0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#69628 - 28/08/2006 22:12
Re: Jesus døde for at frelse os ..
[Re: SAN]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej SAN - jeg vil foreslå dig at klikke ind her - hvor jeg tror du kan finde svar på dine helt grundlæggende spørgsmål om, hvad vores kristne tro handler om. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69630 - 28/08/2006 23:00
Re: Jesus døde uden grund!
|
Anonym
Anonym
|
Det er nok mere det symbolske man skal se på her.. Det at han, ifølge bibelen, døde netop for at tage vores synd..
Men det er jo heller ingen sag at gøre, når man alligevel er forudbestemt til at genopstå 3 dage efter..!!
Kunne i øvrigt sagtens komme med måder der var langt værre at dø på, end korsfæstelse, så hvad er det der netop gør DET til noget helt særligt..? .. Altså korsfæstelse var jo en meget almindelig måde at blive henrettet på dengang, og mange kom til at lide denne død..
Flere gik uden tvivl også gennem hårdere lidelser end jesus gjorde.. ! Og ja, ved godt han blev pisket først, inden han blev hængt op, men de to andre røvere fik jo også knust knoglerne i deres krop, mens de endnu stadig var i live!! Hvilket Jesus jo slap for, da han allerede var død på daværende tidspunkt..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69631 - 28/08/2006 23:16
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Melekh Velkommen til!  Du skrev: Citat: Kunne i øvrigt sagtens komme med måder der var langt værre at dø på, end korsfæstelse, så hvad er det der netop gør DET til noget helt særligt..? .. Altså korsfæstelse var jo en meget almindelig måde at blive henrettet på dengang, og mange kom til at lide denne død..
Dét gør vel ikke korsfæstelse til en rar måde at dø på? Og i øvrigt, ikke for at dette forum skal bruges til at udveksle sadistiske dødsfantasier, men hvilke måder kunne du egentlig forestille dig, der var (langt) værre at dø på, end at blive pisket til det er lige før man dør, blive spyttet på og latterliggjort altimens man får presset torne fra en spottekrone ind i hovedet, hvorefter man bliver tvunget til at bære sit eget (meget tunge) henrettelsesinstrument gennem byen, at få en centimetertyk navle slået gennem hvert håndled og fodled, og til sidst blive hængt nøgen op på et trækors til almindelig skue og spot, hvor man gennem flere timer dør en langsom kvælningsdød under ubegribelige smerter? Jeg synes ikke, det lyder særlig rart.
Nikolaj (som har set for meget The Passion of the Christ (og for lidt Life of Brian ))
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69632 - 29/08/2006 01:05
Hvorfor skulle gud lade jesus dø
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære SAN
Der er rigtig mange svar, til det du har på hjerte, på den side kristina linker til. Dine spørgsmål retter sig mod den grundlæggende lære, for de fleste kristne. På dette site er svarene helt centrale, og bringes vedvarende i fokus, som du har bemærket. Jeg går ud fra, det er derfor du vender dem til spørgsmål. Så hvis du vil have en god indføring i, hvilke forklaringer der gives på JN, så læs vejledninger og artikler, svarene er over det hele.
Også på Café Thomas har vi debateret spørgsmålene i adskillige tråde, med mange vinkler. Søg på "Alle fora", og find efterhånden en bruger, som skriver på en måde du forstår, og kik dig så omkring, hvor du finder ud af, at der debateres noget interessant.
Jeg kan forstå, du ikke synes du finder svar og gerne vil have en debat.
Hvorfor skulle gud lade jesus dø Vi har hørt om, hvordan Jesus døde, og dét kan få os til at spørge; hvorfor..? At Jesus døde, tager vi vel for givet. Den indlysende grund må vi finde i begivenhederne, som vi kan udlede af evangelierne. Med sin fremtræden, kommer Jesus i konflikt med interesser omkring sig. På et tidspunkt ser man en mulighed for at få ham af vejen, og det fører til at Romerne henretter ham, lige op til en stor jødisk højtid. Han udgør uden tvivl en politisk trusel, med de forestående religiøse begivenheder, og han har måske mistet opbakning fra det jødiske ledende samfund.
Skulle der være grebet ind, så det var belevet forhindret? Nej vel, i denne verden skal menneskene gøre sig til herre, ansvaret er lagt over til menneskene. Derfor sker det som sker, ellers ville vi ikke kunne se, hvem vi er og hvem verden er. Et menneske skal gennemleve sit liv, og har foran sig to skåle, en skål med sødt og en skål med bittert. Mennesket vælger ud fra sit hjerte, og i verden kan han se hvad han tager.
Vi siger måske; Jesus var et godt Menneske; men har du tænkt på, om Jesus døde, fordi et Menneske som udstråler godheden og har valgt Visdommens Vej, vil blive en torn i øjet på nogle. Behøver vi at nævne nogen, for at se, det sker igen og igen. Mennesker slås ihjæl af mange grunde, og vi kan se, at adskillige gange har ondskaben søgt at gøre godheden taus. Skal gud ikke lade dem dø, når de på grund af den Vej de er gået ud på, står overfor ondskaben, som rejser sig imod dem.
Hvordan vil du mene gud skulle gribe ind?
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#69633 - 29/08/2006 10:10
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej SAN! Du stiller nogle spændende spørgsmål - men jeg er bange for, at det bliver svært at give dig et fyldestgørende svar, da jeg fornemmer, at du vil have absolutte, konkrete og totalt umodsigelige argumenter. Men jeg vil nu forsøge at gøre det på min tros måde: Citat: Hvorfor skulle gud lade jesus dø for at kunne tilgive menneskernes synder? Han kunne jo bare tilgive dem uden!
Jesus mere end døde - han gik fortabt!!! I den åndelige verden er der to ting (kort sagt) hellighed og ondskab! Mennesket valgte at tage del i ondskaben - og vælger det stadigvæk hver gang de handler/tænker/taler imod Guds vilje. Guds retfærdige reaktion på dette er vrede! Hellig vrede som kaster i helvede! Mennesket havde valgt ondskaben, og skulle derfor mærke dette valgs konsekvens. Men samtidig elskede han menneskerne af hele sit hjerte, og så helst ikke en enste af dem gå fortabt. Derfor sendte han Jesus til jorden, som påtog sig den konsekvens og den synd vi havde begået! Jesus blev synderen i mit sted - da han oplevede at blive forladt af Guds godhed, og kun erfarede Guds retfærdige vrede - gik han fortabt i mit sted! Han tog så at sige dommedag hen til sig på korset på Golgata, for at jeg aldrig skal møde dommedag i angst. Kunne han så bare tilgive menneskets synder uden om Jesus? Åbenbart ikke!
Citat: Og hvad er det i det hele taget for noget at sige at jeg tager straffen for jeg, gør hvad i har lyst til, i er tilgivet..
Det siger han heller ikke! Han siger: "Jeg tager straffen! Gå derfor og overhold mine bud!"
Citat: Og nu jeg er i gang, hvordan kan man arve synd?! Ok Adam og Eva lavede noget lort, straf dem, ikke deres tip^500 oldebørn, de kan ikke gøre for det, tilgengæld burde de bøde for det de selv laver!
Det kan man ligesom man kan arve en sygdom osv. Det er som om, du går ud fra, at synd er de ting, som vi gør forkert - men det er ikke hele sandheden i bibelen! Der er synd også, hvad vi ER forkert! Endvidere er alt ikke så individualistisk, som vores tid gerne gør det til! Arvesynden er en kollektiv synd, som alle mennesker har del i! Men alle mennesker har også del i tilgivelsen, hvis vi vil tage imod den!
mvh Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69634 - 29/08/2006 11:21
Straffen
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Kære Jón Citat: Han siger: "Jeg tager straffen! Gå derfor og overhold mine bud!"
Hvor siger han egentlig, at han tager straffen..? Citat: Arvesynden er en kollektiv synd, som alle mennesker har del i!
Men ingen skal vel stå til regnskab, eller dømmes, for andet end den sine egne gerninger..
Fred og Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#69635 - 29/08/2006 11:55
Re: Straffen
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Hej Vandrer! Citat: Hvor siger han egentlig, at han tager straffen..?
Jeg skrev det nok på en forkert måde - for egentlig var det ikke et citat, men nærmere en generel kristenlæresætning, som jeg lagde i munden på Jesus (som jeg i øvrigt mener, fint man kan - men selvfølgelig skal man oplyse det).
Men jeg tænker fx på Es 53, Sl 22, Johs 3,16, Rom osv.
Citat: Men ingen skal vel stå til regnskab, eller dømmes, for andet end den sine egne gerninger..
jo, men hvis du nærlæser bibelen, så ser du også, at gerninger i dette tilfælde skal forstå langt mere bredt, end bare de ting jeg gør. David taler fx om, at han var i skyld fra før han blev født [Sl 51] - på samme måde taler Jesus i tror det er Johs 5-6 stykker, da han bliver spurgt om hvad Guds gerninge er: "Guds gerning er, at I tror på ham, han har sendt." (gengivet efter hukommelsen )
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69636 - 29/08/2006 16:15
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Dét gør vel ikke korsfæstelse til en rar måde at dø på? Og i øvrigt, ikke for at dette forum skal bruges til at udveksle sadistiske dødsfantasier
Sandt nok, sandt nok.. Men var ligesom heller ikke det jeg ville ha ud af det..!! Det jeg siger er bare af den måde Jesus døde på, for at tage alle menneskers skyld og straf, vel ikke var værre end måden hvorpå mange kriminelle mennesker døde på dengang.. Vil da selvfølgelig heller ikke bagaterllisere det til at være ingenting at gøre, men mange andre prøvede jo lignende eller værre..
I øvrigt Var Jesus jo bestemt til at genopstå, at dømme efter bibelske profetier, og må jo derfor hele tiden ha været klar over det.. !
Så altså, hvorfor overhovedet gøre sig ulejligheden.. ?? Han kunne vel bare ha afsluttet det hele med i Getsemane have, sagt "tro på mig og I vil blive frelst" , og så have faret til himmels med det samme.. ?? I stedet for nu at skulle til at dø først.. Eller hvad??
|
|
Til toppen
|
|
|
#69637 - 29/08/2006 16:47
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej "konge"  Nu må du ikke glemme hvor vigtigt det var, at Jesus døde for os.. Herren (bH) kunne ikke have frelst os, hvis ikke Jesus var blevet myrdet for os.. Og tænk hvis Jesus havde ombestemt sig, inden det var fuldført, fordi det var for hårdt  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69639 - 29/08/2006 21:06
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Melekh Citat: I øvrigt Var Jesus jo bestemt til at genopstå, at dømme efter bibelske profetier, og må jo derfor hele tiden ha været klar over det.. !
Ja, det mener jeg også. Men det har jo nok gjort ondt alligevel. Jeg tror på en måde ikke, det værste ved at blive korsfæstet er, at man dør og mister livet, men derimod den lange, pinefulde dødsproces, der går forud. Det første var Jesus naturligvis fri for at bekymre sig om, men det andet har vel været lige så smertefuldt for ham som for enhver anden korsfæstet. Citat: Så altså, hvorfor overhovedet gøre sig ulejligheden.. ?? Han kunne vel bare ha afsluttet det hele med i Getsemane have, sagt "tro på mig og I vil blive frelst" , og så have faret til himmels med det samme.. ?? I stedet for nu at skulle til at dø først.. Eller hvad??
Tjah, så kunne han jo også have ladet være med i det hele taget at blive menneske og komme herned. Ja, han kunne sådan set have skippet hele frelseshistorien og bare nøjes med at kigge ind i vore sjæles dyb og set, om hver enkelt ville have taget imod hans søns offer, hvis han nu faktisk havde sendt ham til jorden og ofret ham. Han kunne jo sådan set bare have ladet helt være med at skabe universet og menneskene – han vidste jo, at det ville gå skævt. Og sådan er der så meget. Men nu får jeg trang til, for anden gang i dag må jeg indrømme, at citere Esajas 55,8-9: Citat: For jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren; for så højt som himlen er over jorden, er mine veje højt over jeres veje og mine planer over jeres planer.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69640 - 30/08/2006 01:56
|
Bruger
|
Kære Jón Citat: V: Hvor siger han egentlig, at han tager straffen..?
J: Jeg skrev det nok på en forkert måde - for egentlig var det ikke et citat, men nærmere en generel kristenlæresætning, som jeg lagde i munden på Jesus (som jeg i øvrigt mener, fint man kan - men selvfølgelig skal man oplyse det).
Ja det er unægteligt en lære du refererer til og ikke Jesu egen lære. Jeg ved ikke rigtig om det er en god idé at lægge noget i munden på ham, uden det er en oversættelse til et nutidigt udtryk, af noget han selv skulle have sagt. Man kommer bare til at forveksle ham, med det man tillægger ham.
I mit indlæg til SAN, giver jeg en lille skildring af begivenhederne, som førte til Jesu død. De adskiller sig ikke fra flere andre, som rammes af syndens rasen i verden og slås ihjel. Derfor vil jeg gerne stille dig nogle generelle spørgsmål, for at høre din mening:
Et menneske træffer et valg, hvilket sætter en begivenhedsrække igang, som bevæger sig ud fra ham, passerer gennem mange mennesker, og en dag rammes han af begivenheder fra dét, som han selv satte i verden. Er det straffen eller gaven, han modtager med menneske stok eller hånd?
En retfærdig gør sine gerninger i Gud, men rammes af vreden som er i verden og slås ihjel. Men i det han dør, mister den vreden sin kraft, og mange går fri, fordi den ikke når til dem. Tager den retfærdige straffen for den uretfærdige, når denne rammes af vreden?
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#69641 - 30/08/2006 10:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jón - Citat: Men jeg tænker fx på Es 53, Sl 22, Johs 3,16, Rom osv.
Ja, og jeg kom også, supplerende, til at tænke på Johannes Døbers udsagn om Jesus:
...Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd .
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69642 - 30/08/2006 17:32
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Melekh.
Som vi kender det fra ethvert retssamfund, må forbrydelse mod loven straffes, hvis der skal være retfærdighed til. Sådan også i tilfældet med Gud og hans lov, eftersom Gud er retfærdig. Han ville i øvrigt gøre sig selv til en løgner, hvis han sagde, at syndens løn var døden, og det så ikke ville blive ført ud i livet. Men Gud er også barmhjertig og ønsker at frelse mennesket, ikke at det skal gå fortabt. Dilemmaet mellem retfærdigheden og barmhjertigheden løste han ved at sende sin Søn til os som et menneske for at tage vores straf. På den måde fik overtrædelsen sin retfærdige straf, men synderne går fri - hvis de tager imod det, at Jesus døde stedfortrædende for dem.
Om ikke andre har prøvet det der var værre? Det er vel muligt, set ud fra et rent fysisk og henrettelsesmæssigt synspunkt (hvis der er noget der hedder sådan?), men som Jón påpegede, var der også tale om mere end det: Han gennemgik fortabelsen i vores sted og blev ramt af Guds vrede - ja, han blev gjort til synd (2.Kor. 5,21) og til en forbandelse (Gal.3,13) - han, som aldrig selv havde begået en eneste synd, og som altid havde haft et fuldkomment, inderligt kærlighedsforhold til sin Far uden det mindste skår - et forhold, som selv det inderligste og bedste kærlighedsforhold her på jorden kun er en bleg afglans af. Det var denne hellige og rene, der blev ramt af Guds vrede og dom, som om det var ham, der personligt havde begået alle verdens synder! Det har ingen anden før eller efter ham måttet bære, selv om der er flere, der har oplevet korsfæstelse både før og efter Jesus. Det viser, hvor stor hans kærlighed til os er. Håber det gav nogenlunde mening, ellers så spørg gerne.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69643 - 31/08/2006 09:27
|
Bruger
|
Hej vandrer! Citat: Ja det er unægteligt en lære du refererer til og ikke Jesu egen lære.
Det er det da, hvordan opg hvad vil du eller stille op med hans forkyndelse af sig selv, hans magt til at tilgive synder, han proklamation af, at han var Guds søn - Guds kristus? Hvordan vil du da forholde dig til hans apsotle, og deres lære?
Citat: Et menneske træffer et valg, hvilket sætter en begivenhedsrække igang, som bevæger sig ud fra ham, passerer gennem mange mennesker, og en dag rammes han af begivenheder fra dét, som han selv satte i verden. Er det straffen eller gaven, han modtager med menneske stok eller hånd?
Ingen af delene, men han rammes af en konsekvens af noget, han selv satte i gang. tror du på karma?
Citat: En retfærdig gør sine gerninger i Gud, men rammes af vreden som er i verden og slås ihjel. Men i det han dør, mister den vreden sin kraft, og mange går fri, fordi den ikke når til dem. Tager den retfærdige straffen for den uretfærdige, når denne rammes af vreden?
Jeg forstår ikke hvad du siger.
mvh Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69644 - 01/09/2006 00:37
Straf - konsekvenser - karma
|
Bruger
|
Kære Jón Straf, konsekvenser, karma Citat: V: Et menneske træffer et valg, hvilket sætter en begivenhedsrække igang, som bevæger sig ud fra ham, passerer gennem mange mennesker, og en dag rammes han af begivenheder fra dét, som han selv satte i verden. Er det straffen eller gaven, han modtager med menneske stok eller hånd?
J: Ingen af delene, men han rammes af en konsekvens af noget, han selv satte i gang. tror du på karma?
næh, jeg tror ikke på karma... Der er nogle lovmæssigheder, man kan observere, som nok kan lede tanken hen på karma. Jeg kan se, at karmatanken ikke er gerebet ud af den blå luft, men jeg tror ikke på karma, sådan som jeg tror på frelsen fra Gud. Men i al beskedenhed, tænkte jeg nu mest bare på sådan noget som; kast dit brød på vandet, det kommer igen.
Du mener altså det ikke er straf eller gave, når hans handlinger vender tilbage, men konsekvens. Sådan vil jeg nok også kalde det, skønt nogle vil se det som straf eller belønning, eller karma. Altså, ethvert valg bærer sin konsekvens med sig.
Det kan godt være, at man selv rammes af konsekvenserne af sine handlinger, men det næste eksempel, handler om, når det kan synes meningsløst, at den retfærdige rammes og den skyldige går fri.
Citat: V: En retfærdig gør sine gerninger i Gud, men rammes af vreden som er i verden og slås ihjel. Men i det han dør, mister den vreden sin kraft, og mange går fri, fordi den ikke når til dem. Tager den retfærdige straffen for den uretfærdige, når denne rammes af vreden?
J: Jeg forstår ikke hvad du siger.
Nu skulle det være mere specifikt, ellers er det det samme som før. Hvis jeg skal overføre dit svar, så kunne man sige; den retfærdige rammes af konsekvenser, foranlediget af uretfærdigheden, når denne rammes af vreden og galskaben i verden. Sådan som vi f.eks. kan se i forløbet op til og selve korsfæstelsen, hvor Jesus dør. Alt dette er konsekvenser af nogle valg, og det er, som jeg tolker dit svar, ikke nogen straf der overgår ham, fordi det sagtens kan være konsekvenser af andres valg.
Du må meget gerne præcisere, hvori du mener Jesus tager straffen, når det som er konsekvenser nu skulle være identificeret. Hvori består straffen, efter din mening, og hvordan udfolder den sig, når den ikke kommer ved menneskers hænder.
Du kommer med nogle skriftsteder, som fx Es 53, Sl 22, Johs 3,16, Rom osv. Og kristina supplerer med Johannes Døbers udsagn: Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd Hvorledes kan det forstås, set i forhold til de to eksempler. Hvordan og hvornår "bæres" verdens synd?
Og så et spørgsmål til de kyndige: Kan dette "at bære verdens synd", måske oversættes med "at udholde synden"? Det er i hvert fald nær hvad jeg forstår, både i salmen, hos Esajas og Johannes. Det handler om den retfærdige som vandrer i udholdenhed, uden at bukke under for denne verdens vildfarelse og uden at opgive den retfærdiges vej for uretfærdigheden.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#69645 - 02/09/2006 18:18
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hej.. Vi mennesker er syndre. Alle mennesker inklusiv dig og mig og alle andre er syndre. Du tænker måske ikke mig men jo. Det er synd bare at være ond mod andre, handle egoistisk, bagtale, gøre forskel på mennesker osv.... Da vi mennesker er syndre er vi fortabte. Vi står skrevet på listen over folk der er klar til at styrte i helvede på dommedag. Men her er det så lige Jesus kommer ind i billedet. Gud elskede os så meget trods alt vores synd at han gav sin eneste og højtelskede søn for os. Gud lod Jesus korsfæste for at der skulle være håb for os mennesker. Gud er ren og kan ikke tåle synd. Men pga at Jesus døde for os på korset kan man sige at Gud ser på os gennem Jesus blod. Gud ser på os gennem uskyldigt blod, for Jesus har aldrig handlet forkert. Når Gud ser på os gennem det blod bliver vi rene og Gud kan godt være sammen med os. Og så er det jo sådan at i stedet for at gå fortabt så kom Jesus og frelste os, så vi kan komme i himmelen. Men det kræver at vi tager imod Jesus. Håber du lige har lidt her at tænke over... Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#69646 - 04/09/2006 09:35
Re: Straf - konsekvenser - karma
|
Bruger
|
Hej Vandrer Jeg vil forsøge at komme med et svar, men jeg er bange for, at jeg nok stadigvæk ikke helt har forstået hvad du mener. Jeg prøver først lige kort at resumere hvad jeg tror du siger: - Vi rammes af vores valgs (nogle gode, nogle onde) konsekvenser, men Jesus blev ikke ramt af sine egne valgs (altså onde) konsekvenser. Er det rigtigt forstået? Citat: Du må meget gerne præcisere, hvori du mener Jesus tager straffen, når det som er konsekvenser nu skulle være identificeret. Hvori består straffen, efter din mening, og hvordan udfolder den sig, når den ikke kommer ved menneskers hænder.
Straffen er også for de konsekvenser, som menneskets onde valg fører med sig - for disse er udtryk for synd - og fortjener straf! Men først er straffen for den primære synd, som består i, at have brudt relationen med Gud! Vi mennesker vælger/valgte at følge den vej, som førte bort fra Gud! Vi vælger dødens vej inde i vores hjerter - dødens vej, som fører til fortabelse! Denne fortabelse tog Kristus på sig på korset! Kristus oplevede dér Gud fulde retfærdige vrede over synden! Kristus erfarede at blive forladt af Gud! Kristus så at sige, blev ramt af dommedag på Golgata - i stedet for os mennesker!
De skriftsteder som jeg nævnte, skal forstås ud fra denne præmis - at jeg er en synder pga de onde valg jeg fortager, og pga den grundindstilling som er i mit hjerte - og derfor har brug for, at der er én, som tager den straf, som egentlig jeg burde bære - og fjerner den, så jeg bliver fri!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69648 - 05/09/2006 02:08
|
Bruger
|
Kære Jón Citat: Jeg prøver først lige kort at resumere hvad jeg tror du siger:
- Vi rammes af vores valgs (nogle gode, nogle onde) konsekvenser, ..
Ja, jeg forholder mig til, at vi alle i en eller anden grad, høster som vi sår. Det er gammelkendte cykluser, man har observeret og draget lære af, så som karma, som du forståligt nok spurgte til.
Loven om karma, handler i grunden om; for hver begivenhed som fremkommer, vil der følge en begivenhed, som er forårsaget af den første. Den anden begivenhed vil enten være behagelig eller ubehagelig, i overensstemmelse med om dens årsag var brugbar eller ubrugelig, kaldet god eller ond. Begivenheden er ikke i sig selv ikke brugbar eller ubrugelig, men den bliver det i kraft af den mentale begivenhed, som forekommer sammen med den.
Også i GT handler loven, eller læren, om brugbar og ubrugelig adfærd, som medfører velsignelsen eller forbandelsen, livet eller døden. Når man ser forbandelsen, er det for at man kan vende om og vælge det gode, så velsignelsen kan vende tilbage. Man er således i princippet ikke bundet til det onde eller det gode, men bevæger sig i valget, og formålet er man bliver bedre til at kunne vælge brugbart.
Det brugbare er dét, som ikke indeholder brændende begær, modvilje og vrangforestillinger, det ubruglige er dét, som forekommer sammen med noget af dette.
Watson mener, det et spørgsmål om hvilke begreber man foretrækker at bruge. Vi kan vel kun give ham ret, og se os om i vor hverdag, hvor vi vil kunne observere, hvad det var de gamle talte om. Jeg mener, vi taler om en grundlæggende lovmæssighed, som rummer konsekvenser, der følger af hvert valg vi ligestillet træffer. Ethvert menneske er kaldet til at vende om, at vige fra det ubruglige og holde sig til dét, som er brugbart.
Du siger videre: Citat: .., men Jesus blev ikke ramt af sine egne valgs (altså onde) konsekvenser.
Jeg taler ikke om, at Jesus bliver ramt af konsekvenserne af sine egne (onde/ubrugelige) valg, da han bliver slået ihjæl på korset. Jeg siger; Jesus rammes af konsekvenser, fra menneskers onde/ubrugelige valg i tiden, og han har ikke fortjent det, som straf for egne valg. I det han alligevel rammes, er han på sin vis med til at tage kraften af den ondskab, som havde rejst sig mod ham.
For at finde ud af hvad du mener med straffen, spørger jeg:
Citat: Du må meget gerne præcisere, hvori du mener Jesus tager straffen, når det som er konsekvenser nu skulle være identificeret. Hvori består straffen, efter din mening, og hvordan udfolder den sig, når den ikke kommer ved menneskers hænder.
Til det svarer du: Citat: Straffen er også for de konsekvenser, som menneskets onde valg fører med sig - for disse er udtryk for synd - og fortjener straf!
Du mener altså, at konsekvenserne er en del af straffen for onde valg. Vil det betyde, at du mener man har fortjent enten straf eller belønning, for henholdsvis onde eller gode valg?
Korsfæstelsen, som finder sted ved menneskers hænder, er en konsekvens af onde/ubrugelige valg. Mener du, at Jesus ved denne begivenhed, rammes på en sådan måde, at andre går fri for konsekvenserne af det onde, som slog ham ihjæl. Svarer det efter din mening til; at han tager kraften af det onde, eller tager han straffen. Hvis han tager straffen, tager enhver anden så kun sin egen straf, eller lider de med ham, side om side, når de rammes uforskyldt.
Citat: Men først er straffen for den primære synd, som består i, at have brudt relationen med Gud!
Jeg er enig med dig i, at den primære synd er, at Mennesket undlod at lytte til Gud Herren, men lyttede til kvinden. Det kom jeg ind på i en tråd for nylig, med Kristina. Ulydigheden var den primære synd, for Mennesket er skabt til at gøre, hvad Guds Ånd gør.
Selve konsekvense af at røre og spise frugten fra Kundskabes Træ, det er vel stadig dem, som modtages ved menneskers hænder. Medens konsekvensen af den primære synd, skal findes i selve forholdet til Gud. Citat: Vi mennesker vælger/valgte at følge den vej, som førte bort fra Gud!
Den vej som fører bort fra Gud, er vel i grunden, at man ikke er lydhør overfor Guds Ånd, men vælger ud fra ubrugelige mentale processer. Citat: Vi vælger dødens vej inde i vores hjerter - dødens vej, som fører til fortabelse! Denne fortabelse tog Kristus på sig på korset! Kristus oplevede dér Gud fulde retfærdige vrede over synden! Kristus erfarede at blive forladt af Gud! Kristus så at sige, blev ramt af dommedag på Golgata - i stedet for os mennesker!
Mener du ikke, at noget andet menneske oplever, at blive forladt af Gud? I fald et menneske skulle opleve dette, ville man så også lide side om side med Jesus?
Men nu siger du; at Kristus erfarede at blive forladt af Gud... Mener du ikke; at Jesus, som person/menneske, erfarede at blive forladt af Gud, og at Kristus(Guds Salvelse) samtidig forlod ham, i det han oplevede at være alene. Citat: De skriftsteder som jeg nævnte, skal forstås ud fra denne præmis - at jeg er en synder pga de onde valg jeg fortager, og pga den grundindstilling som er i mit hjerte - og derfor har brug for, at der er én, som tager den straf, som egentlig jeg burde bære - og fjerner den, så jeg bliver fri!
Jeg mener det er sørgeligt, at du har en grundindstilling i dit hjerte, som får dig til at identificere dig med en synder. Jeg mener man dyrker det til ulidelighed i mange kredse, og har sjældent set, at der kommer noget godt ud af sådan en grundinstilling.
Enligt, at vi står i valget, har vor Fader givet os mulighed for at vælge det brugbare, nemlig at handle ud fra Guds Ånd, som har taget bolig i Mennesket. Det er i denne jeg finder mit sande Jeg, og ikke i en gammel tør synder.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#69649 - 05/09/2006 09:58
|
Bruger
|
Hej Vandrer Citat: Jeg taler ikke om, at Jesus bliver ramt af konsekvenserne af sine egne (onde/ubrugelige) valg, da han bliver slået ihjæl på korset. Jeg siger; Jesus rammes af konsekvenser, fra menneskers onde/ubrugelige valg i tiden, og han har ikke fortjent det, som straf for egne valg. I det han alligevel rammes, er han på sin vis med til at tage kraften af den ondskab, som havde rejst sig mod ham.
Jeg tro jeg forstå hvad du mener; men er ikke enig med dig. I såfald du gar ret, så er KRistus ikke den almægtige Gud! SÅ er han blot et menneske, et rigtig godt menneske, some r med til at bidrage til en bedre verden. Eller hvad?
Citat: Du mener altså, at konsekvenserne er en del af straffen for onde valg. Vil det betyde, at du mener man har fortjent enten straf eller belønning, for henholdsvis onde eller gode valg?
Ja! Men grundproblemet er stadigvæk den originale, oprindelige synd!
Citat: Korsfæstelsen, som finder sted ved menneskers hænder, er en konsekvens af onde/ubrugelige valg.
Ja, blandt andet - men også langt mere end det. Ud fra Es 53, ser vi også, at Gud står bag handlingen! Gud bringer et offer! Ser vi også symbolikken i de gammeltestamentlige offerritualer, så understreger de også for os; at kristi død på korset ikke var hverken tilfældig, eller kun tilrettelagt af hans bødler. Gud lod sin sin dræbe og gå fortabt, i stedet for menneskene!
Citat: Mener du, at Jesus ved denne begivenhed, rammes på en sådan måde, at andre går fri for konsekvenserne af det onde, som slog ham ihjæl. Svarer det efter din mening til; at han tager kraften af det onde, eller tager han straffen. Hvis han tager straffen, tager enhver anden så kun sin egen straf, eller lider de med ham, side om side, når de rammes uforskyldt.
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår hvad du mener - men jeg prøver at svare alligevel. Jeg tror at Kristus tog straffen - men ikke kun den foreløbige eller noget i den stil! Han tog HELE straffen - al verdens synd! Den tidligere ved Adam og Eva - og den fremtidige, som vi begår!
Citat: Mener du ikke, at noget andet menneske oplever, at blive forladt af Gud?
Jo, men ikke som noget positivt! Forladtheden er = fortabelsen! Forladtheden Jesus oplevede, svarede til den evige ildsø, som jeg havde gjort mig fortjent til ved min hjertes indstilling over for Gud. Når andr mennesker er forladte af Gud, så gør de det ikke sammen med Kristus - men imod Kristus! For han har taget fortabelsen på sig, for at ingen skulle gå fortabt!
Citat: Jeg mener det er sørgeligt, at du har en grundindstilling i dit hjerte, som får dig til at identificere dig med en synder.
Muligvis, men det er nu de grundvilkår vi lever med som mennesker. Lige meget hvordan vi ser på os selv, så er og bliver vi syndere! Men i Kristus genfødes vi til et nyt liv - hvor vi til sidst skal evigt være sammen med ham i fuldkommenhedens rige!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69650 - 05/09/2006 11:35
Re: Lammets Blod
[Re: Watson]
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære Vandrer: Jeg vil blot gøre nogle få bemærkninger til dit seneste indlæg... Skulle vi have kendskab til samtlige vore overtrædelser og forsømmelser, vil jeg mene det i sig selv kunne sønderknuse den ærlige sjæl. Kun Gud kan sætte lovens konsekvenser ud af spillet. Med hensyn til den lidelse, vi påføres uforskyldt, kan det næppe direkte hævdes at råde bod på vore synder; da spørgmålet er hvordan vi forholder os til episoden. Og her mener jeg i grunden at Jóns indstilling kan have sin berettigelse... Alene det faktum at vi er født gør os {i mine øjne} ikke til syndere - men bringer os i farezonen af en ufuldkommen verden, hvor døden lurer på sit bytte. Det er antagelig et spørgsmål om at finde balancen, hvor hverken man lader sig narre eller kue af tankespind & diverse omstændigheder. Jeg vil gerne tage bodfærdighedens relevans op til nøjere overvejelse, når ellers tiden tillader det. Foreløbelig holder jeg mig lidt på sidelinien, så dialogen ikke bliver for indviklet... Håber, alt står vel til i det høje nord!
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#69651 - 06/09/2006 23:23
[Re: Henriette]
|
Bruger
Reg.: 20/04/2006
|
Vil det sige at gud alligevel ikke er almægtig, da han åbenbart ikke kan holde til at være i nærheden af os, med mindre han ser på os gennem jesus' blod.
Ja undskyld, men for mig lyder det ret makabert. Hvorfor kan gud ikke bare tilgive os uden at ofre sin søn? Det er jo i sidste ende hans eget valg, hvis en jeg kender gør noget dumt kan jeg da også bare tilgive ham, selv om han måske i virkeligheden fortjente en straf. Og det med at straffe en anden person end den der har gjort noget kan jeg på ingen måde se meningen i... Lige meget om personen selv melder sig, hvilket jesus vel ikke engang gjorde...
Og så var det jo forresten også gud der lokkede menneskerne til at spise der irriterende æble i begyndelsen, så måske gud bare skulle tage og sige "ok, i er tilgivet!" I bund og grund kan gud vel heller ikke stille os til ansvar for noget som vores forfædre gjorde. Det er dybt amoralsk at stille andre end synderen til ansvar.
Så var der en der skrev i en anden tråd at synd er som en arvelig sygdom, men er det så ikke på tide gud ophæver den forbandelse, nu har han da vist fået rigeligt med hævn...
Viden er nøglen til succes!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69652 - 07/09/2006 15:51
Jesus døde for at tage vores straf!
|
Bruger
Reg.: 10/08/2006
|
jesus døde med mening !!!
vi synder alle og derfor forstener vi alle at strafes men døden, men da Jesus elskere os ønskede han at tage strafen. strafen for synd mod guds love er døden, derfor blev jesus kostfæstet og døde, derved tog han jores straf.
da han er uden synd opstod han fra døden igen
når Gud tilgiveler glemmer han ikke vores synder, men han ses at jesus tog strafen vi skulle have haft og derfor kan vi gå fri fra den evige død.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69653 - 08/09/2006 01:24
Hvordan Kristus
|
Bruger
|
Kære Jón Citat: Jeg tro jeg forstå hvad du mener; men er ikke enig med dig. I såfald du har ret, så er Kristus ikke den almægtige Gud! SÅ er han blot et menneske, et rigtig godt menneske, som er med til at bidrage til en bedre verden. Eller hvad?
Nahh.. og ja. Jeg vil begynde med, at skelne på den måde, at jeg ikke kalder Kristus for; Den almægtige Gud, eller blot et menneske. Hvad betyder "Kristus", andet end Den Salvede, Messias, en betegnelse vi tillægger dén, som er Guds Salvede i sin Tid. Det er ikke mennesket selv, som er Kristus, men i kraft af Guds Ånd, som er udgydt over ham, er han blevet et talerør til Guds Folk. Joh. 1, 32: Og Johannes vidnede: Jeg så Ånden dale ned fra himlen som en due, og den blev over ham. Ved dåben bliver noget i Jesus bekræftet ovenfra og han fremstår som (en) Kristus i sin Tid. Noget i Jesus...? Ja, ikke personen, som er en del af kødet, men det åndelige Menneske, som er identisk med "den anden", til hvem, Johannes Døbers disciple spørger Jesus: Ér du Dén..? Nemlig Menneskesønnen, eller Mennesket, som var blevet skjult i menneskets indre, siden Adams dage, dengang Mennesket var som Gud. De spørger; Ér du Den ...; hvilket også kan tolkes som; udtrykker du Dén, som kommer, eller skal vi vente på en anden... Det var over denne, duen "blev"; det indre åndelige Menneske; og åbenbarede det Sande Menneske, som vandrer for Guds Åsyn.
Det var i Jesus, dette Menneske brød igennem på en helt ny måde, derfor er han særligt knyttet til disse navne; Messias, Kristus, dén som kommer, mfl. Men de er ikke synonymer for, eller ensbetydende med den historiske person. Jeg håber du forstår, ud fra den måde jeg bruger begrebet Kristus, er det helt rigtigt; at Kristus ikke er Den almægtige Gud.
Men var Jesus, som du jo hentyder til; blot et menneske, et rigtig godt menneske, som er med til at bidrage til en bedre verden. Eller hvad? Synes du selv, at du taler om noget lavere...? Kan du omformulere det, med hensyn til ovenstående syn på Kristus og Menneskesønnen?
Jeg vil gerne vende tilbage til resten af dit indlæg...
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#69654 - 08/09/2006 09:27
Hvem er han
|
Bruger
|
Hej Vandrer! Jeg er helt enig med dig i, at messias, kristus er betegnelser - evt titler - men de vidner også i sig selv om nogen der kommer som den endeligt salvede! Den endeligt udvalgte (fx Hebr 1,1-4)! David tjente Guds sag i sin salvelse, ved at pege på Jesus (fx Mark 12,35-37)! Vi tjener Guds sag med vores salvelse, med at pege tilbage på Jesus (fx 1 Johs 2,20).
Det er rigtigt, at Ånden daler over Jesus i hans dåb. Men det er ikke det samme som at sige, at Ånden ikke på en helt særlig måde var med ham i forvejen (fx hans undfangelse).
Jeg har meget svært ved at finde noget som helst bibelsk belæg for, at Jesus kun skulle være den tids - samtidens messias, og ikke også al tidens - evighedens!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69655 - 08/09/2006 16:49
|
Bruger
|
Jeg har lige nogle ting her... Gud elskede os mennesker for meget til at straffe os! Gud elskede DIG netop DIG og os andre for meget til at straffe dig og os! Ingen menneske ville nogensinde kunne forstå den kærlighed Gud elsker os med. For den er så stor at den ikke på nogen måde kan beskrives. Os menneskers hjerner er for SMÅ til at fatte omfanget af Guds kærlighed til os. Gud elsker os ubetinget. Derfor lod han Jesus dø i stedet for os. Hvis Jesus ikke døde gik vi allesammen fortabt. Og det elskede Gud os for meget til at vi skulle. Gud er almægtig. Han kan ikke tåle synd. Men han er sammen med os alligevel. Gud er med mig selvom jeg syndre. Fordi jeg ber om tilgivelse. Hvis jeg har lavet noget lort ber jeg om tilgivelse og Gud tilgir mig når jeg ber om det og mener min bøn. I den tid der går fra jeg har syndet til jeg ber tror jeg også på at Gud er med mig! Kan godt forstå du syntes det er forvirrende. Jeg må sige jeg har noget jeg gerne ville have lov at tænke lidt over. det første du skrev kan jeg ikke svare ordentlig på. Jeg vil gerne be om lidt tid til at tænke og forberede et svar. For det du skriver vil jeg gerne finde frem til, men det kræver lidt ekstra tid. Håber du vil give mig det!  Men ville gerne have dit svar på det her. Høre hvad du tænker om det... Så vender jeg snart tilbage med det andet... Kærligst Henriette PS-Har også noget at sige til at du siger Gud fristede os til at spise af det dumme æble i paradiset. Det var ikke Gud der fristede med slangen, altså djævelen...
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#69656 - 11/09/2006 10:45
|
Bruger
|
Hej Henriette.. Du skriver: Citat: Jeg har lige nogle ting her... Gud elskede os mennesker for meget til at straffe os! Gud elskede DIG netop DIG og os andre for meget til at straffe dig og os! Ingen menneske ville nogensinde kunne forstå den kærlighed Gud elsker os med. For den er så stor at den ikke på nogen måde kan beskrives. Os menneskers hjerner er for SMÅ til at fatte omfanget af Guds kærlighed til os. Gud elsker os ubetinget. Derfor lod han Jesus dø i stedet for os. Hvis Jesus ikke døde gik vi allesammen fortabt. Og det elskede Gud os for meget til at vi skulle.
Jeg elsker Herren og sætter Ham højere end noget andet.. Alligevel bliver jeg fortalt af kristne, at jeg ryger i helvede fordi jeg ikke tror på Jesus, efter at jeg igennem flere år har undersøgt omstændighederne og ikke mener, at der er grund til at tro på de kristne fortællinger.. Hvordan kan det passe sammen med en gud, der elsker os så meget, at han ikke kan straffe os?? Er det en del af den uforståelige kærlighed, at jeres gud straffer mig alligevel, fordi jeg ikke kan forstå omfanget af gud??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69657 - 11/09/2006 11:09
Re: Jesus døde for at vi kan leve ..
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej KB-A Citat: Jeg elsker Herren og sætter Ham højere end noget andet.. Alligevel bliver jeg fortalt af kristne, at jeg ryger i helvede fordi jeg ikke tror på Jesus, efter at jeg igennem flere år har undersøgt omstændighederne og ikke mener, at der er grund til at tro på de kristne fortællinger.. Hvordan kan det passe sammen med en gud, der elsker os så meget, at han ikke kan straffe os??
Vi, som er kristne, tror, at Guds vrede er en del af Guds kærlighed: vreden over synden, som står imellem Gud og os.
Enten er vi således under Guds nåde (fordi vi vil modtage hans tilgivelse) eller under hans vrede. Citat: Er det en del af den uforståelige kærlighed, at jeres gud straffer mig alligevel, fordi jeg ikke kan forstå omfanget af gud??
Nej, det er bestemt forkert.
1) Absolut ingen kan forstå Guds ufattelige kærlighed, som er så grænsesprængende, at han gav os sin søn, vor Herre - og derved ofrede sig selv - for at redde os, hans fjender).
2) Ingen kan forstå omfanget af Gud.
3) Gud vil ikke straffe os, men tværtimod ... han greb ind, fordi vi ikke kunne frelse os selv. Vi er købt så dyrt.
4) Der er ingen "jeres gud" ... Gud er Gud, og der er ingen anden.
Men, ak, vi tror forskelligt om Gud, vor frelser, som vil, at alle mennesker skal frelses og komme til erkendelse af sandheden. For der er én Gud og én formidler mellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus ... (1.Tim 2,3-5).
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69658 - 13/09/2006 12:29
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Citat: KBA: Jeg elsker Herren og sætter Ham højere end noget andet.. Alligevel bliver jeg fortalt af kristne, at jeg ryger i helvede fordi jeg ikke tror på Jesus, efter at jeg igennem flere år har undersøgt omstændighederne og ikke mener, at der er grund til at tro på de kristne fortællinger.. Hvordan kan det passe sammen med en gud, der elsker os så meget, at han ikke kan straffe os??
Kristina: Vi, som er kristne, tror, at Guds vrede er en del af Guds kærlighed: vreden over synden, som står imellem Gud og os.
Enten er vi således under Guds nåde (fordi vi vil modtage hans tilgivelse) eller under hans vrede.
Jamen, tilgiver Herren (bH) vores synd?? Og i så fald, al synd?? Hvor går grænsen, hvad "forlanger" Han ifølge jer kristne af os (jeg er efterhånden meget forvirret, for I er tydeligvis meget uenige og har svært ved at forklare det så man ved hvad I mener)..
Citat: KBA: Er det en del af den uforståelige kærlighed, at jeres gud straffer mig alligevel, fordi jeg ikke kan forstå omfanget af gud??
Kristina: Nej, det er bestemt forkert.
Er det, Kristina?? For hvis jeg spørger om ikke jeg ryger i helvedet, hvis ikke jeg accepterer Jesus, påtrods af at jeg ikke kan erkende at han skulle være noget som helst, så bliver jeg altid bekræftet.. Kristendommen fortæller mig altså, at tror jeg ikke på Jesus = en enkeltbillet i helvede... Jeg kan altså ikke gøre for, at jeg er kommet til den konklusion, at Jesus ikke er guddommelig på nogen måde.. Det er ikke noget jeg har valgt.. Og hvis Herren (bH) er kærlig, så straffer Han mig ikke for det..
Du kommer dog med et par forklaringsmuligheder:
Citat: 1) Absolut ingen kan forstå Guds ufattelige kærlighed, som er så grænsesprængende, at han gav os sin søn, vor Herre - og derved ofrede sig selv - for at redde os, hans fjender).
Tal for dig selv, Kristina.. Jeg har aldrig erklæret mig som fjende af Herren (bH).. Tværtimod har jeg erklæret, at jeg holder mig til Ham.. Og jeg beder Ham om at hjælpe mig hver gang jeg dummer mig..
Citat: 2) Ingen kan forstå omfanget af Gud.
Men vi ryger i helvede, hvis ikke vi gør (??)
Citat: 3) Gud vil ikke straffe os, men tværtimod ... han greb ind, fordi vi ikke kunne frelse os selv. Vi er købt så dyrt.
Men alligevel bliver vi straffet??
Citat: 4) Der er ingen "jeres gud" ... Gud er Gud, og der er ingen anden.
Kristina, I tilbeder Jesus og siger at han er gud.. Jo, der er en "jeres" gud.. Jeg kan ikke acceptere Jesus som gud.. Jeg er ked af det, men nej.. Jeg mener ikke, at vi to tilbeder den samme..
Citat: Men, ak, vi tror forskelligt om Gud, vor frelser, som vil, at alle mennesker skal frelses og komme til erkendelse af sandheden. For der er én Gud og én formidler mellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus ...
Jeg mener ikke engang at vi tror forskelligt.. Jeg tror simpelthen ikke, at vi tror på den samme..
Jeres gud som vil at alle mennesker skal frelse og komme til erkendelse af sandheden, gør et rigtigt dårligt stykke arbejde.. Ikke engang blandt kristne er der en fælles erkendelse af "sandheden".. Og det er jo, ifølge kristendommen, heller ikke "alle mennesker", men kun kristne der skal "frelses"..
Hårdt, men det er altså det billede du og andre kristne, mere og mere bekræfter mig i.. Selvom I ikke selv bryder jer om, at det er det billede der er, så er det det billede I skaber..
Jeg må spørge Kristina:
Ifølge kristen tro, er det kun kristne der kommer i Himmelen?? Et simpelt ja/nej-spørgsmål.. Og er jeres gud almægtig, hvis ikke alle kan komme i Himmelen?? Og hvis alle kan, men ikke gør det, er jeres gud så så kærlig at han tilgiver al synd?? Og er jeres gud kærlig nok til at bære over med, at folk ikke forstå det fantastiske mysterie om Jesus' guddommelighed og treenigheden??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69659 - 14/09/2006 15:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas B-A Citat: Jamen, tilgiver Herren (bH) vores synd?? Og i så fald, al synd?? Hvor går grænsen, hvad "forlanger" Han ifølge jer kristne af os (jeg er efterhånden meget forvirret, for I er tydeligvis meget uenige og har svært ved at forklare det så man ved hvad I mener)..
Ifølge kristen tro har Jesus med sit liv betalt for verdens synd. Al synd. Han har retfærdiggjort os, og naglet vores skyldbrev til korset. Vi er retfærdiggjorte, og kan uden at have gjort det mindste godt møde Gud, vor kærlige himmelske far, i øjenhøjde, hvis vi vil forliges med ham.
Der skal kun én part til at tilgive, men en forligelse, eller hellere forsoningen kræver to parter: At mennesket siger ja til at modtage tilgivelsen af hans hånd, som har retfærdiggjort mennesket. Citat: For hvis jeg spørger om ikke jeg ryger i helvedet, hvis ikke jeg accepterer Jesus, påtrods af at jeg ikke kan erkende at han skulle være noget som helst, så bliver jeg altid bekræftet.. Kristendommen fortæller mig altså, at tror jeg ikke på Jesus = en enkeltbillet i helvede...
Du kan ikke erkende, at Jesus skulle være noget som helst, skriver du. Mener du med erkende det samme som forstå? Du behøver vel ikke at forstå med din forstand. Tro har ikke meget med forstand og indsigt at gøre. Spædbørn kan tro = modtage! De ved de i sig selv er hjælpeløse, og de kan modtage uden forbehold. Hvis vi ikke bliver som børn, kommer vi slet ikke ind i Guds rige, siger Jesus. Citat: Jeg kan altså ikke gøre for, at jeg er kommet til den konklusion, at Jesus ikke er guddommelig på nogen måde.. Det er ikke noget jeg har valgt.. Og hvis Herren (bH) er kærlig, så straffer Han mig ikke for det..
Kan du ikke gøre for det? Hvem kan så? Hvad forhindrer dig? Den konklusion, du er kommet til, den har du tænkt dig frem til? Er din tanke ufejlbarlig? Dømmer du dig selv ude? Gud dømmer ingen ude - han vil, at alle skal frelses. Citat: Tal for dig selv, Kristina.. Jeg har aldrig erklæret mig som fjende af Herren (bH).. Tværtimod har jeg erklæret, at jeg holder mig til Ham.. Og jeg beder Ham om at hjælpe mig hver gang jeg dummer mig..
Her stiller du skarpt på den afgørende forskel mellem kristendom og jødedom. Herren er, ifølge kristen tro, Guds Søn, Kristus Jesus, vor Frelser, Ordet, sendt af Faderen til vor frelse. Citat: kristina: Ingen kan forstå omfanget af Gud. Kefas: Men vi ryger i helvede, hvis ikke vi gør (??)
Nej. Igen: Det drejer sig ikke om forståelse. Redningsbåden ligger lige ved siden af den kæmpeskude, som er ved at synke, bare spring ned i den ...! Citat: Kristina, I tilbeder Jesus og siger at han er gud.. Jo, der er en "jeres" gud.. Jeg kan ikke acceptere Jesus som gud.. Jeg er ked af det, men nej.. Jeg mener ikke, at vi to tilbeder den samme..
Jeg er også ked af det. Jeg er ked af, at du har ret. Citat: Ikke engang blandt kristne er der en fælles erkendelse af "sandheden".. Og det er jo, ifølge kristendommen, heller ikke "alle mennesker", men kun kristne der skal "frelses"..
Jo kristne er enige om, at Sandheden er, at ingen kommer til Faderen uden ved Kristus. At Jesus, Guds Søn, er Vejen, Sandheden og Livet.
Det er selve definitionen på at være kristen. Den som ikke tror på det, kan ikke rettelig betegnes som kristen. Lige så lidt som en muslim kan afvise Muhammed og samtidig hævde, at han skam er muslim alligevel .. Citat: Og det er jo, ifølge kristendommen, heller ikke "alle mennesker", men kun kristne der skal "frelses"..
Hårdt, men det er altså det billede du og andre kristne, mere og mere bekræfter mig i.. Selvom I ikke selv bryder jer om, at det er det billede der er, så er det det billede I skaber..
Jeg har ikke mandat til at ændre på det billede. Det er hvad Guds ord siger. Og jeg kan ikke en gang sige, at jeg ikke bryder mig om det! Det jeg er fortvivlet over, er ikke at Guds Ord er, som der står, men at så mange afviser det. Der står også skrevet, at invitationen til at være med i Guds rige gælder alle mennesker. Det forfærdelige er, at altså mange afviser den og fortsætter deres liv ad fortabelsens vej .. Citat: Ifølge kristen tro, er det kun kristne der kommer i Himmelen?? Et simpelt ja/nej-spørgsmål.. Og er jeres gud almægtig, hvis ikke alle kan komme i Himmelen?? Og hvis alle kan, men ikke gør det, er jeres gud så så kærlig at han tilgiver al synd?? Og er jeres gud kærlig nok til at bære over med, at folk ikke forstå det fantastiske mysterie om Jesus' guddommelighed og treenigheden??
Gud er, som du stiller det op, ikke almægtig. Der er noget Han ikke kan: Han er kærligheden selv, og kan ikke fornægte sig selv. Derfor kan han ikke gøre noget ukærligt. Hvis han skulle tvinge sine skabninger til livsfællesskab med sig selv, ville han gøre noget ukærligt, fornægte sig selv, og dermed holde op med at være Gud .. kærlighed kan ikke forenes med tvang. Gud har allerede, ved Kristus Jesus, retfærdiggjort og tilgivet alle sine skabninger. Den gave har nogle taget imod, medens andre ikke har ..
Og: Gud er hellig! Ingen synder kan have livsfællesskab med den hellige Gud. Ingen kan se Gud og leve! Hebr.: "Det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder!" Esajas 6,5-7: Da sagde jeg: »Ve mig, det er ude med mig, for jeg er en mand med urene læber, jeg bor i et folk med urene læber, og nu har mine øjne set kongen, Hærskarers Herre.« Men en af seraferne fløj hen til mig; i hånden havde han et stykke gloende kul, som han havde taget fra alteret med en tang. Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.«
Til dit sidste spørgsmål, om Gud bærer over med, at folk ikke forstå mysteriet om Jesus' guddommelighed (at han er sand Gud og sandt menneske) og treenigheden (at Gud er én, og dog tre - som et tempel, et himmelsk hjem hvor Faderen og Sønnen bor, og der råder en kærlig Ånd (Helligånden) imellem dem) - her kan jeg kun sige, igen, at det ikke drejer sig om forståelse. Hvis det gjorde, så var det også ude med mig!
Nej, det drejer sig helt enkelt om at følge Jesus i tro og tillid, ham som på sit kors har sonet al synd, og ved sin opstandelse har sejret over døden og djævelen og derved åbnet døren til Guds evige Paradis for enhver, som vil med ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69660 - 16/09/2006 11:25
|
Bruger
|
Hej! Jeg forstår godt du er forvirret. Men en ting vil jeg slå fast!!! Gud tilgir al vores synd, hvis blot vi ber om tilgivelse... sådan er det, og det kan ingen lave om på. I bibelen i 1 johannesbrev kap. 1 v. 9 tror jeg det er det står. Men har ikke lige nogen bibel her (er på biblioteket) Men hvis jeg kan få mit internet op at stå når jeg kommer hjem vender jeg lige tilbage. Henriette
|
|
Til toppen
|
|
|
#69661 - 16/09/2006 17:19
|
Bruger
|
Hej Igen... Jeg er kommet hjem og internettet fungere... Dejligt!:) Men i Johannes første brev står der:
Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed!
Håber det vers kan hjælpe dig til lidt klarhed om at hvis vi bekender vore syndre, så tilgiver han. Det vil jeg gerne slå fast!
Henriette
Ændret af Henriette (16/09/2006 17:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
|