0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#69154 - 22/08/2006 13:21
Kristen fundamentalisme og undertrykkelse
|
Anonym
Anonym
|
Hej alle brugere på JesusNet.dk! Jeg har på grund af lysten til at gøre en forskel, oprettet en hjemmeside der omhandler kristen fundamentalisme og undertrykkelse, med fokus på kristen tro og seksualitet. Min vision for hjemmesiden er: "At være bedre end sig selv" Og er tænkt som et sted, hvor vi alle kan mødes, på tværs af forskelle og overbevisninger og at siden vil bære en frugtbar dialog, så vi alle kan stå sammen om vores fælles tro til Jesus Kristus. Med visionen: "At være bedre end sig selv", mener jeg, at vi alle møder hinanden med et fokus på os selv og hvordan vi behandler vores medmennesker, hvorpå at vi alle skal kunne være her. Meningen er at stoppe splittelsen blandt kristne og at lade os alle være ét i Jesus, så vi får bygget legemet fuldt op med os allesammen. Siden hedder Hjerternes Kamp og du kan besøge den her: http://hjerterneskamp.serveblog.net/joomlaJeg håber meget på at DU vil besøge den og oprette dig som gratis medlem. Glæder mig til at arbejde sammen med DIG om at gøre en forskel for os allesammen!:) Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#69156 - 22/08/2006 14:09
Re: Kristen fundamentalisme og undertrykkelse
[Re: Lord Dean]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean:) Tusind tak for dit input!;) Citat: Din idé med siden er at omvende kristne til at have samme liberale bibelsyn som du selv. Og jeg ved med mig selv, at dét vil du ikke lykkedes med i forhold til mig. Simpelthen fordi at det liberalteologiske bibelsyn for mig ikke har meget med kristendom at gøre. Det handler for mig at se mere om at behage mennesker.
Jeg ønsker absolut ikke at tvinge folk til et bestemt bibelsyn. Det jeg ønsker, personligt, er tvært imod at vi ligger bibelsynene ned og sætter Gud som nr. 1 i alles teologi.
Jeg ønsker ikke at "behage" mennesker, sådan som du ligger det ud. Det jeg ønsker er at også se på kristen tro og seksualitet på en anden måde, så vi får skabt en dialog. Dermed ønsker jeg ikke at presse mennesker til at tro på en bestem ideologi men at skabe en åben debat med plads til fornyelse. Det er godt at blive udfordret i troen, og hvorfor kun tage den ene side med. Jeg vedkender mig også den "anden" måde at opfatte visse punkter i bibelen på (som en opfattelse), men det jeg er imod er at sige at én bestemt tolkning er den eneste rigtige.
Citat: Og hvor frugtbar en dialog er det egentlig du lægger op til? Det første man får smidt i hovedet er nærmest at man er fundamentalist (i ordets negative betydning) når man kommer ind på siden. Hvorfor er de liberalteologiske ikke nævnt som en valgmulighed i afstemningen om hvem der er mest fundamentalistisk? Hjemmesiden er jo laaangt fra neutral, men stærkt pro-liberalteologisk.
Jeg giver dig ret i, at jeg har lavet en fejl der, med at ikke kunne vælge en sidde som "hjerternes kamp" som fundamentalistisk. Selvom det jeg ønsker med siden kun er at skabe frihed i tro, enhver overfor Gud uden masse-mening-dannelser.
Jeg ønsker ikke at danne en bestem ideologi, men at skabe åbenhed.
Jeg retter i afstemningen med det samme og sætter hjerternes kamp ind som en valgmulighed:)
Tak for idéen!
Citat: Men held og lykke med siden, selvom jeg ikke tror på hverken idéen eller teologien bag siden.
Tak for det 
Jeg ønsker ikke nogen teologi bag ved siden, så hvis du finder en smutter på Hjerternes Kamp, vil jeg være meget glad for du nævner det igen:)
Du er også velkommen til at skrive i vores forum og gøre en forskel.
De kærligste hilsner Klaus Hundal 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69157 - 22/08/2006 14:31
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Citat: Jeg ønsker absolut ikke at tvinge folk til et bestemt bibelsyn. Det jeg ønsker, personligt, er tvært imod at vi ligger bibelsynene ned og sætter Gud som nr. 1 i alles teologi.
ALLE har et bibelsyn, selv dem der påstår ikke at have et bibelsyn. Så den kommentar giver jeg ikke meget for, og du taler egentlig selv imod den på hjemmesiden. Fx her:
Citat: Om end mennesker ønsker at læse det der står i bibelen direkte, så vil mennesker stadig kunne opfatte det de har læst forskelligt - selvom der ikke har været nogen tolkning bag.
Citat: Jeg ønsker ikke at "behage" mennesker, sådan som du ligger det ud. Det jeg ønsker er at også se på kristen tro og seksualitet på en anden måde, så vi får skabt en dialog. Dermed ønsker jeg ikke at presse mennesker til at tro på en bestem ideologi men at skabe en åben debat med plads til fornyelse.
Nu er vi jo nogen der ikke går ind for samme fornyelse som dig, simpelthen fordi vi mener, at fornyelsen angående homoseksualitet strider imod Guds ord. Og derfor er en sådan fornyelse absolut forkastelig - og gudsfjendsk.
Citat: Det er godt at blive udfordret i troen, og hvorfor kun tage den ene side med. Jeg vedkender mig også den "anden" måde at opfatte visse punkter i bibelen på (som en opfattelse), men det jeg er imod er at sige at én bestemt tolkning er den eneste rigtige.
Jeg tror på, at mit eget bibelsyn og min tolkning er den eneste 100% rigtige, for ellers ville jeg simpelthen ændre mit bibelsyn og tolkning. Jeg tillader derudover så en vis grad af anderledes tolkning som også værende kristen. Men jeg sætter også grænser for hvad jeg kan acceptere som "kristent", og det er fx angående homoseksualitet, hvor jeg mener at liberalteologerne vil gøre synd til ikke-synd. Hvis der skal laves sådanne ændringer, så er det Gud der skal lave dem, ikke mennesker!
Citat: Jeg ønsker ikke nogen teologi bag ved siden, så hvis du finder en smutter på Hjerternes Kamp, vil jeg være meget glad for du nævner det igen:)
Du ønsker ikke at der skal lægge nogen bestemt teologi bag hjemmesiden? Jævnfør ovenstående så mener jeg dette er en naiv tanke, og for det andet, så undrer det mig, at du har så travlt med at kalde alle andre kristne end netop liberalteologer (som du selv tilhører) for "fundamentalister". Er dette ikke at være meget bevidst om netop dit eget teologiske udgangspunkt, samt et forsøg på at tilsvine din modpart?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69158 - 22/08/2006 15:06
|
Bruger
Reg.: 18/06/2006
Sted: Århus
|
Hej Lord Dean  Jeg undre mig over at du siger: Citat: Jeg tror på, at mit eget bibelsyn og min tolkning er den eneste 100% rigtige, for ellers ville jeg simpelthen ændre mit bibelsyn og tolkning.
Jeg syntes det er fint at du tror på at du har det endegyldige svar, men jeg mener báre ikke at man på den måde som du udlægger det kan presse det ned over andre?
Spørgsmål: Tror du at du virkelig har det endegyldige svar og at du læser biblen korrekt?
Tanke hvis du mener ja: Ville det ikke være sørgeligt at være så lukket, hvis du nu ikke havde ret? Var det ikke en idé t være åben for en anden overbevisning uden at vælge den som favorit men evt. som anden mulighed.?
Jeg undre mig over du skriver: Citat: Nu er vi jo nogen der ikke går ind for samme fornyelse som dig, simpelthen fordi vi mener, at fornyelsen angående homoseksualitet strider imod Guds ord. Og derfor er en sådan fornyelse absolut forkastelig - og gudsfjendsk.
Spørgsmål:
Så du har lige fået myndighed til at sige hvad der er rigtig og forkert? Hvor har du den myndighed fra, jeg troede kun det var Gud der måtte dømme, og ikke mennesket.
Tanke:
Føler du dig stødt over Hjerterneskamp? Jeg føler mig godt nok stødt over at du dømmer mig til Gudsfjendsk og forkastelig. Disse ord ville jeg aldrig pålægge dine skuldre, men det vil du mod mig? Gengæld ondt med Kærlighed.
Undre mig over: Citat: samt et forsøg på at tilsvine din modpart?
Spørgsmål:
Hårde ord! Hvem tilsviner hvem, hvis vi taler om fordømmelse. Vi tilbyder at møde hinanden i kærlighed, ikke i kamp om hvem der er hellig og ej! Modpart???? Forstår ikke hvor du vil hen med det, vi er ikke fjender men venner. Og i så fald at du mener vi er fjender, vil jeg bede for dig, og aldrig forkaste dig eller give dig mærkat på.
Mening: Citat: Jeg tror på, at mit eget bibelsyn og min tolkning er den eneste 100% rigtige, for ellers ville jeg simpelthen ændre mit bibelsyn og tolkning.
Dette ser vi også hos Islamiske fundamentalister, de siger næsten det samme som dig. Men jeg forbinder dig ikke med en fundamentalist, måske nærmere bange for anden overbevisning. Men hvis du mener at du har 100% ret, og at du ved alt hvad Gud mener, må du vil også vide hvad Gud mener om fordømmere (farisærer) og skriftkloge. - Udfra hvordan jeg læser biblen, handler det om hjertets tro, og ikke om at fordømme og ophøje sig selv højere end sin søster/broder.
Men sådan som du fordømmer hjerterneskamp, der er skrevet og lavet personligt af Klaus Hundal, må du vel også være klar til at Far tager en snak med dig om det inden du kommer til at møde Jesus?
Liberalteologisk??? Hmm... Pænt ord, men måske mere pænt end med mening i. Et sammensat ord fra politik til teologi? Kald mig gerne fundamentalist hvis du mener du kender mig nok til det, men min samvittighed og forståelse for verden, og min egen ideologi om at føle hjertet, gør at jeg ikke ser mig selv som fundamentalist.
Men jeg er åben overfor din holdning, men man kan bare ikke have en frugtbar debat, hvis man kun selv mener man har det endegyldige svar. Det mener jeg ikke jeg har, for så har jeg jo taget Guds ord og handlinger i egen hånd = Gudsbespottelse!
Kærligst Lars Hvass
Jeg Kæmper for hjertet, freden, og for min Far og min FRELSER, der frelser de svage og konfrontere de skriftkloge med deres såkaldte enerets udtalelser.
Ændret af Lars Hvass (22/08/2006 15:08)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69159 - 22/08/2006 15:08
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen, og tak for dit indlæg:) Du skriver og citerer fra mig: Citat: ALLE har et bibelsyn, selv dem der påstår ikke at have et bibelsyn. Så den kommentar giver jeg ikke meget for, og du taler egentlig selv imod den på hjemmesiden. Fx her:
Citat: Om end mennesker ønsker at læse det der står i bibelen direkte, så vil mennesker stadig kunne opfatte det de har læst forskelligt - selvom der ikke har været nogen tolkning bag.
Jamen det er jo faktum at vi kan opfatte et bibelvers eller en tekst forskelligt selvom vi ikke har lagt nogen ideologi ind. Hvis jeg har et bibelsyn, er mit bibelsyn med et ønske om Jesus lære 100%.
Du skriver:
Citat: Nu er vi jo nogen der ikke går ind for samme fornyelse som dig, simpelthen fordi vi mener, at fornyelsen angående homoseksualitet strider imod Guds ord. Og derfor er en sådan fornyelse absolut forkastelig - og gudsfjendsk.
Med fornyelse mener jeg, at tage ting op til spekulation. Igennem tiderne er der også sket fornyelse omkring at dele kirke med mørke mennesker, at vide i dag at jorden er rundt osv osv. Som vi førhen mente anderledes omkring. Så fornyelse finder vel sted igennem tiderne.
Jeg er ikke imod Guds ord. Jeg ønsker Guds lære, men en anden overbevisning end din behøves jo ikke er være mere forkert eller mere rigtig end din. Det er derfor jeg ønsker en dialog, en åben dialog.
Hvor finder du grundlag for at fornyelse omkring homoseksualitet er gudsfjendsk?
Citat: Jeg tror på, at mit eget bibelsyn og min tolkning er den eneste 100% rigtige, for ellers ville jeg simpelthen ændre mit bibelsyn og tolkning. Jeg tillader derudover så en vis grad af anderledes tolkning som også værende kristen. Men jeg sætter også grænser for hvad jeg kan acceptere som "kristent", og det er fx angående homoseksualitet, hvor jeg mener at liberalteologerne vil gøre synd til ikke-synd. Hvis der skal laves sådanne ændringer, så er det Gud der skal lave dem, ikke mennesker!
Så hvis nogen andre mennesker havde en anden overbevisning, så er det dem som er forkert på den? Hvordan kan du vide det så sikkert? Det jeg vil frem til er at Gud kender den eneste rigtige lære, og blokerer vi ikke for den hvis vi vægter vores egne bibelsyn og tolkninger over ham?
Jeg ønsker, igen sagt, ikke at ændre i Guds ord, men at lægge det op til Gud som du selv siger.
Men hvordan kan Gud komme til, hvis vi ikke rokker os fra vores egne overbevisninger og tolkninger?
Og hvordan kan én tolkning være mere Gudsrigtigt end en anden? Hvis vi sammen ønsker Guds vilje og laver en frugtbar dialog, så får vi mere ud af det tror jeg.
Citat: Du ønsker ikke at der skal lægge nogen bestemt teologi bag hjemmesiden? Jævnfør ovenstående så mener jeg dette er en naiv tanke, og for det andet, så undrer det mig, at du har så travlt med at kalde alle andre kristne end netop liberalteologer (som du selv tilhører) for "fundamentalister". Er dette ikke at være meget bevidst om netop dit eget teologiske udgangspunkt, samt et forsøg på at tilsvine din modpart?
Jeg ønsker at skabe plads til åben dialog, hvor alle overbevisninger bliver repræsenteret. Det synes jeg ikke er så forkert. Vi tror trods alt allesammen på den samme Gud og at Jesus er Kristus, vores frelser.
Det jeg kalder fundamentalistisk, er at tro at man har alle svarene selv og er "Guds højre hånd". Vi har jo ikke ret til at lave og bestemme over en bestemt ideologi, og derved presse andre til at have den samme. Ordet fundamentalisme bruger jeg især i artiklen "Folderen med forømmelsen". Fordi at dem bag folderen mener at de har forstået Guds ord bedre end alle andre som er af en anden overbevisning. For hvis nu at "de andre" måske ikke var helt forkerte på den og omvendt?
Jeg synes ikke at jeg tilsviner min "modpart" på Hjerternes Kamp. Jeg er bare imod f.eks at udgive en folder som headhunter homoseksuelle praktiserende kristne, da vi ikke er sat til at dømme eller bestemme over andre mennesker, men at lade Gud komme til i hver enkelts liv.
Jeg synes, sagt igen, ikke at jeg tilsviner min modpart ved at også tage en anden indgangsvinkel til tingene med. Det er i hvert fald ikke mit ønske.
Angående ordet: "liberal teolog" som betyder "ikke at tro på alt i bibelen"... Synes jeg ikke du kan putte på mig.
Jeg tror på Gud, og ønsker at han skal sige til mig hvad der er rigtigt og forkert.
Fordi at jeg, personligt, opfatter teksterne omkring homoseksualitet i bibelen anderledes end dig, gør det mig da ikke til en person som ikke tror på alt i bibelen.
Det er bare en anden overbevisning, ligesom du har en anden.
Det jeg ønsker er, som sagt, at skabe en dialog. Og jeg byder dig meget velkommen til at skrive i forumet på sitet omkring hvordan du opfatter bibelen taler om homoseksualitet.
PS: Jeg er ikke ude på at tilsvine dig eller nogen anden. Jeg ønsker, at vi kan stå sammen i troen på Jesus som brødre og søstre i ånden.
Jeg synes det er dejligt, at du har den overbevisning du har, fordi så er der mangfoldighed på Hjerternes Kamp.
Derfor byder jeg dig som sagt velkommen til at skrive i forumet omkring hvordan du mener homoseksualitet er forkert og hvorfor. Og at vi kan udveskle synspunkter fra og til hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69160 - 23/08/2006 09:29
|
Bruger
|
Citat: Jamen det er jo faktum at vi kan opfatte et bibelvers eller en tekst forskelligt selvom vi ikke har lagt nogen ideologi ind. Hvis jeg har et bibelsyn, er mit bibelsyn med et ønske om Jesus lære 100%.
Ja, det er et faktum, men jeg læser dit tidligere indlæg som om du påstår, at du ikke har noget bibelsyn - og det var dét jeg angreb.
Citat: Med fornyelse mener jeg, at tage ting op til spekulation. Igennem tiderne er der også sket fornyelse omkring at dele kirke med mørke mennesker, at vide i dag at jorden er rundt osv osv. Som vi førhen mente anderledes omkring. Så fornyelse finder vel sted igennem tiderne.
Jeg er ikke imod Guds ord. Jeg ønsker Guds lære, men en anden overbevisning end din behøves jo ikke er være mere forkert eller mere rigtig end din. Det er derfor jeg ønsker en dialog, en åben dialog.
At jorden er flad har jeg meget svært ved at genfinde i de bibelske skrifter, så det forstår jeg meget vel at man er gået bort fra den tanke. Homoseksualitet omtales derimod gentagnende gange som syndigt i Bibelen, og jeg læser ikke nogen steder, at Gud har ændret syn på dette, og derfor mener jeg stadig denne fordømmelse fra Guds side er gældende.
Citat: Så hvis nogen andre mennesker havde en anden overbevisning, så er det dem som er forkert på den? Hvordan kan du vide det så sikkert? Det jeg vil frem til er at Gud kender den eneste rigtige lære, og blokerer vi ikke for den hvis vi vægter vores egne bibelsyn og tolkninger over ham?
Jeg ønsker, igen sagt, ikke at ændre i Guds ord, men at lægge det op til Gud som du selv siger.
Men hvordan kan Gud komme til, hvis vi ikke rokker os fra vores egne overbevisninger og tolkninger?
Og hvordan kan én tolkning være mere Gudsrigtigt end en anden? Hvis vi sammen ønsker Guds vilje og laver en frugtbar dialog, så får vi mere ud af det tror jeg.
Jeg er selvfølgelig også åben overfor at modtage ny visdom der kan ændre mit bibelsyn/min tolkning. Men det kræver sikkert gode argumenter - hvilket jeg endnu ikke har set på dette punkt, eller mange andre punkter.
Citat: Jeg ønsker at skabe plads til åben dialog, hvor alle overbevisninger bliver repræsenteret. Det synes jeg ikke er så forkert. Vi tror trods alt allesammen på den samme Gud og at Jesus er Kristus, vores frelser.
Det jeg kalder fundamentalistisk, er at tro at man har alle svarene selv og er "Guds højre hånd". Vi har jo ikke ret til at lave og bestemme over en bestemt ideologi, og derved presse andre til at have den samme. Ordet fundamentalisme bruger jeg især i artiklen "Folderen med forømmelsen". Fordi at dem bag folderen mener at de har forstået Guds ord bedre end alle andre som er af en anden overbevisning. For hvis nu at "de andre" måske ikke var helt forkerte på den og omvendt?
Jeg synes ikke at jeg tilsviner min "modpart" på Hjerternes Kamp. Jeg er bare imod f.eks at udgive en folder som headhunter homoseksuelle praktiserende kristne, da vi ikke er sat til at dømme eller bestemme over andre mennesker, men at lade Gud komme til i hver enkelts liv.
Jeg synes, sagt igen, ikke at jeg tilsviner min modpart ved at også tage en anden indgangsvinkel til tingene med. Det er i hvert fald ikke mit ønske.
Det er fint at du mener at forfatterne til folderen er fundamentalistiske, men hvis du vil lægge op til en åben dialog, så lad være med at starte med at sætte negative markater på modparten! Det virker bestemt ikke fremmende for en åben dialog. Det er netop udtryk for en forudindtagethed, og en måde at nedgøre modparten på.
Så angriber du min brug af ordet "modpart". Skulle jeg skrive dialogpartner?
Så anklager du forfatterne til folderen for at være fordømmende. Men den anklage afhænger vist meget af hvilket bibelsyn man har. Hvis man er liberalteologisk og ikke opfatter homoseksualitet, ja så har du ret, så er der tale om fordømmelse. Men nu har forfatterne altså et konservativt/ortodoks bibelsyn, hvilket bevirker at de opfatter homoseksualitet som synd, og fra det perspektiv er der i stedet tale om en kærlig formaning. Så når du kalder dem fordømmende, så er du vel egentlig selv fordømmende, da du fordømmer andre med et andet bibelsyn end dig selv.
Citat: PS: Jeg er ikke ude på at tilsvine dig eller nogen anden. Jeg ønsker, at vi kan stå sammen i troen på Jesus som brødre og søstre i ånden.
Så lad være med at kalde andre for negative ting, som fx fundamentalist.
Citat: Hvor finder du grundlag for at fornyelse omkring homoseksualitet er gudsfjendsk?
Simpelthen fordi jeg i Bibelen ikke læser nogen steder at Gud har ændret sin fordømmelse af homoseksualitet, og derfor opfatter jeg det som forkert at mennesker begynder at sige, at homoseksualitet er ikke-syndigt. For mig er det Gud der bestemmer hvad der er rigtig og forkert, men her mener jeg, at det er mennesker der prøver at gøre sig til dommer over hvad der er rigtig og forkert.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69161 - 23/08/2006 11:03
[Re: Lars Hvass]
|
Bruger
|
Citat: Tror du at du virkelig har det endegyldige svar og at du læser biblen korrekt?
Ja, det tror jeg - indtil jeg stilles overfor argumenter der kan rykke min opfattelse af tingene. Eller med andre ord: Jeg er åben overfor muligheden for at jeg i fremtiden har en anden tolkning, men med de argumenter jeg har hørt indtil videre, så opfatter jeg min egen holdning som den mest korrekte.
Citat: Så du har lige fået myndighed til at sige hvad der er rigtig og forkert? Hvor har du den myndighed fra, jeg troede kun det var Gud der måtte dømme, og ikke mennesket.
Den bemyndigelse har jeg fra Jesus. Han påbyder os at holde enhver lære (altså BEdømme) op imod de bibelske skrifter, og det er blot det jeg har gjort, når jeg melder ud, at jeg er modstander af den lære der forkynder at homoseksualitet ikke er syndig. En sådan lære påbyder Jesus mig at fordømme. Hvis man BEdømmer en lære som værende vranglære, så må man nødvendigvis også FORdømme denne lære.
Citat: Føler du dig stødt over Hjerterneskamp? Jeg føler mig godt nok stødt over at du dømmer mig til Gudsfjendsk og forkastelig. Disse ord ville jeg aldrig pålægge dine skuldre, men det vil du mod mig? Gengæld ondt med Kærlighed.
Jeg føler mig stødt på den måde, at jeg mener, at hjemmesiden fremfører vranglære. På samme måde som du føler dig stødt over at jeg fremfører vranglære. Og så er det ikke DIG jeg dømmer til at være gudsfjendsk og forkastelig, men det er den lære som du fremfører, og det begrundede jeg med, at jeg finder det imod Guds vilje. Jeg er ikke bange for at kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl.
Så skriver du "Gengæld ondt med Kærlighed.". Og hvad er kærlighed? Er det at lade andre leve i synd, eller er det at formane dem til at leve i overensstemmelse med Guds vilje? Jeg mener, at det er det sidste, og derfor melder jeg også klart ud, at jeg mener at homoseksuel praksis er synd. At vende det blinde øje til vil for mig være det stik modsatte af kærlighed, nemlig ligegyldighed overfor mine medmennesker.
Citat: Hårde ord! Hvem tilsviner hvem, hvis vi taler om fordømmelse. Vi tilbyder at møde hinanden i kærlighed, ikke i kamp om hvem der er hellig og ej! Modpart???? Forstår ikke hvor du vil hen med det, vi er ikke fjender men venner. Og i så fald at du mener vi er fjender, vil jeg bede for dig, og aldrig forkaste dig eller give dig mærkat på.
Hårde ord? Klaus Hundal refererer konsekvent til folk med et konservativt/ortodoks bibelsyn med den nedladende betegnelse "fundamentalist". Hvis dette ikke er et forsøg på at tilsvine eller sætte andre i et dårligt lys, så ved jeg da ikke hvad det er udtryk for? "Modpart" er for mig et naturligt ord at bruge som betegnelse for den person man diskuterer eller fører en dialog med, så lad venligst være med at ligge mere i det end som så. Hvilket ord ønsker du at jeg i stedet bruger? Samtalepartner, dialogpartner?
Citat: Udfra hvordan jeg læser biblen, handler det om hjertets tro, og ikke om at fordømme og ophøje sig selv højere end sin søster/broder.
Deri er vi ganske enige. Men nu læser vi altså Bibelen forskelligt, og dermed er det forskellige ting vi må tage afstand fra, da vi er uenige om hvad Gud fordømmer og hvad han ikke fordømmer.
Citat: Men sådan som du fordømmer hjerterneskamp, der er skrevet og lavet personligt af Klaus Hundal, må du vel også være klar til at Far tager en snak med dig om det inden du kommer til at møde Jesus?
Naturligvis, og jeg ser med glæde frem til den dag. Jeg mener blot at jeg fordømmer hvad Gud selv fordømmer.
Citat: Liberalteologisk??? Hmm... Pænt ord, men måske mere pænt end med mening i. Et sammensat ord fra politik til teologi? Kald mig gerne fundamentalist hvis du mener du kender mig nok til det, men min samvittighed og forståelse for verden, og min egen ideologi om at føle hjertet, gør at jeg ikke ser mig selv som fundamentalist.
Øh... liberalteologisk er altså et almindeligt anvendt ord indenfor teologien, og det har intet med politik at gøre. Men lidt ordkløveri kan da være meget spændende.
Citat: Men jeg er åben overfor din holdning, men man kan bare ikke have en frugtbar debat, hvis man kun selv mener man har det endegyldige svar. Det mener jeg ikke jeg har, for så har jeg jo taget Guds ord og handlinger i egen hånd = Gudsbespottelse!
Hvor står der i Guds ord at man ikke må være sikker i sin overbevisning? Og hvis man er sikker i sin overbevisning, hvordan hulen får du det til at være gudsbespottende? 
Citat: Jeg Kæmper for hjertet, freden, og for min Far og min FRELSER, der frelser de svage og konfrontere de skriftkloge med deres såkaldte enerets udtalelser.
Og jeg kæmper for Gud og den rette lære. Men du må da gerne kæmpe for hjertet: 
Citat: Matt. 15.19: Thi fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser
|
|
Til toppen
|
|
|
#69162 - 23/08/2006 12:33
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej, Ja jeg har så også været inde på din hjemmeside, og bliver nok også nødt til at indrømme at jeg ikke bookmark'ede den... Og det er af forholdsvis simple grunde. 1) Du ligger op til dialog mellem kristne af forskellige bibelsyn, ja? Men på siden finder jeg artikler og holdninger som kun støtter ét bibelsyn, dit!? Hvis du lagde op til dialog, så var nok en del bedre ideér om hvordan det skulle kunne gribes an end at skrive artikler om fx homoseksualitet som du ved vi aldrig bliver enige om  Et eller andet sted synes jeg faktisk at det jeg får at vide inde på din side er at hvis jeg ikke er enig med husets vært er jeg fundementalist og fordømmende... Jeg er enig med de kristne foreninger bag den folder du kritiserer og jeg blev ret chokeret da du i din konklusion i din artikel "Folderen med fordømmelse 1/17" ender med at kalde nogle af landets bedste og mest respekterede teologer for vranglærere  !?! Forstår jeg dette ret? Det er da ikke særligt forsonligt? 2) Din lyst til at se dialog i stedet for debat mellem kristne er prisværdig. Vi er jo alle genfødte ved Kristus, og er derfor alle med i Guds "familie", så vi skal være ordentlige overfor hinanden. Men mens dialog selvfølgelig må være på sin plads altid, så kan man aldrig tale om enighed mellem Guds børn i alle tilfælde. Jeg kan fx kun erklære mig utrolig uenig i den overstående artikel du har skrevet, fordi jeg også mener at du kommer til de helt forkerte konklusioner. Er du teolog/uddannet i at tyde skriften? Vi har alle fået Bibelen givet til at læse og danne meninger, men nogle er kaldet til at lede os i vores læsning. Forkaster du teologerne fordi deres mening ikke passer ind i dine? Eller respekterer du at der står en kirkelig højrefløj med konservative og orthodokse bibelsyn og ser fuldstændig anderledes end dig på netop homoseksualitet? Og gør det dig måske ikke det mindste usikker på om der ikke er hold i noget af det de siger? 3) Dialog er muligt, men selvom det er sørgeligt at vi som kristen kirke er så splittet op, mener jeg at det bare er sårn det må være i verden. IM og LM er meget ens, men adskiller sig forskellige steder, dvs de kan holde sammen i menighedsfællesskab så længe det ikke kommer til det de er uenige i. Det samme med ELM, Oase osv. Vi kan som kristne foreninger arbejde sammen på mange punkter, men jeg tror ikke vi kan stå 100% sammen, før vi står i det himmelske kor foran lammets trone. Enighed om uenighed, det synes jeg er vigtigt, for så kan vi arbejde sammen! Men summa summarum, din side halter fordi den prøver på at overtale mig til at overtage din holdning. Den opfordrer ikke til dialog, da fremfører én holdning som endda er opbygget til at angribe den folder "Kirken og homoseksualitet - 17 korte svar på aktuelle spørgsmål." som repræsenterer det meste af den kirkelige højrefløjs holdning. Kan du se hvordan dette er en fallit erklæring eller tager jeg fejl om siden? ha' en go' dag
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#69163 - 23/08/2006 12:35
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Klaus
Mega fed hjemmeside, med en spændende og intressant ide! Fedt at du tager dig tid til at kæmpe lidt for tingene...........
Og så er det en ret sej test, den med fundamentalisme!
Men du skulle nok søge lidt mere af den dialog du så gerne efterlyser, og så skulle du måske og tænke i de baner, at folk/andre kan vide bedre end dig!
Og nogen af de spørgsmål som du søger dialog over er ikke ting som nogen fraktioner har tænkt sig at ændre mening til!
Og så er Teologer årsagen til du har en kirke og en bibel!
Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#69164 - 23/08/2006 13:08
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Lars, Citat: Og så er det en ret sej test, den med fundamentalisme!
Jeg vil bare spørge, om du virkelig mener det? Personligt synes jeg at det var nogle temmelig ledende og langt fra objektive spørgsmål.
Jeg ved heller ikke hvor tosset jeg er med ideen om "tag den her test og se hvilken kasse du ender i" Jeg er bange for at verden er mere kompliceret end som så... Kan kristne virkelig kun deles op i fundementalister og ikke-fundamentalister? Og er førstnævnte pr definition nogle intolerante, reaktionære, indremissionske dommedagsprofeter?
Jeg vil gerne udveksle synspunkter, men når jeg klikker rundt på siden, ender jeg trods alle de flotte ord om kærlighed og tolerance ,med at føle mig fordømt, angrebet og sat ind i en kasse jeg ikke bryder mig om - derfor bookmarker jeg heller ikke siden. (Nå, det sidste afsnit her var vist mere til sidens webmaster end til dig Lars, så tag det ikke personligt)
Mvh Annie
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69165 - 23/08/2006 13:20
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære Lord Dean - du skriver {til Klaus}:
"Så lad være med at kalde andre for negative ting, som fx fundamentalist." Anvendelse af denne betegnelse som et skældsord er som regel møntet på de mere totalitære lovreligioner. Jeg mener også, man som kristen i sin livsanskuelse har et fundament behov. Spørgsmålet er blot om troen har sin rod i helligåndens virke - til forskel fra de kulturelt betonede regelsæt, som skiftende tider, vilkår og myndigheder udmærker sig ved. Men kort sagt: Jeg tager ikke bestik efter hvilken betydning et ord kan have fået i folkemunde... Hvad angår homoseksualitet, så har vi dog apostlenes ord - om ikke andet.
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#69166 - 23/08/2006 13:56
[Re: Watson]
|
Bruger
|
Citat: Men kort sagt: Jeg tager ikke bestik efter hvilken betydning et ord kan have fået i folkemunde...
Nej, jeg har som regel heller ikke noget imod at blive kaldt fundamentalist. I ordets oprindelige betydning er dets mening jo egentlig positivt. Men det er jo ingen hemmelighed, at det med tiden også har fået en negativ betydning, og det er denne Klaus Hundal bruger. Og hvor genialt er det af en webmaster der ønsker åben og fordomsfri dialog, at bruge den slags negative ytringer om dem han gerne vil i dialog med? Det kan da næppe være fremmende for dialogen at initiativtageren til dialogen omtaler modparten negativt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69167 - 23/08/2006 15:50
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evangelisten:) Citat: Mega fed hjemmeside, med en spændende og intressant ide! Fedt at du tager dig tid til at kæmpe lidt for tingene...........
Og så er det en ret sej test, den med fundamentalisme!
Tak for det. Det er rart med noget positivt input:)
Citat: Men du skulle nok søge lidt mere af den dialog du så gerne efterlyser, og så skulle du måske og tænke i de baner, at folk/andre kan vide bedre end dig!
Og nogen af de spørgsmål som du søger dialog over er ikke ting som nogen fraktioner har tænkt sig at ændre mening til!
Jeg ved godt at andre mennesker kan vide bedre end mig. Vi kan alle lære noget af hinanden.
Det jeg gerne vil frem til med det jeg skriver på siden er, selvom man tror at man ved bedre end andre. F.eks at folk ved bedre end mig. Så retfærdigøre det ikke at udgive en folder f.eks imod homoseksualitet og på den måde headhunte homoseksuelle med en holdning, hvor man tror man ved bedre.
For ligesom at gruppe 1 kan vide bedre end gruppe 2, kan gruppe 2 jo også vide bedre end gruppe 1.
Det jeg vil frem til, er at vi ikke skal fordømme hinanden og være efter hinanden på den måde som f.eks folderen jeg omtaler. Det ser jeg absolut som at lave et skel imellem os alle kristne.
Så kan man jo også sige, at jeg fordømmer dem ved at skrive en artikel inde på min side.
Det som jeg ser som forskellen ved at være imod folderen fremfor at gå ind for den folder, er at jeg er imod fordømmelsen af andre fremfor hvor at dem som er bag folderen er imod homosekuel praksis.
Folderen går efter mennesker "med en ved bedre tanke" (selvom det ikke er sikkert de er rigtigt på den) og det er jo farligt. Så kan man, som sagt, også sige at jeg "har en ved bedre tanke"... Det jeg bare er imod, er at man med sin "ved bedre tanke" udgiver foldere som siger sådan og sådan er sandheden og derigennem skader andre kristne (som lige har en anden seksualitet)... Jeg er imod at vi fordømmer andre, og direkte sagt, kan man sige jeg fordømmer fordømmelsen.
Det er måske ikke rigtigt, men jeg synes der er en stor forskel på situationen.
Citat: Og nogen af de spørgsmål som du søger dialog over er ikke ting som nogen fraktioner har tænkt sig at ændre mening til!
Det er lidt trist (eller meget), at man kan have holdninger som man overhovedet ikke vil ændre på. Hvis homoseksuelle kristne skal være åbne overfor hvad andre siger og kunne ændre holdning, så skal det vel også gælde den anden vej, ellers kan jeg da godt se der ikke er mulighed for så meget dialog.
Citat: Og så er Teologer årsagen til du har en kirke og en bibel!
Nej, det er jeg ikke enig i. Det er Jesus, for mig, som er årsagen til at jeg kan læse hvad han har sagt og siger og at vi har en kirke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69168 - 23/08/2006 16:01
[Re: anniesr]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Schjelde:) Citat: Jeg ved heller ikke hvor tosset jeg er med ideen om "tag den her test og se hvilken kasse du ender i" Jeg er bange for at verden er mere kompliceret end som så... Kan kristne virkelig kun deles op i fundementalister og ikke-fundamentalister? Og er førstnævnte pr definition nogle intolerante, reaktionære, indremissionske dommedagsprofeter?
Jeg frygtede at folk ville opfatte det på denne måde. Jeg kan godt se og synes også selv at testen er meget generel. Meningen med den er at sætte dialogen igang. At få tankerne sat igen og ikke at: "tag den her test og se PRÆCIST om du er fundamentalist eller ej"... Det er ikke ment som SANDHEDEN til at se hvad der er rigtigt og forkert men som en debat igang-sætter.
Man må sige, det dur jo ikke at der kun kommer modstand im, lm m.fl og der så ikke svares tilbage igen. Jeg ønsker ikke at gengælde en ond med ondt (selvom det kan være svært), men at gengælde ondt med kærlighed. Selvfølgelig skal vi have en ordentlig tone. Men som der også står på min side under "Fundamentalist-testen" er det en opfrodring til dialog og ikke opfordring til at sætte mennesker i kasser.
Citat: Jeg vil gerne udveksle synspunkter, men når jeg klikker rundt på siden, ender jeg trods alle de flotte ord om kærlighed og tolerance ,med at føle mig fordømt, angrebet og sat ind i en kasse jeg ikke bryder mig om - derfor bookmarker jeg heller ikke siden. (Nå, det sidste afsnit her var vist mere til sidens webmaster end til dig Lars, så tag det ikke personligt)
Det er ikke meningen, med det jeg har skrevet, at fordømme, angrebe eller sætte folk i kasser (absolut ikke). Det jeg gør, er at også repræsentere kristen tro og seksualitet lidt fra en anden side. Og det er jo det som skaber dialogen. Ellers er der ikke meget dialog, hvis kun den ene side af sagen kommer med.
Og jeg mener også at den anden side af sagen (dem som står bag folderen om homoseksualitet) har fået lov til at repræsentere deres side. Jeg linker desuden til folderen og ber folk om at læse den først og holde sig objektive både til folderen im m.fl har skrevet og at holde sig objektive til det jeg skriver.
Så jeg synes absolut ikke at jeg kun repræsentere min side af sagen og kun skriver om min holdning. Der er jo også behov for at homoseksuelle kristne's side af sagen (til at forsvare sig selv imod alle disse angreb) bliver repræsenteret og det kan jeg ikke forstå der er så forkert.
Ligesom, at det er en overvældese for mig at skrive herinde på JesusNet, er det sikkert også en overvældelse for jer deltage i Hjerternes Kamp. Men vi er jo alle nød til at rokke os lidt for at komme tættere på hinanden i en fælles tro på Gud uden fordømmelse.
Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#69169 - 23/08/2006 16:04
|
Bruger
|
En ting kan vi blive enige i, at du og jeg er uenige. En anden ting som jeg ligger mærke til er at du tror Jesus giver dig bemyndigelse til at dømme hans Faders børn??? Find lige det i biblen tak. Der er aldrig en eneste i det kirkelige samfund der har sagt ligende, heller mine forældre som er Katolsk og Orthodoks! Du er åben overfor muligheden er du tolker biblen anderledes i fremtiden??? Forstår jeg ikke, virker som om at biblen skal have dit synspunkt frem for hvad der står. Hvorfor ikke være åben overfor helligånden nu, og ikke selv tage stilling til alting, men stole nok på Gud. Gud er almægtig og stor, jeg stoler nok på ham ti, at ligge det i hans hænder. Men jeg stoler ikke nok på at jeg evig altid selv har ret, og det er jeg ikke bange for at indrømme, men derfor kan jeg stadigvæk have en holdning og ideologi som jeg går ind for oog tror på, men mener nødvendigvis ikke det er den rigtige. For siger jeg at min tolkning m.m er det eneste rigtige, så har jeg talt for hvad Gud mener om alting, og det kan jeg eller du ikke hvis det ikke er rigtigt. Og ved at Tage Guds ord i egen hånd, og udviser den lærer man selv tror på og lukker af for resten af verden, så leger man altså Gud. Fred være med Ham Du mener at Gud fordømmer homoseksualitet m.m Jeg mener Gud er kærlighed. Jeg vender tit den anden kind til, for det beder Jesus mig om at gøre, men lukker ikke øjet for en ukristelig handling. Men derfor påberåber jeg mig ikke Guds magt til at forkaste dette menneke, og det føler jeg at du gør? (Tager jeg fejl) Jesus leder os i alting, og derfor forstår jeg ikke at du ikke har tillid til hans magt. Hvis homoseksualitet var så evigt en synd, tror du så ikke Gud havde udryddet os? Jeg siger det sådan fordi du får det til at lyde som om Gud straffer og ikke er Nådig. Citat: Matt. 15.19: Thi fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser
Du har taget dette ud af et sammenhæng, man kan ikke bare tage enkelt vers for at behage sig selv du.
Matt. 15:13 Men han svarede dem: Enhver plante , som min himmelske fader ikke har skabt, skal rives op med rode. Lad dem være, de er blindevejledere for blinde, og når en blind leder en blind falder de begge i grøften. Peter bad ham om at foklare: Er også I stadig uforstandige? Fatter I ikke, at alt det som går ind gennem munden, ned i maven og forsvinder ud igen? Men det som kommer ud gennem munden udgår fra hjertet og gør mennesket urent.
Men så er det bare jeg spørger kommer dine ord ikke også gennem din mund? Jesus prøver at forklarer os at vi ikke er hellige, men ALLE syndere!
Men en ting jeg er træt af er at mange herinde bare tage en enkelt linie ud fra biblen, og mener at sådan er det. Men sådan er det altså bare ikke, og det ved præster da også. Det hele skal ses i et stort sammenhæng, ellers kunne man aldrig fatte biblens budskab...
Fred i Jesu navn.
Næstekærlighed er ikke at vende den anden kind til, men Næstekærlighed er heller ikke at fordømme det, man selv tror er Guds ord.
"Fordom er tåbernes argument"
"Ét ord befrir os fra al livets vægt og smerte: det ord er kærlighed." "Hvis du gør homoseksuelle usikre på deres identitet, spytter du Gud i øjet" Desmond Tutu, sydafrikansk ærkebiskop
"Alt hvad jeg med sikkerhed ved om moral og menneskets grundvilkår har jeg fra fodbold... Jeg fandt snart ud af, at bolden aldrig kommer der, hvor man regner med det. Det hjalp mig senere i livet."
"Muligheder er ofte noget, man ikke har lagt mærke til i første omgang."
"Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven." Romerbrevet, kap. 13, v. 8
"Hellere to end én, de får god løn for deres slid. For hvis de falder, kan den ene hjælpe den anden op. Men ve den, der er alene! Hvis han falder, er der ingen anden til at hjælpe ham op. Og når to ligger sammen, kan de holde varmen, men hvordan får man varmen, når man er alene? Den, der er alene, tvinges i knæ, men to kan holde stand. Tretvundet snor brister ikke så let." Prædikerens Bog, kap. 4, v. 9-12
"Du skal elske din næste som dig selv." 3. Mosebog, kap. 19, v. 18
"Den, der nægter sin næste godhed, har også glemt frygten for den Almægtige." Jobs Bog, kap. 6, v. 14
Jeg skriver disse citater fra rundt om i verden for at man selv kan filosofere lidt, tage Gud med i det, meditere dig ind til Gud og ikke til dig selv.
Jeg håber på at du en dag måske åbner øjnene for en anden mulighed i Gud, og at gu ikke holder Gud lukket som en betonmur.
Far
Jeg har brug for dig nu, til at tilgive mig mine synder, og alt det onde som jeg har sagt. Jeg beder dig om forståelse, og om at være nådig. Du er mit livs lys, jeg ligger alt op til dig, for du er min skaber og mit liv. Far, jeg takker dig for din søn Jesus, som har åbenbaret kærligheden for mig. Jeg elsker både dig og din Søn, og erkender ham i dit hellige Navn. Må du Gud, lede os og ikke lade os selv lede os, kun du har åbne øjne, vi er de blinde som skal lærer af dig, og ikke af mennesket. Du gav os din hellige bog, for at vi selv skulle læse, og lade os blive personligt vejledt af helligeånden, må det for altid være sådan.
Jeg beder for mine fjender, jeg beder for min bror og søster. Jeg beder for at der må være håb endnu, om forening imellem mennsker. Jeg beder for at du hjælper mig som du har gjort før med at nedbryde menneskets fordomme og egen forståelse. Jeg beder dig om at styrke mig i afmagt. Jeg giver alt til dig, mit legeme, sind og hjerte.
Hellige Moder, læg din hånd på min skulder og vis mig Jesus, vis mig den eneste hellige profet. Vis mig KÆRLIGHEDEN.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69170 - 23/08/2006 16:15
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Hmm... Du føler dig fordømt? Hvad tror du mange andre mennesker i verden gør? Derfor skal vi vise medfølelse. Citat: Og er førstnævnte pr definition nogle intolerante, reaktionære, indremissionske dommedagsprofeter?
Jo mere jeg snakker med Indre Missionske folk, begynder jeg mere og mere at sammenligne dem med Jehovas Vidner. Syntes alle de foreninger er ved at blive for sekt agtig. Og det er bare min mening.
Citat: Jeg vil gerne udveksle synspunkter, men når jeg klikker rundt på siden, ender jeg trods alle de flotte ord om kærlighed og tolerance ,med at føle mig fordømt, angrebet og sat ind i en kasse jeg ikke bryder mig om - derfor bookmarker jeg heller ikke siden.
Denne test er jo ikke lavet for sjov, og heller ikke lavet af webmasteren selv. Så hvis det nu skulle vise sig at dine procenter er meget lave, så var det måske noget at tænke over? Det er jo ikke ment som fordømmelse men stof til eftertanke.
Jeg bryder mig ikke om at man føler sig angrebet, ved selv hvordan det er. Ved godt at Jesus siger vi skal gengælde ondt med Kærlighed, men jeg ønsker lidt at nogle føler hvad jeg føler når man bliver sat i bås, og måske via den måde åbner sig for Gud.
Men føler du dig virkelig fordømt fordi at disse tal viser dit bibelsyn? Det gør jeg ikke, jeg føler det som en god ting, så at jeg ikke glemmer ydmygheden. Det er jo klart at man ikke kan være ydmyg hvis man tror man selv er alt, jeg tror jeg er intet og ingen, og tror på at vi alle tror, men bare ikke ens!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69171 - 23/08/2006 16:17
|
Bruger
|
Citat: Jeg ønsker ikke at gengælde en ond med ondt (selvom det kan være svært), men at gengælde ondt med kærlighed.
Læser jeg det du skriver forkert, eller siger du her, at IM m.fl. er onde fordi de fremføre at homoseksualitet er syndigt?
Citat: Det er ikke meningen, med det jeg har skrevet, at fordømme, angrebe eller sætte folk i kasser (absolut ikke). Det jeg gør, er at også repræsentere kristen tro og seksualitet lidt fra en anden side. Og det er jo det som skaber dialogen. Ellers er der ikke meget dialog, hvis kun den ene side af sagen kommer med.
Sætter du ikke netop folk i kasser når du betegner dem med negative ord som fx fundamentalist?
Citat: Og jeg mener også at den anden side af sagen (dem som står bag folderen om homoseksualitet) har fået lov til at repræsentere deres side. Jeg linker desuden til folderen og ber folk om at læse den først og holde sig objektive både til folderen im m.fl har skrevet og at holde sig objektive til det jeg skriver.
Jeg kan ikke helt følge dig. Det ene øjeblik er forfatterne onde fordi de udgiver en folder om deres deres syn på homoseksualitet, og nu siger du at der er godt at de udtrykker deres mening. Kan du bestemme dig?
Citat: Så jeg synes absolut ikke at jeg kun repræsentere min side af sagen og kun skriver om min holdning. Der er jo også behov for at homoseksuelle kristne's side af sagen (til at forsvare sig selv imod alle disse angreb) bliver repræsenteret og det kan jeg ikke forstå der er så forkert.
Hvor på siden forsøger du at præsentere højrefløjens synspunkter? Det er rigtigt, at du "forsøger" er fremstille begge sider af sagen, men jeg må sige at det ikke lykkedes særlig godt. Du er mildest talt meget fordomsfuld når du fremstiller højrefløjens synspunkter, du er altså langt fra objektiv og fremstiller synspunkterne på en sådan måde, at man ikke kan andet end at tage afstand fra synspunkterne. Fx bruger du kun positive ord om din egen holdning, mens alle andre betegnes som onde og fordømmende. Det er ikke objektivt, og ej heller fremmende for en dialog. Så hvis du faktisk ønsker at også højrefløjen skal tage del i dialogen på din hjemmesiden, så bør du måske fordele sol og vind lidt mere lige og være lidt mere objektiv i din fremstilling af sagen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69172 - 23/08/2006 16:19
[Re: SimonKL]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Simon KL:)
Du har skrevet om nogle ting som kræver grundig uddbyelse fra mig, kan jeg se, men det bliver lige på overfladen indtil videre.
Jeg forstår ikke hvordan du kan forsvarer folderen om homoseksualitet, hvis du er imod fordømmelse og imod at fremfører noget som ikke er forsonligt? Folderen fordømmer homoseksuel praksis og er ikke særligt forsonende.
Så forstår ikke helt?
Desuden er Hjerternes Kamp til for at skabe en dialog og ikke til at fordømme, omend hvordan mennesker opfatter det.
Du er som sagt velkommen til at skrive inde på Hjerternes Kamp hvis du har lyst til det:)
Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#69173 - 23/08/2006 16:25
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean Citat: Ja, det tror jeg [at du har 100% ret] - indtil jeg stilles overfor argumenter der kan rykke min opfattelse af tingene.
Hvilke argumenter tror du ville kunne rykke din opfattelse af tingene? Hvad skulle der til for at du blev rykket?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69174 - 23/08/2006 16:25
|
Bruger
|
Citat: Men føler du dig virkelig fordømt fordi at disse tal viser dit bibelsyn?
Den test viser ikke noget som helst. Den i er bedste fald udtryk for en slem omgang generalisering og fordomme.
Svar-mulighederne er JA/NEJ, men spørgsmålene er langt fra lige så entydige, og derfor tvinges folk til at afgive svar som de ikke kan stå 100% indenfor - og hvordan mon dette påvirker testresultatet?
Dertil kommer at spørgsmålene ikke er neutralt formuleret, hvilket også gør at folk har en tendens til at vælge den mest positive besvarelse - endnu en ting der underminerer testens gyldighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69175 - 23/08/2006 16:28
Re: Videnskaben fastslår: du er 29% fundamentalist
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Jeg tog engang en lignende test, hvor man kunne finde ud af, hvilket kirkesamfund man tilhørte, og jeg blev label'et som Græsk-Ortodoks, så jeg har ikke så stor tiltro til sådan nogle  Ikke desto mindre har jeg scoret et pænt resultat: 71% (undersøgelsen er 54% videnskabelig og bruger i vid udstrækning anerkendte videnskabelige metoder - især hvad angår stavning og grammatik*), dog med den lille bemærkning, at jeg ikke fattede spørgsmål to, og derfor bare ignorerede det... generelt forvirrede brugen af "jeg" og "du" en hel del. Eller også er jeg bare træt. Og spørgsmål 12 fik jeg ikke læst ordentligt... jeg ville have svaret det modsatte af hvad jeg gjorde. Jeg mener dog ikke, at spørgsmålene lægger op til den helt store uddybning... det er meget, meget sort/hvidt. Fx har jeg valgt "uenig" hvis jeg var bare det mindste uenig... så at jeg svarer det samme som andre, betyder ikke, at jeg er enig med dem... så det falder lidt til jorden Mvh. Steffen *Joken er venligst udlånt af forfatterne til "Find din indre missionær" testen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69176 - 23/08/2006 16:30
|
Bruger
|
Citat: Jeg forstår ikke hvordan du kan forsvarer folderen om homoseksualitet, hvis du er imod fordømmelse og imod at fremfører noget som ikke er forsonligt? Folderen fordømmer homoseksuel praksis og er ikke særligt forsonende.
Er du meget konfliktsky? Hvorfor skal ALT være forsonende?
Hvis man faktisk er overbevist om at noget er synd, så skal man vel ikke blot vende det blinde øje til, når man ser kristne brødre og søstre leve i synd?
Har vi som kristne ikke pligt til at formane hinanden i kærlighed?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69177 - 23/08/2006 16:51
|
Bruger
|
Citat: Du er åben overfor muligheden er du tolker biblen anderledes i fremtiden??? Forstår jeg ikke, virker som om at biblen skal have dit synspunkt frem for hvad der står. Hvorfor ikke være åben overfor helligånden nu, og ikke selv tage stilling til alting, men stole nok på Gud. Gud er almægtig og stor, jeg stoler nok på ham ti, at ligge det i hans hænder. Men jeg stoler ikke nok på at jeg evig altid selv har ret, og det er jeg ikke bange for at indrømme, men derfor kan jeg stadigvæk have en holdning og ideologi som jeg går ind for oog tror på, men mener nødvendigvis ikke det er den rigtige. For siger jeg at min tolkning m.m er det eneste rigtige, så har jeg talt for hvad Gud mener om alting, og det kan jeg eller du ikke hvis det ikke er rigtigt. Og ved at Tage Guds ord i egen hånd, og udviser den lærer man selv tror på og lukker af for resten af verden, så leger man altså Gud. Fred være med Ham
Kunne det tænkes at jeg faktisk har den holdning jeg har fordi jeg har lyttet til Helligånden?
Citat: Du mener at Gud fordømmer homoseksualitet m.m Jeg mener Gud er kærlighed. Jeg vender tit den anden kind til, for det beder Jesus mig om at gøre, men lukker ikke øjet for en ukristelig handling. Men derfor påberåber jeg mig ikke Guds magt til at forkaste dette menneke, og det føler jeg at du gør? (Tager jeg fejl)
At Gud både fordømmer homoseksualitet og er kærlighed ser jeg ikke som nogen modsætning. Den man elsker tugter man. Gud er ikke ligegyldig overfor hvordan vi lever. Gud har opsat nogle regler for hvad der er rigtig og forkert, og når vi træder ved siden af, så dømmes vi for vore overtrædelser. Men Gud er også en nådig Gud, og han tilgiver os hvis vi er villige til at omvende os til ham. For mig er der forskel på at forkaste et menneske og forkaste det et menneske gør. At forkaste et menneske er forkert, men at forkaste de syndige ting en person gør, det er rigtigt!
Citat: Jesus leder os i alting, og derfor forstår jeg ikke at du ikke har tillid til hans magt. Hvis homoseksualitet var så evigt en synd, tror du så ikke Gud havde udryddet os? Jeg siger det sådan fordi du får det til at lyde som om Gud straffer og ikke er Nådig.
Jeg har skam tillid til Guds almagt. Men jeg forstår ikke at du vil at Gud skulle udrydde homoseksuelle? Så burde han jo også udrydde alle andre syndere - altså ALLE mennesker. Nej, Gud lader os i stedet for leve, så vi kan omvende os til ham og komme ind under hans barmhjertige nåde. Og ja, Gud er en straffende gud. Synd straffer han med død. Men han er også en nådig Gud, der til enhver tid er parat til at ophæve dødsdommen hvis vi omvender os til ham.
Citat: Men så er det bare jeg spørger kommer dine ord ikke også gennem din mund? Jesus prøver at forklarer os at vi ikke er hellige, men ALLE syndere!
Det jeg ville pointere med citatet var, at "hjertet" ikke er så rosenrødt og uskyldigt som du hele tiden lægger op til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69178 - 23/08/2006 16:54
|
Bruger
|
Citat: Hej Lord Dean
Citat: Ja, det tror jeg [at du har 100% ret] - indtil jeg stilles overfor argumenter der kan rykke min opfattelse af tingene.
Hvilke argumenter tror du ville kunne rykke din opfattelse af tingene? Hvad skulle der til for at du blev rykket?
Øh, ja det er svært at svare på. Argumenter som jeg endnu ikke har hørt, nærmere kan jeg vist ikke komme det, for ellers havde jeg jo allerede hørt argumenterne, og så ville jeg ikke have den holdning som jeg har nu.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69179 - 23/08/2006 17:43
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat: Ikke desto mindre har jeg scoret et pænt resultat: 71% ...
Jeg er sjovt nok også 71% kristen fundamentalist iflg. testen. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69180 - 23/08/2006 18:06
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean Så du kan altså ikke en gang hypotetisk forestille dig en situation hvor du ville føle dig nødsaget til at rykke dig i forhold til hvad du tror på? You've have definately got a serious case of the fundies!  Og på en eller anden måde er jeg ret bange for at du tager det som et kompliment. Der er nu ikke noget som gudsordineret og blåstemplet "ret" til at gøre en høj...
Ændret af CloudHands (23/08/2006 18:11)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69181 - 23/08/2006 18:22
|
Bruger
|
Citat: Hej Lord Dean
Så du kan altså ikke en gang hypotetisk forestille dig en situation hvor du ville føle dig nødsaget til at rykke dig i forhold til hvad du tror på?
Jo, det kan jeg, men jeg kan ikke give dig et konkret/aktuelt eksempel. Ganske simpelt af den grund, at hvis der var konkrete argumenter der ville rykke mig i forhold til det jeg tror på, så ville jeg rykke mig.
Ændret af Lord Dean (23/08/2006 18:25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69182 - 23/08/2006 18:28
|
Bruger
|
Hej Dean, Kan du så nævne nogle områder, hvor du har ændret dit standpunkt? Fx barnedåb, skabelse/evolution, kvindelige forkyndere, treenighed, lov><evangelium... Mvh. Steffen PS: Jeg har selv ændret tro i forhold til alle disse mindst 3-4 gange 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69186 - 23/08/2006 19:10
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean Citat: Det kan da næppe være fremmende for dialogen at initiativtageren til dialogen omtaler modparten negativt.
Nu da du har dette forbehold i forhold til en internetside og dens indhold; at f.eks. initiativtageren til dialog bør omtale modparten på en særlig måde, jeg forestiller mig noget mere respektfuldt i en jargon som modparten selv ville benytte om sig, hvordan har du det så med f.eks. bibelen?
Mener du at de samme kriterier bør gælder her; at bibelen bør omtale modparten, dem den gerne vil i dialog med, på en respektfuld og imødekommende måde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69187 - 23/08/2006 19:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean Citat: Jo, det kan jeg, men jeg kan ikke give dig et konkret/aktuelt eksempel.
Jeg beder ikke om et konkret eksempel. Jeg beder om et hypotetisk eksempel, du kender vel forskellen på de to?
En tænkt situation, som du kunne forestille dig, ville give dig grund til at ændre mening. Det må du da kunne frembringe...
Du har ingen problemer med at forestille dig engle, mænd der går på vandet, have der deler sig, ild der regner ned over byer og udsletter dem og 70.000 mænd, kvinder og børn der nedslagtes på guds befaling eller 42 unge knægte som sønderrives af bjørne, men det at forestille dig en situation hvor din tro ville blive alvorligt udfordret, det kniber det med???
Ja ja... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69189 - 23/08/2006 19:21
|
Bruger
|
Jeg har ikke lagt op til at hjertet altid er lyserødt og harmoni. Jeg tror (JEG TROR) at hvis du havde lyttet til helligånden som ikke er din præst m.v. så havde du nok følt at du ikke skulle fordømme nogen eller noget af Guds skabning. En ting er at Gud forsømmer men at du gør det, ved jeg ikke lige hvor kristeligt det ér! Samtidig med det skal jeg ikke kunne sige hvad der er kristeligt og ej, men jeg ved bare at det vigtigste bud er Kærlighed og ydmyghed, og det giver man i hvert fald ikke hvis man ønsker at ødelægge nogen eller noget der er skabt af GUd... Jeg går ikke ind for at Gud udrydder homoseksuelle, men spurgte hvorfor gør han det ikke hvis vi er så forfærdelige som i får os til at lyde. I er så gode til at prædike om jeres egen hellig dom, og bla. bla. bla. Jeg syntes det virker som en råden overflade. Alle er enige med deres ledere (præst evt.) ingen sætter sig op i mod... Total sekt agtigt.... Jeg tror på at en ny revolutiion/reformation er på vej. Hvad gør indre mission m.a. når folkekirken ej længere tilhøre staten???? Der er i hvert fald næsten ingen mulighed for at de kan sprede deres fordømmende budskab, om homoseksualitet m.m Homoseksualitet ses i biblens henseende ikke så slemt som skilsmisse. Kvinden er underlagt manden i biblen men ikke idag, for det bryder de kristne sig ikke om. Dobbeltmoralsk! Gud fordømmer ikke homoseksualitet, Gud elsker mig som jeg er og min forlovede mand. Uha hvor er jeg syndig, NEJ! Jeg er skabt sådan, jeg er velsignet sådan, og fordi I ikke bryder jer om det behøves man ikke at dunke mig i Hovedet. En ting er hvad mange kristne mener, men førhen har størstedelen også handlet og udtalt forkert. Er det ikke forkert at krænke andre? Jeg krænker ikke andre Kristne fordi jeg har en anden overbevisning, men jeg skal tilgengæld lytte til deres overbevisning. Jeg skal stå model til at I kalder mig synder og at jeg skal bo i helvede. Jeg skal stå model til at blive frosset ud af kristne miljøer..... Og den med at det sker aldrig og det har jeg aldrig hørt før. Den holder bare ikke, for når man endelig kommer til kirkerne, bliver man aldrig budt velkommen og ingen gider tage initiativ til at snakke, og når man selv gør bliver man afvist. Fed moral at mange kristne har. Det er der jeg er så frustraret over at man kan have så travlt med at kaste med sten efter en minioritet når man selv bor i et kæmpe glashus??? Det eneste jeg ønsker er, at uanset hvrdan folk ser mig eller tænker om mig, så behøves de ikke råbe op eller kaste sten, eller slå mig med biblen. (billedligt talt) Forstår du? Hvis man er fastgroet i kærlighed og ydmyg kan man ikke begå disse handlinger. Ikke engang muslimer jeg kender opfører sig på den måde? Ja jeg er en synder, men min seksualitet er Gudsskabt, og jeg skal ikke være alene, sådan som i tror at det står i biblen for det står ingen steder! Jeg forstår godt at kristendommen ikke har særlig meget tilgang med de ansigter som oftest bliver vist. Jeg er bare glad for at netværket for homoseksuelle kristne stiger og bliver ved. Jeg er glad for er være en del af det danske netværk der hedder www.kristenoghomo.dkVil man omvendes fint for dem der vil, men derfor skal vi andre ikke straffes. Vi tager vores egne valg i livet, og man kan ikke tage valg for andre, for så hedder det fundamentalisme! I negativ forstand. Jeg angriber ikke dig, men stiller nogle spørgsmål i håb om at du kan give mig svar, for du må indrømme at frustrationen omkring dette emne er stor. Udover det drejer det sig om ÆGTE kærlighed. GUDS FRED
|
|
Til toppen
|
|
|
#69190 - 23/08/2006 19:24
|
Bruger
|
Citat: En tænkt situation, som du kunne forestille dig, ville give dig grund til at ændre mening. Det må du da kunne frembringe...
Undskyld jeg sprøger, men er det ikke lidt ligegyldigt? Jeg har lidt svært ved at se, hvad et sådan eksempel skulle gøre godt for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69191 - 23/08/2006 19:53
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean Citat: Undskyld jeg sprøger, men er det ikke lidt ligegyldigt? Jeg har lidt svært ved at se, hvad et sådan eksempel skulle gøre godt for.
Det er fint at du spørger... Men også lidt skræmmende.
Det skal ikke gøre godt for andet end at stille min nysgerrighed og i nogen grad udstille din fanatisme. Hvis du ikke en gang kan forestille dig omstændigheder hvorunder din "tese" vil blive modbevist, så er du alvorligt fanget i cirkulær argumentation og ingen grad af argumenter uanset hvor godt de er stykket sammen, hvor rationelle de er eller hvor godt de er fremført, vil kunne rykke på dig. Ikke hvis du først har accepteret at cirkulær argumentation kan være gyldig argumentation.
Hvilket som jeg ser det betyder at din udtalelse:
Citat: Ja, det tror jeg [at du har 100% ret] - indtil jeg stilles overfor argumenter der kan rykke min opfattelse af tingene.
er tom og hul; en facade der bliver stillet op for at give et skin af modtagelighed, måske fordi at det er mere socialt acceptabelt og ikke fordi at du reelt besidder den i et rimeligt mål.
Den eneste måde hvorpå at du, i fald at det nogensinde bliver dit ønske, kan komme fri af den argumentatoriske onde spiral er at afvise enhver form for cirkelargumentation og så tage den derfra.
Ændret af CloudHands (23/08/2006 19:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69192 - 23/08/2006 20:07
|
Bruger
|
Citat: Jeg har ikke lagt op til at hjertet altid er lyserødt og harmoni.
Okay, så er der noget jeg har misset.
Citat: Alle er enige med deres ledere (præst evt.) ingen sætter sig op i mod... Total sekt agtigt.... Jeg tror på at en ny revolutiion/reformation er på vej.
Du kender mig tydeligvis ikke. Jeg er vist uenig med alle de andre i min IMU på ganske mange områder, fx angående dåb, skabelse og folkekirken. Dermed også sagt, at IM(U) langt fra er så sekterisk som du fordomsfuldt giver udtryk for. Hvis det vitterlig var sandt, så ville der næppe være plads til mig i IMU. Men faktum er, at der i IMU faktisk ER plads til divergerende holdninger, ellers ville jeg ej heller næppe få lov til at sidde i bestyrelsen for en IMU-forening.
Citat: Hvad gør indre mission m.a. når folkekirken ej længere tilhøre staten???? Der er i hvert fald næsten ingen mulighed for at de kan sprede deres fordømmende budskab, om homoseksualitet m.m
Jeg er faktisk en af dem der ønsker at adskille IM og folkekirken, og det ønsker jeg netop for at styrke forkyndelse udfra et konservativt/ortodoks bibelsyn.
Citat: Homoseksualitet ses i biblens henseende ikke så slemt som skilsmisse.
Mig bekendt gradbøjer Gud ikke synd. Det er kun mennesker der gradbøjer synd.
Citat: Kvinden er underlagt manden i biblen men ikke idag, for det bryder de kristne sig ikke om. Dobbeltmoralsk!
Det skal ses i sammenhæng med at manden samtidig skal sætte kvindens ve og vel over sine egne behov.
Citat: Gud fordømmer ikke homoseksualitet, Gud elsker mig som jeg er og min forlovede mand. Uha hvor er jeg syndig, NEJ! Jeg er skabt sådan, jeg er velsignet sådan, og fordi I ikke bryder jer om det behøves man ikke at dunke mig i Hovedet. En ting er hvad mange kristne mener, men førhen har størstedelen også handlet og udtalt forkert.
Her kan vi så blot konstatere, at vi forstår Bibelen forskelligt.
Citat: Er det ikke forkert at krænke andre?
Jo
Citat: Jeg krænker ikke andre Kristne fordi jeg har en anden overbevisning, men jeg skal tilgengæld lytte til deres overbevisning. Jeg skal stå model til at I kalder mig synder og at jeg skal bo i helvede. Jeg skal stå model til at blive frosset ud af kristne miljøer..... Og den med at det sker aldrig og det har jeg aldrig hørt før. Den holder bare ikke, for når man endelig kommer til kirkerne, bliver man aldrig budt velkommen og ingen gider tage initiativ til at snakke, og når man selv gør bliver man afvist.
Ja undskyld at jeg protesterer, men jeg har altså ikke lyst til at stå til ansvar for andres fejl. Jeg er af den holdning, at man sagtens kan være venner selvom man ikke er teologisk enige. Men jeg vil aldrig lægge skjul på mit teologiske ståsted for at bevare et venskab, blot fordi vennen ikke kan acceptere en teologisk uenighed i venskabet.
Citat: Fed moral at mange kristne har. Det er der jeg er så frustraret over at man kan have så travlt med at kaste med sten efter en minioritet når man selv bor i et kæmpe glashus???
Det eneste jeg ønsker er, at uanset hvrdan folk ser mig eller tænker om mig, så behøves de ikke råbe op eller kaste sten, eller slå mig med biblen. (billedligt talt)
Forstår du?
Kan det eventuelt være fordi du selv ofte direkte eller indirekte bringer emnet op? Det er mit indtryk at mange homoseksuelle gør deres homoseksualitet til en meget dominerende del af deres identitet, hvilket fx afspejler sig i "Love parades" hvor homoseksualitet hyldes. Hvis man står for kontroversielle holdninger, så må man også forvente at få nogle verbale øretæver når emnet bringes op. Beklager, men sådan er det altså.
Citat: Hvis man er fastgroet i kærlighed og ydmyg kan man ikke begå disse handlinger. Ikke engang muslimer jeg kender opfører sig på den måde?
Skulle muslimer nu være specielt dårlige mennesker? Det var jeg ikke klar over, men tak for oplysningen. Nej, det er ikke kærlighed at forkaste mennesket, men det er kærlighed at forkaste vranglære. (Og lad det så lige hurtigt være sagt, at vi ER teologisk uenige, og at vi nok aldrig bliver enige)
Citat: Vil man omvendes fint for dem der vil, men derfor skal vi andre ikke straffes. Vi tager vores egne valg i livet, og man kan ikke tage valg for andre, for så hedder det fundamentalisme! I negativ forstand.
Ja, vi tager vores egne valg, som vi hver især må stå til regnskab for på dommens dag.
Citat: Jeg angriber ikke dig, men stiller nogle spørgsmål i håb om at du kan give mig svar, for du må indrømme at frustrationen omkring dette emne er stor. Udover det drejer det sig om ÆGTE kærlighed.
Okay, men når jeg bliver stemplet som fundamentalist, ond og fordømmende overfor mennesker fremfor meninger, så føler jeg mig altså angrebet. Men det er da muligt at det blot er mig der har misforstået hvad du og Klaus Hundal har prøvet at udtrykke. Så lad hos hellere afslutte samtalen her. Jeg tror ikke det fører nogen steder hen at fortsætte med dette emne. Måske vi kan fortsætte en anden gang omkring et andet emne...
|
|
Til toppen
|
|
|
#69193 - 23/08/2006 20:54
|
Bruger
|
Hej Klaus og Mikael, Citat: Mig bekendt gradbøjer Gud ikke synd. Det er kun mennesker der gradbøjer synd.
Det er jeg ikke sikker på... der er vers som fx (fundet ved at søge på bibelen efter "stor synd":
Citat: Og Herren sagde: »Der lyder et højt skrig fra Sodoma og Gomorra; deres synd er meget stor.
Dagen efter sagde Moses til folket: »I har begået en stor synd. Nu vil jeg gå op til Herren; måske kan jeg skaffe soning for jeres synd.«
Den synd, de unge mænd [Elis sønner] begik for Herrens ansigt, var meget stor, da det var Herrens offer, de viste foragt for.
Der er visse synder, som er værre end andre, fordi de krænker Gud dybere. Fx er ægteskabet et løfte for Herrens ansigt, det er det ikke når man lover at være hjemme til aftensmad. Misforstå mig ikke, man skal selvfølgelig holde hvad man lover.
Men jeg mener muligvis Klaus har en pointe. Det er jo så synd for de stakkels fraskilte... de kunne sikkert ikke gøre for det osv. Derfor er det sjældent dem, det går ud over. Man ved heller ikke helt, hvor man har dem, for hvordan ved man, om én der er gift for anden gang har fortrudt og angret sin skilsmisse? Omvendt er homoseksuelle meget tydelige. Og påberåber sig til tider også deres seksualitet som noget meget essentielt i deres person - som du også kommer ind på. De gør så at sige *selv* et stort nummer ud af deres synd, og så er det jo lige til højrebenet.
Citat: Er det ikke forkert at krænke andre?
Hvad ligger der i, at krænke andre?
Krænker man andre, hvis man fortæller dem, at de lever i et urigtigt forhold?
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#69194 - 23/08/2006 21:31
|
Anonym
Anonym
|
Hej Steffen:o)
Var indlæget også til mig? Blev lige helt forvirret..;)
Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#69195 - 23/08/2006 21:34
|
Bruger
|
Citat: Krænker man andre, hvis man fortæller dem, at de lever i et urigtigt forhold?
Dårligste spørgsmål jeg har hørt længe. Hvad syntes du selv?
Hvis jeg opfatter, at det du opfatter som urigtig, rigtigt, så er jeg en synder eller hvad?
Jeg opfatter rigtigt med sammvittighed og ikke mængdens holdninger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69197 - 23/08/2006 21:46
|
Bruger
|
Jeg synes selv nej. Hvad synes du selv?  Jeg taler ikke kun om homoseksuelt samliv her, men om alle urigtige forhold. Hvis fx en kvinde er sin mand utro etc. Samvittigheden siger du... jamen er den pålidelig? Er den ikke et produkt af arv og miljø? Jeg opfatter rigtigt og forkert ud fra Bibelen og - til dels - fornuften.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69198 - 23/08/2006 21:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean:) Tak for dit indlæg. Ønsker ikke at være uvenner med dig eller nogen anden, så håber ikke du er sur eller noget? Jeg vil meget gerne besvare dit indlæg, så her kommer det:) Citat: Læser jeg det du skriver forkert, eller siger du her, at IM m.fl. er onde fordi de fremføre at homoseksualitet er syndigt?
Når jeg bliver stødt og såret, ser jeg det ikke som godt. Du må undskylde hvis jeg har stødt dig m.fl.
Citat: Sætter du ikke netop folk i kasser når du betegner dem med negative ord som fx fundamentalist?
Vil du ikke uddybe lidt nærmere omkring hvor og hvordan du mener det? Hvad for sted hentyder du til på siden?
Men synes du ikke det er vigtigt at få begge sider af sagen med, så der kan skabes en dialog?
Citat: Jeg kan ikke helt følge dig. Det ene øjeblik er forfatterne onde fordi de udgiver en folder om deres deres syn på homoseksualitet, og nu siger du at der er godt at de udtrykker deres mening. Kan du bestemme dig?
Jeg har ikke sagt og tror slet slet ikke at forfatterne er onde, hvor har du dog det fra? De behøves ikke at være onde, men det gør ondt på mennesker når man bliver spyttet på og undertrykt.
Jeg mener de har ret til deres holdning, men kan ikke forstå hvorfor de skal udgive en folder om det og blande sig i andres liv.
Det jeg ville frem til er at mennesker altid skal være objektive og kritiske både overfor det jeg skriver og det folderen skriver. Det synes jeg nu er meget objektivt, selvom du ikke synes det.
Citat: Hvor på siden forsøger du at præsentere højrefløjens synspunkter? Det er rigtigt, at du "forsøger" er fremstille begge sider af sagen, men jeg må sige at det ikke lykkedes særlig godt. Du er mildest talt meget fordomsfuld når du fremstiller højrefløjens synspunkter, du er altså langt fra objektiv og fremstiller synspunkterne på en sådan måde, at man ikke kan andet end at tage afstand fra synspunkterne. Fx bruger du kun positive ord om din egen holdning, mens alle andre betegnes som onde og fordømmende. Det er ikke objektivt, og ej heller fremmende for en dialog. Så hvis du faktisk ønsker at også højrefløjen skal tage del i dialogen på din hjemmesiden, så bør du måske fordele sol og vind lidt mere lige og være lidt mere objektiv i din fremstilling af sagen.
Hvad er det du vil frem til? Jeg præsenterer da også "højrefløjens side" som du kalder det på siden. Jeg omtaler, i min eneste artikel indtil videre, folderen om homoseksualitet og linker til den. Man kan jo direkte læse at de fordømmer homoseksuel praksis og mener det er unaturligt. Det står der jo direkte. Så jeg synes også jeg har vist højrefløjens side OMKRING FOLDEREN om homoseksualitet. Hvorfor skal jeg pakke deres holdninger ind?
Min analyse af homoseksualitet hvorvidt om det er en synd eller ej må du gerne kalde subjektiv. Men hvordan kan jeg undgå at være objektiv, når jeg skriver direkte hvad de siger i folderen om homoseksualitet?
Det der står i deres folder er at de finder homoseksual praksis forkert og unaturligt... Ligemeget om man er enig eller ej, så står det der.
Har du læst folderen?
Jeg synes du skal læse artiklen igen. Jeg kalder ingen onde og ja jeg mener at det der siges om homoseksuelle i folderen er en fordømmelse. Det er det jo. Homoseksuelt praktiserende kristne kaldes syndere. Er det ikke at dømme? Er det ikke fordømmende? Det er jo sagens kerne, må jeg ikke refferer til hvad de siger uden at jeg dømmer?
Hvor bruger jeg positive ord om min egen holdning, vil du ikke uddybe?
Hvordan skal jeg fordele sol og vind? Ved at acceptere lidt mere og så lige lidt mere fordømmelse på siden?
Jeg byder dig velkommen til at deltage i dialogen omkring kristen tro og seksualitet, problemstillinger, opfattelser osv.
Lige nu diskuterrer vi udelukkende hvordan sider præsentere sig. Skal vi ikke gå til sagen, så vil jeg være glad!:D
Jeg byder dig virkelig hjerteligt velkommen til at staret en dialog og jeg påskønner din holdning, din overbevisning og dine følelser omkring emnet. Bare vi kan tale godt til hinanden, begge veje.
Kærligst Klaus Hundal 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69199 - 23/08/2006 22:10
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen:)
Kom lige til at tænke på noget. Du spørger så meget hvorfor "højrefløjens" meninger ikke er repræsenteret på Hjerternes Kamp.
For det første, kender alle jo højrefløjens synspunkter hvorom at homoseksuelt praktiserende kristne er en minoritet og derfor er der behov for at blive sat fokus på situationen.
Om end alt... Hvis du mener det er så urimeligt at "højrefløjen" ikke er repræsenteret på Hjerternes Kamp, så kan man jo også spørge hvorfor at "min fløj" ikke er repræsenteret i folderen om homoseksualitet... Er det objektivt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69201 - 23/08/2006 23:28
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Klaus
Mener du, at det er negativt at være fundamentalist? Som kristen mener jeg, at det er noget positivt!
Fundament: grundvold Fundamentalisme: ortodoksi, ret lære.
Hvis jeg, som hermed vover at springe ud som fundamentalist, havde min egen samvittighed, mine egne tanker og følelser som grundlag, så ville jeg bygge på kviksand, og ikke på klippegrund!
Klippegrunden er jo Jesus Kristus, vor Herre og vor Frelser, som jeg kender ud fra, hvad der står i Bibelen, og ikke ud fra, hvilke tanker jeg gør mig om ham.
Mine tanker kan sagtens kan være forskellige fra dine, men Bibelen , derimod, har vi som kristne til fælles! Og der står, hvad der står, også selv om vi tit kunne ønske os, at der stod noget andet! Jeg tror ikke, at der er nogen kristne, der personligt fordømmer/ikke bryder sig om deres homoseksuelle brødre og søstre. Det kender jeg faktisk ikke en eneste, der gør!
Derimod er det er et spørgsmål om, om man vil tage Bibelens tekster alvorligt, og, hvis ikke, hvad grundlaget for vores kristne tro så skal være .. Kan vi ikke debattere dét?
Når der har været så megen fokus på lige netop den synd, som praktiseret homoseksualitet er (anderledes kan jeg ikke læse Bibelen), og der er blevet skrevet en folder om emnet, så tror jeg det skyldes ønsket - eller kravet! - om, at to personer af samme køn skulle kunne blive velsignet/viet i kirken.
Hvis præster skulle have mandat til at gøre det, skulle de så ikke hente et sådant fra Gud, dvs. fra Skiften selv? Hvis ikke, hvor så?
(At nogle præster velsigner par af samme køn ser jeg som et problem, - for hvad kan nogen bruge en præsts personlige velsignelse til?? Det er vel Guds, og ikke et eller anden tilfældigt menneskes, velsignelse, der ønskes?
Altså mener jeg at det er et spørgsmål om Bibelsyn og ikke om menneske-fordømmelser, som sikkert er en lige så stor synd som utugt (Matt 7,1-2: Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.)
Så jeg vil foreslå, at du - ud fra Bibelen! - forsøger at modsige de konklusioner, som forfatterne af den folder, I kritiserer, er nået frem til.
Hvordan mener du, de pågældende skriftsteder kan tolkes anderledes? Jeg mener, at en debat om de pågældende bibelcitater vil være mere frugtbar end at afstemning om hvilke konkrete personer eller foreninger der tolker Skriften anderledes, end du tolker den!
Lad os ikke undertrykke hinanden, ej heller anklage meller mistænke hinanden for undertrykkelse, men frimodigt gå i gang med at fordybe os i Guds ord!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69202 - 24/08/2006 00:13
|
Bruger
|
Citat: Vil du ikke uddybe lidt nærmere omkring hvor og hvordan du mener det? Hvad for sted hentyder du til på siden?
Jeg tænker på din artikel: "Folderen med fordømmelsen 1/17" Lad mig kommer med et par eksempler på hvad jeg ikke bryder mig om i din artikel:
Citat: En anden ting er, at fundamentalisme, som der er rigeligt af i folderen...
Her omtales deres folder ganske negativt...
Citat: For det første er der mange love og retningslinier som vi ikke følger længere dagen i dag fordi vi ser dem som "forældet". Det "sjove" ved det er, at når vi så kommer til homoseksualitet i det gamle testamente, så er dét ikke lige forældet.
Her antyder du, at folderens kritierier for "forældelse" af regler er ganske tilfældige. Det er bestemt ikke det indtryk jeg får, når jeg læser folderen. Og derfor mener jeg ikke, at du er tro imod folderen når du "forsøger" at fremstille dens synspunkter. Du fordrejer og mistolker i stedet for.
Hvis du virkelig ønsker at gøre hjemmesiden til et mødested og åben dialog, så start med at slet alle de steder du har skrevet om fundamentalisme. Find en lidt mere neutral betegnelse.
Citat: Men synes du ikke det er vigtigt at få begge sider af sagen med, så der kan skabes en dialog?
Jo, det synes jeg, men jeg synes ikke du klarer det særlig godt i din artikel. Det er rigtigt at du linker til artiklen, men i dine egne referencer i artiklen til folderen er du ekstrem partisk, og som webmaster for hjemmesiden, synes jeg måske det ville klæde dig at forsøge at være lidt mere neutral.
Citat: Jeg har ikke sagt og tror slet slet ikke at forfatterne er onde, hvor har du dog det fra?
Når du fx skriver: "Jeg ønsker ikke at gengælde en ond med ondt (selvom det kan være svært), men at gengælde ondt med kærlighed.", så synes jeg, at du mere eller mindre direkte siger, at "fundamentalisterne" er onde.
Citat: Jeg mener de har ret til deres holdning, men kan ikke forstå hvorfor de skal udgive en folder om det og blande sig i andres liv.
De er en del af større organisationer, og disse organisationer har også en opgave med at oplyse deres medlemmer. Dertil kan foldere være meget praktiske. Organisationerne har også en opgave i forhold til omverden, nemlig at fremme organisationens holdninger, og dertil kan foldere også være meget praktiske.
Citat: Det jeg ville frem til er at mennesker altid skal være objektive og kritiske både overfor det jeg skriver og det folderen skriver. Det synes jeg nu er meget objektivt, selvom du ikke synes det.
På hjemmesiden hjælper du folk til at være kritisk overfor dem du er uenige med. Men hvor hjælper du folk til at være kritiske overfor det du skriver? Hvis du vil være "objektiv", så må du argumentere både for og imod dine egne synspunkter, og det samme for andres synspunkter.
Citat: Hvad er det du vil frem til? Jeg præsenterer da også "højrefløjens side" som du kalder det på siden. Jeg omtaler, i min eneste artikel indtil videre, folderen om homoseksualitet og linker til den. Man kan jo direkte læse at de fordømmer homoseksuel praksis og mener det er unaturligt. Det står der jo direkte. Så jeg synes også jeg har vist højrefløjens side OMKRING FOLDEREN om homoseksualitet. Hvorfor skal jeg pakke deres holdninger ind?
Du skal ikke pakke noget ind, men du skal heller ikke lægge dem ord i munden eller fordreje deres ord. Ja, du linker til folderen, men i din artikel yder du dem ikke just retfærdighed. Du taler nedladende om dem, og fremstiller deres argumenter på en måde, så man kun kan tage afstand fra dem. Så objektiv er du bestemt ikke.
Citat: Min analyse af homoseksualitet hvorvidt om det er en synd eller ej må du gerne kalde subjektiv. Men hvordan kan jeg undgå at være objektiv, når jeg skriver direkte hvad de siger i folderen om homoseksualitet?
Det er måden du omtaler forfatterne og måden du fremstiller deres argumenter.
Citat: Lige nu diskuterrer vi udelukkende hvordan sider præsentere sig. Skal vi ikke gå til sagen, så vil jeg være glad!:D
Det tror jeg desværre er formålsløst... vi bliver næppe enige på det punkt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69203 - 24/08/2006 02:47
Jo værre des bedre
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Til Klaus. der skrev:
"At være bedre end sig selv." In this respect meaning, too good to be true?..
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#69205 - 24/08/2006 08:32
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej CloudHands Jeg har det nok lige som Lord Dean, at der skulle meget til, for at jeg skulle rykkes - af den simple årsag, at jeg er fuldt overbevist om, at kristendommen er sand. MEN - hvis jeg stod og holdt Kristi døde legeme i mine hænder, så ville jeg opgive min tro (det sker bare ikke  ). Bare ét ex fra mig mvh Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69206 - 24/08/2006 08:35
|
Bruger
|
Hej Klaus Hundal
Der har været mange forskllige reaktioner på din hjemmeside - nogen forargede, andre positive, og nogen bare forvirrede. Jeg tro, at det ville være fint, hvis du redegjorde mere tydeligt for, hvad du mener med begrebet fundamentalist, før vi for alvor kan komme i en fornuftig og konstruktiv dialog.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69207 - 24/08/2006 08:38
|
Bruger
|
Hej Lars Citat: Jo mere jeg snakker med Indre Missionske folk, begynder jeg mere og mere at sammenligne dem med Jehovas Vidner.
Det må du selvfølgelig selv om! Men hvad er grunden?
Citat: Syntes alle de foreninger er ved at blive for sekt agtig. Og det er bare min mening.
Hvad er i så fald din definition af ordet sekt? For mig lyder det som om, at du siger, at hvis nogen er uenig med dig, så er de sektagtige.
mvh Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69208 - 24/08/2006 09:09
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Citat: Hej Klaus Hundal
Der har været mange forskllige reaktioner på din hjemmeside - nogen forargede, andre positive, og nogen bare forvirrede. Jeg tro, at det ville være fint, hvis du redegjorde mere tydeligt for, hvad du mener med begrebet fundamentalist, før vi for alvor kan komme i en fornuftig og konstruktiv dialog.
Jón
Han har vist givet en sådan redegørelse et sted, men kan ikke lige huske i hvilket indlæg. Men pointen var vist, at hvis man mener at have en fortolkning af Bibelen som man opfatter som mere rigtig end andres fortolkning, så er man fundamentalist.
En udlægning af ordet fundamentalist der gør, at man vel egentlig kan kalde hvem som helst/ALLE for fundamentalist.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69209 - 24/08/2006 09:31
|
Bruger
|
Hov, det havde jeg lige misset  Sorry!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69210 - 24/08/2006 09:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jón - du skriver til Klaus: Citat: Jeg tror, at det ville være fint, hvis du redegjorde mere tydeligt for, hvad du mener med begrebet fundamentalist, før vi for alvor kan komme i en fornuftig og konstruktiv dialog.
Det kan jeg tilslutte mig med stående applaus!
Nu er der nemlig lige sket det, at jeg, som mener at være en af de mest fundamentalistiske fundamentalister, der kan opdrives, har scoret 93% i testen - og så står der, at jo højere procent, jo mindre fundamentalist.  Jeg har ikke tænkt mig at give afkald på min titel uden kamp, så der må være noget i vejen med testen! Eller med nogles (naturligvis ikke min egen! ) opfattelse af, hvad det vil sige at være fundamentalist!
For det kan da umuligt være mig, der har misforstået spørgsmålene?  
Hav en velsignet debat- og inspirationsdag allesammen! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69211 - 24/08/2006 11:51
|
Bruger
|
Hejsa, Citat: Du har skrevet om nogle ting som kræver grundig uddbyelse fra mig, kan jeg se, men det bliver lige på overfladen indtil videre.
Jeg venter gerne lidt længere... :P
Citat: Jeg forstår ikke hvordan du kan forsvarer folderen om homoseksualitet, hvis du er imod fordømmelse og imod at fremfører noget som ikke er forsonligt? Folderen fordømmer homoseksuel praksis og er ikke særligt forsonende.
Her har du først og fremmest fat i noget der er rigtig vigtigt!! Folderen fordømmer homoseksuel praksis ja, MEN IKKE DEN HOMOSEKSUELLE! Hvorfor fordømmer folderen homoseksualitet? Fordi udgiverne læser i deres Bibel og kommer til den konklusion, som kirken gennem så mange år har holdt fast i, nemlig at homoseksualitet i følge Guds ord er en synd. Så udgiverne fordømmer en synd, ligesom Gud fordømmer synd. De fordømmer ikke synderen, ligesom Gud ikke fordømmer synderen med tilbyder denne frelse ved Jesus Kristus. Så nej i tilfædet med synd er jeg ikke imod fordømmelse, vi skal jo ikke leve i synden, det er helt uforsonligt med vores kristenliv! Det er fordømmelse og uforsonlighed i den bedste mening!
Men her synes jeg du er rigtig gal på den: du ligger med andre ord op til forsoning og dialog, men gør det ved at fortælle udgiveren af denne folder, og så mange i kirken som læser det samme i Bibelen: at vi tager fejl, og vi må forsone os med den tanke at homoseksualitet IKKE er en synd! Her vil jeg gerne så sige, at hvis vi føjede DIG for dialogens skyld, så ville vi være nogle sørgelige kristne. For igen, SELVOM VERDEN SIGER NOGET ANDET MÅ DEN KRISTNE STÅ FAST PÅ GUDS ORD! Og hvis det så kommer til stridigheder, so be it. Guds ord skal ikke udvaskes!
Så vi står her med modstridende syn, på noget, der står i Bibelen. Jeg kan ikke anderkende dit syn som gode varer, da jeg virkelig ikke mener Guds ord giver noget at rafle om. Gud elsker dig og giver dig derfor i sit ord en vejledning til at undgå synd. I min mening er dine holdninger farlige fordi sætter "synden fri" og endda med en blåstempling af Guds ord, som jeg mener er så tynd den slet ikke er der... Det er ikke uforsonligt med dig, men med en mening som jeg mener Bibelen taler imod...
Derfor igen: Jeg er for dialog, men jeg er ikke for at jeg skal prikke øjnene ud på mig selv i dette spørgsmål, Bibelens ord står klart. Det spørgsmål jeg synes du skal tænke over er: ER DETTE EN SKIDT TING? At stå fast på Bibelens ord, på din holdning til det du læser i Guds ord?? Fordi jeg synes din side lægger op til at dette er rigtig skidt, ja du er faktisk fundementalist (i alle ordets skræmmende medie betydninger...) eller som en anden siger det i tråden: du er sekterisk!! Nej nej nej nej. Jeg tror og tager Guds ord alvorligt. Jeg er kristen!
Citat: Desuden er Hjerternes Kamp til for at skabe en dialog og ikke til at fordømme, omend hvordan mennesker opfatter det.
Hvor ligger dialogen? Sænk paraderne og lig dit Bibelensyn fra dig og lad mig udlægge ordet for dig ??? Er du teolog eller er artiklen hjemmestrikket ud fra en lægmands synsvinkel?
Citat: Du er som sagt velkommen til at skrive inde på Hjerternes Kamp hvis du har lyst til det:)
Jeg synes dialog og diskussionen går fint nok herinde, selvom, uha, det er en sekteriske Indre Missions webside....
Gud give os alle forståelse og indsigt i Hans ord - og give at vi må opføre os ordentligt mod vore medkristne 
ha en go dag
|
|
Til toppen
|
|
|
#69212 - 24/08/2006 12:08
|
Bruger
|
Hejsa, Jeg blander mig lige, med et pænt goddag! Citat: Dårligste spørgsmål jeg har hørt længe. Hvad syntes du selv?
Hvorfor denne tone.... lad os tale ordentligt til hinanden.
Citat: Hvis jeg opfatter, at det du opfatter som urigtig, rigtigt, så er jeg en synder eller hvad?
Hvis den mening du opponerer imod er den Bibelske, så ja! Men i alle tilfælde er vi alle jo syndere et eller andet sted alligevel...
Citat: Jeg opfatter rigtigt med sammvittighed og ikke mængdens holdninger.
Hvis din samvittighed strider imod Bibelens ord, men har det fint med det, så er det jo ikke særlig sundt!! Det er det mange herinde mener er tilfældet... og derfor prøver at råbe dig op!! Vi prøver ikke at jorde dig for din seksualitet, hvorfor i al verden skulle vi det? Vi mener bare at det er farligt for dig som kristen at leve i synd?... Hvis mængden udgøres af bibeltro kristne som holder Guds ord over alt andet i deres liv eller bare uddannede teologer med kald fra Gud, så lyt til mængden ja...
Bibelen siger at homoseksualitet er en synd.... Don't kill the messengers... Kom med gode Bibelske argumenter imod denne holdning. At Gud er kærlig er ikke godt nok, Gud er også hellig og går ikke på kompromis med synd...
trods alt, ha en go dag!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69213 - 24/08/2006 12:16
Re: hvad med samvittigheden?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars, du skriver: Citat: Jeg opfatter rigtigt med sammvittighed og ikke mængdens holdninger.
Hvad er egentlig grundlaget for din samvittighed, hvordan mener du, at den er stykket sammen?
Er det ikke bare det, du inden i dig selv, når du mærker efter, holder for rigtigt og sandt?
Jeg er helt enig med dig, mængdens holdninger bør ikke danne grundlag for vores tro og vores liv - det er et alt for usikkert fundament.
Men som den fundamentalist jeg er, mener jeg også at min egen samvittighed er en variabel, som ikke altid er til at stole på - så at satse på den ville for mig at se være som at kaste troens anker ned i min egen skudes lastrum!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69214 - 24/08/2006 14:56
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jón  Tusind tak for dit indlæg.. Seriøst, det er virkelig også det jeg bare ønsker, en konstruktiv og god dialog. Men den er lidt svær at komme i gang med på grund af så mange misforståelser som du også nævner. Jeg har skrevet et nyt indlæg på min hjemmeside der hedder "Misforståelser og forvirringer", netop omkring det der er sket herinde på dette forum. Mit ønske er virkelig ikke, at sætte tingene i kog, men at få en frugtbar dialog og så er det bare sådan at jeg bliver meget forvirret over alt den snak om fundamentalisme. Definitionen på fundamentalisme har jeg sat ind herunder: "Fundamentalisme er et generel navn for en form for religiøsitet, hvori en gruppe af troende læser deres hellige skrift(er) meget bogstaveligt. Ofte bruges betegnelses 'fundamentalisme' til at skelne mellem en mere ekstrem og en mere moderat gruppe af tilhængere af en given religion. Alle større religioner har idag tilhængere, som kan betegnes som fundamentalister." Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/FundamentalismeDet jeg især vedhæfter mig, når jeg kalder noget fundamentalistisk, er at mennesker læser tingene meget bogstaveligt og måske glemmer at gå i dybden og forstå vigtige områder som f.eks omkring homoseksualitet helt 100% sikkert og korrekt. Det jeg også tænker på når jeg kalder noget fundamentalistisk, er at man tror at ens egen opfattelse af bibelen (og her taler jeg ikke om hvad Gud virkelig siger), er den eneste rigtige. Det jeg vil frem til er ikke at jeg ikke tror på at alt hvad Gud siger er korrekt og rigtigt, hvilket nogen åbenbart har misforstået, men at ingen mennesker kan hævde at have læst og evt. tolket et område i bibelen mere korrekt end en anden mængde mennesker. Hvis der er 2 grupper og gruppe 1 har forstået den på den ene måde, og at gruppe 2 har forstået det på en anden måde - hvem har så ret? Det er ikke nødvendigvis fordi at den ene gruppe ikke tager Guds ord alvorligt at man har en anden opfattelse. Man kunne jo ligeså let vende den om mod den anden gruppe og påstå at de ikke tager Guds ord alvorligt, men det kunne jeg aldrig finde på fordi jeg tror virkelig at alle mennesker mener det godt. Omkring at tolke Guds ord, er der jo utallige eksempler på. Kvindelige præster, slaveri, racisme imod mørke mennesker, om man må spise svinekød, dåb, skabelsesberetning, nadver osv osv. Homoseksualitet er bare én af dem, og derfor synes jeg også, personligt, at det er vigtigt at forholde sig til dette og at tage alle sider af sagen med. Kærligst Klaus Hundal
Ændret af Klaus Hundal (24/08/2006 14:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69215 - 24/08/2006 15:18
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Simon:) Tak for dit indlæg. Du skriver: Citat: Her har du først og fremmest fat i noget der er rigtig vigtigt!! Folderen fordømmer homoseksuel praksis ja, MEN IKKE DEN HOMOSEKSUELLE! Hvorfor fordømmer folderen homoseksualitet? Fordi udgiverne læser i deres Bibel og kommer til den konklusion, som kirken gennem så mange år har holdt fast i, nemlig at homoseksualitet i følge Guds ord er en synd. Så udgiverne fordømmer en synd, ligesom Gud fordømmer synd. De fordømmer ikke synderen, ligesom Gud ikke fordømmer synderen med tilbyder denne frelse ved Jesus Kristus. Så nej i tilfædet med synd er jeg ikke imod fordømmelse, vi skal jo ikke leve i synden, det er helt uforsonligt med vores kristenliv! Det er fordømmelse og uforsonlighed i den bedste mening!
Jeg føler meget stærkt at en homoseksuel praktiserende kristen bliver dømt, når de siger at sådan er Guds ord, og at det er det eneste rigtige.
Når man fordømmer homoseksualitet, så fordømmer du også personen, for det er en del at et menneske.
Jeg kunne jo også komme med den undskyldning at jeg ikke fordømmer fundamentalistiske, men at jeg fordømmer fundamentalismen.
Jeg ikke ønsker at IKKE at fordømme nogen. Men det jeg vil frem til er at jeg er imod fordømmelsen.
Sagens kerne er bare, at vi ikke er sat hertil at dømme andre og hvad der en synd eller ej, men at det er op til Gud. Vi er vel ikke Jesusdommer, men Jesusvidnere.
Det er i hvert fald ikke særligt barmhjertigt, synes jeg ikke.
Jesus siger selv vi ikke må dømme, for den dom vi dømmer med skal vi selv blive tildømt. Det vil sige hvis man fordømmer homoseksualitet så har man egentligt også fordømt sin egen seksualitet.
Jeg synes bare slet slet ikke det hænger sammen det du siger.
Citat: Men her synes jeg du er rigtig gal på den: du ligger med andre ord op til forsoning og dialog, men gør det ved at fortælle udgiveren af denne folder, og så mange i kirken som læser det samme i Bibelen: at vi tager fejl, og vi må forsone os med den tanke at homoseksualitet IKKE er en synd! Her vil jeg gerne så sige, at hvis vi føjede DIG for dialogens skyld, så ville vi være nogle sørgelige kristne. For igen, SELVOM VERDEN SIGER NOGET ANDET MÅ DEN KRISTNE STÅ FAST PÅ GUDS ORD! Og hvis det så kommer til stridigheder, so be it. Guds ord skal ikke udvaskes!
Det har jeg aldrig sagt. Det jeg gør er at repræsentere en anden side af sagen. Det folderen gør, er da akkurat at fortælle alle praktiserende homoseksualle at man skal forsone sig med den tanke at homoseksualitet ér en synd, og det er da dét som er absurd. Lad os nu holde os til kernen, det det hele handler om.
Det er ikke mig som har udgivet en folder der fordømmer mennesker seksualitet og liv.
Jeg er også kristen, bare fordi jeg ikke er enig med dig i din overbevisning.
Jeg ønsker heller ikke Guds ord skal udvaskes, men det er da kun Gud som kender hans eget ord bedst, og ikke os mennesker. Hvorfor så have så tralvt med at fordømme hinanden?
Citat: Så vi står her med modstridende syn, på noget, der står i Bibelen. Jeg kan ikke anderkende dit syn som gode varer, da jeg virkelig ikke mener Guds ord giver noget at rafle om. Gud elsker dig og giver dig derfor i sit ord en vejledning til at undgå synd. I min mening er dine holdninger farlige fordi sætter "synden fri" og endda med en blåstempling af Guds ord, som jeg mener er så tynd den slet ikke er der... Det er ikke uforsonligt med dig, men med en mening som jeg mener Bibelen taler imod...
Er min holdning til at mennesker gerne må se sagen fra mere end 1 side farligt? Er det farligt at jeg ønsker at hver enkelt lægger sin livssituation op til Gud og ber "lad hans vilje ske"?
Gud er da stor nok til at sørge for den enkelte.
Så jeg blåstempler Guds ord, fodi jeg er uenig med dig i din tolkning? Det er altså din overbevisning vi snakker om. Vi har da ikke krav på at have mere myndighed på vores overbevisning fremfor andres overbevisning.
Så du hævder altså at du har myndighed på at din måde at forstå bibelen på, omkring homoseksualitet, er Guds ord?
Hvor har du den myndighed fra?
Citat: Derfor igen: Jeg er for dialog, men jeg er ikke for at jeg skal prikke øjnene ud på mig selv i dette spørgsmål, Bibelens ord står klart. Det spørgsmål jeg synes du skal tænke over er: ER DETTE EN SKIDT TING? At stå fast på Bibelens ord, på din holdning til det du læser i Guds ord?? Fordi jeg synes din side lægger op til at dette er rigtig skidt, ja du er faktisk fundementalist (i alle ordets skræmmende medie betydninger...) eller som en anden siger det i tråden: du er sekterisk!! Nej nej nej nej. Jeg tror og tager Guds ord alvorligt. Jeg er kristen!
Det er fint, men det er stadig din måde at forstå det bibelen siger om homoseksualitet. Jamen, står du ikke selv fast på din holdning til det du læser i Guds ord?.. Og nej, jeg står ikke fast på den, men lægger det op til Jesus, og samtidig så præsentere jeg en anden side af sagen omkring homoseksualitet.
Citat: ja du er faktisk fundementalist (i alle ordets skræmmende medie betydninger...) eller som en anden siger det i tråden: du er sekterisk!! Nej nej nej nej. Jeg tror og tager Guds ord alvorligt. Jeg er kristen!
Hvorfor er du sur på mig?
Citat: Hvor ligger dialogen? Sænk paraderne og lig dit Bibelensyn fra dig og lad mig udlægge ordet for dig ??? Er du teolog eller er artiklen hjemmestrikket ud fra en lægmands synsvinkel?
Siger jeg det?
Citat: Jeg synes dialog og diskussionen går fint nok herinde, selvom, uha, det er en sekteriske Indre Missions webside....
Jeg har aldrig nogensinde kaldt noget sekterisk? Hvor kommer det fra?
Kærligst Klaus Hundal 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69216 - 24/08/2006 16:17
|
Bruger
|
Citat: Du skriver: Så du hævder altså at du har myndighed på at din måde at forstå bibelen på, omkring homoseksualitet, er Guds ord?
Således står der i 1. Tim. kap. 1: Citat: v3 Da jeg rejste til Makedonien, bad jeg dig blive i Efesos, for at du skulle påbyde visse folk, at de ikke må føre vranglære v4 eller holde sig til myter og endeløse stamtavler, hvad der snarere fremmer spekulationer, end det tjener Guds frelsesplan, hvor det drejer sig om tro. v5 Sigtet med det påbud er kærlighed af et rent hjerte, af en god samvittighed og af en oprigtig tro. v6 Nogle har forvildet sig bort fra dette og har vendt sig til tom snak; v7 de vil være lærere i loven, men forstår hverken det, de selv siger, eller hvad det er, de udtaler sig så sikkert om.
Her skriver Paulus, at vi skal være på vagt over for vranglære. For at dette budskab skal give nogen som helst mening, så må vi også have bemyndigelse til at BEdømme om den lære som andre fremfører er bibelsk eller ej. Uden denne bemyndigelse har vi nemlig slet ikke nogen mulighed for at værne os selv imod vranglære. Deri lægge bemyndigelsen altså, at vi påbydes at være på vagt overfor vranglære.
Citat: Du skriver: Det er fint, men det er stadig din måde at forstå det bibelen siger om homoseksualitet. Jamen, står du ikke selv fast på din holdning til det du læser i Guds ord?.. Og nej, jeg står ikke fast på den, men lægger det op til Jesus, og samtidig så præsentere jeg en anden side af sagen omkring homoseksualitet.
Hvad er det reelt du gør her? Det du reelt gør er at tage Jesus til indtægt for din bibelfortolkning. Og dermed siger du også indirekte, at alle der er uenige med dig er uenige med Jesus. Du fortæller os, at du fordomsfrit har læst i Bibelen, at du derefter har lagt fortolkningen over til Jesus, og at du så har fået en åbenbaring fra Jesus om hvordan Bibelen skal forstås. Dermed må du også mene, at alle der ikke har samme overbevisning som dig er vranglære - simpelthen fordi deres overbevisning ikke er i overensstemmelse med Jesu lære.
Eller er din pointe, at Jesus taler med to tunger?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69217 - 24/08/2006 16:25
Re: Hvem kender Guds ord?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Klaus, du skriver noget til Simon, som jeg lige snublede over: Citat: Jeg ønsker heller ikke Guds ord skal udvaskes, men det er da kun Gud som kender hans eget ord bedst, og ikke os mennesker.
Det kan jeg ikke forstå, at du kan mene!
Når Gud har givet sig til kende og meddelt sig til os, hans elskede skabninger, så er det jo for at vi, på vor side, skal lære Ham at kende og vide, hvad han vil, at vi skal gøre! Hvor skulle vi ellers vide det fra?
Prøv at læse 2. Tim. 3,15-17, hvor Paulus skriver, at de hellige skrifter, som giver visdom til frelse ved troen, er indblæst af Gud og kan undervise, vejlede, opdrage i retfærdighed og udruste til al god gerning.
Mht. skriftens klarhed: se fx. Sl 119,105 og Sl. 19,8.
Og vi har ingen ekstra instans, der kan træde til og forklare skriften! (Kun den katolske kirke har en sådan instans, nemlig den kirkelige tradition.)
Derfor mener jeg, at det er rigtigere, at vi, for at få den fornødne klarhed over Guds vilje, sammen og med åbent sind fordyber os i Bibelens tekster og ikke i hinandens fejl og mangler!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69218 - 24/08/2006 17:28
|
Bruger
|
Hej igen Klaus, Der er vist nogle ting jeg skal forklare lidt nærmere!! Citat: Jeg føler meget stærkt at en homoseksuel praktiserende kristen bliver dømt, når de siger at sådan er Guds ord, og at det er det eneste rigtige.
Når man fordømmer homoseksualitet, så fordømmer du også personen, for det er en del at et menneske.
Jeg kan godt forstå du føler "at en homoseksuel praktiserende kristen bliver dømt", når der udgives en folder, der kommer til konklusionen at homoseksuel praksis er synd ifølge Bibelen. Men igen, når du tænker på "de 8" (forfatterne af den famøse folder, 8 kristelige foreninger) og på mig for den sags skyld, så skal du huske at vi finder vores holdninger om emnet i Bibelen, det er ikke homofobi, men Guds ord - set fra vores synpunkt. Det vigtige er også, at det er den homoseksuelle praksis der fordømmes i Bibelen, det at udleve sin homoseksualitet (i praksis og tanke). Jeg føler mig også tit dømt af Bibelen, ikke over homoseksuelle tanker, men over så meget andet, fordi Bibelen kalder dette synd og "fordømmer det". Men jeg føler mig aldrig fordømt over mine synder dog, hertil skinner evangeliet jo for klart igennem og løser mig for min synd og skyld. Så jeg forstår det godt, men Bibelen ser homoseksualitet som en synd, den fordømmer ikke den homoseksuelle!
Fair så langt? Eller forstår du?
Citat: Jeg ikke ønsker at IKKE at fordømme nogen. Men det jeg vil frem til er at jeg er imod fordømmelsen.
Hvis jeg levede i åbenlys synd, så vil jeg da heller ikke ønske at du kom og fordømte mig. Men jeg ville da gerne have at du kom og sagde til mig at Bibelen faktisk kalder det synd, fx tilbede både Gud og Allah. Så vil jeg som kristen vælge at følge Guds ord og kun tilbede Gud, eller jeg vil bare droppe kristendommen og nappe Islam. Men jeg kunne jo også bare svare dig, at jeg er sikker på Gud er en kærlig Gud, som aldrig kunne drømme at dømme mig, og dermed føle at han var med mig i min tilbedelse af Allah. Men det ville jo være at leve på en løgn? Ligesom dig ønsker jeg ikke at fordømme nogen, og det er jeg 100% sikker på at "de 8" heller ikke gør med deres folder! De nævner blot hvad Bibelen siger. Så er du så uenig, ja, men der er ingen der fordømmer nogen!
Citat: Sagens kerne er bare, at vi ikke er sat hertil at dømme andre og hvad der en synd eller ej, men at det er op til Gud. Vi er vel ikke Jesusdommer, men Jesusvidnere.
Det er i hvert fald ikke særligt barmhjertigt, synes jeg ikke.
Helt enig. Der er heller ikke nogen der dømmer nogen, så jeg kan kun sige jow jow. Det der sker her, er at der er nogen der læser i Bibelen og ser en synd, andre der læser og ikke ser en synd. (der er nogen der tager fejl vedrårende en synd! = alvorligt!)
Citat: Jesus siger selv vi ikke må dømme, for den dom vi dømmer med skal vi selv blive tildømt. Det vil sige hvis man fordømmer homoseksualitet så har man egentligt også fordømt sin egen seksualitet.
Jeg synes bare slet slet ikke det hænger sammen det du siger.
Derfor vil jeg for tredje gang sige: der er ikke nogen mennesker, der i denne diskussion dømmer nogle andre mennesker. Der er nogen, der siger "jeg læser i Bibelen at homoseksualitet er en synd" (de 8 kirkelige foreninger) og så er der 1 som skriver på sin hjemmeside "hjerternes kamp", dvs dig, og siger: "dem som mener det ovenstående tager fejl og fordømmer de homoseksuelle." Nu kan jeg fornemme på det hele at du ikke har den store fidus til de 8 kirkelige foreninger her, (her i blandt IM, LM, DBI, KFS, ELM m.fl.), men de ligger ude på den kirkelige højrefløj og tager Bibelen alvorligt. Ville disse ikke skyde sig i foden hvis de udgav en folder der fordømte en gruppe mennesker i samfundet? Vi kender jo alle Jesu ord om ikke at dømme hinanden!! De homoseksuelle bliver fortørnede når de læser folderen, klart nok. De kristne homoseksuelle bliver kede af det, klart nok. Men det er Guds ord, og det er altså ikke en "langt ude" tolkning at komme med, at homoseksualitet er en synd.
Forstår du? Ellers spørg 
Citat: Det har jeg aldrig sagt (citat skl: "Guds ord skal ikke udvaskes!"). Det jeg gør er at repræsentere en anden side af sagen. Det folderen gør, er da akkurat at fortælle alle praktiserende homoseksualle at man skal forsone sig med den tanke at homoseksualitet ér en synd, og det er da dét som er absurd.
Ja du repræsenterer en anden holdning end den de 8 ligger for dagen. Din holdning henter du i Bibelen? Eller når du kigger på de homoseksuelle og ser ægte kærlighed i mellem dem? De 8 som forfatter folderen henter deres holdninger i Bibelen og er velsagtens også klar over den kærlighed der kan er mellem homoseksuelle par. Men da de læser i Bibelen at homoseksualitet er en synd, ja så er dette deres holdning. Er det absurd? Der er stadigvæk ikke nogen der dømmer nogen! Der er derimod kommet en folder, der udlægger Bibelen på dette punkt og kommer med svar på en masse praktiske spørgsmål vedrårende dette emne.
Men ja igen, det er hårdt at få af vide at nogen man holder af er mod Bibelens ord. Men vi kan altså ikke komme uden om det i dette tilfælde - mener jeg, mens du ikke ser problemet... Sprøgsmål: ligger du op til dialog så jeg kan blive lidt mere afslappet omkring dette spørgsmål og ikke fordømme homoseksuel praksis?
Citat: Det er ikke mig som har udgivet en folder der fordømmer menneskers seksualitet og liv.
Nej det er Gud. En ret tyk folder der hedder Bibelen... En mindre folder har "de 8" udgivet som svarer på spørgsmål udfra det der står i Bibelen... Ej det er selvfølgelig sat på spidsen for sjov skyld. Det er udfoldelsen af ens homoseksualitet der nævnes i Bibelen og fordømmes som synd - ikke det enkelte menneskes seksualitet eller liv, men synden i det. Men igen, sådan læser jeg/vi Bibelen, mens du ser på det ret så anderledes.
Citat: Jeg er også kristen, bare fordi jeg ikke er enig med dig i din overbevisning.
Jeg ønsker heller ikke Guds ord skal udvaskes, men det er da kun Gud som kender hans eget ord bedst, og ikke os mennesker. Hvorfor så have så tralvt med at fordømme hinanden?
Hurtigt igen: der er ingen der fordømmer nogen! Det er noget der fordømmes, nemlig synden, som fordømmes i Bibelens ånd. Dejligt du også er kristen og kender Jesus som din frelser. Så er vi begge enige om at det bedste for os her i livet, er at leve efter Guds ord og have det med os gennem livet! ja? For så kan du måske bedre forstå hvorfor vi bruger Bibelen til at afgøre sådanne spørgsmål om fx homoseksualitet. Gud kender sit eget ord bedst ja, men Ordet/Bibelen er givet til os mennesker så vi kan lære om Gud og lære at leve efter hans vilje! Det er det "de 8" ønsker med folderen, at guide kristne til at leve efter Bibelen. Der er med andre ord igen, ingen der fordømmer nogen!!!
Citat: Er min holdning til at mennesker gerne må se sagen fra mere end 1 side farligt?
Det er farligt når folk begynder at bortforklare Guds ord, som jeg desværre mener du gør det i din argumentation i din artikel. Det er ikke forkert at se ting fra mere end én side. Men synd er altså meget sort på hvidt: står noget som synd i Bibelen, fx mord, så er det synd. Så kan man så diskutere videre om mord og om det Jesus siger i bjergprædiken, hvor han udvider mord til at betyde, at ødelægge sin næstes glæde osv. Men at mord er en synd, kan vi kun se fra den ene side som kristne! Det er farligt hvis nogen kommer og sætte spørgsmål ved en bibelsk sandhed, og det er det jeg synes du gør, derfor kan du nok forstå alle mine advarselslamper ringer? (jf. "har Gud virkelig sagt...")
Citat: Er det farligt at jeg ønsker at hver enkelt lægger sin livssituation op til Gud og ber "lad hans vilje ske"?
Gud er da stor nok til at sørge for den enkelte.
Er det det som du mener du gør ved at sætte spørgsmål ved "de 8"s og min tolkning? At ønske at vi skal "lægge vores livssituation op til Gud og be "lad hans vilje ske"?" Jeg forstår ikke din sætning i denne sammenhæng, men jeg kan da godt sige at det er netop hvad "de 8" gør, lægger deres livssituation op til Gud og lader Ham bestemme i spørgsmålet om homoseksualitet. Og din anden sætning forstår jeg heller ikke men kan kun sige, jow da! men hva mener du her?
Citat: Så jeg blåstempler Guds ord, fodi jeg er uenig med dig i din tolkning? Det er altså din overbevisning vi snakker om. Vi har da ikke krav på at have mere myndighed på vores overbevisning fremfor andres overbevisning.
Så du hævder altså at du har myndighed på at din måde at forstå bibelen på, omkring homoseksualitet, er Guds ord?
Du kan da godt se at, som jeg skriver ovenover, at når "de 8", hvis mening jeg jo tilslutter mig, ser homoseksualitet som en synd, så kan den ikke forenes med dit syn om at det ikke er synd. Jeg stoler på at "de 8" udlægger Bibelens ord korrekt her og da jeg mener du er gal på den må jeg også synes at du tager fejl - ingen mudderkastning eller fordømmelse, ganske logisk. Så derfor må jeg vægte min "overbevisning" højere end din ja, det har jeg det ganske fint med, hvorfor sku jeg ikke det?
Jeg hævder heller ikke nogen steder at jeg har "har myndighed på at min måde at forstå bibelen på, omkring homoseksualitet, er Guds ord". Nej da selvfølgelig ikke, jeg hævder, at det er Guds ord der dikterer den holdning jeg har mig. Er disse to ting det samme? Måske, men ikke i den negative ordlyd du sætter op. Er det negativt at lade Guds ord bestemme ind i vores liv? Nej selvfølgelig ikke. Forstår du?
Citat: Citat skl: "...ja du er faktisk fundementalist (i alle ordets skræmmende medie betydninger...) eller som en anden siger det i tråden: du er sekterisk!! Nej nej nej nej. Jeg tror og tager Guds ord alvorligt. Jeg er kristen!"
Hvorfor er du sur på mig?
Hvorfor spørger du? Er der noget i mit svar der har givet dig indtrykket af at jeg er sur på dig??? Det er overhovedet ikke tilfældet!" Jeg må forklare mig klarere så: Det ovenstående er det jeg (og andre i tråden) mener at du kalder os, nemlig fundementalistiske, hvis vi følger den holdning, som vi får fra Bibelen, at homoseksualitet er en synd. En anden (dvs ikke dig) har kaldt os sekterisk. Det er vi ikke, vi er kristne som tager Guds ord alvorligt, lige som dig vel. Jeg forstår ikke hvorfor du tror jeg er sur. Jeg synes jeg udtrykker mig ganske klart. Håber du ser hvad jeg mener Let's be pals! 
Citat: Citat skl: "Hvor ligger dialogen? Sænk paraderne og lig dit Bibelensyn fra dig og lad mig udlægge ordet for dig ??? Er du teolog eller er artiklen hjemmestrikket ud fra en lægmands synsvinkel?"
Siger jeg det?
Ja hvis du mener vi skal gå på kompromis med det vi tror på i dette spørgsmål så ja. Der er meget vi kan snakke om i spørgsmålet om homoseksualitet, men om det nævnes som en synd i Bibelen, det er der ingen tvivl om, hertil skal vi jo bare åbne bogen.
Igen vil jeg gerne spørge om du er teolog? Du skyder jo nemlig "de 8"s folder ned, som er skrevet af nogen af nogen rigtig dygtige, erfarne og allervigtigst: bibeltro teologer, og hvis du ikke er uddannet i Guds ord som disse mennesker er, så synes jeg igen at alarmklokkerne småblinker når du fra samme vers finder en helt anden mening... Men ja, måske er det mig, jeg er meget autoritetstro...
Citat: Jeg har aldrig nogensinde kaldt noget sekterisk? Hvor kommer det fra?
Nix det har du ikke Det var mig der nævnte det i et eksempel ovenover: "eller som en anden siger det i tråden: du er sekterisk!". Jeg førte såmænd bare ordet videre for at symbolisere hvordan nogle folk ser IM af én eller anden sær grund.
Håber mit indlæg forklarer lidt. Men helt ærligt, vi bliver jo ikke enige. Jeg synes ikke du er til at hugge og stikke i. Jeg synes Bibelen taler klart, mens du sætter et spørgsmåltegn ved de vers, hvortil jeg så svarer at jeg ikke synes spørgsmål tegnet er berettiget... Det er vel håbløst så.
Men lad os så glædes over vi begge kender Jesus og må leve tæt ved ham og at vi endda bliver frelst ved Ham og hans løfter om at " enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. "
Ha en go dag!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69219 - 25/08/2006 09:41
|
Bruger
|
Hej Klaus Denne definition Citat: Fundamentalisme er et generel navn for en form for religiøsitet, hvori en gruppe af troende læser deres hellige skrift(er) meget bogstaveligt. Ofte bruges betegnelses 'fundamentalisme' til at skelne mellem en mere ekstrem og en mere moderat gruppe af tilhængere af en given religion. Alle større religioner har idag tilhængere, som kan betegnes som fundamentalister.
Er den ikke temmelig farvet af mediernes brug af ordet i forbindelse med militante muslimer? Jeg kan forestille mig (men ved det ikke), at du sikkert ville kalde mig fundamentalist - og du ville have ret i, at jeg tog min hellige skrift meget alvorligt - at jeg læste den bogstaveligt (forstået sådan, at den skal forstås ud fra sin litterære, geografiske og historiske kontekst). Men jeg tror ikke, at jeg er vældig ekstrem!
Er det ikke mere sandt, at ordet 'fundamentalist' bliver brugt som et skældsord over for personer, som er sikre i deres religiøse sag, og siden bruger millitere og voldlige løsninger på deres problemer? Jeg mener ikke, at ordet burde bruges sådan - men er det ikke sådan det forstås?
I teologin skelner man også ofte, i forbindelse med i bibelsyn, ml fx: liberalt syn, konservativt, ortodoks og fundamentalistisk. I den sammenhæng er det liberale syn det, at det står en mere eller mindre frit for, hvordan han læser bibelen. Den konservative har det syn på bibelen, at den har ret i alle ting, der vedrører etik og dogmer, men ellers kan indeholde fejl. Det ortodokse syn minder om dette (har samme fokus, at der er centrum, og der er periferi i bibelen), men skiller sig fra det konservative ved, at de siger, at intet i bibelen er forkert. Så har vi det fundamentalistiske syn tilbage - det er dem, der siger, at alt i bibelen har samme vægt. Det er tit disse, som river et tekstafsnit ud af sin sammenhæng, og bruger det til at fremme sin lære. Det er sådan sat på spidsen. Dette var bare et lille sidespring, hvor begrebet også bliver brugt.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69220 - 26/08/2006 09:13
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat: Jeg var kun 50%
Så er du formentlig ikke kritisk nok overfor andres kristne tro 
Jeg scorer jo kun højt fordi fundi-testen vægter et kritisk syn på andres tro så højt. Det lader nærmest til at være den bagvedliggende definition på fundamentalisme. Havde den i stedet spurgt til folks egen tro og bibelsyn så havde jeg selvfølgelig ikke scoret så højt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69221 - 27/08/2006 20:13
[Re: Ateist]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist og andre  Lige en opklaring på "fundamentalist-testen" Jo højere procent = jo mindre fundamentalist Jo mindre procent = jo mere fundamentalist Så hvis man scorer en høj %, så er man altså ikke særlig fundamentalistisk og omvendt en lav % f.eks på 20, så er man mest fundamentalist. Men testen skal, som sagt, ikke ses som en endegyldig og "eneste sande" test. Det er for at sætte gang i dialogen. Så testen skal ikke virke som om, at den kender det rigtige svar på fundamentalisme. Den skal virke som en afstandtagen til enhver form for ene-rets opfattelse, som der også ligges vægt på i spørgsmålene. Dvs. at vi alle kan lære af hinanden og vi skal være åbne overfor at lytte til hinanden og forstå hinanden. Derfor dialog:) Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#69222 - 28/08/2006 00:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Klaus Citat: Så hvis man scorer en høj %, så er man altså ikke særlig fundamentalistisk og omvendt en lav % f.eks på 20, så er man mest fundamentalist.
Det er faktisk lidt sjovt, det her! Der er noget der tyder på, at testen er konstrueret på en sådan måde, at den giver lige det modsatte resultat af, hvad man kunne forvente!
Jeg, som er fundamentalist, scorede 93 %!
Jeg mener det alvorligt, det ikke bare ordkløveri. Jesus Kristus er mit fundament, det er min overbevisning, at hele Bibelen er Guds urokkelige Ord.
Derfor tror jeg, at de der tror noget modstridende, tager fejl.
Altså opfyder jeg vel fundamentalist-kriteriet, og da jeg har besvaret alle spørgsmålene samvittighedsfuldt og omhyggeligt, kunne det så ikke tænkes, at der er noget galt med testen?
Eller at der måske ikke er noget galt med at være fundamentalist?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69223 - 28/08/2006 12:45
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina:) Citat: Jeg mener det alvorligt, det ikke bare ordkløveri. Jesus Kristus er mit fundament, det er min overbevisning, at hele Bibelen er Guds urokkelige Ord.
Amén:) Jesus Kristus er også mit fundament, lad os alle have ham som centrum:)
Det er også min overbevisning at Guds ord er urokkelig.
Citat: Altså opfyder jeg vel fundamentalist-kriteriet, og da jeg har besvaret alle spørgsmålene samvittighedsfuldt og omhyggeligt, kunne det så ikke tænkes, at der er noget galt med testen?
Eller at der måske ikke er noget galt med at være fundamentalist?
Altså jeg er ved at være lidt træt af at der ikke er nogen som gider at lytte efter hvad jeg siger. Fundamentalist-testen er ikke noget sandhedssvar til hvad der er rigtigt og forkert eller til at dømme hvem der er fundamentalist, men meningen er det skal være en igangsætter til dialog og at få en til at tænke over hvordan vi behandler andre mennesker. Som inspiration.
Så er det jo op til dig om du vil blive ved med at misforstå selve meningen med testen.
Kærligst Klaus Hundal 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69224 - 28/08/2006 13:28
|
Bruger
|
Citat: Altså jeg er ved at være lidt træt af at der ikke er nogen som gider at lytte efter hvad jeg siger. Fundamentalist-testen er ikke noget sandhedssvar til hvad der er rigtigt og forkert eller til at dømme hvem der er fundamentalist, men meningen er det skal være en igangsætter til dialog og at få en til at tænke over hvordan vi behandler andre mennesker. Som inspiration.
Så er det jo op til dig om du vil blive ved med at misforstå selve meningen med testen.
Hvis du er så træt af at blive misforstået, hvorfor fjerner du så ikke testen, og laver et nyt debat-oplæg, som ikke bliver misforstået? Jeg tror, at et stykke "brødtekst" er langt bedre som debat-oplæg end en dårlig lavet "test".
|
|
Til toppen
|
|
|
#69226 - 28/08/2006 15:06
|
Bruger
|
Citat: Testen er forresten taget fra en amerikansk side omhandlende fundamentalisme og ikke en jeg har lavet.
At du ikke selv har udformet den gør den jo ikke bedre. Problemet er jo ikke om hvorvidt det er dig der har lavet den, men at den teknisk set er dårligt lavet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69227 - 28/08/2006 17:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Klaus - - Citat: Fundamentalist-testen er ikke noget sandhedssvar til hvad der er rigtigt og forkert eller til at dømme hvem der er fundamentalist, men meningen er det skal være en igangsætter til dialog og at få en til at tænke over hvordan vi behandler andre mennesker. Som inspiration.
OK, fair nok. Lad os glemme testen og gå direkte til den debat, du efterlyser: Hvordan behandler vi andre mennesker, spørger du. Godt spørgsmål! Og stort!
Vi har et solidt fælles fundament: Jesus Kristus. Lad os holde fokus på Ham!
Jeg kender Jesus ud fra hvad der står i Bibelen. Det gør du sikkert også. Måske også på andre måder?
Jeg er på forhånd ret sikker på, at vi er enige om, at vi skal behandle hinanden kærligt.
Men jeg ved ikke, om vi ser helt ens på, hvordan den kærlighed nu skal ytre sig. Hvordan mener du, at vi bedst viser hinanden næstekærlighed og omsorg?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69228 - 29/08/2006 00:23
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Kristina... Jesus Kristus er også mit livsgrundlag, men jeg har ikke behov for at blindt benægte sandheden for at prøve at efterleve en religiøsvirkelighed........... At benægte fakta Kristina, det er fundementalisme af den forkerte skuffe,.. Citat: Jesus Kristus er mit fundament, det er min overbevisning, at hele Bibelen er Guds urokkelige Ord.
Derfor tror jeg, at de der tror noget modstridende, tager fejl.
Så hvad du mener er, at du alene vide,.. og en hver som mener anderledes end dig tager fejl.. uanset hvad!.. Så en religiøs eller subjektiv virkelighed, er dermed den endegyldige sandhed, og ikke den faktuelle sandhed?...
Jeg forbliver din trofaste Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#69229 - 29/08/2006 10:24
Re: objektiv sandhed / subjektive sandheder?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Citat: men jeg har ikke behov for at blindt benægte sandheden for at prøve at efterleve en religiøsvirkelighed...........
Nej! heller ikke jeg. Jeg prøver ikke at efterleve nogen religiøsvirkelighed - jeg ved ikke engang hvad det er. Kender du nogen, som mener at have behov for blindt at benægte sandheden? Citat: At benægte fakta Kristina, det er fundementalisme af den forkerte skuffe
Jeg mener nu ikke, det er udtryk for fundamentalisme at benægte fakta. Men tåbeligt er det! Citat: Så hvad du mener er, at du alene vide,.. og en hver som mener anderledes end dig tager fejl.. uanset hvad!..
Nej! jeg mener ikke at jeg alene véd. Jeg mener at Gud alene véd ... og at han ved Ordet har åbenbaret for os, hvad han vil, at vi skal vide .. Citat: Så en religiøs eller subjektiv virkelighed, er dermed den endegyldige sandhed, og ikke den faktuelle sandhed?...
Nej! Jeg regner ikke det subjektive for virkelighed. Den endegyldige sandhed er objektiv, evig og uforanderlig, nemlig Jesus Kristus som selv er Vejen, Sandheden og Livet! Og Han er ikke spor subjektiv!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69230 - 31/08/2006 08:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina!:) Lyder rigtig dejligt, at du er med på den; at gå direkte til emnet:) Jeg er absolut enig i vi skal holde Jesus som centrum, som hovedhjørnesten  Jeg kender også Jesus ud fra bibelen, især personligt i min hverdag hvor han leder mig, viser vers til mig som jeg har brug for. Jesus han er i sanhed levende og den mest kærlige, nåderige og barmhjertige Gud. Hans kærlighed, har jeg, følt mange gange. Den overgår alt forstand, det er ikke noget jeg føler der kan beskrives  Du spørger hvordan jeg bedst mener man viser næstekærlighed og omsorg. For mig ser jeg kærligheden, som der også står i bibelen. Det er, personligt for mig, ydmyghed overfor alle mennesker, at sætte andre højere end sig selv i ydmyghed. Dvs. jeg stræber efter at vægte andre højere end mig selv. Det er at gengælde enhver ond handling med kærlighed. Kærligheden, står der også bibelen, er selve grundvolden som alle love og profeter bygger på. Jeg ser det hele som gennemsyret i den kærlighed Jesus har til os alle. Og jeg mener man skal udruste sig Jesus fulde væsen og jeg ønsker personligt, at gøre alt på den måde som Jesus gør det. Dvs. at vi skal alle have kærlighed til hinanden som Jesus havde det til os. "v36 »Mester, hvad er det største bud i loven?« v37 Han sagde til ham: » Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. v38 Det er det største og det første bud. v39 Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. v40 På de to bud hviler hele loven og profeterne.«" Et godt vers herunder taler om kærlighed iblandt hinanden: "Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven." Romerbrevet, kap. 13, v. 8 Der står også i bibelen, at man kan gøre og være mange ting, men uden kærligheden, er man rungende malm og en klingende bjælde. Herunder står beskrevet et stykke fra bibelen, som beskriver hvordan jeg personligt opfatter hvor vigtigt kærligheden er: "Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet." 1 Kor 13,1-3 Der står også beskrevet, for mig at se, meget godt hvordan jeg opfatter kærligheden ér til hinanden. Disse ord beskriver det utrolig godt synes jeg: "v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt." Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. For at se siger denne sætning meget godt, hvordan det er vi skal holde ud i kærlighed overfor alle mennesker, også når det er svært. Ligemeget hvad man kommer ud for, så tåler den alt, tror alt, håber alt og udholder alt. At holde til og være i kærlighed overfor sine medmennesker. Så fik vi lige set på, hvad kærlighed ér ifølge dette tekststykke. Jeg synes, det er lidt vigtigt at stadfæste, hvor vigtig denne kærlighed egentligt er igen: "Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden." Tro er godt, håb er godt, men størst af alt, er igen = Kærligheden!  Det passer også meget godt i overenstemmelse med, at grunden alt bygger på er kærlighed, som jeg skrev om lidt tidligere. Troen skal bygge på kærligheden, dvs. være gennemsyret af den, for mig at se. Størst er altså kærligheden, og vi har fået afklaret hvordan og hvad kærlighed ér. (vi får den igennem Jesus tror jeg) Nu er spørgsmålet bare så: "Er vi påbudt, at have denne kærlighed, som vi nu ved hvad er, overfor hinanden?" Et at mine yndlingsvers er dette, som også siger, for mig at se, at vi skal have en sand kærlighed til hinanden: "Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«" Halleluja!:) Vi skal altså behandle hinanden med Jesus kærlighed, som han også viste os. Den var mild, tåler, tror alt, udholder alt, tålmodig, hidser sig ikke op og meget mere! Det er altså ren og uendelig kærlighed, nåde, barmhjertighed og at sætte sig på huk for enhver fremmede og give ham et knus! Vi ved det er selve grundvolden, det som loven og profterne bygger på og vi ved nu at vi skal have denne til hinanden!:) Lige for, at få hele sammenhængen med, så står der: "v34 Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden. v35 Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«" Jesus kærlighed var og er fantastisk! Derfor stræber jeg efter at være næstekærlig mod alle mennesker jeg møder, og når det lykkes, wow hvor er det en fantastisk ting og følelse!:) Jeg ser altså ikke fordømmelse (personligt) af hinanden som noget som helst med kærligheden at gøre, derfor kan jeg ikke forbinde det med hinanden. Jeg tror, at igennem ydmyghed og kærlighed der åbnes der en dør, for Guds kærlige ord til at komme ind. Gud har styr på det i hvert fald! Til sidst, men absolut ikke mindst, så ser jeg ikke Gud som en vred og straffende Gud. Det siges meget godt, hvad Gud han er: "Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed." Han er kærlighed:) Han er ikke en vred og fordømmende Gud. Jeg har selv oplevet personligt, denne kærlighed på egen "krop"  Eller mere specifikt mit hjerte, min sjæl. Hvor det røre mit indre. Jeg har aldrig oplevet, at når jeg skulle lære noget nyt, at han har straffet mig, men at han har rørt mig med sin altforvandlende kærlighed og plantede sin vilje og ord i mig. Han forvanlede mig altså igennem helligånden, til at lære noget nyt. Den berøring, den er altforvanlende! Som der står i hele sammenhængen, og det er stort!:):): "v7 Mine kære, lad os elske hinanden, for kærligheden er af Gud, og enhver, som elsker, er født af Gud og kender Gud. v8 Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed. v9 Derved er Guds kærlighed blevet åbenbaret iblandt os: at Gud har sendt sin enbårne søn til verden, for at vi skal leve ved ham. v10 Deri består kærligheden: ikke i at vi har elsket Gud, men i at han har elsket os og sendt sin søn som et sonoffer for vore synder." v11 Mine kære, når Gud har elsket os således, skylder vi også at elske hinanden. v12 Ingen har nogen sinde set Gud, men hvis vi elsker hinanden, bliver Gud i os, og hans kærlighed er fuldendt i os. v13 Deraf ved vi, at vi bliver i ham og han i os: at han har givet os af sin ånd. v14 Vi har set og bevidner, at Faderen har sendt sin søn som verdens frelser. v15 Den, der bekender, at Jesus er Guds søn, i ham bliver Gud, og han bliver i Gud. v16 Og vi kender og tror på den kærlighed, som Gud har til os. Gud er kærlighed, og den, der bliver i kærligheden, bliver i Gud, og Gud bliver i ham. v17 Deri er kærligheden fuldendt i os: at vi har frimodighed på dommens dag; for som han er, er også vi i denne verden. Frygt findes ikke i kærligheden, v18 men den fuldendte kærlighed fordriver frygten, for frygt er forbundet med straf, og den, der nærer frygt, er ikke fuldendt i kærligheden. v19 Vi elsker, fordi han elskede os først. v20 Hvis nogen siger: »Jeg elsker Gud,« men hader sin broder, er han en løgner; for den, der ikke elsker sin broder, som han har set, kan ikke elske Gud, som han ikke har set. v21 Og dette bud har vi fra ham: Den, der elsker Gud, skal også elske sin broder." Stærke ord, som jeg i hvert fald kan lære af! Tak for at jeg måtte skrive dette indlæg, det var virkelig dejligt og forvandlende/fornyende for mig! De KÆRLIGSTE Hilsner Klaus  :0)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69231 - 31/08/2006 09:09
Gudsbillede
|
Bruger
|
Hej Klaus
Tak for det indlæg! Lad mig bare begynde med at sige, at jeg er ening med dig langt hen ad vejen, men der er to ting, jeg gerne vil sætte spørgsmålstegn ved.
1) Du citerer hvor du læser om kærligheden, men du siger aldrig hvad den er. er den en følelse? en tanke? en gerning? en loyalitet? hvad ER, ikki hvad gør den, men hvad ER den i bibelsk forstand?
2) Din gudsbillede opfatter jeg som mangelfuldt (det er alle sammens vel - i hvert fald fra tid til anden) - men det som jeg virkelig synes mangler, er dit manglende syn for den hellige Gud. det virker for mig, som om du reducerer Gud, til kun at være tolerant, sød og rar - men den helbibelske sandhed er jo, at han også er retfærdig, streng og indimellem også vred. Ikke sandt?
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69232 - 31/08/2006 20:42
Re: hvordan viser vi hinanden kærlighed?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Klaus - tak for dit svar, som bestemt gjorde indtryk på mig. Jeg fornemmer din hjertevarme, og du skrev ikke et eneste ord, som jeg ikke kan sige ja og amen til.
Jesus gav sit liv for os, og vi skylder at vise hinanden kærlighed i enhver situation, Ikke kun når livet er fest og farver, men også når det er svært og gør ondt, skal vi være der for hinanden, og gå med hinanden ind i hinandens smerte, lytte til hinanden, hjælpe, støtte, trøste, opmuntre ... det tror jeg hurtigt vi kan blive enige om.
Men der var også noget du ikke helt tog stilling til, nemlig hvordan viser vi hinanden omsorg og kærlighed?
Det svære spørgsmål er et "Hvad nu hvis ....?"
Hvis du nu sidder og véd et eller andet, som du tror det er livsvigtigt for din kæreste, din ven, dit medmenneske at vide, men som du er sikker på, at han/hun villle blive dybt fortvivlet over at høre - ville du så kunne nænne at sige det alligevel?
Det kunne også være, at han ville blive så vred og såret og forarget over det du fortalte, og spørge hvad du egentlig bildte dig ind, og hævde at du var en ukærlig, hensynsløs, fordømmende person, som han overhovedet ikke mere ville have med at gøre -
Det, som du havde problemer med at få sagt, kunne f.eks. handle om at du var bange for, at han ikke gik på frelsens vej, men havde kurs mod afgrunden ..
Ville det være dumt og hjerteløst at fortælle ham, hvad du mente, og gøre rede for din opfattelse, så han selv kunne overveje og tage stilling?
- - det er jo klart det letteste at holde mund - men spørgsmålet er: Er det også det kærligste? Eller kunne det være et svigt?
Er det det kærligste i alle forhold at tie stille og nøjes med at give ham et hjerteknus?
Jesus sagde mange hårde og advarende ord til sine venner og disciple .. men ukærlig var han i hvert fald ikke ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69233 - 01/09/2006 00:51
Re: Gudsbillede
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jón!:) Tak for dit feedback Citat: 1) Du citerer hvor du læser om kærligheden, men du siger aldrig hvad den er. er den en følelse? en tanke? en gerning? en loyalitet? hvad ER, ikki hvad gør den, men hvad ER den i bibelsk forstand?
Jeg ser den personligt som en følelse, for kærlighed jo en følelse. Ikke noget vi selv kan skabe, men noget som Gud kan plante i os. Jeg ser det også som en gerning, da det er en måde som han siger til os vi skal være overfor andre på, men det er ikke noget jeg tror vi kan være af os selv. Jeg føler og tror at Gud hælder kærligheden på mig, Jesus giver mig et stykke af kærligheden fra ham til mig, så jeg kan mærke og forstå - og ikke mindst ønsker at give denne kærlighed videre. Jeg har ikke ret eller forstand til at sige hvad bibelen siger helt korrekt, men sådan som jeg personligt opfatter det Gud siger til mig i bibelen er, at det er på denne måde.
Citat: 2) Din gudsbillede opfatter jeg som mangelfuldt (det er alle sammens vel - i hvert fald fra tid til anden) - men det som jeg virkelig synes mangler, er dit manglende syn for den hellige Gud. det virker for mig, som om du reducerer Gud, til kun at være tolerant, sød og rar - men den helbibelske sandhed er jo, at han også er retfærdig, streng og indimellem også vred. Ikke sandt?
Tak Ej.. hehe. Jeg reducerer ikke Guds magt i mit hjerte, jeg "frygter" ham på den måde at jeg ønsker hans vilje ske.. i mit hjerte.
Jeg har aldrig nogensinde oplevet Jesus om streng og vred i mit liv, han har altid mødt mig med kærlighed. Han tvinger os vel ikke til at tro og være sådan og sådan, men jeg har et valg og det er at åbne døren og lukke ham ind. Jeg har ikke et billede af Jesus som streng og vred, men som retfærdig ja.
Jeg tror på, at han møder alle mennesker med sin tilgivelse og røre mennesker med hans kærlighed, forvandler og får mennesker til at tro. Jesus alene.
Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#69234 - 01/09/2006 01:06
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina:) Det er dejligt, at kunne mødes om noget i enighed. At Jesus er frelseren, barmhjertighed og kærlighed, at han er vejen, sandheden og livet!!:) Citat: Men der var også noget du ikke helt tog stilling til, nemlig hvordan viser vi hinanden omsorg og kærlighed?
Det tror jeg, f.eks hvis man ifølge sin overbevisning ser et andet menneske i forfald, at man gør igennem ydmyghed.
Ved ikke at ophøje sig selv, men ved at tale med mennesker i ydmyghed og lægge alt over til Jesus.
Det var også det jeg talte om, hvordan kærligheden er. Sådan skal vi vel også "bruge" den, på den måde som kærligheden er beskrevet.
Jeg tror ikke, at fordi man har en anden overbevisning end andre (og føler at andre mennesker er i forfald), at det er uproblematisk at sige det til det menneske.
Det er der intet der er, men det jeg lige præcist mener med det er, at sådan som en ting som f.eks omkring homoseksualitet, der er vandende delt. Og ved, at begynde at lege klog med sin overbevisning, den anden ikke deler, så er der ikke så meget at advare om.
Jeg kan forstå, hvis det var, at man var af samme overbevisning som en anden, f.eks omkring at bagtale. Man så ville sige, "det er ikke så pænt og godt". Men dér ved man, at den anden er enig.
Jeg har dog aldrig personligt haft den indstilling, at jeg skal gå rundt og advare mennesker. Slet ikke når det blot er min egen overbevisning. Jeg har faktisk aldrig haft særlig trang til, at mene noget om andres liv eller overbevisning, men mest haft fokus på mit eget.
Jeg tror ikke, det er vores opgave at rende rundt og lege frelsere, men jeg tror at det er vores opgave at pege på frelseren: Jesus.
Det er ikke med magt eller styrke, jeg skal udføre mit "job", men det er helligånden som møder det enkelte menneske.
Og hvis vi alle er parat til det, så har vi i sandhed intet at frygte. Hvis vi blot alle ber; lad din vilje ske i Jesus Kristus navn amén.
Rent personligt omkring "problematikken" omkring, at mene man ser noget i et andets liv som er forkert, og udelukkende vil advare personen af kærlighed til personen (selvom jeg ved at det er kærligt), ser jeg det lidt som et "bedrag". Forstå mig ret: Når det er omkring lære og personlig overbevisning, hvor grundlaget for en holdning ikke står så tydeligt og klæberigt fast, så dur det ikke at vi er delt i 2, hvis ikke flere grupper, og går rundt og kaster sten efter hinanden.
Jeg tror, at den med at "advare" andre med sin egen lære (hvor jeg er sikker på at det er fuldt og helt kærligt ment!), måske er en selskabt lære. Jeg mener; en holdning som man er opvokset med, noget som mængden af de mennesker man omgså mener. Men derfor gør det det ikke rigtigt.
Jeg ser en stor forskel på, at formane som menneske, og at helligånden gør det igennem en. Jeg ser en stor forskel på at mennesker sætter sig på en højere trone (tror at man har en mere rigtig lære) og dermed fordømmer en anden ved at kaste med hjerteformede sten, fremfor at lade helligånden tale til den enkelte eller når man sidder 2 og 2 overfor den enkelte.
Jeg tror ikke vi behøves være så bekymret, for at Gud ikke har styr på det. For det har han:)
Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#69235 - 01/09/2006 11:40
|
Bruger
|
Hej igen Klaus! Citat: Jeg ser den personligt som en følelse, for kærlighed jo en følelse
Det tænkte jeg nok at du gjorde - og det er der selvfølgelig også god grund til; men overvej dette: er det ikke rigtigt, at følelserne skifter? I så fald, er kærlighed ikke langt mere end følelser? Ny Testamente har faktisk flere forskellige ord for 'at elske'
1) Et, der betyder noget i retning af forelskelse og sexuel tiltrækning (det er faktisk det ord, der ligger til grubnd for det danske ord 'erotik') 2) Et, der betyder noget i retning af en underdaning, loyalitets og troskabs kærlighed - det er den man fx bør have for sine forældre (i hver faldt også), det er den man har for kongen og myndigheder. 3) Så har vi et ord for en venskabelig og nært tillidsforholdsagtig kærlighed 4) og endelig har vi den sidte form for kærlighed; som særligt bliver brugt om den kristne kærlighed! Om den kærlighed som Gud har til os (det bliver fx brugt i Johs 3,16) - og den kærlighed, som kristne har for hinanden. Denne sidste form for kærlighed, er langt mere ren end de andre, selv om de andre former er gode! Denne form er fuldstændig på trods af modgang og vaklende følelser! Denne form for kærlighed kan endda være der, selv i fortablesens øjeblik, da Gud smider et menneske i fortabelse - hvordan, forstår jeg ikke!
Når vi altså skal elske hinaden bibelsk - så betyder det ikke, at vi skal unmdlade at påtale og formane hinanden! Det er rigtigt, at vi ikke skal fordømme for at ophøje os over andre - vi skal retlede i Åndens kærlighed! Vi er faktisk sat til at passe på hinanden, og holde hianden på den rette, gode vej som kristne (se fx 1 Kor 7).
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#69236 - 01/09/2006 20:49
Re: Hjerternes Kamp - Nyt domæne!
|
Anonym
Anonym
|
Jeg vil lige gøre alle opmærksom på, at Hjerternes Kamp nu har fået et .dk domæne, så det er meget lettere at huske og finde Hjerternes Kamp. Den nye adresse er: www.hjerterneskamp.dk Glæder mig til at se jer på Hjerternes Kamp!  PS: Jeg oplyser dette, for at det er lettere at huske adressen til siden, da den tidligere adresse var meget lang og forvirrende. Nu kan siden i hvert fald findes!:) Kærligst Klaus Hundal www.hjerterneskamp.dk 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69237 - 02/09/2006 20:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Klaus - jeg er glad for det du skriver her, for det hjælper mig til at forstå lidt bedre, hvor du er henne i dine tanker og i din kristne tro .. Jeg vil prøve også at gøre mig selv lidt mere forståelig. Du skriver: Citat: Jeg tror ikke, det er vores opgave at rende rundt og lege frelsere, men jeg tror at det er vores opgave at pege på frelseren: Jesus.
Ja, enig! Men Jesus, som jeg tror på, er den Jesus, som jeg kender fra Bibelen, han som siger: »Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham. Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord.
Og når vi skal pege på ham, vise hen til ham - for ja, det skal vi så sandelig! - så må vi også henvise til hvad han siger, mener jeg.
Vi skal ganske rigtigt ikke komme med vores egne private meninger (med mindre altså at nogen lige spørger!) for de er sådan set irrelevante og u-interessante, og stenkastning går jeg under ingen omstændigheder ind for, det er helt sikkert! Citat: Jeg tror, at den med at "advare" andre med sin egen lære (hvor jeg er sikker på at det er fuldt og helt kærligt ment!), måske er en selvskabt lære. Jeg mener; en holdning som man er opvokset med, noget som mængden af de mennesker man omgås mener. Men derfor gør det det ikke rigtigt.
Ja, igen er jeg enig. Ingen skal genere andre ved at forsøge at pådutte dem sin egen lære, kun vise hen til, hvad der står i Skriften. Og så må andre jo selv vurdere, om de tror på hvad der står, eller ikke.
Lad mig spørge dig, når noget du hører, eller læser, forekommer dig ukærligt og ubehageligt, vil så være rimelig sikker på, at det umuligt kan være fra Gud - men at det må komme fra fordømmende, uforstående mennesker, der slet ikke kender Gud, som vi er enige om er kærligheden selv?
Mener du, at du altid kan mærke det inden i dig selv? Hvordan?
Der står skrevet, at kampen ikke står mod kød og blod, men mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. Og det som er så svært, det er, at den onde kan friste og forføre os med løgn og bedrag og vise sig som lysets engel, og at det som er godt og sandt, kan være noget, der her og nu gør rigtig ondt ..
Derfor mener jeg ikke, at vi kan stole på vores egne fornemmelser. Vores følelser kan skifte, så de er et alt for usikkert fundament at leve og dø på.
Er du enig med mig i, at vi skal bøje os for Guds ord som værende alle Guds børns fælles klippefaste grundlag?
Kun hvis vi er enige om det, giver det mening at begynde at kigge nærmere på, hvad der står i Bibelen ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69238 - 02/09/2006 21:11
Elendig test!
|
Anonym
Anonym
|
En typisk test, der ikke er designet for at gøre nogen klogere, hverken netbrugeren eller site-ejeren.
Testens budskab er simpelthen: Enten er du enig med mig i den måde jeg fremstiller tingene på eller også er du håbløs fundamentalist. På den måde modsiger den jo sig selv temmelig meget...
Ændret af Jalokin (02/09/2006 21:25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69239 - 02/09/2006 21:36
Re: fundamentalist-testen
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jalokin - der er da hele 14 spørgsmål! Man skal bare trykke på "Færdig. Er jeg fundamentalist? nedunder spørgsmålene - så får man et eller andet resultat som man måske/måske ikke vil være tilfreds med! Jeg mener også, at der må være noget galt med testen, for da jeg forsøgte mig, fik jeg som resultat, at jeg ikke er fundamentalist.  Det blev jeg skuffet over, for fundamentalist er jeg altså!!! Men, ok, jeg har forstået det sådan, at testen bare er ment som et debatoplæg, og at du nok ikke bliver fordømt, selv om testen skulle vise, at du er en funda'!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69240 - 03/09/2006 05:45
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina!  Det meste du skriver i dit indlæg, er jeg helt enig i, på den måde at det kan gå begge veje. Vi kan jo alle have en bestemt overbevisninger ud fra vores fornemmelser og netop disse er netop ikke gode at pådutte andre. Du skriver: Citat: Er du enig med mig i, at vi skal bøje os for Guds ord som værende alle Guds børns fælles klippefaste grundlag?
Absolut! Jeg tror fuldt og fast på at alt hvad Gud siger er 100% sandt! Det jeg ikke kan sige amén til, er hvordan mennesker altid kan opfatte bibelen. Selvom at jeg ikke mener, noget der f.eks står i bibelen betyder det som "de fleste" andre tror, er det ikke ens betydende med, at jeg ikke tror på GUDS ord. Vi snakker altså her om opfattelse og tolkning og ikke Guds ord. Guds ord har jeg aldrig mistroet! Spørgsmålet er hvad Gud egentligt siger? Og det han har at sige ønsker jeg at høre.
Så jeg synes da absolut der er grundlag for at gå videre til at grave dybere ned i teksterne i bibelen omkring homoseksualitet:)
Vil du lægge ud?
PS: Jeg vil sætte meget pris på, hvis dialogen kunne fortsætte på www.hjerterneskamp.dk . Hvis ikke, er det også helt ok, det foregår herinde:)
Kærligst Klaus Hundal 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69241 - 05/09/2006 11:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Klaus - Citat: Så jeg synes da absolut der er grundlag for at gå videre til at grave dybere ned i teksterne i bibelen omkring homoseksualitet:) Vil du lægge ud?
Det har jeg tænkt meget over, men jeg har besluttet mig at lade være, for jeg er fuldstændig overbevist om, at du i forvejen har hørt og læst de pågældende tekster masser af gange og kender dem lige så godt - eller bedre - end jeg. Jeg synes de er krystalklare, og at der egentlig ikke rigtig er noget at tolke, selv om jeg vender og drejer og så gerne ville.
Derfor vil jeg kaste håndklædet i ringen med hensyn til bibelcitater, der handler om homoseksualitet, og vil ikke forfølge sagen, men respektere, at du læser dem, som du gør, og ønske dig alt godt fra Gud, både i dette liv og det kommende.
Men jeg har jeg lidt mere på hjerte: Vi er, tror jeg, kommet hinanden nærmere, fordi vi er enige om det store og afgørende i den kristne tro: at vi under alle (alle!) omstændigheder skal forholde os til hinanden i kærlighed og tilgivelse. Jesus siger:
Når I står og beder, skal I tilgive, hvis I har noget mod nogen, for at også jeres fader i himlene kan tilgive jeres overtrædelser. Men hvis I ikke tilgiver, vil jeres fader i himlene heller ikke tilgive jeres overtrædelser.«
Så er det jeg vil vende det rundt og spørge: Har du, på din side, noget imod mennesker, som tror og tænker som mig om dette svære emne, incl. dem, som har forfattet den meget omtalte pjece?
Tør du tro mig på mit ord om, at den er skrevet i kærlighed til homoseksuelle mennesker, selv om den har såret mange dybt?
Hvis du tror mig, så vil du nok også kunne tilgive .. Og hvis du ikke tror mig, men mener, at vores synspunkt bunder i en personlig afstandtagen, som ikke har med Guds ord at gøre .... ja så skulle du jo ifølge Jesu ord også kunne tilgive!
Som der står i Hebræerbrevet: Jeg beder jer, brødre, om at optage denne formaningstale i bedste mening!
Du skal vide, at også vi - på vores side - med sorg oplever fordømmelse og alvorlige misforståelser fra dig og dine ..
Der er - foruden alt det andet - også et psykologisk aspekt i det: Jeg har hørt, at hvis en bokser har været i ringen mange gange og er blevet ramt for hårdt og for tit, så kan han udvikle en såkaldt glaskæbe - så der næsten kun skal et kærlig klap på kinden til, før kæben splintres ... og han i stor smerte og raseri kaster sig over sin formodede modstander.
Mon du forstår hvad jeg vil sige dermed?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69242 - 06/09/2006 13:29
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jón!:) Det jeg først og fremmest lige vil frem til er, at man ikke kan bruge ordet "formaning" som en undskyldning for at dømme. Hvis der er en fordømmelse indblandet i formaningen, så er det altså stadigvæk en dom som vi dømmer vores medmennesker og andre brødre og søstre i ånden med. Citat: og endelig har vi den sidte form for kærlighed; som særligt bliver brugt om den kristne kærlighed! Om den kærlighed som Gud har til os (det bliver fx brugt i Johs 3,16) - og den kærlighed, som kristne har for hinanden. Denne sidste form for kærlighed, er langt mere ren end de andre, selv om de andre former er gode! Denne form er fuldstændig på trods af modgang og vaklende følelser! Denne form for kærlighed kan endda være der, selv i fortablesens øjeblik, da Gud smider et menneske i fortabelse - hvordan, forstår jeg ikke!
Jeg ved ikke hvor du vil hen med sætningen "kristen kærlighed". Jesus havde en kærlighed til alle mennesker, hvor han gik i døden for os allesammen og en så stor kærlighed til alle mennesker at alle var hans bror, søster og mor. Endelig, men absolut ikke sidst, så elskede Jesus syndere og mødte alle med en altomfavnende kærlighed. Hvis der var nogen som havde ret til at være "bedrevidende" så var det i hvert fald Jesus, men sådan var han slet ikke (ser jeg det personligt). Han sad til bords med mennesker, hentede dem i grøften af vejen, tog alle en til sig uden at sige et dømmende ord, selvom han kunne dømme hver enkelt hvis han ville. Men det ville han ikke, det var slet ikke hans indgangsvinkel. For hans overstrømmende kærlighed, tror jeg, helbredte folk i hjertet og forandrede mennesker. For Gud sendte ikke sin søn til at dømme verden, men for at verden skulle frelses ved ham 
Hvis vi skal have den kærlighed til hinanden som Jesus har til os, kan jeg slet ikke forbinde det med at vi skal rende rundt og lege bedrevidende med vores egen opfattelse tingene og ideologier, eller overhovedet rende rundt og "formane" mennesker på en tvingende måde, eller bruge ordet "formane" som en undskyldning for at dømme.
Jeg kan absolut slet ikke se en forbindelse imellem denne kærlighed og så at udgive en folder der netop sætter sig til doms overfor homoseksuelle og lejer skriftkloge. Omend hvor mange der så mener at det er kærligt eller ment kærligt, så er det det slet ikke. Det er en fordømmende, nedbrydende og sidst men ikke mindst så er det en "overbevisning", ligesom andre har en "overbevisning". Man kan ikke sige at ens egen overbevisning er den eneste rigtige, og det er jo det hele folderen f.eks bygger på. Den anderkender ikke andre mennesker opfattelse af ordet, hvis det er modstridende. Også hævder de samtidig at det dé siger er Guds ord, for hvis de ikke gjorde, så ville de give plads til den enkelte kunne komme til Jesus. Det spærer for vejen, og jeg ved personligt hvordan mennesker reagerer. De tror at det andre mennesker siger er Guds ord og at Gud derfor ikke kan lide dem, men det værste er, at de føler ikke de har fortjent at tro på Gud og derved mister sin barnetro på ham.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69243 - 06/09/2006 13:32
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Klaus har du tænkt på, at du faktisk selv lyder dømmende, når du skriver, at folderen om homoseksualitet ikke er kærligt ment. Hvad ved du om det? Hvis de siger, at det er sagt i kærlighed til mennesker, der lever i et homoseksuelt forhold, så ér det da det. Husk på Jesu ord, om at vi ikke skal give igen, med den samme mønt som vi mener, at andre giver os med. Dette blot ment som en lille indskudt kommentar, jeg har ikke yderligere kommentarer til tråden. Alt er vist snart sagt og skrevet her. Tag det i en god mening, det er ikke for at slå dig i hovedet eller sparke til dig.!! mvh Tau. 
Ændret af tau (06/09/2006 13:33)
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69244 - 06/09/2006 20:30
Hvad er fordømmelse?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Klaus! Citat: Endelig, men absolut ikke sidst, så elskede Jesus syndere og mødte alle med en altomfavnende kærlighed. ... Han sad til bords med mennesker, hentede dem i grøften af vejen, tog alle en til sig uden at sige et dømmende ord, selvom han kunne dømme hver enkelt hvis han ville. Men det ville han ikke, det var slet ikke hans indgangsvinkel. For hans overstrømmende kærlighed, tror jeg, helbredte folk i hjertet og forandrede mennesker.
En af de mennesker, som Jesus mødte med overstrømmende kærlighed var kvinden grebet i ægteskabsbrud (Joh 8). Jesus forhindrer farisæerne i at eksekvere den straf, hun i følge moseloven (5 Mos 22,22f) skulle have. Efter at farisæerne var gået bort, siger Jesus til kvinden »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.«
Vi kan hurtigt blive enige om, at Jesus ikke fordømmer kvinden. Det står jo sort på hvidt. Men i samme åndedrag siger Jesus »Gå, åg synd fra ny af ikke mere.«
Jesus frikender altså kvinden. Men han forklejner ikke hendes synd med floromspundne vendinger om kærlighed. I stedet byder han kvinden ikke at synde mere.
Vi kan lære meget af denne tekst. Men i denne sammenhæng vil jeg spørge: Vil mange mennesker ikke se det som en fordømmelse at den måde, de lever på, bliver stemplet som synd, sådan som Jesus gør?
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#69245 - 06/09/2006 20:48
Spærrer vejen?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Klaus! Citat: "Man kan ikke sige at ens egen overbevisning er den eneste rigtige, og det er jo det hele folderen f.eks bygger på. Den anderkender ikke andre mennesker opfattelse af ordet, hvis det er modstridende. Og så hævder de samtidig at det dé siger er Guds ord, for hvis de ikke gjorde, så ville de give plads til den enkelte kunne komme til Jesus.
I mit andet indlæg nævnte jeg kvinden grebet i ægteskabsbrud. Her vil jeg nævne den kvinde, vi læser om i Luk 7,36ff. Vi læser om hende, at hun "levede i synd" (v.37). Hun temmelig sikkert bekendt med, at det var opfattelsen af hende. Mit gæt er, at hun sikkert også vidste, at Jesus anså hendes livsstil som syndig. Alligevel - og på trods af farisæernes fordømmelse - kom hun til Jesus, mens han sad til bords hos en farisæer.
Vi kan sige meget trist om, hvad der sker, når vi kristne forfalder til dømmesyge. Men jeg kan ikke efter bedste evne se, at vores løsning skal være at ophæve loven. Jesus ophævede heller ikke loven og velsignede kvindens synd (ligesom mange i dag ønsker et vielsesritual for homoseksuelle par). Nej, han tilgav kvinden hendes synder (v.48). Det må betyde at hun søgte om tilgivelse, for Jesus kendte hendes hjerte, som han kendte farisæernes hjerte.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#69247 - 06/09/2006 22:53
Re: Spærrer vejen?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jalokin!:) Citat: Vi kan sige meget trist om, hvad der sker, når vi kristne forfalder til dømmesyge. Men jeg kan ikke efter bedste evne se, at vores løsning skal være at ophæve loven. Jesus ophævede heller ikke loven og velsignede kvindens synd (ligesom mange i dag ønsker et vielsesritual for homoseksuelle par). Nej, han tilgav kvinden hendes synder (v.48). Det må betyde at hun søgte om tilgivelse, for Jesus kendte hendes hjerte, som han kendte farisæernes hjerte.
Hvem har sagt du skal ophæve loven? Angående at velsigne en synd, så er der jo delte meninger om et ægteskab iblandt 2 af sammen køn er en synd. Du var enig i, der er bestemte overbevisninger? Ligesom at jeg ikke skal presse min overbevisning ned over hovedet på dig, skal du heller ikke presse din overbevisning ned over hovedet på mig. Men er det ikke det du er med til, når du vil bruge din overbevisning til at forhindre homoseksuelle i at blive gift?
Ja, men læg mærke til at ingen mennesker fik "lov" til at fordømme kvinden. Hvis du vil tage udgangspunkt i denne historie, så synes jeg altså at det er vigtigt at dette tages med:
"Da de blev ved med at spørge ham, rettede han sig op og sagde til dem: »Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.« "
Når man ikke er syndfri, så har man altså heller ikke ret til at fordømme andre mennesker. For man er jo selv fyldt med synd. Ingen mennesker er syndfrie.
Hvorfor kaster man med sten efter homoseksuelle, eller dømmer, når man ingen ret har til det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69248 - 06/09/2006 22:58
Re: Hvad er fordømmelse?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jalokin!:) Citat: Jesus frikender altså kvinden. Men han forklejner ikke hendes synd med floromspundne vendinger om kærlighed. I stedet byder han kvinden ikke at synde mere.
Jeg har aldrig sagt at man kan forklejne en synd med kærlighed. Det som jeg siger, er at det ikke er alle som ser homoseksuel praksis som en synd, og så er det jo svært at snakke om noget der skal tilgives.
Citat: Vi kan lære meget af denne tekst. Men i denne sammenhæng vil jeg spørge: Vil mange mennesker ikke se det som en fordømmelse at den måde, de lever på, bliver stemplet som synd, sådan som Jesus gør?
At Jesus ser på ens liv er én ting, men vi mennesker kan jo ikke tilgive eller frelse andres sjæle. Det kan kun Jesus. Jeg tror på at Jesus han er stor og magtfuld nok til at gøre det enkelte menneske opmærksomme på ting i hans/hendes liv, når den enkelte ønsker Jesus vilje af hele ens hjerte.
Ville det ikke være bedre, at pege hen på Jesus og fortælle om hans uudslukkende kærlighed til han/hende og fortælle at han lever, samt bede med den enkelte om at møde Jesus, fremfor at møde et menneske med dom og slag på hovedet af bibelen? Jeg har aldrig set noget positivt komme ud af, at vi mennesker lejer hellige, slet ikke når vi ikke er det.
Kærligst Klaus Hundal
|
|
Til toppen
|
|
|
#69249 - 06/09/2006 23:11
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tau! Citat: har du tænkt på, at du faktisk selv lyder dømmende, når du skriver, at folderen om homoseksualitet ikke er kærligt ment. Hvad ved du om det? Hvis de siger, at det er sagt i kærlighed til mennesker, der lever i et homoseksuelt forhold, så ér det da det. Husk på Jesu ord, om at vi ikke skal give igen, med den samme mønt som vi mener, at andre giver os med.
Jeg kan sige så meget, at jeg selv er homoseksuel, så jeg er nok rimelig godt i stand til at føle hvornår noget er kærligt ment imod mig som menneske og hvornår det ikke er.
Jeg kom til at tænke på det Jesus snakker om og træet og dets frugter. Bærer folderen gode frugter med sig, eller ødelægger det mennesker? Jeg kender til flere, indklusiv mig selv, som er gået helt psykisk ned pga. den ""homofobi"" og de undertrykkende momenter i sådanne udtalelser. At næsten hele ens kristne omgangskreds ser en del af et menneskes person som grundlæggende forkert, ulækkert og unaturligt og ikke mindst som om at Gud har skabt forkert er absolut ikke noget der er sundt for et menneske at opleve.
Desuden så er vi alle skabt i Guds billede Ingen er forkerte 
Desmond tuto siger det så godt: "Den der fornægter skabningen, fornægter også skaberen."
Om end nogen vil mene, "at det er sandheden" og at "det er kærligt ment", så stemmer det ikke overens med hvordan det påvirker folk. Det bærer jo ikke nogen form for opbyggende eller gode frugter med sig, imod dem man henvender sig til?
Citat: Husk på Jesu ord, om at vi ikke skal give igen, med den samme mønt som vi mener, at andre giver os med.
Det er jeg også enig i, og det er også forkert af mig at jeg har gengældt med en ond handling. Når det er sagt, mener du så at du kan forsvare folderes handlinger med det udsagn? Har du så ikke netop sagt, at det folderen gør er forkert. Hvis du er imod fordømmelse, ligegyldig en bestemt overbevisning?
Hvem er den lille gruppe her. Det er bestemt ikke foreningerne bag folderen, det er de homoseksuelle kristne som er trykt ned. Er det så ikke forståeligt, at vi er nød til at sige noget, er det ikke forsåeligt at folk ikke orker mere og råber op?
Hvem startede denne fordømmelse? Det var absolut ikke de homoseksuelle.
Jeg følte det ikke som et spark, men jeg håber da på at du vil svare tilbage nu hvor du skrev de ord 
|
|
Til toppen
|
|
|
#69250 - 07/09/2006 10:55
Delte meninger = Alt er lige gyldigt?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Klaus! Citat: Angående at velsigne en synd, så er der jo delte meninger om et ægteskab iblandt 2 af sammen køn er en synd.
Og? Der er delte meninger om mange ting, men det betyder jo ikke at alle meninger partout er lige gode. Hvis jeg er uenig med andre kristne om noget, må jeg enten argumentere med dem ud fra Skriften, eller ignorere dem. Det er mit eget valg. Og det er dit eget valg. Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#69251 - 07/09/2006 11:04
|
Bruger
|
Hej Klaus! Citat: Det jeg først og fremmest lige vil frem til er, at man ikke kan bruge ordet "formaning" som en undskyldning for at dømme
Denne her fortolkning af kristendommen svarer ikke til bibelens kristendom, som taler om at vi kristne SKAL irættesætte, bedømme og formane hinanden.
1 Kor 5: v1 Det er almindelig kendt, at der forekommer utugt hos jer, og det af en sådan art, at den ikke engang forekommer hos hedninger, nemlig at en mand lever sammen med sin fars hustru. v2 Og så er I tilmed indbildske! Burde I ikke snarere være fortvivlede, så han, der har gjort dette, fjernes fra jeres midte? v3 Hvad mig angår, så har jeg, personligt fraværende, men åndeligt nærværende, allerede fældet min dom over den skyldige, som om jeg virkelig var til stede: v4 Han skal, når I er forsamlet i vor Herre Jesu navn, og jeg er åndeligt til stede, med vor Herre Jesu kraft v5 overgives til Satan, så det kødelige kan ødelægges, for at ånden kan frelses på Herrens dag.
Vi SKAL dømme hinanden! Ikke for at ophøje os selv (det er det, som Paulus polimiserer imod i fx Rom 2).
Bibelen har en klar kristen moral, og den skal vi kristne stræbe efter at følge! Og vi skal hjælpe hianden med at være på denne vej!
Prøv et øjeblik og se bort fra din seksulelle orientering, og overvej følgende: Hvis du kendte en kristen, som ikke så noget problem i at snyde skattevæsnet! Eller en kristen, som daglig bedrog sin partner! Eller en kristen, som stajl fra sine brødre! Ville det være forkert af os, at irettesætte vedkommende? Havd hvis personen var voldtægtsmand eller morder - ville det stadig være forkert at dømme ham?
Jeg sammenligner ikke homoseksualiet med mord eller voldtægt! Men siger blot, at selvfølgelig skal vi dømme - bare ikke for egen vinindings skyld! Vi skal aldrig bedømme ud fra egne tanker og ideer; men ud fra Guds ord!
Citat: Jeg ved ikke hvor du vil hen med sætningen "kristen kærlighed".
Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Det jeg taler om, er det græske ord 'agape' eller som verbum 'agapao', som betyder at elske - men ikke bare elske som i forelske, eller være trofast, eller sexuel lyst eller... men elske, ligesom Gud elsker. Den kærlighed, som altid er stærk og absolut - også når den endeligt dømmer, og smider i fortabelse. Altså den kærlighed, som kun Gud i sit væsen kan besidde; men som han skænker sine børn - hvis vi vil tage imod den.
Citat: Jeg kan absolut slet ikke se en forbindelse imellem denne kærlighed og så at udgive en folder der netop sætter sig til doms overfor homoseksuelle og lejer skriftkloge.
Jeg må desværre indrømme, at jeg kun har læst folderen flygtigt. Men grundlæggende, kan jeg slet ikke forstå hvad du mener - hvis du altså tager bibelen for hvad den siger!
Jeg håber det sætter nogle tanker i gang 
Jeg ville ønske, at du kunne fornemme mig, når jeg svarer dig - så du ville se, at jeg ikke gør det, bare fordi jeg tror du er et ullækkert svin eller lignende. Jeg tror virkelig at du er helt fantastisk - skabt i Guds billede! Men at du, ligesom os andre, bærer på nogle syndige laster, som kom ind i verden ved syndefaldet.
Må Gud velsigne dig!
|
|
Til toppen
|
|
|
#69252 - 07/09/2006 11:07
Hvad er kernen?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Klaus! Citat: Det som jeg siger, er at det ikke er alle som ser homoseksuel praksis som en synd, og så er det jo svært at snakke om noget der skal tilgives.
Jamen, så lad os holde os til det. Sådan som jeg har forstået dine indlæg argumenterer du både med at homoseksuel praksis ikke er synd og at kristne ikke skal 'fordømme' (men du har en noget anden opfattelse af ordet end de fleste andre).
Men vi er vel enige om, at det er en hyrdes opgave at formane og irrettesætte (2 Tim 2,4)? Hvis en kristen lever i synd, er det så ikke den kristne broder eller søsters opgave at overbevise ham om sin synd?
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#69253 - 07/09/2006 11:11
Fordømmelse?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Klaus! Citat: Når man ikke er syndfri, så har man altså heller ikke ret til at fordømme andre mennesker. For man er jo selv fyldt med synd. Ingen mennesker er syndfrie.
Nej. Farisæerne ville jo netop dømme kvinden, både i ordets retlige og religiøse forstand. De ophævede sig selv til Guds dommersæde. Det er dét, Jesus klandrer dem for. Men Jesus forklejner ikke kvindens synd. Og vi kan som kristne ikke skjule, hvad Jesus mener om synden, og hvad der er synd. Det ville være at forkaste troen.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#69255 - 07/09/2006 19:45
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Klaus jo jeg vil gerne svare dig, men det blir lidt kort, da jeg ikke føler, at vi rigtig forstår hinanden. (?) Selvom noget gør ondt, behøver det ikke være ment ondt. På samme måde når Gud formaner os eller ligefrem tugter os, så gør det ondt, men det er ikke ondt ment. På samme måde når folkene bag brochuren fremlægger deres tolkning af Guds Ord, så er det heller ikke i ond mening. De gør det faktisk for at udbrede kendskabet til Guds Ord, blandt både de implicerede og andre som måtte læse med. De gør det, fordi de vil, at I skal leve, som Gud har skabt Jer til. Som de mener, at Han har skabt Jer til. Der ligger ingen ondskab eller noget i det. Jeg mener faktisk, at folkene bag folderen bærer gode frugter, de viser gudsfrygt på den sunde måde, idet de ikke lader alt være rigtigt, blot fordi mennesker vil det på den måde. Nej, I er ikke som mennesker forkerte, men jeres livsstil/seksualitet, er ikke skabt af Gud. Det er min overbevisning, og det blir vi vist ikke enige om. Det er også fair nok, vi står i hver sin lejr, men kan vi lytte til hinanden, så er vi nået langt.. Desmond Tutu? Ja, han har ret, men der er heller ingen, som fornægter nogen skabning. Det er alene handlingerne, vi fordømmer, og ikke menneskene bag. Men I kan ikke skelne, ser det ud til, for Jer kommer det ud på ét. Jeg synes, at det er en god frugt, at man formaner mennesker, det være sig Jer eller andre grupper, som man mener er på afveje. At leve i synd kan føre til fortabelse, og det ønsker kristne jo ikke for nogen. Gud heller ikke. Nej, folderen fordømmer ikke mennesker, det kan vi slet ikke, det har vi ikke lov til. Så jeg kan ikke se, at jeg skulle være imod folderen. Den udtrykker præcis det, som jeg i forvejen mener, men du kender sikkert alt til RKKs holdning til homoseksualitet og de mennesker, som lever på den måde. Jeg vil godt slå fast, at der ikke er tale om, at vi mener, at det er ulækkert, perverst eller noget andet af den skuffe, når mennesker elsker en af eget køn. Den slags tåbelige og intolerante udsagn skal ikke have en plads hos kristne mennesker. Vi bliver nok aldrig enige, men fred være med det. Nu har vi begge talt, og hvis du har en kommentar mere, så er det helt fint. Jeg har ikke mere at tilføje. mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69256 - 07/09/2006 20:32
|
Anonym
Anonym
|
Jeg sparker lige en tangent ind her...
"Vær da synder og synd tappert, men tro og glæd dig stærkere i Kristus, som har sejret over synden, døden og verden", sagde Luther til Melanchton.
Hvorfor rangordner vi synder som vi gør? Man ser ikke mange foldere der taler skarpt og gør op imod løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed...
Er vi i virkeligheden seksualfikserede?
|
|
Til toppen
|
|
|
#69257 - 07/09/2006 21:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Moe Citat: Jeg sparker lige en tangent ind [........] Hvorfor rangordner vi synder som vi gør? Man ser ikke mange foldere der taler skarpt og gør op imod løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed... Er vi i virkeligheden seksualfikserede?
Jeg tror faktisk ikke, det er det, det handler om, så jeg sparker lige tangenten ud af banen .. (.. og så er der indkast! )
Er problemet ikke snarere, at løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed osv. er synder, som vi kristne véd er synder, og som vi kæmper imod - og beder om tilgivelse for, når vi falder i (jo, vi falder i, hver eneste dag! ).
At leve i utugt, f.eks. ved at have sex uden for ægteskab - med en anden mands kone - med en anden kones mand - eller med et menneske af samme køn som man selv er - det er der nogle, der ikke anerkender som værende synd, og som de derfor ikke bestræber sig for at drible udenom, og ikke beder om tilgivelse for, men indretter sig på at leve i, og også forventer at alle andre kristne skal acceptere som værende ikke-synd:
"Har Gud virkelig sagt ... ? og "Nej, det kan han da umuligt have ment ... " og "Den kærlighed, som jeg oplever, kan ikke være syndig, og hvis det står i Bibelen, må det være en fejl ...."
True or false?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69258 - 07/09/2006 21:29
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe [Jeg tror faktisk ikke, det er det, det handler om, så jeg sparker lige tangenten ud af banen ..
Be my guest! 
Citat: Er problemet ikke snarere, at løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed osv. er synder, som vi kristne véd er synder, og som vi kæmper imod - og beder om tilgivelse for, når vi falder i (jo, vi falder i, hver eneste dag! ).
Det ved jeg nu ikke. Jeg kunne godt have brug for et par foldere, tror jeg. Vi mennesker har en ustyrlig evne til at retfærdiggøre alt det grimme, vi gør. Det gælder også kristne.
Der findes kristne foreninger hvor fraskilte/homofile/osv ikke kan få en stilling. Løgnere, derimod...
Citat: At leve i utugt, f.eks. ved at have sex uden for ægteskab - med en anden mands kone - med en anden kones mand - eller med et menneske af samme køn som man selv er - det er der nogle, der ikke anerkender som værende synd, og som de derfor ikke bestræber sig for at drible udenom, og ikke beder om tilgivelse for, men indretter sig på at leve i, og også forventer at alle andre kristne skal acceptere som værende ikke-synd:
"Har Gud virkelig sagt ... ? og "Nej, det kan han da umuligt have ment ... " og "Den kærlighed, som jeg oplever, kan ikke være syndig, og hvis det står i Bibelen, må det være en fejl ...."
True or false?
kristina
For mig at se er det kun et hjørne af problematikken, som ellers er godt dækket her i debatten.
Der findes en del kristne homoseksuelle som har utroligt svært ved den der skelnen mellem synden/synderen, fordi vi her har med noget at gøre som er dybt rodfæstet i identiteten.
Jeg tror der findes nogle der bliver drevet over i det, du så fint og korrekt beskriver her som en omgåelse af hvad bibelen siger - drevet derover af de ufatteligt store krav, der bliver stillet om enten at ændre deres personlighed eller leve et liv i cølibat. Det havner der fordi det er den eneste måde de kan forstå sig selv som kristne OG homofile på.
Jeg ved ikke helt om vi er klar over hvor store krav det er vi stiller...
Ændret af Moe (07/09/2006 21:30)
|
|
Til toppen
|
|
|
#69259 - 07/09/2006 21:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Citat: Vi mennesker har en ustyrlig evne til at retfærdiggøre alt det grimme, vi gør. Det gælder også kristne.
Du har ret, Moe! Her er vi er verdensmestre .. Citat: Der findes kristne foreninger hvor fraskilte/homofile/osv ikke kan få en stilling...
Jeg må jo tro dig på dit ord, men det vidste jeg ikke ..
Med hensyn til løgnere: 1.Joh 2: Den, der siger: »Jeg kender ham,« men ikke holder hans bud, er en løgner, og sandheden er ikke i ham; 1.Joh. 22: Hvem er en løgner, om ikke den, der benægter, at Jesus er Kristus?
... så jo, enig, løgnere sagtens godt få en stilling ... Citat: Jeg ved ikke helt om vi er klar over hvor store krav det er vi stiller...
Mener du for alvor at have grebet nogen af os her i at stille krav? Jeg synes ikke jeg stiller krav. (Ikke engang til mig selv - som jo ellers er et godt sted at begynde .. )
Bortset fra det: Jeg påskønner meget det du skriver og mærker din hjertevarme ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#69260 - 07/09/2006 22:11
Rangordning af synder?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe! Citat: Hvorfor rangordner vi synder som vi gør? Man ser ikke mange foldere der taler skarpt og gør op imod løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed...
Det har du ret i. Men på den anden side har biskopperne ikke foreslået et velsignelsesritual for den forkerte selvangivelse...
Men det er klart, du ellers har en pointe.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#69261 - 07/09/2006 22:31
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Mener du for alvor at have grebet nogen af os her i at stille krav? Jeg synes ikke jeg stiller krav. (Ikke engang til mig selv - som jo ellers er et godt sted at begynde .. )
Bortset fra det: Jeg påskønner meget det du skriver og mærker din hjertevarme ..
kristina
Tak! 
Jeg mener at den omtalte folder lægger op til at man som kristen homofil må leve i cølibat. Det er det, jeg hentyder til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69262 - 08/09/2006 01:52
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Citat: Er problemet ikke snarere, at løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed osv. er synder, som vi kristne véd er synder, og som vi kæmper imod - og beder om tilgivelse for, når vi falder i (jo, vi falder i, hver eneste dag! ).
Jeg synes nu jeg møder lige så mange kristne som retfærdiggør det, jeg vil kalde grådighed eller griskhed (eller med Paulus' ord: at "være glad for penge"; 1 Tim 3,3). Det må være næste forslag til en folder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#69263 - 08/09/2006 09:49
|
Bruger
|
Nu lukkes tråden pga af sin længde. Fortsæt gerne debatten evt i Etik og samfund!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
|