Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#69254 - 07/09/2006 16:37 Re: Gudsbillede [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Klaus.

Jeg vil bare spørge af ren nysgerrighed: Hvad er, for dig at se, forskellen på formaning og fordømmelse?
Er alene det at sige, at noget er forkert eller synd, lig med fordømmelse?
Og hvad er formaning så?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#69255 - 07/09/2006 19:45 Re: Gudsbillede [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Klaus

jo jeg vil gerne svare dig, men det blir lidt kort, da jeg ikke føler, at vi rigtig forstår hinanden. (?)

Selvom noget gør ondt, behøver det ikke være ment ondt. På samme måde når Gud formaner os eller ligefrem tugter os, så gør det ondt, men det er ikke ondt ment. På samme måde når folkene bag brochuren fremlægger deres tolkning af Guds Ord, så er det heller ikke i ond mening. De gør det faktisk for at udbrede kendskabet til Guds Ord, blandt både de implicerede og andre som måtte læse med. De gør det, fordi de vil, at I skal leve, som Gud har skabt Jer til. Som de mener, at Han har skabt Jer til. Der ligger ingen ondskab eller noget i det.

Jeg mener faktisk, at folkene bag folderen bærer gode frugter, de viser gudsfrygt på den sunde måde, idet de ikke lader alt være rigtigt, blot fordi mennesker vil det på den måde.

Nej, I er ikke som mennesker forkerte, men jeres livsstil/seksualitet, er ikke skabt af Gud. Det er min overbevisning, og det blir vi vist ikke enige om. Det er også fair nok, vi står i hver sin lejr, men kan vi lytte til hinanden, så er vi nået langt..

Desmond Tutu? Ja, han har ret, men der er heller ingen, som fornægter nogen skabning. Det er alene handlingerne, vi fordømmer, og ikke menneskene bag. Men I kan ikke skelne, ser det ud til, for Jer kommer det ud på ét.

Jeg synes, at det er en god frugt, at man formaner mennesker, det være sig Jer eller andre grupper, som man mener er på afveje. At leve i synd kan føre til fortabelse, og det ønsker kristne jo ikke for nogen. Gud heller ikke.

Nej, folderen fordømmer ikke mennesker, det kan vi slet ikke, det har vi ikke lov til. Så jeg kan ikke se, at jeg skulle være imod folderen. Den udtrykker præcis det, som jeg i forvejen mener, men du kender sikkert alt til RKKs holdning til homoseksualitet og de mennesker, som lever på den måde.

Jeg vil godt slå fast, at der ikke er tale om, at vi mener, at det er ulækkert, perverst eller noget andet af den skuffe, når mennesker elsker en af eget køn. Den slags tåbelige og intolerante udsagn skal ikke have en plads hos kristne mennesker.

Vi bliver nok aldrig enige, men fred være med det. Nu har vi begge talt, og hvis du har en kommentar mere, så er det helt fint. Jeg har ikke mere at tilføje.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#69256 - 07/09/2006 20:32 Re: Kristen fundamentalisme og undertrykkelse [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Jeg sparker lige en tangent ind her...

"Vær da synder og synd tappert, men tro og glæd dig stærkere i Kristus, som har sejret over synden, døden og verden", sagde Luther til Melanchton.

Hvorfor rangordner vi synder som vi gør? Man ser ikke mange foldere der taler skarpt og gør op imod løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed...

Er vi i virkeligheden seksualfikserede?

Til toppen 
#69257 - 07/09/2006 21:07 Re: Kristen fundamentalisme og undertrykkelse [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Moe
Citat:
Jeg sparker lige en tangent ind [........] Hvorfor rangordner vi synder som vi gør? Man ser ikke mange foldere der taler skarpt og gør op imod løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed...
Er vi i virkeligheden seksualfikserede?

Jeg tror faktisk ikke, det er det, det handler om, så jeg sparker lige tangenten ud af banen ..
(.. og så er der indkast! )

Er problemet ikke snarere, at løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed osv. er synder, som vi kristne véd er synder, og som vi kæmper imod - og beder om tilgivelse for, når vi falder i (jo, vi falder i, hver eneste dag! ).

At leve i utugt, f.eks. ved at have sex uden for ægteskab - med en anden mands kone - med en anden kones mand - eller med et menneske af samme køn som man selv er - det er der nogle, der ikke anerkender som værende synd, og som de derfor ikke bestræber sig for at drible udenom, og ikke beder om tilgivelse for, men indretter sig på at leve i, og også forventer at alle andre kristne skal acceptere som værende ikke-synd:

"Har Gud virkelig sagt ... ? og
"Nej, det kan han da umuligt have ment ... " og
"Den kærlighed, som jeg oplever, kan ikke være syndig, og hvis det står i Bibelen, må det være en fejl ...."

True or false?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69258 - 07/09/2006 21:29 Re: Kristen fundamentalisme og undertrykkelse [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe [Jeg tror faktisk ikke, det er det, det handler om, så jeg sparker lige tangenten ud af banen ..

Be my guest!

Citat:
Er problemet ikke snarere, at løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed osv. er synder, som vi kristne véd er synder, og som vi kæmper imod - og beder om tilgivelse for, når vi falder i (jo, vi falder i, hver eneste dag! ).

Det ved jeg nu ikke. Jeg kunne godt have brug for et par foldere, tror jeg. Vi mennesker har en ustyrlig evne til at retfærdiggøre alt det grimme, vi gør. Det gælder også kristne.

Der findes kristne foreninger hvor fraskilte/homofile/osv ikke kan få en stilling. Løgnere, derimod...

Citat:
At leve i utugt, f.eks. ved at have sex uden for ægteskab - med en anden mands kone - med en anden kones mand - eller med et menneske af samme køn som man selv er - det er der nogle, der ikke anerkender som værende synd, og som de derfor ikke bestræber sig for at drible udenom, og ikke beder om tilgivelse for, men indretter sig på at leve i, og også forventer at alle andre kristne skal acceptere som værende ikke-synd:

"Har Gud virkelig sagt ... ? og
"Nej, det kan han da umuligt have ment ... " og
"Den kærlighed, som jeg oplever, kan ikke være syndig, og hvis det står i Bibelen, må det være en fejl ...."

True or false?

kristina

For mig at se er det kun et hjørne af problematikken, som ellers er godt dækket her i debatten.

Der findes en del kristne homoseksuelle som har utroligt svært ved den der skelnen mellem synden/synderen, fordi vi her har med noget at gøre som er dybt rodfæstet i identiteten.

Jeg tror der findes nogle der bliver drevet over i det, du så fint og korrekt beskriver her som en omgåelse af hvad bibelen siger - drevet derover af de ufatteligt store krav, der bliver stillet om enten at ændre deres personlighed eller leve et liv i cølibat. Det havner der fordi det er den eneste måde de kan forstå sig selv som kristne OG homofile på.

Jeg ved ikke helt om vi er klar over hvor store krav det er vi stiller...

Ændret af Moe (07/09/2006 21:30)

Til toppen 
#69259 - 07/09/2006 21:59 Re: Kristen fundamentalisme og undertrykkelse [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Citat:
Vi mennesker har en ustyrlig evne til at retfærdiggøre alt det grimme, vi gør. Det gælder også kristne.

Du har ret, Moe!
Her er vi er verdensmestre ..
Citat:
Der findes kristne foreninger hvor fraskilte/homofile/osv ikke kan få en stilling...

Jeg må jo tro dig på dit ord, men det vidste jeg ikke ..

Med hensyn til løgnere:
1.Joh 2: Den, der siger: »Jeg kender ham,« men ikke holder hans bud, er en løgner, og sandheden er ikke i ham;
1.Joh. 22: Hvem er en løgner, om ikke den, der benægter, at Jesus er Kristus?

... så jo, enig, løgnere sagtens godt få en stilling ...
Citat:
Jeg ved ikke helt om vi er klar over hvor store krav det er vi stiller...

Mener du for alvor at have grebet nogen af os her i at stille krav? Jeg synes ikke jeg stiller krav. (Ikke engang til mig selv - som jo ellers er et godt sted at begynde .. )

Bortset fra det: Jeg påskønner meget det du skriver og mærker din hjertevarme ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69260 - 07/09/2006 22:11 Rangordning af synder? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe!
Citat:
Hvorfor rangordner vi synder som vi gør? Man ser ikke mange foldere der taler skarpt og gør op imod løgn, skattesnyd, bagtalelse, grådighed, griskhed...

Det har du ret i. Men på den anden side har biskopperne ikke foreslået et velsignelsesritual for den forkerte selvangivelse...

Men det er klart, du ellers har en pointe.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#69261 - 07/09/2006 22:31 Re: Kristen fundamentalisme og undertrykkelse [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Mener du for alvor at have grebet nogen af os her i at stille krav? Jeg synes ikke jeg stiller krav. (Ikke engang til mig selv - som jo ellers er et godt sted at begynde .. )

Bortset fra det: Jeg påskønner meget det du skriver og mærker din hjertevarme ..

kristina

Tak!

Jeg mener at den omtalte folder lægger op til at man som kristen homofil må leve i cølibat. Det er det, jeg hentyder til.

Til toppen 
#69262 - 08/09/2006 01:52 Re: Kristen fundamentalisme og undertrykkelse [Re: kristina]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Citat:

Jeg synes nu jeg møder lige så mange kristne som retfærdiggør det, jeg vil kalde grådighed eller griskhed (eller med Paulus' ord: at "være glad for penge"; 1 Tim 3,3). Det må være næste forslag til en folder.

Til toppen 
#69263 - 08/09/2006 09:49 Re: Kristen fundamentalisme og undertrykkelse [Re: ]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Nu lukkes tråden pga af sin længde. Fortsæt gerne debatten evt i Etik og samfund!

Jón

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær