Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#68490 - 12/08/2006 13:08 Retten til at være...menneske?
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Der er for tiden meget fokus på menneskerettighederne og det humanitære perspektiv i alle forhold.

Men kan man overhovedet seriøst tale om menneskets rettigheder ud fra et kristent/religiøst synspunkt? Og måske endda i det hele taget?

Jeg undrer mig over det, fordi det for mig lyder underligt, at mennesket skulle kunne forlange at hævde nogle påtagede rettigheder.

I forhold til kristendommen, har mennesket ingen rettigheder. Mennesket har ikke ret til at leve, få børn, få rent vand, få mad etc. Det betragtes i kristendommen vel alt sammen i stedet som gaver og velsignelser?

I forhold til tanken om mennesket som blot et dyr, har mennesket ingen rettigheder, lige så lidt som dyr har rettigheder.

Et udsagn som fx "Jeg har ret til at få børn!" lyder tomt og forvrængende i mine øre. Tomt fordi man pålægger mennesket noget, som er en illusion eller utopi. Forvrængende fordi man gør det til generel sandhed at alle har rettigheder.

Men hvad mener I? Hvad siger kristendomslæren om menneskerettigheder? Hvis mennesket har rettigheder, har dyr så også? Og planter?

Til toppen 
#68491 - 12/08/2006 13:55 Re: Retten til at være...menneske? [Re: museeye]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Jeg vil give dig helt ret. Med grund i kristentroen giver det ikke megen mening at snakke om menneskerettigheder. Simpelthen fordi vi ikke har nogen rettigheder! Vi er skabninger, og som sådan har vi ikke nogen rettigheder i forhold Skaberen - Skaberen er med andre ord enevældig i forhold til sin skabning.

Menneskeligt kan jeg dog godt gå med til at tale om menneskerettigheder. Simpelthen fordi de kan være med til at regulere menneskers adfærd ligesom al anden lovgivning. Og det er jo desværre ikke ukendt, at vi er nødt til at lave love for at styre menneskers adfærd - for at skabe ro og stabilitet i samfundet og for at hindre overgreb. Her kan menneskerettighederne være en del af det lovkompleks der prøver at regulere vores adfærd.
Så på den måde kan menneskerettigheder være ganske gode. Problemet med dem opstår, når folk begynder at opfatte dem som natur- eller gudgivne - hvilket de ikke er! Begynder man at opfatte menneskerettighederne som natur- eller gudgivne, så kommer man let i konflikt med Guds ord. Fx det med at alle har ret til børn. Ingen har ret til børn, da børn er en gave fra Gud, og ingen har ret til at kræve gaver fra Gud.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#68492 - 12/08/2006 14:18 Re: Retten til at være...menneske? [Re: museeye]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Snarere burde man vel tale om menneskeforpligtelser...

Vi har pligt til at behandle hinanden ordentligt
Vi har pligt til at lade hinanden leve
Vi har pligt til at dele vores hjem og bord med dem som ingenting har...

Og mon ikke også det er sådan, menneskerettighederne er tænkt?

Til toppen 
#68493 - 12/08/2006 14:39 Re: Retten til at være...menneske? [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jo, Steffen, det mener jeg også:

Hvis vi vil følge Jesus, har vi ingen rettigheder over for Gud
- ikke over vores eget liv som Han for en stund har givet os til låns i denne verden -- heller ikke over vores gods og guld, som vi ikke ejer, men kun er forvaltere af ...

Rettigheder kan vi give hinanden.
Forpligtelser kan vi tage på os ..

.. tænk bare hvis vi alle kunne blive enige om dét, at gaver har med at give at gøre, ikke med at tage, eller at gøre krav på ..

Rom 12,10-12:
Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse.
Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren.
Vær glade i håbet, udholdende i trængslen, vedholdende i bønnen.

- at være "hengiven" - dejligt ord! - at give sig selv hen ... til Gud = til "de andre" ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68494 - 12/08/2006 15:34 Re: Retten til at være...menneske? [Re: Lord Dean]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Lord Dean,

helt enig. Ingen har ret til at kræve gaver fra Gud.
Og jeg er også enig i, at det er nødvendigt med love for at regulere menneskers adfærd, så det ikke ender op i kaos og anarki. På samme måde er menneskerettighederne en god ting, synes jeg, mennesker imellem altså.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#68495 - 13/08/2006 00:13 Re: Retten til at være...menneske? [Re: kristina]
museeye
Bruger

Citat:
Rettigheder kan vi give hinanden.

Før vi kan give andre mennesker rettigheder, bør vi vel være i besidelse af rettigheder?

Til toppen 
#68496 - 13/08/2006 00:23 retslig trældom eller etik? [Re: Lord Dean]
museeye
Bruger

Jeg læser din forståelse af "menneskerettigheder" som værende lig med "etik". Det er forvirrende, når du umiddelbart skriver om menneskerettigheder, hvor du i stedet burde bruge begrebet etik. Er dette ikke tilfældet, må du gerne uddybe dine synspunkter for mig.

Opfattes "menneskerettighederne" som en række regler og lover, som på ingen måde kan gradbæjes eller forhandles må konsekvensen være, at mennesket kommer til at trælle under dette regelsæt og at reglerne vil give større slavefølelse end frihedsfølelse.

Har jeg (mis)forstået dig?

Til toppen 
#68497 - 13/08/2006 12:48 Re: Retten til at være...menneske? [Re: tau]
museeye
Bruger

Jeg læser dit indlæg som om, du ligestiller og sidestiller almene statslove med de såkaldte menneskerettigheder.

Men du skriver meget klart, at "menneskerettighederne en god ting (...) mennesker imellem altså." Hvad der "foregår" mellem mennesker, plejer man at kalde etik. Er det ikke det begreb du burde have anvendt i stedet for "menneskerettigheder"? I så fald det ikke er sådan, må du meget gerne give mig en uddybende forklaring på dine overvejelser.

Forresten, man kan vel meget dårligt sige, at love er lig med rettigheder?

Til toppen 
#68498 - 13/08/2006 13:42 Re: retslig trældom eller etik? [Re: museeye]
Lord Dean
Bruger

Sted: Nykøbing Mors
Citat:
Jeg læser din forståelse af "menneskerettigheder" som værende lig med "etik". Det er forvirrende, når du umiddelbart skriver om menneskerettigheder, hvor du i stedet burde bruge begrebet etik. Er dette ikke tilfældet, må du gerne uddybe dine synspunkter for mig.

Jeg vil gerne sende spørgsmålet tilbage, da jeg ikke helt kan følge dig. Hvor burde jeg bruge etik i stedet for menneskerettigheder, og hvorfor?

Citat:
Opfattes "menneskerettighederne" som en række regler og lover, som på ingen måde kan gradbæjes eller forhandles må konsekvensen være, at mennesket kommer til at trælle under dette regelsæt og at reglerne vil give større slavefølelse end frihedsfølelse.

Det kan jeg ikke helt følge. Problemet er vel, at visse personer har fået en lidt for stor frihedsfølelse pga menneskerettighederne. At de med menneskerettighederne i hånden kræver at have ret til alt, selv imod Guds vilje. Det kalder jeg ikke slavefølelse, men en forvrænget frihedsforståelse.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#68499 - 13/08/2006 15:39 Re: Retten til at være...menneske? [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej museeye
Citat:
Før vi kan give andre mennesker rettigheder, bør vi vel være i besidelse af rettigheder?

Hmmm - jeg ved ikke, jeg vil nødig ud i at kløve ord, men jeg synes nok, at vi kan dele ud af det vi af Gud har modtaget som gaver, og frit kan forvalte, og give det til vores medmennesker ..

Hvis disse så opfatter det, de modtager, som noget de har krav på, og ret til - tja - så må det vel være sådan ..

Men jeg mener godt, at jeg kunne godt give NN ret til at disponere frit over det beløb, der står på min bankkonto - selv om jeg ikke selv opfatter det som en "ret", men som et ufortjent privilegium, at der overhovedet tilflyder mig månedlige beløb på kontoen, så jeg både kan spise mig mæt, og have lidt til overs til at gøre godt med?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68500 - 13/08/2006 17:36 Re: Retten til at være...menneske? [Re: kristina]
museeye
Bruger

Er mennesket virkelig frit stillet til at forvalte Gudgivne gaver efter eget ønske?

At folk opfatter noget givent som en rettighed, ændrer jo ikke ved det faktum, at det ikke er en rettighed!

selvom du måske giver en person mulighed og lov til at råde over pengene på din konto, så er der stadig ikke tale om en rettighed eller en ret. For ligesom du ikke havde en ret, men en gave, således får NN heller ikke en ret, men en gave. Altså; NN kan ikke gøre krav på din konto. Du råder hele tiden over den, som den gave du har fået. Eller privilegium, som du så fint kalder det.

Til toppen 
#68501 - 13/08/2006 18:18 Re: Retten til at være...menneske? [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej museeye
Citat:
Er mennesket virkelig frit stillet til at forvalte Gudgivne gaver efter eget ønske?

Ja, det mener jeg faktisk.

Men frihed under ansvar, naturligvis. Vi må selv, hver især, stå til regnskab for vor Herre.

Det kan vi læse om i Jesu lignelse om de betroede talenter, eller - måske endnu mere tydeligt - i lignelsen om den gældbundne tjener, Matt. 18.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#68502 - 13/08/2006 21:20 Re: Retten til at være...menneske? [Re: museeye]
holbo
Bruger

Sted: Rask Mølle
Set fra et kristent perspektiv har vi ikke ret til noget som helst over for Gud, men når Gud gennem Jesu lære opfordrer os til at udvise næstekærlighed kan man vel i princippet tolke det som rettigheder, vi på Guds befaling giver hinanden?

Det sidste er nu mest e spørgsmål, for jeg er selv i tvivl...

mvh.

Per

Til toppen 
#68503 - 13/08/2006 21:30 Re: Retten til at være...kristen? [Re: holbo]
museeye
Bruger

Du skriver:
Citat:
Set fra et kristent perspektiv ...

Men hvad nu hvis du ser fra et ikke-kristent perspektiv?
Kan du? Tør du? Hvad kommer du frem til?

PS: læs Kristinas indlæg og mine svar, for derved at få min mening på det du spørger om i dette dit indlæg.

Til toppen 
#68504 - 14/08/2006 09:47 Re: Retten til at være...menneske? [Re: museeye]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej

Citat:
Men kan man overhovedet seriøst tale om menneskets rettigheder ud fra et kristent/religiøst synspunkt?

Tja det kan man vel. Jesus kommer med en række påbud om hvordan vi skal opføre os overfor hinanden, og der er ikke så meget forskel mellem disse påbud og grundstenene i menneskerettighederne.

Citat:
I forhold til kristendommen, har mennesket ingen rettigheder. Mennesket har ikke ret til at leve, få børn, få rent vand, få mad etc.

Nu er det heldigvis ikke en religion, der har fået lov til at bestemme over mennesker, når man snakker mennesker imellem.

Citat:
Men hvad mener I? Hvad siger kristendomslæren om menneskerettigheder? Hvis mennesket har rettigheder, har dyr så også? Og planter?

En af de ting, der videnskabeligt set adskiller os fra dyrerne, er vores evne til at tænke anderledes end dyr. Dermed følger vores tanker omkring levevis og selvstændighed og om os selv. Som følge af dette kan nogle med rette påstå, at vi er dyr, men de kan på ingen måde have ret i, at vores livsdefinition er den samme som dyr.

Vores indbyrdes aftale om hvordan livet er, er et resultat af vores evne til at tænke, vil jeg påstå.

Jeg vil (stadig) også påstå, at menneskerettighederne er langt vigtigere end religion - også langt vigtigere end kristendommen (for dem der ikke mener kristendommen er en religion).

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#68505 - 14/08/2006 09:51 Re: Retten til at være...menneske? [Re: museeye]
Machine_A
Bruger

Hej igen.

Citat:
At folk opfatter noget givent som en rettighed, ændrer jo ikke ved det faktum, at det ikke er en rettighed!

Det kommer jo an på hvor langt du vil ud i spekulationens uendelige univers. Det er heller ikke en lov at man ikke må køre hurtigere end 50 km/t i en by, men det er blevet gjort til en lov. På samme måde er det ikke en rettighed at man har lov til at leve, men det er blevet gjort til en rettighed.

Hvad vil du da have? At det civiliserede samfund skal nedlægges og erstattes af huleboer-samfund?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#68506 - 14/08/2006 11:51 Re: Retten til at være...menneske? [Re: Machine_A]
museeye
Bruger

Jeg må konkludere, at vi ikke forstår begrebet "menneskerettigheder" ens. Selvom der ikke umiddelbart er forskel på Jesu påbud og menneskrettighedernes indhold, så står det dog meget klart at Jesus påbud netop ikke er rettigheder, men påbud.

Jo, for mange mennesker gælder det, at en vis religion har en stor indflydelse på den etik, de lever efter.

Jeg kan godt følge dine overvejelser mht. den naturvidnskabelige tilgang. Men til trods for menneskenes overlegne natur i forhold til dyrene, har menneskene så mere ret til at leve, end dyr har det?

Vi kan kun være uenige om dit sidste udsagn. Men jeg respekterer din holdning, og erkender at vi nok ikke når til enighed.

Til toppen 
#68507 - 14/08/2006 16:54 Re: Retten til at være...menneske? [Re: museeye]
Machine_A
Bruger

Hejsa

Citat:
Jo, for mange mennesker gælder det, at en vis religion har en stor indflydelse på den etik, de lever efter.

Og netop derfor er det nødvendigt med et - jeg havde nær sagt universielt - et fælles grundlag for sikring af alles rettigheder, således at man kan sige til Saddam og Gadaffi, at det ikke er i orden at myrde løs til højre og venstre, selv om deres moral siger god for det.

De verdenskrige vi har haft, har jo lært civilisationen en masse - ja i det hele taget hele 1900-tallet. Der kommer en dag hvor man ikke længere kan huske hvorfor man inførte menneskerettigheder og lignende, og jeg er meget sikker på, at på den dag vil en ny Hitler, en ny Stalin og en ny Mao buldre frem i en afskyelig rus af etnisk udrensning, voldsorgier og masseødelæggelse. Og vi vil juble over det, for vi kan ikke længere huske, hvad ordene betyder. Selv krigen i ex-Jugoslavien - det var den der var i begyndelsen af '90erne, for dem der ikke kan huske den - beviste, at vi allerede har glemt en forfærdelig masse af det, vi lærte under 2. verdenskrig.

Citat:
Men til trods for menneskenes overlegne natur i forhold til dyrene, har menneskene så mere ret til at leve, end dyr har det?

Ja, alene af den grund, at det er vores "race" der har lagt sig i spidsen. Men dermed er der jo ikke bare sat punktum. Der findes også en stor mængde rettigheder for dyr - eller i hvert fald dyreværnslove.

Citat:
Jeg må konkludere, at vi ikke forstår begrebet "menneskerettigheder" ens.

Måske du kunne forklare din forståelse af begrebet?

Jeg snakker selv efter evne om de erklærede Menneskerettigheder. Du finder dem her: http://www.menneskeret.dk/menneskeretieuropa/konventionen/

Undskyld ulejligheden

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær