Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#69794 - 29/08/2006 21:28 Gud er svag pga. Satan
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Jeg læste en meget god artikel af Leif Andersen her. Pludselig standsede jeg dog læsningen og undrede mig meget over noget Andersen havde skrevet;

Citat:
Det er sandt, at Gud er almægtig, som du skriver. Men han er faktisk ikke “almægtig” i den forstand, som fx islam hævder det: at han simpelt hen kan alt! Der er noget, Gud ikke kan (i modsætning til Allah i islam); han kan ikke gøre noget ukærligt. Der er noget, selv Gud står hjælpeløst over for. Det vigtigste, vi ved om Gud, er ikke at han er almægtig, men at han er kærlig! Det er derfor, Paulus fx taler om “Guds svaghed” (1 Kor 1,25).

Derfor er Satan i kristendommen en reel modstander for Gud og ikke blot (som i islam) en guds tjener, der bare gør Guds vilje.

Sådan har jeg aldrig tænkt på det før - og derfor undrer jeg mig umiddelbart meget. Læser man Jobs bog, synes jeg da det er tydeligt, at Satan optræder som en tjener; Satan kan intet, uden at Gud giver lov til det. Hvorledes skal jeg så forstå det, Leif Andersen skriver her?

Til toppen 
#69795 - 29/08/2006 22:15 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Jeg tror at man kan blive mægtigt forvirret, hvis man læser den slags mytisk skønlitteratur i troen at det handler om noget virkeligt.

Læs evt. Elaine Pagels udmærkede bog "Satans oprindelse" (Borgens Forlag 1997, ISBN 87-7474-221-3), som giver en ganske god beskrivelse af hvordan begrebet Satan har udviklet sig igennem tiderne. Der er masser af noter og henvisninger i bogen, så der skulle være nok at gå i gang med.

Fra indledningen af bogen:
Citat:
Da jeg genlæste bibelske og ikke-bibelske beretninger om engle, blev jeg først klar over, hvad mange forskere har påpeget: at mens engle ofte optræder i den hebraiske bibel, er Satan samt andre faldne engle eller dæmoniske væsner næsten fraværende. Men blandt visse jødiske grupper i det første århundrede, især essæerne (der betragtede sig som allierede med englene) og Jesu tilhængere, begyndte den skikkelse, som enten kaldtes Satan eller Beelzebub eller Belial også at få central betydning. Mens Markus-evageliet for eksempel kun nævner engle i indledningen (1:13) og i de afsluttende vers i det oprindelige manuskript (16:5-7), afviger Markus fra almindelig jødisk tradition ved at introducere "djævelen" i evangeliets centrale åbningsscene og fortsætter med at karakterisere Jesu kald som et, der indbefattede en vedvarende kamp mellem Guds ånd og dæmonerne, der åbenbart tilhørte Satans "rige" (se Markus 3:23-27). Denne slags visioner blev inkorporeret i den kristne tradition og har blandt andet tjent til at bekræfte kristne i deres identifikation med Gud og at dæmoniserer deres modstandere - først andre jøder, så hendningene, og senere afvigende kristne, der blev kaldt kættere. Dette er hvad denne bog handler om.

Måske at Satan optræder forskelligt i de forskellige historier i bibelen fordi at dem der har skrevet historierne har haft forskellige "fjendebehov" at dække?

Til toppen 
#69796 - 29/08/2006 22:23 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: museeye]
Anonym
Anonym

I øvrigt er det noget fis som Leif Andersen siger med at den kristne gud, kontra den islamiske, kun kan handle kærligt.

Hvis alle guds handlinger som de står beskrevet i bibelen skal tolkes som kærlige, så mister begrebet kærlighed helt sin betydning. Ydermere så er det noget fis at lave den sammenligning med Allah, fordi at den udelukkende tjener at mele Leifs egen kristne kage, uden rigtig at bakke det op. Både Jehova og Allah forstås som værende suverænt almægtige og begge guder gør noget med denne almagt, som vi mennesker generelt ville betragte som ukærligt.

Hvis vi kan bortforklare gudsvelsignede folkemord og det der er værre i bibelen som kærlighed, så bør vi søreme også kunne bortforklare de samme gerninger hos Allah med samme kærlighed. Noget jeg er ret sikker på at de fleste der tilbeder Allah i Islam; "Fredens religion", gør dagligt... Lidt ligesom de kristne...

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt...

Til toppen 
#69797 - 29/08/2006 22:36 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Halløjsa

Du har fat i noget her..

Hvis der kun er Én og man definerer Ham på samme måde uanset religion, må Han nødvendigvis være den samme, uanset hvad.. At man så ikke vil sættes i hartkorn med tilhængere af en anden religion, er jo så ikke Herrens skyld (bH)..

Som jøde kan jeg ikke mene, at muslimer tilbeder en anden gud.. Det er kort og godt Herren (bH) de tilbeder.. Hvorfor skulle jeg mene andet??
Det sjove er, at jeg på den anden side ikke kan mene, at kristne tilbeder den Sande, da de jo tilbeder et menneske og bringer (om ikke andet, så ihvertfald en grad af) polyteisme ind i deres religion.. Faktisk vil jeg mene, at hinduerne, på trods af deres myriader af guder, er nærmere en monoteistisk tanke end kristne, da de opererer med Brahma, det øverste der står over alle guderne.. Men i sidste ende kan jeg ikke udtale mig om det.. Jeg har en ikke-færdig mening om det, men hvad gør det??

Jeg mindes da jeg var inde på Giraffen.. Der fik jeg, i temmelig klare vendinger, at vide at vi ikke tilbeder den samme..
Jeg tror at kristendommen har et behov for at "tryne" ikke-kristne (kristendommen, ikke kristne), hvilket er en af grundene til, at jeg ikke bryder mig nævneværdigt om religionen (igen, religionen, ikke de kristne.. Ikke alle sammen ihvertfald )..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#69798 - 30/08/2006 00:36 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: ]
museeye
Bruger

Citat:
Jeg tror at man kan blive mægtigt forvirret, hvis man læser den slags mytisk skønlitteratur i troen at det handler om noget virkeligt.

Hvilken slags mytisk skønlitteratur? Mit citat fra Leif Andersen er fra et af hans svar, fra svararkivet. Men jeg vil give dig ret; det kan kun medfører forvirring, så snart man læser skønlitteratur som værende sandhed og virkelighed.

Bogen ser interessant ud, så den vil jeg notere mig!

Citat:
Måske at Satan optræder forskelligt i de forskellige historier i bibelen fordi at dem der har skrevet historierne har haft forskellige "fjendebehov" at dække?

Spændende tanke!
Jeg vil påstå, at ikke kun de kristne, men alle såvel religiøse som politiske retninger, anvender Satanreferencer mht. deres fjendebilleder. En kliché: se blot på Geroge W. Bush' fjendebilleder!

Man kunne så spørge, hvad en sådan arketypisk fjendebillede skal gøre godt for? Skal den være med til at fremme billedet at "os" som værende de gode, og "de andre" som værende onde? Gør det det lettere for os at slå dem ihjel?

Til toppen 
#69799 - 30/08/2006 05:45 Svaghed for Den Onde? [Re: museeye]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Til Museeye, der skrev:

" Læser man Jobs bog, synes jeg da det er tydeligt, at Satan optræder som en tjener; Satan kan intet, uden at Gud giver lov til det. Hvorledes skal jeg så forstå det, Leif Andersen skriver her?"

Ja, eller sagt på en anden måde: Hvad kærligt er der ved at udsætte sin tro tjener for den ondes mishandling? Hvis ikke folk via dén erfaring skal få øjnene op for betydningen af troens intensitet... Jeg synes også, der ved eksemplet med Job kan trækkes nogle hjælpelinier op.

Som regel er de Guds børn, som plages af den skadefro djævel, jo i forvejen adviseret om hans overtalelsesevner og metoder til at afstedkomme sjælens frafald. At bringe folk i unåde hos Gud er hans ide om success, og hvad strategien angår kan vi næppe forvente, han skyr nogen midler... Men desto mere væsentlig tilliden til at selv døden kan besejres!

»'Therefore thus says the Lord God to them: "Behold, I Myself will judge between the fat and the lean sheep. /Because you have pushed with side and shoulder, butted all the weak ones with your horns, and scattered them abroad, /therefore I will save My flock, and they shall no longer be a prey; and I will judge between sheep and sheep.« Ez.34,20-22; New King James Version...

Temaet gentager sig i mange varianter. Jeg har valgt den engelske oversættelse af stykket herover på grund dens klare sprogtone. Det var især for at illustrere svagheden som grundtema betragtet; men det er efter mit skøn et ganske overfladisk udbytte af bibelshistorien at hæfte sig ved skabningens egen sårbarhed - og dernæst henføre den til Guds afmagt. Hans rige skal som bekendt ikke være af denne verden.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#69800 - 30/08/2006 09:01 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hej Museeye

Citat:
Hvilken slags mytisk skønlitteratur?

Bibelen...

Citat:
Skal den være med til at fremme billedet at "os" som værende de gode, og "de andre" som værende onde?

Det er min overbevisning, ja. Jeg mener også at den betratgning er støttet af empiri indenfor f.eks. psykologi, biologi og zoologi.

Mennesket definerer sig selv i forhold til andre. Ofte forholder det sig sådan, at jo bedre man føler at man er defineret i forhold til andre, jo stærkere oplever man sit Jeg og sin tilstedeværelse. Jeg mener at det er et grundlæggende træk hos mennesket at finde mentale eller reelle objekter at definerer sig i forhold til, "for at give mening til livet"*.

Citat:
Gør det det lettere for os at slå dem ihjel?

Helt bestemt... Det har altid været en effektiv strategi at dæmonisere sine modstandere, sådan at der var en "undskyldning" for at give slip på sine hæmninger.

Jeg kan eksemplificere det med en samtale fra mit eget liv, hvor jeg sidder og sludrer med et par af mine venner. Vi snakker om retsstaten og dens beføjelser og så falder snakken på pædofili og selvtægt i den forbindelse. Da vi har debatteret det en rum tid og vi blandt andet har drøftet hvad det er der driver en selvtægtsgruppe som f.eks. Southcoast Saints** og vi selv er kommet op med vores personlige afsky for det de pædofile gør og hvad vi ville gøre ved dem, så siger min gode ven til mig: "Egentlig handler det ikke i sådan en sitaution om at vi vil hævne en lille forulempet dreng eller pige, det handler om at vi alle et eller andet sted bare vil have en undskyldning der er god nok til at retfærdiggøre overfor os selv at vi går amok... At vi hævner drengen er et plus, men dybest nede handler det om en undskyldning der er god nok til at vi giver slip." Skræmmende ord synes jeg, men nok mest skræmmende fordi at der sandsynligvis er noget om det. Vi konkluderede at det var derfor at vi måtte stole på og støtte op om retsstaten, fordi at det bestemt ikke var alle der havde lige så langt til undskyldningen som os. Retssystemet skulle sikre at flest muligt bliver behandlet så retfærdigt som muligt.

Når vi tillader os selv at dæmonisere vores modstandere, sådan som det er sket utallige gange op gennem historien, ja sådan som det sker hver dag i vores liv, så bliver det meget nemt at behandle andre; modtagerne af vores dæmonisering, som skidt enten mentalt, verbalt eller endda fysisk.

Mon det var den slags adfærd Jesus forsøgte at modarbejde med sin udtalelse i Matthæus 5,43-45?
Citat:
v43 I har hørt, at der er sagt: ›Du skal elske din næste og hade din fjende.‹ v44 Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, v45 for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige.

----
* Dette skal tages med et gran salt... Jeg mener ikke at vores hjerne som sådan forsøger at give livet mening. Det er min opfattelse at hjernen ordner information i systemer og denne systematisering giver sig udtryk i den følelse vi har når vi oplever en sammenhæng. Ofte selv når der ikke er en ydre sammenhæng, ordner hjernen informationen i systemer, sådan at det "giver mening" alligevel. Læs eventuelt om kognitiv psykologi eller gestalt psykologi for at lære mere om dette emne.
** Southcoast Saints

Ændret af CloudHands (30/08/2006 09:09)

Til toppen 
#69801 - 30/08/2006 10:09 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: ]
museeye
Bruger

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i alt, hvad du har skrevet i dette indlæg.

Citat:
Mennesket definerer sig selv i forhold til andre. Ofte forholder det sig sådan, at jo bedre man føler at man er defineret i forhold til andre, jo stærkere oplever man sit Jeg og sin tilstedeværelse. Jeg mener at det er et grundlæggende træk hos mennesket at finde mentale eller reelle objekter at definerer sig i forhold til, "for at give mening til livet"*.

Det lyder for mig logisk, og derfor kan jeg sagtens tilslutte mig din antagelse!

Citat:
Retssystemet skulle sikre at flest muligt bliver behandlet så retfærdigt som muligt.

Og nu forstår jeg så lige pludselig Habbermas, Hobes og Locke meget bedre, når de omtaler statsdannelsen som afgivelse af frihed med henblik på mere sikkerhed for flest mulige.

Citat:
Mon det var den slags adfærd Jesus forsøgte at modarbejde med sin udtalelse i Matthæus 5,43-45?

Igen vil jeg give dig applaus for gode tanker!

Dog er der én ting i dit indlæg, som jeg ikke kan tilslutte mig: nemlig din tanke om Bibelen som værende skønlitteratur

Til toppen 
#69802 - 31/08/2006 02:42 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: Kefas Ben-Adam]
museeye
Bruger

Citat:
Som jøde kan jeg ikke mene, at muslimer tilbeder en anden gud.. Det er kort og godt Herren (bH) de tilbeder.. Hvorfor skulle jeg mene andet??

Dette udsagn undrer mig! Hvorledes når du frem til at konkludere, at jødernes og muslimernes gud er den samme? Man kunne jo bare beskylde den anden religion for at tilbede en afgud. Der er vel (meget) stor forskel på Islam og Jødedom? Selvom der findes visse fællesfaktorer som fx bøn, skiller Islam sig ud fx ved rundgangen om Kaba'en.

Citat:
Jeg tror at kristendommen har et behov for at "tryne" ikke-kristne

At en sådan tendens har fundet sted op gennem tiden, kan til dels forklares som kristendommens forsøg på at identificere sig selv. Jeg tror dog ikke, at kristendommen har "behov" for at tryne ikke-kristne, det drejer sig nok mere om selve den kristne religions indre anliggende, som blot udfolder sig på en sådan måde, at den for ikke-kristne tolkes som værende en religion, der "tryner". Måske?

Til toppen 
#69803 - 31/08/2006 08:53 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hej Kefas og Museeye

Citat:
Kefas: Jeg tror at kristendommen har et behov for at "tryne" ikke-kristne.

Museeye: At en sådan tendens har fundet sted op gennem tiden, kan til dels forklares som kristendommens forsøg på at identificere sig selv. Jeg tror dog ikke, at kristendommen har "behov" for at tryne ikke-kristne, det drejer sig nok mere om selve den kristne religions indre anliggende, som blot udfolder sig på en sådan måde, at den for ikke-kristne tolkes som værende en religion, der "tryner". Måske?

Jeg mener ikke at den adfærd, at ville "tryne" andre, knytter sig særligt til kristendommen, hvilket jeg vist også nævner andetsteds. Det er et fællesmenneskeligt træk, at ville definerer sig gennem at gøre andre mennesker, objekter eller idéer til fjender eller i det mindste modstandere af det man selv står for.

Til toppen 
#69804 - 31/08/2006 09:09 Re: Gud er svag fordi han elsker .. [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Museeye ..

Jeg har, som du kan se, ændret overskriften!
Jeg tror nemlig ikke, at Gud er svag på grund af Satan, men på grund af sin kærlighed til sine skabninger.

Så når Leif A. skriver: Derfor er Satan i kristendommen en reel modstander for Gud og ikke blot (som i islam) en Guds tjener, der bare gør Guds vilje, så forstår jeg det på den måde, at det er en stor smerte for Gud at se Satan friste mennesker bort fra hans kærlighed, og - som faderen i beretningen om den fortabte søn - længes, håbe, og vente - om de dog frivilligt vil vende tilbage, hjem til ham, så han kan omfavne dem og iføre dem frelsens klæder.

Gud griber ikke ind i sine elskedes skabningers beslutninger om at forlade ham - eller om ikke at ville have noget med ham at gøre.

Han tvinger ingen - - tvangsfællesskab ned Gud er udelukket!
Sand kærlighed er i sit væsen uforenelig med tvang.

Det er den ulykkelige kærligheds smerte - og afmagt!

Sådan mener jeg det er ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69805 - 31/08/2006 09:19 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: ]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Først en lille indrømmelse: Jeg er ikke Islam ekspert! Men så vidt jeg har forstået deres syn på almægtighed, så drejer det sig netop om, en typisk filosofisk forståelse af ordet - at almægtighed betyder at han KAN alt (trylle, opfylde ønsker, friste, lokke, elske osv.). Den kristne Gud derimod, er ikke almægtig på denne måde. Han er almægtig ved, at han er alherskende - han er over alle magter! Han er universets konge! Han har skabt alt, og opretholder alt.

mvh Jón

Til toppen 
#69806 - 31/08/2006 09:48 Kærligheden er Guds "svaghed" [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Satan er lidt af en gåde. Også for mig. Indrømmet. Ikke mindst hans rolle i Jobs bog. Og i GT som helhed finder vi ikke megen hjælp. Det er først i NT, at der tegner sig et lidt tydeligere billede af hvem Satan er, nemlig Guds modstander. Men han har været der hele tiden - lige siden han i skikkelse af en slange (el. lign) overtalte Eva til at sætte sig op imod Gud i paradiset.

Den der med at Satan er et produkt af menneskers behov for fjendebilleder, kan jeg som kristen ikke rigtig bruge til noget. Det er en religionsvidenskabelig tese, som ikke har noget med kristen tro at gøre.

Martins udsagn om at Leif Andersen bare lukker fis ud er for useriøs en måde at diskutere sagen på. LA er ligegodt for klog til blot at lege med varm luft.

Citat:
Hvis alle guds handlinger som de står beskrevet i bibelen skal tolkes som kærlige, så mister begrebet kærlighed helt sin betydning.

Det er alt for overfladisk en konklusion. Og den ser helt bort fra at Gud er Gud og derfor ser og handler i et helt andet perspektiv end du og jeg kan overskue.

Mon ikke vi er enige om at der er forskel på at noget gør ondt og så at noget er ondt? Jeg er overbevist om at Gud ikke kan gøre noget som er ondt. I så fald ophører han med at være Gud. Ihvertfald den Gud jeg tror på! Jeg tror på at Gud er kærlighed - i ALT hvad han gør. i GT, i NT og i dag. Men det er jo også fordi jeg netop tror på ham!

Om Gud er den samme i islam og kristendom/jødedom opfatter jeg som lidt af en temperaments-sag. Jeg kan sagtens forstå dem som mener, at det selvfølgelig er samme Gud, såvel som dem, der fokuserer på forskellene. Under alle omstændigheder tror vi forskelligt om Gud og det er jo dét, det handler om: hvem er Gud egentlig?

Jeg tror på det billede Jesus viser mig af Gud. Og det synes jeg ikker er så svært at tage fejl. Og det af i lyset af Jesus og hans budskab, at jeg tolker resten af Bibelen.

Ændret af Netmissionæren (31/08/2006 13:18)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#69807 - 31/08/2006 09:54 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: Jón Poulsen]
Anonym
Anonym

Hej Jón

Hvor kan jeg finde denne typiske filosofiske forståelse af almægtighed beskrevet?

Hvad gør den typisk og i forhold til hvad?

Hvordan definerer du de to begreber almægtighed (som i trylle-rylle) og alherskende? Hvori ligger forskellen?

For mig at se er det en dumsnedig leg med ord, som i bund og grund bare ender med at dræne enhver forandringskraft som gud kunne have ud af ham, i fald at han overhovedet var til.

At være den største magt i universet, at være over alle magter, er som jeg ser det præcis det samme som at være almægtig.

Jeg kan ikke undgå at forundres over hvor tit det er mig, ateisten og skeptikeren, som skal argumentere for guds storhed og almagt overfor teister som forsøger at bortforklare og tildække det faktum, at deres gudsforståelse ikke er logisk konsistent og i sidste ende kastrerer den gud de ellers ikke er sene til at prædike har al magt i himlene og på jorden.

Til toppen 
#69808 - 31/08/2006 10:04 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: ]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej igen!

Citat:
Hvor kan jeg finde denne typiske filosofiske forståelse af almægtighed beskrevet?

Ok, dette var en dum formulering af mig. Men det jeg tænker på, er den almenne forståelse af begrebet - som, så vidt jeg kan se, ikke har baggrund i bibelen, men i fx rationalismen (Leibniz theodicé, som jeg kun har læst brudstykker af - og eller har fået refreret lidt en gang imellem).

Citat:
At være den største magt i universet, at være over alle magter, er som jeg ser det præcis det samme som at være almægtig.

Det jeg mener er, at selv om Gud er almægtig - så kan han virkelig ikke alt! Han kan ikke svigte sig selv osv. Jeg tror heller ikke han kan skabe en sten, som han ikke selv kan løfte. Men han er herskeren over alt! han har ikke bestemt vores forskellige skæbner, men han kender dem! På trods af sin almægtighed, tvinger han fx ingen i paradis.

håber det var lidt mere afklarende.

Til toppen 
#69809 - 31/08/2006 10:14 Re: Gud er svag pga. sin kærlighed til os [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands skriver:
Citat:
Jeg kan ikke undgå at forundres over hvor tit det er mig, ateisten og skeptikeren, som skal argumentere for guds storhed og almagt overfor teister som forsøger at bortforklare og tildække det faktum, at deres gudsforståelse ikke er logisk konsistent og i sidste ende kastrerer den gud de ellers ikke er sene til at prædike har al magt i himlene og på jorden.

Har du nogen fornemmelse af hvad der menes med udtrykket kærlighedens afmagt ?

Det forekommer mig, at du fokuserer på Gud som en kold stormagt (teoretisk set, altså, for du tror jo ikke, at Gud findes)

Vi kristne tror på Gud som værende primært kærlighed ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69810 - 31/08/2006 10:31 Re: Gud er svag pga. sin kærlighed til os [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Nej, forklar mig endelig hvad denne kærlighedens afmagt er?

Citat:
Det forekommer mig, at du fokuserer på Gud som en kold stormagt

Nej hvorfor skulle jeg dog det, jeg forsøger jo netop at holde mit sind åbent for at gud er meget større end jeg kan forestille mig, at han er dét største og mægtigste som er. Det er dig der begrænser ham, dels ved at tro at almægtighed kan lade sig begrænse af kærlighedens afmagt og dels ved at tro at fordi at man lader sit sind åbent for den ultimative altfavnende almagt tilsyneladende fokuserer på gud som en kold stormagt.

Det er jer der presser et menneskeligt perspektiv ned over gud... Ikke mig. Jeg har ikke behov for at gud er på en bestemt måde, for alt hvad jeg ved eksisterer han jo ikke og i fald at han gør, så er mit liv tilsyneladende det samme uanset hvad jeg tror.

Citat:
Vi kristne tror på Gud som værende primært kærlighed...

Og det er så her at kæden hopper af for jer.

Hvis gud er som han er beskrevet i bibelen, så indeholder denne åh så skønne guddommelige kærlighed i påstår at han er ALLE de vederstyggeligheder som vi hos mennesker kloden over afskyr og tager afstand fra.

Claus Due har pumpet jer fuld med noget af den mest raffinerede, tålmodige og gennemtænkte argumentation på dette område og jeg kan for alt i verden ikke gøre det bedre. Det præller tilsyneladen af på jer, som vand på en gås, så jeg har ikke tænkt mig at forsøge at løfte den byrde igen, igen, igen, igen, igen...

Men bare slutte dette indlæg med et: Nåh...

Til toppen 
#69811 - 31/08/2006 11:07 Re: Gud er svag pga. sin kærlighed til os [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Det er jer der presser et menneskeligt perspektiv ned over gud... Ikke mig. Jeg har ikke behov for at gud er på en bestemt måde, for alt hvad jeg ved eksisterer han jo ikke og i fald at han gør, så er mit liv tilsyneladende det samme uanset hvad jeg tror.

Nu drejer det sig vel ikke om vores eventuelle behov for, at Gud findes, eller for at han skal være på en bestemt måde - men om at finde ud af hvad der er sandt ..

Du mener at vi kristne presser et menneskeligt perspektiv ned over Gud.

Sandt er det, at vi kender Gud, fordi vi kender Menneskesønnen, Jesus Kristus! Så det kan nok siges at være et menneskeligt perspektiv.

Det er ved Jesus Kristus, at Gud har åbenbaret sig for os, ved Ham, som har oplevet den totale kærlighed totale afmagt ved at lide og dø - for os .. og give os sig selv til vor frelse.

Og det kendes stadig, at vi er skabt i Guds billede.
Ellers ville intet menneske i denne verden begribe, hvad kærlighed dog er for noget ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69812 - 31/08/2006 13:47 Re: Gud er svag fordi han elsker .. [Re: kristina]
museeye
Bruger

Jeg må indrømme at min tankevirksomhed ikke helt formår at følge dig.

Ifølge LA, synes Satan at have en magt, som Gud ikke kan få bugt med. Derved får Satan status som værende en "reel modstander".

Ifølge kristendommen optræder Satan som Guds modstander, forstået på den måde, at Satan frister menensket. MEN ser vi på beretningen/fortællingen om Job, står det klart, at Satan ingen magt har - uden at den er Gudgivet!

Citat:
Gud griber ikke ind i sine elskedes skabningers beslutninger om at forlade ham - eller om ikke at ville have noget med ham at gøre.

Det gør han vel!? Gud holder jo ikke op med at sende missionerende personer ud i verden, bare fordi verden ikke umiddelbart vil tilslutte sig Gud. Guds kælighed er vedholdende, og selvom Han måske ikke direkte påtvinger mennesker at tro på Sig, så holder han aldrig op med at udøse sin kærlighed over al skabning! Sådan ser jeg det.

Citat:
Han tvinger ingen - - tvangsfællesskab ned Gud er udelukket!
Sand kærlighed er i sit væsen uforenelig med tvang.

Hvad er tvang?
- at gøre noget imod viljen.
Hvad vil menneskets vilje?
- menneskets vilje er trukket skævt af synden, så alt hvad mennesket vil, er tomhed og ondskab.
Kan mennesket så gøre noget godt, såsom at søge Guds selskab, eller komme til tro på Gud?
- nej, menneskets tro er Gudgivet!
Men er det ikke "tvang" at give mennesket en tro?
- nej, det er kærlighed!

Har jeg misforstået dig, Kristina?

Til toppen 
#69813 - 03/09/2006 07:19 'Det står der jo ikke!' [Re: ]
Watson
Bruger

Kære CloudHands - jeg citerer:

"Vi konkluderede at det var derfor at vi måtte stole på og støtte op om retsstaten, fordi at det bestemt ikke var alle der havde lige så langt til undskyldningen som os. Retssystemet skulle sikre at flest muligt bliver behandlet så retfærdigt som muligt."

Mangen lov tjener som værn for den svage part. Men hvorfra kommer dog en sådan ide?.. Taler ikke f.eks. Darwins udviklingslære for den stærkes ret - eller på engelsk, survival of the fittest?.. Som kristne anerkender vi Moseloven indenfor de ti buds rammer. Dertil kommer en understregning af næstekærlighedsbudet, hvad vi så end lægger i dét...

Står der evt noget om pædofili nogen steder i Bibelen? Ikke hvad jeg ved af! Kan vi deraf konkludere at denne pervertion er af nyere dato? Man kunne vel også stille spørgsmålstegn ved om det var en sygdom... Sæt det skulle være noget, man var født med - ville sagen da stille sig anderledes? Ja, meget kan vi stadig undre os over.

Såfremt vi nu trods alt går ind for en vis retsorden - vil det her omdiskuterede fænomen monstro blive fremstillet som 'kærlighed til børn'?.. Jeg mener i grunden at spørgsmålet også kan give anledning til overvejelse af andre vaneforestillingers ægthed. Men egentlig stemmer det vel med lovens ånd at reagere på sådan vranglære.

Sjældent ser vi nogen ligefrem agitere for 'sagen' - dertil er man som regel for snu. Når talen så falder på selvhjælps- & direkte selvtægtsgrupper, kan disse begreber naturligvis dække over hvad man finder for godt. Taler man i stedet for svaghed om en brist, kanske krukkeriet vil mindskes? Men ét står mig faktisk temmelig klart: Samfundets retsorden udgør blot en svag afglans af den himmelske... Og at dæmme op for unoderne kan sagtens blive svært!

Mvh, pMn

Til toppen 
#69814 - 03/09/2006 08:20 Re: 'Det står der jo ikke!' [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Hej Watson

Jeg forstår simpelthen ikke relevansen af dit indlæg i forhold til mit. Sorry...

Til toppen 
#69815 - 03/09/2006 12:11 Re: 'Det står der jo ikke!' [Re: Watson]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Watson,

Et par kommentarer:

Citat:
Mangen lov tjener som værn for den svage part. Men hvorfra kommer dog en sådan ide?.. Taler ikke f.eks. Darwins udviklingslære for den stærkes ret - eller på engelsk, survival of the fittest?

For det første "taler" udviklingslæren ikke om den stærkes ret over den svage, men om den veltilpassedes fordele over den dårligt tilpassede, og den naturlige selektion der foregår på tilpasningen og dermed overlevelsesevnen.

For det andet er det en obskur idé, at mennesket skulle være i stand til at afgøre på andre menneskers vegne, om de er bedre tilpassede. Socialdarwinisme er på ingen måde en logisk konsekvens af udviklingslæren, selvom man har brug for at se udviklingslæren som brutal etc.

Citat:
Står der evt noget om pædofili nogen steder i Bibelen? Ikke hvad jeg ved af! Kan vi deraf konkludere at denne pervertion er af nyere dato?

Det er altså ikke sådan man konkluderer noget om historiske kendsgerninger. Hvis du ville vide, hvor længe pædofili har eksisteret som seksuel overbevisning, så er der én ting der er sikkert: svaret finder du ikke i en bog, der intet siger om pædofili...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#69816 - 03/09/2006 12:31 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: museeye]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Museeye..

Citat:
Dette udsagn undrer mig! Hvorledes når du frem til at konkludere, at jødernes og muslimernes gud er den samme? Man kunne jo bare beskylde den anden religion for at tilbede en afgud. Der er vel (meget) stor forskel på Islam og Jødedom? Selvom der findes visse fællesfaktorer som fx bøn, skiller Islam sig ud fx ved rundgangen om Kaba'en.

Jeg undrer mig tilgengæld over udsagnet "Man kunne jo bare beskylde den anden religion for at tilbede en afgud."..
Hvorfor skulle "man" det?? Jeg ser ikke andre religioner som falske.. Og slet ikke, hvis de ikke selv farer rundt og prøver at se andre religioner som falske (kristendommen har en indbygget missionsbefaling, det samme gør sig ikke gældene i Islam, selvom mange muslimer åbenbart mener, at der er.. Det er der stor uenighed om i Islam og mange af deres lærde mener ikke, at man behøver at være muslim for at komme i himmelen.. Og hvis endelig, skal man have en begrænset straf)..

Jeg synes der er stor lighed mellem jødedom og Islam.. Vi tror på Én, vi har et regelsæt, vi fokuserer på rituel renhed og gode gerninger.. Du fremhæver så rundgangen om qaba'en, men jeg kan ikke rigtig se problemet i det?? Jøder er ikke ude på at gøre alle til jøder og Torah er kun givet til Israel, så jeg har det fint med at de går rundt om qaba'en..

Citat:
At en sådan tendens har fundet sted op gennem tiden, kan til dels forklares som kristendommens forsøg på at identificere sig selv. Jeg tror dog ikke, at kristendommen har "behov" for at tryne ikke-kristne, det drejer sig nok mere om selve den kristne religions indre anliggende, som blot udfolder sig på en sådan måde, at den for ikke-kristne tolkes som værende en religion, der "tryner". Måske?

Det skal jeg selvfølgelig ikke afvise.. Jeg mener bare, at en religion der opfatter folk der ikke er kristne/afvisende overfor kristendommen, som anti-krist og bundet til helvede, uanset deres forhold til Herren (bH) og deres ønske om at være gode mennesker, som værende "trynende"..

Men som du selv siger, så kan det have været et forsøg på at identificere sig selv.. Der er jo (heldigvis) kristne der ikke vil afvise, at ikke-kristne kommer i himmelen og at det ikke er et krav at tro på Jesus..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#69817 - 03/09/2006 12:33 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej CH..

Nu var det heller ikke så meget tilhængerne, men religionen selv..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#69818 - 03/09/2006 12:42 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas

Mener du at der kan være en religion uden mennesker der dyrker den?

Til toppen 
#69819 - 03/09/2006 13:47 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej CH

Ja, teknisk set.. At de så ikke er aktive, afskriver dem vel ikke?? Se f.eks. asa-troen som vel må siges at have været helt "død".. Den er pludselig dukket op igen..

Jeg tænkte nu mere på, at en religion har nogle elementer, som ikke går igen hos tilbederne.. Tag f.eks. bestemmelserne om ofringer og dødstraf i jødedommen..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#69820 - 03/09/2006 14:30 Re: 'Det står der jo ikke!' [Re: Claus Due]
Watson
Bruger

Kære Claus,

tak for svaret!.. Citat: "For det første "taler" udviklingslæren ikke om den stærkes ret over den svage, men om den veltilpassedes fordele over den dårligt tilpassede, og den naturlige selektion der foregår på tilpasningen og dermed overlevelsesevnen."

Ok - når jeg ret beset skrev 'taler for' var det ikke strengt videnskabelig ment, idet udtrykket lægger vægten over på et menneskesyn, som Darwins observationer isoleret kan tages til indtægt for. Det er så hvad man får ud af at springe nogle mellemregninger over. Men ellers: Jeg vil ingenlunde påstå, naturen helt igennem er underlagt regler, som kan henføres til såkaldt naturlig udvælgelse. Det er velsagtens heromkring vore meninger ofte deler sig.

Du skriver endvidere: "For det andet er det en obskur idé, at mennesket skulle være i stand til at afgøre på andre menneskers vegne, om de er bedre tilpassede. Socialdarwinisme er på ingen måde en logisk konsekvens af udviklingslæren, selvom man har brug for at se udviklingslæren som brutal etc."

Jawohl! Gentag lige den første sekvens, når du møder farisæerne... Jeg vi endog sige: Det er ikke noget at spøge med. Men hvad angår begrebet 'socialdarwinisme' har jeg ladet mig advisere via nettet her om dets ideologiske rødder. Bl.a. kan vi læse: "Darwin selv var ikke socialdarwinist, men hans samtidige Herbert Spencer - som allerede i 1852 fastslog udtrykket: «Survival of the fittest» - tog hans ideer op og overførte dem til sociologien.

Med udgangspunkt i Charles Darwins «Arternes oprindelse» (1859) ville socialdarwinisterne forklare samfundsudviklingen gennem teorien om den naturlige udvælgelse, samtidig med at de brugte teorien til at retfærdiggøre social nød og ulighed.
" Var det sådan omtrent dækkende for vort behov?.. Jeg mener faktisk, på grundlag heraf, at kunne se hvor du vil hen med indvendingen om den logiske konsekvens: Et ganske interssant emne, hvis du spørger mig!

Ref, W: "Står der evt noget om pædofili nogen steder i Bibelen?".. Citat, CD: " Det er altså ikke sådan man konkluderer noget om historiske kendsgerninger. Hvis du ville vide, hvor længe pædofili har eksisteret som seksuel overbevisning, så er der én ting der er sikkert: svaret finder du ikke i en bog, der intet siger om pædofili..." Med hjertelig tak for oplysningen her vil jeg nu tilstå, at savnet af omtalte viden ikke generer mig det mindste.

Hvad jeg som kristen finder det værd at støve rundt i er til gengæld spørgsmålet om hvorledes vi håndterer problemer af den art, som CloudHands var så venlig at introducere. Men vi taler nok alligevel ikke just samme sprog. Efter mit skøn har en hårfin skelnen imellem to slags verdensanskuelse stadigvæk sin berettigelse - hvorfor der f.eks. ved slidet med opførelsen af Babelstårnet opstod et behov for Guds indgriben og påbegyndelse af en helt ny cyklus.

Ja, lov og orden er i sandhed et vidt begreb. Hvorfor jeg ligeledes vil fremholde følgende: »Men ligesom han, der var født efter naturens orden, dengang forfulgte ham, der var født efter Åndens orden, sådan også nu.« Galaterbrevet 4,29... Dette være specielt for at sætte spørgsmålet om den generelle hensigt i relief - og skal ingenlunde tages personligt!

Mvh, pMn

Til toppen 
#69821 - 03/09/2006 16:31 Jødedom og andre religioner [Re: Kefas Ben-Adam]
museeye
Bruger

Citat:
Jeg undrer mig tilgengæld over udsagnet "Man kunne jo bare beskylde den anden religion for at tilbede en afgud."..
Hvorfor skulle "man" det?? Jeg ser ikke andre religioner som falske.. Og slet ikke, hvis de ikke selv farer rundt og prøver at se andre religioner som falske (kristendommen har en indbygget missionsbefaling, det samme gør sig ikke gældene i Islam, selvom mange muslimer åbenbart mener, at der er.. Det er der stor uenighed om i Islam og mange af deres lærde mener ikke, at man behøver at være muslim for at komme i himmelen.. Og hvis endelig, skal man have en begrænset straf)..

Jeg synes der er stor lighed mellem jødedom og Islam.. Vi tror på Én, vi har et regelsæt, vi fokuserer på rituel renhed og gode gerninger.. Du fremhæver så rundgangen om qaba'en, men jeg kan ikke rigtig se problemet i det?? Jøder er ikke ude på at gøre alle til jøder og Torah er kun givet til Israel, så jeg har det fint med at de går rundt om qaba'en..

1) Afgudsdyrkelse kunne være en forklaring, som man slår sig til tåls med, når man undrer sig over andre religioner. Altså; fx mener kristendommen at eksempelvis Asatroen er afgudsdyrkelse.
2) Du ser ikke andre religioner som falske? Hvad så når Herren (bH) befaler, at man kun må tilbede Ham? mener du så, at alle andre religioner ligeledes tilbeder Herren (bH)?
3) Ja, KD (kristendommen) har en indbygget missionsbefaling - jeg ved dog ikke, om en sådan udtrykkes i jødedom og islam.
4) Jeg synes ikke at missionsbefalingen gør KD til en "slem" religion. Men det er da klart, at der opstår konflikter, når/hvis man kommer til andre religioner og dunker mennesker dér i hovedet med, at deres religion er falsk.
5) På den måde kan jeg godt se lighederne mellem islam og jødedom. Men giver det ikke jødedommen visse teologiske problemer at anerkende islam? Og hvorfor anerkender jødedommen ikke KD? Kristne tror da også kun på Èn
Citat:
Det skal jeg selvfølgelig ikke afvise.. Jeg mener bare, at en religion der opfatter folk der ikke er kristne/afvisende overfor kristendommen, som anti-krist og bundet til helvede, uanset deres forhold til Herren (bH) og deres ønske om at være gode mennesker, som værende "trynende"..

Men som du selv siger, så kan det have været et forsøg på at identificere sig selv.. Der er jo (heldigvis) kristne der ikke vil afvise, at ikke-kristne kommer i himmelen og at det ikke er et krav at tro på Jesus..

1) Jeg kan sagtens følge dig i, at KD virker "trynende" - især ud fra den måde du stiller det op.
2) KD handler vel netop om at bekende sig til Kristus, så umiddelbart kan jeg ikke se hvordan ikke-kristne skulle kunne frelses. Men igen; jeg er ikke Gud, hvorfor jeg hverken kan eller vil bestemme/ forudsige, hvem der frelses eller ej. Jeg håber da at alle frelses! Hvorfor skulle jeg håbe på andet?

Jeg synes, det er meget oplysende, at du tilkendegiver dine tanker mht. frelse udfra religiøs tilhørsforhold. Tak for det!

Til toppen 
#69822 - 03/09/2006 17:36 Re2: 'Det står der jo ikke!' [Re: ]
Watson
Bruger

Hej igen!

Jeg citerer, CloudHands: "Jeg forstår simpelthen ikke relevansen af dit indlæg i forhold til mit. Sorry... "

Idet jeg refererer til forudgående svar fra min side: "Såfremt vi nu trods alt går ind for en vis retsorden - vil det her omdiskuterede fænomen monstro blive fremstillet som 'kærlighed til børn'?.. Jeg mener i grunden at spørgsmålet også kan give anledning til overvejelse af andre vaneforestillingers ægthed. Men egentlig stemmer det vel med lovens ånd at reagere på sådan vranglære."

Ikke fordi jeg betvivler at du har læst ovenstående. Men indstillingen til, som jeg læser din konklusion - at 'lade samfundet rage kastanjerne ud af ilden' - er det ikke lige nemt nok? Vil du bare have lov at være i fred, eller har jeg totalt misset pointen her? Well, no hard feelings!

Jeg citerer din gode ven fra tidligere: "Egentlig handler det ikke i sådan en situation om at vi vil hævne en lille forulempet dreng eller pige, det handler om at vi alle et eller andet sted bare vil have en undskyldning der er god nok til at retfærdiggøre overfor os selv at vi går amok..." Jamen, var der ikke andre muligheder?.. Jeg prøver virkelig at forstå, hvor du vil hen med indslaget.

Seksuelle overgreb spænder vel over et større felt, hvor graden af ignorans dårligt kan stadfæstes. Et norsk ordsprog lyder således: "Forbrydelsen er ikke stor nok, førend tåben roser sig af den.".. Hvad lyssky manøvrer angår, så rangerer incest og misbrug af børn i det hele taget vist alligevel blandt de fejeste. Men dersom ej vor hu står til hævn og udmåling af straf - hvor sætter man bedst ind med forebyggelsen?

Mvh, pMn

Til toppen 
#69823 - 03/09/2006 17:56 Re: Re2: 'Det står der jo ikke!' [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Hej Watson

Det er nok din måde at formulerer dig der gør det en anelse anstrengende for mig at forstå hvad du skriver. Jeg gider reelt set ikke at bruge tid på at tyde det. Det er ikke noget jeg holder imod dig, men du skal bare ikke forvente at jeg besvarer dine indlæg.

Sådan som jeg forstår dit indlæg, tvivler jeg på at du har forstået hvad jeg oprindeligt mente...

Til toppen 
#69824 - 03/09/2006 20:36 Re2: 'Det står der jo ikke!' [Re: ]
Watson
Bruger

Kære CloudHands - jeg citerer:

..."du skal bare ikke forvente at jeg besvarer dine indlæg." Klart nok! Påskønner dog forsøget...

Mvh, pMn

Til toppen 
#69825 - 18/09/2006 18:20 Re: Gud er svag pga. Satan? Neeeeej [Re: museeye]
larskyleen
Bruger

Reg.: 10/09/2006
Goddag. Du/I må ikke forstå citatet af Leif Andersen somom at GUD er svag. GUD elsker os og tilgiver os vore synder, hvis vi angre dem og ber til ham og frelseren.

Hvis man føler sig ramt af ondskab af satan ( Husk på satan VAR bare en af guds folk, som ikke var stærk nok til at følge hans love, derfor faldte han.)
ALLE GUDS BØRN KAN BESEJRE SATAN, DE ENESTE DE SKAL GØRE, ER AT FØLGE GUDS BOG MED HJERTET (BIBLEN), OG IKKE LADE SIG FRISTE AF TING SOM SEX, PENGE, MAGT, MATERIALISME ECT.)
HVIS GUD TESTER OS ELLER FOREKSEMPEL PRESSER OS PSYKISK, SÅ ER DET FOR AT GØRE OS STÆRKERE ELLER FOR AT FÅ OS TIL AT LEVE RENT I HJERTET, MED MANGE FØLELSER OG SÅRBARHED, MEN DETTE GØR OS STÆRKERE.

DET ER RIGTIGT AT GUD ER REN KÆRLIGHED OG IKKE GØR ONDT MOD ONDE GERNINGER.
ONDSKAB SKAL OVERVINDES MED KÆRLIGHED
DET ER BEDRE AT DØ I TROEN END AT LEVE I SYNDEN, DETTE SVÆRGER JEG PÅ ER SANDT, HVIS I KOMMER TIL AT LEVE I SYNDEN MOD FADEREN, SÅ VIL I BEDE OG TIKKE OM AT DØ FOREVIGT. DØDEN FØRER TIL NOGET NYT, NOGEN GANGE KOMMER MAN TILBAGE TIL DEN VIRKLIGE VERDEN ELLER ENDNU BEDRE MAN KOMMER I SJÆL/ÅND TIL GUD. I HIMMELEN-PARADIS.
GUD VIL ALLE DET GODT, HUSK DET. VÆR IKKE BANGE, GÅ MED OPREJST PANDE OG SE FOLK I ØJNENE, HVIS I FØLER JER PRESSET.

LEIF ANDERSEN VED IKKE HVAD HAN SKRIVER/GØR.

Dette mener jeg. www.larskyleen@webspeed.dk

UDMYGHED, UNDERDANIGHED, AT TJENE, HJÆLPSOMHED ER GODE TING TIL AT KOMME "NED PÅ JORDEN". DETTE KUNNE LEIF ANDERSEN GODT BRUGE LIDT AF, TROR JEG ( med mindre jeg misfortolker hele sammenhængen)

Husk på vi troende, er i princippet ikke bedre end nogen andre, vi har bare fundet GUD. GUD elsker os, og han er alting, alt godt kommer fra GUD gennem andre gode folk, som har lært os om GUD, gennem vore forældre ( fra far til søn osv.) og især gennem dem som lever i ånd for gud. Helligånden. De hellige ånder, som kan være i vore kroppe og påvirke os ekstremt positivt. GUD VELSIGN DISSE FRIHEDSKÆMPERE, SOM ER FRIE OG MODIGE.
( The land of the free and the home of the brave )

Håber dette kan hjælpe Jer til at holde humøret oppe. I kan altid skrive til mig på min internet add WWW.LARSKYLEEN@WEBSPEED.DK, når jeg har misfortolket nogen af Jer, eller noget i bibelen, eller bare for at "svare" på mine tekster, eller snakke.

De kærligste tanker
Lars

Til toppen 
#69826 - 19/09/2006 15:09 Guds svaghed er hans kærlighed [Re: larskyleen]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Lars

Jeg må indrømme, at der er rigtig meget i det du skriver, som jeg slet slet ikke kan følge. Og noget af det forstår jeg heller ikke.

Jeg tror også du misforstår det med "Guds svaghed". Med Guds svaghed, menes, at han ikke er nogen tyran og at han ikke tvinger noget menneske imod dets egen vilje. Gud er kærlighed og netop fordi han elsker med en fuldkommen kærlighed, så kan han ikke forråde sit eget væsen. Gud kan ikke handle ukærligt. Han kan ikke påtvinge nogen en frelse de ikke vil have. Det er deri Guds svaghed består. Han kan ikke være ond!

Det er ikke overfor Satan at Gud er svag. Tværtimod. Gud har forlængst besejret Satan. Det gjorde han da Jesus døde og opstod igen. Og ved at tro på Jesus får vi del i hans sejr.

Vi skal ikke selv besejre Satan. Han er allerede besejret og hans magt i dag er som den døendes krampetrækninger.

Du skriver:
leif andersen ved ikke hvad han skriver/gør. Den slags kan du vist ikke rigtig udtale dig om ...

PS: Lad være med at skrive med store bogstaver. Det bliver læst som om du råber og det er der ingen grund til her på Debatten.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#69827 - 08/01/2007 19:11 Re: Gud er svag pga. Satan [Re: museeye]
Cyber-Kim
Bruger

Reg.: 05/01/2007
Det hele er som man oplever det selv..når man går igennem livet på jorden.
Jobs bog beskriver klart..at Satan ikke kan gøre noget uden at Gud gav ham lov. Det skal du holde meget fast i, for her ligger sandheden. Sanden er også den at går vi vores ejne veje, som er tanker, handlinger ligger vi åbne for angreb for Satan.
Hold fast i dine tanker om bogen Job, lad dige ikke fare vild i skrifterne du har fået som gave en åbenbaring af forståelse af disse.
Dette gælder alt i bibelen, som bliver åbenbaret for en.. Vi er forskellige, nogen kan rumme meget og nogle ikke.
Heller ikke vil du kunne forstå alt.. måske engang, måske ikke.
Det er heller ikke vigtigt, fordi Gud giver kun det som du behøver for din vej igennem livet, så du kan gå i fred og lykke.

Til toppen 
#69828 - 22/03/2007 05:05 Re: Jødedom og andre religioner [Re: museeye]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Hej museeye

For nogle dage siden læste jeg under dette indlæg og har undret mig lidt over hvad du her skriver, selvom jeg da vil sige at jeg forstår dig! ”Men igen; jeg er ikke Gud, hvorfor jeg hverken kan eller vil bestemme/forudsige, hvem der frelses eller ej.” Vil du dermed sige at enhver som siger at sådan og sådan er det, har en tro på at de er Gud? Og ville du ikke med et fornuftigt sind kunne forholde dig til en sandsynlighed for hvem der blev og nok ikke blev?

Du skriver mere til overnævnte ”Jeg håber da at alle frelses! Hvorfor skulle jeg håbe på andet?” Fordi du håbet på retfærdighed, men det gør du jo hermed også, hvad derfor forklare førnævnte! Eller hvad?

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#69829 - 28/03/2007 17:56 Re: Jødedom og andre religioner [Re: Arcadia]
museeye
Bruger

Hej Arcadia,

Undskyld det sene svar.

Citat:
Vil du dermed sige at enhver som siger at sådan og sådan er det, har en tro på at de er Gud? Og ville du ikke med et fornuftigt sind kunne forholde dig til en sandsynlighed for hvem der blev og nok ikke blev?

a) Nej. Bare fordi en person har en klokkeklar mening og holder fast i den, gør det ikke vedkommende til (en) gud/Gud.
Hvad jeg ville have frem, er, at kun Gud kan og skal bedømme, hvorvidt et menneske skal frelses. Det hverken kan eller vil jeg påtage mig.

b) Det med at bedømme enten sig selv eller andre som værende frelst, problematiseres for mig at se af bl.a. Matt. 7,21-23, hvor Jesus (futurisk) sender nogle mennesker i Helvede, uanset at disse personer har både profeteret og uddrevet dæmoner i Jesu navn. Desuden findes i Mark 9,38-40 en lille beretning om en mand, som uddriver dæmoner i Jesu navn. Dicsiplene ville hindre ham deri, men Jesus bød dem at lade ham være, for: "der er ingen, som gør en undergerning i mit navn, der straks efter kan tale ondt om mig. Den, der ikke er imod os, er for os." Kan mennesket altid vide, hvem der er imod, og hvem der er for?

c) Frelse har vel ikke noget med sandsynlighed at gøre? Efter bl.a. ovenstående citat fra Matthæusevangeliet har jeg indset, at mennesket ikke kan gennemskue, hvem der frelses, og hvem der ikke gør. Det er alene Gud, der kender dagen, og hvem der frelses. Det er min holdning.

Til toppen 
#69830 - 29/03/2007 03:42 Re: Jødedom og andre religioner [Re: museeye]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Hej Museeye,

Det helt i orden, det ikke altid til at finde rundt i hvor der er svaret eller hvor man mangler!

a) Selvom jeg vil give dig ret, så er der vel en forskel i den mening/holdning/opfattelse en person har/kan havde, frem for selve fordømmelsen en person holder fast i, for selve fordømmelsen giver vel et udtryk af personens egen opfattelse af sig selv! En som forholder sig til at vide bedre/mere om et emne end en anden, kan vel kun være et trin længere op eller ned af stigen, hvorfor jeg berørte sandsynligheden…

b) Selve opfattelsen ad hvad Jesus skulle ha haft sagt, ligger i selve synden som han også døde pga. for som dit citat siger "der er ingen, som gør en undergerning i mit navn, der straks efter kan tale ondt om mig. Den, der ikke er imod os, er for os."… Du spørger så om dette ”Kan mennesket altid vide, hvem der er imod, og hvem der er for?” Både og, for gennem ens handlinger kan vi se hvem der er imod og hvem der er for, men det alligevel ikke let! Det kommer an på mange emner… Dog kan dem der ikke er imod en, kun være sammen med en! Selvom du måske er imod mig, men begiver dig ud i noget i mit navn alligevel, kan du kun være med mig…

c) Nej egentlig ikke, men for os mennesker bliver vi da nød til at kigge fornuftigt på det og ud fra en sandsynlighed gennemskue om hvorvidt der er mulighed for frelse eller ej… Det forstår jeg godt, men så snakker vi også om flere Guder, og ikke ud fra én Gud! Derimod ved vi hvad der er rigtigt og hvad der ikke er, og ved du med dig selv at noget ikke er rigtigt og du ved at dette alligevel bliver gjort, kan vi ikke snakke om frelse men fordømmelse i egen handlinger… Hvad jeg ser som det egentlig problem her, er hvis jeg forholder mig til det rigtigt og ser en gøre det modsatte som så fordømmer denne person, er jeg så selv frelst! Jeg tillod jo en anden i forkerte handlinger hvad burde være en større synd, end hvis jeg selv udførte denne!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær