0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#6945 - 16/12/2002 16:02
Julemand eller ej.....forkert han er...
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
De eneste jeg kender, der for alvor tror på nisser, er små børn - som faktisk tror på hvad som helst - og så visse kristne, som hævder, at det kun er Gud de tror på. Jeg holder af nisser, men jeg tror da absolut ikke på, at de eksisterer i virkeligheden!
Hvis du selv gør det, så kan jeg godt se, at du har et problem, for så er det jo ikke Gud, du har rettet dit liv imod. Så bliver det nisserne, som bestemmer din kurs, i hvert fald i dét spørgsmål.
Der er ingen nisser, der kan bestemme over mit liv. Hvis jeg har lyst til at bruge dem som julepynt, så gør jeg det, og hvis jeg ikke har lyst, så lader jeg være.
Jeg pynter også med stjerner, betyder det så, at jeg lader mit liv styre af stjernerne?
Nej det gør det ikke.
Det forekommer mig, at nissefobien er noget, der kunne ligne en manglende tro på, at Gud er Gud over alt og alle - også over nisser, hvis de findes, sådan som nogle åbenbart tror.
Eller også er hele denne nissesnak måske snarere et ydtryk for et savn? Nemlig at det bliver sværere og sværere at finde Jesus i julefestlighederne. Men der er jeg heller ikke enig. Tidligere var det utænkeligt at se julekrybber i forretningerne, men nu kan man da købe dem alle vegne, bare for et nævne noget.
Vi kan ikke standse afkristningen i samfundet ved at sende nisserne på bålet. Der skal anderledes stor fantasi til.
Desuden har jeg andetsteds i tråden - under eventyr - forklaret, hvad jeg tror nisser er -
Ændret af Eva (16/12/2002 16:02)
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6946 - 18/12/2002 01:40
Re: Julemand eller ej.....forkert han er...
[Re: Eva]
|
Bruger
Reg.: 08/06/2002
Sted: Holstebro
|
Hej med jer allesammen. Jeg har i nogen tid lusket lidt rundt på forumet her, og nu dukker jeg så endelig op for offentligheden  Jeg må hellere lige introducere mig selv, jeg hedder Palle Raabjerg og kommer i Holstebro IMU. (Davs Pente Costal, jeg tror vist nok du kender mig... Hvis jeg ikke tager meget fejl.) Så er det gjort. Og nu til mit ydmyge bidrag til denne lettere interessante diskussion... Vi kan godt blive enige om at vi desværre ikke kan fjerne nisserne fra Julen længere. De er blevet hængende som en parasit og har efterhånden helt fordærvet og fortrængt det som vi kristne jo alle ved at vi fejrer Julen for. For det ved vi da, uanset hvor mange nisser og julemænd vi hænger op, ved alle kristne forhåbentlig hvorfor _vi selv_ fejrer Julen. Så det er ikke dér det egentlige problem skal findes. Problemet ligger i hvordan alle ikke-kristne opfatter Julen. Se jer omkring, spørg en ateist hvordan han opfatter Julen. Fejrer han den på grund af Jesu fødsel? Næppe. Men hvad fejrer han den så for? Jo, for hyggen, nisserne og selvfølgelig julegaverne.. Der er jo ikke noget som en traditionel familieaften på året hvor man hygger, giver hinanden gaver og overbeviser de små børn om at der eksisterer en Julemand der giver dem gaver hvis de har været artige.. Hvis jeg ikke tager meget fejl, så tillader nisserne og Julemanden at ikke-troende lissom kan "glemme" alt om Jesus, skubbe ham i baggrunden som en hyggelig julehistorie og overbevise deres børn om at Julen drejer sig rundt om nisser og Julemænd. Og det kan vi vel alle blive enige om at det er en stor fejl. Hvis nisserne ikke bliver stoppet, så ender det hurtigt med at Julen bliver taget fra os som en kristen højtid og for flertallet af mennesker bliver en traditionel højtid hvor vi, uden nogen speciel grund, pynter op med nisser og julemænd og giver hinanden gaver... Ahøm, okay, måske er det allerede ved at være sådan for flertallet  Og det er jo dét. Ikke-kristne menneskers opfattelse af Julen som en kristen højtid er praktisk taget væk. Jesus bliver ikke taget som et seriøst emne under Julen af flertallet af de mennesker der fejrer den. Jeg har faktisk en ganske glimrende løsning på problemet. Julen var jo alligevel ikke originalt en kristen højtid, og det bliver nok ret svært at få de fleste folk til at tage den seriøst som en kristen højtid igen. Løsningen er simpelthen at flytte vores kristne "Jul" til, måske et sted i sommerferien (eller hvor vi nu lige kan blive enige om det), og så kalde den for "Kristi fødsel". Elegant, ikke? Så slipper vi for det første for alle nisserne ved slutningen af året, og for det andet for de folk der konstant hævder at vi har baseret vores fest på en gammel ikke-kristen højtid  Dette var såmænd blot nogle af mine tanker efter at jeg har tænkt en hel del over det. Så jeg undskylder hvis nogen ser indlægget som en provokation.. Og glædelig Jul allesammen!
-----------
Troen på Kærlighed holder Håbet oppe!
|
|
Til toppen
|
|
|
#6947 - 18/12/2002 08:35
Re: Julemand eller ej.....forkert han er...
[Re: Shark]
|
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
|
Hej med dig Palle..... Godt at se dig........./ høre fra dig.... Videre... Jeg er stort set enig med dig i hele indlægget... Du har nemlig helt ret i at Julen er blevet druknet i Nisser/ dæmoner klejner osv..*S* Og kampen mod det smulre mellem vore fingre.... Om vi skal flýtte højtiden til sommeren, tror jeg er så godt som umuligt..men en pudsig tanke *S* Og måske er det kommet så vidt at vi drage til drastiske midler..eller noget... I kristus ( for altid ) mvh- Pente Costal
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#6949 - 18/12/2002 10:24
Mon Gud kunne give (h)ånd med??
|
Bruger
|
Hej Igen Palle...
Jeg må give dig ret i at det er en umulighed, og det er ser ikke ud til at vi bare sådan lige kan gøre noget ved Nisserne i Juletiden, i første omgang.....MEN
For mennesker er det umuligt, men for Gud er alt muligt....Mon vi gennem bøn kan vende mentaliteten..
Julen flyttet?....nej..det er umuligt,,,
Den danske mentalitet i dag, lyder på at vi rigtig skal Hygge op til Jul, og vi vil ikke have at vide hvordan, fordi vi ved selv bedst. Jul det er gaver, mad, julekalender og Turborgs´Jule øl. Jesus føs´dag og evangeliet er pakket ned i kassen og glemt-
Skal vi så forholde os passive og se Nisserne erobre Danmark??...
mvh- Pente costal
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#6950 - 18/12/2002 13:23
hvorfor Gud ikke giver (h)ånd med.!!
[Re: Pente Costal]
|
Bruger
Reg.: 12/11/2002
Sted: frederiksberg
|
hvorfor skal alt det der ikke står i Biblen så absolut være dæmoner ???
at kalde nisser og andre småfolk for dæmoner er lige så nedsættende fra din/jeres side (ikke alle) som HVIS jeg ville kalde Jesus for en narrehat..........
Hvad med at finde baggrunden for hvad småfolk entlig er, (ja ja dæmoner) prøv at se lidt længere tilbage i tiden.... På dette tidspunkt var Yule en fest for glæde sig over de sidste stråler fra solen inden vintermørket. En fest der skulle styrke en i den mørke tid der lå foran. En fest for Lyset, så man kunne regne med at det ville bryde gennem mørket igen og tage vinteren væk. En fest for overlevelse og en fest for de ældre i stammen. En fest for de afdøde der fyldte vinteren så de lod de levende være i fred. En fest for harmonien i naturen der havde behov for vinter, som mennesket har behov for natten. En fest for balancen i naturen og derved en fest for Gud.
Småfolket var en lige så stor del af festen; De sørgede for at gemme blomsterne for vinterens grusomme kulde, så de igen kunne gro frem til foråret. Småfolket sørgede for passe på skovens dyr så mennesket havde noget at leve af under vinteren. Småfolket passede på de små der blev født i kulden så de kunne vokse sig stærke. Småfolket passede på sjælende af de der døde så Gud kunne tage dem til sig senere, henunder sommeren.
Er at passe på, beskytte og få ting til at gro, ting dæmoner gør.........?? For hvis det passer kunne det jo nok være muligt at finde dæmoner andre steder også.
Hvis Gud så nisser og de andre småfolk som noget grusomt, noget dæmonisk, så ville de jo nok, taget i betrakning af hvor mange af dem der findes, være forsvundet forlængst, eller er det fordi Gud ser men morskab på disse små mennesker............
i Lyset. Dagnir Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset
|
|
Til toppen
|
|
|
#6951 - 18/12/2002 13:35
Dæmoner....Alfer--what ever...
[Re: dagnir]
|
Bruger
|
Kære dagnir..
Nu må jeg indrømme at jeg aldrig har forstået den der Celtiske kristen tro...men
Biblen taler meget klart ud om, at de eneste væsner Gud bruger, altså sendebude budbringer osv. Er enten engle, ærkeengle eller keruber.. dernæst er det mennesker som fx apostle, evangelister, profeter......alm kristne..
De du snakker om stammer fra en anden kultur eller tro, og det er betragtet som hedensk, og hedningene skulle omvendes....for der var kun en der skulle være i centrum Jesus......
Nisser eller alfer osv.....er i mine øjne dæmoner i forklædning...... Og så er der skabt nogen eventyr om dem, som fremstiller dem som gode.....well....they are not...
Der er faktisk mange som kalder Jesus for en Narrehat... men forskellen er at han ikke er det...
mvh- PC
|
|
Til toppen
|
|
|
#6952 - 18/12/2002 14:11
Re: Dæmoner....Alfer--what ever...
|
Bruger
|
Pente siger; "Biblen taler meget klart ud om, at de eneste væsner Gud bruger, altså sendebude budbringer osv. Er enten engle, ærkeengle eller keruber.. dernæst er det mennesker som fx apostle, evangelister, profeter......alm kristne.."
Vel, og mellem ærkeengle og almindelig engle, findes så småfolket..... ________________________________________________________________ Du siger; "De du snakker om stammer fra en anden kultur eller tro, og det er betragtet som hedensk, og hedningene skulle omvendes....for der var kun en der skulle være i centrum Jesus......"
og netop St.Pattrick fandt ikke dette som værende et problem, tværtimod, han så disse "jordånder" som en vigtigt del kulturen, han så disse småfolk som en bærende del af troen, han så ligheden mellem småfolket og deres beskyttende evner og arbejde som værende englearbejde........ _________________________________________________________________ du skriver; "Nisser eller alfer osv.....er i mine øjne dæmoner i forklædning...... Og så er der skabt nogen eventyr om dem, som fremstiller dem som gode.....well....they are not..."
eventyr er skabt for at glæde børn, der i deres umiddelbare glæde ved livet er nærmere Gud end vi voksne, eventyr fremstiller mange ting som ikke er sande ligesåvel som de fremstiller ting der ER sande......... Godheden i hvad man gør, måles udfra den glæde andre har af det, småfolket er gode udfra det de gør, ikke på grund af et eventyr......... _________________________________________________________________ Du skriver; "Der er faktisk mange som kalder Jesus for en Narrehat... men forskellen er at han ikke er det..."
præcis min pointe, hvem kan sige hvad en person indeholder, hvis man ikke kender hin.........??
i Lyset. Dagnir Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset
|
|
Til toppen
|
|
|
#6953 - 18/12/2002 15:10
|
Bruger
|
Jeg tror ikke du kan bevise det bibelsk og teologisk at små folket er engle....
Hvorfor skulle Gud ønske hjælp fra dem/det han prøvede at omvende mennsker fra.... og hvor står der skrevet at Gud skabte andre til hjælp på jorden??
|
|
Til toppen
|
|
|
#6954 - 18/12/2002 16:20
|
Bruger
|
andets sted i et andet indlæg, nævner jeg engle, som Gud har skabt til at hjælpe til her på jorden, eller du tror måske heller ikke på engle..?
men jeg behøver ikke at bevise at småfolket er andet end det de er, nemlig en Guds skabt hjælp til mennesket, ligesom engle..........
Gud har skabt ALT liv, for det er kun Gud der kan skabe liv, eller hvad, derfor har Gud også skabt småfolket, simpel logik, eller er alt det der er før Jesus ondt fordi det er anderledes, og hvis det er ondt, hvorfor er det så skabt af Gud, eller har andre end Gud skaber kraft.??
|
|
Til toppen
|
|
|
#6955 - 18/12/2002 16:34
|
Bruger
Reg.: 08/06/2002
Sted: Holstebro
|
Hej dagnir, Idéen om at nisser (eller småfolk) skulle være Guds hjælpere, er lidt usædvanlig i mine øjne. Og det er sådan set hovedproblemet med den idé. For det er jo ikke sådan folk opfatter dem. Langt de fleste anser nisser for at være _Julemandens_ hjælpere. Hvis det nu var tilfældet at opfattelsen af nisser i dag var "Guds hjælpere", så tror jeg ikke jeg ville have et lige så stort problem med dem. For så ville folk i det mindste tænke "Gud" hver gang de tænker "nisser". Men i øjeblikket er det altså sådan at folk tænker "Julemand" når de tænker "nisser". Og jeg tror da nok at vi kan blive enige om at det ikke er en særlig heldig udvikling... Set fra dit synspunkt må jeg så gå ud fra at det er Julemanden der har brug for at blive smidt væk til fordel for Gud. Eller tager jeg helt fejl?  Om nisser så er dæmoner ved jeg ikke om jeg kan afgøre, men jeg er dog ret sikker på at jeg endnu ikke har hørt tale om småfolk eller nisser i Bibelen som værende Guds hjælpere. Og sammen med Julemanden har de i hvert fald ikke haft en alt for positiv indvirkning på festen for Jesu fødsel, så vidt jeg kan bedømme..
-----------
Troen på Kærlighed holder Håbet oppe!
|
|
Til toppen
|
|
|
#6956 - 18/12/2002 16:57
|
Bruger
|
Shark "Set fra dit synspunkt må jeg så gå ud fra at det er Julemanden der har brug for at blive smidt væk til fordel for Gud. Eller tager jeg helt fejl? " nej, det gør du ikke.........  __________________________________________________________________ Shark; "Om nisser så er dæmoner ved jeg ikke om jeg kan afgøre, men jeg er dog ret sikker på at jeg endnu ikke har hørt tale om småfolk eller nisser i Bibelen som værende Guds hjælpere. Og sammen med Julemanden har de i hvert fald ikke haft en alt for positiv indvirkning på festen for Jesu fødsel, så vidt jeg kan bedømme.. " netop min pointe, småfolket var der jo før Kristendommen kom, men St.Pattrick kiggede på dem og sagde "de er gode hjælpere, engle er gode hjælpere - ergo er de engle" meget frit oversat, naturligvis  __________________________________________________________________
|
|
Til toppen
|
|
|
#6957 - 18/12/2002 18:38
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
dagnir, du spørger om alt det der er skabt før Jesus er ondt fordi det er anderledes. Dertil vil jeg sige, at der ikke er noget der er skabt før Jesus, slet ingen ting! Læs begyndelsen af Johannes' evangelium:
"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er."
"Ordet" er jo her Jesus, som skabte alting - i Helligånds enhed med Faderen.
Gud har ikke skabt noget ondt, men har skabt alt i kærlighed. Kærlighed og tvang hører ikke sammen. Altså var og er det muligt for såvel mennesker som engle at gøre oprør mod Gud og derved stille sig uden for Guds nåde. Gud er hellig og kan ikke forenes med synd.
Satan var oprindelig skabt som en engel, men ville selv være Gud lig og gjorde oprør. Menneskene var oprindelig skabt til at være hos Gud, men gjorde oprør imod hans verdensorden, og kunne derefter ikke mere være hos Gud. Det er syndefaldets katastrofe. Evangeliet er, at vi dækket af Jesu blod kan modtage tilgivelse og frelse, fordi han har betalt al vor synd, hvis vi vil tage imod hans offer og overgive os til ham. Hvor alle de alternative væsener og småfolk, du nævner, stammer ved jeg ikke. De er formentlig menneskers fantasifostre som har fået eksistens fra dæmoniske (Satans) kræfter.
Under ingen omstændigheder hører de hjemme i den kristne tro - de er hedenske!
Hvis vi tager dem med ind i vort åndelige liv med Gud ved Jesus Kristus, så er det som at blande rent og snavset vand. Uanset hvor lidt snavset vand du blander i det rene, så bliver resultatet snavset vand. Så Herre, fri os fra blandings-religioner !
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6958 - 18/12/2002 19:23
[Re: kristina]
|
Bruger
|
men i det andet århunderede taler de Kristne om skabelsen, "først skabte Gud universet, dernæste ærkeengle og til dem engle der skulle hjælpe til med alt det levende" Altså Gud skabte ærkeengle, så engle og derefter resten... Gud = Gud. Ærkeengle = Jesus. Engle = hjælpere. Resten = liv, deriblandt mennesket.
Gud skabte alt i kærlighed, og dem der hjælper ud af kærlighed, er vel Guds hjælpere........ eller hvad ..??
men småfolket kommer altså fra en tid hvor hverken Jesus eller Satan var nævnt i nogle af de hellige skrifter som Biblen stammer fra, rent historisk stammer småfolket fra tiden før, de første ruller blev skrevet (dødehavsrullerne)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6959 - 18/12/2002 23:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Altså dagnir: nej, nej, nej ! Ved du nu hvad - skal Jesus nu være en af ærkeenglene ? Undskyld, men nu er du da røget helt ud over kanten! Du har tidligere sagt, at vi som er kristne tit er uenige. Det er også rigtigt, der er mange ting vi er uenige om. Som regel synes jeg, at forskellighederne er værdifulde og frugtbare, andre gange bekymrer de mig. .
Men men men - - ! Der er altså nogle helt fundamentale ting, som alle kristne er enige om, nemlig at Jesus er vor Herre og frelser, og at Han med Faderen og Sønnen er GUD i den hellige treenighed.
Engle er Guds skabninger, men ikke Gud. Mennesker er også Guds skabninger, men ikke Gud.
"Gud er Gud om alle land var øde, Gud er Gud om alle mand var døde".
Til den kristne tro hører en trosbekendelse, som vi kan høre i vores kirker hver søndag. Og grundlaget for kristendommen er Guds ord i bibelen.
Så igen: I den kristne tro er Jesus ikke nogen engel !
Jeg vil ønske dig en glædelig jul og et velsignet nyt år, og jeg vil bede for at du i det nye år må få lyst til at få endnu mere kundskab om hvad den kristne tro handler om. Måske gælder det livet !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#6961 - 19/12/2002 12:32
Re: øhhh
[Re: Esmaralda]
|
Ordstyrer
Bruger
|
JA !!! Undskyld Esther, der fik du mig,  undskyld allesammen, det gik altså for hurtigt her, tasterne løber hurtigere end tankerne!  (Jeg må lige kigge efter, om her skulle være nogen af de her nisser, som er fornærmede og driller mig, fordi jeg ikke tror på dem  ) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|