0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#67842 - 02/08/2006 20:44
Fundementalisme
|
Bruger
Reg.: 18/06/2006
Sted: Århus
|
Ændret af Lars Hvass (02/08/2006 20:44)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67843 - 02/08/2006 20:49
Re: Fundementalisme
[Re: Lars Hvass]
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
|
Ja?  Det kunne være rart, hvis du lige ville skrive, hvad du selv syntes - !? EDIT: Og så fandt jeg så ud af, at det var din egen side du linkede til. Tja, jeg ved ikke lige, om det er særlig god stil at linke til sin egen side. Men det vil ordstyrerne nok give til kende, hvis det ikke er. Ellers har jeg bare lyst til at spørge, om du ikke nok vil give mig en henvisning til de undersøgelser, der beviser at der findes et homo-gen, som du skriver. Hvis du bare vil give mig et navn på undersøgelsen, så jeg evt. kan låne den på biblioteket, så ville det være fint. Tak!
Ændret af Brian Nissen (02/08/2006 20:55)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67844 - 02/08/2006 21:59
[Re: Nissen]
|
Bruger
|
Citat: Tja, jeg ved ikke lige, om det er særlig god stil at linke til sin egen side.
Det er der jeg giver min mening til kende....
Mht. Undersøgelserne, så læs inde på nettet under de videnskabelige undersøgelser. Der findes mange, spørg din læge. Det er ikke så svært!!
Det er krækene at kalde det homo-gen. Det er ligeså værdigt som dit Brian!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67846 - 02/08/2006 23:50
Uddybning til link.
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Kære Lars, Nu er Asbjørn som normalt bestyrer det her forum på ferie. Men jeg vil bare for en kort bemærkning gøre dig opmærksom på, at vi på café thomas har den politik omkring links, at de gerne skal ledsages af en forklarende tekst og en form for oplæg til debat. Det synes jeg også du får med i dine senere indlæg som svar til Brian - så jeg tænker ikke at du behøver gå ind og ændre det nu her - men nu ved du til en anden gang, at det er mest formålstjenstligt at få med fra start.
Mvh Annie (ordstyrer på "andre emner")
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67847 - 03/08/2006 04:01
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Jeg tænkte om du ville dokumentere dine mange påstande i dit indlæg. DER ER MANGE.
Du kan jo starte med påstanden om at de ikke vil bakke op om landets beslutninger (og gør man ikke det, er man farlig!!?). Dit andet indlæg på bloggen handler om kritik af Pia Kjærsgård og hendes flygtningepolitik, som i nogen grad har vundet indpas i regeringens politik. Hvorfor bakker du ikke op om landets beslutninger!?
Og prøv også at kigge lidt på påstandene omkring hvordan IM og ELM læser Bibelen. Det kaldes hermeneutik og kunne hælpe dig videre i dine studier ...
|
|
Til toppen
|
|
|
#67849 - 03/08/2006 10:27
|
Bruger
|
Hej Lars, Jeg har læst din skrivelse, og har egentlig ikke meget lyst til at gå ind i en debat omkring det lige nu og her. Men jeg vil gerne komme med en blanding mellem en rettelse og et spørgsmål: Hvorfor er det kun IM og ELM du går i kødet på? Jeg kan forstå med IM - det er jo det store spøgelse kendt fra fiskerne, de slemme mørkemænd som man skræmmer de små børn med - men ELM....? Lillebitte forening med kredse på Bornholm, i Skjern, Tange og København. De samme holdinger, men relativt ukendt i den brede befolkning. Jeg undrer mig meget over, at du helt udelader en forening som LM, der er på linie med IM og ELM, bare større og mere kendt end sidstnævnte - og hvad med KFS?
Hvis der er en mening bag at du tager nogle foreninger med i dit skrift, og udelader andre som egentlig mener det samme er jeg interesseret i at høre den. For som det står nu, får jeg uværgeligt den tanke at du har sløset med din reseach og måske ikke kender særlig meget til de foreninger du sværter til. Men modbevis mig endelig.
Mvh Schjelde
|
|
Til toppen
|
|
|
#67850 - 03/08/2006 12:32
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Jeg har bare nævnt disse to grupper for ikke at skrive en lang stil om hvilke foreninger der findes. Men ved det godt. Men min blog er personlig, og jeg har nogle virkelig dårlige oplevelser med ELM ellers var det bare indremission jeg ville snakke om!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67851 - 03/08/2006 12:35
[Re: søgende]
|
Bruger
|
Landets beslutnigner ligger ikke hos Dansk folkeparti, men hos flertallet, det vi kalder demokrati!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67852 - 03/08/2006 12:36
[Re: Nissen]
|
Bruger
|
Må jeg spørge om der overhovedet er nogen herinde der ikke tror at IM har alle Guds svar?
|
|
Til toppen
|
|
|
#67853 - 03/08/2006 13:01
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej Lars
Jeg har læst din blog og ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig til det. Lige umiddelbart ligner det et typisk forsvar for homoseksualitet med løse citat og tvivlsom argumentation. Når "fundamentalisme" bliver brugt som et skældsord og bruges som udgangspunkt for vilde sammenligninger, så er det svært at tage det su skriver seriøst. Samtidigt ligger der en fornuftig tanke bagved ordene. Med mindre følelser og mere fornuft, så tror jeg godt at du kunne have skrivet et godt indlæg i en debat der aldrig vil ophøre.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#67854 - 03/08/2006 13:02
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Jeg har bare nævnt disse to grupper for ikke at skrive en lang stil om hvilke foreninger der findes.
Okay - det er også fair nok. jeg læste det bare som om der nærmest ikke findes andre, eller at IM og ELM skulle være de værste. Men tak for forklaringen. Citat: Men min blog er personlig, og jeg har nogle virkelig dårlige oplevelser med ELM
Ja, jeg forstår det også som at det er dine personlige holdninger du giver udtryk for. Og så er jeg ked af at høre, du har haft dårlige oplevelser med ELM - især fordi det er den forening jeg selv har fundet mig til rette og følt mig allermest velkommen i, efter dårlige oplevelser andre steder... Men tja, oftest tror jeg at vores syn på diverse grupperinger og foreninger afhænger af hvilke repræsentanter fra disse som vi har mødt hen ad vejen. Jeg ved ikke hvilke oplevelser du har haft med ELM, og har derfor heller ikke tænkt mig at holde den store forkronede forsvarstale for "min" forening. Jeg vil bare opfordre dig til at overveje, om det er helt fair at hænge en hel forening ud og blandt andet påstå at de "leger Gud foran næsen på dem der lever i troen" (en MEGET hård beskyldning, synes jeg - især fordi du, som jeg læser det, indirekte stempler dem der "leger Gud" - altså ELM'ere, altså mig, som værende ikke-troende - men jeg håber jeg tager fejl!) uden at have noget mere konkret at komme med.
Mvh, Schjelde
|
|
Til toppen
|
|
|
#67855 - 03/08/2006 13:18
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Må jeg spørge om der overhovedet er nogen herinde der ikke tror at IM har alle Guds svar?
JA!
Jeg tror ikke IM eller nogen anden forening sidder inde med den endelige facitliste og en pavelig ufejlbarlighed. Men jeg tror, at Gud har åbenbaret sig for os gennem Kristus, og idag guider os gennem bibelen og Helligånden - og det er vist også det, de fleste kristne foreninger af den ene eller anden slags går ud fra! Så, kan det i teorien ikke være bedøvende ligemeget hvad du, jeg, IM, Pinse, Oase osv mener? Spørgsmålet er vel, hvad bibelen siger? Hvad den så præcis siger om dette og hint, er det nok sværere at blive endeligt enige om - for vi tolker simpelthen forskelligt! Men kunne vi da ikke blive enige om at stoppe forenings-fnidderet og især tanken om IM som roden til alt ondt og konservatismens højborg. Jeg må indrømme at det faktisk irriterer mig en anelse - og jeg har endda aldrig, nogensinde kommet i IM 
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#67857 - 03/08/2006 14:03
|
Bruger
Reg.: 03/08/2006
Sted: Hirtshals
|
Jeg mener at IM har en tolkning. Ligesom alle andre kristne foreniger. Jeg kommer selv i den lokale IMU og er utrolig glad for det. Efter min mening er IM en guide til at finde svarerne på egen hånd ligesom når man får lektiehjælp.  Man må ud fra Biblen og med hjælp fra forskellige værktøjer, indkluderet sin sunde fornuft, finde sin egen niche. Og til dette arbejde har den lokale IM og IMU været en stor hjælp for mig, selvom vi ikke altid er enige.  Søg og du skal finde.  -Sandie PS. Dette er ikke et udtryk for at alle har ret og alle tolkninger af Biblen er Sandheden, men at Gud har udstyret os med sund fornuft og (for de flestes vedkommende) evnen til at bruge den.
Lad livet være et eventyr.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67859 - 03/08/2006 14:59
|
Bruger
|
Du kristne ha´kærlighed Du kristne sænk din hævede finger,
eller den vil en dag pege på dig selv.
Du kristne se på mennesker med Guds øjne, og ikke dine egne.
Du kristne lad Guds ord råde og ikke dine egne.
Fyld dig med Guds hellige visdom.
Du kristne lad dig fylde af Guds rene ånd.
Du kristne ha´ kærlighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67860 - 03/08/2006 15:10
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Citat: Du kristne ha´kærlighed Du kristne sænk din hævede finger,
eller den vil en dag pege på dig selv.
Du kristne se på mennesker med Guds øjne, og ikke dine egne.
Du kristne lad Guds ord råde og ikke dine egne.
Fyld dig med Guds hellige visdom.
Du kristne lad dig fylde af Guds rene ånd.
Du kristne ha´ kærlighed.
Er det ikke dig selv der nu har en hævet finger og er belærende udfra dine egne holdninger fremfor Guds ord?
|
|
Til toppen
|
|
|
#67861 - 03/08/2006 15:15
|
Bruger
|
Endelig noget man kunne bruge til noget.... Det giver mig fred i sindet fordi du virker meget åben. Men grunden til at jeg er lidt efter indre mission, er at jeg tit møder at når formanden har talt er alle enige, og det er det jeg ikke kan lid, fordi man er i en forening behøves man ikke være enig i alt de foretager sig, men til IM's årsmøder m.m. ser man ikke andet end at den højeste taler og de mindste nikker.... Det kan jeg ikke lide. Jeg mener ikke at IM er roden til alt ondt, men at de foretager sig nogle ting, som man burde tænke igennem igen. Og det er ikke kun IM også andre, men sagen er bare den at denne siden er støttet eller ejet af IM....
Men jeg er glad for dit svar det var noget man kunne bruge til noget frem for nogle andres... Tak
Guds fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#67862 - 03/08/2006 15:21
[Re: Lord Dean]
|
Bruger
|
Jeg belærer en ting ven, og det er at stoppe fordømmelsen af homoseksuelle... Jeg mener intet ondt, som du heller ikke gør. Jeg mener bare at IM skulle sænke fingeren lidt, og lade være med at kalde andre syndere. Jeg skrev ikke digtet for at provokere, men for at enes. Vi er jo alle kristne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67863 - 03/08/2006 15:26
|
Bruger
|
Grunden til at jeg siger at nogen leger Gud fra ELM og IM er at jeg selv fik denne smækket i hovedet: Gud siger at homoseksualitet er en synd, og bliver du ikke frelst ryger du i helvede. Hmm... Godt nok står der to tre steder i biblen noget om kønslig omgang mellem et af samme køn, men det er ikke forbundet med kærlighed! Ikke nok med det men så har Gud ikke selv sagt de ord, men folk skrev diciplenes ord ned og de er ændret så mange gange at man snart ikke ved om biblen er den, som den var for 1900 år siden. Biblen fortæller mest om jesu kærlighed og ikke om fordømmelse... Mener jeg!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67865 - 03/08/2006 15:32
[Re: Sandie Andersen]
|
Bruger
|
Hvis sund fornuft det er at give psykiske traumaer via Basis Agape, så siger jeg nej tak!
Og hvad mener du med for de flestes vedkommende?
|
|
Til toppen
|
|
|
#67866 - 03/08/2006 15:58
|
Bruger
|
Hej Lars, Tak fordi du ville udrede lidt mere. Jeg har nogle få kommentarer til dit svar: Citat: Gud siger at homoseksualitet er en synd, og bliver du ikke frelst ryger du i helvede. Hmm...
Hm, jeg kan godt forstå du studser lidt over det. For mig at se er det en meget barsk udtalelse, men jeg vil godt prøve at kommentere lidt på den.
Hvis jeg må begynde med slutningen, bliver jeg nok nødt til at erklære mig enig med den du talte med - jeg tror på både himmel og helvede, uden mellemvej. Men Kristus har en gang for alle ed sin død på korset, åbnet vejen til himlen for alle der tør gribe det. Det kan vi vel også sagtens blive enige om?
Det første udsagn tror jeg til gengæld blir vanskeligere - vi tolker de bibelsteder du nævner, ret forskelligt. Og længere end dertil når vi vist ikke. Jeg vil ikke fordømme den homoseksuelle - for lige så vel som jeg kan have følelser for og være tiltrukket af en anden end ham jeg er gift med, lige så vel kan den homoseksulle have følelser for for en af sit eget køn. Begge dele er, som jeg læser bibelen, ikke en del af Guds plan for mennekset. Men én ting er, at jeg har disse følelser, en anden ting er at jeg bevidst indleder et forhold til en anden end ham jeg er gift med - der handler jeg bevidst imod det, jeg tror er Guds skaberordning.
Jeg ved godt, at du nok er jævnt uening - af den simple grund at vi ikke kan blive enige om hvad Guds mening for de to forskellige køn er. Det er egentlig det, der frustrerer mig mest. Jeg tror at du på det punkt tager fejl i din tolkning af skriften, og det er min grundlovssikrede ret  Men jeg tror også at Gud kan og vil bruge dig med de følelser du har, og jeg er enig med dig i at det er farligt at sætte lighedstegn mellem seksuel orientering og det, at være frelst eller fortabt.
Jeg tror ikke jeg kommer meget længere ind i den her problematik. På mange måder er den for svær, for det er mennesker vi taler om, og deres følelser og længsler og kærlighed - og i den sammenhæng bliver jeg meget lille. jeg står hele tiden i kampen mellem det jeg tror er sandt, og det er vil være behageligt at sige uden at komme til at såre dig! Men samtidig tror jeg at Gud er den samme. Han har givet os retningslinier til vores eget bedste - ikke nødvenligvis så vi får et godt, langt, tilfredsstillende eller lykkeligt liv, men så vi får et liv efter hans vilje.
Så... Tja. Vi er ikke enige, men jeg håber Gud vil velsigne dig og bruge dig der hvor han finder det bedst.
Mvh Annie
|
|
Til toppen
|
|
|
#67867 - 03/08/2006 16:07
|
Bruger
|
Citat: Jeg belærer en ting ven, og det er at stoppe fordømmelsen af homoseksuelle... Jeg mener intet ondt, som du heller ikke gør. Jeg mener bare at IM skulle sænke fingeren lidt, og lade være med at kalde andre syndere. Jeg skrev ikke digtet for at provokere, men for at enes. Vi er jo alle kristne.
Nu er det ikke kun de homoseksuelle IM løfter fingeren overfor! De løfter den faktisk (og med rette) overfor ALLE mennesker - inklusiv dem selv! Jeg kender i hvert fald ingen IM'er der betragter sig selv som syndfri. Og når de løfter fingeren overfor en kristen broder eller søster, så skyldes det Bibelens opfordring til at formane hinanden i kærlighed, så ingen upåsagt lever et liv i synd som vil føre dem blot fra Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67868 - 03/08/2006 16:22
|
Bruger
|
Citat: Ikke nok med det men så har Gud ikke selv sagt de ord, men folk skrev diciplenes ord ned og de er ændret så mange gange at man snart ikke ved om biblen er den, som den var for 1900 år siden. Biblen fortæller mest om jesu kærlighed og ikke om fordømmelse... Mener jeg!
Har du nogle beviser for denne forvanskning af Guds ord? Det er desværre en påstand man ofte hører, men aldrig har jeg dog endnu set holdbare beviser for påstanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67869 - 03/08/2006 16:28
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
|
Kære Lars, tak for det! Men du havde nu ikke behøvet ulejlige dig med en henvisning til Wikipedia - det var ikke det jeg spurgte efter.
Og når jeg nu igen har læst den nævnte artikel på Wikipedia, så får jeg desværre stadig ikke svar på mit spørgsmål. Jeg konkluderer, at det er fordi du ikke har et svar. Og lad den da så bare ligge der!
Og så til noget andet...
Når jeg nu har læst dine andre indlæg lidt igennem, så har jeg lyst til at sige følgende til dig:
1) Jeg er mægtig ked af, at du har oplevet at blive stigmatiseret og lukket ude af andre kristne pga. din seksualitet. Det er helt klart en opførsel og en reaktion fra deres side, som jeg vil lægge klart afstand til. MEN - og her mener jeg virkelig MEN - at du har oplevet dig svigtet, trådt på, misforstået, set ned på osv. osv. kan bare aldrig blive en undskyldning for at gradbøje Guds Ord, når det ytrer sig om homoseksualitet. I mit univers står Guds ord ikke til diskussion på den måde, at vi bare kan undgå at høre det, vi ikke bryder os om.
2) På mig virker det som om, at de følelser du helt åbenlyst har på spil i denne sag, giver så meget "larm" at du blander to ting sammen: Hvad Guds ord siger om sagen homoseksualitet - og hvad Guds ord siger om mennesket (homo- eller heteroseksuel!). Det vil jeg gerne uddybe ved lejlighed!
3) At du har haft dårlige oplevelser med andre kristne, er selvfølgelig dybt beklageligt. Det er jeg oprigtig ked af. Men jeg bliver omvendt også en smule frustreret, når du slynger halve påstande ud for at forsvare din sag (fx. påstanden om at homoseksualitet er genetisk betinget!) - omend jeg velsagtens forstå, hvorfor du gør det. Helt konkret forholder jeg mig også undrende til dine udtalelser om Foreningen Agapes arbejde "Basis". (Jeg kender personligt Agapes landsleder - og jeg er ret sikker på, at du gerne må henvende dig til ham pr. mail med alle dine frustrationer!)
Lars, jeg håber virkelig, at du en dag vil møde kristne på din vej, som formår at tackle dig og din seksualitet på en ordentlig og respektfuld måde.
Med håb /B
|
|
Til toppen
|
|
|
#67870 - 04/08/2006 06:53
|
Bruger
|
Har du overvejet at droppe kristendommen helt? Du og den kristne tro er fundamentalt uenige på nogle punkter. Ville det ikke være næmmere at finde en tro der acepterede homoseksualitet i stedet for at forsøge få en stor tung gammel religion at frasige sig sit religiøse grundlag i bibelen?
Tanken med med inlæg er ikke noget med at opfodre dig til at forlade kristendom eller fordømme dig. Jeg undrer bare om de tanker ikke har slået dig i din kamp.
mvh.
Joppe
Ændret af joppe (04/08/2006 06:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67871 - 04/08/2006 10:45
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Det var da det mest ubehøvlede jeg har oplevet!
Okay....
man kan heller ikke bare glemme at kvinden skal bare slør, det står både i gamle og nye testamente. Vi må ikke spise svinekøv, ikke bære bestemte tekstiler.... Hvis man behøver bevis for at homoseksualitet ikke er en synd, så vil jeg også gerne have bevis for at Gud har givet kvinden lov til at gå rundt uden tørklæde... Der bliver talt om at lukke øjenene for nogen ting, hvilket jeg absolut ikke gør, men hvad med andre kristne som bare glemme det med tørklædet, svinekødet, og stof???? Det ser jeg som en latterliggørelse af Guds ord... Der bliver også sagt at vi ikke skal grave for dybt og tolke det med Mand og Mand, men hvorfor i alverden skal vi så grave dybt omkring andet? Det er åbentlyst Homofobi, og det kan ikke undskyldes!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67872 - 04/08/2006 14:43
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej Lars
Jeg har lige læst mig igennem hele debatten her, og nu kommer jeg lige med nogle generelle tanker som du/alle kan læse og tænke, hvorfor blander han sig eller se som en del af debatten.
Allerførst. Indrømmet, jeg lider af en mild omgang homofobi: når jeg møder eller støder på homoseksuelle, så farer jeg sammen som et skræmt dyr og smyger mig uden om mødet med disse. Og det skammer jeg mig over! For Gud har skabt alle mennesker og elsker os alle med hele sit væsen, og i budet om at elske sin næste opfordrer han os alle til at gøre det samme. Har vi Jesus som herre er vi alle brødre uanset hvem vi er. Derfor skammer jeg mig over min fobi, og det er noget jeg kæmper med.
Og grunden til denne indrømmelse er at noget siger mig at du har stødt på dette før. Og endda i kristne foreninger hvor du er kommet for at deltage i det kristne fællesskab på lige fod med andre. Allerførst synes jeg, at du skal passe på med at blive sur og knotten på de forskellige missionsforeninger, hvis der hersker ligegyldighed eller modstand mod homoseksualitet her. Disse foreninger består jo alle af kristne, som dog samtidigt er syndere, ligesom du og jeg, med alt hvad det indebærer. Min påstand er at der hersker en tendens til frygt for det homofile i det kristne miljø og grunden er måske både ligetil og så alligevel ikke. Vi er bange for det vi ikke kender. Vi har alle stereotyper af homoseksuelle oppe i hovedet som afskrækker os. Og så selvfølgelig så er vi syndere som har det med at glemme kærligheden til næsten og derfor dømme homoseksuelle som slemme mennesker... Vi glemmer at leve efter Kristi forbillede og glemmer at tage imod alle der søger det kristne fællesskab. Lad dette være en opfordring til os alle til at tage imod ENHVER der søger det kristne fællesskab!
Okay, men hvad står der så i Bibelen angående homoseksualitet? Igen en indskydelse allerførst: selvom homoseksualitet skulle være en synd, så giver det ingen grund til at nægte homoskeksuelle adgang til det kristne fælleskab i missionsforeninger, kristne har ingen ret til at dømme mennesker på den måde. Men ang. hvad Bibelen siger, ja så har hjemmesiden her en masse svar i deres svararkiv. "Jamen, det er bare IM og andre grufulde fundementalistiske foreningers oficielle og diktatoriske meninger." Nej, det er et kristent menneskes vurdering af Bibelens ord. En simpel gennemgang af bibelvers som udgør et argument: se fx:
Kan man være homoseksuel og kristen? (1) + (2)
Og nu vi er i gang: andre spørgsmål du tumler med i debatten, se også svararkivet:
Skal kvinder tildække hovedet? Forbyder Bibelen at spise svinekød?
Stol på de svar der kommer. De kommer fra erfarne kristne, som har sat sig ind i Bibelen for at give et godt Bibelsk svar, ikke for at hæve dem selv, eller en forening op på en piedestal som uimodsagt autoriteter. Og HUSK der er ingen der fordømmer nogen her, det er en udlægning af Bibelen, af Guds ord.
Én kommentar til ovenstående kan være at der åbenbart hersker mange konspirationsteorier om kristne missionsforeninger: igen måske fordi vi er bange for det vi ikke kender. Har de kristne en suspekt og hemmelig dagorden, eller mødes de egentligt bare for at blive opbygget i Guds ord og være sammen med andre kristne i Jesu navn? Hvis man ikke kender Guds ord kan man måske ikke forestille sig mulighed nr 2? Og så opstår der misforståelser!
En anden kommentar kan knyttes til ordet fundementalisme. Din indlæg på webloggen indikerer en populær tendens vedrørende dette ord. Populært er fundementalister dem vi kender fra nyhederne som terrorister, konspiratorer og andet skidtfolk. Fundementalister indenfor kristne kredse er faktisk et opdelt område. Det er kun foreninger som IM, LM og ELM som vil kalde sig fundementalister i den betydning at vi tror på at Bibelen er Guds sande ord. Et ord så står så klart i dag som det gjorde da det blev nedfældet i sin tid af mennesker inspireret af Guds hellige Ånd. Hvis jeg har ret i min fortolkning af kristen fundementalisme, er vi så ikke enige at det ikke er et fyord, som det så populært ellers bliver opfattet som i dag?
Ellers vil jeg erklære mig enig i alt hvad Schjelde har skrevet i denne debat og igen påpege at vi er alle syndere som har brug for Guds tilgivelse i Jesus Kristus, homoseksuel eller ej, IM/LM/ELM/kristen eller ej.
Håber noget af dette gav mening. Uddybning gives gerne.
ps "The verdict is in: Homosexuality not a sickness not a Sin! Get it!" - NO I don't get it! For hvis Guds hellige Ord virkelig siger noget andet, så har Han som elsker os og har skabt os ALLE, talt med sin faderlige omsorg til hans skabninger, hans børn. Og Lars, hvis Bibelen virkelig siger homoseksualitet er "en synd" dvs imod Guds vilje, og samtidigt inviterer alle syndere til fælleskab med Jesus, vil du så tage imod ham i dit liv? Må Gud velsigne dig i din søgen!
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#67873 - 04/08/2006 17:07
|
Administrator
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Kære Lars Det undrer mig lidt at læse dit sidste indlæg. Har du ikke beskyldt os på "højrefløjen" for at være fundamentalister? Hvis vi imidlertid læser Bibelen så tilfældigt, som du får det til at se ud til her, så kan vi jo ikke ret godt være fundamentalister. Og det er vi for øvrigt heller ikke. Det konservative bibelsyn, som de fleste i al fald i Indre Mission repræsenterer, er derimod åbent over for, at Bibelen skal forstås i sin egen kontekst og på sine egne præmisser. Det betyder ikke, at vi skøjter hen over nogen steder og tager andre steder mere bogstaveligt. Det betyder derimod, at vi prøver at forstå, hvorfor der står som der gør; i hvilken sammenhæng det er sagt; til hvem det er sagt - og hvilken konsekvens det må få for os i dag. Eller rettere: Hvordan vi overfører det til vores egen kontekst. Med hensyn til, om kvinder skal bære slør, har vi to svar i arkivet, der svarer på spørgsmålet: Skal kvinder bære slør? Skal kvinder tildække hovedet? Argumentet for, at dette påbud ikke gælder i dag, er altså, at formaningen er provokeret af specifikke samfundsmæssige forhold og praksis i Korinth. Og det ville være meningsløst (og en fundamentalistisk misforståelse) at gøre det til praksis i vores moderne samfund. I dette konkrete tilfælde, fordi det ikke angiver social status, hvadenten vi har noget på hovedet eller ej. Derfor giver Paulus' konkrete formaninger om hovedbeklædning simpelthen ikke mening i vores kontekst. (Dermed ikke sagt, at disse vers intet har at sige os, som svarforfatterne også er inde på.) Forbudet mod at spise svinekød - og forskellig andre fødevarer - gives til israelitterne i Det Gamle Testamente, men ophæves i Det Nye Testamente. Det står der en lille smule mere om her: Forbyder Bibelen at spise svinekød? Der kan altså primært være to grunde til, at hvad der virker som klare forbud eller påbud i Bibelen, indimellem ikke håndhæves af nutidens kristne: 1) Forbudet/påbudet ophæves i Bibelen selv eller 2) forbudet/påbudet er bestemt af specifikke kulturelle eller sociale omstændigheder, som ikke længere er aktuelle. Forbudet mod homoseksuel praksis i Det Gamle Testamente ophæves ikke, men indskærpes tværtimod i Det Nye Testamente. Men mange vil vist meget gerne forstå forbudet mod homoseksuel praksis i Bibelen som en uddateret formaning, der ikke hører hjemme i et moderne samfund. Det forholder sig imidlertid sådan, at spørgsmålet om menneskets seksualitet rører ved noget helt grundlæggende ved Bibelens menneskesyn: At vi er skabt som mand og kvinde. Så når det er en vederstyggelighed for Herren at mænd ligger med mænd, så er det ikke fordi det ikke passede med datidens samfundsnormer eller kan indkredses som et forbud, der kun gjaldt dengang, fordi andre religioner brugte homoseksuel kønslig omgang som del af deres afgudsdyrkelse. Nej, det er simpelthen fordi det står i skinger kontrast med Guds hensigt med sit skaberværk, som er uændret i dag. Og derfor må vi fastholde, at Bibelens forbud mod homoseksuel praksis står ved magt. Med hensyn til mere konkrete tolkninger af de steder, hvor Bibelen omtaler homoseksualitet, vil jeg henvise til denne artikel: Hvad siger Bibelen om homoseksualitet?, som findes på Basis' hjemmeside. Den er udmærket, hvis du vil vide, hvordan vi udlægger, hvad Bibelen siger på det her område.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67874 - 04/08/2006 17:23
[Re: SimonKL]
|
Administrator
Bruger
|
Hej Simon Jeg kom af vanvare til at gå dig lidt i bedene med mit sidste svar. Men havde ikke opdaget, at du havde skrevet det, før jeg skrev mit. Der er imidlertid en ting ved dit svar, som jeg vil anholde: Citat: Det er kun foreninger som IM, LM og ELM som vil kalde sig fundementalister i den betydning at vi tror på at Bibelen er Guds sande ord.
Ja, du har ret i, at hvis dét er fundamentalisme, så er vi fundamentalister. Men vi er ikke fundamentalister - i al fald ikke i den betydning, som ordet har fået de senere ord; og jeg finder det væsentligt at vi afholder os fra at bruge betegnelsen om os selv og vores bibelsyn (hvad enten det så er ortodokst eller konservativt).
Leif Andersen definerer i sit svar Hvilke forskellige bibelsyn findes der? det fundamentalistiske bibelsyn således: Citat: Det fundamentalistiske syn ligger yderst til højre. Fundamentalisme var indtil for et par årtier siden betegnelse for det ortodokse syn; men i almindeligt sprogbrug glider de to betegnelser længere og længere fra hinanden. I dag betegner det ikke bare et syn på Bibelen som ufejlbarlig, men nærmest også ens egen tolkning af Bibelen som ufejlbarlig. Forklaringer på selvmodsigelser i Bibelen kan man ikke bare principielt tænke sig; de skal også helst findes og regnes ud. Og tendensen er, at man bliver militant, national og højreorienteret også i politik; man blander ofte politik og kristentro sammen og vil gerne styre et land ud fra kristne normer. Bibelen læses mere som en lovbog end som et evangelium.
Dertil kommer, at man viger tilbage for at tolke Bibelen historisk. Faktisk vil man ofte mene, at den slet ikke skal tolkes, og at man selv slet ikke tolker den, men bare "læser det som det står". Derfor læses teksten sommetider også bogstaveligt, hvor den måske slet ikke er ment bogstaveligt.
Jeg håber aldrig, at dét bibelsyn nogen sinde finder almindelig indpas i nogen af missionsbevægelserne. Og det er et bibelsyn, jeg mener, vi må og skal tage afstand fra. Blandt andet ved ikke at bruge betegnelsen om os selv og gøre os umage med at forklare, hvordan vi læser Bibelen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67875 - 04/08/2006 17:29
[Re: Kefas]
|
Bruger
|
Jeg kan jo ikke bruge de svar til noget.... Det du siger er sådan som i tolker det.
Og jo, der står i nye testamente at moseloven ophører ved jesu død!
Jeg stopper her. Vi er fundementalt uenige, og jeg tror på kærlighed uden grænser med Gud i sit liv, og så kan man være enig eller uenig, men ingen kan rokke ved min tro på at Jesus elsker mig som praktiserende homoseksuel.
Jeg vil bare gerne sige at jeg mener IM er en synd i sig selv, med den løftede pegefinger og bruger undskyldning om formaning, når det hele handler om en kamp om hvem der er bedst og hvem der en synder!
Dette var ikke en pegefinder men en holdning!
Jeg er selv en synder og det er vi ALLE og jeg mener ikke min seksualitet.
Jeg åbner mine arme og viser jer kærlighed for jeres uvidenhed, og tilgiver jer jeres intolerance for de små!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67876 - 04/08/2006 17:48
Re: Fundamentalisme
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej kefas, Jeg går normalt ikke meget op i kristnes forhold til homoseksualitet, men jeg undrer mig lidt, når jeg ser, at du skelner så skarpt mellem nogle af formaningerne, hovedbeklædning og homoseksualitet f.eks., og jeg har svært ved at forstå, at forbudet mod sidstnævnte skulle være så entydigt i forhold til andre ting fra bibelen. Alt hvad Paulus siger, er jo i og for sig et menneskeværk, og påberåber sig ikke at være "Guds ord". Og alt hvad han siger, skal læses i den kontekst, at guds rige er nært (skulle være kommet i hans levetid eller deromkring), og i forsøget på hurtigt at opbygge menigheder i en jødisk/græsk/romersk domineret kultur. Jeg har ikke overblik over alle de komplicerede samspil, dette giver, men derfor kan man jo godt UNDRE sig! Jeg vil derfor se bort fra Paulus i denne omgang og fokusere på det, der siges i mosebøgerne og evangeliet. Mattæus: Citat: Jesus svarede: 'Har I ikke læst at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde og sagde: Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød. Derfor er de ikke længere to; men ét kød.'
Dette taler ikke om homoseksualitet, men ægteskab, og isoleret set står der vel, at man SKAL gifte sig; men hvad man foretager sig inden, står der ikke? Og har kristne nogensinde påkrævet ægteskab af alle?
3 Mos (to næsten ens formuleringer): Citat: Du må ikke have samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde. Det er en vederstyggelighed.
Et andet sted i debatten har jeg foreslået, at dette kan tolkes som en bestemt måde at dyrke sex på og ikke hvilke køn, de involverede har (at samleje er forbudt, men Monika Levinsky-måden er acceptabel).
Så når jeg ser disse bibeltekster, ser jeg ikke, at homoseksuel aktivitet under alle omstændigheder er forbudt. (Betyder "vederstyggelighed" i øvrigt, at aktiviteten er "forbudt", eller blot "irriterende"? Næsepilleri er vederstyggeligt (at se på) men ret beset en personlig sag)
Man kan finde mange gode grunde til (som med svinekød og hoveddækning), at det i en given kulturel sammenhæng er fornuftigt at forhindre visse seksuelle aktiviteter, f.eks. andet ægteskab eller homoseksuel adfærd; men i dag kan kærlighed udleves på mange måder, og hører vi vel ej et kristent krav om forbud mod skilsmisser???
En ting er sikkert: Homoseksualitet er ikke "unaturligt". Det forekommer vidt udbredt i naturen blandt (andre) dyr. Og kan de synde????
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#67877 - 04/08/2006 20:45
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Jamen det kan jeg da kun være 100 procent enig i! Både det ovenstående og det andet indlæg du også skrev. Interessant artikel af Leif A også.
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#67878 - 05/08/2006 16:22
[Re: LarsBj]
|
Administrator
Bruger
|
Hej Lars Citat: Alt hvad Paulus siger, er jo i og for sig et menneskeværk, og påberåber sig ikke at være "Guds ord". Og alt hvad han siger, skal læses i den kontekst, at guds rige er nært (skulle være kommet i hans levetid eller deromkring), og i forsøget på hurtigt at opbygge menigheder i en jødisk/græsk/romersk domineret kultur.
Jo, Paulus påberåber sig faktisk sit apostelskab utallige gange i sine breve for at legitimisere, at hans ord skal forstås som Guds ord. Han kalder sig - og de andre apostle - for "forvaltere af Guds hemmeligheder" (1 Kor 4,2). Der er imidlertid rigtignok, at han indimellem siger nogle ting, som han selv siger, ikke er pålæg fra Gud, men hans egne uddybninger og tilføjelser (1 Kor 7,12ff; 25ff). Hverken Rom 1,26-27, 1 Kor 6,9-11 eller 1 Tim 1,9-11 er omfattet af disse undtagelser. For resten kan jeg ikke se, hvordan Paulus' nærforventning om Gudsrigets komme skulle have indflydelse på hans afstandtagen fra seksuel løssluppenhed og homoseksualitet. Den får ham til at fraråde folk at gifte sig, ja, men siger jo netop, at hvis man ikke kan leve i afholdenhed, så skal man gifte sig for at undgå utugt. Men okay, lad os bare lade Paulus ligge; han er ikke nødvendig for at fastholde, at Bibelen klart tager afstand fra homoseksuel praksis. Citat: Mattæus: Citat: Jesus svarede: 'Har I ikke læst at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde og sagde: Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød. Derfor er de ikke længere to; men ét kød.'
Dette taler ikke om homoseksualitet, men ægteskab, og isoleret set står der vel, at man SKAL gifte sig; men hvad man foretager sig inden, står der ikke? Og har kristne nogensinde påkrævet ægteskab af alle?
Jesus citerer fra skabelsesberetnigen, hvor det skal ses i sin kontekst. Det bliver meget klarere, når man sammenstiller dette sted med et andet:
"Gud skabte mennesket i sit billede, i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Gud velsignede dem og sagde til dem: 'Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den'" - "Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver et kød." 1 Mos 1,27-28 og 2,24
Hovedargumentet imod homoseksuel praksis er ikke de klare forbud, som fremkommer i 3 Mosebog og hos Paulus - det er, at det simpelthen er i strid med Guds skabelsesorden. Og at ægteskabet mellem mand og kvinde er en forudsætning for, at Guds velsignelse kan gå i opfyldelse.
Det er altså ikke så meget et krav om, at alle med vold og magt skal gifte sig. Ellers ville Paulus heller ikke have opfordret til at forblive ugift. Så nej, ægteskabet er bestemt ikke et påbud - medmindre man ikke kan leve i afholdenhed. Citat: 3 Mos (to næsten ens formuleringer): Citat: Du må ikke have samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde. Det er en vederstyggelighed.
Et andet sted i debatten har jeg foreslået, at dette kan tolkes som en bestemt måde at dyrke sex på og ikke hvilke køn, de involverede har (at samleje er forbudt, men Monika Levinsky-måden er acceptabel).
Ja, formuleringerne er næsten ens, men i 3 Mos 20, 13 står der helt udtrykkeligt: "Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed." Det er altså ikke et kønsuafhængig forbud mod visse former for seksuel praksis. Det ville i øvrigt heller ikke rime særlig godt med Guds velsignelse i 1 Mos 1,28a: Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den" Citat: Så når jeg ser disse bibeltekster, ser jeg ikke, at homoseksuel aktivitet under alle omstændigheder er forbudt. (Betyder "vederstyggelighed" i øvrigt, at aktiviteten er "forbudt", eller blot "irriterende"? Næsepilleri er vederstyggeligt (at se på) men ret beset en personlig sag)
Homoseksuelt samleje forbydes utvetydigt (3 Mos 18,22). Så kan begrundelsen, at det er en vederstyggelighed, sådan set være ligegyldig. (Selv om mange mener, at det ord ophæver forbudet i vores kontekst, men det er en anden debat.) Det er sådan set rigtig nok, at der ikke står noget om, at andre former for seksuel omgang end samleje også er forbudt. Men der er altså heller ikke noget i teksten, der antyder, at andre former for kønslig omgang er tilladt. I så fald ville det også være okay at dyrke anden kønslig omgang end samleje med en andens hustru eller et dyr, som det også forbydes at have samleje med. Og det er, mener jeg, at læse ind i teksten, frem for at udlægge den. Citat: Man kan finde mange gode grunde til (som med svinekød og hoveddækning), at det i en given kulturel sammenhæng er fornuftigt at forhindre visse seksuelle aktiviteter, f.eks. andet ægteskab eller homoseksuel adfærd; men i dag kan kærlighed udleves på mange måder, og hører vi vel ej et kristent krav om forbud mod skilsmisser???
Hvis man vil gøre Guds skabelsesorden til grundlag for sin seksualetik - og det er det, kristne vil - så er homoseksuelt samliv godt og grundigt udelukket. Uanset om en bestående samfundsorden ikke vil gøre Bibelen til norm. Enhver, der ønsker at Bibelen også skal være retningslinie for vores seksualitet, kan ikke bare lade 5 og 7 være lige, fordi andre mennesker ikke vil lade Bibelens vejledninger gælde på det seksuelle område. Citat: En ting er sikkert: Homoseksualitet er ikke "unaturligt". Det forekommer vidt udbredt i naturen blandt (andre) dyr. Og kan de synde???
Dyr slår også hinanden ihjel, spiser hinanden og har - i de fleste tilfælde - mange forskellige partnere i løbet af en livstid. Jeg er ikke sikker på, det er en god idé at indrette vores etik efter, hvordan dyr lever. Vi er for øvrigt heller ikke dyr (1 Mos 1,25-26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67879 - 05/08/2006 18:44
|
Bruger
|
Hej Kefas, Jeg skal vist afholde mig fra en duel på bibelcitater!
Men min bemærkning om Paulus' ord går på, at der er tale om en forventning om snarlig ophævelse af jordelivet, og i den forventning kan man stille skarpe krav, som ikke ville være holdbare, hvis han havde vist, at der ikke var sket noget små 2000 år senere.
Du har ikke skrevet noget, der overbeviser mig om, at der er tale om et generelt forbud mod homoseksuel praksis. Selv om vi ikke skal leve som dyrene er homoseksualitet en udbredt praksis i hele dyreverdenen, uden at det hindrer kravet om at formere sig og blive talrige. Dette kan godt opfyldes med en homoseksuel livsstil.
Du har ikke kommenteret min hypotese om at det er samlejet, der forbydes ( dvs det forbydes "at ligge med en mand som med en kvinde" = samleje (coitus). Og da homoseksuel praksis i oldtiden vist nok, i hvert fald i romerriget, især gik på andre seksuelle udtryksformer (især en: fellatio - så er det skrevet direkte!), da det betragtedes som nedværdigende at være den passive i et analt samleje, kan jeg ikke se, at det kan udelukkes, at det er dette forhold, der går igen i det "vederstyggelige", som omtalt i mosebøgerne.
Med andre ord: Jeg kan se, at bibelen taler om at mennesket skal mangfoldiggøre sig ved at indgå ægteskab og få børn i dette, og at udenomsægteskabeligt pjank over en kam er bibelsk forkert. Jeg kan se, at VISSE former for homoseksuel praksis nedgøres (er "vederstyggeligt"). Herunder synes det specielt at være nedgørende at overdrive som i sodoma&gomorra og måske særligt at være den passive. Men jeg kan ikke se, at homoseksualitet helt SKAL undgås.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#67880 - 05/08/2006 19:08
|
Bruger
|
Hej Lars Citat: Det var da det mest ubehøvlede jeg har oplevet!
Du bad os om at kommentere det du har skrevet. Det var det jeg gjorde. Har kommer så en forklaring på det du nu har skrevet.
Det er sådan set ligegyldigt hvad der står i bibelen. Det man må forholde sig til er hvordan det der står i bibelen bliver fortolket og brugt i dagens kristendom. I det vestlige kristendome bruger man ikke slør, da man åbenbart ikke mener det har større betydelse. Man spiser svinekød, da kirken i historien ikke har set det som en synd. Man har droppet andre bud, såsom tekstiler, hårlængde, opførsel over for andre religioner, etc. da det ikke har vist sig være netop det som kristendommen, i historiens løb, har ment være alvorlige ting.
Når det handler om homoseksualitet så har man hele tiden haft den holdning, at det er dybt forkert og en alvorlig synd. Desværre er der mange kristne det bruger bibelens ord som det eneste argument for at man er imod homoseksualitet. Over for dem kan man godt bruge dit argument, da de vil have problem at forklare hvorfor man må det ene som er forbudt i bibelen og ikke noget andet.
Men som sagt: Man må i dagens oplyste og moderne verden forholde sig til tingene som de er. Også religion. Kristendommen har droppet mange forbud, men beholdt andre. Homoseksualitet er kristendommen har beholdt og jeg tror næppe at kristendommen vil skifte holdning omkring sagen. Rent teologisk kan modstanden til homoseksualitet forsvares på en helt anden måde end de forbud man har droppet. Det er vel nok også grunden til at man ikke har droppet synet på homoseksualitet som en synd.
I mine øjne skal folket anpasse sig til troen og ikke troen anpasse sig til folket. Jeg har selv gået igennem en del forvirring omkring seksualitet og om det havde vist sig at jeg var homoseksuel, så havde kristendommen ikke været den religion jeg ville bekende mig til. Jeg kan ikke se hvorfor en homoseksuel skulle have lyst til at være del af en religion der ikke har forståelse for den person man er.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#67881 - 06/08/2006 18:56
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Lars.
Hvordan kan man så være sikker på, at ordene om næstekærlighed ikke er ændret på samme måde, ikke bare er menneskemeninger mv.? Det kunne man vel så med ligeså god ret sige. Næstekærlighed er vel dybest set heller ikke så in i dag - er det ikke mere populært at koncentrere sig om sit eget? Ikke fordi jeg er imod næstekærlighed, men bare for at sætte tingene lidt i perspektiv. Jeg mener i øvrigt ikke at du har ret i, at IM anser homoseksualitet for at være en sygdom. Det har jeg godt nok aldrig hørt nogen sige. Er det dom / fordømmelse i sig selv at sige, at der er noget, der er forkert? Hvordan kan man så påtale fordømmelsen, uden at det bliver til fordømmelse? Og hvad er det så at sige, at IM mfl.s synspunkt "SKAL ses lige så slemt som alt andet religiøst fundamentalisme" (virkelig? Alt andet?? Også muslimske terrorister og selvmordsbombere? Hvad var det lige, man ville kalde det, hvis homoseksuelle blev sammenlignet med noget lignende?) Og hvad er det så at lægge synspunkter til folk, som de ikke har? Lad Guds ord råde og ikke dine egne, skriver du. Men det er vel også det, man gør, når man tror, at Gud ord taler imod homoseksuel praksis, ikke?
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (06/08/2006 19:01)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67882 - 06/08/2006 19:28
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Og Hej Lars - - Citat: Biblen fortæller mest om jesu kærlighed og ikke om fordømmelse... Mener jeg!
Lars, har du læst det nye testamente? Uden at læse hen over de steder, som du (og jeg!) ville ønske ikke stod der?
Til de skarer, der kom ud for at blive døbt af ham, sagde han [Jesus] »Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? Så bær da de frugter, som omvendelsen kræver
Gud vil, at alle skal frelses!
Og taler så alvorligt og så advarende om fortabelsen som netop Jesus .. - og det Jesus har sagt, det har han ikke sagt for at genere os, men tværtimod af kærlighed: fordi han elsker os!
Han har købt os, og betalt os dyrt, med sit eget blod, og han vil, at vi alle bliver frelst til evigt liv i Guds rige.
Og i brevet til Titus står der: For Guds nåde er blevet åbenbaret til frelse for alle mennesker og opdrager os til at sige nej til ugudelighed og verdslige lyster og leve besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i denne verden, mens vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes og vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, komme til syne i herlighed.
Han gav sig selv hen for os for at løskøbe os fra al slags lovløshed og skaffe sig et rent folk som sin ejendom, ivrigt efter at gøre gode gerninger.
Tal sådan, og forman og tilrettevis, og gør det med eftertryk. Lad ingen ringeagte dig!
Og Jesus siger, i Matt. 7,21-23, som var dagens prædiketekst: Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
Fundamentalisme? Hvad forstår du ved det? Jeg ved godt, at det lyder som et skældsord og bringer tankerne hen i retning af muslimske selvmordsbombere - - men er der noget galt ved at have Guds ord som FUNDAMENT i sit liv?
Der er tekster i Bibelen, hvor det er uklart hvordan de rettelig skal tolkes, men der er sandelig også tekster, som er krystalklare, og som vi ikke kan komme uden om - -med mindre vi river mange sider ud af Bibelen og sidder tilbage med et ret tyndt eksemplar ..
Jeg mener, at tiderne ændrer sig, men at Guds åbenbarede Ord - JESUS KRISTUS - og Guds åndsinspirerede ord - nemlig BIBELEN . ikke skal opdateres eller "følge med tiden", men er uforanderlige fra evighed til evighed ..
Jeg tror ikke, at vi kan regne med Jesus som vor Frelser, hvis vi afviser ham som vor Herre, og ikke vil bestræbe os på at rette os efter hans bud ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#67883 - 06/08/2006 20:02
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Et ord, Tolkning. I vil jo heller ikke åbne ørene. Åben ørene og i skal høre!
Jeg er træt af jeres kamp for homofobi! Det er åbentlyst. Ved mange af de ting I siger sårer i ca. 500.000 dansker på en gang... Er det klogt når man skal stå for samme dom?
Jeg kommer nok også til at dømme, og det kan ikke undskyldes, men jeg kæmper min kamp, for at jorden skal blive et godt sted at være, om det kommer til at koste mig livet, men jeg vil ikke finde mig i diskrimination eller forskellige sekter/foreninger der der går ind for at frihedsberøve mennesker de intet forhold har til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67884 - 06/08/2006 20:05
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Set i lyset af din signatur, kan jeg ikke lade være med at spørge: Er du homoseksuel??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67885 - 06/08/2006 20:09
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Ja, og det er jeg stolt og glad for. FOr det åbner mine øjne for nogler særlige syn, som jeg ikke ville have oplevet. Jeg er glad for at Gud skabte Klaus og jeg (Min forlovede) til hinanden. Jeg er glad for at kunne hjælpe jorden med at nedbryde had, og istedet skabe fred, forståelse og kærlighed!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67886 - 06/08/2006 20:46
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Tak for svaret..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67887 - 06/08/2006 20:58
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Citat: Lars, har du læst det nye testamente? Uden at læse hen over de steder, som du (og jeg!) ville ønske ikke stod der?
Jeg læser ikke over de steder, jeg tolker det anderledes i historisk forbindelse, hvilket er meget vigtigt!
Du læser det som du har fået af vide det skal læses? Jeg læser biblen når jeg har brug for svar, og har aldrig via ånden følt mig forkert. Men fyldt med fred om min seksuelle orintering.
Nok har Indre Mission deres ideologi, men den er ikke skabt af Gud, den er skabt af IM. Ideologi - handler om holdninger, og hverken du eller jeg læser biblen forkert, men tolker forskelligt, og skal ikke banke hinanden med den.
Jeg beder for dig Kristina, om at du må forstå, elske og handle med hjertet sammen med Gud, og ikke sammen med IM. JEG er sikker på at Gud mener noget andet, og du omvendt, men lad os mødes i kærlighed og kram, til en fest for GUD!
Knus
|
|
Til toppen
|
|
|
#67888 - 06/08/2006 21:56
|
Bruger
Reg.: 17/05/2006
|
Hej Lars
Jeg har læst en forfærdelig masse indlæg igennem, og jeg bliver meget trist til mode.
Det her emne vækker så mange dybe følelser og så meget frygt, at det ikke kan undgå at gå galt.
Efter min mening er homoseksualitet et af de allersværeste emner for kristen etik. Gud give os visdom i denne diskussion!
Jeg må jo sige det, som det er: Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om dette emne. Jeg er ikke i stand til at dømme om Gud velsigner homoseksuel livsførelse eller ej.
Du har helt ret i, at bibelen er en svær bog at arbejde med på dette punkt (og på mange andre punkter) - selvom mange åbenbart mener noget andet.
Jeg tror, det er vigtigt at bevare en vis ydmyghed i forhold til dette emne. Gud kalder os først og fremmest til at elske Ham og vores næste - men elsker vi vores næste ved ikke at tage deres følelser seriøst?
På den anden side må du også forstå, at mange af de mennesker, der formaner imod homoseksuel livsførelse prøver at gøre det i en kærlig ånd, fordi de er overbevist om, at Gud ikke velsigner homoseksuel praksis - og som kristne søstre og brødre har vi pligt til at formane hinanden i kærlighed.
Som sagt ved jeg ikke om det er rigtigt eller forkert at udleve sin homoseksualitet - og det kan tolkes som om, jeg ikke har lyst til at tage stilling til et svært emne - men i virkeligheden er det meget sværere for mig at være ydmyg. Før i tiden havde jeg den samme holdning som IM (m.fl.), men jeg er ikke mere så sikker på at det er den rigtige måde at tackle dette emne.
Indtil videre kan jeg kun sige - mit eget liv er fyldt med synd og ondskab, og hvis Gud velsigner og frelser mig, er det kun på grund af Hans utrolige nåde. Jeg tillader mig at tro, at det samme er tilfældet for alle andre mennesker...
Jeg vil sammen med dig bede for at kærlighed og barmhjertighed kommer til at råde!
Guds fred - Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#67889 - 06/08/2006 22:04
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lars .. Citat: Du læser det som du har fået af vide det skal læses?
Det er nu ikke rigtigt. Ingen har fortalt mig, hvordan jeg skal læse. Når jeg læser, beder jeg Gud ved Ånden åbne mine øjne for, hvad han vil sige mig med det jeg læser, og jeg er helt klar over, at det er der mange andre, der også gør, og som tolker anderledes. Især mht. sakramenterne og endetiden. Og så mht. jordens alder, som jeg finder dybt uinteressant.
Men jeg synes nu, at det meste af det der står i Bibelen, er så klart, at det ikke kan misforstås, og ikke kræver tolkning. Citat: Nok har Indre Mission deres ideologi, men den er ikke skabt af Gud, den er skabt af IM. Ideologi - handler om holdninger, og hverken du eller jeg læser biblen forkert, men tolker forskelligt, og skal ikke banke hinanden med den.
Jeg tror slet ikke, at IM har nogen ideologi (kristendom er da ikke en ideologi?) - og "holdninger" véd jeg ikke rigtig hvad er - det er et ord jeg nødig bruger, det er så uldent ord, synes jeg.
Med hensyn til at føle sig "forkert" - hmm jeg ved ikke, jeg føler mig skam forkert, på mange måder. Netop derfor har jeg brug for Jesus!
Omkring det seksuelle - jeg er ret sikker på, at mit eget synderegister er meget alvorligere end dit, selv om min egen seksuelle orientering ikke rettet mod mit eget køn. Mange ting i mit liv ville jeg forfærdelig gerne kunne gøre ugjort, og ikke kun på lige det seksuelle område, som vel ikke skal være omdrejningspunktet for alt hvad vi foretager os? Måske har vi en tilbøjelighed til at have alt for megen fokus på netop den del af livet. Citat: Jeg beder for dig Kristina, om at du må forstå, elske og handle med hjertet sammen med Gud, og ikke sammen med IM.
Nu er jeg slet ikke IM'er - bare sådan lidt hang-around en gang imellem, fordi jeg synes det de står for er bibelsk! - men ellers er jeg en ganske almindelig menig fk'er, som kun været kristen i få år -
Det er således ren amatørteologi, det jeg kan præstere, og der har ikke været tid til megen hjernevask!
- med tak for dine kærlige og forsonlige slutord - og bøn om Guds tilgivelse, Guds nåde og Guds fred til os begge -
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67890 - 06/08/2006 23:05
[Re: pianisten]
|
Bruger
|
Tusinde tak for dit indlæg...
Jeg kan godt lide at du er ærlig!
Ja lad Guds søn lede os, til at alle kunne holde i hånd uden kontroverser.
Jesus led mig, og alle til forståelse!
Knus
|
|
Til toppen
|
|
|
#67891 - 06/08/2006 23:18
|
Bruger
|
Citat: Men jeg synes nu, at det meste af det der står i Bibelen, er så klart, at det ikke kan misforstås, og ikke kræver tolkning.
Det er jo også svært af og til. Jeg har også kun været protestant i nogle år. Men som Orthodoks Katholik tog jeg alt som det stod. Valgte så at blive protestant og bryde min sociale arv. Der mødte jeg for første gang Jesus, og han kom virkelig ind i mit liv.
Jeg fandt senere ud af at jeg var homoseksuel, og det syntes jeg der var forfærdeligt, men så fortalte Jesus mig noget andet igennem mine bønner.
Han har ledet mig til hvor jeg er i dag. Lykkelig - Non depresiv (hvilket jeg var før) - fundet mig vej, og min Herre. Jeg har stoppet generalliseringen af minoriteter. Og har udrettet nogle ting jeg syntes er fantastisk. Eller rettere sagt har Jesus hjulpet mig til at udrette og udvikle mig i kærlighed.
Jeg har fået et hjerte, men dette hjerte tilhører Jesus, og Jesus er i vores hjerter. Så mit hjerte er dit, som mit!
Kærligheden (Jesus) lærer mig at smile, og vende den anden kind til. Kærligheden lærer mig at formane Jesus ved at pege på ham. Kærligheden har ikke lært mig at slås med bibelvers eller hvor syndfri man er. Men kærligheden har lært mig at kæmpe med hjertet, og leve i personligt forhold til Jesus! 
Elsker dig Jesus, tak for at svare på min bøn!
Og knus til dig Kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#67892 - 07/08/2006 11:07
|
Administrator
Bruger
|
Hej Lars Jeg skylder dig nogle svar. Citat: Men min bemærkning om Paulus' ord går på, at der er tale om en forventning om snarlig ophævelse af jordelivet, og i den forventning kan man stille skarpe krav, som ikke ville være holdbare, hvis han havde vist, at der ikke var sket noget små 2000 år senere.
Du har ikke skrevet noget, der overbeviser mig om, at der er tale om et generelt forbud mod homoseksuel praksis. Selv om vi ikke skal leve som dyrene er homoseksualitet en udbredt praksis i hele dyreverdenen, uden at det hindrer kravet om at formere sig og blive talrige. Dette kan godt opfyldes med en homoseksuel livsstil.
Ja, men det er ikke så interessant, hvad Paulus kunne have skrevet, men hvad han faktisk skriver. Som jeg opfatter, så er det eneste af hans påbud (som altså ikke er påbud fra Herren), der er motiveret af hans nærforventning, den, at det er bedst ikke at stifte familie. Jeg kan ikke se, at det skulle ændre hans holdning til homoseksuel praksis. I øvrigt, så er de tre steder, jeg nævnte sidst, hvor Paulus nævner homoseksuel praksis (Rom 1,26-27; 1 Kor 6,9-11 og 1 Tim 1,9-11) ikke formuleret som forbud eller påbud - det indgår som en del af beskrivelsen af syndens væsen. De to første steder om, hvordan romerne og korintherne levede som syndere, før de blev kendte med evangeliet; der er altså her et fortidigt aspekt: Sådan gjorde I, da I levede i synden. I brevet til Timotheus optræder formuleringen "mænd der ligger i med mænd", som en del af remse over folk, der ikke er retskafne på linie med bl.a. mordere og løgnere. Derfor kan man ikke bruge Paulus' nærforventning som en undskyldning for ikke at tale om homoseksuel praksis som et generelt forbud. Homoseksuel adfærd er simpelthen grundlæggende en syndig adfærd.
Og til det sidste: Det er et søgt argument, selv om jeg godt forstår tankegangen. Men forklar mig lige, hvordan man både kan leve i et homoseksuelt parforhold og samtidig mene, at man derved ikke stiller sig i vejen for Guds fordring? Homoseksuelle kan altså ikke få børn sammen. Det tror jeg de fleste biologer er enige om. Citat: Du har ikke kommenteret min hypotese om at det er samlejet, der forbydes ( dvs det forbydes "at ligge med en mand som med en kvinde" = samleje (coitus). Og da homoseksuel praksis i oldtiden vist nok, i hvert fald i romerriget, især gik på andre seksuelle udtryksformer (især en: fellatio - så er det skrevet direkte!), da det betragtedes som nedværdigende at være den passive i et analt samleje, kan jeg ikke se, at det kan udelukkes, at det er dette forhold, der går igen i det "vederstyggelige", som omtalt i mosebøgerne.
Jo, det gjorde jeg faktisk: Citat: Kefas: Det er sådan set rigtig nok, at der ikke står noget om, at andre former for seksuel omgang end samleje også er forbudt. Men der er altså heller ikke noget i teksten, der antyder, at andre former for kønslig omgang er tilladt. I så fald ville det også være okay at dyrke anden kønslig omgang end samleje med en andens hustru eller et dyr, som det også forbydes at have samleje med. Og det er, mener jeg, at læse ind i teksten, frem for at udlægge den.
Og jeg har sådan set ikke noget at tilføje. Citat: Med andre ord: Jeg kan se, at bibelen taler om at mennesket skal mangfoldiggøre sig ved at indgå ægteskab og få børn i dette, og at udenomsægteskabeligt pjank over en kam er bibelsk forkert.
Nemlig.Citat: Jeg kan se, at VISSE former for homoseksuel praksis nedgøres (er "vederstyggeligt"). Herunder synes det specielt at være nedgørende at overdrive som i sodoma&gomorra og måske særligt at være den passive. Men jeg kan ikke se, at homoseksualitet helt SKAL undgås.
Hov! Hvordan kan du få de to ting til at hænge sammen. Hvis udenomsægteskabelig pjank over en kam er forkert, hvordan kan nogle former for homoseksuel praksis så være rigtig? Hvis menneskets bestemmelse er at mangfoldiggøres sig ved at leve sammen som mand og kvinde, hvordan kan nogle former for homseksuel praksis så være rigtig?
I øvrigt, jeg spørger mig selv om, hvorfor Gud skulle forbyde én form for homoseksuel praksis og acceptere en anden. Det er der intet i teksterne, der indikerer er tilfældet
|
|
Til toppen
|
|
|
#67893 - 07/08/2006 17:46
|
Bruger
|
Hej Kefas, Jeg har ikke talt om at leve i homoseksuelt forhold. I oldtiden var der jo tale om et forhold, hvor en ung mand var "i lære" hos en ældre, og det var et specielt forhold, hvor man ikke nødvendigvis levede sammen. Det jeg har spurgt om, er om der er et forbud mod homoseksualitet. Jeg kan se, at det kaldes "vederstyggeligt" at ligge med en mand, som mand ligger med en kvinde, men jeg kan ikke se, at det i selv selv skal ses som "et forbud", og jeg kan ikke se, at der tales om anden seksuel omgang end samleje.
Man kan (i dag) godt bidrage til formeringen uden at leve i et forhold og uden at dyrke sex med nogen.
Under alle omstændigheder er argumentationen for "et forbud" kringlet, fordi det ikke står eksplicit nogen steder, som du også erkender, men skal sammenstykkes via en kæde af ræsonnementer, der måske/måske ikke holder. M.a.o. på tolkninger.
Jeg synes derfor, at det på det grundlag er meget voldsomt af kirkens højrefløj at gå ud og fraråde homoseksuel adfærd som "skadelig" eller "unaturlig" (hvad det under alle omstændigheder ikke er, da det er en del af naturen hos mange arter) eller "syndigt" og i samme åndedrag opfordre andre til at lade sig behandle for at undgå det.
Jeg mener, at en stempling af en ikke-skadelig adfærd som denne som synd e.l., vil gøre mere skade (sic!) end gavn.
Men mon ikke gentagelsernes tid nu nærmer sig? Jeg vil læse dine evt kommentarer med interesse men ellers lade sagen ligge med dette - med mindre, naturligvis, uventet nyt kommer frem.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#67894 - 07/08/2006 18:54
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Lars.
Hvorfor mener du ikke at "vi" vil åbne ørerne? Hvad er det, du ikke mener jeg har hørt rigtigt? For jeg vil da gerne vide, hvad det er, hvis jeg nu har misforstået noget.
Tolkning, siger du. Jo, men hvad er tolkning? Er det at forstå, hvad en tekst siger, eller er det at læse noget ind i den, som man gerne vil have til at stå der? Hvad skal så ligge til grund for den tolkning? Det, man selv synes? Eller teksten selv? Hvordan kan man "tolke" sig frem til, at netop det, jeg synes om, er ægte, og netop det, jeg ikke synes om, er ikke ægte, og aldrig omvendt? Kunne man forestille sig "tolkningen": ja, der står godt nok, at vi skal elske næsten, og jeg ville ønske, det var sådan, men desværre er det ikke ægte, så det bliver vi nødt til at lade være med"?
Jeg kæmper ikke for homofobi. Jeg kæmper ikke for nogen fobier i det hele taget. En fobi er noget, man er bange for. Jeg er ikke bange for homoseksuelle. Og jeg siger heller ikke nej til vielse af homofile mv. fordi jeg er bange for nogle mennesker, der gør noget bestemt. Det er, fordi det, efter min bedste overbevisning, ifølge Guds klare ord i Bibelen ikke er rigtigt. Jeg har ingen anden grund til at sige nej til det. Vær sikker på det. Heller ikke noget ønske om at såre nogen. Det er naturligvis noget, det er vigtigt at være opmærksom på i debatten. Det er jo et følsomt emne, og derfor er der måske nogen, der kan komme til at føle sig sårede, måske fordi de misforstår anliggendet, eller fordi det berører dem personligt. Men vi siger ikke nej for at såre nogen. Hvis det kom til at stå klart for alle, ville meget nok være vundet.
Ja. Vi skal selv stå for den samme dom. Og der er vist heller ikke nogen, der har sagt andet. At påtale noget, man mener er forkert, betyder ikke at man selv regner sig for fejlfri. Naturligvis må vi alle tænke på, om vi selv er lige så villige til at gøre op med de ting i vores eget liv, som ikke er ret, som vi forventer af andre. Gør vi ikke det, bliver vi hyklere. Men opgøret må ske i kraft af det, Jesus har gjort for os. Ikke i vores egen kraft. Dette gælder os alle. Og mangler vi villighed til opgør, må vi bede Gud om den, for han har lovet at høre bønner, der er efter hans vilje. (1.Joh. 5,14-15.)
Jeg tilhører ikke nogen sekt, heller ikke en der ønsker at frihedsberøve nogen. Guds bud og ordninger står netop som værn om den sande frihed. Jeg er jo selv forpligtet på de samme ordninger. Vores "gamle menneske" opfatter det måske som snærende bånd, men Guds ord sætter fri. Paulus skriver, at synden ikke skal være herre over os - fordi vi ikke er under lov, men under nåde. (Rom. 6,14.) Det er altså fortegnet for vores kamp. Ikke en pisk over nakken.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (07/08/2006 19:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67895 - 10/08/2006 14:13
|
Administrator
Bruger
|
Hej Lars Beklager min sløve reaktionstid. Citat:
Jeg har ikke talt om at leve i homoseksuelt forhold. I oldtiden var der jo tale om et forhold, hvor en ung mand var "i lære" hos en ældre, og det var et specielt forhold, hvor man ikke nødvendigvis levede sammen. Det jeg har spurgt om, er om der er et forbud mod homoseksualitet. Jeg kan se, at det kaldes "vederstyggeligt" at ligge med en mand, som mand ligger med en kvinde, men jeg kan ikke se, at det i selv selv skal ses som "et forbud", og jeg kan ikke se, at der tales om anden seksuel omgang end samleje.
Man kan (i dag) godt bidrage til formeringen uden at leve i et forhold og uden at dyrke sex med nogen.
Ja, men ikke uden at gøre sig skyld i overtrædelsen af det 6. bud. Ægteskabet er den gudgivne ramme for seksuallivet - og dermed naturligvis også for formeringen. Udlever man sit seksualliv eller sin trang til at formere sig uden for den ramme kommer man i konflikt med Guds hensigt med at skabe mennesket med en seksualdrift.
Citat: Under alle omstændigheder er argumentationen for "et forbud" kringlet, fordi det ikke står eksplicit nogen steder, som du også erkender, men skal sammenstykkes via en kæde af ræsonnementer, der måske/måske ikke holder. M.a.o. på tolkninger.
Det er overhovedet ikke spor kringlet. Også her er Bibelens tale klar: Homoseksuel praksis er i strid med Guds skabelsesorden. Derfor er det forkert og et egentlig eksplicit forbud havde været unødvendigt. Men det ér der, forbudet. Og jeg har ikke erkendt andet, end at der ikke står noget om anden kønslig omgang end samleje. Jeg har vist også forsøgt at forklare, hvorfor jeg finder det uvæsentligt, at det ikke står der.
Citat: Jeg synes derfor, at det på det grundlag er meget voldsomt af kirkens højrefløj at gå ud og fraråde homoseksuel adfærd som "skadelig" eller "unaturlig" (hvad det under alle omstændigheder ikke er, da det er en del af naturen hos mange arter) eller "syndigt" og i samme åndedrag opfordre andre til at lade sig behandle for at undgå det.
Jeg mener, at en stempling af en ikke-skadelig adfærd som denne som synd e.l., vil gøre mere skade (sic!) end gavn.
Grundlaget er der ikke noget i vejen med; og sådan set heller ikke hensigten. Vil vi tage Guds ord alvorligt, så er vi nødt til, som Jesus var det, at være intolerante overfor det, som Bibelen klart beskriver som synd. Det betyder ikke, at vi skal være intolerante, afvisende eller ukærlige over for syndere. Som Jesus heller ikke var det; tværtimod. Han forstod at gå efter bolden og ikke manden. Det er imidlertid desværre min fornemmelse, at uanset om det så faktisk lykkedes os at være lige så kærlige som Jesus var, når han konfronterede mennesker med synden, så vil verden alligevel råbe efter frispark, selv om der faktisk blev gået efter bolden.
Selvfølgelig gør det ondt og kan være smertefuldt at blive konfronteret med synden i sit liv. Det kender jeg personligt alt til. Men det er ikke ensbetydende med, at det er skadeligt.
Citat: Men mon ikke gentagelsernes tid nu nærmer sig? Jeg vil læse dine evt kommentarer med interesse men ellers lade sagen ligge med dette - med mindre, naturligvis, uventet nyt kommer frem.
Jeg er ellers villig til at gentage mig selv, så mange gange det skal være 
|
|
Til toppen
|
|
|
#67896 - 10/08/2006 14:29
|
Bruger
|
Hej Kefas, Uanset, at du virker sikker på dig selv, har du ikke overbevist mig, men jeg har læst dine betragtninge rmed interesse, og da ingen af os virker uintelligente, er det nok ikke nødvendigt at gribe til gentagelser e.l. ("Her skal stemmen hæves, for her svigter argumentationen).
Jeg vil lige pointere, at jeg nu bedre forstår din argumentation og dit beslutningsgrundlag, og jeg kan selvfølgelig godt se sammenhængen mellem at ville leve fundamentalistisk efter bibelen og så de praktiske konsekvenser, som jeg dog i denne sammenhæng finder sørgelige.
Men det er vist en generel ting med religioner: fundamentalisme kan, endskønt et ideal efter det gode liv, give uheldige virkninger.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#67897 - 10/08/2006 15:06
|
Administrator
Bruger
|
Hej Lars Citat: Uanset, at du virker sikker på dig selv, har du ikke overbevist mig, men jeg har læst dine betragtninge rmed interesse, og da ingen af os virker uintelligente, er det nok ikke nødvendigt at gribe til gentagelser e.l. ("Her skal stemmen hæves, for her svigter argumentationen).
Du har helt ret. Jeg forventede sådan set heller ikke at have overbevist dig - faktisk tror jeg heller ikke, at jeg vil kunne overbevise dig. Ikke engang selv om jeg undgik gentagelser. Citat: Jeg vil lige pointere, at jeg nu bedre forstår din argumentation og dit beslutningsgrundlag, og jeg kan selvfølgelig godt se sammenhængen mellem at ville leve fundamentalistisk efter bibelen og så de praktiske konsekvenser, som jeg dog i denne sammenhæng finder sørgelige.
Det glæder mig, at det er lykkedes mig at forklare den sammenhæng. At jeg ikke på nogen måde betragter mig som fundamentalist (jf. evt. mit svar tidligere i denne tråd til Simon) er så en anden sag. Mit bibelsyn er konservativt, men hvis det at betragte Bibelens ord som en troværdig åbenbaring og en autoritet, der vejleder i alle livets forhold, er fundamentalisme, ja, så lad mig blot være fundamentalist.
Mit problem, og årsagen til, at jeg ikke kan overbevise dig om, at Bibelen vitterligt er en autoritet, er, at jeg ville være nødt til at henvise til en endda større autoritet . Og sådan en findes ikke - så kunne Bibelen jo ikke være den højeste autoritet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67898 - 10/08/2006 15:08
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Citat: Homoseksuelt samleje forbydes utvetydigt (3 Mos 18,22). Så kan begrundelsen, at det er en vederstyggelighed, sådan set være ligegyldig.
Jep, og et par vers tidligere (i vers 19): "Du må ikke komme en kvinde nær og blotte hendes køn, mens hun er uren under sin menstruation." Det kaldes også en vederstyggelighed (v.26).
Husk det hver gang din kone har den månedlige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67899 - 10/08/2006 15:09
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Citat: Det er imidlertid desværre min fornemmelse, at uanset om det så faktisk lykkedes os at være lige så kærlige som Jesus var, når han konfronterede mennesker med synden, så vil verden alligevel råbe efter frispark, selv om der faktisk blev gået efter bolden.
Selv om man går efter bolden, kan man godt komme til at ramme manden..
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#67900 - 10/08/2006 15:29
|
Bruger
|
Hej Kefas, Kristen fundamentalisme er efter min opfattelse, som jeg har adapteret fra Nudansk ordbog, en tro på Bibelens ufejlbarlighed.
Tilsvarende er fundamentalister i andre retninger båret af en tro på deres skrifters ufejlbarlighed.
Fundamentalister er ikke (nødvendigvis) (fysisk) voldelige.
Efter min mening er du derfor, sans malice, fundamentalist, med mindre du kan fremvise et sted, hvor du mener, Bibelen fejler?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#67901 - 10/08/2006 15:51
[Re: seeker]
|
Administrator
Bruger
|
Citat: Selv om man går efter bolden, kan man godt komme til at ramme manden..
Helt enig. Og uanset hvor meget vi øver os på vores tackle-teknik, så lærer vi aldrig at tackle så rent, som Jesus gjorde. Det betyder ikke, at vi skal holde op med at tackle. Heller ikke at vi skal fravige det, som altid må være vores forsæt: At gå efter bolden!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67902 - 10/08/2006 16:07
|
Administrator
Bruger
|
Citat: Kristen fundamentalisme er efter min opfattelse, som jeg har adapteret fra Nudansk ordbog, en tro på Bibelens ufejlbarlighed.
Tilsvarende er fundamentalister i andre retninger båret af en tro på deres skrifters ufejlbarlighed.
Fundamentalister er ikke (nødvendigvis) (fysisk) voldelige.
Efter min mening er du derfor, sans malice, fundamentalist, med mindre du kan fremvise et sted, hvor du mener, Bibelen fejler?
Jeg er udmærket klar over, at du ikke forsøger at slå mig i hartkorn med fx rabiate islamiske fundamentalister eller hvad man ellers kunne nævne af skrækeksempler. Og tak for det.
Nudansk Ordbogs definition er for såvidt korrekt nok. Men ikke særlig nuanceret. Som jeg nævnte er mit bibelsyn konservativt; og hvad jeg mener hermed - og hvordan det adskiller sig fra et fundamentalistisk - forklarer Leif Andersen vældig udmærket i sit svar på spørgsmålet: Hvilke forskellige bibelsyn findes der?
|
|
Til toppen
|
|
|
#67903 - 10/08/2006 21:25
|
Bruger
|
Hej Kefas, Tak for svaret. Det er en interessant vifte af forskelligheder, der findes. I den henviste artikel står der om den konservative tolkning: Det betyder, at de bibelske forfattere er troværdige i alt, der har med tro, lære og livsførelse at gøre. Og om det ortodokse syn står der: Det ortodokse syn er enig i det konservative syns grundholdning, men tilføjer: Da Guds ord ikke kan modsige sig selv, er Bibelen ikke bare troværdig alt, der har med tro, lære og livsførelse at gøre; den må også være ufejlbarlig i alle historiske detaljer Kan du give mig et eksempel på, hvad det betyder af forskelligheder i praksis? Hvad er det, den ortodokse tror, er en sand historisk begivenhed, som du afviser??? mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#67904 - 14/08/2006 01:02
En LILLE rettelse
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
og ikke for andet end god ordens skyld  Det er Johannes Døber, der i Matt, 3:7-8 kommer med "øgleyngel"-citatet Mvh Mark
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#67905 - 14/08/2006 11:52
|
Administrator
Bruger
|
Hej Lars
Når jeg siger, at mit bibelsyn er konservativt, så betyder det ikke, at jeg afskriver Bibelens historicitet. Eller sagt på en anden måde: Jeg mener alle begivenheder, der berettes om i Bibelen, uden undtagelse beskriver faktiske, historiske hændelser. Men ikke at alle detaljer i beskrivelsen er præcise.
Et eksempel: I både Markusevangeliet 10,46-52 og Lukasevangeliet 18,35-34 findes en perikope, der i DO92 har fået titlen "Helbredelsen af den blinde ved Jeriko". Handlingsforløbet og ordvekslingen gør det tydeligt, at der må være tale om den samme hændelse. Der er bare den ikke helt uvæsentlige forskel, at i Markusevangeliet møder Jesus tiggeren på vej ud af Jeriko. I Lukasevangeliet er Jesus derimod på vej ind i Jeriko.
Har man et konservativt syn vil man godtage den forklaring, at enten Markus eller Lukas husker galt med hensyn til, om Jesus var på vej ud eller ind ad Jeriko. Er ens syn ortodokst vil man hævde, at både Markus og Lukas husker helt korrekt, og at der må findes en naturlig forklaring.
Det er i dét lag at forskellene på de to syn skal findes.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67906 - 14/08/2006 17:53
|
Anonym
Anonym
|
[citat="Lars Hvass"]Kan vi tillade sådanne foreninger i Danmark? Der ikke bakker op om landets beslutninger?
Mener du at sådanne foreninger bør forbydes eller at lovgivningen på anden måde skal indrettes på at begrænse sådanne foreninger i deres virke?
|
|
Til toppen
|
|
|
|