0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#68722 - 16/08/2006 08:21
Re: Sex før ægteskab
[Re: Tottan]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Tottan, du spørger: Citat: Både dem som dyrkede sex med deres nutidige kone, og dem som ikke længere har et forhold til den første sexpartner. Har I fortrudt?
Mit svar dertil er et kæmpestort JA. Det har jeg sandelig, sandelig bittert fortrudt ... og ikke "kun" fordi jeg, nu, véd at det er imod Guds vilje, men fordi det har haft tragiske konsekvenser både mit eget og adskillige andres liv.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68723 - 16/08/2006 08:55
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
|
Citat: Hej Tottan, du spørger:
Citat: Både dem som dyrkede sex med deres nutidige kone, og dem som ikke længere har et forhold til den første sexpartner. Har I fortrudt?
Mit svar dertil er et kæmpestort JA. Det har jeg sandelig, sandelig bittert fortrudt ... og ikke "kun" fordi jeg, nu, véd at det er imod Guds vilje, men fordi det har haft tragiske konsekvenser både mit eget og adskillige andres liv.
kristina
I second that! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#68724 - 16/08/2006 13:49
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Tottan.. Det er i al fald en vigtig og intressant debat du kommer ind på her!.. Og også personligt for en selv har dette/disse spørgsmål relevans.... Der findes efterhånden en del debatter her på JN, som omhandler enten sex, eller lign og relaterede emner,.. Dem kunne du jo også lige skimmer igennem hvis du har tid og lyst,... Måske står der også noget du kan bruge i JN svararkiv og artikler! Citat: Hvad gør man hvis man har lyst til sex, men i grunden godt ved at det er noget som hører ægteskabet til?
Hvis man i forvejen er af den opfattelse og overbevisning af Sex er noget der hører til ægteskabet, så er svaret enkelt: Man væbner sig med tålmodighed og venter...Evt søger støtte og opbakning!
Er man i tvivl om hvordan man skal forholde til spørgsmålet, må man studere hvad man kan og evt som du gør nu spørger andre til råds eller om holdning, og i sidste ende må det være op til din samvittighed og overbevisning!
Er man af den overbevisning af sex ikke kun hører til i ægteskabet, så må du være sikker på at i som par er enige om hvad i vil og gør, og nyde det derfra.
Citat: Jeg vil gerne høre meninger fra kristne som i deres ungdom "faldt i" og dyrkede sex før de blev gift.
Jo da! Min mening er at Biblens sexforståelse og ægteskabsforståelse ikke er den samme som idag, samtidigt med at jeg mener biblen skal perspektiveres til tiden/kulturen,.. Jeg kan intet se forkert i at man ønsker at vente, men jeg kan heller ikke se noget forkert i at man ikke venter...
Dertil synes jeg kirken har været dårlig til at oplyse om sex, men istedet mellem linerne fordømme det,.. når ikke er i ægteskabet!
Jeg "faldt ikke i", men "oplevede", sex og inderlighed. For mig var det en naturlig ting som kom af sig selv,..
Citat: Både dem som dyrkede sex med deres nutidige kone, og dem som ikke længere har et forhold til den første sexpartner. Har I fortrudt?
Nej jeg har aldrig nogensinde fortrudt! tværtimod... Det er smukt og naturligt, og kulturforståelsen er ikke den samme som i bibeltiden, og jeg mener ikke man kan genskabe en tidliger kultur moral..
Jeg ved at folk sikkert ville være uenig, fordi det piller ved tradiotionel tankegang, men jeg er overbevidst om at der bør komme nytænkning til.
Håber du finder ud af det, og handler vist,...
Mvh- Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#68725 - 16/08/2006 20:51
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Citat: Min mening er at Biblens sexforståelse og ægteskabsforståelse ikke er den samme som idag, samtidigt med at jeg mener biblen skal perspektiveres til tiden/kulturen
Hvor finder du bibelsk belæg for at vi kan/skal/må tilpasse Guds ord til de kulturelle ændringer/tidsånden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68726 - 16/08/2006 22:04
[Re: Lord Dean]
|
Bruger
Reg.: 16/08/2006
|
Kort svar: Ja, har haft sex før ægteskabet og nej, har ikke fortrudt.
Hvad gavner det et menneske, om han har vundet hele verden, men mistet sig selv eller bødet med sin sjæl? - Lukas 9:25
|
|
Til toppen
|
|
|
#68727 - 16/08/2006 22:25
Re: Sex før ægteskab *DELETED*
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Indlæg slettet af simon kl
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#68728 - 16/08/2006 22:26
[Re: Forsaken]
|
Bruger
|
Citat: Kort svar: Ja, har haft sex før ægteskabet og nej, har ikke fortrudt.
Var det et svar på mit spørgsmål til Evangelisten? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#68729 - 16/08/2006 22:29
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Citat: Hvad gør man hvis man har lyst til sex, men i grunden godt ved at det er noget som hører ægteskabet til?
Tja, allerførst er det vel fint, at man erkender det for sig selv og ikke bare ignorerer det faktum at man har lyst - det er jo ganske naturligt, vi er skabt som seksuelle væsner! Dernæst er det vigtigt at man taler med sin partner om det. Hvis I begge er kristne og gerne vil vente, så er der da ikke noget mere naturligt end at snakke og bede over det!? Tag det i hvert fald som et opfordring, det hjælper.
Gud siger desuden gennem Bibelen, at det er bedst at vente og så skulle man da være et skarn hvis man ikke stolede på sin kærlige far. Husk det er ikke noget Han fastsætter for at plage os, men fordi han elsker os. At tænke på det sådan hjælper også.
Citat: Jeg vil gerne høre meninger fra kristne som i deres ungdom "faldt i" og dyrkede sex før de blev gift. Både dem som dyrkede sex med deres nutidige kone, og dem som ikke længere har et forhold til den første sexpartner. Har I fortrudt?
Her kommer jeg så til kort, jeg dyrkede ikke sex med min kæreste/forlovede før vi blev gift. Men det har jeg da heller ikke fortrudt siden. Sex er fint, men i et forhold kan det altså ikke måle sig med nærhed, kærlighed og venskab. Men ja, sårn er det.
Dog håber jeg da ikke din intension med dette indlæg er at høre en masse "kristne" der tager slapt på Guds ord og siger: fair, gå i seng med kæresten for at få en undskyldning til at gå i sving... Jeg håber, du holder Guds ord højest og strider efter at følge det. Jeg ventede som sagt selv og fandt det til tider rigtigt frustrerende. Men det er skrevet sort på hvidt og jeg ser at det egentligt er meget smart, for ikek at sige romantisk at vente. Og igen Gud ved hvad der er bedst. Så: jeg/vi har ikke fortrudt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68730 - 16/08/2006 22:58
|
Bruger
|
Citat: Der findes efterhånden en del debatter her på JN, som omhandler enten sex, eller lign og relaterede emner,.. Dem kunne du jo også lige skimmer igennem hvis du har tid og lyst,... Måske står der også noget du kan bruge i JN svararkiv og artikler!
Ja, det er åbenbart et rigtigt interessant emne 
Citat: Jo da! Min mening er at Biblens sexforståelse og ægteskabsforståelse ikke er den samme som idag, samtidigt med at jeg mener biblen skal perspektiveres til tiden/kulturen,..
Uuuups! Nu bevæger vi os så alligevel væk fra dette interessante emne... Nu markerer du jo godt at det overstående er din egen mening, for man skal jo have ret til at have sin egen mening, så derfor kan jeg ikke tillade mig at kalde dig for en spade, fordi du har en mening markant anderledes end min egen her. Så ingen spader her Men puha du tager fejl her. Bibelen skal perspektiveres til kulturen ja, men fordi kulturen tillader revl og krat fra 18 år og frem til at gå i seng med hinanden, så kan man altså ikke se bort fra Bibelens ord! Det ville jo være det samme hvis kulturen gik over til at det var i orden at slå i hjel, og vi hermed annullerede Bibelens bud fordi det tilhørte en anden kultur, en anden tid.
Bibelen er skrevet i en anden kultur, en anden tid, og den forstås ud fra denne kultur. Men man skal ikke lade kulturen diktere Bibelen..
Citat: Jeg kan intet se forkert i at man ønsker at vente, men jeg kan heller ikke se noget forkert i at man ikke venter...
Ville ønske jeg kunne give dig det præcise bibelvers, så du kunne få øje på hvorfor der, i følge Bibelen, er noget forkert i at man ikke venter. Verset og meget mere kan du læse, som du selv henviser til, i svararkivet her på Jesusnet.dk. Men husk. Du har ret i din egen mening, men hold den ikke over Bibelen, eller er du uenig her?
Citat: Dertil synes jeg kirken har været dårlig til at oplyse om sex, men istedet mellem linerne fordømme det,.. når ikke er i ægteskabet!
Ja det er ikke ligefrem åbenhed der præger kirken når det kommer til sex oplysning. Så ville vi nok ikke snakke så meget om det som vi gør herinde... Men ja kirken fordømmer sex uden for ægteskabet, af den simple grund at Bibelen ser det som synd, som utugt. Men i samme åndedrag inviterer (og ikke fordømmer!) kirken syndere til at høre budskabet om syndernes nådige forladelse og høre det glædelige evangelium. Det da hvis dén kirke bygger på sand Bibel forkyndelse, som desværre kun få kirker har for vane her i tiden....
Citat: Nej jeg har aldrig nogensinde fortrudt! tværtimod... Det er smukt og naturligt, og kulturforståelsen er ikke den samme som i bibeltiden, og jeg mener ikke man kan genskabe en tidliger kultur moral..
Nix, vi skal ikke genskabe en tidligere kultur moral. Men ja tak, vi skal videreføre Bibelens ord... Jeg er lægmand, du er stud teol ja? Håber du spiller med de teologiske muskler og finder en bunke Bibelvers der forklarer din overstående meninger 
|
|
Til toppen
|
|
|
#68731 - 17/08/2006 00:10
[Re: Nissen]
|
Bruger
Reg.: 01/09/2005
|
Sagen er den at jeg ikke længere føler mig kristen. (Har ik læst i bibelen på lang tid, ser ik noget forkert i at drikke mig fuld osv.) Jeg er ved at sive væk fra Gud, selv om jeg inderst inde godt ved hvad der er rigtigt og forkert. Men det er lissom at det forkerte ikke længere er så forkert. Jeg tager ikke tingene så tungt. Jeg håber da at jeg komr tilbage til Gud, men ser det ikke som en hastesag. Jeg kan godt lide at leve som jeg gør, men indeholder alligevel en vis tilbageholdenhed overfor det jeg ved er forkert bl.a. sex, som jeg ik tør kaste mig ud i hvis jeg går hen og fortryder, selv om jeg har en utrolig lyst til det.
(ps. er ikke i fast forhold)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68732 - 17/08/2006 10:59
|
Bruger
|
Citat: Jeg håber da at jeg komr tilbage til Gud, men ser det ikke som en hastesag.
Hvem andre end Satan ønsker at bilde os dette ind? Hvem har givet dig en garanti for at du også lever i morgen, så du kan nå at omvende dig der? Hvem har givet dig en garanti for at Jesu genkomst ikke sker i morgen? Hvis du har fået sådan en garanti, så er den næppe meget værd, da den vil være underskrevet af Satan, løgnens fader.
Citat: Jeg er ved at sive væk fra Gud, selv om jeg inderst inde godt ved hvad der er rigtigt og forkert. Men det er lissom at det forkerte ikke længere er så forkert. Jeg tager ikke tingene så tungt.
For mig lyder det som om at du er i færd med at svække den samvittighed, som Gud har givet dig til at vejlede dig om hvad der er rigtig og forkert. Des oftere man bevidst gør noget forkert, desto mindre forkert føles det. Man lærer simpelthen sig selv ikke at lytte til sin samvittighed, hvilket svækker den og med tiden kan den ligefrem læres at vejlede en stik mod Guds ord - så pas på.
Citat: Jeg håber da at jeg komr tilbage til Gud, men ser det ikke som en hastesag.
Du håber at komme tilbage til Gud, men vil gerne vente lidt? Har du overvejet, at du faktisk kan komme så langt bort fra Gud, at du på et tidspunkt slet ikke ønsker at komme tilbage til ham? Hvornår du har nået denne grænse, det ved du først når du HAR overtrådt den, og så er det forsent at vende om - simpelthen fordi du selv ikke længere ønsker at vende om. Derfor er det også farligt at sige som du gør, at du vil vente, for synden/Satan kan hurtigt få større magt over os end vi regner med. Derfor vend om nu mens tid er, for i morgen kan det måske være forsent.
Citat: Sagen er den at jeg ikke længere føler mig kristen.
Følelser er noget af det mest ustabile og bedrageriske der findes i et menneske, så lad være med at bygge dit liv og vælge din vej på baggrund af dine følelser. Vælg i stedet at bygge dit liv på klippen, Guds ord, som er både evig og stabil.
Hvis du selv ved at du vandrer ud ad den forkerte vej, så vend om og gå tilbage til den rette vej. Læs Guds ord og find evt. en at snakke med, som kan hjælpe dig med at finde tilbage til den rette vej. At vente til i morgen svarer til, at du vandrer ud af en vej velvidende at du har en tikkende bombe i tasken, men du gør ikke noget ved det - selvom du ved, at du kunne slukke for bomben hvis du ville, og derved fjerne den risiko du lever med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68733 - 17/08/2006 12:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tottan - jeg er enig med Lord Dean i det, han skriver. Kom også til at tænke på - da jeg læste det du selv skrev, og prøvede at sætte mig i dit sted - at det kan forekomme uoverkommeligt pludselig at lave hele sit liv om for at gå på den rette vej (fordi man ser hele vejen for sig på en gang?) - - og at du måske kunne gøre bare et enkelt lille skridt hen imod den vej, som du stadig (endnu!) inderst inde ved er den rette - f.eks. hver morgen at bede Fadervor, og tænke over hvad det er, du beder om der? Bare ordet "Fader vor .." altså ikke "Fader min! .. " peger i retning af, at vi må søge ind i et fællesskab - hvem kan holde til helt alene at leve et kristent liv i dagens Danmark? Måske vil du klikke ind her -måske kan du bruge det til noget ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68734 - 17/08/2006 14:26
|
Anonym
Anonym
|
Hej Simon. Ja, jeg er ganske enig i din opfattelse af at "emnet" er blevet behandlet meget og længe, især her på JN, i alle mulige former og med forskellige vinkler. Det er intressant at tænke over hvorfor vi bruge så meget tid på at skrive og læse om Sex m.m. Men lige inden jeg forholder mig til dit indlæg her i debatten, vil jeg lige have noget på det rene,... Citat: så derfor kan jeg ikke tillade mig at kalde dig for en spade, fordi du har en mening markant anderledes end min egen her. Så ingen spader her
Det her gider jeg ikke ligge øre (eller øjne) til, uanset om du så prøver at undgå eller indirekte kalde mig en "spade". Hvis du vil have jeg skal tage dig alvorligt og respektere dig, så skal der altså undlades indikationer som denne!
Citat: Men puha du tager fejl her
Igen Simon, den der "jeg alene vide" kvæler enhver interesse i at føre en debat hvis du på forhånd skal proklamere at du har ret og jeg tager fejl... Jeg kunne ligeså stædigt og provokerende mene det var dig der tog fejl og så kom vi ikke rigtigt nogen steder vel?
Nå men når det så er sagt, og forhåbentlig forstået, så kan vi vende tilbage til en faktisk ganske intressant debat! 
Vi skal vist starte et andet sted en lige med Sex, for at komme ind på den rette vinkel, så vi muligvis kan redegøre hvorfor jeg, og du mener som vi gør! Det handler vist i første grad som "bibelsynet",.. Altså hvordan man vægter biblen Det er der faktisk væsentlig forskel på fra person til person, fra kirke til kirke og så videre. Grundlæggende er der nogen som tager alle biblens ord bogstaveligt alvorligt og nogen lidt mindre, alt imens nogen mere ser biblen som en inspirationskilde og lade sig i forskellig grad inspirere. Dette er i al fald sådan jeg til tider oplever det! Hvis du har en anden ide om dette så fortæl endeligt! Men nu er det ikke biblen eller bibelsynet der frelser skal det lige siges, og derfor er der muligheder for endnu bredere debat de kristne imellem om hvordan man skal forholde sig til kristendommen og sin tro!
Personligt er jeg overbevidst om kristendommen som sand, men jeg er dertil også en meget skeptisk og moderne kristen, dette er måske lidt en hjemmeopfundet "betegnelse" men den må være gældende indtil bedre er fundet. Jeg synes at ikke at "biblen ER Guds ord" jeg mener "Biblen INDEHOLDER Gud ord" Kan du forstå hvad jeg mener med dette? For det er meget tit at folk misforstår hvad der menes med dette! Jeg forklare gerne tydligere for dem som ikke er med i næste indlæg. Det vil sige at jeg mener med argument at biblen også har ting som muligvis kan være mere eller mindre fra mennesker, biblens tilblivelse taget i betragtning, samt pseudoepigraffer og deutoropaulinske breve m.m.
Dette bibelsyn skiller faktisk tit kristne meget ad,... Og så flyver ordnene dem imellem, nogen er Fundementalister og andre erKkulturkristne og så videre og så videre..
Nå, men til sagen, og undskyld for den lange udenomsnak, men jeg håber du fik min pointe! Jeg mener helt bestemt at biblen "skal perspektivere til den kultur man er i" for sådan er biblen altid blevet set, man forstod biblen i år800 udfra 800tallets kultur og verden, og man forstod bibel og kristendom i 1400 udfra denne. Ligeså mener jeg og mange andre, at man bør gøre ligeså idag,.................... Men kirkens konservative og tradionelle opbygning og bagland strider imod, og derfor vakler kirken og kristendommen idag, mener jeg...(men dette er så en anden debat)
Citat: Bibelen skal perspektiveres til kulturen ja, men fordi kulturen tillader revl og krat fra 18 år og frem til at gå i seng med hinanden, så kan man altså ikke se bort fra Bibelens ord! Det ville jo være det samme hvis kulturen gik over til at det var i orden at slå i hjel, og vi hermed annullerede Bibelens bud fordi det tilhørte en anden kultur, en anden tid.
Jeg har tilkendegivet det meste af min måde at se på tingene, men jeg tror ikke man kan vurdere noget godt eller dårlig i den sammenhæng, bare fordi kulturen ikke har samme udgangspunkt som den på biblenstid. Hvis man tror at alt var harmoni og at apostelkirken var perfekt så tager man grueligt fejl! Jeg mener ikke at kulturen skal trækkes ind i biblen ideal, men at idealet fra biblen skal inspirere kulturen, i min personlige opfattelse er det utopi at prøve at genskabe tidligere kulturs bibel og kristendoms opfattelse i samfundet!
Citat: Bibelen er skrevet i en anden kultur, en anden tid, og den forstås ud fra denne kultur. Men man skal ikke lade kulturen diktere Bibelen..
Og jeg vil mene at Biblen ikke skal diktere kulturen men inspirere den...
Citat: Ville ønske jeg kunne give dig det præcise bibelvers, så du kunne få øje på hvorfor der, i følge Bibelen, er noget forkert i at man ikke venter. Verset og meget mere kan du læse, som du selv henviser til, i svararkivet her på Jesusnet.dk. Men husk. Du har ret i din egen mening, men hold den ikke over Bibelen, eller er du uenig her?
Når jeg studere grundteksten (som teologer jo gør) synes jeg bare teksten ligger op til utroligt meget tvetydighed,.. Den kan faktisk tolkes "lidt som man vil" Men jeg finder det intressant at det især er GT og Paulus man søger ind i for at finde argument for at tvinge mennesker fra at have elskov før ægteskabet. Jeg synes både GT og Paulus har tvivlsomme faktore (igen en anden debat) derfor synes jeg at det kan være svært at proklamere bare på baggrund af dem! (jeg henviser gerne til matriale som redegøre tingene)
Jeg holder ikke min mening over Gud, men jeg gør det over biblen hvor jeg mener der belæg for at Biblen har skævhed!
Biblen er ikke den eneste konstant i kristendommen, sådan har nogen måske sat det op, men historien vidner om andet!
Citat: Ja det er ikke ligefrem åbenhed der præger kirken når det kommer til sex oplysning. Så ville vi nok ikke snakke så meget om det som vi gør herinde
Her vi tilgengæld ganske enig, og jeg håber at Kirken bliver bedre til at informere om sex, men dertil håber jeg også at den vil gøre op med fortidens fordømmelse!......
Citat: Det da hvis dén kirke bygger på sand Bibel forkyndelse
Det er en ren fortolkningsag, jeg mener bestemt min er ægte og sand, og du mener det samme om din holdning...
Citat: Men ja kirken fordømmer sex uden for ægteskabet, af den simple grund at Bibelen ser det som synd, som utugt.
Her er vi også uenige, jeg mener teksten kan tolkes og jeg mener at i en kultur hvor sex er blevet "offentligt" og blevet "et middel" så må og kan man forholde til det som sådan! Jeg skrev tydeligt i mit første indlæg, at det så må være op til sin samvittighed.. Måske du skulle læse og tænker over det indlæg igen :-)
Citat: Nix, vi skal ikke genskabe en tidligere kultur moral
Vi er ganske enige om dette..
Citat: Men ja tak, vi skal videreføre Bibelens ord
Ja, mennesker skal inspireres af Gud ord fra Biblen
Når det kommer til Sex! Må man forholde sig til det udfra sin samvittighed! Sex er en smuk og dejlig ting, og jeg mener kulturen har flyttet sig, i tidligere tider var sex noget i nogen kredse som var til i ægteskabet, i denne kultur er har det flyttet sig noget der er hos kæresteparene.-- Vi kan blive enige om at one-night-stand tanken er sørgelig,---
Går et par i seng med hinanden, kan jeg ikke det er forkert hvis det er kommer af passion og kærlighed,... at fordømme det er i mine øjne at fordømme naturlig kærlighed..
Mvh - stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#68735 - 17/08/2006 14:35
[Re: Lord Dean]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Michs..
Det handler som sådan ikke om man kan finde belæg i biblen for at man skal perspektivere til tiden, men et hurtigt kik på historien viser at biblen netop ofte og tit er blevet perspektiveret En teologisk analyse vil også hurtigt vise dig at religionen og opfattelsen af læren har flyttet eller udviklet sig...både på og før og efter biblenstid..
Om man må tilpasse, Jamen michael, her er jeg ikke sikker på hvad du mener? Det er altid sket,... Og hvordan gør du biblen til grund for dette?
Kan du finde biblesk belæg for at der skal findes en bibel? Kan du finde biblesk belæg for at vi overhovedet må oversætte biblen?
etc etc etc etc etc etc
Kh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#68736 - 17/08/2006 16:06
|
Bruger
|
hejsa.
Jeg havde lige skrevet det længste svar til dig til det meste af dit indlæg. Svaret var vel en mindre afhandling og jeg glædede mig yderst meget til responsen. Men inden jeg nåede at trykke "fortsæt" forsvandt det hele, da siden her pludselig opdaterede og alt i tekstfeltet derfor forsvandt... Jeg er virkelig nedtrykt og orker desværre ikke at skrive det hele ned igen... en times arbejde ud af vinduet... Sorry, men debatten for mig ender her, med mindre jeg laver et comeback indenfor nogle dage.
øv!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68737 - 17/08/2006 16:13
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen Simon..
øvøv ikke fedt,.. Et godt forslag er at skrive debat svaret i word eller andet program og så bare Copy/Paste
God dag herfra
Kh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#68738 - 17/08/2006 17:46
Re: spader og den slags ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars - - nu må du altså finde dig i en lille ordstyrerbemærkning her, for du svarer - sådan læser jeg det i hvert fald - uvenligt og korreksende på et venligt indlæg fra Simon kl.
Du er ikke blevet kaldt en spade, hverken direkte eller indirekte, og et udsagn som "men puha, du tager fejl her" er hverken "stædigt eller provokerende" og retfærdiggør ikke reaktioner som den, du kom med:
.. den der "jeg alene vide" kvæler enhver interesse i at føre en debat hvis du på forhånd skal proklamere at du har ret og jeg tager fejl... Jeg kunne ligeså stædigt og provokerende mene det var dig der tog fejl og så kom vi ikke rigtigt nogen steder vel?"
Ingen har provokeret dig, Lars, så hold venligst kammertonen! Og husk også ordstyrerknappen !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68739 - 17/08/2006 18:09
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Simon, Jeg føler (meget) med dig for jeg har også siddet i samme situation (en hel del gange) før. Man føler sigf rigtig dum og har lyst til at slå nogen hårdt - men den eneste man har ret til at smadre er sig selv !!! Jeg plejer, når jeg har skrevet et indlæg, at trykke ctrl-c, før jeg klikker mig nogen som helst steder videre hen - og når først det er gjort til en vane, føler man sig mere sikker! (For os med et ustabilt, trådløst netværk er den slags simpelthen et must  ) Stor medlidenhed herfra - kom igen!
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68740 - 17/08/2006 18:11
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Kristina  jo jeg lytter, Men tilføjer lige alligevel... Om hvorvidt jeg er blevet provokeret eller ej kristina er forbeholdt mig.. Jeg fandt nemlig begge bemærkning provokerende og unødvendige, og derfor er jeg i min fulde ret til lige at gøre opmærksom på det, ved lige at sige at det gidder jeg ikke lægge øre til,... Jeg synes helt klart det var en indirekte måde at angribe mig på! Simon dog til at havde taget det til sig efter jeg kom med min bemærkning  Jeg skrev det direkte og ikke på nogen ubehagelig måde,.. Knuz herfra Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#68741 - 17/08/2006 18:19
|
Bruger
|
Yo igen, Jeg fandt at jeg ikke kunne lægge skuffelsen fra mig, før jeg fik den rettet og forfattet et svar til dig. Så her kommer en version der nok ikke når op hvor det foregårnde gjorde, men jeg søger da at svare på dit foregående indlæg til en tilfredsstillende grad. Allerførst: Citat: Det her gider jeg ikke ligge øre (eller øjne) til, uanset om du så prøver at undgå eller indirekte kalde mig en "spade". Hvis du vil have jeg skal tage dig alvorligt og respektere dig, så skal der altså undlades indikationer som denne!
Jeg vil da gerne undskylde min spade-snak selvom om jeg virkelig mener at du bor tæt på redskabsskuret når jeg læser dit første indlæg. Det er skrevet til en oprigtig søgende person som har brug for en kyndig bibelsk vejledning og det mener jeg ikke det du skrev indikerede. Men ja det er da en barnlig omgang "kalden-navne" som ikke hører nogen steder hjemme, så for fremtiden vil jeg mumle det i skægget i stedet for at skrive noget ned. Og nu før jeg forklarer mig videre:
Citat: Igen Simon, den der "jeg alene vide" kvæler enhver interesse i at føre en debat hvis du på forhånd skal proklamere at du har ret og jeg tager fejl...
ehh... jo! Jeg kan ikke se nogen fejl i at proklamere at jeg har ret og du tager fejl fordi når konklusionerne vi drager fra Bibelen udmynter sig i modsætninger, så kan begge konklusioner ikke være rette i den pågældende sammenhæng. Så et eller andet sted synes jeg det er fair nok og jeg føler ikke jeg gør mig til bedrevidende af den grund.
Grunden til vor uenighed i denne sag stikker dog dybt. Så dybt at det ikke er muligt for mig at give svar til hele dit indlæg da det ville udmynte sig i en al al for omfattende debat. DOg vil jeg trække nogle ting frem som relaterer til emnet, og så diverse godter...
Den grundliggende uenighed vi har os er jo selvfølgelig vores bibelsyn. Bibelen er givet os så vi hver især kan læse den og drage vores konklusioner ud fra den, og det er der kommet mange forskellige bibelsyn ud af hvor du kalder dig "en meget skeptisk og moderne kristen" og at du "synes ikke at "biblen ER Guds ord" men mener "Biblen INDEHOLDER Gud ord"" Her ramler vi sammen fordi jeg læser Bibelen med et konservativt/ortodoks bibelsyn hvor jeg desuden vægter de store bibeltro kanoner som Luther, Rosenius m.fl. højt, og mener at den kæmpe kommentar arv vi har modtaget gennem dem er noget vi må fordybe os i for bedre at kunne forstå Bibelen. Jeg mener desuden at det er vigtigt at læse bibelen ud fra dette bibelsyn og at du har et andet er "uheldigt". Men ja, tak Gud for at det ikke er bibelsynet der frelser, men den Gudgivne tro på hans søn Jesus Kristus.
Med "uheldigt" ovenstående mener jeg at du kan komme til at drage forkerte konklusioner når du læser i Bibelen. Jeg mener fx at Bibelen taler klart på spørgsmålet om sex udenfor ægteskabet. Når man sætter alle de steder sammen Bibelen nævner dette, så finder jeg ikke nogen tvivl om i hvilken retning du som teolog skal tolke grundteksten. Jeg mener desuden ikke at dette er at overføre en 2000år gammel kultur til i dag. Den er fin up-to-date. Kulturen siger noget andet, men når Bibelen taler klart må vi ikke bøje af. Men du ser det anderledes og vi kan derfor komme ud i nogle drabelige diskutioener... men let's be pals 
Citat: Jeg mener helt bestemt at biblen "skal perspektivere til den kultur man er i" for sådan er biblen altid blevet set, man forstod biblen i år800 udfra 800tallets kultur og verden, og man forstod bibel og kristendom i 1400 udfra denne. Ligeså mener jeg og mange andre, at man bør gøre ligeså idag,.................... Men kirkens konservative og tradionelle opbygning og bagland strider imod, og derfor vakler kirken og kristendommen idag, mener jeg...(men dette er så en anden debat)
Igen jeg mener mit bibelsyn passer ganske udemærket i den moderne virkelighed i 2006. Men hvis Bibelen, som jeg læser den, taler klart om sex udenfor ægteskabet, så kan man altså ikke vægte kulturen højere. Men igen hvis du læser Bibelen med andre briller så kan du komme til andre konklusioner. Jeg mener dog dette er forkert. Det kan lede til fortrydelser og synd, mener jeg vel faktisk... Det lyder så uforsonligt, men det er vel egentligt det jeg læser i min Bibel. Og der er ikke oplagt til anden forsoning med synden end den Jesus lagde for dagen på korset: synden må dø.
Desuden vil jeg gerne komme til "den anden debat" du nævner. Jeg mener personligt at kirken og kristendommen vakler (selvom jeg ikke mener kristendommen kan vakle, det er en evergreen, fordi netop Gud er en levende Gud, men det er vi vel enige i og jeg tror godt jeg ved hvad du mener: den folkeligeopbakning om kristendommen?) pga at kirken ikke allesteder forkynder bibelen ret, men at den med sit løsslupne bibelsyn gør sig selv overflødig: synd blot, Gud elsker dig uanset, bod og blod er ligegyldigt, du er frelst.... Nej vi har brug for teologer og forkyndere der kan tale Guds ord, Bibelen, ind i vores kultur så folk kan se hvad der er synd og hvilken vej de bør følge for at nå målet. Det er i sand bibelforkyndelse at troen vokser frem, da den jo som bekendt kommer af det der høres=Guds ord(=Bibelen)=fra Gud. Men igen, vi bliver ikke enige vel? men dog kan vi vel forstå hinandens holdninger?
Citat: Og jeg vil mene at Biblen ikke skal diktere kulturen men inspirere den...
Tja Bibelen dikterer vel ikke kulturen på nogen måde. Den dikterer den kristne velsagtens, men det er jo desværre langt fra kulturen. Vi lever jo meget anderledes liv en vores ikke kristne venner omkring os, fordi vi har andre holdninger til druk, sex og andet som vi har fra Bibelen. Vi følger disse trods hvad kulturen siger, forbi vi ønsker at leve i lyset og fordi Gud gennem Bibelen giver os disse bud at følge fordi han elsker os.
Citat: Her er vi også uenige, jeg mener teksten kan tolkes og jeg mener at i en kultur hvor sex er blevet "offentligt" og blevet "et middel" så må og kan man forholde til det som sådan! Jeg skrev tydeligt i mit første indlæg, at det så må være op til sin samvittighed.. Måske du skulle læse og tænker over det indlæg igen :-)
Jeg læste dit indlæg igen, selvom jeg havde forstået og tænkt over det allerede første gang, du har jo for vane at skrive ganske klart og tydeligt. Men ikke desto mindre er jeg ganske uenig (surprise?)! For det første så ser jeg det ikke som noget positivt at sex er blevet noget offentligt, et middel, på den måde vi ser det i dag. Det er nærmest blæst op over det hele, der er sex i gadebilledet: i reklamer, i tv, i film i bøger overalt. Og det er tilmed opsat som noget lykkeligt, himmelsk og meningsgivende... Få sex og bliv lykkelig... Jeg tror mange får trukket dette ned overhovedet. Jeg ser ikke meget skønhed over sex ude i kulturen for tiden. Når jeg kigger mig omkring ser jeg mange konsekvenser af den løsslupne holdning til sex. Jeg ser teenagemødre, jeg ser sårede følelser fordi man havde sex med en partner der ikke lagde andet i det end oplevelsen, jeg ser kønssygdomme, AIDS, jeg ser forhastede ægteskaber der endte i skilsmisser, jeg ser prostitution og udnyttelse af kvinder, voldtægter osv osv... Hvis alle var enige om at sex hørte til indenfor ægteskabet som Bibelen omtaler det, ville vi ikke være mange af disse problemer kvit?
Og ja, du mener at samvittigheden har mandat til at tage beslutningen i denne sag. Jeg mener dog at samvittigheden skulle lytte til Guds kærlige ord: vent mit barn...
Citat: Sex er en smuk og dejlig ting, og jeg mener kulturen har flyttet sig, i tidligere tider var sex noget i nogen kredse som var til i ægteskabet, i denne kultur er har det flyttet sig noget der er hos kæresteparene.-- Vi kan blive enige om at one-night-stand tanken er sørgelig,---
Går et par i seng med hinanden, kan jeg ikke det er forkert hvis det er kommer af passion og kærlighed,... at fordømme det er i mine øjne at fordømme naturlig kærlighed..
Ja kulturen har flyttet sig, men det har Bibelens ord ikke, så derfor til det første - vi blir ikke enige, let's not fight
Dernæst ja, sex hører til indenfor kærlighedens rammer. Jeg kender et ikke-kristent par der bor sammen, og jeg anser deres kærlighed for inspirerende og ægte og jeg er ikke sat til at dømme over dem. Men at fordømme sex udenfor ægteskabet, om end den foregår i kærlighed og passion har jeg ikke noget problem med 1) fordi naturlig kærlighed, som du siger det, er ikke = sex... og 2) Bibelen taler klart på området. Den siger dog også vi ikke skal dømme hinanden. Jeg dømmer heller ikke mine 2 venner, men beder for dem og ønsker at de skal komme til tro på Jesus og følge Guds ord. Og skulle det ske engang så håber jeg at de gifter sig og bliver endnu mere glade for hinanden end de er!
Ja, det var lidt af mine tanker. Det er en svag afskrift af hvad jeg tidligere skrev, hurtigt kradset ned da jeg venter gæster... Håber ikke jeg lyder alt for uforsonlig i min tone, jeg gjorde mig umage i at være flink og rar i det oprindelige, men frygter noget måske er tabt. Håber i hvert fald vi stadig kan give hånd efter endt debat 
ps se svararkivet for en udemærket artikel om de forskellige bibelsyn (det var at henvise til denne artikel med en URL kode der opdaterede min browser og slettede mit indlæg sidst... helt til bunden var jeg nået!! )
|
|
Til toppen
|
|
|
#68742 - 17/08/2006 19:26
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Lars, ja, du har ret i dette: - om du føler dig provokeret eller ej, er helt din egen oplevelse, og om jeg synes der er grundlag for det eller ej, ændrer sikkert ikke dine følelser. De er som de er - fair nok ... Men - bare for en anden gangs skyld: når du føler dig provokeret eller angrebet af en anden bruger, så hedder det ordstyrerknap! - for du er ikke i din fulde ret til at svare igen i debatten! Det er sådan en frustrerende regel vi har, ved du nok .. Kender du forresten dette vise vers: At løbe fuld af ukvemsord og ikke ville gi sig er ofte sundt - thi sjælen gror af det den bider i sig! Sommetider må man sluge kameler - sund og nærende kost, faktisk - de skal bare tygges godt .. Hav en god aften, alle! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68743 - 28/08/2006 21:48
|
Bruger
Reg.: 20/04/2006
|
Citat: Sagen er den at jeg ikke længere føler mig kristen. (Har ik læst i bibelen på lang tid, ser ik noget forkert i at drikke mig fuld osv.) Jeg er ved at sive væk fra Gud, selv om jeg inderst inde godt ved hvad der er rigtigt og forkert. Men det er lissom at det forkerte ikke længere er så forkert. Jeg tager ikke tingene så tungt. Jeg håber da at jeg komr tilbage til Gud, men ser det ikke som en hastesag. Jeg kan godt lide at leve som jeg gør, men indeholder alligevel en vis tilbageholdenhed overfor det jeg ved er forkert bl.a. sex, som jeg ik tør kaste mig ud i hvis jeg går hen og fortryder, selv om jeg har en utrolig lyst til det.
(ps. er ikke i fast forhold)
Måske er det fordi du er ved at indse at ikke alle de ting der står i biblen er up to date, fx var det i gamle dage meget katastrofalt at have sex før ægteskabet, da et uægte barn ville ødelægge ens liv... Nu om dage er der noget der hedder prævension, der kan forhindre den slags, desuden er vores samfund opbygget på en helt anden måde, man kan sagtens have et barn med en anden end den man er gift med, selv om det dog stadigt er en smule problematisk...
Så hvis du ellers finder en sød kæreste der gerne vil have sex med dig, så synes jeg da ikke du skal holde dig tilbage på grund af et forældet reglsæt...
Desuden er jeg lige blevet fortalt i en anden tråd at morale ikke er noget gud bekymrer sig om, så længe man tror på ham, Jesus har taget straffen for alle synderne..
Viden er nøglen til succes!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68744 - 28/08/2006 23:22
[Re: SAN]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej SAN Citat: Desuden er jeg lige blevet fortalt i en anden tråd at morale ikke er noget gud bekymrer sig om, så længe man tror på ham, ...
Hvem har dog fortalt dig sådan noget vrøvl?
mvh Nikolaj
P.S. Jeg går ud fra, at du bare har overset det, eller at du ikke er nået til det endnu, men jeg vil da lige benytte lejligheden til at minde dig om, at du endnu ikke har svaret på dette indlæg.
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68745 - 29/08/2006 00:04
[Re: SAN]
|
Anonym
Anonym
|
Ganske fornuftig forståelse af kristendommen, biblen er ikke i alle ting svarende til kulturen og tiden,.. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#68746 - 29/08/2006 00:06
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Vrøvl?
Findes der "en" kristen moral?
Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#68747 - 29/08/2006 20:22
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 20/04/2006
|
herHavde ikke lige set dit andet indlæg, har svaret på det, men kom til at se jeg havde skrevet noget lidt forkert, og kunne ikke ændre det da jeg prøvede, så der kommer nok lige en opfølger lidt senere... Men lige nu er jeg vist nødt til at lave matematil aflevering... 
Viden er nøglen til succes!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68748 - 18/10/2006 12:24
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
Citat: Hvad gør man hvis man har lyst til sex, men i grunden godt ved at det er noget som hører ægteskabet til? Jeg vil gerne høre meninger fra kristne som i deres ungdom "faldt i" og dyrkede sex før de blev gift. Både dem som dyrkede sex med deres nutidige kone, og dem som ikke længere har et forhold til den første sexpartner. Har I fortrudt?
Nu har jeg et barn, og er ikke gift så det er måske ikke så svært at regne ud at jeg har haft sex før ægteskabet 
Men jeg har selv tænkt meget over det... Fra da jeg var ca 13 år har jeg været meget interesseret i relgion, men både min mor og far er alkoholikere, og har INTET med kristendommen at gøre, og det var jo svært for mig at tage en relgion til mig, når jeg ikke havde en forældre der kunne guide mig..
Så det blev aldrig til noget... Så jeg levede ikke efter nogen relgion... Det er først NU jeg har "besluttet" mig (Efter jeg blev gravid) og nu har jeg jo min elskede Noah, og er stadig sammen med hans far Og vi skal også giftes, men Daniel synes ikke han er klar...
Han ved at det er mig han vil være sammen med (og det ved jeg og stoler 100% på) men han er jo kun lige blevet 20, og han synes han er for ung til at blive gift... Og jeg kan jo ikke tvinge ham... Eller joooo det kunne jeg vel ved at sige "ingen sex før ægteskabet" haha *ss*
Men burde jeg så nu være afholdende, nu hvor jeg har fundet min tro?? Ja det burde jeg vel.. men det ville da være lidt småsært, nu har vi jo været sammen i flere år hehe *G*
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#68749 - 18/10/2006 13:13
Et kort svar
[Re: Carrie]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Carrie!
Et kort svar:
Hvis han er klar til at få et barn med dig, er han også klar til at blive gift!
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#68750 - 18/10/2006 13:28
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Carrie
jeg har stået lidt i samme situation som dig.
Jeg havde et alm. forhold (inkl. sex) med min kæreste, mens jeg og han stadig var ateister.
Så blev vi begge troende, og så valgte vi at leve i afholdende fra sex, indtil vi var blevet gift 3 år senere. Det var ikke svært. Mærkeligt nok!!!!!
Gud gav os kræfter til at stå imod. Det gik faktisk ret let. Så det er en vej, man kan gå, men måske er det ikke lige let for alle..
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68751 - 19/10/2006 14:38
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Til Carrie:
Jeg ved faktisk ikke præcis, hvad jeg ville gøre i din situation - men prøv at bede, og se om ikke Gud vil give dig et svar!
Mest af alt vil jeg bare sige tillykke med dit valg, at du nu er blevet en kristen. Fantastisk! :-)
Ps. Også et stort tillykke med din Noah! ;-)
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
|