Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#68966 - 19/08/2006 13:52 Hvorfra stammer ondskab?
Lanzky
Bruger

Reg.: 31/07/2006
Sted: 2200 Kbh. N
Nu er jeg ny her, så jeg er en smule i tvivl om hvilken sektion af forummet mit indlæg hører til under. Men here goes:

Bibelen gør det klart flere steder at gud er god.

Dette afføder så en undren hos mit, nemlig hvorfra stammer ondskab så?
Bibelen pointerer nemlig også at gud er almægtig, alviis og resten af smøren.

Epicurus formulerede problemet om gud og ondskab for mange år siden:

Citat:
Er gud villig til at forhindre ondskab, men ikke i stand til det - så er han ikke omnipotent.
Er gud i stand til det, men ikke villig - så er han ondsindet.
Er gud både villig og i stand til det - hvorfra stammer ondskab så?
Er gud hverken villig eller i stand til det - hvorfor så kalde ham gud?

If you really believe that death leads to eternal bliss then why are you wearing a seatbelt? ~ Doug Stanhope

Til toppen 
#68967 - 19/08/2006 14:14 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lanzky]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Jeg kan kun anbefale Leif Andersens bog "Gud, Hvorfor sover du?"

Han svarer på det på en ret fin måde, synes jeg.

Velkommen til Café Thomas!

Mvh. Steffen

Til toppen 
#68968 - 19/08/2006 14:17 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lanzky]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
En fyr ved navnet Epikur (341-270 f.Kr.) skrev engang følgende:
"Enten vil Gud afskaffe det onde og kan ikke;
eller han kan, men vil ikke;
eller han hverken vil eller kan;
eller han både vil og kan.

Hvis han vil, men ikke kan, er han svag -
og det kan man ikke regne med hos Gud.
Hvis han kan, men ikke vil, så er han ond -
hvilket er lige så fremmed for Gud.
Hvis han hverken kan eller vil, er han både
svag og ond og derfor ikke Gud.

Hvis han både vil og kan, hvilket er det
eneste, der sømmer sig for Gud,
Hvor kommer det onde da fra,
og hvorfor afskaffer han det ikke?"

Teksten handler om teodicén, også kaldt "Det Ondes Problem", og omhandler det paradoks, at der findes ondskab i universet, og det tiltrods for at universet er skabt af en almægtig og algod Gud. Mit bud på en løsning lyder som følgende:

I tidernes morgen skabte Gud universet og alt i universet var godt. Men Gud så, at mennesket levede i trældom under Det Gode, og Gud ønskede ikke at holde mennesket i trældom, da trældom er af Det Onde. Så Gud gav mennesket den fri vilje, men uden et reelt valg er den fri vilje en illussion, så Gud måtte skabe et alternativ til Det God, hvilket blev Det Onde. Og således kom Det Onde ind i den algode Guds univers, men ikke fordi Gud ville mennesket Det Onde, men fordi Gud ville mennesket Det Gode. Mennesket havde nu den frie vilje og det reelle valg, og mennesket valgte Det Onde, og således fik Det Onde magt i universet. Og hvorfor sætter Gud ikke en stopper for denne magt som Det Onde har fået? Jo, egentlig er det meget simpelt! Hvis Gud greb ind og stoppede Det Onde, så ville han fratage mennesket det reelle valg, og Gud ville således kaste mennesket i trældom igen, hvilket er af Det Onde, som ikke hører Gud til, og derfor lader han mennesket vælge frit, i håb om at det vil vælge Det Gode fremfor Det Onde.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#68969 - 19/08/2006 16:24 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lanzky]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lanzky, og velkommen til!

Jeg synes det er fint du stiller dit spørgsmål her, for det er jo netop i Bibelen vi skal forsøge at finde svar på dette store og alvorlige problem, som vi nok aldrig bliver helt færdige med at fundere over.

Her i vores svararkiv har vi nogle bud på dette såkaldte teodice-problem: Hvordan kan det gå til, at Gud er både alkærlig, almægtig og alvidende .. når der dog er så megen lidelse i verden?

Jeg vil foreslå dig at læse hvad Leif Andersen skriver her som svar på spørgsmålet Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykker?

I artiklen er der også links til hele seks andre svar, så jeg håber du har god tid til
fordybelse her i weekenden!
God læselyst!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68970 - 19/08/2006 17:00 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lord Dean]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Michael/Lord Dean - - jeg er enig med dig i, hvad du skriver men vil dog tilføje en vigtig ting til dit sidste afsnit, hvor du skrev:
Citat:
Hvis Gud greb ind og stoppede Det Onde, så ville han fratage mennesket det reelle valg, og Gud ville således kaste mennesket i trældom igen, hvilket er af Det Onde, som ikke hører Gud til, og derfor lader han mennesket vælge frit, i håb om at det vil vælge Det Gode fremfor Det Onde.

Det, som jeg synes er så vigtigt at få sagt her er, at Gud jo faktisk har grebet ind! Han har overvundet alt ondt! Det gjorde han ved at give os sin søn, som ved sin død på korset og sin opstandelse overvandt synden, døden og djævelen, ikke alene for sig eget vedkommende, men for os!

Så der ér gjort op med alt ondt: døren til paradiset står på vid gab for enhver som vil følge Jesus.

Og Jesus siger: "Ja, jeg kommer snart", sådan lyder hans løfte - Jesu sidste ord i Bibelen!
Ja, han kommer for at dømme levende og døde!

Og vi som tror på Jesus ser frem til kødets opstandelse - til den evige salighed i Paradiset. På den nye jord, hvor intet ondt findes ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68971 - 19/08/2006 19:23 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Hej Lord Dean

Citat:
I tidernes morgen skabte Gud universet og alt i universet var godt. Men Gud så, at mennesket levede i trældom under Det Gode, og Gud ønskede ikke at holde mennesket i trældom, da trældom er af Det Onde.

Alt var godt, men alligevel ikke...? Ja på mig lyder det som noget frygteligt sludder, men sådan er det jo med paradokser. Der er ikke noget som et lille paradoks til at sætte det religiøse mundvand i Niagara-mode, for i paradokser kan man gemme sig uden at skulle forklare en disse.

---

Mit bud kære Lanzky er at gud slet ikke er til og så slipper vi for det lille teodice-problem. Set med mine øjne er det middelalderligt spild af tid at beskæftige sig med hvorvidt gud er god eller ond, for uanset om han er til eller ej, så kan vi ikke gøre en døjt for at ændrer det. I sidste ende koges alting ned til at vi fødes, vi lever og vi dør; hver eneste dag skal vi få livet til at køre rundt og for nogle er det et helvede og for andre er det fedt, vi skal alle slæbe i en eller anden grad, det er et faktum som står uanset om gud er til eller ej eller om han er ond eller ej.

Bryd ikke dit hoved med den slags og lev så dit liv som om hver dag var den sidste!

Til toppen 
#68972 - 19/08/2006 20:02 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Ja som Paulus skriver det, at hvis troen på Gud og Jesu opstandelse fra de døde bare er løgn: "så lad os æde og drikke, for i morgen skal vi dø!"

Tomhed. Endeløs tomhed. Ja gå da ud og lev dit liv med dette i mente. Fedt ikk!? Et liv midt i tomheden!...

Nej, heldigvis ikke. Gud er, og Jesus døde for menneskers synder for at forsone os med Ham. Der er mening med tilværelsen! Men det er tro og derfor svært at gribe. Ja det skal faktisk gives. Men det er en anden tråd en anden god gang.

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#68973 - 19/08/2006 20:20 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Simon,

Gør ateismen mit liv tomt?

Min ateisme er en konsekvens af indholdet i mit liv - så at sige, at ateisme medfører tomhed, er logisk umuligt og direkte forkert, i hvert fald i mindst ét tilfælde.

Jeg forventer egentlig ikke du tager imod dette med andet end en prompte afvisning, for jeg har på fornemmelsen du er lidt ligeglad med hvordan folk selv beskriver deres liv - når du nu har en så konkret idé om, at livet uden Gud er "endeløst tomt"...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#68974 - 19/08/2006 20:29 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Hej Simon

Citat:
Tomhed. Endeløs tomhed. Ja gå da ud og lev dit liv med dette i mente. Fedt ikk!? Et liv midt i tomheden!...

Hvor får du al den tomhed fra Simon... Det er vel ikke noget af det jeg har sagt der får dig til at tænke på tomhed?

Jeg forstår måske ikke din pointe. I hvert fald ikke som meget andet end den sædvanlige arrogante religiøse påståelighed hvad "sande værdier" angår.

Til toppen 
#68975 - 19/08/2006 20:39 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Kristina skrev:
"I artiklen er der også links til hele seks andre svar, så jeg håber du har god tid til
fordybelse her i weekenden!"

Mindst seks svar for at afgøre(?) om gud er god!!!

Og så er der samtidigt en tråd, hvor nogen tvivler på guds humoristiske sans!!!!!!!!!!

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#68976 - 19/08/2006 21:05 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lanzky]
Anonym
Anonym

Hejsa..

Du kunne evt. i din søgen efter Ondt og Godt, søge visdom i
"Bekendelser" af Augustin,.. Der behandler han gennem erkendesel/bekendelse og filosofi at Ondt ikke findes..

Jeg mener ligesom Augustin, at ondskab ikke findes, det er et begreb mennesker har opfundet for at beskrive de elementer som ikke tjener og gavner dem,..

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#68977 - 19/08/2006 21:37 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Lars (og alle andre)..

Rart at være enig med dig..

Jeg er også kommet frem til den erkendelse, at der ikke er noget der hedder ondt og godt.. Herren (bH) er hverken ond eller god, Han Ér!
Mennesket er heller ikke ond eller god, vi har "bare" muligheden mellem at gøre det "rigtige" eller det "forkerte"..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#68978 - 19/08/2006 21:40 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Simon..

Citat:

Hvorfor mener du, at ateisters liv nødvendigvis må være "tomme"?? Kan man ikke have indhold i livet, uden at man nødvendigvis er troende (på den ene eller den anden måde)??

Skal vi religiøse/troende mennesker nødvendigvis hæve os over ikke-troende og se dem som laverestående mennesker, der mangler forstand og indhold?? Gør det os ikke selvhævdende??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#68979 - 19/08/2006 23:49 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Citat:

.....
Nej, heldigvis ikke. Gud er, og Jesus døde for menneskers synder for at forsone os med Ham. Der er mening med tilværelsen! Men det er tro og derfor svært at gribe. Ja det skal faktisk gives. Men det er en anden tråd en anden god gang.

TOMHED??
Hvor er det dog et selvtilfreds indlæg, Simon præsterer.

Selvfedmen er grim!

Hvad skal der dog blive af de milliarder af mennesker, som aldrig hørte om ham Jesus?

Er det bedre at leve på en illusion, som den Simon beskriver?

Nogle menneskers (de bibeltros) evne til selvsuggestion er fænomenal!

Hvad med at tage livet som en biologisk opgave og bruge de evner, naturen har udstyret os med. Træffe egne valg og tage konsekvenserne af disse valg.

Til toppen 
#68980 - 20/08/2006 00:36 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hejsa Kefas...

Og Amen til det
jeg er fuldstændig enig!..

Dejligt at se oplyste mennesker..

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#68981 - 20/08/2006 00:46 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
SimonKL
Bruger

Hejsa CloudHands og Claus Due!

Kære ateistiske venner! Jamen jeg skylder da vist jer begge et svar, men allerførst et halløj, det er jo første gang vi poster i forbindelse med hinandens indlæg. Har kun læst nogle få af jeres tidligere skriverier, så jeg kender kun lidt til jeres holdninger osv så jeg vil derfor skrive frit fra leveren så I kan se hvad jeg handler om... Hej i hvert fald, og så i gang. Jeg skriver lige et enkelt indlæg hvor jeg svarer jer begge 2 håber det er fint, da I skriver meget om det samme...

1)

Citat:
CH: Hvor får du al den tomhed fra Simon... Det er vel ikke noget af det jeg har sagt der får dig til at tænke på tomhed?

Jow, du skrev noget i retningen af :"Mit bud kære Lanzky er at gud slet ikke er til" og "Bryd ikke dit hoved med den slags og lev så dit liv som om hver dag var den sidste!". Det som får mig til at tænke på tomhed her, er at du konkluderer at Gud ikke er til, og at du herefter opfordrer et menneske som søger efter svar på et af de store Bibelske, og vel menneskelige spørgsmål, om at droppe det og spiser han herefter af med en lidt småtom kliché om at leve sit liv som om dagen i dag var den sidste. Nu vil jeg gerne prøve at skrive dette svar i en forsonlig tone, men jeg kommer til at tænke på om du er bange for at manden kommer til andre konklusioner end du er kommet til? Tænk hvis han blev overbevist at Gud virkelig var til, og god? Ville det være okay for dig? Eller har du et horn i siden på kristendommen. (Undskyld, det er ikke hvad mit indlæg handler om, blot et neutralt spørgsmål, svar evt gerne pr privat besked)

Før jeg går videre så skal vi lige have Claus med :

Citat:
Claus: Gør ateismen mit liv tomt?

Min ateisme er en konsekvens af indholdet i mit liv - så at sige, at ateisme medfører tomhed, er logisk umuligt og direkte forkert, i hvert fald i mindst ét tilfælde.

Tomhed, hvad er tomhed? Og ateisme hvordan kan det gøre livet tomt? Jeg er en ung mand på 24 år, og jeg har derfor kun samlet mig en begrænset mængde livserfaring. Men jeg er også en fornuftig mand og jeg dømmer ikke folk på den måde de fører deres liv eller konkluderer om det skulle være tomt eller ej. I er mennesker som jeg, I følger jeres følelser, I bruger tid på interesser og de ting og folk I elsker. Derfor, hvordan skulle jeg kunne dømme jeres liv som tomhed? Nej selvfølgelig ikke tomhed i menneskelig forstand, det være sig ateist eller ej.

Men: "Gør ateismen mit liv tomt?"

JA MAND!! TOMT ENDELØST TOMT! Fordi livet er tomt, ja endeløst tomt... uden Gud! Ikke sandt? Nej? Okay fair, men jeg svarer som kristen ud fra Bibelen ikk? Prædikerens bog taler om dette emne ganske godt og grundigt, herfra selvfølgelig citatet, tomhed endeløs tomhed. Livet er tomt, ja CH, du fødes, du lever og du dør. Livet er ca. 60-80 år kun tilsat mening? Ja? Og jeg bestemmer selv min egen mening jo, jeg er kristen du er ateist, vi samler begge frimærker og synes det er skægt, og så dør vi?

Nej, der er én sandhed i følge Bibelen, og det er Jesus (jf, " Jeg er sandheden vejen og livet ")
. Livet uden ham er et liv uden sandheden, et liv som er ganske tomt, tomt, tomt. Det er ikke ordlege og det er ikke provokationer, det er sandheden i følge Bibelen. I hænger godt fast her på siden, I må da ikke være overrasket af at høre denne mening?

Citat:
CH: Jeg forstår måske ikke din pointe. I hvert fald ikke som meget andet end den sædvanlige arrogante religiøse påståelighed hvad "sande værdier" angår.

Allerførst: Menneskelivet er som CH siger: fødsel, liv og død. I menneskelig forstand er det logisk umuligt, uanset hvad man tror på, at leve et tomt liv (ja selvfølgelig da Claus ). Man lever så godt man kan, søger at være lykkelig og nogle gange er det fedt andre gange stinker det. I Bibelsk forstand er livet tomt hvis du lever uden Gud, da Gud selv er sandheden, vejen og livet! Med Gud i menneskelivet er livet i menneskelig forstand ikke meget anderledes end andres (og nej vi kristne bliver ikke forvandlet til meget bedre mennesker end jer, hvis I tror jeg sidder og dømmer... men jeg mener vi får nogle frynsegoder så som tryghed, nærhed og mening hos Gud, som han giver til alle der søger ham). Bibelen siger faktisk om kristenlivet at vi som mennesker mister vores liv og nu lever for Gud. Kan I se min pointe: forskelligheden mellem livet og tomhed i menneskelig forstand og med Biblens briller?

Jeg synes faktisk ikke det jeg siger er arrogant, eller er det? Det er en ret logisk konklusion udfra Bibelen, som jeg kun skriver og beretter om fordi jeg mener ateister går uden Sandheden i deres liv, og at det 1) gør livet tomt, set fra et Bibelsk synspunkt og 2) fører til en ærgelig afvisning af Guds frelsesplan for mennesket, som vi kristne jo tager virkelig alvorligt, så alvorligt vi er villige til at diskuterer med ateister selvom i virker ganske tilfredse i jeres tro

Citat:
Claus: Jeg forventer egentlig ikke du tager imod dette med andet end en prompte afvisning, for jeg har på fornemmelsen du er lidt ligeglad med hvordan folk selv beskriver deres liv - når du nu har en så konkret idé om, at livet uden Gud er "endeløst tomt"...

Claus... Jeg sagde pænt goddag til dig øverst i indlægget fordi jeg ikke har hilst på dig før her på debatten. Har du læst meget af det jeg havde skrevet siden du har denne fornemmelse af mig, eller puttede du mig hurtigt i en boks som indeholder.. ja de dumme kristne? Har du også et horn i siden på kristendommen? Hvorfor? Jeg har i det overstående forsøgt at forklare, at jeg ikke angriber din måde at leve på, men at jeg, ja, konkluderer at dit valg at leve livet uden Gud gør det tomt, dog selvfølgelig ikke i menneskeligt forstand. Jeg håber derfor du er villig til at tage mig op af din boks, eller revidere dit indtryk? Let's be pals? Jeg er jo blot et menneske over på den anden side af din skærm som du vel kun har læst et meget kort og småtåget indlæg fra?

Ryster I bare på hovedet af mig? Eller giver noget af det overstående mening?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#68982 - 20/08/2006 00:55 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: tros]
SimonKL
Bruger

hej tros!

Please, gider du ikke læse mit nedenstående svar til CloudHands, så tror jeg måske du vil forstå mig bedre? Ellers skriv igen! Jeg tror du groft har misforstået mig, ellers er vi bare virkelig uenige med hinanden? Skriv endeligt i hvert fald hvis der skal forklares mere til. Men please gerne i en mere forsonlig tone, jeg synes du virker rimelig sur og tvær på mig, hvilket ærlig talt ikke føles særligt rart da vi ikke kender hinanden og jeg blot skriver et svar på en debat på en internetside .... Men skriv hvis der er mere og så vil jeg prøve at svare dig! tak!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#68983 - 20/08/2006 00:57 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KB-A!

Giver mit nedenstående svar til CloudHands dig svar på dine spørgsmål? Ellers skriv igen!

Godnat!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#68984 - 20/08/2006 01:02 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hejsa Kristina...
Skulle lige med drille stemme spørger om du havde fået læst "bekendelser" kap7 mhs til vores sidste debat om det onde!..

Mvh Lars

Til toppen 
#68985 - 20/08/2006 01:04 Debat om "Det onde" prøv at kik med her også! :) [Re: Lanzky]
Anonym
Anonym

Debat om >Godt og Ondt

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#68986 - 20/08/2006 01:43 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lanzky]
Anonym
Anonym

Hej LANZKY ,JEG TROR AT ONDSKAB,STAMMER FRA MENNESKER,MANGE AF OS MENESKER,HAR SÅ TRAVLT,MED OS SELV,AT VI IKKE SER VORE BRØDRE OG SØSKENDE,SOM LIDER MANGLER,ER ENSOMME OSV.JEG MENER AT ONDSKABEN KOM MED DE FØRSTE MENNESKER.

Til toppen 
#68987 - 20/08/2006 09:00 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Hej Simon

Nej jeg synes ikke at dit indlæg tilføjer noget nyt eller giver mig grund til at mene anderledes, men tak fordi du brugte tid på at uddybe.

Til toppen 
#68988 - 20/08/2006 09:19 Re: Tomhed? [Re: SimonKL]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Godmorgen Simon, CloudHands, Claus ...

Lige et lille personligt ord fra mig, som nok er den eneste her, der har levet et langt liv uden Gud og først kom til tro i en moden alder:

Mit liv - før - var ikke tomt, slet ikke!

Jeg havde et godt og tilfredsstillende liv, med familie, venner, godt helbred, spændende arbejde, mange interesser.
Tomt?

Nej, bestemt ikke - jeg ville have rystet på hovedet og rullet med øjnene, hvis nogen havde fortalt mig, at mit liv var tomt ..

Men så skete der det, at jeg kom til tro.
Og når jeg - nu - ser tilbage på mit liv uden for Guds rige, ja så indser jeg, at det netop var .. tomt!, meningsløst og ligegyldigt ..

Præd 1:

v3 Hvad udbytte har et menneske af alt,
hvad det slider med under solen?
v4 Slægter går, slægter kommer,
og jorden er bestandig den samme.
v5 Solen står op, og solen går ned,
den skynder sig hjem,
og dér står den op.
v6 Vinden blæser mod syd,
den drejer og går mod nord,
den drejer og drejer,
og vinden bliver ved at dreje.
v7 Alle bække løber ud i havet,
og havet bliver ikke fuldt;
dér, hvor bækkene løber ud,
bliver de ved at løbe ud.
v8 Alt, hvad der bliver sagt, udmatter,
ingen bliver færdig med at tale,
øjet mættes ikke af at se,
øret fyldes ikke af at høre.
v9 Det, der var, er det samme som det, der kommer,
det, der skete, er det samme som det, der vil ske;
der er intet nyt under solen.
v10 Hvis nogen siger:
»Se, her er noget nyt!«
så har det, vi har for øje,
allerede været for længst.
v11 De tidligere ting huskes ikke,
og de fremtidige, som vil ske,
bliver heller ikke husket
af dem, som følger efter.

Mit nuværende liv er, selv om jeg har masser af problemer og sorger, fuldt af mening, og overstrømmende glæde.
Men sorger har jeg. Den største er, at jeg ikke har levet hele mit liv som kristen!

At jeg ikke forlængst havde fattet, hvem Sandheden og Vejen og Livet er ... !

Hvor ville jeg dog gerne kunne begynde forfra!

Jeg ønsker os alle en meningsfuld, velsignet søndag !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68989 - 20/08/2006 09:40 Re: Tomhed? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina og Simon...

Jeg tror denne engelske betegnelse beskriver hvad jeg tænker meget godt: "Pie in the sky."

Til toppen 
#68990 - 20/08/2006 14:04 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Claus Due
Bruger

Hej Simon,

Nu vil jeg også prøve at skrive dette i en forsonlig tone - for jeg tror der er nogle ting, der er blevet glemt i farten.

Citat:
Tomhed, hvad er tomhed? Og ateisme hvordan kan det gøre livet tomt? Jeg er en ung mand på 24 år, og jeg har derfor kun samlet mig en begrænset mængde livserfaring. Men jeg er også en fornuftig mand og jeg dømmer ikke folk på den måde de fører deres liv eller konkluderer om det skulle være tomt eller ej. I er mennesker som jeg, I følger jeres følelser, I bruger tid på interesser og de ting og folk I elsker. Derfor, hvordan skulle jeg kunne dømme jeres liv som tomhed? Nej selvfølgelig ikke tomhed i menneskelig forstand, det være sig ateist eller ej.

Det er lidt overraskende at læse dette. Er det fordi du som menneske fint kan sætte dig ind i ateisters levemåde og livsindhold? Eller er det noget du tilføjer, bare fordi vi ateister siger det om os selv?

Citat:
Men: "Gør ateismen mit liv tomt?"

JA MAND!! TOMT ENDELØST TOMT! Fordi livet er tomt, ja endeløst tomt... uden Gud! Ikke sandt? Nej? Okay fair, men jeg svarer som kristen ud fra Bibelen ikk? Prædikerens bog taler om dette emne ganske godt og grundigt, herfra selvfølgelig citatet, tomhed endeløs tomhed. Livet er tomt, ja CH, du fødes, du lever og du dør. Livet er ca. 60-80 år kun tilsat mening? Ja? Og jeg bestemmer selv min egen mening jo, jeg er kristen du er ateist, vi samler begge frimærker og synes det er skægt, og så dør vi?

Hvilken mening giver det at tale om tomhed ud fra bibelen, hvis du tydeligvis ikke mener ateisters liv er tomme "i menneskelig forstand" - men at bibelen alligevel siger, vores liv er tomme? Sådan som du bruger ordet "tomhed" ser det ud til, at det blot betyder "uden Gud". Og så har vi ateister jo ingen mulighed overhovedet for både at være ateister og have livsindhold. Ateisme er per definition tomhed, sådan som bibelen beskriver det. Kun Gud kvalificerer sig som "ægte" indhold.

Det, der undrer mig mest, er hvorfor du går videre med denne logiske konstruktion, hvis det blot er et spørgsmål om en definitionskortslutning. Som du nok burde have set fra starten. Men nu siger du, at du bare "svarer som kristen ud fra Bibelen". Hvis det ovenstående er den bibelske holdninig, hvad er din egen holdning så (hvis den altså ikke er som jeg gætter nederst i mit indlæg; lidt ligeglad med hvad der kommer fra hestens egen mund)? Er begge dele lige meget indhold - hvis du skal svare for dig selv og ikke for bibelen?

Citat:
Nej, der er én sandhed i følge Bibelen, og det er Jesus (jf, " Jeg er sandheden vejen og livet ") . Livet uden ham er et liv uden sandheden, et liv som er ganske tomt, tomt, tomt. Det er ikke ordlege og det er ikke provokationer, det er sandheden i følge Bibelen. I hænger godt fast her på siden, I må da ikke være overrasket af at høre denne mening?

Nej, meningen overrasker mig ikke, for den kan jeg læse klart og tydeligt i bibelen - men jeg bliver ubehageligt overrasket hver gang et tilsyneladende fornuftigt menneske på den måde overlader sin selvstændige tænkning til bibelske påstande om tomhed etc.

Og det er lige ubehageligt hver gang. Bibelen har meget at sige om mig som ateist, og jeg ville aldrig beskrive mit eget liv på en sådan måde. Hver gang et menneske tager denne bibelske ensidighed til sig, er det et nederlag for selvstændig tankevirksomhed i dét menneske. Man kopierer sine meninger fra bibelen og skænker det sjældent en tanke, hvad det egentlig er man siger - og hvordan folk, der lytter til det, opfatter det.

Citat:
I Bibelsk forstand er livet tomt hvis du lever uden Gud, da Gud selv er sandheden, vejen og livet! Med Gud i menneskelivet er livet i menneskelig forstand ikke meget anderledes end andres (og nej vi kristne bliver ikke forvandlet til meget bedre mennesker end jer, hvis I tror jeg sidder og dømmer... men jeg mener vi får nogle frynsegoder så som tryghed, nærhed og mening hos Gud, som han giver til alle der søger ham).

Jeg har tryghed. Min tillid til det rationelle og logiske er ikke usikker, og jeg føler ikke nogen mangler (på ting jeg ikke bare kunne gå ud og kæmpe for at opnå).

Jeg har nærhed med andre mennesker på et niveau, jeg aldrig kunne have med en person beskrevet i en bog.

Og så er der det med mening. Når du allerede har taget det standpunkt, at ateisters liv i bibelsk forstand er tomt, er det jo også tømt for mening. Uanset hvor meget jeg skriver om den mening, jeg finder med livet, vil det blive underkendt i bibelsk forstand. Det er sådan som jeg ser det simpel automatik. Fordi jeg er ateist, kan jeg ikke have ret om noget bibelen også siger noget om. Fx noget så grundlæggende som meningen med mit liv.

Kan du se hvilken mur det bygger mellem dig som kristen og mig som ateist - og kan du se, at det er dig der er den, der er igang med mursten (bibelen) og mørtel (arrogance)...?

Citat:
Kan I se min pointe: forskelligheden mellem livet og tomhed i menneskelig forstand og med Biblens briller?

Det kan du tro jeg kan. Men det får mig ikke til hverken at blive enig, eller til at mene, at det blot tilnærmelsesvis er et retfærdigt eller gavnligt synspunkt. Det skaber splid, der ikke var der før du læste bibelen og troede på dens budskab.

Citat:
Jeg synes faktisk ikke det jeg siger er arrogant, eller er det? Det er en ret logisk konklusion udfra Bibelen, som jeg kun skriver og beretter om fordi jeg mener ateister går uden Sandheden i deres liv, og at det 1) gør livet tomt, set fra et Bibelsk synspunkt og 2) fører til en ærgelig afvisning af Guds frelsesplan for mennesket, som vi kristne jo tager virkelig alvorligt, så alvorligt vi er villige til at diskuterer med ateister selvom i virker ganske tilfredse i jeres tro

Jeg kan godt give dig ret i, at den konklusion du drager er logisk ud fra bibelen. Men den er også arrogant - i sin originalform. At gøre krav på at kende sandheden uden at kunne påvise sandheden er arrogant. Men sådan en slutning vil sandsynligvis ikke kunne drages af en kristen - fordi den sandhed Gud repræsenterer på én eller anden sær måde bare slet ikke kan være arrogant. Du vil derfor sandsynligvis fortsætte med at have det synspunkt, at mit liv er tomt per se - og at det indhold der er "ikke er rigtigt indhold", da det jo ifølge bibelen er tomhed.

Tænker du selv over sagen har du allerede nået en anden slutning, nemlig at der er forskel på det mennesket kalder tomhed og det bibelen kalder tomhed. Du forsøger at anerkende begge betydninger - og resultatet er arrogance, der skinner igennem der hvor du først anerkender ateisters livsindhold men derefter gør vores livsindhold betydningsløst blot fordi bibelen siger det er betydningsløst.

Så længe din sandhed er overladt til tro, er det svært for dig at virke retfærdig i dine synspunkter - fordi de invaliderer fx mine synspunkter samtidig med, at de frakender mig muligheden for at kende sandhed. Vi kan sige det sådan, at den mur du har bygget med bibelen og arrogance kun har ét eneste hul, som er så småt, at mennesker kun kan passere hvis de bliver lavet om til mus (prøv at forstå metaforen rigtigt; det virker begge veje!)...

Men altså, alt i alt: det er temmelig sikkert ikke dig selv, der har bestemt dig for at være arrogant - jeg tror det bare er en lidt ureflekteret og religiøs viderebringelse af en værdiforringelse lagt ned i bestemte livsførelser. Jeg mener personligt du burde have tænkt og stillet nogle flere spørgsmål til den moral, du lægger for dagen. Men jeg kan jo ikke tvinge spørgsmålene på dig - og de virker kun hvis man selv stiller dem.

Citat:
Claus... Jeg sagde pænt goddag til dig øverst i indlægget fordi jeg ikke har hilst på dig før her på debatten. Har du læst meget af det jeg havde skrevet siden du har denne fornemmelse af mig, eller puttede du mig hurtigt i en boks som indeholder.. ja de dumme kristne? Har du også et horn i siden på kristendommen? Hvorfor?

Jeg gør selvfølgelig mit bedste for at holde mig orienteret - ekstra grundigt, hvis der er ét eller andet negativt eller positivt jeg tænker om en person. Jeg vil tro jeg har læst omkring halvdelen af dine indlæg, det ville have været flere hvis du havde været mere aktiv i de tråde jeg selv bruger tid på. Jeg har ikke et horn i siden på nogen, heller ikke kristendommen. Jeg har aldrig været kristen; faktisk har jeg aldrig været andet end ateist. Jeg er utilfreds med kirkens position i Danmark og resten af verden - men troende må for min skyld tro præcis hvad de vil. Deres handlinger er en anden sag; der er restriktioner ligesom der er på mine handlinger.

Kristne er ikke dumme, de accepterer bare én religion mere end jeg selv gør, og denne religion tvinger dem til at handle anderledes end de før gjorde. Med splid til følge, og til tider fjendskab mellem "os og jer". Troende og ikke-troende. Og det hele på grund af en bog og manglende selvstændige, kritiske standpunkter. Det sidste opfordres der endda til i bibelen; at man accepterer noget trods personlig tvivl om det.

Citat:
Jeg har i det overstående forsøgt at forklare, at jeg ikke angriber din måde at leve på, men at jeg, ja, konkluderer at dit valg at leve livet uden Gud gør det tomt, dog selvfølgelig ikke i menneskeligt forstand.

Men hvem hjælper det andre end kristne? Får det eksempelvis mig til lige at tænke to gange over, om mit liv nu ikke er tomt på grund af min ateisme, selvom min ateisme er et resultat af mit livsindhold? Eller gør det bare kløften mellem "menneskelig forstand" og "bibelsk forstand" endnu dybere og bredere end den var før? Og i så fald, hvad kan vi bruge en bog, der skaber mere splid mellem mennesker end den skaber fred, til - andet end hyldefyld eller våben?

Citat:
Jeg håber derfor du er villig til at tage mig op af din boks, eller revidere dit indtryk? Let's be pals? Jeg er jo blot et menneske over på den anden side af din skærm som du vel kun har læst et meget kort og småtåget indlæg fra?

Jeg synes ikke jeg har puttet dig i nogen boks, men det er da muligt du er havnet der fordi du på den ene side sagtens kan se, hvad vi ateister mener og tror, men på den anden side helt klart mener det er lig med tomhed og manglende sandhed i livet.

Mit indtryk er lige nu, at du har to udgaver af begrebet tomhed og udelukkende mener nummer to er sand, fordi bibelen siger den er sand. Nummer et er den opfattelse du deler med ateister som jeg, og den harmonerer absolut ikke med nummer to. Problemet er nu, at du ikke kan blive siddende på hegnet med én fod på hver side. Enten kan indhold også konstituere tomhed, eller også bruger man begrebet tomhed forkert, når man bruger det om noget, der tydeligvis har indhold. Hvis tomhed også kan være indhold, kan sort også være hvidt. Og hvis man bruger begrebet forkert, bliver det ikke mere rigtigt af at gentage fejltagelsen.

Det ville da være rart om vi kunne være kammeratlige - men det bliver vi ikke ved, at du tømmer mit liv for indhold ved at kalde det tomt. Det er en helt basal psykologisk faktor, som alt for ofte bliver ignoreret. Men jeg er når det kommer til stykket glad for, at du alligevel kan se forskellen på bibelsk tomhed og det vi mennesker kalder tomhed. Hvilken vej du går videre derfra afhænger helt af hvor beslutsom du er. Kan tomhed være indhold - eller er begrebet anvendt forkert?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#68991 - 20/08/2006 14:44 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - du bruger flere gange ordet arrogance.

Arrogance - det er jo et negativt ord - for hvem vil gerne være arrogant?

Men hvad lægger du i det ord?
I min ordbog står der, at det betyder indbildsk/hovmodig.

Indbildsk ... at bilde sig "noget" ind? ... i så fald: hvilket?

At man mener at have ret, uden at kunne fremlægge videnskabelige beviser?

Er det arrogant at have en overbevisning og fortælle om den?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68992 - 20/08/2006 15:52 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Er det arrogant at have en overbevisning og fortælle om den?

Ja, hvis man ikke kan argumentere for den udfra mere en forstand og ikke vil lytte til andres kommentare om ens overbevisning, eller acceptere at der er ting i ens overbevisning som er forkerte eller fejlforstået Etc..

mvh Stud.theol
Lars

Til toppen 
#68993 - 20/08/2006 16:05 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars
Citat:
Kr. Er det arrogant at have en overbevisning og fortælle om den?

Lars: Ja, hvis man ikke kan argumentere for den udfra mere en forstand og ikke vil lytte til andres kommentare om ens overbevisning, eller acceptere at der er ting i ens overbevisning som er forkerte eller fejlforstået Etc..

OK, med den definition må jeg melde mig som en af de arrogante, i hvert fald delvis ...

For ganske vist vil jeg gerne lytte til andres kommentarer, og overveje dem - det gør jeg hver eneste dag.

Men i udgangspunktet vil jeg ikke acceptere, at der er ting i min egen overbevisning, som er forkerte. I så fald havde jeg nemlig slet ikke haft nogen overbevisning!

Jeg skifter først mening, når/hvis nogen - eller noget - overbeviser mig om, at jeg har taget fejl!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68994 - 20/08/2006 17:35 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Jeg skifter først mening, når/hvis nogen - eller noget - overbeviser mig om, at jeg har taget fejl!

Hvad skulle der til for at overbevise dig?

Personligt virker det som et yderst tomt løfte fra din side; at du vil skifte mening hvis nogen kan overbevise dig om at du tager fejl. Du har jo accepteret at Jesus er Sandheden, Vejen og Livet... Derfra er der vel lige så meget at diskutere, som der er med en fyr der allerede har sprængt sig selv i luften for Allah.

Til toppen 
#68995 - 20/08/2006 17:51 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Claus Due]
SimonKL
Bruger

Hejsa Claus

Wow, sikke et indlæg. Jeg må med det samme sige, at du er oppe i et højere gear end jeg. Du tænker da vist utroligt meget over tingene, og er god til at få dine tanker, samt de konklusioner du kommer med, ned på skrift. Vi er mange som ikke er så øvet i dette som det virker til du er. Så jeg kan nok ikke komme med et svar som vil være fyldestgørende til dig, men et eller andet sted så føler jeg heller ikke at du forventer det... Du er vist godt tilfreds med dine egne tanker og konklusioner.

Citat:
Det er lidt overraskende at læse dette. Er det fordi du som menneske fint kan sætte dig ind i ateisters levemåde og livsindhold? Eller er det noget du tilføjer, bare fordi vi ateister siger det om os selv?

Næh, jeg mente bare at vi var begge mennesker og derfor ikke vildt forskellige selvom vi tror på forskellige ting. Det var bare for at gøre det klart for dig, at jeg ikke dømmer dit liv som tomt, bare fordi du er troende ateist jf kristina's indlæg pr 09:19 20/08/2006, som jeg vil erklære mig enig i. Men det kom vist ikke helt igennem?

Citat:
Hvilken mening giver det at tale om tomhed ud fra bibelen, hvis du tydeligvis ikke mener ateisters liv er tomme "i menneskelig forstand" - men at bibelen alligevel siger, vores liv er tomme? Sådan som du bruger ordet "tomhed" ser det ud til, at det blot betyder "uden Gud". Og så har vi ateister jo ingen mulighed overhovedet for både at være ateister og have livsindhold. Ateisme er per definition tomhed, sådan som bibelen beskriver det. Kun Gud kvalificerer sig som "ægte" indhold.

Ja det er rigtigt, giver det overhovedet mening at tale om tomhed ud fra Bibelen med en troende ateist? Tja... Nej, det gør det måske ikke, for hvis tomhed (som du pludselig deler op i 2 betydninger??) er lig med livet uden Gud og at du anser Gud som ligeså virkelig som jeg gør min usynlige barndomsven, klovnen Bobo, så kan du da være noget så ligeglad med Bibelen og med mit synspunkt som kommer herudfra?

Du virker provokeret af at Bibelen siger som den gør, at ja ateisten ingen mulighed har overhovedet for både at være ateist og have livsindhold... Klart det er da også noget at sige!! Men jeg tror, at når du kommer til tro på Jesus og fatter tillid til Bibelens ord, så vil du kunne forstå at livet uden Gud er tomt. Jeg forventer ikke du forstår, men nærmere at du bliver vred over dette? Fordi det er endeløst provokerende og det er heller ikke rart som kristen at sige det, men hvis det nu er sandt ifølge Bibelen, så må jeg vel som troende godt sige det og bruge Bibelen som argumentation? Dette ér virkelig noget der provokerer og kan få folk til at kræve at vi som kristne lukker og slukker. Men igen håber jeg, at du også ser at jeg ikke angriber dig eller din tro men blot siger hvad jeg personligt mener og hvad Bibelen siger. Hvis du alligevel ikke tror Bibelen kan du jo i og for sig være ligeglad og (blive ved med at) anse mig for en slags hjernevasket religiøs tosse der ikke kan tænke selv... For det er jeg vel hvis jeg tager Bibelens ord for gode varer og lader den inspirere mig?

Citat:
men jeg bliver ubehageligt overrasket hver gang et tilsyneladende fornuftigt menneske på den måde overlader sin selvstændige tænkning til bibelske påstande om tomhed etc.

Og det er lige ubehageligt hver gang. Bibelen har meget at sige om mig som ateist, og jeg ville aldrig beskrive mit eget liv på en sådan måde. Hver gang et menneske tager denne bibelske ensidighed til sig, er det et nederlag for selvstændig tankevirksomhed i dét menneske.

Jeg taler jo ud fra Bibelen her på et religiøst forum. Skal jeg ligge Bibelen fra mig og argumentere ud fra mit eget udsagn som kristen? Tja, ville jeg være kristen hvis min argumentation og mening var anderledes end Bibelens? Hvorfor anses man som at overlade sin selvstændige tankegang hvis man anderkender Bibelen som autoritet? Jeg forstår ikke denne kommentar. Er det fordi du ikke kan forstå hvordan nogen kan se Bibelen som sand, som Guds ord?

Citat:
Man kopierer sine meninger fra bibelen og skænker det sjældent en tanke, hvad det egentlig er man siger - og hvordan folk, der lytter til det, opfatter det.

Nix, jeg forstår at dette er provokerende og det er ikke rart for mig at skrive til dig. Men du befinder dig jo herinde i dette kristne forum og det kan ikke overraske dig at din tro bliver mødt med modstand ind i mellem. Kopiere mine meninger fra Bibelen? Tjo der er jeg jo nok skyldig. Men ikke i den negative mening du ligger for dagen. Jeg følger og ser Bibelen som man ser på en manuel til noget man skal samle. Man følger og stoler på den for at få skidtet samlet.

Citat:
Jeg har tryghed.
Jeg har nærhed

Det var da rart, ja det har vi ikke patent på i kristendommen... Det jeg mente som frynsegoder var tryghed, nærhed og mening med din skaber. Men ja, det må jo være uforståeligt i denne diskussion.

Citat:
Og så er der det med mening. Når du allerede har taget det standpunkt, at ateisters liv i bibelsk forstand er tomt, er det jo også tømt for mening. Uanset hvor meget jeg skriver om den mening, jeg finder med livet, vil det blive underkendt i bibelsk forstand. Det er sådan som jeg ser det simpel automatik. Fordi jeg er ateist, kan jeg ikke have ret om noget bibelen også siger noget om. Fx noget så grundlæggende som meningen med mit liv.

Sådan noget gør mig helt ked af det at læse. Det er så hamrende uforsonligt, forholdet mellem kristen og ateist, som du fremstiller det her. Men faktisk er der ikke nogen der dømmer nogen jo. Bibelen siger det dog bare klart synes jeg, at Jesus er vejen, sandheden og livet. Og nej du kan ikke forsone en ateistisk tankegang med Bibelen!...

Men Claus. Jeg kan ikke give dig et tilfredsstillende modspil. Jeg er ikke til ordkløveri og fritænkning i samme grad som dig. Jeg prøver at leve mit liv efter Guds ord i Hans kærlighed til mennesker og det jeg laver herinde er at prøve at være kristen på et kristent forum, svare på spørgsmål og opbygge og opbygges i troen. Hvad din dagsorden er, kan jeg faktisk overhovedet ikke regne ud, men når vi ramler sammen kan du godt se at der ikke kommer noget fornuftigt ud af det... Så undskyld ulejligheden og ja, lad tråden handle om det den blev åbnet med hensigt til.

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#68996 - 20/08/2006 18:09 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CH -
Citat:
Hvad skulle der til for at overbevise dig? Personligt virker det som et yderst tomt løfte fra din side; at du vil skifte mening hvis nogen kan overbevise dig om at du tager fejl. Du har jo accepteret at Jesus er Sandheden, Vejen og Livet... Derfra er der vel lige så meget at diskutere, som der er med en fyr der allerede har sprængt sig selv i luften for Allah.

Det kan du sådan set have ret i.
Bortset fra, at jeg jo i modsætning til den sprængte selvmordsbomber stadig lever her i denne verden, hvor alt kan ske.
Men, nej, jeg ved ikke hvad der skulle til for at overbevise mig om, at jeg tager fejl.
Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig andet end en akut psykose .. og ikke engang det, for jeg har tillid til, at Jesus vil holde mig fast, også selv om jeg mister min forstand.

For som du rigtigt siger, jeg er blevet overbevist om, at Jesus er Vejen, Sandheden og Livet!

Men der er stadig masser at diskutere, jeg bliver (heldigvis!) aldrig færdig med at gruble og grunde og fordybe mig ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68997 - 20/08/2006 19:20 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Claus Due
Bruger

Hej Simon,

Tak for dine venlige ord - selvom det måske nok kan lugte lidt af en selvtilfredshed jeg ikke kan genkende. Du skriver:

Citat:
Så jeg kan nok ikke komme med et svar som vil være fyldestgørende til dig, men et eller andet sted så føler jeg heller ikke at du forventer det... Du er vist godt tilfreds med dine egne tanker og konklusioner.

Du kan faktisk komme med fyldestgørende svar. De skal bare komme fra dig selv som person snarere end fra bibelen. Jeg mener jo det er enhver persons pligt at tænke (også kritisk) om de ting, de har allernærmest.

Hvis jeg var "godt tilfreds" med mine egne tanker og konklusioner, kom der nok ikke mere tekst fra mig.

Citat:
Næh, jeg mente bare at vi var begge mennesker og derfor ikke vildt forskellige selvom vi tror på forskellige ting. Det var bare for at gøre det klart for dig, at jeg ikke dømmer dit liv som tomt, bare fordi du er troende ateist jf kristina's indlæg pr 09:19 20/08/2006, som jeg vil erklære mig enig i. Men det kom vist ikke helt igennem?

Jeg synes ikke helt det kom igennem. Jeg snakker jo også til dig som om vi begge er fuldstændig fælles om at være mennesker - det er noget vi er fælles om i modsætning til din kristendom. Det var også derfor jeg spurgte til dine holdninger udenom bibelen... men jeg kan forstå du som kristen føler dig nødsaget til at have bestemte holdninger fordi bibelen repræsenterer dem?

Troende ateist...? Troende ikke-troende - er det et oxymoron, ligesom øredøvende stilhed?

Citat:
Sådan noget gør mig helt ked af det at læse. Det er så hamrende uforsonligt, forholdet mellem kristen og ateist, som du fremstiller det her. Men faktisk er der ikke nogen der dømmer nogen jo. Bibelen siger det dog bare klart synes jeg, at Jesus er vejen, sandheden og livet. Og nej du kan ikke forsone en ateistisk tankegang med Bibelen!...

Det er uforsonligt, ja - men er det forkert?

Jeg har ingen intention om at forlige bibelen med min ateisme, andet end for at forstå hvorfor I kristne tænker og handler som I gør. Det er nemlig temmelig anderledes fra min egen måde at tænke og handle på.

Citat:
Hvorfor anses man som at overlade sin selvstændige tankegang hvis man anderkender Bibelen som autoritet? Jeg forstår ikke denne kommentar. Er det fordi du ikke kan forstå hvordan nogen kan se Bibelen som sand, som Guds ord?

Der er en tråd herinde, der henad slutningen kom til at handle om autoritetsinstintet i mennesker. Hvis du er interesseret kan du prøve at søge efter den - eller jeg kan se om jeg kan finde linket til dig?

Citat:
Men Claus. Jeg kan ikke give dig et tilfredsstillende modspil. Jeg er ikke til ordkløveri og fritænkning i samme grad som dig. Jeg prøver at leve mit liv efter Guds ord i Hans kærlighed til mennesker og det jeg laver herinde er at prøve at være kristen på et kristent forum, svare på spørgsmål og opbygge og opbygges i troen. Hvad din dagsorden er, kan jeg faktisk overhovedet ikke regne ud, men når vi ramler sammen kan du godt se at der ikke kommer noget fornuftigt ud af det... Så undskyld ulejligheden og ja, lad tråden handle om det den blev åbnet med hensigt til.

Det er lidt ærgerligt du ser det som ordkløveri, for jeg mener det stikker dybere end bare betydningen af ordene. For mig at se handler det om hvordan jeg som ikke-troende mennesker bliver repræsenteret i den bog, kristne mener er den absolutte sandhed. Når jeg som ikke-troende bliver præsenteret som vildfaren, tom, uetisk, ufølende, selvisk etc - så er det klart jeg reagerer. Jeg vil da ikke have, at I som kristne går og tror sådan om mig bare fordi det står i bibelen, så jeg må jo forklare mig selv grundigt. På samme måde som hvis ateistiske forældre lærer deres børn, at kristne er dumme. Der ville du også reagere, ikke?

Min dagsorden står i min signatur, selvom det måske ikke er 100% tydeligt. Jeg er igang med at tage ansvaret for min egen tænkning, og det involverer også at kende dens modsætning og samspillet mellem de to. Når jeg lige giver "et par ord" (jaja, lidt selvironi skal der vel være plads til ) med på vejen er det blot fordi min situation fremstilles som den gør.

Men for min skyld kan vi godt lade det ligge. Om ikke andet har du forhåbentlig fået et bredere perspektiv mht. den ateistiske elendighed.

Til toppen 
#68998 - 20/08/2006 19:24 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Så forstå jeg ikke hvorfor at du skriver som du gør:

Citat:
Kristina: Jeg skifter først mening, når/hvis nogen - eller noget - overbeviser mig om, at jeg har taget fejl!

Citat:
CH: Hvad skulle der til for at overbevise dig? Personligt virker det som et yderst tomt løfte fra din side; at du vil skifte mening hvis nogen kan overbevise dig om at du tager fejl. Du har jo accepteret at Jesus er Sandheden, Vejen og Livet... Derfra er der vel lige så meget at diskutere, som der er med en fyr der allerede har sprængt sig selv i luften for Allah.

Citat:
Kristina: Det kan du sådan set have ret i... Men, nej, jeg ved ikke hvad der skulle til for at overbevise mig om, at jeg tager fejl.
Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig andet end en akut psykose .. og ikke engang det, for jeg har tillid til, at Jesus vil holde mig fast, også selv om jeg mister min forstand.

For som du rigtigt siger, jeg er blevet overbevist om, at Jesus er Vejen, Sandheden og Livet!

Hvis du ikke har i sinde at skifte mening og ikke engang kan forestille dig under hvilke omstændigheder at du skulle skifte mening, hvorfor så i det hele taget sige at: Du først skifter mening, når/hvis nogen - eller noget - overbeviser dig om, at du har taget fejl. Det er jo slet og ret ukorrekt.

Du sagde for nylig:

Citat:
Kristina: Det er jeg ked af at læse [at Kristina opfattes inkonsekvent af undertegnede]. Selv synes jeg at jeg skriver det samme og det samme og det samme - med lidt forskelligt ordvalg, men alligevel det samme...

Det kan vi jo så konstatere at du ikke gør alligevel.

Til toppen 
#68999 - 20/08/2006 20:03 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands - jeg er ked af det - jeg kan ikke forstå din indsigelse.

Hvis det er vigtigt, at jeg forstår hvad du mener, kunne du så ikke prøve at sige det på en anden måde?

Jeg har ikke skiftet mening om noget væsentligt i de sidste 5-6 år - kun korrektioner i livets småtingsafdeling!

Men jeg kommer lige til at tænke på noget, som kunne få mig til at miste min tro: At nogen fandt og identificerede Jesu jordiske rester ... og dermed påviste, han ikke var opstået fra de døde ... !

1.Kor. 12,15ff:
Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde?
Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom.

Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår.

For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået;
men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt.
Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69000 - 20/08/2006 20:12 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Men jeg kommer lige til at tænke på noget, som kunne få mig til at miste min tro: At nogen fandt og identificerede Jesu jordiske rester ... og dermed påviste, han ikke var opstået fra de døde ... !

Hvilket betyder at du ikke kommer til at miste din tro...

Til toppen 
#69001 - 20/08/2006 21:39 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, du skriver til Simon (og undskyld at jeg, min uvane tro, blander mig ..)
Du skrev:
Citat:
For mig at se handler det om hvordan jeg som ikke-troende menneske bliver repræsenteret i den bog, kristne mener er den absolutte sandhed.

Når jeg som ikke-troende bliver præsenteret som vildfaren, tom, uetisk, ufølende, selvisk etc - så er det klart jeg reagerer. Jeg vil da ikke have, at I som kristne går og tror sådan om mig bare fordi det står i bibelen, så jeg må jo forklare mig selv grundigt.

Det udsagn har jeg siddet et stykke tid og tænkt over.
Jeg har det ualmindelig dårligt med det, og her er der sandelig grund til selvransagelse for os, som bekender os til den kristne tro!

For jeg ved at ikke-kristne ikke er mere uetiske, tomme, ufølende og selviske end os kristne.
Jeg véd det!
I've been there!

Og min familie, mine venner (bortset fra at de næsten alle er døde og begravede) er mindst lige så kærlige, følende og uselviske kvalitetsmennesker som mig, der jo er kristen. (Ateister bliver i øvrigt heller ikke i Bibelen repræsenteret som "dårlige" mennesker i Bibelen - så vidt jeg véd fandtes der slet ikke sådanne dengang ..)

Og jeg selv er bestemt ikke blevet et hak "bedre" - mere næstekærlig og mindre selvisk af at blive kristen .. jeg vil snarere sige, at jeg er blevet mere bevidst om min selviskhed, som så forekommer mig mere absolut end før, hvor jeg regnede med, at jeg egentlig var et ganske godt menneske ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69002 - 20/08/2006 21:52 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Ateister bliver i øvrigt heller ikke i Bibelen repræsenteret som "dårlige" mennesker i Bibelen - så vidt jeg véd fandtes der slet ikke sådanne dengang...

Så skulle du læse Salmernes bog kapitel 14 vers 1 lidt nærmere:

Citat:
Tåberne siger ved sig selv:
»Gud er ikke til!«
De handler ondt og afskyeligt,
ingen gør godt.

Bibelen siger at ateister er tåber. Endda selvom Jesus formaner os til ikke at kalde hinanden tåber i Matthæus 5,22

Citat:
v21 I har hørt, at der er sagt til de gamle: ›Du må ikke begå drab,‹ og: ›Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.‹ v22 Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild.

Men ok det kan jo tolkes som at det drejer sig om kristne brødre og ikke slemme ateister som os

Håber det hjalp...

Til toppen 
#69003 - 20/08/2006 22:05 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej igen Kristina

Hvad angår det at der ikke skulle have været ateister den gang, så er jeg forbløffet... Tænk at du kan tro det!

De første skriftlige kilder som jeg kender til der lægger sig en smule i det skeptiske ateistiske hjulspor er den indiske Rig-Veda som skulle være skrevet omkring 1000 år før kristus. Der skrives blandt andet:

Citat:
"Hvem ved med sikkerhed? Hvem her skal slå det fast? Hvorfra er det født og hvorfra kom denne skabning? Guderne blev født efter denne verdens skabelse. Hvem kan da vide hvorfra den er kommet. Ingen ved hvorfra skabelsen er kommet, ej heller om Han [gud, går jeg ud fra] har skabt den eller ej. Ham der søger det i den højeste himmel, kun han ved det, eller lykkeligt måske ved han det ikke alligevel."

Groft oversat fra gammelt engelsk.

Som jeg ser det fødes alle mennesker som ateister og formes derefter af den kultur de fødes i. Hvis man fødes i et kristent hjem vokser man sandsynligt op og bliver kristen. Hvis man som jeg vokser op i et ateistisk hjem, bliver man sandsynligvis ateist. Hvis man fødes i Afghanistan bliver man sandsynligvis muslim.

Der har altid været ateister... Ikke mindst fordi at det er et hit blandt kvinderne

Ændret af CloudHands (20/08/2006 22:09)

Til toppen 
#69004 - 20/08/2006 22:14 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands - du har fuldstændig ret, der står jo i den salme, at
Tåberne siger ved sig selv:
»Gud er ikke til!«
.. jeg kendte den jo så godt, og så havde jeg glemt det. Jeg beklager og takker for henvisningen.

Men mon ikke det dengang kun var udprægede totaltumber, der kunne forestille sig, at der ikke var nogen Gud .. i modsætning til i dag, hvor der unægtelig er en hel del mennesker, der trods pænt høj IQ ikke tror at Gud findes ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69005 - 20/08/2006 22:23 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Ja onde tunger vil jo at djævlen kender bibelen bedre end de fleste kristne...

Til toppen 
#69006 - 20/08/2006 22:50 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CH:
Citat:
Ja onde tunger vil jo at djævlen kender bibelen bedre end de fleste kristne...

Det er slet ikke onde tunger, der siger det, det er nemlig sandt!!!!

Og hermed slut for udsendelserne - i hvert fald for i dag!

Godnat!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#69007 - 20/08/2006 22:56 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Claus Due]
SimonKL
Bruger

Hej igen.

Selvtilfredshed? Hmm nej ikke i dette tilfælde. Jeg kunne falde til at blive selvtilfreds hvis jeg kunne argumentere dig i jorden og hen til troen på Guds ord Men nej, jeg har ikke så meget at være selvtilfreds over. Det har man som kristen for det meste ikke, med syndserkendelse og sårn. Men ja, selvom man gerne vil holde sig ydmyg, kan der komme udsving, og samtidigt er der i det skrevne ord også plads til en mangfoldighed af misforståelser.

Men jeg tror efterhånden vi forstår hinanden og jeg synes efterhånden vi har fundet kammertonen, så jeg vil gerne kommentere på dit indlæg frem for at parkere debatten her.

Allerførst dog:

Citat:
Troende ateist...? Troende ikke-troende - er det et oxymoron, ligesom øredøvende stilhed?

Måske, men i min bog er ateisme stadig en tro. Du kan jo ikke bevise Gud ikke er til, ergo du må tro at der ikke findes nogen religiøs sandhed. Vi er hver især troende du og jeg. Eller hvordan ser du det?

Citat:
Du kan faktisk komme med fyldestgørende svar. De skal bare komme fra dig selv som person snarere end fra bibelen. Jeg mener jo det er enhver persons pligt at tænke (også kritisk) om de ting, de har allernærmest.

Jamen jeg tror da på at du har ret i den kritiske tænkning om Bibelen. Det skal der være plads til når behovet opstår: hvis jeg undertrykkede mine tvivl om Bibelens troværdighed, om Guds eksistens og om hans hensigter med mennesker når disse følelser opstod, så ville min tro være en indbildning og jeg ville være et psykologisk tilfælde inden længe... Men nu er jeg altså kristen, ikke af opdragelse, ikke af hobby og ikke nødvendigvis altid af lyst: men af overbevisning! Jeg har peget alt mit atelleri af spørgsmål mod Bibelens ord og mod dem der tror på den et hundrede procent - ikke den som vælger hvad de syntes er sandt og skrotter det der ikke passer dem - nej dem der bygger deres liv på denne bog. Og jeg har fundet overbevisende svar og ikke mindste en fred ved dette at Gud findes og han har åbenbarer sig i sit ord, Bibelen. Det er ikke nødvendigvis en fred der hindrer tvivlstilfælde, man er vel menneske som kan tvivle på stort set alting, motiveret eller umotiveret, men en fred og en tillid til at Bibelen er en meningsfyldt bog, der beskriver usandsynlige omstændigheder, som skal forståes ved hjælp af tro, en tro som jeg endda ikke selv kan præstere, men som også skal gives mig af en usandsynlig, men sand, Gud. (undskyld snørklede sætninger)

Citat:
Hvis jeg var "godt tilfreds" med mine egne tanker og konklusioner, kom der nok ikke mere tekst fra mig.

Sandt. Jeg følte bare en enorm modstand mod mine holdninger første gang du skrev, men det er gået op for mig at du ikke prøve at jorde mig, men faktisk er oprigtigt interesseret. Undskyld mig, jeg er ny her.

Citat:
men jeg kan forstå du som kristen føler dig nødsaget til at have bestemte holdninger fordi bibelen repræsenterer dem?

Tja. Nødsaget lyder helt forkert i mine ører. Det lyder som om jeg ikke kan mene det jeg vil, eller svare det jeg vil, og bliver nødt til at pådutte mig selv visse holdninger, jeg egentligt ikke står inde for. Så nej, jeg vil slet ikke sige nødsaget. Men for eksempel, hvis du spørger mig om ateisme, så kan jeg vel kun svare ud fra min egen religiøse erfaring, og med den i mente så synes jeg altså, at det er fattigt at leve uden Gud. Jeg er blevet kristen tidligt i mit liv og det er fedt på mange planer, for eksempel fordi kristendommen inspirerer mig til at være et bedre menneske, i den forstand at jeg læser at jeg skal elske min næste og stride for ikke at synde imod Gud, som i Bibelen jo er selve kærligheden. Derfor kan man beskrive synd som et brud i mod kærligheden, for eksempel selviske eller hadske handlinger. Derfor synes jeg Bibelen giver mig et moralsk kodeks som jeg har lyst til at leve efter, ikke fordi jeg ser det logiske i det, men af overbevisning om at Gud er til og at Jesus døde på korset for at rense min bag for den mudder jeg får på mig når jeg falder i synd igen og igen. Derfor synes jeg ateisme, ligesom alle andre trosretninger væk fra Bibelens Gud, skal mødes med kaldet om Guds kærlighed til den enkelte ateist, muslim, jøde osv. Jeg har været hurtigt ude af starthullerne med ateisme = tomhed, men det mener jeg nu stadig Bibelen siger. Men af egen mening synes jeg at hvilket som helst liv uden Gud er fattigt, i den forstand at en stor glæde mangler!

Dette kan du vel kalde en semi-"egne tanker/konklusioner" fra mig om ateisme og kristendom. Blottet fra Bibelvers, men når det kommer fra en kristen kan du altså ikke få den blottet fra Gud og Jesus også... Håber det er okay!

Citat:
Det er uforsonligt, ja - men er det forkert?

Åh jeg var vist ikke helt klar i min formulering igen der: Nej, det er helt sandt at det er uforsonligt ja, det var derfor jeg blev ked af at læse det...

Citat:
Jeg har ingen intention om at forlige bibelen med min ateisme, andet end for at forstå hvorfor I kristne tænker og handler som I gør. Det er nemlig temmelig anderledes fra min egen måde at tænke og handle på.

Tak for den kommentar, den forklarede mig en del om hvem du er og ikke mindst hvorfor du er her på jesusnet.dk. Respekt for det! Håber jeg kan hjælpe dig i din "research"...

Citat:
Der er en tråd herinde, der henad slutningen kom til at handle om autoritetsinstintet i mennesker. Hvis du er interesseret kan du prøve at søge efter den - eller jeg kan se om jeg kan finde linket til dig?

Tja, jeg burde jo nok sige ja, men jeg ved egentligt ikke. Måske vil jeg bare gerne have dig til kort at ridse det op og ellers gerne svare kort på de to spørgsmål. Det kunne være rigtigt interessant at høre hvad du er kommet til.
1) Hvorfor anses man som at overlade sin selvstændige tankegang hvis man anderkender Bibelen som autoritet? og 2) Er det fordi du ikke kan forstå/forstille dig hvordan nogen kan se Bibelen som sand, som Guds ord?

Citat:
For mig at se handler det om hvordan jeg som ikke-troende mennesker bliver repræsenteret i den bog, kristne mener er den absolutte sandhed. Når jeg som ikke-troende bliver præsenteret som vildfaren, tom, uetisk, ufølende, selvisk etc - så er det klart jeg reagerer. Jeg vil da ikke have, at I som kristne går og tror sådan om mig bare fordi det står i bibelen, så jeg må jo forklare mig selv grundigt.

Igen her ser jeg din oprigtighed og er en kommentar skyldig: Jeg vil sige det på denne måde: Jeg har forklaret dig min bibel-citat-fri kommentar til ateisme ovenstående, men hvis jeg skulle kommentere på ateisten selv så får jeg det svært, for jeg har ikke kendt nogen personligt. De studiekammerater, som jeg snakkede tro med, da jeg studerede Engelsk, svarede at de nok mente at der var noget religiøst derude et sted, de kunne i hvert fald ikke forestille sig andet. Men om det var Gud, Allah, Buddha eller Vishnu, eller mere populært: Bibelen light eller det bedste fra alle religionerne, det vidste de ikke. Ateisten præsenterer mig for troen på at der ikke eksisterer noget religiøst overhovedet. Personligt kan jeg hurtigt sige at jeg heller ikke kan forestille mig Buddhismen, Islam eller andet som værende sandt, men at Gud ikke skulle findes, det er for mig meget sort. Jeg forestiller mig døden, og tænker: der er intet efter døden, alt er færdigt alt er sort, luk øjnene og forestil dig intet... Og det finder jeg helt umuligt! Kan en "tænker" som dig forestille dig ikke at kunne tænke? Men nej, vi er vel enige om at når talen falder på "efter døden", så taler vi om noget ingen kan registrere, så det bliver kun tankespind - hvis man altså ikke har tillid til én af religionernes svar selvfølgelig..

Men ja Bibelen fremstiller ateismen som tom, af den ene grund at Gud Er og at dette er sandheden. Al anden tro er vel i samme bås, så ateisten er ikke værre end andre "ikke troende", han er vel endda en synder så vidt som den kristne eller jøden osv er. Men ang ateisme så synes jeg Bibelen nogle steder er lidt undrende over at mennesker kan komme til den konklusion at der intet religiøst til. Så hvis en konklusion lyder, at der er en gud anden end Gud fader, søn og helligånd, så er dette betegnet som en vildfarelse, mens at ateisme beskrives som "tåbeligt": Tåberne siger ved sig selv: "Gud er ikke til!" Sl 14.1 Men jeg ved end ikke om det henviser til ateisme som "tro"...

Et ikke-troende menneske i følge Bibelen = vildfaren, tom, uetisk, ufølende, selvisk. Vildfaren? Tja, men med en stærk kærlig invitation til at komme ind i flokken af Guds børn! Tom? Tja, Gud har skabt sine skabninger i hans billede til fællesskab med ham, derfor skulle der gerne være en higen efter det religiøse, eller efter sandheden - altsammen igen med en stærk kærlig invitation til fælleskab med skaberen. Uetisk? Ufølende? Selvisk? Tja, hvis det betyder "ikke følgende Guds fastsatte etik, værende ufølende over for medmennesker og selvisk så man sætter sig selv først, så ja! Men du er hermed, som med alle de andre karekteristika du kommer med, i samme både som alle os kristne, nemlig i syndernes båd, som Jesus kommer i møde gående på det stormende hav vi befinder os på.

Hvis du har mødt kristne som møder dig med disse fordømmelser, så kunne det bare være rigtigt fedt hvis du formanede dem/os til at behandle dig efter hvordan Jesus ser dig: et menneske som Gud tilbyder sin kærlighed og forsoning.

Citat:
Min dagsorden står i min signatur, selvom det måske ikke er 100% tydeligt. Jeg er igang med at tage ansvaret for min egen tænkning, og det involverer også at kende dens modsætning og samspillet mellem de to.

Yes og det må jeg igen sige at jeg har dyb respekt for. Men jeg synes nu du starter et mærkeligt lukket sted når du erklærer dig ateist. Det virker for mig ikke som et "neutralt" sted at starte en undersøgelse om hvad der egentligt er sandt her i tilværelse? Men du er måske kommet til en ateistisk overbevisning?

Citat:
Men for min skyld kan vi godt lade det ligge. Om ikke andet har du forhåbentlig fået et bredere perspektiv mht. den ateistiske elendighed.

Tja, jeg håber da du griber bolden, og ja jeg forstår da ateisme mere og mere når jeg snakker med én, men jeg har ikke skrevet noget endnu som jeg ikke synes jeg kan stå ved. Hvor om alting er så ser jeg da frem til dit svar.

Ændret af simon kl (20/08/2006 23:06)

Til toppen 
#69008 - 20/08/2006 23:01 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Er det ikke at samle på frimærker en hobby, Simon?

Til toppen 
#69009 - 20/08/2006 23:09 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
SimonKL
Bruger

Citat:
Er det ikke at samle på frimærker en hobby, Simon?

hvad? Prøv igen, forstår ikke din sætning og hvor du vil hen...

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69010 - 20/08/2006 23:24 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Det ikke at tro på gud er lige så meget en tro som det ikke at samle på frimærker er en hobby...

Til toppen 
#69011 - 20/08/2006 23:38 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
SimonKL
Bruger

Okay, godt så, nu forstår jeg dig. Og nej, jeg er ikke enig.

Ateisme er vel en tro som alt andet. Man kan ikke komme og sige at der ikke findes noget religiøst i verden (forstår jeg ateismen korrekt?) og så hævde det ikke er en tro, men noget man ved...

Du tror der ikke findes nogen gud, guder eller deslige, jeg er overbevist om Guds eksistens. Ergo vi er begge troende.

Ja eller nej? Og hvorfor?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69012 - 21/08/2006 00:08 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Hej Simon

Er jeg helt galt afsporet eller var det religionsvidenskab du studerede?

Til toppen 
#69013 - 21/08/2006 00:17 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: ]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Et lille interesseret spørgsmål: Hvad kunne få DIG til at skifte mening? - at tro?

Til toppen 
#69014 - 21/08/2006 01:25 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Claus Due
Bruger

Hej Simon,

Kommentaren om selvtilfredshed var mest fordi jeg syntes at kunne læse, at du mente jeg var selvtilfreds - og ikke fordi jeg synes du lyder selvtilfreds. Nok om det.

Citat:
Måske, men i min bog er ateisme stadig en tro. Du kan jo ikke bevise Gud ikke er til, ergo du må tro at der ikke findes nogen religiøs sandhed. Vi er hver især troende du og jeg. Eller hvordan ser du det?

Jeg ser lidt anderledes på det. Fordi jeg er empirist - dvs. forbinder alle mine begreber om viden til objekter - bliver jeg også nød til at se på ateismen som en overbevisning (og altså ikke et objektivt sandt standpunkt). Jeg ved ikke, at ateismen er sand. Men jeg er overbevist om det. Det er et resultat af min opvækst; jeg har aldrig følt noget behov for at tro, og uden behov for frelse er der intet behov for kristendom.

Jeg ser på det sådan, at frelsen tilbydes mennesker, der føler behov for hjælp - men efter at have læst ganske meget om kristendom fandt jeg nogle flere perspektiver, der ikke blot handler om at modtage hjælp. Det handler jo om at overgive sig; at erklære sig selv utilstrækkelig, når målet er at bedre sin situation på langt sigt (og det rejser endnu flere spørgsmål, især om holdningen til døden - jeg prøver at fange det længere nede).

Citat:
Det er ikke nødvendigvis en fred der hindrer tvivlstilfælde, man er vel menneske som kan tvivle på stort set alting, motiveret eller umotiveret, men en fred og en tillid til at Bibelen er en meningsfyldt bog, der beskriver usandsynlige omstændigheder, som skal forståes ved hjælp af tro, en tro som jeg endda ikke selv kan præstere, men som også skal gives mig af en usandsynlig, men sand, Gud. (undskyld snørklede sætninger)

Tvivlen du beskriver er vel egentlig en fælles menneskelig tilstand. Vi har en række forskellige metoder til at komme tvivl til livs; min egen er for eksempel objektivisme, som indebærer at jeg bruger den videnskabelige metode på mit eget liv, mine følelser, mine tanker og alt, hvad jeg går og foretager mig. Min løsning på tvivlen er at være så rationel som overhovedet muligt - og forsøge at være klar over de tilfælde, hvor jeg ikke er det.

En anden løsning kan være at hente sin sandhed udefra. For eksempel ved at være overbevist om bibelens sandhed og i tvivlsspørgsmål kun konsultere bibelen og dens tilhængere. Du skriver et sted, at du ikke har talt med "rigtige" ateister før - og det kan jeg kun beklage. Hvis du aldrig er blevet præsenteret for manglende tro, bliver det måske svært at sætte dig ind i mit standpunkt... så hvis du føler der mangler noget må du sige til.

Citat:
Tak for den kommentar, den forklarede mig en del om hvem du er og ikke mindst hvorfor du er her på jesusnet.dk. Respekt for det! Håber jeg kan hjælpe dig i din "research"...

Selv tak

Og jo, jeg tror også du kan hjælpe til. Jo flere, jo bedre.

Citat:
Tja, jeg burde jo nok sige ja, men jeg ved egentligt ikke. Måske vil jeg bare gerne have dig til kort at ridse det op og ellers gerne svare kort på de to spørgsmål. Det kunne være rigtigt interessant at høre hvad du er kommet til.
1) Hvorfor anses man som at overlade sin selvstændige tankegang hvis man anderkender Bibelen som autoritet? og 2) Er det fordi du ikke kan forstå/forstille dig hvordan nogen kan se Bibelen som sand, som Guds ord?

Kort ridset op:

Autoritetsinstinktet er nødvendigt i pattedyr, der har en langsom tilvænning til miljøet. Fordi det er ganske upraktisk at skulle undersøge alting selv, foregår den primære indlæring via autoritet: voksne har ubetvivlet autoritet overfor børn; først senere lærer vi at stille spørgsmål ved autoritet. Af én meget ulykkelig årsag: svigt. Autoritet er ikke lig med ufejlbarlighed, og det lærer man kun ved at erfare fejl fra autoritetens side.

Så langt så godt.

Dette autoritetsinstinkt er meget lig det, der får voksne mennesker til at acceptere på forlydende. Det gælder for eksempel når man har tillid til, at regeringen altid vil en det bedste, også når de låser døren og smider nøglen væk. Det gælder også for religion - især fordi det gives ind med modersmælken. Jeg er personligt altid blevet opfordret til at udfordre autoritet fremfor blot at acceptere den, og det er ikke noget hverken jeg eller min mor (jeg er enebarn) nogensinde har fortrudt. Det min mor brugte sin autoritet på dengang, var at lære mig faldgruberne ved den autoritet, hun havde. Hun sagde det ikke direkte, men det er lektien jeg har lært. Det er i mine øjne en smule uhyggeligt at observere denne form for autoritetsbrug, og det har jeg haft flere muligheder for. Ikke mindst på grund af missionerende kristne.

Kristne missionerer jo for en tro på ufejlbarlig autoritet. Ikke nok med, at der er tale om en autoritet der "låner" sig ind på samme plads som forældres autoritet overfor børn (fader, børn, sønner - bibelen er fuld af den slags betegnelser om mennesket), der er også tale om en ufejlbarlig autoritet. Der er på den måde intet at lære om at udfordre blind autoritetstro/tillid i bibelen - andet end det, at det er en skidt ting at udfordre autoritet (tag imod troen som børn, tvivl ikke på Gud, lyt ikke til fristelser, lyt ikke til dine drifter).

Angående dit andet spørgsmål, så nej. Jeg kan efterhånden sætte mig ind i, hvordan det rationelle system bliver erstattet med tro og hvad det gør ved fx holdningen til sin egen person(lighed).

Citat:
Ateisten præsenterer mig for troen på at der ikke eksisterer noget religiøst overhovedet.

I så fald har ateisten præsenteret sin overbevisning forkert. Ateisme er ikke andet end manglende tro på det, I teister går og tror på. Du er også selv ateist overfor andre religioner - jeg er det bare også overfor din. Det er den rationelle del af det. Den konceptuelle del er simpelthen, at "ateisme" er en negation af "teisme" og derfor ikke kan være det samme som "teisme". Du kan så give den fælles karakteristik, at der er tale om overbevisning - men ateismen er lige så lidt en (religiøs) tro, som det ikke at samle på frimærker er en hobby.

Citat:
Personligt kan jeg hurtigt sige at jeg heller ikke kan forestille mig Buddhismen, Islam eller andet som værende sandt, men at Gud ikke skulle findes, det er for mig meget sort.

Og dog er det så fredeligt og lyst at være mig.

Citat:
Jeg forestiller mig døden, og tænker: der er intet efter døden, alt er færdigt alt er sort, luk øjnene og forestil dig intet... Og det finder jeg helt umuligt! Kan en "tænker" som dig forestille dig ikke at kunne tænke?

Det kan jeg sagtens. Det er en grundlæggende del af min eksistens, at jeg ikke er et evigt væsen. Min eksistens skal ophøre, så det eneste reelle spørgsmål er for mig hvordan jeg forholder mig til denne endegyldige slutning. Kristendom ville for mig være eskapisme; et banalt forsøg på at undslippe en ret så grum udsigt, nemlig udsigten til ikke at skulle eksistere længere.

Det var forholdsvis tidligt i mit liv, at jeg accepterede den betingelse. Jeg tror ikke jeg har været meget mere end 11 år gammel.

Citat:
en du er hermed, som med alle de andre karekteristika du kommer med, i samme både som alle os kristne, nemlig i syndernes båd, som Jesus kommer i møde gående på det stormende hav vi befinder os på.

Det løser bare ikke noget problem, hvis du spørger mig.

Der er den afgørende forskel på mit standpunkt og bibelens, at bibelen ikke mener mennesket har evnen til at hjælpe (frelse) sig selv fra en uønsket situation (synd). Bibelen handler om at falde på knæ og tigge om forladelse. Og det mener jeg ødelægger mennesker; at skulle tigge om forladelse for ting, de ikke selv har nogen kontrol over (arvesynd, deres natur, deres følelser osv). Ligesom hvis et barn konsekvent afkræves undskyldninger, når far er fuld og smadrer en tallerken. På et tidspunkt vil barnet begynde at tro, at det selv - personligt og direkte - er skyldig i smadrede tallerkener, når far er fuld. Og det sker alt for ofte at aggressioner falder ned på de umælende. Det sker endda i bibelen. Hele tiden. Arvesynden bygger på det.

Citat:
Hvis du har mødt kristne som møder dig med disse fordømmelser, så kunne det bare være rigtigt fedt hvis du formanede dem/os til at behandle dig efter hvordan Jesus ser dig: et menneske som Gud tilbyder sin kærlighed og forsoning.

Jeg foretrækker personligt at gøre det på en mere simpel måde, som jeg også selv kan forholde mig til. Nemlig at såfremt en person møder mig med fordømmelse, kan han ikke forvente accept. Gør mod andre, og så videre. Det er én ting, mit etiske grundlag har til fælles med bibelen.

Og det virker som regel også, hvis folk overhovedet er villige til at lytte.

Citat:
Yes og det må jeg igen sige at jeg har dyb respekt for. Men jeg synes nu du starter et mærkeligt lukket sted når du erklærer dig ateist. Det virker for mig ikke som et "neutralt" sted at starte en undersøgelse om hvad der egentligt er sandt her i tilværelse? Men du er måske kommet til en ateistisk overbevisning?

Mit ateistiske standpunkt er en igangværende process, og jeg startede på ateisme før jeg overhovedet vidste, hvad ateisme betyder. Om noget har bibelen og troende mennesker gjort mig til ateist. På den anden side, du kan da have ret i, at det kan virke lukket at erklære sig ateist. Men hvis vi ikke begge står ved præcis de overbevisninger vi har, hvordan skulle vi så kunne tale om dem og få noget brugbart ud af det?

Jeg må hellere stoppe før det bliver for sent. Med lidt held kan jeg lige kigge ind igen i morgen.

Til toppen 
#69015 - 21/08/2006 04:12 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
For ganske vist vil jeg gerne lytte til andres kommentarer, og overveje dem - det gør jeg hver eneste dag.

Men i udgangspunktet vil jeg ikke acceptere, at der er ting i min egen overbevisning, som er forkerte. I så fald havde jeg nemlig slet ikke haft nogen overbevisning!

Jeg synes, at du siger noget meget vigtigt i det sidste, du skriver her, og kunne ikke være mere enig - heller ikke, når du i et andet indlæg citerer Johannes 14,6, som er hele essensen af, hvad vi tror på. Og denne, vor tro på Herren Jesus Kristus, er mere end bare det "at tro", med den usikkerhed og tvivl, vi normalt knytter til begrebet. Den er et udtryk for "at føle os overbeviste".

Guds fred over dig, Kristina
Flik Flak

---
"Why Does it Make Sense to Believe in Christ?" (Folder af RBC Ministries)

Til toppen 
#69016 - 21/08/2006 09:40 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - dejligt, udfordrende, tankevækkende indlæg du skriver der - jeg har stoppet det ind i min mailbox for at tænke nærmere over det når jeg får tid.

Kun en eneste lille bemærkning har jeg her og nu, nemlig til dette:
Citat:
Jeg kan efterhånden sætte mig ind i, hvordan det rationelle system bliver erstattet med tro og hvad det gør ved fx holdningen til sin egen person(lighed).

Det kan jeg slet ikke genkende: Hvis du havde skrevet "suppleret med tro" i stedet for "erstattet med .. " så ja!

Dette "trossupplement" er naturligvis ikke separeret fra det rationelle, som om det var en slags overbygning, slet ikke, for troen gennemvæder al sansning og al tænkning og giver den mening og sammenhængskraft ...

Det kan godt være, at jeg ikke altid udtrykker mig rationelt og logisk, men så skyldes det ikke min kristne tro (tværtimod!), men min begrænsede hjernekapacitet.

Vi har vores gudsskabte hjerne for at bruge den, og jeg bestræber mig af alle kræfter ..

Det var bare det jeg ville sige - hav en god dag!

kristina

Ændret af kristina (21/08/2006 12:52)

Til toppen 
#69017 - 21/08/2006 12:40 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
SimonKL
Bruger

nej det er rigtigt. Men mit første semester er jo knapt startet, så jeg er ikke kommet til jer endnu... end ikke til mit religions leksikon, kun Lademans:

"ateisme (græsk): benægtelsen af, at der overhovedet eksisterer en gud. I videre forstand forkastelse af den almindelige Guds opfattelse."

Så ateisme forkaster den "almindelige" Guds opfattelse, hvad end den så er (...), og benægter der skulle eksistere noget guddommeligt. Derfor fik jeg også en smågriner over, at du finder ateisme i et stykke fra den indiske Rig-Veda, som tydeligvis omtaler guder, men så ja, funderer videre over hvor de kommer fra.

Men det er vel en ærlig fejl fra min side hvis jeg er galt på den?... men hvad så med at du kridter skoene og forklarer dig i stedet for at spiller bedrevidende med dine små kommentarerer? Det er ikke særlig god stil at virke nedladende i hvert fald, der sidder jo et andet menneske på den anden side af skærmen... Og ellers kommer vi jo ingen vejne og jeg dumper min eksamen hvis jeg kommer op i noget der berører ateisme! Men det er måske også okay... men hvad laver du så herinde?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69018 - 21/08/2006 16:11 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Claus Due]
SimonKL
Bruger

Hej igen,

Jeg kan vel bidrage med lidt endnu, inden det bliver alt for filosofisk, for en gut som jeg selv, der har holdt sommerferie i efterhånden et par måneder nu... så her kommer lige et par kommentarer:

Citat:
Jeg ser lidt anderledes på det. Fordi jeg er empirist - dvs. forbinder alle mine begreber om viden til objekter - bliver jeg også nød til at se på ateismen som en overbevisning (og altså ikke et objektivt sandt standpunkt).

Tja empiristen kan vel dårligt kaldes troende, som du sætter det op, altså at alle begreber om viden tilknyttes til objekter. Men hvad så nå det kommer til tanker om tro og religiøsitet? Kan du så kun, af overbevisning, erklære dig ateist, fordi dette er det eneste sted du ikke "tvinges" til at binde din viden til en gud, som velsagtens ikke kan bevises på en tilfredsstillende måde for empiristen? Eller kunne man ikke tænke sig en kristen empirist som knytter sin viden om kristendommen til fx fakta om Jesus som historisk person, eller til evangelierne som er yderst velbevarede historiske tekster og som beskriver hans korsfæstelse og død, eller til arkeologi som underbygger bibelske tekster? Eller ville dette aldrig være tilstrækkeligt fordi det ultimative "objekt" i kristendommen, Gud, ikke kan måles, vejes eller føles?

Som du kan fornemme har jeg lært et nyt ord i dag Empirist... spændende nok, men noget utilstrækkeligt for et troende menneske som jeg selv Jeg er glad for at vi kan være venner uanset det.

Citat:
jeg har aldrig følt noget behov for at tro, og uden behov for frelse er der intet behov for kristendom.

Jeg ser på det sådan, at frelsen tilbydes mennesker, der føler behov for hjælp - men efter at have læst ganske meget om kristendom fandt jeg nogle flere perspektiver, der ikke blot handler om at modtage hjælp. Det handler jo om at overgive sig; at erklære sig selv utilstrækkelig, når målet er at bedre sin situation på langt sigt ...

Tja du har da fået et okay godt indblik i kristendommen, men der er noget af det du skriver som jeg ikke helt kan kende. Du skriver "uden behov for frelse, intet behov for kristendommen", men Bibelen giver egentligt ingen af de ca 6 mia mennekser herpå kloden noget at rafle om: vi er ikke Gud-lig og handler ikke i den kærlighed som han respræsenterer, og har derfor behov for frelse om vi føler for det eller ej. Frelsen ved Jesus tilbydes ikke nødvendigvis folk, der føler brug for hjælp eller har et synligt behov, den tilbydes alle. Frelsen bliver dog i høj grad modtaget af folk, der har læst Bibelen og er klar over Guds lov som jo fortæller mennesket at det er syndigt.

Derfor kan man på det ydre se syndserkendelsen som en stor faktor i modtagelsen af evangeliet, men uden syndserkendelsen er du altså stadig synder og har behov for frelse. En sidebemærkning er så også at der går mange kristne rundt og lever med Gud uden at føle den vilde syndserkendelse, som én af mine gode venner stud. theol. Andreas Ipsen sagde det engang: "Guds frelse er ikke noget jeg går og føler, den er noget jeg konstaterer, fordi han har været så venlig at skrive det til mig." Så selvom du ikke føler det, så har du altså stadig behov for frelsen - så det er ikke en undskyldning Eller et krav for den skyld. Men ja i forbindelse med sin egen syndighed så kan man ikke andet end overgive sig og erklære sig selv utilstrækkelig, og afhængig af Jesus - men det er også fedt nok, for han har gjort arbejdet hvad der skal til for at fjerne mine synder ifm han tog dem på sig på korset.

Men ja, der er da en "forbedringsproces" som kristen også ja, hvor "målet er at bedre sig på lang sigt". Det er helt sikkert og det kan der siges meget om, men den kan vi tage hvis du skulle komme til tro en dag....

Citat:
Du skriver et sted, at du ikke har talt med "rigtige" ateister før - og det kan jeg kun beklage. Hvis du aldrig er blevet præsenteret for manglende tro, bliver det måske svært at sætte dig ind i mit standpunkt... så hvis du føler der mangler noget må du sige til.

Ja, jeg fornemmer at der ikke er så mange ateister ude i verden som der har været. Eller der er i hvert fald mange som ikke er kommet til tro på at der ikke findes nogen gud af én eller anden art. Men jeg tror godt jeg kan forestille mig hvordan det er ikke at tro, måske ikke i de mest ekstreme tider i livet, ved fødsel, død eller ulykker osv, hvor troen på Gud virkelig er essentiel for mig. Her har jeg som så mange andre fundet trøst i at der er mening i tilværelsen, og kan ikke forestille mig at finde trøst ved religiøs tomhed. Hvad siger du til dette? Og fx det gamle sætning om at "der findes ingen ateister i skyttegravene" eller bare "ved graven"?

Citat:
Kristne missionerer jo for en tro på ufejlbarlig autoritet. Ikke nok med, at der er tale om en autoritet der "låner" sig ind på samme plads som forældres autoritet overfor børn (fader, børn, sønner - bibelen er fuld af den slags betegnelser om mennesket), der er også tale om en ufejlbarlig autoritet. Der er på den måde intet at lære om at udfordre blind autoritetstro/tillid i bibelen - andet end det, at det er en skidt ting at udfordre autoritet (tag imod troen som børn, tvivl ikke på Gud, lyt ikke til fristelser, lyt ikke til dine drifter).

Allerførst finder jeg da også autoritets debatten der meget interessant. Jeg ser det umiddelbart som et godt eksempel på Guds fingeraftryk på sit skaberværk, at vi kigger op til en autoritet - det virker som et system som er efter Guds tanke som jeg lige ser det. Men jeg vil gerne kommentere på lidt i det ovenstående citat.

Kristne missionerer for en tro på en ufejlbarlig autoritet ja. Men først og fremmest missionerer vi jo for at gøre mennesket klar over sin status som synder og at der er en løsning på problemet ved Jesus. Det er også det vi bruger det meste af vores tid på at snakke om i de kristne samfund: lov og evangelium, kalder vi det. Gud som autoritet er ikke noget vi trækker ned over hovedet på dem vi missionerer for, det ville være dårlig stil i hvert fald. Men jeg skal ikke kunne sige at der ikke er nogen der ikke anvender denne taktik, men det virker bare ikke særlig evangelisk i mine øjne...

Jeg mener ikke at Gud låner sig ind på samme plads som forældrenes autoritet, jeg mener han kræver en plads som er meget højere end den. Og at der er tale om en ufejlbarlig autoritet udelukker ikke at mennesket kan sætte spørgsmål ved Gud. Igen hvis jeg slugte Guds autoritet med et: ja ja, og hermed tilsidesatte eventuelle spørgsmål, ville min tro være tom. Vi må gerne gå i flæsket på Guds ord og stille kritiske spørgsmål til ham hvis behovet for det er der. Antallet af kritiske spørgsmål afhænger så selvfølgelig meget af opdragelse, temperament og generel personlighed, men de skal bare fyres af, Gud kan godt klare sin skabnings spørgsmål. Jeg mener, faktisk at der er svar på de fleste spørgsmål om Gud i Bibelen. Men jeg er jo blot lægmand, så forvent ikke jeg kender alle svarerne Jeg lever mit liv i tro på Gud fordi jeg er blevet overbevist. Når jeg møder spørgsmål i mit liv så udfordrer jeg Bibelen og finder gerne svar her fordi det er her min tillid ligger. Det ville være ulogisk, hvis jeg løb ud og spurgte ateisten hvorfor Gud tillader ondskab i verden, hvis svaret står i Guds eget ord jo.

Så jeg synes det virker som en meget skidt kristendom, den du beskriver den i din kommentar: "det er en skidt ting at udfordre autoritet (tag imod troen som børn, tvivl ikke på Gud, lyt ikke til fristelser, lyt ikke til dine drifter)". Man behøver bestemt ikke at fornægte sit intellekt for at være kristen, Gud tillader spørgsmål. Jesus tager jo netop imod syndere, tvivlere osv osv Ellers ville ingen af os jo leve i hans kærlighed.

Citat:
Ateisme er ikke andet end manglende tro på det, I teister går og tror på. Du er også selv ateist overfor andre religioner - jeg er det bare også overfor din. Det er den rationelle del af det. Den konceptuelle del er simpelthen, at "ateisme" er en negation af "teisme" og derfor ikke kan være det samme som "teisme". Du kan så give den fælles karakteristik, at der er tale om overbevisning - men ateismen er lige så lidt en (religiøs) tro, som det ikke at samle på frimærker er en hobby.

Ateisme = manglende tro, ja så er det jo ikke en tro som jeg beskrev. Men jeg synes ikke det er logisk, for hvis ateisten er overbevist om Guds ikke-eksistens, så er den overbevisning vel en tro på at netop det er sandt? Den eneste afvisning af ateismen som tro som jeg forstår det, er at ateisten læser Bibelen og afskriver Guds eksistens fordi han ikke har fundet troen, ikke forstået essentielle dele af budskabet eller er empirist af natur, så det bare ikke giver mening for ham. En anden gren til dette er at der findes kristne som er ateister af natur, men alligevel tror på Gud, fx fordi (som jeg også nævnte det ovenover) at Jesus er svær at komme udenom i historien, og at de så har fået overbevisningen om/troen på at Han taler sandt.

Desuden vil jeg ikke kalde mig ateist overfor andre religioner. Det er sandt at jeg tror ikke på deres sandhed, men det er jo fordi jeg ikke anerkender den som religioner, da jeg kan se i min Bibel at de er, ja for at sige det ligeud, vildfarelser. Men måske vil du kalde mig ateist overfor dem uanset hvad? I så fald protesterer jeg nok kun bare fordi jeg ikke vil have den titel klistret på mig overhovedet...

Og ja, ateismen ser sig selv i forhold til teismen og kommer til en anden overbevisning... jeg anderkender at dette er selvmodsigende i den oprindelige betydning af ordet a-teisme: men jeg mener stadigvæk at ateismen må bygge på ting den ikke kan bevise og derfor må tro. Du kan selvfølgelig hævde at det er den kristne der skal overbevise ateisten om Guds sandhed efter de begge har læst Bibelen - og ikke ateisten som skal overbevise den kristne om Guds ikke-eksistens. Det giver dog alligevel et dobbelt udfald for ateisten: nemlig at mens den kristne tror på Gud, så afviser ateisten Guds-tanken uden at tro og tror derfor på at der ikke findes noget guddommeligt (selvom han ikke kan vide det, og må "tvivle" ind i mellem når han kigger rundt i verden og ser religiøse mennesker overalt). I sidste instans ligger bevisbyrden pludselig alligevel hos ateisten: hvordan kan du være sikker på der ikke findes en gud eller at Gud findes?

Vrøvler jeg her? Jeg tror i hvert fald der mangler en del før jeg helt forstår dig endnu, og at du også kan læse at der er en del jeg ikke er enig med dig i. (jf her sidste sætning i indlægget her)

Citat:
Og dog er det så fredeligt og lyst at være mig.

He he, yes! Og det er da helt okay! Selvom jeg for dit åndelige helbreds skyld godt kunne ønske dig en enkelt krise eller noget. Bare nok til lige nok til at indse du har brug for Jesus... Ikke for min skyld selvfølgelig, men for din egen... Det er da nogle gange en træls viden for kristne at bære rundt på, at der kun er én frelsesvej og at det er Jesus. For så er der jo mange mennesker ude i verden som har brug for oplysning. Men det er heldigvis Guds ansvar og ikke mit, men kan blot stille mig til rådighed.

Og det leder mig selvfølgelig til snakken om liv efter døden, noget jeg ikke kan andet end tro fordi det står i bogen jeg har tillid til er Guds ord. Dog mener jeg igen at man rent logisk nok godt kan se døden som enden på sin eksistens, men ikke at man rent logisk kan forstå dette. Sekundet efter man udånder er ikke bare et stort sort punktum, eller lyden af en bog der lukkes. Rent logisk må der være et eller andet bag ved livet som vi dog ikke kan gribe som mennesker. Men det er en hel hel anden diskussion.

Citat:
Bibelen handler om at falde på knæ og tigge om forladelse. Og det mener jeg ødelægger mennesker; at skulle tigge om forladelse for ting, de ikke selv har nogen kontrol over (arvesynd, deres natur, deres følelser osv). Ligesom hvis et barn konsekvent afkræves undskyldninger, når far er fuld og smadrer en tallerken. På et tidspunkt vil barnet begynde at tro, at det selv - personligt og direkte - er skyldig i smadrede tallerkener, når far er fuld. Og det sker alt for ofte at aggressioner falder ned på de umælende. Det sker endda i bibelen. Hele tiden. Arvesynden bygger på det.

Jeg mener ikke din "far smadrer tallerken, barn får skylden" historie forklarer noget inden for kristendommen. Arvesynd er en tilstand vi lever i som mennesker ja, men det er heller ikke noget Gud trækker ned over os. Bibelen beskriver syndefaldet som en samspil mellem mennesket og Fristeren. Og synden hænger ved fordi Gud hader synd og vi mennesker hader Gud i udgangspunktet og hellere vil gå vores egne veje. Og når Gud tilmed selv åbner vejen til synderenes fortabelse synes jeg virkelig ikke at han ligger på den lade side når det kommer til at frelse mennesket.

Og det med at tigge om nåde, her må jeg igen henvise til citatet ovenover: "Guds frelse er ikke noget jeg går og føler, den er noget jeg konstaterer, fordi han har været så venlig at skrive det til mig." Vi er syndere, men har fået synden fjernet af Jesus. Som kristne lever vi konstant i den nåde han giver os. Har vi syndserkendelsen og ser vi på Jesus som frelsen, ja så er vi frelste! Knæfald og tiggen om forladelse er blot en menneskelig reaktion på dette, det er ikke et krav fra Bibelens side som jeg ser det. Syndserkendelsen skal selvfølgelig være oprigtig, men ikke nødvendigvis på knæ, og slet ikke ved tiggen, Gud skal ikke overtales til at give os nåde, da han har døren åben til denne ved Jesus jo.

Citat:
Men hvis vi ikke begge står ved præcis de overbevisninger vi har, hvordan skulle vi så kunne tale om dem og få noget brugbart ud af det?

Tja sandt... Vi får dog en interessant snak og tiden går... men ja måske er det på tide at sige tak for snakken?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69019 - 21/08/2006 20:33 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Hej Simon

Citat:
Derfor fik jeg også en smågriner over, at du finder ateisme i et stykke fra den indiske Rig-Veda, som tydeligvis omtaler guder, men så ja, funderer videre over hvor de kommer fra.

Jeg skrev:

Citat:
De første skriftlige kilder som jeg kender til der lægger sig en smule i det skeptiske ateistiske hjulspor

---

Jeg forklarer mig gerne, men det var over min sengetid og jeg ville bare være sikker på at du hvad ateismen angik ikke bare havde lagt hovedet på hylden.

Nej jeg mener ikke at ateismen, sådan som den kommer til udtryk i mit liv drejer sig om at tro.

Jeg behøver ikke at tro på at solen står op i øst for at den gør det. Virkeligheden er det der ikke går væk når man holder op med at tro på den.

Som sagt, at kalde ateisme for en tro svarer til at kalde det ikke at samle på frimærker en hobby. Jeg tror ikke at det kan siges mere præcist.

Til toppen 
#69020 - 21/08/2006 20:36 Re: Arrogance - hvad er det? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Hej Søgende

Citat:
Et lille interesseret spørgsmål: Hvad kunne få DIG til at skifte mening? - at tro?

At gud selv kom til mig personligt og forklarede tingenes sammenhæng. Det skulle ikke være så svært for en almægtig skabning... Jeg venter stadig.

Til toppen 
#69021 - 21/08/2006 21:16 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Claus Due
Bruger

Hej igen Simon,

Ja - på ét eller andet tidspunkt skal sommerferien jo slutte. Hvis man har haft sommerferie altså (puha jeg trænger til nogle ugers ferie efterhånden).

Citat:
Tja empiristen kan vel dårligt kaldes troende, som du sætter det op, altså at alle begreber om viden tilknyttes til objekter. Men hvad så nå det kommer til tanker om tro og religiøsitet? Kan du så kun, af overbevisning, erklære dig ateist, fordi dette er det eneste sted du ikke "tvinges" til at binde din viden til en gud, som velsagtens ikke kan bevises på en tilfredsstillende måde for empiristen?

Hmm, håber jeg har forstået det korrekt. Når det kommer til religiøsitet (eller bare spiritualitet) betragter jeg det som en menneskelig tilbøjelighed. Vi kan sammenligne det med ønsket om at se sammenhænge, der hvor vores egen erfaring af vores eksistens efterlader nogle ubesvarede spørgsmål.

Jeg ville ikke selv udtrykke det sådan som du har gjort ovenfor, men jeg tror jeg har fanget meningen med det. Min ateisme handler ikke om at have et standpunkt, hvor jeg ikke tvinges til noget - det handler om, at jeg ikke ligesom teister gør kan stille mig op og med fuld overbevisning sige "gud(er) eksisterer". Og hvis jeg ikke er teist, er jeg ateist (ikke-teist). Det er simpelthen kun for at beskrive, at jeg ikke er teist - men heller ikke betragter mig selv som agnostiker, altså uafgjort i spørgsmålet. Jeg har min overbevisning, og den kan faktisk kun beskrives som ateisme (når den skal beskrives i forhold til teisme; når den skal beskrives alene er der mange flere aspekter end blot fraværet af tro på guder - men det hører ikke under begrebet ateisme).

Citat:
Eller kunne man ikke tænke sig en kristen empirist som knytter sin viden om kristendommen til fx fakta om Jesus som historisk person, eller til evangelierne som er yderst velbevarede historiske tekster og som beskriver hans korsfæstelse og død, eller til arkeologi som underbygger bibelske tekster? Eller ville dette aldrig være tilstrækkeligt fordi det ultimative "objekt" i kristendommen, Gud, ikke kan måles, vejes eller føles?

Hvis jeg skal svare som empirist og ikke blot ateist, så nej - det ville aldrig være tilstrækkeligt, idet det egentlig objekt påstås ukendeligt. En empirisk søgen efter bibelsk sandhed ender - og nu taler jeg fra min egen erfaring og ikke blot en tænkt situation - med at afsløre flere usandheder, både om den menneskelige situation og om jordens historie. Balancegangen mellem allegorier og bogstavelig læsning kan være svær nok i sig selv, men det er det indtryk jeg personligt har fået efter et par ganges grundig gennemlæsning og grublerier.

Citat:
Frelsen ved Jesus tilbydes ikke nødvendigvis folk, der føler brug for hjælp eller har et synligt behov, den tilbydes alle. Frelsen bliver dog i høj grad modtaget af folk, der har læst Bibelen og er klar over Guds lov som jo fortæller mennesket at det er syndigt.

Det var jo egentlig det, jeg skrev.

Fordi man først skal acceptere menneskets tilstand ifølge bibelen, og denne tilstand er synd og manglende evne til selv at ændre sig, har man jo også sat sig selv i en situation, hvor man er overbevist om, at man har behov for hjælp og ikke kan hjælpe sig selv.

Jeg mener bare ikke det hæderlig at dyrke sådan en tilstand i mennesker. At dyrke en atmosfære af opgivelse og håbløshed før man tilbyder håb er en taktik, der går igen i hjernevaskningsprocesser... uanset om det er fordi hjernevaskere låner fra bibelen eller bibelen benytter sig af hjernevaskning, er det meget bekymrende, at den atmosfære bibelen trækker ned over mennesket er den samme atmosfære som hjernevaskeren trækker ned over sit offer. Målet er (i begge tilfælde, mener jeg) at knække psyken og reparere den på en meget bestemt og ubehageligt kontrollerende måde.

Citat:
Ja, jeg fornemmer at der ikke er så mange ateister ude i verden som der har været. Eller der er i hvert fald mange som ikke er kommet til tro på at der ikke findes nogen gud af én eller anden art. Men jeg tror godt jeg kan forestille mig hvordan det er ikke at tro, måske ikke i de mest ekstreme tider i livet, ved fødsel, død eller ulykker osv, hvor troen på Gud virkelig er essentiel for mig.

Nu må du ikke tage det personligt, men jeg kunne aldrig leve med sådan en suttekluds-tro, jeg lige kan hale frem når jeg møder modgang. Jeg må støtte mig til mig selv og andre efter bedste evne, og så må det (og/eller mit psykiske helbred...) ellers briste eller bære.

Citat:
Her har jeg som så mange andre fundet trøst i at der er mening i tilværelsen, og kan ikke forestille mig at finde trøst ved religiøs tomhed. Hvad siger du til dette? Og fx det gamle sætning om at "der findes ingen ateister i skyttegravene" eller bare "ved graven"?

Tja. Trøst gives jo bedst til den triste. Den gamle sætning om ateister i skyttegravene understreger for mig den atmosfære, jeg nævnte før: dødsangst er for eksempel en god motivation for at tage religiøs tro til sig. Det fortæller mig, at religiøs tro blandt andet lever af den frygt, mennesket føler for sin egen eksistens. Ligesom en snylter, der trænger ind i værtsorganismen igennem store, åbne sår.

Citat:
Kristne missionerer for en tro på en ufejlbarlig autoritet ja. Men først og fremmest missionerer vi jo for at gøre mennesket klar over sin status som synder og at der er en løsning på problemet ved Jesus.

Præcis. Den første opgave, der skal løses, er at fortælle mennesker, at de er nogle uslinger på vej mod afgrunden - og at der kun findes én løsning på problemet. En løsning, kristne "tilfældigvis" har med. Ligesom alle andre frelser-religioner har det.

Der hvor du som missionerende skal starte er netop med at "destruere" den lykke og tilpashedsfølelse, der blokerer for at frelsen bliver nødvendig. Som du siger et andet sted, så handler det netop om at ønske for personer, at de kommer i krise. Fordi hvis de ikke er i krise er de ikke potentielle kunder til krisemanagement-produktet kristendom. Undskyld karikaturen.

Citat:
Det ville være ulogisk, hvis jeg løb ud og spurgte ateisten hvorfor Gud tillader ondskab i verden, hvis svaret står i Guds eget ord jo.

Er det så også ulogisk at spørge ateisten om ateistens overbevisning, hvis svaret står i bibelen? Der står jo for eksempel, at vi ateister er tåber - så du havde vel næppe behøvet at spørge mig, om jeg er en tåbe, når det står sort på hvidt i bibelen...?

Pointen er, at selvfølgelig er der logik i at spørge andre mennesker for at lære sin egen og deres position at kende. Det kan godt være du anser bibelen for at være en absolut autoritet, men du kommer ikke udenom, at den absolut intet siger om for eksempel objektivisme eller den naturvidenskabelige metode. Og derfor også om mennesker, der konsekvent følger den i deres liv.

Citat:
Ateisme = manglende tro, ja så er det jo ikke en tro som jeg beskrev. Men jeg synes ikke det er logisk, for hvis ateisten er overbevist om Guds ikke-eksistens, så er den overbevisning vel en tro på at netop det er sandt?

Egentlig ikke. Fra vores perspektiv er religion en opfindelse - så at afvise denne opfindelse svarer, i hvert fald for mit eget vedkommende, til at afvise bestemte politiske ideologier. Det jeg afviser er noget, mennesker har opfundet, og min afvisning består ikke i et modsat postulat, men derimod en manglende vilje til at acceptere det teistiske postulat.

Hvis jeg kom til dig og sagde, at der findes pingviner på Neptun, ville jeg også tage fejl hvis jeg tog din afvisning som et konkret postulat om, at der ikke findes pingviner på Neptun. Jeg ville være nødt til at tage det som det, det netop er: manglende vilje til at tro på mit postulat.

Det er en lidt firkantet begrebsverden du præsenterer, hvis den eneste mulige modsætning til viden er (religiøs) tro - hvilket du jo må mene, hvis du kan kalde ateismen en form for tro alene fordi den ikke kan bevises (og dermed ikke kan kvalificeres som viden). Der er utallige modstykker til viden. Der er formodninger, deduktioner, ekstrapoleringer, gisninger og teorier - alle med hver deres eget islæt, og alle uden den mindste form for religiøs karakter. I mit eget tilfælde er ateismen "default", og den har altid været der. Jeg har aldrig overskredet grænsen mellem min ateisme fra fødslen over til tillært teisme.

Citat:
Desuden vil jeg ikke kalde mig ateist overfor andre religioner. Det er sandt at jeg tror ikke på deres sandhed, men det er jo fordi jeg ikke anerkender den som religioner, da jeg kan se i min Bibel at de er, ja for at sige det ligeud, vildfarelser. Men måske vil du kalde mig ateist overfor dem uanset hvad? I så fald protesterer jeg nok kun bare fordi jeg ikke vil have den titel klistret på mig overhovedet...

Jeg mener jo blot, at alle religioner er vildfarelser. Men... det er ikke mit ønske at klistre en mærkat på dig, bare at forklare, at der egentlig kun er én eneste religion til forskel på dig og mig. Og altså ikke at det forholder sig sådan, at vi begge er ateister (og per dit argument, også begge er troende). Det forplumrer for mig at se det hele noget så kummerligt, så for klarheds skyld får mærkaterne lov at blive i skuffen.

Hvis du ikke vil kalde dig selv ateist vil jeg heller ikke kalde dig det. Til gengæld forventer jeg, at du ikke kalder mig troende. I gensidig respekt.

Citat:
Og det leder mig selvfølgelig til snakken om liv efter døden, noget jeg ikke kan andet end tro fordi det står i bogen jeg har tillid til er Guds ord. Dog mener jeg igen at man rent logisk nok godt kan se døden som enden på sin eksistens, men ikke at man rent logisk kan forstå dette. Sekundet efter man udånder er ikke bare et stort sort punktum, eller lyden af en bog der lukkes. Rent logisk må der være et eller andet bag ved livet som vi dog ikke kan gribe som mennesker. Men det er en hel hel anden diskussion.

Hvorfor skulle det være logisk, at der må være et eller andet bag ved livet? Det er jeg meget interesseret i at høre, især fordi jeg elsker logiske opstillinger. Kunne du måske puffes til at lave en ny tråd om det?

Citat:
Tja sandt... Vi får dog en interessant snak og tiden går... men ja måske er det på tide at sige tak for snakken?

På tide at stoppe? Slet, slet ikke - især når du lige bringer på banen, at det skulle være logisk med "et eller andet bag ved livet som vi dog ikke kan gribe". Det vil jeg gerne høre mere om, så jeg håber du har lyst til at fortælle.

Til toppen 
#69022 - 22/08/2006 11:09 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
SimonKL
Bruger

Hejsa,

Citat:
jeg ville bare være sikker på at du hvad ateismen angik ikke bare havde lagt hovedet på hylden.

Hvad ateismen angår, har jeg jo nok lagt hovedet på hylden i din bog: nemlig fordi jeg ser på den ud fra mit synspunkt som kristen!?

Men om ateisme er en tro? Nej, det er nok sandt at den dårligt kan være det når den i sin betydning er en ikke-tro, en afvisning af det vi andre tror. Og det er da en ærlig sag, men som kristen er det jo svært at være ligeglad med ateisten, ikke fordi han er en sten i skoen - men fordi han er i Bibelen er et menneske Gud elsker...

Men jeg tror, at jeg forstår dig nu. Se hvor gnidningsfrit det kan gå når man skriver til hinanden med omtanke og argumentation bag sine ord.

Ha' en go' dag

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69023 - 22/08/2006 13:34 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Claus Due]
SimonKL
Bruger

Hejsa,

Det er med denne tråd, som det er at sætte sig på en nymalet bænk. Det lakker mod enden. 1) fordi jeg de sidste par dage har brugt alt for mange timer til overvejelse og skrivetid i mine svar og 2) fordi jeg tror efterhånden vi ser hvor hinanden står, hvilket manglen herpå jo umiddelbart var det der startede showet.

For at starte dagens kommentarrække, kan jeg da sige at du da vist får sagt nogle stærke ting om din holdning til religion og kristendom i dit seneste indlæg:

Citat:
1) "Når det kommer til religiøsitet (eller bare spiritualitet) betragter jeg det som en menneskelig tilbøjelighed."

2) " ...uanset om det er fordi hjernevaskere låner fra bibelen eller bibelen benytter sig af hjernevaskning, er det meget bekymrende, at den atmosfære bibelen trækker ned over mennesket er den samme atmosfære som hjernevaskeren trækker ned over sit offer."

3) "Nu må du ikke tage det personligt, men jeg kunne aldrig leve med sådan en suttekluds-tro, jeg lige kan hale frem når jeg møder modgang."

4) "... dødsangst er for eksempel en god motivation for at tage religiøs tro til sig. Det fortæller mig, at religiøs tro blandt andet lever af den frygt, mennesket føler for sin egen eksistens. Ligesom en snylter, der trænger ind i værtsorganismen igennem store, åbne sår."

5) "Der hvor du som missionerende skal starte er netop med at "destruere" den lykke og tilpashedsfølelse, der blokerer for at frelsen bliver nødvendig. Som du siger et andet sted, så handler det netop om at ønske for personer, at de kommer i krise. Fordi hvis de ikke er i krise er de ikke potentielle kunder til krisemanagement-produktet kristendom. Undskyld karikaturen."

Jeg ser rimelig godt de forskellige aspekter af det ateistiske synspunkt på religion og kan såmænd også godt se hvordan du kommer frem til disse synspunkter om kristendommen. Jeg ville måske nå de samme konklusioner hvis jeg også så udenom Bibelen som sand. Og det er okay du sætter det på spidsen da du hermed viser ærlighed, hvilket bare er rart at opleve i cyberspace. Men jeg synes også dine holdninger bygger på dybe misforståelser af Bibelen, eller måske ikke misforståelser... hmm... måske er det bare din ikke-tro, som ligger som et klæde hen over dit syn på kristendommen, så du ikke ser kærligheden som binder det hele sammen? For det er i hvert fald ikke kærlighed, der kendetegner dit syn på kristendommen, og det er jo klart med de konklusioner du kommer til, af det du ser.

Jeg har smidt disse citater sammen, fordi jeg fra starten ikke tror jeg kan forklare det fyldestgørende for dig, i hvert fald ikke så du kan forstå et som jeg gør det som kristen. Jeg vil heller ikke kunne argumentere uden at komme tilbage til Bibelen og til troen igen og igen; hvilket du jo ikke rigtigt kan bruge til noget som helst, siden du har sat Bibelen på hylden mellem Ringenes Herre og det nye "Lev livet derhjemme" Ikea katalog...

Desuden er hver af disse jo stof til en ny tråd her på debatten... derfor en hurtig kommentar til hver enkelt uden at dvæle for længe:

1) Bibelen forklarer denne "tilbøjlighed" som skabt af Gud. Men personligt har jeg altid anset det for naivt at, som ateisten, antage at dette bare skulle være en menneskelig tilbøjlighed og at der slet ikke er noget om snakken når det komemr til religion. Jeg kan såmænd godt se hvordan du fint kan dvæle ved den konklusion du er kommet til, men jeg synes den virker naiv. Samtidigt kan jeg også se det relevante ved at spørge, at hvis der er noget om snakken at der er noget religiøst: hvordan kan vinderloddet så tilfældigvis ligge i Bibelen? Det er et fair spørgsmål, men svaret er jo blot at det står sort på hvidt i Bibelen. Desuden, der er andre synspunkter der deler vinderlodder ud til alle, fordi at der menes, at det hele er sandt hvis det er sandt for den enkelte. Den slags snak er dog helt i skoven da de enkelte religioner modsiger hinanden og derfor selvfølgelig ikke kan være sande alle sammen. Men det er igen en anden historie...

2) Hjernevask og Kristendom?? På en måde kan jeg se hvordan du kan få tanken, hvis du mener synd er opfundet og ser den kristne overbevise en fx stakkels ateist om synd, ja så er det vel en slags hjernevask fra dit synspunkt. Og en anden vinkel er vel de "kristne" sekter som popper op ind i mellem, som nærmest bruger hjernevask og andet skidt som metoder til at vinde medlemmer... Men hjernevask har altså absolut intet at gøre med kristendommen, nej gennem syndserkendelse og tro på Jesus er det jo netop frihed der skiltes med. Du er en synder, ja men du er frelst, der er ingen hjernevask, du er ikke tynget af dårlig samvittighed, (en tendens der har ligget i det kristne miljø i laaang tid, men: Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie Joh 8,36)

Du kan så at sige gøre hvad du vil med din frihed, men ja den "binder" dig til kristus, til Gud. Men hvis Gud er kærlighed lever kristne mennesker ikke i hjernevasket tilstand, er ikke zoombier som følger en ideologi, de er mennesker som naboen og dem på tv, "bare" levende i Guds kærlighed. Så man kan sige: fair, du afviser Gud og kristendommen, men at anse det for hjernevask synes jeg er lidt groft. Vi ødelægger altså ikke en lykke tilstand hos det ikke-kristne menneske. Vi siger ikke: glæd dig fra nu af ikke mere over din familie, dit arbejde, at AaB ligger nummer 1 i superligaen osv. Men ja. Jeg kan aldrig helt komme med noget argumetn, du kan du kan tage at føle på, der hvor du nu står med det du nu mener.

3) Jeg kan klart forstå hvordan du kommer til din konklusion. Men det er overhovedet ikke en suttekluds-tro - jow måske hvis det eneste du brugte Gud til var at trække Ham frem når livet var svært og krævede Hans hjælp og her efter så bort fra Ham igen. Men selv her synes jeg, den "menneskelige tilbøjlighed" viser sit formål - vi søger Gud, skaberen. Men ja, her hár du jo din mening. Gud er ikke min sutteklud, han er min Gud. Jeg har råbt og skreget af Ham ud over de jydske marker når tingene var elendige og jeg mente han havde et ansvar for at rette det forkerte i mit liv. Hans svar var nogle gange øjensynligt tavshed, men så efterhånden som jeg, som en mand, så problemerne i øjnene og tacklede dem, fandt jeg en fred i at Han var med mig og at dette netop var det jeg skulle lære i mit kristenliv, at være en mand med ansvar. Men ja, dette siger dig vel ikke noget. Jeg prøver bare på at påvise at det er naturligt at søge Gud i modgang, at kristendommen ikke gives som en løsning til alle vores problemer og at kristne mennesker ikke er folk, der ikke kan tage ansvar, men blot sidder med suttekludene når tingene spidser til.

4) Tja, jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Jo allerførst adddr! Snyltere lyder da godt nok for klamme... pyha. Dernæst ligner dette vel 2)'eren: du anser ikke budskabet om synd og frelse som sandt, og derfor kunne vi som kristne i dine øjne ligeså godt sælge sæbe... (hvilket ville være en del mere ufarligt end det "produkt" vi kommer med...) Men klart ja at et menneske er i ubalance når der er dødsangst osv. og søger mod det religiøse for at finde mening med galskaben og hvad der sker efter døden. Det er jo igen det du kalder den "menneskelige tilbøjlighed": at vi søger det religiøse, som bla. i dødsangsten. At sige at "religiøs tro blandt andet lever af den frygt, mennesket føler for sin egen eksistens", synes jeg ikke, er helt fair at sætte op så negativt som du gør. Det ville vel være det samme som at kritisere Bilka for at udnytte folks tendens til at blive sultne, til at tjene penge på at sælge mad. - synes jeg...

5) Jeg har allerede rørt ved dette punkt ovenover ("2)", andet afsnit). Vi vil ikke destruere folks lykke og trække noget forfærdeligt ned over hovedet på dem. Deres/Vores tilstand som syndere er tilstrækkeligt beskrevet i Bibelen til at vi ser at de, som os, har brug for syndernes forladelse. Men det er netop i kriser: at det billede man kan have opstillet af det religiøse i livet krakelerer, at man ser sin utilstrækkelighed, at man tænker religiøst: (er der mere mellem himmel og jord) osv osv. At ønske folk en krise, er en dårlig gammel kristen joke... Det gør vi naturligvis ikke, men vi ønsker at folk skal se tingenes tilstand: vi faldet væk fra Gud, som gerne vil vinde os tilbage til sin kærlighed. Jesus sagde, at han var kommet for at "læge de syge" - og da de raske ikke har brug for læge, så kan man jo ganske rigtigt sige, at hvis du ikke ser din synd har du ikke brug for frelse. Ja, og det respekterer jeg da, det gør selv Jesus. Men det fjerner ikke din synd og den må du så selv tumle med, hvilket er noget af det værste der kan overgå et menneske i Bibelens øjne, da livet uden Gud er ganske tomt og at Helvede ikke er en skræmmekampagne... Men igen det er en anden historie som ikke er rar at tale om, selvom det skal frem ind i mellem. Men vi er jo begge i live endnu.

Det var mine kommentarer til dit indlæg, i hvert fald den øjensynlige kritik jeg følte jeg ville svare på, der var mere at tage fat på, men jeg har allerede siddet et par timer nu....

Men ja, så alligevel. Lad mig kommentere på spørgsmålet om hvad der er på den anden side af livet.. Det er ganske spændende ja, fordi der ligesom ikke er nogen der er kommet tilbage og fortalt hvad der er sket. Der er kun et veldokumenteret tilfælde, men det har du jo afvist. Døden er en del af tilværelsen og det er noget vi alle skal stå overfor. Men hvad sker der egentligt ved livets ophør? Som tænkende mennesker synes jeg altså ikke man rent logisk tænke sig frem til ingenting. For selv i tanken om ingenting har vi tanken. Ej heller kan vi forestille os ingenting, for i forestillingen bruger vi tanken. Og selv den er vel væk nå vi er døde?

Jeg vil ikke starte en ny tråd om dette da jeg har en ganske klar overbevisning om hvad der venter os på den anden side. Men jeg kunne godt tænke mig at høre dig om hvad du tænker dig frem til? Jeg kan læse på mange af dine svar, at du har læst en del om ateisme og sikkert om empirisme også. Hvad siger de folk generelt om døden? For et koldt, "der er bare ingenting, det er slut," den køber jeg ikke rent logisk, men det er måske det eneste ateisten kan konkludere? Agnostikeren, som du nævnte, ville vel sige at der er noget uafgjort, noget vi ikke kan fastsætte/fatte. Hvad mener du/I/dem?

Men ellers siger jeg tak for snakken om kristendom<>ateisme. Når du afviser min Bibel som sludder, fratager du mig jo det meste af mine argumenter til dig ... og så er det jo svært at snakke videre! Men ja, tror også målet om forståelse er nået tilstrækkeligt.

ha' en god dag!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#69024 - 24/08/2006 18:01 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: SimonKL]
Claus Due
Bruger

Hej Simon,

Du får lige den sidste kommentar med før vi når til enden.

Citat:
Jeg ser rimelig godt de forskellige aspekter af det ateistiske synspunkt på religion og kan såmænd også godt se hvordan du kommer frem til disse synspunkter om kristendommen. Jeg ville måske nå de samme konklusioner hvis jeg også så udenom Bibelen som sand. Og det er okay du sætter det på spidsen da du hermed viser ærlighed, hvilket bare er rart at opleve i cyberspace. Men jeg synes også dine holdninger bygger på dybe misforståelser af Bibelen, eller måske ikke misforståelser... hmm... måske er det bare din ikke-tro, som ligger som et klæde hen over dit syn på kristendommen, så du ikke ser kærligheden som binder det hele sammen? For det er i hvert fald ikke kærlighed, der kendetegner dit syn på kristendommen, og det er jo klart med de konklusioner du kommer til, af det du ser.

Det er ikke kærlighed der kendetegner mit syn på kristendommen, nej. Jeg vælger at beskrive det sådan her:

Den kærlighed, der skulle være sammenbindende og gøre kristendommen god, er ikke en rationel størrelse, og minder kun lidt om den kærlighed, mennesker føler til hinanden. Jeg mener ikke det er fordi den kærlighed, mennesker føler til hinanden, er "forkert" - jeg mener det er fordi den kærlighed, bibelen beskriver, indeholder elementer, der normalt ville diskvalificere den som kærlighed i menneskelig forstand. Gud kan ikke være den fuldkomne kærlighed til alt, hvis han hader noget af "alt" - og det gør han.

Jeg ser så troen som den irrationelle størrelse, der gør at alle de negative træk i den bibelske kærlighed på en måde ignoreres. Jeg kan virkelig ikke se, hvordan det syn jeg har på bibelsk kærlighed skulle skyldes min ateisme - på andre måder end hvis min ateisme betyder, at jeg ikke villigt ignorerer de negative træk. Og vigtigst af alt, at jeg ikke nødvendigvis skal acceptere karakteriseringerne af Guds sindelag som "evigt godt" - hvilket i min mening er umuligt, når man ser på de handlinger Gud står bag.

Måske hænger det mest sammen med, at jeg opfatter det som kompromisløst, at handlingerne er langt mere vægtige i beskrivelsen af en persons kvalitet, end personens egne ord om sig selv er det. Derfor er det naturligt for mig at bedømme Gud, som beskrevet i bibelen, primært ud fra referatet af handlingerne og sekundært ud fra "enetalerne" om Guds motivation, natur, etc.

For mig er Gud en person, der siger han er god, men handler ondt. Altså en, der siger ét og gør noget andet... vi mennesker kalder normalt sådan en opførsel for løgnagtig. Jeg kan ikke løse ligningen ved bare at tro, at Gud selvfølgelig taler sandt og altid har ret. Jeg ser jo Gud som et produkt af de mennesker, der har skrevet om ham og troet på ham, så hvorfor skulle dette produkt nødvendigvis tale sandt og have ret, alt andet uanset?

Citat:
1) Bibelen forklarer denne "tilbøjlighed" som skabt af Gud. Men personligt har jeg altid anset det for naivt at, som ateisten, antage at dette bare skulle være en menneskelig tilbøjlighed og at der slet ikke er noget om snakken når det komemr til religion. Jeg kan såmænd godt se hvordan du fint kan dvæle ved den konklusion du er kommet til, men jeg synes den virker naiv. Samtidigt kan jeg også se det relevante ved at spørge, at hvis der er noget om snakken at der er noget religiøst: hvordan kan vinderloddet så tilfældigvis ligge i Bibelen? Det er et fair spørgsmål, men svaret er jo blot at det står sort på hvidt i Bibelen. Desuden, der er andre synspunkter der deler vinderlodder ud til alle, fordi at der menes, at det hele er sandt hvis det er sandt for den enkelte. Den slags snak er dog helt i skoven da de enkelte religioner modsiger hinanden og derfor selvfølgelig ikke kan være sande alle sammen. Men det er igen en anden historie...

Enig. Ikke i, at mit synspunkt skulle være naivt, men i hele resten. Jeg mener ikke der er "noget om snakken" angående religiøsitet, men hvis jeg gjorde ville spørgsmålet "hvorfor har bibelen så ret?" melde sig - og jeg ville aldrig kunne besvare det overbevisende med et "fordi bibelen siger det".

Hvorfor taler Lars (en fiktiv person) sandt? Fordi Lars siger, han taler sandt. Det er det ultimativt cirkulære argument - men ja, det er en helt anden historie.

Citat:
2) Hjernevask og Kristendom?? På en måde kan jeg se hvordan du kan få tanken, hvis du mener synd er opfundet og ser den kristne overbevise en fx stakkels ateist om synd, ja så er det vel en slags hjernevask fra dit synspunkt. Og en anden vinkel er vel de "kristne" sekter som popper op ind i mellem, som nærmest bruger hjernevask og andet skidt som metoder til at vinde medlemmer... Men hjernevask har altså absolut intet at gøre med kristendommen, nej gennem syndserkendelse og tro på Jesus er det jo netop frihed der skiltes med. Du er en synder, ja men du er frelst, der er ingen hjernevask, du er ikke tynget af dårlig samvittighed, (en tendens der har ligget i det kristne miljø i laaang tid, men: Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie Joh 8,36)

Det følgende er ligheder jeg ser mellem at blive hjernevasket og at komme til tro. Det betyder ikke, at det er en situation der gælder for dig personligt, lige så lidt som det betyder, at jeg nødvendigvis har ret. Men here goes:

Hjernevask har som mål at kontrollere sit offers tanker såvel som handlinger. Kontrol af handlinger kan rimelig let opnås, men kontrol af tanker er meget sværere. Jeg mener helt sikkert, at religion (stort set uden undtagelse, og helt uden undtagelse blandt monoteistiske religioner) er et middel til at opnå kontrol med menneskers tanker.

Grunden kan jeg kun gisne om, men effekterne synes jeg ikke rigtig jeg kan stille spørgsmål ved. Uanset om det, der "reklameres" med, er dårlig samvittighed eller empatisk kærlighed - resultatet er, at den troende tænker anderledes om mindst de ting, der står beskrevet i den tilhørende bog, og ofte også om ting omkring dem. Før jeg for eksempel blev synder i dine øjne, var jeg blot et menneske hvis handlinger du intet kender til - fordi du er kristen er jeg i dine øjne en synder, der ikke blot handler syndigt, men også tænker syndigt. Det bliver ikke mindre skidt af, at alle mennesker fremstilles sådan...

Hjernevask kan for eksempel foregå ved at "dressere" sig frem til en aversion i offeret, mod offerets tidligere tænkemåder. Sådan mener jeg afgjort bibelen virker - og det er nøglepunktet i hele min sammenligning af de to. At bibelen dresserer læseren, og at denne dressur fordrer aversioner mod tidligere tænkemåder (som fx ateisme, eller ved konversion mellem to monoteistiske religioner).

Men lad det være nok om det. Jeg ville sådan set bare lige sikre mig, at du ikke går fra denne debat med et forkert indtryk af mig. Jeg taler ikke om hjernevask bare fordi det ligner, men fordi der for mig at se er ganske uomtvistelige ligheder. Det ikke at sige noget om det ville det for mig svare til, at ingen taler om elefanten, selvom den sidder lige dér i sofaen og drikker kaffe.

Citat:
3) Jeg kan klart forstå hvordan du kommer til din konklusion. Men det er overhovedet ikke en suttekluds-tro - jow måske hvis det eneste du brugte Gud til var at trække Ham frem når livet var svært og krævede Hans hjælp og her efter så bort fra Ham igen.

Jeg skærer det lige af her og forklarer, hvordan jeg kom til konklusionen. Jeg er tidligere blevet konfronteret med denne type argumenter, hvor man "fisker" efter én eller anden længsel eller følelse af tomhed og derefter forsøger at putte Gud ind. Et meget brugt af denne type argumenter er netop det om dødsfald og modgang - omstændigheder, der giver mennesker behov for trøst. Det eneste jeg ville med den korte bemærkning var at gøre det helt klart, at jeg ligesom dig mener "suttekluds-tro" er præcis når "det eneste du brugte Gud til var at trække Ham frem når livet var svært" og så videre - og "suttekluds-tro" er ikke godt.

Vi er enige om det, og jeg ville ikke betegne din tro som suttekluds-tro; derfor jeg skrev du ikke måtte tage det personligt.

Citat:
4) [...] Det er jo igen det du kalder den "menneskelige tilbøjlighed": at vi søger det religiøse, som bla. i dødsangsten. At sige at "religiøs tro blandt andet lever af den frygt, mennesket føler for sin egen eksistens", synes jeg ikke, er helt fair at sætte op så negativt som du gør. Det ville vel være det samme som at kritisere Bilka for at udnytte folks tendens til at blive sultne, til at tjene penge på at sælge mad. - synes jeg...

Mnjaah, dit eksempel er heller ikke helt fair, synes jeg. Hvis jeg skal rette det lidt til:

At kritisere religiøs tro for at leve af den frygt mennesket føler for sin egen eksistens, det ville være det samme som at kritisere Bilka for at udnytte folks tendens til at blive sultne, og samtidig hævde at være det eneste indkøbscenter, der sælger kød - alle de andre sælger billige efterligninger, der ultimativt slår kunderne ihjel. Der er tydeligvis en grund til, at den slags ikke går for indkøbscentre - men underligt nok er der ingen begrænsninger i dén retning hvad angår religioner.

Dét er sand udnyttelse. At være den eneste der, enten per egne udsagn eller per "public opinion", sælger kød - resten sælger efterligninger, der slår kunden ihjel. Håber du kan se analogien, om ikke andet så bare teoretisk, nu vi taler analogt om kristendommen som produkt.

Citat:
5) Jeg har allerede rørt ved dette punkt ovenover ("2)", andet afsnit). Vi vil ikke destruere folks lykke og trække noget forfærdeligt ned over hovedet på dem. Deres/Vores tilstand som syndere er tilstrækkeligt beskrevet i Bibelen til at vi ser at de, som os, har brug for syndernes forladelse. Men det er netop i kriser: at det billede man kan have opstillet af det religiøse i livet krakelerer, at man ser sin utilstrækkelighed, at man tænker religiøst: (er der mere mellem himmel og jord) osv osv. At ønske folk en krise, er en dårlig gammel kristen joke... Det gør vi naturligvis ikke, men vi ønsker at folk skal se tingenes tilstand: vi faldet væk fra Gud, som gerne vil vinde os tilbage til sin kærlighed. Jesus sagde, at han var kommet for at "læge de syge" - og da de raske ikke har brug for læge, så kan man jo ganske rigtigt sige, at hvis du ikke ser din synd har du ikke brug for frelse. Ja, og det respekterer jeg da, det gør selv Jesus. Men det fjerner ikke din synd og den må du så selv tumle med, hvilket er noget af det værste der kan overgå et menneske i Bibelens øjne, da livet uden Gud er ganske tomt og at Helvede ikke er en skræmmekampagne... Men igen det er en anden historie som ikke er rar at tale om, selvom det skal frem ind i mellem. Men vi er jo begge i live endnu.

Jeg skrev det om at "destruere lykke" af én eneste grund: hele ideen om, at billedet man har af religion som falsk først kan ændres, når man begynder at føle sin egen utilstrækkelighed. Det er for mig lig med at, hvis ikke destruere, så demontere min lykke - der blandt andet består af en grundlæggende idé om, at jeg er min egen lykkes smed (talemåden virker stadig!).

Synes du ikke det vækker nogle kritiske tanker, at en tro som den du præsenterer her, er foranlediget af krise og utilstrækkelighed? Hvad siger det om mig (og dig, og alle andre) som menneske og person, at så længe jeg har det godt med mig selv har jeg ikke brug for kristendom, og får jeg det skidt med mig selv kan jeg få brug for den...? Hvad siger det om kristendommen, hvis det ikke siger netop det, jeg har forsøgt at få igennem i løbet af de sidste fem-seks indlæg?

Citat:
Men ellers siger jeg tak for snakken om kristendom<>ateisme. Når du afviser min Bibel som sludder, fratager du mig jo det meste af mine argumenter til dig ... og så er det jo svært at snakke videre! Men ja, tror også målet om forståelse er nået tilstrækkeligt.

Jeg takker også for snakken, men i al respekt: prøv at se tilbage igennem rækken af indlæg. Er der noget tidspunkt hvor du synes jeg tager dine argumenter fra dig ved ikke at anerkende bibelen som kilde? Jeg mener det ikke selv, men vil selvfølgelig gerne vide det, hvis du har den opfattelse. Om nødvendigt må jeg rette mit ordvalg eller min opførsel til, så jeg signalerer den respekt jeg trods alt har for dig og andre kristne.

Jeg spørger udelukkende til din egen opfattelse af din tro og din bibel, fordi jeg i høj grad finder bibelen irrelevant som beskrivelse af den menneskelige natur. Hvis du er enig med bibelen og derfor har en holdning, behøver du blot sige det - jeg vil aldrig tage andet end det, du fortæller om dit eget standpunkt, til indtægt for dine holdninger. Slet ikke da, når jeg ved hvor forskelligt mennesker kan læse de samme ord.

Men under alle omstændigheder tak.

Til toppen 
#69025 - 07/09/2006 19:25 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lanzky]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Citat:
Er gud i stand til det, men ikke villig - så er han ondsindet

Hmmmmm, det har jeg ikke lyst til at skrive under på! Gud kan jo have så mange årsager vi ikke kender?

At lidelse eksisterer er vel udenfor debat, hvis man ikke er zen-budhist og mener lidelsen er en illusion. Men i det store og hele er folk vel tilfredse med livet, så noget tyder vel på, at lidelserne gennemsnitligt set er til gene, men uden at forhindre vores lykke.

Jeg ville vel snarere sige, at hvis Gud konsekvent forhindrede vores lykke ville Gud være ondsindet......

Husk at læse Jobs Bog i aften

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#69026 - 13/09/2006 09:29 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: Lanzky]
larskyleen
Bruger

Reg.: 10/09/2006
Hej mit navn er Lars.

Du er i tvivl om, hvorfra ondskab stammer? Som du ved stammer det ikke fra GUD. Hvis du har læst Bibelen, som jeg formoder du har, så ved du at det er en bog fuld af kærlighed. Hvis du har fuldt BIBELEN hele dit liv, så kan man ikke blive ond. Så træffer du automatisk de rigtige valg, og det er vigtigt.
Så får du GUDS KÆRLIGHED "GRACE", FØLELSEN af at du skinner, en form for salighed, når du har brug for den.

Alle er som grundlag født som gode mennesker ( med sjæl ), tror jeg nok. Men der er nogle med uheldige gener, som bliver født med anlæg til narkomani, alkoholisme ect., disse personer vil få et sværere liv, da de skal bevise overfor GUD, at de virklig elsker ham højest af alt. Man kan sige, at de bliver straffet for deres forældres synder. Det virker umiddelbart uretfærdigt, men det er det ikke. GUD straffer dem ikke, han prøver at hjælpe disse folk, til at gøre sig fortjent til GUDS KÆRLIGHED/GRACE igen. Så de kan blive genfødt i sind, og blive et af guds kærlighedsbørn igen, med ydmyghed, hjælpsomhed, uegoisme ect.

Men hvis en person ikke finder GUD eller for hjælp til at finde GUD, så er han fortabt. En person som synder/gør onde ting, skal finde kun og BE til ham, tro på ham og frelseren, som befrier os fra vores synder. Hvis en ond person angre sine "onde/uvidende handlinger, så vil GUD langsomt, men sikkert forvandle ham til en god og kærlig person, men det kræver, at man finder gud og følger hans lov. Jesus som er sendt gennem GUD ( manifesteret ), er GUDS eksempel på, hvad man skal gøre.
Husk alt godt kommer fra GUD. Ondskab er uvidenhed, umodenhed og ufølsomhed. ( kommer fra demoner-djævelen )
ONDSKAB avler ondskab, så pas på med at "VÆLGE" et forkert selskab.
ONDSKAB kan kun besejres af kærlighed.

Hvis du er utilfreds med tilværelsen, så skal du ikke give GUD skylden, for han prøver at hjælpe/redde så mange så muligt.

ELSK GUD/HERREN/VORES SANDE FADER ( ligesom i fader vor ), BE til GUD, ANGRE dine synder/BE om tilgivelse, så vil GUD hjælpe alle onde. Men det kræver TRO.

De kærligste og bedste tanker
Lars

Til toppen 
#69027 - 14/09/2006 10:09 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: larskyleen]
Anonym
Anonym

SÅ hvis det ikke Ondskab kommer af og fra Gud? Har så djævlen skabt det? og hvem har så skabt djævlen?

Hvis det ikke at lytte til Gud er ondt, er så alle menneskers være og handling værdigivet og vurderet forskelligt?

en kristen redder et mennesket for druknedøden, han er et godt menneske!
en ikke-kristen reddet et mennesket for druknedøden, dog er han et ondt menneske?

????????

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#69028 - 14/09/2006 11:39 Re: Hvorfra stammer ondskab? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars

Nej, ondskab kommer ikke fra Gud. Intet, der ér ondt.
Der er intet ondt i Gud, kun godhed og kærlighed.

Men meget, som gør ondt, kommer fra Gud -

Profeten Esajas siger: (Es 45,5-8)

Jeg er Herren, der er ingen anden,
der er ingen anden Gud end mig.
Jeg væbner dig, skønt du ikke kender mig,
for at de skal vide i øst og i vest,
at der ikke er nogen anden end mig,
jeg er Herren, der er ingen anden!

Jeg danner lys og skaber mørke,
jeg frembringer fred og skaber ulykke

jeg, Herren, frembringer alt dette.

Lad det dryppe fra oven, himmel,
lad retfærd strømme ned fra skyerne!
Jorden skal åbne sig,
frelsen gro frem,
og retfærd skal spire.
Jeg, Herren, skaber det.
Citat:
en kristen redder et mennesket for druknedøden, han er et godt menneske!
en ikke-kristen reddet et mennesket for druknedøden, dog er han et ondt menneske?

Det mener jeg er et forkert udsagn.
Jesus siger (Mark 10,18): Ingen er god undtagen én, nemlig Gud.

En definition på begrebet ondskab:

Brud på livsfællesskabet mellem skaber og skabning.
Menneskets adskillelse fra Gud, vor Herre, vor Skaber, vor Frelser.

Gud vil - af kærlighed (2.Tim 13-14: er vi utro, forbliver han dog tro,
thi fornægte sig selv kan han ikke)
genoprette dette for os
livsnødvendige fællesskab: forsoningen.
Han har ved Kristus retfærdiggjort os, han alene! - men forsoning forudsætter to parter: skaber og skabning.

Gud sendte sin enbårne søn for at befri os fra den evige fortabelse, og befri sig selv for savnet af sin elskede skabning.
Derfor betalte han den ufattelig høje pris: sin elskede søn, som tog vores skyld og døde vores død ("syndens løn") - og åbnede døren for os til fællesskabet i sit Paradis.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær