Sandheden er.
Subjektivitet er.
Objektivitet er en masse subjektivitet.
Hvad er sandhed?
Min forestilling er, at alt består af systemer. Alle systemer har hver sin logik. Alle systemer er sande. Selv løgnens system er sand. Alle systemer er sande, fordi de består ved deres egen logik. Og logik kan ikke være usand. Logik kan derimod ikke sige noget om virkeligheden.
Så før man kan besvare spørgsmålet "hvad er sandhed", må man have et bud på, hvad virkelighed(en) er.
I min virkelighedsopfattelse befinder der sig (en) Gud. Her er altså tale om en subjektiv virkelighed. Læs evt. debatten
"Hvad er virkeligt?" Jeg synes faktisk det er nemmest, at forklare om sandheden ud fra min forestilling om altets beståen af systemer. Så hold fast!
1) Alle udsagn, anskuelser, forestillinger etc. er sande, såfremt deres logik er i overensstemmelse med systemet selv.
2) Logikken kan ikke fortælle noget om "virkeligheden".
3) Jeg forestiller mig, at alle systemer er samlet i det, man kan kalde
virkelighed. Denne virkelighed er sand, så længe den er i overensstemmelse med sig selv og sit eget systems logik.
4) Man kan intet bevise. Man udfører en handling og laver en konklusion, som kan bruges til at bestyrke sin teori.
5) Alt er sandt. Også løgn. Alt er logisk. Også det ulogiske system. Nogle tror på held og tilfældigheder. Også held og tilfældigheder befinder sig i systemer.
6) Jeg mener ikke, at det giver mening at tale om en "mere eller mindre" sandhed. Enten er det sandt, eller også er det ikke. Men alt er jo sandt. Dog; ikke alt er sandt for den enkelte person. Thi hver person har sin egen virkelighed. Hvad der er virkeligt, og hvad der er sandt, hænger uløseligt sammen.
7) Indse din virkelighed, og du kender sandheden!