Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#67376 - 26/07/2006 06:12 Effekten af forbøn?
Anonym
Anonym

Hej forum

En nyligt færdiggjort undersøgelse kaldet STEP (Study of Therapeutic Effects of Intercessory Prayer = Studie af den terapeutiske effekt af forbøn) viser at helbredelse på afstand gennem bøn (distant prayer) ingen effekt har, i hvert fald ikke på målgruppen af 1802 hjertepatienter. (Benson et al. 2006)

Det er den største offentliggjorte undersøgelse der er blevet lavet omkring effekten af den slags forbøn for syge.

PubMed notits om STEP

Bob Barth fra Silent Unity, én af tre kristne organisationer som deltog i og betalte for undersøgelsen, udtaler i kølvandet på undersøgelsen bl.a.: "Troende behøver ikke et studie af forbøn for at vide at forbøn virker"

Mon dog?

Ikke desto mindre er hele fidusen ved Bobs organisation Silent Unity, "opening doors between science and spirituality". Så man kan undre sig over hvad han har gang i, hvis han ikke mener at det er nødvendigt for den troende at undersøge om forbøn virker, særligt med de mængder penge der er skudt i dette projekt.

En lignende undersøgelse, den næststørste så vidt jeg ved, bliver kaldt MANTRA II (Krucoff et al. 2005) og peger i samme retning som STEP.

Jeg mener ikke at forskning i hvordan alternative helbredelsesmetoder som f.eks. forbøn og håndspålæggelse eventuelt kan påvirke vores organisme skal sløjfes på baggrund af undersøgelser som disse, men jeg finder det interessant at jo længere tid vi søger og jo mere fintfølende vores teknikker bliver og jo flere fejl vi formår at rette i vores undersøgelsesmetoder, jo færre fakta peger på at gode tanker eller forbøn over en distance kan forbedre helbredelsen af nogen.

Hvad mener de af jer der tror på at forbøn virker, at de har gjort galt i deres undersøgelser og hvordan kunne de gøre det anderledes?

Jeg forestiller mig, med tanke på min egen tid som troende, at man altid kan producerer en forklaring på hvorfor at den eller den undersøgelse ikke giver et bekræftende resultat hvad angår virkningen af forbøn. Jeg ved at der er mange af jer derude der har ”set det virke”, men hvordan forklarer I at en undersøgelse der har strakt sig over 10 år, til over 14 millioner danske kroner (primært sponsoreret af de kristne), foretaget på 5 forskellige hospitaler med tre store herligt frelste forbønsgrupper, ikke frembringer et resultat som hæver sig over det helt almindelige?

Jeg mener en eller anden signifikant forskel må der vel kunne ses hvis bøn virker. Det kræver vel egentlig bare en eneste oprigtig bøn og guds gode vilje for at jorden begynder at dreje den anden vej, så hvorfor ikke en eneste markant bedring blandt 1802 hjertepatienter der er blevet bedt for?

Hvad tænker og tror I herinde... Jeg er nysgerrig!

Ændret af CloudHands (26/07/2006 06:37)

Til toppen 
#67377 - 26/07/2006 09:45 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej CloudHands
Citat:
Hvad mener de af jer der tror på at forbøn virker, at de har gjort galt i deres undersøgelser og hvordan kunne de gøre det anderledes?

Jeg tror ikke, at nogen har gjort noget galt i deres undersøgelser.
Naturligvis virker forbøn ikke!

Men Gud "virker" !

Når og hvor han vil, griber han ind efter sin kærlige vilje.
Han helbreder en del syge i dag, lige som han helbredte en del syge, da han i sin Søn iførte sig menneskeskikkelse og gik omkring iblandt os.

Gud hører bøn, det gør han altid, og når vi i tro og tillid i Jesu navn beder til ham for os selv og hinanden, så bliver vi bønhørt. Det betyder dog ikke, at vi altid får, hvad vi beder om.

Guds øre er nemlig ikke som en slags bønneautomat, hvor du indkaster de tomme flasker, og trykker på knappen med "afslut" .. og vips, ud kommer den ønskede værdikupon til omgående konvertering, evt. til herligt fyldte nye flasker ...

Vi skal bede i Jesu navn, og det betyder at vi beder "Ske din vilje", som vi véd er at give os, hvad vi dybest set har brug for. Ikke nødvendigvis det, som vi her og nu lige står og mangler !

Beder vi i Jesu navn om helbredelse, så bliver vi helbredte, det er min overbevisning.
Måske først på den nye jord, det véd vi ikke.
At bede er at lægge vores og andres sorger, lidelser og bekymringer i Guds hænder.

Pet. 5,6-7:
Ydmyg jer derfor under Guds stærke hånd, så vil han ophøje jer, når tiden kommer, og kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer.

Jesus siger: Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad I vil, og I skal få det.
Citat:
.. men hvordan forklarer I at en undersøgelse der har strakt sig over 10 år, til over 14 millioner danske kroner (primært sponsoreret af de kristne), foretaget på 5 forskellige hospitaler med tre store herligt frelste forbønsgrupper, ikke frembringer et resultat som hæver sig over det helt almindelige?

Fra mig får du ingen (bort)forklaringer.

De mange gode millioner kunne have været brugt til bedre formål, og de "herligt frelse" forbønsgrupper var helt på vildspor.

For Gud er suveræn!
Gud underkaster sig ikke, og Guds gerninger og indgriben lader sig ikke påvise ved kontrolforsøg.
Også her - lige som i naturvidenskabeligt regi - kan vi konkludere, at Gud heldigvis ikke lader sig bevise!

Var der mon virkelig nogen, der havde forventet, at Gud ville stille op i rollen som over- og underordnet forsøgsperson?

Forestil dig, hvilke tilstande det havde resulteret, hvis der var blevet påvist en forskel på de pågældende hjertepatienters helbredstilstand?
Professionelle, statseksaminerede, med hinanden konkurrerende forbønsgrupper - evt. med tilskud fra sygesikringen danmark?

Jesus siger: ... søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. Altså: Søg først Guds rige! '

Guds hjælp er ganske gratis!
Så det havde været bedre at anvende de omtalte millioner til redelig forskning i, hvordan mennesker bedst kan forebygge, afhjælpe og helbrede sygdomme!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67378 - 26/07/2006 10:37 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Beder vi i Jesu navn om helbredelse, så bliver vi helbredte, det er min overbevisning.

Tilsyneladende ikke særligt tit, både disse undersøgelser og verdens generelle tilstand taget i betragtning... Overbevisning eller ej.

Citat:
Når og hvor han vil, griber han ind efter sin kærlige vilje.

Så det var ikke guds vilje at gribe ind med helbredelse eller endda bare en hurtigere bedring i et eneste af de 1802 tilfælde fra STEP undersøgelsen eller en eneste af de ca. 790 deltagere i MANTRA II undersøgelsen?

Jeg er godt klar over at de færreste kristne anskuer gud som en automat de kan trække helbredelse i, men ikke desto mindre er det en udbredt praksis at bede for syge, almindeligvis i håbet om at det virker (ret mig hvis jeg tager fejl!).

Citat:
For Gud er suveræn!

Og derfor lader han adskillige hundrede hjertepatienter, som der bliver bedt inderligt for af troende kristne lide, for at understrege pointen, at det er ham der har skoene på i firmaet... Selvfølgelig!

Citat:
Var der mon virkelig nogen, der havde forventet, at Gud ville stille op i rollen som over- og underordnet forsøgsperson?

Tilsynealdende...

Citat:
Fra mig får du ingen (bort)forklaringer.

Men dem fik jeg vist alligevel, så...

Citat:
Guds hjælp er ganske gratis!

Ja det har den da også bare at være ellers er der vist en del mennesker igennem historien der skulle have deres penge tilbage!

Til toppen 
#67379 - 26/07/2006 10:56 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej CloudHands.

Jeg har ikke noget bud på, hvad der evt. er gjort galt i den undersøgelse, du beskriver.

- og nej, Gud er ikke nogen helbredelsesautomat
- og nej, Gud svigter ikke, bare for at bevise, at Han bestemmer

- men ja, jeg vil give dig ret, det ER da underligt at ikke en eneste i undersøgelsen oplevede bedring eller helbredelse.

Min undring går også på, at der virkelig er kristne, der stiller op til den slags undersøgelser. De må virkelig have ment noget med det - følt et kald.

Som Kristina siger
Citat:
Forestil dig, hvilke tilstande det havde resulteret, hvis der var blevet påvist en forskel på de pågældende hjertepatienters helbredstilstand?

Ja, hvor herligt, så havde vi oplevet en landsdækkende omvendelse. Forestil dig, at vi pludselig ikke længere er en minoritet, sikken en herlighed på jord!

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#67380 - 26/07/2006 11:26 Re: Effekten af forbøn? [Re: Child-of-God]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Child-of-God, du skriver (til CloudHands)

Citat:
Som Kristina siger
Citat:

Ja, hvor herligt, så havde vi oplevet en landsdækkende omvendelse. Forestil dig, at vi pludselig ikke længere er en minoritet, sikken en herlighed på jord!

Uha nej, omvendelse til hvem? Til hvad??

Da ikke til tro på Jesus som vor Herre, men derimod som udnævnt til vores ydmyge tjener!

Snarere til tro på at vi kan selv! når bare vi trykker på de rigtige knapper!
Citat:
- men ja, jeg vil give dig ret, det ER da underligt at ikke en eneste i undersøgelsen oplevede bedring eller helbredelse.

Min undring går også på, at der virkelig er kristne, der stiller op til den slags undersøgelser. De må virkelig have ment noget med det - følt et kald.

Jeg synes ikke det er underligt - ville faktisk blive bekymret, hvis undersøgelsen gav et resultat i retning af at forbøn hjalp på de foreliggende præmiser. Jeg ville have gjort mit bedste for at stille spørgsmålstegn ved undersøgelsens lødighed.

Jeg deler din undren over, at nogen kristen sjæl vil stille op til en sådan undersøgelse.
Hvis de pågældende bedegrupper har følt et kald, er jeg overbevist om, at et kald fra Gud var det næppe.

Jeg finder konceptet direkte blasfemisk - gudsbespotteligt - og Gud lader sig ikke spotte.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67381 - 26/07/2006 11:46 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Snarere til tro på at vi kan selv! når bare vi trykker på de rigtige knapper!

Så du holder fast ved forklaringen at gud holder igen med sine mirakler fordi at han ikke vil efterprøves? Interessant...

Citat:
Jeg deler din undren over, at nogen kristen sjæl vil stille op til en sådan undersøgelse.
Hvis de pågældende bedegrupper har følt et kald, er jeg overbevist om, at et kald fra Gud var det næppe.

Jeg finder konceptet direkte blasfemisk - gudsbespotteligt - og Gud lader sig ikke spotte.

Jamen dog! Det var da noget af en udmeldelse, Kristina... Måske at du skulle skrive en mail til Silent Unity og redde dem ud af deres vildfarelse...?

Iøvrigt deler du jo ikke Child-of-Gods undren... Du siger jo noget helt andet end ham, hvis altså jeg har forstået det rigtigt, så hvorfor sige at du deler hans undren?

Til toppen 
#67382 - 26/07/2006 11:47 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands, du har ikke forstået helt, hvad jeg var jeg omhyggeligt og underbygget forsøgte at forklare:

Så lad mig da gøre det helt kort og sige, at efter min overbevisning bad de bedende i kontrolgrupperne ikke i Jesu navn - heller ikke selv om de nok så meget havde de rette ord på læberne.
De bad i deres eget navn.

Derfor kom de til det helt forudsigelige forsøgsresultat: Bøn virker ikke!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67383 - 26/07/2006 11:49 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:

Citat:
Jeg synes ikke det er underligt - ville faktisk blive bekymret, hvis undersøgelsen gav et resultat i retning af at forbøn hjalp på de foreliggende præmiser. Jeg ville have gjort mit bedste for at stille spørgsmålstegn ved undersøgelsens lødighed.

Kongruens?

Tænk at den kunne smutte så hurtigt i en tråd på mindre end 10 indlæg...

Hvad mener du helt præcist Kristina? Det er lidt svært at greje på baggrund af dine kontradiktoriske udmeldelser.

Hvad mener du at de foreliggende præmisser er? Kan du beskrive dem for mig, sådan som du forstår dem?

Ændret af CloudHands (26/07/2006 11:54)

Til toppen 
#67384 - 26/07/2006 11:51 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Så problemet var at de ønskede at dem de bad for skulle blive helbredt?

Eller er problemet at de i det hele taget gjorde gud deres tjener ved at bede om noget?

Hvornår er det i orden at bede om noget hvis man får skudt i skoene at man ikke beder i Jesu navn hvis man beder om noget?

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#67385 - 26/07/2006 11:57 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Iøvrigt deler du jo ikke Child-of-Gods undren... Du siger jo noget helt andet end ham, hvis altså jeg har forstået det rigtigt, så hvorfor sige at du deler hans undren?

Jeg mener skam, hvad jeg skrev:

Child-of-God undrede sig over, at kristne ville stille op til en sådan undersøgelse. Det gør jeg også, så det er vi helt enige om!

Derimod er jeg som kristen ikke enig i, at det ville være ønskeligt, om undersøgelsen havde givet et andet resultat end det faktuelle, og jeg har også forklaret, forhåbentlig forståeligt, hvorfor.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67386 - 26/07/2006 12:04 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Vi tager den lige én gang til...

Citat:

Citat:
Så lad mig da gøre det helt kort og sige, at efter min overbevisning bad de bedende i kontrolgrupperne ikke i Jesu navn - heller ikke selv om de nok så meget havde de rette ord på læberne.
De bad i deres eget navn.

Så det de gjorde forkert i deres undersøgelse var at de bad forkert.

Du kan jo afvise alle negative resultater på den måde Kristina... Ser du ikke som selvudnævnt sandhedssøger nogen problemer i den indfaldsvinkel?

Ændret af CloudHands (26/07/2006 12:07)

Til toppen 
#67387 - 26/07/2006 14:00 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej CloudHands.

Hmm hmm .. nu er jeg jo ikke ligefrem en mand .. prøv at læse min profil

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#67388 - 26/07/2006 14:19 Sådan virker bøn ikke [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Martin

Jeg kender ikke omstændighederne omkring den pågældende undersøgelse, men jeg har et par bemærkninger som du måske kan bruge til noget:

For det første, så er der vel ikke noget der tyder på, at kristne (bedende) mennesker generelt har det bedre eller er mindre syge end andre. Dvs. at Gud svarer altså - overordnet set - ikke på kristnes bønner mhp. at gøre livet lettere på den ene eller den anden måde. Guds planer er først og fremmest at frelse mennesker fra evig død til evigt liv. Og det bliver man ikke ved at slippe for sygdom el. lign.

For det andet, så har Jesus i Bibelen kun givet løfterne om bønnesvar til disciplene, altså til dem som tror på ham. Gud hører og svarer de bønner som er bedt af dem som tror på ham og som beder i Jesu navn - dvs. beder med ønsket om at Guds vilje må ske.

For det tredje, så er den kristnes bøn i Jesu navn først en fremmest en bøn om at Gud må tage situationen i sine hænder og vende den til bedste for mig eller de mennesker som jeg beder for. Og hvem ved hvad det bedste er? Det behøver ikke være helbredelse i medicinsk forstand. Det kan også være i form af, at Gud giver fred og tryghed. Eller giver kræfter til at bære lidelsen med frimodighed.

For det fjerde - når jeg beder til Gud - fx om helbredelse eller om hjælp i en situation, så må jeg også have tro på, at det som faktisk sker er lig med Guds svar på min bøn. Og jeg må efterfølgende sige ham tak for hans svar - uanset om det var det jeg ønskede eller ej. Ellers tager jeg jo hverken mine bønner eller Gud alvorligt.

Jeg ved ikke om de har gjort noget forkert med STEP-undersøgelsen. Men det eneste den siger er at Gud altså ikke lader sig dirigere af os mennesker. Undersøgelsen har angiveligt målt på om de hjertepatienter der blev bedt for blev mere raske end dem som der ikke blev bedt for. Det blev de ikke. Ergo må vi slutte at det ikke er sådan bøn virker. Men det giver ikke mig en mindre tro på at mine bønner bliver hørt i himlen og at Gud svarer og griber ind i min og andres situation fordi jeg beder.

PS: I november sidste år (tror jeg det var) lovede jeg at bede for dine rygsmerter og for noget eksem på dine håndled. Hvordan er det gået med det? Jeg har faktisk bedt mange gange for at det må aftage og helt forsvinde.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#67389 - 26/07/2006 15:42 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Så det de gjorde forkert i deres undersøgelse var at de bad forkert.

Det kan man sådan set godt sige. Jeg er helt enig i Netmissionærens svar til dig: Sådan virker bøn ikke.
Han forklarer meget bedre end jeg ..
Citat:
Ser du ikke som selvudnævnt sandhedssøger nogen problemer i den indfaldsvinkel?

Næh - hvad skulle det være for et problem?
Og en "selvudnævnt sandhedssøger" - hvad er nu det for én?
Noget negativt, tror jeg?

Det plejer ellers at være helt acceptabelt i alle kredse at være "sandhedssøgende".
Det er straks meget mere dristigt at komme og sige, at man ikke er søgende,
men har fundet Sandheden! (så vanker der! .. )

- eller, som jeg selv hellere vil udtrykke det " er blevet fundet .. "

Hvad med dig, Martin, vil du betegne dig som en "selvudnævnt sandhedssøger - - " eller hur?

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67390 - 26/07/2006 16:43 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn

Tak for et forfriskende indlæg...

Citat:
Jeg kender ikke omstændighederne omkring den pågældende undersøgelse...

Det er nemt at få hvis du følger de links jeg har givet ovenfor

En Google-søgning efter navnet på undersøgelsen giver også en del hits.

Citat:
For det første, så er der vel ikke noget der tyder på, at kristne (bedende) mennesker generelt har det bedre eller er mindre syge end andre. Dvs. at Gud svarer altså - overordnet set - ikke på kristnes bønner mhp. at gøre livet lettere på den ene eller den anden måde. Guds planer er først og fremmest at frelse mennesker fra evig død til evigt liv. Og det bliver man ikke ved at slippe for sygdom el. lign.

Det må vi vel gå ud fra at de kære kristne som har givet sig i kast med undersøgelsen godt er klar over. I læser jo trods alt den samme bibel, ik'?

Citat:
For det andet, så har Jesus i Bibelen kun givet løfterne om bønnesvar til disciplene, altså til dem som tror på ham.

Er der noget der giver dig grund til at tro at alle de kristne som har deltaget med tid, bønner og ikke mindst penge ikke tror på Jesus?

Citat:
Gud hører og svarer de bønner som er bedt af dem som tror på ham og som beder i Jesu navn - dvs. beder med ønsket om at Guds vilje må ske.

Så hvis vi går ud fra at de er "rigtige" kristne, sådan som du mener at det skal forstås, og at de beder I Jesu navn om at guds vilje må ske, så er det guds vilje det der sker uanset hvad der sker?

Hvorfor så bede i det hele taget? Har gud brug for at der bliver bedt til ham for at han kan gøre det han alligevel i sin almægtighed og alvidenhed havde tænkt sig at gøre?

Citat:
For det tredje, så er den kristnes bøn i Jesu navn først en fremmest en bøn om at Gud må tage situationen i sine hænder og vende den til bedste for mig eller de mennesker som jeg beder for.

Det er jeg bekendt med fra min tid som troende, men det betyder vel også reelt set at uanset hvad "verden" kyler i hovedet på en af genvordigheder (eller lykke for den sags skyld) så er det det bedste for en, for hvis gud så nogen som helst nødvendighed i at det var anderledes ville han gribe ind eller hvad?

Citat:
Og hvem ved hvad det bedste er?

Ja det er et godt spørgsmål, men her begynder du jo at snakke om viden...

Hvis gud ved hvad der er bedst, men ikke kan formidle denne viden til dig helt perfekt og fejlfrit, så er det jo i og for sighelt og aldeles ligegyldigt, at gud ved hvad der er bedst for dig. Han styrer jo næppe dig eller andre mennesker som robotter for at få sin vilje til at ske eller hvad?

Hvis du alligevel bare afskrive alle hændelser i livet til det som er guds vilje, så har du jo ikke rigtig noget at skulle have sagt vel? Er det så også guds vilje at jeg ikke er kristen længere?

Citat:
Det behøver ikke være helbredelse i medicinsk forstand. Det kan også være i form af, at Gud giver fred og tryghed. Eller giver kræfter til at bære lidelsen med frimodighed.

Interessant er det jo så ved næværende undersøgelse at den eneste gruppe der skilte sig ud var dem som fik at vide at der blev bedt for dem. Hvor alle andre grupper havde en fordeling der lå og rokkede omkring 50/50, så lå gruppen der havde fået at vide at der ville blive bedt for dem på 41/59, men ikke som man ellers havde forventet i en positiv retning. Det viste sig at angstniveauet var betydeligt højere hos den førnævnte gruppe, hvilket resulterede i dårligere rehabilitering.

Men ja det er da klart at hvis man er overbevist om at den lidelse man har skal være der af en årsag (guds vilje?), så formår de fleste at bære en tungere byrde end ellers. I det hele taget betyder det at man oplever en mening med sin tilværelse stort set alting for et menneskes evne til at overleve, det være sig sygdomme eller bare livet i det hele taget. Det pudsige er jo så at det er lige meget hvad man tror på for at denne effekt træder i kraft.

Citat:
Jeg ved ikke om de har gjort noget forkert med STEP-undersøgelsen. Men det eneste den siger er at Gud altså ikke lader sig dirigere af os mennesker. Undersøgelsen har angiveligt målt på om de hjertepatienter der blev bedt for blev mere raske end dem som der ikke blev bedt for. Det blev de ikke. Ergo må vi slutte at det ikke er sådan bøn virker.

Jeg ved heller ikke om de har gjort noget forkert, men det er klart at der er mange parametre omkring bøn som gør det usigeligt svært at lave undersøgelser af det. Jeg er dog ikke sikker på at jeg er enig med dig i at vi slutte noget som helst konklusivt omkring resultatet af denne undersøgelse.

Citat:
I november sidste år (tror jeg det var) lovede jeg at bede for dine rygsmerter og for noget eksem på dine håndled. Hvordan er det gået med det? Jeg har faktisk bedt mange gange for at det må aftage og helt forsvinde.

Mine rygsmerter er ikke så slemme længere fordi at jeg træner 4 gange om ugen. Jeg fik en søn i slutningen af sidste år og fik nogenlunde samtidigt konstateret begyndende slidgigt i begge hofter og det nederste af mine ryghvirvler, hvilket gav mig sparket bagi til at gøre en ordentlig indsats for at passe bedre på mig selv. Efter at jeg er begyndt at træner mærker jeg næsten ingenting.

Hvad angår eksemen, så er det det samme, som hele tiden.

Men tusind tak for din indsats!!!

Til toppen 
#67391 - 26/07/2006 17:14 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Næh - hvad skulle det være for et problem?
Og en "selvudnævnt sandhedssøger" - hvad er nu det for én?
Noget negativt, tror jeg?

Nej der var ikke noget negativt i det, jeg hentydede bare til at du ofte siger at du hellere vil have sandheden end at du vil forgøjle dig selv og at du sætter sandheden over alt andet.

For mig at se ser det ud som om at du i stedet for sandheden sætter Jesus over alt andet. Det var bare min pointe...

Til toppen 
#67392 - 26/07/2006 17:20 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CH
Citat:
For mig at se ser det ud som om at du i stedet for sandheden sætter Jesus over alt andet. Det var bare min pointe...

Jamen så har du fuldstændig ret! Sandheden er nemlig identisk med Jesus, Jesus er Sandheden.
Jesus = Sandheden.
Synonymer, altså!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67393 - 26/07/2006 18:16 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: asas]
Anonym
Anonym

Iøvrigt... Helt generelt hvad angår udsagnet: Sådan virker bøn ikke, så mener jeg at det er en falliterklæring at umelde sådan. Ikke fordi at det ikke kan være sandt, men fordi man med en håndbevægelse afviser resultatet af mange års hårdt slid og rigtig mange oprigtige bønner til gud om at disse mennesker med hjertelidelser måtte opleve en markant bedring.

At antyde at disse forbedere har forsøgt at udnytte gud som en automat for at få et forsøg til at lykkes.

I bund og grund er spørgsmålet jo ret simpelt: Påvirker troende menneskers bøn til gud i nogen grad helbredelsen af diverse lidelser?

Indenfor undersøgelsens rammer er svaret at der ikke findes en statistisk nævneværdig forskel på dem der blev bedt for og dem der ikke gjorde.

Hvis gud griber ind i menneskers liv, hvilket der trods alt er en del kristne der påstår at han gør, på foranledning af at disse mennesker selv beder eller har andre til at bede for sig, så må der også være effekter af denne bønneaktivitet, som kan findes statistisk.

Det har intet at gøre med at teste gud eller at behandle ham som en automat. Det handler om at HVIS gud i det hele taget griber ind og ændrer noget som helst i menneskers liv, så kan disse ændringer lokaliseres og der kan laves statistik over det.

Givet er at selv en så grundig undersøgelse som STEP er mangelfuld i behandlingen af et så flyvsk og uhåndgribeligt emne som bøn, men det skulle da være ganske underligt at ikke en eneste af forbedernes bønner eller for den sags skyld (noget som undersøgelsen ikke kunne tage højde for) familiemedlemmernes eller patienternes egne bønner gjorde en så stor forskel at det var til at se.

Freden og trygheden som Asbjørn nævner kom tilsyneladende ikke til dem der vidste at de blev bedt for og den kom heller ikke i nævneværdig grad hos nogen af de andre.

Helbredelsen kom heller ikke i nævneværdig mirakuløs eller statistisk signifikant grad for en eneste af deltagerne og ja 4% af dem døde faktisk uanset mængden af bønner.

Vi kan vist nok alligevel bliver enige om at bøn ikke virker sådan... (på god Kristina-manér)

Til toppen 
#67394 - 26/07/2006 19:33 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Martin,

Citat:
Indenfor undersøgelsens rammer er svaret at der ikke findes en statistisk nævneværdig forskel på dem der blev bedt for og dem der ikke gjorde.

Hvis gud griber ind i menneskers liv, hvilket der trods alt er en del kristne der påstår at han gør, på foranledning af at disse mennesker selv beder eller har andre til at bede for sig, så må der også være effekter af denne bønneaktivitet, som kan findes statistisk.
...

Givet er at selv en så grundig undersøgelse som STEP er mangelfuld i behandlingen af et så flyvsk og uhåndgribeligt emne som bøn, men det skulle da være ganske underligt at ikke en eneste af forbedernes bønner eller for den sags skyld (noget som undersøgelsen ikke kunne tage højde for) familiemedlemmernes eller patienternes egne bønner gjorde en så stor forskel at det var til at se.

...

Helbredelsen kom heller ikke i nævneværdig mirakuløs eller statistisk signifikant grad for en eneste af deltagerne og ja 4% af dem døde faktisk uanset mængden af bønner.

Hvor mange helbredelser skal der til, for at give nævneværdigt udslag i en mængde på 1800 mennesker?

Tror du det gik lige op? Var der måske 0,2% (3-4 msk.) der ligger og gemmer sig et sted? Var gruppen repræsentativ? Hvor mange var døde hvis der ikke havde været forbøn (ja - du antager 4%, men hvad nu hvis det havde været 4,2%? - eller 3,8 for den sags skyld)? Og hvad nu hvis de, der blev bedt for, allerede fra fødslen var bestemt til at være blandt de 96%, fordi Gud hørte deres bøn før tidens skabelse?

Er Gud bundet af bønnens tidspunkt, så at han kun kan handle fra det øjeblik bønnen bliver fremsagt?

Og endelig: Hvad er bøn?
Undersøgelsen her er udelukkende kvantitativ, der bliver altså ikke undersøgt HVEM der beder og TIL hvem.

Bare et par tanker...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#67395 - 26/07/2006 19:41 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffenlaursen

Ja det er nogle gode tanker Steffen, ingen tvivl om det!

Du rammer hovedet på sømmet hvad alt det her med at "teste" om forbøn virker angår. Det er meget svært at sætte nogle rimelige kriterier op for hvordan bøn virker.

Jeg mener også at det er værd at forske videre og jeg synes bestemt ikke at det er værd at forkaste "den sidste mulighed" at bede, bare fordi en undersøgelse peger på at det ikke virker. Det "virker" jo tilsyneladende nok til at over 60% af verdens befolkning mindst et par gange om året falder på knæ og beder om et eller andet fra gud, spørgsmålet er så bare hvad det er der virker og hvordan.

Til toppen 
#67396 - 26/07/2006 21:19 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands - jeg har lige en bemærkning til et enkelt punkt af dit indlæg her til Asbjørn - du skriver:
Citat:

Hvorfor så bede i det hele taget? Har gud brug for at der bliver bedt til ham for at han kan gøre det han alligevel i sin almægtighed og alvidenhed havde tænkt sig at gøre?

Gud vil gerne, at vi beder til ham, det har Jesus bedt os om at gøre ("Bed, så skal I få ... ")
I bønnen er vi sammen med Gud, og Gud vil gerne være sammen med sine skabninger.
Og vi, som beder, styrkes ved i bøn at stille os for Guds ansigt.

Gud er ikke gjort af sten, Gud lader sig bevæge!
Gud er ikke matematik og logik og statistik, han er kærlighed, og han ser ikke sine elskede skabninger som brikker, han bare flytter rundt med.

Så selv om Gud giver gode gaver til alle, og lader solen skinne på retfærdige og uretfærdige, så har han også mange uafhentede gaver - gaver som vi får, hvis vi beder om dem, og ellers ikke! Sådan tror jeg.

Og jeg tror, at Gud kan ændre sin plan med vores liv, og med deres liv, som vi beder for.

Vores bønner kan bevæge Gud, så der netop ved vores bøn opstår en ny situation - ikke fordi vi skal give Gud kraft til, eller mulighed for, at hjælpe os, men fordi situationen er ny, når vi beder.

Gud er i interaktion med sine skabninger - hvis de/vi altså vil være det, og vil bøje os for ham og hans vilje.

Jeg håber, at disse ord kan hjælpe til en bedre forståelse af, hvordan jeg selv som kristen opfatter lidt af bønnens mysterium.
Andre har anderledes tanker, det véd jeg godt ..

Du skal i øvrigt have tak, Martin, fordi du bragte dette emne på bane.
Det er nemlig en sag, jeg har tænkt en del over i et stykke tid, og gerne ville give min mening til kende om, for jeg er ret rystet over, at kristne mennesker i ret stort tal kunne finde på at medvirke til sådant ..

Men det kunne de altså ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67397 - 26/07/2006 22:44 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej CH,

Sikke dog et spild af penge - at lave sådan en undersøgelse.

Naturligvis virker forbøn - eller rettere Gud virker når vi beder.

Prøv at forestille dig et problem det ville have været hvis Gud var gået med på spøgen, og havde vist sig gennem undersøgelsen! Tænk alle de ressourcer der ville blive brugt på, dels at tie rapporten ihjel, og dels at finde på "videnskabelige" forklaringer der kunne forklare hvad der "i virkeligheden" skete.

Næh, jeg tror det er helt på sin plads, at undersøgelsen blev som den gjorde. Mon der var nogen der spurgte Gud om han ville være med?

I andre sammenhænge bliver der jo råbt og skreget om at Gud ikke er videnskabelig, og at videnskaben ikke forholder sig til Gud. Lige pludselig er det meget interessant, at Gud ikke lader sig bevise videnskabeligt.

Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Mvh

Lars

Til toppen 
#67398 - 26/07/2006 22:50 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
ja 4% af dem døde faktisk uanset mængden af bønner.

Lur mig, om ikke det stiger til 100% i løbet af en årrække - uanset mængden af forbøn

Mvh

Lars

Til toppen 
#67399 - 27/07/2006 00:37 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Kristina

Citat:

Det sker dog alligevel, at Gud stiller op til sådan en "videnskabelig test". Læs f.eks. om styrkeprøven på Karmels bjerg (1. Kong. 18:21-38); en væsentlig detalje ved historien ligger nok sidst i vers 36.

Personligt kan det undre mig, at der ikke var een eneste hjertepatient der blev helbredt i denne undersøgelse; men det er som om, at et ethvert forsøg på at forklare hvorfor Gud handler eller undlader at handle blot falder til jorden.

puh ..... jeg synes emnet omkring sygdom og helbredelse er svært. Hvis man beder for en syg, skal man så, i tro, forvente at Gud helbreder eller skal man bede og "blot" forvente, at Gud gør som han vil. Gud helbreder ikke automatisk, men Han kan bevæges.

Indtil videre er jeg selv nået frem til følgende:

Gud ønsker at helbrede

Gud hører bøn

Ikke alle bliver helbredt

Et hvert forsøg på at udfylde hullerne giver mig grå hår!

Mvh
Raven

Til toppen 
#67400 - 27/07/2006 07:40 Re: Effekten af forbøn? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Hej Raven

Sikken et dejligt og ærligt svar på problematikken! Tak for det

Til toppen 
#67401 - 27/07/2006 07:44 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars Poulsen

4% af dem døde (for tidligt?) som en direkte konsekvens af deres hjertelidelse eller postoperative komplikationer. Ja selvfølgelig skal vi alle dø... Your point being?

Til toppen 
#67402 - 27/07/2006 11:35 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Cloud Hands,

Citat:
Your point being?

Egentlig ikke noget - bare en lille joke (derfor smiley'en).

Men, når det er sagt, så kan man ikke måle et eller andet succeskriterie ud fra hvor mange der dør. Måske dette tal ville have været lavere hvis der ikke var blevet bedt. Måske det ville have været højere. Eller måske det stadig ville have været 4%.

Pointen er - man kan ikke bruge den slags "undersøgelser" til andet end at fyre op i kakkelovnen med.

Mvh

Lars

Til toppen 
#67403 - 27/07/2006 12:01 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
kongstad
Bruger

Citat:
Men, når det er sagt, så kan man ikke måle et eller andet succeskriterie ud fra hvor mange der dør. Måske dette tal ville have været lavere hvis der ikke var blevet bedt. Måske det ville have været højere. Eller måske det stadig ville have været 4%.

Det er jo derfor man lavede en kontrol, altså en lige så stor gruppe der IKKE blev bedt for.

Det var også derfor man fortalte en lige så stor gruppe at der blev bedt for dem.

Så vi kan med sikkerhed sige at tallet er det samme for dem der ikke bliver bedt for, som for dem der bliver bedt for.

Der er ikke noget specielt ved undersøgelsen (ud over bønnen selvfølgelig), det er sådan man tester lægemidler, og denne type test er netop lavet for at fjerne specielt chancen for falske positiver.

Vi vil så gerne finde en udvej fra ulykke, og vi vil så gerne hjælpe andre.

En gang troede man at kroppen virkede med 4 væsker. Man måtte på grund af kirken ikke åbne kroppen og undersøge om det var sandt, men man regnede med at f.eks feber skyldtes ubalance i kropsvæskerne. Så man årelod syge mennesker.

Det blev hurtigt tydeligt at patienterne (eller nogle af dem) rent faktisk blev raske efter en åreladning, og en ny kur var opfundet.

Senere, da kirkens magt mindskedes, og humanismen udfordrede dens magt, så begyndte man igen at studere anatomi og patologi, og fandt ud af at væske ideen var noget vrøvl.

Så skulle man tro at man holdt op med at årelade, men nej, nu vidste man jo at det virkede, blot ikke hvorfor. Det var således ret almindeligt helt op til det 20. århundrede at anvende åreladning.

Først da man begyndte at se på hvor mange mennesker der blev helbredt uden åreladning i forhold til hvor mange der blev helbredt med, fandt man ud af at statistikken viste at åreladning rent faktisk mindsker helbredelsesraten, og fører til flere dødsfald.

Ligesom det åbenbart gør at bede for mennesker, og fortælle dem at man gør det.

Derfor kan man ikke fokusere på dem der bliver helbredt ved en metode, men må alti lave en kontrolgruppe for at sikre sig at der rent faktisk er flere der bliver helbredt ved den undersøgte metode, netop fordi en helbredelse efter en kur ikke beviser at kuren virker.

Den citerede undersøgelse var udført efter alle forskrifter for den slags undersøgelser, netop for at undgå at påvirke resultaterne.

En ting ved undersøgelsen var f.eks at man på forhånd fastlagde hvilke parametre man ville kontrollere for, og har designet undersøgelsen så netop disse parametre var lige for alle grupper. Tidligere undersøgelser om bøns effekt har vendt dette på hovedet og først fundet nogle resultater, og så analyseret sig frem til hvor der kom positive indikationer.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#67404 - 27/07/2006 12:26 Hvorfor bede? [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Martin

Jeg kan godt se, at det er lidt for hurtigt bare at konkludere, at sådan virker bøn ikke. Jeg er helt enig med både Steffen og dig om, at det vel egentlig slet ikke er muligt at konkludere noget særligt på baggrund af sådan en undersøgelse.

I mine bemærkninger ønskede jeg ikke at stille spørgsmåltegn ved deres tro, som har været forbedere eller på anden måde betvivle hensigterne med undersøgelsen. Jeg ønskede bare at pege på, at der kan være mange grunde til at bønnens logik ikke lige følger vores egen.

Du spørger:
Citat:
hvis vi går ud fra at de er "rigtige" kristne, sådan som du mener at det skal forstås, og at de beder I Jesu navn om at guds vilje må ske, så er det guds vilje det der sker uanset hvad der sker?

Tjaa - jeg tror, at det med "Guds vilje" skal forstås på flere planer - ihvertfald to:

På det generelle plan kan vi ikke regne med at det altid er Guds vilje, der sker. I så fald ville verden se noget anderledes ud end den faktisk gør. Mon ikke? Gud lader verden bestå med al dens fortrædeligheder på trods af, at hans vilje med sit skaberværket grundlæggende ikke sker. Ikke før han har ladet denne verden ødelægge sig selv og har skabt en ny verden, hvor paradiset er genoprettet og hvor Guds vilje sker.

Samtidig tror jeg at bøn gør en forskel - også på det generelle plan. Jeg tror verden ville være endnu mere af lave, hvis ikke der var kristne som dagligt bad for verdens ledere, for "dagligt brød", for helbredelser osv.

Men på det personlige plan, tror jeg Guds vilje sker for dem som lever deres liv i troen på ham og som beder om at være under Guds vejledning og beskyttelse. Det tror jeg også for min egen del. Og her gælder så også: uanset hvad der sker. Der kan godt ske noget for mig, som gør ondt eller som ikke står øverst på Guds - eller min egen - ønskeliste for livet - og det er fordi, at Gud ikke isolerer mig (og alle andre kristne) fra den verden vi alle lever i. Jeg må tage min del af livets fortrædeligheder på lige fod med alle andre. Men uanset hvad der sker, så tror jeg Gud både kan og vil vende det alt sammen til bedste for mig. Som det står i Romerbrevet 8,28: "Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som efter hans beslutning er kaldet."

Citat:

Godt spørgsmål

Jeg tror ikke Gud har behov for mine bønner. Men jeg tror, at Gud lytter og handler som svar på mine bønner. Mao: Jeg tror mine bønner gør en forskel for Gud. (Selvom jeg ikke kan gøre rede for hvor og hvordan.).

Jeg tror også at Gud hellere vil handle på mine bønner end uden mine bønner. Og jeg tror der er ting Gud ikke gør fordi vi ikke beder ham om det. Jeg læser Bibelen og forstår den sådan, at bønnen faktisk er Guds egen idé. Det er Gud, der ønsker at jeg skal bede - for at han kan få lov til at svare mig og velsigne mig. De kristne som tror at bønnen er en slags religiøs overtryksventil eller nødbremse, som Gud har været så nådig at stille til rådighed, har misforstået det. Gud vil at vi skal bede og han ønsker selv at give os det vi beder om, ja mere end det.

Hvis nogen har behov for mine bønner, så er det min næste og mig selv. Jeg tror, at mine bønne er med til at bane vej for Guds gaver og omsorg for min næste. Og jeg tror at mine bønner er med til holde mit eget hjerte åbent for Guds ånd.
Citat:
det betyder vel også reelt set at uanset hvad "verden" kyler i hovedet på en af genvordigheder (eller lykke for den sags skyld) så er det det bedste for en, for hvis gud så nogen som helst nødvendighed i at det var anderledes ville han gribe ind eller hvad?

Jeg tror ikke vi kan måle "det bedste" på hvad der bliver kylet i hovedet på os. Det handler mere om hvordan jeg reagerer og handler på det som sker med mig og omkring mig. Selv den mest ulykkelig situation kan der komme noget godt ud af, hvis vi ser og bruger de anledninger som er til det gode. Men ellers: ja - når det endelige regnestykke skal gøres op, ja så tror jeg naivt på, at mit liv formede sig på den bedste måde.

Citat:
Er det så også guds vilje at jeg ikke er kristen længere?

Det er i hvertfald ikke Guds vilje, hvis du går fortabt. Vi ved positivt og eentydigt, at Gud ønsker at alle mennesker skal frelses til evigt liv. Derfor giver Gud ikke frivilligt slip på noget menneske. Men hvordan ligningen om forholdet mellem Guds vilje og din egen vilje skal gå, det ved jeg ikke. Jeg kender ikke løsningen.

Jeg tror Gud kan bruge din ikke-tro. Men jeg tror også at ansvaret for din ikke-tro ligger hos dig selv.

Citat:
Mine rygsmerter er ikke så slemme længere fordi at jeg træner 4 gange om ugen. Jeg fik en søn i slutningen af sidste år og fik nogenlunde samtidigt konstateret begyndende slidgigt i begge hofter og det nederste af mine ryghvirvler, hvilket gav mig sparket bagi til at gøre en ordentlig indsats for at passe bedre på mig selv. Efter at jeg er begyndt at træner mærker jeg næsten ingenting.

Jamen, det var da dejligt! Så vil jeg sige Gud tak fordi han sparkede dig og fik dig i gang med at træne din ryg.
Citat:
Hvad angår eksemen, så er det det samme, som hele tiden.

Så er der jo grund til fortsat at bede om det. Måske har Gud et andet slags svar i baghånden. (Det er altid spændende at se hvordan Gud svarer på vores bønner).

PS: Jeg holder ferie fra fredag aften og frem til og med onsdag den 9. august. Så derfor kan jeg ikke følge op på denne debat inden da.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#67405 - 27/07/2006 13:17 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars - -

Jeg synes det er interessant at debattere dette emne, og jeg har tænkt en del over det - også for længe siden, hvor der var diskussion om, hvorvidt bøn nu hjalp bedre, hvis mange bad om det samme, og om de bedende helst skulle bede samtidig osv. osv. ... fortsæt selv: hvor gamle skal de bedende helst være, og hvilket køn, og hvordan med ordlyden, og tidspunktet, og hvor mange gange, og med hvilke intervaller - (Hørte endda én sige, at Helligånden vist nok går i seng kl. 21! - dog forhåbentlig en spøgefuld bemærkning.)

Men altså: Jeg tror ikke at, at bøn i sig selv "virker", men at det er Gud, der hører bøn, og svarer på den efter sin vilje.

På samme måde med tro. Der står skrevet: "din tro har frelst dig."
Men vi ved jo godt, at tro i sig selv ikke frelser nogen, men at det er Jesus, der frelser dem, der tror på ham!

Når vi tænker, at at vores tro, eller vores bønner, hjælper - eller "virker" - så drejer vi fokus bort fra Gud, og vores tro, vores bøn osv. kommer i fokus, dvs. det er menneskers anstrengelser, det kommer an på ...
(Leif Andersen har skrevet bogen "Jamen, bad jeg da for lidt" som behandler netop den vildfarelse.)

Det jeg vil frem til, når nu vi taler om den undersøgelse, som CloudHands refererede til, og som har sat så mange tanker i gang, er, at det var formålet med de mange bønner, den var helt gal med.

Formålet var, for mig at se primært at checke om bøn virker , og det kan jeg ikke tro er en bøn i Jesu navn.

De bedendes udgangspunktet var ikke først og fremmest Gud, ikke først fremmest at de havde nød for nogle syge medmennesker. De kendte formentlig slet ikke dem, de bad for.

At bede i Jesu navn er at bede i kærlighed, i omsorg for konkrete situationer og konkrete mennekser, og i ydmyghed og tillid til, at Gud ved bedre end os bedende, hvad der tjener os bedst.

Jesu disciple bad Jesus om at lære dem, hvordan de skulle bede, og han svarede med at give dem Fadervor, som indeholder ordene "Ske din vilje .. " og alt hvad vi i øvrigt behøver at bede om.
Men selvfølgelig kan vi hver især eller sammen ud over Fadervor lægge frem for Gud alt, hvad der konkret ligger os på hjerte - alt hvad vi trænger til at takke for, at bede om tilgivelse for, og at bede om hjælp og vejledning til.

Formålet med undersøgelsen her var, tror jeg, et helt andet: at ville checke Gud og kontrollere og registrere (videnskabeliggøre?) hans virke, sikre sig, at han findes, finde ud af om og hvordan han reagerer på bøn ...

At ville skaffe sig viden på den måde synes jeg fører bort fra vores afhængighed af Gud, og frem til at kunne selv: Lægehjælp, kirurgi, medicin, vitaminer og mineraler - og så forbøn som ekstra tilskud - ? - det er da en skrækkelig tanke, synes jeg ... og jeg er glad for at undersøgelsen ikke viste nogen som helst tendens til, at Gud var til at forhandle med på de betingelser !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67406 - 27/07/2006 17:15 Re: Hvorfor bede? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn

Citat:
Selv den mest ulykkelig situation kan der komme noget godt ud af, hvis vi ser og bruger de anledninger som er til det gode.

Men sådan er det jo også for mig, jeg beder bare ikke til gud, så hvad er forskellen? Sådan er det vel for alle mennesker, at de må forsøge at få det bedste ud af den tid og de evner de bliver givet? Mener du at mennesket behøver guds vejledning og ja måske endda behøver at være kristne for at kunne udnytte ulykkelige situationer til at få noget godt ud af? Tror du at kristne har større potientiale til at få noget godt ud af dårlige situationer? I givet fald hvad og hvordan?

Citat:
Men ellers: ja - når det endelige regnestykke skal gøres op, ja så tror jeg naivt på, at mit liv formede sig på den bedste måde.

Bedste måde eller ej, så er der en god sandsynlighed for at det er den eneste måde du har kunnet leve på, så du kan lige så godt betragte det som den bedste måde... Det er jo ikke lige frem fordi at vi får en second chance vel?

Når det er sagt, mener jeg da at den psykologi der ligger bag det at betragte sit liv som meningsfyldt og levet på den bedste måde, er god og sund... Og ikke mindst effektiv uanset om man tror på noget eller ej.

Citat:
Jeg holder ferie fra fredag aften og frem til og med onsdag den 9. august. Så derfor kan jeg ikke følge op på denne debat inden da.

Det lyder dejligt... Så får du jo masser af tid til at bede for mit eksem, nu da det tilsyneladende virkede med min ryg

Til toppen 
#67407 - 27/07/2006 17:24 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
De bedendes udgangspunktet var ikke først og fremmest Gud, ikke først fremmest at de havde nød for nogle syge medmennesker.

Og det har gud i sin alvidenhed ladet dig vide eller...?

Citat:
De kendte formentlig slet ikke dem, de bad for.

Korrekt, men hvornår skulle det nogensinde have været en hindring for gud? Er guds svar på bønner afhængig af, hvorvidt dem der beder kender dem der bedes for?

Citat:
At bede i Jesu navn er at bede i kærlighed, i omsorg for konkrete situationer og konkrete mennekser, og i ydmyghed og tillid til, at Gud ved bedre end os bedende, hvad der tjener os bedst.

Og det mener du er umuligt bare fordi at der samtidigt er nogen der tæller hvor mange der reelt set mærker en bedring som strækker sig ud over det man kunne forvente helt uden guds indgriben?

I forhold til hvor lidt du reelt set ved om undersøgelsen har du frygteligt mange meninger om både selve undersøgelsen, men i særdeleshed om dine kristne medsøskende.

Med henblik på vores Jesus=sandhed snak, så kunne det måske tænkes at det var disse kristne og ikke dig der havde forstået "budskabet" og gjordet det på "den rigtige måde". I læser jo trods alt samme bibel...

Har du nogen konkret grund til at mene at de skulle gøre det forkert eller er det bare din "intuition" eller måske endnu værre bare din fortolkning af evangeliet?

Til toppen 
#67408 - 27/07/2006 18:36 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CH
Citat:
1) Og det har gud i sin alvidenhed ladet dig vide eller...?

2) Er guds svar på bønner afhængig af, hvorvidt dem der beder kender dem der bedes for?

3) Og det mener du er umuligt bare fordi at der samtidigt er nogen der tæller hvor mange der reelt set mærker en bedring som strækker sig ud over det man kunne forvente helt uden guds indgriben?

4) Med henblik på vores Jesus=sandhed snak, så kunne det måske tænkes at det var disse kristne og ikke dig der havde forstået "budskabet" og gjordet det på "den rigtige måde". I læser jo trods alt samme bibel...

5)Har du nogen konkret grund til at mene at de skulle gøre det forkert eller er det bare din "intuition" eller måske endnu værre bare din fortolkning af evangeliet?

ad1) Han har ladet mig tro det!

ad2) Nej, men af bønnens ånd!

ad3) Se mine tidligere indlæg om bønnens formål!

ad4) Nej, det tror jeg bestemt ikke - jfr. hvad jeg tidligere har skrevet om bønnens formål.

ad5) "Bare" min fortolkning af Guds ord: lov og evangelium!

Jeg er lidt kortfattet her - skal ud og vande have - roserne ser så tørstige ud !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67409 - 27/07/2006 18:41 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Citat:
Hej Steffenlaursen

Ja det er nogle gode tanker Steffen, ingen tvivl om det!

Du rammer hovedet på sømmet hvad alt det her med at "teste" om forbøn virker angår. Det er meget svært at sætte nogle rimelige kriterier op for hvordan bøn virker.

Jeg mener også at det er værd at forske videre og jeg synes bestemt ikke at det er værd at forkaste "den sidste mulighed" at bede, bare fordi en undersøgelse peger på at det ikke virker. Det "virker" jo tilsyneladende nok til at over 60% af verdens befolkning mindst et par gange om året falder på knæ og beder om et eller andet fra gud, spørgsmålet er så bare hvad det er der virker og hvordan.

Ja, jeg har ikke haft samfundsfag i et år uden grund

Jeg vil godt sige, at jeg er ret interesseret i, hvem det er, der har bedt... har de været rundt i 400 amerikanske kirker, og spurgt, om der er nogen, der vil være med til at bevise, at forbøn virker, og så har sat de frivillige til at bede for et navn!?

Hvad nu hvis der var én i testgruppen, der hed det samme?

Til toppen 
#67410 - 28/07/2006 10:40 Re: Hvorfor bede? [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Martin

Lige et par hurtige kommentarer til noget af det du skriver:
Citat:
Men sådan er det jo også for mig, jeg beder bare ikke til gud, så hvad er forskellen? Sådan er det vel for alle mennesker, at de må forsøge at få det bedste ud af den tid og de evner de bliver givet?

Ja, det er rigtigt nok. Men for mig er det sådan, at jeg ikke bare prøver at få det bedste ud af det, men tager det som sker af Guds hånd. Jeg hviler i at jeg er i Guds hånd - han som vil mig det bedste. Det giver mig en ekstra dimension af tryghed og et håb. Jeg er med andre ord ikke alene om mit liv.
Citat:
Mener du at mennesket behøver guds vejledning og ja måske endda behøver at være kristne for at kunne udnytte ulykkelige situationer til at få noget godt ud af?

Nej, men jeg tror bestemt jeg er bedre stillet og at byrderne på en måde bliver lidt lettere. Igen: fordi jeg ikke skal bære dem alene. Risikoen for at livet slår mig i stykker er mindre - tror jeg.
Citat:
Når det er sagt, mener jeg da at den psykologi der ligger bag det at betragte sit liv som meningsfyldt og levet på den bedste måde, er god og sund... Og ikke mindst effektiv uanset om man tror på noget eller ej.

Tja - der ligger sikkert nogle gode alme mentalhygiejniske principper i dette også. Men for mig handler det hele jo ikke først og fremmest om dette liv, men faktisk mere om det kommende ...

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#67411 - 28/07/2006 12:00 Re: Hvorfor bede? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn

Citat:
Ja, det er rigtigt nok. Men for mig er det sådan, at jeg ikke bare prøver at få det bedste ud af det, men tager det som sker af Guds hånd. Jeg hviler i at jeg er i Guds hånd - han som vil mig det bedste. Det giver mig en ekstra dimension af tryghed og et håb. Jeg er med andre ord ikke alene om mit liv.

Men denne ekstra dimension af tryghed og håb har alle der tror på at noget tager sig af dem jo, uanset om det er Allah eller Svipper (Alfons Åbergs usynlige ven). De vil svare det samme som dig; at de ikke er alene om deres liv og at deres respektive usynlige venner har dem i deres hånd, på den ene eller den anden måde.

Citat:
Nej, men jeg tror bestemt jeg er bedre stillet og at byrderne på en måde bliver lidt lettere. Igen: fordi jeg ikke skal bære dem alene. Risikoen for at livet slår mig i stykker er mindre - tror jeg.

Nu kan jeg jo høre at den generelle mening om undersøgelser der har jeres tro og dens effekter som objekt bliver temmeligt dårligt modtaget, men adskillige undersøgelser viser at kristne generelt ikke har en højere eller bedre livskvalitet end andre troende og kun marginalt bedre end folk der slet ikke tror. Undersøgelserne peger på at de faktore der spiller ind i højere grad er sociale og ikke de ofte af religiøse påståede åndelige.

Det er dejligt at du føler dig tryg og taget hånd om og dejligt at du føler at der skal meget til at vælte dig omkuld, men mener du vitterligt at det er fair at du lægger ansvaret for denne tryghed over på den kristne gud og Jesus, når nu at meget tyder på at uanset hvilken usynlig ven man har i tankerne så forbedres ens livskvalitet?

Citat:
Tja - der ligger sikkert nogle gode alme mentalhygiejniske principper i dette også. Men for mig handler det hele jo ikke først og fremmest om dette liv, men faktisk mere om det kommende...

Det kommende, som du reelt set ved lige så lidt eller meget om som jeg, hvilket som jeg ser det gør begge vores bud lige gyldige og ikke mindst ligegyldige. Men igen, som jeg sagde tidligere, hvis man føler et mål og en mening med sit liv, så højnes livskvaliteten for de fleste jo, uanset hvad det så er man tror...

Til toppen 
#67412 - 28/07/2006 14:12 Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: ]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej CloudHands!

Du skriver, at "hvis man føler et mål og en mening med sit liv, så højnes livskvaliteten for de fleste jo, uanset hvad det så er man tror..."

Nej, det er bestemt ikke ligegyldigt, om man tror på et helligt træ eller den kristne Gud.
Du ser bort fra vidnesbyrdet. Der er mig bekendt ingen vidnesbyrd, der taler for at man kan tro på hellige træer eller for eksempel de nordiske guder. Derimod er der et utal af vidnesbyrd, der understøtter troen på den kristne Gud. Kristendommen er for eksempel den eneste verdensreligion, der kan forenes med moderne demokratisk levevis med frihed og retfærdighed for alle.
Kristendommen er også grundlaget for udviklingen af moderne naturvidenskab, herunder lægevidenskaben.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#67413 - 31/07/2006 13:44 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

Citat:
Nej, det er bestemt ikke ligegyldigt, om man tror på et helligt træ eller den kristne Gud.

Jo det er ganske ligegyldigt for min pointe, som er at mennesker som har noget at tro på, som har et håb generelt har en bedre livskvalitet uanset om det de tror på så er reelt eller ej.

Du virker ganske opstemt over dette såkaldte vidnesbyrd, som du hele tiden drager frem som et "bevis".

Citat:
Du ser bort fra vidnesbyrdet.

Nej...

Citat:
Der er mig bekendt ingen vidnesbyrd, der taler for at man kan tro på hellige træer eller for eksempel de nordiske guder.

Så er det jo godt at dem der tilbeder hellige træer og de nordiske guder ikke er afhængige af din uvidenhed om emnet. At du ikke er bekendt med vidnesbyrd fra mennesker der dyrker hellige træer og nordisk mytologi betyder jo ingenlunde at de ikke eksisterer.

Tag nu bare den nordiske mytologi, så kender jeg personligt to mennesker som har rigeligt med vidnesbyrd fra den tro.

Citat:
Derimod er der et utal af vidnesbyrd, der understøtter troen på den kristne Gud.

Ja, og?

Det ændrer jo ikke ved min pointe, som jeg beskrev ovenfor...

Citat:
Kristendommen er for eksempel den eneste verdensreligion, der kan forenes med moderne demokratisk levevis med frihed og retfærdighed for alle.

Nej og nej...

Citat:
Kristendommen er også grundlaget for udviklingen af moderne naturvidenskab, herunder lægevidenskaben.

Ikke overraskende bliver det sidst men ikke mindst nej igen!

Jeg ved godt at jeg ikke argumenterer for min sag her, men min erfaring siger mig at du ikke lytter og at du uanset hvor mange gange at man tager sig endda overordenlig meget tid til at forklare tingene for dig så fortsætter du med at gentage dine misforståelser i næste indlæg igen... Det er yderst trættende og i sidste ende ødelæggende for debatten. Dette er du blevet gjort opmærksom på før og heller ikke det har du responderet på, så jeg ser ikke meget håb for en ordentlig debat med dig.

Jeg kan desværre, hvor meget jeg end ville ønske at jeg havde viljestyrken, ikke love at jeg for fremtiden ikke vil svare på dine indlæg selvom det nok ville være det bedste for debatmiljøet herinde (a la min kontrovers med Andreas Falck), men når jeg læser det du skriver bliver mine tæer ofte helt blå af at jeg krummer dem og det kommer måske ikke altid lige heldigt til udtryk i det jeg skriver.

Så fred være med dig Hoeg og så må vi jo se om vi nogensinde når dertil hvor vi reelt set kan krydse klinger og at det ikke bare er den massive ateistiske verdenssammensværgelse der tæppebomber din såkaldte reducerede erkendelse, rosens råb, vidnesbyrd og alle de andre diffuse begreber du gerne inddrager i vores debatter...

Til toppen 
#67414 - 31/07/2006 14:55 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Citat:

Jo hvis man refererer til de undersøgelser der viser at medlemmer af trossamfund "har det bedre", så er der ingen sammenhæng mellem hvilke trossamfund det er, og effekten.

Der er ingen der betvivler at det for de enkelte medlemmer betyder noget om det er Jesus eller Jens Vejmand de tror på.

Til toppen 
#67415 - 31/07/2006 14:57 Re: Sådan virker bøn ikke [Re: kristina]
kongstad
Bruger

Citat:
Gud er ikke gjort af sten, Gud lader sig bevæge!

Hmm det minder mig om et dilemma omkring guds påståede omnipotens -- Nå nej, du skrev at han IKKE var en sten

Til toppen 
#67416 - 01/08/2006 06:45 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: ]
hoeg
Bruger

"Kristendommen er for eksempel den eneste verdensreligion, der kan forenes med moderne demokratisk levevis med frihed og retfærdighed for alle."

Hej CloudHands!

Du svarer "Nej og nej..." til ovenstående udsagn. Det må du uddybe med argumenter.
Hvilke andre religioner kan forenes med moderne demokratisk levevis, hvis disse religioner altså efterleves?
Hvilke religionsstiftere har været så forudseende at konstruere en religion, der er fremtidssikret til demokratisk levevis med frihed og retfærdighed for alle?

Du skriver, at jeg ikke lytter og "uanset hvor mange gange at man tager sig endda overordenlig meget tid til at forklare tingene for dig så fortsætter du med at gentage dine misforståelser i næste indlæg igen..."

Jeg mener ikke, mine synspunkter er misforståelser.
Udover debatdeltagere her på Café Thomas har jeg har andre kilder og autoriteter, fra hvem jeg modtager den information og belæring, der danner grundlag for mine opfattelser.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#67417 - 01/08/2006 08:21 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

Citat:
Det må du uddybe med argumenter.

Nej, det må jeg ikke... Men da du nu spørger så pænt, skal jeg give det et forsøg.

Citat:
Hvilke andre religioner kan forenes med moderne demokratisk levevis, hvis disse religioner altså efterleves?

Buddhisme og taoisme for bare at nævne to.

Citat:
Hvilke religionsstiftere har været så forudseende at konstruere en religion, der er fremtidssikret til demokratisk levevis med frihed og retfærdighed for alle?

Buddha og Lao-Tzu for bare at nævne to. (selvom Buddha og Lao-Tzu er selvfølgelig sagnfigurer ligesom Jesus og disciplene, hvilket du jo tilsyneladende ikke har problemer med at se igennem fingre med...)

Citat:
Jeg mener ikke, mine synspunkter er misforståelser.

Dine synspunkter over én kam? Nej selvfølgelig er det ikke alle dine synspunkter der er misforståelser og selvfølgelig har du også viden fra andre kilder, men det ændrer ikke ved min mening om dig på denne front (med tanke på de mange debatter hvori du har deltaget som jeg følger med i).*

Du sagde:
Citat:
Kristendommen er for eksempel den eneste verdensreligion, der kan forenes med moderne demokratisk levevis med frihed og retfærdighed for alle.

Hvorfor skal det være en verdensreligion? Mener du at en religions sandhedsværdi stadfæstes ved flertalsafstemning?

---
* se privat besked

Til toppen 
#67418 - 01/08/2006 08:40 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: ]
kongstad
Bruger

Citat:

Jeg kan ikke lige huske hvor i bibelen der står krævet at ejendomsretten, ytringsfriheden og religionsfriheden er ukrænkelige, at mindretal skal beskyttes mod flertallet, at ingen mennesker bør holdes som slaver, at mænd og kvinder er ligeværdige og har samme rettigheder.

Kan du ikke give mig citaterne fra det nye testamente der underbygger disse basale elementer i den moderne demokratiske tankegang?

Jesus eller apostlene må jo have holdt nogle ordentlige brandtaler mod slaveriet? Eller mod ideen om at kvinder skal være under deres mænd ligesom kirken er under kristus?

Faktisk så mener folkene bag dette site ikke at kvinder skal have ret til f.eks at blive præster, så deres version af kristendommen er jo ikke just et eksempel på moderne demokratisk tankegang, men jeg kan selvfølgelig ikke antage at hverken du eller Jesus er enige med dem i kvinders sekundære rolle.

Jeg er også nysgerrig efter hvordan du tolker kravet om at kun troen på Jesus Kristus kan frelse dig med religionsfrihed? for mig at se er det derimod religionstvang, hvis ikke du tror så ender du i helvede for evigt, så vil jeg næsten hellere smides i fængsel eller blot på bålet for at være ateist, og så bare være død bagefter.

Til toppen 
#67419 - 01/08/2006 08:56 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hoeg skrev:
"Kristendommen er også grundlaget for udviklingen af moderne naturvidenskab, herunder lægevidenskaben."

Lægevidenskabens grundlægger er Hippokrates, heraf navnet hypenkradser, lægeeden og slangesymbolet.

Kristendommen sørgede for at afbrænde biblioteket i Alexandria. Videnskaben overlevede kun takket være arabiske lærde.

At mange af "de store" (Stensen, Keppler, Newton, Tycho Brahe, Darwin, mfl osv in extenso) var kristne, skyldes kristendommens erobrersyge, der skabte rigdomme ved udplyndring af nye verdensdele i pavens navn! Dette gav overskud i det kristne Europa til udvikling af videnskab.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#67420 - 01/08/2006 19:57 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: kongstad]
hoeg
Bruger

Hej Søren!

Det kristne budskab er ikke et politisk program. At kristendommen alligevel har stor indflydelse på moderne demokratisk levevis, skyldes budet om næstekærlighed: Du skal elske din næste som dig selv - du skal endog elske dine fjender. Dette bud, der er det eneste påbudte i det kristne evangelium, er grundlaget for den lovgivning, der skaber moderne demokratier med humanisme, lighed, kvindefrigørelse, forsorg for ældre, syge og svage, etc. Moderne samfund praktiserer med andre ord det kristne bud om næstekærlighed - ja, som en selvfølge. Dette er ikke ensbetydende med kristendom. Moderne samfundsborgere er så at sige kulturkristne. Et stort antal demokratisk og humanistisk indstillede mennesker praktiserer kristendommen - uden dog nødvendigvis at være personligt kristne.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#67421 - 01/08/2006 20:04 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Hej Lars!

Du skriver, at "Lægevidenskabens grundlægger er Hippokrates, heraf navnet hypenkradser, lægeeden og slangesymbolet."

Ja, og det kristne bud om næstekærlighed har udbredt og videreudviklet lægevidenskaben, så den kan blive til gavn for så mange som muligt (klostre, lægemissionærer etc.).

Du skriver: "Kristendommen sørgede for at afbrænde biblioteket i Alexandria. Videnskaben overlevede kun takket være arabiske lærde."

Det skyldes ikke det kristne evangelium, men kristne menneskers forbrydelser. Folk og institutioner, der betegner sig selv som kristne, efterlever ikke nødvendigvis det kristne budskab om næstekærlighed.

Du skriver: "At mange af "de store" (Stensen, Keppler, Newton, Tycho Brahe, Darwin, mfl osv in extenso) var kristne, skyldes kristendommens erobrersyge, der skabte rigdomme ved udplyndring af nye verdensdele i pavens navn! Dette gav overskud i det kristne Europa til udvikling af videnskab."

Jeg tror ikke på, at Stensen, Keppler, Newton, Tycho Brahe, Darwin, m. fl. var kristne som følge af erobresyge eller af frygt for hvad andre måtte mene.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#67422 - 01/08/2006 21:27 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Hoeg,

Du skriver, at "Ja, og det kristne bud om næstekærlighed har udbredt og videreudviklet lægevidenskaben, så den kan blive til gavn for så mange som muligt (klostre, lægemissionærer etc.)."

Alle kulturer kender til pleje ved hjælp af urter. Der er ikke tale om videnskab men pleje.

Og du fortsætter, at "Det skyldes ikke det kristne evangelium, men kristne menneskers forbrydelser. Folk og institutioner, der betegner sig selv som kristne, efterlever ikke nødvendigvis det kristne budskab om næstekærlighed."

Kristenheden udgøres af de kristne. Ingen religion har til formål at gøre noget ondt.

"Jeg tror ikke på, at Stensen, Keppler, Newton, Tycho Brahe, Darwin, m. fl. var kristne som følge af erobresyge eller af frygt for hvad andre måtte mene."

Paven deltog aktivt i delingen af den tredje verden, hvilket muliggjorde de plyndringer, der satte reformationens guldalder i gang. Dette gjorde den vestlige verden i stand til at få overskud til bl.a. naturfilosofi og lægeforsning. Uden dette havde da Vinci ikke haft mulighed for sine banebrydende dissektioner.

Kristendomme har ikke bidraget til videnskab. Kristendommen har ved sin mission og dermed ekspansion muliggjort den rigdom, der har medført vor kulturelle og videnskabelige stade. Men det er sket på dynger af lig - med kirkens medvirken!

Dit idelige skønmaleri af kristendommen er helt blottet for disse aspekter. Men jeg vil give dig den ros, du skal du have for dine indlæg: Du er aldrig personlig.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#67423 - 01/08/2006 22:40 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

"Dit idelige skønmaleri af kristendommen er helt blottet for disse aspekter. Men jeg vil give dig den ros, du skal du have for dine indlæg: Du er aldrig personlig."

Hej Lars!

Tak for rosen. Det er ikke min hensigt at fremstille et skønmaleri af kristendommen, bestemt ikke. Mine argumenter, som jeg har bestræbt mig for at forklare, gælder alene det kristne budskab - her budet om næstekærlighed, idet jeg ser bort fra Det gamle Testamente, der ikke rummer det, jeg forstår ved det kristne budskab.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#67424 - 01/08/2006 23:59 Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: hoeg]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hoeg:
Citat:
[...]Du skal elske din næste som dig selv - du skal endog elske dine fjender. [...] Dette bud, der er det eneste påbudte i det kristne evangelium, er grundlaget for den lovgivning, der skaber moderne demokratier med humanisme, lighed, kvindefrigørelse, forsorg for ældre, syge og svage, etc. [...]

Det lyder jo yndigt.

Hvis det er sandt, hvad er så forklaringen på de ugerninger, kristne har begået gennem tiderne? (korstog, to verdenskrige udkæmpet mellem kristne nationer, massakrerne i Sabra og Shatila, hutuernes massakre på tutsierne i Rwanda og - i mindre målestok - de kristne serberes massakrer i Srebreniza).

Hvad er forklaringen på mange danske kristnes mindre end kærlige holdning til homoseksuelle?

For det er vel på folks gerninger, og ikke på deres ord, vi skal kende og vurdere dem?

For mig at se er kærlighedsbudskabet snarere en narresut og det yderste lag pudder på et oversminket lig.

Og inden du svømmer helt hen i selvtilfredshed vil jeg tilføje, at den gyldne regel findes i mange religioner, og den er ældre end kristendommen.

hilsen matthias

PS. Er den gyldne regel virkelig det eneste bud i evangelierne?

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#67425 - 02/08/2006 08:28 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Citat:
Du skal elske din næste som dig selv - du skal endog elske dine fjender. Dette bud, der er det eneste påbudte i det kristne evangelium, er grundlaget for den lovgivning, der skaber moderne demokratier med humanisme, lighed, kvindefrigørelse, forsorg for ældre, syge og svage, etc.

Hvordan forklarer du så at de fleste moderne demokratier har stående hære?

Hvis demokratier bygger på at man skal elske sine fjender, så kan vi altså udlede at f.eks Danmark, USA, England etc ikke er demokratier, eller i hvert fald ikke demokratier der bygger på kristendommen.

Men jeg er da glad for at høre at du mener at det er det eneste bud kristne skal følge, specielt når man ser så mange kristne der f.eks vil forbyde lesbiske at blive kunstigt befrugtet, eller homoseksuelle at blive viet i en kirke. Der er altså kristne der er mere fornuftige end det.

Til toppen 
#67426 - 02/08/2006 10:39 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Ja, men så er vi enige om, at kristendommen ikke er GRUNDLAGET for udviklingen af moderne videnskab, herunder lægevidenskab?

Jeg vil gå med til, at kristendommen har været medvirkende årsag (af bl.a. de grunde jeg har anført), men ikke at den har drevet udviklingen!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67427 - 02/08/2006 10:46 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

"Kristendommen er for eksempel den eneste verdensreligion, der kan forenes med moderne demokratisk levevis med frihed og retfærdighed for alle."

Nu ved jeg godt, at du skriver som du gør for at provokere (her som med videnskab), men vil du gå med til, at demokratiudviklingen er en utrolig kompliceret proces, der involverer et hav af faktorer, ud over religion?
Demokrati som begreb er endvidere uhyre kompliceret. Hvis du indsnævrer det til, at det kun er VOR udgave, der er demokratisk, har du dermed etableret et cirkelargument, da du så siger, at vort land med vor kristendom er det eneste sted, der har muliggjort vor udgave af demokrati! Og du siger dermed blot, at kristendommen i den danske udgave er den eneste religion, der tillader den danske udgave! Og eftersom der ikke er lande at sammenligne med, er det et tomt argument!

Vil du gå med til, at der er demokrati i Tyrkiet?
I Indien?
I Israel?
I Japan?
At disse lande ikke er kristne?

Og er du enig i, at det ikke er kristendommen i disse lande, der har styret samfundsudviklingen?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67428 - 02/08/2006 11:30 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: matthias]
DHP
Bruger

Reg.: 01/05/2006
Sted: Vejle
Hej Matthias

Tråden her handler vist ikke så meget om forbøn længere så jeg kan vist også godt tillade mig at skrive noget uden for emnet.

Citat:
Hvis det er sandt, hvad er så forklaringen på de ugerninger, kristne har begået gennem tiderne?

Forklaringen er at de var mennesker - Dem som begik og begår ugerninger i kristendommens navn har ikke forstået hvad kristendommen virkelig handler om. Desværre er der mange af den slags. Der kan også nævnes Ku klux klan som et andet eksempel - de hævder også at de er kristne.
Men der er ingen baggrund i biblen for at udføre de ugerninger du snakker om - Det er misforståelser af biblens budskab de bygger på. Hvis du har et eksempel på hvor der står i biblen at nogle af de ugerninger du snakker om er i orden kan du så ikke vise mig det?

Men mener du virkeligt at de 2 verdenskrige var på grund af kristendom? Eller at tyskland opførte sig kristent?

Faktisk var evolutionsteorien - ikke kristendommen - et vigtig element for Hitler.
Som en forfatter, P. Hoffman, skriver i bogen "Hitler's personal security":
"Hitler believed in struggle as a Darwinian principle of human life that forced every people to try to dominate all others; without struggle they would rot and perish....
Even in his own defeat in April 1945, Hitler expressed his faith in the survival of the stronger and declared the Slavic peoples to have proven themselves stronger"

Citat:
Hvad er forklaringen på mange danske kristnes mindre end kærlige holdning til homoseksuelle?

Homoseksualitet er en vederstyggelighed (3. mos. 18 v. 22). - Men derfor behøver man ikke fordømme selve personen der udfører den - Det er handlingen man bør hade - ikke personen.
Derfor kan det også stadig lade sig gøre at elske sin næste selv om han er homoseksuel uden at acceptere hvad han gør.

Hvis det er homoseksuelles ret til at blive gift i kirker du hentyder til:
Selvfølgelig skal homoseksuelle ikke have lov til at blive gift i kirken når det så tydeligt står i biblen at homoseksualitet er forkert. Du ville heller ikke acceptere hvis din 5 årige søn rendte rundt og legede med en køkkenkniv. Ikke fordi du ikke elsker ham - netop fordi du elsker ham.
På samme måde er det med kristne og homoseksualitet - Det er skadeligt for mennesket og derfor ønsker vi ikke at nogen skal udføre det.

Citat:
For det er vel på folks gerninger, og ikke på deres ord, vi skal kende og vurdere dem?

Ja det er nok rigtig. Men hvis det er kristendommen du forsøger at få et billede af får du nok et bedre billede ved at se i biblen fordi der er så mange som kalder sig kristne men faktisk ikke opfører sig særlig meget som kristne burde ifølge biblen.

Til toppen 
#67429 - 02/08/2006 11:36 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: DHP]
kongstad
Bruger

Du siger:
Citat:
Forklaringen er at de var mennesker - Dem som begik og begår ugerninger i kristendommens navn har ikke forstået hvad kristendommen virkelig handler om.

hvorefter du citerer det gamle testamente og kalder homoseksualitet en vederstyggelighed.

Men hvad med de kristne som brændte hekse på bålet? De kunne jo med samme ret citere bibelen for at man ikke må lade en troldkvinde leve?

De baserede derfor, ligesom dig, deres gerninger på bibelen, og dermed må de ifølge dig være kristne som har forstået hvad kristendommen går ud på?

Du kan ikke bare sige at fordi nogle kristne tolke bibelen anderledes end dig, så er de ikke kristne, eller det kan du selvfølgelig godt, men så ender vi i sidste ende med at der kun er en kristen i verden, og det er dig.

Til toppen 
#67430 - 02/08/2006 11:41 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Hej Dennis,
Du skriver først:
Citat:
Forklaringen er at de var mennesker - Dem som begik og begår ugerninger i kristendommens navn har ikke forstået hvad kristendommen virkelig handler om.

Derefter:
Citat:
Faktisk var evolutionsteorien - ikke kristendommen - et vigtig element for Hitler.
Som en forfatter, P. Hoffman, skriver i bogen "Hitler's personal security": ........

Så hvad er pointen?

Jeg er endvidere i tvivl om, hvad du mener med:
Citat:
På samme måde er det med kristne og homoseksualitet - Det er skadeligt for mennesket og derfor ønsker vi ikke at nogen skal udføre det.

Øhhh???
Hvad er skadeligt?

Og hvordan?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67431 - 02/08/2006 11:54 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: kongstad]
DHP
Bruger

Hej Kongstad

Citat:
Men hvad med de kristne som brændte hekse på bålet? De kunne jo med samme ret citere bibelen for at man ikke må lade en troldkvinde leve?

Ja men de havde åbenbart ikke læst det nye testamente. I det nye testamente tager Jesus jo den straf som bl.a. troldkvinder før var dømt til - døden.

Det er den fundamentale forskel på GT og NT. Efter NT er syndere - deriblandt bl.a. troldkvinder - ikke længere automatisk dømt til døden men kan få tilgivelse fordi en anden har taget straffen for dem.

Paulus skriver også i Rom 14,13a

Lad os derfor ikke længere dømme hinanden,

og Jesus siger i Luk 6,37:

Døm ikke, så skal I ikke selv dømmes; fordøm ikke, så skal I ikke fordømmes. Tilgiv, så skal I få tilgivelse.

Altså - efter NT bør de kristne ikke længere dømme syndere.
Så ja jeg mener at de ikke har forstået biblen ordentlig dem der brændte hekse af på bålet.

Citat:
Du kan ikke bare sige at fordi nogle kristne tolke bibelen anderledes end dig, så er de ikke kristne, eller det kan du selvfølgelig godt, men så ender vi i sidste ende med at der kun er en kristen i verden, og det er dig.

Selvfølgelig kan man tolke nogle steder i biblen forskelligt men når man bruger biblen som begrunding for f.eks. hekseafbrænding så har man altså misforstået noget helt fundamentalt i biblen - Nærmest hele budskabet i NT.

Som der står i Rom 8,1:

Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus.

Til toppen 
#67432 - 02/08/2006 12:11 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Citat:
Du skriver først:
Citat:

Derefter:
Citat:
Som en forfatter, P. Hoffman, skriver i bogen "Hitler's personal security": ........

Så hvad er pointen?

Pointen er at de mennesker som f.eks. gik på korstog i biblens navn har misforstået biblen. - Eller det kan være du kan vise mig hvor der står i biblen at korstog er i orden? - Hvis det står i GT så jf. ovenstående post om NT og fordømmelse.

De 2 citater du fremhæver har ikke direkte noget med hinanden at gøre. - Du mener måske at Hitler var en der havde misforstået evolutionsteorien og det er det samme som dem der misforstod kristendommen?

Hvis jeg ikke har svaret på dit spørgsmål så spørg gerne lidt mere specifikt fordi jeg kan ikke lige se din pointe med at sammenholde de 2 citater.

Citat:
Øhhh???
Hvad er skadeligt?

Og hvordan?

Homoseksualitet er skadeligt. Jeg mener at alt synd er skadeligt for mennesket.
Det går imod den måde det var meningen det skulle være - Gud skabte Adam og Eva ikke Adam og Bill. Mennesket blev skabt til at være sammen mand og kvinde.
Gud ved hvordan man skal leve for at have det bedste liv her på jorden og derfor har han sat nogle retningslinjer som man bør rette sig efter - Hvis man ikke gør det ødelægger man sit liv mere eller mindre.
Du får ikke andet end et bibelsk svar på hvorfor jeg synes det er skadeligt så det kan godt være det ikke betyder noget for dig men det er min begrundelse.
Ultimativt er min mening om homoseksualitet:
Det er forkert
Hvorfor?
Fordi Gud som har skabt os siger det.

Til toppen 
#67433 - 02/08/2006 16:09 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Hej Dennis,
Du er ikke så dum, som du ser ud til .... men det er man jo sjældent.
Som Klatremus siger.

Ja! Bingo! Hvis du argumenterer med, at kristendommen ikke udgøres af de kristne, med mindre de følger din udlægning af Bibelen, så er det I HVERT FALD det samme som at sige, at evolutionsteorien ikke udgøres af de handlinger, tilhængerne udfører.

I øvrigt er Hitler i denne forbindelse tilhænger af Socialdarwinismen, som er en misforstået perversion af evolutionslæren. Den drejer sig om livets historie, ikke menneskers gøren og laden.

Citat:
Homoseksualitet er skadeligt. Jeg mener at alt synd er skadeligt for mennesket.

Hvori består skaden?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67434 - 02/08/2006 18:18 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Citat:
Ja! Bingo! Hvis du argumenterer med, at kristendommen ikke udgøres af de kristne, med mindre de følger din udlægning af Bibelen,

Nu er det jo ikke kun min udlægning af biblen. Det er den udlægning størstedelen af de morderne kristne idag har og derudover er det faktisk også det der står!
Man skal da være meget "fortolkende" hvis man kan få bortforklaret det NT siger om frelsen.

Jeg mener biblen skal tages som Russell Humphreys udtrykker det "straightforward" - Ikke altid bogstaveligt men man skal forsøge at forstå hvad det er forfatteren ville fortælle når han fortæller noget.
Når Jesus siger at når man kommer til ham så skal man ikke dømmes for sin synd så er det rimelig nærliggende at det faktisk også betyder det.

Men jeg mener ikke at det kun er dem tror på den rigtig fortolkning af biblen som er kristne (Jeg mener f.eks. både at IM og pinsefolk er kristne selv om de har et forskellig syn på dåben). - Men jeg mener at når man gør noget der er fuldstændig imod hvad biblen siger så er det ikke kristendommen der bliver udtrykt men personen bag. Derfor er det ikke kristendommen man bør anklage men personen bag handlingerne.

Citat:
så er det I HVERT FALD det samme som at sige, at evolutionsteorien ikke udgøres af de handlinger, tilhængerne udfører.

Ja det er rigtig. Jeg mener heller ikke at evolutionsteorien "udgøres af de handlinger, tilhængerne udfører." men det var en af de følger der kom af evolutionsteorien. Men du kan jo også bare sige at det ikke var den virkelige/rigtige ET lige som jeg kan sige at det ikke var den virkelige/rigtige kristendom.
Jeg tog det med fordi Matthias hentydede at verdenskrigen var mellem 2 kristne nationer og det mener jeg ikke passer - derimod var det et ateistisk livssyn der stod bag - "survival of the fittest".

Citat:
Hvori består skaden?

For det første fordi du kommer væk fra Gud ved at synde.
Hvis dit spørgsmål stadig er hvori skaden består i homoseksualitet så er mit svar: Fordi det er en synd.

Jeg tror at alt synd er skadeligt for mennesket på den ene eller den anden måde. Jeg kan ikke lige finde på et konkret eksempel med homoseksualitet men se f.eks. på nogle af de andre ting som kristne kalder synder:
Løgn - Ville det ikke være herligt hvis man altid kunne stole på hvad folk sagde?
Tyveri og Mord - giver lidt sig selv
etc.

Så måske er det bare mig der har en religiøs angst over for de homoseksuelle men jeg tror at det er skadeligt fordi den almægtige Gud som ved alt har sagt at man ikke skal gøre det.

Til toppen 
#67435 - 02/08/2006 19:00 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Hej Dennis,
Det er vel så sådan, at kristendommen ikke kan tages til ansvar for noget som helst, fordi den aldrig praktiseres fuldstændigt?

Pavekirken har for eksempel stået bag udnyttelsen af den tredje verden (Paven mæglede i delingen mellem Spanien og Portugal og der var missionærer med overalt), så de har ikke opført sig som kristne? Eller er det et spørgsmål om definition af "næsten" - sådan lidt tidehversk?

Jeg vil dog gerne medgive, at kristendommen ikke er skyldig i Naziuhyrlighederne, uagtet at kristne præster og kirken i Tyskland vistnok ikke entydigt tog afstand fra f.eks. jødeforfølgelserne, så var det en perverteret ideologi, der meget vel kan skyldes en fordrejet tolkning af et videnskabeligt begreb, ligesom eutanesi og racehygiejne havde udgangspunkt i en fuldstændig misforståelse af genetik; men man kan vel sige, at kristendommen omvendt ikke har megen succes i undgåelse af krige. I hvert fald har vi den mest erklærede kristne i præsidentsædet i USA, og det har da ikke mindsket antallet af krige.

Så hvis vi vender tilbage til Hoegs argument, som matthias vendte sig imod, må vi sige, at kristendommen ikke hidtil har stået bag specielt humane eller næstekærlige samfundsformer - alt taget i betragtning!

Næstekærlighedsbudet er et godt bud, som jeg ikke vil gå imod fordelen ved. Gandi var jo et godt eksempel på en politik, der var inspireret af dette (og Bjergprædiken) bud. Så budet er der ikke noget galt med. Det er vist blot ikke i den kristne udgave, vi finder flest praktiserede samfundsformer til efterlevelse!

Homoseksualitet er altså ikke skadeligt, kun syndigt? En person, der er homoseksuel, vil leve og dø på guds nåde. Som alle andre? Vi vil aldrig kunne konstatere nogen forskel?

Hvis bibelens gud virkelig har skabt al ting, er homoseksualitet en del af handelen: Det er almindeligt overalt i dyreverdenen, så derfor er det ikke specielt "unaturligt". Tilbage bliver derfor kun en påstand om krav om bestemte kønsroller hos os.

I øvrigt: Da jeg kiggede argumenterne igennem om Mosebøgerne og Paulus' udsagn, lagde jeg mærke til, at 3 Mos taler om "som mand har samleje med kvinde" Hvad taler imod, at det ikke blot er det fuldbyrdede samleje, der her er tale om? Romerne, f.eks dyrkede, så vidt jeg husker, homoseksualitet (pæderasti), men uden det fuldbyrdede samleje. En "lesbisk" er vist en (kvinde) der er rigtig god til det frække på den måde, der hindrer unødig snak. Hvad udelukker, at denne form *ikke* er "vederstyggelig" i Gl testm. sammenhæng? At man i almindelighed tillod det med en del af kroppen, men ikke den anden, og det er denne skelnen i dagligdagen, der reflekteres i bibelens skrifter?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67436 - 02/08/2006 20:07 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

"Nu ved jeg godt, at du skriver som du gør for at provokere (her som med videnskab), men vil du gå med til, at demokratiudviklingen er en utrolig kompliceret proces, der involverer et hav af faktorer, ud over religion?"

Hej Lars!

Hvorfor mener du, det er provokerende. Så kompliceret, som du antyder, er demokrati vel ikke. Demokrati er at tage hensyn til hinanden, hvilket er i overensstemmelse med budet om næstekærlighed. En gruppeleder, for eksempel, vil gerne høre, hvad gruppemedlemmerne mener, før gruppelederen træffer en nødvendig beslutning.

Du skriver:

Vil du gå med til, at der er demokrati i Tyrkiet?
I Indien?
I Israel?
I Japan?
At disse lande ikke er kristne?
Og er du enig i, at det ikke er kristendommen i disse lande, der har styret samfundsudviklingen?

Ja, jeg er ganske enig i ovenstående. Demokrati - og dermed næstekærlighed - kan udmærket praktiseres af ikke-kristne og/eller institutioner, der i så fald "adopterer" eller efterlever det kristne bud om næstekærlighed. Det er ganske fornuftigt og frugtbart (at forsøge) at efterleve dette centrale kristne bud. Det vil langt de fleste veluddannede og fornuftige folk helt naturligt praktisere uanset religiøs overbevisning.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#67437 - 02/08/2006 21:46 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Hoeg,
Nu tror jeg godt, du ved, hvordan du provokerer, så det vil jeg ikke uddybe; men da du ikke vil nuancere dine udsagn, tager jeg fat på det "enkle demokrati".

Her er et udpluk fra Mellemfolkeligt Samvirkes hjemmeside af de mange ting, der er blevet sagt om demokrati gennem tiderne:

De styreformer er blevet afprøvet, og vil blive afprøvet i denne verden af synd og sorg. Ingen forestiller sig, at demokrati er perfekt eller hele vejen igennem klogt. Faktisk er det blevet sagt, at demokrati er den værste form for styre bortset fra alle de andre former, der er blevet prøvet i tidernes løb."
    Winston Churchill (1874-1965), britisk premierminister 1940-45

"Et perfekt demokrati er den mest skamløse ting i verden."
    Edmund Burke, (1729-1797) britisk statsmand

Foto: MS, Jesper Heldgaard"Demokrati er et regeringssystem, hvor politikere har magt til at lede det. Magt, der er givet af folket og begrænset af det selv samme folks ønsker."
    Sofonea Shale, Lesotho, 1999

"Demokrati er at træffe beslutninger ved folkelig deltagelse. Regering for folket af folket."
    Gladys Maseko, Zimbabwe, 1999

"Demokrati er frihed til at leve, til at udtrykke ideer, have mulighed for en åben dialog såvel som ligelig fordeling af ressourcer. Der bør være et miljø af respekt for andre, deres kultur og værdier."
    Prem Timsina, Nepal, 1999

"Demokrati, en styreform, der tillader og respekterer den folkelige vilje. Med andre ord, folkets kollektive vilje bestemmer regeringens begivenheder, handlinger og beslutninger."
    David Makali, Kenya, 1999

"Demokrati er noget, den vestlige verden har opfundet for at undertrykke de fattige lande."
    Saddam Hussein, 1991, irakisk præsident 1979-

"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."
    Indira Ghandi, (1917-1984), indisk premierminister 1966-77 og 1980-84

"Kunsten i et demokrati er at værdsætte og give plads til forskellighed."
    Francois Grin, Det Europæiske Center for Mindretalsspørgsmål i Flensborg, 1999

Fra Wikipedia:
    Det finns olika sätt att definiera och kategorisera demokrati. Följande krav måste normalt vara uppfyllda för att man ska kunna tala om genuin demokrati:

* Det ska finnas allmän rösträtt med mycket få och klara begränsningar, i allmänhet krav på viss lägsta ålder.
    * Medborgare ska äga rätt att kandidera till de styrande posterna.
    * Medborgare ska ha rättigheter som tryck,- yttrande,- mötes- och organisationsfrihet för att kunna delge varandra sina åsikter och bilda politisk opinion.
    * Folkomröstningar bör genomföras om en stor andel röstande kräver detta.
    * Valhemlighet ska alltid iakttas.
    * Det ska finnas ett fungerande rättsväsen som skyddar dessa friheter och medborgarnas andra rättigheter, se rättssäkerhet.
    * Demokratin förutsätter att majoritetens förslag vinner över minoritetens.
    * I en demokrati tillämpas dock minoritetsskydd, tex så att minoritetsbefolkningens val kan inte köras över av majoriteten. Detta gäller tex språkliga minoritetsgrupper (finlandssvenskarna i Finland utgör en minoritet - den finskspråkiga majoritetsbefolkningen kan inte rösta bort tex de svenskspråkiga skolorna).

Demokrati er sandelig IKKE en simpel ting at tale om. Du definerer det tilsyneladende som en størrelse, hvori der indgår næstekærlighed. Det lader der ikke til at være opbakning til.

Mener du, at de nævnte lande har deres demokrati ud fra en import af næstekærlighedsbegrebet? Stammer det i så fald fra kristendommen?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67438 - 03/08/2006 00:20 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
DHP
Bruger

Hej Hoeg

Citat:
Demokrati er at tage hensyn til hinanden, hvilket er i overensstemmelse med budet om næstekærlighed.

Demokrati er vel bare at flertallet får lov til at bestemme er det ikke? - Hvis flertallet ikke er næstekærlig så er demokratiet vel heller ikke næstekærlig?

Hvad med kommunismen? Umiddelbart lyder det da som en mere næstekærlig ide? (ikke at jeg går ind for kommunisme - Jeg spørger bare)

Til toppen 
#67439 - 03/08/2006 08:26 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: DHP]
kongstad
Bruger

Citat:
Demokrati er vel bare at flertallet får lov til at bestemme er det ikke?

Ikke nødvendigvis, demokrati betyder vel blot folkestyre, men detaljerne kan variere.

For eksempel har både USA og UK valgsystemer som ikk sikrer at flertallet i befolkningen får flertal i parlamentet.

Det er et resultat af at de anvender valgkredse med flertalsvalg. Forestil dig landet består af 2 kredse, og der er tre partier.

I kreds 1 får parti A 101 stemmer og parti B 100
I Kreds 2 får Parti C 51 stemmer og parti B 50

PArti B har så 150 stemmer, men bliver ikke repræsenteret, mens både parti A og C kommer ind, med lige repræsentation, selv m parti A har fået dobbelt så mange stemmer som parti C

I Danmark har vi en blanding af forholdstalsvalg og valgkredse. De enkelte kredse fungerer som ovenfor, men derudover tildeles tillægsmandate, så den endelige sammensætning svarer så godt som muligt til landsgennemsnittet af afgivne stemmer.

Det er en indvending. En anden er at moderne demokratier er baseret på en forfatning, uden forfatningen ville der være tale om et diktatur af folket, idet minoriteter ville være uden beskyttelse. Hvis 80% af danskerne er kristne, så kunne de indføre at det kræves at man er kristen for at blive offentlig ansat, omvendt kunne de kræve at man skal være ateist, eller scentolog for at blive offentlig ansat.

De kunne afgøre at alle jøders ejendom skulle inddrages, at der er dødstraf for at tale ondt om Matador. find selv på mere.

Formålet med en forfatning er at sikre basale rettigheder mod AL indblanding, også fra folket selv. Det er den strid som mange amerikanere ikke forstår. De mener at hvis et flertal har stemt for en lov, så må dommerne ikke afvise den med henvisning til forfatningen (hvis altså det er en lov komentatorne kan lide), men det er helt basalt i et konstitutionelt demokrati, at også folkets magt er stækket.

Til toppen 
#67440 - 03/08/2006 11:45 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: DHP]
hoeg
Bruger

Hej Dennis!

Demokratiet i de nordiske og vesteuropæiske lande har udformet en lovgivning, der i høj grad er baseret på det kristne bud om næstekærlighed og lighed. Borgere i mange andre lande betragter derfor de nordiske og vesteuropæiske demokratier som et forbillede.
Det centrale kristne bud(skab) om næstekærlighed efterleves altså i meget høj grad af helt verdslige institutioner og demokratiske regeringer.
Hvilke andre religioner kan præstere noget tilsvarende?

D: - Demokrati er vel bare at flertallet får lov til at bestemme er det ikke?

Ja, demokrati er et redskab, en ramme eller en måde at organisere sig på og kan som sådant ikke være en definition på næstekærlighed.

D: - Hvis flertallet ikke er næstekærligt, så er demokratiet vel heller ikke næstekærlig?

Ja, en demokratisk forsamling (parlament) kan vedtage onde love.

D: - Hvad med kommunismen? Umiddelbart lyder det da som en mere næstekærlig ide? (ikke at jeg går ind for kommunisme - Jeg spørger bare)

Det er altså påtvunget næstekærlighed - det er ikke særligt kærligt at tage friheden fra folk.

Min pointe er, at demokratiet er en god ramme for at praktisere næstekærlighed. Med andre ord: Tage hensyn til sine medmennesker.

Med venlig hilsen
hoeg

Ændret af hoeg (03/08/2006 11:48)

Til toppen 
#67441 - 03/08/2006 20:09 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

"Demokrati er sandelig IKKE en simpel ting at tale om. Du definerer det tilsyneladende som en størrelse, hvori der indgår næstekærlighed. Det lader der ikke til at være opbakning til," skriver LarsBj.

Hej Lars!

De eksempler, du anfører, går på hvad man kan putte ind i den ramme, der betegnes demokrati. Jeg har nu ændret min opfattelse: Demokrati er ikke en kristen opfindelse, men et redskab eller en måde på, hvormed man kan organisere et samfund og/eller en gruppe af mennesker.
Demokratiet er den ideelle ramme, hvor man kan praktisere det kristne bud om næstekærlighed på en hensigtsmæssig måde. Det er sket i de nordiske og vesteuropæiske demokratier, hvor lovgivningen har sikret frihed, lighed, uddannelse, religionsfrihed, kvindefrigørelse, omsorg for syge, ældre og svage, etc. At dette er en fornuftig og hensigtsmæssige måde at forvalte samfundet på, kan ingen vel være uenige i. Det er jo velkendt, at mange mennesker, der lever i ikke-demokratiske lande, ønsker at få demokratiske levevilkår efter den nordiske/vesteuropæiske model.
At efterleve det kristne bud om næstekærlighed - med mere moderne ord at tage hensyn til hinanden - er helt almindeligt og bredt accepteret af folk uanset religiøs overbevisning. Kristendommen er dermed den eneste religion, der i så stort omfang har leveret indholdet til demokratisk levevis, der kan accepteres af veluddannede og fornuftige mennesker. Ingen anden religion end kristendommen har præsteret noget lignende.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#67442 - 03/08/2006 21:19 Re: Mange vidnesbyrd understøtter den kristne tro [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Hoeg,

Jeg kan i og for sig følge dig her til:
Citat:
Kristendommen er dermed den eneste religion, der i så stort omfang har leveret indholdet til demokratisk levevis, der kan accepteres af veluddannede og fornuftige mennesker. Ingen anden religion end kristendommen har præsteret noget lignende.

Her vender du argument og konklusion.

Du lægger nemlig i det foregående afsnit op til følgende konklusion, som jeg er enig i:
Demokrati er den eneste styreform, der kan indeholde budet om næstekærlighed (med et moderne ord: at tage hensyn til hverandre). Ingen anden styreform end demokrati har præsteret noget lignende.

mvh
LarsBj

PS! Kan demokrati ikke accepteres af uuddannede mennesker (let alone ufornuftige)?

Isaac Newton

Til toppen 
#67443 - 04/08/2006 19:05 Re: Kærlighedsbudet og kristne massakrer [Re: matthias]
hoeg
Bruger

"Every religion emphasizes human improvement, love, respect for others, sharing other people's suffering. On these lines every religion had more or less the same viewpoint and the same goal." The Dalai Lama.

Hej Matthias!

At andre religion indeholder bud om næstekærlighed, som det fremgår af din hjemmesidehenvisning (se ovenstående), har efter min opfattelse ikke nogen indflydelse på mine argumenter om det kristne bud og moderne demokrati.
Det kan da kun være udmærket, at gode elementer fra andre religioner findes i den kristne religion, der ikke kræver nogen former for besværlige, ja kriminelle leveregler, der ikke eller kun vanskeligt kan kombineres med moderne demokratisk levevis.
Jesus har ikke fordømt nogen ikke-jødisk religion. Han har end ikke fordømt et eneste menneske, hverken prostituerede eller toldere, der på det tidspunkt blev betragtet som landsforræddere.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#67444 - 14/08/2006 18:52 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg kan ikke helt se formålet med sådan en undersøgelse.

Som kristne skal vi bede i Jesu navn. Det betyder selvfølgelig ikke at vi blot skal afslutte vores bøn med "I Jesu navn, amen" for at få alt hvad vi beder om.

Det betyder at vi skal stræbe at bede som Jesus ville have gjort det og i vores bønner prioritere som Jesus ville have gjort det.

Det er sevfølgelig vigtigt at bede for syge; Jesus viede selv megen opmærksomhed til de syge og befalede også sine disciple at helbrede de syge.

Men - jeg tror at hvis vi som kristne er mere optagede af småskavanker (hvoraf jeg er blevet givet en del) end af vores egen og andres frelse, krig og ufred, den forfulgte kirke, osv. - så beder vi ikke i Jesu navn.

Alene af den grund giver sådan en undersøgelse ikke mening.

Til toppen 
#67445 - 14/08/2006 19:52 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
Anonym
Anonym

Det er vel i almen interesse at finde ud af om der reelt set er en effekt af forbøn uanset hvem der bliver bedt for og hvem der bliver bedt til. At "rigtige" kristne så efter din mening ikke burde bede om tilfældige meget syge menneskers helbredelse, bare fordi at det er en del af en undersøgelse...

Hvis det at bede (og lur mig om ikke bare én af de forbedere der gennem ti år har været med til denne undersøgelse har bedt "rigtigt") hjælper til helbredelse, så ville en objektiv undersøgelse, uanset hvor blasfemisk "rigtige" kristne end mener at det er, kunne afdække hvorvidt det virker eller ej.

Hvis bønnen i nogen grad påvirker materien så er resultatet muligt at teste.

Yderligere skal det da nævnes at det ikke kun er kristne der stiller op til sådanne undersøgelser. STEP undersøgelsen var kun kristne, men den også omtalte MANTRA II undersøgelse var en blandet landhandel af buddhister, kristne, newagere osv. ej heller her forfandtes der en signifikant statistisk forskel grupperne imellem.

Til toppen 
#67446 - 14/08/2006 21:49 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands - - kan du virkelig ikke forstå, hvad dette handler om?
Jeg kan ikke forstå, at du ikke kan forstå det!

Bøn i sig selv har naturligvis ikke nogen som helst virkning. Det er Ham, vi beder til, som efter sin vilje kan gribe ind, også med helbredelse og alt andet, som vi lægger frem for ham.

Naturligvis stiller Gud ikke op til kontrolforsøg til brug for statistikken.
Hvad i alverden har et sådant set-up med tro at gøre?
At føre statistik over, hvad mennesker kan udrette ved at fremsige de rigtige bønner?

Når vi beder til Gud i Jesu navn, betyder det, at vi har tillid til ham, at vi har brug for hjælp - eller at vi ønsker hans hjælp til andre - og ønsker at Guds vilje må ske.
Når vi gør det, så giver han os, og dem vi beder for, alt, hvad vi/de dybest set har brug for - alt hvad vi trænger til. Det har han lovet, og hans løfter står fast.

Gud er ikke en automat, hvor man kan logge på og indkode password og bønner. Han giver os ikke alt, hvad vi har lyst til at få!

Som jeg allerede har skrevet: Jeg er forundret over, at nogen ville medvirke til disse forsøg. Jeg kommer til at fryse bare ved tanken og henviser til mine tidligere indlæg herom.

Tænk at nogen kunne forestille sig, at Gud ville opfylde menneskers trang at se beviser på hans eksistens - til at kunne føre hans eventuellel bønnesvar ind i checklisterne til brug for statistikkerne ... så man kunne kalkulere bønnesvars-procenter ..

Det har ikke noget med tro at gøre, men med selvhjælp og vantro.
Og det har slet ikke noget med kærlighed at gøre. Du skriver:
Citat:
Hvis bønnen i nogen grad påvirker materien så er resultatet muligt at teste.

Materien??? Er det Gud du mener?

Du må meget undskylde, men det er ikke ret tit jeg bliver så forarget -
Luk. 18,8: ... når Menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen på jorden?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67447 - 15/08/2006 01:07 Hvordan virker Gud gennem bøn? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej CloudHands!

Problemet med sådan en undersøgelse er vel blandt andet, at den lægger et bestemt skema ned over Gud. Et forudindtaget holdning til, hvordan Gud virker gennem bøn.

Lad os gå et skridt tilbage i historien. Helt præcist til dengang, israelitterne udvandrede fra Egypten og stod foran havet med den egyptiske hær bag sig. Vi ved alle, hvad der skete.

Men hvis man nedsatte en undersøgelseskommission, hvad ville den nå frem til? Var israelitternes redning et resultat af Moses' bøn eller af naturlige, men tilfældige hændelser?

Det afhænger vel af ens synsvinkel? Nogle ville måske fokusere på det faktum, at der blæste en stærk ørkenstorm, der gjorde havet til tørt land (2 Mos 14,21). Andre ville pege på at Moses løftede staven og at havet blev tørlagt.

Min pointe er blot, at når Gud har skabt verden, har han også skabt alt fra elementarpartikler til naturlove. Mao., det der for os virker som en naturlig ting kan sagtens være et mirakel (og omvendt). Ja faktisk behøver de to ting generelt set slet ikke udelukke hinanden...

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#67448 - 15/08/2006 07:08 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Ja undskyld mit ord valg... Men slap dog af Kristina!!!

Jeg forstår ganske udmærket hvad du mener om bøn, men kan konstaterer at der er svært mange kristne, som læser den samme bog som dig, som er ganske uenige med dig. At du ikke kan få den slags undersøgelser til at passe med dit billede af gud ændrer ikke en døjt ved at mange, rigtig mange kristne faktisk, mener at gud påvirker materien (MATERIEN=MATERIALET=MATERIALISME=DET FYSISKE... For dælen da! Du har vist ikke helt sluppet Martinus endnu ) på en sådan vis at det kan undersøges.

Hvis bøn virker på det materielle, altså det fysiske, så vil den effekt kunne måles, som en forskel mellem det eller dem der bliver bedt for og det eller dem der ikke bliver bedt for... Længere er den ikke.

Citat:
Du må meget undskylde, men det er ikke ret tit jeg bliver så forarget -
Luk. 18,8: ... når Menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen på jorden?

Jamen så er du hermed meget undskyldt, men lad det ikke ske igen

Til toppen 
#67449 - 15/08/2006 09:02 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands - ja, jeg skal nok trække vejret dybt og slappe af. Det som frustrerer og irriterer mig, er nok især, at jeg åbenbart ikke er i stand til at gøre forståeligt, hvad jeg mener. Du skriver:
Citat:
At du ikke kan få den slags undersøgelser til at passe med dit billede af gud ændrer ikke en døjt ved at mange, rigtig mange kristne faktisk, mener at gud påvirker materien (MATERIEN=MATERIALET=MATERIALISME=DET FYSISKE...

Jamen jeg er skam selv én af disse mange, rigtig mange, kristne! For selvfølgelig påvirker Gud Skaberen det, som han har skabt, og som han opretholder (ellers ville vi slet ikke være her!), men han gør det efter sin egen vilje. Og hans egen vilje er, som han har sagt os, at vi skal bede, og hans løfte er, at han vil lytte til vores bøn, og give os hvad vi beder om i Jesu navn.

Og "i Jesu navn" er ikke bare et formelt og tomt udsagn (som når vi skriver "med venlig hilsen" under vores protesterende henvendelser til kommunen ... )

At bede "I Jesu navn" er at bede som Jesus, Guds søn, ville bede - at lægge vores bøn over til ham. Dette indebærer, at vi beder om kun at få vores bøn opfyldt, hvis den er til det bedste for os, og dem vi beder for.

Det som jeg finder så forfærdelig forkert er forsøg på at kontrollere Gud - sætte ham på prøve - forsøge at finde ud af om, og hvordan, han "virker" ... dvs. hvilke knapper vi skal trykke på, og hvor tit (= hvordan vi skal udfylde rekvisitionen!), for at få dét, som vi, her og nu, gerne vil have og dermed selv at overtage riget, magten og æren ..

Og dette har ikke det allermindste med den holistiske åndsvidenskab (Martinus og andre) at gøre - i høj grad tværtimod! - i kosmologien er der sandelig ingen ydmyghed over for Guds vilje - her ville man klart afvise Guds ord i Esajas 55,8-9:

For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer.

Og som Paulus skriver i sit brev til galaterne:
Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte. Hvad et menneske sår, skal det også høste: Den, der sår i kødet, skal høste fordærv af sit kød, og den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden.

Jeg håber at have gjort mig lidt mere forståelig hermed.
Hvis ikke må jeg nok opgive ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67450 - 15/08/2006 17:46 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hmmmm Kristina

Jeg synes ikke rigtig at det bringer os nogen vegne... For mit vedkommende parkerer jeg gerne vores del af debatten her.

Jeg synes for det meste at jeg forstår dig, men den forståelse er desværre sjældent mere end ét enkelt indlæg fra at blive væltet igen. Jeg synes sjældent at du er konsekvent i din argumenteren og har tit følelsen af at når der bliver spurgt i øst så svarer du i vest. Det er ærgeligt for mig sådan rent debatmæssigt, men har ikke indflydelse på at jeg finder at du er et ganske sympatisk og velmenende menneske sådan i al almindelighed.

Til toppen 
#67451 - 16/08/2006 09:20 Re: Hvordan virker Gud gennem bøn? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Citat:
Problemet med sådan en undersøgelse er vel blandt andet, at den lægger et bestemt skema ned over Gud. Et forudindtaget holdning til, hvordan Gud virker gennem bøn.

Så du mener ikke at bibelen og mange hundrede års tolkningstradition lægger et skema ned over gud eller skaber en forudindtaget holdning til hvordan gud virker?

Citat:
Lad os gå et skridt tilbage i historien. Helt præcist til dengang, israelitterne udvandrede fra Egypten og stod foran havet med den egyptiske hær bag sig. Vi ved alle, hvad der skete.

Gør vi nu også det? Jeg bryder mig ikke om den slags selvfølgeligheder... Der er rent faktisk en del som mener at jødernes udvandring fra Egypten aldrig fandt sted og de mere moderate skeptikere mener bare at antallet af jøder som udvandrede var meget anderledes end det der er anført i bibelen. Jeg ved ikke nok om det til at kunne udtale mig skråsikkert, men jeg ved at der er folk der på et rimeligt grundlag (ikke nødvendigvis mere rimeligt end oppositionens, dog...) drager bibelens historie på dette område i tvivl. At der er delte meninger og tolkninger om det burde holde en fra at påstå at "Vi alle ved hvad der skete". Det ville være tættere på fakta, hvis du skrev "Vi ved alle hvad der står i bibelen"... Selvom alle selvfølgelig ikke ved hvad der står i bibelen.

Citat:
Det afhænger vel af ens synsvinkel? Nogle ville måske fokusere på det faktum, at der blæste en stærk ørkenstorm, der gjorde havet til tørt land (2 Mos 14,21). Andre ville pege på at Moses løftede staven og at havet blev tørlagt.

Og så er der sådan nogle som mig, der ville sige at historien med Moses er digterier...

Citat:
Min pointe er blot, at når Gud har skabt verden, har han også skabt alt fra elementarpartikler til naturlove. Mao., det der for os virker som en naturlig ting kan sagtens være et mirakel (og omvendt). Ja faktisk behøver de to ting generelt set slet ikke udelukke hinanden...

Så du sondrer ikke mellem f.eks. det at gå på vandet og det at kunne brygge kaffe? Begge dele er et mirakel?

Hvad skal vi så med begrebet mirakel?

Til toppen 
#67452 - 16/08/2006 11:34 Re: Effekten af forbøn? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Jeg synes sjældent at du er konsekvent i din argumenteren og har tit følelsen af at når der bliver spurgt i øst så svarer du i vest.

Det er jeg ked af at læse. Selv synes jeg at jeg skriver det samme og det samme og det samme - med lidt forskelligt ordvalg, men alligevel det samme, og frygter af og til at kede ved evindelige gentagelser.

Og at jeg svarer i vest, når der bliver spurgt i øst?
Gør jeg virkelig? SUK! nåja .. nogle glemmer at træde af, når de har nået pensionsalderen ..

Citat:
Det er ærgeligt for mig sådan rent debatmæssigt, men har ikke indflydelse på at jeg finder at du er et ganske sympatisk og velmenende menneske sådan i al almindelighed.

Hm. Tak. "Ganske sympatisk og velmenende - -" - jeg tilstår at jeg ikke kan glæde mig over komplimenten.

For hvor ville jeg dog meget hellere være en strid og usympatisk møgkælling, hvis bare jeg var i stand til at fortælle klart og tydelig om Gud, så enhver kunne forstå hvem han er, og hvad han vil os ...
At være flink og ufattelig er ikke lige min ambition.
Citat:
... For mit vedkommende parkerer jeg gerne vores del af debatten her.

Ja, let's do it!

Og tak for at du, trods alt, har gidet læse og svare på så mange af mine indlæg ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67453 - 16/08/2006 12:49 Re: Hvordan virker Gud gennem bøn? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej CH!

Citat:
Så du mener ikke at bibelen og mange hundrede års tolkningstradition lægger et skema ned over gud eller skaber en forudindtaget holdning til hvordan gud virker?

Bibelen, nej. Tolkningstraditioner, muligvis, afhængig af hvad det er for traditioner.

Citat:
Gør vi nu også det? [ved, hvad der skete]

Jeg går ud fra du har læst i din Bibel. Om du tror på det eller ej er sagen uvedkommende. Du ved, hvad beretningen fortæller.

Citat:
Og så er der sådan nogle som mig, der ville sige at historien med Moses er digterier...

Sagen uvedkommende.

Citat:
Så du sondrer ikke mellem f.eks. det at gå på vandet og det at kunne brygge kaffe? Begge dele er et mirakel?

Livet er i sig selv et mirakel. Man kunne også sige et resultat af et mirakel.

Men selvfølgelig er der en sondring. I dit eksempel er sondringen klar, men sådan er det ikke altid.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#67454 - 16/08/2006 15:04 Re: Hvordan virker Gud gennem bøn? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Citat:
Livet er i sig selv et mirakel.

Det er der i hvert fald...

Til toppen 
#67455 - 21/08/2006 15:10 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Sted: København
Hej begge!
Jeg kan ikke lige lade være med at blande mig.
Jeg tror det Kristina prøver på at sige, er, at Gud ikke lader sig kommandere med. Dvs. at han suverænt kan vælge ikke at gøre sådan som der bliver bedt om, fordi der bedes for at sætte ham på prøve. Se f.eks. Matt 16,1-4.
Jesus gav mange mennesker tegn, men ikke når de kom for at sætte ham på prøve på den måde. Så jo - så vidt jeg forstår Kristina, og jeg er enig - så handler det om at de beder forkert, for at sætte Gud på prøve. Og så får de ikke hvad de beder om.
Og så kan du sige at vi da læser i den samme Bibel. Hermed min opfordring til at forsøgsbederne læser den (mindst) én gang til i bøn til Gud om vejledning. Noget vi vist alle har brug for.

Mvh. Mads

Ændret af MadsVJ (21/08/2006 15:11)

Til toppen 
#67456 - 21/08/2006 15:54 Re: Effekten af forbøn? [Re: MadsVJ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Mads, ja, jeg tror at vi er fuldstændige enige her!

Jeg er siden kommet til at tænke på flere skriftsteder, som underbygger min mening om, at de involverede test-grupper var på afveje, nemlig Jesu klare og afvisende svar på opfordringen: "Mester, vi vil se dig gøre et tegn". Jesus svarede nemlig:

"En ond og utro slægt kræver tegn, , men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn.
For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og tre nætter."

Ja, det er tegnet: Jesu død og opstandelse - alt hvad vi behøver!

Også i Markus står der:
Så kom farisæerne og gav sig til at diskutere med ham, og for at sætte ham på prøve krævede de et tegn fra himlen af ham. Så sukkede han dybt i sin ånd og sagde: »Hvorfor kræver denne slægt et tegn? Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal intet som helst tegn få « Og han forlod dem og gik igen om bord og tog over til den anden bred.

At lave kontrolforsøg over bønnesvar for at undersøge bønners effekt med henblik på registrering ... i stedet for at bede i Jesu navn ... det er at sætte Ham på prøve, og det får mig til at fryse!

Jesus sagde: Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord.
Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det.
Derfor skal I bede således:
Vor Fader, du som er i himlene!
Helliget blive dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje som i himlen således også på jorden;..........

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67457 - 21/08/2006 20:31 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Sted: København
Hej Kristina
Ja, vi er vist ret enige. Se desuden nogle (lidt svære) ord i Jakobs brev, bl.a. kap 1. Her slås både fast at Gud ikke lader sig friste, og at man ikke skal forvente at få noget fra Herren når man beder, når man er "tvesindet". Se også kap 4.
Jeg tror det er vigtigt at forstå disse ord ind i den rette sammenhæng og i lyset af hvad der ellers står om bøn i Bibelen. Og jeg tror at disse ord viser at man ikke skal forvente at kunne gøre Guds bønhørelse signifikant i et statistisk forsøg.

Mvh. Mads

Til toppen 
#67458 - 23/08/2006 22:52 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
SAN
Bruger

Reg.: 20/04/2006
Hvorfor er det at gud ikke ville lade sig bevise?! Hvis han/hun/den/det bare gjorde det, så ville der jo ikke længere være noget at skændes om...

Og et andet og ligeså vigigt spørgsmål, hvorfor er det at det nærmest er en synd at ville have beviser, når det drejer sig om gud, det burde da være naturligt...

Der er jo ingen banker der vil låne en mand 100.000.000 selv om han sagde at han kunne stille sikkerhed, men uden at vise det... Hvorfor er det anderledes med gud?! Ligesom banken vil have beviser for at man kan stille sikkerhed for et lån, så burde man også være en smule mere kritisk når det kommer til spørgsmål, som fx er der en gud...

Og nej, jeg kan simpelt hen ikke godtage tekster der er mange tusinder år gamle, som beviser for noget som helst, lad mig minde jer om, at det også var på den tid at det blev betragtet som fakta at lyn var noget der kom når en mand der kørte rundt oppe i himlen med en gedebukkevogn kastede med sin hammer...

Viden er nøglen til succes!

Til toppen 
#67459 - 24/08/2006 00:08 Re: Effekten af forbøn? [Re: SAN]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej SAN
Citat:
Hvorfor er det at gud ikke ville lade sig bevise?!

Hvis Gud kunne bevises, ville kristendommen ikke handle om tro, men om viden!
Citat:
Der er jo ingen banker der vil låne en mand 100.000.000 selv om han sagde at han kunne stille sikkerhed, men uden at vise det... Hvorfor er det anderledes med gud?

Gud er kærlighed!
Den som elsker/tror/har tillid, kræver ikke sikkerhedsstillelse!

Hvis du erklærede et menneske din grænseløse kærlighed, ville du nok ikke blive glad for at få svaret: Jeg vil se beviser!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67460 - 24/08/2006 07:27 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Hvis du erklærede et menneske din grænseløse kærlighed, ville du nok ikke blive glad for at få svaret: Jeg vil se beviser!

Glad for svaret..? Sandsynligvis ikke, men jeg ville godt kunne forstå årsagen til spørgsmålet, hvis ikke at mine gerninger også reflekterede min påståede kærlighed. Og man kan ikke ligefrem sige at gud, i fald at han overhovedet er til, er særligt rundhåndet med den slags beviser.

Jeg erklærer ofte min kone, min grænseløse kærlighed, men det ville jo være nul og niks hvis jeg ikke også i hverdagen handlede som om at det er sandt. Det er til at forholde sig til, det er gud uden beviser, med mindre man narrer sig selv, til gengæld ikke.

Så jeg er nok ganske uenig med dig på det punkt, jeg vil nok bare ikke nøjes med et mentalt klap på hovedet som ligeså godt kunne komme fra min egen fantasi og et endnu uunderbygget løfte om evigt liv EFTER min død... Men sådan er vi jo så forskellige.

Til toppen 
#67461 - 24/08/2006 10:03 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
SAN
Bruger

Citat:
Hvis Gud kunne bevises, ville kristendommen ikke handle om tro, men om viden!

Ville det ikke også være perfekt?!

Citat:
Gud er kærlighed!
Den som elsker/tror/har tillid, kræver ikke sikkerhedsstillelse!

kristina

Nu har gud nu heller aldrig erklæret mig sin kærlighed, han har faktisk aldrig erklæret mig noget som helst, og det er ikke fordi jeg ikke har lyttet, for da jeg var mindre bad jeg til gud jævnligt, men har aldrig fået så meget som det mindste tegn, så det virker ikke som om gud har synderligt mere kærlighed til mig end det tomme rum har...

Desuden er det da lidt noget andet at der kommer en person en og siger jeg elsker dig, end at der står i en bog som er flere tusind år gammel, at en eller anden gud elsker alle mennesker i verden...

Til toppen 
#67462 - 24/08/2006 10:05 Re: Effekten af forbøn? [Re: kristina]
kongstad
Bruger

Citat:

Det kommer an på hvordan jeg selv opførte mig før, under og efter erklæringen.

Hvis der er en gud, så har denne sendt en anden med fedtet seddel hvor kærlighedserklæringen står på, til mennesker som aldrig har set guden.

Nedenfor er hvordan jeg, og flere andre ikke troende (eller anderledes troende) oplever det evangelske budskab. Det burde forklare hvorfor dit udsagn ovenfor ikke virker overbevisende på os!

-Det ringer på døren, og Adam åbner, udenfor står Eva.

E: Jeg er her for at fortæller dig at Nanna elsker dig.
A: Hvem er Nanna?
E: Nanne er en perfekt kvinde, som elsker dig ubetinget!
A: Hvor ved du det fra?
E: Det har jeg læst i et brev (Holder et brev op)
A: Og Nanna har skrevet dette brev?
E: Nej, det har Jakob
A: Hvem er Jakob?
E: Jakob er blevet inspireret af Nanna til at skrive dette brev, hvori Nanna erklærer sin ubetingede kærlighed til dig!
A: Har Jakob snakket med Nanne
E: Ikke direkte, men han har snakket med nogen som siger de har snakket med Nanna, og for øvrigt, så har Nanna jo inspireret ham.
A: Så Jakob har ikke snakket med Nanna?
E: Nej!
A: Har du snakket med Nanna?
E: Nej!
A: Hvorfor skal jeg så tro at på at Nanna elsker mig?
E: Det står jo i brevet, og desuden, er det ikke lidt uhøfligt sådan at stille spørgsmål til en person som siger hun elsker dig ubetinget?

Til toppen 
#67463 - 24/08/2006 10:29 Re: Gudsbeviser? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CH og I andre.
Citat:
Og man kan ikke ligefrem sige at gud, i fald at han overhovedet er til, er særligt rundhåndet med den slags beviser.

Det er lige her, vi ser det så voldsomt forskelligt.

Jeg synes at Gud hver eneste dag overøser os med sin kærlighed!
Det er ikke mig selv, der har givet mig livet!
Mit bæger flyder over.
Derfor sidder jeg her i Café Thomas og skriver om, hvad Gud har gjort:

"Op al den ting som Gud har gjort
hans herlighed at prise
Det mindste han har skabt er stort
og kan hans magt bevise."
(Brorson)

Og som Kingo skrev:

Hver morgen i min skål en nåde uden mål til mig nedflyder.

kristina

Til toppen 
#67464 - 24/08/2006 11:59 Re: Effekten af forbøn? [Re: kongstad]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren
Citat:
Det ringer på døren, og Adam åbner, udenfor står Eva. [............

Hm ja ... ... I see your point ..

Problemet her er vist, at det ikke er nok, at Adam åbner entré-døren - den dør hvor nøglen sidder indvendig - og lader Eva stå derude på måtten med sin besked.

Han skulle også åbne sit hjertes dør for at fatte, hvem Han er, den eneste, som har udødelighed og bor i et utilgængeligt lys, og som intet menneske har set eller kan se. (1.Tim 6,16).

I døren til hjertet sidder nøglen udvendig, for Gud selv har nøglen, og hvis man vil have Ham indenfor, skal man nok lige give lyd ..

- desuden skal man vist nok også - for en sikkerheds skyld! - afmelde Securitas og fjerne sikkerhedskæden ... det er ikke sikkert, at Han ligefrem sparker døren ind!

Alle er velkomne i Guds rige, men ingen bliver lagt i håndjern og slæbt med ...

- håber du forstår mit billedsprog ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67465 - 24/08/2006 23:50 Re: Gudsbeviser? [Re: kristina]
SAN
Bruger

Citat:
Jeg synes at Gud hver eneste dag overøser os med sin kærlighed!

Kunne du give nogle eksempler?!

Citat:
Det er ikke mig selv, der har givet mig livet!

Nej det er dine forældre, men hvor vil du hen med det?!

Til toppen 
#67466 - 29/08/2006 00:01 Re: Gudsbeviser? [Re: SAN]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej SAN
Citat:
kristina: Det er ikke mig selv, der har givet mig livet!

SAN: Nej det er dine forældre, men hvor vil du hen med det?!

Jeg ser ikke sådan på det, at det er mine forældre, der har givet mig livet.
Mine forældre fik et barn - men de havde ingen indflydelse på, at det barn blev lige netop mig!
Hvis vi nøjes med at se rent biologisk på sagen, hvor finder vi så svaret på, at barnet blev "mig"?

Hvad nu hvis det barn, der blev født de 9 måneder efter mine forældres samleje - var resultatet af, at en af de mange andre konkurrerende sædceller, var kommet først til ægget ... så var "jeg" vel ikke blevet født?
Så hvem har puttet "mig" ind i det barn?

Nej, der har biologien nok intet svar.
Jeg tror, at vi blev født, fordi vor Skaber ville, at vi skulle fødes.

Til lykke med livet!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67467 - 29/08/2006 19:05 Re: Gudsbeviser? [Re: kristina]
SAN
Bruger

Det er da nemt nok at forklare :P
Det er rent held at det blev dig, og ikke en anden kombination, så nyd livet så længe det varer, du er utroligt heldig at have det, set ud fra hvor mange andre kombinationer af dine forældres gener man kunne have lavet...

Til toppen 
#67468 - 29/08/2006 20:23 Re: Gudsbeviser? [Re: SAN]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Citat:
Det er rent held at det blev dig, og ikke en anden kombination, så nyd livet så længe det varer, du er utroligt heldig at have det, set ud fra hvor mange andre kombinationer af dine forældres gener man kunne have lavet...

man = Gud?

go tirsdag aften!

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#67469 - 01/09/2006 13:16 Tja, hvad tænker jeg? [Re: ]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Tja, hvad tænker jeg? Hvis undersøgelsens resultaterne afspejler virkeligheden, så viser det vel, at anonym forbøn statistisk set ikke hjælper, på den der bliver bedt for.

Men jeg føler mig jo efterladt med flere spørgsmål end jeg fik besvaret. Ønskede hjertepatienterne eksempelvis forbøn? Troede de på forbøn? Var der en personlig forbindelse mellem "forbedere" og patienter?

I videnskabelighedens navn, ønsker man naturligvis en så anonymiseret undersøgelse af emnet som muligt. Men i kristendommen er det jo netop forholdet til næsten der er i centrum - man beder for næsten, fordi man elsker ham/hende! Så spørgsmålet er vel, om anonymiseret forbøn overhovedet har noget med kristen bøn at gøre?

Det der med forholdet til næsten har jo også et andet aspekt indbygget: Hvis min datter bliver syg bliver jeg personligt berørt - jeg ønsker det skal gå hende godt. I den situation kan bøn måske hjælpe mig til bedre at acceptere sygdommen - det bliver min datter sikkert ikke rask af, men så er der da en af os der får det bedre!

På samme måde, hvis min datter selv beder - så får hun det måske bedre med at acceptere sin sygdom. Og dermed får hun det jo bedre - også selvom sygdomsforløbet ikke skulle blive bedre. Måske bliver hun endda glad ved at vide, at jeg beder for hende?

Uden lige at kunne hoste op med nogle referencer, kan jeg da huske, at have læst nogle undersøgelser som siger, at troende har bedre strategier til at klare alvorlige krisesituationer, såsom alvorlig sygdom. Det kunne vel netop være den slags effekter der var i spil? Sådan, statistisk set! At bøn giver overskud?

På det personlige plan har jeg set folk blive raske efter håndspålæggelse og bøn. Men jeg kan naturligvis ikke sige, at de ikke også ville være blevet raske uden håndspålæggelse og bøn. Jeg kan blot sige, at både de pågældende og jeg var særdeles glade ved hændelsesforløbet - og undertiden positivt overraskede....

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#67470 - 01/09/2006 15:56 Re: Gudsbeviser? [Re: kristina]
Jerry
Bruger

Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
Citat:

Jeg ser ikke sådan på det, at det er mine forældre, der har givet mig livet.

Jeg tror, at vi blev født, fordi vor Skaber ville, at vi skulle fødes.

Til lykke med livet!

kristina

Hej Kristina!

Vil det sige, at du tror, at din Skaber styrer disse hundretusinder, hvis ikke millioner, af sædcellers vej og udvælger netop én af dem som 'vinder' med tilgang til 'vinder'ægget?

Hvis din Skaber er så dygtig til at styre begivenheder, helt ned på mikroplan, hvorfor styrer Skaberen så ikke menneskeheden på makroplan til fx ikke at kriges?

Og, ja, jeg kender godt argumentet med menneskets frie vilje til at vælge efter de spiste sig til kundskab.

Men hvorfor er disse fri-vilje-vælgere så ikke tilladt at fri-vilje (eller lade 'naturen' vælge) hvilken sædcelle, der er 'vinder'?

Hvorfor blander Skaberen sig i netop dette, men ikke alt andet?

I øvrigt tilslutter jeg mig dit:

Til lykke med livet!

Jerry

Til toppen 
#67471 - 01/09/2006 16:32 Re: Gudsbeviser? [Re: Jerry]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jerry
Citat:
Og, ja, jeg kender godt argumentet med menneskets frie vilje til at vælge efter de spiste sig til kundskab.

??? Det argument kender jeg slet ikke! Eller jo, jeg har hørt det før, men jeg tror ikke på det!
Jeg mener tværtimod!
Mennesket mistede på afgørende vis sin frie vilje efter at have gjort oprør mod Gud og er i udgangspunktet underlagt denne verdens fyrste.

Jeg tror, at vores frie vilje kan ligge på et meget lille sted, begrænset som den er af indre og ydre omstændigheder, men at vi dog i et vist omfang har mulighed for i vores liv med hinanden at tage stilling og reagere "frivilligt" på forskellig vis.

Men vi kan ikke omvende os til kristen tro, før Gud griber ind i vores liv, for vi er født med ryggen til Gud og kan ikke vende os selv om.
Det er svært at forstå og forklare - men jeg tror, at enhver under alle omstændigheder er fri til at afvise Guds kald ...

Mennesket (v/adamogeva) har fravalgt sin Skaber, Gud.
Citat:
Men hvorfor er disse fri-vilje-vælgere så ikke tilladt at fri-vilje (eller lade 'naturen' vælge) hvilken sædcelle, der er 'vinder'?

Jeg tror ikke, "jeg" var kommet til verden uden Guds - Skaberens og Opretholderens - egen indgriben, uanset hvilken af de små sædceller der kom i mål med den gule førertrøje på ..

kristina

Ændret af kristina (01/09/2006 17:00)

Til toppen 
#67472 - 01/09/2006 22:59 Re: Gudsbeviser? [Re: SimonKL]
SAN
Bruger

Citat:
man = Gud?

Ok forkert ordvalg, "en eller anden tilfældighedsfaktor" eller noget i den stil skulle der nok have stået i stedet... for det er jo (efter min overbevisning) en bevidst kraft der vælger ud fra nogle kriterier, men bare rene tilfældigheder...

Til toppen 
#67473 - 01/09/2006 23:07 Re: Gudsbeviser? [Re: kristina]
SAN
Bruger

Citat:
og er i udgangspunktet underlagt denne verdens fyrste.

Hvem er det?! Forhåbenligt ikke Bush
Citat:
Jeg tror, at vores frie vilje kan ligge på et meget lille sted

Er for en gang sklyld enig
Tror de fleste beskutninger bliver taget i vores underbevidsthed uden vores bevidste del af hjernen har noget at sige!
Citat:
Men vi kan ikke omvende os til kristen tro, før Gud griber ind i vores liv

Pænt træls for dem gud ikke hendvender sig til så

Til toppen 
#67474 - 01/09/2006 23:21 Re: Tja, hvad tænker jeg? [Re: again]
SAN
Bruger

Citat:
Det der med forholdet til næsten har jo også et andet aspekt indbygget: Hvis min datter bliver syg bliver jeg personligt berørt - jeg ønsker det skal gå hende godt. I den situation kan bøn måske hjælpe mig til bedre at acceptere sygdommen - det bliver min datter sikkert ikke rask af, men så er der da en af os der får det bedre!

På samme måde, hvis min datter selv beder - så får hun det måske bedre med at acceptere sin sygdom. Og dermed får hun det jo bedre - også selvom sygdomsforløbet ikke skulle blive bedre. Måske bliver hun endda glad ved at vide, at jeg beder for hende?

Den forstod jeg ikke helt, hvorfor vil du og din datter få det bedre af at bede?!

Citat:
På det personlige plan har jeg set folk blive raske efter håndspålæggelse og bøn. Men jeg kan naturligvis ikke sige, at de ikke også ville være blevet raske uden håndspålæggelse og bøn. Jeg kan blot sige, at både de pågældende og jeg var særdeles glade ved hændelsesforløbet - og undertiden positivt overraskede....

Personligt tror jeg det har noget at gøre med en indre kraft i os selv (nej ikke gud, noget biologisk) der på en eller anden måde styres af vores vilje, altså tror vi vi bliver raske er der også større chance for at det sker, og det er så lige meget om man tror at det er gud, allah eller en noget andet der hjælper en (altså tror jeg det er en selv)

Har selv været ved en alternativ behandler, bare sådan fordi min mor gerne ville have jeg prøvede det, og så var det gratis, fordi hun ikke var færdigt uddannet :-P (fejlede ikke noget)
Da jeg kom var min ene arm så vidt jeg kunne se et par milimeter længere end den anden (ses ved at klappe hænderne sammen over hovedet) efter at damen havde snakket med min underbevidsthed gennem min hånd (?!?!?) om nogle ting jeg (incl min under bevidsthed) aldrig havde hørt om før, fortalte min underbevidsthed hende at jeg skulle høre nogle underlige lyde, da jeg så havde hørt dem og klappede hænderne sammen over hovedet igen var mine arme præcist lige lange.. Meget mystisk synes jeg... (og Gud var altså ikke med til denne behandling)
Ved ikke lige hvad jeg ville sige med dette, synes bare lige jeg ville skrive det ...

Til toppen 
#67475 - 01/09/2006 23:35 Re: Gudsbeviser? [Re: SAN]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej SAN
Citat:

Kristina: Men vi kan ikke omvende os til kristen tro, før Gud griber ind i vores liv
SAN: Pænt træls for dem gud ikke hendvender sig til så ...

Jeg tror Gud har sine grunde, som jeg ikke kender. Men det er da vist de færreste på denne klode, som ikke allerede har hørt budskabet ..

Alle her, som har klikket ind her på JesusNet, har Gud i hvert fald henvendt sig til, idet han har valgt at bruge os skrøbelige, fejlbarlige mennesker som sine redskaber og talerør. Jesus sagde for et par tusind år siden til sine disciple:

"Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple ... " ...

Det kan enhver læse meget mere om både her på JesusNet og i Bibelen og høre om i kirker og menighedshuse og mange andre steder - så sig ikke, at du ikke har fået indbydelsen!

Men du kan selvfølgelig returnere den med et "modtagelse nægtet!" - eller du kan overveje sagen endnu en gang!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67476 - 01/09/2006 23:48 Re: Tja, hvad tænker jeg? [Re: SAN]
again
Bruger

Hmm, jeg ved ikke om jeg kan formidle mine tanker tydeligere. Men måske på en anden måde?

Jeg tror du er bekendt med, at det at klare sig igennem en personlig krise (herunder alvorlig sygdom) i høj grad er en mental proces. Nogle er naturligt fightere, som aldrig giver op - andre har utroligt svært ved at tackle kriser.

Jeg tror en væsentlig effekt af bøn er, at det frigiver ressourcer i en selv. Ressourcer som man kan benytte til at tackle sine problemer på en fornuftig måde. Samtidigt kan bøn være et socialt fænomen - lidt ligesom aber der nusser hinanden for at styrke sammenholdet, kan bøn være med til at styrke sammenholdet mellem mennesker.

Disse effekter mener jeg er centrale ved bøn. Og i tilfældet alvorlig sygdom mener jeg de kan hjælpe både den syge og de pårørende til at få det bedre. Og det er næppe trosretningen, men oprigtigheden der er afgørende for effekten.

Der er bare det, at disse mulige effekter blev elimineret ved det videnskabelige forsøg, pga. anonymiteten. Dermed var der næsten kun "overnaturlig" indgriben tilbage til at forklare en eventuel virkning. Personligt stiller jeg mig blot tvivlende overfor om Gud virkelig har lyst til at "lege med" i vores upersonlige videnskabelige forsøg?

Jeg er helt enig med dig i, at ting indeni os selv spiller en stor rolle ved bøn. Jeg vil også godt tilføje, at interpersonelle effekter nok også spiller en væsentlig rolle. Som kristen har jeg lidt svært ved at tro, at Gud har behov for vores bønner for at kunne udøve sin "magi", så jeg mener bøn må være indstiftet for vores skyld, og ikke for Guds. Det taler jo for, at bøn især virker vha effekter i os selv, samt effekter mellem os og vore medmennesker.

Men jeg udelukker bestemt ikke muligheden af, at Gud engang imellem laver et lille "mirakel" for at styrke effekten. Som sagt har jeg indimellem været overrasket over effekten af bøn og håndspålæggelse.

Men at Gud skulle have lyst til på den måde at "afsløre" sig selv i et videnskabeligt forsøg har jeg svært ved at se. Så for mig er det ikke så overraskende, at forsøget ikke viste nogen effekt! Bøn bør ikke adskilles fra personlig tro eller næstekærlighed mellem mennesker!

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#67477 - 02/09/2006 09:28 Re: Tja, hvad tænker jeg? [Re: again]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Stig
Citat:
Personligt stiller jeg mig blot tvivlende overfor om Gud virkelig har lyst til at "lege med" i vores upersonlige videnskabelige forsøg?

Ja, det mener jeg også må være tæt ved 100% sikkert, at Gud ikke har! Jeg ser de pågældende videnskabelige undersøgelser - som forsøg på at "kontrollere" Guds gode gerninger og ligefrem udarbejde statistikker over dem: Hvornår? hvordan? hvor mange procent? Uha!

Jesus siger jo: »En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn.
Citat:
Som kristen har jeg lidt svært ved at tro, at Gud har behov for vores bønner for at kunne udøve sin "magi", så jeg mener bøn må være indstiftet for vores skyld, og ikke for Guds.

Jeg mener at når Jesus har sagt, at vi skal bede, så er det både for vores egen skyld, og også for Guds egen!
I bønnen er vi sammen med Ham, som så gerne vil være sammen med os, sine elskede skabninger!
Citat:
Men at Gud skulle have lyst til på den måde at "afsløre" sig selv i et videnskabeligt forsøg har jeg svært ved at se. Så for mig er det ikke så overraskende, at forsøget ikke viste nogen effekt! Bøn bør ikke adskilles fra personlig tro eller næstekærlighed mellem mennesker!

Her vil jeg meget meget gerne skrive være medunderskriver!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67478 - 02/09/2006 10:42 Re: Tja, hvad tænker jeg? [Re: kristina]
again
Bruger

Citat:
Jeg mener at når Jesus har sagt, at vi skal bede, så er det både for vores egen skyld, og også for Guds egen!
I bønnen er vi sammen med Ham, som så gerne vil være sammen med os, sine elskede skabninger!

Jeg er naturligvis enig - Gud elsker fællesskabet med os. Det jeg prøvede at give udtryk for er, at Guds evne til at helbrede ikke afhænger af vores bønner - Gud er jo almægtig. Jeg håber det præciserer min position...

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#67479 - 02/09/2006 20:35 Her er en anden slags undersøgelse [Re: ]
again
Bruger

Jeg fandt en anden undersøgelse om troende og sygdom, som jeg synes lyder spændende. Her ønskede man at undersøge, hvad troen betyder for syge mennesker.

Konkret fandt man 33 65-årige kvinder med nyligt (indenfor 6 måneder) diagnosticeret brystkræft. Man udspurgte så kvinderne med åbne spørgsmål (ikke ja/nej spørgsmål) om, hvad troen betød for dem i relation til deres sygdom. I undersøgelsen medvirkede 17 protestanter, 5 katolikker, 6 jøder og 4 af anden observans (spørg mig ikke hvad den sidste deltager så var).

Efterbehandlingen af de indsamlede data viste tre temaer, nemlig at deres religiøse og åndelige tro gav

1) Den nødvendige emotionelle støtte til at komme gennem deres sygdomsforløb (91%)
2) Social støtte (70%)
3) Evnen til at skabe mening i hverdagen, specielt i forbindelse med deres kræftsygdom (64%)

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/66501376/ABSTRACT?CRETRY=1&SRETRY=0

Bedøm selv, om dette er magiske resultater. I hvert fald er der noget der tyder på, at kvinderne var glade for deres tro i forbindelse med deres sygdom. I deres situation kan man vist godt unde dem noget at glædes ved. Og så tror jeg jo lidt på, at alt hvad der giver ekstra kampgejst er godt ved kritisk sygdom......

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#67480 - 02/09/2006 21:09 Re: Her er en anden slags undersøgelse [Re: again]
Anonym
Anonym

Hej Stig

Tak for henvisningen til den undersøgelse.

Der er så vidt jeg ved et væld af undersøgelser som bekræfter at det at opleve mening med sit liv og sin situation kan være afgørende i både helbredelse af sygdomme og restitution af skader. Generelt set lever mennesker der oplever mening med deres tilværelse længere, uanset om hvad de tror på. Så ja det er mit klare indtryk at kampgejst som du kalder det har en stor betydning for mennesket uanset livssituation, men særligt når lokummet brænder på.

Men det var ikke det som STEP og MANTRA II undersøgelserne satte ud for at afdække. STEP forsøgte specifikt at undersøge om distant intercessory prayer havde nogen effekt på disse hjertepatienter. Det havde det tilsyneladende ikke. Så det lader ikke til at der er nogen "overnaturlig" indgriben at der bliver bedt for folk i en grad som kan klassificeres som signifikant.

Jeg er ikke i tvivl om at et personligt engagement, hjertelig omsorg, nærvær og en personlig overbevisning om at der er en mening med tilværelsens lidelse og smerte kan hjælpe og give styrke i svære stunder, men det henregner jeg for nemheds- og klarheds skyld til psykologiske mekanismer og ikke et udslag af en overnaturlig indgriben foranlediget eller hjulpet på vej af menneskers bønner, fordi at det er et fænomen som er alment menneskeligt og ikke knyttet til nogen særlig religiøs tro.

Til toppen 
#67481 - 02/09/2006 21:52 Re: Her er en anden slags undersøgelse [Re: ]
again
Bruger

Nej, jeg ved godt det ikke var det STEP undersøgelsen satte sig for at undersøge. Men bemærkede du, at mirakuløse helbredelser tilsyneladende ikke var noget der optog deltagerne i denne undersøgelse voldsomt - de kunne jo ellers nok have behov for sådan en!

Det du også kan læse ud af sådan en undersøgelse er, at temaet omkring det mirakuløse måske ikke fylder så meget for kristne, som din STEP undersøgelse lægger op til. Det er mere livet i kristendommen man er opmærksom på som kristen.

Som sagt benytter jeg selv bøn og håndspålæggelse ved sygdom. Det styrker mig - også vha de psykologiske effekter vi åbenbart er enige om er medspillere i det game. Men at lave en undersøgelse, hvor bønnen er hevet ud af troens sammenhæng, finder jeg er som at undersøge om en flyvemaskine kan flyve efter man har ødelagt vingerne! Derfor viste jeg denne undersøgelse - fordi den afdækker nogle af de sammenhænge troende selv finder deres tro fungerer i.

Jeg benægter ikke, at troende er strømmet til for at bevise Guds kraft i forbindelse med forsøget. Men nu kan man jo også finde troende der er parate til at tage på giftslanger for at bevise deres tro. Og så skal man jo ikke glemme, at man også kan finde på at deltage i sådan et forsøg, blot for at se, hvad der mon kommer ud af det. STEP forsøget er da interessant på den led, at det forventede resultat fremkom!

På det personlige plan vil jeg gerne fastholde, at jeg har set ting komme af håndspålæggelse, som jeg har meget svært ved at forklare. Og det var mig selv der havde hænderne på det pågældende barns hoved, så jeg ved der ikke var fup eller aftalt spil indblandet!

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#67482 - 04/09/2006 09:02 ADMIN: Tråden lukkes [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Da vi har passeret de 100 indlæg her vil denne emnetråd blive lukket i løbet af dagen. Rund debatten af eller fortsæt i nye emnetråde.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#67483 - 04/09/2006 15:13 Livet som mirakel [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg er glad for at du er villig til at bruge ordet "mirakel" :-)

Til toppen 
#67484 - 04/09/2006 16:00 Re: Livet som mirakel [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Citat:
Jeg er glad for at du er villig til at bruge ordet "mirakel"

Jeg tror at du læser mit svar forkert... Du skrev:
Citat:
Livet er i sig selv et mirakel

Jeg skrev:
Citat:
Det er der i hvert fald

Min kommentar var udelukkende en konstatering af at livet er der, ikke at det nødvendigvis er et mirakel, for det mener jeg ikke at vi kan vide noget om.

Selvfølgelig lidt afhængigt af hvordan man definerer begrebet mirakel. Jeg betragter f.eks. ikke det at være meget heldig som et mirakel. Da jeg er af den opfattelse at det organiske liv som vi kender det her på jorden er et sandsynligt udfald af "døde" fysiske lovmæssigheder, så betragter jeg ikke det "held" at vi er her som et mirakel.

Det ændrer ikke på at jeg godt kan opleve situationer hvor ordet mirakel vil være et tilstrækkeligt kraftfuldt ord til at beskrive mine følelser da f.eks. min søn blev født, men det er jo et udslag af en sproglig vane og har ikke nødvendigvis noget at gøre med en konkret kvalitet ved det jeg benævner med ordet.

Et rigtigt mirakel i "min bog" ville f.eks. være hvis en med et fingerknips fik hele verden til at forstå hvordan vi skulle samarbejde på tværs af racer, religioner, grænser, sprog osv.

Grundlæggende tror jeg ikke at der findes mirakler i nogen religiøs, åndelige eller overnaturlig betydning af ordet.

Giver det mening?

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær