Child-of-God spørger:
"
Hvad symboliserer træerne?".. Min tidligere besvarelse gik let henover dette punkt. Men Bibelen - og især NT - er spækket med symbolik. Mht omtalen af Livets Træ, kan der jo søges på flere gloser i den meget praktiske
bibelordbog.
Hvilket belæg man har for nærmere tolkning af de gådefulde begreber, kan selvfølgelig diskuteres til bevidstløshed. Tager man udgangspunkt i relevante skriftsteder, løber det nok sjældent helt af sporet - dersom sådanne kan opdrives...
Jeg mener som tidligere antydet, der med træerne her sigtes til en skelnen imellem det ubetinget gode og så noget af mere vilkårlig beskaffenhed. Et almindeligt figentræ kan unægtelig bære god frugt; men der var altid en fare for at det skulle rammes af sydom, hensygne og forgå.
I kristen teminologi er livet nærmest at forstå som en åndelig substans. Når således Jesus udtaler: "
Jeg er det sande vintræ" - har det jo ikke sin rod i denne verden. Men det sproglige billede kan skønnes at indikere ubesmittethed, fuldkommenhed og bestandighed.
Antagelsen af disse præmisser fører ganske logisk videre til en karakteristik af 'Kundskabens Træ' som værende mindre lødigt - kan tænkes i dén forstand at det sammenfatter hvad vi normalt henfører til erfaringen. Altså hvad vi tager for givet på basis af diverse impulser, sanseindtryk og tilbøjeligheder, samt frugten af vore bestræbelser.