0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#6748 - 11/12/2002 17:02
Hvem mener du, Jesus er ?
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Ville du være i stand til at skrive noget om Jesus i den blå bog ? Hvem var han, hvad ville han, hvad kunne han? Hvad mener du ? Hvilke forestillinger har du om ham ? Er din eneste opfattelse bare, at det er et lille sødt eventyr om en lille sød, fattig jesusbaby og ikke andet.... ! ....?
Har du kun et meget flygtigt indtryk af ham, og aner derfor ikke, hvad du skulle skrive / sige, hvis du blev spurgt ? Hvis ikke du vil kunne skrive noget om ham, må grunden jo være den, at du ikke kender ham, måske ikke har hørt om ham..... eller bare har hørt nogle ganske vage rygter om ham ? Har Jesus haft nogen som helst indflydelse på dit liv ?
Julehilsen Ærten
|
|
Til toppen
|
|
|
#6749 - 12/12/2002 13:06
Re: Stort - KÆMPE STORT spørgsmål
[Re: ærten]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Ært Det var et temeligt stort og bredt spørgsmål. Jeg kan ikke svare fyldestgørende på det i en enkelt inlæg, men her kommer lidt om hvem jeg tror på at Jesus er: Jesus er Guds søn og en del af treenigheden. Han er Guds ord som tog menneskeskikkelse i form af Jesus og kom til jorden for at frelse menesker fra deres straf for deres synder. Jesus er hellig, kærlig, god, hjælper, broder, med til at skabe alt i samarbejde med Gud og Helligånden, stærk, vejen (vejviser), sandheden (han er Guds ord og Guds ord er sandhed), livet (har vundet over døden og han har derved givet os mulighed for at få del i livet hos Gud - det evige liv). Hvad kunne/kan Jesus? Han kunne gå på vandet, få storm og bølge til at lystre, gøre vand til vin, oprejse døde, helbrede syge, leve syndfrit, bede til Gud, undervise, lytte, fælde farisæerne med kærlige svar, opstå fra de døde, gå i forbøn for mennesker, frelse mennesker, sidde ved Guds højre hånd, gøre boliger rede for os i himlen (der er en bolig til alle som vil flytte ind), tja listen er uendelig lang, men jeg vil slutte her...  Blåbog stof: Kendetegn: godheden selv, elsker alle - selv de værste syndere, altid på udkig efter er god debat med farrisærene  Ville tage med til en øde ø(himmelen): alle mennesker - for han elsker alle og ønsker at alle skal frelses Ynglings mad: fisk og vin Bommert: ??? (tør ikke lige skrive noget i frygt for at virke blasfemisk) Ynglingsfarve: hvis (ren og hellig) Nå jeg kan ikke lige huske hvad man ellers skriver i blåbog
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#6750 - 12/12/2002 13:46
Re: én tabt diskussion
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Esmeralda skrev
Bommert: ??? (tør ikke lige skrive noget i frygt for at virke blasfemisk)
Jesus, som kunne diskutere med farisæere, skriftkloge og saddukæere og altid være sejrherre - nogle gange endog med latteren på sin side - har tabt én diskussion så grundigt, som nogen kan. Ikke blot måtte han bøje sig for argumenterne i den konkrete situation, han måtte også ændre retning og målsætning. Fra kun at henvende sig til jøderne med sit budskab henvender han sig nu til alle.
Og hvem kunne sætte mesteren så grundigt til vægs? Jo, det kunne en mor, som i sin kærlighed var syg af ængstelse for sit barn: den kanaanæiske kvinde.
Selv, da han ydmygede hende ved at sammenligne hende med en hund tog hun det på sig for at overbevise ham om, at hendes barn skulle hjælpes.
Alverdens kloge hoveder kunne ikke med al deres kløgt bevæge Jesus til at vige fra den vej, han havde besluttet at gå. En mors kærlighed kunne.
Jeg ved ikke om det er en bommert. Det er en tabt diskussion, som nok siger mere om Jesus end alle dem, han vandt 
Gud være lovet for det.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6751 - 12/12/2002 22:56
[Re: Eva]
|
Bruger
|
 Bommert: ??? Jeg forstår ikke, hvad det er du henviser til.... Er det : Hundene spiser dog af de smuler, som falder fra de riges bord: Mattæus 15, 26.... Hvordan er det en tabt diskussion.. ? Jeg kan bare ikke følge din tankegang.... Kan du forklare mig det ?  Hilsen Ærten
|
|
Til toppen
|
|
|
#6752 - 13/12/2002 04:38
|
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
|
hej ært  det er uden tvivl beretningen  og jo.... kvinden formår jo netop ved den sætning at få Jesus til at skifte mening....... hendes argument vandt  her er skriftstedet: v21 Jesus gik bort derfra og drog til områderne ved Tyrus og Sidon. v22 Og se, en kana'anæisk kvinde kom fra den samme egn og råbte: »Forbarm dig over mig, Herre, Davids søn! Min datter plages slemt af en dæmon.« v23 Men han svarede hende ikke et ord. Og hans disciple kom hen og bad ham: »Send hende væk! Hun råber efter os.« v24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.« v25 Men hun kom og kastede sig ned for ham og bad: »Herre, hjælp mig!« v26 Han sagde: »Det er ikke rigtigt at tage børnenes brød og give det til de små hunde.« v27 Men hun svarede: »Jo, Herre, for de små hunde æder da af de smuler, som falder fra deres herres bord.« v28 Da sagde Jesus til hende: »Kvinde, din tro er stor. Det skal ske dig, som du vil.« Og i samme øjeblik blev hendes datter rask. Guds fred! -serner
at kende Ham og gøre Ham kendt......
|
|
Til toppen
|
|
|
#6753 - 13/12/2002 09:58
Re: Jep!
[Re: serner]
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Nemlig! Tak
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6755 - 18/12/2002 22:55
Re: Et produkt af sin samtids religiøse muld
[Re: void]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Kære Void
Det der var der ikke den store velsignelse i. Ingen frelse, intet håb, ingen tro, intet liv, ingen kærlighed - ingenting. Et stort og gabende stort ingenting.
Jesus Kristus er et særdeles godt alternativ til denne tomhed !
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#6756 - 21/12/2002 16:02
[Re: void]
|
Bruger
|
inhumant til at høre hjemme i vores tidsalder.
inhumant til at høre hjemme i vores tidsalder.
Er det mon den samme persom, vi taler om,...... for han er Herre både i himlen og på jorden, og er fra evighed til evighed - og for hvem hvert knæ skal bøje sig i himlen og på jorden.... også de, som har hånet ham, og ikke har villet bøje sig under hans vidnesbyrd... "Og jordens konger og stormænd og hærførere og rigmænd og magthavere og hver træl og fri skjulte sig i huler og klippekløfter. v16 Og de sagde til bjerge og klipper: »Fald ned over os og skjul os for ham, som sidder på tronen, og for Lammets vrede. v17 For nu er deres vredes store dag kommet, og hvem kan da bestå?« Åbenbaringens Bog 6, 15 - 17 Forhåbentligt får du da lært ham at kende, som den han er ! Det vil jeg virkelig håbe for dig! En rigtig glædelig Jul !
|
|
Til toppen
|
|
|
#6757 - 21/12/2002 22:31
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#6758 - 26/12/2002 11:48
Re: Hvem mener du, Jesus er ?
|
Anonym
Anonym
|
Det er rimeligt åbenbart hvem Jesus var, Guds salvede/udsendte. Et menneske, men fyldt med hellig ånd. Forudbestemt til at være den Messias og løsesum Guds rige bygger på. Profeteret i GT, manifesteret og skabt i NT.
Treenighedssnakken har desværre ødelagt al harmoni og virkelighed i det her, og det er da også af præcists den årsag at kristendom historisk set primært står for noget dårligt. Elendigt.
Ændret af Joe (26/12/2002 11:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6759 - 26/12/2002 11:50
du truer vel ikke manden? fy fy nt
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#6760 - 26/12/2002 11:55
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Nogen mennesker føler de har brug for en tro, andre ikke. Denne ateist har sandsynligvis slet ikke dette behov.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6761 - 26/12/2002 12:18
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Joe, synes du virkelig, at vi skal nøjes med at give vores medmennesker, hvad de føler de har brug for ? Det står der ikke noget om i missionsbefalingen !
Behov kan skabes , det ved vores højtbetalte reklamepsykologer noget om.
Der kan skabes behov for en hel masse overflødigt / skadeligt - skidt og møg.
Jeg tror også, at der også kan skabes behov for det vigtigste i verden, nemlig tilliden til, at Jesus er vejen, sandheden og livet. Det evige liv i Guds rige..
Det behov kan kun Gud selv skabe, men vi som kristne er kaldet til at være Hans hænder og fødder, er du ikke enig i det ?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6762 - 26/12/2002 12:39
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina,
Som kommentar/svar vil jeg nævne 2 ting. Ang. missionsbefalingen så læg mærke til at Jesus siger, at der skal prædikes til "et vidnesbyrd". Den prædiken skal være et vidnesbyrd for verden. Det mener jeg er den langsigtede side, mens at udsagnet i Markus 16:15-17 henvender sig til Jesu samtid, vi kan nu engang ikke tåle at drikke gift etc. i dag.
Læg også mærke til hvordan de prædikerede i urkirken i Apostelgerningerne. De talte faktisk aldrig med ikke-troende, men med religiøse mennesker. På den tid var der mange tilhængere af græsk filosofi og anden verdslig 'ateisme'. De såkaldte kirkefædre var meget ivrige i at forsøge at omvende dem, men ikke disse apostle. Det siger jeg ikke at man ikke skal, men det er alligevel tankevækkende.
Guds fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#6763 - 26/12/2002 12:50
Jesus var kun udsendt til Jødefolket
[Re: serner]
|
Anonym
Anonym
|
men som man tydeligt læser af GT profetierne, så er Guds frelsesplaner universelle eller som det siges her;
Kol 1v18 Han er hovedet for legemet, kirken; han er begyndelsen, førstefødt af de døde, for at han skulle være den ypperste blandt alle; v19 thi Gud besluttede at lade hele fylden bo i ham v20 og ved ham at forlige alt med sig, hvad enten det er på jorden eller i Himlene, idet han stiftede fred ved blodet på hans kors.
Den egentlige betydning af ordet "apokatallasso" (forlige/eng: reconcile) er at bringe tilbage til harmoni, altså før-syndefalds stadet. Det er Guds beslutning som kender al fremtid. Som 1 Pet 1v19-20 fastslår så var Jesu komme planlagt før YHWH begyndte at skabe. Han vidste godt at Adam og Eva ville synde før han skabte denne verden, men som bekendt var det en hvis slange der var årsagen.
Derfor var næste skridt den velkendte missionsbefaling.
Ændret af Joe (26/12/2002 12:56)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6764 - 26/12/2002 18:04
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Joe, tak for dit svar.
Med missionsbefalingen tænkte jeg nu især på Mattæus 28,18-20. Men jeg vil prøve at fordybe mig mere i det du skriver, også om ApG-teksterne. Hvilket skriftsted har du i tankerne, når du henviser til Jesu ord om at der skal prædikes til "et vidnesbyrd" ?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6765 - 26/12/2002 19:12
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina!
Jeg tænkte på;
Matt 24,14 Og dette evangelium om Riget skal prædikes over hele jorden til et vidnesbyrd for alle folkeslagene; og så skal enden komme.
Det er lidt i samme tanke som et andet skriftsted (mener jeg);
1 Pet 2v12 og lad jeres færd blandt hedningerne være god, så de - på grund af de gode gerninger, de får at se - på deres besøgelsesdag kan prise Gud netop for det, de nu bagtaler jer for, som om I var forbrydere.
Altså tanken er at evangeliet prædikes som et vidnesbyrd for verden mens at de hellige bliver kaldet.
1 Pet 2v9 Men I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk, for at I skal forkynde hans guddomskraft, som kaldte jer fra mørket til sit underfulde lys,
Det synspunkt er klart nok i Bibelen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6766 - 06/03/2003 22:49
|
Bruger
Reg.: 10/12/2002
|
Det er så nemt at sige at man er kristen, men er man det i virkeligheden. Det har taget meget langt tid for mig at nå der hen hvor man kan sige at man lever et kristen liv jeg tror fuldt ud at jeg er kristen og på lige fod med andre men det har taget meget langt tid at nå derhen. jo ældre jeg bliver læser jeg i biblen hver dag og en dag venter der mig stor rigdom for jeg begynder at forstå biblen det har taget meget langt tid det er jo ikke ligetil at lære vor herre at kende men idag forstår jeg mig selv bedre og nu kan bedre tale med andre kristen jeg ved at der fintes en frelser her på jorden og ham vil jeg følge det er et løfte jeg har givet mig selv og det holder jeg fast ved. For nogen måndre siden læste jeg at det er en afgud at ryge og det tog jeg til mig og i dag er det 2 mrd. sigden jeg røg den sidste smørg jeg var oppe på 60 på det tidspundt, det er gud vilje at det skulle ske på den måde men jeg føler at Gud er med han er i mig hele tiden at komme til at tro på ham er at få en stor rigdom.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6768 - 05/06/2003 20:42
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Hej Ærten
Du spørger hvem Jesus kunne være. Nu skal du ikke falde ned af stolen når jeg vil fortælle hvem jeg mener han er. Jeg vil citere fra en artikel jeg skrev i Kristeligt Dagblad en gang i november måned.
Muslimen Jesus
Hvem var Jesus? Dette spørgsmål synes for nogle let at svare på, for andre er det lidt mere kompliceret. Det skyldes, at rammen om udsynet ofte er fastsat af nogle kirkelige dogmer. Ifølge jøderne var Jesus (fred være med ham) en god, jødisk dreng. For en muslim var Jesus en profet, som var født af Jomfru Maria. Han udførte mirakler på Guds befaling, han var Messias, på græsk Kristus, hvilket også kan siges om mange andre profeter. Men for en kristen er Jesus meget mere. Han var ikke bare Guds søn, han er nemlig selveste Gud selv. Er Gud jøde?
Hvis vi antager, at Gud var, er og bliver en sand treenig gud, så må Moses have misforstået ham, da han sagde: »Hør Israel, Herren vor Gud, Herren er én« (5. Mos. 6,4).
Jesus bekræfter det samme (i Mark. 12,29). Jøderne tror ligesom muslimerne ikke, at Gud er en treenig gud. Hvis Gud var treenig, hvorfor har han så ikke åbenbaret sig for dem som en treenig gud? Vi læser i Bibelen, at Jesus gik rundt og forkyndte evangeliet. Det er ikke noget, muslimerne benægter. Vi tror skam også på, at Jesus forkyndte evangeliet. Evangelium hedder på arabisk In-djil og betyder gode nyheder. Men hvilket evangelium var det nu lige, Jesus forkyndte?
Ud af de over tusinde manuskripter om Jesus, som de kristne er så stolte af, har kirkefædrene i det fjerde århundrede kun udvalgt fire evangelier, som passede ind i deres forudfattede mening om, hvem og hvordan Jesus var. Resten blev kasseret og kaldt apokryfe, fordi de afveg fra kirkens accepterede doktriner. Nogle af dem, der blev kasseret, var Thomas-evangeliet og Barnabas-evangeliet, i dem kunne man nemlig ikke udlede, at Jesus var Guds søn, eller at Gud var en treenig gud.
Barnabas-evangeliet siges at være et af de mere oprigtige evangelier, da det i modsætning til de andre evangelier blev nedskrevet under Jesu præsteskab. Så doktrinen om, at Gud var en tre-enig gud, var jo ikke en doktrin, som var klar til brug efter Jesu opstandelse. Den blev jo først etableret gennem mange diskussioner i det fjerde århundrede.
Paulus må siges at være den egentlige grundlægger af kristendommen, da det er ham, der har skabt alle dens doktriner og byggede dens første kirker. Det benægter mange kristne lærde da heller ikke. Men Paulus har aldrig mødt Jesus ud over i et syn.
Den kristne/gregorianske tidsregning blev først fastslået i år 525, da kristendommen med dens mange kirketilføjelser blev etableret som religion. Det meste af det, som kristendommen bygger på, er jo ikke noget, som Jesus selv har sagt, men noget, som én, der påstod at tale i Jesu navn, har sagt og nedskrevet. Da Markus-evangeliet endelig udkom, havde Paulus allerede prædiket i næsten 20 år. Han havde endda skrevet sit brev til romerne, hvori han fremlægger sine doktriner for kristendommen. På den måde er det tydeligt at se påvirkningen.
For en kristen starter islam med Muhammed (fred være med ham), men for en muslim starter islam med Adam (fvmh), fordi det er det samme budskab, alle Guds profeter har videregivet menneskene. Så for en muslim var Jesus også muslim, da han ligesom alle andre profeter underkastede sig Guds vilje. F.eks. var Moses og Abraham jo heller ikke jøder, men muslimer, idet deres budskab var islam.
Det grunder i, at jødedommen har sit navn efter Juda, som siges at være grundlæggeren af jødedommen, og at Juda længere ude er en sønnesøn af Abraham. Dvs. da Moses og Abraham levede, var jødedommen slet ikke etableret som religion. Hvis man læser evangelierne grundigt, vil man jo også sagtens kunne udlede, at Jesus samt alle andre af Bibelens profeter var muslimer. Alle Bibelens profeter, inklusive Jesus, bad og hilste, nøjagtig som muslimer beder og hilser i dag. Her er nogle få eksempler: »Og han (Jesus) gik et lille stykke videre, faldt ned med ansigtet mod jorden, bad og sagde ...« (Matt. 26,39) eller » ... kastede de sig ned på stenbroen med ansigtet mod jorden og tilbad..« (2. Krøn. 7,3). »... Da faldt Joshua til jorden på sit ansigt og til-bad ...« (Jos. 5,14), og endelig »han (Jesus) siger til dem: Fred være med jer « (Joh. 20,19), og »Men Herren sagde til ham: Fred være med dig ...« (Dom. 6,23).
I islam er alle Guds profeter brødre af én og samme religion, som blev fuldendt ved profeten Muhammed (fvmh). Desværre ser man ikke mange kristne, der beder sådan i dag. Der er dog i Syrien nogle kristne aramæere, som stadig beder på den måde, da de mener, at Jesus bad sådan. (»Og de, som var uretfærdige, ombyttede den bøn, Vi havde pålagt dem, med en anden ...« Koranen 2,60).
Med hensyn til at hilse, så er ordene »Fred være med dig/jer« på arabisk Selamu Aleykum. Og det er præcis med de ord, at muslimerne hilser i dag. Jøderne har ikke helt glemt deres profeters lære, de siger stadig »Shalom Alechem«, hvilket er den hebræiske oversættelse. Selam betyder fred og er en bøjning af ordet islam, som betyder underkastelse af Guds fred.
Muslimer venter i modsætning til jøderne ikke på, at Messias eller Jesus skal komme, men genkomme. Og når Jesus kommer, er vi sikre på, at han vil hilse og bede sammen med muslimerne i moskeerne.
Shakir al-Irshad,
(dansk konvertit)
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
|