0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#68754 - 17/08/2006 03:26
Hjemløs i Danmark.
|
Anonym
Anonym
|
"Ingen behøver at bo på gaden" og "Alle kan få hjælp, hvis de virkelig ønsker det", siger mange, men virkeligheden er en anden for de tusinde af udstødte mennesker her i Danmark, som lever uden fast bopæl og socialt netværk, og som befinder sig lysår væk fra tidens "forbrugsfest" og andet tomt gøgl. Som formand for Rådet for Socialt Udsatte, Preben Brandt, tit har sagt, handler det at være hjemløs ikke kun om ikke at have noget sted at bo, men også om ikke at høre til og passe ind. Måske allermest det sidste, når man lærer disse mennesker personligt at kende. Jeg faldt forleden over en virkelig flot hovedopgave om hjemløse i Danmark af to journalist-studerende ved DJH, da jeg sad og surfede på Hus Forbi, som også andre måske kunne være interesseret i at se og læse. Rasmus Holm Thomsen og Steffan Frandsen har ikke uden grund modtaget 3F's mulitimediepris for denne opgave. Mht. Hus Forbi, vil jeg opfordre alle derude til at støtte projektet; enten ved at købe de hjemløses avis på gaden, eller ved at give et økonomisk bidrag her. Guds fred Flik Flak--- "Giv øl til den, der er ved at gå til grunde, og vin til de fortvivlede; lad ham drikke og glemme sin armod, holde op med at tænke på sin elendighed." (Ordsp 31,6-7)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68755 - 17/08/2006 11:01
Re: Hjemløs i Danmark.
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej FlikFlak. Det er et tankevækkende indlæg du har postet. Før jeg for et års tid siden, før jeg flyttede til hovedstaden, var det med hjemløse og lignende eksistenser ikke noget jeg tænkte særlig meget over. Der var nemlig ikke rigtig nogen i gadebilledet, og hvis der endelig kom en hjemløs forbi, var det som regel en af den slags med en gammel barnevogn og et par hunde og masser af godt humør og guldøl - og tog man en snak med ham kunne han ikke tænke sig nogen anden tilværelse! Pludselig er jeg så midt i det hele. I storbyerne er det en anden slags mennekser som bor på gaden - det er dem, man læser om i Hus Forbi og jeg møder dem næsten hver dag. Og jeg griber mig selv i at blive mere og mere immum overfor dem - jeg ser dem simpelthen ikke, eller tænker meget lidt over dem. I Esejas 58 står der bl.a: Nej, den faste, jeg ønsker, er at løse ondskabens lænker og sprænge ågets bånd, at sætte de undertrykte i frihed, og bryde hvert åg; ja, at du deler dit brød med den sultne, giver husly til hjemløse stakler, at du har klæder til den nøgne og ikke vender ryggen til dine egne. Da skal dit lys bryde frem som morgenrøden, og dit sår skal hurtigt læges; din retfærdighed går i spidsen for dig, og Herrens herlighed er bag dig Vi er nogle københavnere og århusiaere herinde kan jeg se - hvordan har vi det med hjemløse og andre socialt udsatte? Jeg synes jeg har lidt svært ved at håndtere det - jeg køber et Hus Forbi når jeg bliver tilbudt, men har ikke lyst til at give til tiggere osv i S-toget. Både fordi det er forbudt, og fordi jeg ikke ved hvad de bruger de penge til. Er det en holdning som er helt hen i skoven? Og en sidste ordstyrernote til FlikFlak: I Debatvejledningen står der bl.a således: "Debatten er ikke beregnet til indlæg, hvis primære formål er at annoncere eller gøre reklame for arrangementer, hjemmesider eller andre tiltag, som ikke har med JesusNet.dk at gøre." Jeg tror dit indlæg befinder sig i en art gråzone - det kan sagtens debatteres, men jeg synes umiddelbart du reklamerer/gør opmærksom på en sag, mere end du lægger op til debat. Det vil jeg gerne have du tænker over en anden gang. Der findes desværre/heldigvis så mange gode sager og formål at vi ville drukne i dem, hvis de alle skulle postes på JesusNet. Hav en god dag! Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68756 - 18/08/2006 04:03
[Re: anniesr]
|
Anonym
Anonym
|
Hej, Annie. Det faldt mig slet ikke ind, at mit indlæg kunne opfattes som reklame - og jeg har nu heller ingen personlige interesser i de to links, andet end den rent menneskelige. Jeg postede indlægget, fordi jeg synes, at det er en imponerende og virkelig vigtig hovedopgave, de to studerende har lavet, og fordi jeg fandt det relevant at sætte nogle rigtige, levende mennesker på noget af det, Nikolaj og jeg talte om i forbindelse med velfærdssamfundet. Men der er da fornuftige grunde til den regel, du nævner, og jeg skal have den for øje en anden gang. Jeg oplever ikke selv at blive "immun" overfor de hjemløse (eller narkomanerne), for jeg forsøger som regel at komme i kontakt med de her mennesker, hvis jeg ikke lige skal noget meget vigtigt, når jeg møder dem på gaden. Det lykkes ikke altid, men skyldes mest, at de så virker svært psykisk syge og gerne vil være i fred. Jeg synes ikke, at din holdning til tiggere i S-toget er "helt hen i skoven", som du spørger om, for alle må (i forhold til mig) selv bestemme, hvem de vil hjælpe og give lidt til. Det jeg selv ser på, er, om folk virker oprigtige; at det virker som om, at de virkelig har brug for de penge, de eventuelt beder om. Derimod ser jeg nok selv lidt stort på, hvad pengene går til af forskellige rusmidler. Dét hjælper ikke den hjemløse eller narkomanen på lang sigt, men er alle dage bedre end bare at se den anden vej og sende det kedelige signal, at man er ligeglad med vedkommende. Jeg bliver ved med at starte diskussioner her, jeg ikke har tid til at deltage i, så jeg håber bare, at nogen af jer derude har kunnet bruge mine ord og links om emnet til et eller andet. Guds fred Flik Flak--- "Herren er nær ved dem, hvis hjerte er knust, han frelser dem, hvis ånd er sønderbrudt." (Sl 34,19)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68759 - 24/08/2006 02:17
[Re: joppe]
|
Anonym
Anonym
|
Hej, Joppe. Jeg har svært ved at se, at jeg skulle beskrive en anden virkelighed, end den, de hjemløse befinder sig i. Det lyder lidt som om, du bare vil diskutere. Guds fred Flik Flak
|
|
Til toppen
|
|
|
#68760 - 24/08/2006 06:35
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Citat: Hej, Joppe.
Jeg har svært ved at se, at jeg skulle beskrive en anden virkelighed, end den, de hjemløse befinder sig i. Det lyder lidt som om, du bare vil diskutere.
Guds fred  Flik Flak
Hej
Dette er et forum. I et forum diskuterer man. Så ja, selvfølgeligt vil jeg diskutere. Men hvis man skal diskuterere så må man først blive enige om hvad man skal diskutere. Du skriver i dit første indlæg, at mange siger hjemløse kan få et arbejde og en bolig om de vil, men at virkeligheden er en anden. Jeg spørger så dig hvad virkeligheden er for de hjemmeløse. Journalisternes opgave siger at virkeligheden netop er at hjemløse kan få både hjem og arbejde hvis de ønsker det og at den økonomiske støtte de får er højere end landets studerende.
Så det store spørgsmål er hvilken virkelighed vi skal diskutere udfra. Skal vi diskutere udfra den virkelighed journalisterne fortæller om i opgaven, eller din virkelighed som du ikke vil forklare på anden måde end at den modsiger sig den virkelighed journalisterne fremhæver?
mvh
joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
|