0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#68245 - 09/08/2006 18:51
Frustrerede kristne??
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Halløjsa  Noget jeg egentlig tænkte lidt på, på baggrund af oplevelser på diverse jødiske fora jeg også bruger [spild]tid på.. Hvor frustrerende er det for de kristne brugere herinde, at der optræder ikke-kristne, hvor nogle af dem er desideret modforkyndene og reelt kan "ødelægge" muligheden for at "omvende" en "fortabt?? Jeg er inde på et jødisk forum, hvor kristne ikke har lov til overhovedet at skrive noget der minder om forkyndelse, men dog er velkomne.. Grænsen er ret hård, da det bare er den mindste anledning til forkyndelse, der bliver skredet ind for.. Menok, jeg har oplevet visse kristne der bare kommer buldrende ind, fortæller os at vi intet ved overhovedet og fortæller hvad vi bør "vide", uden overhovedet at lytte til os.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#68246 - 09/08/2006 19:17
Re: Frustrerede kristne??
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
|
Hej Kefas Ben-Adam. Jeg tror det helt afhænger af, hvor den kristen selv er i sit trosliv. Hvis man er godt forankret i sit kristenliv, er debatten her et alletiders forum til at vende tanker og nye ideer. Men er man selv frustreret, og har svært ved at holde fast i bare det at vide sig elsket. Ja, så mener jeg, man skal holde sig ude af dette forum. Så vil det blot ødelægge mere end det gavner. Jeg mener dog ikke, at det udelukkende er ateister m.a. der kan ødelægge, men i lige så høj grad tonen og de kristnes stridigheder imellem. Jeg ser JesusNet som delt i to hoveddele, men det er muligt jeg tager fejl. Den ene del er chatten hvor der forhåbentligt sidder nogle rigtig gode værter, der er klar med sjælesorg og masser af tid. Den anden del er debatten, hvor der ikke er nogen der holder i hånden. Endlig vil jeg tage hatten af for dig, at du har gjort dig disse overvejelser om, hvorvidt vi risikere at "tabe nogen på gulvet" ... 
† Child-of-God †
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#68247 - 09/08/2006 20:37
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej Kefas
Jeg kan godt se din pointe. Jeg oplever det ikke så meget her på jesusnet som andre steder (kristenchatten på ofir) og det kan være både frustrerende og trættende.
Men samtidigt ser jeg også det som en mulighed at kunne tænke over sin tro og vide hvor man står. Hvis alle bare gav hinanden ret og klappede hinanden på skulderen, ville det være et meget kedeligt sted.
Men der er altid en grænse. Jeg har ikke noget imod anti-kristne der kommer med velovervejede og seriøse argumenter. Men jeg har svært at håndtere alle de "smarte" der tror de kan vælte folks tro ved at komme med løse anklager og useriøs kritik.
Ansvaret ligger hos ordstyrene. Jeg mener at niveauet på ordstryrene her på jesusnet er blivet klart bedre siden den gang jeg begyndte kommer her.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#68248 - 09/08/2006 20:43
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Kefas, Tak for din omsorg for os herinde (eller hvordan det nu er ment) Citat: Hvor frustrerende er det for de kristne brugere herinde, at der optræder ikke-kristne, hvor nogle af dem er desideret modforkyndene og reelt kan "ødelægge" muligheden for at "omvende" en "fortabt??
Hm, ja - hvis det ikke var for jer som åbenlyst og ærligt ikke bekender jer til kristendommen, tror jeg meget hurtigt at café thomas ville blive en hyggelig lille rygklapper-nørde-subkultur (lidt i stil med Linktochrist.dk hvor jeg også brugte alt for meget tid da jeg var ansat i KFS) Så... Det er med en lidt ambivalent følelse, at jeg erkender, at selv om mit højeste ønske for Jesusnet er at enhver, der klikker forbi, må komme til at tro på Jesus, så sker det ofte at det er jeres indlæg, der virkelig sætter de store tanker i gang.
I provokerer mig, udfordrer mig, nogle af jer har med jeres betragtninger det halvandet års tid jeg har været aktiv herinde, kastet mig ud i en troskrise eller to - men hey - what does'nt kill you only makes you stronger
Samtidig er der selvfølgelig også mange af de kristne der provokerer, udfordrer og opbygger mig. (på bundlinien tror jeg faktisk det ender i et plus)
Så er jeg frustreret? Kun nogle gange, og det plejer at gå over igen.
Så længe begge parter er villige til at lytte, ser jeg det ikke som et problem at der er højt til loftet - og jeg tror der er en ret åbenlys sammenhæng mellem de to ting.
Summasummarum: Indtil alle I som ikke tror på Jesus begynder på det ( ) er I med til at forhindre min tro i at blive en vane uden hjerne og hjerte, I er med til at få mig til at søge Gud og ønske at vide mere om ham, I er med til at minde mig om at evangeliet er for godt til at holde for sig selv. Så vær velkommen...
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68249 - 10/08/2006 04:38
Re: Frustrerede kristne
|
Anonym
Anonym
|
Shalom.
Andres såkaldte(...) kritik eller tvivl betyder absolut ingenting. Og, det er så nemt at gennemskue, hvordan især "videnskaben", eller hvad det moderne menneske nu griber ud efter, er vor tids mest udbredte og bekvemme undskyldning, for ikke at ville gøre op med egen egoisme og fundamentale råddenskab. Og så har disse mennesker, i øvrigt, sjældent læst bare ét vers i Bibelen, hvad der bestyrker påstanden herom, som det tit fremgår, går man dem på klingen. Og så er Herren (Elohei Tehillati) måske ikke ligeglad med at blive fornægtet - men Han (Elohei haruchot l'chol-basar) forsvinder ikke af dén grund. Det sidste finder jeg selv er allermest vigtigt at holde fast i.
True love shines Flik Flak
--- "Og er der et sted, hvor de ikke vil tage imod jer eller høre på jer, så gå derfra og ryst støvet af jeres fødder som et vidnesbyrd imod dem." (Mark 6,11)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68250 - 10/08/2006 14:18
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Kefas B.A. Tak for dit gode spørgsmål. Jeg tror, jeg må nøjes med at kommentere sagen for mit eget vedkommende, for det er nok noget vi kristne kan se meget forskelligt på. Men, indrømmet, af og til, en gang imellem, når det nærmest ser ud som om anderledes troende/tænkende med en helt anden dagsorden end interesse for kristendommen, pønser på mytteri, på mere eller mindre at jage os værtsfolk, eller hvad man nu skal kalde os, ud af caféen for at "overtage" den (endnu en fantasifuld konspirationsteori!  ) og bruge den som platform for deres egen forkyndelse - ja, så kan jeg godt blive lidt betænkelig og frustreret .. På den anden side: Hvad skulle vi dog gøre uden jer, som altså ikke tror på Jesus, og som modsiger, udfordrer, provokerer og fortæller om jeres egen, anderledes, forkerte (!) tro og viden? I giver os jo dermed en uvurderlig lejlighed til at fortælle Sandheden! Det kan af og til være lidt hårdt - næsten som åndelig blufærdighedskrænkelse - via et tastatur at hælde sit hjerteblod ud i cyperspace .. somme tider til hån og spot plus et hav af misforståelser - - men hvis noget af det vi i debatten famlende forsøger at lægge frem og sætte ord på, kan hjælpe med til, at bare ét eneste menneske bliver vundet for Kristus - - ja, så er hele dette set-up umagen værd! For mit vedkommende kan jeg sige, at debatten her i meget høj grad har styrket min egen kristne tro - vel fordi jeg hele tiden har måttet genoverveje og fordybe mig i teologien og sætte mig ind i hvad I andre mener - og jeg har ikke læst et eneste indlæg, som har fået mig til at tvivle på, at Jesus er vor Herre og Frelser. Dette kan jeg sige med sikkerhed, selv om tvivl og anfægtelser stadig er en del af min tro ... det har så andre, mere interne, årsager, og forekommer sjældnere og sjældnere .. Til Flik-Flak: Du skriver noget som undrer mig: Citat: Andres såkaldte(...) kritik eller tvivl betyder absolut ingenting. Og, det er så nemt at gennemskue, hvordan især "videnskaben", eller hvad det moderne menneske nu griber ud efter, er vor tids mest udbredte og bekvemme undskyldning, for ikke at ville gøre op med egen egoisme og fundamentale råddenskab.
Mener du virkelig det? En udbredt og bekvem undskyldning? Jeg selv blev egentlig først bevidst om min egen egoisme og fundamentale råddenskab efter at jeg var blevet kristen ... inden da troede jeg fuldt og fast, at jeg var et godt menneske .. - det var dengang ...
Nu, som kristen, er jeg bristefærdig af glæde og taknemmelighed over det evangelium, som er blevet rakt mig til tro - det er så stort, at jeg ikke kan rumme det, så trangen til på en eller anden måde at dele det med andre driver mig til at sidde her - selv om mit kondital daler og daler, og det er glimrende vejr til at slå græs!
Og Schjelde! - Endnu en gang sætter du gode, præcise ord på plads i mit hovede, så tilgiv at jeg tyvstjæler sidste afsnsit i dit indlæg og bare copypaster:
"Summasummarum: Indtil alle I som ikke tror på Jesus begynder på det er I med til at forhindre min tro i at blive en vane uden hjerne og hjerte, I er med til at få mig til at søge Gud og ønske at vide mere om ham, I er med til at minde mig om at evangeliet er for godt til at holde for sig selv. Så vær velkommen... "
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68251 - 10/08/2006 23:03
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej, Kristina  Citat: Mener du virkelig det? En udbredt og bekvem undskyldning?
Ja, det er helt klart min opfattelse. Fornægtelsen af Herren Jesus Kristus, mener jeg, bygger for manges vedkommende hverken på tvivl eller manglende viden, men fungerer som et (tåbeligt) dække, fordi deres syndige liv, deres egoistiske, usympatiske og skadelige handlinger, ikke tåler Herrens lys.
Til det sidste, du skriver, er jeg selv lidt forundret. Det er ikke min egen opfattelse, at en god og retfærdig menneskelig natur kommer af kendskab til Skrifterne, men snarere omvendt, at det gode og retfærdige menneske vil tage Skrifterne til sig, når det bliver præsenteret for disse. Eller, sagt på en anden måde, at man ikke bliver et godt menneske, blot fordi man er kristen, men at man vælger kristendommen, Herren Jesus Kristus, fordi man grundlæggende er et godt menneske med sans for retfærdighed og respekt for andre. Eller, vælger at være det, for er menneskets moral, vores forståelse for, hvad der er rigtigt og forkert, ikke givet os alle af Herren?
Guds fred Flik Flak
--- "Andre er dem, der bliver sået mellem tidslerne; det er dem, som har hørt ordet, men denne verdens bekymringer og rigdommens blændværk og lyst til alt muligt andet kommer til og kvæler ordet, så det ikke bærer frugt." (Markus 4,18-19)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68252 - 10/08/2006 23:14
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hmm... Ja, tak Herre, at jeg ikke er som andre mennesker. Du falder vist i 'farisæerens' fælde. Det lugter altså lidt af selvretfærdighed, a la "Vi er bedre end andre mennesker", men du har måske lyst til at omformulere det? (For Kefas' skyld vil jeg lige gøre klart, at jeg ikke mener farisæere i det hele taget, men farisæeren i Jesu lignelse om farisæeren og tolderen, så er den ged vist barberet) Til Kefas' oprindelige indlæg: Næh 
|
|
Til toppen
|
|
|
#68253 - 10/08/2006 23:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Flik-Flak - Citat: Det er ikke min egen opfattelse, at en god og retfærdig menneskelig natur kommer af kendskab til Skrifterne, men snarere omvendt, at det gode og retfærdige menneske vil tage Skrifterne til sig, når det bliver præsenteret for disse. Eller, sagt på en anden måde, at man ikke bliver et godt menneske, blot fordi man er kristen, men at man vælger kristendommen, Herren Jesus Kristus, fordi man grundlæggende er et godt menneske med sans for retfærdighed og respekt for andre ...
Jeg har det stadig svært med dine udsagn - men det kan godt være, at det er fordi jeg ikke forstår dig rigtigt.
Jeg tror heller ikke, at en god og retfærdig menneskelig natur kommer af kendskab til Skrifterne. Jeg tror nemlig slet ikke, at den menneskelige natur nogensinde er god og retfærdig, og heller ikke at den kan blive det.
Vores medfødte natur er jo netop identisk med gamle Adam, som skal dø, for at vi kan fødes på ny og leve i Kristus.
Som Jesus siger (Mark 10,18: Ingen er god undtagen én, nemlig Gud.
Men ved Jesu kors retfærdiggøres enhver, som tror på ham! Det er således Hans og ikke vores egen retfærdighed, vi som kristne modtager og lever af! Jesus er ikke kommet for at kalde retfærdige til omvendelse, men syndere! Eller er vi uenige om dette?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68254 - 11/08/2006 00:24
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hej.  Hvis der ikke var modstand med mere og alle var enige hvad var så pointen med Jesusnet kunne man spørge sig selv. Lige en hurtig konspirations tanke hvad var mon motivet med det afværgede Terror angreb på England idag.Var det mon at få lettet presset lidt på Libanon  . Kan vi ikke få nogle links til de Jødiske debat forums  Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#68255 - 11/08/2006 01:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen.
Jeg tror ikke, at vi er uenige om, hvordan Bibelen skal læses, Kristina, men det har nu heller ikke så stor betydning for, hvad jeg har skrevet i tråden her. Mit ærinde er, og har været, at give nogle gode bud på, hvilke mekanismer, der ligger bag til- og fravalget af Herren Jesus Kristus.
Omkring menneskets (grundlæggende) natur, deler vi så måske alligevel ikke den samme opfattelse. At vi (alle) synder og forbryder os mod Herren og andre mennesker, nogen lidt mere end andre, mener jeg ikke berettiger til at betegne mennesket som det modsatte af "(grundlæggende) godt og retfærdigt". At vi mennesker dybest set forstår Herrens vilje, alle (normale) kender forskel på ret og uret, mener jeg er et fint eksempel på, at synden altid udføres i uoverensstemmelse med vores sande natur. Den, der skal bringe os alle sikkert hjem. Ikke fordi, at vi hjælper en ældre dame over gaden eller arbejder frivilligt i Kirkens Korshær, som du selv er inde på, men fordi vi erkender vores skyld. Og vi var aldrig nået dertil, var det ikke netop for Herrens smukke aftryk i os alle.
Guds Fred Flik Flak
--- "For det er ikke dem, som hører loven, der er retfærdige for Gud, men de, som gør loven, vil blive gjort retfærdige. For når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte, og deres samvittighed optræder som vidne,(...)" (Romer 2,13-15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68256 - 11/08/2006 01:47
[Re: steffenlaursen]
|
Anonym
Anonym
|
Hej, Steffen.
Der er intet "selvretfærdigt" i, hvad jeg har skrevet - og nej, jeg ønsker derfor heller ikke at omformulere noget.
Guds fred Flik Flak
|
|
Til toppen
|
|
|
#68257 - 11/08/2006 07:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Flik-Flak - tak for svar, som hjalp mig til at forstå lidt bedre, hvad du mener, tror jeg nok .. Citat: At vi mennesker dybest set forstår Herrens vilje, alle (normale) kender forskel på ret og uret, mener jeg er et fint eksempel på, at synden altid udføres i uoverensstemmelse med vores sande natur. Den, der skal bringe os alle sikkert hjem.
Ja, det er vi enige om, forudsat du her når du skriver "sande natur" mener det oprindelige, syndfri, gudskabte menneskes natur - altså inden syndefaldet.
Jeg tror jo, at oprøret mod Gud, de første menneskers fravalg af deres Skaber, fik de konsekvenser at deres natur blev skadet, og med dem hele menneskeheden.
Men selv med vores skadede natur er vi dog stadig, det er jeg enig i, skabt i Guds billede og har stadig i os Hans livsgnist - som med Hans hjælp kan blusse op og få os til at se os selv som vi alle uden undtagelse er, nemlig syndere - - - og ile til forsoning med Gud, som ved Kristus har beredt vejen for os ud af dødsriget og tilbage til livsfællesskabet med Ham ...
Er vi mon enige nu?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68258 - 11/08/2006 12:21
|
Bruger
|
Hej Kristina  Og tak for svaret.. Som sagt, så har jeg selv oplevet at sidde blandt "mine egne" og se irreterende kristne komme ind og ville fortælle os "sandheden"  .. Jeg morer mig altid over det.. Men det er samtidigt irreterende at få at vide, at jeg ikke var sand troende, da jeg i så fald ikke havde forladt troen og videre.. Men det er da rart at vide, at man ikke er uønsket, selvom man har en "hemmelig dagsorden" med alle de andre ikke-troende herinde  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#68259 - 11/08/2006 12:35
|
Bruger
|
Hej FF.. Citat: Andres såkaldte(...) kritik eller tvivl betyder absolut ingenting.
Så du mener ikke, at andres tilstand betyder noget??
Eller skal jeg læse det på en sådan måde, at du konsekvent afviser al kritik og tvivl om kristendommen??
Citat: Og, det er så nemt at gennemskue, hvordan især "videnskaben", eller hvad det moderne menneske nu griber ud efter, er vor tids mest udbredte og bekvemme undskyldning, for ikke at ville gøre op med egen egoisme og fundamentale råddenskab.
Hvordan sidestiller du "videnskab" med egoisme og fundamental rådenskab??
Citat: Og så har disse mennesker, i øvrigt, sjældent læst bare ét vers i Bibelen, hvad der bestyrker påstanden herom, som det tit fremgår, går man dem på klingen.
Mener du ikke, at de ateister vi har herinde, har læst i bibelen overhovedet?? Jeg ser nu de fleste af dem, som temmelig godt bekendte med bibelen.. Den kristne vel at mærke 
Citat: Og så er Herren (Elohei Tehillati) måske ikke ligeglad med at blive fornægtet - men Han (Elohei haruchot l'chol-basar) forsvinder ikke af dén grund. Det sidste finder jeg selv er allermest vigtigt at holde fast i.
Er Han kun G-d for dine bønner .. Hvis du taler hebraisk, kan vi godt tage den på hebraisk, men ellers bør du nok, for de andres skyld, enten lige oversætte eller lade være med at bruge hebraiske udtryk.. Du er trods alt heller ikke jøde 
Nu kan man jo godt være troende uden at være kristen.. Og du kan ikke tørre manglende viden om bibelen af på de af os herinde, som ikke er kristne..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#68260 - 11/08/2006 12:38
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#68261 - 11/08/2006 12:42
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Hej Joppe.. Citat: Jeg kan godt se din pointe. Jeg oplever det ikke så meget her på jesusnet som andre steder (kristenchatten på ofir) og det kan være både frustrerende og trættende.
Det er jo heller ikke saglige debatter, men desideret tilsvining af kristne.. Jeg kom også selv en overgang på ofir-chatten for nogle år siden, men.. Nej, det er ikke et sted der kalder på fornuft.. Ikke pga de kristne, men pga de fjolser der udelukkende er derinde for at ødelægge det for andre..
Citat: Men samtidigt ser jeg også det som en mulighed at kunne tænke over sin tro og vide hvor man står. Hvis alle bare gav hinanden ret og klappede hinanden på skulderen, ville det være et meget kedeligt sted.
Enig..
Citat: Men der er altid en grænse. Jeg har ikke noget imod anti-kristne der kommer med velovervejede og seriøse argumenter. Men jeg har svært at håndtere alle de "smarte" der tror de kan vælte folks tro ved at komme med løse anklager og useriøs kritik.
Ja, dem oplever man desværre nu og da.. Heldigvis er folk herinde da generelt enige om, at lade være med at tage dem for seriøst.. Kristne, som ikke-kristne..
Citat: Ansvaret ligger hos ordstyrene. Jeg mener at niveauet på ordstryrene her på jesusnet er blivet klart bedre siden den gang jeg begyndte kommer her.
Det må være mange år siden .. Synes nu generelt altid her har været rart at være.. Jeg var inde på Giraffen.dk en overgang, men det var også lidt for.. Mja, indspist..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#68262 - 11/08/2006 12:42
[Re: Child-of-God]
|
Bruger
|
Halløj CoG
Jeg er generelt enig med dit indlæg..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#68263 - 11/08/2006 15:26
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
FlikFlak, Dét indlæg tager jeg knap så pænt. På syv linjer når du at kalde mig følgende, alene i kraft af mit verdenssyn: - egoist (og jeg tror næppe du mener det på den rare måde, men snarere som en person, der træder på andre for at komme højere selv) - doven (idet jeg "griber ud efter" "vor tids mest udbredte og bekvemme undskyldning" - som du ikke engang benævner) - fundamentalt rådden - ubekendt med bibelens tekst, ubelæst Ikke just ting der vækker respekt, men jeg lader tvivlen komme dig til gode. Du kan jo have været træt, da du skrev indlægget. Eller fuld. Citat: Og, det er så nemt at gennemskue, hvordan især "videnskaben", eller hvad det moderne menneske nu griber ud efter, er vor tids mest udbredte og bekvemme undskyldning, for ikke at ville gøre op med egen egoisme og fundamentale råddenskab. Og så har disse mennesker, i øvrigt, sjældent læst bare ét vers i Bibelen, hvad der bestyrker påstanden herom, som det tit fremgår, går man dem på klingen.
Sig mig, hvem er det du debatterer med, når du har den slags meninger om os ateister og videnskabeligt orienterede mennesker?
Og hvis det er så nemt at "gennemskue" hvad det moderne menneske griber ud efter, hvorfor kan du så ikke engang selv skrive det ved navn?
Forstår du overhovedet, hvad det er du kritiserer, eller er det - sådan som jeg tror - et hovedkulds angreb på enhver ateist/videnskabsmand, alene fordi de nægter at se den åbenlyse sandhed du selvfølgelig selv sidder inde med, og fordi vores verdenssyn er stabilt nok til ikke at blive væltet af dine religiøse anklager mod os?
Men du skal ikke stoppe for min skyld. Folk på sæbekasser har det med at få tomater i hovedet før eller siden.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#68264 - 11/08/2006 16:10
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ja, det er vi enige om, forudsat du her når du skriver "sande natur" mener det oprindelige, syndfri, gudskabte menneskes natur - altså inden syndefaldet.
Jeg tror jo, at oprøret mod Gud, de første menneskers fravalg af deres Skaber, fik de konsekvenser at deres natur blev skadet, og med dem hele menneskeheden.
Men selv med vores skadede natur er vi dog stadig, det er jeg enig i, skabt i Guds billede og har stadig i os Hans livsgnist - som med Hans hjælp kan blusse op og få os til at se os selv som vi alle uden undtagelse er, nemlig syndere - - - og ile til forsoning med Gud, som ved Kristus har beredt vejen for os ud af dødsriget og tilbage til livsfællesskabet med Ham ...
Er vi mon enige nu?
kristina
Ja, vi er skam helt enige.
Guds fred Flik Flak
|
|
Til toppen
|
|
|
#68265 - 11/08/2006 16:16
[Re: Claus Due]
|
Anonym
Anonym
|
Hej, Claus.
Jeg beklager, hvis du (eller andre) følte dig stødt over mit indlæg. Det var på ingen måde min hensigt at rette kritik mod folk herinde - som jeg dårligt nok kender (har læst, hvad skriver). Mit indlæg var skrevet i en stigende frustration over mennesker, jeg møder i det daglige, og skulle derfor nok slet ikke have været postet. Men det er bare for sent at gøre noget ved nu.
Guds fred Flik Flak
|
|
Til toppen
|
|
|
#68266 - 11/08/2006 16:25
|
Anonym
Anonym
|
Hej, Kefas. Se mit indlæg til Claus. Det sparer mig for en masse gentagelser og besvær  Guds fred Flik Flak
|
|
Til toppen
|
|
|
#68267 - 12/08/2006 16:31
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej FlikFlak,
Vi lader det være nok, så. Jeg er heller ikke selv immun overfor frustrationer, og det kan jo smutte. Det er bare meget ærgerligt, fordi der findes adskillige mennesker på dette forum, der er meget langt fra de generaliseringer du nævnte.
Men stadig kunne jeg godt tænke mig at vide, hvem det er du debatterer med? Når dit indtryk af os ateister/videnskabeligt orienterede mennesker er sådan, at det åbenbart kan give anledning til så kraftig kritik... Må jeg i farten anbefale dig at finde nogle andre mennesker at debattere med, som kan forklare sig på en måde, der ikke avler foragt...
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#68268 - 12/08/2006 17:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, jeg vil lige mase mig ind med en kort bemærkning her.
Som du måske så, så kunne jeg heller ikke selv fordøje FF's indlæg, men så kom jeg til at tænke på, at der jo stod:
"det er så nemt at gennemskue, hvordan især "videnskaben", eller hvad det moderne menneske nu griber ud efter, er vor tids mest udbredte og bekvemme undskyldning ..."
- altså "videnskab" i gåseøjne, og så tænkte jeg, at det så nok ikke var ment som et udfald mod videnskabsmænd eller ateister, men mere en kritik af sløve, åndeligt dovne, wanna-be halvkristne, som ikke gider engagere eller sætte sig ind i hverken kristendom eller videnskab ... men bare synger denne kendte sang:
"Videnskaben har jo bevist at ... " - og næste vers: "men hvis Gud findes, og er god, så er alt jo godt" - og sidste vers " - der er i hvert fald mange, der er værre end mig ..."
Sådanne kan jeg også selv en gang i mellem i frustration få lyst til at ruske i vatskuldrene og råbe til: Gid du var enten kold eller varm! Men nu, da du er lunken og hverken varm eller kold, vil jeg udspy dig af min mund. (et af mine yndligsvers fra Åbenbaringsbogen)
Bare en tanke - og slet ikke for at puste liv i eventuelle endnu ulmende gløder ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68269 - 13/08/2006 03:45
|
Anonym
Anonym
|
Hej, Kristina.
Jeg ønsker (virkelig) at forlade denne diskussion, fordi jeg som sagt aldrig skulle have postet mit indlæg. Jeg har, indrømmet, godt nok de holdninger, jeg har givet udtryk for i tråden her, men de burde have været rettet mod et helt andet sted. I det mindste erkender (og beklager) jeg dette, når jeg ser, hvordan flere føler sig stemplet og trådt på.
Når du bruger din tid på at kommentere mine indlæg, vil jeg alligevel gerne sige, at jeg satte videnskab i anførselstegn, fordi jeg på ingen måde anerkender denne, videnskaben, som et fornuftigt alternativ eller reelt modstykke til 1. Mosebog - eller Herren Jesus Kristus.
Guds fred over dig Flik Flak
--- "I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden."
|
|
Til toppen
|
|
|
#68270 - 13/08/2006 04:07
|
Anonym
Anonym
|
Hej, Claus.
Jeg synes, at vi skal lade den hvile her. Det er bedst og (for mig) nemmest sådan. Men forstå det ikke på den måde, at jeg ikke vil tale/diskutere med dig fremover.
Guds fred Flik Flak
|
|
Til toppen
|
|
|
#68271 - 13/08/2006 09:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Flik-Flak - tak for din korrigerende kommentar! (Så havde jeg alligevel ikke tolket dig rigtigt ...) Men vi er enige i dette: Videnskaben er ganske rigtigt ikke noget alternativ eller modstykke til 1.Mosebog, sådan mener jeg slet ikke. Jeg anerkender videnskaben for det det, som videnskabsmænd selv siger den handler om, nemlig faktuel viden, og hvis resultater vi takket være Gud kan nyde godt af i vores liv i denne verden - og f.eks. sidde her ved vores computere og kommunikere med hinanden! For mig at se ligger skabelsesberetningens helt overordnede sandhed i en helt anden, overordnet, dimension, men det er en helt anden historie.. Guds fred, også til dig, og god søndag! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68272 - 13/08/2006 12:53
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Kristina skrev: Citat: Jeg anerkender videnskaben for det det, som videnskabsmænd selv siger den handler om, nemlig faktuel viden, ....
Mener du da, der findes en (natur)videnskab, der IKKE handler om faktuel viden???
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#68274 - 13/08/2006 14:49
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Kristina, Åh jo, det skyldes, at nogle debattører her på forummet foretager en sådan opdeling, og jeg ville lige sikre mig, at du ikke mener, at forskning i jordens historie ikke handler om faktuel viden.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
|