0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#69502 - 28/08/2006 13:31
Re: God & ond tro
[Re: Watson]
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Til pianisten påny...
Er Gud i grunden racist? »Der står jo skrevet, at Abraham fik to sønner, én med trælkvinden og én med den frie kvinde.«.. Paulus læser os altså den gammeltestamentlige tekst, begyndende ved Genesis, kapitel 15: ..»Sønnen med trælkvinden blev født efter naturens orden, men sønnen med den frie kvinde ved et løfte. Det skal forstås billedligt. Disse kvinder er nemlig to pagter. Den ene kommer fra bjerget Sinaj, hun føder børn til trældom, og det er Hagar – "Hagar" betegner bjerget Sinaj i Arabien og svarer til det nuværende Jerusalem, for det lever i trældom med sine børn.« Gal.4,22-25.
Jeg mener, man skal gå noget overfladisk til værks for at få dét ud af teksten, at Ismaels efterkommere - i modsætning til Isaks - pr. definition skulle være andenrangs-mennesker... Nærer man dog herom en smule tvivl, kan tråden følges om ad Rom.9,6-8: »Det er ikke alle, som kommer fra Israel, der er Israel, og det er heller ikke alle Abrahams efterkommere, der er hans børn – det hedder jo: »Det er efter Isak, dine efterkommere skal have navn.« Det betyder, at det ikke er hans kødelige børn, der er Guds børn, men det er de børn, som løftet handler om, der regnes for hans efterkommere.«
Nu er Paulus jo, som apostlen Peter venligst anfører, til tider vanskelig at forstå. 'Efter Isak' - ja, det kan gerne være hans tvillingesøn Jakob, også kaldet Israel, der tales om. Såvidt jeg nu kan skønne, handler stykket om den samme problematik; men hvad menes der egentlig med at 'ikke alle, som kommer fra Israel' er Israel. Snakker vi geografi, politik eller slægtshistorie? For ikke at nævne religion... Lad os hellere tage fat et andet sted - vi giver ikke så let op!
I romerbrevet 4,24-26 siges det: »Dertil kaldte han også os, ikke kun blandt jøder, men også blandt hedninger – som det hedder hos Hoseas: Jeg vil kalde Ikke-Mit-Folk Mit-Folk, og kalde Ikke-Elsket Elsket; og dér, hvor det lød til dem: I er ikke mit folk, dér skal de kaldes den levende Guds børn.« Hvad blev der af de gamle skillelinier... Hvem retter som Lots hustru blikket imod fordums glans? Og hvordan med trældom under loven?
Vi læser i vers 27-28: »Men om Israel råber Esajas: "Selv om Israels børn er talrige som havets sand, skal kun en rest frelses; for Herren har besluttet at gøre regnskabet op på jorden."« Man får således et barsk alvorsord med på vejen!.. Videre i vers 30-32, en kanske mindre let begribelig passage: »Hvad skal vi så sige? Jo, at hedninger, som ikke stræbte efter retfærdighed, opnåede retfærdighed, men vel at mærke retfærdighed af tro. Israel derimod, som stræbte efter en lov, der kunne føre til retfærdighed, nåede ikke til en sådan lov.
Og hvorfor ikke? Fordi de ikke søgte den af tro, men som om den kunne fås af gerninger.«.. Det angivelige paragrafrytteri når som bekendt sit foreløbelige kulminationspunkt i den grusomme skueproces ved korsfæstelsen af Guds enbårne søn. Endelig konkluderes det i vers 33: »som der står skrevet: Se, i Zion lægger jeg en anstødssten, en klippe til at snuble over. Den, der tror på ham, skal ikke blive til skamme.«
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#69503 - 28/08/2006 14:50
Re: tiden .. og nadveren
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina, Jeg snakkede jo heller ikke om Guds planer, men om det ønske kristne har om at forbinde alting med Jesus - og de fejl man er villig til at begå, for eksempel med henvisning til Guds natur og talent for at lægge planer baglæns. Citat: Den sidste sætning i dit indlæg blev jeg meget ked af af læse. Jeg var tæt på at slette det, men lod det alligevel stå - jeg er godt klar over, at det fra din side blot var tænkt som en smart bemærkning, og at du ikke skrev det for at være blasfemisk eller såre ...
Det beklager jeg selvfølgelig, men det kan jo ske når jeg på den ene side ikke holder noget som helst helligt - og skal forsøge at sige noget om de helligste ting i kristendommen. Jeg kunne lige så vel have skrevet "nadveren er makaber i mine øjne, og kirken virker som en indspist klub", da det ville sige nøjagtig det samme som den paragraf jeg skrev. Og så er jeg glad for, at du trods alt ved det ikke er hverken for at såre eller være blasfemisk.
Jeg synes dog alligevel der er ærgerligt, at du ikke adresserer det egentlig spørgsmål. Hvis løfterne om frelse kunne frelse, hvorfor skulle folk så ofre dyr? Og hvis dyreofringer kunne frelse, hvorfor skulle Jesus så komme? Hvorfor sende en person med alle de begrænsninger i omfang der følger, når man allerede havde en "ordning", der virkede?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#69504 - 28/08/2006 15:50
Re: Umuligt at synde (for meget)?
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
"Tro" i Bibelen er ikke blot forsandtholden eller tro på eksistensen, men indbefatter det, som vi i dag vil kalde "lydighed". Jeg kommenterede det meget kort i dette indlæg. Vores samtids trosbegreb er defineret af videnskaben og dens forsøg på at opnå sikker viden. Det, som ikke kan vides, må derfor tros. Men Bibelens samtid opererer ikke med sådan en skelnen mellem viden og tro. Begrebet er ikke bundet til en bestemt samtids brug af ordet, men er langt bredere end som så. Jeg kan ikke komme på ét ord, som dækker "pistis" helt. Måske noget i retning af "troskab". Troskab kræver en forsandtholden i forhold til det/den, som man er tro overfor, det kræver lydhørhed, lydighed, hengivelse, kærlighed, det ligger også i hjertet, ikke kun i hjernen (som en anden skrev det) osv. Måske andre kan finde et bedre ord. Ellers kan jeg kun opfordre til et studium af de bibelske sammenhænge hvori "tro" indgår for at finde den rette betydning. For som bekendt: et ords betydning er ikke i ordet selv, men i den sammenhæng, både tekstmæssigt og kontekstuelt, som det indgår. Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69505 - 28/08/2006 16:17
Re: Frelse i GT
|
Bruger
|
Tak for henvisningen. Jeg tror nu nok sådan en mand kender mit synspunkt, så jeg har ikke behov for en uddybning fra ham. Jeg ville blot gøre opmærksom på, at hans svar ikke er den eneste måde at forstå teksterne på. Jeg ønsker med mit indlæg, at hver enkelt funderer over teksterne og finder frem til sin egen overbevisning. For mig bliver det ret tydeligt fx på baggrund af Hebr 9,23, at ofringerne kun er en jordisk ordning, som aldrig kan føre mennesker "til målet" (Hebr 10,1). Ofringerne er en afskygning (en efterligning), ikke den virkelige ting. Den er jordisk og kan derfor intet gøre i forhold til "det himmelske". Jeg finder intet bibelsk belæg for Sejergaards synspunkt, tværtimod finder jeg en del, som taler imod det. Citat: Men han skrev jo da netop også i sit svar:
Man kunne ikke blive frelst bare ved at ofre. Man skulle også have en levende tro på Gud og hans løfter (jeg siger ikke, at man skulle forstå dem).
Ja, men han fastholder stadig, at
Citat: De [løfterne] forbinder dyreofrene med Jesu offer, så dyreofrene henter deres midlertidige kraft fra Jesu offers evige kraft.
Det lyder lidt ligesom den måde vi taler om nadveren og dåben. Jeg savner belæg for dette. Ofringerne bliver ikke betragtet som midler hvorigennem vi kan modtage løferne (jeg har i hvert fald ikke fundet disse steder endnu).
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69506 - 28/08/2006 16:17
Re: tro, tillid og lydighed ..
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Ateist, Citat: Det er nok det, der forvirrer mig. Jeg plejer nemlig at få at vide, at tro er nok.
Det som du først tænker, når du hører "tro" er ikke nok. Det betyder ikke "antager", men snarere "har tillid til" som tidligere diskuteret. En tillid til at broen holder.
Citat: Jeg synes nu de beskriver en hel del ting, der ligger ud over det at tro. Og det er som sagt nok denne særegne kristne omgang med ord, der forvirrer mig.
Ak ja, ord kan ofte gøre mere skade end gavn. Det ovenstående var min måde at forstå det på... nogle vil bruge en noget anden ordlyd, men hvis du opsøger grundbogen, så står det der. Kommer ind på det igen om lidt.
Citat: Det er skam også tilladt. Og Kristina tilgiver dig nok også at du kalder hende Kristian.
Jaah... det håber jeg da. Det var ikke engang bevidst, jeg tastede bare lidt for hurtigt.
Citat: Men du forstår vel min forvirring, når forskellige kristne fortæller mig noget vidt forskelligt?
Ja, selvfølgelig gør jeg det! Jeg bliver også selv forvirret, når forskellige kristne fortæller mig noget forskelligt. Men med tiden er det gået op for mig, at der er mere der samler end der skiller. Har du læst "Det Er Kristendom" (CS Lewis)?
Citat: Selvfølgelig bliver man ikke med et til et moralsk perfekt menneske, men når man kommer til tro (=bliver genfødt) opstår der et "nyt menneske", som er fuldkomment godt. Og beskedent?
Haha... ja 
Jeg er selv blandt de mest beskedne i hele Danmark 
Jokes aside...
Jeg har ikke noget ønske om at hævde mig selv (okay, det har jeg, men det var nu ikke lige derfor jeg skrev det), jeg udtaler mig simpelthen om de hårde, kolde facts 
Det er nåde, at jeg er til, at jeg er mere end dyrene, at jeg har fået lov at vende om til Gud (husk på, at det var ham der udvalgte mig) og tro på ham, at jeg har lov at tjene ham!
Det er alt sammen en gave fra Gud... hvorfor skulle jeg så *ikke* være beskeden?
Citat: Men nu ændrer du jo også kriteriet fra omvendelse til tro på Jesus til "omvendelse fra synd".
Det er vel i ordenes egentlige betydning to sider af samme sag... Om du vender dig til Jesus fra synd, eller fra synd til Jesus... det hører lissom sammen.
Citat: Og er vi så ikke overe i noget med at bestræbelse på overholdelse af loven bliver til en betingelse for frelse?
Det er en del af frelsen! Der er ikke nogen betingelser som sådan. Ikke hvis man rent faktisk vil frelses.
Citat: De troede noget andet, men hvorfor er det ligefrem dss. en anden forstand af begrebet "tro"?
Det er ikke en gnosis om at Jesus er Kristus, korsfæstet og opstået fra de døde for menneskers synd, der frelser. Tværtimod! Denne gnosis dømmer, hvis den ikke får konsekvenser! Hvis du skal frelses, så skal personen Jesus have lov at komme til i dit liv.
Nej, alle de ting ligger ikke i "en anden forstand af tro", men de beskriver en anden side af den tro, der frelser.
Jeg kan mærke, du kredser meget om Luthers Sola Fide, som da også har rigtig meget sandt i sig. Men Sola Fide kan (ironisk nok) ikke stå alene... Så ingen Sola Sola Fide. Sola Christos hører også med når vi snakker frelse. Kristus alene og troen alene... sammen.
Håber det hjalp på forvirringen 
Citat: Du må undskylde, men jeg finder at en skelnen i de mildt sagt vagt definerede "hjerne"-del og "hjerte"-del af "hjernen som organ" udelukkende tjener til at forvirre debatten.
Okay, så vil jeg ophøre med at bruge den slags metaforisk sprog. Ingen grund til at undskylde...
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#69507 - 28/08/2006 16:23
Re: Spot den gode!
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Jaja, den funktion kan jeg ikke være uenig i (altså på den tid), men hvordan bliver et menneske så frelst? Hvem er den Messias, som den omtaler?
Hvis TaNaKh "bare" var et spørgsmål om leveregler, så siger den jo i virkeligheden ingenting.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69508 - 28/08/2006 16:36
[Re: søgende]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Søgende.. Citat: Jaja, den funktion kan jeg ikke være uenig i (altså på den tid), men hvordan bliver et menneske så frelst? Hvem er den Messias, som den omtaler?
Hvis TaNaKh "bare" var et spørgsmål om leveregler, så siger den jo i virkeligheden ingenting.
Måske blander du begreberne lidt sammen??
Du skal tænke på, at verden ikke konstant tænker i kristen termonologi.. Det gælder også jødisk tro.. Når du siger "frelse" tænker du på en paulinsk forståelse af ordet, at vi skal frelses fra os selv (for at sige det som det er).. At vi skal frelses fra vores egen utilstrækkelighed og mangel på "god" vilje.. For skal vi basere vores skæbne på det, så er der ikke meget håb..
"Frelse" i TaNaCh er ikke det kristne forstår ved ordet.. haMoshiach (Messias) skal ikke "frelse" os, men bringe forløsning for Israels folk.. Han er ikke kommet for at sikre vores plads i den kommende verden, for den kom allerede ved har Sinay (Sinaj-bjerget).. haMoshiach skal komme for at oprette de rammer, som Israels folk skal leve og vil leve bedst under.. Han skal bringe fred på jorden, sørge for at Israels fjender lægger våbnene og sørge for at de selv samme våben bliver lavet om til formålstjenstlige redskaber..
Som jeg ser det, holder kristne desperat fast i Yeshayahu 53, for at kunne tolke Jesus "sonoffer".. Det er den afgørende bastion for at Jesus død giver mening for jer.. Andet er der egentlig ikke der taler for en soningsdød.. I henviser til alle ofringerne, men de er jo kun en del af det og slet ikke det afgørende.. Det afgørende er hjertets anger og ønsket om at holde sig til Herren (bH).. Altså kort og godt samvittigheden..
Du spørger hvordan et menneske bliver frelst?? Frelst fra hvad?? Hvem har afgjort hvad vi skal frelses fra?? Kristne?? Jøder?? Jesus??
I siger at I har Avraham til åndelig fader.. Men har I overhovedet kigget på hans eksempel?? Avraham troede Herren (bH) og handlede efter Hans vilje.. Når Herren (bH) sagde "Gå!" gik Avraham.. Det var ønsket om at handle efter Herrens vilje der gjorde forskellen og Avrahams tillid til at Herren (bH) holdte sit ord til ham..
Du skriver:
Citat: Hvis TaNaKh "bare" var et spørgsmål om leveregler, så siger den jo i virkeligheden ingenting.
Hvad mener du?? Siger ingenting??
Bortset fra det, så nej.. TaNaCh er ikke bare et spørgsmål om leveregler.. Den er formidler til jøderne om den Lære Herren ønsker vi skal følge..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69509 - 28/08/2006 16:47
[Re: holbo]
|
Bruger
|
Hej Per.. Citat: Arvesynden er rigtignok vores ansvar, men det er ikke vores skyld. Vi lever i en anden situation som følge af Adams og Evas valg. Vi kan så vælge at fortolke fortællingen bogstaveligt og lade den ligge der. Men vi kan også vælge at se fortællingen som en uddybning af menneskets natur:
Adam og Eva kan således vise noget om forholdet mellem mand og kvinde, mellem menneske og Gud, mellem mennesker som sådan, mellem menneske og Gud og endelig om menneskets forhold til sig selv.
Det er meget fint.. Problemet med jeres tanker om "arvesynden" er blot, at I ikke kun lader det vise, men gør den desideret afgørende for menneskets natur.. Pga "arvesynden" mener I ikke, at mennesket har nogen formåen til at gøre "godt".. Vi er gennemført dårlige mennesker der ikke kan gøre noget uden Herrens nåde (bH)..
Citat: eg vil ikke gå dybere ind i det end at sige, at på denne måde kan syndefaldsberetningen forklare os at synd er betinget af viden om godt og ond og at vi som mennesker kan vælge at gøre det, vi selv synes er rigtigt eller vi kan vælge at følge Guds anvisninger. Det første er synd, det sidste er ikke.
Set fra mit ståsted er der ikke noget der hedder "godt" og "ondt".. Der er kun "rigtigt" og "forkert"..
Citat: Så omkring Jødedommen og frelsen:
Har Jødedommen en frelsesforståelse, der henviser til livet efter døden? Jeg troede nemlig, at der mere er tale om frelse i forhold til livet nu og her?
Ikke på samme måde som jer.. En del af Pagten med Herren (bH) indebærer bl.a. en plads i den Kommende Verden.. Som der står i Pirkey Avot:
"Kol Yisrael yesh lahem hreleq laolam haba, shene'emar: v'amech qulam tzadiqim, l'olam yirshu aretz, netzer matay ma'aseh yaday l'hitpa'er."
"Hele Israels folk har en plads i den Kommende Verden, som det er sagt: Alle i dit folk er retfærdige, og evigt skal de eje landet – et skud, som Herren har plantet, hans hænders værk til hans ære." (Esajas 60,21)
Torahen er vores Lære, givet os for at vi skal leve sandfærdigt for Herrens åsyn, profeterne er vores mentorer, der sikrer at vi holder os til Herrens (bh) Torah og ikke tilbeder "elohim acharim" (falske guder)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69510 - 28/08/2006 17:05
Re: godt og rigtigt / ondt og forkert
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Kefas Ben-Adamh, lige en indskudt bemærkning. Du skriver: Citat: Pga "arvesynden" mener I ikke, at mennesket har nogen formåen til at gøre "godt".. Vi er gennemført dårlige mennesker der ikke kan gøre noget uden Herrens nåde (bH)..
Det er nu ikke rigtigt. Vi er stadig skabt i Guds billede, selv om vi er skadede af synden, og vi er i stand til at gøre en masse godt og rigtigt. Bare ikke godt nok!
Kun det fuldkomne er tilstrækkeligt til at vi kan have livsfællesskab med den Hellige og Fuldkomne ..
Men ok, det er sandt, at uden Herrens nåde kunne vi ikke gøre noget som helst - for så var vi her slet ikke!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69511 - 28/08/2006 17:25
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Hej Simon.. Citat: De lagde for land med den syndige tendens og fik os ud af paradisets have. Den syndige tendens er så noget der har lagt sig i vores natur som mennesker 1 . Jeg bærer ikke skylden for Adam og Eva, jeg vælger selv at synde igen og igen fordi jeg har samme tendens til at gå imod Guds vilje 2 . Min kærlige Gud har så valgt at jeg skal frelses på trods af at jeg har denne tendens, gennem hans frelsesvej, Jesus 3 .
Ja, undskyld jeg siger det, men du modsiger dig selv lidt..
Ifølge punkt 1, er det vores natur at synde.. Altså er det noget som bare ligger til os, som vi ikke kan lade være med (forstår jeg dig ret?), men ifølge punkt 2, vælger vi alligevel at gøre det (altså bevidst og med overlæg??)..
Og hvad angår punkt 3: Din gud er ikke kærlig, hvis han kun vil frelse dem, der kan sætte logikken til side og vælge at acceptere en monoteisme der taler om tre guder/personer, men som stadig er én gud fordi.. Ja, hvorfor?? Og som "erkender" at et menneske er gud, selvom han døde uden egentlig at gøre den store forskel.. Er det en synd at benægte Jesus??
Citat: Igen vil du finde min argumentation utilstrækkelig visse steder, da jeg er lægmand og ikke uddannet i skriften. Dette spørgsmål er dog i høj grad hvad Hebræerbrevet i Bibelen handler om, og her vil jeg også lige komme med et vers,
Simon, det er helt ok .. Du behøver ikke at undskylde dig selv.. Du argumenterer så godt du kan og det er fint.. Jeg har ikke tænkt mig at tage dig til indtægt for alle kristne i hele verden.. Men nu er du jo religionsstuderende, så du har vel en smule viden om hvad du tror og taler om 
Men lad os kigge på det citerede:
Citat: Når nu blodet af bukke og tyre og asken af en ung ko ved at stænkes på mennesker, som er blevet urene, helliger dem og gør dem rene i det ydre 1 , så må Kristus, der i kraft af en evig ånd frembar sig selv som et lydefrit offer til Gud, med sit blod langt bedre kunne rense vor samvittighed fra døde gerninger, så vi kan tjene den levende Gud 2 .
1: Blodet renser kun vores ydre?? Nu kan jeg godt være helt ved siden af, men jeg har aldrig oplevet at blod fra en ofring, skulle bruges som rituel ydre renselse nogen steder i jødisk praksis.. Der bruger vi tilgengæld vand.. F.eks. ved netillat yadayim (vaskning af hænderne).. Jeg troede faktisk, at blodet netop rensede vores samvittighed, altså godtgjorte handlinger eller viste hengivenhed til Herren (bH)??
2: Hvad er "døde" gerninger kontra at tjene Herren (bH)??
Citat: Gud fastsætter med ofringerne at soning skal ske ved blod 1 . Derfor ses alle "ofringsforeskrifterne" som vi læser dem i bla 3. mos, som noget der peger hen på det ene endegyldige offer som Gud kom med, da han ved Jesus blev ofret på korset, som dyrene blev ofret på alteret, og hermed sonede vores synd én gang for alle 2 .
1: Ikke ifølge det citerede stykke tekst.. Der renser det kun vores ydre..
2: Det kan godt være det bare er mig, men er menneskeofring ikke imod Herrens vilje?? Og kunne ofringer ikke kun forekomme i Templet??
Citat: Det er måske ret svagt skrevet af mig, men skriv evt og spørg netmissionæren eller en anden som vil kunne give bedre svar. En del af svaret vil kunne findes ved at se i svararkivet, fx her: Fandtes der frelse i GT? - lidt nede i artiklen under afsnitsoverskriften: "Frelsen i GT var forbundet med fremtiden" og de 4 punkter frem.
Jamen, jeg takker for henvisningerne.. Men var det et spørgsmål om at jeg bare skulle læse diverse artikler, var der ingen grund til at lave et debatforum.. Du må gerne citere og udbygge fra de artikler du mener er passende.. Jeg kan selv finde på at gøre det samme.. Men hvorfor debattere, hvis det bare handler om at henvise til andre 
Citat: Allerførst, jo, Lukas kendte til evangeliet. Jeg kender selvfølgelig ikke grunden til at han ikke forklarer evangeliet allerede her. Men overvej hvem Lukas havde i tankerne da han skrev dette. Foruden sine medkristne var det vel jøderne og tildels også hedningerne. Hvis han nu havde beskrevet Z og E som: "de var begge store syndere som havde brug for frelsen i Jesus Kristus." Det ville måske ikke være genialt sårn rent fortællerteknisk?
Det ville måske heller ikke være ærligt??
Men hvorfor overhovedet nævne deres retfærdighed og rigtige levestil, hvis det er ligegyldigt??
Citat: Men jeg tror da, at Z og E levede efter Guds lov det bedste de kunne ifølge den gamle pagt, og at det er det som Lukas vil fortælle os.
Simon, kom nu .. Der står ikke at de levede det bedste de kunne.. Der står de levede uangribeligt og at de var retfærdige for Herren (bH).. Der står ikke, at de var velansete af deres naboer eller noget der kunne forståes som, at de altså gjorde det ret godt.. Der står de levede perfekt.. Du går faktisk i rette med Lukas, når du siger at de gjorde deres bedste, altså at der var ting der kunne "angribes"..
Citat: Jeg må være dig et svar skyldig. Kender desværre ikke min Bibel godt nok til at genkende disse vers og forklare dem for dig. Men en forklaring skal der nok være
Jeg vil da gerne hjælpe dig lidt på vej:
Nineveh er fra Jonasbogen.. Yonah der blev sendt til Nineveh for at få dem til at angre deres synder og vende sig fra deres dårlige vej.. Læg mærke til slutningen:
Jonas rejste så til Nineve, som Herren havde befalet. Nineve var en stor by for Gud, tre dagsrejser stor. Da Jonas var kommet en dagsrejse ind i byen, råbte han: »Om fyrre dage bliver Nineve ødelagt!« 3,3-4
Yonah kommer ind i Nineveh og proklamerer Herrens straf..
Mændene i Nineve troede Gud på hans ord; de udråbte en faste, og både store og små klædte sig i sæk. Da sagen kom Nineves konge for øre, rejste han sig fra sin trone, tog sin kappe af, klædte sig i sæk og satte sig i støvet. Derpå lod han udråbe i Nineve: »Befaling fra kongen og hans stormænd: Hverken mennesker eller dyr, køer og får, må spise noget; de må ikke græsse, og de må ikke drikke vand. Både mennesker og dyr skal klæde sig i sæk og råbe til Gud af al magt. De skal vende om fra deres onde vej og holde op med at øve vold. Måske vil Gud så fortryde og vende om fra sin glødende vrede, så vi ikke går til grunde.« 3,5-9
Læg mærke til at der ikke er tale om nogen ofringer.. Kun anger og ønsket om at leve retfærdigt for Herren (bH)..
Da Gud så, at de vendte om fra deres onde vej, fortrød han og bragte ikke den ulykke over dem, som han havde truet dem med. 3,10
Og Herren (bH) accepterede deres anger.. Han ramte dem ikke, som Han ellers ville have gjort.. Der er altså her kort og godt tale om at de angrede og deres handlinger gjorde en forskel.. Ikke nogen ofringer..
Men den slutter ikke helt her..
Da blev Jonas meget forbitret og vred. Han bad til Herren: »Ak, Herre, var det ikke det, jeg sagde, da jeg endnu var i mit land! Det var jo derfor, jeg ville flygte til Tarshish. Jeg vidste jo, at du er en nådig og barmhjertig Gud, sen til vrede og rig på troskab, og at du fortryder ulykken. Herre, tag nu mit liv, for jeg vil hellere dø end leve.« 4,1-3
Hov.. Jøden Yonah kendte jo Herren (bH) og vidste at Han er hurtig til bamhjertighed og viser nåde for dem der angrer og søger Ham.. Så hvorfor skulle Yonah ud på den rejse for at ende med samme konklusion??
Citat: ja det vil jeg rigtig gerne, men ja emnet skal nok tages op et andet sted end lige her og nu. Jeg skal i gang med mit religionsstudium nu her i dette semester, så når jeg kommer til jødedom, så vil jeg da meget gerne høre fra dig så du kan forklare mig det fra en jødes vinkel, i stedet for en lærebogsvinkel. Jeg sender en pm når tid er hvis det er okay?
Du skal være velkommen..
Citat: Kan man betvivle Guds kærlighed hvis Han selv skænker os disse vinger? Gud siger vi skal være syndfri, leve i kærlighed - men mennesket er ikke syndfrit, lever selvisk og i ukærlighed over for sine medmennesker - Gud sender kuren: tilgivelse ved Jesus Kristus - mennesker tager imod Jesus, og bliver hermed syndfri i Guds øjne og frelst. Eller om du vil Gud siger vi skal få vinger og flyve op til himlen - Mennesket prøver i stedet med at grave huller og tunneller... - Gud giver mennesket vingerne - Mennesket tar imod vingerne fra Gud og flyver mod himlen...
Det er ikke kærlighed.. Du laver en fejlslutning her..
Gud siger, at vi skal flyve op til ham, på trods af at vi ikke kan.. Han bebrejder os det og truer med evigt helvede.. Men i sin "kærlighed" vælger han så alligevel at give os vinger, så vi kan flyve op til ham..
Det er ham der har sat vores begrænsning, samtidigt med at han anklager os for den.. Den må han selv tage på sig.. Det er ikke kærlighed..
Citat: Men dette er et super centralt spørgsmål dog, men jeg har desværre ikke tid til at uddybe længere. Men der er svar!!
Det er jeg ikke i tvivl om.. Jeg tror bare ikke svaret er det du håber på ..
Citat: Hvis du strider efter at opfylde loven, er det ikke trældom. Hvis du strider efter at opfylde loven fordi det er den eneste vej til frelse, så er det trældom, loven binder dig til frelsen. Giver det mening?
Absolut.. Problemet er blot, at det er jer der fastholder, at det kun er den fulde overholdelse af "loven", der åbner døren (udover troen på Jesus), hvor vi siger, at det er ønsket om at forholde sig til Herren (bH) der er udslagsgivende.. Citat: Enig, lov lære eller vejledning. Det er altsammen ganske rigtigt.
Men dog ikke det samme.. Der er væsentlige forskelle.. "Lov" skal holdes, "lære" gøre vidende og "vejledning" vise vej..
Citat: Det er helt fair, hold fast herinde og du vil forhåbentligt se at evangeliet rent faktisk hænger sammen også når den kommer igennem vridemaskinen!
Mjaaa.. Nu har jeg jo været herinde en tre års tid.. Og jeg begyndte faktisk at se de mange løse ender allerede da jeg var kristen 
Citat: Angående dette kan vi jo diskutere for evigt. Jeg prøver også kun at oplyse dig om kristendommen ved at svare på dine spørgsmål, prøver ikke at få ret, ønsker bare at Bibelens ord kommer til at stå klart og bliver forstået som det står.
Det er helt samme mål jeg har .. Ikke oplyse om kristendommen, men det andet.. At skrifterne bliver forstået som de står 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69512 - 28/08/2006 17:35
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
|
Hej Steffen! Citat:
Citat: Det er nok det, der forvirrer mig. Jeg plejer nemlig at få at vide, at tro er nok.
Det som du først tænker, når du hører "tro" er ikke nok. Det betyder ikke "antager", men snarere "har tillid til" som tidligere diskuteret. En tillid til at broen holder.
Jeg kender godt definitionen i Hebr 11:1 (har faktisk citeret den tidligere i denne tråd) og har derfor også bestræbt mig på konsekvent at skrive "tro på og tillid til" for netop at undgå at komme ud af denne tangent. Men selvfølgelig glippede det lige i det indlæg du her har svaret på.
Det jeg fornemmer hos dig er imidlertid at selv ikke både tro og tillid er nok. Der kræves også lydighed! Eller har jeg misforstået dig?
Citat: Har du læst "Det Er Kristendom" (CS Lewis)?
Nej
Citat:
Citat: Men nu ændrer du jo også kriteriet fra omvendelse til tro på Jesus til "omvendelse fra synd".
Det er vel i ordenes egentlige betydning to sider af samme sag... Om du vender dig til Jesus fra synd, eller fra synd til Jesus... det hører lissom sammen.
Ja, hverken Kristina eller jeg mener jo det nødvendigvis er to sider af samme sag. Tro og tillid medfører ikke nødvendigvis lydighed. Og dermed betyder de to ting vel så heller ikke det samme.
Citat:
Citat: Og er vi så ikke overe i noget med at bestræbelse på overholdelse af loven bliver til en betingelse for frelse?
Det er en del af frelsen! Der er ikke nogen betingelser som sådan. Ikke hvis man rent faktisk vil frelses.
Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener her.
Er det fx ikke en betingelse for frelse, at man tror på Jesus? Hvordan kan det så være rigtigt at der ikke er nogen betingelser?
Og siger du ikke at bestræbelse på overholdelse af loven er nødvendigt for frelse og samtidig at det ikke er en betingelse? Er det ikke selvmodsigende?
 Det her må du meget gerne uddybe.
Citat: Jeg kan mærke, du kredser meget om Luthers Sola Fide, som da også har rigtig meget sandt i sig.
Det er nok helt korrekt. Jeg har jo i min tid debatteret klart mest med lutheranere og har derfor fået tudet ørerne fulde af Sola Fide.
Citat: Men Sola Fide kan (ironisk nok) ikke stå alene... Så ingen Sola Sola Fide. Sola Christos hører også med når vi snakker frelse. Kristus alene og troen alene... sammen.
Håber det hjalp på forvirringen 
Egl. ikke. Jeg aner faktisk ikke, hvad du helt nøjagtigt mener med "Sola Christos". Slagordet "kun Kristus" er ikke særligt sigende i sig selv og bidrager derfor ikke til min forståelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69513 - 28/08/2006 17:48
|
Bruger
|
Hej Søren! Citat: "Tro" i Bibelen er ikke blot forsandtholden eller tro på eksistensen, men indbefatter det, som vi i dag vil kalde "lydighed".
Jeg er med på, at tro i kristen/bibelsk forstand ikke blot er defineret som "forsandtholden".
"Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses." (Hebr 11:1)
Men af denne definition fremgår det vel ikke at det vi i dag vil kalde "lydighed" er et element af troen? Her tales udelukkende om tillid, håb og overbevisning - ikke om lydighed eller lign.
Citat: Vores samtids trosbegreb er defineret af videnskaben og dens forsøg på at opnå sikker viden. Det, som ikke kan vides, må derfor tros.
Men Bibelens samtid opererer ikke med sådan en skelnen mellem viden og tro.
Gør den ikke? Betyder "overbevisning om det, der ikke ses" ikke netop at man tror på det der ikke kan vides?
Citat: Jeg kan ikke komme på ét ord, som dækker "pistis" helt. Måske noget i retning af "troskab". Troskab kræver en forsandtholden i forhold til det/den, som man er tro overfor, det kræver lydhørhed, lydighed, hengivelse, kærlighed, det ligger også i hjertet, ikke kun i hjernen (som en anden skrev det) osv.
Det er heller ikke så afgørende for min forståelse om du kan oversætte det med blot et enkelt nutids-ord eller om du behøver flere. Jeg er jo allerede med på at "tro" i bibelsk forstand betyder både tro på og tillid til. Det jeg så endnu ikke har fået helt klarhed over er, hvorvidt der skal bruges endnu flere ord til at dække. Men du lader til at mene, at lydighed og hengivenhed også er indeholdt i begrebet "tro" som det bruges i Bibelen. Er kriteriet for frelse så (med nutids-ord): - tro på Jesus ("forsandtholden"), - tillid til Jesus, - lydighed mod Jesus og - hengivenhed overfor Jesus?
Eller kræves der mere? Eller evt. mindre?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69514 - 28/08/2006 17:50
|
Bruger
|
Hej Kristina.. Med Citat: Pga "arvesynden" mener I ikke, at mennesket har nogen formåen til at gøre "godt".. Vi er gennemført dårlige mennesker der ikke kan gøre noget uden Herrens nåde (bH)..
Mente jeg at I mener, at vi ikke kan holde budene.. "Nok" om du vil.. Men hvad så med Paulus ord om, at det gode han vil kan han ikke gøre og det onde han ikke vil, gør han??
Når du skriver:
Citat: Kun det fuldkomne er tilstrækkeligt til at vi kan have livsfællesskab med den Hellige og Fuldkomne ..
Hvor ser du så det i "gt"??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69515 - 28/08/2006 17:53
|
Bruger
|
Citat: Jeg vil lige indskyde, at min ordveksling med Ateist handlede om det absurde i at tro på og have tillid til nogen, og alligevel ikke ville rette sig efter dem. Jeg kaldte det selvdestruktivt, kunne også sige selvmorderisk ...
Det blev aldrig klart for mig om du med "selvdestruktivt" og nu "selvmorderisk" mener at man mister frelsen - til trods for at man har både tro på og tillid til Jesus.
Mister man sin frelse såfremt man ikke er lydig og bestræber sig på at overholde loven/reglerne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69516 - 28/08/2006 18:28
|
Bruger
|
Hej Ateist, Citat: Det som du først tænker, når du hører "tro" er ikke nok. Det betyder ikke "antager", men snarere "har tillid til" som tidligere diskuteret. En tillid til at broen holder. Jeg kender godt definitionen i Hebr 11:1 (har faktisk citeret den tidligere i denne tråd) og har derfor også bestræbt mig på konsekvent at skrive "tro på og tillid til" for netop at undgå at komme ud af denne tangent. Men selvfølgelig glippede det lige i det indlæg du her har svaret på.
Derfor "som tidligere diskuteret". 
Jeg skrev det mest fordi det var det, jeg først tænkte, da jeg lige så ordet.
Citat: Det jeg fornemmer hos dig er imidlertid at selv ikke både tro og tillid er nok. Der kræves også lydighed! Eller har jeg misforstået dig?
Jeg tror, det der forvirrer dig, er at jeg ser "troen" som en fremadskridende proces.
Hvis du siger til Jesus: "Hertil og ikke længere... Himlen er fin, men du skal *godtnok* ikke blande dig i hvordan, jeg lever" - ja så har du mistet frelsen, hvis du nogensinde har haft den.
Jesus møder dig hvor du er, men han lader dig ikke blive der. Og hvis du vil blive der, så har du sat dig selv uden for hans rækkevidde.
Citat: Har du læst "Det Er Kristendom" (CS Lewis)? Nej
Okay... i den bog laver han en gennemgang af, hvad vi (katolikker, lutheranere, baptister, pinsefolk...) rent faktisk er enige om. Og det er ikke så lidt. Tag og læs den engang, hvis du får tid!
Citat: Ja, hverken Kristina eller jeg mener jo det nødvendigvis er to sider af samme sag. Tro og tillid medfører ikke nødvendigvis lydighed. Og dermed betyder de to ting vel så heller ikke det samme.
Okay, så forklar lige hvordan det at man har tillid til, at Jesus kan frelse, og tror på ham, når han siger, at man har brug for en frelser, ikke resulterer i, at man kommer til ham/søger tilflugt hos ham/påkalder hans navn til frelse/lader sig genføde.
Jeg er uenig med dig og Kristina.
Citat: Og er vi så ikke overe i noget med at bestræbelse på overholdelse af loven bliver til en betingelse for frelse? Det er en del af frelsen! Der er ikke nogen betingelser som sådan. Ikke hvis man rent faktisk vil frelses. Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener her.
Er det fx ikke en betingelse for frelse, at man tror på Jesus? Hvordan kan det så være rigtigt at der ikke er nogen betingelser?
Og siger du ikke at bestræbelse på overholdelse af loven er nødvendigt for frelse og samtidig at det ikke er en betingelse? Er det ikke selvmodsigende?
 Det her må du meget gerne uddybe.
Okay, dårligt formuleret. Jeg trækker sætningen "ikke nogen betingelser..." tilbage.
Jo, man frelses ved at tro på Jesus.
Nej, bestræbelse på overholdelse af loven er *ikke* en betingelse for frelse. Det, at man bliver sat fri af synden til at gøre det gode og kun det gode, er en tredjedel af frelsen. Den anden tredjedel er, at man bliver sat fri fra loven - der er altså ikke noget som skal overholdes som sådan. Tredje tredjedel er så, at vi er sat fri fra døden, til et evigt liv med Kristus på den nye jord.
Opsummerer: Frelse er - Frihed fra synden - Frihed fra loven - Frihed for døden
Frihed fra synden De tre hører sammen. Hvis vi levede evigt, men ikke ville sættes fri af synden, så ville evigheden (ret bogstaveligt) blive et Helvede.
Den som siger, at han ønsker at frelses, men ikke vil opgive sit syndige liv, han har misforstået, hvad han er frelst fra. Han er frelst fra at skulle leve som han gør resten af evigheden. Hvis han ikke vil leve retfærdigt, så er Den Nye Jord måske slet ikke stedet for ham. Det vil jo betyde, at han skal skilles fra sin synd... for altid. "Preciousssss..."
Forestil dig Den Nye Jord, hvor alle bare gør hvad der passer dem, og egoisme er i højsædet. - Det ville kræve en ny dommedag! Synd og Ny Jord passer bare ikke sammen.
Men derfor kan det da godt være, at personen her i verden lever et alt andet end pænt liv... vi er jo svage mennesker, og det sker, at vi falder. Men en dag tror jeg, vi vil blive stillet over for valget: "Vil du give slip på din synd eller ej?" Så bliver man sat sammen med dem, der har valgt ligesom én selv.
Frihed fra loven og døden Hvis vi levede evigt uden at være sat fri fra loven, så ville vi stadig fortjene straf. Det var den straf, Jesus tog på Golgatha. Loven som dommer bliver vi altså sat fri fra. Loven som vejleder beholder vi, for den skal hjælpe os til at se livet efter Gud vilje
Hvis vi ikke levede evigt... ja, så er det vel lidt ligemeget?
Citat: Jeg kan mærke, du kredser meget om Luthers Sola Fide, som da også har rigtig meget sandt i sig. Det er nok helt korrekt. Jeg har jo i min tid debatteret klart mest med lutheranere og har derfor fået tudet ørerne fulde af Sola Fide.
Det forklarer jo en del 
Citat: Men Sola Fide kan (ironisk nok) ikke stå alene... Så ingen Sola Sola Fide. Sola Christos hører også med når vi snakker frelse. Kristus alene og troen alene... sammen.
Håber det hjalp på forvirringen  Egl. ikke. Jeg aner faktisk ikke, hvad du helt nøjagtigt mener med "Sola Christos". Slagordet "kun Kristus" er ikke særligt sigende i sig selv og bidrager derfor ikke til min forståelse.
Vel...
Det blev også lidt forvirrende. Må jeg have lov at melde pas (i hvert fald indtil videre)?
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#69517 - 28/08/2006 19:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen - Citat: Ateist: Ja, hverken Kristina eller jeg mener jo det nødvendigvis er to sider af samme sag. Tro og tillid medfører ikke nødvendigvis lydighed. Og dermed betyder de to ting vel så heller ikke det samme.
Steffen: Okay, så forklar lige hvordan det at man har tillid til, at Jesus kan frelse, og tror på ham, når han siger, at man har brug for en frelser, ikke resulterer i, at man kommer til ham/søger tilflugt hos ham/påkalder hans navn til frelse/lader sig genføde. Jeg er uenig med dig og Kristina.
Jeg må - endnu en gang! - gøre opmærksom på, at jeg føler mig kraftigt misrepræsenteret her. Jeg er ikke enig med Ateist, så det kan ikke passe, at han er enig med mig ... !
At tro på Jesus (på det han siger), at have tillid til ham, og alligevel ikke ville være ham lydig .. det ville være udtryk for selvmorderisk sindssyge.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69518 - 28/08/2006 19:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas B-A - Citat: Citat: kristina: Kun det fuldkomne er tilstrækkeligt til at vi kan have livsfællesskab med den Hellige og Fuldkomne .. Kefas: Hvor ser du så det i "gt"??
Det kan jeg ikke svare på - jeg kan ikke Bibelen udenad. Måske fremgår det ikke klart i GT. Men det har heller ikke nogen betydning for mig som kristen, og det gør eller ej ...
Bibelen - altså kristnes Bibel (loven og evangeliet) er nemlig en helhed: GT peger frem mod NT. NT er indfoldet i GT. Jesus Kristus er hovedpersonen i hele Bibelen.
Jeg tror vi skal opgive tanken om at drøfte Jødedom på Kristendommens præmisser, og omvendt. Vi må se i øjnene, at vi har hver sin religion. Selv om vi er fælles om en del af teksterne (det er vi jo også med muslimerne!), så læser vi dem uundgåeligt vidt forskelligt ...
Da Jødedommen ikke anerkender Jesus som Herren, Guds søn, og altså heller ikke Gud Fader som Jesu Kristi far .. så er kernen i vores tro så forskellig, at jeg mener, at vi er bedst tjent med at holde de to religioner adskilt.
Men kristendommens rødder er jødiske. Jesus var jøde, og blev født i Jødeland, som det engang hed, og derudfra voksede kristendommen og bredte sig til alverdens folkeslag ..
Derfor har jøder - jødedommen - Israel - en ganske særlig stor plads i kristnes hjerter.
Jeg synes det er spændende at læse hvad du har at sige om jødedommen, og jeg fortæller også gerne om min kristne tro, men jeg tror vi skal holde os fra religionsblanding ... hvad siger du det?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69520 - 28/08/2006 20:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen - jeg prøver igen (det var noget tankespind, jeg fik rodet mig ud i, kan jeg godt se  ) Du kender en læge. Du har har tillid hans kompetence - du tror, at det han siger er sandt. Han siger - bl.a. - at det betyder liv eller død for dig om du gør som han siger du skal gøre. Alligevel vælger du at lade være med at adlyde ham, fordi du ikke vil underkaste dig. Knald i låget? Ja! Med mindre du har planer om selvmord .. Umuligt? Næh, det er det vel ikke .. ? -------------------------------------- Når vi taler om Jesus, også kaldet "den store læge" - kan vi vel tænke ad samme baner. Måske/måske ikke kan der eksistere et så gennemført ondt menneske, at han hader Gud, selv om han kender Gud og har tillid til hans ord. Og som altså hader Sandhed og Kærlighed, og derfor ikke vil bøje sig. Lydighed (over for Jesus) mener jeg er at overgive sig til Ham, som har Riget, Magten og Æren - - og som er Vejen, Sandheden og Livet. Og som i kærlighed har givet sit liv for at redde vores .. Undskyld, hvis jeg har vrøvlet - det var vist meget spekulativt, det jeg kom til at fyre af i mit oprindelige svar til Ateist (som jeg stadig synes har misbrugt det ..) Sommetider ryger mine tanker ud efter tangenten, og jeg tager gerne skylden for forvirringen på mine smalle skuldre ... håber vi kan bilægge sagen hermed .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69522 - 28/08/2006 21:15
|
Bruger
|
Citat: Undskyld, hvis jeg har vrøvlet - det var vist meget spekulativt, det jeg kom til at fyre af i mit oprindelige svar til Ateist (som jeg stadig synes har misbrugt det ..)
Sommetider ryger mine tanker ud efter tangenten, og jeg tager gerne skylden for forvirringen på mine smalle skuldre
Sikke dog en hel urimelig beskyldning  Du svarede mig følgende:
Er du ikke enig i at man godt kan tro på/have tillid til nogen og alligevel gøre noget andet end de siger? Enig, det kan man godt.
Alt hvad jeg har gjort er at tage dette svar for gode varer! Nu har du så fortrudt det svar du "kom til at fyre af", da dine tanker angiveligt røg ud ad en tangent. Og så hævder du pludselig at jeg har misbrugt dit svar? Blot fordi jeg tog det for gode varer? Sikke dog usympatisk!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69523 - 28/08/2006 21:20
|
Bruger
|
Citat: Jeg må - endnu en gang! - gøre opmærksom på, at jeg føler mig kraftigt misrepræsenteret her. Jeg er ikke enig med Ateist, så det kan ikke passe, at han er enig med mig ... !
Du er måske ikke enig længere men du svarede mig altså følgende:
Er du ikke enig i at man godt kan tro på/have tillid til nogen og alligevel gøre noget andet end de siger? Enig, det kan man godt.
Alt hvad jeg har gjort er at tage dette svar for gode varer, så gem venligst dine beskyldninger om misrepræsentation væk!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69524 - 28/08/2006 21:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist: Du tager en enkelt sætning ud af sin sammenhæng og forvansker derved indholdet af mit indlæg. Jeg burde måske have forudset, at du ville gøre det - det gjorde jeg altså ikke.
Men hold under alle omstændigheder inde med skydningen her og nu og lad være med at forsøge at koge mere suppe på den pind. kristina ordstyrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#69525 - 28/08/2006 21:44
|
Bruger
|
Hej Kristina.. Jeg er helt på linje, hvad angår religionsblanding.. Det kan desværre bare ikke undgåes, når I baserer jeres tro/religion på vores Skrifter.. Så bliver det blandet sammen.. Og hvis I samtidigt siger, at vores Skrifter "peger" frem mod jeres skrifter, hvad skal jeg så gøre?? Bare sige "ok, så siger vi det"?? Nej, vel  .. Så må jeg nødvendigvis tage konsekvensen og acceptere jeres skrifter som sande.. Og det kan jeg ikke.. Jeg har ikke samme diskutioner mod Koranen eller andre religiøse skrifter, simpelthen fordi de ikke hiver vores Skrifter ind til at lægge basis for deres religion.. Forholdte I jer udelukkende til nt, havde sagen også set helt anderledes ud.. Håber du forstår.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69526 - 28/08/2006 21:56
|
Bruger
|
Citat: Nej, bestræbelse på overholdelse af loven er *ikke* en betingelse for frelse.
Så man kunne principielt godt blive frelst uden at bestræbe sig på at overholde loven?
Citat: Det, at man bliver sat fri af synden til at gøre det gode og kun det gode, er en tredjedel af frelsen.
Men vel først noget man opnår i det hinsides - efter at man har opnået frelsen? I så fald siger det vel heller ikke så meget om, hvad der skal til for at opnå frelsen?
Betyder det "at man bliver sat fri af synden til at gøre det gode og kun det gode" iøvrigt ikke at man mister sin frie vilje?
Citat: Den anden tredjedel er, at man bliver sat fri fra loven - der er altså ikke noget som skal overholdes som sådan.
Hvordan kan man så overhovedet tale om at synde? Er synd ikke netop at forbryde sig mod reglerne/loven/kravene som Gud stiller op? Hvis der ikke er noget som skal overholdes er det vel heller ikke muligt at forbryde sig?
Svarer dette ikke blot til at eliminere kriminalitet ved at ophæve alle love, sådan at intet længere er ulovligt? Vel ikke nødvendigvis noget, der reelt gør verden bedre?
Citat: Den som siger, at han ønsker at frelses, men ikke vil opgive sit syndige liv, han har misforstået, hvad han er frelst fra. Han er frelst fra at skulle leve som han gør resten af evigheden. Hvis han ikke vil leve retfærdigt, så er Den Nye Jord måske slet ikke stedet for ham. Det vil jo betyde, at han skal skilles fra sin synd... for altid. "Preciousssss..."
Måske har han intet misforstået? Måske vælger han blot at få det bedste fra begge verdener? Han lever det søde liv her i tro på og tillid til at han bliver frelst ved Jesus sådan at han kan tilbringe evigheden på Den Nye Jord sammen med Gud.
Citat: Forestil dig Den Nye Jord, hvor alle bare gør hvad der passer dem, og egoisme er i højsædet. - Det ville kræve en ny dommedag! Synd og Ny Jord passer bare ikke sammen.
Så det er slet ikke muligt at synde på Den Nye Jord?
Citat: Men derfor kan det da godt være, at personen her i verden lever et alt andet end pænt liv... vi er jo svage mennesker, og det sker, at vi falder. Men en dag tror jeg, vi vil blive stillet over for valget: "Vil du give slip på din synd eller ej?" Så bliver man sat sammen med dem, der har valgt ligesom én selv.
Så når man når frem til skillevejen, der hvor det virkelig gælder, så er kriteriet for frelsen/at være sammen med Gud altså også at man vælger at adlyde ham?
Hvis man i den situation vælger at give slip på sin synd vil man, som jeg forstår dig, også rent faktisk være i stand til helt at undlade at synde? Man vil altså være bedre stillet end Guds oprindelige skabninger, Adam og Eva, var?
Og vil man efterfølgende kunne vælge om? Vil de frelste kunne vælge at kunne synde igen - og vil de fortabte kunne vælge at ophøre med at synde?
Og hvis man så direkte får dette valg, så taler vi vel iøvrigt ikke længere om tro på Jesus som kriteriet for frelse - så direkte adspurgt, som du her lægger op til, vil man vel vide hvordan tingene hænger sammen og dermed kunne vælge ud fra et oplyst grundlag?
Citat: Det blev også lidt forvirrende. Må jeg have lov at melde pas (i hvert fald indtil videre)?
Selvfølgelig
|
|
Til toppen
|
|
|
#69527 - 28/08/2006 22:11
|
Bruger
|
Citat: Ateist: Du tager en enkelt sætning ud af sin sammenhæng og forvansker derved indholdet af mit indlæg.
Beklager, men det kan jeg altså selv med min bedste vilje ikke se jeg har gjort.

Citat: kristina ordstyrer
Forstået! Når du stiller det sådan op skal jeg selvfølgelig nok iføre mig mundkurven.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69528 - 28/08/2006 23:50
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej igen KBA, Allerførst, Citat: Simon, det er helt ok .. Du behøver ikke at undskylde dig selv.. Du argumenterer så godt du kan og det er fint..
Ja selvfølgelig, men når ordene ikke kommer fra en (ordentlig) teolog er der åbent for misforståelser eller "hjemmebryg"... Derfor vil jeg bare lige understrege det, selvom jeg synes generelt i alle min svar at du misforstår i høj grad alligevel... men måske er det bare fordi jeg formulerer mig skidt, eller fordi du ikke tror... endnu...
Desuden er et indlæg som dette for langt til at jeg lige orker at gå i gang med at svare på det. Det er som om at vi taler om én ting først og så er det 1000 ting efter en 3-4 indlæg... derfor ved jeg ikke helt hvor jeg skal begynde så jeg vælger helt at stå af.
Jeg er dog ked af at du virkelig ikke forstår noget af det jeg har skrevet, ja det virker virkelig til at alle mine ord bliver afskrevet. Så for enighedens skyld vil jeg spørge om vi er enige om at dette er farven rød ? Nej, vi står for langt fra hinanden til at jeg ser perspektiver i at forsætte, men vi snakkes nok en anden gang på debatten 
g'nat!
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#69529 - 29/08/2006 03:16
|
Bruger
|
Hej Ateist. Citat: "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses." (Hebr 11:1)
Men af denne definition fremgår det vel ikke at det vi i dag vil kalde "lydighed" er et element af troen? Her tales udelukkende om tillid, håb og overbevisning - ikke om lydighed eller lign.
Har du læst resten af kapitlet?
Citat: Er kriteriet for frelse så (med nutids-ord): - tro på Jesus ("forsandtholden"), - tillid til Jesus, - lydighed mod Jesus og - hengivenhed overfor Jesus?
Nu får du mig jo ikke til at sige, at jeg hermed udtømmende har defineret ordet "tro" som det bliver brugt i Bibelen. Men jo, jeg vil foreløbigt mene, at de væsentligste ting hermed er sagt (måske du eller andre kan gøre opmærksom på flere væsentlige ting?).
Mvh Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69530 - 29/08/2006 04:40
|
Bruger
|
Til pianisten, der og kan holde tand for tunge.
Antikrist under os ikke part i den velsignelse, der blev Abraham til del. Vi skal ikke kunne sige: Paulus og Peter var semiter af den rette støbning - da eksempelvis førstnævnte som bekendt blev udvalgt og omdøbt af Jesus efter dennes opstandelse! Ligesom det faktium at han tidligere hed Saul ingenlunde skal henlede tanken på nationens første folkevalgte konge...
Johannes Døber vaklede ikke i sin karakteristik af dem, der sætter ondt blod mellem jøder og andet folk. Han fremlagde følgende vidnesbyrd: »Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at løse hans skorem. Han skal døbe jer med Helligånd og ild. Han har sin kasteskovl i hånden, og han skal rydde sin tærskeplads og samle sin hvede i lade, men avnerne skal han brænde i en ild, der aldrig slukkes.«
Var Johannes nu blevet 'som Gud til at kende godt og ondt' - eller skulle vi anse ham for en gemen demagog, med listige tricks i ærmet og et skin af ydmyghed at bære til skue? Det første måtte give næring til en vis misundelse. Ja, der kunne ske at være tale om slet skjult selvforherligelse - menneskehedens afgjort mest bedrageriske tilbøjelighed! Men hvorfra kender vi ellers det pågældende budskab?..
»Hvis din fjende er sulten; lad ham spise. Hvis han er tørstig; giv ham at drikke. For da samler du glødende kul på hans hoved, og Herren lønner dig for det.« Glødende kul på hovedet - en sær form for dåb, ikke sandt? Men der står jo ingen steder at evangeliet og ordsprogenes bog i tilfældet her skulle supplere hinanden. Ét er nemlig mad og drikke, noget andet åndelig føde. Vil nogen udover Gud ret kunne dømme om hvad meningen faktisk er? Jeg mener, man får skele til den omvendte verden...
|
|
Til toppen
|
|
|
#69531 - 29/08/2006 06:51
|
Bruger
|
Hej Simon.. Citat:
Ja selvfølgelig, men når ordene ikke kommer fra en (ordentlig) teolog er der åbent for misforståelser eller "hjemmebryg"... Derfor vil jeg bare lige understrege det, selvom jeg synes generelt i alle min svar at du misforstår i høj grad alligevel...
Jeg må indrømme at det irreterer mig lidt, når du skriver at jeg misforstår dig, uden at ville vise hvor og hvordan.. Jeg citerer altid hvad jeg svarer på, så jeg mener selv at vise, at jeg ihvertfald søger at forstå hvad folk siger.. Misforstår jeg så, må folk vise hvor jeg misforstår..
Citat: men måske er det bare fordi jeg formulerer mig skidt, eller fordi du ikke tror... endnu...
Simon, er det gået over hovedet på dig, at jeg er ex-kristen?? Jeg er troende, ikke kristen, men troende.. Jeg endte simpelthen med at åbne mig for fejlslutningerne i kristendommen.. Og nej, jeg bliver ikke kristen igen..
Citat: Desuden er et indlæg som dette for langt til at jeg lige orker at gå i gang med at svare på det. Det er som om at vi taler om én ting først og så er det 1000 ting efter en 3-4 indlæg... derfor ved jeg ikke helt hvor jeg skal begynde så jeg vælger helt at stå af.
Det synes jeg er trist at høre .. Jeg føler at vi kun er kommet igang.. Sandt, at debatter har det med at udvikle sig, men det synes jeg personligt kun er rart, da det viser at man er åben over for spørgsmål.. Så kan man altid vælge at dele dem op..
Citat: Jeg er dog ked af at du virkelig ikke forstår noget af det jeg har skrevet, ja det virker virkelig til at alle mine ord bliver afskrevet.
Simon, er du ked af at jeg ikke forstår eller at jeg ikke er enig med dig?? Jeg har en fornemmelse af, at det måske mere kan være det sidste??
Citat: Så for enighedens skyld vil jeg spørge om vi er enige om at dette er farven rød ?
Se, det er jo ret essentielt.. Vi bliver, i en debat hvor man mødes med forskellig baggrund, nødt til at acceptere, at der er begreber man ikke kan være enig om.. Brugen af ordet "frelse" er én ting.. Men er det ikke en del af en debat?? Er det ikke netop det der gør debatten værd??
Citat: Nej, vi står for langt fra hinanden til at jeg ser perspektiver i at forsætte, men vi snakkes nok en anden gang på debatten
Det er jeg ked af at høre.. Jeg har aldrig brudt mig om at kun at debattere med folk, der er tæt på min forståelse af tingene.. Rent faktisk er det kun i tilfælde hvor jeg er uenig eller behøver viden, at jeg går ind i en debat.. Men der er vi jo så forskellige.. Jeg kan dog ikke se, med dit udsagn i baghovedet, hvorfor vi overhovedet bør mødes i en debat igen??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69532 - 29/08/2006 15:39
|
Bruger
|
Hej KBA, Lige 3 ting til at runde af for denne gang Citat: Det er jeg ked af at høre.. Jeg har aldrig brudt mig om at kun at debattere med folk, der er tæt på min forståelse af tingene.. Rent faktisk er det kun i tilfælde hvor jeg er uenig eller behøver viden, at jeg går ind i en debat.. Men der er vi jo så forskellige.. Jeg kan dog ikke se, med dit udsagn i baghovedet, hvorfor vi overhovedet bør mødes i en debat igen??
Min pointe er først og fremmest, at jeg simpelthen ikke rent praktisk har tid til disse omfattende debatter, da jeg har studie, arbejde og kone der skal passes Det kunne være rigtig spændende at debattere de enkelte ting også selvom vi er langt fra hinanden. Men samtidigt mener jeg også at nytten ligger på et lille grundlag da du, hvis ikke misforstår, ja så afskriver de Bibelske og kristne argumenter jeg kommer med og kommer med modargumenter i en sådan hastighed at man aldrig får noget gennemdebatteret.
Citat: Simon, er det gået over hovedet på dig, at jeg er ex-kristen?? Jeg er troende, ikke kristen, men troende.. Jeg endte simpelthen med at åbne mig for fejlslutningerne i kristendommen.. Og nej, jeg bliver ikke kristen igen..
Nix, selvfølgelig er det ikke det. Men jeg håber da du finder troen på Jesus igen, om du vil nu, eller ej. Det kan jeg som kristen ikke lade være med! Med alt hvad jeg siger og gør, vil jeg derfor prøve at argumentere for dig ud fra Bibelen om diverse emner, i håber om at du ser lyset, men ja, sårn er det. Det er vel egentligt også idéen med Jesusnet.dk, ikke-kristne, som dig selv, kan komme med spørgsmål til kristendommen og kristne som mig fx kan komme med opklarende svar. Altsammen i håb om at der er nogen der møder Jesus gennem denne side. Så derfor:
Citat: Simon, er du ked af at jeg ikke forstår eller at jeg ikke er enig med dig?? Jeg har en fornemmelse af, at det måske mere kan være det sidste??
Begge dele Ikke fordi jeg bliver høj af at have ret eller få folk til at være enige med mig. Men fordi der er én sandhed og én vej til Gud: Jesus - og den vil jeg bruge min tid her på siden til at pege på.
Jeg ser derfor ingen grund til vi ikke kan mødes på debatten i andre tråde. Jeg er ikke imod debat, eller springer fra lige når det bliver skægt. Jeg synes dog generelt folk er skidt til at holde debatten simpel, men man kommer tit vidt omkring og væk fra trådens tema, noget der er fint nok til tider, men vanskeliggør debatten. Men sårn er det vel bare på internet debat forums jo.
Yes yes, hyg!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69533 - 29/08/2006 15:39
|
Bruger
|
Hej Ateist, Citat: Så man kunne principielt godt blive frelst uden at bestræbe sig på at overholde loven?
Jeg synes du dissekerer mit indlæg til ukendelighed 
Grunden til det meget lange indlæg var, at jeg ønskede at give et uddybende svar på dette spørgsmål.
Hvad betyder "principielt" i virkelighedens verden? Frelse er ikke en model eller en ligning, hvor man kunne forestille sig at x=...
Frelse er noget med mennesker og Gud, der mødes og sød musik opstår. Det er levende og magisk.
Citat: Det, at man bliver sat fri af synden til at gøre det gode og kun det gode, er en tredjedel af frelsen. Men vel først noget man opnår i det hinsides - efter at man har opnået frelsen? I så fald siger det vel heller ikke så meget om, hvad der skal til for at opnå frelsen?
Ja, det fuldendes i det hinsides, men begynder nu og her.
Citat: Betyder det "at man bliver sat fri af synden til at gøre det gode og kun det gode" iøvrigt ikke at man mister sin frie vilje?
Jo, hvis ens frie vilje vil noget andet end det gode...
Citat: Hvordan kan man så overhovedet tale om at synde? Er synd ikke netop at forbryde sig mod reglerne/loven/kravene som Gud stiller op? Hvis der ikke er noget som skal overholdes er det vel heller ikke muligt at forbryde sig?
Synd er (efter frelsen) at handle i modstrid med kærligheden. Det er en forbrydelse mod Gud i høj grad, fordi man derved vanhelliger hans navn, og det er farligt for troen, men hvis du tænker, at man bliver dømt til meterhøje flammer ved mindste fejltrin, så nej.
Citat: Svarer dette ikke blot til at eliminere kriminalitet ved at ophæve alle love, sådan at intet længere er ulovligt? Vel ikke nødvendigvis noget, der reelt gør verden bedre?
Netop! En ophævelse af loven kan altså ikke stå alene.
Citat: Måske har han intet misforstået? Måske vælger han blot at få det bedste fra begge verdener? Han lever det søde liv her i tro på og tillid til at han bliver frelst ved Jesus sådan at han kan tilbringe evigheden på Den Nye Jord sammen med Gud.
En meget almindelig vildfarelse blandt kristne, tror jeg... Synden er i virkeligheden slet ikke så lækker, som vi gerne tror... det "søde liv", er det, der fortsætter i Helvede (min påstand). Helvede er der, hvor enhver er sig selv og sin egen nydelse nærmest. Livet på Den Nye Jord er et liv i tjeneste og underordnelse. Når der står, at vi skal prise Gud til evig tid, så er det altså fordi, det er det vi skal! Prise ham gennem vores (i øvrigt evige) liv, ved at elske andre mennesker med en uselvisk kærlighed, og tilbede Ham.
Citat: Så det er slet ikke muligt at synde på Den Nye Jord?
Hvad mener du med "muligt"?
Er det muligt for en helt almindelig, nybagt mor, der har en helt normalt fungerende psyke at myrde sit barn uden nogen grund?
Citat: Så når man når frem til skillevejen, der hvor det virkelig gælder, så er kriteriet for frelsen/at være sammen med Gud altså også at man vælger at adlyde ham?
Hvis man i den situation vælger at give slip på sin synd vil man, som jeg forstår dig, også rent faktisk være i stand til helt at undlade at synde? Man vil altså være bedre stillet end Guds oprindelige skabninger, Adam og Eva, var?
Ja, det mener jeg. Mht. Adam og Eva, så vil man snarere være i den situation, de havde været i, hvis de havde valgt det gode.
Citat: Og vil man efterfølgende kunne vælge om? Vil de frelste kunne vælge at kunne synde igen - og vil de fortabte kunne vælge at ophøre med at synde?
Det vil ikke ske.
Du kan bilde mig ind, at livet er opstået af sig selv, men at det Gode opstår af sig selv, det tror jeg simpelthen ikke på. Det er vidst imod den 2. termodynamiske lov . Hvis de dømte skal frelses, så må det være ved Guds indgriben. Gud har allerede grebet ind og frelst blandt andre mig... at han skulle gentage det, ser jeg ikke skrevet i Bibelen, men vil ikke udelukke det fuldstændig af den grund. Gud er stor, og han har planer vi ikke kender til.
Citat: Og hvis man så direkte får dette valg, så taler vi vel iøvrigt ikke længere om tro på Jesus som kriteriet for frelse - så direkte adspurgt, som du her lægger op til, vil man vel vide hvordan tingene hænger sammen og dermed kunne vælge ud fra et oplyst grundlag?
Jo, for det begynder med troen, at man tager imod Jesus som sin frelser og Herre. Det er Jesus, der tager straffen væk, og således sætter fri fra loven, og det er ham, der sætter os fri af synden.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#69534 - 29/08/2006 16:42
|
Bruger
|
Hej Simon.. Citat: Min pointe er først og fremmest, at jeg simpelthen ikke rent praktisk har tid til disse omfattende debatter, da jeg har studie, arbejde og kone der skal passes
Det er fuldt forståeligt.. Jeg har hverken intentioner eller forventninger om at få mere tid end de nævnte ting 
Citat: Men samtidigt mener jeg også at nytten ligger på et lille grundlag da du, hvis ikke misforstår, ja så afskriver de Bibelske og kristne argumenter jeg kommer med og kommer med modargumenter i en sådan hastighed at man aldrig får noget gennemdebatteret.
Jeg må simpelthen stille spørgsmålstegn til din udtalelse her: Du mener at der er en problematik i, at jeg ikke bare "køber" dine argumenter, men istedet modargumenterer?? Hvad er debatten i, at jeg bare giver dig ret?? Er debat ikke en udveksling af argumenter?? Og hvordan skal jeg blive klogere på kristendom, hvis ikke jeg spørger og "kæmper" med jer??
Jeg mener, at man netop igennem argumenterne, debaterer.. Ellers ville det bare været et spørgsmål om et interview.. Menok, så forstår jeg bedre, at der konstant bliver henvist til artikler 
Citat: Nix, selvfølgelig er det ikke det. Men jeg håber da du finder troen på Jesus igen, om du vil nu, eller ej. Det kan jeg som kristen ikke lade være med! Med alt hvad jeg siger og gør, vil jeg derfor prøve at argumentere for dig ud fra Bibelen om diverse emner, i håber om at du ser lyset, men ja, sårn er det.
Det er også helt ok.. Men hvorfor vil du så ikke møde mine modargumenter?? Det er forståeligt at du ikke har tiden, men du behøver heller ikke svare lige så snart du har læst mit indlæg..
Citat: Det er vel egentligt også idéen med Jesusnet.dk, ikke-kristne, som dig selv, kan komme med spørgsmål til kristendommen og kristne som mig fx kan komme med opklarende svar. Altsammen i håb om at der er nogen der møder Jesus gennem denne side. Så derfor:
Men betyder det, at ikke-kristne som jeg, bare skal acceptere svarene og ikke afprøve dem, for at se om de holder vand??
Citat: Begge dele Ikke fordi jeg bliver høj af at have ret eller få folk til at være enige med mig. Men fordi der er én sandhed og én vej til Gud: Jesus - og den vil jeg bruge min tid her på siden til at pege på.
Du må ikke misforstå mig nu, Simon, men det virker altså ikke som om du vil bruge din tid på det, hvis du ikke vil debatere med folk .. Det er helt ok, at du ikke har tid til at svare inden for en time eller en dag.. Eller endog en uge.. Du tager dig bare tid.. Men at bruge et argument, at man ikke får gennemdebateret noget, fordi man bliver besvaret med hurtige modargumenter, lyder forkert i mine øre .. Hvordan gennemdebaterer man så??
Citat: Jeg ser derfor ingen grund til vi ikke kan mødes på debatten i andre tråde. Jeg er ikke imod debat, eller springer fra lige når det bliver skægt. Jeg synes dog generelt folk er skidt til at holde debatten simpel, men man kommer tit vidt omkring og væk fra trådens tema, noget der er fint nok til tider, men vanskeliggør debatten. Men sårn er det vel bare på internet debat forums jo.
Er det fordi du ikke kan følge med i argumenterne, at du ikke ønsker at fortsætte en given (f.eks. vores) debat??
Mvh og hav en god dag..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69535 - 29/08/2006 17:33
|
Bruger
|
He he, du er god nok KBA! Du sagde i et andet indlæg at du godt kan lide at provokere, og du gør det også ganske fint i dette  : Citat: Det er også helt ok.. Men hvorfor vil du så ikke møde mine modargumenter?? Det er forståeligt at du ikke har tiden, men du behøver heller ikke svare lige så snart du har læst mit indlæg..
Tja, du har ret. Jeg har altid syntes at det er rar med svar når man har så vigtige bolde oppe at flyve i luften. Eller for dig er det måske bare endnu en debat, men for mig sidder der et andet menneske bag skærmen og er ikke klar over Jesu nåde, så det er bare med at få forklaret. Jeg bliver dermed nok lidt overmandet af at jeg skal svare (har lige været igennem en laang debat med den gode Claus Due, som tog nogle dage af min ferie ) ... Men ja det er rigtigt: Jeg vil rigtig gerne møde dine modargumenter og det er rart du ikke forventer svar med det samme, så vil jeg prøve at svare dig lidt efter lidt. Så hold øje, måske får du svar på ovenstående indlæg engang...
Citat: Jeg må simpelthen stille spørgsmålstegn til din udtalelse her: Du mener at der er en problematik i, at jeg ikke bare "køber" dine argumenter, men istedet modargumenterer?? Hvad er debatten i, at jeg bare giver dig ret?? Er debat ikke en udveksling af argumenter?? Og hvordan skal jeg blive klogere på kristendom, hvis ikke jeg spørger og "kæmper" med jer??
og Citat: Men betyder det, at ikke-kristne som jeg, bare skal acceptere svarene og ikke afprøve dem, for at se om de holder vand??
Nej, selvfølgelig ikke. Men en mere målrettethed ved at fokusere på én eller to ting af gangen ville være rart. (Ikke en kritik blot et ønske, da jeg er en simpel mand, som ikke skal have for mange bolde i luften hvis jeg skal være effektiv...) Jeg har lige siddet og læst vores debat igennem og det går fint med at argumentere og modargumentere, men alligevel så kan man konstatere at debatten starter med lovreligion og hvad vi forstod ved det ord, og endte ved noget om frelsen i kristendommen, som i følge dig var helt i skoven på det punkt - et indlæg jeg desuden svarede på her og som du faktisk ikke har svaret på? I stedet for dukkede der et indlæg op et andet sted, hvor jeg så meldte lidt ud af jeg ikke helt kunne finde motivation til at fortsætte. Mest af alt ligenu fordi vi har to bolde i luften...
Men måske skulle vi bare samle debatten op der ved det usvarede indlæg pr 20:06 25/08/2006 Du virker så ung og frisk, så du kan lægge ud og eventuelt krydre dit svar med de spørgsmål eller holdninger som jeg mangler at redegøre for?
Jeg har fået min tudekiks nu, har tørret øjnene og er klar igen! I aften, i morgen eller om en uge!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69536 - 29/08/2006 18:02
|
Bruger
|
Hej Søren! Citat:
Citat: "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses." (Hebr 11:1)
Har du læst resten af kapitlet?
Ja, men det lader ikke til at ændre på ovenstående definition men derimod blot til at liste alt det troen i tidens løb menes at have drevet folk til.
Citat:
Citat: Er kriteriet for frelse så (med nutids-ord): - tro på Jesus ("forsandtholden"), - tillid til Jesus, - lydighed mod Jesus og - hengivenhed overfor Jesus?
Nu får du mig jo ikke til at sige, at jeg hermed udtømmende har defineret ordet "tro" som det bliver brugt i Bibelen. Men jo, jeg vil foreløbigt mene, at de væsentligste ting hermed er sagt
Okay! Det begreb må jo siges at være en hel del mere end blot "forsandtholden".
Tak for uddybningen!
Citat: (måske du eller andre kan gøre opmærksom på flere væsentlige ting?)
Ja, jeg kan ikke. Indtil nu har jeg altid fået at vide at tro i kristen sammenhæng med nutidsord betød tro på og tillid til. Ofte er jeg så også blevet henvist til Hebr. 11:1. Men det er åbenbart ikke hele historien.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69537 - 29/08/2006 18:31
|
Bruger
|
Hej Steffen! Citat: Jeg synes du dissekerer mit indlæg til ukendelighed 
Det er jeg da ked af. Jeg søgte blot at komme ind til kernen.
Citat: Hvad betyder "principielt" i virkelighedens verden?
Jeg prøvede blot at komme ud over, hvad du personligt kunne forestille dig forekommer i virkeligheden. Ind imellem hører man jo kristne hævde at "ingen kristen ville nogensinde..." og den slags svar kan jeg ikke bruge til så meget da jeg ikke mener noget menneske kan udtale sig troværdigt om hvad så mange andre mennesker kan tænkes at ville eller ikke ville gøre. Jeg siger ikke at jeg har set dig gøre det - jeg prøvede blot at forebygge det såfremt du skulle have sådanne tendenser.
Citat: Frelse er ikke en model eller en ligning, hvor man kunne forestille sig at x=...
Frelse er noget med mennesker og Gud, der mødes og sød musik opstår. Det er levende og magisk.
Så der er ingen faste regler for, hvem der bliver frelst? Det er, groft sagt, blot et spørgsmål om Guds sympati på den yderste dag?
Citat:
Citat: Måske har han intet misforstået? Måske vælger han blot at få det bedste fra begge verdener? Han lever det søde liv her i tro på og tillid til at han bliver frelst ved Jesus sådan at han kan tilbringe evigheden på Den Nye Jord sammen med Gud.
En meget almindelig vildfarelse blandt kristne, tror jeg...
Det er også mit indtryk. Men det skyldes måske at de - ligesom jeg - har fået at vide at tro og tillid er nok til at blive frelst?
Citat:
Citat: Så det er slet ikke muligt at synde på Den Nye Jord?
Hvad mener du med "muligt"?
Er det muligt for en helt almindelig, nybagt mor, der har en helt normalt fungerende psyke at myrde sit barn uden nogen grund?
Jeg har på fornemmelsen at dit "helt almindelig" og "helt normalt fungerende psyke" pr. definition udelukker at hun kan.
Jeg tror iøvrigt heller ikke man nogensinde gør noget "uden nogen grund" - omend man sagtens kan være ubevidst om sine grunde.
Citat:
Citat: Så når man når frem til skillevejen, der hvor det virkelig gælder, så er kriteriet for frelsen/at være sammen med Gud altså også at man vælger at adlyde ham?
Ja, det mener jeg. Mht. Adam og Eva, så vil man snarere være i den situation, de havde været i, hvis de havde valgt det gode.
Det forstår jeg ikke helt. Adam og Eva havde mulighed for at synde - og gjorde det. Havde de "valgt det gode" (dvs. undladt at synde?) ville det vel ikke have ændret sig?
Som jeg forstår dig har de frelste på Den Nye Jord ikke mulighed for at synde. "Det ville kræve en ny dommedag!" som du skrev og det virkede som om du udelukkede en sådan.
Dermed er der vel også en forskellig situation?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69539 - 29/08/2006 21:33
Re: Hvem er god?
[Re: SAN]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej SAN Citat: Det lyder godt nok lidt dumt, men ja, det mener jeg faktisk, Hvis en person holder en pistol til hovedet af mig og siger jeg skal gøre noget godt, så kan man ikke vide om jeg inderst inde er god. Men det betyder på ingen måder at jeg har lov til at være ond selv om der ikke er nogen der holder en pistol til hovedet af mig. Det jeg mener er at man skal gøre gode ting af egen fri vilje, ikke fordi man er truet til det. Men samtidig mener jeg man skal straffes for at gøre dårlige ting (ved hjælp af logivningen ikke helvede). Håber det var til at forstå, det blev vist lidt rodet..
Jeg kan sådan set godt følge din tankegang. Den bygger jo på den måde, som vores samfund af gode grunde er skruet sammen på, nemlig sådan at man for at få folk til at gøre det gode (eller, i det mindste, undgå at gøre det onde) truer dem med forskellige former for straf. At undlade at hjælpe en gammel dame over vejen er selvfølgelig ikke strafbart, men der kan vel til gengæld ligge en vis belønning i at gøre det, både i form af folks anerkendende blikke og dulmelse af ens samvittighed. Så heller ikke her gør man det gode blot fordi man er god. Hvad jeg vil sige er, at i mellemmenneskelige forhold fungerer vores handlinger sådan der med straf og belønning; men i forhold til Gud kan vi gøre det gode bare fordi det er godt. Forholdet mellem Gud og menneske er radikalt anderledes end forholdet mellem mennesker, og det kan nok skabe en del misforståelser (herunder forestillingen om, at Himmelen er en belønning for at gøre det gode og Helvede en straf for at gøre det onde). For at opsummere: Den frihed, du efterlyser, til at gøre det gode blot fordi det er godt, den finder du ikke i forholdet mellem mennesker, men i forholdet til Gud.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69540 - 29/08/2006 22:35
|
Bruger
|
Hej Ateist, Citat: Jeg prøvede blot at komme ud over, hvad du personligt kunne forestille dig forekommer i virkeligheden. Ind imellem hører man jo kristne hævde at "ingen kristen ville nogensinde..." og den slags svar kan jeg ikke bruge til så meget da jeg ikke mener noget menneske kan udtale sig troværdigt om hvad så mange andre mennesker kan tænkes at ville eller ikke ville gøre. Jeg siger ikke at jeg har set dig gøre det - jeg prøvede blot at forebygge det såfremt du skulle have sådanne tendenser.
Jeg kan ikke svare for, hvad andre kristne vil gøre... Jeg tror egentlig godt en kristen kan leve i synd. Men så har han fattet hat, og er blevet godt narret af Satan... måske mister han endda sin frelse derved. Jeg vil ikke dømme ham hverken ude eller inde, men det han gør er forkert, det skader ham selv og andre, og det håner Guds navn.
Det er jo en almindeligt accepteret, at synd er lækkert (se bare de der is med de syv dødssynder!). Det passer bare ikke, så selvom det måske er muligt at leve i synd uden at miste sin frelse, så er det stadig dybt tåbeligt.
Citat: Så der er ingen faste regler for, hvem der bliver frelst? Det er, groft sagt, blot et spørgsmål om Guds sympati på den yderste dag?
Det jeg prøvede at sige var, at hypotetiske situationer ikke er særlig brugbare hvad angår frelse. Præsentér mig for en kristen, som er i situationen - så kan vi tage den derfra!
Men ja, det er et spørgsmål om, hvem der "finder nåde for Guds øjne" på den sidste dag. Du kan godt kalde det sympati... selvomd et klinger lidt af noget, der er subjektivt på den ufede måde. Gud dømmer retfærdigt!
Citat: Det er også mit indtryk. Men det skyldes måske at de - ligesom jeg - har fået at vide at tro og tillid er nok til at blive frelst?
Eller at de har fået indtryk af, at synd er godt og ydmyghed er kedeligt.
Jeg tror faktisk, at mange kristne hager sig lidt for meget i børnelærdommen og bygger nogle syge teorier på det. Fx at man bare kan synde løs... et problem, som allerede Paulus prøver at møde.
Citat: Er det muligt for en helt almindelig, nybagt mor, der har en helt normalt fungerende psyke at myrde sit barn uden nogen grund? Jeg har på fornemmelsen at dit "helt almindelig" og "helt normalt fungerende psyke" pr. definition udelukker at hun kan.
Nok rigtigt. Så lad os sige en kærlig mor, med en normalt fungerende psyke og fornuft.
Citat: Mht. Adam og Eva, så vil man snarere være i den situation, de havde været i, hvis de havde valgt det gode. Det forstår jeg ikke helt. Adam og Eva havde mulighed for at synde - og gjorde det. Havde de "valgt det gode" (dvs. undladt at synde?) ville det vel ikke have ændret sig?
Hver gang du vælger synden bliver det nemmere næste gang. Lidt som at være alkoholiker.
Modsat, hvis du vælger det gode har det onde mindre kraft over dig næste gang du bliver fristet. Forestil dig alkoholikeren på afvænning. Efter de første par uger bliver det lettere hver dag, og til sidst føler han måske slet ikke trang til at drikke.
Alkoholikeren, der endnu ikke kender alkoholens virkning på ham, vil måske føle sig fristet til at begynde at drikke, mens han når han har været igennem hele møllen, måske vil se lidt anderledes på det.
Citat: Som jeg forstår dig har de frelste på Den Nye Jord ikke mulighed for at synde. "Det ville kræve en ny dommedag!" som du skrev og det virkede som om du udelukkede en sådan.
Nej, jeg siger bare, at *hvis* (suk, nu er vi ude i det hypotetiske) de mennesker, som allerede er sat fri fra synd, og fjernet langt fra alt hvad der kan friste, alligevel vælger det onde - selvom de allerede kender til/hader det onde, og har indset, at de har brug for frelse fra det - ja så vil ondskaben eskalere på den Nye Jord, og vi er tilbage hvor vi er nu. Men det er fuldstændig hypotetisk, for så dumme tror jeg ikke mennesker kan være.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#69541 - 31/08/2006 06:05
|
Bruger
|
Til pianisten, man ikke skyder på:
Nu er det vel en skam at dem, der holder den hellige familie for nar, ikke vil kaldes løgneprofeter - hvilket jo ellers betyder løgnens fortalere. Det hedder ej mere: Gå nu hjem og synd ej mere; men hvad galt I end gør, jer skal intet fattes! Mon de gerne vil kaldes godtroende? Ja, sikkert!
Dog er det værre end som så... For trods alskens omsvøb og besværgelser står deres hu alene til menneskers gunst. De holder sig ikke til sandheden - ja, hvor gærdet er lavest, springer de over; men det er ikke vejen: Som ugræs i hveden er deres råd, for Gud gav dem intet syn - kun väne manerer med tankespind og klæberemser til!
»Da de forlod den lige vej, fór de vild og slog ind på samme vej som Bileam, Bosors søn, der kastede sin kærlighed på uretmæssig vinding, men måtte lade sig oplyse om sin egen overtrædelse: Et umælende trækdyr gav sig til at tale med menneskestemme og hindrede profeten i hans galskab.« 2.Pet.2,15-16.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69542 - 03/09/2006 12:56
|
Bruger
|
Hej Simon.. Citat: He he, du er god nok KBA!
Det håber og prøver jeg da på at være 
Citat: Tja, du har ret. Jeg har altid syntes at det er rar med svar når man har så vigtige bolde oppe at flyve i luften.
Absolut.. Derfor er det også vigtigt at give hinanden tid.. Jeg vil hellere have et svar der er gennemtænkt og er brugt tid på, en de typiske standartsvar.. Jeg fik, i min tid som kristen, for det meste altid standartsvar er kirkelederne.. De gav hverken mig eller dem selv, tid nok til at tænke svarene og deres tanker til ende.. Heldigvis havde jeg nogle gode og nære venner, som tillod mig at gøre det.. De er stadig mine venner, for de accepterer at mennesket principielt har en fri vilje og respekterer, at ikke alle tror, tænker eller vælger det samme..
Citat: Eller for dig er det måske bare endnu en debat, men for mig sidder der et andet menneske bag skærmen og er ikke klar over Jesu nåde, så det er bare med at få forklaret.
Jeg bliver altid lidt trist over at få at vide, at jeg ikke er klar over dit og dat, når jeg rent faktisk har alle forudsætningerne for at vide det.. Det er netop på baggrund af min kendskab til kristnes tolkning af Jesus nåde, at jeg kan skubbe tankerne lidt længere.. Nåden kender jeg til, men kan ikke sammenligne den med min idé om nåde.. Det er nærmest som en erobrer der står foran sine overvundne fjender og råber ud over forsamling: "Jeg er nådefuld! Jer der vælger at følge mig, vil få sparet sit liv.. Gør I ikke det, vil jeg ikke kendes ved jer (indforstået: de mister hovedet).. Det er faktisk ikke så forskelligt fra hvad Muhammad gjorde mod jøderne i Medina..
Citat: Jeg bliver dermed nok lidt overmandet af at jeg skal svare (har lige været igennem en laang debat med den gode Claus Due, som tog nogle dage af min ferie
Claus er også mægtig irreterende på det punkt .. Han stopper heller ikke så længe han har spørgsmål og får lov til at spørge..
Citat: Men ja det er rigtigt: Jeg vil rigtig gerne møde dine modargumenter og det er rart du ikke forventer svar med det samme, så vil jeg prøve at svare dig lidt efter lidt. Så hold øje, måske får du svar på ovenstående indlæg engang...
Jeg vil så vente tålmodigt.. Jeg har også indlæg der venter på mig..
Citat: Nej, selvfølgelig ikke. Men en mere målrettethed ved at fokusere på én eller to ting af gangen ville være rart. (Ikke en kritik blot et ønske, da jeg er en simpel mand, som ikke skal have for mange bolde i luften hvis jeg skal være effektiv...) Jeg har lige siddet og læst vores debat igennem og det går fint med at argumentere og modargumentere, men alligevel så kan man konstatere at debatten starter med lovreligion og hvad vi forstod ved det ord, og endte ved noget om frelsen i kristendommen, som i følge dig var helt i skoven på det punkt - et indlæg jeg desuden svarede på her og som du faktisk ikke har svaret på? I stedet for dukkede der et indlæg op et andet sted, hvor jeg så meldte lidt ud af jeg ikke helt kunne finde motivation til at fortsætte. Mest af alt ligenu fordi vi har to bolde i luften...
Der kan du se.. Jeg får heller ikke altid svaret på alle indlæg .. Vi er kun mennesker.. Faktisk lod jeg den ene lidt ligge, for at fokusere lidt mere på den anden, så vi ikke havde for meget i gang på samme tid.. Bortset fra det, så elsker jeg virkelig at lade debatterne udvikle sig lidt (meget).. Det er jo trods alt udveksling af tanker og ikke desideret studie.. Men jeg kan godt se det fra din side og skal nok prøve at holde fast i det, selvom det bliver svært .. Så bare sig til, så kan jeg altid starte nye tråde..
Citat: Men måske skulle vi bare samle debatten op der ved det usvarede indlæg pr 20:06 25/08/2006 Du virker så ung og frisk, så du kan lægge ud og eventuelt krydre dit svar med de spørgsmål eller holdninger som jeg mangler at redegøre for?
Jeg bliver godt nok skudt meget i skoene .. Er blevet skudt fra alt mellem tyve og nogle og treds igennem tiden .. Jeg er dog "kun" 28 år, så stadig ung, ja..
Jeg vil tage fat i det usvarede..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69543 - 03/09/2006 13:43
|
Bruger
|
Hej Simon.. Citat: Nej det synes jeg ikke du kan sige. Der kommer ikke nye frelseskriterier ved at følge Jesus, men de samme der gælder for alle.
At man skal holde nogle regler/bud, behøver vel ikke nødvendigvis være forbundet med at blive frelst?? Det er faktisk en sjov ting.. Det er kun i kristendommen man fokuserer så meget på at blive frelst af overholdelse af nogle bud, på trods af, at man ikke mener det er nødvendigt;)
Citat: Vi er som kristne døde for synden, men synder stadig.
Kan du ikke uddybe denne sætning?? Jeg har aldrig rigtig forstået det.. Det lyder lidt som at sige til en eks-kæreste/ven/whatever, at han/hun er som død i dine øjne og du så bliver ved med at holde kontakten..
Citat: Ja det forholder sig sådan at den kristne kender Jesu offer og har syndserkendelsen men alligevel synder. Dvs jeg ved hvad Gud måtte gøre for at give mig nåden og alligevel tvivler jeg på hans kærlighed og synder mod ham.
Så du mener at det, at gøre noget forkert er lig med at tvivle på Herrens kærlighed (bH)?? Hvordan kommer det til udtryk??
Citat: Desværre gør nåden ikke at vi mister vores syndige natur. Vi må igen og igen søge Jesus og hans tilgivelse.
Så I kan altså ikke siges at være helt døde for synden ..
Udover det.. Jeg har også spurgt om det et andet sted: Hvorfor er det nødvendigt at søge tilgivelse?? Hvis I gør noget som I egentlig ikke vil og I samtidigt er forsonet allerede, hvorfor er det så nødvendigt med at angre og søge tilgivelse?? Er det nødvendigt ihenhold til den kristne frelse??
Citat: Igen, en lægmands udlægning, hvor bliver de gode teologer af?
De har vel travlt med at skrive artiklerne og bøgerne om emnerne herinde 
Citat: Måske, måske. Romerbrevet forklarer det meste eller i hvert fald det mest centrale i den kristne tro med tyk streg under forkyndelsen af lov og evangelium. Det ville være yderst opbyggetligt at genlæse dette igen og igen.
Det er jeg ikke uenig i.. Spørgsmålet er bare hvordan du læser det.. Vil du finde "profetier" i TaNaCh om Jesus (og ikke er bange for at tage tingene ud af kontekst), jamen så kan du sagtens det.. Det samme med Muhammad, for den sags skyld.. Hvis man læser med et fastlagt udgangspunkt, så lærer man ikke.. Så læser man bare hvad man allerede vil læse..
Citat: Det ved jeg faktisk ikke. Det er nok lidt det samme, at man ønsker at følge sin tro og opbygges i denne. Mener du det er helt det samme?
Meget overfladisk set, så ja.. Men der vil selvfølgelig være afvigelser fra religion til religion, specielt set i lyset af hvordan man definererer og forstår begreber (helliggørelse, retfærdighed, frelse og så videre)..
Citat: Tja, det er i hvert fald det vi kan vide om vores frelse. Bibelen fortæller os hvad vi skal gøre på dette punkt: modtage troen på Jesus og leve i ham.
Og hvordan lever man så i Jesus 
Citat: Og angående dyt og båt... Så allerførst. Jeg er ikke sat til at dømme nogen, det hverken kan eller vil jeg. og den kristnes indblik i hvordan "frelsen fungerer" dette giver heller ikke ham/hende indsigt i hvordan andre står i forhold til ham.
Den hoppede du let og (knap så) elegant over .. Du bliver jo stadig nødt til at forholde dig til hvordan kristendommen fremlægger "frelsen" og "fortjenesten" af denne.. Ikke at jeg ikke kan forstå, at du gerne vil undgå at dømme folk, det var dog heller ikke hvad jeg bad dig om at gøre 
Citat: Denne holdning er din helt egen og jeg vil derfor ikke kritisere dig for den. Men jeg må sige at det er virkelig sort for mig. Hvad mener du med at hvis vores gud "ikke kan overleve at folk ikke forstår hans egen doktriner"? Gud har sat frelsen klart op og dem der søger ham vil han aldrig støde bort, som der står i Hans ord.
Jeg skal prøve at udrede det for dig:
1: Herren har sagt, at kun Han er Gud i vores Skrifter.. 2: Jesus kommer på banen og siger, at kun gennem ham kommer man til Faderen.. 3: Kristne tolker Jesus som værende én af flere personer i én gud (??) 4: Jesus blev ofret på en måde, der ikke stemmer overens med vores Skrifter (selve ofringen af mennesker er imod Torah).. 5: Manglende tro på Jesus = enkeltbillet til helvede..
Det er vel en enkel opsummering af kristendommen?? Nuvel, en jøde (nu tager jeg mig selv som udgangspunkt), som tror på Herren og Torah, må nødvendigvis frasige sig sin rationelle og logiske forstand, for at "købe" ovenstående.. Kan han ikke det, så ryger han i helvede..
Det jeg mener er, at kan Herren (bH) ikke acceptere at mennesket ikke kan finde hoved og hale i selvmodsigelserne og sætte sig ud over sin egen forstand (som er hans eneste redskab til at ræssonere i denne verden), så er Herren ikke særlig kærlig..
Citat: Gud har sat frelsen klart op og dem der søger ham vil han aldrig støde bort, som der står i Hans ord. Så hvis du vil følge ham, følge Jesus, så vil han skænke dig troen.
Se, her sker en mindre kortslutning.. Når jeg læser TaNaCh får jeg en masse udtalelser om, at Herren (bH) ikke er et menneske og aldrig vil være det.. Pludselig er Han et menneske alligevel??
Jeg vil følge Herren (bH) og stoler på, at Han tilgiver mig når jeg angrer, men Jesus ser jeg ikke som gud.. Så enten har vi to forskellige guder (hvilket er min konklusion) eller også har en af os misforstået et eller andet?? Har vi forskellige guder, men forholder os stadig (som udgangspunkt) til de samme skrifter (med tillæg), så er der ihvertfald én af os, der har misforstået noget ..
Citat: "Uanset hvor meget man så tilsidesætter sit liv for Herren"? Hvordan kan man gøre hvad der er ret i Guds øjne, gøre Guds vilje, hvis man ikke har blik for hans frelsesplan?
Eventuelt ved at holde Hans bud?? Det ville være et udgangspunkt..
Citat: Hvordan kan Dyt have levet som "et kerneeksempel på selvopofrelse og total tilsidesættelse for Gud" hvis hun aldrig har kendt Guds søn og taget imod ham???
Øhh.. Simon.. Uddyb gerne her.. Du mener at kun kendskabet til "guds søn" og at tage imod ham, er selvopofrelse og tilsidesættelse af sig selv?? Undskyld jeg siger det lidt hårdt, men mødte jeg en person som Dyt og du fortalte mig, at hun ikke er et eksempel på selvopofrelse og tilsidesættelse af sig selv, udelukkende fordi hun ikke var kristen, så vil jeg kalde dig arrogant..
Citat: Og hvordan kan Båt angre sine synder for Gud og bede om tilgivelse uden at se den kærlighed som Gud skænker...
Standartsvar.. Kom nu Simon .. Du hænger fast i kristne doktriner.. Når man vender sig til Herren (bH) uanset om man har defineret Ham eller ej og beder om tilgivelse, er det vel netop med tanke på Hans kærlighed og bamhjertighed??
Citat: Gud har en plan med os, som lyder at han vil søge og frelse det fortabte, hvis Dyt og Båt vil gøre hvad der er ret i Guds øjne, så er det inspireret af ham og ikke dem selv. Og Gud vil at mennesker skal frelses, herefter kan de så hjælpe andre mennesker til tro eller til et bedre liv.
Se, det her er i mine øjne temmelig menneskefjendsk.. "Hvis Dyt og Båt gør hvad der er ret, så er det takket være gud og ikke dem selv".. Så kan man jo ikke gøre noget rigtigt overhovedet..
Hvis Herren (bH) vil frelse os, så gør Han det også, uanset hvad.. Så bærer Han over med vores manglende erkendelse og formåen.. Dermed ikke sagt, at der ikke er konsekvenser af vores handlinger, ellers ingen mulighed for at lære hvad der er ret og forkert..
Citat: Ja undskyld, jeg er desværre slet ikke med hvor du vil hen med din historie. Den bygger desværre mest på misforståelser om kristendommen og siger ikke rigtigt mig andet end det er godt det er Gud der dømmer Dyt og Båt og ikke dig
Jeg synes faktis, efter at have læst dit svar, at jeg har forstået den kristne tanke ret godt.. Gør du ikke som gud vil, ryger du i helvede.. Medmindre du tror på Jesus, men så er det inspireret af gud og ikke noget du gør af dig selv.. Så i sidste ende vil du ikke kunne gøre noget selv = ingen fri vilje.. Jeg har svært ved at se den guddommelige kærlighed i dit svar..
Citat: 1) jeg kan ikke overbevise nogen om at blive kristne, jeg kan forklare kristendommen og håber du selv søger at blive kristen hvis Gud bærer ordene ind i dit hjerte.
Det du siger her er, at Herren (bH) afgør om jeg skal være kristen eller ej.. Og i så fald, om jeg bliver "frelst" eller ej..
Citat: 2) Hvis manden bliver kristen fremfor muslim er der jo en verden til forskel, han er et nyt menneske, han er ikke underlagt påbud om bønner osv. Han tilhører nu Jesus og ønsker at følge ham 1 . Han begynder at læse i Bibelen og tilbeder Jesus som hans herre og frelser, tænk sig Gud kom til jord og døde i et menneskes skikkelse 2 . Fantastisk for den tidligere Muslim. Der er reel forskel, der er en frelse til forskel. Det må en troende som dig selv da også forstå 3 !
1: Her kommer vi tilbage til diskutionen om hvorvidt der er nogen bud i kristendommen eller ej.. Og hvordan man skal forstå bud i de forskellige religioner..
2: Udsagn krydret med lidt prædiken .. Så du mener, at muslimen har fået sig en helt ny gud?? Det gør ham jo i og for sig, ikke til et nyt menneske.. Bare nye ord.. Stadig det samme ønske om at gøre det rigtige..
3: Du har ret.. Han er gået fra at acceptere at alle har muligheden for at blive frelst, uanset tro og religion, til at kun folk der tror som ham kan blive frelst.. Nej, det kan jeg som troende ikke forstå.. Jeg synes det er trist når troende fortæller andre troende, at de ryger i helvede..
Citat: Jeg skal ikke kunne sige det, men Bibelen siger at frelsen er åben for en hver der tror på Guds søn, Jesus.
Står der ikke også, at den er lukket for enhver der ikke tror på Jesus??
Citat: Men alt i alt så lyder det til du er meget fortørnet over helvede?
Ja, når det bliver brugt som pressionsmiddel og skræmmebillede for at få folk til at tro det "rigtige".. Det er ikke et spørgsmål om at blive et bedre menneske, men om at indordne sig og tro hvad man "skal" tro..
Citat: Helvede er det sted hvor folk går hen efter døden, hvis de ikke vil have med Jesus at gøre. Selv Gud vil ikke være at finde der, så det er ikke just et dejligt sted.
Er Jesus og gud ikke den samme?? I distancerer ofte mellem dem, men siger alligevel det er den samme?? Udover det, så er jeg glad for at du understreger hvad jeg skriver.. Desværre lægger du ikke mærke til det..
Citat: Men du vil kun gå ad den vej, hvis du vælger Jesus fra. Så når du står overfor valget, som du fx gør nu hvor jeg fortæller dette til dig, så har du altså muligheden for at gå den vej der går mod himelen i stedet for den anden.
Jeg har skam valgt Jesus fra.. Netop fordi han står som synonym for had og undertrykkelse i min verden.. Tror du ikke på mig, så smider jeg dig i helvede.. Basta!
Nej, jeg tror på en bamhjertig og overbærende Herre (bH) som ikke lader det komme an på hvad vi mener og tror.. Han lader os mærke konsekvensen af vores handlinger, men at vi ikke kan se den store sammenhæng i det store hele, er ikke vores skyld.. Havde Han afgjort, at det var et spørgsmål om erkendelse og Han elsker os, havde Han ikke ladet der være nogen tvivl om det..
Citat: Snørklet diskussion og hårde ord ja... træls debat!
En nødvendig debat, er jeg bange for.. Din gud dømmer folk, der ikke kan begribe det store hele, til helvede.. Min Herre (bH) har kun ét sted Han vil samle os alle bagefter.. Ikke på lige vilkår, men vi ender der alle.. Min far kan banke din far 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#69544 - 03/09/2006 15:47
|
Bruger
|
Hej KBA, Jeg skriver bare lige et pip her for at lade dig vide jeg har set dine svar. Så det er ikke mit svar på dit indlæg, bare lige et lille pip: Citat: Jeg har skam valgt Jesus fra.. Netop fordi han står som synonym for had og undertrykkelse i min verden.. Tror du ikke på mig, så smider jeg dig i helvede.. Basta!
Det er den vigtigste linie jeg lige læste i det du skrev, og jeg vil bare høre dig om du ville kunne forstå dette indlæg jeg nu kommer med, for hvis det overhovedet ikke siger dig noget, så ved jeg vitterligt ikke hvordan jeg skal svare dig på store dele af dit indlæg.
Mit udsagn lyder: Jesus smider ingen i helvede!!!.... Jeg ved end ikke, om du kan sige, at Gud smider mennesker i helvede!? På de første sider i Bibelen læser vi at Gud skaber menensket, men at mennesket vælger Gud fra. Da synd ikke kan eksistere i den hellige Guds nærhed, kan man sige at mennesket hermed vælger "jorden" frem for "paradis", og at konsekvensen her af er at mennesket vælger "helvede" (væk fra Gud) frem for "himlen/den nye jord" (samvær med Gud).
Det var Adam og Eva, der lavede bommerten, og det er ikke sårn at vi nu skal betale af på straffen. MEN DA VI ER ALLE SOM ÉN EFTERKOMMERE AF DISSE TO så er vi altså rent fysisk og åndeligt adskildt fra Gud og fra fællesskab med Ham. Det var vi dengang og det er vi stadig i 2006. Det er logisk nok synes jeg.
Og her ligger den så. Vi kan som mennesker ikke gøre fra eller til, vi opnår ikke den fuldkommenhed som det kræver at være sammen med Gud. Men vi er jo så nok begge enige om at Gud ikke ligger på den lade side mht frelse. Du tror på at Gud, Herren (bH), (hvad betyder det egentligt? bH?) er barmhjertig og overbærende med synden? Men det jeg læser om Gud i den kristne bibel er at han er Hellig og hader synden! Synden kan kun sones med blod: heraf offergerningen i den "gamle" kristne pagt og i den "nye" for den sags skyld, med Jesu offer. Så Guds frelsesplan er at komme med det ultimative offer: Jesus. Ikke en menneskeofring, som er forbudt ja, da Jesus ifølge vores bibel er helt menneske men også helt Gud; Jesus er ikke kun menneske men også Gud, fordi: han sagde det, han gjorde mirakler som bevidnede hans guddommelighed, han forkyndte den nye pagt og døde og stod op som han havde sagt... Men vi diskuterer ikke treenighed lige her, men sårn ser vi på Jesus: Guds søn, Gud-lig - fordi han selv sagde og beviste det...
Gud bestemte altså at Jesu offer skulle give os den chance for at forlige os med ham. Ergo, Jesus gør altså hverken fra eller til mht vores situation som mennesker og syndere på denne jord: men han tilbyder os forligelse med Gud hvis vi ønsker det. Det er sårn Gud har fastlagt det.
Vi lever væk fra Gud, sådan er det bare, det er faktum. Gud ønsker at frelse os, ja soner synden selv, ved at lade straffen, for den synd vi ikke kan slippe af med, ramme ham selv. DETTE ER ALTSÅ KÆRLIGHED!!
Men du mener stadig dette er ukærligt? At Gud vil frelse mennesket eller at han vælger at gøre det gennem Jesus? Ja en spindoktor anno 2006 vil måske også have rådet den almægtige Gud anderledes, og der skal da være plads til spørgsmål her. Men dette var Guds suveræne vilje! Frelsen er et mysterium men den er åbent for alle gennem troen.
Men øv jeg blev ked af at du skrev i dit indlæg " Jeg har svært ved at se den guddommelige kærlighed i dit svar..". For jeg har nu igen prøvet at skære det ud i pap faktisk... Hvis det stadig er sort, så skal der virkelig en troens øje til at se kærligheden, ellers så har jeg ikke nådegaver i den retning at forkynde frelsen til mennesker. Og i så fald ligger et videre svar på dit indlæg langt ude i fremtiden tror jeg.
Men lad os stoppe her og hører om det stadig er helt sort.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69545 - 03/09/2006 18:56
Re:Kan kristne ikke være søde mod andre uden grund
|
Bruger
Reg.: 14/08/2006
|
Hej!
Betyder det at kristne ikke kan være søde mennesker?
Så hvis kristne er søde mod andre så er de det fordi de er nødt til det, ikke fordi de gør det for at være hjelpsomme?
Jeg har det godt indvendigt når jeg har hjulpet andre, og jeg føler ikke noget pres for at jeg SKAL hjelpe andre!
Det er Guds vilje og ønske at man skal være sød mod sine medmennesker, både kristne og ikke-kristne, og jeg er overbesvist om at Gud gleder sig når mennesker (igen både ikke-kristne og kristne) er søde mod hinanden, men det er alt, alt for langt ude at sige at kristne er nødt til at være søde mod andre. Det er kristne ikke.
Det er ET VALG man har.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69546 - 04/09/2006 09:44
Trådlukning!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Her må jeg sandelig prikke mig selv på skulderen, for 143 indlæg (næsten 50% over normalkvoten!) står der lige pludselig på denne tråd, som først blev startet den 28. august !! Jeg styrter hen og lukker i håb om, at ingen får foden i klemme i døren. Og fortsæt endelig samtalerne i nye tråde! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|