museeye
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Man lærer i teologiundervisningen på universitet, at evangeliet blev mundtligt overlevet i den første tid. Det betyder at mennesker der kom til tro, måtte have haft evnen til at høre den orale udgave af evangeliet. Hvad gjorde man med de døve? Helbredte dem, så de også kunne høre?
Senere kom evangeliet/evangelierne på skrift. Nu kunne de døve læse evangeliet. Men hvad så med de blinde?
Når jeg ser på nutidens Folkekirke, hvor er så de handicappede? Jeg er selv bruger af høreapperat, men når jeg bliver gammel og hørelsen sikkert er helt forsvundet, hvordan skal jeg så få leveret evangeliet? Jo, selvfølgelig har jeg da en Bibel, som jeg bare kan læse i. Men hvad så med de blinde? Ja, de kan jo sikkert få en Bibel på blindskrift. Eller kan de?
Det er da fint nok at de døve og blinde kan sidde hjemme og læse evangeliet. Men hvad så med menighedens fællesskab? Hvordan skulle døve kunne synge salmerne? Eller høre prædikenen? Og ligeledes med blinde: er der specielle salmer til dem?
Og for at gøre det miserable forhold mellem handicappede og kirken komplet, så står der i Rom 10,17: "Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord." - medens den blinde takker for at kunne høre, begræder den døve sin skæbne.
Citat: Og for at gøre det miserable forhold mellem handicappede og kirken komplet, så står der i Rom 10,17: "Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord." - medens den blinde takker for at kunne høre, begræder den døve sin skæbne.
Her tales der ikke om den legemlige sans, men den åndelige! Den, der hører Kristi - er ikke nødvendigvis den udøve - men den, der tager imod det!
#69281 - 23/08/200615:20Re: Handicappede i kirke
[Re: Jón Poulsen]
museeye
Bruger
Citat: Her tales der ikke om den legemlige sans, men den åndelige! Den, der hører Kristi - er ikke nødvendigvis den udøve - men den, der tager imod det!
Hvorfra har du den tolkning? Altså; hvordan kan du være så sikker på det? Og hvordan skulle en døv - eller en blind - tage imod noget, som vedkommende ikke har hørt eller set? Hvordan hører en døv?
#69282 - 23/08/200615:35Re: Handicappede i kirke
[Re: museeye]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Ole,
er det ikke sjældent, at et menneske er både døv og blind? Hvis man kan enten høre eller se, er det muligt at få noget ud af gudstjenesten, vil jeg mene. Og så er der nadveren, der uddeles Kristi Legeme og Blod hver søndag efter indstiftelsesordene, og der er enhver velkommen, også de handicappede.!
Jeg tror, at det er for dyrt at lave blindskrift salmebøger til de blinde, ikke af ond vilje at man ikke gør det, men det skal også kunne hænge sammen økonomisk. Tror at det er årsagen til, at de ikke findes. Jeg ville også ønske, at vi kunne se ud over den slags ting (økonomi), men gætter at det kan vi altså så bare ikke, siden der stadig ikke findes (?) salmebøger for blinde.
Men en anden ting er, at man sjældent ser handicappede i kirkerne, hvorfor mon? Er de bange for ikke at være velkomne, er de ikke troende, har vi forsømt dem i vores mission mon? Jeg ved det ikke, og jeg kender ingen handicappede selv, så jeg har ikke nogen, jeg kan spørge.. .. Til gengæld så jeg ved møder i Apostolsk Kirke i sin tid masser af syge, handicappede osv. Men det var ofte ved mirakelmøderne, og der kan man sige, at nogle blev helbredt, men der blev ikke fulgt op på det store flertal, som ikke blev spontant helbredt eller som slet ikke blev helbredt overhovedet....tankevækkende..!!
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#69284 - 23/08/200615:46Re: Handicappede i kirke
tau
Ordstyrer
Bruger
PS. Man kan ofte få prædikenen på mail af præsten, hvis man skriver til ham og beder om den. Det har jeg ofte selv gjort (jeg er ikke døv, dog), fordi jeg ville genlæse den flere gange.
Og man kan få Bibelen på nogle cd´er på biblioteket. Tror også den sælges på den måde i fx. kristne butikker.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#69285 - 23/08/200615:51Re: Handicappede i kirke
[Re: tau]
museeye
Bruger
Jeg håber sandelig ikke, at døvstumhed er en særlig udbredt lidelse! "Bare" at være ramt af én af lidelserne kan give store gener i dagligdagen - og i kirken.(kan jeg forestille mig)
Du har nok ret i, at det er dyrt med specielle salmebøger - men ligefrem for dyrt?? I den kirke jeg er tilknyttet her i Århus, står der diverse oversættelser af Bibelen, fx arabisk, kinesisk og hebraisk. Men hvorfor så ikke også blindskrift? Jeg vil skrive til præsten i sognet og spørge ham, for han må vel netop stå med en større del af ansvaret?
Jeg undrer mig sammen med dig! Måske har missionsarbejdet været så fokuseret på at nå ud til så mange så muligt, at man har tabt de handicappede (og andre?) undervejs?
Jeg mener helt bestemt, at det her er noget, vi bør se nærmere på! Både som almene kirkegængere og som aktive missionære, samt præster og andet godtfolk.
Kender du noget til, hvordan det ser ud i den katolske kirke? Den protestantiske kirke har (så vidt jeg kan se) absolut ikke succes på det område!
#69286 - 23/08/200616:00Re: Handicappede i kirke
tau
Ordstyrer
Bruger
Ja det må være ganske forfærdeligt at mangle en af sanserne eller flere af dem.
De oversættelser af Bibelen (ikke salmebøger?) I har stående, de udgives jo i langt højere antal end en blindskrift salmebog på dansk! ville kunne udgives i. Derfor har de nok ikke kostet det vilde at købe til kirken, vil jeg tro.
Ja, jeg tror, at man har tabt de handicappede undervejs i missions iveren. Men jeg har heller aldrig selv talt om Gud med en handicappet, så jeg skal ikke spille hellig her.
Jeg ved det ikke helt sikkert, men jeg tror bestemt ikke, at vi har danske katolske salmebøger i blindskrift. Husk på, at den danske katolske kirke er meget lille. Vi er kun omkring 35.000 personer. Og af den gruppe er der vel kun meget få blinde imellem..(??). Så tror ikke man har valgt at investere i det. Men det er yderst beklageligt, hvis der skulle sidde nogle blinde, som så må nøjes med at nynne med uden at kunne læse teksten i salmebogen.!!!
#69287 - 23/08/200620:19Re: Handicappede i kirke
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Museeye (og Tau m.fl.)
Jeg tror personligt ikke, at problemet er så stort med blinde. Det meste af det, der foregår i gudstjenesten (og andre kristne møder), har trods alt med høresansen (og andre sanser) at gøre. Bibelen kan man købe på CD eller få læst op af et computerprogram; og mon ikke man også kan få den trykt med blindskrift, men det er nok ikke en helt billig fornøjelse, kunne jeg forestille mig. Salmerne kan man evt. lære uden ad – noget, jeg kunne forestille mig, at mange blinde måske er lidt mere øvede i end andre mennesker.
Til gengæld er problemet nok lidt større med døve, fordi, som før nævnt, det meste ved gudstjenesten har med høresansen at gøre. Men jeg ser nu ikke helt så sort på det. For det første så har Folkekirken faktisk særlige døvepræster, som prædiker på tegnsprog. Og for det andet, så er mange døve dygtige til at mundaflæse. Det kan godt være, at døve mennesker har svært ved at synge salmer, men det er altså heller ikke afgørende for, om man kan kalde sig en kristen (i øvrigt kan de jo lave fagter, har jeg engang set i en film).
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#69288 - 23/08/200621:40Re: Handicappede i kirke
[Re: Nikolaj]
museeye
Bruger
Citat: Salmerne kan man evt. lære uden ad – noget, jeg kunne forestille mig, at mange blinde måske er lidt mere øvede i end andre mennesker.
Jeg kender en ældre kvinde, der er så godt som blind. Hun er træt af folks evindelige snak om, at når man er/bliver blind, så skærpes de andre sanser. For hende er det ikke tilfældet - da hun ikke kan se, må hun forsøge at dispensere med de andre sanser, men det betyder altså ikke, at de andre sanser bliver bedre. At blinde skulle være mere øvede i at lære nye sange, ved jeg ikke, men jeg vil da forhøre mig.
Jeg synes, det er interessant, mht. at der findes præster der kan tegnesprog og tilsyneladende prædiker dermed.
Men: burde man ikke principielt have Bibelen og salmebogen på blindskrift ved siden af Bibler på andre spog? Og burde man ikke som præst undersøge om der i sognet findes handicappede personer, som man så bedre kunne tage hånd om?
Skal gudstjenesten så tilpasses minoriteten? Nej, men jeg mener, at man som præst og menigmand bør være opmærksom på de handicappedes tilstedeværelse!
Det er nemt at gøre det nemme, men det bliver livet ikke meget mere værd af, så lad os da forsøge at gøre det, som er svært!
museeye
Bruger
Du har ret - dem skal kirken selvfølgelig også henvende sig til! Visse steder har man legerum til børnene, hvor der fx læses Bibelfortællinger - det er vel okay?
Analfabeter. Der er cd'er gode, og de kan vel ligeledes lære diverse sange? Prædiknen kan de jo høre, og de kan desuden se alt, hvad der foregår.
Min hensigt med denne debat, var ikke at mennesker skulle have det samme udgangspunkt, men at kirken skal blive bedre til at nå dem, som den måske har tabt eller overset. Jeg mener ikke, at man kan gå for vidt i forsøget på at få evangeliet ud til mennesker.
Citat: Jo, folk der ikke kan læse eller skrive har generelt set bedre hukommelse. Det handler om øvelse...
Eftersom jeg ikke selv har nogen viden derom, vil jeg tage dine ord for gode varer og stole derpå!
Et gennemgående træk i Jesu forkyndelse er ordene: Den, der har øre at høre med, han høre hvad der bliver sagt... (ét ex Matt 11,15...) Samtidig med, at han kritiserer dem, der ikke tog imod hans ord for at "høre og høre, og dog ikke høre..." (se fx Matt 13,10f)
En anden forklarin er de vidnesbyrd vi har fra folk, som faktisk både er døve og blinde, og alligevel tror...
Endnu en ting er det faktum, at børn kan tro... (det må vi gå ud fra, når Jesus siger, at vi skal lade de små børn komme til ham; samtidig med han udtrykkelig forkynder, at man kunne bliver frelst ved tro).
En anden ting, man måske også kunne tage ind, er det hebraiske ord shema ('hør'), som jo er overskriften for den jødiske 'trosbekendelse' (5 Mos 6,4). Paulus bruger derfor måske disse ord fra Rom 10, for at bringe tilhørerne til forståelse af, at de skal lytte til skrifterne, og holde sig til den gamle klassiske tro - med Jesus som centrum.
Hej Museeye, Lige overfor min tidligere lejlighed lå faktisk "De døves kirke" - Jeg fåede aldrig at finde ud af om der faktisk var Gudstjenester i den (de ringede i hvert fald ikke med klokken ) men det går jeg da næsten ud fra...
Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)