0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#68275 - 09/08/2006 22:29
Frimureri
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej Maxtor har i flere tråde kritiseret frimureri, men har ikke ønsket at starte en tråd om emnet. I tråden "Kvinder 2006" kombinerer han kvinders rolle i 2006 med frimureri og andre selskaber. De svar han har fået har handlet om frimureri. Derfor mener jeg at det ville være bedre at starte en ny tråd om frimureri og ikke gemme den i en tråd med titeln "Kvinder 2006" Her er en kopi af et svar jeg skrev til maxtor tidligere i aften. Håber I gider læse det hele og at vi får en fornuftig debat. Mvh. Joppe --------- Hej. Citat: Hej.Jeg meget imponeret over din ærlige post med det sagt så vil jeg lade det op til den enkelte at bedømme hvad de syntes om at Mr Ford Mr Bush Mr Arnold Mr Rockefeller stikker hovederne sammen hver sommer og slapper af og hygger sig med at brænde et menneske offer af foran Magog i bedste Baal stil mens 50 kutter og en yperste præst står og råber ukulte tekster ud over forsamlingen i bedste ferie stemning.
Vi kunne jo også overlade det til konspirationsteoretikere der ikke har lyst/evnen til at sætte sig ind i sagerne. Så kan deres vilde gætterier blive sandhed. Som eksempel kan vi tage det du skriver: "brænde et menneskeoffer" og "Råber okkulte tekster".
At lave en dukke som de kalder "Mr. Dull Care" (for at symbolisere det ansvar alle bærer i sin dagligdag) er ikke det jeg ser som et menneskeoffer. Et menneskeoffer er det du ser i kanibalismen, religiøse myter og eventyr.
Det de råber da de brænder dukken er "cre-MAY-shun". Ja, det kan for nogen læser som noget okkult. Men udtaler man det så hører man ordet "cremation" som er lige det de gør. De kremerer en Mr. Dull Care for at symbolisere at de nu har ferie.
Hvis du er interesseret i okkulte ritualer, vil jeg anbefalde at du undersøgte fx. Crowley og ikke en gentlemensclub i USA.
Citat: Man behøves ikke være religiøs troende eller andet for at få en lidt mærkelig smag i munden med den viden i rygsækken det var så min mening om det dan jeres egen.
Man burde få dårlig smag i munden hvis man dømmer uden at have nogen viden om det man dømmer
Citat: Med hensyn til frimure logen så ved jeg godt at 95% af medlemerne mener det godt lige som dig Joppe men nu skal du ikke komme at sige at du ikke er blevet advaret i bliver naret prøv at spørge en der inde af høj rang hvad han ved om Rockchild og Adam Weishaupt og disses planer.
Jeg er rimeligt sikker på at jeg ved mere om Adam Weishaupt end frimurere af høj rang. Grunden til at de ikke ved meget om ham, er fordi han ikke har noget med frimureri at gøre. Grunden til at jeg ved mere end dem er fordi jeg er religionshistoriker og har studeret en del omkring Adam Weishaupt. Konspirationsteoretikere har af en eller anden grund en fetish for denne Weishaupt. At han i midten af 1700-talet grundede "Bund der Perfektibilisten" (også kaldet Illuminati) og at han senere blev frimurer, må jo betyde at frimurerne styrer hele verden og er ude efter at skabe "a new world order". At Weishaupt blev smidt ud af frimureriet og at hans Illuminati gik i opløsning 12 år efter at den blev grundet, er historiske fakta konspirationsteoretikere har valgt at ignorere.
Citat: Måske nogle her er lidt mere forsigtige med at kalde det jeg siger konspirations terori frem over men det tvivler jeg nu på.Til dig Joppe vil jeg sige de første ritualer er rimlig uskyldige og de næste sikkert også de sidste er ikke for de er skruet sådan sammen at man ikke kan klare dem hvis man ikke er sand globalist og menneske hader og lige meget hvad de bilder dig ind om grad systemet så er der 33 grader ikke 11 Toni Blair er 33 grad frimure George Bush er 33 grad til dem der ikke viste det.
Nu har du desværre, for dit vedkommende, fuldstændigt blottet hvor lidt du ved om frimureri. Selv de mest simple og grundlæggende ting har du overset. Oven i det dømmer du mig for at være af lav rang, lav grad og uvidende om frimureriets ritualer.
1. Jeg har været frimurer en del år er er kommet videre fra de "første uskyldige" ritualer. 2. Jeg har studeret frimureriet i snart 10 år og har læst samtlige ritualer i alle de anerkendte systemer. 3. Den mest grundlæggende viden man skal tilegne sig før man begynder snakke frimureri er de forskellige systemer frimureri arbejder i. Forskellige dele af verden bruger forskellige grader. Det er er fælles er de første tre grader. Jeg vil gernje fortælle det lidt om det så du ikke kommer til at bruge den form for argumentation over for en frimurer igen.
De anerkendte Frimuriske systemer:
1)Det oprindelige system. Også kaldet det engelske system eller "Blue lodge". Består af 3 grader: Lærer-Svend-Mester. Det alle frimurer bruger og alle systemer har som grund. Lokale variationer kan forekomme.
Andre systemer kaldes "Højgradsystemer". Det er frivilligt om en frimurer går videre efter 3. grad til andre systemer.
2) Royal Arch. Et mere kristent system bestående af 4 grader det bygger videre på de første 3 grader. I alt 7 grader.
3) York Rite. Også kaldt det amerikanske system. Bygger videre på "Royal Arch". Efter 7. grad (den højeste i Royal Arch) kan man vælge mellem to 3-gradssystemer, et mere kristent end det ander. (eller tage begge gradssystemer efter hinanden) I alt 10-13 grader.
4) Scottish Rite. Kaldet skotsk frimureri, selv om den hører hjemme i USA. Meget udbredt i USA og England. Har ved først blik et kompliceret gradsystem med 30 grader ovenpå de 3 grundlæggede grader. I praktiken får man mange grader ad gangen (4-14), (15-16), (17-18), (19-32). 33. grad er en ren hæders- og embedsgrad. I alt 33 grader.
5.) Det svenske system, også kaldet Swedish Rite. Det system der er mest udbredt i Danmark og de nordiske lande. Er en ren kristen grad. Kun kristne kan blive optaget. Har to overbygningsdele til de grundlæggende grader 4.-6.grad og 7.-10. grad. 11. grad er en ren hæders- og embedsgrad. I alt 11 grader.
De forskellige grader i de foskellige systemer behøver ikke være de samme eller ligne hinanden. 10. grad i det svenske system adskiller sig meget fra fx. 10. grad i det skotske eller York Rite. Det der er fælles er at de første 3 grader er mer eller mindre ens.
I Danmark findes der tre anerkendte frimurersystemer. Den Danske Frimurerorden bruger det svenske system. Det Danske Frimurerlaug og Skt. Johanneslogeforbundet bruger variationer af det engelske system.
Så når du siger at frimureriet har 33 grader, så siger du ikke andet end at det findes et frimurersystem hvor der er 33 grader. Det er kun dem der er interesseret i det skotske system det kan få 33 grader.
Hvis man absolut skal afgøre hvor mange grader frimureriet har, så er svaret 3. Det er de tre første grader der er det egentlige frimureri. Alle grader højere end den 3. er fortolkninger og fordybelse i de tre første grader.
Bush er ikke, og har aldrig været frimurer. Han var, da han læste på universitetet, medlem af "Skulls & Bones" som ikke har noget med frimureri at gøre. Han har flere gange sagt han ikke er frimurer, og der er ikke noget loge i USA der vil stå frem og sige han er medlem (tro mig, det ville de hvis han var. Det ville være god reklame for mange amerikanere).
Blair har flere gange sagt at han ikke er frimurer. Grand Lodge og England, der er hovedsædet for frimureri har sagt at han ikke er frimurer. Grand Lodge of Scotland siger også han ikke er frimurer. Derfor kan jeg ikke se hvorfor han skulle være frimurer.
Citat: Tilsidst så var det nu ikke det min post var rettet imod men det fackt at Vestens kvinder er lige så bundet og uden for virkelig indflydelse som Iraks kvinder er.Jeg har måske fået det til at se ud som om at Sadam var en flink fyr dette var ikke min mening de er gået fra slemt til værre så og sige.Vestens kvinder græder bare ikke endnu som kvinden der fik mig til at skrive det her indlæg om kvinder.
Det er stadig væk år 1700 inden i hovedet på de få få få mænd der virkelig styre showet her på jorden.Adam Weishaupt er deres Mentor og satan deres Gud men fat mod og frygt ikke for de har tabt slaget Jesus har sejren.
Mvh Peter
Nu har du svinet frimureriet til i mange af dine tråde og derfor har jeg svaret på det du har sagt om frimureriet. Jeg kan godt se at det var kvindernes rolle i verden du ville snakke om. Hvis du havde holdt dig til det, ville det nok også være det vi ville svare på.
Derfor synes jeg vi skal adskille denne trå og oprette én hvor vi kan snakke frimureri og én hvor vi kan snakke kvindens rolle i Irak etc. Jeg kopierer dette svar og bruger det som en start på en ny tråd.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#68276 - 09/08/2006 22:49
Re: Frimureri
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Joppe og tak for indsigten.. Altid rart at få lidt viden om ting, man egentlig ikke ved så meget om  Men lur mig om ikke Peter mener, at du er blevet ført bag lyset eller ligefrem selv bevidst fremfører løgne for at skjule sandheden  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#68277 - 09/08/2006 23:56
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hvad er det egentligt lige linket er mellem frimureri og Kristendom er?? Logoet er et kors ikke sandt? Og du, joppe, skrev noget med at i visse tilfælde var det kun "kristne" der måtte være med!? Personligt synes jeg der er vigtigere ting i livet end at spekulere i konspirationsteorier... Jeg er sikker på frimurere er flinke mennesker som bare mødes til en kop kaffe ind i mellem, laver lidt tingeltangel som de fandt på engang, hemmelige håndtryk eller hva ved jeg, hvorefter der er cognac til alle til lyden af samtale om vind og vejr. Jeg er i hvert fald pænt sikker på de ikke prøver på at indføre en skummel politisk dagsorden og overtage verdensherredømmet. Så går det da skidt for dem, for vi har det jo fint i Danmark, hvor det vel kun er Dansk Folkeparti der trækker den politiske dagsorden en gal retning.... (sorry kære DF'ere  ) Men ja, link mellem frimureri og Kristendom? Ku være interessant at få forklaret, nu vi har en ekspert!? Tror det er fint at få snakket lidt om det her i vores "konspirationsteori-tider" så der ikke er folk der bekymrer sig unødigt.
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#68278 - 10/08/2006 08:32
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Kære Kefas, Citat: Men lur mig om ikke Peter mener, at du er blevet ført bag lyset eller ligefrem selv bevidst fremfører løgne for at skjule sandheden
Smiley eller ej, så vil jeg henstille til at du sender en pm til Joppe, hvis du får lyst til at debattere de andre brugere og hvad de eventuelt måtte mene - eller hvad du mener de måtte mene. Det er ikke relevant i debatten. Jeg ville i hvert fald blive irriteret hvis det var mig, der var emnet... Capiche?
Hav en god dag!
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68279 - 10/08/2006 10:19
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Joppe Tak, også fra mig, for din redegørelse. Jeg må indrømme, at kun lige har skimmet Peters konspirationsteorier - for jeg havde umiddelbart en stærk fornemmelse af, at dem behøvede jeg vist ikke at fordybe mig i ... måske bare fordi jeg er lidt doven, det lød så kompliceret ...  Men jeg synes, at hvis vi skal have yderligere debat om frimureriet her på Café Thomas, så ville det være fint, om vi holdt os til at se bevægelsen i relation til kristendommen. Måske kunne du fortælle lidt mere om The Swedish Rite, hvor kun kristne kan blive optaget? Hvad er kriteriet for at være en kristen, sådan rent frimurerisk? Vil f.eks. en dåbsattest være tilstrækkelig? Og er det i så fald kun som adgangbillet, eller er der tale om et kristent fællesskab i praksis? Det er mange år siden, jeg overhovedet har overvejet, hvad frimurere egentlig beskæftiger sig med. Men jeg kan huske, at min far, da jeg var barn, blev opfordret til at blive frimurer, og at det blev drøftet meget ved middagsbordet derhjemme. Til fordel for at acceptere den mulighed talte, at der var en indbyrdes støtte - og der var vist noget med, at hvis min far skulle dø, ville der kunne forventes økonomisk hjælp og støtte til min mor. Imod talte, at det ville være betyde mindre tid til familien og de hjemlige gøremål. Drøftelserne endte med, at min far takkede nej, men det var mit bestemte indtryk, at frimurere var gode samfundsborgere, (en af dem var min fars gode arbejdskollega) som aldeles ikke var på gale veje - et idealistisk broderskab af retskafne, humanistiske mænd, som "havde noget sammen", som ikke kom deres koner ved, sådan lidt hemmeligt "en for alle og alle for én" for alvorlige voksne mænd ... sådan var mit indtryk. Jeg kan huske, at der i den forbindelse blev talt om, at mænd generelt kunne have et udækket behov for et privat og kvindefrit fællesskab med hinanden .. meget forståeligt, synes jeg egentlig ..  Jeg er helt klar over, at disse mine løse barndomindtryk nok trænger til en opdatering - så kom igen, Joppe! Og fortæl også gerne, om frimurerbevægelsen er på vej op eller ned, her i Danmark - og på verdensplan - og hvorfor/hvorfor ikke? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68280 - 10/08/2006 23:23
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hej.Det Kefas tror jeg tror tror jeg!Godt med en lang forklaring på synlig struktur OSV.Måske det hjalp nogle men for mig at se er forviringen komplet. Jeg har familie i frimure logen det er godt nok papfamilien men jeg ved mere om det end i tror  Lad mig stille nogle spørgsmål hvorfor er ordnen hemlig? Hvorfor er der ingen kvinder? (Gamel tradition er ikke en god forklaring i min bog Joppe) Hvis der ikke er nogen der tør så skal jeg nok fortælle jer hvad den almindelige danske holdning er til Frimure logen.Dette er et eksempel og ikke fackt da det jo er hemligt !!. Der er to mure firmaer begge er medlem af Frimure logen det ene firma har godt gang i den og det andet halter.Mure A får noget nyt arbejde og kan sagtens klare det men da loge broderen B halter sender han den nye kunde videre til mure B OSV OSV OSV dette er almen viden ude i Danmark!. Så kan man sige ja ja og hvad er der så slemt ved det?I opgangs tider måske ikke så meget men hvad så med mure C i svære tider han har ikke en chance med mindre han melder sig ind i frimure ordnen og kysser en gammel knogle engang imellem. Yderligre mere er der prisen kunden betaler for arbejdet den er fastsat i logen man skulle jo nødig få rigtig konkurance på prisen vel sørgelig logik siger jeg bare. hvis i tror jeg bare laver jernespind så kig på sagen om håndværker karteller som vi hørte lidt om i pressen for ikke lang tid siden men det blev hurtigt dysset ned. Dette var et eksempel med mure.Lad os nu gå lidt videre og sige at A er konservativ B er Dansk folke parti C er Venstre D er Sosaildemokratiet OSV OSV Jeg ved ikke med jer men jeg kan se de smukke demokratiske tanker smuldre ganske hurtigt. Nu ved jeg godt hvad nogle tænker så lad mig komme med et bevist fackt fra USA George Bush / John Kerry to politiske modsætninger/modstandere men de er begge medlemmer af Skull and Bones i Yale University kan i ikke se den er helt gal? med andre ord stem højre venstre what ever i får bare to sider af den samme MØNT. Til sidst lad mig give jer et indblik i opbygningen af disse hemlige selskaber de er pyramide opbyget på denne måde lad os sige der er 33 lag i den det nederste lag har ingen ide om dagsorden og planer i lag 2 osv osv til sidst når du op i 33 lag som har al indsigt i alle lagende og den fulde dagsorden. simpelt og meget smart. Tag en 1 doller sedel og kig på bagsiden der er det skåret ud i pap for jer de tjener ikke penge de trykker dem.Tag den Israelske højste rets bygning og se hvilken smuk skulptur der pryder denne bygning.Ja jeg er troende men jeg er klar over at den er gal der også men den rigtig Konge er på vej. Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#68281 - 11/08/2006 02:50
begge er medlem
[Re: Maxtor]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Maxtor og alle
begge er medlem Du griber fat i indspisthed og noget der ligner karteldannelse, som du tillægger medlemmer af en loge, nærmest som om det var formålet for selve logen. Det er tydeligt, du ikke har høje tanker om alt det der logeværk, som givet vis har spillet en ikke ubetydelig rolle gennem tiden. Men at de begge er medlem, og laver indbyrdes aftaler, fordi de kender hinanden og måske er vokset op i samme by, det har jeg svært ved at forbinde direkte til selve logen.
Man kan vel ikke undgå at bemærke, når logebrødrene er sammen til arrangementet i børnenes klasse. Så går snakken meget muntert, om de fællesoplevelser de har haft med hinanden, som om de altid havde gået i samme klasse. De kan godt lave aftaler og få ting op at køre når de bliver enige om noget. De føler sig opstemt i hinandens nærvær, hvor tingene kan løses og der kan laves aftaler. På samme måde, kan vi ret at nævne se det i mange andre kredse, uden det behøver at have noget med logen at gøre. Det er f.esk. i kirker, synagoger og moskeer, såvel som politiske og erhvervsmæssige kredse, at man laver aftaler og hjælper hinanden, ud fra de personlige relationer man har til hinanden. Jeg har derfor svært ved at se, at aftaler kan undgås, når begge er medlem.
Det er mit indtryk, at logerne også spiller en vigtig rolle i dag, om ikke for andet, så for at drengene kan være sammen. Jeg kan bare ikke forstå, at du ligefrem tillægger medlemmernes mulige lyssky forretninger, selve logen, som om det var hovedformålet for logearbejdet. Kristnes rævekager, vil jeg da ikke umiddelbart tilskrive kirkens tilstedeværelse, men måske dem som bruger den.
Jeg kunne godt tænke mig at spørge, nu vi har nogle som kan fortælle noget om frimureri, og ikke mindst alle interesserede, da det er ret generelt: Kan man skelne mellem organisationens(logens/kirkens) og medlemmernes indbyrdes aktiviteter? Hvad er det man ser på, når man skal karakterisere en organisation og dens medlemmer? Hvilken betydning har medlemmers adfærd, for omdømmet af en given organisation?
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#68282 - 11/08/2006 09:30
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Hej Simon
Lige umiddelbart, og internationelt set, er der inge direkte link mellem kristendom og frimureri. Som jeg beskrev i mit indlæg så er det kun nogle enkelte systemer der er rent kristne. I dem skal man være troende, men det er underordnet hvilke tro man bekender sig til.
Frimureri handler meget om at udvikles i overenstemmelse med sin tro og sin samviddighed. Det kræver at man udvikler en god smaviddighed og gør noget ud af sin tro. En del af ritualerne handler om at man skal gøres opmærksom på sin tro og minde en om at inget, heller ikke en stærk tro, kommer uden arbejde.
I de kristne systemer er der en direkte link: Frimureriet opfodrer medlemmerne til at blive bedre kristne, og det uden at orden er en religion eller en kirke.
Frimureriet symbol er en vinkel og et passer der ligger ovenpå hinanden, så spidserne og vinklerne går i modsat retning.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#68283 - 11/08/2006 09:54
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Christina Citat: Hej Joppe
Måske kunne du fortælle lidt mere om The Swedish Rite, hvor kun kristne kan blive optaget? Hvad er kriteriet for at være en kristen, sådan rent frimurerisk? Vil f.eks. en dåbsattest være tilstrækkelig? Og er det i så fald kun som adgangbillet, eller er der tale om et kristent fællesskab i praksis?
Det der gør det svenske system kristent, er at de høje grader bruger meget kristen og bibelsk symbolik. Bland mange andre ting opfodrer det svenske system medlemmerne at blive bedre kristne. Det ville være lidt malplaceret om en muslim, hinduist eller jøde lovede at blive en bedre kristen. Derfor er det et krav at meldemmerne er kristne. Når man søger om optagelse skal man kunne vise frem en kristen dåbsattest og ved optagelsen bekende sig til den kristne tro. Ordenen er ligeglad med hvilken kriaten retning man tilhører (hvis man overhovedet tilhører nogen) Det vigtige er at man er blevet døbt og bekender sig til troen. Jo højere man kommer op i graderne, jo mere kristent bliver det. Det skaber automatisk et kristent fælleskab, da meget af det man har til fælles bygger på kristendom. Men man skal huske at frimureri ikke er en religion eller en kirke. Det er en orden hvor medlemmerne opfodres til at blive bedre mennesker, i deres eget tempo, bland andet gennem sin tro.
Citat: Det er mange år siden, jeg overhovedet har overvejet, hvad frimurere egentlig beskæftiger sig med. Men jeg kan huske, at min far, da jeg var barn, blev opfordret til at blive frimurer, og at det blev drøftet meget ved middagsbordet derhjemme.
Til fordel for at acceptere den mulighed talte, at der var en indbyrdes støtte - og der var vist noget med, at hvis min far skulle dø, ville der kunne forventes økonomisk hjælp og støtte til min mor. Imod talte, at det ville være betyde mindre tid til familien og de hjemlige gøremål.
Det er rigtigt nok at "brødrene" i logen hjælper medlemmer og medlemmers famile hvis de står i store økonomiske problemer. Man gør det man ville gøre over for alle sine venner. Der er oprettet fonder til at give støtte til enker når medlemmerne dør. Dog bliver langt de fleste penge brugt på velgørenhed. Hvert år uddeles der julepakker med mad til fattige og ved store katastrofer (fx. tsunamien og ulykken i Seest) giver ordene støtte.
Tidsmæssigt tar det den tid man afsætter til det. De fleste frimurer tager i loge 2-3 gange i måneden, og er man tilfreds med det så tager det ikke mere tid end det. Ønsker man at engarere sig mere så finder der muligheder for det. Selv tager jeg i loge 3-4 gang i måneden og hver gang er jeg væk i 4-5 timer.
Citat:
Drøftelserne endte med, at min far takkede nej, men det var mit bestemte indtryk, at frimurere var gode samfundsborgere, (en af dem var min fars gode arbejdskollega) som aldeles ikke var på gale veje - et idealistisk broderskab af retskafne, humanistiske mænd, som "havde noget sammen", som ikke kom deres koner ved, sådan lidt hemmeligt "en for alle og alle for én" for alvorlige voksne mænd ... sådan var mit indtryk.
Ja, det er også et godt indtryk. Det handler jo netop om at blive bedre mennesker. Det "hemmelige" er ikke noget medlemmerne går så meget op i. Det er der bare. Men det gør selvfølgeligt det hele lidt mer spændende, især for dem der ikke er inviede.
Citat: Jeg kan huske, at der i den forbindelse blev talt om, at mænd generelt kunne have et udækket behov for et privat og kvindefrit fællesskab med hinanden .. meget forståeligt, synes jeg egentlig .. 
Ja, jeg har aldrig mødt en gift mand der ville have noget imod at være "fri" for sin kone et par timmer om ugen og tage ud sammen med vennerne 
Citat:
Jeg er helt klar over, at disse mine løse barndomindtryk nok trænger til en opdatering - så kom igen, Joppe! Og fortæl også gerne, om frimurerbevægelsen er på vej op eller ned, her i Danmark - og på verdensplan - og hvorfor/hvorfor ikke?
kristina
Det er helt klart sket meget i tiden fra din far havde kontakt med ordenen og den måde den er på nu. Det er sket rigtigt meget alene de sidste 5 år. Frimurerne er lidt trætte af at hele tiden høre at frimurerlogen er hemmelig og lukket. Når det kommer til stykket er det jo kun selve ritualerne der er hemmelige. Så nu har ordenen et pressekontor og en pressechef. Hjemmesiden indeholder en del information og mange logebygninger holder åbent hus et par gange om året.
Jeg ved ikke om det er på grund af åbenheden, men frimureriet i Danmark oplever i øjeblikket en storm af interesse. Antallet personer der bliver optaget per år har ikke været så højt siden efterkrigstiden. Gruppen af mænd der søger om optagelse er også anerledes nu i forhold til for bare 10-20 år siden. Før var det sjældent man så en person under 50 søge om optagelse. Nu ser man ofte unge i 25-30 årsalderen kontakte logen. De fleste der bliver optaget i dag er i 30erne.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#68284 - 11/08/2006 10:12
|
Bruger
|
Hej Citat:
Lad mig stille nogle spørgsmål hvorfor er ordnen hemlig? Hvorfor er der ingen kvinder? (Gamel tradition er ikke en god forklaring i min bog Joppe)
Ordenen er ikke hemlig. Hvis den var, så ville vi ikke tale om den nu. Folk ville ikke vide noget om den og den ville ikke være ude i media eller offentligøre medlemslister og lignende. Det eneste der er hemmeligt i frimureri er ritualerne. Grunden er at man vil gøre oplevelsen større for dem der ikke endnu har oplevet ritualerne. Ved man hvad der sker på forhånd, forsvinder en del af oplevelsen. Det er lidt som at læse en bog og begynde med det sidste kapitel.
Grunden til at der ikke er kvinder har jeg forklaret. Kvinders rolle var anerledes i 1700-talet i forhold til hvad den er idag. Dengang slog man fast at frimureri er noget for mænd og ikke for kvinder. Optog man kvinder var det ikke længere frimureri. Det betyder ikke at frimurere ser ned på kvinder. De må deltage i alt undtaget ritualerne og de må ikke blive optaget. Men der findes jo mange andre ordener, der minder om frimureri hvor kvinder kan blive medlemmer. Odd Fellow ordene er nok den mest kendte.
Citat: Der er to mure firmaer begge er medlem af Frimure logen det ene firma har godt gang i den og det andet halter.Mure A får noget nyt arbejde og kan sagtens klare det men da loge broderen B halter sender han den nye kunde videre til mure B OSV OSV OSV dette er almen viden ude i Danmark!.
Det kunne godt ligne en frimurer. En person der ikke har brug for flere penge sender muligheden til en ven der mangler penge. Det håber jeg enhver person ville gøre, uanset om personen var frimurer eller ej. Det er ren næstekærlighed. Men ordenen forpligter ikke nogen til at vise næstekærlighed. Den opfodrer forlk at handle retfærdigt og i kærlighed i overenstemmelse med frimurerens personlige tro og samviddighed.
Citat:
Så kan man sige ja ja og hvad er der så slemt ved det?I opgangs tider måske ikke så meget men hvad så med mure C i svære tider han har ikke en chance med mindre han melder sig ind i frimure ordnen og kysser en gammel knogle engang imellem.
Gjorde han det ville han ikke blive i ordenen ret længe. Den sikreste vej til at blive smidt ud af ordenen er at bruge sit medlemskab til at få personlige fordele i dagligdagen.
Citat: Yderligre mere er der prisen kunden betaler for arbejdet den er fastsat i logen man skulle jo nødig få rigtig konkurance på prisen vel sørgelig logik siger jeg bare. hvis i tror jeg bare laver jernespind så kig på sagen om håndværker karteller som vi hørte lidt om i pressen for ikke lang tid siden men det blev hurtigt dysset ned.
Som sagt ville det føre til at man blev smidt ud. Frimurer har slet ikke tid eller mulighed til at snakke foretning når de samles til logemøder. Det er også forbudt at tale om foretning, politik og religion når man mødes.
Citat: Dette var et eksempel med mure.Lad os nu gå lidt videre og sige at A er konservativ B er Dansk folke parti C er Venstre D er Sosaildemokratiet OSV OSV Jeg ved ikke med jer men jeg kan se de smukke demokratiske tanker smuldre ganske hurtigt.
Politik er bandlyst i frimureriet og har været det i flere generationer. Man kommer i loge for at få en pause fra det "profane" liv. Når man kommer i loge lægger man dagligdagen, økonomi, arbejde, politk og andet til side, for at kunne nyde ritualerne og lære noget.
Citat: Nu ved jeg godt hvad nogle tænker så lad mig komme med et bevist fackt fra USA George Bush / John Kerry to politiske modsætninger/modstandere men de er begge medlemmer af Skull and Bones i Yale University kan i ikke se den er helt gal? med andre ord stem højre venstre what ever i får bare to sider af den samme MØNT.
Skulls & Bones har intet med frimureri at gøre, så jeg kan ikke se hvorfor du nævner det i en tråd om frimureriet. Det er lidt som at sammenligne en bibelgruppe og en skakklub.
Citat:
Til sidst lad mig give jer et indblik i opbygningen af disse hemlige selskaber de er pyramide opbyget på denne måde lad os sige der er 33 lag i den det nederste lag har ingen ide om dagsorden og planer i lag 2 osv osv til sidst når du op i 33 lag som har al indsigt i alle lagende og den fulde dagsorden. simpelt og meget smart.
Som jeg skrev i mit indledende indlæg så har man al viden om frimureriet allerede når man får 3. grad. Det tager normalt 2-3 år at få. Højgrader er forskellige fordybende tolkninger af de tre første grader.
Citat:
Tag en 1 doller sedel og kig på bagsiden der er det skåret ud i pap for jer de tjener ikke penge de trykker dem.Tag den Israelske højste rets bygning og se hvilken smuk skulptur der pryder denne bygning.Ja jeg er troende men jeg er klar over at den er gal der også men den rigtig Konge er på vej.
Har du samme tankegang når du ser korset på Dannbrog og sammenligner det med de okkulte kors der blev brugt i Egyptiske religioner længe før kristendommen?
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#68285 - 11/08/2006 10:30
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Mange tak, Joppe, for din info, direkte fra hestens frimurer-mule - nu véd jeg meget mere, end jeg vidste ... kristina p.s.: Ik' for noget, men det ér nu forvirrende med det profilbillede, rent bedrageri!!! - ikke en frimurer værdigt således at give os et helt forkert indtryk!  - så kunne du ikke overveje at genindsætte dit eget gode gamle portræt - eller et andet ét ?
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68286 - 12/08/2006 03:58
|
Bruger
|
S<ndheden kan være ond´.Det er svært at forklare folk der bor og deres børn når man selv er barn hvorfor din onkel ejer blokken og hele den øverste sal.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68287 - 12/08/2006 12:32
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#68288 - 24/08/2006 08:20
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Hvad er jeres syn på gæld.Det er jo tilsyneladende lykkes jer at gøre os til slaver mens vi tror vi er frie.Stop kvote // jeg kæmper imod jeres verden til sidste blodsdråbe den er så grim og ond og falsk som den knogle i elsker at kysse.
PS ALLAH ER IKKE BEDRE
TIL KAMP MOD NWO
Jesus har vundet buk dig
|
|
Til toppen
|
|
|
#68289 - 24/08/2006 09:12
|
Bruger
|
Hej Maxtor, Citat: Hvad er jeres syn på gæld
Jeg er ikke nogen stor fan af gæld. Tanken om at sidde stavnsbundet med renters rente til jeg er sidst i halvtredserne, får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig... men samtidig vil jeg også gerne en dag være den stolte medejer af sådan et rigtigt hus med en have til, gerne i en lille forstad til Vejle - og så er der nok ingen vej uden om at stifte gæld... Citat: jeg kæmper imod jeres verden til sidste blodsdråbe den er så grim og ond og falsk som den knogle i elsker at kysse.
Vores verden? Hvem er Vi? Og hvad er det for en knogle Vi elsker at kysse? Jeg ikke forstå! Citat: Jesus har vundet
Langt om længe kan vi blive enige 
Mvh
Ændret af Schjelde (24/08/2006 10:53)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68290 - 24/08/2006 17:51
|
Bruger
|
Jeg forstår ikke maxtors indlæg på nogen anden måde, end at han snakker sort og håner om en masse hemmelige loger som skulle være skyld i alt muligt ondt... Det er ikke et oplæg til debat elleret svar på noget indlæg, det er bare et ret så sort angreb.. Jeg sys det kandiderer til skralderen... Det er i hvert fald ikke god stil! Men hvad siger du Annie-boss?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68291 - 24/08/2006 22:23
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Hej Simon, Nu får du lige en verbal øretæve med huskekage til, men det håber jeg du vil tage med et smil: Du har ret til at have dine meninger om andre brugere - nogle er rare, andre er irriterende, men de meninger hører ikke hjemme i den offentlige debat her. Vi har det princip at vi går efter bolden, ikke manden. Så hvis du synes at et indlæg af en eller anden grund er uforståeligt, kan du enten spørge ind til hvad afsenderen mener, ignorere det eller, hvis du synes det er helt hen i skoven og ingen eksistensberettigelse har, bruge den "orienter ordstyreren" - knap der findes et eller andet sted forneden i hvert indlæg (personligt vil jeg hellere have en pm med forklaring og et link) - så vil der blive kigget nærmere på det.
Hav en god weekend! (Ses til GNAGS i Tivoli?)
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#68292 - 24/08/2006 23:28
|
Bruger
|
point taken.  Har dog intet imod den gode maxtor, synes heller ikke mit indlæg indikerer dette. men ja, jeg skulle da have sendt pm til den ærede ordstyrer i stedet for at skrive ud i den åbne debat  Tak fordi at du leder mig på rette vej 
|
|
Til toppen
|
|
|
|