0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#67511 - 29/07/2006 01:00
Re: Bortrykkelsen..
[Re: JesusSoldat]
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
|
Hejsa, mægtig spændende indlæg faktisk - men når jeg nu har læst det igennem, så kværner der bare én sætning inde i hovedet på mig. Det er en sætning, som jeg har hørt Aksel V. Senstad sige adskillige gange på MF: Det er ren spekulation! (sagt på klingende norsk!)
Jeg er helt sikker på, at når Jesus sagde, at vi ikke kender dagen eller timen, så er det fordi, at vi rent faktisk netop IKKE gør det!
Når Jesus taler om endetiden, så ligger han helt klart sin betoning på "at være rede" - jeg vil personligt aldrig turde vove mig ud i talspekulationer angående endetiden. Vi har fået en klar instruks fra vores Herre: I skal være beredte!
Det er dét, det hele handler om - at være klar! Om det så bliver september, oktober eller november - eller om 1, 2 eller 10 år er for mig helt ligegyldigt!
Jeg beklager, at det her ikke blev så meget en teologisk kommentar til artiklen - på netop det her område vil jeg forholde mig helt enfoldigt til Jesu ord!
Sov godt /B
|
|
Til toppen
|
|
|
#67512 - 29/07/2006 08:59
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej JesusSoldat - - - det er selvfølgelig muligt at gå ind i en teologisk debat om de forskellige tolkninger, som denne meget spekulative Tagryg-forklaring bygger på - men med mindre, der er nogen der insisterer, vil jeg allerhelst med det samme arkivere den lodret i papirkurven - (altså ikke vores egen her!  ). Jeg tror ikke på den mindste smule af, hvad der står. Guds ord til os har ikke karakter af regneopgaver. Vi skal altid holde os rede. Jesu sidste ord i Bibelen (slutningen af Åbenbaringsbogen) er "Ja, jeg kommer snart!" Jeg er overbevist om, at mere får vi ikke at vide - heller ikke selv om vi kravler helt på tagryggen! - og jeg kan heller ikke se, hvad det skulle gøre godt for at kende dagen og timen ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67513 - 29/07/2006 10:30
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej JesusSoldat. Hvad mener du selv om artiklen? Har du noget at bemærke til det link, du sendte? Jf. debatvejledningens punkt: "Giv selv udtryk for din egen mening", ang. links og bemærkninger dertil: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showflat.php?Cat=&Number=40922Husk det til en anden gang. Men interessant emne, i øvrigt. Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (29/07/2006 10:39)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67515 - 29/07/2006 17:32
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina & Co. Ja jeg vil give jer helt ret i at det er ren spekulation - hvordan kan det gå til at Jesus godtnok siger, vi ikke kender timen, men det siger vi bare vi gør alligevel...? Man må selvfølgelig gerne granske i det der bliver sagt om endetiden, og tidens tegn og alt det - det er vel også det, der ligger i at våge - men derfra og så til at udregne en dato, det...  Problemet er jo også, at der er folk, der har forsøgt sig før (og ikke engang kun i JV), at så er der den og den person eller begivenhed, der helt sikkert er det og det - så nu er det lige op over - og så sagde de selvfølgelig allesammen, at det havde Helligånden vist dem... selv om de modsagde hinanden.  Men lad os nu se hvad der sker med Tagryggen efter den dato: "Lukket på grund af bortrykkelse"? - har de selvfølgelig husket at skrive dagen før.  (Nej, bare pjat  ) Mvh. Anne. PS. Og hvad så hvis bortrykkelsen kommer før Tagryggens dato? 
Ændret af AnnePande (29/07/2006 17:33)
|
|
Til toppen
|
|
|
#67516 - 29/07/2006 17:41
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Citat: Hej JesusSoldat.
Hvad mener du selv om artiklen? Har du noget at bemærke til det link, du sendte? Jf. debatvejledningens punkt: "Giv selv udtryk for din egen mening", ang. links og bemærkninger dertil: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showflat.php?Cat=&Number=40922 Husk det til en anden gang. Men interessant emne, i øvrigt.
Mvh. Anne.
Hejsa Anne og I andre
Undskyld jeg ikke selv havde givet det en kommentar med, men jeg var nok helt ærligt lidt målløs. Jeg har svært ved at tro, at vi skulle kunne udregne datoen, når der nu står, at ingen kender timen.. Ikke engang Jesus.
Men skal jeg sige noget godt om det, så er det nok ikke helt skidt lige og få sådan en opvågner, om den er rigtig eller ej. Der er ingen af os, der ved om det bliver i dag eller om 100 år, men vi skal jo altid være beredte.. Vi ved jo heller ikke, hvornår vores egen time kommer..
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67517 - 29/07/2006 17:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Anne, Det er jo rigtigt nok at Jesus siger at ingen kender timen. Men ret beset siger han jo ikke noget om at ingen skal komme til at kende timen. Bare en tanke  Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#67520 - 29/07/2006 19:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej Anne, Citat: Joh... men når nu ikke engang Jesus selv kender timen?
Korrekt, han kender ikke timen - på det tidspunkt hvor han udtaler sig. Men mon ikke han ville have sagt noget i retning af at ingen skal kende timen hvis det ikke var meningen at man måtte forsøge sig med at regne det ud?
Jeg siger ikke at artiklen på Tagryggen har fat i noget af det rigtige, slet ikke - det har jeg ingen forudsætninger for at vide.
Bortset fra det, så ville det da være dejligt, hvis de havde ret 
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#67523 - 31/07/2006 12:09
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars.
Jeg tror ikke, det behøver være så specifikt, at der skal stå "ingen skal kende timen", for at det er klart, at vi ikke skal forsøge at regne den ud. Peter spørger i Luk. 12,41: "Herre, er det os, du taler om i denne lignelse, eller er det om alle?" - dvs. lignelsen om, at dagen kommer som en tyv, så det er vigtigt at være vågen. Jesus svarer ved at tale videre om nødvendigheden af at våge og taler desuden i generelle vendinger om den tjener, der kender sin herres vilje, og den, som har fået meget betroet (v. 47-48.) Endnu mere direkte er han i Mark. 13,33-37, der også handler om årvågenhed, hvor han i v.37 siger: "Hvad jeg siger til jer, siger jeg til alle: Våg!" Dvs. alle, ikke bare disciplene dengang, men også vi i dag, skal våge. Og hvad er så grunden til, at vi skal våge? Fordi vi ikke kender dagen eller timen. Heller ikke vi i dag.
Så det ser ikke ud til, at der vil komme et tidspunkt, hvor nogen skal kunne regne timen ud.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67524 - 31/07/2006 21:10
Jesu glædelige genkomst.
|
Bruger
Reg.: 31/07/2006
|
Kære Anne og alle I andre debattører. Jeg har fundet ind til jeres diskussion her, som følge af en mail jeg modtog, da det er mig der har skrevet artiklen. Jeg har læst jeres kommentarer og fik lyst til at stille et spørgsmål.
Denne genkomst, som Jesus taler om i passagerne I diskuterer, mener I det er mødet med Ham i skyerne, eller er det Hans genkomst hvor verden skal se Ham igen?
Kærlig hilsen Kim Andersen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67526 - 01/08/2006 09:42
Hvilken genkomst?
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
|
Kære Ole. Dertil er jeg helt enig med dig! Men jeg tænker mere i forhold til de passager som I taler om, hvor Jesus fortæller om sit komme, f.eks i Matt. 24. Hvilket komme taler Han om? - mener I Hans synlige komme, hvor verden skal se Ham igen, eller er det Hans komme efter menigheden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#67528 - 01/08/2006 11:03
Re: Jesu glædelige genkomst.
[Re: Kim Andersen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kim Andersen, velkommen hertil!  Jeg har ikke styr på alt i begivenhedernes gang og alle de forskellige fortolkninger - der er jo mange af slagsen. Men jeg tror ikke vi kan regne os frem til nogen af begivenhederne og sætte dag på som sådan (før de sker altså). Men det er jo tydeligvis disciplene, der får at vide, at de skal våge, fordi de ikke kender dagen eller timen. De kan se på tegnene og vide, at han står lige for døren, når det sker (Matt. 24,32-33), men ikke kende den nøjagtige dag eller time. Bagefter står der det med de to mænd på marken, hvor en skal tages med, og en lades tilbage. (V. 40-41.) Så mon ikke vi har at gøre med bortrykkelsen her? Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67529 - 01/08/2006 11:10
Re: Hvilken genkomst?
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
|
Hej igen. Tak for det Ole! Jeg kan heller ikke forstå det anderledes.
Men hertil kommer spørgsmålet så: Hvis Jesus taler om sin synlige genkomst på Oliebjerget, hvorfor skulle Han så sige, at ingen kender tiden? Han henviser i Matt. 24 til "Ødelæggelsens Vederstyggelighed, hvorom der er talt ved Profeten Daniel" (vers 15) - Antikrist, om hvem vi ved, hvis vi våger, vil gives til kende iht. fredsaftalen med Israel. Daniel får at vide, at 3½ år derefter, vil trængslen bryde ud, og endnu 3½ år efter vil Jesus komme igen. Tiden er for dem i den kommende tid dermed kendt.
Modsiger Han sig selv? Han taler vel at mærke ikke om bortrykkelsen, så om den bliver der vel ikke sagt, at ingen kender tiden?
Kærligst Kim Andersen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67530 - 01/08/2006 11:26
En tages med, en anden lades tilbage
|
Bruger
|
Kære Anne. Tak for dit svar! Og tak for velkomsten.
Må jeg få lov at bemærke følgende: Jesus taler om sin genkomst for Israel. Den der lades tilbage, og den der tages med, er derfor måske ikke en henvisning til bortrykkelsen? I Luk. 17:37 giver Jesus os en sætning som antyder dom, frem for frelse. De der tages med føres derhen hvår ådslet er, og ørnene flokkes - for mig at se, som sagt, en beskrivelse af dom. De der lades tilbage, må dermed gives adgang til Jesu rige - omvendt af bortrykkelsens resultat.
Jeg håber ikke I forstår det som om jeg vil strides. Jeg mente bare at I manglede denne synsvinkel i jeres betragtninger.
Må Jesus fortsat styrke os alle i Ordet! Kærlig hilsen Kim Andersen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#67531 - 02/08/2006 19:45
Debat?
|
Bruger
|
Hej alle sammen. Er I alle på ferie, eller er debatten bare blevet uinteressant? Jeg havde håbet vi kunne snakke videre om det, men hvis ikke, er det også helt i orden at vi stopper her. Jeg ville egentlig bare lade jer vide, at jeg ikke kom for at aflevere et par bemærkninger, for så ikke at lade høre fra mig igen.
Jeg vil holde øje med tråden så godt jeg kan, men er det muligt evt. at få en mail, hvis der kommer nye indlæg?
|
|
Til toppen
|
|
|
#67533 - 02/08/2006 19:55
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj. Tak for det! Jeg klikkede selv lidt rundt og fandt det, og tippet om dit indlæg kom på mailen, så det virker!
|
|
Til toppen
|
|
|
#67534 - 28/08/2006 18:28
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej Alle på debatten, Jeg tillader mig lige at blande mig i denne debat, idet jeg mener at have noget at bidrage med. Der debatteres meget frem og tilbage om hvor vidt bortrykkelsen sker før eller efter den store trængsel, og personligt efter at have tilbragt timer og atter timer i at studere dette emne, så mener jeg at skriften utvetydigt peger i én retning, og det er EFTER TRÆNGSLEN!!! Teorien om at bortrykkelsen skulle ske før trængslen er desværre den mest udbredte, og jeg siger virkelig desværre. Mange mange kristne vil være fuldstændig uforberedte på det som skal komme. Hvis man ved at en storm vil ramme ens hus, så forbereder man sig på det, men hvis ikke så vil man få sig en ubehagelig overraskelse. Hvad sagde Jesus? MATTHÆUS-EVANGELIET 24:29-31 Men straks efter trængslen i de dage skal solen formørkes og månen ikke skinne og stjernerne falde ned fra himlen og himlens kræfter rystes. v30 Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed. v31 Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden. Hvis vi udover at hæfte os ved ordene "efter trængslen" også hæfter os ved ordene "med høj basunklang" samt "samle hans udvalgte" og så kigger på et par skriftsteder der taler om samme begivenhed: 1 THESSALOKINERBREV 4:16-17 For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. v17 Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. 1 KORINTERBREV 15:51-52 Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. Disse tre skriftsteder har meget tilfælles, og sætter man dem sammen, så tegner der sig et billede af at Jesus kommer og samler sine udvalgte - både døde (som opstår) og levende - og dette sker samtidig med at den sidste basun gjalder. Skal vi så tilmed tro Jesu ord så sker denne indsamling (bortrykkelse) altså efter trængslen. Der er mange kristne der ikke tror at de skal se og opleve antikristen og hans forfølgelse af de kristne. Dette gør os desværre langt mere sårbare overfor at blive bedraget af ham når han (snart) gør sin entre. Der er mange der i dag underviser de kristne i at Jesus først er nødt til at komme og indsamle sine troende før antikristen kan åbenbares. Bibelen siger lige det modsatte: 2 THESSALONIKERBREV 2:1-3 Vi beder jer, brødre, når det gælder vor Herre Jesu Kristi komme, og hvordan vi skal føres sammen med ham, v2 så lad jer ikke straks bringe ud af fatning eller skræmme, hverken af en profeti eller af et ord eller af et brev, der skulle være fra os, om at Herrens dag er lige forestående. v3 Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og lovløshedens menneske åbenbares, fortabelsens søn, v4 modstanderen, der ophøjer sig over alt, hvad der hedder Gud og helligdom, så at han sætter sig i Guds tempel og udgiver sig selv for at være Gud. Frafaldet og åbenbaringen af antikrist, fortabelsens søn, skal altså komme før den dag hvor vi skal føres sammen med vor Herre Jesus. Prøv evt. at læse denne passage i en engelsk KJV eller NKJV. Der synes meningen at komme tydeligere frem. Jamen Herrens komme vil jo være som en tyv i natten vil nogen så sige. Derfor vil nogen også mene at vi ikke først skal se nogle tegn på at det sker, og at der ikke er noget der skal opfyldes før det kan ske... godt argument... ...men hvad siger skriften? 1 THESSALONIKERBREV 5:1-6 Om tider og timer har I ikke brug for, brødre, at der skrives til jer. v2 For I ved selv ganske nøje, at Herrens dag kommer som en tyv om natten. v3 Når folk siger: »Fred og ingen fare!« da er undergangen pludselig over dem som veerne over en, der skal føde, og de skal ikke undslippe. v4 Men I, brødre, er ikke i mørke, så dagen skulle kunne overraske jer som en tyv. v5 I er jo alle lysets børn og dagens børn. Vi tilhører ikke natten, og heller ikke mørket. v6 Så skal vi da ikke sove som de andre, men være vågne og ædru Ifølge skriften så vil Herrens komme ganske rigtigt være som en tyv i natten... ...men kun for dem som er i mørket. Den dag, som ifølge Johannes-åbenbaringen falder sammen med udgydelsen af den 7. vredeskål (Åb. 16:15-17), skal ikke komme bag på dem der er vågne og som venter på deres Herre... Måtte vi alle være vågne  Mange hilsner, Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
|