0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#68069 - 07/08/2006 11:31
Rigdom - vor tids største problem?
|
Bruger
Reg.: 17/05/2006
|
Lige nu kører der et par tråde, der handler om seksualitet. Diskussionerne kører højt nogen gange, og det er vist ikke alt, der bliver sagt i kærlighed. Af en eller anden grund står seksualitet højt på dagsordenen i vor tid. Om det skyldes medierne eller noget helt andet skal jeg ikke komme ind på, men i går aftes kom jeg til at tænke på en ting:
Vi snakker forfærdelig meget om den grimme homoseksualitet, og jeg kender mange, der mener, at man ikke kan leve i synd (som f.eks. homoseksualitet) og samtidig være Guds barn.
Jesus snakker, så vidt jeg ved, overhovedet ikke om homoseksualitet. Han har nogle helt andre ting på dagsordenen. Og faktisk er Jesu dagsorden 1000 gange mere aktuel i dag, end den var da han selv levede.
Det er selvfølgelig penge!
Jesus advarer gang på gang mod grådighed, rigdom, nærrighed og begærlighed. Han siger endda, at det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje, end det er for en rig at komme i himlen. Når dette emne er så vigtigt for Jesus - hvorfor er det så ikke også vigtigt for os?
Synd er ikke kun det, vi gør, men i ligeså høj grad det, vi undlader at gøre. Hver dag dør 30.000 børn af sult. Vi ved det, vi kan gøre noget ved det - alligevel sker der intet! Lever vi ikke alle i synd på dette område?
Stoler vi virkelig på, at det er Gud, der forsørger os? - Jeg kender ikke nogen, der giver mere end, hvad der økonomisk set er fornuftigt (inkl. mig selv).
Jeg tror langt flere kristne er mere bundet af deres materielle goder og deres penge, end de går og tror.
Hvad mener I?
Ændret af pianisten (07/08/2006 11:37)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68070 - 07/08/2006 12:15
Re: Rigdom - vor tids største problem?
[Re: pianisten]
|
Bruger
Reg.: 18/06/2006
Sted: Århus
|
Rigtig smukt emne! Og godt valgt!
Jeg vil først lige starte med mig selv. Jeg er så ked af at jeg bare siger nej tak til de organisationer der står på gaden. Undskyld Jesus! Virkelig Undskyld.
Når jeg kommer til at tænke over det så er vi jo simpelthen idioter.... Undskyld, men hvis vi kunne undvære en 2 kr hver da 365 dage gange med 3 milliader halvdelen af jordens befolkning, det giver: 21900000000
Foruroligende!
Men for så at komme til noget andet, så tror jeg at mange ikke vil give til organisationer som bruger alt på administrtivt matriale. Hvilket også skuffer mig....
Men jeg ved at RED BARNET går der kun 1% til flytransport m.m. Resten betaler vonluntørerende selv.
Men ja, Jesus har selv sagt mange andre ting, og aldrig selv udtalt sig om seksualitet.
Derfor er det vigtigere at gøre som Jesus gjorde, og ikke som diciplene.
Kærligst Lars
P.S jeg lover at sige ja til de som står på gade, og købe flere Hus Forbi!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68071 - 07/08/2006 12:31
[Re: Lars Hvass]
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Citat: Derfor er det vigtigere at gøre som Jesus gjorde, og ikke som diciplene.
De 12 disciple var altså ikke blot disciple, men de var også apostle. Altså de havde fuldmagt til at tale på Guds vejne, og dermed skal deres ord vægtes lige så tungt som Jesu egne ord - for de er alle Guds ord!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68072 - 07/08/2006 12:50
[Re: Lord Dean]
|
Bruger
|
Selvfølgelig til en vis grad, mener jeg personligt.
Det hellige Evangelium var noget vi fik, men brevene var noget vi fandt...
Men læser jo ikke blot Evangeliet, men vægter Evangeliet højere end brevene. Evangeliet er langt størstedelen af vejen!
Forstår du?
Kærligst Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#68073 - 07/08/2006 12:58
|
Bruger
|
Jeg ser meget nødigt at denne tråd også udvikler sig til en tråd om seksualitet og Jesu lære vs. apostlenes lære.
Jeg underkender hverken Jesus eller apostlene, men lige præcis denne tråd handler om Jesus' meget radikale udtalelser om rigdom!
Hvordan forholder vi os til, at Jesus siger, at det er umuligt for rige at komme ind i Guds rige?
Kan vi tale om, at alene det at være rig er at leve i synd?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68074 - 07/08/2006 13:10
|
Bruger
|
Citat: Selvfølgelig til en vis grad, mener jeg personligt.
Det hellige Evangelium var noget vi fik, men brevene var noget vi fandt...
Men læser jo ikke blot Evangeliet, men vægter Evangeliet højere end brevene. Evangeliet er langt størstedelen af vejen!
Forstår du?
Nej, det forstår jeg ikke. Jeg forstår ikke, at du forkaster halvdelen af NT. Apostlene havde fuldmagt til at tale på Guds vejne, og dermed er deres ord at betragte som Guds eget ord. At du så forkaster halvdelen af Guds ord i NT, det begriber jeg ikke.
Ved du hvad det vil sige at have fuldmagt til at tale på en anden persons vejne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68075 - 07/08/2006 13:12
|
Bruger
|
Citat: Kan vi tale om, at alene det at være rig er at leve i synd?
Nej. Rigdom er ikke syndigt. Men at forvalte sin rigdom dårligt eller til direkte skade for andre kan måske siges at være syndig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68076 - 07/08/2006 13:32
|
Bruger
|
Undskyld mig men tror du har misforstået mig?
Jeg siger at det hellige evangelium vægter jeg højest. Derefter tager jeg brevende som en del af Guds ord ja.
Og jeg ved godt hvad en fuldmagt er, men jeg mener stadig at evangeliet er det helligste, og det behøves du ikke angribe mig for?
Kærligst Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#68077 - 07/08/2006 13:39
|
Bruger
|
Jeg mener altså nok at det er syndigt at side i overflod når 300 uskydige børn dør hver dag. Det er der vi skal være til hjælp. Ved bare at tro at det ordner andre nok, kommer vi ingen vegne. Og jeg er så glad for det emne lige kom på, for ellers kunne jeg selv have forsat min forbrugs fest, uden at tænke over det. Jeg syntes det handler om vi alle skal have det godt, og alle mad i maven, og hjalp vi alle til, så ville det ikke se sådan ud i dag. Jo flere jo bedre.... Citat: Nej. Rigdom er ikke syndigt. Men at forvalte sin rigdom dårligt eller til direkte skade for andre kan måske siges at være syndig.
Jeg vil hellere være fattig og give det sidste stykke brød jeg har til min næste. For så ved jeg at jeg har været med til at gøre den forskel.
Det med at være ydmyg, er der mange rige der har svært ved syntes jeg. Man lærer bedst at være taknemmelig og ydmyg for de ting man har, når man er fattig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68078 - 07/08/2006 13:41
|
Bruger
|
Min forlovede og jeg har snakket om en gang at vandt vi nogle millioner i et eller andet haløjsa, så gik 75 % til et meget ramt land, og 10% til venner og familie - resten til at kunne bruge på at få lov til at rejse til Israel og Missionere med Israel Missionen
|
|
Til toppen
|
|
|
#68079 - 07/08/2006 13:48
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lars - jeg er lidt forvirret over det du skriver her, måske har jeg misforstået dig, men hvad forstår du ved "det hellige evangelium"? Du må meget gerne uddybe.
Evangeliet betyder "det gode budskab" - at Jesus døde for os alle, mens vi endnu var hans fjender ...
Essensen af evangeliet står i det, vi kalder "den lille Bibel", nemlig Joh. 3,16:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Men så er der jo tilbage at finde ud af, hvad det vil sige, at tro på Jesus.
Jeg mener, at det betyder, at vi har tillid til ham, og tror på hans løfter - og at det indebærer, at vi bestræber os på at handle efter hans bud og bede Fadervor, som han, vor Herre og vor Frelser, har lært os ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68080 - 07/08/2006 13:58
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Ja tillid til Jesus, ALTID... Men nu forstår jeg ikke helt? hvad var det du evt. havde misforstået?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68081 - 07/08/2006 14:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars - Jeg tror ikke det er en synd at være rig, ej heller nogen dyd at være fattig! Vi skal kunne modtage, og takke for, Guds gode gaver med god samvittighed, også selv om mange lider nød ... Hvis vi med et slag kunne fordele verdens goder ligeligt med x kroner til hver, så ville der næppe gå mange øjeblikke, før det hele blev lige så skævt som det er nu. Men vi kan tage os af næsten, og forsøge at hjælpe dem, nær eller fjern, som det er lagt os på sinde at hjælpe, og det kan vi gøre, hvad enten vi har penge eller ej .. Hvis vi ikke har, kan vi i hvert fald bede for dem. Vi kan tænke på Salomo - og på kong David! De havde så ufattelige rigdomme, at Bill Gates næppe kunne hamle op med dem - men de var ikke desto mindre Guds udvalgte! Så rigdom og velstand og gode kår kan være Guds gode gave til os, til stor velsignelse, hvad enten vi har arvet, arbejdet, eller vundet i Lotto! Men der er en fælde ved at være rig: At Mammon kan blive vores afgud, at vi tager imod gaven, men glemmer giveren, som er Gud! Rigdommene kan blive til et fængsel - vi tør ikke rejse på ferie, selv om vi har sørget for alverdens tyverisikringer - for tænk, hvis der kom nogen og stjal arvesølvet - og al den tid, vi skal bruge på at studere børskuser og holde lange og anstrengende møder med bankrådgivere ... osv. osv.  I lignelsen om den rige mand og Lazarus var det nok ikke rigdommen i sig selv, der stod i vejen for den riges frelse, men dét, at han åbenbart slet ikke havde øje for den fattige, syge mand, der lå lige uden for hans dør: Der var en rig mand, som klædte sig i purpur og fint linned og hver dag levede i fest og pragt. Men en fattig mand ved navn Lazarus lå ved hans port, fuld af sår, og ønskede kun at spise sig mæt i det, der faldt fra den riges bord, og hundene kom tilmed og slikkede hans sår. Når man er meget rig, kan man let komme til at tro, at man kan klare sig uden Guds hjælp, og miste troen derved ... Jesus fortæller om en mand, der havde haft en så stor høst, at han ikke havde plads til den i sine lader, men lod dem rive ned og bygge nogle, der var større, og som så sagde til sig selv: Så, min ven, du har meget gods liggende, nok til mange år. Slå dig til ro, spis, drik og vær glad! Men Gud sagde til ham: Din tåbe, i nat kræves dit liv af dig. Hvem skal så have alt det, du har samlet? Sådan går det den, der samler sig skatte, men ikke er rig hos Gud.« Manden havde åbenbart ikke engang tænkt på at oprette et testamente, ser det ud til .. hans rigdom, og hverken Gud eller næsten, havde første prioritet .. Vi har også Jesu ord til den mand, der mente, at han havde holdt hele loven til punkt og prikke: »Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige, så vil du have en skat i himlene. Og kom så og følg mig!« Da den unge mand hørte det svar, gik han bedrøvet bort, for han var meget velhavende. Når Jesus gav ham det svar, så var det ikke for at de fattige skulle blive rigere, men for at den rige skulle blive fattigere, dvs. så fattig på selvtillid, at han forstod, at han under alle omstændigheder behøvede Guds nåde og tilgivelse! Den rige blev ved Jesu svar konfronteret med den kendsgerning, at han i virkeligheden elskede sine rigdømme højere end han elskede Gud! Rigdom er således ikke vort største problem og er ikke i sig selv syndig - den enkeltes rigdom kan være til stor velsignelse for mange, hvis den forvaltes med kærlighed til Gud og næsten. Synden, den eneste fatale, er at vi ikke tror på Jesus!På ham, som siger: Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre. Og det gælder for alle syndere, både rige og fattige ... Jesus siger, at han ikke er kommet for at frelse [dem, der tror at de er] retfærdige, men syndere! Og retfærdig er ingen skabning ... Sådan mener jeg, det skal forstås. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68082 - 07/08/2006 15:20
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Jeg havde lige forfattet et indlæg til debatten, men med dit svar kristina blev det unødvendigt at trykke på "forsæt". Jeg erklærer mig fuldstændig enig!  Tit bliver det fremsat sådan at man skal have dårlig samvittighed hvis man har mange penge, hvilket jeg mener er forkert. Hvis jeg for eksempel vinder i lotto vil jeg blive ædderglad og straks sende en 1/10 af sted til et godt formål og tage konen under armen og rejse ud i verden og opleve noget mens jeg samtidigt takkede Gud for at have gjort det muligt. Men ja, hvad vi vil gøre med en lotto gevinst er ganske urelevant. Dog vil jeg gerne høre om folk er enige i at vi som kristne burde fokusere vores penge mere på kirkelige organisationer end på velgørende formål generelt? Selvfølgelig hvis man har meget at give kan man fordele ligeligt, men jeg vil til hver en tid give penge til mission eller kirkelige organisationer? Men hvad siger I? (Mange missionsselskaber driver også hjælpeprogrammer, dvs de ikke evangelisere uden hensyn til det "hele menneske") I hvert fald skal man altid give til det der ligger ens hjerte nærmest. fx de forfulgte kristne eller mission i Afrika etc.
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#68083 - 07/08/2006 15:38
|
Bruger
|
Jeg siger ikke det er en synd at være rig men hellere på ligefod med alle andre. Jeg vil ikke have det godt med at have mange penge og tage ud at rejse osv. vel videne at 300 uskyldige børn dør hver dag. Så kan JEG ikke have god samvittighed man bliver nød til at dele af kagen, ellers kalder jeg det en smule egoistisk.
Jeg har altid lært at en selv er ikke sig selv nærmest, det er min næste min broder og søster, ikke mine egne behov. Ved at tilfredsstille mit eget behov for kun én glæde af det. Men ved at dele bliver flere glade.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68084 - 07/08/2006 16:00
|
Bruger
|
Citat: Jeg vil ikke have det godt med at have mange penge og tage ud at rejse osv. vel videne at 300 uskyldige børn dør hver dag. Så kan JEG ikke have god samvittighed man bliver nød til at dele af kagen, ellers kalder jeg det en smule egoistisk.
Denne kommentar var vel skudt lidt i min retning, så jeg vil gerne kommentere. Jeg føler igen en nødvendighed til at sige at det ikke er MIT ansvar til at udrydde al uretfærdighed i verden. Jeg finder det hjerteskærende at mennesker dør af sult ude i verden, og vil gerne hjælpe, men samtidigt ser jeg det ikke som egoistisk at jeg bruger penge på god mad, en cd eller en rejse ud i verden. Vi skal generelt i vores hverdag have blik for vores næste, vi må ikke se vores næste lide og så bare gå forbi. Vi kan have kærlighed til verden og lide med folk laangt væk. Men at række ud for at slukke al verdens nød, det vil simpelthen ikke være til at bære for os mennesker. Ansvaret er Guds.
At leve med en sådan samvittighed som du beskriver ville passe ilde med mig. Men måske du er velsignet med et rigt giversind? Det er i hvert fald i sandhed en gave fra Gud!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68085 - 07/08/2006 16:29
[Re: SimonKL]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Simon kl Jeg er glad for, at vi er enige om det med pengene - - jeg tænkte også på Jesu ord om, at det er sværere for en rig at komme ind i himlen, end for en kamel at komme igennem et nåleøje - og hans disciple forskrækket spurgte ham: hvem i alverden kan så blive frelst? - og fik til svar, at det kan faktisk ingen. Men for Gud er alting muligt! Et af de mange mange bibelord om, at vi skal se i øjnene, at vi ikke kan selv, lige meget hvordan vi vender og drejer os .. Citat: Men ja, hvad vi vil gøre med en lotto gevinst er ganske urelevant. Dog vil jeg gerne høre om folk er enige i at vi som kristne burde fokusere vores penge mere på kirkelige organisationer end på velgørende formål generelt?
Hmm .. rent personligt bliver det ikke til andet end rent symbolske beløb, da jeg ikke har meget at gøre godt med, men alt andet lige vil jeg dog helst bruge min skærv på at støtte kristne brødre og søstre. Og så afviser jeg principielt aldrig nogen, der kommer til min dør med en raslebøsse til fordel for et eller andet godt (efter min mening godt!) formål - hvad det så end kan være.
F.eks. bruger jeg ellers en del tid på en af Sudanmissionens genbrugsbutikker - det har jeg valgt frem for Røde Kors ..
Jeg er enig med dig i, at vi nok i giver-spørgsmål skal følge vores hjerte i stedet for at forsøge at dele sol og vind lige og sende en tier til hvert eneste af de mange girokort, der har det med at hobe sig op ... jeg selv har fokuseret på Dansk Europamission, fordi jeg har stor nød for de forfulgte kristne i diktaturstaterne, og kender og har tillid til dem, der slider med arbejdet der - - og så også dbi, som har været Guds folkekirkelige redskab til at nå lige mig, så jeg nu omsider er i stand til at bekende min kristne tro ...
Jeg holder så meget af Danmark, og vil så gerne, at der uddannes præster, der brænder for Jesus: forkyndere af Guds levende ord til frelse for så mange som muligt ...
Derfor!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68086 - 07/08/2006 16:50
|
Bruger
|
Citat: for Gud er alting muligt!
Jeg sad og tænkte på de samme herlige vers. Det er Gud der frelser dem der følger ham, rig eller fattig.
Jeg gik med én af mine venner ned af strøget i KBH da vi blev standset af én "hverver" fra WWF. Hun forklarede os at vi med et lille beløb om måneden kunne hjælpe med at støtte arbejdet for at forbedre miljøet og hjælpe med at redde tusinder af isbjørne, der mistede livet i deres naturlige omgivelser pga forurening. Det lød meget overbevisende og jeg blev helt deprimeret på de kære bjørnes vejne. Min ven sagde dog straks nej tak; det var ikke noget for ham. Jeg tænkte hvordan han kunne være så upåvirket af salgstalen, men han forklarede sig: "Jeg vil gerne ofre alle isbjørne i hele verden bare for at hjælpe med at få ét menneske frelst. Mine giverpenge bliver brugt til dette éne formål."
DBI er super vigtigt arbejde ja, sammen med Åbne Døre og KFS er det mine topprioriteter.
Men hvorfor mangler kristne organisationer altid penge? Giver vi kristne for lidt, eller glemmer vi at give til de kristne organisstioner blot for at smide pengene i isbjørne i stedet? Og kan man moralsk tillade sig at ikke at hjælpe sultende mennesker/døende isbjørne gennem verdslige organisationer? Hvad siger I?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68087 - 07/08/2006 16:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars - Citat: Jeg har altid lært at en selv er ikke sig selv nærmest, det er min næste min broder og søster, ikke mine egne behov. Ved at tilfredsstille mit eget behov for kun én glæde af det. Men ved at dele bliver flere glade.
Joh - men Jesus siger jo, at vi skal elske vor næste som os selv! Ikke mere end os selv!
Hvis jeg bliver glad for at rejse på ferie - er lige kommet hjem fra det skønne Nordjylland! - så kan det måske tænkes, at jeg får flere kræfter, og bedre humør, og mere helhjertet kan smile til den sure kassedame henne i Netto! 
Hvis du giver andre for at få god samvittighed - så er det jo egentlig for din egen skyld du giver - for hvem kan holde ud at gå rundt med en dårlig samvittighed?
Gud elsker en glad giver, står der skrevet!
Men tit, tror jeg nok, er det et større problem at kunne modtage!
Vi føler os lidt "ovenpå" når vi kan være givere - det kan føles lidt ydmygende at være et nådebarn - en tigger! Netop derfor er det så svært for de fleste uden videre at modtage Guds kærlighedsgaver ... vi vil så gerne gøre os fortjente til dem!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68088 - 07/08/2006 17:03
|
Bruger
|
Citat: Jeg vil hellere være fattig og give det sidste stykke brød jeg har til min næste. For så ved jeg at jeg har været med til at gøre den forskel.
Cool... det må jeg tage hatten af for. Men er nu lidt spændt på om der kommer handling bag de fine ord. Hvornår sælger du computeren for at rejse flere penge til fattigdomsbekæmpelsen?
(Fattigdom er altså relativ)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68089 - 07/08/2006 17:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Simon kl Citat: Giver vi kristne for lidt, eller glemmer vi at give til de kristne organisstioner blot for at smide pengene i isbjørne i stedet? Og kan man moralsk tillade sig at ikke at hjælpe sultende mennesker/døende isbjørne gennem verdslige organisationer? Hvad siger I?
Selv har jeg ikke dårlig samvittighed over for nogen bjørn - ville heller ikke have det, selv om jeg var stenrig.
Men inden jeg blev kristen (og havde penge på kontoen) støttede jeg meget, som jeg ikke i dag ville bruge penge på - gode formål, for så vidt, men igen, et prioriteringsspørgsmål. Så SOS Børneby røg ud ... og dårlig samvittighed har jeg ikke.
I virkeligheden er det faktisk en synd at have dårlig samvittighed: Jeg har nemlig sluttet en pagt med Gud (2.Pet 3,21): en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse ! - Og den pagt vil jeg ikke bryde!
Mht. samvittigheden: Der står nogle, synes jeg, meget interessante vers herom i 1.Kor 8,9-13: Men se til, at jeres ret til at spise offerkød ikke bringer de svage til fald. For hvis nogen ser dig, som har kundskab, sidde til bords i et afgudstempel, vil så ikke den, der er svag i sin samvittighed, blive tilskyndet til at spise offerkød? Så går jo den, der er svag, til grunde som følge af din kundskab, den broder, som Kristus døde for. Ved på den måde at synde imod brødrene og såre deres skrøbelige samvittighed synder I imod Kristus. Derfor, hvis mad bringer min broder til fald, vil jeg aldrig i evighed spise kød for ikke at bringe min broder til fald.
Det ser for mig ud som om det er en så alvorlig sag at have dårlig samvittighed, at vi kan bringes til fald derved - eller bringe andre til fald .. Har du nogen kommentarer til det? Det er lidt nyt for mig.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68090 - 07/08/2006 17:39
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
|
Hej Simon, jeg hopper lige ind og blander mig for en kort bemærkning. Du skriver: Citat: Men hvorfor mangler kristne organisationer altid penge? Giver vi kristne for lidt, eller glemmer vi at give til de kristne organisstioner blot for at smide pengene i isbjørne i stedet?
Jeg mener faktisk, at det som hovedregel burde være sådan, at kristne organisationer skulle mangle penge. I hvert fald skal organisationer, der har mission som formål, efter min mening ikke lave overskud. Hvorfor? Derfor:
1) Er overskud i en kristen organisation ikke et udtryk for, at man ikke fik nok mission for sine penge? Med andre ord: Man kunne have investeret mere - i stedet for at grave sit pund ned!
2) Er overskud i en kristen organisation ikke et udtryk for, at der er for lidt drive i visionerne? Hvis man vil frem over stepperne og opdrive nyt land i missionsarbejdet - så koster det penge. Set i det perspektiv er det et adelsmærke, hvis en organisation kan sende et "tiggerbrev" ud i slutningen af året. Det er vel et eller andet sted et udtryk for, at organisationen er i positiv fremdrift?
Nuvel, jeg er godt klar over, at ovenstående er en smule kontroversielt. Så derfor vil jeg da lige præcisere, at det ikke gælder for kristne organisationer som driver forretning mhp. at tjene penge. Det er vel indlysende nok! Men ovenstående er derimod gældende for en organisation, der har mission som sit primære arbejde, - og er i øvrigt gældende under forudsætning af, at den pågældende organisation har kørt et stramt og fornuftigt budget efter gældende lovgivning - rækker pengene så alligevel ikke, så kan det faktisk være et sundhedstegn!
Som et ganske ydmygt eksempel kan vel anføres, at Indre Mission i sidste regnskabsår havde et ganske betragteligt overskud. Det skyldes vel mest af alt, at det er sværere end nogensinde, at skaffe nok medarbejdere. Uden at klandre Indre Mission - det er vel ikke 100% deres skyld, at det kniber med at rekruttere nye medarbejdere - så ville det i mine øjne have været et sundhedstegn, hvis Indre Missions regnskab havde gået i 0, eller givet et lille underskud.
Nu er jeg blot spændt på at høre, om I kan følge mig? Ellers er der hermed åbnet for venskabelig flaming.. :-)
Og så lige for at være konkret omkring hvad jeg selv giver penge til: Menighedsfakultetet og Kristen LokalRadio i Århus - og lidt løst hist og her!
Mvh /B
|
|
Til toppen
|
|
|
#68091 - 07/08/2006 18:18
|
Bruger
|
Citat: Mht. samvittigheden: Der står nogle, synes jeg, meget interessante vers herom i 1.Kor 8,9-13: Men se til, at jeres ret til at spise offerkød ikke bringer de svage til fald. For hvis nogen ser dig, som har kundskab, sidde til bords i et afgudstempel, vil så ikke den, der er svag i sin samvittighed, blive tilskyndet til at spise offerkød? Så går jo den, der er svag, til grunde som følge af din kundskab, den broder, som Kristus døde for. Ved på den måde at synde imod brødrene og såre deres skrøbelige samvittighed synder I imod Kristus. Derfor, hvis mad bringer min broder til fald, vil jeg aldrig i evighed spise kød for ikke at bringe min broder til fald.
Det ser for mig ud som om det er en så alvorlig sag at have dårlig samvittighed, at vi kan bringes til fald derved - eller bringe andre til fald ..
Jeg må indrømme at jeg kigger på disse vers og tænker: . Det er noget kompliceret noget og jeg kan umiddelbart ikke finde linket mellem denne tråd og disse vers. Jeg har altid læst dem i sammenhæng med Rom 14, så det er vel den eneste kommentar jeg lige kan finde på Giver det nogen mening for dig?
Jeg mener samvittigheden er en god ting, Gud kan tale til os gennem den og lade os vide hvornår vi har været en spade. Samvittigheden er dog også noget der er formet gennem vores opvækst og liv, så den er ikke altid god at følge. fx siger samvittigheden ja steder hvor Gud siger nej, og så er det selvfølgelig Gud vi skal følge, for han vil det os nu engang bedst! Men det interessante twist er den modsatte, samvittigheden siger nej, men Gud siger ja, fx i ovenstående vers og Rom 14? Dengang var uenigheden om hvorvidt man kunne spise offerkød. Nogle havde ingen problemer, mens andre havde problemer med samvittigheden og følte det var synd. Hvis de der så ingen problemer havde spiste offerkød mens de der havde så det, så kunne de måske hermed "fristede" de svage til at gøre det samme og hermed få dem til at "synde" i følge deres egen samvittighed. Og... - hmm... nej vent, jeg ved tror altså ikke jeg ser dette helt rigtigt... Kan vi få en teolog på banen
Dog, i udgangspunktet kan jeg ikke se hvordan den dårlige samvittighed skulle bringe os til fald, med mindre dårlig er lig med at samvittigheden tillader synd, altså dårlig i betydningen at den er Gud imod... Men hvis man nu har konstant dårlig samvittighed over sine synder (dårlig samvittighed i den traditionelle betydning) kan det måske lede til man ikke kan modtage nåden og glæden fra Jesus (fx "jeg kan simpelthen ikke tro nogen kan dø for en synder som mig"). Men det kan jeg heller ikke se ske andet end i teorien, for det er jo Helligånden der fortæller os vi har syndet og fra samme sted får vi jo også ordet om syndernes forladelse samtidigt. Altså: lov (du er synder) og evangelium (men du er frelst).
Var dette andet end en gang bla bla? Jeg synes selv jeg ikke rigtigt får svaret dig... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#68092 - 07/08/2006 18:31
[Re: Nissen]
|
Bruger
|
Hej Brian He he, jeg er vild med din argumentation og ja jeg er enig om at kristne organisationer ikke skal tjene penge. Men det at de mangler penge er dog ikke et adelsmærke, selvom jeg forstår lige præcis hvad du mener og synes det er cool skrevet  Nej, nogle kirkelige organisationer mangler jo så mange penge at hjulene ikke kan køre på organisationen - og det er rigtig skidt! Tag Kristeligt Forbund for Studerende for eksempel. De har brug for penge til ansatte og forskellige initiativer. Ingen penge, ingen ansatte og ingen initiativer. Mange penge, mange ansatte og mange initiativer. Og ja, der skal altid sigtes efter at få brugt alle penge, selvom jeg ikke skal klandre en kassér med økonomisk sans at gemme noget af et overskud til side og bruge det som sikkerhed hvis næste år nu bliver knap så godt. Igen KFS. Deres højskole som slugte en ordentlig del af budgettet bliver i år ikke oprettet, hermed er en mængde penge frigivet. Men ikke til lønforhøjelser, men til flere initiativer! Og det bliver spændende at se hvad de finder på! Så at kristne organisationer mangler penge er både positivt og negativt, men rigtig negativt hvis dårlig økonomi truer disses arbejde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68094 - 07/08/2006 19:58
Re: Rigdom - og dårlig samvittighed -
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Simon! Citat: Jeg må indrømme at jeg kigger på disse vers og tænker: . Det er noget kompliceret noget og jeg kan umiddelbart ikke finde linket mellem denne tråd og disse vers. Jeg har altid læst dem i sammenhæng med Rom 14, så det er vel den eneste kommentar jeg lige kan finde på Giver det nogen mening for dig?
Ja, lige præcis - det er det samme der står i Rom. 14!
Jeg tror egentlig, at det vi i fællesskab har fundet frem til, er rigtigt.
Men linket til denne tråd? - jo, jeg kom til at tænke på det, fordi Lars Hvass skrev, at han ikke kan spise sig mæt med god samvittighed, når han véd, at andre dør af sult ... og så er jo spørgsmålet dette: skal han så ikke enten sulte sig, eller også forsøge at skille sig af med sin dårlige samvittighed ved hjælp af skriften - for nogen tredje mulighed har han vel ikke?
Jeg er enig med dig i, at samvittigheden kan være god at lytte til - men det er ikke altid, det er Gud, der taler til os gennem den ... det kan lige så vel være vores kultur eller opdragelse, der hvisker til os, at vi er på gale veje - og det er du jo også inde på. F.eks. kan et forældrepar have dårlig samvittighed over ikke, som de burde, at have sørget for æresdrab på deres ældste datter, som har giftet sig med en vantro (f.eks. en kristen) - eller over at have udskudt den smertefulde omskærelse af deres yngste datter ...
- og når de så har fået taget sig sammen til at udføre opgaverne - ja, så har de bedre samvittighed .. !
- og sådan er der så meget.
Jeg tror at samvittighedens stemme er bestemt af den moral, der hersker i den kultur, den tidsalder, det område, den familie, den religion, som mennesker hver især lever i. Der er således flere slags moral, f.eks. nyttemoral (den pragmatiske), situationsetik (hvor man vurderer ud fra hver enkelt sag uden nogen overordnet lov), sindelagsmoral (hvor man føler efter inden i sig selv) osv., og moralen er formentlig bestemmende for hvornår vi har god/dårlig samvittighed -
Men kristen etik er hverken nyttemoral eller sindelagsmoral, men tager udgangspunkt i Jesu ord: Guds eviggyldige lov : Du skal elske Gud og din næste som dig selv! Sådan lyder Guds lov. Som vi naturligvis af alle kræfter skal forsøge at opfylde - - selv om vi hver dag må erkende, at det kan vi ikke ... 
Evangeliet har intet "du skal", men lyder sådan her: Du er elsket!
Du skriver: Citat: Dog, i udgangspunktet kan jeg ikke se hvordan den dårlige samvittighed skulle bringe os til fald, med mindre dårlig er lig med at samvittigheden tillader synd, altså dårlig i betydningen at den er Gud imod...
Hmm - joh - jeg tænker her på, at hvis vi som kristne går og har dårlig samvittighed, så kan det næsten kun skyldes, at vi ikke tror på Jesus, dvs. at vi mangler tillid til, at han har frelst os, af ren nåde - at vi ikke tør tro på hans tilgivelse, selv om vi bekender vores synd og beder om tilgivelse - og så er vi ude i ikke-tro og afviser evangeliet! ?
Hvis vi mener, at vi mister Guds kærlighed ved at falde i synd, ved at tænke/tale/handle forkert - ja så tror vi faktisk ikke rigtig på ham, som har lovet at være med os alle dage, indtil verdens ende - - - han som siger: Den der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort!
Rom. 8,38-39: For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.
Derfor: Dårlig samvittighed hører ikke til i en kristens liv! Gal 4,5,1: Til den frihed har Kristus befriet os. Stå derfor fast, og lad jer ikke atter tvinge under trælleåg!
Vi skal holde den gode samvittigheds pagt! Det, som vi ikke kan gøre med god samvittighed, skal vi holde os fra. Tror jeg .. Eller hvad siger du?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68095 - 07/08/2006 19:58
[Re: Nissen]
|
Bruger
|
Det er da dejligt at høre, at der tilsyneladende ikke er nogen her, der har problemer med forholdet til penge.
Det er selvfølgelig helt rigtigt, at det at være rig ikke er en synd i sig selv, men det undrer mig alligevel lidt, at I allesammen kan tage så afslappet på det.
Det lyder ikke til at vores afhængighed af penge er et stort problem i forhold til Gud.
Har I aldrig følt, at penge har en magt i jeres liv, som de ikke skulle have?
Har I aldrig afslået af hjælpe mennesker i nød, fordi I hellere ville bruge pengene på jer selv?
Har I aldrig afslået at give mad til den sultne, husly til den hjemløse, tøj til den nøgne osv. - alene på grund af bundethed til penge?
Jeg spørger ikke for at give nogen dårlig samvittighed - og jeg mener selvfølgelig ikke, at vi som enkeltpersoner skal redde hele verden - men jeg mærker selv grådighedens klamme hånd en gang imellem, og jeg nægter at tro på, at jeg er den eneste.
Afholder vores rigdom os ikke nogen gange for at følge Jesus, ligesom den rige unge mand i bibelen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68096 - 07/08/2006 20:23
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Tja, Jeg giver et fast beløb hver måned (Unicef og Åbne Døre), og så ellers når Han tilskynder mig til det (KFS, MF, dør-indsamlinger...) Dårlig samvittighed er noget man har, når man ikke gør, som Gud tilskynder én til. Midlet mod dårlig samvittighed er, at gøre det. Hvis man ikke er i modstrid med Gud, er der ingen grund til at have dårlig samvittighed. I sidste ende BØR det være Gud, der råder over alle vores penge... Hvis han får lov til det, så er det jo bare at sende nogle penge afsted når han siger til. Men at gå rundt med kronisk dårlig samvittighed fordi der dør 300 børn i Afrika om dagen, det ser jeg ingen grund til. Og da især ikke, når der er andre rige mennesker end mig. Hvad jeg derimod synes er helt hen i vejret er alle de milliarder af kroner, der går til at finde ud af, om der er vand på Mars... mens man er nærmest ligeglad med om der er vand i Afrika! Eller de penge som hver weekend bliver vekslet til alkohol af "fattige" SU-modtagere. Eller kristne i vesten, der siger, at der ikke er noget i Bibelen, der befaler, at kristne skal give tiende - nej, Gud vil ikke have 10%, men 100! Mht. underskudsevangelisation, så har jeg netop læst bogen Korset Og Springkniven. Synes det er et glimrende eksempel på, hvordan man kan drive mission - David Wilkerson drev et hjem for narkomaner med ca. 15 ansatte og en næsten konstant kassebeholdning på 100$. Men Gud reddede dem hver gang  super stærkt
|
|
Til toppen
|
|
|
#68097 - 07/08/2006 20:53
|
Bruger
|
Citat: Lars Hvass skrev, at han ikke kan spise sig mæt med god samvittighed, når han véd, at andre dør af sult ... og så er jo spørgsmålet dette: skal han så ikke enten sulte sig, eller også forsøge at skille sig af med sin dårlige samvittighed ved hjælp af skriften - for nogen tredje mulighed har han vel ikke?
Nu forstår jeg! Og ja, jeg er fuldstændig enig i at den står mellem at sulte eller at skille sig af med den dårlige samvittighed. Jeg spiser mig fint mæt, men ikke uden at sige Gud tak for det. Det er derfor de fleste kirstne synger eller beder bordbøn. Samtidigt er vi kristne kaldet til at hjælpe de som er ringere stillet end os, og skal ikke holde på pengene når vi ser nøden. Men at have dårlig samvittighed ved at spise mig mæt, det har simpelthen aldrig været meningen. For vi kan ikke rumme al verdens nød og skal ikke påtage os det personlige ansvar for at fjerne den. Ansvaret er Guds og vi må vel som kristne stille os til rådighed for ham når han kalder os til at hjælpe.
Så ja, angående samvittigheden. Vi må vel sætte den op mod Skriften og spørge: skal jeg have dårlig samvittighed her? Skal jeg have dårlig samvittighed over min synd, mine svigt, mit begær? Tja, når vi er tilgivet af Gud ved Jesus, så er vi jo rene og så er der vel ikke noget at skamme sig over? Men heller ikke noget at være stolt af, æren er jo Guds! Samvittigheden kan være en pukkel man skal over for virkelig at forstå at man er tilgivet, jeg føler selv skammen ved at falde igen og igen. Det er en krydsvej vi alle står ved ind i mellem vel: Er det sandt at jeg er frelst? Er jeg virkelig tilgivet? Og svaret er jo selvfølgelig for den som tror evangeliet om Jesus : JA!
Citat: ...hvis vi som kristne går og har dårlig samvittighed, så kan det næsten kun skyldes, at vi ikke tror på Jesus, dvs. at vi mangler tillid til, at han har frelst os, af ren nåde - at vi ikke tør tro på hans tilgivelse, selv om vi bekender vores synd og beder om tilgivelse - og så er vi ude i ikke-tro og afviser evangeliet! ?
Hvis vi mener, at vi mister Guds kærlighed ved at falde i synd, ved at tænke/tale/handle forkert - ja så tror vi faktisk ikke rigtig på ham, som har lovet at være med os alle dage, indtil verdens ende
Jeg tror du har ret her, men det er ikke super god sjælesorg at sige dette sådan ligeud til den der tvivler, hvis du forstår hvad jeg mener. Men ja, kristne i denne situation er ikke kommet længere end til loven her, de ser deres store synd, men ved ikke at korsets betydning er så meget større end deres synd. Guds løfter er knyttet til korset, Jesus døde én gang for alle, og fjernede AL vores synd. Som du selv viser det i de herlige vers du citerer så ja, Jesus har taget al synden, og vi finder ingen hvile og slipper ikke for dårlig samvittighed før vi lægger os i Guds hænder. Det har vi brug for at høre igen og igen, det er jo derfor den lutherske kirke forkynder lov og evangelium ud og ind hele tiden 
Citat: Derfor: Dårlig samvittighed hører ikke til i en kristens liv!
Tja. Al dårlig samvittighed var jo ikke skidt. Det er godt at vide man har gjort noget galt, men hvis vi kalder den udgave for syndserkendelse så køber jeg den. Dårlig samvittighed hører ikke til i en kristens liv. Men den der plages skal ikke skamme sig, men fordybe sig i det hellige evangelium og tage imod og glædes over det gode budskab om alle sine synderes nådige forladelse!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68098 - 07/08/2006 22:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Simon, du kan tro jeg glæder mig over at læse det du skriver - det altsammen!  - nyder hæmningsløst hvert et ord! Det var dejligt at nå til enighed om det med samvittigheden, for det er noget jeg har tænkt en del over - - det forekommer mig, at der er en generel tendens til at finde det sådan lidt fromt at gå med bøjet hovede og have dårlig samvittighed - og så er gået op for mig, at det er det overhovedet ikke - tværtimod! (Men jeg måtte først igennem en fase som var fyldt med dårlig samvittighed over at have dårlig samvittighed ...  ) Men syndserkendelse, ja, enig! Her tænker jeg på 1.Joh. 1.5-10, som jeg er så glad for: Og dette er det budskab, som vi har hørt af ham og bringer videre til jer: Gud er lys, og der er intet mørke i ham. Hvis vi siger, at vi har fællesskab med ham, men vandrer i mørket, lyver vi og gør ikke sandheden. Men hvis vi vandrer i lyset, ligesom han er i lyset, har vi fællesskab med hinanden, og Jesu, hans søns, blod renser os for al synd. Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os. Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os. - det er et af de skriftsteder, som jeg meget tit vender tilbage til: Lever vi som tilgivne syndere i Guds kærligheds lys, så er vi på ret vej, vi har fællesskab med hinanden og kan frimodigt rejse hovedet og se os som kongebørn, som arvinger til Guds rige! Så enkelt er det! Og også så svært, fordi det er så stort ... Er du forresten sikker på, at det er ikke netop kan være supergod sjælesorg at sige dette ligeud, som det er, til den anfægtede, tvivlende synder? For mig selv var det i hvert fald en stor befrielse i netop dén situation at blive gjort opmærksom på det - og turde tage imod evangeliet - rent og uden forbehold - - og fatte, at det ikke havde det allermindste med mig og mit at gøre - - og at nåde kun er nåde, hvis den er helt, og ikke kun delvis, ufortjent ... ! Og igen må vi kæmpe mod den vanskelighed, det kan være at modtage ! Det koster ingen ting - kun vores eget selvliv, som vi kan aflevere i våbenhuset og ved den hellige nadver få udskiftet med frelsens klæder - som Gud oven i købet selv vil give os på!  - jfr. Esajas 61,10: Jeg fryder mig over Herren, min sjæl jubler over min Gud. For han har klædt mig i frelsens klæder og hyllet mig i retfærdighedens kappe, som en brudgom sætter sin turban, og som bruden fæster sine smykker. Ja, det ér fuldbragt!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68099 - 07/08/2006 22:21
|
Bruger
|
Hvad kan jeg næsten sige andet end: Amen! Tak for snakken!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68100 - 07/08/2006 22:37
|
Bruger
|
Citat: (Men jeg måtte først igennem en fase som var fyldt med dårlig samvittighed over at have dårlig samvittighed ... )
Hvorefter du blev lidt stolt af dig selv fordi du havde gennemskuet det, men opdagede så, at du var blevet stolt, og tog dig selv i det. Så sagde du til dig selv, "Kristina, nu har du taget dig selv i at være stolt! Hvor er det helligt af dig" Men straks derefter så du, at du igen havde været hovmodig, du opdagede det, rettede dig selv, og blev en lille smule stolt over din ydmyghed...
Ja, det kan være noget underligt noget, at være kristen 
|
|
Til toppen
|
|
|
#68101 - 07/08/2006 22:38
|
Bruger
|
Hvorfor sælge computeren, når jeg kan ligge penge fra hver dag til støtte???
Handlingen er der, og computeren er ikke en rigdom, men en gave jeg har modtaget.... Tror du selv man har råd til en som studerende?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68102 - 07/08/2006 22:41
|
Bruger
|
Jeg snakker ikke om små afslapnigs ferier... Men alle de chater rejser, og forbrugsfest på at man selv kan have det gpdt... Forstår du?
Jeg giver kun fordi at jeg gerne vil have mætte maver, ikke fordi at jeg føler mig mere ren overfor Gud. men har selv prøvet mange gange at gå sulten i seng, og det er altså ikke en leg, men der ønsker man virkelig nogen hjælper inderst inde...
|
|
Til toppen
|
|
|
#68103 - 07/08/2006 22:45
|
Bruger
|
Hej Simon....
Jeg siger ikke at alle skal gøre eller tænke som jeg. Jeg kan bare godt skamme mig over nogen, der har penge i overflod, som ikke ønsker at dele.
Vi har alle fået kærlighed og gaver i overflod, hvorfor så ikke dele dem med hinanden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68104 - 07/08/2006 23:42
|
Bruger
|
Hejsa,
Jeps, som skriften siger: hvad har du, som du ikke har fået givet? (1 Kor 4,7)
Men ja, den moderne verden handler jo meget om mig, mig, mig så folk har svært ved at se ud over sig selv. Og det kan da være træls at vide hvor meget bedre verden kunne se ud hvis alle der havde overflod delte ud af deres velstand, men hvad folk bruger deres penge vil jeg helst ikke blande mig i. Dog syntes jeg at vi som kristne må opfordre hinanden til at dele ud af det vi har fået!
|
|
Til toppen
|
|
|
#68105 - 08/08/2006 01:47
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Citat: Hvad jeg derimod synes er helt hen i vejret er alle de milliarder af kroner, der går til at finde ud af, om der er vand på Mars... mens man er nærmest ligeglad med om der er vand i Afrika! Eller de penge som hver weekend bliver vekslet til alkohol af "fattige" SU-modtagere. Eller kristne i vesten, der siger, at der ikke er noget i Bibelen, der befaler, at kristne skal give tiende - nej, Gud vil ikke have 10%, men 100!
Ja, eller når vi går efter tilbuddene fordi de er billigst uden at tænke på hvilke forhold de er producerede under eller hvad fattige bønder eller arbejdere får ud af det.
Tjek evt. den TV-udsendelse, som ligger på DR's hjemmeseide, som hedder: Når tilbud dræber (klik på DR.dk TV, vælg programmer og derefter "når tilbud dræber").
Det er såmænd ikke fordi der er noget særligt i den afsløring. De fleste produkter (alle!, vil jeg tro) vi køber i vesten er så billige som de er fordi der sker en udnyttelse og uretfærdig fordeling af ressourcer. Tænk blot på Toms, H&M, Netto, Føtex etc.
Det er slet ikke så simpelt endda med fordelingen af goderne. Vi kan sagtens tale om at give procenter eller faste beløb til organisationer, men problemet ligger dybere end som så.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68106 - 08/08/2006 02:35
[Re: søgende]
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
hmm.. interessant vinkel, Søren.. Læste om børn i Cambodja, som lavede tøj til HM.. Mener de tjente, hvad der svarer til 1,5 ØRER i timen.. (eller var det 12 ører..) under alle omstændigheder grotesk lidt..
Og yes, jeg tror også problemet stikker dybere..
Som én skrev: Gud vil ikke have 10 %, men 100 %.. Kan det overhovedet lade sig gøre for os vesterlændinge??
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#68107 - 08/08/2006 06:00
|
Bruger
|
Helt klart enig.... Jeg vil ikke tvinge nogen til at dele deres, men jeg ønsker at vi som kristne deler ud af det vi har.
Men helt enig
Kærligst
|
|
Til toppen
|
|
|
#68108 - 08/08/2006 08:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars - - du kan tro jeg respekterer din omsorg for andre! - Og jeg er enig med dig i at forbrugsfesten i vores rige del af verden har taget helt overhånd. Mange mærker, at de ikke bliver lykkeligere af "køb nyt og smid væk" .. - og så køber de bare endnu mere nyt og smider endnu mere væk, og hvis det ikke hjælper, så måske en rejse jorden rundt .. tjaa - Alt det er tomhed, endeløs jagen efter vind som der står i Prædikerens bog.
Men Lars, jeg tror ikke at Gud glæder sig, hvis du afviser at spise dig mæt! Tænk på, at din krop er Helligåndens tempel ! Og at Gud vil sine børn det uendelig godt, også her i denne verden!
Jeg tror Gud sørger, hvis du afviser hans gode gaver - lige som vi selv bliver skuffede og kede af det, når vi vil glæde nogen ved at give dem gode gaver - og de så ekspederer gaverne videre. "Modtagelse nægtet".
Det er egentlig på en måde lige så ukærligt ikke at ville modtage, som det er at være påholdende og samle til bunke i stedet for at bruge overskudet til hjælp for andre ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68109 - 08/08/2006 08:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, Steffen, ja, suk, lige præcis! Og så må jeg bede om tilgivelse, også for det! Jeg bliver hver eneste dag konfronteret med, at jeg aldrig aldrig bliver den mindste smule bedre.  - allerhøjst en smule visere, hvad det så end skal bruges til, for der står jo skrevet: De vises visdom vil jeg ødelægge, de kloges klogskab vil jeg tilintetgøre. ------------ "Tak Gud, at jeg i hvert fald ikke er som den usympatiske farisæer, men mere i retning af ham den ydmyge tolder ...!" Øv!  Tak for (op)sangen - og hav, trods alt, en velsignet tirsdag! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68110 - 08/08/2006 09:51
|
Bruger
Reg.: 24/02/2006
|
"Hvorfor sælge computeren, når jeg kan ligge penge fra hver dag til støtte???"
Fordi hvis du sælger computeren, kan du lægge endnu flere penge fra til støtte dén dag.
"Handlingen er der, og computeren er ikke en rigdom, men en gave jeg har modtaget"
Derfor er den vel stadig penge værd?
Du skriver jo selv: "Jeg vil hellere være fattig og give det sidste stykke brød jeg har til min næste. For så ved jeg at jeg har været med til at gøre den forskel."
De ord er jo nemt at omsætte til handling. Hvorfor tøver du så?
Nå, nu er jeg jo en stor tilhænger af den videnskabelige metode, og det duer ikke rigtigt i et religiøst forum.
F.eks. er den her jo oplagt i det kristne univers: Det er bedre at være i Paradis end at være på jorden. Uskyldige børn kommer i Paradis hvis de dør. Hvad er problemet med at 300 uskyldige børn dør hver dag? De kommer jo i Paradis hos Gud, og hvorfor skulle det være så vigtigt, at de først lever 65-90 år på jorden? Faktisk risikerer de jo at BLIVE syndige, på grund af de fristelser som findes her. Og dermed få vanskeligheder med at komme i Paradis senere hen -?
Jeg har faktisk aldrig modtaget et tilfredsstillende svar på dette spørgsmål.
Med hensyn til at de rige bør dele deres ejendom ud til de fattige, så løser det jo ingenting.
For det første ville al handel jo gå i stå. Jeg er sikker på at det ikke skulle være en engangsforestilling, for som Kristina skriver ville der jo stadigvæk være folk som tjente penge. Og de ville bare blive rige igen. Næh, goderne skal blive ved med at være fordelt ligeligt. Og dermed ville ingen producere noget, for man kunne jo ikke tjene penge ved at sælge det.
For ser du, det er i virkeligheden ikke penge der er brug for. Det er varer. Pengene er bare drivmidlet til at få varerne produceret. Det var dét kommunisterne misforstod.
For det andet: Hvis alle mennesker kunne fylde maven hver dag, hvis sult og sygdomme ikke slog mennesker ihjel, så ville jorden blive fyldt op med mennesker på rekordtid. Umiddelbart lyder det kynisk, og jeg ville helt sikkert have en anden mening hvis jeg var et fattigt negerbarn i Etiopien, men der er altså ikke plads til alle de mennesker der ville komme ud af at fjerne al sult og sygdom.
Så længe man ikke kan indføre en fungerende kontrol af befolkningstilvæksten, bliver "noget" nødt til at rydde ud i bestanden.
Gud sagde: "Gå ud i verden og vorde mangfoldige". Mig bekendt mente han ikke: "Gå ud og fyld planeten til randen, så alle må stå på skuldrene af hinanden".
Ikke desto mindre er det dét vi er i gang med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68111 - 08/08/2006 10:34
[Re: Caballo]
|
Bruger
|
Lad os gå ud og slå folk ihjel, for de får det bedre i himmelen? Mener du virkelig det?
Problemet er jo ikke, at alle skal have lige meget - problemet er, at alle skal have chancen for at leve!
Ligenu giver den vestlige verden 690 millarder om året til u-landene i udviklingsbistand. Hvis de vestlige lande derimod lavede et retfærdigt marked og gav u-landene det, som deres varer er værd, ville ulandene hvert år modtage 695 millarder, alene på den konto.
I-landene er skyld i mange, mange menneskers død hver dag - direkte eller inddirekte - det er fuldstændig ligegyldigt. I kan prøve at pakke det væk i alle mulige undskyldninger, men fakta er, at vi har blod på hænderne.
Kan vi virkelig med god samvittighed sige, at det ikke er mit ansvar, når Jesus gang på gang opfordrer os til at tage os af de svageste?
At Caballo mener, at det er vigtigere at holde bestanden nede ved at lade mennesker dø af sult må stå for hans egen regning. Jesus har ikke kaldt mig til at holde bestanden nede... (Undskyld hvis det lyder lidt hårdt - er bare lidt forundret over de her holdninger...)
Ændret af pianisten (08/08/2006 10:34)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68112 - 08/08/2006 10:54
[Re: seeker]
|
Bruger
|
Citat:
Som én skrev: Gud vil ikke have 10 %, men 100 %.. Kan det overhovedet lade sig gøre for os vesterlændinge??
Præcis!
Som de rigeste kristne, der nogensinde har levet, må vi meget seriøst forholde os til, om penge er blevet en afgud for os. Det er vel ikke for sjov, at Jesus gang på gang taler om de her ting - og det vel og mærke i en kultur, hvor forskellen på rig og fattig er mange gange mindre end i dag.
Vi er selvfølgelig frelst af nåde og ikke af vores gerninger - men hvem tilbeder vi reelt? Penge eller Jesus? Hvem har egentlig 1. pladsen i vores hjerter?
Jeg bliver meget nervøs, når jeg læser Matt. 25, 31-46. Det er det stykke, der hedder verdensdommen, hvor Jesus deler menneskeflokken i to - én til højre, og én til venstre. Målestokken er ikke: dem, der troede rigtigt, og så de andre.
Tværtimod: De retfærdige er dem, der tog sig af de mindste, uden at vide at det var Jesus, de tog sig af. Dem, der går bort til evig straf er dem, der ikke genkendte Jesus i de mindste mennesker. Det er altså ganske almindelige ting som mad, tøj, husly, der bliver vigtigt i Guds rige - og vigtige i forhold til frelse.
Det kan godt være, at der er nogen her, der ikke lige synes det passer ind i deres lutherske teologi - men Jesus var jo heller ikke luthersk...
Det her er ikke for at slå nogen i hovedet, men først og fremmest en opsang til mig selv! Det her betyder noget for Jesus! - Betyder det nok for os?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68113 - 08/08/2006 10:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej pianisten - jeg er enig med dig i dine betragtninger her. Det er en uhyggelig "troldmandes lærling" (måske kan vi kalde ham Mammon) der har overtaget magten og styrer væksten og bnp'et så forfærdelig skævt.
Bortset fra det: Jeg mener heller ikke, at vi skal hjælpe Gud med at "holde bestanden nede" - og hvis vi endelig skulle, så skulle vi gøre det ved at sørge for rigelig mad og gode kår til hele jordens befolkning.
For det er jo netop de sultne, der føder mange børn og ikke os i I-landene ..!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68114 - 08/08/2006 10:58
|
Bruger
|
Citat: Hvorfor sælge computeren, når jeg kan ligge penge fra hver dag til støtte???
Fordi når du skriver " Jeg vil hellere være fattig og give det sidste stykke brød jeg har til min næste. For så ved jeg at jeg har været med til at gøre den forskel. , så siger du, at du vil give ALT du ejer væk. Men nu holder du pludselig krampagtigt fast på din computer, og gad vide hvor mange andre ting du krampagtigt ville holde fast i? TV-apparatet, pengereserven i banken, cyklen, stereoanlægget.
Det var meget fine ord du slyngede ud, men handling bag ordene lader det ikke til at få. Det er muligt, at du vil forbedre din givertjeneste, men lad være med at fremture på den måde overfor folk med større rigdom end dig selv, når du ej heller selv formår at leve op til det ideal du stiller op.
At undskylde dig med at computeren er en gave, og at den derfor er undtaget fra at skulle gives, er det ikke blot en dårlig undskyldning for ikke at "give det sidste stykke brød"?
At det skulle være specielt helligt at være fattigt kan jeg ikke se der findes noget bibelsk belæg for, men at det påhviler rige et større ansvar/byrde vil jeg ikke afvise - da rigdom let kan føre til fordærv.
Din tanke om at dele al verdens velstand ud blandt alle mennesker er meget smuk, men på den anden side også meget naiv. Når der i dag findes ulighed, så skyldes det at mennesker og samfund er forskellige. Nogle samfund har været hurtigere til at udvikle sig end andre, og derfor har deres borgere skaffet sig større velstand end i andre samfund. Dertil kommer at mennesker er forskellige. Nogle er mere økonomisk anlagt end andre, og de gør hurtigt deres velstand større, mens andre mennesker er knap så velovervejet og hurtigt sætter sig i gæld. Sådan er verden, og det er svært at lave om på. Hvis du vil have total lighed, så må man uddele verdens velstand hver dag - hvilket vil sætte ALT fortagsomhed i stå, da ingen motiveres til at gøre en ekstra indsats, når gevinsten alligevel skal deles med 6.000.000.000 andre mennesker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68115 - 08/08/2006 11:08
|
Bruger
|
Citat: At det skulle være specielt helligt at være fattigt kan jeg ikke se der findes noget bibelsk belæg for, men at det påhviler rige et større ansvar/byrde vil jeg ikke afvise - da rigdom let kan føre til fordærv.
Fint - lad os diskutere, hvordan vi lever op til det ansvar som de ufattelig rige kristne, vi er!
Jeg er nervøs for, at penge virkelig er en afgud for os - hvordan forholder vi os til det?
Jeg synes, diskussionen har udviklet sig lidt til en tvist om ord. Det er selvfølgelig ikke særlig frugtbart at sælge alt, hvad man ejer og sende pengene til Afrika (så kan de jo sende pengene tilbage som u-hjælp til os næste år.) Men det er da ganske seriøst at diskutere, hvordan vi ærer Gud med vores penge! - Og specielt enkelt er det i hvert fald ikke.
Lad os stoppe angrebene på hinanden og snakke konstruktivt om, hvordan vi håndterer vores ufattelige rigdom... (ikke ment som et surt opstød - jeg prøver bare at holde tråden på den rette kurs...)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68116 - 08/08/2006 11:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Caballo, du skriver: Citat: F.eks. er den her jo oplagt i det kristne univers: 1)Det er bedre at være i Paradis end at være på jorden. 2)Uskyldige børn kommer i Paradis hvis de dør. 3)Hvad er problemet med at 300 uskyldige børn dør hver dag? 4)De kommer jo i Paradis hos Gud, og hvorfor skulle det være så vigtigt, at de først lever 65-90 år på jorden? Faktisk risikerer de jo at BLIVE syndige, på grund af de fristelser som findes her. Og dermed få vanskeligheder med at komme i Paradis senere hen -?
Det kristne univers, som jeg ser det, ser helt anderledes ud!
ad 1) ja ad 2) der findes ingen uskyldige børn, vi fødes alle skyldige, dvs. med ryggen til Gud. ad 3) problemet er vores ukærlighed og børnenes lidelser. ad 4) vi har intet løfte om, at alle børn kommer i paradiset, vi har kun et løfte om, at de, som tror på Jesus, kommer i paradiset.
Endvidere: Vi skal elske Gud og vor næste som os selv. Det gør vi ikke, når vi vender ryggen til de lidende. Hvis du har en Bibel, så læs f.eks. Jesu beretning om den barmhjertige sameritaner, det er Lukas evangeliet kapitel 10 vers 25-37. Og Jesus siger i sin Bjergprædiken: Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed.
Den tankegang, du giver udtryk for, er nok mere hinduistisk end kristen og ikke præget af næstekærlighed og barmhjertighed.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68118 - 08/08/2006 11:28
|
Bruger
|
Tiende er helt sikkert vigtigt!
På Jesu tid var tiende virkelig en prøvelse - det var en måde at vise, at man var afhængig af Gud.
I dag er der mange kristne, der ikke engang betaler tiende - selvom nærmest alle i Danmark nemt ville kunne klare sig uden en tiende-del af deres indkomst.
De kristne sammenhænge, hvor jeg er vokset op, har det her været et tabu. Vi har simpelthen været for dårlige til at tale om penge! Men jeg har fundet ud af, at det i hvert fald i mit liv hurtigt bliver afgud nr. 1 - hvorfor er det ikke blevet taget mere alvorligt i min opvækst?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68119 - 08/08/2006 11:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej pianisten Citat: Det kan godt være, at der er nogen her, der ikke lige synes det passer ind i deres lutherske teologi - men Jesus var jo heller ikke luthersk...
Jo, det passer så sandelig ind i min lutherske teologi!!!
Jesus og Luther er fælles om respekten for "det står skrevet, at ... "
Men når du om verdensdommen skriver: Citat: Jeg bliver meget nervøs, når jeg læser Matt. 25, 31-46. Det er det stykke, der hedder verdensdommen, hvor Jesus deler menneskeflokken i to - én til højre, og én til venstre. Målestokken er ikke: dem, der troede rigtigt, og så de andre.
.. så vil jeg dog lige indskylde, at det overhovedet ikke er muligt at "tro rigtigt" (= at tro på Jesus) hvis man ikke tror på det, som Jesus siger, vi skal gøre!
Så igen lander vi på løftet om at vi frelses ved tro på Jesus, og ikke ved gerninger, som ikke er frelsens grund, men en klar og uomgænglig konsekvens af vores tro og vores retfærdiggørelse.
Og i 1..Kor 13,1-2 står der også skrevet: Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet.
Jojo, det er skam luthersk, for det står skrevet! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68120 - 08/08/2006 11:50
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jamen, det er jeg da glad for at høre - mit problem er, at jeg oplever, at folk fra højrefløjen (grodt sagt: IM, LM, ELM og KFS) taler utrolig meget om, hvor vigtigt det er at have den rette lære - det jeg kalder: at tro rigtigt. Nogle gange virker det faktisk som om, at det er det allervigtigste!
Når vi nu alligevel allerede har fejlet her, ville det så ikke være mere konstruktivt at snakke om nogle andre ting - f.eks. hvordan vi bedst muligt bliver efterfølgere af Jesus med vores liv? Det handler i min bog ikke kun om lære, men i langt højere grad om livsførelse.
Jeg synes, det er tankevækkende, at der bliver lagt så meget vægt på læren, at ting som social retfærdighed og omsorg for næsten i mange tilfælde bliver en personlig kamp! (Det er måske lidt groft skitseret, men jeg taler af egne erfaringer og indtryk).
Har du en kommentar til det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68121 - 08/08/2006 20:00
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Pianist.
Jeg mener ikke vi kan stille det op som modsætninger på den måde. Hvordan vi skal efterfølge Jesus og hvordan vi lever i omsorg for vores næste, er vel også en del af læren? "Lære" er jo ikke bare et udtryk for teori og tankespind. Som Leif Andersen engang har sagt: "En sand troslære hader teorier".
Men det er da interessant, det du skriver, og måske også rigtigt nogle steder, og andre måske ikke.
Du lagde ud her i tråden med at sige, at seksualitet var noget, der var meget oppe for tiden, og blev peget ud som et område, hvor det var særlig vigtigt at vogte sig for synd - mens det samme måske ikke skete så meget på pengenes område.
Måske er det fordi det ikke er så enkelt som det første: Det er temmelig håndgribeligt, at fx sex før ægteskabet, utroskab mv. er synd, men hvordan definerer man griskhed? Er man grisk, når man ikke giver tiende? Når man har en så og så stor indkomst og alligevel beholder det meste? Når man tager på charterrejser hvert år? Når man bygger en principielt unødvendig udestue? Og hvordan definere, hvornår man er "bundet" til penge? Vi har nok begge hørt denne sætning: "Så længe jeg ikke er bundet til det jeg ejer, kan jeg trygt beholde det hele". Eller i hvert fald noget, der ligner. Og så er det alligevel nemmere at lade emnet ligge.
Vi har også forholdsvis konkrete retningslinjer for hvordan vi forholder os til seksuelle fristelser: sov ikke sammen - hold dig fra bestemte billeder / litteratur / mennesker / situationer, der frister - bikinigrænsen - osv. Men hvad med konkrete retningslinjer mod griskhed? Da bliver det let sådan noget med "ja det må man jo selv om" - og så står man alene i kampen, som du siger.
Selvfølgelig er det rigtigt, at man ikke skal lave nye love. Men det behøver det jo heller ikke at blive til. Vi giver jo rask væk de førnævnte gode råd mht. seksualiteten uden at føle os nødsaget til hver gang at sige, at vi jo ikke skal lave nye bud, fordi vi vel godt kan skelne mellem bud, og så vise, praktiske råd til overholdelse af budene. (Det med tiende eller en anden fast bidragsprocent kunne lyde som et godt råd af den slags.)
Eller også kommer man meget hurtigt til at sige, "ja, nu skal vi jo også passe på, at det ikke bliver til lovtrældom, så vi må hellere lade det ligge, og det er jo også svært". Men man hører sjældent nogen sige, at vi skal passe på, at det med sex før ægteskabet mv. ikke bliver til lovtrældom, for det er jo svært - selv om det også kan være svært at holde for nogle, og sikkert også blive til lovtrældom. Det er vel næppe sådan, at kun nogle bud kan blive til lovtrældom, og andre ikke - eller ved nogle skal man advare mod det hver gang, mod andre ikke eller måske aldrig. Men evt. er man bange for, at der, hvor man advarer mod lovtrældom i forhold til noget bestemt, så tager man lettere på det? Er det sådan, at nogle bud og formaninger skal holdes mere "for enhver pris" end andre?
Endelig er definitionen på lovtrældom vel heller ikke, at noget falder os svært. Vi kommer nok også let til at glemme, at Gud ikke bare har givet os budene, men også lovet os kraft til at holde dem. Samt at alle bud jo egentlig er konkretiseringer af budet om at elske Gud - som har elsket os først. Der er forskel på at gøre noget for en, der elsker en, og som man elsker igen, og så at gøre det blot af formel pligt eller fordi man har en pisk over nakken. Man skal naturligvis ikke ligge under for lovtrældom. Ligeså naturligt skal man heller ikke vige udenom noget af frygt for, at det skal blive til lovtrældom. Så er det bedre undgå lovtrældommen ved at fordybe sig lidt ekstra i evangeliet om, hvad Jesus gjorde for os, da han døde på korset og opstod af graven, og lade det blive udgangspunktet for det nye liv efter Guds vilje - i tro på, at Jesus på korset også har vundet sejren over de synder, som sidder allermest fast i os, så vi ikke længere behøver at opgive på forhånd med begrundelsen, at "det er svært - punktum". Som der står: Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden. Rom. 6,14.
Ja, det blev længere end jeg troede, men sådan kan det jo gå, når den ene tanke griber den anden. Det er i øvrigt også noget, jeg selv har gået og vendt et stykke tid. Altså det med forskel på synder, hvad der er svært eller lovtrældom, og de ting, hvor man aldrig / altid siger det mv.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (08/08/2006 20:08)
|
|
Til toppen
|
|
|
#68122 - 08/08/2006 20:53
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Citat: Man skal naturligvis ikke ligge under for lovtrældom. Ligeså naturligt skal man heller ikke vige udenom noget af frygt for, at det skal blive til lovtrældom. Så er det bedre undgå lovtrældommen ved at fordybe sig lidt ekstra i evangeliet om, hvad Jesus gjorde for os, da han døde på korset og opstod af graven, og lade det blive udgangspunktet for det nye liv efter Guds vilje - i tro på, at Jesus på korset også har vundet sejren over de synder, som sidder allermest fast i os, så vi ikke længere behøver at opgive på forhånd med begrundelsen, at "det er svært - punktum".
CS Lewis udtrykker det sådan, at Satan prøver at få folk til at løbe rundt med skumslukkere når der er oversvømmelse, og med redningskranse når der er brand...
Lovtrældom er en grum ting, men når man finder ud af, at man er "afhængig" af penge, så er det altså den forkerte læresætning at fyre af... Jakobsbrevet har nogle ret interessante vers om dette emne. Tror det er henne i kap. 3 eller sådan noget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68123 - 08/08/2006 22:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Citat: Ja tillid til Jesus, ALTID... Men nu forstår jeg ikke helt? hvad var det du evt. havde misforstået?
Sagen er, at jeg ikke kan finde ud af hvad du mener, når du skriver "evangeliet" .. kan du evt. sætte ord på og forklare? Mener du de ord, som Jesus har sagt os, og som er refereret i Bibelen - eller mener nu noget helt andet?
Og hvad med "de ti bud"? - hvordan forholder du dig til dem?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68124 - 09/08/2006 01:46
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Anne
Man kan sagtens argumentere for, at kærlighedsbudet er en del af læren - men det er en ting, man bliver nødt til at stoppe med at snakke om på et tidspunkt, og så begynde at handle på det. Jeg føler desværre tit, at vi (inkl. mig selv) stopper ved snakken.
Jeg har ikke brug for flere regler, og jeg tror heller ikke, at det er vejen frem. Jeg er ikke meget for denne her generelle opstilling af regler som gælder for alle. Jeg oplever heller ikke, at det hjælper mine venner og bekendte.
Det som jeg oplever som en hjælp i mit liv er at være i et ansvarsfuldt fællesskab med nogle andre kristne. Jeg har bl.a. en mentor, der kan hjælpe mig til at sætte fingeren på de ting, jeg skal arbejde med i mit liv. Det giver mig kraft og styrke til at leve et helligt liv.
Men jeg oplever et behov for at penge-spørgsmålet kommer frem i det åbne - vi har mere end nogensinde brug for at diskutere, hvordan vi forvalter vores rigdom. Hvis der er nogen, der synes, det er en god idé at lave generelle retningslinier, så må de jo gøre det...
|
|
Til toppen
|
|
|
#68125 - 09/08/2006 09:16
|
Bruger
Reg.: 24/02/2006
|
Kære Kristina,
Tak for dine svar som jeg imidlertid undrer mig lidt over:
ad 2) der findes ingen uskyldige børn, vi fødes alle skyldige, dvs. med ryggen til Gud.
ad 4) vi har intet løfte om, at alle børn kommer i paradiset, vi har kun et løfte om, at de, som tror på Jesus, kommer i paradiset.
Disse to svar indikerer jo at jeg tager fejl. Men vil du dermed fortælle mig, at et barn som er dødfødt eller dør kort efter fødslen (hvor det i sagens natur hverken har hørt om Gud, tror på Jesus eller har kunnet føre et dadelfrit levned) vil blive forment adgang til Paradis?
|
|
Til toppen
|
|
|
#68126 - 09/08/2006 10:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Caballo, du spørger: Citat: Men vil du dermed fortælle mig, at et barn som er dødfødt eller dør kort efter fødslen (hvor det i sagens natur hverken har hørt om Gud, tror på Jesus eller har kunnet føre et dadelfrit levned) vil blive forment adgang til Paradis?
Mit svar er et stort "ved ikke"!
Men ingen skabning - stor eller lille - kan præstere et dadelfrit levned. Vi frelses ved tro på Jesus - og vi kan ikke vide, hvem der tror på Jesus, det ved kun Gud!
Røveren, som blev korsfæstet på Golgatha ved siden af Jesus, og som fik det store løfte af ham "I dag skal du være med mig i Paradis" - havde bestemt ikke ført noget dadelfrit liv, og fik jo heller ikke lejlighed til at udføre gode gerninger .... Men han bad en kort bøn til Jesus: »Jesus, husk mig, når du kommer i dit rige.«
Gud kender sine, naturligvis også de spæde og de ufødte, og kan tale med enhver af sine skabninger på hver enkelts eget sprog. Det tror jeg på!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68127 - 09/08/2006 11:15
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Lars,....
Hvad mener du med at Evangeliet var noget vi fik med og brevene var noget vi fandt? Så vidt vi ved det teologisk og arkæologisk er brevene skrevet før evangelierne, og har cirkuleret rundt længe inden Evangelisterne begyndte at nedfælde det mundtlige overleveringer fra de kristne... Dertil skal der tillægges en hvis skepsis over både brevene og evangelierne mhs til hvonår og hvordan de er fundet...
Men det for mig til at vende tilbage til mit spørgsmål:
Hvad mener du med at evangeliet er vi fik med og brevene var noget vi fandt?
God dag og venlig hilsen Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#68128 - 09/08/2006 14:04
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Citat: Med hensyn til at de rige bør dele deres ejendom ud til de fattige, så løser det jo ingenting.
For det første ville al handel jo gå i stå. Jeg er sikker på at det ikke skulle være en engangsforestilling, for som Kristina skriver ville der jo stadigvæk være folk som tjente penge. Og de ville bare blive rige igen. Næh, goderne skal blive ved med at være fordelt ligeligt. Og dermed ville ingen producere noget, for man kunne jo ikke tjene penge ved at sælge det.
En ligelig fordeling af kapital har helt sikkert noget at sige. Uden opsparing, ingen forøgelse i produktionen. Uden økonomisk sikring, ingen omlægning af produktionen eller anden satsning.
Hvis alle havde mulighed for arbejde og bedre brug af teknologi (som kapital er en forudsætning for) så ville jorden sagtens kunne producere nok til hele jordens befokolkning. problemet er manglende udnyttelse, manglende udnyttelse kommer af mange ting: ingen opsparing, ingen forsikring, ingen teknologi, ingen viden etc etc
Citat: For det andet: Hvis alle mennesker kunne fylde maven hver dag, hvis sult og sygdomme ikke slog mennesker ihjel, så ville jorden blive fyldt op med mennesker på rekordtid.
Det skal man ikke være så sikker på. I mange fattige lande fungerer børn på nogenlunde samme måde som en pensionsordning gør i Danmark, altså en sikring til alderdommen. Det er ikke en tilfældighed, at man får færrest børn i de vestlige lande og flest i de fattigste. Befolkningstilvæksten er størst i de fattige lande, I DK ville vi knap nok kunne opretholde befolkningsantaller hvis ikke det var for indvandringen.
Desuden rykkes den øvre grænse for hvor mange mennesker jorden kan brødføde fordi der er faktorer, som man ikke tidlgere har kalkuleret med, teknologi fx. Der er ingen der kan spå om hvor mange mennesker jorden kan brødføde om 50 år. Kun fantasien sætter grænser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68129 - 10/08/2006 11:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Pianist .. Citat: ... mit problem er, at jeg oplever, at folk fra højrefløjen (grodt sagt: IM, LM, ELM og KFS) taler utrolig meget om, hvor vigtigt det er at have den rette lære - det jeg kalder: at tro rigtigt. Nogle gange virker det faktisk som om, at det er det allervigtigste! [.....]
Jeg synes, det er tankevækkende, at der bliver lagt så meget vægt på læren, at ting som social retfærdighed og omsorg for næsten i mange tilfælde bliver en personlig kamp!
Her må jeg sige, at mine egne erfaringer er lige modsat: at folk fra højrefløjen (dumt ord, men vi ved, hvad vi mener med det) som lægger vægt på læren, netop er de selv samme personer som dem, der har i praksis har omsorg for deres/vores medmennesker, ikke kun åndeligt, men så sandelig også mht. vores fysiske nød og helt jordiske behov i hverdagen.
Læren ér jo netop hvad Jesus siger (i missionsbefalingen): ... og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer ...
Fra Matt. 25: Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig.
Læren er således: Tag jer kærligt af jeres medmennesker, de fremmede, de fattige, de sultne, de fængslede - - og vel at mærke uden at bekymre jer om, om disse nødlidende nu har den rette lære eller ej - - og vel at mærke uden at tænke på jeres egne gode næstekærlige handlinger som en paradis-forsikring, der giver himmel-points!
Lige præcis dét er den rette lære! Så livet er en del af læren, liv og lære hænger uløseligt sammen. Vranglære skal modsiges, og lov og evangelium skal forkyndes, rent og purt, som der står, for ingen af os er født med at vide, hvad Jesus på korset har gjort for os, og hvad han har befalet os at gøre!
I ApG står der om den etiopiske hofmand, der på vej hjem fra Jerusalem sad i sin vogn og læste om profeten Esajas. Filip gik så hen til ham og spurgte: »Forstår du også det, du læser?« Han svarede: »Hvordan skal jeg kunne det, når der ikke er nogen, der vejleder mig?«
Sådan er det også i dag: Vi har alle brug for at kende læren: vejledning fra præster og forkyndere, som forkynder Guds ord til tro - og som er tro-værdige. Og det er de kun, når de selv lever deres liv i overensstemmelse med, hvad de forkynder, og derfor bygger på den uforgængelige klippe, som er Jesus og ikke på forgængeligt hø, halm og strå ...
Sådan får vi liv i læren ... og læren ind i livet!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#68130 - 10/08/2006 17:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen. Det var da et skægt (og rammende) citat af C.S. Lewis  - det havde jeg aldrig hørt før. Vi er helt enige ellers. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#68131 - 10/08/2006 17:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Pianist.
Det med retningslinjerne er vigtigt at forstå rigtigt, det var ikke som nye regler gældende for alle, men bare som en form for gode råd om hvordan man rent praktisk kan (ikke nødvendigvis: skal) føre dem ud i livet. Nogle gange kan vi nemlig også komme til at være meget svævende og ukonkrete, tror jeg. Det kan være en hjælp med et godt råd om "hvordan" man kan gøre det, ikke altid kun "at" man skal. Man kan ofte opleve, at når man diskuterer den slags ting, bliver folk forvirrede og siger "ja, det er meget godt, men hvad betyder det i praksis?" Et ikke-økonomisk eksempel: Det kan være meget nemt at snakke om "bøn og bibellæsning" som en fast grundsætning, man ofte siger, men uden at forklare hvordan, så der måske sidder nogen, der ikke rigtig ved, hvordan de skal få de ting til at fungere i praksis, der har brug for gode råd. (Og igen, netop råd.) Derfor er det også godt med den individuelle vejledning, som du nævner. Og du har ret i, at det ofte bliver ved snakken og ikke ved handlingen. Også i pengespørgsmålet.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|