Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#68657 - 14/08/2006 15:57 Humor og Gud
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Et lille og helt konkret spørgsmål:
Er der humor i Bibelen? Hvis ja, hvor?
Har Gud humor? Hvis ja, hvordan kan vi se det? Hvis nej, hvor har mennesket så humor fra?

Til toppen 
#68658 - 14/08/2006 17:21 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Mon ikke, hvis Herren (bH) har skabt os i sit billede, har humor??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#68659 - 14/08/2006 17:34 Re: Humor og Gud [Re: Kefas Ben-Adam]
museeye
Bruger

Det må vel være en logisk konsekvens?

Men hvordan kan man påvise det fx ud fra Bibelen og skabningen?

Til toppen 
#68660 - 14/08/2006 18:11 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Mennesket har humor.. Vi er en del af skabningen.. Og mennesket er skabt i Herrens billede (bH).. Længere er den vel ikke

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#68661 - 14/08/2006 18:21 Re: Humor og Gud [Re: Kefas Ben-Adam]
museeye
Bruger

Nej, det har du nok ret i

Men; er der humor i Bibelen? Og i så fald, hvor?
Måske er slægtstavlerne faktisk humor? Eller noget...

Til toppen 
#68662 - 14/08/2006 18:26 Et andet eksempel fra skaberværket [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Se på giraffen, eksempelvis, og fortæl mig SÅ at Gud ikke har humor

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#68663 - 14/08/2006 18:51 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Museeye.

Jeg synes fx. at Guds tale til Job i de sidste kapitler af Jobs bog ikke er helt uden humor.
Jeg har ikke lige en bibel i nærheden, men så vidt jeg husker, siger han noget i retning af: Hvor var du, da jeg skabte jorden? Var det dig, der kaldte stjernerne (osv.) frem?

Eller et par guldkorn fra Ordsprogenes Bog om, at en smuk kvinde uden dømmekraft er som en guldring i en grisetryne...
Eller om fulderikkerne, der har flænger uden at vide hvorfor, har triste øjne, og vågner op og tror de ligger på en mastetop!
Eller: Tryk på mælken giver tykmælk, tryk på næsen giver blod, og tryk på vreden giver strid!

... det kan jeg selvfølgelig heller ikke huske hvor står, men jeg skal kigge efter engang ved lejlighed.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#68664 - 14/08/2006 19:12 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: JesusFreakDK]
museeye
Bruger

Nu har jeg set på en giraf. Og nu skal jeg så fortælle dig, at Gud ikke har humor.
Gud har ikke humor.
Så har jeg fortalt dig det. Men hvad ændrer det?

Til toppen 
#68665 - 14/08/2006 19:45 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: museeye]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
*suk*

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#68666 - 14/08/2006 20:31 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: museeye]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Museeye,

Giraffen var ikke sjov?

Så prøv en Søhest!
Den ER da morsom?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#68667 - 14/08/2006 21:33 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: LarsBj]
museeye
Bruger

Hmm Måske forstår jeg ikke jeres humor. Eller måske forstår jeg ikke Guds humor?

Forstår I Guds humor? Hvad er der sjovt ved en giraf og en søhest? Umiddelbart synes jeg de er fascinerende dyr. Men ikke morsomme.

Til toppen 
#68668 - 14/08/2006 22:15 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye.
Humor skal ikke forstås ellers forklares - det ville være totalt ødelæggende.

Humor kan af og til forårsage, at abdomen helt uden viljens kontrol bevæger sig i en serie små, rytmiske og ganske behagelige kontraktioner ..

Hvad synes du selv er sjovt?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68669 - 15/08/2006 01:47 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Jeg ved ikke om det er Markus eller Jesus der er den humoristiske, men jeg synes Mark 6,48 er lidt morsom.

Jesus beder disciplene om at tage i forvejen over på den anden side af Genesaret sø, fordi han lige skal bede lidt alene først. Senere kommer Jesus gående på søen på sin vej over til den anden bred, og der står: "og han ville gå forbi dem"!!!

Lidt komisk, synes jeg. Aftalen var jo ikke, at de skulle mødes midt ude på søen, men at de skulle mødes på den anden side

Jeg forestiller mig Jesus komme gående på vandet, hilse på disciplene på vejen (som om der intet underligt var i det!), for derefter blot at gå videre så han kunne møde dem som aftalt ...

Paulus bruger iøvrigt ironi mange steder.

Til toppen 
#68670 - 15/08/2006 05:45 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Museeye.

Du er lige nød til at hjælpe lidt på vej, der er jo mange former for humor ..

Tænker du f.eks. at det er tragikomisk, at Gud elsker os så betingelsesløst?

Jeg tror måske ikke, at du søger et svar, hvor det er teksten i bibelen, der er det humoristiske. Du søger måske et mere overordnet svar?

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#68671 - 15/08/2006 12:27 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Hej Museeye.

Du nåede ikke at vende tilbage med en uddybende kommentar til mig .. men jeg vil alligevel forsøge mig igen ..

Umiddelbart kan jeg ikke tro, at Gud har humor, for hvad skal Han bruge den til? I bibelen er der, for os, sjove udsagn og beskrivelser. Men de er der ikke for at vi skal have det sjovt, men for at give os en forståelse og en dybde af tingene.

Citat:
Jer. 2.23 Hvor kan du sige: »Jeg er ikke blevet uren, jeg fulgte ikke Ba'alerne!« Se på din færd i dalen, erkend, hvad du gjorde, en letfodet kamelhoppe , der strejfer omkring,

Vi mennesker bruger ofte humor, når vi skal lette en given situation. Eller når vi skal opleve et frit og uforpligtende samvær med andre. Vi siger endog at humor er sundt, og det tror jeg gerne, men hver ting til sin tid ...

Gud sidder sikkert i sin himmel med et glimt i øjet og smiler til os, når vi har det sjovt sammen. Men jeg tror ikke, Han tænker på spøg og skææmt, når det drejer sig om Hans frelsesværk ...

† Child-of-God †

Til toppen 
#68672 - 15/08/2006 12:56 Re: Humor og Gud [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

tsk tsk,... Så Samuel!

NU kommer du for let om ved det
hvordan beviser eller forklare vi den tese?

mvh Lars

Til toppen 
#68673 - 15/08/2006 12:58 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hejsa Ole,

at tage i betragtning af at vi er skabt i Guds billede, så ville jeg bestemt mene han har humor, når jeg tænker på din frisure :P

(sry for insider bemærkninger)
(til ords. dette var en venskabelige/drilsk bemærkning)
(God tirsdag til alle...)

Mvh Lars

Til toppen 
#68674 - 15/08/2006 13:01 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hejsa..

Jeg forstår ikke helt at man definere Guds humor udfra skabte dyr
som vi mennesker finder sjove og skægge at se og iagtage?

Skal der være tegn på humor, må det vel indikeres eller kunne findes i sætninger og handlinger fra Gud ik?

Giraffer, Søheste, næbdyr, Arla-ansatte, og andre mærkelig kreaturer beviser jo ikke Guds humor!..

lars

Til toppen 
#68675 - 15/08/2006 14:36 Re: Humor og Gud [Re: ]
museeye
Bruger

Mener du så, at Gud har humor fordi 1) du tænker eller 2) pga. min frisure?

Til toppen 
#68676 - 15/08/2006 14:38 Re: Humor og Gud [Re: søgende]
museeye
Bruger

Jeg kan faktisk godt se det komiske i det, du hiver frem

Kan du give eksempler på, at Paulus bruger ironi?

Til toppen 
#68677 - 15/08/2006 14:44 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: kristina]
museeye
Bruger

Hmm jeg kan jo ikke forklare dig hvad jeg finder sjovt, eftersom det ville ødelægge begrebet "humor" - som jeg forstår dig. Men jeg kan da afsløre at jeg finder mange ting morsomme, men det er ofte sådan at jeg ser noget, fx et skilt med en vis påskrift, og så tænker lidt over det, og *plop* så opstår der i mit hovede en komisk forestilling.
Se fx på skiltet "200 m toilet" - ja, det er da et (skide)langt toilet!

Citat:
Humor kan af og til forårsage, at abdomen helt uden viljens kontrol bevæger sig i en serie små, rytmiske og ganske behagelige kontraktioner ..

Øhh hvad?

Til toppen 
#68678 - 15/08/2006 14:50 Re: Humor og Gud [Re: Child-of-God]
museeye
Bruger

Du har ret i det sidste, jeg søger blot et overordnet svar - men du er meget velkommen til at definere alle former for humor samt finde eksempler derpå i Bibelen

Jeg synes, det er sjovt, når Jesus kalder Pilatus en ræv!
Det er vel tragiokomisk, når små møgirriterende børn flås i stykker af en bjørn, fordi de kaster sten efter Herrens profet.
Det er rimelig meget provokerende - på en sjov måde - når Moses 5 gange afslår at gøre som Herren påbyder ham.

Til toppen 
#68679 - 15/08/2006 14:57 Re: Humor og Gud [Re: Child-of-God]
museeye
Bruger

Måske har Gud humor - måske har Han ikke.

At der (måske) optræder humor i Bibelen er jo ikke underligt, eftersom mennesket har humor, og eftersom det var mennesker og ikke Gud, der skrev Bibelen.

"Den, der kun tager sjov for sjov og alvor for alvor, han har fattet begge dele lige dårligt." Måske er frelsesværket måske ikke kun alvorligt?

Til toppen 
#68680 - 15/08/2006 15:16 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Den der tager sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, han har fattet begge dele lige dårligt .. ja, du har ganske ret

Om bibelen indeholder humor .. ja, det vil jeg antage ..
Om Gud har humor .. nej, det tror jeg ikke ..

† Child-of-God †

Til toppen 
#68681 - 15/08/2006 15:51 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: JesusFreakDK]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Citat:
Se på giraffen, eksempelvis, og fortæl mig SÅ at Gud ikke har humor

Hej Jesusfreak, først troede jeg det var hjemmesiden og ikke dyret, du mente! - altså www.giraffen.dk .
Der er jo som (måske) bekendt også kristne vitser!

Mvh. Anne.

Til toppen 
#68682 - 15/08/2006 18:16 Re: Humor og Gud [Re: ]
Child-of-God
Bruger

Hej Evangesten og Museeye.

Jeg er helt pjattet med Museeye's hår .. i mine øjne ligner han Jesus (som jeg ser Jesus for mig).

† Child-of-God †

Til toppen 
#68683 - 15/08/2006 18:34 Re: Humor og Gud [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Det der er i al fald humor... museeye som Jesus LOL

Til toppen 
#68684 - 15/08/2006 18:35 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Gud morer sig nok over begge dele

Til toppen 
#68685 - 15/08/2006 18:43 Re: Humor og Gud [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Hej søgende!

Citat:
Paulus bruger iøvrigt ironi mange steder.

Kan du pege på nogle eksempler? Dem jeg umiddelbart kan huske er retoriske spørgsmål.

mvh. Jalokin

Til toppen 
#68686 - 15/08/2006 18:58 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hej museeye!

Citat:
Er der humor i Bibelen? Hvis ja, hvor?

Så har jeg et modspørgsmål: Hvad er humor?

Jeg opfatter ikke humor som noget tilsigtet. Humor er en egenskab til at se det humoristiske i uskyldige situationer, eller at fremkalde latter hos sine medmennesker, uden at nedgøre andre.

Humor afhænger også af vores bagage. Tænk bare på alle de antydninger, man læser i et Asterix-album. Hvis man ikke kender Bibelen vil Asterix' Odyssé fx. ikke være helt så humoristisk som hvis man gør.

Spørgsmålet bør derfor snarere være: Er der nogle beretninger i Bibelen, du synes er humoristiske?

Netop fordi humor opfattes forskelligt er det vigtigt at være påpasselig med med at bruge det i en offentlig sammenhæng. Der er utallige eksempler på ting, der er sagt med glimt i øjet foran et tv-kamera, som er blevet opfattet meget anderleders. Vores opfattelse af, hvad der er humoristisk (i det omfang vi har en fælles opfattelse) er helt sikkert forskellig fra den, en jøde havde for 2000 år siden. Derfor tror jeg heller ikke, der er passager i Bibelen, der er tilsigtet humoristiske.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#68687 - 15/08/2006 18:58 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Guds brug af humor:

Bileam er taget af sted for at forbande Israel's folk, hvilket Gud klart har sagt, han ikke vil finde sig i. Da Bileam alligevel trodser Gud, får Gud hans æsel til at stå stille. Bileam bliver sur, og giver sig til at slå på det. Så lader Gud æslet tale til Bileam... "Hvorfor slår du mig.."

Hvad Gud ikke gjorde i denne situation:
- lader et lyn ramme Bileam
- lader en engel fortælle ham, at han er galt på den
- lader en profet etc.

Næh, han taler til Bileam gennem et æsel.

Det er da for sjovt

Jesus brugte også humor, nemlig da han talte om, at man ikke skal se efter splinten i sin broders øje, før man har fjernet bjælken i ens eget...

Enhver med sans for proportioner vil kunne se det sjove i det. I hvert fald første gang de hører det... Der er desværre nogle, der er vokset op med, at det skal forstås dybt alvorligt; tænk på alle de stakkels mennesker der render rundt med bjælker i øjnene!

Mvh. Steffen

Til toppen 
#68688 - 15/08/2006 19:04 Re: Humor og Gud [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Hej AnnePande,
Citat:
Jeg har ikke lige en bibel i nærheden

www.bibelen.dk

Til toppen 
#68689 - 15/08/2006 19:20 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: ]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Næh,
Det kan du da have ret i. Der er heller ikke mange teologer, der påstår, at vi er her på jorden for at more os over den. Det er vist mere noget med at arbejde!

Men skal der være nogen bibelske grinekandidater, må det da være dem, vi synes er sjove (en mimose, ikke, den er da sjov???)?
Eller er det snarere os selv, der er vitsen?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#68690 - 15/08/2006 23:26 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Gud skabte mennesket og jorden av uff alvorligt.Mennesket er guds billede Mennesket er fuldt af humor hvad er 2+2

Til toppen 
#68691 - 15/08/2006 23:35 Re: Humor og Gud [Re: Maxtor]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Jeg tænkte lidt mere over humor i bibelen.Jesus valgte en sur slagsbror til fisker som sit fundament.Er det humor eller sort humor.

Til toppen 
#68692 - 16/08/2006 22:06 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: museeye]
Forsaken
Bruger

Reg.: 16/08/2006
Gud har da bestemt humor!
Se bare på næbdyret!

Hvad gavner det et menneske, om han har vundet hele verden, men mistet sig selv eller bødet med sin sjæl? - Lukas 9:25

Til toppen 
#68693 - 17/08/2006 02:56 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Jeg ved ikke om det er bevidst ironi. Men jeg synes da det er ret komisk at Paulus skriver:

"Og da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom ..." (1 kor 2,1)

... og så er det lige man tænker: Hvis ikke Paulus var retoriker i udpræget grad, så ved jeg ikke hvad!! Hele 1 kor er fyldt af fremragende retorik fra først til sidst.

Hvem er det iøvrigt lige som skriver i et brev til fremmede mennesker: "Gid I ville finde jer i lidt vanvid fra mig! Ja, det vil I nok!" (2 kor 11,1).

Jeg må indrømme, at jeg ikke lige umiddelbart kan komme på nogen steder, som sådan er RIGTIG sjove.

Men et andet sted i Amos, som jeg synes skildrer en lidt komisk situation: "Ve dem, der længes efter Herrens dag! Hvad vil I dog med Herrens dag? den er mørke, ikke lys.
19 Den er, som nå man flygter fra en løve og møder en bjørn; man slipper ind i huset, støtter hånden mod væggen og bliver bidt af en slange ."

Jeg forestiller mig den følelse det er at være i sikkerhed efter først at have haft en løve og derefter en bjørn i hælene. Vel inden døre tørrer man sveden af panden og pludselig kommer der en slange og bider dig. Det er næsten ligesom i tegnefilm

Søren.

PS. Kender I forresten hjemmesiden http://www.reverendfun.com/

Til toppen 
#68694 - 17/08/2006 23:59 Re: Et andet eksempel fra skaberværket [Re: Forsaken]
museeye
Bruger

For en tør teologistuderende som mig, der måske gør brug af en anden logik end de fleste i denne tråd, må jeg så ikke bede om en meget grundig uddybende forklaring, på det du har skrevet?

Ja, jeg ved, hvordan et næbdyr ser ud. Men hvordan og hvorfor er den sjov?

Og er skabningens "sjovhed" et "bevis" på, at Gud har humor? Hvad nu hvis det blot er skabningen, som griner af sig selv? Altså; mennesket er en skabning, og griner af fx næbdyret, som er en anden skabning.

Hvad nu hvis humor rent faktisk er et resultat af syndefaldet? Synder vi så ikke alle, hver gang vi griner? Hvilken gru! Aldrig mere komedier. Aldrig mere jokes. Aldrig mere cirkus (okay, det er så måske fint nok!)

Til toppen 
#68695 - 11/10/2006 21:56 Re: Humor og Gud [Re: Maxtor]
museeye
Bruger

Citat:
Er det humor eller sort humor.

Uanset hvilken farve humor har, så er det vel stadig humor?
Og er humor sjov?

Hvad nu hvis humor er en konsekvens af syndefaldet? (som jeg også skrev til Forsaken længere nede i debatten)
Så er humor en synd, og så synder vi ved at bruge humor.

Ubehagelig tanke. Eller en dejlig varm tanke, når man ikke kan lide klovne.

Til toppen 
#68696 - 11/10/2006 22:19 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Citat:
Hvad nu hvis humor er en konsekvens af syndefaldet? (som jeg også skrev til Forsaken længere nede i debatten)
Så er humor en synd, og så synder vi ved at bruge humor.

Ubehagelig tanke. Eller en dejlig varm tanke, når man ikke kan lide klovne.

Gud har jo ikke lagt fingrene imellem i forhold til hvad vi ikke bør gøre, og jeg kan ikke ihukomme noget om at man ikke må le eller vitser forbydes. Derfor konstaterer jeg at de/vi, der er skabt med humor må se det som en gave fra Gud der ligesom alle andre gaver fra Gud skal forvaltes på en ordentlig måde.

Derfor er ironi og sarkasme noget man bør bruge med omhu.

Ift bibelen kan jeg komme tanke om at Sara griner da hun smuglytter og hører at hun skal blive gravid. Hun tror simpelthen at de er fulde af fis.

Og er der ikke noget med at Batseba, da hun hører om kong Davids død råber "Længe leve kongen!" ... det kan da godt læses som en slags blondinejoke....

:gravalvorlig:

Til toppen 
#68697 - 17/10/2006 12:24 Re: Humor og Gud [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Gud har helt sikkert humor. Jeg synes, man kan se det i skaberværket, hvor mange dyr opfører sig sjovt.

Flere passager i Ordsprogenes bog er også ganske morsomme. Fx i kap. 26:

v. 13) Den dovne har sagt: „Der er en ungløve på vejen, en løve på torvene.“

v. 14) Døren drejer sig på sin tap, den dovne på sit leje.

v. 15) Den dovne har stukket sin hånd i fadet; han er for træt til at føre den tilbage til munden. (NV-oversættelsen)

mvh

Til toppen 
#68698 - 02/11/2006 00:01 Re: Humor og Gud [Re: ]
museeye
Bruger

Citat:
Det der er i al fald humor... museeye som Jesus LOL

Det er vel ikke så meget humor, som det er skræmmende?!

Eller også er det ufrivillig sort humor/tragikomisk..

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær