Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#69039 - 20/08/2006 19:03 Mænd i samme seng (Luk. 17,34)
cskoven
Bruger

Reg.: 20/08/2006
Sted: Skals
Citat:
Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.

Er der nogen dybere mening med, at der skrives "to mænd ligge på samme seng". Jeg har overvejet om der kan menes mennesker i al almindelighed i stedet for mænd. Dog står der i det følgende vers:

Citat:
To kvinder skal male på den samme kværn; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.

Dermed er begge køn jo repræsenteret. Ergo falder førnævnte overvejelse vel lidt til jorden ?! Eller ?

Christian Skoven

Christian Skoven

Til toppen 
#69040 - 21/08/2006 11:33 Re: Mænd i samme seng (Luk. 17,34) [Re: cskoven]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Christian og velkommen hertil ! -

Jo, det må være mennesker i almindelighed, der er tale om her. Alle mennesker!

Jeg læser det sådan, at vi mennesker jo ikke kan bedømme hinanden - vi ser hinanden udefra, vi kan se, hvad vi er beskæftiget med, hvordan vi ser ud, og vi kan høre hvad hinanden siger .. men kun Gud kender os, hver især, og det endda bedre end vi kender os selv ...

I det omhandlede skriftsted er det udtrykt lidt poetisk med eksempler fra dagligdagen - mennesker i gang med samme beskæftigelse, og dog så forskellige ..

Men hvad kan det være for en bibeloversættelse, hvor der står at mændene lå på samme seng?

Jeg kan godt se det for mig: at de ligger på langs og holder siesta og nyder livet, mens kvinderne knokler ved kværnen!

I Bibelselskabets oversættelse står der nu ikke lige sådan, men sådan her:

Da skal der være to mænd ude på marken; den ene tages med, og den anden lades tilbage.
To kvinder skal male på samme kværn; den ene tages med, og den anden lades tilbage.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69041 - 21/08/2006 12:43 Re: Mænd i samme seng (Luk. 17,34) [Re: kristina]
TheFlash
Bruger

Reg.: 29/08/2005
det er faktisk den officielle danske oversættelse

Citat:
v34  Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.

fra lukas kap. 17 vers 34
(som trådens overskrift også siger)

Til toppen 
#69042 - 21/08/2006 13:09 Re: Mænd i samme seng (Luk. 17,34) [Re: TheFlash]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Tak Flash, ups hvor pinligt!!! Undskyld!

Det gik for hurtigt her - det var jo Mattæus version, jeg havde i tankerne!

Egentlig kan jeg bedre lide den fra Lukas, som jeg helt havde glemt.
Den vil jeg bruge fremover!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69043 - 21/08/2006 20:39 Re: Mænd på samme seng (Luk. 17,34) [Re: cskoven]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej cskoven.

Jo, de skal ligge på samme seng, ikke i samme seng, som der oprindeligt stod i overskriften her.
Det er vel ikke mere mystisk end at de to ligger og hviler eller sover på samme seng? Ligesom der ikke er noget mystisk ved, at jeg fx kan dele seng med en overnattende veninde.
Eller ligesom der ikke er noget mystisk ved at male på samme kværn.
Måske kunne man endda overveje, om der er tale om tidens skik med at ligge til bords i stedet for at sidde? Men jeg er ikke sikker på det.
Pointen er, som Kristina skrev, at folk, som kender hinanden og laver de samme ting, alligevel dømmes forskelligt, alt efter deres forhold til Jesus.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#69044 - 22/08/2006 09:51 Re: Mænd i samme seng (Luk. 17,34) [Re: cskoven]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Mener du, om der ligger noget seksuelt i, at de to mænd ligger i den samme seng? Det tror jeg ikke. Jesus taler ind i et fattigt samfund, hvor ikke alle "kernefamilier" har hver deres hus, og ikke alle mennesker har deres egen seng. Man har sikkert boet i storfamilier med flere generationer. Så kan det være f.eks. far og søn eller 2 brødre, der ligger i samme seng. Måske det har været almindeligt at kolleger, tjenestefolk/slaver eller soldater har ligget i samme seng. Jeg tror ikke, at homoseksuelle mænd ville ligge helt åbenlyst i den samme seng, da det ville være strengt forbudt ifølge Moseloven og sandsynligvis også forbudt efter romerske lov.

Med venlig hilsen
henoch

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær