Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6787 - 12/12/2002 18:57 hvad er det, der gør en til Kristen ?
dagnir
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Sted: frederiksberg
For nogle få år siden, var der en gruppe af mennesker, der var trætte af at de almindelige diskutioner gik hen og blev til en form for mudder kastning.
Man besluttede sig for at finde en fælles måde at forstå hinanden på, man samledes og de første timer fortsatte diskutionen uden at nå nogle steder, det var stadigvæk svært af forstå hinanden........

Men de samlede mennesker var en flok af meget stædige mennesker, så man besluttede sig for at finde nogle fælles ting man kunne blive enige om, og her er nogle af det de alle troede på;

"en Guddommelig styring"
"Lyset som en støtte for alle i mørket"
"Guider der hjalp menneskerne, og sparkede dem lidt bagi ind i mellem"
"den Universelle Kærlighed"
"Fred fremfor Krig"

Disse mennesker kunne nu sætte sig ned og diskuterer alt det andet de ikke var eninger i, men da de havde en fælles forståelse for hinanden, gik alt lettere.......

Så vidt jeg ved, er de ovennævnte ting, noget alle også herinden kan være eninge i mig i, også tilhører den Kristne verden og hvis vi alle tror på dette, så er vi ikke særligt lang fra hinanden, eller.......???

i Lyset. Dagnir
Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset

Til toppen 
#6788 - 12/12/2002 22:48 Re: hvad er det, der gør en til Kristen ? [Re: dagnir]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Dagny

du skriver:

"en Guddommelig styring"
"Fred fremfor Krig"

Mener du at det at finde en fællesnævner gør een til kristen? Hvor finder du Jesus Kristus i dette?

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#6789 - 13/12/2002 00:03 Re: hvad er det, der gør en til Kristen ? [Re: dagnir]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Uanset om vi måske kan blive enge om det, du nævner, så betyder det ikke, at det også rummer det centrale i kristendommen.
Centralt i kristendommen er, at Gud blev menneske, blev korsfæstet og opstod. Det er så centralt, at hvis det ikke står øverst på listen er der ikke tale om kristendom.
Fred i verden ønsker vel alle, som ikke er så truet, at de føler sig nødsaget til at slås, og selv DE ønsker vel også fred.
Det, at kristendommen rummer et fredsbudskab gør ikke alle fredselskende til kristne.

Hvis vi på samme måde finder fællesnævnere for pattedyr, der går oprejst, har to forlemmer og to baglemmer, så gør det vel ikke mennesker til aber?
- eller aboriginals til pygmæer?
- eller mænd til kvinder?

Det er godt at finde fælles udgangspunkt at diskutere ud fra, men det udelukker vel ikke, at man som delvis overlappende cirkler har forskellige identiteter, og at man derfor ikke - eller kun i begrænset omfang - kan identificere sig med hinanden.
Jeg kan vel heller ikke kalde mig heks, fordi jeg har gjort mine akvariefisk så tamme, at jeg kan klø dem på ryggen. Jeg går ud fra, at der skal mere til

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6790 - 13/12/2002 15:10 Der er Jesus til forskel [Re: Eva]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Jeg er meget enig med Eva i, at kristendom handler om meget mere og andet end nogle universelle og almene idealer for livet. At være kristen handler om at tro på Jesus og følge hans lære og hans budskab så helhjertet som der er menneskeligt muligt. Det handler om at være fyldt at Jesu Ånd og leve sit liv vejledt af hans vilje. Det handler om at erkende sig selv som en synder der er helt og holdent afhængig af Jesu død og opstandelse for at kunne bevare håbet om evigt liv og frelse fra død og fortabelse.

Dagnir spør:

hvis vi alle tror på dette, så er vi ikke særligt lang fra hinanden, eller.......???

Nej vi ikke langt fra hinanden som mennesker. Men vi er heller ikke nødvendigvis tæt på hinanden i overbevisning.

Dagnir, du er wiccaner (moderne heks) og selvom I måske bruger nogle af de samme ord som i kristendommen, så er der rigtig meget langt imellem det vi tror på og bygger vores liv på. Du nævner 5 områder som du opfatter som fællesnævnere mellem kristendom og wicca. Jeg vil gerne kommentere dem hver for sig:

"en Guddommelig styring"
Vi tror faktisk på en personlig og almægtig Gud. En Gud med en kærlig og barmhjertig vilje. Pga. Jesus har vi endda lov til at kalde Gud for vores far. Og jo Gud styrer, men han gør det gennem sit ord. Dvs. vi kan lukke vore ører og vende os væk fra Gud, vi kan overtage styringen selv og Gud giver os faktisk lov til det! Men han giver os så også lov til at bære de skæbnesvangre konsekvenser selv.

Ja, men Bibelen sætter navn på dette lys: det er Jesus og kun Jesus. Han er vejen, sandheden og livet, han er den eneste ved hvem Gud kan frelse os fra det onde. Og der er kun eet sted vi lærer dette lys at kende: i Bibelen, hvor Gud taler om sin søn og hvad han har gjort for os.

Vi tror på engle - vi tror på sendebud fra Gud, som er sendt ud til hjælp for dem som har sat deres liv til Guds hjælp og nåde. Men englene lærer os ikke noget som vi ikke kan vide i forvejen. De beskytter os og vejleder os, men de gør os ikke til andet og mere end vi er. Englene er her for at gøre Guds gerninger og for at bane de veje Gud åbner for os. Og for det meste er englene usynlige. De kommunikerer ikke direkte med os mennesker.

Der findes kun een universel kærlighed, og det er Guds kærlighed. Al menneskelig kærlighed er kun en afglans af den kærlighed som bor i Guds hjerte og som vi alle fra skabelsen er udstyret med en længsel efter. Vi lærer derfor kun ægte guddommelig kærlighed ved at lære Jesus at kende. I Jesus ser vi nemlig hvordan Guds kærlighed er og hvordan den elsker. I Jesus er Guds kærlighed kommet ind på livet af hver enkelt af os og kalder os til tro og overgivelse.

"Fred fremfor Krig"
Jesus kom med et budskab om fred. Men det var en ganske særlig fred han forkyndte. Det var ikke freden mellem mennesker, det var ikke freden i vore hjerter, men der var freden mellem Gud og mennesker! Det er denne fred der er den virkelig vigtige og som forandrer alle ting - og som også baner vej for fred mellem mennesker og nationer, men ikke nødvendigvis.

Jeg er spændt på hvor meget af dette du kan tilslutte dig, Dagnir.... ?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#6791 - 13/12/2002 16:33 Re: hvad er det, der gør en til Kristen ? [Re: malli]
dagnir
Bruger

i Lyset, naturligvis og i den universelle kærlighed.......

i Lyset. Dagnir
Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset

Til toppen 
#6792 - 13/12/2002 16:44 svar: Der er Jesus til forskel [Re: asas]
dagnir
Bruger

lige en rettelse, jeg er IKKE wiccaner - men jeg har en e-mail på Wiccadk.dk, de to ting hænger ikke sammen---
Jeg er derimod Celtisk/Kristen og de ting jeg nævnte var ikke fællesnævner melle Wicca og Kristendommen, men mellem andre, jeg har lige opdaget at jeg i min skriveiver glemte at fortælle at det var Kristne og forskellige folk indenfor den altrenative verden der havde denne samling, dvs, folk inden for åndsvidenskaben mv.

Jeg ser selv den Guddommelige styring som Gud.
Jeg mener at Jesus er en del af dette lys.
Engle eller Guider er det samme for mig.
Den Universelle Kærlighed er for mig alt levende, og derved er alt Gud.
Men hvis man har fred mellem sin Gud og sig selv, er der vel ikke så langt til resten.

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6793 - 13/12/2002 20:47 Re: svar: Der er Jesus til forskel [Re: dagnir]
asas
GlobalModerator
Bruger

OK - jeg troede lidt at det var noget i samme stil...
Kan du forklare mig hvad en keltisk/kristen er og hvor du adskiller dig fra wiccan?

Jeg ser selv den Guddommelige styring som Gud.
Jeg mener at Jesus er en del af dette lys.
Engle eller Guider er det samme for mig.
Den Universelle Kærlighed er for mig alt levende, og derved er alt Gud.
Men hvis man har fred mellem sin Gud og sig selv, er der vel ikke så langt til resten.

Når du siger at Jesus er en del af dette lys, så adskiller du dig fra Jesu egen påstand om at være det eneste sande lys.

Kan du forklare lidt mere præcist hvad en guide er for dig og hvilken rolle guiden spiller?

Når du siger at alt er Gud (= den universelle kærlighed), så ligger din gudsopfattelse faktisk langt fra den kristne. I kristendommen er Gud skaberen og han er som sådan adskilt fra det skabte - ja faktisk er een af kristendommens grundlæggende lærepunkter at der består en latent konflikt og modsætning mellem skaberen og det skabte - den modsætning som Bibelen også kalder synden. Vi er simpelt hen skilte fra Gud og kan kun få ægte kontakt og fællesskab gennem Jesus.

Og så den med "fred med Gud" - nej, desværre: at have fred med Gud betyder ikke at vi så ikke er langt fra resten: fred med hinanden og med os selv. Faktisk kan fred med Gud medføre andre og nye konflikter - både i forhold til os selv og til andre.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#6794 - 13/12/2002 20:53 Re: skel [Re: dagnir]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Jeg undrer mig lidt over at du trækker så skarpe skel mellem din egen tro og så wicca - for os andre kan det være svært at se forskel - og så ikke skelner overhovedet mellem din tro, som ligner en naturreligion og så kristendommen, som i høj grad er en samfundsreligion.

Det undrer mig især, fordi kristendommen i høj grad har lidelsens problem i centrum, mens det, du taler om, ligner, at lidelse mest er noget, man selv påtager sig ved at tro på det.

Hvorfor så skarpe skel i det, du synes at være mest 'i familie' med men ikke med noget, som er så anderledes?

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6795 - 16/12/2002 19:44 svar: Der er ikke meget til forskel eller er der ? [Re: asas]
dagnir
Bruger

Eva skriver:
""Jeg undrer mig lidt over at du trækker så skarpe skel mellem din egen tro og så wicca - for os andre kan det være svært at se forskel - og så ikke skelner overhovedet mellem din tro, som ligner en naturreligion og så kristendommen, som i høj grad er en samfundsreligion.
Det undrer mig især, fordi kristendommen i høj grad har lidelsens problem i centrum, mens det, du taler om, ligner, at lidelse mest er noget, man selv påtager sig ved at tro på det.
Hvorfor så skarpe skel i det, du synes at være mest 'i familie' med men ikke med noget, som er så anderledes?"

Netmissionæren skriver:
""OK - jeg troede lidt at det var noget i samme stil...
Kan du forklare mig hvad en keltisk/kristen er og hvor du adskiller dig fra wiccan?""

Celtisk tro er en naturbaseret tro.
Vi tror at alt liv er et direkte bevis på Guds nærhver og at Gud er delt i en quindelig og en mandlig form. (det sidste ligner wicca, der kom senere)
Derfor tror vi også på at Gud er en del af os og ikke adskilt fra os. (ikke wicca)

Celtisk tro er baseret på at alt liv bliver gentaget, dvs. livshjulet og at man bliver genfødt liv efter liv (samme form har Native Americans, her hedder det medicinhjulet, og andre her hedder det reinkarnation), (heller ikke wicca)

Celtisk tro ligger i grundbasen på, at man gennem at opnår en indre harmoni gennem Gud og da Gud er i alting, naturligvis også gennem os selv.
Vi tror at hver eneste lille ting vi ser i naturen er et bevis på at Gud er til. (ikke wicca)

Celtisk tro er bygget op omkring respekten for andres meninger, dette betyder at vi sætter spørgstegn ved de ting vi ser og/eller læser, det betyder at vi IKKE undertrykker andres religion.

Celtisk tro giver (som medicinhjulet) alle andre religioner samme ret til at eksisterer som vi selv, for vi tror at alle tror på Gud, og at alle må tro som de vil, blot at de giver respekt til alle andre på den samme måde.

Celtisk tro giver os styrken til at forsvarer os selv og det vi er, og Ja vi slås og vi slår ihjel, men vi gør det ikke fordi vores Gud siger at vi skal slås med dem der ikke tror som vi, vi gør det fordi det styrker vores vilje og dræber vores rædsel.
Derfor tror vi ikke på det utimative onde, vi ser på naturen (= Gud) og naturen er ikke ond den er i balance med sig selv.

Celtisk/Kristen tro er baseret på at Jesus er en del af det Lys som Gud har sendt til os for at lede os gennem problemfyldte tider.
Jesus siger han er det sande Lys... Ja naturligvis, han er jo som alt andet en del af det Guddommelige lys der skinner gennem os alle, derfor er Jesus min broder.

Celtisk/Kristen tro fortæller os at hvis vi skal opnå fred på jord, må vi opnå harmoni i os selv og derved skabe grobund for balancen mellem Gud og Mennesket og derved skabe fred mellem menneskerne.

Celtisk tro byder os at stille os FORAN vores Gud og forsvarer vores Gud ikke at gemme os bagved vores religion.

Vi tro at en religion er noget menneskerne har skrevet ned som en forklaring på deres tro......

jeg uddyber gerne........

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6796 - 17/12/2002 20:48 Re: svar: Der er Guider og der er Guider [Re: asas]
dagnir
Bruger

en Guide er den der møder dig inden du bliver født, hin følger dig gennem hele livet, hjælper dig, støtter dig og våger over dig.

en Guide er den du møder på dig vej gennem livet som hjælper dig, støtter dig og vejleder dig.

en Guide kan være fysisk og ikke-fysisk, en engel, et lys eller noget andet, det kan værer dig, for vi er alle Guider for hinanden, på hver sin måde, for der findes altid en i vores nærhed der kan hjælpe, støtte, lytte og give en et velfortjent spark bag i.

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6797 - 19/12/2002 15:59 Jo, der er en verden til forskel [Re: dagnir]
asas
GlobalModerator
Bruger

Kære Dagnir

Når jeg læser din beskrivelse af hvad det er du tror, så har jeg lidt svært ved at forstå hvordan du kan kalde dig "kristen". Celtisk tro har ifølge din beskrivelse her intet at gøre med kristendom. Du taler nok om en gud, men det er så vidt jeg forstår en panteistisk naturgud, som intet har til fælles med den kristne Gud. Og den Jesus du taler om er reduceret til et lys blandt mange andre.

Celtisk/Kristen tro er baseret på at Jesus er en del af det Lys som Gud har sendt til os for at lede os gennem problemfyldte tider.
Jesus siger han er det sande Lys... Ja naturligvis, han er jo som alt andet en del af det Guddommelige lys der skinner gennem os alle, derfor er Jesus min broder.

Hvis du regner Jesus for at være een Gud har sendt os for at lede, et lys fra Gud, hvad så med Jesu lære, hans liv og hans budskab? Hvordan forholder du dig til det?

Jeg har jo svært ved at se hvordan din celtiske tro kan forenes med det Jesus lærer. Hvem har så ret? Dig eller Jesus? Er din Gud ikke i splid med sig selv når han siger eet gennem Jesus og noget andet gennem den celtiske lære?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#6798 - 19/12/2002 16:12 Re: svar: Der er Guider og der er Guider [Re: dagnir]
asas
GlobalModerator
Bruger

Det er jo da unægteligt en smuk tanke og jeg kan også godt se parallellerne til Guds engle. Men når du siger at guider kan være alt muligt - også andre mennesker, så lyder det jo mest som om at guider blot er udtryk for at vi lader vores omgivelser belære os og inspirere os til livet. Er det rigtigt forstået?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær