Pente Costal
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Hejsa så er jeg på banen igen....
Præster...disse herlige personer som prædiker og underviser..... Dem har tænkt en del over.....
En præst i folkekirken, bliver betalt ligesom en alm. lønmodtager... Men burde præstegerningen ikke være noget man gjorde gratis, burde det ikke være et kald fra Gud, hvor man lægger midler, økonomi og andet over i Guds hænder?? Burde en præst indkomst ikke komme fra dem i hans egen menigheden som ønsker at velsigne ham/hende.....eller ca noget i den stil.....
Sådan så alle midlerne kirken har at råde med bliver brugt til, evangelisation, hjælp til fattige og dem som er i nød....(istedet for at kirken køber Ogl for 30 mil. kr. hvilket jeg synes er skandaløst, men det er en anden snak) For efter hvad jeg har hørt så tjener en præst da en ganske klækkelig løn....
Videre, Biskopperne.....De vil have mere i løn, eller sådan var det i hvertfald for nogen tid siden.... Men en biskop laver da ikke mere arbejde, eller noget der er mere helligt end en alm præst.... Så hvorfor skal de have mere.....
Du kan da ikke sætte pris på forkyndelse....det skal da ikke koste et menneske penge at hører om Gud.... I hvert fald ikke i en kirke, hvor man betaler kirke skat, eller tiende...eller andet.... Præste gerningen burde være ulønnet, men velsignet.....hvad siger i
Bolden er i spil..
mvh- PC
(like they said, get that GOSPEL-PREACHER in here!!!)
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
Jo måske, men før vi laver nogle konklusioner om noget som helst, så lad mig lige fortælle dig en anden historie.
Det er om en evangelist som hverd dag smørrer sinne fundamentalistiske tilhøreres ører med ord som de genne vil høre. for så at samle deres alt for fede tegne bøger sammen og tilsidst bruge pængene på at gøre hele kirken til grin inde på Nørrebro. Og ikke nok med at han har vist sin tåbelighed frem en gang. Han nægter at tage kritikken fra folk som faktisk tjæner for Gud i området alvorligt. Han bliver ved. Så taber han næmlig ikke ansigt og kan stadig samle alle fundamentalisternes fede tegnebøger sammen.
se det er også et perspektiv som er værd at overveje.
#6811 - 13/12/200213:20Re: Præst? Et kald!..........
[Re: Pente Costal]
Machine_A
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Kej.
Jeg citerer dig ikke direkte så hæng lige på....!
Præstebetalinger: De fleste præster i frikirker bliver jo betalt af dem, der bruger ham som præst. Det er jo en del af det, vores kirkeskat går til. Når man derfor er med i en frikrike, kan man få flyttet sin kirkeskat fra folkekirken til frikirken.
Jeg syntes det er fint præster bliver lønnet som de gør. Vores missions-præst har en meget lang arbejdsuge, så derfor skal der ikke sættes noget spørgsmålstegn ved hans løn. Hvis de ingen løn fik, havde de nok ikke råd til at være præst. Hvis vi skulle betale deres løn .... ja det gør vi allerede gennem kirkeskatten!
Noget andet er de midler menighedsrådene bruger. Præsten har altså ikke nødvendigvis noget med orglet til 30 mio at gøre. Det er de "socialdemokratiske" menighedsråd du skal have fat i, og der er vi enige. Der var en kirke der indkøbte et Philips plasma bredformat TV (et af dem med et tykkelse på 5 centimeter til at hænge på væggen) blot for at vise sangtekster på. Men det er stadig ikke præsten. Det er de politikere der styrer eller sidder i menighedsrådene og derfra kører deres usle mammon-politik.
At tale om at præster skal være ulønnede er derfor adsurt, syntes jeg. I så fald ville HELE vores kirkeskat gå til flere plasma-TV og dyre orgler og store menighedslokaler der aldrig bliver brugt og jeg ved ikke hvad. Jeg syntes du måske skulle sætte dig lidt mere ind i en præsts arbejde, før du lige kritiserer videre.
#6812 - 13/12/200213:41Re: Præst? Et kald!..........
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej PC
du skriver:
En præst i folkekirken, bliver betalt ligesom en alm. lønmodtager... Men burde præstegerningen ikke være noget man gjorde gratis, burde det ikke være et kald fra Gud, hvor man lægger midler, økonomi og andet over i Guds hænder?? Burde en præst indkomst ikke komme fra dem i hans egen menigheden som ønsker at velsigne ham/hende.....eller ca noget i den stil.....
Jeg kan fortælle dig en historie fra det virkelige liv. Min mor kom meget i Folkekirken. En dag var hun ude med menigheden. Der hørte hun PRÆSTEN sige til en: " Biblen har i mange år været brugt til at undertrykke masserne !". Behøver jeg at skrive at min mor var chockeret? En præst, der ikke engang selv troede på Guds Ord!
Stiller man virkelig ikke krav om dette når en præst ansættes? eller er det op til den enkelte menighed?
Som en anden ganske rigtigt skrev, kan man risikere ved en ulønnet præst at han bare forkynder det folk vil høre - jeg synes sandelig ikke at det er så meget bedre!.
Men logisk set må der være et minimum af tro, hvis en præst ansættes uden fast løn, men det er ikke entydigt. Der SKAL være et vågent menighedsråd/ældsteråd, der er nidkære for ordets forkyndelse - ellers går det galt.
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Jeg synes det er et meget vanskeligt spørgsmål du rejser her, og jeg mener det er et spørgsmål, hvor så mange pragmatiske forhold gør sig gældende, at hvorvidt det ideelt set var bedst (om menigheden aflønnede præster eller der bør være en ansættende myndighed) let bliver en diskussion uden megen praktisk relevans (men sådan en samtale kan jo da selvfølgelig også være interessant )
Som missionær udsendt af et dansk missionsselskab har jeg oplevet forholdene for andre missionærer. Det var gode folk, som jeg ikke kan forstille mig snakkede nogen efter munden, men hvor brugte de meget tid på at skrabe penge sammen! De var nød til at være hjemme tre måneder om året, fordi deres fortsatte ophold dybest set afhang af deres eget ben arbejde, og hvor mange penge de kunne skrabe sammen på foredragsturneer. Derudover var der også stor forskel på de forhold disse missionærer levede under afhængigt af giver glæden og ikke mindst giver evnerne i den menighed de var udsendt af. Missionærer udsendt af en dansk missionsorganisation har naturligvis også et ansvar i at fortælle om deres arbejde når de er på hjemme ophold, men de har en helt anden tryghed i ansættelsen og for alle hvad de har brug for, og det mener jeg er væsenligt også for præster.
Et andet pragmatiskt forhold vi må tage i betragtning er hvis talen falder på præster i den danske folkekirke. Jeg tilhører selv den danske folkekirke og er generelt glad og godt tilfreds med det, men jeg må erkende at jeg ikke har skyggen af en chance for at påvirke præsters aflønningsforhold i folkekirken. Så kunne man selvfølgelig indvende at hvis jeg forlod folkekirken og tilsluttede mig en frimenighed ville det være anderledes, men det synes jeg egentlig er en lidt tynd grund til at forlade en kirke
Endelig er der spørgsmålet om autoritet, og om det er sundt for en meninghed at være sin egen øverste autoritet? Det er der i hvert fald en hel del af vores brødre og søstre fra de ortodokse og den katolske kirke der ikke vil mene, og om ikke andet mener jeg vi bør tage deres bekymring alvorligt.
Han står for de kirkelige handlinger: dåb begravelser, bryllupper - taler med pårørende, måske mange gange, hvis der er behov - taler med dåbsforældre - planlægger kirkelige aktiviteter og deltager i samme - lægger øre til dem, der trænger til det - fører kirkebog - tilrettelægger undervisning for både konfirmander og andre - planlægger samarbejde med kolleger (holder møder) - tager del i menighedsrådets arbejde - planlægger større foretag på tværs af sognegrænser, det være sig undervisning eller andet - bryder nye veje mht hvordan sognets beboere bringes i tale - tager del i arbejdet med sognets hjemmeside - holder sig a'jour rent fagligt - holder sig i form åndeligt - beder - forbereder og afholder gudstjenester - besvarer emails fra dem, der bruger nettet i stedet for at komme i træffetiden - taler med bedemand og organist omkring begravelser - udfører administrative opgaver i forb. med sognets kontakt til provsti og stift - en gang imellem holder han vist nok også fri.....
Nu er jeg kun meget lidt inde i, hvad min sognepræst laver, men ovennævnte kender jeg da til og ved om. Jeg tør slet ikke tænke på, at der kan være en masse andet, jeg ikke ved om.
Der er ingen prioritering i den rækkefølge, det forskellige er skrevet i - jeg har bare rystet det ud på tastaturet, jeg lige kunne komme i tanke om.
Man kunne også forkorte det og sige, at han er hyrde, lærer og koordinator samt har en del administrativt arbejde.
Det siges, at han arbejder minimum 50 timer om ugen, men det er bare noget, jeg har hørt. Sandsynligvis arbejder han mere.
#6816 - 13/12/200223:53Re: Fri og folke --- præster
[Re: Esmaralda]
Machine_A
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Vores missions-præst (det er i Silkeborg - bilernes by - søernes by - kom til Silkeborg) ... øh, jo vores missions-præst har bl.a. travlt med at arrangere alt muligt med de 4 andre præster i byen. Så er han også fængselspræst, hvor han er 1 til 2 gange om ugen (begge gange det meste af en arbejdsdag) og så virker han som sjælesørger (altså en slags psykolog) hvor han også bruger en del tid på det plus almindelige samtaler med dem, der kommer i folkekirken. Dertil er der hele tiden en mængde skrivelser og alt muligt han skal læse og besvare og sådan noget.
Det er lige det jeg ved. Så render han selvfølgelig også til vores møder m.m. i IM og sådan, men det er vist mest privat.
#6817 - 14/12/200205:50Re: Præst? Et kald!..........
serner
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
Hej Pente Costal
jeg synes vi skylder vore præster en god løn!! de er vore ledere og hyrder og vi bør ære dem bla helt praktisk ved at gi' dem en løn de er værd! Ydermere vil vi så også sætte dem fri til at udføre deres arbejde da de så ikke behøver bekymre sig om økonomi. Al respekt for læg arbejde! for frivilligt ulønnet arbejde!!!! Kirken ville slet ikke kunne fungere hvis der ikke var nogen der ofrede deres tid og kræfter på kirken uden løn!!!! (hvis jeg fik en fed timeløn for det jeg gjorde i kirken..... uha!... mange penge). Men vi har også brug for folk der på fuld tid kan arbejde, som er ansat.
mht præstens lønniveau... jeg tror du har hørt fejl, eller det kommer an på hvad du sammenligner med. En præst har den næstlængste uddannelse du kan få herhjemme og hans løn? tja den er ret gennemsnitlig.
du har ret! evangeliet er gratis!!!! men i hvilken kirke koster det penge at deltage i en gudstjeneste??? jeg kender ingen! evangeliet er også gratis at tage imod, dog koster det alt!
og så lige..... Jeg har en enorm respekt for og er dybt imponeret over de præster der utrætteligt tjener en menighed med lille eller uden løn. Dem som med hjerte og passion er hyrde for en menighed og som må knokle sig halv ihjel for at leve!! Der må vente dem en stor præmie når de når frem til det sted hvor hver en tåre bliver tøret af af Ham.....
ps. vil lige nævne at vi i Bethlehem (folkekirke) er den eneste sognekirke i landet som selv lønner en præst...... Erik Hviid Larsen er den eneste med den officielle tittel "anden præst" hæhæhæhæ......
I løbet af ugen har han lønnet arbejde ved siden af. Når han ikke har lønnet arbejde, står han tilrådighed for dem der kommer i menigheden (både medlemmer og ikke medlemmer). Er der ikke nogen som har brug for at sankke, så restaurere han menighedens bygninger og fællesskab med os andre betaler for alle udgifterne der er forbundet med restaureringen.
Fredag aften er familie aften, hvor han vil være sammen med sin familie.
Vi er lidt over 30 og aktiviterne er tæt på det som de stor menigheder har. En alm. uge ser for det meste sådan ud.
Gudstjeneste søndag. Bøn, børn-, unge arbejde om tirsdagen Bøn, Bibel studie om torsdagn (Bøn & Cate hver 2.)
der til kommer: Fredags morgensamling med morgenmad. (dog kun den 3. fredag i md) Lørdag er der arbejdsdag (Vedligeholdelse af bygningen, som er hver 2.)
Ud over det, så ringer præsten af og til, når vi skal mødes uden for det planlagte, for at arbejde i menigheden (2-4 gange om ugen)
Vi er 3 - 4 faste aktive.
Men mest af alt, vi er alle (3 - 4) glade for at yde noget for menigheden.
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej
nu har jeg læst de svar der er kommet om præsternes arbejde - og det ser ud til at de præster der lønnes af menigheden direkte er dem der har tid - ved siden af menigheds arbejdet - til at have et alm lønnet arbejde. Og de der bliver lønnet via kirkeskatten er dem som har så mange opgaver at de på ingen måde kan have et lønmodtagerjob andet steds.
Er jeg helt fejl på den????
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
Ja det er helt fejl. De præster som bliver nødt til at arbejde ved siden af deres præste gærning kunne sagten arbejde mere i kirken, men det er der bare ikke råd til. Nogen præster arbejder så alligevel frivilligt og ulønet med det resultat at deres arbejdsuge kan overstige 65 timer eller mere.
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej
Det var også bare et gæt.
Evas præst arbejder mindst 50 timer om ugen - alene i kirken, skriver hun.
Jeg ved at der er mange opgaver i en kirke hvad enten det er en frikirke eller en folkekirke.
Som jeg ser det er der en velsignelse ved begge aflønningsformer.
Menighedsaflønning kræver at der er flere frivillige der vil give en hånd med (gratis), det giver et godt sammenhold at arbejde sammen om forskellige opgaver.
Statsaflønning giver frihed til at bruge pengene fra menigheden til mission og godtgørenhed.
Mange af dem/os der kommer i en folkekirke kommer sideløbende i et missionshus og har "vores" menighed der og ikke i kirken. I missionshusene er det ofte menigheden der betaler for prædikanterne. Og bestyrelserne arbejder også frivilligt.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
Jeg kan fortælle dig en historie fra det virkelige liv. Min mor kom meget i Folkekirken. En dag var hun ude med menigheden. Der hørte hun PRÆSTEN sige til en: " Biblen har i mange år været brugt til at undertrykke masserne !". Behøver jeg at skrive at min mor var chockeret? En præst, der ikke engang selv troede på Guds Ord!
??? Ikke forstået ??? Præsten har INTET ytret om sin Gudstro, han har udtalt sig om brug af bibelen til undertrykkelse. Mener du da, at man skal bruge bibelen til undertrykkelse for at kunne tro på Gud???
Hvis præstens Gudstro er stærk ville han NETOP harmes over brug af bibelen til undertrykkelse, MED MINDRE det var en del af gudstroen at bruge bibelen til noget sådant. Og det mener præsten jo tydeligvis IKKE.
Så lidt om sin gudstro har præsten altså alligevel antydet.
Det siges, at han arbejder minimum 50 timer om ugen, men det er bare noget, jeg har hørt. Sandsynligvis arbejder han mere.
Det lyder meget sandsynligt i mine øren.
Et af de store problemer for en præst, tror jeg kunne være, at få lov til at holde fri. Hvis han går en tur på gaden i sin fritid, så vil folk der møder ham jo hilse på ham som præst. Hvis nogen spørger ham om råd vil det være præsten de spørger, bortset fra meget nære venner og selvfølgelig familie (og også folk der slet ikke kender ham som præst selvfølgelig). Er der ikke noget om det?
Et af de store problemer for en præst, tror jeg kunne være, at få lov til at holde fri. Hvis han går en tur på gaden i sin fritid, så vil folk der møder ham jo hilse på ham som præst. Hvis nogen spørger ham om råd vil det være præsten de spørger, bortset fra meget nære venner og selvfølgelig familie (og også folk der slet ikke kender ham som præst selvfølgelig). Er der ikke noget om det?
Nu er min viden begrænset, men jo, der er meget om det. Jeg vil dog tro, at der er stor forskel på, om man er ansat i byen eller på landet. I en storby har præsten bedre muligheder for at bevæge sig anonymt omkring, mens det stort set er umuligt på landet. Begge dele kan have både fordele og ulemper, alt efter temperament, skulle jeg tro.
Og på landet er der (måske?) større blufærdighed omkring det at tale med præsten, så man griber de lejligheder, der byder sig i stedet for at komme i træffetiden.
Jeg har en veninde, der er præst på landet, og hun kan ikke ordne have, for så snart hun er synlig, kommer der nogen forbi og 'vil bare sludre'. Og fordi det skal holdes på det uforpligtende plan, bliver det anderledes tidskrævende end regulære samtaler. Og haven bliver ikke luget, man kan ikke sætte sig ned med en kop kaffe eller gå ind i varmen, for det er jo bare lidt nabosnak........ Selvom man ikke kan generalisere ud fra enkelttilfælde, så tror jeg nok, min venindes situation kan betragtes som ret typisk, med mindre man er særdelses god til at se afvisende ud, mens man luger have. For nogen må det være ideelt. Hvis det var mig, ville jeg blive tosset i hovedet. Nu er det heldigvis ikke mig
Uanset hvor man bor skal præster dog være gode til at værne om deres fritid. Der skal virkelig sættes hegn om de timer, der er beregnet til familie o.l. Især, fordi præster jo ofte lever i et arbejdsfællesskab med mange frivillige, som ikke altid har den store forståelse for, at præsten ikke nødvendigvis er frivillig medarbejder i kirken udenfor arbejdstiden. Især ikke når arbejdstiden allerede er strakt langt ud over de overenskomstmæssige 37 timer om ugen
Det opleves lidt forkert at diskutere dette her - det burde være præsterne, der fortalte.......
Angående præsten som din mor hørte sige til en: "Biblen har i mange år været brugt til at undertrykke masserne !"
Jeg godt se at det er en voldsom udtalelse. Men den kan opfattes som rebelsk overfor kirke-autoriteterne og IKKE overfor Gud.
Men jo mere jeg tænker over jo mere må jeg sige, at det er en løsrevet sætning fra en samtale som man ikke selv er deltager i og ikke ved hvad går ud på. Så måske skulle man lade være med at lægge noget som helst i det.
malli
Bruger
Hej Lars Peter
Jeg vil give dig ret i at stående for sig selv kunne det have flere betydninger.......det var desværre bare ikke det der var tilfældet med nævnte præst. Det var bare "dråben". Det er derfor jeg spørger om der ikke stilles spørgsmål ved præstens tro ved ansættelse.
Med venlig hilsen
Malli
Jeg har siddet i menighedsråd i 8 år og været med til at ansætte præst 2 gange, og der bliver stillet spørgsmål.
I et enkelt tilfælde var der endda en kandidat, om hvem biskoppen sagde: "Jeg fatter ikke, at han søger. Han ved godt, at jeg ikke vil ordinere ham, det har jeg fortalt ham."
Vi var meget opmærksomme, kan jeg fortælle dig. Men har man valgt forkert, så hænger man på den. Præster kan ikke sådan fyres. Det kan også have sine fordele, men det er så en helt anden diskussion.
Pente Costal
Bruger
Så er det jeg tænker...
At hvis det er et problem, og at man bliver sur over at folk hele tiden kommer til en inden og uden for tid, så burde man da nok lige overveje om man skulle fortsætte... Jeg siger ikke at man SKAL stoppe, men en kaldet præst, vil i allerhøjeste grad nyder en hver situation han/hun kan komme i som relatere til det at være en præst......og aldrig føle sig besværet, da det er i tjeneste for Gud..
I kristus (selvfølgelig) PC
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
Kære PC det ved du bare ikke noget om. Du har aldrig arbejdet 50-60 timer om ugen for så oven i det, at bliver passet op på gaden, og skulle stå til rådighed for det samme menneske for 147. gang, med det samme problem, som det lige vil hører præstens mening om, men alligevel ikke gøre noget ved. Kald eller ikke kald. En sådan situation kræver sin Mand/Kvinde
Pente Costal
Bruger
Nu er 50 -60 timer en let uge for mig....og jeg bliver ikke træt af at forkynde... Jeg elsker det, jeg føler glæden i det...og den er ikke til at blive træt af..........
Der findes mange exempler på prædikanter som ikke lavede andet end at forkynde og snakke hverdag og som let kom op møde med længder på 12-13 timer.....flere dage i træk....
en kaldet præst ville føle sig glad og tilpas i enhver situtation som de nævnte....basta...*S*
Ja nu bliver jeg rigtig god sur Pc. Det er simpelthen for galt det der! Det holder ikke en meter. Jeg kender så mange rigtig dygtige forkyndere og Lærere som Er gået ned med stress i den sidste tid. og Udbrændthed har været et kendt fænomen i Kirken lige så længe jeg kan huske. Og du vil påstå, Selvom du intet begreb om disse menneske har, at ingen af disse var kaldet af Gud?!? Sig mig en gang var Det ikke dig som hårnakket sage at du trode på alt hvad der stod i bibelen? fortæl mig så om Gud kaldte Jonas til nineve eller ej?!?
Pente Costal
Bruger
Hvad bliver du sur over??......
Måske du skulle slippe den der barnagtige facon, og så lige tænker over hvad jeg mente... Det gør ligesom tingene lidt lettere at forstå, selv for dig....
Hvis et mennesker føler sig kaldet til præst, så synes jeg ikke at vedkomne skal beklage sig, det er ikke noget let arbejde, respekt for dem som er det, og af hjertet...Men bliver du præst, er alle de nævnte ting, ting som hører med, og ting man burde glæde sig over og det BURDE kun gøre ens brænd større eller i hvert fald give den næring...... Hvis de så kører død i det....Well that a shame....så var der måske noget galt........ Bliver du sur igen....fint....jeg kan tag din vrede...men du kan ikke tage min..... for jeg har ingen........
Du ved ikke noget om mig, men som sagt før så er 50 timer ingen ting, jeg bruger i perioder langt mere end det på i tjeneste for min kirke og Gud.....og dog er jeg ikke præst...endnu.....*S* Men.....en kaldet præst, ville søge Gud, og den kombination ville i mine øjne ikke fører til beklagelse eller træghed.....
Jeg er sikker på at der har været mennesker som har været kaldet til noget, men har kørt død i det, men mon ikke Gud kan ændre et kald...og mon de mennesker som døde i kaldet gjorde hvad Gud fandt bedst...jeg ved det ikke...Jesus gør...
Nu tror jeg, vi er nået dertil, hvor cølibatet er den eneste fornuftige udvej. Og også den eneste logiske konsekvens af et kald til tjeneste. Hvis altså PC's normer skal være standard.
Eller også skal vi hoste diskret og begyde at tale om noget andet. Jeg vil foreslå det sidste.
Du lægger faktisk op til at en præst skal være til rådighed 24 timer i døgnet og i dit indledende indlæg til hele denne debat lægger du også op til at præsten ingen løn skal have. Da præsten jo ikke kan tillade sig noget andet arbejde for at tjene til brødet (der er jo ikke mere end 24 timer i døgnet) må han altså leve udelukkende på mirakler. Men jeg tror ikke at det indgår i en præsts kald at han har KRAV på mirakler, vel???
Har du ikke fået talt dig selv alt for varm ud i en ekstrem overdrivelse og selvmodsigelse???.
Nu er jeg ikke en der plejer at gå op i bibel-citater, men her synes jeg nu alligevel det ville være på sin plads:
1. Mosebog, Kapitel 2, vers 1-4: v1 Således blev himlen og jorden og hele himlens hær fuldendt. v2 På den syvende dag var Gud færdig med det arbejde, han havde udført, og på den syvende dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført. v3 Gud velsignede den syvende dag og helligede den, for på den dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført, da han skabte.
Når selv Gud holder hvil, så kan også ethvert menneske ganske roligt tillade sig at holde et hvil.
serner
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
hej min ven
du sagde: "Men.....en kaldet præst, ville søge Gud, og den kombination ville i mine øjne ikke fører til beklagelse eller træghed....."
Problemet er at præsten nogen gange ikke har tid til at søge Gud fordi han har så travlt med at arbejde for ham......... det dilema har jeg selv oplevet og det er ikke skægt, -og jeg er ikke en gang præst endnu (i den forstand....).
Jeg synes Sandhedssøger har en vigtig pointe og kommer selv til at tænke på at selv Jesus til tider trak sig tilbage........
Jeg tror en viis præst også passer på sig selv, for ellers står menigheden en dag med en hyrde der er gået død....... og jeg tror en viis menighed passer på sin præst -af samme grund
det er rigtig dejligt at høre med hvilken iver du deler evangeliet!! Gud velsigne dig og din tjeneste helt vildt kære bror!!! -serner
Desuden er der også andre forhold, der gør sig gældende, For det første kan man ikke kan 'nøjes' med at udføre det arbejde, man brænder for. Har man lagt hånd på ploven, så skal der pløjes, hved enten det er let, stenet eller tung jord. Så der kan være mange opgaver imellem, hvor det ikke er lysten der driver værket, men arbejde, der bare skal gøres.
For det andet, så er ens udholdenhed ikke kun bestemt af, om man er kaldet og brænder, men også af, hvad man rent fysisk og psykisk er i stand til, og det er ret individuelt. Nogle har brug for større privatsfære end andre, nogle kan nøjes med 5 timers søvn mens andre ikke kan klare sig med under 7 osv osv.
Og hvad med børnene? Hvis cølibatet ikke er den nødvendige konsekvens, så må der komme børn. Hvor meget skal de betale for, at far eller mor brænder? Kan man træffe det valg for et barn, at det skal undvære den ene af forældrene - også de dage, hvor der er lovet skovtur eller hvor der er fødselsdag? Og hvad hvis begge forældrene brænder? Hvem passer så børn?
Næh, det er ikke så enkelt, at man bare er kaldet og så brænder man. Hvis man tror det, så vil det, man mest sandsynligt kommet til at brænde, være sit lys i begge ender.....
Jeg tvivler desuden på, at Gud kun kan have folk i sin tjeneste, som er i stand til at arbejde med både det sure og det søde i over 60 timer om ugen år ud og år ind. Gud kan også bruge tjenere, der ikke kan køre på højenergi i døgndrift.
#6847 - 19/12/200218:45Re: kald og kræfter
[Re: Eva]
malli
Bruger
Hej Eva
Vi mener måske det samme? - men det at brænde for for noget (eller som her NOGEN), er ikke det samme som at brænde sit lys i begge ender, for så ender man som - udbrændt . Gud har skabt os til at arbejde, hvile og sove osv.
Alting har en tid
v1 Alting har en tid, for alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt. v2 En tid til at fødes, en tid til at dø. En tid til at plante, en tid til at rydde. v3 En tid til at slå ihjel, en tid til at helbrede. En tid til at rive ned, en tid til at bygge op. v4 En tid til at græde, en tid til at le. En tid til at holde klage, en tid til at danse. v5 En tid til at sprede sten, en tid til at samle sten. En tid til at omfavne, en tid til ikke at omfavne. v6 En tid til at opsøge, en tid til at miste. En tid til at gemme hen, en tid til at kaste bort. v7 En tid til at rive itu, en tid til at sy sammen. En tid til at tie, en tid til at tale. v8 En tid til at elske, en tid til at hade. En tid til krig, en tid til fred. v9 Hvad udbytte af sit slid har den, der foretager sig noget? v10 Jeg så den plage, Gud har givet menneskene at plage sig med: v11 Han har gjort alting godt og rigtigt til rette tid; han har også lagt menneskene verdens gang på sinde, dog uden at de kan finde ud af noget som helst af, hvad Gud gør. v12 Jeg erkendte, at intet er bedre for dem end at være glade og finde lykke i livet. v13 Men at menneskene kan spise og drikke og nyde frugten af deres slid, det er en gave fra Gud. v14 Jeg erkendte, at alt, hvad Gud gør, forbliver, hvad det er; der kan ikke føjes noget til, og der kan ikke trækkes noget fra! Sådan har Gud gjort, for at man skal frygte ham. ( Præd. 3,1-10)
Med venlig hilsen
Malli
Pente Costal
Bruger
Well....
Nu var det bare et spørgsmål til debat.... Der var ingen der sagde at JEG havde ret, og jeg kan sagtens følge Eva, og forstå hendes gode argumenter....Men derfor stiller jeg alligevel nogen spørgsmål, som jeg måske ikke lige mener, bare for at se hvad folk tænker, og tror....
Jeg synes også en præst har krav på en løn for sit slid....Men man dør vil ikke af at få snak om at det er nøvendigt-------*S*
mvh- Pente Costal
Nu var det bare et spørgsmål til debat.... ...................... Jeg synes også en præst har krav på en løn for sit slid....Men man dør vil ikke af at få snak om at det er nøvendigt-------*S*
OK, godt ord igen. Hvad betyder *S* (jeg har ikke sat mig så meget ind i alle de specielle chat-udtryk, og det er vel et chat-udtryk?)?