Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#69662 - 29/08/2006 00:24 Julegavetid!
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Så nærmer tiden sig igen med julegaveræs, stress, depression, Jesu-fødeselstidspunkts-debatter, lavvande i pengekassen, dårlige julekalender-serier, ugebladenes "forbered dig på julen"-magasiner etc. etc. etc.

Se bort fra ovenstående og undr dig over dette: julegaver!
Jeg fatter ikke pointen med fødselsdage og de (åbenbart?!) dertilhørende gaver. Men julegaver?? Hvad er nu det for noget?

Jeg har forsøgt at præsentere min familie for den ide, at vi i år ikke giver hinanden julegaver, men i stedet fx spiller spil, synger sange, taler sammen osv. Men nej, den ide faldt ikke i god jord. Og hvorfor ikke? Fordi, som min mor sagde "Det er da noget underligt noget." Jatak, så har jeg hørt det med!

Jeg kan da godt se det: julen handler selvfølgelig for den ægte dansker om at spise rigtig fed og dejlig usund mad i lange baner, samt slide skosålerne op på de bonede gulve i Magasin i jagten på den helt rigtige nipsting, som alligevel går itu eller bliver væk i julerodet, når det traditionsrige juletræ "plyndres".

Jeg forstår det godt. Jeg har været en indgroet del af det traditionsgevær, som hvert år affyrer den samme salve mod et perfekthedsideal. Hvert år skyder man forbi. Jeg kunne lide traditionerne - for det kunne resten af min familie, og det satte man ikke spørgsmålstegn ved!

Men men men. Jeg er begyndt at undre mig - og nu forlanger jeg selvransagelse og ærlige svar: hvilken jul foretrækker du, og hvorfor?

Til toppen 
#69663 - 29/08/2006 10:10 Re: Julegavetid! [Re: museeye]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Kunne man nøjes med den gode fede mad, hyggen og en juleøl - og så donere gavebudget til et velgørende formål?

Eller evt. købe en sækfuld gaver og troppe op på den lokale varmestue juleaften. Jeg er ret sikker på, at det ville være et hit!

Til toppen 
#69664 - 29/08/2006 20:39 Re: Julegavetid! [Re: Nissen]
museeye
Bruger

Det ville da være en spæd start på en anderledes forståelse af julen!

Men vil du være den forgangsmand, som andre kan fremhæve som idealet på julens nytænkning?

Til toppen 
#69665 - 30/08/2006 00:24 Re: Julegavetid! [Re: museeye]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Citat:
Men vil du være den forgangsmand, som andre kan fremhæve som idealet på julens nytænkning?

Meget gerne! Men det bliver i så fald nok desværre alene - jeg regner i hvert fald ikke med at få familien med på ideen.

Til toppen 
#69666 - 30/08/2006 00:46 Re: Julegavetid! [Re: Nissen]
museeye
Bruger

Citat:
Meget gerne! Men det bliver i så fald nok desværre alene - jeg regner i hvert fald ikke med at få familien med på ideen.

Lyder godt! Du kommer forest på plakaten

Hvorfor regner du ikke med at din familie vil gå med på ideen?
Man kan jo sagtens fremføre en række gode argumenter for at vi bør holde jul på en ny måde:
1) de fattige får mere glæde af højtiden, og måske bliver enlige ikke så deprimerede
2) man undgår stres og deraf følgevirkninger
3) husholdningskassens budget sprænges ikke, da man ikke skal købe gaver
4) familien/venskabet rystes bedre sammen, idet man fokuserer på andre ting frem for gaveøkonomien
5)...

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær