0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#67542 - 30/07/2006 13:18
Mellemøst-konflikten
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Med fare for kraftige diskutioner:
Mellemøst-konflikten..
Det har egentlig undret mig lidt, at det ikke har været oppe og vende herinde og så alligevel ikke.. Det er et emne, som med sikkerhed vil bringe sindene i kog.. Men på den anden side, må det heller ikke bare ignoreres..
Da jeg vågnede i morges, bad min morgenbøn og takkede Herren (bH) for at lade mig vågne til endnu en dag, kiggede jeg ud af vinduet.. Solen skinnede og temperaturen var perfekt.. En skøn dag venter, tænkte jeg.. Jeg fik tændt for computeren, hoppede i bad og fik smidt en sten i hovedet.. Qana var blevet bombet over 50 døde, 22 børn.. Og Israel havde smidt bomberne.. Pludselig så dagen ikke så skøn ud alligevel.. Over 50 døde (hvor mange var uskyldige?? Ihvertfald 22 af dem) og det er det land jeg elsker, der står bag..
Fra starten har jeg fuldt med hver dag.. I danske medier, amerikanske, arabiske og naturligvis israelske.. Jeg læser dagligt Politikken, Berlingske og de fantastisk billige gratisaviser Urban og MetroXpress, samt ser DR og TV2, samt følger nyhederne på CNN, Daily Star (Libanon), al-Jazeera samt Jerusalem Post og haAretz (Israel)..
To uger og ingen ændring.. Total stagnering og det ser ikke ud som om det kommer til at ændre sig.. Hizbollah skyder raketter ind i Israel, Israel bomber Libanon, den arabiske verden fordømmer og advarer om en omfattende krig, vesten kigger på og er forargede, men gør ellers ikke en skid..
At jeg er for Israel, er vidst ikke en hemmelighed.. Så selvfølgelig vil jeg da gerne fremstille Israel i godt lys.. Det er ikke helt let for tiden.. Dog mener jeg ikke, at Israel bør fremstilles helt så hårdt, som nogle medier gør.. Jeg vil kalde Israels strategi kynisk.. Særdeles kynisk enda.. Det er [-] hårdt at se på, at de udnytter ethvert halmstrå til at bombe.. For sådan virker det..
Men omvendt.. Hvad sker der dernede??
Da jeg læste om bombningen af Qana her til morgen, skyndte jeg mig at kontakte folk jeg kender, både i Israel og herhjemme.. Folk med lidt bedre adgang til viden end jeg selv har..
Qana har været brugt af Hizbollah til at sende raketter ind i Israel.. Derfor ser/så Israel Qana som et militært mål og planlagde et angreb.. Inden angrebet advarede Israel om angrebet (for nogle dage siden), så beboerne havde mulighed for at forlade området.. Men alligevel er der folk tilbage?? Her er det, at Hizbollah bærer skyld, er der flere der mener.. Hizbollah har ikke travlt med at evakuere folk og føler egentlig ikke specielt stor forpligtigelse til at hjælpe dem, de påstår at de kæmper for.. Kilder siger, at Hizbollah tvinger folk til at blive på områder der er fremsat som mål.. Men igen.. Hvis Israel er klar over det, hvorfor bomber de så?? Muligvis fordi de sætter israelske liv over libanesiske liv.. Men det er kun en tanke..
I alt det her føjer beskyldninger, angreb og forsvar for den ene og den anden, frem og tilbage.. Men hvad ville folk mene, hvis de prøvede at tage modpartens standpunkt??
Bolden er givet op..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67543 - 30/07/2006 13:34
Re: Mellemøst-konflikten
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Kefas Ben-Adam -
Fint, at du har givet bolden op.
Jeg træder dog til side og vil ikke gribe den. Konflikten er for mig at se alt for kompleks til, at jeg kan have nogen kvalificeret mening om den. Og alt for smertefuld.
Så det eneste jeg har at sige er, at jeg påskønner dit indlæg ..
Måske er det, der nu sker dernede i Mellemøsten (Israel ctr. de omliggende lande - eller omvendt -) endnu engang en smallscale illustration af hele denne verdens situation:
Guds udvalgte folk ctr. verden. Eller verden ctr. Guds udvalgte ...
Jeg vil bede for, at Guds menighed må få visdom til at handle efter Hans vilje.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67544 - 30/07/2006 14:02
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
jeg griber
for meget er for meget, at Israel er blevet udsat for meget mener jeg er udiskutabelt, hvis man siger andet, har man vist ikke fuldt med i noget som helst.
at uskyldige mennesker dør er beklageligt, men måske uundgåeligt i en krig.
jeg holder stadig på at Israel har fundet sig i for meget, og i for lang tid. Verdenen har givet Israels fjender for lang tråd, derfor al den konflikt, og pressen har været for meget Israel fjendsk uden grund, de hverken kender Israels historie siden 2 verdens krig og hvordan araberne (nogle) har igen og igen gjort deres for at få udslettet eller gjort livet surt for Israel.
Hvor mange gange har Israel ikke givet sig uden at det har bragt dem fred? David i salmerne siger vist noget om, at når Israel ville tale fred, ville fjenderne krig, meget rammende mener jeg.
Intet land er perfekt, alle begår fejl, men sådan er vilkårene for at være menneske. Jeg mener bare at det er tydeligt at Israels fjender er i den ondes tjeneste når de søger fjendskab.
Noget sådan gør Israel ikke, de siger jo bare "her til og ikke længere".
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#67545 - 30/07/2006 14:23
|
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
|
Hej Kefas Ben-Adam. Hvor ER det godt, at du har givet bolden op! Jeg har også selv undret mig meget over, at vi ikke har "turde" tale om situationen i mellemøsten. Jeg er måløs over hvor godt du er orienteret, og vil appelere til, at du jævnligt vender tilbage med status om situationen efter din bedste overbevisning. Jeg tror, andre vil have samme interesse som jeg, idet Israel jo ER noget særligt for os alle. Med hensyn til indholdet af dit indlæg, kan jeg nikke ja til det meste. Der er kun et punkt, hvor jeg vil komme med en tilføjelse: Du skriver Citat: Men igen.. Hvis Israel er klar over det, hvorfor bomber de så?? Muligvis fordi de sætter israelske liv over libanesiske liv..
Nej, jeg tror ikke de sætter israelske liv over labanesiske. Det gør de netop ikke i kraft af, at de på forhånd havde udsendt en advarsel.
At der stadig var folk tilbage, er helt klart frygteligt og beklageligt. Men hvad kunne Israel have gjort mere? Hvordan ville deres situation være, hvis de holder sig tilbage med at svare igen, hver gang der er fare for civiles liv?
Israel er trængt og har ikke mange valgmuligheder.
† Child-of-God †
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#67546 - 30/07/2006 18:08
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Kefas Ben-Adam
Selvfølgelig er det tragisk hvad der sker lige nu og mest af alt er børnene, som er landenes fremtid ofre for noget, som de ikke har andel i.
Israel har i årtusinder måttet lide under de omkringliggende landes angreb,næsten blevet udryddet og resten borført til fangenskab i andre lande. De har været med til at udvikle mange lande bl.a. på den vestlige halvkugle og beriget dem indenfor alle samfundsområder. Således også i DK.
Som en troende kristen tror jeg på at Israel er Guds ejendomsfolk og jeg tror, at Guds løfter stadig står ved magt. Det betyder ikke, at Israel politisk/militærmæssigt kan gøre hvad der passer dem, men det betyder at Israel ikke igen vil blive udslettet og bortført til andre lande.
Der er ingen tvivl om, hvilket anerkendte kommentatorer også udtrykker, at både Iran og Syrien er synderne i det morads, som foregår nu. Problemet er også, at de paramilitære grupper i Gaza, Vestbredden og Libanon er en stat i staten og at ingen af deres regeringer har styr på situationen.
Der er ingen tvivl om, at der globalt bliver bedt mange bønner både for Israel og hele området og der er også en åndelig kamp bag ved det hele, så det er et komplekst område, som har brug for et under !
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#67547 - 30/07/2006 21:35
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Jeg vil give Kristina ret - jeg er også bange for at træde forkert i en så kompleks konflikt. Jeg ved ike rigtig hvad jeg skal tænke, mene og tro om det. Men jeg håber at de af jer som kan gennemskue noget af det, vil læge nogle ord i denne tråd - I har en interesseret og lærevillig proselyt lige her  Mvh (Klogest er den, som erkender sin uvidenhed - eller noget... :P)
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67549 - 30/07/2006 22:32
[Re: Child-of-God]
|
Bruger
|
Hej Child og jer andre.. Mens jeg gav bolden op her, tog jeg også en "snak" med muslimer af forskellige nationaliteter på et andet forum.. Det jeg frygter mest lige nu er, at falde i den ene grøft og så tro at jeg (og de folk der er enige med mig, eller som jeg enige med) ved bedst.. Jeg frygter at fanatismen kommer til.. Derfor har jeg også brug for, at nogen tager fat i mig og får mig til at se tingene fra den anden side.. Jeg vil ærligt indrømme, at lige nu har jeg bare lyst til at sætte mig ned og græde.. Jeg er møgfrustreret, trist og håber bare, at de snart stopper dernede.. Jeg er ked af det på alle de dræbtes og deres pårørendes vejne, og jeg er trist over, at Israel skal kædes sammen med det her.. Det er et nederlag for Libanon og Israel og en sejr for Hizbollah.. Jeg ved godt, at I går ind for at vende den anden kind til, men stod jeg foran Nasrallah (yema sh'mo) med en pistol ligenu, ville jeg ikke tøve ét sekund.. Og jeg ville gøre det for alle de dræbte og de som endnu ikke er døde.. Det trøster mig selvfølgelig at læse jeres svar.. Sandt at sige, ville jeg ikke have undret mig, hvis de havde været mere harske.. Men I må heller ikke bare vende hovedet væk, bare fordi det er Israel.. Ikke at jeg vil have jer til at være efter Israel hele tiden  .. Men.. Ja.. Citat: Jeg er måløs over hvor godt du er orienteret, og vil appelere til, at du jævnligt vender tilbage med status om situationen efter din bedste overbevisning.
Jeg vil selvfølgelig gerne meddele alt jeg ved, men jeg kan ikke frasige mig, at være partisk.. Så I må selvfølgelig også være kritiske..
Citat: Citat: Men igen.. Hvis Israel er klar over det, hvorfor bomber de så?? Muligvis fordi de sætter israelske liv over libanesiske liv..
Nej, jeg tror ikke de sætter israelske liv over labanesiske. Det gør de netop ikke i kraft af, at de på forhånd havde udsendt en advarsel.
Det er også et af de punkter jeg holder lidt i.. Men stadigvæk.. Der er muslimer der mener, at Hizbollah aldrig har været i Qana.. Tilgengæld har IAF satelitbilleder, der viser raketter blive affyret fra Qana.. Så hvad er sandheden??
Citat: At der stadig var folk tilbage, er helt klart frygteligt og beklageligt. Men hvad kunne Israel have gjort mere? Hvordan ville deres situation være, hvis de holder sig tilbage med at svare igen, hver gang der er fare for civiles liv?
Det er også hvad Israel siger.. Men som nogen siger: "Hvorfor går Israel ikke bare med til en byttehandel??"
Jamen, er problemet ikke, at Hizbollah stadig sender raketter ind?? Hizbollahs "problem" med Israel er ikke, at Israel har fanger, men at de eksisterer...
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67551 - 31/07/2006 14:17
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Med fare for at afspore debatten, så er Israel selv ikke for gode hvad angår at bruge civile som skjold.
De har nu i mange år fordrevet mennesker fra deres hjem, uden for Israel, og flyttet civile israelere til disse besatte områder, som de kalder bosættelser.
Men af en eller anden grund mener Israel ikke at når bosættere slås ihjel, at det er deres egen skyld?
Hvorfor er det så Hizbollahs skyld når Israel dræber civile?
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#67552 - 31/07/2006 14:48
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej
Grunden til at jeg ikke har taget emnet op og grunden til at jeg tøver meget med at svare, er at jeg ser mellemøstkrisen som noget politisk og ikke religiøst. Den korte forklaring på denne holdning er at der findes Israeler der ikke er jøder og araber der ikke er muslimer. Uanset religion så rammer denne konflikt alle mennesker i området.
Jeg er sikker på at jeg vil fornærme og skuffe mange brugere af jesusnet med dette synspunkt. Mange kristne ser kristendommens rødder i jødendom som en grund til at bakke Israel op uanset ved. I mine øjne er disse kristne synspunkter noget værre vås. "Israel har været truet i tusinde år", "jøderne har måtte udstå så meget" bla, bla bla..... Det er rigtigt nok at jøderne har modtaget en behandling i historien der enhver burde skamme sig over. Men hvad har det med denne krise at gøre? Mange vil give zionismens svar. Mange af de kristne "får" vil følge trop. Mange der har købt vestens (læs Bush) propaganda om krig mod terror, vil tage en holdning der ligner religiøs fanatisme. Men i min verden går den her krise meget dybere.
Men min rent politiske holdning er det svært at se krisen fra Israels side. I starten sgade de at de ville bombe Hizbollah og ikke gå i krig med staten Libanon. Det kunne jeg godt gå med til. Men når Libanons civile lufthavn, radio- og tv-master, FN-bygninger og nu en boligkvarter hvor der åbenbart ikke var nogle Hizbollah-instalationer (de billeder Israel viser med raketaffyringer fra byen, er i en anden del af byen end den der blev bombet.), så undrer jeg hvordan man skal kunne retfærdige det de har gang i.
Jeg mistænker Israel for at bombe løs, med undskyldningen at de er i krig mod terror. Offerrollen ligger så dybt i israelers bevidsthed at de bakker op omkring alt Israel gør.
Hizbollahs, Libanons, Syriens og Irans holdning ser jeg også rent politisk. Det er ikke had mod jøder, det er ikke antisemetisme. Det er frustration over at omverden tillader Israel at okkupere, besætte og afskåre arabiske områder. Så længe ingen sætter sig imod Israel, så vil modstanden være der. Religion bliver et midel til at retfærdigøre modstanden fra arabernes side. Offerrollen retfærdiggør Israels opførsel.
I min mening findes der ikke rigtig nogen realistisk løsning på konflikten. Omverden, med FN i spidsen, vil ikke modsætte sig Isreals opførsel. Israels opførsel leder til modstand fra araberne. Modstand fra araberne ser Israel som en trussel for deres eksistens hvilket igen fører til okkupationer, besætteleser og anvendelse af militær magt. Det fører til mere modstand fra arabernes side osv, osv.
Jeg ser to realistiske scenarier: 1. Israel bliver ved med det de har gjort. Behandler omliggende lande og folk som snavs. Araberne reagerer. Israelerne reagerer..... Den onde cirkel vi har set i snart 60 år bliver ved. Omverden bakker op omkring Israel på grund af religiøse grunde eller af dårlig samviddighed.
2. Araberne får nok og går i åbent krig mod Israel. Syrien, Iran, den arabiske halvø går ind i krigen. Det bliver en stor krig der vil splitte FN. Nogle vil støtte araberne og andre israelerne. Krigen vil være nogle år og så kommer der en eller anden løsning der vil give fred i området. Dette scenario er meget muligt hvis det bliver indført demokrati i de omkringlkiggende lande.
En krig er altid forfærdeligt. Men et eller andet sted foretrækker jeg en åben krig der varer nogle år end en krise der bliver ved 60 år mere.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#67553 - 31/07/2006 16:22
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Hej Joppe.. Så kom de indlæg jeg havde håbet lidt på.. Citat: Grunden til at jeg ikke har taget emnet op og grunden til at jeg tøver meget med at svare, er at jeg ser mellemøstkrisen som noget politisk og ikke religiøst. Den korte forklaring på denne holdning er at der findes Israeler der ikke er jøder og araber der ikke er muslimer. Uanset religion så rammer denne konflikt alle mennesker i området.
Jeg er både enig og uenig med dig.. Overordnet set er konflikten politisk, men der ligger klart religiøse undertoner hele vejen igennem.. Nok mest fra arabisk side, men også fra israelsk side.. Det er vel ikke en hemmelighed, at der jævnlig bliver opfordret til had og mord på jøder i de fleste arabiske moskéer, med henvisninger til al-Qurân, samt bosættere der er stærkt religiøse og drømmer om et "stor-Israel".. Der er også en debat, ikke højlydt eller specielt fremme, i Israel om Templet og Tempel-bjerget..
Så jeg vil da mene, at der er religion indblandet i det..
Citat: Jeg er sikker på at jeg vil fornærme og skuffe mange brugere af jesusnet med dette synspunkt. Mange kristne ser kristendommens rødder i jødendom som en grund til at bakke Israel op uanset ved. I mine øjne er disse kristne synspunkter noget værre vås.
Jeg sætter helt klart pris på kristnes støtte og hjælp, men det skal ikke være fordi vi er jøder.. Det er lige så forkert som at forfølge os af samme årsag.. Og egentlig, så vil jeg hellere undvære hjælpen fra kristne, der bunder det i den kristne bibel, da det ikke er et oprigtigt ønske om støtte, men en forhåbning om at Jesus på et eller andet tidspunkt fra nu og cirka fem milliarder år frem, skal komme tilbage og gøre alle jøder til kristne.. Hvis de kristne ikke får gjort os kristne inden.. Og hvad skal man så bruge en jødisk stat til??
Citat: Men min rent politiske holdning er det svært at se krisen fra Israels side. I starten sgade de at de ville bombe Hizbollah og ikke gå i krig med staten Libanon.
Nu er Hizbollah jo en del af Libanon.. Hizbollah har trods alt pladser i regeringen.. Udover det, så mindes jeg ikke, at Israel sagde, at de ikke ville bombe i Libanon??
Citat: Men når Libanons civile lufthavn, radio- og tv-master, FN-bygninger og nu en boligkvarter hvor der åbenbart ikke var nogle Hizbollah-instalationer (de billeder Israel viser med raketaffyringer fra byen, er i en anden del af byen end den der blev bombet.), så undrer jeg hvordan man skal kunne retfærdige det de har gang i.
Grunden til, at Israel bomber mål som lufthavnen, havne og diverse veje ud af Libanon (og i Libanon), er rent logistiske.. Først og fremmest for at forhindre, at de kidnappede soldater blev smuglet ud af Libanon og ind i Syrien (og videre til Iran), derefter for at forhindre våbentransporter fra Syrien og Iran ind i Libanon.. Man ødelægger forsyningslinjerne.. Det er sket i mange andre krige og kan vel egentlig ikke overraske??
Radio og TV-masterne tilhører al-manar, som er ejet og styret af Hizbollah.. Heller ikke et underligt mål..
FN-bygningen.. Der kommer vi ind på et område, hvor man kan sige Israel har dummet sig.. Dog må man heller ikke overse det faktum, at Hizbollah-soldater brugte det som "skjold".. Så kan man så sige, at det ikke er en undskyldning.. Og jeg er egentlig enig.. Men hvad gør man så?? Lader Hizbollah fortsætte deres angreb??
Hvad angår Qana og billederne derfra, så ja.. Nogle af billederne var fra en anden del, men der var også billeder fra selve stedet, hvor man ser raketter blive affyret.. Jeg har et klip fra CNN fra i går aftes mellem 22:30 og 22:45 der viser billederne.. Udover det, så er der jo ved at blive lavet en undersøgelse om det overhovedet skyldes en israelsk bombe.. Nu må vi se..
Citat: Jeg mistænker Israel for at bombe løs, med undskyldningen at de er i krig mod terror. Offerrollen ligger så dybt i israelers bevidsthed at de bakker op omkring alt Israel gør.
Hvis du mener det, så bør du måske følge lidt mere med i israelske medier.. Ikke kun de stærkt højre-orienterede, men aviser som Jerusalem Post og haAretz... Jeg har svært ved at genkende din fremstilling..
Tilgengæld undrer jeg mig over den manglende trang man ser fra israel-kritiske personer, til at fordømme Hizbollah og kræve at der bliver gjort noget mod dem.. Der er trods alt udstedt en FN-resolution mod Hizbollah om afvæbning af dem, men hvad er der gjort for det?? Hvor er protestråbene, hver gang de skyder raketter ind i civile bebyggelser og byer i Israel?? I går blev der fyret 158 raketter ind i Israel.. Og Hizbollah prøver ikke at undgå civile mål.. Tværtimod.. De er komplet ligeglade med hvem de rammer.. Der er raketter der har ramt Natzerat, en ren arabisk by.. De første raketter der ramte Haifa, ramte den kristne del.. Der er moskéer der er bombet..
Nasrallahs respons? De skulle glæde sig over at være blevet matyrer for en god sag..
Citat: Hizbollahs, Libanons, Syriens og Irans holdning ser jeg også rent politisk. Det er ikke had mod jøder, det er ikke antisemetisme. Det er frustration over at omverden tillader Israel at okkupere, besætte og afskåre arabiske områder. Så længe ingen sætter sig imod Israel, så vil modstanden være der. Religion bliver et midel til at retfærdigøre modstanden fra arabernes side. Offerrollen retfærdiggør Israels opførsel.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener.. Er det politisk eller religiøst??
Jeg ser, måske ikke Libanon, men ihvertfald Syrien, Hizbollah og Iran som stærkt jødehadske.. En regering der starter en konkurrence om den mest "satiriske" tegning om jøder, på baggrund af noget som ingen jøde overhovedet var indblandet i, er jødehadsk..
Det er muligt vi er enige, men hvis det ikke er had, så ved jeg ikke hvad er..
Citat: I min mening findes der ikke rigtig nogen realistisk løsning på konflikten. Omverden, med FN i spidsen, vil ikke modsætte sig Isreals opførsel. Israels opførsel leder til modstand fra araberne. Modstand fra araberne ser Israel som en trussel for deres eksistens hvilket igen fører til okkupationer, besætteleser og anvendelse af militær magt. Det fører til mere modstand fra arabernes side osv, osv.
Der er vi enige.. Bortset fra, at jeg mener FN har spillet falit fuldstændig.. FN kan ikke gøre noget, så længe der er nogen der stemmer imod (hvilket USA med nogle få andre lande, gør konstant).. Samtidigt viser Kofi Annan sig konstant som anti-israelsk.. Der er absolut ingen tiltro til FN fra israelsk side og det er FN's egen skyld..
Citat: Jeg ser to realistiske scenarier: 1. Israel bliver ved med det de har gjort. Behandler omliggende lande og folk som snavs. Araberne reagerer. Israelerne reagerer..... Den onde cirkel vi har set i snart 60 år bliver ved. Omverden bakker op omkring Israel på grund af religiøse grunde eller af dårlig samviddighed.
Man kan spørge hvem der reagerer på hvem.. Hvad kom først, hønen eller ægget?? Jeg ved ikke hvor meget omverdenen bakker op omkring Israel.. Mange lande indtager en modvillig indstilling til Israel, primært Rusland (som ikke har en skid at lade nogen noget at høre for) og Frankrig..
Men det kommer jo an på hvem du spørger.. Pro-israelere mener at medierne er imod Israel og pro-arabere mener at de er imod araberne.. 
Citat: 2. Araberne får nok og går i åbent krig mod Israel. Syrien, Iran, den arabiske halvø går ind i krigen. Det bliver en stor krig der vil splitte FN. Nogle vil støtte araberne og andre israelerne. Krigen vil være nogle år og så kommer der en eller anden løsning der vil give fred i området. Dette scenario er meget muligt hvis det bliver indført demokrati i de omkringlkiggende lande.
Araberne fik vidst nok, før Israel overhovedet blev oprettet.. Men et eller andet sted, så ja.. Måske er det den eneste vej ud.. Det er som en keddel der bare ikke kan komme af med trykket.. Spørgsmålet er så, hvad ender det hele med?? Er der noget at holde fred over bagefter??
Jeg har en tredje idé..
FN nosser sig sammen, afvæbner både Hizbollah og Hamas (og de andre terrorgrupper i selvstyreområderne), agerer "politi" i sydlibanon og selvstyreområderne, smider israelerne ud af områderne og så holder Israel sig ude af selvstyreområderne og araberne af Israel.. Hvis så FN ikke kan finde ud af at holde styr på områderne, så viser det jo netop, at araberne ikke ønsker fred..
Citat: En krig er altid forfærdeligt. Men et eller andet sted foretrækker jeg en åben krig der varer nogle år end en krise der bliver ved 60 år mere.
Enig..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67554 - 31/07/2006 16:34
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Kongstad.. Citat: Med fare for at afspore debatten, så er Israel selv ikke for gode hvad angår at bruge civile som skjold.
Virker nu ikke som om du afsporer.. Israel er jo en del af debatten..
Men hvilke episoder tænker du på, hvor Israel har brugt civile som skjold??
Citat: De har nu i mange år fordrevet mennesker fra deres hjem, uden for Israel, og flyttet civile israelere til disse besatte områder, som de kalder bosættelser.
Ja, det bør også stoppes.. Men du mener ikke, at Israel har vidst vilje til det?? Hvad med tilbagetrækningen fra Gaza?? Og hvordan udnyttede PA det?? Fik de brugt chancen til at genopbygge Gaza og vise, at det er vejen frem??
Citat: Men af en eller anden grund mener Israel ikke at når bosættere slås ihjel, at det er deres egen skyld?
Du kan jo spørge dem??
Men er løsningen på bosætterne, at lade terrorister fra nabolandene sende missiler ind i Israel?? Jeg mener selv, at bosættere må tage ansvaret for deres handlinger.. Men hvorfor skal folk inde i Israel dræbes for det??
Citat: Hvorfor er det så Hizbollahs skyld når Israel dræber civile?
Jeg vil ikke sige "kun".. Men når Hizbollah angriber fra civile mål, så er de vel ikke så naive, at de tror Israel ikke svarer igen?? Jeg blev virkelig sur og såret over det israelske angreb mod Qana og hvad det medførte.. Jeg er ikke blind eller ligeglad.. Men hvad med Hizbollah?? Skal de have lov til at udnytte civile på den måde??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67555 - 31/07/2006 21:41
|
Bruger
|
Citat:
Hej Joppe..
Jeg er både enig og uenig med dig.. Overordnet set er konflikten politisk, men der ligger klart religiøse undertoner hele vejen igennem.. Nok mest fra arabisk side, men også fra israelsk side.. Det er vel ikke en hemmelighed, at der jævnlig bliver opfordret til had og mord på jøder i de fleste arabiske moskéer, med henvisninger til al-Qurân, samt bosættere der er stærkt religiøse og drømmer om et "stor-Israel".. Der er også en debat, ikke højlydt eller specielt fremme, i Israel om Templet og Tempel-bjerget..
Så jeg vil da mene, at der er religion indblandet i det..
Selvfølgeligt er der religion i det. Men jeg ser ikke religionen som den grundlæggende faktor i krisen. Men jo længere væk man kommer fra de grundlæggende problemer, jo mere kan religonen tage over. Det er derfor jeg er ved at brække mig over dem der ser det hele som en kamp mellem jødendom og Islam. Desværre er denne holdning meget populær hos de kristne. For at overhovedet finde nogen som helst løsning på konflikten, så må man skyde religionen til side og se på det rent poltiske. Hvor skal grænserne gå? Skal et land kunne ockupere et andet lands område? Skal et land kunne udføre terror i et andet land? Hvordan er landenes love over for landets kulturelle minoriteter. Det er store grundlæggende problemer hvor man ikke har brug for religiøse argumenter.
Citat:
Jeg sætter helt klart pris på kristnes støtte og hjælp, men det skal ikke være fordi vi er jøder.. Det er lige så forkert som at forfølge os af samme årsag.. Og egentlig, så vil jeg hellere undvære hjælpen fra kristne, der bunder det i den kristne bibel, da det ikke er et oprigtigt ønske om støtte, men en forhåbning om at Jesus på et eller andet tidspunkt fra nu og cirka fem milliarder år frem, skal komme tilbage og gøre alle jøder til kristne.. Hvis de kristne ikke får gjort os kristne inden.. Og hvad skal man så bruge en jødisk stat til??
Nu er jeg hverken jøde eller Israeler. Men hvis jeg var, er jeg ikke sikker på at jeg ville være glad fra støttere der ikke rigtigt ved hvad de taler om eller folk der støtter udelukkende på grund af religiøs fanatisme.
Citat:
Nu er Hizbollah jo en del af Libanon.. Hizbollah har trods alt pladser i regeringen.. Udover det, så mindes jeg ikke, at Israel sagde, at de ikke ville bombe i Libanon??
At et parti er med i regeringen betyder ikke at man kan bombe og ødelægge et helt land. Israel har "Shas" partiet i regeringen og deres holdninger over for araberne er bygger jo ikke ligefrem på fred og kærlighed. Jeg ser ikke Shas medlemskab i regeringen som en grund til at man skal bombe Israel.
Mht. til om Israel er i krig med Libanon eller Hizbollah, så holdt jeg meget øje med om Israel ville kalde det en åben krig, stat mod stat. Hvis det var tilfældet er jeg sikker på at omverden ville have reageret på en anden måde. Men rigtigt nok udtalte Israel at man ikke var i krig med Libanon, men i krig mod terroristerne i Hizbollah.
Citat: Grunden til, at Israel bomber mål som lufthavnen, havne og diverse veje ud af Libanon (og i Libanon), er rent logistiske.. Først og fremmest for at forhindre, at de kidnappede soldater blev smuglet ud af Libanon og ind i Syrien (og videre til Iran), derefter for at forhindre våbentransporter fra Syrien og Iran ind i Libanon.. Man ødelægger forsyningslinjerne.. Det er sket i mange andre krige og kan vel egentlig ikke overraske??
Det ville ikke overaske mig hvis Israel var i krig mod Libanon. Men da man siger man er i krig mod Hizbollah, så mener jeg det er dybt forkasteligt at ødelægge infrastrukturen der også bliver brugt af alle dem det ikke har noget med Hizbollah at gøre.
Citat:
Radio og TV-masterne tilhører al-manar, som er ejet og styret af Hizbollah.. Heller ikke et underligt mål..
Måske skulle man bombe de bygninger som Hizbollah bruger for at lave udsendelser og lade masterne blive så at de mange civile og ikke-Hizbolla ejede stationer kunde bruge dem.
Citat:
FN-bygningen.. Der kommer vi ind på et område, hvor man kan sige Israel har dummet sig.. Dog må man heller ikke overse det faktum, at Hizbollah-soldater brugte det som "skjold".. Så kan man så sige, at det ikke er en undskyldning.. Og jeg er egentlig enig.. Men hvad gør man så?? Lader Hizbollah fortsætte deres angreb??
Uanset om Hizbollah fortsætter deres angrb eller ej, så har Israel ikke ret til at bombe det internationelle samfunds bygninger. At Hizbollah skulle bruge det som et "skjold" lyder lige så dumt som da vesten brugte "skjold-argumentet" lige så snart man dummede sig og bombede civile mål i Irak. Den undskyldning har for længst mistet al troværdighed.
Citat:
Hvad angår Qana og billederne derfra, så ja.. Nogle af billederne var fra en anden del, men der var også billeder fra selve stedet, hvor man ser raketter blive affyret.. Jeg har et klip fra CNN fra i går aftes mellem 22:30 og 22:45 der viser billederne.. Udover det, så er der jo ved at blive lavet en undersøgelse om det overhovedet skyldes en israelsk bombe.. Nu må vi se..
Jeg kan ikke se logiken i at bombe en hel by, fordi en bydel blev brugt som udgangspunkt for missiler. Hvis Danmark sendte missiler fra Hellerup, kan jeg ikke se logiken i at man bomber Amager. Det styrker bare min mistanke om at Israel tager chancen nu og bomber alt de kan, så længe de kan sige grunden er kampen mod terrorisme.
Citat:
Hvis du mener det, så bør du måske følge lidt mere med i israelske medier.. Ikke kun de stærkt højre-orienterede, men aviser som Jerusalem Post og haAretz... Jeg har svært ved at genkende din fremstilling..
Jag følger meget med ifx. haAretz og andre Israeliske former for media. Det jeg taler om er ikke hvordan krisen bliver frestillet nu, men det store præg af offer man ser i Israelist litteratur, musik og kultur. At være offer ligger, meget forståeligt, dybt i mange israeler. Men jeg væmmer når jeg ser denne offerfølelse blive brugt til at gøre andre mennesker offer.
Citat:
Tilgengæld undrer jeg mig over den manglende trang man ser fra israel-kritiske personer, til at fordømme Hizbollah og kræve at der bliver gjort noget mod dem.. Der er trods alt udstedt en FN-resolution mod Hizbollah om afvæbning af dem, men hvad er der gjort for det?? Hvor er protestråbene, hver gang de skyder raketter ind i civile bebyggelser og byer i Israel?? I går blev der fyret 158 raketter ind i Israel.. Og Hizbollah prøver ikke at undgå civile mål.. Tværtimod.. De er komplet ligeglade med hvem de rammer.. Der er raketter der har ramt Natzerat, en ren arabisk by.. De første raketter der ramte Haifa, ramte den kristne del.. Der er moskéer der er bombet..
Hvad andre personer siger og ikke siger, vil jeg ikke bkande mig i. Grunden til at jeg ikke bruger en masse tid til at fordømme Hizbollah er for at de ikke er det værd. Der er ingen tvivl om at Hizbollah er en terrororganisation der skal have så lidt magt som muligt. Min kritik af Israel er også andvarsel om Hizbollah, Hamas og andre terror-organisationers fremtid. Jo længere Isreal går i deres krigsførelse, jo mere støtte vil Hizbollah få.
At media ikke fokuserer mere på Hizbollahs opførsel forbavser mig slet ikke. Media er sensationspræget og det er ikke meget sensation i at Hizbollah fyrer raketer af på må og få i retningen af Israel. Det er hvad man forventer af dem. Men der er stor sensation i at Israel, det storre offer, bomber FN bygninger og dræber 60 kvinder og børn. Og jo længere Israel vil gå, jo mere kritik og ensidig omtale vil den her krise få.
Citat: Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener.. Er det politisk eller religiøst??
Jeg ser, måske ikke Libanon, men ihvertfald Syrien, Hizbollah og Iran som stærkt jødehadske.. En regering der starter en konkurrence om den mest "satiriske" tegning om jøder, på baggrund af noget som ingen jøde overhovedet var indblandet i, er jødehadsk..
Med tanke på vores Muhammed-sag er det vel et ganske dårligt eksempel 
Jeg tror mange araber ser antisemetisme som Israels akilleshæl. Israel kan ikke såres militært eller økonomiskt. Det er de alt for stærke til. Men taler man om Holocaust og jødeforfølgelser, så sårer man Israel. Igen, jeg ser det som politi k og ikke religion.
Citat: Det er muligt vi er enige, men hvis det ikke er had, så ved jeg ikke hvad er..
Det er had, ingen tvivl om det. Men det er politiskt had, ikke religiøst. Der er i Islam ingen grund til had mod jøder. Men i den politiske situation i området de seneste 50-60 år er der mange grunde til had.
Religion bliver brugt som et midel. Med religion kan man få en tåbe til at tro på hvad som helst.
Citat:
Der er vi enige.. Bortset fra, at jeg mener FN har spillet falit fuldstændig.. FN kan ikke gøre noget, så længe der er nogen der stemmer imod (hvilket USA med nogle få andre lande, gør konstant).. Samtidigt viser Kofi Annan sig konstant som anti-israelsk.. Der er absolut ingen tiltro til FN fra israelsk side og det er FN's egen skyld..
Så længe medlemstater i FN har Veto, så er FN handlingslammet i denne sag. Der er så stor uenighed at det eneste man kan komme frem til er en eller anden udtalelse der ikke fornærmer nogen af de to parter.
Citat: Man kan spørge hvem der reagerer på hvem.. Hvad kom først, hønen eller ægget?? Jeg ved ikke hvor meget omverdenen bakker op omkring Israel.. Mange lande indtager en modvillig indstilling til Israel, primært Rusland (som ikke har en skid at lade nogen noget at høre for) og Frankrig..
Ser man politiskt og historiskt er der ingen tvilv om hvem der kom først. Det samme gælder om man ser det religiøst. Forskellen er bare at man for forskellige resultater afhængig hvilken syn man har.
Citat: Araberne fik vidst nok, før Israel overhovedet blev oprettet.. Men et eller andet sted, så ja.. Måske er det den eneste vej ud.. Det er som en keddel der bare ikke kan komme af med trykket.. Spørgsmålet er så, hvad ender det hele med?? Er der noget at holde fred over bagefter??
Forskellen denne gang er at Israel ikke har resten af verdens opbakning. Israel har dummet sig så meget i denne sag, at de har udspillet sin rolle som offer og ladet rollen overgå til araberne. Det ville ikke være en krig mellem araber og resten af verden, hvilket det ville have været hvis araberne gik i krig for år tilbage.
Jeg har en tredje idé..
Citat:
Jeg har en tredje idé..
FN nosser sig sammen, afvæbner både Hizbollah og Hamas (og de andre terrorgrupper i selvstyreområderne), agerer "politi" i sydlibanon og selvstyreområderne, smider israelerne ud af områderne og så holder Israel sig ude af selvstyreområderne og araberne af Israel.. Hvis så FN ikke kan finde ud af at holde styr på områderne, så viser det jo netop, at araberne ikke ønsker fred..
FN har hverken muligheder eller magten til at afvæbne Hizbollah. Ikke engang Libanon har muligheden eller magten. Efter det Israel har gang i nu, så vil opbakningen til Hizbollah vokse og det vil blive endnu vanskligere at afvæbne dem. Se hvordan det er i de palestinensiske områder. Hamas er meget sværere at afvæbne nu end før de fik den store opbakning de fik.
Jeg vil ønske at FN havde den magt at de kunne gennemføre din idé. Men den magt får de aldrig. USA vil nedlægge veto lige så snart der kommer noget der ikke taler for Israelernes sag. Rusland og Frankrig vil gøre det samme hvis det gik ud over araberne.
mvh
joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#67556 - 31/07/2006 22:19
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Citat: Men hvilke episoder tænker du på, hvor Israel har brugt civile som skjold??
De besætter fremmed territoriem, og flytter civile til besættelsesområderne. Når de civile i bosættelserne så bliver angrebet bruger man det som argument for at bygge mure om det land man har stjålet (uden for Israels grænser) for at beskytte de civile der ikke har nogen grund, eller ret til at være der.
Hvis Israel mener de har en militær grund til at besætte trafikknudepunkter og den bedste landbrugsjord, så bør de ikke flytte civile med til bosættelserne - det er en af krigens love, at man ikke må bringe civile i fare på den måde.
De fordrevne har selvfølgelig al ret til at bruge militær magt til at prøve at tilbagerobre de bosættelser der er på besat jord, men hvis de forsøger det, vil de uværgeligt ramme civile - altså bruger Israel civile skjolde.
(Jeg er godt klar over at den afskyelige terror mod Israel ikke er legitime angreb mod bosættelserne, men netop terror)
Citat: Citat: De har nu i mange år fordrevet mennesker fra deres hjem, uden for Israel, og flyttet civile israelere til disse besatte områder, som de kalder bosættelser.
Ja, det bør også stoppes.. Men du mener ikke, at Israel har vidst vilje til det?? Hvad med tilbagetrækningen fra Gaza?? Og hvordan udnyttede PA det?? Fik de brugt chancen til at genopbygge Gaza og vise, at det er vejen frem??
Men samtidig har Israel bygget en mur uden for deres eget land, der omringer nogle store bosættelser, og der er vist ingen i den Israelske regering der vil foreslå at rømme alle de bosættelser?
Citat: Men er løsningen på bosætterne, at lade terrorister fra nabolandene sende missiler ind i Israel?? Jeg mener selv, at bosættere må tage ansvaret for deres handlinger.. Men hvorfor skal folk inde i Israel dræbes for det??
Nej, og det har jeg heller ikke snakket om. Det var blot et forsøg på at vise at selv hvis Hizbollah havde valgt at lade civile blive tilbage, så er Israel ikke i en position hvor de kan fordømme det, når de selv bruger civile som skjolde i de besættelser de kalde bosættelser.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#67557 - 01/08/2006 08:56
|
Bruger
|
Hej Joppe.. Citat: Selvfølgeligt er der religion i det. Men jeg ser ikke religionen som den grundlæggende faktor i krisen. Men jo længere væk man kommer fra de grundlæggende problemer, jo mere kan religonen tage over. Det er derfor jeg er ved at brække mig over dem der ser det hele som en kamp mellem jødendom og Islam. Desværre er denne holdning meget populær hos de kristne.
Jeg er ikke helt afgjort om min holdning til hvor meget religionen betyder i dette spørgsmål.. På internationalt plan og statslederne imellem, så er jeg enig (bortset fra ihvertfald Iran.. Jeg kan ikke se bort fra deres retorik mod jøder og med præstestyret i mente, så mener jeg at de er religiøst overbevidste)..
Det sidste er jeg helt enig i.. Jeg oplever den dog også i videre og videre udstrækning hos muslimer, men det understøtter jo egentlig kun det første du skriver..
Citat: For at overhovedet finde nogen som helst løsning på konflikten, så må man skyde religionen til side og se på det rent poltiske. Hvor skal grænserne gå? Skal et land kunne ockupere et andet lands område? Skal et land kunne udføre terror i et andet land? Hvordan er landenes love over for landets kulturelle minoriteter. Det er store grundlæggende problemer hvor man ikke har brug for religiøse argumenter.
Enig.. Det er dog sideemner, som også kunne være interessante at tage fat i..
Citat: Nu er jeg hverken jøde eller Israeler. Men hvis jeg var, er jeg ikke sikker på at jeg ville være glad fra støttere der ikke rigtigt ved hvad de taler om eller folk der støtter udelukkende på grund af religiøs fanatisme.
Nogen er glade for al den støtte de får (Israel føler sig temmelig alene til tider.. Og det er uanset hvad de gør), andre har det som dig.. Jeg er modstander af fanatisme uanset hvilken form den tager, så jeg bryder mig bestemt ikke om folk, der tænder helt af og kun anskuer tingene fra én side..
Citat: At et parti er med i regeringen betyder ikke at man kan bombe og ødelægge et helt land. Israel har "Shas" partiet i regeringen og deres holdninger over for araberne er bygger jo ikke ligefrem på fred og kærlighed. Jeg ser ikke Shas medlemskab i regeringen som en grund til at man skal bombe Israel.
Nu har Shas heller ikke sendt raketter eller selvmordsbombere ind mod andre lande.. Tag en gruppe som Kahane, der går ind for terror (er ikke helt sikker på, at selve gruppen går ind for terror, men flere af medlemmerne har udført terror eller forsøg på det).. De er dømt ulovlige og har fået fængslet flere medlemmer.. Israel tager fat i terrorgrupper i Israel og modkæmper dem.. I modsætning til deres naboer, der nærmest ophøjer dem..
Citat: Mht. til om Israel er i krig med Libanon eller Hizbollah, så holdt jeg meget øje med om Israel ville kalde det en åben krig, stat mod stat. Hvis det var tilfældet er jeg sikker på at omverden ville have reageret på en anden måde. Men rigtigt nok udtalte Israel at man ikke var i krig med Libanon, men i krig mod terroristerne i Hizbollah.
Du har ret.. Israel har erklæret krig mod Hizbollah, ikke Libanon..
Men spørgsmålet er, om Libanon ville kunne holde sig ude af krigen, da Hizbollah, som nævnt, har pladser i regeringen og Libanon havde pligt til at afvæbne Hizbollah (uanset om de kunne eller ej, så har de ikke engang forsøgt.. Tværtimod har de tilladt Hizbollah at tage plads i regeringen).. Jeg mener også, at hvis DF i Danmark fik en underafdeling, der blev militante og sendte raketter afsted mod mål i Sverige, uden at vi gjorde noget, så måtte vi også finde os i, at Sverige rammer Dk som helhed og ikke kun den militante (og andre dele) af DF.. Det er Dk's pligt og ansvar, at andre lande kan føle sig sikre fra dansk side..
Citat: Det ville ikke overaske mig hvis Israel var i krig mod Libanon. Men da man siger man er i krig mod Hizbollah, så mener jeg det er dybt forkasteligt at ødelægge infrastrukturen der også bliver brugt af alle dem det ikke har noget med Hizbollah at gøre.
Se ovenstående..
Citat: Måske skulle man bombe de bygninger som Hizbollah bruger for at lave udsendelser og lade masterne blive så at de mange civile og ikke-Hizbolla ejede stationer kunde bruge dem.
Og så er vi ved polemikken om man må bombe mål, hvor der er civile der ikke er tilknyttede.. Nu modsiger du jo netop, hvad du ellers siger om ikke at bombe mål med civile.. Her er rent faktisk et tilfælde, hvor Israel, for at undgå at dræbe uskyldige, bomber sendemaster istedet for de bygninger Hizbollah sender fra, da det ikke er rene "Hizbollah-bygninger"..
Citat: Uanset om Hizbollah fortsætter deres angrb eller ej, så har Israel ikke ret til at bombe det internationelle samfunds bygninger. At Hizbollah skulle bruge det som et "skjold" lyder lige så dumt som da vesten brugte "skjold-argumentet" lige så snart man dummede sig og bombede civile mål i Irak. Den undskyldning har for længst mistet al troværdighed.
Det skal du have lov til at mene.. Fakta er dog, at en af de dræbte FN-officerer fortalte det til den canadiske major via mail.. De var tætte venner, så tvivler på at han lyver om det..
Citat: Jeg kan ikke se logiken i at bombe en hel by, fordi en bydel blev brugt som udgangspunkt for missiler. Hvis Danmark sendte missiler fra Hellerup, kan jeg ikke se logiken i at man bomber Amager. Det styrker bare min mistanke om at Israel tager chancen nu og bomber alt de kan, så længe de kan sige grunden er kampen mod terrorisme.
Israel bombede heller ikke en hel by, men mål i Qana.. Om natten mellem tolv og to, bombede Israel fire mål i byen.. Alle bomberne ramte deres mål (hvor det ene var ved siden af bygningen).. Bygningen styrtede først ved en eksplosion klokken syv om morgenen (som kunne skyldes angrebet, ikke nødvendigvis Hizbollah).. Men undersøgelserne er ikke færdige endnu..
Citat: Jag følger meget med ifx. haAretz og andre Israeliske former for media. Det jeg taler om er ikke hvordan krisen bliver frestillet nu, men det store præg af offer man ser i Israelist litteratur, musik og kultur. At være offer ligger, meget forståeligt, dybt i mange israeler. Men jeg væmmer når jeg ser denne offerfølelse blive brugt til at gøre andre mennesker offer.
Har du nogle eksempler på det?? Ikke at jeg er uenig med dig, men jeg vil gerne kunne sætte fingeren på hvad du mener.. Eftersom du ikke er jøde, så kan det være svært at vide hvad du tænker på, da der er elementer i jødedom som udenforstående ikke altid forstår.. Ligesom med Islam..
Citat: Hvad andre personer siger og ikke siger, vil jeg ikke bkande mig i. Grunden til at jeg ikke bruger en masse tid til at fordømme Hizbollah er for at de ikke er det værd. Der er ingen tvivl om at Hizbollah er en terrororganisation der skal have så lidt magt som muligt.
Det mener jeg er en helt forkert ræssonering.. At prøve at tie Hizbollah væk, virker ikke.. Hvis vesten konstant kun kritiserer Israel, men holder mund omkring diverse arabiske grupper, opfatter sympatisører det som tilkendegivelse af accept af grupperne.. Og Hizbollah har allerede for meget magt.. Skal vi også bare tie DF's underlige holdninger væk??
Citat: Min kritik af Israel er også andvarsel om Hizbollah, Hamas og andre terror-organisationers fremtid. Jo længere Isreal går i deres krigsførelse, jo mere støtte vil Hizbollah få.
Problemet med disse organisationer er jo, at det ikke kun er terror-organisationer.. Ved at tage fat på dem og forholde sig til dem med kritik, tager man tingene frem i lyset.. Hamas og Hizbollah laver også socialt arbejde, hvilket styrker dem i de arabiske befolkningers øjne.. Grupperne er rent faktisk nogle af de mest demokratiske grupper i mellem-østen..
Citat: At media ikke fokuserer mere på Hizbollahs opførsel forbavser mig slet ikke. Media er sensationspræget og det er ikke meget sensation i at Hizbollah fyrer raketer af på må og få i retningen af Israel. Det er hvad man forventer af dem. Men der er stor sensation i at Israel, det storre offer, bomber FN bygninger og dræber 60 kvinder og børn. Og jo længere Israel vil gå, jo mere kritik og ensidig omtale vil den her krise få.
Og netop derfor bør man tage bladet fra munden.. Jeg får virkelig lyst til at skrige til samtlige medier herhjemme "Hvorfor viser I ikke de israelske lidelser og ofre?" Det er jo klart, at verden vender sig mod Israel, når man konstant kun ser modpartens ofre.. Der er vel ikke noget at sige til, at jøder over hele verden får det indtryk, at israelske ofre er ligegyldige??
Citat: Citat:
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener.. Er det politisk eller religiøst??
Med tanke på vores Muhammed-sag er det vel et ganske dårligt eksempel
Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du mener det?? Jeg mener jo netop eksemplet viser hykleriet.. Ingen jøder var indblandet, men alligevel er det pludselig os der står for skud (billederne var ikke engang vist i Israel)..
Citat: Jeg tror mange araber ser antisemetisme som Israels akilleshæl. Israel kan ikke såres militært eller økonomiskt. Det er de alt for stærke til. Men taler man om Holocaust og jødeforfølgelser, så sårer man Israel. Igen, jeg ser det som politi k og ikke religion.
Nu skal man heller ikke overdrive Israels militære styrke (slet ikke deres økonomiske styrke).. Jo, styrke mod styrke, så er Israel virkelig svære at slå, men hvis du, som eksemplet med Hamas og Hizbollah, fører en kombination af terror og guerilla-krig, så er det svært for Israel.. Det er dér Israels akilleshæl ligger.. Hvad angår jødehad og holocaust, så er det bare desideret svinsk, at man prøver at ramme dér..
Citat: Det er had, ingen tvivl om det. Men det er politiskt had, ikke religiøst. Der er i Islam ingen grund til had mod jøder. Men i den politiske situation i området de seneste 50-60 år er der mange grunde til had.
Der er vi uenige.. Der er flere steder i al-Qurân der angiver, at muslimer ikke må tage venskab med kristne og jøder.. Men (og det skal man også holde fast i), der er også steder der angiver, at man godt kan have venskaber med kristne og jøder.. Selve al-Qurân er tvetydig på det punkt og det må være op til den enkelte, hvad man forholder sig til.. Nogen [mis]bruger den så til at opfordre til had mod jøder (og kristne)..
Hvad angår hadiths, så er der flere hadiths der rent faktisk opfordrer til had mod jøder.. Der er en, der fortæller at en dag vil muslimerne få forfulgt og slagtet jøder så meget, at gemmer der sig en jøde bag en sten eller et træ, så vil de kalde på muslimerne for at fortælle at der står en jøde bag dem.. Og der er hadiths der fortæller at jøder er svin og rotter..
Så sig ikke, at der ikke er grund til jødehad i Islam.. At det er forkert er en anden ting.. Der er mange muslimer, der slet ikke tænker på den måde, men man kan godt bruge Islam til had mod jøder.. Man kan også finde steder i Talmud der kan bruges til at tage afstand til kristne.. Og der er steder i nt, der kan bruges til at hade jøder (og er blevet brugt til det).. Sådan er det i de fleste religioner og Islam står ikke uskyldigt tilbage på det punkt..
Citat: Religion bliver brugt som et midel. Med religion kan man få en tåbe til at tro på hvad som helst.
Helt enig..
Citat: Så længe medlemstater i FN har Veto, så er FN handlingslammet i denne sag. Der er så stor uenighed at det eneste man kan komme frem til er en eller anden udtalelse der ikke fornærmer nogen af de to parter.
Ja, og det kan de knap nok 
Citat: Ser man politiskt og historiskt er der ingen tvilv om hvem der kom først. Det samme gælder om man ser det religiøst. Forskellen er bare at man for forskellige resultater afhængig hvilken syn man har.
Det er der så åbenbart alligevel.. Der er fantastisk forskellige versioner om de historiske begivenheder i omløb.. Men vi kan vel blive enige om, at Israel er et produkt af en FN-afstemning og dermed reelt en legitim stat, hvis eksistens er vital??
Citat: Forskellen denne gang er at Israel ikke har resten af verdens opbakning. Israel har dummet sig så meget i denne sag, at de har udspillet sin rolle som offer og ladet rollen overgå til araberne. Det ville ikke være en krig mellem araber og resten af verden, hvilket det ville have været hvis araberne gik i krig for år tilbage.
Jeg kan ikke se hvor Israel har dummet sig.. Jeg mener, at Israel ville have dummet sig, hvis ikke Israel have reageret på Hizbollahs angreb.. Det her er ikke et nederlag for Israel, men en sejr for Hizbollah.. Og det var det reelt fra dag ét.. Israel kan ikke udslette Hizbollah.. De kan fjerne dem, drive dem på flugt, reducere dem, men ikke udslette.. Hizbollah vidste udemærket fra starten hvilken strategi de skulle spille ud.. Angrib civile mål i Israel og gem dig blandt civile.. Reagerer Israel ikke fordi de ikke vil ramme de civile, så er Israel feje (Propaganda-sejr) og Hizbollah kunne fortsætte deres angreb.. Angriber Israel og rammer civile (som nu) vinder Hizbollah også.. Heads, I win, tails, you loose..
Citat: FN har hverken muligheder eller magten til at afvæbne Hizbollah. Ikke engang Libanon har muligheden eller magten.
Libanon prøvede ikke engang.. De gjorde intet for det.. Så Libanon skal ikke løbe fra deres del af ansvaret og give Israel hele skylden.. At Israel, når det her forhåbentligt snart er overstået, også bør tage deres del af ansvaret og hjælpe med genopbygningen, bør der ikke være tvivl om.. Hvis altså Libanon overhovedet vil modtage (Iran afviste israelsk nødhjælp ved jordskælvet for nogle år siden)..
Citat: Efter det Israel har gang i nu, så vil opbakningen til Hizbollah vokse og det vil blive endnu vanskligere at afvæbne dem. Se hvordan det er i de palestinensiske områder. Hamas er meget sværere at afvæbne nu end før de fik den store opbakning de fik.
Jeg ser det som to forskellige emner.. Hvad angår Hamas, så er der flere grupper, både i Hamas og udenom, der vil have magten.. Jeg ser ikke Israel som det største problem araberne i selvstyreområderne har.. Det er korruptionen og grådigheden.. Alle grupperne bekæmper hinanden og har mere interesse i at rage til sig end at opbygge deres kommende stat..
Citat: Jeg vil ønske at FN havde den magt at de kunne gennemføre din idé. Men den magt får de aldrig. USA vil nedlægge veto lige så snart der kommer noget der ikke taler for Israelernes sag. Rusland og Frankrig vil gøre det samme hvis det gik ud over araberne.
Det er jeg bange for at du har ret i..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67558 - 01/08/2006 09:11
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Kongstad.. Citat: De besætter fremmed territoriem, og flytter civile til besættelsesområderne. Når de civile i bosættelserne så bliver angrebet bruger man det som argument for at bygge mure om det land man har stjålet (uden for Israels grænser) for at beskytte de civile der ikke har nogen grund, eller ret til at være der.
Nu har Israel ikke besat men okkuperet.. Der er forskel.. Jeg er dog ikke blind overfor, at Israel med tiden har tænkt sig at annektere de okkuperede områder.. Men da selvstyreområderne reelt ikke er selvstændige stater og grænsedragningerne aldrig er blevet fastlagte af de to parter, så kan man ikke tale om besættelse.. Hvis så, så havde FN højst sandsynligt gjort mere ved sagen end hvad de har gjort indtil videre og USA ville ikke kunne have stemt imod.. Så havde det været desideret ulovligt hvad Israel gjorde..
Hvad angår hegnet, så er det ikke bygget om bosættelserne, men som en sikkerhedsbarriere, sat strategisk på højdepunkter.. Jeg er dog enig i, at de nok burde være sat inde i Israel, men så ville de stå langt tilbage og reelt ikke øve nogen sikkerhed.. Man kan så igen sige, at når selvstyret ikke kan garantere at der ikke vil være angreb fra deres områder mod mål i Israel, så tager de selv konsekvensen (kynisk tænkning, men det er et kynisk område)..
Hvad angår bosættelsernes ret, så har flere af dem eksisteret fra før 1967 (nogle har enda altid ligget dér).. Det er dog ikke en forklaring for dem, der er opstået sidenhed, hvilke der, så vidt jeg er bekendt, også er planer om at få fjernet.. Men det er altså ikke bare noget man bare gør..
Citat: Men samtidig har Israel bygget en mur uden for deres eget land, der omringer nogle store bosættelser, og der er vist ingen i den Israelske regering der vil foreslå at rømme alle de bosættelser?
Muren/hegnet blev startet før rømningen af Gaza.. Så jeg kan ikke se dit argument?? Israel gav selvstyret en enestående chance til at vise, at de vil noget seriøst.. At de vil bygge en levedygtig stat.. Jeg har endnu ikke set nogen eksempler på det.. Tilgengæld så jeg kidnapningen af en soldat der ikke engang var uden for '67-dragningen som ellers er accepteret af alle parter som udgangspunkt, samt en kidnapning af en civil israeler, der siden blev dræbt.. Jeg har set raketter blive affyret fra Gaza mod civile mål i Israel.. Jeg har set kampe mellem stridene arabiske grupper.. Det er begivenheder som disse, der gør at jeg mister tiltro til Hamas.. Oven i det, afviser Hamas at anderkende Israels eksistens.. Jeg føler med den almindelige araber i selvstyreområderne, men mere og mere begynder jeg at blive kynisk overfor dem.. De siger at de civile israelere selv er skyld i deres lidelser, da de selv har stemt regeringen ind.. Det samme har jeg lyst til at sige om dem.. Der er rent faktisk muslimer her i Dk, der mener, at hvis Dk bliver ramt af en terrorbombe, så er det vores egen skyld, da vi selv har stemt regeringen ind og ikke gjort nok for at fjerne den..
Citat: Citat: Men er løsningen på bosætterne, at lade terrorister fra nabolandene sende missiler ind i Israel?? Jeg mener selv, at bosættere må tage ansvaret for deres handlinger.. Men hvorfor skal folk inde i Israel dræbes for det??
Nej, og det har jeg heller ikke snakket om. Det var blot et forsøg på at vise at selv hvis Hizbollah havde valgt at lade civile blive tilbage, så er Israel ikke i en position hvor de kan fordømme det, når de selv bruger civile som skjolde i de besættelser de kalde bosættelser.
Jeg mener stadig at du rammer forbi.. Israels soldater går ikke i civilt tøj og angriber araberne fra civile områder.. De er i uniformer og holder militære installationer adskilt fra civilt bebyggelse..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67559 - 01/08/2006 20:04
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hej Alle.Kun Gud kender løsningen på denne konflikt.For de troende mennesker over hele verden kan der vist ikke herske meget tvivl om hvad vi er vidner til i denne tid. I stedet for at komme med kommentare til bestemte kamp situationer som er grufulde set fra begge ender af sigtekornet vil jeg kort beskrive for jeg hvad Bibelen siger der sker og skal ske. Først vil jeg lige sige at dette en min troende mening og skal forståes som sådan.Jeg vil ikke gøre mig for klog på endetiden og alt det der da kun Gud kender timen. Bibelen beskriver et sidste verdensrige som er en blanding af jern og jord dette er udlagt på denne måde Jern fordi det er meget stærkt og Jord fordi det består ihvertfald i starten af mange stater eller konger som svækker det og gør det ude af stand til at handle som en magt. Bibelen beskriver at dette verdensrige skal blive ledet af en person som bibelen kalder Antikrist.Denne person er efter min mening lige på trapperne.Hvis i nu kigger lidt igennem selve den krig i ser som tilsyneladende handler om 3 Israelske krigsfanger og en regn af raketter over det nordlige Israel. Så er der måske nogle der kan se hvad der kommer til at ske der er vist ingen tvivl om at en UN/FN styrke med et stærkt mandat til at slå hårdt ned på alt de regner for fjendtlig virksomhed vil få magten i Libanon (Var dette mon det sande motiv fra starten ?) Jeg ved godt at jeg får smæk når jeg siger grimme ting om UN da verden er blevet ledt til at tro at UN er frelseren. Fact er bare at nu sidder UN på Mellemøsten der er kun Iran og Syrien og det gådefulde terrornetværk tilbage. Jeg er ikke på Irans side eller UN's Jeg er på Abrahams Isak og Jakob's Guds side.I al den her elendighed er der bare lige en lille vigtig ting man skal huske.Den virkelige Fjende satan har tabt kampen Da Jesus/ Yahsua bar al verdens synd på sine skuldre for ca 2000 år siden og gav os alle mulighed for at være sammen med ham til evigtid hvis vi bare vil tro på ham så jeg smutter den vej. Bibelen beskriver også at når Israel er genopstået (det gjore hun for 60 år siden ca) Da vil tingende spidse til hele verden skal vende sig mod Israel og mange frygtelige ting skal ske. Set med nutidens øjne er der vist tale om en global Atomkrig Og ud af dette Chaos skal Antikrist træde frem som løsningen bygge templet i Jerusalem og sætte sig ind i det og lade sig hylde som Gud. Bibelen beskriver at det skal han få lov til i ca 3.5 år og der efter skal Herren komme tilbage knuse ham og genoprette jorden og menneskerne der lever på den og der står at han vil leve imellem os og at der ingen sult og gråd skal være. Igen så husk på at satan er færdig overvundet det i ser er hans anstrængelser for at trække så mange som muligt med ned.Han er Hønen der løber rundt uden hoved han er koens ben der spjætter efter slagtningen.Han er ham som folk skal pege på og sige var det virkelig ham der gjore alt det ved os. Til sidsts vil jeg opfordre folk til at bede for Israel og ledere i verden der ikke har fået deres øjne sløret.Og at Guds vilje må ske hurtigst muligt for at skåne så mange som muligt. Et link til en Webavis der er dejlig fri for Verdenspressens klamme greb om det de kalder sandheden.Må Gud bevare jer alle. MVH Peter http://www.haaretz.com/
|
|
Til toppen
|
|
|
#67560 - 01/08/2006 20:29
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Hej Peter..
Og undskyld jeg tager mig til hovedet, men nævn bare ét land, hvor FN har noget at skulle have sagt i mellemøsten.. Saudi Arabien?? Nej.. Tyrkiet?? Ikke i nærheden.. Jordan?? Heller ikke, de frygter Syrien.. Syrien og Iran?? Heh.. Irak?? Nej, var der ikke noget om, at koalitionen sked højt og flot på FN?? Israel?? Vi har ingen tillid til FN overhovedet.. Egypten?? Mnæ.. Libanon?? Kuwait?? FAE?? Qatar?? Yemen??
Nej, FN har ingen ting at skulle have sagt i mellemøsten..
Det er muligt, at du selv tror og er fast overbevidst om din "teori", men.. Du har nu ikke meget at have den i..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67561 - 01/08/2006 21:08
|
Bruger
|
Det var nu ikke min mening at du skulle få grå hår.Må jeg spørge dig hvad tror du så der kommer til at ske i Libanon ? hvis ikke en ny UN styrke med et meget kraftigere mandat til at slå fra sig vil blive indsat ?
Det er muligt at du ikke kan se det men hvergang der er noget bøvl i det Olie rige mellemøsten så kommer Kofi Anan og resten af Globalisterne og planter en UN styrke med større og større mandat til at gribe ind med vold.
Måske jeg skal æde mine ord men jeg er 100% sikker på at dette vil ske i Libanon i den nærmeste fremtid.Med hensyn til de lande du nævner så må du jo også kunne se at de er øknomisk ligegyldige eller på anden måde makker ret og spiller UN's ny National melodi.
Du ved lige så godt som jeg at vi to er skræmmende enige på mange områder på nær det som jeg regner for det mest vigtige nemlig at Jesus / Yahsua er Guds søn.
Tilsidst finder jeg det mærkeligt at der sker meget lidt i Afrika men når lille Israel (på størelse med Jyland) rasler med sablen så er der stort påstyr det må selv den største Ateist da undre sig over ???
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67562 - 01/08/2006 21:20
|
Bruger
|
Hej Peter.. Citat: Det var nu ikke min mening at du skulle få grå hår.
Hvem har talt om grå hår?? At jeg tager mig til hovedet pga dine fantastiske teorier, betyder ikke at de gør mig gråhårede.. Får mig til at smile, ja.. Men heller ikke meget mere end det..
Citat: Må jeg spørge dig hvad tror du så der kommer til at ske i Libanon ? hvis ikke en ny UN styrke med et meget kraftigere mandat til at slå fra sig vil blive indsat ?
Du har nok ret i, at der bliver indsat en FN-styrke (du er ikke dansk, vel??), men som sædvanlig bliver de bare statister uden at gøre nogen forskel.. Det skal diverse medlemmer af sikkerhedsrådet jo nok sørge for..
Citat: Det er muligt at du ikke kan se det men hvergang der er noget bøvl i det Olie rige mellemøsten så kommer Kofi Anan og resten af Globalisterne og planter en UN styrke med større og større mandat til at gribe ind med vold.
Og hvor mange gange er det sket siden Kuwait?? Hvor har FN grebet ind med vold i mellemøsten??
Citat: Måske jeg skal æde mine ord men jeg er 100% sikker på at dette vil ske i Libanon i den nærmeste fremtid.
Så ville det da være første gang.. Du glemmer at Kofi (hebraisk for "abe") er pro-arabisk, så tvivler på at han sender en styrke ind, der vil udøve vold mod arabere..
Citat: Med hensyn til de lande du nævner så må du jo også kunne se at de er øknomisk ligegyldige eller på anden måde makker ret og spiller UN's ny National melodi.
Hvilke aviser læser du?? En forunderlig verden og Konspirationstidene?? Saudi har særdeles økonomisk indflydelse og hverken Syrien eller Iran bliver af nogen opfattet som ligegyldige.. Det samme gælder Tyrkiet og Egypten.. Måske skulle du forholde dig lidt mere til den virkelige verden..
Der er ingen af landene i mellemøsten der tager FN seriøst.. Nævn bare ét..
Citat: Du ved lige så godt som jeg at vi to er skræmmende enige på mange områder på nær det som jeg regner for det mest vigtige nemlig at Jesus / Yahsua er Guds søn.
Tvivler på at vi er enige på nogen punkter overhovedet.. Jeg har endnu ikke oplevet os være specielt enige i noget.. Du lever i din verden, jeg lever.. Mja, ihvertfald ikke i samme verden som dig, kan jeg se..
Citat: Tilsidst finder jeg det mærkeligt at der sker meget lidt i Afrika
Jeg synes nu der sker en del i Afrika, men igen.. Vi lever vidst ikke i samme verden..
Citat: men når lille Israel (på størelse med Jyland) rasler med sablen så er der stort påstyr det må selv den største Ateist da undre sig over ???
Hvorfor ateist med stort A?? Det er en konspiration.. Du er i virkeligheden Ateist, der er kommet herind under dæknavn.. Afsløret..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67563 - 01/08/2006 22:49
|
Bruger
|
Hvis bibelen er en konspiration så er jeg hvad du siger jeg er.Jeg tvivler på at andre Ateister end Djævlen ville gide at skrive så mange indlæg her på sitet og så savede jeg i den gren jeg sidder på Djævlen er meget men ikke dum og jeg er ikke Djævlen.
Med hensyn til om vi er enige eller ej så tror jeg nu vi er ganske enige men det skal du nok finde ud af en dag.
Sidst jeg kiggede mig i spejlet var jeg 187 cm høj blond med blå øjne født i glostrup det herrens år 1973 yderligere slægts forskning er det ikke blevet til.
Jeg er ikke færdig med at smile over at Kofi betyder Abe.Men lad mig lige forklare dig at æt slægt og menneske liv betydder intet intet for den ånd der driver disse mennesker frem.
Djævlen har stjålet tid tanker og drømme fra mig i mange år og der er en stadig kamp om mig så meget ved jeg.Da jeg endlig vågnede op ved Yahsua's nåde og gav hele mit hjerte da fik jeg meget mere modstand en tidligere.Men det kan ikke stoppe mig i at råbe ud alle vejene at Bæret er fuldt og tiden er ved sin ende Gud vredes time kommer og bibelens ældgamle skrifter går daglig i opfyldelse for jeres øjne så tag jer bare til hovedet og smil af mig så længe i kan.
Jeg prøver at være positiv da jeg daglig oplever at sejren er min.Men Jesu ord Hvor længe skal jeg tåle jer bliver tit levende for mig her på Jesusnet.Men da jeg tror på Jesus/Yahsua vil jeg lige som ham fuldføre jobet og blive ved til enden.
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67564 - 01/08/2006 22:54
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
|
Jeg bliver som politisk aktiv i Kristendemokraterne af og til spurgt om jeg er pro-Israel og mit svar må være nogebnlunde som det er i denne situation:
Jeg bakker op om Israels ret til at forsvare sig og nationen står over for nogle udfordringer, som vi slet ikke er i stand til at forestille os. Efter mere end 55 år har flere omkringliggende lande anerkendt Israel, så der nu "kun" er 4, måske 5 agressive Israel-fjendtlige aktører tilbage:
Iran Syrien Hizbollah Hamas (PLO)
Når jeg nævner PLO er det fordi de måske nok fremstår som dem, der har forhandlet mest fred med Israel, men som nok alligevel ved nærmere eftersyn må siges at kunne opfattes som tvivlsomt ærlige, for nu at sige det pænt...
Hele denne misære opstår på baggrund af det internationale pres mod Irans atomprogram. De beder så deres venner i Hizbollah, som mere eller mindre er Irans forlængede arm, om at lave lidt ravage og dermed opnår Iran to ting: For det første tager det lidt af presset fra Iran. For det andet giver det Iran en mulighed for at sige: "Se, hvordan Israel angriber Libanon, som har anerkendt dem. Hvad kunne de dog ikke finde på at gøre mod os, som ikke har anerkendt dem? Vi må have adgang til atomvåben for at kunne klare os!"
Derfor bakker jeg også denne gang op om Israels angreb. Der er ikke andre muligheder, for havde Israel ikke reageret, ville Hizbollah have fortsat deres angreb. Selve målet med deres angreb var/er jo at fremprovokere en reaktion.
Og selv om billederne af lemlæstede børn selvfølgelig påvirker mig, må jeg alligevel bakke op om angrebene, for alternativet er værre, er jeg bange for.
Hvis Israel bøjer sig for Hizbollahs misbrug af uskyldige mennesker som skjold, vil angrebene fortsætte og konflikten trække i langdrag. Måske kan man sige at det allerede er tilfældet, men her mener jeg nu nok vi er blevet vant til korte krige og ikke har set mange krige i nyere tid, som varede meget længere end ½ år.
Hvad jeg derimod IKKE kan bakke op om er Israel måde at behandle arabere på inden for Israels egne grænser. At indsætte checkpoints kan være forståeligt nok, men at udstyre Israelske bosættere (læs: fanatiske mænd med slangekrøller) med en slags brobizz, så de bare kører lige igennem disse checkpoints er ikke just fremmende for fredsprocessen. I det hele taget er lovgivningen i Israel i forhold til disse to befolkninger fuldstændig skæv.
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#67565 - 01/08/2006 23:26
[Re: holbo]
|
Bruger
|
Hej Per.Har du nogen sinde været i Israel ? hvis du havde eller har vil du også vide at de mest tilfredse Arabere er de Arabere der lever inden for den Israelske stats grænser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67566 - 01/08/2006 23:46
[Re: holbo]
|
Bruger
|
Hej Per.. Lige en korrektion: Citat: Hvad jeg derimod IKKE kan bakke op om er Israel måde at behandle arabere på inden for Israels egne grænser. At indsætte checkpoints kan være forståeligt nok, men at udstyre Israelske bosættere (læs: fanatiske mænd med slangekrøller) med en slags brobizz, så de bare kører lige igennem disse checkpoints er ikke just fremmende for fredsprocessen. I det hele taget er lovgivningen i Israel i forhold til disse to befolkninger fuldstændig skæv.
Bosættelserne ligger ikke inden for Israels oficielle grænse.. Og det er generelt ikke "fanatiske mænd med slangekrøller", kun fanatiske 
Lovgivningen i Israel er en af de mest fordelagtige for arabere overhovedet i verden.. De får i vid udstrækning lov til at forholde sig til sharia, arabisk er sammen med hebraisk officielt sprog i Israel (læg mærke til, at alt skiltning er både på hebraisk og arabisk), der er rene arabiske byer, fodboldhold og partier.. Araber bliver anset som israelske statsborgere på lige fod med alle andre indbyggere i Israel.. Og så videre, og så videre..
Jeg ved ikke præcist hvor du mener, at lovgivningen i Israel er skæv mellem arabere og jøder??
Udover det, så eksisterer PLO reelt ikke mere.. Fatah har taget over, men det er selvfølgelig også en del af PLO..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67567 - 02/08/2006 00:04
|
Bruger
|
Joppe hvorfor tager du ikke Kefas i hånden og tager ham med ind til logebrødrende og forklare ham at man intet kan hvis man ikke kender nogen der kender nogen ?
Kefas du giver læserne intryk af at din holdning er alle i Israels holdning hvilket er langt fra sandheden.Hvis jeg havde bare 2 dråber Israelsk blod i mine åre ville jeg ikke side her oppe i det høje nord og løse mine brødres situation på et kristent website ?
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67568 - 02/08/2006 00:46
|
Bruger
|
Siden hvornår var det lige at lad os sige Betlehem er blevet besat af Jøder ? Betlehem ligger i de såkaldte besatte områder kan i ikke se at Israel går i den forkerte retning når de giver ud af det land Gud gav til dem. Og at høre Kefas sige ja det er også forkert og skal stoppes så er han (Sikkert uvidende) mod guds løft til Abraham om hvad der er Israel.Hebron se lige hvad det her ellers Anti Israelske site kommer til at afsløre om hvad der er besat og af hvem http://www.leksikon.org/art.php?n=3703til dem der ikke gidder se sitet er her et uddrag. /// Modsætningerne mellem jøder og muslimer i Hebron skyldes dels forbindelsen mellem de to trosretninger, dels at byen traditionelt anses for at være det sted, hvor Abraham og hans familie er begravet. Jøderne anser Abraham for at være deres forfader, og samtidig opfattes Abraham (Ibrahim) i islam som en af de første muslimer. (((((((Efter at Jerusalem var faldet i år 70 e.v.t. forbød romerne jøderne at bo i Hebron.)))))))) De fik først adgang til byen igen i det 12. århundrede under den arabiske sultan Salaheddines styre. I samme periode blev en kirke og en moske bygget ved Abrahams grotte. Så nu sluger i rådt historien om de besatte områder ?? håber det ligger tungt i maven og velbekommen. Hvorfor forbød Romerne Jøder at bo i Hebron ? For at skære træet af ved roden så og sige.For at afskære folket fra deres stamfar og udslætte deres tilhørs forhold. Tilsidst hvorfor valgte Abraham Hebron til grav sted mon ikke fordi at det ligger midt i det land hans Gud gav ham ?? her følte han sig tryg og kunne sove ind. Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67569 - 02/08/2006 08:56
|
Bruger
|
Nej, Peter, jeg er ikke uvidende, men i modsætning til dig, så kan jeg skelne mellem medinat Yisrael og Eretz Yisrael..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67570 - 02/08/2006 08:57
|
Bruger
|
Jeg mindes ikke at have givet udtryk for, at alle israelere er enige med mig..
Og du skal slet ikke blande dig i mine private forhold.. Du aner ingen ting om hvad der sker i mit liv..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67572 - 03/08/2006 10:24
|
Bruger
|
Hej Citat:
Nu har Shas heller ikke sendt raketter eller selvmordsbombere ind mod andre lande.. Tag en gruppe som Kahane, der går ind for terror (er ikke helt sikker på, at selve gruppen går ind for terror, men flere af medlemmerne har udført terror eller forsøg på det).. De er dømt ulovlige og har fået fængslet flere medlemmer.. Israel tager fat i terrorgrupper i Israel og modkæmper dem.. I modsætning til deres naboer, der nærmest ophøjer dem..
Jeg tror at forskellen ligger i at Israel ikke har brug for små militser der skyder raketer og bomber omkringliggende lande. Jeg tror mange Israeler har tiltro at Staten Israel vil gøre det hvis det er brug for det. Ser man på Libanon er det noget helt andet. Staten Libanon tør ikke gøre noget, selv om Israelerne okkuperer dele af deres land. Reagerer staten Libanon, så vil Israel gå helt amok. Når staten Israel er bundet og handlingslammet, men en stor del af befolkningen kræver at nogen reagerer, så skabes militser. Hizbollah bliver ophøjet netop fordi de gør noget. Hizbollah har en stor del af folkets opbakning. Der ligger nok en stor del af problemet med at Libanon har svært ved at afvæbne dem. Det vil ikke være populært hos befolkningen. Og hvad sker hvis Hizbollah gik til modangreb mod staten Libanon? Et borgerkrig ligger nok ikke højest på Libanons ønskeliste.
Jeg siger ikke at man skal acceptere Hizbollah, jeg siger at Hizbollah ikke bare er en organisation man fjerne lige så snart man har lyst.
Hvis Israel var den svage part i konflikten og staten Israel ikke reagerede på om Libanon, Syrien, Egypten eller andre lande okkuperede dele af deres land, så ville vi se terrorbevægelser i Israel med stor opbakning hos Israelerne.
Citat:
Du har ret.. Israel har erklæret krig mod Hizbollah, ikke Libanon..
Men spørgsmålet er, om Libanon ville kunne holde sig ude af krigen, da Hizbollah, som nævnt, har pladser i regeringen og Libanon havde pligt til at afvæbne Hizbollah (uanset om de kunne eller ej, så har de ikke engang forsøgt.. Tværtimod har de tilladt Hizbollah at tage plads i regeringen).. Jeg mener også, at hvis DF i Danmark fik en underafdeling, der blev militante og sendte raketter afsted mod mål i Sverige, uden at vi gjorde noget, så måtte vi også finde os i, at Sverige rammer Dk som helhed og ikke kun den militante (og andre dele) af DF.. Det er Dk's pligt og ansvar, at andre lande kan føle sig sikre fra dansk side..
Spørgsmålet er om Libanon er en del af krigen. Ifølge Israel så handler krigen slet ikke om Libanon, men om Hizbollah. Libanon har ikke, selv om de har enhver logisk og krigsstrategisk ret, gået til modangreb mod Israel efter at Israel begyndte at bomnbe civile mål der ikke direkte kunne forbindes med Hizbollah.
I min verden så ville svenkserne ikke angribe Danmark i dit eksempel. De ville føre diplomati og hjælpe og understøtte den danske regeringen for at få lukket ned denne terrorgruppe. Der ville gå lang tid, extremt lang tid, før svenskerne ville overveje at bruge militær magt.
Citat:
Og så er vi ved polemikken om man må bombe mål, hvor der er civile der ikke er tilknyttede.. Nu modsiger du jo netop, hvad du ellers siger om ikke at bombe mål med civile.. Her er rent faktisk et tilfælde, hvor Israel, for at undgå at dræbe uskyldige, bomber sendemaster istedet for de bygninger Hizbollah sender fra, da det ikke er rene "Hizbollah-bygninger"..
Nej, hvis man begrænsede sin bombninger til steder hvor udelukkende Hizbollah virker, så ville det ikke går ud over civile.
Citat: Det skal du have lov til at mene.. Fakta er dog, at en af de dræbte FN-officerer fortalte det til den canadiske major via mail.. De var tætte venner, så tvivler på at han lyver om det..
Du mener altså at der er en konpiration hvor fx. den finske FN-arbejder samarbejdede med Hizbollah? Hvad ville han få ud af det? Eller ligger konspirationen på et højere niveau? Er det måske Hizbollah der styrer FN?
Citat: Israel bombede heller ikke en hel by, men mål i Qana.. Om natten mellem tolv og to, bombede Israel fire mål i byen.. Alle bomberne ramte deres mål (hvor det ene var ved siden af bygningen).. Bygningen styrtede først ved en eksplosion klokken syv om morgenen (som kunne skyldes angrebet, ikke nødvendigvis Hizbollah).. Men undersøgelserne er ikke færdige endnu..
Det var forkert af mig at bruge udtrykket "en hel by". Det jeg mente var at man spredte angreben over mange dele af byen. Konspirationerne omkring hvornår bygningen styrtede sammen, skal selvfølgeligt undersøges. Men det forandrer ikke at bygningen var et civilt mål.
Citat:
Har du nogle eksempler på det?? Ikke at jeg er uenig med dig, men jeg vil gerne kunne sætte fingeren på hvad du mener.. Eftersom du ikke er jøde, så kan det være svært at vide hvad du tænker på, da der er elementer i jødedom som udenforstående ikke altid forstår.. Ligesom med Islam..
Jeg er ikke Israeler og har aldrig besøgt landet. Min opfattelse kommer fra at følge undervisningen på Københavns Universitets uddannelse i Hebraisk, hvor samtlige undervisere var Israeler. De tekster vi læst, de film vi så, den musik vi hørte, de artikler vi læste, hele sprogundervisningen tag udganspunkt i hvor svært jøderne har haft det gennem historien. Jeg tror ikke at undervisningsmaterlialet, der bruges på mange af verdens universiteter, har valgt at udelukke alt der ikke ser jøderne som et offer. Jeg vælger at tro på at det er en del af kulturen og identitetsskabende for staten Israel.
Citat:
Det mener jeg er en helt forkert ræssonering.. At prøve at tie Hizbollah væk, virker ikke.. Hvis vesten konstant kun kritiserer Israel, men holder mund omkring diverse arabiske grupper, opfatter sympatisører det som tilkendegivelse af accept af grupperne.. Og Hizbollah har allerede for meget magt.. Skal vi også bare tie DF's underlige holdninger væk??
Vi vil jo næppe bombe DF holdninger væk.
Citat:
Problemet med disse organisationer er jo, at det ikke kun er terror-organisationer.. Ved at tage fat på dem og forholde sig til dem med kritik, tager man tingene frem i lyset.. Hamas og Hizbollah laver også socialt arbejde, hvilket styrker dem i de arabiske befolkningers øjne.. Grupperne er rent faktisk nogle af de mest demokratiske grupper i mellem-østen..
Ja det er jo en af de store grunde til at de har opbakning af befolkningen. Det er jo netop der vesten har et problem. Vi ser ikke de skoler og hospitaler der er oprettet af Hamas. Vi ser dem som rene terrorbevægelser og mener at man skal være idiot for at kunne støtte dem.
Citat: Og netop derfor bør man tage bladet fra munden.. Jeg får virkelig lyst til at skrige til samtlige medier herhjemme "Hvorfor viser I ikke de israelske lidelser og ofre?" Det er jo klart, at verden vender sig mod Israel, når man konstant kun ser modpartens ofre.. Der er vel ikke noget at sige til, at jøder over hele verden får det indtryk, at israelske ofre er ligegyldige??
Ser jeg på mine ovgivelser så tror jeg mange er trætte af at man i de sidste 60 år har fokuseret på de Israelitiske ofre. Jeg oplever at mange, især af den ældre generation, er glade for at de nu får at vide at der findes to sider af konflikten og at en krig rammer alle. Jeg er enig med dig at man skal holde sig nyanceret og se alle sider af sagen. Problemet er at konflikten i mange år har været ensideg til Israels fordel og at media nu vender på det hele for at skabe en eller anden politisk korrekt balance.
Citat: Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du mener det?? Jeg mener jo netop eksemplet viser hykleriet.. Ingen jøder var indblandet, men alligevel er det pludselig os der står for skud (billederne var ikke engang vist i Israel)..
Det jeg mener er at vi i Danmark har gjort en stor sag ud af at det er i orden at krænke andre gennem tegninger hvis man har lyst til det. Hvorfor skulle den ret ikke gælde for dem der vil krænke jøder?
Citat: Nu skal man heller ikke overdrive Israels militære styrke (slet ikke deres økonomiske styrke).. Jo, styrke mod styrke, så er Israel virkelig svære at slå, men hvis du, som eksemplet med Hamas og Hizbollah, fører en kombination af terror og guerilla-krig, så er det svært for Israel.. Det er dér Israels akilleshæl ligger.. Hvad angår jødehad og holocaust, så er det bare desideret svinsk, at man prøver at ramme dér..
Ja, men da fx. Iran ikke kan føre guerilla-krig eller terror (selv om de prøver genem Hizbollah) så må de bruge psykologisk krigsføring. Ved at være svinsk og krænke folk på den måde.
Citat: Der er vi uenige.. Der er flere steder i al-Qurân der angiver, at muslimer ikke må tage venskab med kristne og jøder.. Men (og det skal man også holde fast i), der er også steder der angiver, at man godt kan have venskaber med kristne og jøder.. Selve al-Qurân er tvetydig på det punkt og det må være op til den enkelte, hvad man forholder sig til.. Nogen [mis]bruger den så til at opfordre til had mod jøder (og kristne)..
Hvad angår hadiths, så er der flere hadiths der rent faktisk opfordrer til had mod jøder.. Der er en, der fortæller at en dag vil muslimerne få forfulgt og slagtet jøder så meget, at gemmer der sig en jøde bag en sten eller et træ, så vil de kalde på muslimerne for at fortælle at der står en jøde bag dem.. Og der er hadiths der fortæller at jøder er svin og rotter..
Så sig ikke, at der ikke er grund til jødehad i Islam.. At det er forkert er en anden ting.. Der er mange muslimer, der slet ikke tænker på den måde, men man kan godt bruge Islam til had mod jøder.. Man kan også finde steder i Talmud der kan bruges til at tage afstand til kristne.. Og der er steder i nt, der kan bruges til at hade jøder (og er blevet brugt til det).. Sådan er det i de fleste religioner og Islam står ikke uskyldigt tilbage på det punkt..
Jeg skrev bevidst "Islam" og ikke al-Quran eller Hadith. På samme måde som at jeg ikke ser grund til jødehad i den Lutherske kristendom selv om Luthers "Jøderne og deres løgne" er noget af det mest jøde-hadske bog der er blevet skrevet.
Citat: Det er der så åbenbart alligevel.. Der er fantastisk forskellige versioner om de historiske begivenheder i omløb.. Men vi kan vel blive enige om, at Israel er et produkt af en FN-afstemning og dermed reelt en legitim stat, hvis eksistens er vital??
Ja, men er vi enige om at Israel skal holde sig til de grænser de fik? FNs kort fra 1947 kan findes her: http://domino.un.org/maps/m0103_1b.gif
Citat: Jeg kan ikke se hvor Israel har dummet sig.. Jeg mener, at Israel ville have dummet sig, hvis ikke Israel have reageret på Hizbollahs angreb.. Det her er ikke et nederlag for Israel, men en sejr for Hizbollah.. Og det var det reelt fra dag ét.. Israel kan ikke udslette Hizbollah.. De kan fjerne dem, drive dem på flugt, reducere dem, men ikke udslette.. Hizbollah vidste udemærket fra starten hvilken strategi de skulle spille ud.. Angrib civile mål i Israel og gem dig blandt civile.. Reagerer Israel ikke fordi de ikke vil ramme de civile, så er Israel feje (Propaganda-sejr) og Hizbollah kunne fortsætte deres angreb.. Angriber Israel og rammer civile (som nu) vinder Hizbollah også.. Heads, I win, tails, you loose..
Vi er enige i at Hizbollah ikke kan tabe en krig. Derfor undrer det mig meget at Israel valgte krig som en løsning. Jeg ser flere ting i denne krise hvor Israel har dummet sig:
1. De brugte militær magt før de prøvede at sammarbejde med Libanon om at få fjernet Hizbollah. 2. De har åbenbart store problemer med at styre de præcisionsstyrede missiler. 3. De har angrebet FN 4. De har skiftet begrundelse for angrebet undervejs så at det retfærdiggør deres handlinger. De begyndte med at de skulle have de tilfangetagene soldater tilbage. Så var det for at stoppe angreben mod Israel fra Libanons sydlige grænse. Nu er det at man ført vil stoppe angrebet når Hizbollah er udslettet. 5. De sammerbejder slet ikke med det internationelle samfund. De stoler blindt på at USA vil bakke dem op uanset hvad.
Citat:
Libanon prøvede ikke engang.. De gjorde intet for det.. Så Libanon skal ikke løbe fra deres del af ansvaret og give Israel hele skylden.. At Israel, når det her forhåbentligt snart er overstået, også bør tage deres del af ansvaret og hjælpe med genopbygningen, bør der ikke være tvivl om.. Hvis altså Libanon overhovedet vil modtage (Iran afviste israelsk nødhjælp ved jordskælvet for nogle år siden)..
Se mit svar ovenfor ang. Libanon og Hizbollah
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#67573 - 03/08/2006 18:28
|
Anonym
Anonym
|
Tænk om vi alle,når nogen gjorde os ondt(allerede her er der et problem), bad Gud om at tilgive dem deres synder thi de ved ikke hvad de gør - også ellers ikke gjorde mere ? Der har været kæmpet om og i Israel/Jerusalem i tusinder af år jvf "Jerusalem" af Armstrong. Jeg tror det ligger i den menneskelige natur at kriges - uden dog præcis at vide hvor. Hvis mine kæreste menneske kontakter trues på livet af en fjende tvivler jeg stærkt på at jeg vil sidde med hænderne i skødet. Hvis jeg selv bliver truet på livet ved jeg at jeg ikke tidligere har siddet med hænderne i skødet. Det er efterhånden lang tid siden sidst - så jeg ved ikke hvordan jeg vil reagere idag.Måske er jeg blevet en bedre kristen, men fuldkommen bliver jeg aldrig før efter min død - måske. Det er forfærdeligt det der skete i Qana og andre lign steder,Darfur´osv. Det bliver hverken værre eller bedre af at det er Israel der slår ihjel for fulde gardiner. Hvem er den skyldige i en henrettelse ; forbryderen der forbrød sig og dermed gjorde en anden til morder jvf loven. .Bødlen der skød. Politiet der fangede ham til dom.Dommeren der dømte eller lovgiverne der lavede loven. Jeg er dog møg irriteret over at Isarael beskød FN posten MVH Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67574 - 03/08/2006 18:43
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina - jeg med med fornøjelse læste flere af dine indlæg , men denne her er mig lidt opgivende ; Kærlighed til verden - definer venligst verden. Er det kærlighed til mennesket - næstekærligheden - du har svært ved ? Husk kærligheden til livet som vi trods alt kan være taknemmelige for og via den kærlighed kan starte ringe i vandet hvor fra vi står. Jeg er desværre ikke så god til det med citaterne. Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67575 - 07/08/2006 12:38
|
Bruger
|
Hej Joppe.. Citat: Jeg tror at forskellen ligger i at Israel ikke har brug for små militser der skyder raketer og bomber omkringliggende lande. Jeg tror mange Israeler har tiltro at Staten Israel vil gøre det hvis det er brug for det.
Jeg kan ikke finde ud af det.. Du mener et sted, at Israel er kyniske nok til at bombe civilbefolkningen og FN-poster, men ikke kyniske nok til at lade jødiske terrororganisationer give Syrien og selvstyreområderne en smule af deres egen medicin??
Jeg ser lidt anderledes på det, men det er du vel klar over..
Citat: Ser man på Libanon er det noget helt andet. Staten Libanon tør ikke gøre noget, selv om Israelerne okkuperer dele af deres land.
Israel havde ikke okkuperet noget land, før Hizbollah angreb Israel..
Citat: Reagerer staten Libanon, så vil Israel gå helt amok.
Jeg troede du mente, at Israel var gået amok allerede.. Jeg tvivler på, at det er frygten for Israels "amok"-tilstand, men mere at Libanon udemærket ved, at engagerer de sig militært imod Israel, så taber de.. Og det gør hurtigt.. Den nuværende taktik med at lade Hizbollah kæmpe en guerilla-krig hvor de klæder sig ud som civile, så alle dræbte hizbollahfolk kan tælles som civile, passer vidst Libanon udemærket.. Det fortænker jeg dem ikke i, man benytter den bedste strategi..
Citat: Når staten Israel er bundet og handlingslammet, men en stor del af befolkningen kræver at nogen reagerer, så skabes militser. Hizbollah bliver ophøjet netop fordi de gør noget.
Du mener vel Libanon??
Anyway, Libanon har haft muligheden for at gøre noget.. Det er muligt, at de ikke kunne gøre noget, men hvis de havde været smarte, havde de taget Israel med, da Hizbollah angreb.. En udemærket mulighed for at komme af med Hizbollah..
Citat: Hizbollah har en stor del af folkets opbakning. Der ligger nok en stor del af problemet med at Libanon har svært ved at afvæbne dem. Det vil ikke være populært hos befolkningen.
Jeg tvivler på at krigen har hjulpet.. Libanons frygt for at gøre noget, har kostet dem mere end hvis de havde gjort noget meget tidligere..
Citat: Og hvad sker hvis Hizbollah gik til modangreb mod staten Libanon? Et borgerkrig ligger nok ikke højest på Libanons ønskeliste.
Der er andre måder at gøre tingene på.. Udover det, så har Libanons frygt for at gøre noget ved problemet, kun givet dem større problemer..
Citat: Jeg siger ikke at man skal acceptere Hizbollah, jeg siger at Hizbollah ikke bare er en organisation man fjerne lige så snart man har lyst.
Mener du så, at man skal lade helt være og håbe på det bedste??
Citat: Hvis Israel var den svage part i konflikten og staten Israel ikke reagerede på om Libanon, Syrien, Egypten eller andre lande okkuperede dele af deres land, så ville vi se terrorbevægelser i Israel med stor opbakning hos Israelerne.
Muligvis.. Jeg er ikke uenig, men det er ikke konkret.. Hvis Israel havde terrororganisation som de var påbudt at skille sig af med, fordi de angreb Israels nabolande, så burde de også gøre det.. Du mener vel også, at Israel skal trække sig tilbage fra de okkuperede områder i henhold til FN-resolutionerne, selvom de ikke bare kan gøre det??
Citat: Spørgsmålet er om Libanon er en del af krigen. Ifølge Israel så handler krigen slet ikke om Libanon, men om Hizbollah. Libanon har ikke, selv om de har enhver logisk og krigsstrategisk ret, gået til modangreb mod Israel efter at Israel begyndte at bomnbe civile mål der ikke direkte kunne forbindes med Hizbollah.
Så længe Libanon giver råderum og plads til Hizbollah, så kan de nok ikke holde sig ude af krigen.. Mig bekendt har Libanon intet gjort, for at få afvæbnet Hizbollah.. Ikke engang bedt om hjælp.. Og det kan være at du ikke er klar over det, men civile dør (også) i krig.. Specielt når den ene part gemmer sig blandt civile og ikke står frem..
Jeg lægger mærke til, at du skriver "civile mål der ikke direkte kunne forbindes med Hizbollah"..
Citat: I min verden så ville svenkserne ikke angribe Danmark i dit eksempel. De ville føre diplomati og hjælpe og understøtte den danske regeringen for at få lukket ned denne terrorgruppe. Der ville gå lang tid, extremt lang tid, før svenskerne ville overveje at bruge militær magt.
Jeg brugte det som eksempel.. Men du har faktisk fat i noget.. I vores del af verden, ville vi samarbejde om problemet.. Det vil de tilgengæld ikke dernede.. Igen, Libanon har intet gjort for at stoppe Hizbollah..
Citat: Nej, hvis man begrænsede sin bombninger til steder hvor udelukkende Hizbollah virker, så ville det ikke går ud over civile.
Hizbollah virker blandt civile..
Citat: Du mener altså at der er en konpiration hvor fx. den finske FN-arbejder samarbejdede med Hizbollah? Hvad ville han få ud af det? Eller ligger konspirationen på et højere niveau? Er det måske Hizbollah der styrer FN?
Igen pålægger du mig holdninger, som jeg ikke har givet udtryk for..
Citat: Det var forkert af mig at bruge udtrykket "en hel by". Det jeg mente var at man spredte angreben over mange dele af byen. Konspirationerne omkring hvornår bygningen styrtede sammen, skal selvfølgeligt undersøges. Men det forandrer ikke at bygningen var et civilt mål.
Som Hizbollah alligevel brugte som affyringssted for deres raketter..
Citat: Jeg er ikke Israeler og har aldrig besøgt landet. Min opfattelse kommer fra at følge undervisningen på Københavns Universitets uddannelse i Hebraisk, hvor samtlige undervisere var Israeler. De tekster vi læst, de film vi så, den musik vi hørte, de artikler vi læste, hele sprogundervisningen tag udganspunkt i hvor svært jøderne har haft det gennem historien. Jeg tror ikke at undervisningsmaterlialet, der bruges på mange af verdens universiteter, har valgt at udelukke alt der ikke ser jøderne som et offer. Jeg vælger at tro på at det er en del af kulturen og identitetsskabende for staten Israel.
Den holdning vil jeg lade dig have så, selvom jeg mener du overdriver tendensen.. Problemet opstår tilgengæld i, at du lader det komme til udtryk som modvilje mod Israel i alle tilfælde Israel er involveret (som identitetsskabende for staten Israel)..
Citat: Vi vil jo næppe bombe DF holdninger væk.
Har jeg sagt det?? Men du mener altså stadig, at man skal prøve at tie DF's holdninger væk??
Citat: Ja det er jo en af de store grunde til at de har opbakning af befolkningen. Det er jo netop der vesten har et problem. Vi ser ikke de skoler og hospitaler der er oprettet af Hamas. Vi ser dem som rene terrorbevægelser og mener at man skal være idiot for at kunne støtte dem.
Jeg mener ikke, at man skal være idiot for at kunne støtte dem.. Man skal være utroligt kynisk og hadsk.. Men netop derfor mener jeg også, at man skal tage de grupper seriøst og bekæmpe dem..
Israels store fejl i det her, er ikke at de bekæmper Hizbollah alle steder i Libanon, men at de kun gør det med bomber.. Israel kunne have været smarte og tage fat i Libanons regering og sige, at nu ville Israel ikke vende det blinde øje til.. At det ville være op til Libanon selv om de ville tage deres del af ansvaret, men at hvis de ikke gjorde ville det ramme dem hårdere end hvis de gjorde.. Og samtidig bekendtgøre, at Israel ville hjælpe med genopbygningen af de ramte områder efter krigen..
Citat: Ser jeg på mine ovgivelser så tror jeg mange er trætte af at man i de sidste 60 år har fokuseret på de Israelitiske ofre. Jeg oplever at mange, især af den ældre generation, er glade for at de nu får at vide at der findes to sider af konflikten og at en krig rammer alle. Jeg er enig med dig at man skal holde sig nyanceret og se alle sider af sagen. Problemet er at konflikten i mange år har været ensideg til Israels fordel og at media nu vender på det hele for at skabe en eller anden politisk korrekt balance.
De sidste fem-ti år, har medierne været primært kritiske overfor Israel, med enkelte undtagelser.. Det kan være du har ret i, at de prøver at vende balancen til fordel for araberne, men gør det det mere rigtigt?? Bør de ikke hellere forholde sig strengt objektive og ikke lægge følelser med i deres reportager??
Citat: Citat:
Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du mener det?? Jeg mener jo netop eksemplet viser hykleriet.. Ingen jøder var indblandet, men alligevel er det pludselig os der står for skud (billederne var ikke engang vist i Israel)..
Det jeg mener er at vi i Danmark har gjort en stor sag ud af at det er i orden at krænke andre gennem tegninger hvis man har lyst til det. Hvorfor skulle den ret ikke gælde for dem der vil krænke jøder?
Du misser min pointe.. Der var ingen jøder der havde taget del i denne hetz mod muslimer (som jeg selv tog stor afstand til.. Jeg mener ikke at billederne eller JP's artikel var ok).. Min pointe er, at jøderne, som ikke var en del af det overhovedet, endte med at være målet.. Hvorfor udstedte Iran ikke en konkurrence for satire af Danmark istedet??
Citat: Ja, men da fx. Iran ikke kan føre guerilla-krig eller terror (selv om de prøver genem Hizbollah) så må de bruge psykologisk krigsføring. Ved at være svinsk og krænke folk på den måde.
Jeg vil ikke sige, at Iran lader det blive ved forsøget.. Det lykkedes dem ret godt..
Citat: Jeg skrev bevidst "Islam" og ikke al-Quran eller Hadith.
Mig bekendt er Islam bygget på al-Qurân og hadiths??
Citat: På samme måde som at jeg ikke ser grund til jødehad i den Lutherske kristendom selv om Luthers "Jøderne og deres løgne" er noget af det mest jøde-hadske bog der er blevet skrevet.
Jeg synes ikke sammenligningen passer helt.. Luther var normgivende, men ikke afgørende, for en del af kristendommen.. I modsætning til al-Qurân, som ikke kan modsiges (står der i al-Qurân at jøder vil omvende muslimer, på trods af at jeg siger det er forkert, så har al-Qurân ret, basta) og hadiths der hjælper til forståelsen af al-Qurân (set ud fra Muhammads sunna og ord).. Luther, som jeg giver dig ret i var utroligt jødehadsk, åbnede op for en anderledes måde at læse bibelen og forstå kristendommen, han lagde ikke grunden for kristendommen, som alt skal udgå fra..
Citat: Ja, men er vi enige om at Israel skal holde sig til de grænser de fik? FNs kort fra 1947 kan findes her:
Jeg mener at det er formålsløst at tale om grænserne fra 1948.. Af flere årsager:
1: Dengang var der ikke tale om en palestinensisk stat bestående af de to områder med flygtninge.. 2: Områderne der ligger inden for ´67 grænsen er alle beboede og bebygget af jøder.. 3: Ingen af parterne (der forhandler) taler om '48-grænsen men om '67-grænsen.. Eller slet ingen grænser.. 4: Israel opgiver ikke '67-grænsen til fordel for '48-grænsen.. Det kan være du mener det er forkert, men det ændrer ikke på det.. Araberne skulle have ladet være med at angribe dengang, så havde de stadig haft det..
Citat: Vi er enige i at Hizbollah ikke kan tabe en krig. Derfor undrer det mig meget at Israel valgte krig som en løsning. Jeg ser flere ting i denne krise hvor Israel har dummet sig:
1. De brugte militær magt før de prøvede at sammarbejde med Libanon om at få fjernet Hizbollah. 2. De har åbenbart store problemer med at styre de præcisionsstyrede missiler. 3. De har angrebet FN 4. De har skiftet begrundelse for angrebet undervejs så at det retfærdiggør deres handlinger. De begyndte med at de skulle have de tilfangetagene soldater tilbage. Så var det for at stoppe angreben mod Israel fra Libanons sydlige grænse. Nu er det at man ført vil stoppe angrebet når Hizbollah er udslettet. 5. De sammerbejder slet ikke med det internationelle samfund. De stoler blindt på at USA vil bakke dem op uanset hvad.
1: Til dels enig.. Jeg mener at Libanon burde kunne have det set komme og reageret noget tidligere på det.. Nu har de krig istedet for at have fået hjælp.. 2: Ikke sandt.. De kan ikke se hvem der gemmer sig inden i bygninger, men de kan godt ramme målet.. 3: Ikke bevidst.. 4: En krig er ikke konstant.. Den bevæger sig og man bliver nødt til at skifte mål igennem en krig.. Skulle England have holdt fast på, at man kun ville forsvare England under 2.Verdenskrig?? 5: Det internationale samfund har intet at samarbejde om.. Måske skulle man lige lade det internationale samfund blive enige om hvad de vil, før man kræver at Israel skal samarbejde med dem..
Citat: Se mit svar ovenfor ang. Libanon og Hizbollah
Det er ikke en undskyldning.. Havde de vist initiativ og vilje til det, var sagen anderledes.. Det har de ikke, istedet har de tilladt Hizbollah at blive et legitimt parti og tage sæde i regeringen.. Skal det tolkes som initiativ for, at man vil have fjerne Hizbollah??
Hvor god er du til fransk??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67576 - 07/08/2006 12:41
|
Bruger
|
Udover det, så ved jeg ikke om vores fortsatte debat vil gavne meget.. Vi er grundlæggende uenige og mistror de forskellige sider.. Så mit forslag er, at vi stopper debatten her og er enige om at være uenige.. Jeg holder normalt af dine indlæg og anderledes indgangsvinkler til tingene (har også sat pris på dit engagement i denne tråd.. Du er da ikke ligeglad med tingenes tilstand, hvilket ville være det værste)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67577 - 07/08/2006 14:04
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Kefas
Ja uha, jeg har heller ikke lyst til at svare her, men gør det alligevel.
Først og fremmest er jeg af den overbevisning, at man ikke bare kan rende rundt og kidnappe hinandens borgere (medmindre man er USA) sådan uden videre. Klart at Israel må rasle med sablerne.
Dernæst er jeg af den overbevisning, at tæppebombning af civilbefolkninger var noget der hørte forrige århundrede til, og som udløste en af de største menneskelige moralske kriser endnu set. Klart at Israel skal fordømmes af den civiliserede verden for det.
For mig at se er både Hizbolla og Israel komplet blæste oveni. Samtidig mener jeg Libanon bærer en stor del af skylden for at være ligeglade med Hizbolla - men på den anden side, så er Libanon jo gode venner med USA, nu hvor USA har kunnet bruge Libanon som flybase til bombninger i Irak.
Jeg ved ikke hvordan konflikten løses - men den nuværende metode er i hvert fald den mest forkerte.
Og til dem i denne tråd, der næsten ubetinget støtter Israels metoder: I skulle sendes til syd-Libanon i en gammel folkevogsbus for at se, hvad det egentlig er I forherliger. Føj.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#67578 - 07/08/2006 14:07
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
Hej Machine..
Du rammer vidst meget godt hovedet på sømmet.. Jeg er ihvertfald langt hen af vejen enig med dig..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67579 - 07/08/2006 15:58
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Peter - jeg fandt lige helt tilfældig dit indlæg her, der er nok faldet en del på gulvet for mig, selv om jeg har forsøgt at skimme alle indlæggene fra sidste uge, hvor jeg var bortrejst. Du skriver: Citat: Kærlighed til verden - definer venligst verden. Er det kærlighed til mennesket - næstekærligheden - du har svært ved ?
Verden - ja dermed mente jeg verden, sådan som ordet er brugt i Bibelen: Den faldne, ufrelste, ikke retfærdiggjorte verden, den, som vi alle i udgangspunktet er født ind i ..
Bibelens vigtigste vers er vel Joh, 3,16, som netop handler om "verden" Således elskede Gud verden at han gav os sin søn til frelse. Han døde for os, mens vi endnu var hans fjender.
Der står også skrevet, at vi skal leve i verden men ikke være af verden. Jesus siger (Joh 15.19) Var I af verden, ville verden elske jer som sit eget; nu er I ikke af verden, men jeg har udvalgt jer af verden, derfor hader verden jer.
Det kan måske lyde lidt kryptisk, men Guds folk, Guds hellige, Guds menighed, Guds kirke, er ét og det samme: Vi er i verden, og skal leve og virke i verden, men alligevel i Ånden være adskilte fra den, fordi vi lever i Kristus - får liv ved ham, som grene på det ægte vintræ (som er Jesus). Citat: Er det kærlighed til mennesket - næstekærligheden - du har svært ved ? Husk kærligheden til livet som vi trods alt kan være taknemmelige for og via den kærlighed kan starte ringe i vandet hvor fra vi står.
Ja, vi er enige! Det er godt at blive mindet om det med ringene i vandet, tak for det! ...
Og ja, det er svært at elske mennesker, der handler så ondt mod hinanden. Jeg bliver så forfærdelig fortvivlet, og modløs, og også vred, over at se så megen menneskeskabt lidelse - - det er så ondt, så ubærligt, og helt umuligt at rumme .... og så bare sidde handlingslammet og se fjernsyn - og drikke kaffe - og det eneste man kan gøre er at råbe til himlen - og trykke på off-knappen .. forstår du?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#67580 - 08/08/2006 19:12
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina - tak for svaret. Meget lærerigt men jeg er endnu for "ung" til helt at forstå den med verden. Jeg har printet det ud og vil studerer det nærmere.Måske vender jeg tilbage. Jo jeg kender magtesløsheden, især som læge. Såvel magtesløsheden over det menneske skabte som det "naturskabte(?)" Jeg skal i mit job helbrede -trøste - lindre - i nævnte rækkefølge.Her udover kommer selvfølgelig forebyggelse. Det kan indimellem være voldsomt frustrerende og ret "kynificerende" / nyt ord. Ofte finder jeg hjælp og lindring ved bøn en forståelse kniber det voldsomt med. mange hilsner Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67581 - 09/08/2006 17:19
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Peter - Citat: tak for svaret. Meget lærerigt men jeg er endnu for "ung" til helt at forstå den med verden. Jeg har printet det ud og vil studere det nærmere.Måske vender jeg tilbage.
hmm - jeg sidder her med røde ører og vil hermed give mig selv en lille venlig ordstyreropfordring (på vegne Schelde, som garanteret alt for flink til det!) om at lade være med at skrive så forfærdelig "indforstået" ... for selvfølgelig er du ikke for "ung" .. det er bare mig, der er ved at blive sprogligt miljøskadet .. efter et langt ukristeligt liv har jeg i de senere år næsten ikke beskæftiget mig med andet end teologi - på lidenskabeligt amatørplan, naturligvis - og så kan jeg sagtens forglemme mig ..
Mht. magtesløshed - ja, vi bryder os jo ikke om den følelse. Og så er vi alligevel på rette vej, netop i den tilstand! Paulus skriver til menigheden i Korinth .. når jeg er magtesløs, så er jeg stærk.
Ja, når vi opgiver troen på, at vi selv kan finde ud af hvad vi skal sige og gøre - og sender en bøn om hjælp opad - så bliver det os givet! Og hvis ikke - ja så kan vi lade være med at gøre noget som helst - bare vente og lytte og være til stede ...
Jesus siger også at vi ikke på forhånd skal bekymre os om, hvad vi skal sige, men at .. det, som bliver givet jer i samme stund, det skal I sige; for det er ikke jer, der taler, men Helligånden. Det er en stor tryghed at turde tro det!
Du skriver lidt om, at det kan være frustrerende at være læge. Jeg kan jeg godt forstå, at en læge kan opleve at sidde meget konkret med andres liv i sine hænder og være i tvivl - vigtigheden af at at tage de rette beslutninger kan nok være tyngende ... men det gælder jo på en måde os alle: vi har ansvar for hvert eneste menneske, som vi på den ene eller den anden måde kommer i kontakt med.
Det kunne nok give sved på panden, hvis ikke vi havde dette trøstende og opmuntrende ord fra Gud hundredevis af gange i Bibelen: Frygt ikke !
Du skriver, at du tit finder hjælp ved bøn, men at det kniber med en forståelse. Ja, sådan er det jo - men behøver vi at forstå? Vi er jo lige her! - midt i det under alle omstændigheder aldeles ufattelige liv!
1.Kor. 13,12-13: Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. Ja, tro, håb, kærlighed! Forståelse er slet ikke nævnt!
Og Kingo skrev i 1674: Du bedst min tarv og trang, o Herre, kender, tilmed er lykkens gang i dine hænder, og hvad mig tjener bedst i hver en måde, du det tilforne ser. Min sjæl, hvad vil du mer? Lad Gud kun råde!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#67582 - 09/08/2006 18:50
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
tak for en flot melding. mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67583 - 11/08/2006 12:13
|
Bruger
|
Igennem hele krigen, har vi fået billeder fra Libanon der viser, hvordan Israel synderbomber og nærmest slagter uskyldige civile.. Lige nu er tallet af dræbet i Libanon over 1000.. Det er frygteligt.. Men der er nogle gange jeg undrer mig.. Hvor er de dræbte hizbollah-folk?? Ifølge libanesiske kilder er der ingen dræbte hizbollah-folk?? Kun børn, kvinder og gamle.. Det undrer mig, for IDF er altså temmelig effektive.. Ellers havde Syrien og Libanons militær allerede været igang med kamphandlinger.. IDF melder da også selv om mange dræbte fra Hizbollah, men alligevel melder libanesiske kilder ikke om det, hvorfor?? Måske fordi det ser bedre ud med civile dræbte en med dræbte terrorister.. Hvordan kan man så se, om det er terrorister fra Hizbollah eller dræbte civile?? Det kan du ikke, når du først har fjernet våbnene! De følgende kilder er givet, for at folk kan få et lille indtryk af den fantastiske manipulering der kommer fra Libanon.. Jeg vil ikke afvise, at det samme sker på israelsk side, men jeg har ikke oplevet nogen være så kyniske som det, jeg har oplevet fra den anden side.. Forfalskede billeder Her kan vi se, hvordan billeder bliver manipuleret til at forestille ting, der ikke er der, eller bare gøre dem mere dramatiske.. Den "grønne hjelm" Her ser vi gutten der "arbejder" for røde kors, som har optrådt på billeder over hele verden, ifærd med at grave døde ud i Qana.. Fra palestina Disse to film er godt nok ikke fra Libanon, men hvad der virker det ene sted, virker tilsyneladende også det andet sted.. Libanon lærer af selvstyreområderne.. Den "grønne hjelm" Her ser vi igen den "grønne hjelm" i aktion.. Reuters bedrageri Og Reuter måtte jo erkende, at der blev manipuleret med deres billeder.. Selv Nick Ropbertson fra CNN indrømmer det.. En gennemgang af diverse episoder, bl.a. Nick Robertson der indrømmer, at Hizbollah afgør hvad der kommer ud af nyhedsstof.. Jeg ved godt, at nogle vil spise det af med, at Israel har deres egen agenda.. Ingen tvivl om det.. Men det er jo også fremme i vores egen medier, bare ikke særlig synligt.. Da jeg læste om at dødstallet i Qana faktisk "kun" var 28 (stadig 28 for mange), var det i en lille notits i MetroXpress.. Berlingske bragte igår en artikel om propaganda-krigen, hvor de også vidste og skrev om Reuters "fejltagelse".. Man kan så sige, at folk jo er klar over det, men kan man forhindre at folk bliver påvirket af det?? Jostein Gaarder Jostein Gaarder skrev den linkede kronik, for et par dage siden.. Gaarder er bl.a. forfatter af "Sofies Verden".. Hvorfor denne ensidige udmelding mod Israel?? Kan Gaarder være påvirket af medierne?? Jeg vil være ærlig og sige, at jeg forstår den almindelige befolkning måske tager tingene til sig, men Gaarder burde være hævet over det.. Ikke nok med, at han leverer ensidig kritik mod Israel (og det er ok med kritik af Israel, misforstå mig ikke), men han blander religion og jøder som et folk ind i det.. Han latterliggør vores tro og vores historie.. Fremhæver os som krigsliderlige og hadske, der afviste en "jødisk rabbiner" for 2000 år siden.. Kig på hans udtalelser: Citat: Vi tror ikke at Israel sørger mer over førti drepte libanesiske barn enn de i mer enn tre tusen år har jamret over førti år i ørkenen.
Hvorfor den sammenblanding af Israel som stat og folket Israel?? Skal jeg drages ind i konflikten som ansvarshavende, alene fordi jeg er jøde??
Citat: For vi har sett bilder av israelske småpiker som skriver hatske hilsener på bombene som skal slippes over sivilbefolkningen i Libanon og Palestina. Israelske småpiker er ikke søte når de kroer seg av fryd over død og pinsel på den andre siden av frontene.
Nej, Jostein.. Det er afskyeligt.. Men hvad med din afstandstagen til arabiske smådrenge klædt ud som "matyrer" der bliver kaldt "de kommende helte"??
Citat: Vi anerkjenner ikke staten Israels retorikk. Vi anerkjenner ikke blodhevnens gjengjeldelsesspiral med "øye for øye og tann for tann".
Jamen Jostein.. Ved du hvad du taler om?? Du fordrejer et jødisk retsprincip, som er meget større end den givne sætning og gør det til et hadsk hævnprincip.. Hvorfor??
Citat: To tusen år er gått siden en jødisk rabbi kritiserte den urgamle doktrine om "øye for øye og tann for tann".
Han sa: "Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem".
Og igen en religiøs indblanding.. Og hvilken jødisk "rabbiner" taler han om?? Hillel??
Citat: To tusen år er gått siden den jødiske rabbi avvæpnet og gjennomhumaniserte gammel krigsretorikk. Allerede på hans tid opererte de første sionistiske terrorister.
Og igen bliver jødedommen som helhed kædet sammen med konflikten i mellemøsten..
Citat: I to tusen år har vi terpet humanismens pensum, men Israel hører ikke.
Hvem er "vi"?? Er det de kristne der nedslagtede jøder og muslimer, hvor de kunne komme til det?? Og hvilket Israel?? Staten Israel har kun eksisteret siden '48, så det må Israel som folk han taler om.. Har vi ikke lyttet efter?? Har vi ikke lyttet, når kristne talte om "kristen kærlighed" mens vi så vores brødre og søstre, mødre og fædre, børn, blive slagtet af hadske kristne??
Og sådan fortsætter han.. Han sammenligner Israel med Afghanistan under Taleban og Sydafrika under appartheidstyret og mener, at det burde være en gyldig grund til at fjerne Israels eksistens.. Men der var da ingen der talte om, at Sydafrika og Afghanistan ikke skulle eksistere?? Det var regimerne der var tale om.. Eller hvad??
Og Gaarder kalder sig "jødeven".. Jeg brækker mig..
Ovenstående er alarmerende.. Vi ser manipulerede nyhedsreportager fra Libanon, der stiller Israel i endnu værre lys (som om det ikke var slemt nok i forvejen) og en norsk verdensberømt forfatter, der sidestiller staten Israel og folket Israel og reelt siger, at alt hvad der kommer over os er vores egen skyld..
Ja, undskyld hvis jeg ender med at være kynisk og mene, at det er Israel mod resten af verden.. Hvad skal vi med en verden, der ikke vil anderkende os?? Hvad skal vi med fjender, når vi har "venner" som Jostein Gaarder..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67585 - 12/08/2006 03:15
Jostein Gaarder
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Kefas (bA) Efter at have læst kronikken af Jostein Gaarder, forstår jeg din meget harske reaktion. Sjældent finder man noget så nedladende, som Gaarder mod Guds utvalgte folk. Man kan undre sig over, at han ikke siger; dette er min holdning og stillingtagen; men putter sine holdninger ind under et Vi. Som intellektuel gør han sig til talsmand for en holdningskrig, hvor han skræver hen over presseløgne og anden manipulation, som du linker til i dit fine indlæg, og Gaarder taler om endnu en adspredelse for Jøderne: Citat: Vi anerkjenner ikke staten Israel. Ikke i dag, ikke i skrivende stund, ikke i sorgens og vredens time. Hvis hele den israelske nasjon skulle falle for eget grep og deler av befolkningen må flykte fra sine okkuperte områder tilbake til nok en diaspora, så sier vi: Må omgivelsene være sindige og vise miskunn med dem nå. Det er for evig og alltid en forbrytelse uten formildende omstendigheter å legge hånd på flyktninger og statsløse.
Man kan nok forstå, at det får nogle op af stolen, for det er jo netop vand på den anti israelske mølle. Forfatteren Walid Al-Kubaisi Takker Gaarder for kronikken, ved at oversætte den og sende den til 40 arabisk aviser og netsteder, og han siger: Dette er en stor nyhet. Det er stort for araberne at en intellektuell fra Norge gråter for deres lidelser.
Selvfølgelig har kronikken fået sindene i kog, så Aftenposten har samlet Gaarder-debatten på en side, hvor man kan følge med i reaktionerne. Er Jostein Gaarder en dygtig intellektuel og forfatter... jeg ved det ikke, for jeg har ikke læst hvad han ellers har skrevet, men for mig at se, er han ude i et erinde, hvor han har sat sin skarpe dømmekraft til side, og taler til/i et Vi, som er vendt mod Israel. Hvad er han ude på..? Forsøger Gaarder egentlig at tale arabisk...? Jeg fornemmer på kronikken, at Gaarder forud har søgt dialog med muslimer, måske siden debatten om de ihh så formastelige M tegninger. Er det ikke dét, en stor intellektuel personlighed som Gaarder vil føle sig kaldet til, - at skabe dialog. Han udtrykker sig på en meget overbevisende måde, så selv en anti-israelsk muslim måtte opleve, at han taler deres sprog. Det lykkes han vist rigtig godt med.
Hvad er hans løsning...? I Forsøk på klargjøring siger han igen: Citat: Jeg bestrider altså ikke staten Israels rett til å eksistere innenfor grensene av 1948, men grenseutvidelsen av 1967 ved bruk av militærmakt er folkerettsstridig. I dette har jeg både FN og det meste av verdensopinionen med meg.
Ser han for sig, en fordrivelse af Jøderne, som den eneste mulige vej ud af konflikten, så "befolkningen må flykte fra sine okkuperte områder"?
Jeg har ofte undret mig over, hvorfor det ikke folkeretsligt blev de vidde grænser fra 1967, som kom til at gælde, efterdi agressorerne for seks dages krigen, vist i grunden var hele den arabiske verden, som ville gøre det af med Israel. I den krig tabte agressorene vel land, hvorfor fastsætter man ikke de grænser, hvor araberne blev slået tilbage?
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#67586 - 12/08/2006 03:26
|
Bruger
|
Så tæt på og så langt fra
|
|
Til toppen
|
|
|
#67587 - 12/08/2006 09:46
Re: Jostein Gaarder
[Re: Vandrer]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer - som regel er vi som bekendt dybt uenige med hinanden om alt, hvad der er vigtigt.
Derfor er jeg glad for at kunne sige et stort og uforbeholdent JA til dit indlæg her om Jostein Gaarder!
Det er altid så trist, når velbegavede, velmenende mennesker, som, med god grund, er kendt og accepteret og beundret i vide kredse i offentligheden, føres så forfærdeligt vild.
Det er uhyggeligt at tænke på, hvor stor skade han kan forvolde med sine udsagn.
Ak, hvad skal vi dog gribe til? Her til morgen læser jeg trøstende ord i Salme 37:
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind; han lader din ret bryde frem som lyset og din retfærdighed som den klare dag. Vær stille over for Herren, vent på ham; far ikke op over den, der har lykken med sig og får sine planer gennemført.
Bliv ikke vred, lad din harme fare, far ikke op, det bringer kun ulykke; thi forbryderne bliver udryddet, men de, der håber på Herren, får landet i arv og eje. kristina
Ændret af kristina (12/08/2006 11:28)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67588 - 13/08/2006 13:51
|
Bruger
|
Hej Kefas Det var nogle særdeles interessante links du kom med der. Imidlertid ved jeg ikke, om jeg syntes det gavner den ene eller den anden part. Sikkert fordi jeg har gloet så mange New World Order og 9/11 videoer igennem, at jeg har taget skade af det. Jeg kunne godt kommentere både videoerne og artiklerne du henviser til, men det vil egentlig være nyttesløst, for de fleste af mine påstande vil gå på, hvordan man vil bevise, om det er Reuter der lyver eller ham, der har lavet videoen, der lyver? Dette er en fast ingrediens i talrige NWO og 9/11 videoer. Den mest kontroversielle 9/11 video præsenterer som et af de gode argumenter nogle lygtepæle, som "Pentagon-flyet" skulle have væltet under indflyvning og viser samtidig, at flyet ikke vile have kunnet vælte lygtepælene, hvorfor lygtepælene (og flyet) er iscenesat. Meget overbevisende, hvis det ikke lige var for at "de væltede lygtepæle" slet ikke findes i den sammenhæng! Men det er svært at gennemskue. Aish-videoen (den første du linker til) syntes jeg bærer dette præg. Mange af dens præsentationer er overbevisende, men enkelte er FOR overdrevne, for at forøge effekten af svindel. Det er en svær ballancegang for dem der laver sådanne videoer. Eksempelvis billedet af røgen i Libanon, der er blevet fusket med. Jeg finder det vanvittigt absurt at nogen vil påstå, ingen før har lagt mærke til de mønstre i røgen. Selv børn kan med det samme se, at der er redigeret i billedet - men alligevel skulle verdens største nyhedsbureau have valgt at offentliggøre sådan et billede til verdenspressen, selv om allt og enhver tydeligt kan se, det er et fusket billede? Højst usandsynligt! Det samme med Newsweek artiklen om det nedskudte fly. Teksten der refereres til findes ikke i umiddelbar forbindelse med det viste billede, og det virker aldeles usandsynligt at et blad ville vælge at satse på, at ingen ville kigge nærmere på billedet, hvor det er tydeligt det er dæk der brænder og ikke et fly. En effektfuld manipulator ville desuden vælge en mand med et SA missil - ikke en AK-47. Slutteligt er det da også en anelse eftertænksomt, hvis meningen med alt dette er at sige: "Se, der er muligvis en fotograf der har fusket med et billede, så nu er de 1000 døde sikkert alle Hizbolla og de 4 døde FN-folk nok selv skyld i det - de kunne jo bare lade være med at stå hvor bomben landede". Jeg finder det beklageligt at folk vælger at gå mere op i dette end de går op i, at uskyldige folk rent faktisk dør. Men sådan er verdens ondskab nu engang forankret i os mennesker. Citat: Ja, undskyld hvis jeg ender med at være kynisk og mene, at det er Israel mod resten af verden.
Netop hvis det er konklutionen, bør man som jøde - eller i hvert fald som israeler - måske lige sætte sig ned to minutter og prøve at finde ud af, hvorfor det er sådan. Når man ligesom kan fornemme, at hele verden (med få undtagelser) syntes, ens handlinger er skrupforkerte, bør man så ikke se bare en lille smule ind mod sig selv, for at finde forklaringen? Teoretisk KAN det jo godt være hele verden, der bare er dumme og antisemistiske - meeen, i så fald er der vist nogle egoer, der skal arbejdes lidt med.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#67589 - 13/08/2006 13:59
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Kære Maxtor Citat: Så tæt på og så langt fra
Hvad er tæt på? Hvad er langt fra? I forhold til hvad? Indlæg, der ikke kan forstås, er overflødigt fyldstof og ikke nødvendige at poste. Kom igen.
Mvh Annie
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67590 - 13/08/2006 16:52
[Re: anniesr]
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Har I hørt i Tv-avisen idag kl. 12, at Israel og Libanon går med til FN´s resulotion om våbenhvile i Libanon fra i morgen kl. 7 dansk tid. Her er linket www.dr.dk På denne hjemmeside står skrevet, at Israel og Libanon har godkendt FN´s resulotion om våbenhvile i Libanon. Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67591 - 13/08/2006 20:54
[Re: Jonathan]
|
Bruger
|
Hej.Ja det kom jo som en stor overraskelse for mig  Så skal vi ånde lettet op eller hvad.15.000 UN soldater på grændsen nord for Guds land med hvem ved hvilket mandat til at gøre hvad ? Lad os bede for at den danske regering holder snotten langt væk.Jeg har hørt i min øre snegl at der kan blive tale om danske krigsskibe i regionen og at Jylandsposten har en afstemning med ca 51% for et sådan tiltag (tåbelige danskere) har de glemt at læse hvad Gud har i posen til de nationer der rotter sig sammen mod ham nord for Israel i den sidste tid. Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67592 - 13/08/2006 21:11
Rent principielt...
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære Kefas, du skriver {til JG}:
"Du fordrejer et jødisk retsprincip, som er meget større end den givne sætning og gør det til et hadsk hævnprincip.."
Jeg skal medgive dig at israelerne bliver meget udskældt for deres 'kyniske' håndtering af situationen. Lad nu være, at konflikten også har sine rødder i gammelt nag med religiøse overtoner. Der savnes ingen eksempler på grove metoder... Hizbollah må formenes at leve højt på en kronisk misstemning i arabernes forhold til jøderne - hvilket faktisk udmønter sig i en til stadighed ulmende kulturstrid.
Jeg har taget dine seneste indlæg op til overvejelse - og fandt, det essentielle spørgsmål måtte være: Hvorledes kan dette forhold nogensinde bringes på ret køl?.. Jeg vil endvidere bede om en liden uddybning af den ovenfor citerede betænkning.
For nu at være ganske ærlig, synes mig din signaturtekst - "Hellere fornuftig lovtrældom end utopisk ønsketænkning!" - mig en kende vanepræget, dvs dualistik. Derved forekommer løsningen urimelig distant.
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#67594 - 14/08/2006 09:27
|
Bruger
|
Ahh Machine, skal vi nu ikke lige holde snot og skidt hver for sig?? Citat: hvorfor jeg i kærlighedens og forsoningens navn ikke har nogen problemer med at skulle gå imod Israel og deres vanvittige imitation af Det Tredije Rige.
Det er ærlig talt ikke meget kærlighed og/eller forsoning jeg ser komme fra nogen parters side.. Og havde Israel imiteret det tredje rige (og undskyld jeg siger det, men den bemærkning er LANGT under bæltestedet), havde der ikke været nogen diskution om oprettelsen af et selvstændigt og suverænt palestina ved siden af Israel.. Så var araberne blevet uddrevet..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#67595 - 14/08/2006 10:22
|
Bruger
|
Hej Kefas Citat: Ahh Machine, skal vi nu ikke lige holde snot og skidt hver for sig??
Fair nok.
Citat: Det er ærlig talt ikke meget kærlighed og/eller forsoning jeg ser komme fra nogen parters side.. Og havde Israel imiteret det tredje rige (og undskyld jeg siger det, men den bemærkning er LANGT under bæltestedet), havde der ikke været nogen diskution om oprettelsen af et selvstændigt og suverænt palestina ved siden af Israel..
Der er ingen kærlighed eller forsoning dernede, det er rigtigt. Men så længe ikke alle har - jeg havde nær sagt et veludrustet kampfly - går det ud over uskyldige mennesker, og det mener jeg man er nød til at forhindre, hvilket jeg igen mener er FN's ædle opgave, hvortil jeg igen vil fremhæve den offervilje hos de kun let bevæbnede FN-soldater, der gerne risikerer deres liv for at beskytte civile. Sidstnævnte noget, ALLE burde TVINGES til at gøre mindst én gang i deres liv.
Jeg må da hurtigt rette "Israel" til "de fundamentale i Israel" i ovenstående citat. Jeg håber alle fik set den Israelske dokumentarfilm "Fem dramatiske dage i Gaza" på DR2 i går. I den fremgår det temmelig tydeligt, hvem det egentlig er jeg mener; de stærkt religiøse fundamentalister. Beklager min tidligere generalisering.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#67596 - 14/08/2006 16:07
|
Bruger
|
Hej.Lad os nu se tiden lidt an.Da der efter min mening er tale om et valg mellem snot og skidt på grænsen nord for Israel. 15000 UN soldater og 15000 Libanesiske soldater.
Jeg kan se 15000 Hezbollah soldater tage hjem åbne skabet og tage deres Libanesiske uniform på for mit indre øje (lige nu).
Hvilket skriftsted var det jeg snakkede om ? jeg snakker sjældent om skriftsteder men om bibelen som helhed.Hvad Jesus snakkede for og imod om må stå for egen regning.
At sammenligne Israel med det 3 rige må ligeledes stå for egen regning.
Danmark er også i krig mod terror det har vi vores statsministers ord for nu er det bare sådan at det ikke er Svenskerne der fyre raketter ind over os og kidnapper vores statsborgere.
Hvad jeg mener om Terror begrebet kan i læse i andre indlæg.
Igen lad os bede for at DK holder snotten langt væk i denne sag man kan sagtens sige at DK gør rigligt i Irak/Afganistan taget vores størelse i betragtning og det fact vil nok stoppe globalisterne i vores regering forhåbentligt.Med Guds hjælp !!
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67597 - 14/08/2006 16:31
|
Bruger
|
Hej Maxtor Citat: 15000 UN soldater og 15000 Libanesiske soldater.
Der er vel ikke noget i vejen for, at libyen indsætter soldater i deres eget land? Og desuden er der de 15.000 FN-soldater til at holde øje med hvad de laver.
Citat: Danmark er også i krig mod terror det har vi vores statsministers ord for nu er det bare sådan at det ikke er Svenskerne der fyre raketter ind over os og kidnapper vores statsborgere.
Øh, var der ikke lige nogle igennem 20 år eftersøgte terrorister, vi lavede studehandler med, så vi kunne lande vores fly i deres land? Vores krig mod terror er vist ikke helt så oprigtig, som nogle gerne vil have den til at lyde.
Angående svenskerne, så er det klart de ikke fyrer raketter ind over Danmark - måske så længe vi ikke bomber deres byer og erobrer gamle Skåne.
Citat: Igen lad os bede for at DK holder snotten langt væk i denne sag...
Uha, ja så kommer vi da lidt i kambolage, for jeg vil da bede om det modsatte. Jeg tvivler dog på Danmark kan undvære folk nok til en styrke i Libanon, men observatører skulle vi nok kunne sende.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#67598 - 16/08/2006 00:48
|
Bruger
|
Ok hør nu her tro ikke jeg ikke forstår hvad du siger.Men hvis du har læst mine poster vil du også vide at jer så den løsning vi har nu for 14 dage siden.Den Un force der har været hidtil har været tand løs vi snakker indiske kinesiske værnepligtige den styrke der kommer nu er af en anden karekter og med hvilket mandat til at gøre hvad.
Nogen kalder det konspiration men i må da være dumstøve hvis i ikke kan se et motiv.De forbereder fuld ofensiv mod Iran
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#67600 - 24/08/2006 07:02
|
Bruger
|
SÅ nu er Rom i spidsen af UN mellem Israel og Libanon eller hvad ? eller er det bare mig  Israel lader som om de har glemt men de husker lige så godt som jeg og jeg hævner MÅ Gud være med os alle
|
|
Til toppen
|
|
|
#67602 - 31/08/2006 22:36
|
Bruger
|
Lad os gøre status hvem har vundet og hvem har tabt.Jeg tror ikke jeg rammer ved siden af når jeg siger mennesket har tabt.men bibelen lover oprejsning ned til sidste gen/atom.
Jeg håber at i alle er klar over at vores alle sammens UN ønsker total kontrol.Jeg håber at i er klar over at valmue høsten er mange doublet i afganistan.Jeg håber i er klar over at uskyldigemenesker dør meget hurtigere end tidligere i regeionen.
Det eneste der liger på mit hjerte er mennesker jeg vil have alle mennesker og jeg stopper ikke før mit job er gjort færdigt Med det sagt vil jeg lade jer alene.
Lad Gud elske jer for det er det i er skabt til intet mere og intet mindre.
MVH .
|
|
Til toppen
|
|
|
|