Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#68788 - 17/08/2006 08:20 musik om Gud, tro og deslige
Seersholm
Bruger

Reg.: 11/04/2006
Hej forum.

Er der nogen som kan anbefale noget musik som tiltaler børn i konfirmationsalderen, med tekster om temaer som Gud, tro, synd, ondskab, fristelse, tilgivelse osv...? (Det behøver ikke nødvendigvis være direkte "kristen musik")

Venlig hilsen Seersholm

Til toppen 
#68789 - 17/08/2006 10:55 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Seersholm]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Hej Seersholm,
mon ikke du kunne få et par konfirmander til at rocke for vildt til U2s "I still haven't found what I'm looking for"?

På imu.dk under basen, ligger der et ledermaterialt til teenhæftet "Trendsættere, der holder". Her har jeg skrevet et par linjer om sangen, som du måske kunne lade dig inspirere af. Find det her! - side 3 nederst.

God dag
/B - som stikker af til Frankrig i aften. Ferie .. yeah!

Til toppen 
#68790 - 17/08/2006 12:39 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Seersholm]
Anonym
Anonym

Lifehouse og Creed og Thirdday

Mvh Lars

Til toppen 
#68791 - 17/08/2006 13:06 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: ]
Nissen
Bruger

Thirdday rykker øregangene rundt - for vildt!

Hvor det alt for cool, da de for et par år siden gav koncert i Gigantium i Ålborg. Weee.. jeg følte mig bare som en lalleglad, rockende teenager igen...

Til toppen 
#68792 - 17/08/2006 14:38 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Seersholm]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Seersholm.
Der gav du mig faktisk et chok af en art - jeg betragter normalt ikke mig selv som spor gammel, men pludselig går det op for mig at jeg ikke længere aner ikke længere hvad konformander lytter til

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er noget du skal bruge i en undervisningssituation, eller om det bare skal køre i baggrunden - men hvis førstnævnte er tilfældet, så får du lige et lille forslag til noget jeg selv har haft succes med: Få dem til at tage noget af deres egen musik med, lyt og lad dem forklare og tag en fælles snak om det.

Musik fylder utrolig meget i unges liv, og det kan være rart engang imellem at få lov at spørge sig selv "hvorfor hører jeg det her, og hvad siger det til mig"?
Ikke at dine konformanders musik skal sorteres i "opbyggelig" og "overflødig" - men de fleste kunstnere har et spændende livssyn, som ofte kan læses og diskuteres ud af og fra deres tekster.

Jeg håber I får nogle spændende snakke!

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#68793 - 17/08/2006 14:44 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Yepp, var selv med til koncerten, den var mega fed, stod helt oppe foran, så fik nok at få et en af guitaristens plektre (eller hvordan det lige staves :-) )

mvh Lars

Til toppen 
#68794 - 17/08/2006 16:03 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Seersholm]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hvis der skal være en smule hip-hop/rap stil over det, så er Toby Mac også ret fedt (bare for at nævne en anden genre end de andre har nævnt; så vidt jeg kan vurdere så er de fleste forslag her på JN fra 20+ -årige ).

Til toppen 
#68795 - 17/08/2006 16:58 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Seersholm]
Nissen
Bruger

FFH, Stainless, FM Static, BIG, Toby Mac, Michael W. Smith, Andrew Petterson, Casting Crowns, Kirk Franklin....

- jeg tog lige en kort rundtur over, hvad jeg senest har hørt på Kristen LokalRadio i Århus.

/B

Til toppen 
#68796 - 17/08/2006 18:13 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Nissen]
anniesr
Bruger

Brian, Tourniquet - husk dem! Gode gamle rock/metal-drenge med fantastiske tekster! (Fås også i akustisk version)
Prøv at spille lidt af det på lokalradioen og se hvad der sker

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#68797 - 17/08/2006 18:55 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Seersholm]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Denne tråd oser jo af god musiksmag!

Helt sikkert find noget Third Day (thirdday.com)!!! Jeg vil stærkt anbefale CD'erne Time, Wire og Whereever You Are.

Og så noget Switchfoot (switchfoot.com)! Det er super god musik, og med et kanon budskab, på den fede måde.

Personligt er jeg også glad for Bob Dylan, men jeg er måske heller ikke så meget i mine konfirmand-år længere

Til toppen 
#68798 - 17/08/2006 19:33 Find din musiksmag [Re: Seersholm]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Venner

Somme tider finder man noget på nettet, som er ud over det almindelige.
Jeg fik et link af en god ven i nat, som nok kan være interessant at kikke på, i forbindelse med tråden om at finde den rigtige musik.

Pandora fandt jeg en radiostation, hvor man kan lære musik at kende, som passer til den type musik man i forvejen synes om. Tænk på at have en personlig DJ, som kan finde numrer der passer til din muasiksmag. Man skal bare ønske den første titel eller kunstner og så spiller det.

God fornøjelse

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#68799 - 17/08/2006 20:17 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Hejsa Annie..

Lige en strøtanke uden at angribe din glæde ved Tourniquet,..
Men gode tekster? Mener du man kan hører hvad de synger??

Jeg har to cdér med dem, Stop the bleeding og Psyco sugery, og her synes jeg nemlig ikke man særlig nemt gennem skrigeri og growl kan hører teksten, og er metal af den stil vel ved at være uddød lidt ik? :-P

Jeg er selv musiker, og ret glad for meget musik, og heavymetal, men jeg synes Tourniquet lyder lidt roddet og utydeligt, på grænsen til dårligt!..
Men ak, musik kan ikke diskuteres,.. men! Annie har du et album som er et must så man kan give dem en chance, eller et bestemt nr?...

Kh
Lars

Til toppen 
#68800 - 17/08/2006 22:24 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Citat:
Yepp, var selv med til koncerten, den var mega fed, stod helt oppe foran, så fik nok at få et en af guitaristens plektre (eller hvordan det lige staves :-) )

Wow... så har vi jo faktisk været skræmmende tæt på hinanden!

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#68801 - 17/08/2006 22:46 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Det kan være, jeg var der sammen med min kæreste og nogle gode venner, havde mit dejlige store nikon kamera med, og stod lige foran scenen hele koncerten igennem og tog en 3-4 ruller billeder, og Mac Powell gik ned og tog mit Kamera og begyndte at tage billeder af os nede på gulvet :-P

Og så fik man self. deres autografer hjem til koncert-minde hylden! :P

Mvh Lars!

Til toppen 
#68802 - 17/08/2006 23:23 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Seersholm]
Forsaken
Bruger

Reg.: 16/08/2006
DC Talk: What if I stumble?
Mercy Me: Word of God speak?

Sådan lige hvad jeg kan komme i tanker om...

Hvad gavner det et menneske, om han har vundet hele verden, men mistet sig selv eller bødet med sin sjæl? - Lukas 9:25

Til toppen 
#68803 - 17/08/2006 23:26 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: ]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Lars
Jeg har selv de to benævnte CD'er, og i de fleste af sangene har jeg ikke problemer med at tyde teksterne. Og sammen med den næste (Pathogenic Ocular Dissonance) er det de klart hårdeste, de har lavet. De efterfølgende er meget mere stille og rolige (og kedelige, hvis du spørger mig I øvrigt er Broken Chromosomes fra Psycho Surgery nok min favoritsang inden for metalgenren, og der har jeg overhovedet ingen problemer med at høre, hvad der bliver sunget. Men ok, nu nævnte du Stop The Bleeding som den ene af dem, og bort set fra to sange (The Ark Of Suffering og Sumnambulism), synes jeg heller ikke det er et supergodt album. Psycho Surgery derimod er jeg ganske vild med...

Skal der endelig nævnes et problem, så må det for mig at se nok være, at teksterne ofte er ret vanskelige at tyde. Når man så graver lidt i dem, er der så også meget at hente, men jeg synes ikke, de er særlig let tilgængelige... Jeg fattede for eksempel ikke før jeg læste kommentarerne til sangen i Collected Works-albummet at sangen "The Skeezix Dillemma" fra Pathogenic Occular Dissonance handlede om børnemishandling.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#68804 - 17/08/2006 23:48 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Seersholm]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Der er nævnt nogle rigtig fede bands allerede. Men lige et par ekstra input:

Skillet - De har nok noget nær de fedeste tekster, jeg endnu har hørt. Især deres debut (der er lidt mere grunge og lidt mindre elektronisk end de næste) har et par virkelig fede sange. I Can, Saturn, Safe With You og Boundaries er alle virkelig fede. CD'en er udvidet med noget datamateriale, der blandt andet indeholder bibelstudier til sangene. Disse findes også her sammen med teksterne. Der er også bibelstudier osv. til deres anden CD, som også er ganske fed, men jeg kender den ikke helt så godt

The Violet Burning - De beviste for mig, at man godt kan lave virkelige inderlige tilbedelsessange, der ikke er musikalsk kedelige. Stilen er lidt i retning af U2. CD'en Faith And Devotion Of A Satelite Soul er absolut anbefalelsesværdig.

Jerusalem - Svensk hård rock... ægte Jerusalem-fans vil hade mig for at sige det, men gå efter CD'en Prophet (fra 1994, så det er en gammel sag..., men alligevel noget af det nyeste fra dem) Der er enormt meget fokus på friheden i Jesus, at han har gjort alt, hvad der behøves for frelsen... I øvrigt et resultat af, at de selv i nogle år kom en del i Livets Ord i Uppsala, og da de brød med det, havde de åbenbart brug for at gøre op med den fremgangsteologi, som de fulgte dengang...

Waterdeep - Folk/rock med tekster, der ikke er bange for at tage fat på de ting, der gør ondt.

Og en enkelt sang, der bestemt kan anbefales... du kan formodentlig finde den på iTunes: The Shaded Red: When God Ran. Den kan vel bedst beskrives som en meditation over den fortabte søn. Fantastisk sang. Jeg sad faktisk og fik våde øjne, da jeg hørte den for et par timer siden.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#68805 - 18/08/2006 14:18 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: ]
anniesr
Bruger

Hej Lars,
Citat:
Jeg har to cdér med dem [Tourniquet], Stop the bleeding og Psyco sugery, og her synes jeg nemlig ikke man særlig nemt gennem skrigeri og growl kan hører teksten, og er metal af den stil vel ved at være uddød lidt

Jeg vil her give dig fuldstændig ret. de to albums du nævner hører (sammen med "stop the bleeding") også hjemme nederst på min liste over de Tq-lbums jeg ville tage med på en øde ø. Mange fans vil være uenig med mig, men det kan jeg jo ikke tage mig af... Jeg syns der er lidt for meget halvfemser-pigtrådsrock og growl over det. Så det var ikke just de to jeg personligt ville have anbefalet dig at anskaffe - men igen, folk er forskellige...
Citat:
Annie har du et album som er et must så man kan give dem en chance, eller et bestemt nr?...

Don´t get me started... Nå, for sent
Jeg vil (pudsigt nok) anbefale dig at starte samme sted som jeg selv gjorde.
Anskaf dig deres album "Microscopic View of a Telescopic Realm" og sæt dig, lige så stille og lyt til nr. 4 "The Tomb of Gilgamesh". Det nummer talte meget stærkt til mig, og det var her min passion for bandet begyndte.
Du får her et hurtigt udklip af noget af det, jeg betragter som dyb og fed lyrik - med ditto musik.

Fra "Microscopic View..." - "The tomb of Gilgamesh"
I ask that you return me
the years I did ignore thee
And with my burden bury
the weight of guilt I carry
And lead me to the well of life
before my soul departs

Now I so clearly see how I have murdered me
and I cannot fake what I tried to make of myself; a God
Please heal me...

Fra "Carry the Wounded" - "Heads I win, Tails you lose"
There's a place in the human soul
Where we want to be in charge of everything
Take control
It's not easy to lose the reigns
When we feel that we're responsible for all our gains

But the fact of the matter is
That the credit is only His
And the reason you take a breath
Is the one who has conquered death
Is a God of amazing grace
Who is willing to plead your case...

Fra "Vanishing Lessons" - "Sola Christus"
...Sola Gratia
Covenant to covenant
Salvation never changed
Sola Gratia

Quickened of the third person
Regenerate competence
Not my own, this faith a gift
Boasting set adrift

Sola Fide
Credited as righteousness
Looking far ahead
Sola Fide

Pardoned of iniquity
Forgotten, cast into the sea
Righteousness ascribed to me
Christ alone completed He
Sola Christus
Christ alone completed me
Sola Christus

Fra "Where moth and rust destroy" - "Where Moth and Rust destroy"
The world is quick to tell us
The media compels us
For me to have and you to not
Is the difference in our lot
If you must compound your joy
Then you must acquire this toy
Just remember this – a kiss is just a kiss
A smile is just a smile
The things you own will not atone
Or spare you from the life you’ve sown

Where moth and rust destroy
A land of tears and sadness
When those who put their faith in things
Find out it’s only madness

Enjoy all that He gives you
But make sure you can see through
The haze that blocks the clarity
Of seeing the eternity
Of things that last and things that don’t
Of choices we should make, but won’t
If you will just incline your ear
There is something you must hear
Heed his words and you’ll be free
From loving things more than Me...

Fra "Archustic Archives" - "Trivializing the Momentous, Complicating the Obvious"
...He came to set the prisoner free
A message of simplicity...

Så meget for teksterne. Musikken beskriver de selv som et mix mellem Beethoven og Frankenstein, det tror jeg bare jeg vil tilslutte mig...

Hm, jeg har svært ved at finde på en afslutningsreplik som kan få dig til at styrte ned og købe nogle af deres (efter min mening) nyere og federe albums (Jeg kan stå inde for alt fra 1994 og frem), men tja - de har udviklet sig meget meget op gennem tiden, så prøv det af!

God weekend!
(Du kan finde diskografi og tekster på www.tourniquet.net.)

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#68806 - 24/08/2006 13:39 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Lord Dean]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
I was there too ...

Men helt ærligt, så synes jeg ikke, at Third Day er så superfede, som mange gør dem til (undskyld, undskyld). Jeg synes lidt, at når man har hørt én sang, så har man hørt dem alle, og man kan altså godt blive lidt træt af Mac Powells stemme. I øvrigt er det lidt fråds at have tre guitarister, efter min mening.
De har dog lavet mindst én sang, som jeg virkelig godt kan lide: When the Rain Comes fra Come Together.

Der er nævnt mange gode kristne bands: DC Talk (en af mine favoritter siden min helt grønne ungdom), Kirk Franklin, Tourniquet osv., men hvorfor er der ingen, der har nævnt Audio Adrenaline (det mener jeg da ikke, der er)? De er da nogen af de bedste. Især albummet Underdog. Og så er der nyere bands som Casting Crowns og Jars of Clay – de er også rigtig gode, synes jeg.

Generelt er det kristne marked velforsynet med musik i de fleste genrer, men jeg synes, der mangler noget indenfor én bestemt genre: prog(ressive) rock. Jo, Tourniquet, Kevin Max (tidligere DC Talk mand; også rigtig god) m.fl. har lidt prog over sig til tider, men jeg mangler stadig at finde et rigtigt prog rock-band med kristen orientering.

Ellers kan man jo også, som andre har nævnt, gribe fat i nogle kunstnere, som måske er lidt mere ovre på det verdslige marked, f.eks. U2, Bob Dylan eller Simon & Garfunkel. I deres tekster kan man tit også finde noget at snakke om, der har med kristendom at gøre.
Eksempelvis har jeg engang holdt en kort andagt om Simon & Garfunkels sang He Was My Brother, men også andre S&G-sange kunne bruges, f.eks. Kathy's Song, A Church Is Burning eller klassikeren Bridge over Troubled Water.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#68807 - 24/08/2006 13:43 Re: Find din musiksmag [Re: Vandrer]
Nikolaj
Bruger

Hej Vandrer

Det er jo genialt! Jeg sidder lige og hører min egen radiostation med sange, der minder om Pink Floyds Shine On, You Crazy Diamond. Det er simpelt hen da et fantastisk koncept.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#68808 - 24/08/2006 14:03 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj

hvad handler Simon og Garfunkels sang "Bridge over troubled water" om? Jeg kender titlen, men er det med kristen tekst eller ?
Min ikke troende far er helt vild med Simon og Garfunkel, så kunne være fedt, hvis vi kunne høre sangen sammen hjemme hos ham, og så kunne vi tale lidt om teksten, hvis den er kristen. (Hvad er en kristen tekst..)

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#68809 - 24/08/2006 14:36 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej Tau

Ja, hvad er en kristen tekst? Det ved jeg ikke helt. Det er vel en tekst, som har et kristent budskab. Det mener jeg sådan set ikke, at Simon & Garfunkels sange i reglen har. Men derfor kan de jo godt sige én noget, som man kan bruge i forbindelse med sit kristenliv.
Teksten til Bridge over Troubled Water er som følger:
Citat:
When you’re weary, feeling small,
When tears are in your eyes, I will dry them all;
I’m on your side. When times get rough
And friends just can’t be found,
Like a bridge over troubled water
I will lay me down.
I will lay me down.

When you’re down and out,
When you’re on the street,
When evening falls so hard
I will comfort you.
I’ll take your part.
When darkness comes
And pain is all around,
I will lay me down.
I will lay me down.

Sail on silvergirl,
Sail on by.
Your time has come to shine.
All your dreams are on their way.
See how they shine
If you need a friend
I’m sailing right behind.

I will ease your mind.
I will ease your mind.

Jeg synes godt, man kan læse den som om, det er Jesus, der siger det til et menneske (f.eks. mig eller dig). Jeg siger ikke, at det er, hvad Paul Simon oprindeligt har villet sige med den, men jeg mener godt, man kan fortolke den i den retning.
Det samme gælder en sang som He Was My Brother. Den handler ikke nødvendigvis om Jesus, men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på Jesus, når de synger:
Citat:
He was my brother
and he died so his brothers could be free.

Jeg håber, det kan hjælpe dig lidt.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#68810 - 24/08/2006 15:09 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj

ja præcis, hvad er en kristen tekst, og hvilke tekster mener vi hver især er kristne i budskabet.

Men tak for teksten, jeg kan godt se, at den kan være ment som en tekst, der handler om Gud kontra mennesket, med Gud som broen over de urolige vande. Men det kan også være en tekst fra ét menneske til et andet, to der elsker hinanden.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#68811 - 25/08/2006 09:18 Re: musik om Gud, tro og deslige [Re: tau]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej Tau

Oslo Gospel Choir har indspillet den engang, hvor de 'lavede' teksten 'kristen' - kan ikke huske hvad CD'en hed

Jón

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær