere fremhæve nogle mere centrale skikkelser..

Udover det, så ser du f.eks. muslimske selvmordsbombere gøre det samme, men dem har jeg svært ved at opfatte som ydmyge.. Det samme gør sig gældene med kristne krigere i gennem tiden (ikke at forveksle med kristne matyrere, medmindre man ser dem som værende de samme).. En lovprisning af Jesus og så i kamp, nogle gange til den sikre død..

Citat:
Er der evt. nogle træk hos Moshe, som du mener indikerer, at han ikke var ydmyg?

Nej, faktisk ikke.. Vi opfatter Moshe som den mest ydmyge person overhovedet.. Han var opvokset blandt konger, men accepterede sin plads mellem bønder og nomader..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#69947 - 01/09/2006 15:51 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej museeye,

jeg har tygget lidt på dit indlæg i nogle dage nu og kommer her med et par kommentarer:

Citat:
Jeg oplever, at mange kristne (og ikke-kristne) gør oprør, når jeg ytrer min mening om, at man som menneske og kristen bør leve med en selvudslettende ydmyghed.

Det er sandt, og jeg bliver da også rykket/provokeret af ordet "selvudslettende" for ydmyghed kan man ikke sårn lige skubbe væk. Det er det selvudslettende element der springer i øjnene og provokerer... Men det er da sandt nok at den kristne hvis han vil følge Jesus: ... skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. Den, der vil frelse sit liv, skal miste det; Matt 16,24-25

Men grunden til at vi mennesker gør oprør overfor dette er vel meget pga den tid vi lever i. Vi er vel meget selvfikserede og søger altid at gøre hvad der er bedst for os selv. Så at være selvudslettende er jo fuldstændigt fjernt fra os. Men ja, Bibelen kalder os til at følge Jesu eksempelt og leve for andre mennesker ikke kun i tanke og bøn men også i konkret handling, og det er da en mega udfordring til alle kristne!

Citat:

og
Citat:
Som menneske lever du da ydmygt?

Nej jeg er for det meste en selvisk skid. Men jeg ønsker at følge Jesus og hermed søger jeg at leve efter hans eksempel.... der går ik super godt, men jeg ved jeg lever i nåden uanset hvad, så jeg klør på!

Citat:
Eller mener du ikke, at Kristi ydmyghed er selvudslettende?

Jow jeg tror du har ret. Men jeg mener også vi kan gå for langt i det selvudslettende element. Vi må ikke glemme at vi er Guds børn, skabt af Gud til at leve for og i Ham. Vi må ikke fornægte os selv eller kommer ind i en usund vane hvor vi ser på os selv som "uslinge" og værdiløse, bare fordi vi kommer til at synde. Så vi skal finde en sund balance her.

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69948 - 11/09/2006 01:17 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Kristi ydmyghed var ikke selvudslettende. Ofte forveksles sagtmodighed og ydmyghed (ikke stor i egne tanker) med svaghed, men det er fuldstændig forkert. Kristus var ydmyg men karakterstærk - han sagde f.eks. 'ære fra mennesker tager jeg ikke imod.' At være selvudslettende i sin holdning er en karaktersvag. Kristus var ikke i besiddelse af nogle karaktersvagheder, men havde fuldkomne ligevægt i de gode egenskaber - incl. bl.a. frygtløshed og mod. Han drev f.eks. i indigneret vrede de der handlede i templet ud, idet han sagde 'gør ikke min Faders hus til en kræmmerbod.' Således ser vi at han ikke led af den karaktersvag at være falsk underdaning. Han kunne f.eks. have kildret de handlendes ører ved at sige 'nåh, det gør nok ikke så meget', og derigennem bevaret den gode stemning og fremmet sin popularitet overfor mennesker. Men han var ikke en falsk profet, han havde rygrad til at stå frem for sandhed og ret. Jeg genkender slet ikke billedet af Jesus, som nogle har, der fremstiller ham, som en svag og selvudslettende person. Det var han ikke. Han er vores Herre og Mester. Den eneste af alle mennesker der allerede var fuldkommen mens han levede på jorden. Han er stærkere end os alle. Men ofte så vil et ydmygt og sagtmodigt menneske, blive opfattet som stille og sommetider svagt, fordi det ikke går rundt og brillerer, fremhæver sine egne fortræffeligheder, og forsøger at hævde sig over andre mennesker. (det kaldes også at pudse sin egen glorie). Ydmyghed og sagtmodighed er fuldkomne karakteregenskaber, og er en del af guddommens karakteregenskaber. Kristus er ren. Gud ske tak for det. Vi kan komme til ham, få del i hans forsoning, og blive renset for disse synder.

Mvh
John

Til toppen 
#69949 - 11/09/2006 08:36 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: Buus]
museeye
Bruger

Citat:
Kristi ydmyghed var ikke selvudslettende.

Jeg mener helt klart, at det menneske, som lever(/levede?) som menneskenes tjener, og gik hele vejen til døden på et kors, må have levet efter et selvudslettende ydmyghedsideal.
Med selvudslettende mener jeg ikke karaktersvag - tværtimod! Jeg mener netop, at Jesu Kristi karakter var og er så stærk at netop kun han som menneske formåede at leve efter, hvad Gud fandt for godt!

Helt konkret gik Jesus jo ikke væk fra den vej, der førte til udslettelse af ham! Det kan vi godt sige, selvom vi ved, at han jo opstod igen - for det ville vi ligesom de andre disciple jo ikke kunne vide, før han gjorde det! Så uanset hvad vi kan sige af fine teologiske overvejelser, når vi kender til opstandelsen, er underordnet i spørgsmålet om den selvudslettende ydmyghed, der drev Jesus til døden på et kors!

Til toppen 
#69950 - 11/09/2006 08:50 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: SimonKL]
museeye
Bruger

Jeg har i dette dit indlæg kun nogle få "ting" som, jeg vil tage fat på!
Citat:
men jeg ved jeg lever i nåden uanset hvad, så jeg klør på!

Netop dén tanke, at "nå, ja - jeg lever jo i nåden, så skidt med, at det ikke lige gik denne gang.." er vel meget farlig, eftersom den lyder, som sød musik i øret, og er som honning for ganen, forstået på den måde, at man bliver doven og lidt ligeglad med, om man nu gør det, som Kristus byder os, fordi vi hele tiden henviser til Hans evige nåde?

Citat:
Men jeg mener også vi kan gå for langt i det selvudslettende element. Vi må ikke glemme at vi er Guds børn, skabt af Gud til at leve for og i Ham. Vi må ikke fornægte os selv eller kommer ind i en usund vane hvor vi ser på os selv som "uslinge" og værdiløse, bare fordi vi kommer til at synde. Så vi skal finde en sund balance her.

Kan vi gå for langt? Jesus gik da lige ind i døden - og ud igen!
Jeg tror, vi bliver nødt til at fornægte os mange af de goder, som findes i dette verdslige liv, for ikke at få fedt om hjertet. Paulus skriver om det kristne liv som en disciplin i atlektik - en atlet må leve sundt og rent for at kunne yde sit bedste, og i et sådant liv må man give afkald på meget for at få det bedste - netop guldmedaljen!
Jeg kan godt se, hvad du mener - og jeg forsøger at se Jesu liv og gerninger for mig; tænke på hvordan han levede hver dag med fristelser, som han afslog, fordi han vidste hvad der tjente ham bedst. Han kunne skelne mellem godt og ondt - og formåede at vælge det gode! Dog mener jeg også, at han opfordrer os til at gøre ligeså, men så bliver livet svært, for det er jo oftere mere spændende at vælge det slette frem for det rette.

Til toppen 
#69951 - 11/09/2006 08:57 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: Vandrer]
museeye
Bruger

Citat:
Mener du ydmyghed er noget man gør, og må tage konsekvensen af, når man lever efter det?
Eller er ydmyghed, at man lader sig forme Gud, ved at være blød og ikke stiv?

Interessant.
Jeg mener, at ydmyghed er en indtilling, man har (fået), og denne indstilling lever man jo så i overensstemmelse med, såfremt man lever et harmonisk liv.

Ydmyghed er (nok) først og fremmest at man lader sig forme af Gud. Men man skal vel et eller andet sted indse, at man skal lade sig forme af Gud, samt vælge at lade sig forme. Når dette er gjort, lever man vel efter denne "form"? Man kan vel ikke indse noget, samt vælge det, og ikke leve derefter?

Så ydmyghed er, når man indser nødvendigheden af, at formes af Gud til et "nyt lerkar". For at leret kan formes, må det ikke være hårdt og tørt, men blødt og fugtigt. Men hvem gør hårdt og tørt? Hvem gør blødt og fugtigt?

Til toppen 
#69952 - 11/09/2006 09:13 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye
Citat:
Så ydmyghed er, når man indser nødvendigheden af, at formes af Gud til et "nyt lerkar". For at leret kan formes, må det ikke være hårdt og tørt, men blødt og fugtigt.

Ja, enig, sådan må det være.

Men selvudslettelse? Jeg véd ikke rigtigt ... jeg ville nok ikke uden videre bruge det udtryk. For at udsagnet ikke skal blive misforstået, kræver det nemlig en længere forklaring ..

Men jo: Gamle Adam skal ikke forbedres ...
Han skal dø!

2.Kor 5,17: Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!

Og Luk 16,33: Den, der søger at redde sit liv, skal miste det, men den, der mister det, skal vinde det.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69953 - 11/09/2006 09:36 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: kristina]
museeye
Bruger

Citat:
Men selvudslettelse? Jeg véd ikke rigtigt ... jeg ville nok ikke uden videre bruge det udtryk. For at udsagnet ikke skal blive misforstået, kræver det nemlig en længere forklaring ..

Ikke selvudslettelse? Jeg kan ikke umiddelbart se, hvilket andet begreb jeg skulle anvende i stedet for. Men såfremt du har et forslag, så lad mig endelig høre!

Men det må vel handle om udslettelse? Som du selv er inde på, så skal den gamle Adam udslettes. Og følger man Guds vej og plan, så fører det vel netop til udslettelsen af den gamle Adam og indsættelsen af Jesu kærlighed?

Og forresten: når Gud nu former en anden figur/andet lerkar af det samme ler, så bliver den gamle Adam jo blot omformet, og altså ikke udslettet...?

Til toppen 
#69954 - 11/09/2006 15:48 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Nej, selvudslettende vil jeg nok ikke lige kalde mig selv. Jeg synes heller ikke der var noget særligt selvudslettende ved Jesu opførsel - jeg vil snarere karakterisere ham som "myndig" udfra beskrivelserne af ham.

På intet tidspunkt giver bibelen udtryk for, at Jesu død på korset var noget der hændte ham pga. hans selvudslettende personlighed. En af anklagerne imod ham var jo, at han kaldte sig selv Guds Søn og gjorde sig selv til Gud. Det lyder ikke somom han krøb langs væggene - heller ikke når han med en pisk smed vekselererne ud af templet, med beskeden om, at de havde gjort hans fars hus til en kræmmerbod.

Nej, Jesu død var noget han selv valgte: "Ingen tager det fra mig, men jeg sætter det til af mig selv. Jeg har magt til at sætte det til, og jeg har magt til at få det tilbage. Og det har min fader påbudt mig at gøre.«" Joh 10:18 Ydmyg overfor opgaven var han, men selvudslettende? Nej, det kan jeg simpelthen ikke se.....

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#69955 - 11/09/2006 16:51 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
SimonKL
Bruger

hej museeye,

Jeg tror jeg er enig med dig langt hen ad vejen, selvom du er ret radikal! - dejligt med noget kristent radikalitet!! Men jeg synes du har misforstået de to ting du trækker frem:

Citat:
Citat skl: men jeg ved jeg lever i nåden uanset hvad, så jeg klør på!

Citat museeye : Netop dén tanke, at "nå, ja - jeg lever jo i nåden, så skidt med, at det ikke lige gik denne gang.." er vel meget farlig, eftersom den lyder, som sød musik i øret, og er som honning for ganen, forstået på den måde, at man bliver doven og lidt ligeglad med, om man nu gør det, som Kristus byder os, fordi vi hele tiden henviser til Hans evige nåde?

Jow det er rigtigt nok, og det er jo netop det jeg siger i mit citat: Jeg fejler i at være selvudslettende, fordi jeg piller i min egen navle og er ligeglad med min næste... MEN selvom jeg gør dette, så ved jeg, at jeg lever i Guds nåde. Det sløver mig ikke - men inspirerer mig; så derfor skrev jeg; at uanset hvordan jeg lykkedes som kristen, så lever jeg i nåden, og derfor klør jeg på med at tjene næsten og følge Gud.

Citat:
Citat skl: Men jeg mener også vi kan gå for langt i det selvudslettende element. Vi må ikke glemme at vi er Guds børn, skabt af Gud til at leve for og i Ham. Vi må ikke fornægte os selv eller kommer ind i en usund vane hvor vi ser på os selv som "uslinge" og værdiløse, bare fordi vi kommer til at synde. Så vi skal finde en sund balance her.

Citat museeye: Kan vi gå for langt? Jesus gik da lige ind i døden - og ud igen!

Ja nemlig og vi skal følge Jesus dér. Men vi kan gå for langt i det selvudslettede element hvis vi begynder at fornægte os selv i den dur at vi hader os selv, ser os som uslinge og værdiløse. For i Guds øjne er vi Hans kære skabninger, tror vi på Jesus er vi Guds børn og har en så stor værdi at Jesus jo døde for os. Så i den forstand kan vi gå for langt i det selvudslettende element. Så den sunde balance jeg omtaler er at vi skal vide at vi er elsket, men samtidigt fornægte vores kødelige lyst (som ikke er fra Gud) men leve som nye mennesker døde fra synden.

Citat:
Jeg tror, vi bliver nødt til at fornægte os mange af de goder, som findes i dette verdslige liv, for ikke at få fedt om hjertet. Paulus skriver om det kristne liv som en disciplin i atlektik - en atlet må leve sundt og rent for at kunne yde sit bedste, og i et sådant liv må man give afkald på meget for at få det bedste - netop guldmedaljen!

Jeps, de verdslige glæder er intet i forhold til de himmelske. Jeg tror det samme, så jeg er helt enig!

Citat:
Han kunne skelne mellem godt og ondt - og formåede at vælge det gode! Dog mener jeg også, at han opfordrer os til at gøre ligeså, men så bliver livet svært, for det er jo oftere mere spændende at vælge det slette frem for det rette.

Nemlig. Derfor gælder det om at leve ham nær, hver dag og suge af den visdom der kommer fra Ordet!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69956 - 11/09/2006 20:20 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: again]
museeye
Bruger

Citat:
På intet tidspunkt giver bibelen udtryk for, at Jesu død på korset var noget der hændte ham pga. hans selvudslettende personlighed. En af anklagerne imod ham var jo, at han kaldte sig selv Guds Søn og gjorde sig selv til Gud. Det lyder ikke somom han krøb langs væggene - heller ikke når han med en pisk smed vekselererne ud af templet, med beskeden om, at de havde gjort hans fars hus til en kræmmerbod.

Jesus var trofast over for den sandhed han repræsenterede, nemlig at han var/er Guds søn. Derfor mener jeg, at Jesus var ydmyg over for (sin) sandhed(en), da han hævdede sig selv som værende Guds søn.

Man kan vel med god mening og logik sige, at Jesus var ydmyg mht. det billede han havde af sig selv? På intet tidspunkt sprang han over hvor gærdet var lavest, men gik neto phen og udslettede sig selv. Altså; Jesus var ydmyg over for sine "forestillinger" - og med selvudslettende, mener jeg, at Jesus gik planken ud! Ikke noget med at afvige fra den lige vej til korset!

Til toppen 
#69957 - 11/09/2006 21:00 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Jo tak, sålænge vi er enige om, at Jesus ikke krøb langs panelerne, og at kristne heller ikke bør krybe for andre, så kan vi også sagtens blive enige om, at ydmyghed er en god ting. Med et moderne ord svarer den form for ydmyghed vel til ordet "forpligtelse".

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#69958 - 12/09/2006 23:38 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: SimonKL]
museeye
Bruger

Jeg synes også at være enig med dig langt hen ad vejen, men jeg undrer mig meget over nogle tilsyneladende konflikter i vore indlæg og svar på hinandens tiltale.
Citat:
selvom du er ret radikal! - dejligt med noget kristent radikalitet!!

Det tager jeg som et kompliment Selvom mange herinde ikke er så glade for radikal kristendom!

Citat:
Citat skl: men jeg ved jeg lever i nåden uanset hvad, så jeg klør på!

Citat museeye: Netop dén tanke, at "nå, ja - jeg lever jo i nåden, så skidt med, at det ikke lige gik denne gang.." er vel meget farlig, eftersom den lyder, som sød musik i øret, og er som honning for ganen, forstået på den måde, at man bliver doven og lidt ligeglad med, om man nu gør det, som Kristus byder os, fordi vi hele tiden henviser til Hans evige nåde?

Citat skl: Jeg fejler i at være selvudslettende, fordi jeg piller i min egen navle og er ligeglad med min næste... MEN selvom jeg gør dette, så ved jeg, at jeg lever i Guds nåde. Det sløver mig ikke - men inspirerer mig; så derfor skrev jeg; at uanset hvordan jeg lykkedes som kristen, så lever jeg i nåden, og derfor klør jeg på med at tjene næsten og følge Gud.

1) Jeg kritiserede ikke som sådan dig, men selve tanken om at leve i Guds nåde.
2) Hvordan ved du, at du lever i Guds nåde? Ganske vidst kan vi ikke gøre os fortjente til Hans nåde, men hvordan ved vi, at vi står i Hans nåde? Og er det kun kristne der står i Hans nåde? Og kan vi som mennesker overhovedet tillade os at tale om, hvem der har guds nåde eller ej?
3) Det er interessant at det inspirerer dig, for mig ville den tanke nok sløve mit sind - men du må gerne uddybe hvorledes det inspirerer dig, i stedet for at vugge dig i søvn.
4) Hvad er meningen med, at klø på "med at tjene næsten og følge Gud" eftersom vi (måske?) forbliver i nåden, uanset om vi synder?

Citat:
Men vi kan gå for langt i det selvudslettede element hvis vi begynder at fornægte os selv i den dur at vi hader os selv, ser os som uslinge og værdiløse. For i Guds øjne er vi Hans kære skabninger, tror vi på Jesus er vi Guds børn og har en så stor værdi at Jesus jo døde for os. Så i den forstand kan vi gå for langt i det selvudslettende element. Så den sunde balance jeg omtaler er at vi skal vide at vi er elsket, men samtidigt fornægte vores kødelige lyst (som ikke er fra Gud) men leve som nye mennesker døde fra synden.

1) Det virker til, at selvom vi har taget imod Kristus som vor Herre og Gud, så lever vi dog stadig i denne verden og begår også stadig synd - for vi er jo endnu ikke sluppet væk fra "kødets" lyster.
2) Ovenstående er mit argument for til stadighed at hade mig selv og min familie, for det syndige menneske jeg til stadighed er, uanset at jeg har underlagt mig Kristus.
3) Jeg vil ikke elske mig selv, som det (syndige) menneske jeg er, men jeg vil elske mig selv, fordi Gud elsker mig som sin skabning!
4) Jeg tror ikke, at vi som mennesker her på jorden kan leve et syndfrit liv, uanset om vi har modtaget Jesus som Fresler og Herre, og det bygger jeg bl.a. på Romerbrevet kap. 7,19: "For det gode jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde jeg ikke vil, det gør jeg."

Til toppen 
#69959 - 13/09/2006 09:13 Hvordan vide, at man er i nåden? [Re: museeye]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej museeye

Jeg blander mig bare en lille bitte smule
Citat:
Hvordan ved du, at du lever i Guds nåde? Ganske vidst kan vi ikke gøre os fortjente til Hans nåde, men hvordan ved vi, at vi står i Hans nåde? Og er det kun kristne der står i Hans nåde? Og kan vi som mennesker overhovedet tillade os at tale om, hvem der har guds nåde eller ej?

I den lutherske teologi taler vi om nådemidler (dåben (+skriftemålet), nadveren og ordet) - det betyder, at gennem disse ting rækker Gud os sin nåde! Men det betyder også, at løfterne omkring disse midler, kan jeg hvile 100% i! Altså, hvis jeg er døbt, og tror på dåbsløfterne - så kan jeg hvile i, at det gælder mig! Hvis jeg har syndet, og bekender det for fx en præst, kan jeg hvile 100% i, når han tilsiger mig syndernes forladelse. Jo, vi kan vide os i nåden! Men ikke ved en eller anden frelsesvishedsfornemmelse eller følelse; men pga hvad bibelen lover os.
At det kun er kristne, der står i hans nåde, er jo noget bibelen selv lærer - derfor taler bibelen om frelse ved tro - det som lutherdommen (samt andre kirker) kalder læren om retfærdiggørelsen af tro! Og når det er af tro - må det nødvendigvis være én, der faktisk tror på Bibelens Gud - og altså dermed er kristen.
Kan vi tillade os at tale om, hvem der er i nåden - og hvem der ikke er?
Vi kan prædike den rette vej til nåden! Vi kan prædike den livsstil, som bør følge nådens liv! Men vi kan ikke se ind i et menneskes hjerte. Én kan se ud til at være så from og kristen; men indeni er han en løgner - som bare lader som om!

mvh Jón

Til toppen 
#69960 - 13/09/2006 09:15 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

hej museeye - nu kan jeg ikke lade være med at blande mig, for du skriver i dit indlæg til Simon en enkelt sætning, som jeg synes er så vigtig at tænke over:
Citat:
4) Hvad er meningen med, at klø på "med at tjene næsten og følge Gud" eftersom vi (måske?) forbliver i nåden, uanset om vi synder?

Her synes jeg ikke du er radikal nok!!
Sagen er, mener jeg, at er vi Guds nådebørn, så lever vi i Ånden, og så tjener vi næsten og følger Gud!
Gud selv virker det i os!

Vi lever ikke mere i kødet, for Adam er død!
Ikke fysisk død, ganske vist, men der er ikke liv i ham - så vi kan ikke leve i ham!
Det er der ingen, der kan, og det er der aldrig nogen der har kunnet.
Men vi vidste det ikke. Ikke før vi blev gjort bekendt med Guds lov, og vi fattede, at vi stod Gud imod = at vi var syndere.

Men synden må vi - som Paulus! - kæmpe imod livet igennem. Han holdt ikke op med at kæmpe, han forligte sig ikke med sin synd, men fortvivlede over den: Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov.

Overgiver vi derimod os til kødet/synden, og forliger os med den, og altså holder op med at se på synden som det den er, nemlig dødens vej, så forlader Guds hellige And os med sorg, og så falder vi ud af Guds nåde. Vi kan ikke holde synden i den ene hånd, og Jesus i den anden, for så forbinder vi Jesus med synd. Så synder vi på nåden og i forventer, at Gud tolererer og accepterer synd.

Du kæder med dit "(måske?)" synd og nåde sammen.
Det tror jeg er forkert.
Så er vi nemlig inde på den farlige tanke at "det kan da godt være, at jeg er Guds barn .. " og sætter derved spørgsmålstegn ved Guds Ord: Vi viser, at vi ikke er helt sikre på, at Gud taler sandt!

Der står en vigtig sætning i 1.Joh 1,3:
Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det!
Salige vished: Vi ér det!
Vi ér Guds nådebørn, retfærdiggjort ved Jesu Kristus!
Radikalt - og provokerende? - JA!
Citat:
2) Hvordan ved du, at du lever i Guds nåde? Ganske vidst kan vi ikke gøre os fortjente til Hans nåde, men hvordan ved vi, at vi står i Hans nåde? Og er det kun kristne der står i Hans nåde? Og kan vi som mennesker overhovedet tillade os at tale om, hvem der har guds nåde eller ej?

Vi véd, at vi lever i Guds nåde, af den enkle grund, at det har Gud sagt! Derfor kan vi tillade os at sige det!
Og ja, det er kun kristne, der står i Hans nåde, det er nemlig selve definitionen på at være kristen.

Men hvem er så "kristen"? Ja, her kan vi så kun sidde hver for sig og sige enten:
1) Det er jeg!
2) Det er jeg ikke!
3) Det er jeg måske nok!

Jeg siger 1): Det er jeg!
Du kan ikke vide om det er sandt, jeg kunne være en løgner!
Gud véd det.

Hvad så med den og den og den - og ham - og hende - og alle de andre???
Vi véd det ikke! Vi kender kun vores medmennesker fra ydersiden!

Der er et skriftsted, som jeg hele tiden vender tilbage til, når jeg falder i og begynder at spekulere på om "den anden" nu har sin sag med Gud i orden, det er Jesu ord til Peter i Joh. 21,22:

»Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig? Følg du mig!«

Sagt på nu-dansk: "Hvad i alverden kommer det dig ved?
Det er ikke dit bord!
Det er min sag, ikke din!"

Så vores kald er:
- at følge Jesus = at stole på Guds løfter
- at prædike evangeliet = at forkynde Kristus
- i tro og tillid at lægge os selv og vores medmennesker i Guds kærlige hænder.

("- - med hele resten har det ingen fare!" )

Hvad siger du til det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69961 - 13/09/2006 15:18 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
SimonKL
Bruger

hej museeye,

Der er allerede kommet to gode svar, som jeg synes svarer meget godt på noget af det du skriver; jeg vil dog alligevel for en god ordens skyld gå igennem de punkter du opstiller.

Citat:
1) Jeg kritiserede ikke som sådan dig, men selve tanken om at leve i Guds nåde.
og

Som kristina også var inde på, ja så lever vi som kristne i Guds nåde når vi tror på Jesus; det er ikke noget vi kan gøre os fortjent til, gaven er Guds. Så det er kun kristne (=os som tror på Jesus, har modtaget hans retfærdighed) som kan siges at leve i nåden ja. Men selvom vi lever i nåden så synder vi altså stadig...

Men hvordan kan vi vide at vi lever i nåden så? Jamen, med det ovenstående i tankerne, kan vi jo sige i kor med min ven, stud .theol Andreas Ipsen, nemlig: Guds frelse er ikke noget jeg går og føler, den er noget jeg konstaterer, fordi han har været så venlig at skrive det til mig. Vi læser altså i Bibelen, at vi er i nåden når vi tror på Jesus, så det må vi tro og leve på.

Hva så? Kan vi som mennesker tillade os, at tale om hvem der har Guds nåde? Nej, det er altså ikke vores bord! Man kan selvfølgelig formane en medkristen, i ren bekymring over at han/hun måske ikke er i nåden, eller er på vej ud af den, dvs vedkommende er begyndt at se slapt på Guds ord og tager det måske ikke ind over sit liv mere. I det tilfælde kan spørgsmålet måske være relevant, men ellers skal vi ikke bekymre os for meget over det, tror jeg.

Citat:
3) Det er interessant at det inspirerer dig, for mig ville den tanke nok sløve mit sind - men du må gerne uddybe hvorledes det inspirerer dig, i stedet for at vugge dig i søvn.

Dette er jo diskussionen vedrørende tro og gerninger. Vi kan fastslå nogle sandheder her:
1) For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. (Ef 2,8-9) - Så det er altså klart at tro alene frelser, gerninger kan ikke frelse.
2) For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i. (Ef 2,10) - Men fra troen springer altså gode gerninger, som Gud har lagt til rette for os at følge.

Jeg inspireres af nåden til at gøre gode gerninger, fordi jeg som kristen er kaldet til at elske Gud af hele mit hjerte, samt elske min næste som mig selv. Derfor er jeg ikke ligeglad med at gøre gode gerninger, bare fordi jeg ved at hvis jeg ikke gjorde en døjt ville jeg alligevel leve i nåden (selvom det ikke ville være sundt for min tro). Fordi Guds Ånd inspirerer mig til at vandre i de gode gerninger som Gud har lagt til rette for mig at vandre i. Så jeg ønsker altså at gøre godt, men synder dog stadig på trods af mine gode intentioner...

Men altså, det er fordi vi som kristne er kaldet til at gøre godt, og ikke følge vores egne lyster (og dermed synde efter eget godtbefindende), at jeg ikke bliver lullet i søvn af nåden; selvom man kan sige at mit mål: kun at gøre godt, aldrig er noget jeg kan nå. Men det at bare give slip og droppe de gode gerninger, (lullet i søvn) det er også modsat det vi læserhos Paulus at: Skal vi blive i synden, for at nåden kan blive så meget større? Aldeles ikke! Hvordan skulle vi, som er døde fra synden, stadig kunne leve i den? (Rom 6,1-2)

Citat:

Derfor, det der er meningen med at klø på med at tjene næsten, er det kald som vi har fået som kristne. Igen må jeg citere Paulus som siger det så godt: Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder dets lyster. Stil heller ikke jeres lemmer til rådighed for synden som redskaber for uretfærdighed, men stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så I bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed. Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.
Hvad da? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Aldeles ikke! Ved I ikke, at den, I stiller jer til rådighed for som trælle og viser lydighed, må I også være trælle for og vise lydighed, hvad enten det er synden, og det fører til død, eller det er lydigheden, og det fører til retfærdighed?
(Rom 6,12-17) Derfor skal vi søge at leve og følge efter Jesu forbillede.

Citat:
1) Det virker til, at selvom vi har taget imod Kristus som vor Herre og Gud, så lever vi dog stadig i denne verden og begår også stadig synd - for vi er jo endnu ikke sluppet væk fra "kødets" lyster.
2) Ovenstående er mit argument for til stadighed at hade mig selv og min familie, for det syndige menneske jeg til stadighed er, uanset at jeg har underlagt mig Kristus.
3) Jeg vil ikke elske mig selv, som det (syndige) menneske jeg er, men jeg vil elske mig selv, fordi Gud elsker mig som sin skabning!
4) Jeg tror ikke, at vi som mennesker her på jorden kan leve et syndfrit liv, uanset om vi har modtaget Jesus som Fresler og Herre, og det bygger jeg bl.a. på Romerbrevet kap. 7,19: "For det gode jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde jeg ikke vil, det gør jeg."

Ja, vi synder stadig her på jorden, selvom vi er i nåden (som du siger det i 1)) og vi kan simpelthen ikke leve et helt liv uden at synde (som du skriver det i 4)) Så langt er vi ganske enige.

Men i 2) siger du at du hader dig selv. Det finder jeg ikke at vi er "kaldet til" som kristne. Jeg synes, at det er lidt af en fejltolkning af fx disse kendte vers fra fx Matt 16,24: Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. Vi skal fornægte, eller se bort, fra hvad vi selv vil; men vi skal da ikke hade os selv!? Vi kan hade synden i vores legeme og handlinger, som du også selv nævner at Paulus siger det. Han siger det faktisk lidt klarere ifm det vi taler om i et vers før dit citat: For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg. (Rom 7,15) Det er det han gør (=det onde) som han hader. Han hader ikke sig selv!

Og så til sidst 3) - Tildels er jeg enig ja, dvs jeg forstår dig. Men formuleringen kan tolkes forkert. For i praksis er du jo det syndige mennesker som du ikke vil elske. Gud elsker det syndige mennesker som du er! Derfor er det ikke helt cool at hade sig selv fordi man er synder. Man kan dog godt hade det faktum at man synder. Forstår du? Det er lidt snørklet...

ps. Det med kristen radikalitet: det er altså noget vi er kaldet til. Vi må ikke gå på kompromis med Guds ord og kan derfor komme til at stå i radikal kontrast med vores medmennesker og samtid til tider! Kristen radikalitet styrer - det er en livsstil!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69962 - 13/09/2006 16:28 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: SimonKL]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Simon - og Museeye - lige et Amen til dette fra Simon:

"Det med kristen radikalitet: det er altså noget vi er kaldet til. Vi må ikke gå på kompromis med Guds ord og kan derfor komme til at stå i radikal kontrast med vores medmennesker og samtid til tider!

Kristen radikalitet styrer - det er en livsstil!"

Der er ingen blød mellemvej her:
Enten er vi under Guds nåde, eller også er vi under Guds vrede.
Der er ingen midterrabat!

Hvor er det dejligt, at vi kan hvile i dette ord - Joh. 3,16 - som fortjener en daglig reprise. Jeg bliver i hvert fald aldrig færdig med det:

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

ENHVER, som tror på ham ... jo, det står der skam: Enhver!

Altså også alle os syndere, som på ingen måde er gode nok, vi som ikke engang af hvertet kan angre vores synder, vi som ikke kan finde ud af at bede rigtigt, vi som hver eneste dag gør alting forkert i tanke, ord og handling ...

- tænk at vi har to, som beder for os: Jesus og Helligånden!

I begyndelsen af mit kristenliv havde jeg tit den fornemmelse, at det var hovmodigt at være sikker på sin frelse, og lidt mere fromt at være i tvivl!

Men nej! Når vi har det sådan, så er det jo nemlig Guds ord og løfter vi tvivler på, og ikke os selv!

Vi behøver ikke at tvivle på os selv, det giver ingen mening at tænke på, om Gud vil have os med i sit rige, så ynkelige som vi er, og spekulere om vi mon er med i gruppe 1): de egnede,
gruppe 2): de måske egnede, eller
gruppe 3): de ikke egnede ..
- om vi er gode nok!

Vi må se det i øjnene: vi er i gruppe 3!
Alle som én!

Det er derfor har vi brug for Jesus!
Han har gjort for os alt det, vi ikke kan, alt hvad der skal gøres for at vi må kaldes Guds børn -
- at vi må være det!

Hvis vi altså vil!
Vil vi?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69963 - 14/09/2006 01:53 Re: Selvudslettende ydmyghed og Jesus [Re: museeye]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej museeye,

Du har ret i at han fornægtede sig selv og ofrede sig for andre mennesker. Han var ydmyg på den måde, at han underkastede sig Faderens vilje i alt. Han vidste at hans liv på jorden var forudbestemt, og at han var forudbestemt til at udvirke Forsoningen for alle mennesker. Der var ikke svaghed i hans beslutsomhed om at gøre Faderens vilje i alt. Han sagde 'Faderen er med mig fordi jeg altid gør hvad der er Ham behageligt.' - Endvidere sagde han 'Den der vil være den største iblandt jer skal være den mindste og alles tjener.' Han efterlevede selv dette princip fuldt ud. Det krævede stor viljestyrke og karakterstyrke at fornægte sig selv på den måde til fordel for andre. Grunden til at Jesus ikke gik væk fra den vej, som førte til hans død var at han vidste, at det var hans forudbestemte mission i jordelivet. Han vidste at Forsoningen var nødvendig for alle mennesker. Derfor afveg han ikke fra kursen. Han er det store eksempel for os, i at underkaste sig Faderens vilje i alt.

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær