0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#69268 - 23/08/2006 12:28
Theodicé: en god Gud og en ond verden
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Begrebet 'Theodicé' [the'os: gud + dike : retfærdighed] stammer fra Leibniz' værk Théodicée fra 1710. Jeg har endnu ikke selv læst værket, men heri skulle Leibniz formulere sin ide om guddommelig retfærdighed. Jeg er klar over, at debatten om Guds forhold til det onde i verden har været oppe at vende flere gange her på JN. Men efter Evangelistens indlæg om definitionen af begreberne godt og ondt, som nok har rokket lidt ved forståelsen af hvad der er godt og ondt, og om der overhovedet er noget der kan siges at være ondt, synes jeg det kunne være interessant at se, hvorledes I nu forholder jeg til emnet. Hvorfor tillader Gud, at der er ondskab i verden? Såfrem der findes noget ondt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69269 - 23/08/2006 12:33
Re: Theodicé: en god Gud og en ond verden
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
|
Hej Museeye.
Ganske enkelt fordi ellers havde vi ikke vores frie vilje ...
† Child-of-God †
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#69271 - 23/08/2006 19:32
[Re: Child-of-God]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Child of God Følgende kommer til at lyde hårdt... Citat: Ganske enkelt fordi ellers havde vi ikke vores frie vilje...
Det er det dummeste argument imod theodicé problemet og desværre et af de mest benyttede. Det er rent faktisk ikke et meget bedre argument end når den voldsramte kvinde undskylder sin mand: "Han elsker mig jo...".
- Hvorfor er det det dummeste argument?
Fordi at argumentet forudsætter at en almægtig gud ikke kunne vælge anderledes, hvilket er absurd i det ekstreme.
Hvis gud er almægtig kan han give os fri vilje med alt hvad dertil hører, samtidigt med at vi lever lykkeligt sammen med gud i evighedernes evighed, uden alt det her syndehejs, risikoen for helvede, Satan og hans pumpestok.
Problemet er at du og andre der benytter sig af argumentet tilsyneladende presser jeres egne menneskelige firkant ned over den gud som I ellers ikke er sene til at påstå er suveræn i sin almagt.
Hvis gud er almægtig, så kan han alt. Ikke bare alt hvad vi mennesker kan forestille os, men slet og ret ALT, uden begrænsninger.
At en suveræn almægtig gud skulle lade sig bremse af at vi mennesker har gjort i nælderne og ikke nok med det lade os lide i dette liv og yderligere indregne muligheden at vi kommer til at lide i det uendelige væk fra gud, er helt og aldeles latterligt.
Hvis gud er til og almægtig, så er enhver indgroet tånegl, enhver tsunami, enhver alkoholødelagt familie osv. osv. et udtryk for guds ultimative vilje.
Jeg ville kunne leve med at det var sådan det var, hvis bare alle de religiøse kunne være ærlige omkring det istedet for at undskylde for deres voldelige "ægtefælle".
|
|
Til toppen
|
|
|
#69273 - 26/08/2006 09:19
|
Bruger
|
Det gode og det onde: Gud konstatere efter hver skabelsesdag at ”Gud så, at det var godt” og i 1. Mosebog 3,4-5 står: Men slangen sagde til kvinden: »Vist skal I ikke dø! Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt.«
Det gode er altså ensbetydende med Guds vilje og det onde er, når Guds vilje ikke sker.
Når skabningen handler i overensstemmelse med Guds vilje, er det derfor godt. Og når skabningen handler imod Guds vilje, er det derfor ondt.
Skabningen har fået den frie vilje til at vælge mellem det gode og det onde. Handlingen skabningen vælger kan derfor være god eller ond. Skabning selv må være Guds modpol, grundet at vi har så svært ved at leve i overensstemmelse med Guds vilje. Når Gud er god, må skabningen derfor være ond. (hmm, ny tanke for mig).
Ondskab i verden: Når vi nu har slået fast, at vi altså har en fri vilje til at vælge mellem det gode og det onde, har vi også slået fast, at Gud derfor er nød til at tillade ondskab i verden.
Fri vilje: Hvis vi antog at Gud hele tiden korrigerede alle vores handlinger ved at ”overrule” vores onde valg (de valg, der ikke er i overensstemmelse med Guds vilje), så har vi jo ikke et reelt valg. Derfor heller ingen fri vilje.
† Child-of-God †
|
|
Til toppen
|
|
|
#69274 - 26/08/2006 10:03
[Re: Child-of-God]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Child-of-God, du skriver: Citat: Når vi nu har slået fast, at vi altså har en fri vilje til at vælge mellem det gode og det onde
Er du sikker på, at vi har slået dette fast?
Jeg tror ikke, at vi uden Guds indgriben kan vende os til ham - det ville være som at vende vores egen skude ved at puste på storsejlet af alle kræfter? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69275 - 26/08/2006 12:55
[Re: kristina]
|
Bruger
|
At vælge mellem det god og det onde sidestiller jeg ikke med at tro, eller ikke at tro. Jeg sidestiller det med alle de forskellige valg, vi træffer i vores hverdag.
At vi overhovedet kan tro, er alene Guds værk. Men at forblive i troen, handler lagt hen ad vejen om vilje og valg.
† Child-of-God †
|
|
Til toppen
|
|
|
#69277 - 31/08/2006 21:18
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
|
Der findes ikke længere noget ondt og godt i religiøs betydning, kun variationer i den biologiske verden som viser at vi er helt forskellige på alle måder, både seksuelt, mentalt og fysisk og dette styrkes ved at man også finder de samme tendenser i dyreverdenen og hos insekter.
Er det ondskab når en hjernevasket selvmordsbomber sprænger 50 mennesker i luften for Muhammed eller the two Towers den 11. September? Nej, det er helt naturligt, at et menneske som er oplært til at dræbe andre mennesker så dræber andre mennesker uden at tvivle, det samme sker i hæren.
Er det ondskab, at mennesker med transseksualitet, zoofili, heteroseksualitet, homoseksualitet, pædofili, polygami, machochisme, sadukisme, lesbiske, bioseksuelle, kannibalisme kommer til at udtrykke sin seksualitet i praksis? Nej, der er kun få af disse sekusualiteter som med lov er forbandede. Men jeg ynes det er idioti at kalde pædofili for en slags ondskab når den findes i hvert hjørne i verden og mennesket har en viljssvaghed som gør at mennesker ikke kan styre sin seksualitet. Dette kan forklares helt naturligt, men vi tvinges til at dømme den udfra vores princip om ikke at skade et menneske. Problemet er slet ikke at dette er unormalt, men problemet er at dette er naturligt, det forandrer vores forståelse af naturen radikalt.
Er det ondskab, når oversvømmelser, jordskælv, vulkanudbrud, meteorer, sygdomme, virus og lyn sker? Nej alt dette er naturfænomener som altid har været der. Nogle har vi selv skyld i (HIV,Klimaforandringer), mens andre sker helt naturligt, fordi de sker jo i naturen. ER det ondt, at en jæger bliver bidt af en abe, får HIV og fører sygdommen videre i verden? Nej, det er naturligt. Pointen er, at naturen overhovedet ikke er perfekt, det er problemet. Man må acceptere virkelighedens verden som vi kender som uperfekt, dette er vores natur og ikke forskellige religiøse legendariseringer af denne natur.
Jeg synes, at ondskab forvrænger virkelighedens verden, forsimpler, gør den ensporet og uforklarelig. 11. September er logisk: Hjernevask en person fra barn til voksen til at sprænge er tårn i luften, så gør hann det. Hjernevask en person religiøst fra barn til voksen, så vil hann ret sandsynligt være kristen hele livet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69278 - 31/08/2006 22:28
værdibegreber
[Re: Epicurus]
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Citat: i dyreverdenen og hos insekter.
Hører insekter ikke med i dyreverdenen?
Jeg forstår dit indlæg, som værende konsekvente "årsag-virkning" overvejelser. På en måde er jeg ikke uenig med dig. Dit indlæg er rationelt og logisk sammenskruet. Men du må acceptere, at mennesket anvender visse værdibegreber. Man kan sige, at hvad der gør ondt, på et menneske, opfattes som værende ondt. Sådan er mennesket åbenbart; det drager umiddelbare konklusioner, og eftersom begeber som godt og ondt (ofte) anvendes som metafysiske begreber, kan man ikke via empiri påvise/bevise, at fx pædofili er "ondt" - for hvad er ondskab?
Citat: mennesket har en viljssvaghed som gør at mennesker ikke kan styre sin seksualitet.
Vi kan godt være enige om, at mennesket har en svag vilje, i hvert fald når det gælder om at ville gøre noget "godt". Men at "styre sin seksualitet", hvad mener du med det? Med den meget a-religiøse og "naturlige" tilgang du fremlægger i dette indlæg, hvordan mener du så, at mennesker pådrager sig de særlige seksuelle orienteringer?
Citat: Man må acceptere virkelighedens verden som vi kender som uperfekt, dette er vores natur og ikke forskellige religiøse legendariseringer af denne natur.
Jo, verden er uperfekt - men den er da fantastisk godt skruet sammen efter "årsag-virkning" princippet! Hvad mener du med, "religiøse legendariseringer"?
Citat: Jeg synes, at ondskab forvrænger virkelighedens verden
Så du mener, at der rent faktisk findes noget, man kan benævne "ondskab"? Hvad er det? Og hvordan får du et religiøst/metafysisk begreb passet ind i en videnskabelign/ikke-religiøs virkelighedsforestilling?
Citat: Hjernevask en person religiøst fra barn til voksen, så vil hann ret sandsynligt være kristen hele livet.
Forkert! At være religiøs er ikke lig med at være kristen. Man kan godt være religiøs uden at være kristen. Kristen kan man være på mange måder - men hjernevasket kristen, det er dog for mig en ny definition!
|
|
Til toppen
|
|
|
|