0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#6896 - 15/12/2002 13:18
Re: Sex før ægteskab?
[Re: kevla]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Kevla
Du spørger om hvad biblen siger om sex før ægteskabet.
Der er ingen tvivl om at iflg. Biblen hører sex KUN hjemme i ægteskabet, dette uddybes her:
Det af de ti bud, der har at gøre med sex før ægteskabet, er det der hedder: "Du må ikke bryde ægteskabet". At gå i seng med hinanden er at lade som om man er gift. Man bryder ind i et ægteskab, man ikke har.
Endvidere står der i Skabelsesberetningen dette:
"Da lod Gud Herren en tung søvn falde over Adam, og mens han sov, tog han et af hans ribben og lukkede til med kød. v22 Af det ribben, Gud Herren havde taget fra Adam, byggede han en kvinde og førte hende til Adam. v23 Da sagde Adam: »Nu er det ben af mine ben og kød af mit kød. Hun skal kaldes kvinde, for af manden er hun taget.« v24 Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød. (1. Mosebog, 2,21)"
Det sidste gentages i Ny Testamente
Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød. (Ef 5,31)
Altså først skal manden binde sig til sin hustru og derefter et kød (sex). Der står altså IKKE først blive eet kød og derefter binde sig til kvinden! Når hustru er gjort tydelig er det fordi det kun er i ægteskabet, at der rent faktisk er tale om en hustru.
Sex udenfor ægteskabet er utugt og dermed synd.
Du spørger om vores holdning til netop dette emne, måske kendte du godt Biblens syn i forvejen? De fleste kender det . . . . men søger alle mulige undskyldninger for at det da helt klart ikke gælder dem! (jeg er selv ekspert på området!).
Når Gud ønsker at vi skal vente til ægteskabet med sex er det fordi der er en grund til det, eller rettere der er flere. Gud er vores skaber, han VED hvad der er bedst for os! Han ønsker at skåne os for skuffelser og hjertesorg. Så kan du måske indvende at det er ægteskabet da ingen garanti for, se på alle disse skilsmisser.....
Der er det ved det. Gud velsigner ægteskabet!, Han KAN ikke velsigne andre typer forhold. Men selvom Gud velsigner ægteskabet er det jo ingen garanti for at ægteparret overhovedet er interesseret denne velsignelse. Hvis ægteparret lever uden Gud....ja, så ryger ægteskabet med stor sandsynlighed.
Min holdning til dette emne er at selvfølgelig har Gud da ret! Er det morsomt? NEJ, og vi kæmper imod med vores "kød" med næb og kløer.
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#6898 - 15/12/2002 16:03
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Nu nåede Adam og Eva at synde, inden de fik børn, så jeg tvivler på at de dyrkede sex. Det var først efter de blev smidt ud, at de skulle mangfoldiggøre mennesket.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6899 - 16/12/2002 03:09
var der mon sex i Eden.....
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
|
hej Malli  "Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!«" 1Mos.1:28, det er jo i skabelsesberetningen og mon ikke det så er før syndefaldet? Men sex er en fremragende gave fra Gud, min præst plejer at sige at Gud havde den første sexuelle fantasi! Han opfandt det! Jeg ser ingen grund til at Adam og Eva ikke skulle have sex i Eden...... hmmmm men jeg ved det selvfølgelig ikke... (mit indre aner andre teologiske problemer her hæhæhæhæ). at skulle mangfoldiggøre sig på jorden er vel ikke en konsekvens af syndefaldet?? sex er vel ikke en konsekvens af sundefaldet??  sex er godt og sundt!! Jeg siger: mer' sex i kirken!! hæhæhæhæ -inde for ægteskabets rammer naturligvis  Guds fred! -serner
at kende Ham og gøre Ham kendt......
|
|
Til toppen
|
|
|
#6900 - 16/12/2002 03:29
|
Bruger
|
hej kevla!!!  først: Gud opfandt sex, sex er godt og smukt!! men det er også kraftfuldt og derfor er det godt at lytte til opfinderen for at finde ud af hvordan vi får den bedste sex  sex er som med ild..... ild varmer dejligt når vi har det i pejsen eller i ildstedet, men ild varmer forfærdeligt hvis vi tager et stykke brænde og lægger det ved gardinet..... med andre ord, sex er godt, men det hører hjemme i de rette rammer = ægteskab. dette er ikke for at genere os!! ikke for at sige: "ha ha! det er skægt så det må i ikke! øv bøv!"... nej det er for vor skyld, for at beskytte os. Jeg havde en kæreste for nogle år siden, og hun var en steg! for at være ærlig, så var jeg fristet til at have sex med hende!! (for hun var jo en steg). Men vi besluttede os for at lade være. Efter et år slog hun op med mig, det gjorde smadderondt inden i!! men hvor meget mere ondt mon det ikke ville have følt hvis vores forhold havde været så intimt så vi endog havde haft sex?? sex er for værdifuldt til at jeg vil dele det med andre end hende jeg skal gå i forfald med. Når man ved hvem det er så gifter man sig. Før man gifter sig ved man det jo ikke, for brylluppet er jo netop at sige: dette er pigen! sex er som hvis man tager to spille-kort og limer dem sammen.... når man så tager dem fra hinanden igen siger det rrrrrrriiiiiitch (eller noget i den stil) og så sidder man med flager på kortene fra det andet kort. så kan man jo lime sig sammen med et nyt kort, og et nyt kort, osv, men man bliver slidt og det gør ondt (nok mest i starten tror jeg, tilgiv mig at jeg taler uden erfaring). Det er ikke det vi er skabt til!! vi er skabt til at blive limet sammen med ét (!) kort i alt...... Gud velsigne dig helt vildt kevla!!!!! -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#6901 - 16/12/2002 08:57
Re: var der mon sex i Eden.....
[Re: serner]
|
Bruger
|
Hej Serner
Der står :" Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« v27 Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. v28 Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!« "
Det var helt klart meningen fra starten af at vi skulle formere os, men Adam og Eva nåede ikke at få børn i Edens have, det er derfor jeg ikke tror at de på det tidspunkt havde et sex-liv (jeg går ikke ud fra at der hængte p-piller og kondomer på træerne). Men hvis du lægger mærke til det, så velsignede Gud dem til at mangfoldiggøre sig....så selvom de havde dyrket sex, havde der ikke været tale om utugt.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6902 - 16/12/2002 13:21
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej malli.
Hmm, der må stå noget mere i Bibelen om emnet. Det, at blive ét kød, mener jeg ikke nødvendigvis behøver at have noget med sex at gøre - ikke mindst når man holder det op med skabelsen af kvinden. Det lyder nærværende, at det er det der tales om, men det kan også være det rent sociale i, at kvinden kommer "under mandens hus".
At bryde et ægteskab er også én ting. Men hvis man ikke har noget ægteskab, har man vel heller ikke noget ægteskab at bryde?
Bortset fra det er vi dog enige. Men jeg sad bare lige og tænkte over bibelcitaterne her...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#6903 - 16/12/2002 13:27
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
Hej igen
Eet kød er også sex, men naturligvis meget andet - at man fungerer i en helhed.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6904 - 16/12/2002 13:41
|
Bruger
|
hej  tjaeh..... er nu ikke helt sikker...... men måske. er bare ikke glad for antydningen (det har du i øvrigt ikke sagt ved jeg godt!) at sex er en konsekvens af syndefaldet. Har svært ved at se hvorfor de ikke skulle have sex i Eden, men det er rigtigt at Bibelen ikke snakker om børn før efter...... -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#6905 - 16/12/2002 13:41
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej
Jeg tror da også først at begrebet utugt kom med syndefaldet. Der var jo ingen synd inden syndefaldet - så der kan ikke have været utugt.
Sex kan der godt have været alligevel.
Jeg tror at budet om at gifte sig (holde sig til hinanden) kom fordi utugt kom ind i billedet. Og når utugt var "en mulighed" (simpelthen fordi det fandtes/findes) så er det nødvendigt med trygge rammer omkring sex = ægteskab...
Tja det er sådan jeg ser det....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#6906 - 16/12/2002 13:48
|
Bruger
|
Hej Serner
Jamen hov
Jeg mente ikke at sex var en konsekvens af syndefaldet! (det er derimod utugt). Gud havde givet Adam og Eva sin velsignelse til at "føre arten videre" i Edens have. Jeg mener, som jeg skrev, at det er tvivlsomt om der var den store gang i hormonerne, da der ikke var nogen børn.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6907 - 16/12/2002 13:50
|
Bruger
|
ja det er jeg med på  men det er jeg heller ikke sikker på (at de ej havde sex),...... -serner
|
|
Til toppen
|
|
|
#6908 - 16/12/2002 22:32
[Re: Machine_A]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Machine A,
Du mener, at én ting er at bryde et ægteskab, men hvis der ikke har været noget ægteskab, kan man vel heller ikke bryde det ?
Jeg mener faktisk, at når to mennesker har haft sex, så er de blevet "ét kød"' helt uden fortrydelsespille, idet de så i bibelsk forstand har indgået ægteskab.
Også selv om der hverken blev blev spillet bryllupsmarch eller skrevet vielsesattest inden samlejet. ....
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6909 - 16/12/2002 23:13
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Vi kan vel ikke rigtig blive eet kød på andre måder end ved samleje.....hm...der er måske noget, der er gået min næse forbi???. Men når der i vielsesritualet (og biblen) tales om eet kød, går det selvfølgelig ud over sexual-akten (ellers arme mand  ). Det er noget med at tale sammen, dele sine tanker, at man ikke skal vægte venner og veninder højere end ægtefællen osv - en helhed og en enhed (uden dog at være ens) Med venlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6910 - 17/12/2002 00:10
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej.
Jomenøhmm, det jeg lige kan huske at have læst om emnet utugt er, hvis en mand (eks.) har samleje med en anden mands kone (!), at det så er utugt. Jeg mindes ikke at kunne huske der står noget om hvad to ugifte foretager sig.
Så indtil jeg lige kan finde det, mener jeg ikke man med 100% nøjagtighed kan fastslå, at det at blive et kød er identisk med at have sex inden for et ægteskab.
Øh, vil gerne lige stadig fastslå at jeg mener sex hører hjemme i ægteskabet, men bare lige for at gå det gravet lidt igennem. Men det, at man ved samleje indgår "bibelsk ægteskab" som du skriver, syntes jeg lyder meget overbevisende.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#6911 - 17/12/2002 18:31
|
Bruger
Reg.: 12/11/2002
Sted: frederiksberg
|
er ikke helt sikker påhvad Biblen siger, men sex er vel et spørgsmål om definision.
i Lyset. Dagnir Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset
|
|
Til toppen
|
|
|
#6912 - 18/12/2002 01:18
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej malli, ja selvfølgelig er et ægteskab mere end kønslivet - det var da ikke godt andet!
Det jeg mente var bare, at det må være imod Guds vilje, at vi har sex-forhold inden ægteskabet (jeg orker ikke at definere hvad det så betyder!) også selv om vores partnere ikke er gift med nogen andre - - og det er vi vist enige om, tror jeg, ellers må du protestere
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6913 - 18/12/2002 01:37
|
Bruger
|
Hej Kristina Nej, jeg er for træt zzzzzzzzzzzzz Jeg er enig med dig  Med venlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6914 - 20/12/2002 00:51
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Naturligvis havde de sex, det var jo Guds gode gave netop til Adam, at han skulle have een at holde sig til - det betyder vist egentlig klistre sig til... det mener jeg at have hørt i en kompetent prædiken en gang... ! Det står for mig at se ganske klart i versene i 1. Mosebog kapitel 1, 28: Og Gud velsignede dem og sagde til dem: Bliv frugtbare og talrige..... Det er vel helt klart ! Det er jo et påbud om sex, ikke ? Problemet er måske, at vi ikke ved, hvor længe, de var i Eden inden syndefaldet... Det er jo som bekendt ikke altid så let at blive gravid... ! Der er kun een eneste dag i en hel måned, at en kvinde kan blive det...sandsynligvis, og det er jo ikke sikkert, at Gud har villet have, at det skulle ske lige med det samme... måske undte han dem lidt tid, hvor de bare var de to.  Det kan også være en gave ! Jeg taler af erfaring, jeg har selv seks børn
|
|
Til toppen
|
|
|
|